Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
04-11-2009 13:45:37
AlbertP
AlbertP
Mogen wij ook weten waar die testritten waren?  

04-11-2009 14:30:15
Jeffrenzo
Jeffrenzo
oja, misschien ook wel handig
ik heb ze sowieso gezien bij Ztm en Gd


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

04-11-2009 16:28:51
thom
thom
Op deze manier heeft het melden van V, M of A weinig nut...

Laatst bewerkt door thom op 04-11-2009 16:29
 

04-11-2009 19:59:55
AlbertP
AlbertP
Je kunt beter Ztm-kant en Gd-kant zeggen ipv V en A in dit geval. M is wel zinnig.

Laatst bewerkt door AlbertP op 04-11-2009 20:00
 


04-11-2009 21:27:33
janltv
janltv
Aankomende avond weer, beginnend op de Binckhorst, 3 slagjes Gvc naar Goverwelle en weer terug naar de Binckhorst.  

05-11-2009 10:44:49
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
AlbertPool: Je kunt beter Ztm-kant en Gd-kant zeggen ipv V en A in dit geval. M is wel zinnig.

zo, aangepast


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

10-11-2009 14:50:32
broek53
broek53
Aan de spots van maandag jl. te zien is het voornemen doorgegaan om ingaande deze week het SLT-stel in de serie 19800 de hele dag (ook in de spitsen) te laten rijden. Volgende week zou dan ook het stel in de 9700 de hele dag moeten gaan rijden. Maar meer dan twee stellen per dag rijden er dan dus nog steeds niet.  

11-11-2009 21:10:32
keesje
keesje
Vanochtend zag ik er weer één in 19823 te Gd, waarbij het me opviel dat het relatief lang duurde (zo'n 10 seconden na stilstand) voordat de deuren open gingen.  

11-11-2009 21:24:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53: Volgende week zou dan ook het stel in de 9700 de hele dag moeten gaan rijden.
Da's knap, de serie 9700 rijdt immers alleen in de spits, dus hoe moet dat stel de hele dag gaan rijden

Verder vandaag inderdaad een SLT uit Den Haag in de avondspits gezien. In de 19865 om precies te zijn, die overigens ook aardig richting de +10 zat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2009 21:36:37
broek53
broek53
In de 9700 rijden ze tot nu toe alleen in de avondspits.  

11-11-2009 22:04:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Hmm, waren rare SGMm's dan die ik aan het begin van de proefperiode 's ochtends op Rtd zag anders. Ze leken verdacht veel op SLT's


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2009 23:04:55
broek53
broek53
Mijn inlichtingen zijn dat er al maandenlang in de 9700 alleen in de avondspits gereden wordt. Als dat niet zo is, dan is dat niet zo en zal ik mijn zegslieden daarop aanspreken.  

11-11-2009 23:15:00
giuseppe
giuseppe
De laatste tijd staat er vaker rond 17.00u viertjes (ook wel eens gekoppeld) op de sporen vlakbij perronspoor 1 in Eindhoven. Opleidingsritten?  

11-11-2009 23:15:22
keesje
keesje
Een snelle blik in T&T kan in ieder geval nog wel wat verhullen over de laatste dagen. Alleen lukt dat nu even niet en houd je tegoed.  

17-11-2009 09:52:56
spoorfan10
spoorfan10
Ik zag vandaag in ieder geval om ongeveer 7.20 een zesje binnenkomen in Rotterdam Centraal uit de richting Gouda.

Spoorfan
 

17-11-2009 09:58:38
keesje
keesje
Gisteren heeft gereden:

2401: twee slagen Gvc-Gdg in de middag.
2404: leeg van Bkh naar Ldd.
2406: ochtend en middag in de 9700.
2409: reed 's avonds een slag Amf-Lw, gecombineerd met de 2608!
2603: gisteren niks, maar vanmorgen in de 19800.
2604: in de ochtend een paar slagen Gvc-Gdg en 's avonds naar Ldd.
2608: zie 2409.
 

17-11-2009 10:03:25
janltv
janltv
Jullie vergeten de proefritten 's avonds in het pad van de 19800 tussen Goverwelle en het Hollandse spoor. Meestal met 1 stel een slag of 3.  

20-11-2009 20:36:23
broek53
broek53
De plannen worden wekelijks bijgesteld, maar op het moment is het plan om volgende week dagelijks met vijf stellen te gaan rijden: 2 vieren in de 9700 en 3 zessen in de 19800. De weken erna komt er nog een stel bij, zodat dan met zes stellen in de 9700 en 19800 gereden wordt.  

20-11-2009 21:48:41
joahn93
joahn93
is ook bekend welke treinen de 3 zessen gaan rijden in de 19800 gaan rijden??


Johan
 

20-11-2009 23:58:50
broek53
broek53
Als ik het goed begrepen heb, worden er diensten gereden zodanig dat het past in machinistendiensten en diensten van begeleiders - en dat kan per dag wisselen.  

21-11-2009 10:17:02
janltv
janltv
Quote
joahn93: is ook bekend welke treinen de 3 zessen gaan rijden in de 19800 gaan rijden??
Volgens mij zitten er maar 3 stellen in de omloop van de 19800. Dus dat zullen dan alle treinen worden.

Laatst bewerkt door admin op 21-11-2009 12:12, reden: Quote ingekort
 

21-11-2009 12:29:36
Daan!
Daan!
Gecombineerde inzet dus nog steeds niet?  

21-11-2009 16:37:46
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Er is inmiddels ook een opfrisfolder voor de SLT voor machinisten in de maak. Er zijn er namelijk bij die in oktober vorig jaar instructie hebben gehad en er sindsdien geen meter mee hebben gereden. Dan zakt de kennis toch wel snel weg...  

21-11-2009 19:43:03
smarkie
smarkie
als die net zo wordt als de quick reference gids van den haag dan ben ik erg benieuwd.
gelukkig is het voor mij nog maar 3 maanden geleden dat ik er mee mocht rijden %03%


Mcn NS International Rtd
 

22-11-2009 12:19:51
giuseppe
giuseppe
2623 draait zijn rondjes in Wildenrath
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4544270

Dus dat betekent dat er al bijna 50 SLT's zijn
 

22-11-2009 15:36:37
broek53
broek53
Melding uit het zuiden: op vrijdag 20/11 heeft de RTB een SLT-viertje uit Duitsland naar Sittard gesleept. Onbekend of het een reeds eerder geïmporteerd exemplaar was dat even terug geweest is, of een hele nieuwe.  

22-11-2009 21:40:58
joahn93
joahn93
Quote
janltv:
Quote
joahn93: is ook bekend welke treinen de 3 zessen gaan rijden in de 19800 gaan rijden??
Volgens mij zitten er maar 3 stellen in de omloop van de 19800. Dus dat zullen dan alle treinen worden.


yes, met de slt naar school en terug. yihaa
 

23-11-2009 19:04:27
joahn93
joahn93
vanochtend met de 2601 naar school gegaan.
op gouda stond de 2405 voor de richting rotterdam. even later kwam er een viertje door die richting Den haag ging. 's middags de 2401 terug richting zoetermeer
 

23-11-2009 22:14:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
klopt, heb vandaag ook in de 2601 gezeten, als trein 19863. Wat me opviel is dat het relatief lang duurde bij elke stop voordat de deuren waren ontgrendeld (ongeveer 10 seconden). Deurproblemen nog niet opgelost of was het een incident?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-11-2009 23:32:06
janltv
janltv
Ligt niet aan de deuren naar aan de treeplank die uitschuift. Beetje hetzelfde als met de Spurtjes en Veliossen. Duurt gewoon eventjes.  

24-11-2009 07:39:30
motje
motje
Ook herkenbaar dat reizigers dan tig keer achter elkaar op het knopje drukken ("hij gaat niet open"), terwijl een keer voldoende is.  

24-11-2009 08:56:24
keesje
keesje
Vanmorgen in dienst:

2401 in o.a. 19825.
2405 in 9721/14/27/20/33.
2601 in 19823/16.
2602 in 19821/14/27/20/etc.
 

24-11-2009 09:14:07
ijnte
ijnte
Kijk, langzaam komt het toch op stoom Even afwachten of de stellen het deze keer wel doorstaan..  

24-11-2009 12:12:57
thom
thom
Quote
joahn93: vanochtend met de 2601 naar school gegaan.
op gouda stond de 2405 voor de richting rotterdam. even later kwam er een viertje door die richting Den haag ging. 's middags de 2401 terug richting zoetermeer

"naar school gegaan" lijkt mij nou niet echt duidelijk voor de mensen op het forum hier
 

24-11-2009 12:31:16
gerard4653
gerard4653
Quote
ijnte: Kijk, langzaam komt het toch op stoom Even afwachten of de stellen het deze keer wel doorstaan..

Zeker afwachten, ik zie in het lijstje geen gekoppelde stellen staan.
 

24-11-2009 12:52:02
robbertc
robbertc
Gekoppelde stellen zijn ook niet nodig in de 9700 en 19800  

24-11-2009 12:56:16
broek53
broek53
Neen, maar op een gegeven moment wel in het proefbedrijf.  

24-11-2009 15:39:42
ehbk2006
ehbk2006
In Sittard stond om 14:13 Rurtalbahn V152 met stel 2407 klaar om te vertrekken richting Talbot in Aachen.

Ik neem aan dat dit stel een update krijgt?
 

24-11-2009 16:52:46
Railprutse
Railprutse
Quote
ehbk2006: Talbot in Aachen.
Bomdardier Transportation in Aachen...

Laatst bewerkt door Railprutse op 24-11-2009 20:49
 

24-11-2009 17:41:04
Noodrem
Noodrem
Het viertje is van Dgr afgehaald, en er is een zesje bijgeplaatst. De voorste betreft de 2609. De achterste heb ik geen nummertje van.  

24-11-2009 17:52:01
broek53
broek53
2608  

24-11-2009 17:57:19
Mcn-Ut
Mcn-Ut
De 2602 is gisteravond vanaf Utctw naar Gvc vetrokken om vandaag dus dienst te doen in de 19800. Was voor de betreffende mcn nog even goed nadenken hoe het ook alweer allemaal werkte. En natuurlijk ook meteen de nodige storingen bij het opstarten... maar wel verholpen! %08%  

24-11-2009 18:45:08
timtrein
timtrein
Gekoppelde stellen vormen nou juist de essentie van de problemen, dus die zijn júist nodig om de boel definitief geregeld te krijgen!  

24-11-2009 20:36:56
ehbk2006
ehbk2006
Quote
Railprutse:
Quote
ehbk2006: in Aachen.
Bomdardier Transportation in Aachen...

Het vroegere Talbot dus...

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 24-11-2009 20:37
 

24-11-2009 21:53:32
luytjes
luytjes
Quote
motje: Ook herkenbaar dat reizigers dan tig keer achter elkaar op het knopje drukken ("hij gaat niet open"), terwijl een keer voldoende is.
En terecht ... Als je op het knopje drukt moet er gewoon iets gebeuren ter bevestiging dat je goed hebt gedrukt (oftewel deur gaat open). Dat hoeft niet tien seconden te duren. Dat de reizigers dat - terecht - niet snappen maakt de reiziger nog niet dom

Laatst bewerkt door luytjes op 24-11-2009 21:54
 

24-11-2009 23:27:39
dh3201
dh3201
Ah, daarom zie je de mensen ook altijd tig keer drukken op het knopje bij de verkeerslichten....


Shqiperise-lopers?
 

25-11-2009 08:53:38
bjornl
bjornl
En daarom geven steeds meer knopjes bij verkeerslichten feedback. Ik vind het niet zo raar hoor, het is logisch dat je een directe reactie verwacht en dat je, als die niet komt, voor de zekerheid nog een keer drukt.  

25-11-2009 11:52:53
mren
mren
Dat is ook bij drukknopjes in de trein. Van SLT weet ik het niet, maar Talents hebben ledjes in de deuropeningknopjes die aangeven dat ze doorhebben dat je gedrukt hebt, maar dat je nog even geduld moet hebben voor de deur open gaan.

Bij verkeerlichten zijn inderdaad voorbeelden bekend van aftellende witte ledjes rond het rode licht.
 

25-11-2009 11:59:38
WesselE
WesselE
Bij GTW's wordt het knopje ook omringd door groen licht wanneer er op gedrukt word, maar dat spreekt bij de meeste reizigers ook tot verbeelding.


'Okeh'
 

25-11-2009 15:46:41
broek53
broek53
Om het hier ook maar even bij te houden (en niet alleen in de OD): 20/11 is de 2417 in het land gekomen (door de RTB naar Std) en naar Ldd gegaan, en op 24/11 naar de Bokkeduinen. Vandaag de 2611 via Vl het land in, naar Bkd - en de 2608 (van Dgr) retour. En ook op 24/11 is de 2407 teruggegaan naar Duitsland.

@edit: de levering van SLT's gaat inderdaad weer "los". NS rekent er zelfs een beetje op dat eind maart de achterstand ingehaald zal zijn (!). Dat impliceert dus (kennelijk) dat NS overgaat tot het overnemen van de stellen, en naar ik aanneem ook tot het inzetten ervan

Laatst bewerkt door broek53 op 25-11-2009 20:33
 

25-11-2009 20:57:08
treintim
treintim
Tien seconden is wel érg lang voordat de deuren opengaan, is dat in Veolia GTW's ook zo lang? Voor mijn gevoel veel korter.

Oja, het zal vast wel ooit in een grijs verleden aan de orde zijn geweest, maar hoe lang worden de langste stoptreinen van NS in de toekomst? Wat nu 8 bakken Mat'64 is, hoeveel bakken SLT zal dat worden bijv.. Méér dan acht lijkt mij wel logisch op zich.

Laatst bewerkt door treintim op 25-11-2009 20:57
 

25-11-2009 21:06:43
luytjes
luytjes
De maximale lengte van SLT is gelijk gesteld aan de standaard perronlengte voor Sprinterstations in de Randstad van 270 meter, wat weer overeenkomt met 10 normale rijtuigbakken. Oftewel 2x zes (S100) en 1x vier (S70).  

25-11-2009 21:07:28
bjornl
bjornl
Quote
treintim: Wat nu 8 bakken Mat'64 is, hoeveel bakken SLT zal dat worden bijv.. Méér dan acht lijkt mij wel logisch op zich.
Nou, daar zou ik niet zomaar van uitgaan. Een viertje SLT heeft ongeveer 220 zitplaatsen, twee stellen Plan V ongeveer 250. Tel daarbij op dat een SLT veel meer staanplaatsen heeft en dat de langste treinen in de spits ingezet worden, waarin vaker op "volle capaciteit" (dus inclusief staanplaatsen) wordt gepland en je komt op ongeveer dezelfde aantallen bakken uit. Een grotere kans op langere treinen heb je waar SLT 8 of 9 bakken SGMm vervangt.

Overigens was enkele jaren terug 10 bakken Mat '64 niet bepaald een uitzondering.

Laatst bewerkt door bjornl op 25-11-2009 21:08
 

25-11-2009 21:12:57
treintim
treintim
Mmmh, dan zullen we wel zien of de testritten van nu op volle sterkte (12-14 bakken, zoals van vanavond) in de toekomst (in normale reizigersdienst) nog te zien zullen zijn. Misschien niet dus.

Laatst bewerkt door treintim op 25-11-2009 21:14
 


25-11-2009 21:14:31
AlbertP
AlbertP
SLT-IV: 69 m
SLT-VI: 101 m

SGM-II: 51 m
SGM-III: 76 m

Plan V: 51 m
Plan T: 100 m

Lijkt me duidelijk. SLT vier zit tussen een normale 2 en 3 bak in. En SLT zesbak is zo lang als een normale vierbak.
 

25-11-2009 21:25:18
nielske90
nielske90
Quote
treintim: Mmmh, dan zullen we wel zien of de testritten van nu op volle sterkte (12-14 bakken, zoals van vanavond) in de toekomst (in normale reizigersdienst) nog te zien zullen zijn. Misschien niet dus.
Dat soort testritten hebben in ieder geval 15 april 2008 al plaatsgevonden op Ehv-Hm, waarbij met 14 bakken werd gereden (2401 + 2403? + 2602).
 

25-11-2009 21:54:29
treintim
treintim
Oja, ik zie het op foto's als deze http://www.flickr.com/photos/arnold49/2418817701/sizes/o/ . Toch een respectabele lengte.  

25-11-2009 22:29:05
timtrein
timtrein
Als ik het zo gok dan zullen combinaties van meer dan 12 bakken SLT wel zeldzaam zijn, want dan heb je al héél veel capaciteit. 2x IV of IV+VI zal wel veel te zien zijn, en in de spitsen VI+VI ook vast wel, dat is ook wat er nu zo'n beetje rondrijdt aan capaciteit.  

25-11-2009 22:48:53
thom
thom
Quote
AlbertPool:
Lijkt me duidelijk. SLT vier zit tussen een normale 2 en 3 bak in. En SLT zesbak is zo lang als een normale vierbak.

Mja, maar zoals al gezegd is de zitplaatscapaciteit per meter verschillend, dus is dat totaal niet te vergelijken...
 

25-11-2009 22:53:31
robbertc
robbertc
Let er op dat, zeker bij Sprinters, je niet veel meer hebt aan de term 'zitplaatscapaciteit'..  

25-11-2009 22:55:19
thom
thom
Daar zit wel wat in, reizigerscapaciteit dan... %08%  

26-11-2009 00:13:35
NDS
NDS
Als je 2xDDAR door SLT gaat vervangen zul je toch redelijke treinen krijgen, zit ik goed als ik er vanuit ga dat een SLT VI een DDAR vervangt? Dan zou je naar treinen van 12 bakken gaan.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

26-11-2009 09:39:59
Dre
Dre
12 bakken SLT zijn geen 12 bakken van normale baklengte (zoals al het andere materieel heeft). Zoals hierboven al een keer voorgerekend, 2x SLT S100 (VI) komt overeen met 2x Plan T en dus met 8 'normale' bakken.  

26-11-2009 09:50:41
bjornl
bjornl
Dat zegt hij ook niet. Ik denk dat het een hele redelijke gok is, in een ander topic is al eens voorbij gekomen dat de capaciteit per bak van DD-AR redelijk overeenkomt met SGMm. Dan zou een SLT-VI, die ongeveer even lang is als een DD-AR, dus ook ongeveer evenveel capaciteit moeten hebben.  

26-11-2009 11:22:14
AlbertP
AlbertP
Vergeet niet dat DDAR dubbeldeks is en je dus veel meer capaciteit per bak hebt.

Laatst bewerkt door AlbertP op 26-11-2009 11:26
 

26-11-2009 11:27:28
treinfan
treinfan
Nee, het is al meerdere malen gezegd en mensen moeten het niet door elkaar halen: De zitplaatscapaciteit van DD-AR is groter, de totale vervoerscapaciteit van SGMm is per bak even groot als dat van DD-AR, doordat SGMm ook nog een hoop staanplaatsen heeft.  

26-11-2009 11:32:40
reisthijs
reisthijs
Hadden we het hier niet over SLT? Of bedoel je dat hier waar je SGMm schrijft? Het lijkt me tenminste dat SLT meer capaciteit heeft dan SGMm.

Het aantal zitplaatsen in 2x DDAR verschilt overigens weinig van het aantal zitplaatsen in de maximale samenstelling SLT (16 bakjes).

Laatst bewerkt door reisthijs op 26-11-2009 11:38
 

26-11-2009 12:16:21
treinfan
treinfan
Met SGM is het al vaker ter sprake gekomen, maar er geldt dat SLT relatief (per meter trein) evenveel capaciteit heeft als SGM  

28-11-2009 20:21:23
superboer
superboer
Of het positief is weet ik niet maar vanmiddag kon ik geen SLT ontdekken op de Dijksgracht.  

29-11-2009 15:33:35
Elwood
Elwood
Misschien gaat het dan toch nog goed komen met de SLT, voorzichtig positief verwacht ik per 13-12 instroom in meerdere trein serie’s.

Word vervolgd.

Ps. echt een prima trein om mee te rijden.
 

29-11-2009 20:35:33
AlbertP
AlbertP
Voor de MCN bedoel je?  

29-11-2009 21:23:15
ettenrail
ettenrail
Ik denk het. Maar voor de reiziger vind ik het een prima treintje voor korte afstanden. Beter dan SGM naar mijn idee  

30-11-2009 00:07:09
MDDM
MDDM
Quote
AlbertPool: Voor de MCN bedoel je?

Het is voor de mcn idd een prima trein om mee te rijden.%02%


Gr Joop mcn Lls
 

30-11-2009 10:33:07
Elwood
Elwood
Quote
AlbertPool: Voor de MCN bedoel je?


Inderdaad.
 

30-11-2009 17:45:15
ehbk2006
ehbk2006
Om 17:30 stonden de 2408 en 2409 op Std wachtend op vervoer richting Bombardier Aachen.  

30-11-2009 19:19:34
Daan!
Daan!
Dan gaat er vast nog wat gebeuren als ze terug gaan.  

30-11-2009 20:34:14
joahn93
joahn93
ik heb vandaag geen SLT gezien in de 19800, wel in de 9700  

30-11-2009 20:51:51
robbertc
robbertc
Ook vandaag leek inderdaad alleen de 2406 actief, in de 9700..  

30-11-2009 20:57:12
broek53
broek53
Er treed steeds hetzelfde soort ATB-storing op bij steeds verschillende stellen in de buurt van Zoetermeer. Dat zal dus iets met de baanapparatuur te maken hebben waar specifiek de ATB van SLT op aanslaat (of afslaat, of blokkeert of zo). Daarom worden ze niet in de 19800 ingezet totdat dat gevonden is.  

30-11-2009 21:13:39
janltv
janltv
Quote
robbertc: Ook vandaag leek inderdaad alleen de 2406 actief, in de 9700..


Vanochtend zaten er 3 stellen SLT in de 9700.
 

30-11-2009 21:37:59
robbertc
robbertc
Ok, excuus, dan heb ik niet goed gekeken.. Viel me op dat er opvallend weinig reden. Klopt dus ook, gezien het bericht van broek53  

30-11-2009 22:03:34
gerard4653
gerard4653
Niet dat het wat helpt, maar maakt niemand zich eigenlijk wel eens zorgen over het steeds maar niet volledig in dienst komen van SLT. Zelfs voor modern materieel duurt het toch wel erg lang. En het kan dan zo'n fijn materieel zijn voor machinisten (van harte gegund!)en er zo mooi uitzien, gewoon doen waar het voor gemaakt is zou nu eindelijk wel eens fijn zijn: zonder grote problemen passagiers vervoeren. Hopelijk komt het snel goed, voordat de pers erachter komt en weer een fijn verhaal heeft om het spoor zwart te maken.  

30-11-2009 22:29:34
MDDM
MDDM
Zorgen maken over het al dan niet in dienst komen van een trein is wel wat zwaar.
Daar hebben we de directie van NSR voor.Dat het lang duurt is voor de fabrikant(en) een zware hoofd breker. NSR neemt gewoon de stellen pas af als er geen problemen meer mee zijn. Grootste probleem is ATB.


Gr Joop mcn Lls
 

30-11-2009 22:39:25
gerard4653
gerard4653
Ik lig er ook niet wakker van hoor!  

30-11-2009 22:42:36
broek53
broek53
Quote
gerard4653: Niet dat het wat helpt, maar maakt niemand zich eigenlijk wel eens zorgen over het steeds maar niet volledig in dienst komen van SLT. Zelfs voor modern materieel duurt het toch wel erg lang. En het kan dan zo'n fijn materieel zijn voor machinisten (van harte gegund!)en er zo mooi uitzien, gewoon doen waar het voor gemaakt is zou nu eindelijk wel eens fijn zijn: zonder grote problemen passagiers vervoeren. Hopelijk komt het snel goed, voordat de pers erachter komt en weer een fijn verhaal heeft om het spoor zwart te maken.
Nou, ik krijg niet de indruk dat er hele afdelingen luchtig fluitend rondlopen totdat het een keertje in orde komt, neen. En als ze zich ergens zorgen maken, dan is het wel bij de fabrikenten, voor wie dit een reuze strop dreigt te worden. Ondertussen prijst NS zich gelukkig dat er mat '64 is dat eenvoudig op de rails kan worden gehouden ter vervanging...
 

01-12-2009 08:27:48
maxime
maxime
Nu las ik een paar berichten eerder dat er storingen optraden met de baanapparatuur rond Zoetermeer. Is het een fout in de ATB installaties in de stellen zelf, waardoor deze in storing gaat, of ligt het aan de baanapparatuur? Als het laatste het geval is, kun je de stellen terug blijven sturen, maar veel is er in de stellen dan niet aan te doen toch?

Dacht gisteren al dat er iets niet in de haak was omdat er een SGMm voor de 19800 klaarstond te Gvc en geen SLT. Ik heb er wel al een keer in mogen zitten en vond het een geweldige trein! Ik was niet de enige die dat vond, want ik hoorde veel positieve geluiden over de trein. Het ontlokte natuurlijk ook discussies over wat slecht mat is....en jawel: DDAR of beter "die lelijke oude dubbeldekkers" moesten het zwaar ontgelden, "hondekoppen" konden nog wel, maar van die nieuwe treinen (SLT) mochten er wel wat meer komen. NS is wel op het goede pad dus!

Laatst bewerkt door maxime op 01-12-2009 08:29
 

01-12-2009 08:50:46
ijnte
ijnte
De vraag kun je deels zelf beantwoorden: Er rijdt wel ander materieel probleemloos rondt rondom Zoetermeer, dus het zal wel niet aan de ATB van de baan liggen. Wat al eerder is aangehaald in dit topic, is dat de SLT mogelijk wat gevoeliger is voor kleine afwijkingen in het ATB signaal. Ik meen dat er zo'n 6.5A (minimaal) door de spoorstaaf moet lopen om een fatsoenlijk ATB signaal te ontvangen in de trein (maximaal 2.5A ruisstroom). Daar zit natuurlijk ook wel een marge in, en wellicht heeft de SLT moeite met de onder- dan wel bovengrens van dit ATB signaal van de baan. Het zal niet te maken moeten hebben met een ATB code-hik (korte onderbreking van de ATB code bij en sectiewisseling), want dit is vastgesteld op maximaal 4 te missen ATB pulsen voordat de ATB apparatuur in de trein ingrijpt.
Waar andere (oudere) stellen hier geen probleem mee hebben, heeft de SLT dit blijkbaar wel. Het probleem ligt dus hier in de trein (naar alle waarschijnlijkheid), en niet in de baan (uitzonderingen daargelaten).

Laatst bewerkt door ijnte op 01-12-2009 08:51
 

01-12-2009 10:15:20
broek53
broek53
Ik geef mijn mening zo voor een betere, maar ik constateer wel dat het SLt in eerste instantie geen speciale last had bij Zoetermeer en nu wel - vandaar de opmerking dat er ook wel iets in de baan zal zitten (en dat hoeft niet per se de ATB zelf te zijn, dat is zelfs niet waarschijnlijk) waar de ATB van SLT kennelijk heel heftig op reageert.
Verglijk het maar met de 75 Hz-detectie die alleen de locs 1800 bezitten, waardoor zij de enige zijn die stranden bij bepaalde slechte lassen of een verborgen spoorstaafbreuk.
 

01-12-2009 10:24:32
MasterE
MasterE
Volgens mij zijnn alle treinen voorzien van een 75 Hz-detectie (Stoorstroom).

Laatst bewerkt door spiketrain op 01-12-2009 10:31, reden: Quoot laatste bericht verwijderd
 

01-12-2009 10:25:51
broek53
broek53
In ieder geval is de 1800 de enige waarvan de snelschakelaar eruit gegooid wordt als het optreedt.  

01-12-2009 11:19:19
jeanne
jeanne
Ja, en dat is om er voor te zorgen dat de locomotief zelf nooit een 75 Hz genererende bron wordt, wat onder ongunstige omstandigheden misschien zou kunnen optreden.  

01-12-2009 18:15:02
broek53
broek53
Yep, en je moest eens weten hoeveel DDM-1 met dat verschijnsel al gestrand is - zeker omdat nergens werd aangegeven in de loc waarom de snelschakelaar er nu uit lag. Dat is inmiddels gewijzigd, heb ik begrepen.

On topic: vanmiddag/avond en morgenmiddag/avond worden er door de RTB viertjes van Hz naar Hrl gesleept, die op eigen kracht naar de Bokkeduinen doorgaan.
 

01-12-2009 18:17:20
daniel81
daniel81
Quote
broek53: Ik geef mijn mening zo voor een betere, maar ik constateer wel dat het SLt in eerste instantie geen speciale last had bij Zoetermeer en nu wel - vandaar de opmerking dat er ook wel iets in de baan zal zitten (en dat hoeft niet per se de ATB zelf te zijn, dat is zelfs niet waarschijnlijk) waar de ATB van SLT kennelijk heel heftig op reageert.
Verglijk het maar met de 75 Hz-detectie die alleen de locs 1800 bezitten, waardoor zij de enige zijn die stranden bij bepaalde slechte lassen of een verborgen spoorstaafbreuk.

Zou het iets te maken kunnen hebben met de kruising van de HSL?
 

01-12-2009 19:20:06
treinfan
treinfan
Ook even interessant te melden hier:
Afgelopen week zijn er weer ritjes Amf-Gv-Amf geweest, aannemelijk afnameproefritten: Er werd globaal hetzelfde pad gebruikt als eerder bij de SLT's en de VIRM4's, uit waarnemingen kan ik zeggen: Vertrektijd Amf +/- 12.40 (achter trein 5840 aan) aankomsttijd Amf +/- 16.15 (zit rond Hvs vlak achter de 5753).
26 november was het de beurt aan de 2417, vandaag (1 december) aan de 2611, welke overigens de 2417 meenam (2611 zat op heen en terugweg voorop, er is dus te Gv omgelopen/gedriehoekt).

Laatst bewerkt door treinfan op 01-12-2009 20:48
 

01-12-2009 20:12:48
dh3201
dh3201
Hoe hard rijden ze wel niet dan, in een half uurtje van Amf naar Gv op en neer?


Shqiperise-lopers?
 

01-12-2009 20:48:48
treinfan
treinfan
Ik was even niet wakker en had een verkeerde tijd in m'n hoofd, het is aangepast  

02-12-2009 00:41:25
broek53
broek53
Afgelopen avond (1/12) het land in via Hz-Hrl en vervolgens oek naar de Bokkeduinen: de 2416. op 1/12 in de middag via Venlo gearriveerd: 2612. Voorspeld wordt voor komende avond 2/12 in ieder geval nog een 2400 via Landgraaf.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-12-2009 00:42
 

02-12-2009 08:35:04
keesje
keesje
De 2412 arriveerde rond 15.35 uur gistermiddag in Ut, komend vanuit zuidelijke richting.

De 2407 is op 24/11 naar Duitsland gegaan (via Hrl) en de 2409 op 30/11 (ook via Hrl). De 2608 is op 25/11 via Vl de grens overgegaan.

Laatst bewerkt door keesje op 02-12-2009 08:38
 

02-12-2009 08:50:49
jacokran
jacokran
De nieuwe SLT's en ook de VIRM-4 reden (en rijden) dus op eigen kracht vanaf de grens naar Bokkeduinen. Vraag ik mij af wie de trein dan rijdt? De fabrikant is geen toegelaten vervoerder en NS nog geen eigenaar van het stel. Onder wiens verantwoordelijkheid rijdt de trein?

Laatst bewerkt door jacokran op 02-12-2009 08:51
 

02-12-2009 10:23:00
lint27
lint27
Een trein hoeft niet op de toelating van de eigenaar te rijden. Zo rijdt de VSM ook op de toelating van ACTS, dus waarom zouden deze stellen niet al gewoon op de toelating van NSR kunnen rijden?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl