Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
11-08-2010 11:36:18
martw
martw
Dat hangt volgens mij van het stel af. Het ene stel geeft wel aansluitingen, het andere stel niet. En de displays geven soms (áls er al aansluitingen genoemd worden) alleen zoiets als ".../... Spoor 15", maar de omroepstem vult de puntjes wel netjes in.

Martijn
 

11-08-2010 14:51:30
daniel_ddr
daniel_ddr
En als alles getoond wordt zoals 't hoort geven ze ook nog onzin-aansluitingen. Zoals een overstap 5100 -> 1900 op Gv (slechts 25 minuten wachten) en diezelfde weer op Rtd, terwijl de 2100 die cross-platform aansluit niet als overstap getoond wordt


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-08-2010 21:03:30
broek53
broek53
Vanmiddag zag ik de 2641 op de Bokkeduinen staan; vrijwel zeker is die vandaag het land in gekomen.  

16-08-2010 22:47:25
MasterE
MasterE
Ik dacht dat er nu gewoon op volgorde geleverd werd.(ik mis de 2640)  


16-08-2010 22:48:27
wilcot
wilcot
de 2641 stond vanmorgen om 10.00 op Vl. De Siemensteststrecke lok stond er net neit meer voor was al aan het rangeren  

16-08-2010 23:06:59
dennistd
dennistd
Quote
MasterE: Ik dacht dat er nu gewoon op volgorde geleverd werd.(ik mis de 2640)
Die is op 23 juli in Nederland gekomen en op 6 augustus overgenomen (Bronnen van mijn lijstje zijn somda en OdR)
 

17-08-2010 07:40:17
keesje
keesje
Quote
broek53: Vanmiddag zag ik de 2641 op de Bokkeduinen staan; vrijwel zeker is die vandaag het land in gekomen.
Was van 11.30 - 11.40 uur te Ht en ging verder richting Gdm. Kan dus goed kloppen.
 

17-08-2010 22:46:49
MasterE
MasterE
Quote
Die is op 23 juli in Nederland gekomen en op 6 augustus overgenomen (Bronnen van mijn lijstje zijn somda en OdR)


Hij staat anders nog niet in het materieeloverzicht op Somda.
 

18-08-2010 00:58:33
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje:
Quote
broek53: Vanmiddag zag ik de 2641 op de Bokkeduinen staan; vrijwel zeker is die vandaag het land in gekomen.
Was van 11.30 - 11.40 uur te Ht en ging verder richting Gdm. Kan dus goed kloppen.
En kwam om 12.35 te Amf aan uit de richting Ut.
 

18-08-2010 20:49:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Er schoot mij ineens een vraag te binnen:
De SGM heeft een automatische deursluitfunctie om warmte/koelte in de trein te houden.
Echter kun je door de "deur openen" knop, 5 seconde ingedrukt houden waarna een piepje klinkt en de deuren open blijven staan.

Heeft de SLT deze "openblijf" functie ook wanneer dezelfde handeling word gedaan?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 18-08-2010 20:50


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-08-2010 21:11:47
superboer
superboer
Nee.


Garantie tot aan de voordeur.
 

18-08-2010 23:19:11
lw-o
lw-o
dus nu 80 slt's in nederland 2401-2440, 2601-2632 en 2634-2641 als ik het goed bijgehouden heb, hoe loopt de instroming nu t.o.v. het oorspronkelijke schema? dus zoals het gepland stond voor alle kinderziekten etc.?  

18-08-2010 23:57:13
ruysdael
ruysdael
Als SLT zo in september in de 4000/7400/14700/17400 in gaat stromen zullen vrijwel alle stellen in de rijdende dienst zitten. Bovendien loopt de levering van de stellen nu gelijk met het oorspronkelijke schema. Het lijkt goed te gaan dus.  

19-08-2010 00:21:54
lw-o
lw-o
dus wat de fabrikanten betreft ligt nu alles behalve de 2633 op schema? of is er in plaats van dat stel een ander stel op die datum geleverd?  

19-08-2010 08:51:30
broek53
broek53
De 2633 is nog "achterstallig" en de leveringen lopen verder op schema.  

19-08-2010 09:07:17
aarclay
aarclay
Is er ook bekend waarom de 2633 vertraagd lijkt te zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-08-2010 09:07


Choo choo.....
 

19-08-2010 11:27:57
smarkie
smarkie
Quote
dlm4yjp: Heeft de SLT deze "openblijf" functie ook wanneer dezelfde handeling word gedaan?

net met behulp van deze handeling, wil je de deur open houden voor een rolstoelbrug oid, dan moet je gebruik maken van de nokkensleutel en deze tegen de klok indraaien, hierdoor overrule je het automatisch sluiten.
het grappige is dat dit in het zelfde sleutelgat moet om deuren centraal te sluiten (rechtsom) dus ging/gaat wel eens mis %08%


Mcn NS International Rtd
 

19-08-2010 14:53:55
TheKnitter
TheKnitter
Het lijkt erop dat er een 'softwarematige' fout is.
Vandaag kwam een SLT (2636+2424) aan te Ddr en de deuren stonden ruim 20 minuten open.
Een mcn vertelde dat dat door een softwarematige fout kwam.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 19-08-2010 14:54
 

19-08-2010 18:44:16
Jeffrenzo
Jeffrenzo
vandaag viel het me op dat de RIS ook laat zien (en omroept) als er een trein van een ander perron vertrekt, op Gvc vertrok de trein richting Haarlem namelijk van spoor 6, het spoor nummer was oranje en de omroep riep het om


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

19-08-2010 22:41:59
mantaray
mantaray
Quote
TheKnitter: Het lijkt erop dat er een 'softwarematige' fout is.
Vandaag kwam een SLT (2636+2424) aan te Ddr en de deuren stonden ruim 20 minuten open.
Een mcn vertelde dat dat door een softwarematige fout kwam.



er kan door de mcn in het beeldscherm het automatisch sluiten uit gezet worden
dit geld dan voor heel de trein , waarschijnlijk zal dit door de mcn zelf gedaan zijn ?
 

19-08-2010 23:28:41
TheKnitter
TheKnitter
Oh. De Mcn die die trein reed zei dat het een softwarematige fout was. Maarja, opzich nog niet eens het ergste probleem.  

20-08-2010 13:27:45
rharmsen
rharmsen
Het is ook een 'softwarematige' fout. Alleen dan wel door hem veroorzaakt


Overigens kun je bij de SGM ook gewoon tussen de deur blijven staan, waarna een piepje klinkt dat de deur niet meer dicht gaat, werkt dit met de SLTs wel?
 

20-08-2010 13:34:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
dlm4yjp: Er schoot mij ineens een vraag te binnen:
De SGM heeft een automatische deursluitfunctie om warmte/koelte in de trein te houden.
Echter kun je door de "deur openen" knop, 5 seconde ingedrukt houden waarna een piepje klinkt en de deuren open blijven staan.

Heeft de SLT deze "openblijf" functie ook wanneer dezelfde handeling word gedaan?


Quote
superboer: Nee.


Zelfde functie dus.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 20-08-2010 13:35


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-08-2010 13:43:23
MDDM
MDDM
Niet met de openknop maar lees hier even hoe het wel gaat. https://www.somda.nl/forum/4263/p287009/SLT/

Laatst bewerkt door MDDM op 20-08-2010 13:43


Gr Joop mcn Lls
 

20-08-2010 13:48:07
mren
mren
Quote
rharmsen: Het is ook een 'softwarematige' fout. Alleen dan wel door hem veroorzaakt


Gevalletje PEBCAK dus

Laatst bewerkt door mren op 20-08-2010 13:48
 

20-08-2010 13:59:14
dlm4yjp
dlm4yjp
@ MDDM: ah, zat ik toch in de buurt, dacht dat hij hetzelfde bedoelde


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-08-2010 14:33:44
MDDM
MDDM
Quote
mren:
Quote
rharmsen: Het is ook een 'softwarematige' fout. Alleen dan wel door hem veroorzaakt


Gevalletje PEBCAK dus

Of gedaan door een eerdere mcn of hc en vergeten terug te zetten in het systeem.


Gr Joop mcn Lls
 

21-08-2010 09:45:25
smarkie
smarkie
denk niet dat het vergeten is, als ze zouden willen dan kan je die instelling zo programmeren dat ie altijd aan (of uit) staat bij stuurstroom inschakelen.
maar het blijft een keuze, kijk er eigenlijk nooit naar tenzij problemen met koeling. dan zet ik deze bewust uit, laat maar ff tochten in dat ding, warmte er uit op ieder station


Mcn NS International Rtd
 

21-08-2010 10:00:57
maxime
maxime
Quote
mren:
Quote
rharmsen: Het is ook een 'softwarematige' fout. Alleen dan wel door hem veroorzaakt


Gevalletje PEBCAK dus


PEBCAK?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-08-2010 10:05:35
jacokran
jacokran
Moet het niet PEBKAC zijn: Problem Exists Between Keyboard And Chair

In het Nederlands: Probleem bevindt zich tussen Toetsenbord en stoel

Laatst bewerkt door jacokran op 21-08-2010 10:06
 

21-08-2010 10:08:02
AlbertP
AlbertP
Toetsenbord betekent in dit geval stuurtafel.  

21-08-2010 16:57:55
mren
mren
Quote
jacokran: Moet het niet PEBKAC zijn: Problem Exists Between Keyboard And Chair

In het Nederlands: Probleem bevindt zich tussen Toetsenbord en stoel

Chair and keyboard of keyboard and chair, komt op het zelfde neer.
 

22-08-2010 20:30:15
thom
thom
Ja, bedieningsfout... %08%  

23-08-2010 10:20:31
smarkie
smarkie
een bedieningsfout is het pas als iets aan moet staan terwijl die uitstaat (willen rijden zonder rijrichting te kiezen) voor de deuren is het een keuze aan of uit. de meeste stellen staan gewoon aan dus 7 seconde en dan sluiten maar het kan ook voor komen dat deze instelling uitgevinkt staat en de deuren open blijven staan tot er centraal gesloten wordt.

er is wel een poosje geweest dat er een storing was in de deuren waardoor we bij alle stellen deze optie uit moesten zetten. alleen dit is al een paar maanden niet meer van toepassing


Mcn NS International Rtd
 

26-08-2010 21:14:22
MasterE
MasterE
Ik mis nog steeds de 2633 in het overzicht waar is dat ding.  

26-08-2010 21:20:23
mdj
mdj
Een week geleden (19 augustus, tegen 9:00u) dezelfde vraag, waar geen antwoord op is gegeven; als iemand dat zou weten, had dat vast iemand wel gemeld%02%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-08-2010 21:42:04
MasterE
MasterE
Sorry, verkeerde stelnummer de 2633 is achterstallig. het betreft de 2640.

Laatst bewerkt door MasterE op 26-08-2010 21:44
 

26-08-2010 21:54:20
broek53
broek53
Toch is-ie in dit topic tweemaal genoemd: aangekomen op 23 juli en door NS overgenomen op 6 augustus.  

26-08-2010 21:58:58
MasterE
MasterE
Dat zag ik ook net, maar hij staat nog niet bij het matrieeloverzicht.  

27-08-2010 18:46:02
stefanvdw
stefanvdw
Om alle ontwikkelingen centraal bij te houden; In het OD-topic van 27-08 vroeg ik me af waarom alle SLT-IV naar Tb lijken te komen sinds kort.

Broek53 antwoordt: Wisselen van de aircokasten op het dak. er is daarvoor zelfs een "spoor" gelegd in een hal die al ontruimd was.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 27-08-2010 18:46
 

27-08-2010 19:15:01
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
MasterE: Dat zag ik ook net, maar hij staat nog niet bij het matrieeloverzicht.
Nu wel.


Groet, Spiketrain
 

27-08-2010 23:04:32
MasterE
MasterE
Thanks.  

29-08-2010 19:54:32
kbrandsma
kbrandsma
Quote
stefanvdw: Om alle ontwikkelingen centraal bij te houden; In het OD-topic van 27-08 vroeg ik me af waarom alle SLT-IV naar Tb lijken te komen sinds kort.

Broek53 antwoordt: Wisselen van de aircokasten op het dak. er is daarvoor zelfs een "spoor" gelegd in een hal die al ontruimd was.

Worden er andere type airco's gemonteerd? Of slechts een beperkte modificatie van de bestaande apparatuur?
 

29-08-2010 20:03:23
broek53
broek53
Volgens mij het laatste; er werd althans gesproken over een "doorwisselactie".

Laatst bewerkt door broek53 op 29-08-2010 20:03
 

29-08-2010 20:11:07
kbrandsma
kbrandsma
Met daarbij aangenomen dat een aantal extra exemplaren beschikbaar zijn voor het "op de grond" aanpassen. Dus orginele eraf, aangepaste erop, de orginele modificeren en die exemplaren op het volgende binnen te nemen stel monteren.

Enig idee wat de exacte reden hiervoor is?
 

29-08-2010 22:04:25
timtrein
timtrein
Ze zullen wel niet goed werken, denk ik...  

29-08-2010 22:28:30
maxime
maxime
Missschien een aanpassing in het kader van het "winterbestendig" maken van het materieel? Iets waarover ik een tijdje terug las dat NS zoveel miljoen daarin zou investeren.  

29-08-2010 23:06:50
MDDM
MDDM
Ja, alleen wel pas vanaf 2011.


Gr Joop mcn Lls
 

30-08-2010 13:03:04
stefanvdw
stefanvdw
Stel 2642 is nu bezig met zijn proefrit Amf-Gv v.v.(29675/29676)  

30-08-2010 17:14:10
TheKnitter
TheKnitter
Zelf zoeken kan dus geen kwaad hoor Klaas.. Iets voorgeschoteld krijgen is makkelijk: https://www.somda.nl/spots/m2623/0/30/
Dus ja, die is allang weer in dienst na de instructie....

Tip: Zoek bij Recente Spots op het materieelnummer in vervolg

Laatst bewerkt door TheKnitter op 30-08-2010 17:14
 

30-08-2010 19:14:17
thom
thom
Quote
maxime: Missschien een aanpassing in het kader van het "winterbestendig" maken van het materieel? Iets waarover ik een tijdje terug las dat NS zoveel miljoen daarin zou investeren.

Ik mag toch hopen dat deze actie niet onder die investering valt.

Bij treinen winterbestendig maken, denk ik persoonlijk als laatste aan de airco...

Daarnaast is een constructiewijziging als dit niet echt bijzonder, treinen zijn pas uitontwikkeld als ze bij de sloper staan.
Tegen die tijd zijn ze wel tig Cw's verder, waarvan je 90% hier nieteens zal horen

Laatst bewerkt door thom op 30-08-2010 19:17
 

30-08-2010 19:17:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Daar zat anders afgelopen winter wel het probleem oa. ook bij V-IRM.

(én maak nou niet de vergissing dat een airco een koelinstallatie is, zoals velen denken, een airco kan namelijk ook gewoon als verwarmingen dienen)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-08-2010 19:19:14
thom
thom
Dat is waar, maar ik dacht dat de verwarming meestal wel apart is van de airco.  

30-08-2010 19:25:08
dlm4yjp
dlm4yjp
V-IRM heeft overigens klimaatbeheersing i.p.v. airco, maar als ik me niet vergis is het gewoon alles in één. Al helemaal omdat je vaak duidelijk een klep hoort om gaan (geeft meestal even een doffe klap, is goed op het bovendek te horen) en daarna de temperatuur veranderd.
Als ik heel simpel denk, regelt die klep wat waar naartoe gaat: warme/koude lucht in de trein of warme/koude lucht uit de trein, afhankelijk wat nodig is.

Hoe het precies in elkaar steekt weet ik zelf ook niet (heb tenslotte geen inzage in de tekenen o.i.d.), maar ik gooi een goede gok op dit verhaal


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


30-08-2010 19:50:19
hellfire
hellfire
Een airco is een apparaat dat, simpel gezegd, twee radiators heeft. Als je 'm aanzet wordt eentje koud en de andere wordt warm. Daarmee zit jouw gok waarschijnlijk niet ver van de werkelijkheid. Bovendien kan je met de warme kant van een airco efficiënter verwarmen dan met een gewone gloeispiraal. (De truc is namelijk dat je de warmte die aan de koude kant is onttrokken ook gebruikt om te verwarmen. Gratis warmte!)  

30-08-2010 20:45:15
mich
mich
De airco units op GTW doet tevens dienst als verwarming, hoewel die daarvoor de benodigde warmte van de dieselmotoren onttrekt als ik het goed heb.  

30-08-2010 21:21:01
broek53
broek53
Met wintermaatregelen heeft het niets te maken, althans: niet specifiek. Het is een vervangingsactie door de fabrikanten in het kader van de garantie op de stellen.


Verder heeft vandaag de 2642 de afnameproefrit gereden (wat niet wil zeggen dat hij ook al overgenomen is!) EN is vandaag de 2442 uit Duitsland aangekomen.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-08-2010 21:21
 

30-08-2010 21:47:16
MDDM
MDDM
Quote
broek53:Verder heeft vandaag de 2642 de afnameproefrit gereden (wat niet wil zeggen dat hij ook al overgenomen is!)
Kwam om 12:04 door Wp heen gereden > Gpda.


Gr Joop mcn Lls
 

31-08-2010 02:00:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
dlm4yjp: V-IRM heeft overigens klimaatbeheersing i.p.v. airco, maar als ik me niet vergis is het gewoon alles in één. Al helemaal omdat je vaak duidelijk een klep hoort om gaan (geeft meestal even een doffe klap, is goed op het bovendek te horen) en daarna de temperatuur veranderd.
Als ik heel simpel denk, regelt die klep wat waar naartoe gaat: warme/koude lucht in de trein of warme/koude lucht uit de trein, afhankelijk wat nodig is.

Hoe het precies in elkaar steekt weet ik zelf ook niet (heb tenslotte geen inzage in de tekenen o.i.d.), maar ik gooi een goede gok op dit verhaal


Die klap die je hoort is het schakelen tussen buiten en binnen lucht aanvoer
 

31-08-2010 08:50:12
broek53
broek53
Vanmorgen vroeg de 2643 ook al op de Bokkeduinen! Waarschijnlijk (ook) gisteren aangekomen dus.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-08-2010 08:50
 

31-08-2010 11:55:46
stefanvdw
stefanvdw
Klopt, is gister rond 16.30 de grens over gekomen Bij Lg en om 18.45 op eigen kracht uit Std vertrokken naar de Bkd, mooi tempo.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 31-08-2010 11:56
 

31-08-2010 12:01:32
broek53
broek53
Weet je zeker dat dat niet de 2442 was? Die kwam er namelijk ook aan. De vieren plegen bij Landgraaf de grens over te komen, de zessen in Venlo of Emmerich.  

31-08-2010 12:04:56
stefanvdw
stefanvdw
Hmm ja, dan staat het verkeerd in de specificaties, excuses. In ieder geval zijn er gister idd 2 SLT ritten geweest, een 's ochtends via Vl en 's middags via Lg.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 31-08-2010 12:06
 

31-08-2010 12:08:22
nielske90
nielske90
In de OD van gisteren staat ie gewoon vermeld;
Quote
David-Bd: Om 10:57 kwam er een SLT-VI langs Hmh (Railcam) rg Ehv.
 

02-09-2010 20:29:39
kbrandsma
kbrandsma
Quote
dlm4yjp: (én maak nou niet de vergissing dat een airco een koelinstallatie is, zoals velen denken, een airco kan namelijk ook gewoon als verwarmingen dienen)

Niet alle airco's kunnen dat. Moderne (huis/kantoor) airco's echter wel.
Quote
dlm4yjp: V-IRM heeft overigens klimaatbeheersing i.p.v. airco, maar als ik me niet vergis is het gewoon alles in één. Al helemaal omdat je vaak duidelijk een klep hoort om gaan (geeft meestal even een doffe klap, is goed op het bovendek te horen) en daarna de temperatuur veranderd.
Als ik heel simpel denk, regelt die klep wat waar naartoe gaat: warme/koude lucht in de trein of warme/koude lucht uit de trein, afhankelijk wat nodig is.

Hoe het precies in elkaar steekt weet ik zelf ook niet (heb tenslotte geen inzage in de tekenen o.i.d.), maar ik gooi een goede gok op dit verhaal

Het kan ook een mengklep zijn die er voor kan zorgen dat er of 100% buitenlucht wordt ingeblazen, of bijv. 50% buitenlucht en 50% binnenlucht om zodoende wel voldoende luchtstroming te hebben om d.m.v. lucht te kunnen koelen/verwarmen, en niet onnodig warme/koude buitenlucht naar binnen te trekken.

Overigens ga ik er vanuit dat SLT een soortgelijke gecombineerde ventilatie- en verwarm/koelunit heeft:
- Normaalbedrijf: ventileren (afzuigen dan wel toevoeren)
- Verwarmbedrijf: verwarmde lucht toevoeren
- Koelbedrijf: gekoelde lucht toevoeren

ICMm heeft naar mijn idee bij de revisie eveneens een gecombineerd verwarm- en koelsysteem gekregen. In ICMm hoor je 's winters de ventilatoren goed zijn werk doen, terwijl ICM 's winters een aanzienlijke rustige omgeving is.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 02-09-2010 20:37
 

02-09-2010 20:38:12
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mich: De airco units op GTW doet tevens dienst als verwarming, hoewel die daarvoor de benodigde warmte van de dieselmotoren onttrekt als ik het goed heb.

Hebben de GTW's ook luchtverwarming? Wel is er convectieverwarming aanwezig in de vorm van de afgedekte convectoren onder de ramen. Overigens is bij GTW t.h.v. de balkons duidelijk de werking van de ventilatie (luchttoevoer) te voelen door de geperforeerde plafondroosters. Ook het 's zomers aanslaan van de koel compressoren is goed hoorbaar (klinkt als een koelkast).
 

02-09-2010 21:59:31
mich
mich
GTW's hebben ook luchtverwarming ja. Het aanslaan van de airco compressoren kun je inderdaad horen. De luchtverwarming/koeling van GTW heeft ook zo'n mengklep. Hiermee wordt een deel van de lucht gerecirculeerd om niet teveel warmte of koude verloren te laten gaan. Is net als in de auto, daar doet de airco het ook het beste bij recirculatie. Overigens heeft zelfs plan U mengkleppen om deze reden.  

02-09-2010 22:09:42
thom
thom
Eigenlijk heeft elk materieel die klep wel, anders zou je in de winter vanzelf het loodje leggen zonder toevoeging van frisse lucht.  

03-09-2010 11:58:34
martw
martw
In de categorie automatische omroep in de SLT heb ik gisteren voor het eerst de volgende fout gehoord, namelijk in trein 9845, waar de aansluitende 845 werd omschreven als Sprinter!%08%
De displays gaven bij binnenkomst te Ut keurig de gebruikelijke overstappen aan (namelijk Ed/Ah, Ht/Ehv en Hvs) met vertreksporen. De aansluitende 845 was gewijzigd naar spoor 9.
De bijbehorende omroep ging als volgt: "Dames en heren, het volgende station is Utrecht Centraal. Station Utrecht Centraal. Einbestemming van deze trein. U kunt hier overstappen voor de richting Ede-Wageningen, Arnhem; voor 's-Hertogenbosch, Eindhoven en voor Utrecht Overvecht, Hilversum... De Sprinter naar Eindhoven vertrekt van spoor 9."

Martijn
 

04-09-2010 01:50:31
treintim
treintim
Quote
kbrandsma:
Quote
stefanvdw: Om alle ontwikkelingen centraal bij te houden; In het OD-topic van 27-08 vroeg ik me af waarom alle SLT-IV naar Tb lijken te komen sinds kort.

Broek53 antwoordt: Wisselen van de aircokasten op het dak. er is daarvoor zelfs een "spoor" gelegd in een hal die al ontruimd was.

Worden er andere type airco's gemonteerd? Of slechts een beperkte modificatie van de bestaande apparatuur?


Volgens Broek53 was het dus dat laatste, waarbij hij aardig gelijk krijgt, getuige de foto en het verhaal op http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=197&p=15719 .

Laatst bewerkt door treintim op 04-09-2010 01:50
 

04-09-2010 09:44:58
broek53
broek53
Voor de zekerheid: die spanbanden om de kappen van de airco waren een eerdere maatregel & dat is dus niet wat er nu in Tb gebeurt. Daar worden de kasten gewisseld en het kan zijn dat de constructie van die kappen het enige is dat gewijzigd is, maar het kan net zo goed zijn dat er in de kasten ook iets anders vertimmerd of versleuteld is - dat weet ik niet.
Maar die spanbanden zullen er nu wel af zijn, ja
 

04-09-2010 15:03:24
AlbertP
AlbertP
Weet iemand ook op welke datum de 2642 is binnengekomen in ons land? Ik heb het in dit topic niet kunnen vinden.  

04-09-2010 15:13:15
dennistd
dennistd
De 2642 kwam op 24-08-2010 binnen als ik het goed heb bijgehouden.  

04-09-2010 21:01:18
train85
train85
Stond vandaag in Bkd de stoelen zaten nog verpakt in het plastic.  

05-09-2010 09:24:13
j.jager
j.jager
Quote
dennistd: De 2642 kwam op 24-08-2010 binnen als ik het goed heb bijgehouden.
Dat zou idd kunnen. Toen zag ik in Boisheim de 2642 staan met een loc ervoor, vanuitgaande dat dat stel kort nadat onze trein was gepaseerd dat die richting Venlo zou gaan.
 

07-09-2010 21:56:41
himym
himym
Uit het Noord-Hollands Dagblad:

Quote
De nieuwe modellen komen in de Randstad het meest tot hun recht. Ze kunnen sneller optrekken en afremmen dan de oude sprinters. Ook de maximumsnelheid is hoger: 160 in plaats van 140 kilometer per uur. Overigens kan deze topsnelheid nog nergens worden gereden.


Was het niet zo dat de SLT langzamer optrekt dan een Plan V/SGMm?

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/zaanstreek/article6371538.ece/Nieuwe-sprintertreinen-NS-ook-op-de-Zaanlijn
 

07-09-2010 22:04:12
Railprutse
Railprutse
Nee. Dat is allemaal Quatsch (Helaas)  

07-09-2010 22:07:32
willy84
willy84
Wat een blunder. Als ik op die vierzits zit dan zit ik met m'n knieen ofwel tussen zijn benen of hij tussen mijn benen. De afstand tussen de stoelen is te kort. Liever staan dan dat ik een beet van mijn overbuurman in m'n kruis heb. Krijg een beetje zo'n Combino kinderzitje idee. Blunder van de NS!
!
 

07-09-2010 22:09:49
ruysdael
ruysdael
Zelfde fabrikant he  

07-09-2010 23:06:37
oranjebank
oranjebank
Wat mij betreft mocht Plan V voorgoed blijven , die bewijzen weer aan mij hoe betrouwbaar ze zijn en hoe comfortabler ik in de trein zit dan in SLT . In reacties van t bericht van NH dagblad zie je dat er in de hoofdstad 1 kapot ging , gisteren waren er ook al problemen in Bkl omstreeks kwart voor 12 's middags toen ik daar naar Gd moest overstappen , vandaag in Rhn . En als er ECHT zonodig nieuwe treinen moesten komen , hadden ze veel beter nieuwe Plan V's met banken laten bouwen die ook niet op onbetrouwbare software werken.  

07-09-2010 23:16:18
Railprutse
Railprutse
Quote
oranjebank: En als er ECHT zonodig nieuwe treinen moesten komen , hadden ze veel beter nieuwe Plan V's met banken laten bouwen die ook niet op onbetrouwbare software werken.
Ben jij hier serieus?
Is er Popcorn?
 

08-09-2010 08:25:06
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
willy84: Wat een blunder. Als ik op die vierzits zit dan zit ik met m'n knieen ofwel tussen zijn benen of hij tussen mijn benen. De afstand tussen de stoelen is te kort.
!


dan moet je bij de 2 zits gaan zitten, ik heb daar ruimte zat en ik ben lang


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

08-09-2010 08:28:37
TheKnitter
TheKnitter
Als je meer beenruimte wilt, moet je niet op de verhogingen zitten. Daar heb je het minste beenruimte.  

08-09-2010 09:02:53
bjornl
bjornl
Als beenruimte je eerste zorg is moet je in de open ruimte met klapzittingen gaan zitten
Ik ben gisteren in Asb uit een overvolle 3100 geklauterd (bijna letterlijk) en overgestapt op de 7400 tot Rhn. Op de lange afstand vind ik SLT een stuk prettiger zitten dan SGMm, en zelfs een tikje beter dan Plan V (betere ondersteuning). Overigens vergat de mcn van puur rijgenot om te Ac te stoppen, hetgeen een reiziger opleverde die op de glazen deur begon te slaan (niet eerst kloppen, maar gewoon direct hard met de vuist) en te schreeuwen. Da's dan wel een nadeel van de zichtbare cabine.
 

08-09-2010 09:32:03
lex_t
lex_t
Quote
bjornl: Overigens vergat de mcn van puur rijgenot om te Ac te stoppen, hetgeen een reiziger opleverde die op de glazen deur begon te slaan (niet eerst kloppen, maar gewoon direct hard met de vuist) en te schreeuwen. Da's dan wel een nadeel van de zichtbare cabine.


Ik zat ook in die trein! Ik hoorde die mep ook, ja. Heel irritant als je uit een trein moet, en hij stuift door.. En het was niet de eerste faal van NS die dag. De 4000 ervoor was door een stukke trein uitgevallen, en de ochtendspits was ook prut. Dan stijgt de ergernis. Zeker als het nieuwe materieel gewoon niet betrouwbaar blijkt.
 

08-09-2010 09:34:34
lex_t
lex_t
Quote
oranjebank: En als er ECHT zonodig nieuwe treinen moesten komen , hadden ze veel beter nieuwe Plan V's met banken laten bouwen die ook niet op onbetrouwbare software werken.


http://bit.ly/9JeraE

dus.
 

08-09-2010 11:55:08
Noodrem
Noodrem
Vandaag zat ik in de 4000 in een SLT-IV'tje. Hij gaf alleen totaal geen overstappen aan. Werkt de OBIS nog niet?  

08-09-2010 12:12:13
martw
martw
In sommige stellen wel, in sommige stellen niet. Er is niet echt een lijn te trekken, zo zijn er zowel viertjes als zesjes die wél overstappen tonen, maar ook viertjes en zesjes die dit niet doen.

Edit: ik had het over het tonen van overstappen, niet per se over het aanwezig zijn van OBIS.

Laatst bewerkt door martw op 08-09-2010 12:19
 

08-09-2010 12:14:06
broek53
broek53
Bij mijn beste weten zit in SLT geen OBIS, dat is een soort permanente verwarring.  

08-09-2010 12:34:02
mikos
mikos
Correct. OBIS is het informatiesysteem dat de komende jaren in Intercity's geplaatst gaat worden. In SGMm en SLT heet dat gewoon het RIS-systeem: Reizigers Informatie Systeem.  

08-09-2010 12:42:57
broek53
broek53
En het significante verschil is dat OBIS zijn informatie uit de lucht plukt en RIS de info bij zich draagt (a la SGM). dat scheelt nogal in wat er allemaal meegedeeld en (actueel) getoond kan worden.  

08-09-2010 13:07:29
Noodrem
Noodrem
Ah, weer iets geleerd.

Maar het schijnt ook dat SLT gewijzigde overstappen kan tonen. Waar haalt hij deze informatie dan vandaan?
 

08-09-2010 19:59:43
mren
mren
Zag een kwartier geleden twee SLT's (w.o. minstens één viertje) door Amf->Ama rijden. De achterste had de stoelen nog in plastic zitten, dus wellicht een nieuwe SLT aan het firmament.

Laatst bewerkt door mren op 08-09-2010 20:00
 

08-09-2010 21:59:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53: En het significante verschil is dat OBIS zijn informatie uit de lucht plukt en RIS de info bij zich draagt (a la SGM). dat scheelt nogal in wat er allemaal meegedeeld en (actueel) getoond kan worden.
...wat overigens niet wil zeggen dat de info in OBIS overeenstemt met de werkelijkheid (ondanks dat 'ie actueel zou moeten zijn).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-09-2010 22:00:51
willy84
willy84
Quote
TheKnitter: Als je meer beenruimte wilt, moet je niet op de verhogingen zitten. Daar heb je het minste beenruimte.

Helaas heb je de plekken tijdens de spits niet voor het uitzoeken. Heb ook geen zin om in een open ruimte te zitten waar de hele tijd mensen tegen me aan staan of langs me heen lopen. Gewoon een normale plek waar ik kan zitten is het enige dat ik vraag.
 

08-09-2010 22:02:38
TheKnitter
TheKnitter
Kies dan voor de auto
Ik ga meestal op die klapstoeltjes naast de deur zitten, of waar de fietsen ook mogen staan. Daar heb je zeeën aan ruimte.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 08-09-2010 22:02
 

08-09-2010 23:49:11
broek53
broek53
Stilletjes aangekomen op 7/9: de 2443.  

09-09-2010 02:57:13
Elwood
Elwood
Quote
lex_t:
Quote
bjornl: Overigens vergat de mcn van puur rijgenot om te Ac te stoppen, hetgeen een reiziger opleverde die op de glazen deur begon te slaan (niet eerst kloppen, maar gewoon direct hard met de vuist) en te schreeuwen. Da's dan wel een nadeel van de zichtbare cabine.


Ik zat ook in die trein! Ik hoorde die mep ook, ja. Heel irritant als je uit een trein moet, en hij stuift door.. En het was niet de eerste faal van NS die dag. De 4000 ervoor was door een stukke trein uitgevallen, en de ochtendspits was ook prut. Dan stijgt de ergernis. Zeker als het nieuwe materieel gewoon niet betrouwbaar blijkt.


Een Halte of station voorbij rijden is natuurlijk nooit goed , echter het blijft mensen werk.

Ik hoop alleen niet dat bonken en schreeuwen op de achterwand een trend gaat worden%05%
 

09-09-2010 09:07:42
mdeen
mdeen
Alsof dat niet op een deur van een VIRM kan?

Ik denk dat het bij een SLT vooral makkelijk is omdat je makkelijk door de trein loopt. In elke andere trein moet je bakovergangen door, in dubbeldekkers ook nog eens trappenlopen...
 

09-09-2010 09:49:00
Elwood
Elwood
Natuurlijk kan dit bij iedere trein, echter de cabine deur van de Slt is van een dubieuze caravan kwaliteit.....  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl