Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
13-05-2010 18:08:48
bjornl
bjornl
Quote
broek53: (De basis-order SLT 17 zessen en 18 vieren. Er waren vijf opties op extra bestellingen, elke optie is 16 stellen groot. In september 2007 heeft NS de eerste twee opties al "gelicht" (dus 64 stellen bijbesteld) en in 2009 is, zoals gezegd, de derde optie gelicht.)
Je bedoelt neem ik aan dat elke optie 16 stellen IV en 16 stellen VI omvat?

Laatst bewerkt door bjornl op 13-05-2010 18:09
 

13-05-2010 18:15:36
bart
bart
Quote
keesje: Dat is wel gepland inderdaad. De tijden zijn hetzelfde als gisteren en eergisteren.


Ik heb helaas nog geen echte tijden gezien, alleen enkele waarnemingen in het opvallende dingen topic de afgelopen dagen, maar zelfs daar kom ik niet echt eenduidige tijden tegen....

En voor wat betreft de route (Wgm-Asd-Hfdo-Ekz-Amr-Hdr en weer terug), gaat hij dan vanuit Den Helder weer via Alkmaar én Hoorn terug, of gaat hij rechtstreeks?
 

13-05-2010 19:32:19
broek53
broek53
Quote
bjornl:
Quote
broek53: (De basis-order SLT 17 zessen en 18 vieren. Er waren vijf opties op extra bestellingen, elke optie is 16 stellen groot. In september 2007 heeft NS de eerste twee opties al "gelicht" (dus 64 stellen bijbesteld) en in 2009 is, zoals gezegd, de derde optie gelicht.)
Je bedoelt neem ik aan dat elke optie 16 stellen IV en 16 stellen VI omvat?
Ja, dat had ik moeten schrijven. Ik heb het gewijzigd.
 

14-05-2010 00:25:39
himym
himym
Hoeveel zijn er dan nodig om complete Mat '64-vloot te vervangen? (want dat is toch de achterliggende gedachte geweest meen ik)  


14-05-2010 00:31:38
dh3201
dh3201
SLT hoeft niet de complete Mat'64 vloot te vervangen. Een deel van de Mat'64 vloot is reeds door GTW en Protos (Merwede-Linge-, Heuvelland- en Valleilijn) en gaat door GTW vervangen worden (Vechtdallijn). Verder is ook (al dan niet indirect) VIRM gebruikt ter vervanging. Voor de rest bieden 131 SLT's voldoende capaciteit door o.a. meer staanplaatsen.


Shqiperise-lopers?
 

14-05-2010 00:52:36
Jeffrenzo
Jeffrenzo
het moet dan wel ook weer DD-AR vervangen, wat intercity materieel word, maar ze zullen er wel over na gedacht hebben


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

14-05-2010 09:29:22
reisthijs
reisthijs
Er waren 5 opties op extra bestellingen, daarvan zijn er nu 3 gelicht, dus zijn er nog twee over. Dat zouden dus nog eens 64 extra stellen zijn. Daarmee moet het toch wel lukken de DDAR-stammen die nu in de stoptreindienst zitten te vervangen.  

14-05-2010 09:32:58
broek53
broek53
Vandaag in de aanbieding uit Aken: de 2435.

Edit: En vandaag overgedragen aan NSR: 2625 en 2632

Laatst bewerkt door broek53 op 17-05-2010 20:30
 

17-05-2010 21:24:12
broek53
broek53
Quote
rick:
Quote
damart: De 2608 stond gisteren met gestreken panto's te Haarlem op een van de opstelsporen in het verlengde van spoor 1, die doorgaans worden gebruikt om materieel dat voor de werkplaats bestemd is te stallen.
Die stond er een week geleden ook al.
2608 is donderdag jl. met behulp van wegleerstel 2630 gereanimeerd en samen hebben ze een proefrit naar Amersfoort gemaakt.

De 2630 zelf is nu gestationeerd op de Zaanstraat en vanaf vandaag weer verder gegaan met het wegleerprogramma.
 

17-05-2010 21:56:56
superboer
superboer
2608 is wel weer teruggekeerd naar Hlm, zo zag ik vrijdag.

Laatst bewerkt door superboer op 17-05-2010 21:57
 

17-05-2010 22:08:35
keesje
keesje
Quote
broek53: De 2630 zelf is nu gestationeerd op de Zaanstraat en vanaf vandaag weer verder gegaan met het wegleerprogramma.


Dat wegleerprogramma is deze week anders dan de afgelopen week en concentreert zich nu meer rondom de Oude Lijn. Vandaag is o.a. Zvt aangedaan en de lijntjes rondom Hlm.
 

17-05-2010 23:48:10
Pim530
Pim530
En vergeet DDM-1 niet te vervangen natuurlijk  

18-05-2010 08:54:28
spoorfan10
spoorfan10
Als reiziger vanaf Rotterdam centraal valt mij wel op dat er zeer regelmatig SLT's uitvallen op de hoekse lijn. Ook vanmorgen weer.

Spoorfan10
 

18-05-2010 09:56:02
keesje
keesje
Volgens mij is vanmorgen alleen 14127 uitgevallen en die dienst werd in Rtd vanaf 14120 al direct door de 2965 overgenomen. Zover ik kan nagaan vielen er verder geen treinen uit op de Hoekse Lijn, dus zo'n drama is het niet.  

18-05-2010 18:07:54
broek53
broek53
Als het goed is gegaan, is vandaag de 2628 in NL aangekomen.  

18-05-2010 19:58:35
Damian
Damian
Ik heb vernomen dat de inzet in de 5500 serie vanaf 13/6 onzeker is omdat op 1 of meer stations de treeplanken een conflict hebben met de perronwand.  

18-05-2010 20:30:26
kleine_man
kleine_man
Wat ik nog niet langs heb zien komen: In Nijmegen begint er een redelijke hoeveelheid SLT'tjes op te stapelen.  

18-05-2010 20:39:57
MDDM
MDDM
Is het wel zie : https://www.somda.nl/forum/8566/p270185/Opvallende+dingen+17+mei/


Gr Joop mcn Lls
 

18-05-2010 21:29:10
kiekkiek
kiekkiek
2431 en 2631 staan al een paar dagen te Zlr, naast een stuk of 8 DM '90 en veel mat '64. En er is, jawel: bewaking!  

18-05-2010 21:30:28
AlbertP
AlbertP
Idd, man + hond.  

19-05-2010 11:59:06
broek53
broek53
Vandaag: de binnenkomst van de 2609.  

19-05-2010 17:52:27
mdj
mdj
En wat er met de 2624+2626 was? Die stonden rond 11:00 gdst te Amf met loc 203-4 (+sleepkoppeling) aan de Utrechtse kant. Terug naar Duitsland toevallig?

Laatst bewerkt door mdj op 19-05-2010 17:52


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-05-2010 17:59:31
broek53
broek53
Het waren de stellen die bij de werkplaats Amersfoort tussen de hekken stonden. Kennelijk moeten ze actief worden (of inderdaad terug naar Duitsland).  

19-05-2010 21:05:15
keesje
keesje
De 2426+2624+2626 (de 2424 ontbrak %08%) vertrokken om 14.30 uur uit Amf naar Ut, maar verder zijn ze niet gekomen.

De 2624 en 2626 staan nu op Utctw en de 2426 ging vanuit Ut naar Asd.
 

20-05-2010 14:10:27
gerard4653
gerard4653
Gisteren mijn eerste ritje in een SLT gemaakt, de 2606.
Ik ging erin met een positieve instelling, maar dat is moeilijk vol te houden. Omdat we met Lentetoer op stap waren zaten we 1e klas achter de cabine. Opmerkingen van medereizigers als: die tribune is wel erg hoog, waren niet van de lucht. Onhandige indeling dus, natuurlijk vanwege het draaistel.
Rolgordijn omlaag, maar dat was te verwachten. Vertraging op het kippe-eindje Gd-Gvc 5 minuten, door hier al eerder gesignaleerde zaken, bijvoorbeeld heel langzaam een station binnenrijden, maar ook gewoon niet weg kunnen komen in Ztm, oorzaak voor mij niet te achterhalen.
Er was geen omroep in dienst, de infoschermpjes zijn leuk.
Over de niet-WC's zal ik niet meer zeuren, wel over het hoge geluidsvolume binnenin. E-GTW's rijden inderdaad veel beter, maar waar ik echt heimwee naar kreeg: de Flirts waar ik in zat bij de SBB, wat een wereld van verschil!
Helaas, we zullen het er voorlopig mee moeten doen.
 

20-05-2010 14:36:38
dionysus
dionysus
Quote
gerard4653:
Rolgordijn omlaag, maar dat was te verwachten. Vertraging op het kippe-eindje Gd-Gvc 5 minuten, door hier al eerder gesignaleerde zaken, bijvoorbeeld heel langzaam een station binnenrijden, maar ook gewoon niet weg kunnen komen in Ztm, oorzaak voor mij niet te achterhalen.



Ik heb hem afgelopen dinsdag gereden, waarbij ik begonnen ben met de 9844 en vervolgens weer terug en nog een keer heen, dus 1,5 slag. Op een heel klein beetje vertrekvertraging na te Ut, omdat de 2800 wat op zich liet wachten, was ik eigenlijk overal op tijd. Heb kunnen doorrijden waar nodig, maar daar waar ik op tijd was, voldeed het op verschillende deelstukken prima om eenmalig op te schakelen, soms nog niet eens tot 130 km/u en dan uit laten rollen
 

20-05-2010 14:42:31
gerard4653
gerard4653
Kan natuurlijk een onervaren machinist geweest zijn: moet kunnen! Je hebt mij dan ook geen treinnummer horen noemen.  

20-05-2010 15:25:04
dionysus
dionysus
Ach, het nieuw spul, dus kan een beetje onwennig zijn. Voor mij was het afgelopen dinsdag overigens ook de eerste keer rijden sinds de cursus.
Qua rijcomfort/gedrag voor de mcn, mogen ze wat mij betreft wel op meerdere trajecten. OP de lichtinval van achteren NA, zijn het dus best wel prettige treintjes
 

20-05-2010 17:21:31
rh_ii
rh_ii
Ook qua reizigerscomfort ben ik redelijk te spreken over SLT. Mijn ervaring is dat de stoelen voor sprinterbegrippen prima zitten en je voldoende (been)ruimte hebt. De trein heeft een tamelijk rustige loop, je wordt niet alle kanten opgeschud. Qua geluid: heerlijk. Je hoort zowel van binnen als buiten vrijwel niets. Wat een verschil met SGM of MAT... Alleen jammer dat het toilet ontbreekt inderdaad.

Bas
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-05-2010 21:29:48
broek53
broek53
Voor de administratie nog even: de 2409, die op 9 mei in Heerlen aankwam, is vanwege niet-werken op 10 mei teruggekeerd naar Bombardier.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-05-2010 14:33
 

25-05-2010 13:56:31
dionysus
dionysus
Quote
Damian: Ik heb vernomen dat de inzet in de 5500 serie vanaf 13/6 onzeker is omdat op 1 of meer stations de treeplanken een conflict hebben met de perronwand.


Afgaande op de spots vandaag in het opvallende dingen topic, vandaag dus SLT in de 5500, dan zijn die problemen kennelijk alweer snel opgelost
 

25-05-2010 14:33:15
robbertc
robbertc
Overigens is SLT in de 5500 niet gepland, maar wordt (blijkbaar) door de bijsturing geregeld.  

25-05-2010 15:49:02
robbertc
robbertc
Quote
broek53: Voor de administratie nog even: de 2409, die op 9 mei in Heerlen aankwam, is vanwege niet-werken op 10 mei teruggekeerd naar Bombardier.
SLT 2627 zag ik vanmorgen om 8.30 op spoor 3 in Amf; deze is ook retour Duitsland gegaan.
 

25-05-2010 15:53:16
nielske90
nielske90
Die is dan direct daarna vertrokken, want om 9.32 kwam er een SLT-IV langs Vga ri.Ehv en kennelijk dus Vl.  

25-05-2010 16:40:26
raymond16
raymond16
De 2636 is in Nederland en reed die om 12.33 door Ehv ri Ht ev.  

25-05-2010 21:47:51
broek53
broek53
De 2408 is er ook. De 2409, die tevens aangekondigd was, was uiteindelijk toch niet gereed en staat dus nog bij Bombardier.  

25-05-2010 22:55:09
plant
plant
Ha, de 2409 was al eens retour afzender gegaan te Heerlen... Verstandig dat ze het niet nog eens daartoe laten komen


Youri
 

25-05-2010 23:30:36
MasterE
MasterE
Per 25-5 is SLT gepland gaan rijden in de 5500 serie.

Mcn Asd.
 

25-05-2010 23:32:20
swinden
swinden
Ik las hier (Broek53) over de inzet vanaf 10 mei...
Tot mijn verrassing reed er vandaag eentje. Hoewel ik vanaf mijn werkplek zicht op het Soester lijntje heb, heb ik - na de plan T periode - alleen nog maar 'oude' sprinters zien rijden. Zo'n SLT'tje had ik hier nog niet gezien...

Aarnoud

Laatst bewerkt door swinden op 25-05-2010 23:33
 

26-05-2010 07:09:00
ijnte
ijnte
En vandaag zit er wederom een SLT op het lijntje naar Baarn.  

26-05-2010 08:53:58
robbertc
robbertc
Quote
MasterE: Per 25-5 is SLT gepland gaan rijden in de 5500 serie.

Mcn Asd.
Dan is er ergens een verschil tussen 'gepland' en 'gepland'
 

26-05-2010 09:23:52
broek53
broek53
Vandaag pogingen om de 2433 en 2436 uit Aken in NL te krijgen. Ze komen ditmaal via Venlo.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-05-2010 00:36
 

26-05-2010 10:42:37
john2
john2
Op het emplacement in Heerlen, staat al een hele poos een SLT (nieuwe?) uitgerangeerd. Hij staat bijna terhoogte van het mijnmuseum, 2 of 3 sporen van de afrastering af.  

26-05-2010 10:45:22
abbm
abbm
Die staat er toch al een tijdje?
Ik heb begrepen dat daar opleidingen voor de HC's worden gegeven.
 

26-05-2010 11:54:37
john2
john2
Die staat er ook al een tijdje, op dezelfde plek.  

26-05-2010 20:48:59
broek53
broek53
Heden door NSR overgenomen van de fabrikant: 2628.  

27-05-2010 08:32:01
broek53
broek53
Vandaag in de zoveelste herkansing: 2409.  

28-05-2010 15:10:27
broek53
broek53
En vandaag door NSR overgenomen: 2408, 2435, 2634 en 2635.
N.B.: wel overgenomen maar nog niet op deze plek genoemd: 2630 op 7 mei.
 

02-06-2010 17:16:16
kiekkiek
kiekkiek
Deze en volgende week komen vrijwel alle SLT's naar Zl voor een software update en wat andere kleine aanpassingen.  

02-06-2010 17:26:00
aarclay
aarclay
Ik hoorde het van Stefanvdw. Wat is de reden dat dit in Zwolle gebeurt? Ldd is toch altijd de plek waar SLT's onderhouden worden?

Laatst bewerkt door aarclay op 02-06-2010 17:27


Choo choo.....
 

02-06-2010 19:28:24
kiekkiek
kiekkiek
In Zwolle hebben ze erg weinig werk, en dus een vrijwel lege werkplaats ter beschikking. En op Zlr kun je wel wat stellen kwijt.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-06-2010 19:30, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

02-06-2010 20:07:36
sik214
sik214
Zwolle was toch al helemaal dicht voor onderhoud door Nedtrain, op de speciale wasplaats na? Waarschijnlijk heeft bombardier ruimte gehuurd bij NS Poort (de eigenaar van het pand).  

02-06-2010 20:12:02
aarclay
aarclay
Ja, de vraag is hoeveel ruimte. Want er gaat nog wel wat Mat'64 terzijde.
Qua veiligheid hoeven ze zich geen zorgen te maken, ik heb er pas geleden nog een beveiliging gespot inclusief hond.


Choo choo.....
 

02-06-2010 20:42:30
robbertc
robbertc
Quote
kiekkiek: In Zwolle hebben ze erg weinig werk, en dus een vrijwel lege werkplaats ter beschikking. En op Zlr kun je wel wat stellen kwijt.
En dat gebruiken ze ook... staan een stelletje of 10, schat ik zo..
 


02-06-2010 21:18:51
AlbertP
AlbertP
Quote
aarclay: ik heb er pas geleden nog een beveiliging gespot inclusief hond.

Je bedoelt een beveiliger. Het zijn namelijk mensen die daar rondlopen en geen automatische systemen.
 

02-06-2010 21:46:45
mdj
mdj
Als we er dan toch over vallen... En die mensen werken bij de beveiliging.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-06-2010 23:50:17
TheKnitter
TheKnitter
Een machinist vertelde mij het volgende anderhalve week geleden, naar aanleiding van een discussie wat hij vond dat SLT in de 5100 kwam:

"SLT heeft op dit moment 2 software versies, versie 26 en 27.
Tot 1 juni rijden alle treinen met software versie 26 rond, en gaan dan gelijk uit de rijdende dienst.
Per dan gaan de SLT met software versie 27 de rijdende dienst, die nu aan de kant staan.

2 Stellen combineren met elk een aparte versie (26 en 27) is mogelijk, maar gaat godverzetend snel fout: De computer weet dat er gekoppeld is, maar kan verder er niks mee. De software is zo erg geupgrade, dat dit niet samen kan werken.

Tevens heeft Siemens aan andere software als Bombardier ingebouwd in de SLT. Ik weet echter niet of dit allemaal al recht is gezet naar 1 en dezelfde software.

Om je vraag te beantwoorden of ik SLT in de 5100 goed vind? Nee. Houd de V'tjes maar. Tevens is het maar de vraag of er voor die tijd genoeg SLT vrij is, om de 5100 over te nemen. Ze willen met een SLT-IV een dienst draaien waar normaal 3x V in zit heb ik gehoord."


Weet iemand of dit verhaal klopt over de software, en dat die 2 verschillende softwares nu hetzelfde zijn?

Laatst bewerkt door TheKnitter op 02-06-2010 23:53
 

03-06-2010 00:34:15
plant
plant
Het verschil over twee verschillende versies van software klopt, ja. De grote wisseltruc is zelfs al aangekondigd en laatst nog besproken. Wat je bedoeld met twee verschillende softwares die hetzelfde zijn snap ik even niet, wie weet anderen wel!

Tjonge, 3x V in een SLT-IVtje... ik vraag me af of de gemiddelde reiziger dan nog zo blij is met de SLT?

Laatst bewerkt door plant op 03-06-2010 00:34


Youri
 

03-06-2010 07:51:05
Daan!
Daan!
Quote
TheKnitter: Om je vraag te beantwoorden of ik SLT in de 5100 goed vind? Nee. Houd de V'tjes maar. Tevens is het maar de vraag of er voor die tijd genoeg SLT vrij is, om de 5100 over te nemen. Ze willen met een SLT-IV een dienst draaien waar normaal 3x V in zit heb ik gehoord."
Lekker conservatief geantwoord. mat'64 is op. Ieder materieel heeft opstartproblemen, maar het draait de laatste tijd prima. Verder heeft het goed vinden als mch zijnde van het feit dat SLT de 5100 gaat doen, natuurlijk niets te maken met de hoeveel SLT. De mch zou SLT wel goed vinden als er meer wordt ingezet?

Laatst bewerkt door admin op 06-06-2010 19:18, reden: Quote ingekort
 

03-06-2010 08:40:19
ns1700
ns1700
Quote
plant: Het verschil over twee verschillende versies van software klopt, ja. De grote wisseltruc is zelfs al aangekondigd en laatst nog besproken. Wat je bedoeld met twee verschillende softwares die hetzelfde zijn snap ik even niet, wie weet anderen wel!

Tjonge, 3x V in een SLT-IVtje... ik vraag me af of de gemiddelde reiziger dan nog zo blij is met de SLT?
heb je al gedacht aan trein 5118 met 2x DD-AR met MDDm? ook SLT-IV. als dat twee IV zijn dan wens ik de mensen vanaf Rtz sterkte
 

03-06-2010 08:54:03
MDDM
MDDM
Quote
Daan!:Lekker conservatief geantwoord. mat'64 is op.

Die mcn mag toch wel zijn voorkeur uitspreken of niet?

Quote
TheKnitter:2 Stellen combineren met elk een aparte versie (26 en 27) is mogelijk, maar gaat godverzetend snel fout: De computer weet dat er gekoppeld is, maar kan verder er niks mee. De software is zo erg geupgrade, dat dit niet samen kan werken.
Zouden er, zoals in de railpocket vermeld staat,daarom ook 2 verschillend gekleurde stickers op de front ramen geplakt zijn? Kleur op kleur combineren is geen probleem, verschillende kleuren geeft wel problemen, dat ie daar over zit te "miepen" snap ik niet. We (rijdend personeel)worden via railpocket berichten op de hoogte gehouden over de stand van zaken rondom de SLT. Maar goed, de komende 14 dagen krijgen alle stellen update 27.


Gr Joop mcn Lls
 

03-06-2010 09:15:16
aarclay
aarclay
Is er ook bekend wat de verbeteringen in versie 27 zijn? En zo'n software update is niet alleen een software updaten, maar ook een deel van de hardware aanpassen vermoed ik?


Choo choo.....
 

03-06-2010 12:16:55
thom
thom
Die wijzigingen in die softwarepakketen zullen grotendeels verbeteringen zijn van bestaande functie's, eruit geviste software fouten etc...
En ik denk dat die verbeteringen hier een beetje te technisch zijn om te gaan bespreken, da's echt weinig intressant

Laatst bewerkt door thom op 03-06-2010 12:17
 

03-06-2010 12:20:09
mich
mich
Een aantal SLT in Nm is weer weg, alleen de achterste 3 staan er nog. Deze bevinden zich nu in 3 verschillende bedrijfstoestanden: achterste aan met stra op, middelste aan met stra neer en de voorste helemaal uit met stra neer. Ben benieuwd hoelang die middelste dat trekt op de accu.  

04-06-2010 10:31:22
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Is de grote wissel truc vandaag gedaan? Gister hadden alle SLT's die ik zag nog een blauw stikker, de 2 die ik vandaag heb gezien (de 2618 en de 2431) hebben een groene.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

04-06-2010 10:43:56
ijnte
ijnte
16 bakjes SLT zojuist door Ut uit de ri Uto. SLT-IV en 2 SLT-VI samen in 1 trein.  

04-06-2010 11:01:56
Noodrem
Noodrem
Wat ik mij nog afvroeg was het volgende.

Ik heb eens vernomen dat bij de ontwerp van VIRM er ruimte is overgehouden voor een omzetter. Dit omdat het in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn dat de bovenspanning veranderd zou kunnen worden.
Is bij het ontwerp van SLT hier ook al rekening mee gehouden?
 

04-06-2010 11:34:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Op het dak is er nog genoeg plek en ik geloof dat er aan de onderkant ook het een en ander nog vrij is. En gezien het feit dat de SLT zo modulair als wat is zal dat ongetwijfeld wel kunnen

Verder is alleen de 4e serie V-IRM uitgerust met 25Kvac voorbereiding.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-06-2010 12:31:22
rick
rick
Quote
dlm4yjp: Verder is alleen de 4e serie V-IRM uitgerust met 25Kvac voorbereiding.
Nee hoor, alle (V)IRM stammen zijn voorbereid op 25 kV. VIRM gelijk vanaf de bouw en de IRM stammen toen deze verlengd zijn.
 

04-06-2010 12:58:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Daar zeg je me wat, IRM is inderdaad geleverd zonder deze optie, even niet bij stil gestaan dat het bij de verlening wel is eens ingebouwd kon zijn


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-06-2010 13:48:10
Noodrem
Noodrem
Het 'rekening houden met' betreft toch de inbouw van een omvormer die 25KVac omzet naar onze huidige 1500V? Of betreft dit een aanpassing van de motoren?  

04-06-2010 13:51:49
mren
mren
Nee, het betreft het vrijhouden van ruimte om eventueel een mogelijke transformator te plaatsen. Dus net iets meer dan 'niets'

Laatst bewerkt door mren op 04-06-2010 13:52
 

04-06-2010 14:30:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Zullen we het maar bij een Omvormer houden mren?
(Niet dat het in praattaal wat uit maakt, maar staat toch net even wat netter aangezien een transformator alleen de spanning kan aanpassen, een omvormer kan ook de Fase aanpassen: Wisselstroom naar gelijkstroom, of bij wisselstroom naar een andere frequentie).

Maar verder zitten er toch een aantal extra dingen aan boord omdat 25Kvac zich totaal anders gedraagt dan 1.5Kvdc. Denk hier aan extra afscherming, ander type bekabeling, Software voorbereiding, extra knoppen om te kunnen schakelen tussen de spanningen, etc.

Verder heb ik mij even verdiept in de IRM naar V-IRM transformatie:
De rede waarom de stroomafnemers verplaatst zijn heeft te maken met deze voorbereiding, er zit al een afwijkende installatie ingebouwd zodat er makkelijker en sneller omgebouwd kan worden naar 25Kvac of Meerspanningsbedrijf.
Wat wel al aanwezig is, is de "voedingstaster", deze zit normaal gesproken alleen in treinen die meerspannings zijn om te voorkomen dat de apparatuur de verkeerde spanning krijgt. Echter heeft (in ieder geval V-IRM serie 4) deze al wel aan boord.

Dit is mij verteld door een Nedtrain Storingsmonteur, of het daadwerkelijk is weet ik dus niet

Hoewel ik het nu veel over V-IRM heb, zal de SLT dit verhaaltje ongetwijfeld ook wel kennen, dit omdat ze samen het nieuwste materieel van de NS zijn.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-06-2010 14:36


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-06-2010 22:27:06
lekbrug
lekbrug
Quote
plant: Het verschil over twee verschillende versies van software klopt, ja. De grote wisseltruc is zelfs al aangekondigd en laatst nog besproken. Wat je bedoeld met twee verschillende softwares die hetzelfde zijn snap ik even niet, wie weet anderen wel!

Tjonge, 3x V in een SLT-IVtje... ik vraag me af of de gemiddelde reiziger dan nog zo blij is met de SLT?


Als ik me goed heb laten informeren:
Het SLT-ICT-probleem = Linux versus Windows.
Dat zijn 2 verschillende computer-besturingssystemen: het kapstok-mechanisme waarbinnen de softwareprogramma's draaien (die ook nog eens of voor Windows, of voor Linux of voor de Mac (Apple) zijn gemaakt, en heel vaak niet uitwisselbaar, of slechts in 1 variant bestaand).
Dit is trouwens ICT-basiskennis. SLT is er al 2 jaar...

Laatst bewerkt door lekbrug op 04-06-2010 22:28


SGdm!
 

05-06-2010 18:32:36
broek53
broek53
Quote
ns1700:
Quote
plant: Tjonge, 3x V in een SLT-IVtje... ik vraag me af of de gemiddelde reiziger dan nog zo blij is met de SLT?
heb je al gedacht aan trein 5118 met 2x DD-AR met MDDm? ook SLT-IV. als dat twee IV zijn dan wens ik de mensen vanaf Rtz sterkte
Waarom wordt er toch zo vaak op volledig uit de lucht gegrepen veronderstellingen doorgedingest? 5118 is gepland met 2xSLT-VI (in ieder geval in de planning van september).
 

05-06-2010 18:36:43
broek53
broek53
Kleine achterstand in nieuw aangekomen stellen wegwerken: 2416 is teruggekeerd op 31/5, 2627 op 2/6, 2612 op 4/6.  

05-06-2010 20:09:49
ns1700
ns1700
Quote
broek53:
Quote
ns1700:
Quote
plant: Tjonge, 3x V in een SLT-IVtje... ik vraag me af of de gemiddelde reiziger dan nog zo blij is met de SLT?
heb je al gedacht aan trein 5118 met 2x DD-AR met MDDm? ook SLT-IV. als dat twee IV zijn dan wens ik de mensen vanaf Rtz sterkte
Waarom wordt er toch zo vaak op volledig uit de lucht gegrepen veronderstellingen doorgedingest? 5118 is gepland met 2xSLT-VI (in ieder geval in de planning van september).
@broek53, dat is nog te krap bemeten. deze moet gewoon met DD-AR blijven rijden. althans dat vind ik nog acceptabel omdat men dan geen achterblijvers aan overhoud
 

05-06-2010 21:50:53
broek53
broek53
Die discussie ga ik niet aan in een topic waar het over het SLT gaat en niet over de hoeveelheid materieel dat in een trein gesteld wordt. Van achterblijvers zal bij 5118 overigens geen sprake zijn, als de telcijfers kloppen. In algemene zin nog één keertje de opmerking dat SLT zowat dezelfde capaciteit heeft als DDAR, alleen veel meer in de vorm van staanplaatsen. Dat men er in zitplaatskans dik op achteruit gaat, is hier al vaker aan de orde geweest.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-06-2010 21:52
 

06-06-2010 02:12:22
dionysus
dionysus
Hoop niet dat ik er overheen gelezen heb, zo niet dan mag de mod dit gewoon weer deleten, maar ik kan ff niet vinden waarom er geen SLT in de 9800 rijdt in het weekend, immers het rijdt wel op de hoekse lijn en op de 5500 serie  

07-06-2010 23:01:28
broek53
broek53
Vandaag in NL aangekomen: de 2407. Op de 2422 na is de achterstand in levering bij de vieren nu bijna weggewerkt.  

08-06-2010 23:14:30
broek53
broek53
Achterstallige berichten: op 31 mei zijn in dienst gekomen de 2410, 2433, 2611 en 2636. Tevens is de nieuwe softwareversie 27.1 vrijgegeven voor gebruik, zodat stellen die daarmee uitgerust zijn, ook werkelijk ingezet mogen worden. Uiteraard niet gecombineerd met stellen met de oudere versie.

Op 4 juni is de 2416 in dienst gesteld en op 7 juni de 2409.
 

09-06-2010 07:35:43
maxime
maxime
Gisteren om iets van 12.55 kwamen een IV'tje en VI'tje gekoppeld binnen te gv uit de richting gvc/bkh/laa. Er liepen twee mensen in gele hesjes rond en een heerschap dat redelijk netjes gekleed was. Afnameproefritje?  

09-06-2010 13:48:04
TheKnitter
TheKnitter
Vandaag werd er regelmatig vanaf sp15 te Rtd met een SLT weggereden, met meerdere mensen met hesjes aan. Een aantal daarvan waren buitenlanders, wat duidelijk te verstaan was: Nein, das weisse ich nicht idiot! enzo zaten ze tegenelkaar te bekvechten..
Er moest ergens een storing zijn, kon ik begrijpen, maar ze wisten niet waar

Op sp3 stond SLT 2415 GDST waar ook steeds in beide cabines mensen bezig waren, en regelmatig het stel aan het aan- en uitzetten waren..
 

10-06-2010 03:35:00
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
dionysus: Hoop niet dat ik er overheen gelezen heb, zo niet dan mag de mod dit gewoon weer deleten, maar ik kan ff niet vinden waarom er geen SLT in de 9800 rijdt in het weekend, immers het rijdt wel op de hoekse lijn en op de 5500 serie


ben ik ook wel nieuwsgierig naar eigenlijk


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

10-06-2010 08:34:26
MDDM
MDDM
Ik zie op de dienstkaartjes van de mcn uit Ut toch echt gewoon SLT in de 9800 staan. En vanaf 13-06-10 nog veel meer SLT.


Gr Joop mcn Lls
 

10-06-2010 12:50:50
rogier
rogier
In de 9800 staat ook in het weekend al maanden SLT gepland, maar in de praktijk rijdt er 's weekends geen SLT, maar voornamelijk SGMm...  

10-06-2010 22:27:02
broek53
broek53
Vandaag nieuw in NL: 2637. Geruild tegen de 2627, die dus retour D is.
Morgen, 11/6 dus, worden zonder tegenbericht de 2436 en 2609 door NSR overgenomen (= "in dienst gesteld")
 

11-06-2010 07:31:44
dvdhoven
dvdhoven
2637 kwam 13:17 door Ut en stond rond 13:35 in Amf.


Dick van den Hoven
 

14-06-2010 00:21:17
broek53
broek53
Mij is verteld dat de derde order SLT niet, zoals eerder gemeld, uit 16 vieren en 16 zessen zal bestaan, maar uit 19 vieren en 13 zessen. In totaal zijn er dan 69 vieren en 62 zessen.  

14-06-2010 19:47:28
timtrein
timtrein
Zesjes zijn relatief net iets te groot zeker? (en met kleinere eenheden plant het makkelijker). Er worden immers erg veel tweetjes mat'64 mee vervangen.  

16-06-2010 10:10:15
spoorfan10
spoorfan10
Quote
MDDM: Ik zie op de dienstkaartjes van de mcn uit Ut toch echt gewoon SLT in de 9800 staan. En vanaf 13-06-10 nog veel meer SLT.


Ik zie nu ook in de 5100 serie (GVC-RSD) de SLT opduiken.

Spoorfan
 

16-06-2010 10:26:29
TheKnitter
TheKnitter
Ja, planmatig volgens het Wbl %04%

Laatst bewerkt door TheKnitter op 16-06-2010 10:28
 

16-06-2010 12:15:37
dionysus
dionysus
Volgens mij is de 5700 ook wel een leuke om met SLT te doen.  

16-06-2010 13:00:22
robbertc
robbertc
Nopes, zit aan de 4900 gekoppeld, dat is een heuse IC en daar mag geen Sprinter in..  

16-06-2010 13:19:02
reisthijs
reisthijs
Onzin, in 2009 heeft er ook een hele tijd SGMm in de 5000/5700/4900 gereden dus dan moet SLT ook kunnen. Er is in de praktijk toch geen verband tussen treinsoort en materieelinzet bij NSR.  

16-06-2010 13:29:20
robbertc
robbertc
Dat je het onzin vind, kan ik me voorstellen. Maar het is toch echt zo. Het is ook niet voor niets dat SGMm in de 4900 het maar zo kort heeft volgehouden..  

16-06-2010 13:59:53
dionysus
dionysus
Ik zou zeggen, koppel het los met de 4900 serie en je kan prima SLT inzetten in de 5700 en de 5000 serie. Zeker deze laatste 2 series lenen zich volgens mij prima voor het gebruik van SLT  

16-06-2010 14:04:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dan zit je wel met perronruimte in Ut, iemand nog een spoor over om te keren? (keertijd 26 min)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 16-06-2010 14:06
 

16-06-2010 15:01:01
robbertc
robbertc
Dat is inderdaad het grote probleem, anders was het al lang gebeurd. Er is geen ruimte in Ut om de 4900 en 5700 los van elkaar te krijgen. Ze moeten op elkaar keren, anders is de BSO niet te maken..  

16-06-2010 16:00:17
reisthijs
reisthijs
Quote
robbertc: Dat je het onzin vind, kan ik me voorstellen. Maar het is toch echt zo.
."onbegrijpelijk" is een beter woord. Als IC-materieel in stoptreinen, stoptreinmaterieel in IC's of sneltreinen, stoptreinmaterieel in Sprinterseries of Sprintermaterieel in stoptreinseries wel mag waarom is Sprintermaterieel in IC's dan ineens wel een probleem?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl