Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
21-06-2009 17:41:58
Arjen-V
Arjen-V
Quote
Tsja aan de andere kant: buschauffeurs hebben die problemen ook en die hebben heel wat meer om op te letten buiten ... 't is maar waarmee je het vergelijkt...

en als een bus chauffeur door de rooie rijdt zal die hooguit een prent krijgen. als wij als mcn dat doen loop je het risico om je baan krijt te raken en de risico's zijn ook iets groter dan met een bus.
maak een Raam zoals in de ICE bepaal je zelf of er iemand door heen kijkt of niet.
 

21-06-2009 17:50:55
MVB87
MVB87
En wat is het voordeel van de gemiddelde reiziger dat hij tegen de rug van een machinist aan kan kijken? Als spoorwegliefhebber kun je toch niet meekijken (de mcn zit namelijk hoger) en als 'gewone' reiziger is er ook weinig meerwaarde. En als de reden 'veiligheidsgevoel' is, vind ik dat ook onzin. Een machinist heeft niet de taak van beveiliger. Gewoon dichte deuren dus! En het Japan verhaal is totáál irrelevant; Nederland is geen Japan, er zit een groot verschil in cultuur en mentaliteit.  

21-06-2009 18:14:59
Damian
Damian
Quote
lamotep:
Quote
Damian:
Ik vind het overigens wel fijn om te weten dat jij regelmatig contact hebt met mijn Japanse collega's om te weten dat zij niet klagen over de glazen wand.

Ik heb er heel lang gewoond en gewerkt.


En hoeveel zegt dat? Japanners zijn ja-knikkers lamotep, dat zou jij dan toch moeten weten.

Verder lees ik in deze topic dat buschaufeeurs vergeleken gaan worden met machinisten. Het spoor-verstand is ver te zoeken op dit forum.

Volgens mij kunnen we beter on-topic gaan.
 

21-06-2009 19:30:36
dh3201
dh3201
Duitsland ligt qua kultuur dichterbij Nederland dan Japan, wordt en werd er in Duitsland veel geklaagd?
In de Uerdinger railbussen zat er niet eens een wand tussen het balkon en de machinistenplaats, de cabine zat eigenlijk gewoon op het balkon. Dat heeft jaren zo gereden.


Shqiperise-lopers?
 


21-06-2009 19:56:12
edegroot
edegroot
edegroot: dit gaat behoorlijk offtopic, zullen we het gewoon weer over de SLT gaan hebben ?  

21-06-2009 22:50:12
treinfan
treinfan
Goed idee: Alles voor hervatting van het proefbedrijf in de 9800 lijkt gereed te zijn gemaakt: bijna anderhalf uur geleden zag ik in ieder geval 2 SLT's op de Bkh staan%02%  

22-06-2009 01:28:02
dionysus
dionysus
Quote
MVB87: En wat is het voordeel van de gemiddelde reiziger dat hij tegen de rug van een machinist aan kan kijken? Als spoorwegliefhebber kun je toch niet meekijken (de mcn zit namelijk hoger) en als 'gewone' reiziger is er ook weinig meerwaarde. En als de reden 'veiligheidsgevoel' is, vind ik dat ook onzin. Een machinist heeft niet de taak van beveiliger. Gewoon dichte deuren dus! En het Japan verhaal is totáál irrelevant; Nederland is geen Japan, er zit een groot verschil in cultuur en mentaliteit.


Ik heb dan nog geen materieel bekendheid op die meuk, maar ik heb van horen zeggen dat je achter je als je zit in de cabine een kast hebt, en die deur helemaal open kan doen. Daardoor kun je het lichtinval en ook het zicht vanuit de reizigers beperken tot bijna het nulpunt, dat zou op zich toch ook wel lekker zijn, niet alleen beperking van zicht van reizigers, maar vooral ook de lichtinval.
 

22-06-2009 08:22:49
julius
julius
Quote
Damian: Door snel remmen en optrekken zou je verwachten dat je behoorlijk wat tijd kan inhalen bij vertragingen. Dat is slechts gedeeltelijk waar. Als je met een SLT op een baanvak rijdt waarbij je veel stations aan moet doen waar het sein op rood staat (stop-door schakeling) dan eist de ATB 40% van je remvermogen. Dat betekend dus dat je ver voor het station al 40 km/h rijdt en zo door moet sukkelen naar het station. Jammer...%07%
Geldt een dergelijke beperking voor meer materieelsoorten? Mij valt namelijk sowieso op dat in Nederland vaak al dik voor het perron langzaam wordt gereden. Naar mijn gevoel is daar ook nog veel tijdswinst te behalen: als er wel een keer strak wordt (of moet ik schrijven: kan worden?) geremd loopt de eventuele vertraging met rasse schreden terug.
 

22-06-2009 10:06:38
Damian
Damian
Nee, er is geen ander materieel wat zoveel remkracht eist door de ATB dan de SLT. Alhoewel de DDM1 soms aardig in de buurt komt.
Met een Mddm kan je de meeste tijdwinst halen. 1 'Standje' remmen is al voldoende bij een snelheidsverlaging die afgedwongen wordt door de ATB. Als je 140 rijdt kom je met een Mddm vele kilometers verder tot stilstand en ben je de rode (als je niet oplet) dus ruimschoots voorbij gereden.

Het hard moeten remmen bij een ATB snelheidsverlaging in een SLT kan ook grote nadelen hebben. Bij gladde sporen kan dat namelijk grote gevolgen hebben. Maar volgens de hoge heren van NS heeft de SLT een uitstekende anti-blokeer inrichting.

Quote
Geldt een dergelijke beperking voor meer materieelsoorten? Mij valt namelijk sowieso op dat in Nederland vaak al dik voor het perron langzaam wordt gereden. Naar mijn gevoel is daar ook nog veel tijdswinst te behalen: als er wel een keer strak wordt (of moet ik schrijven: kan worden?) geremd loopt de eventuele vertraging met rasse schreden terug.


Gelukkig rijden veel machinisten al voor het perron met een snelheid waarmee ze veilig tot stilstand kunnen komen, veiligheid voor alles %02%
Het zal je de komende maanden echter ook gaan opvallen dat de SLT soms al heel ruim voor het station 40 km/h rijdt. En dat is vaak tegen de wil van de machinist in. Maar ach.... NS wil het blijkbaar zo.
 

22-06-2009 11:52:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treinfan: Goed idee: Alles voor hervatting van het proefbedrijf in de 9800 lijkt gereed te zijn gemaakt: bijna anderhalf uur geleden zag ik in ieder geval 2 SLT's op de Bkh staan%02%
En er stonden er vanmorgen ook nog braaf vier op Utctw die er vrijdag ook al stonden. Maar rijden... ik ben ze in ieder geval niet tegengekomen. Of was het de zeldzame +5 van de 9825 die door onwenningheid met SLT ontstaan is? In ieder geval is, en da's ook voor het eerst sinds februari, de 12723 er niet op blijven wachten te Gd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-06-2009 11:58:32
mikos
mikos
Ik heb anders vandeweek (uit mijn hoofd vrijdag) langs het opstelperronnetje in Gdg een SLT-4 zien staan rond een uur of 10 's avonds. Rijden doen ze dus wel  

22-06-2009 12:22:56
tweetyrock
tweetyrock
Gisteren stonden er ook 4 te Utctw. De 2405 stond te Aswplz en een voor mij onbekende stond te Zl..  

22-06-2009 12:23:48
mikos
mikos
Zoals eerder al gemeld, in Zwolle staat de 2404 op spoor 13 voor instructie van personeel.  

22-06-2009 13:46:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mikos: Ik heb anders vandeweek (uit mijn hoofd vrijdag) langs het opstelperronnetje in Gdg een SLT-4 zien staan rond een uur of 10 's avonds. Rijden doen ze dus wel
Maar dat moet gezien de tijd haast wel een proefrit zonder reizigers geweest zijn, ik had 't over rijden in reizigersdienst wat vanaf vandaag scheen te gaan gebeuren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-06-2009 15:15:46
martw
martw
Quote
daniël_ddr: Of was het de zeldzame +5 van de 9825 die door onwenningheid met SLT ontstaan is? In ieder geval is, en da's ook voor het eerst sinds februari, de 12723 er niet op blijven wachten te Gd.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, want trein 9825 reed met 2x Plan V.

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 22-06-2009 15:15
 

22-06-2009 15:32:01
dionysus
dionysus
Quote
daniël_ddr: .....ik had 't over rijden in reizigersdienst wat vanaf vandaag scheen te gaan gebeuren.


Ik ben vast de enige, maar waarom ben ik nou niet verbaasd??? %02%.

Waarschijnlijk had ik gekker opgekeken als het wel zou rijden in de reizigersdienst
 

22-06-2009 20:14:41
thom
thom
Quote
Damian:
Het zal je de komende maanden echter ook gaan opvallen dat de SLT soms al heel ruim voor het station 40 km/h rijdt. En dat is vaak tegen de wil van de machinist in. Maar ach.... NS wil het blijkbaar zo.

Ik weet niet of dat helemaal toe te wijden is aan NSR, ik verwacht dat eerder van een bouwer cequ instantie´s als IVW van.
 

22-06-2009 20:17:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Het aantal SLT's op Utctw was vanmiddag om 17.05 uur afgenomen met 1, d'r stonden er dus nog 3. Toch eentje in de reizigersdienst gegaan dan? Al ben ik 'm verder onderweg niet tegengekomen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-06-2009 20:17:11
lamote_ban
lamote_ban
Quote
MVB87: En het Japan verhaal is totáál irrelevant; Nederland is geen Japan, er zit een groot verschil in cultuur en mentaliteit.

Dat bedoelde ik ook.
Machinisten zijn er gewoon tegen en schermen daarom met veiligheidsmoesjes.
 

22-06-2009 20:27:29
robbertc
robbertc
@ daniel_ddr: Tot vanmiddag heeft er in ieder geval geen SLT in de reizigersdienst gezeten vandaag. Wel is de 2409 van Ut naar Ldd gegaan en de 2403 van Ldd riching Ddr, Rsd?  

22-06-2009 21:19:35
MDDM
MDDM
Quote
lamotep:
Quote
MVB87: En het Japan verhaal is totáál irrelevant; Nederland is geen Japan, er zit een groot verschil in cultuur en mentaliteit.

Dat bedoelde ik ook.
Machinisten zijn er gewoon tegen en schermen daarom met veiligheidsmoesjes.

Geen smoesjes.S'avonds heb je gewoon last van het licht achter je.
Die ervaring heb ik mogen ondervinden in de A32.Die heeft ook een glazen achterwand.


Gr Joop mcn Lls
 

22-06-2009 21:27:53
thom
thom
@ Lamotep,

Toch makkelijke hoe jij voor een ander altijd kan oordeelden, en dat vooral ook niet beargumenteerd...

Heb je weleens in een cabine gezeten met een open deur of glazen raam achter je ? Je ziet geen fluit meer als dat licht in de frontruit op je terugkaatst.

Ga zelf maareens rondrijden in je auto met de binnenverlichting aan, rete irritant...
 

23-06-2009 11:02:52
elizabeth
elizabeth
Quote
MDDM:
Quote
lamotep:
Quote
MVB87: En het Japan verhaal is totáál irrelevant; Nederland is geen Japan, er zit een groot verschil in cultuur en mentaliteit.

Dat bedoelde ik ook.
Machinisten zijn er gewoon tegen en schermen daarom met veiligheidsmoesjes.

Geen smoesjes.S'avonds heb je gewoon last van het licht achter je.
Die ervaring heb ik mogen ondervinden in de A32.Die heeft ook een glazen achterwand.


Bij de A32 hebben ze de eerste tl balken uitgedraait na de cabine, maar of dat geholpen heeft betwijfel ik. (En er zit zwart folie onder aan de ruit, maar als je staat kijk je daar overheen. Dus je kan nog steeds in de cabine kijken. En ik vermoed dat dat niets met de licht inval van doen heeft.) Sommige mcns rijden 's avonds met het zonnescherm een stuk naar beneden om zo de schitering te voorkomen.
Ook hebben we iemand gehad, die reed met een douche gordijn in de cabine. Met koeie vlekken, zag er niet uit.%09%
Maar ik heb ze er zelf nooit zo over horen klagen. Wel stappen passagiers sneller naar de mcn toe om wat te vragen. (vooral in Wadn.)


jaapfan.
 

23-06-2009 11:09:19
robbertc
robbertc
Wat was eigenlijk de bron dat SLT deze week zou gaan rijden?  

23-06-2009 11:13:05
Damian
Damian
Quote
thom:
Quote
Damian:
Het zal je de komende maanden echter ook gaan opvallen dat de SLT soms al heel ruim voor het station 40 km/h rijdt. En dat is vaak tegen de wil van de machinist in. Maar ach.... NS wil het blijkbaar zo.

Ik weet niet of dat helemaal toe te wijden is aan NSR, ik verwacht dat eerder van een bouwer cequ instantie´s als IVW van.


Als het opgelegd zou zijn door de IVW dan lijkt het mij dat het bij al het NS materieel toegepast moet worden. En daar is geen sprake van. Ik weet ook nog niet precies hoe het zit, ik hoop er nog op terug te komen op dit forum.
 

23-06-2009 14:10:19
stefanuzz
stefanuzz
Zie ook opvallende dingen topic, maar ook even voor het gemak hier: De SLT 2404 is vanmiddag weer retour ri Amersfoort gegaan nadat deze enkele weken ter instructie te Zwolle stond. Het stel kwam om 12:31 door IJbrzl richting Amersfoort. Foto: http://i40.tinypic.com/rrus5u.jpg

Laatst bewerkt door stefanuzz op 23-06-2009 14:51, reden: Correctie en foto toegevoegd
 

23-06-2009 16:25:29
bogger
bogger
Deze is verder dan Amf geraakt, om 14:05 te Asd op spoor 12.  

23-06-2009 20:26:05
dionysus
dionysus
Ik ben gisterenavond toen ik de 9895 moest rijden van gvc naar gdg nog zo'n nieuw geval tegengekomen tussen vb en ypb. Was uiteraard gewoon leeg, de stoptrein naar gvc, reed daar trouwens weer achter en die had 10 minuten vertraging, maar dat zal wel ergens anders aan gelegen hebben  

23-06-2009 20:41:37
daniel81
daniel81
Quote
Damian:Verder lees ik in deze topic dat buschaufeeurs vergeleken gaan worden met machinisten. Het spoor-verstand is ver te zoeken op dit forum.



Kijk, of jullie het nou leuk vinden of niet: feit is dat het allemaal naar elkaar toegroeit. 'Vroeger' zat een mcn ver bij de reizigers vandaan in z'n eigen locomotief. Nu gaan de (regionale) treinen steeds meer op trams danwel bussen lijken: ze worden kleiner, lichter, en niet te vergeten verdwijnt de conducteur in veel gevallen, waardoor de mcn dus de gastheer wordt. Ik kan me goed voorstellen dat in het kader van sociale veiligheid reizigers het een prettig idee vinden dat ze onderweg 'fysiek' spoorwegpersoneel kunnen zien.
En om dan toch naar SLT terug te gaan: is SLT voorbereid op eenmansbediening?

Laatst bewerkt door daniel81 op 23-06-2009 20:42
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-06-2009 22:29:22
MVB87
MVB87
Het probleem is dan dat er geen conducteur is op de trein. En dat is niet op te lossen met een glazen deurtje achter de machinist. Er zijn veel machinisten die lekker alleen willen zijn, niemand in de buurt, alleen voor op de bok. Een mcn is geen gastheer, dat is de conducteur. Ik hoop dat de beleidsbepalers dat ook zien en ook in de toekomst blijven werken met het principe 'conducteur en machinist'. Het is onvoorstelbaar dat bijvoorbeeld Veolia nu zonder conducteurs mag rijden, alleen maar om zo goedkoper aan de concessie te kunnen voldoen. Maar goed, tot zover off-topic..  

23-06-2009 23:13:30
timtrein
timtrein
Tijden veranderen?  

23-06-2009 23:27:18
MVB87
MVB87
Het is de mens die de tijd verandert, en de mens maakt keuze's, de tijd niet  

24-06-2009 08:51:32
mdeen
mdeen
Quote
elizabeth:
Bij de A32 hebben ze de eerste tl balken uitgedraait na de cabine, maar of dat geholpen heeft betwijfel ik. (En er zit zwart folie onder aan de ruit, maar als je staat kijk je daar overheen. Dus je kan nog steeds in de cabine kijken. En ik vermoed dat dat niets met de licht inval van doen heeft.)

De verlichting in dimmen is de enig juiste oplossing. Kun je in het donker ook nog een beetje naar buiten kijken.

Laat gewoon in die voorste reizigersruimte een stuk minder licht branden, dan is dat een slaap/uitzichtruimte.
 

24-06-2009 09:19:48
htmtram
htmtram
Bij de Haagse RSR zijn de paar lichten bij de TL-buisen uit. Als de RSR stilstaat bij een halte gaan ze automatisch aan

Laatst bewerkt door htmtram op 24-06-2009 09:21
 

24-06-2009 10:42:19
smarkie
smarkie
Quote
daniel81:
En om dan toch naar SLT terug te gaan: is SLT voorbereid op eenmansbediening?


nee dit is niet het geval, in de orginele uitvoering zitten er naast de knoppen om de deuren te ontgrendelen, knoppen om de deuren terug te halen maar die zijn door NS verwijderd en voorzien van zwarte doppen in een blauw dashboard %07%
ook is er geen sleutelpunt in de cabine of een knop om centraal te sluiten. het is dan dus alleen mogelijk door de cabine te verlaten en bij een deur te sleutelen


Mcn NS International Rtd
 

24-06-2009 11:26:36
Damian
Damian
Quote
daniel81: En om dan toch naar SLT terug te gaan: is SLT voorbereid op eenmansbediening?


De SLT is niet voorbereid op eenmansbediening. De machinist kan bijvoorbeeld niet vanuit zijn cabine de deuren centraal sluiten. Al is natuurlijk alles te realiseren. NS zelf zegt nog steeds een conducteur op de trein te willen hebben, ook de provincie Zuid-Holland eist dat. Dus de gordijnen zullen er voorlopig op blijven. En anders laat ik de reizigers genieten van de Telegraaf.
 

24-06-2009 20:08:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Damian:
Quote
daniel81: En om dan toch naar SLT terug te gaan: is SLT voorbereid op eenmansbediening?


De SLT is niet voorbereid op eenmansbediening. De machinist kan bijvoorbeeld niet vanuit zijn cabine de deuren centraal sluiten. .


Dat kan dus mooi wel vanuit de cabine aan de linker kant zitten daar hele mooie knopjes voor
 

24-06-2009 22:21:22
Dre
Dre
Quote
daniel81: Ik kan me goed voorstellen dat in het kader van sociale veiligheid reizigers het een prettig idee vinden dat ze onderweg 'fysiek' spoorwegpersoneel kunnen zien.

Werkt in de praktijk van geen kant. Syntus 'claimt' op haar site dat de sociale veiligheid gewaarborgd wordt door het open perspectief in de trein, waardoor de mcn! (u leest het goed) direct visueel contact heeft met de reizigers (en maar hopen dat hij op dergelijke momenten niet een geel sein mist). Mail je echter een keer naar de Syntus klantenservice over het feit dat menig mcn meedoet aan de interne Syntus-kampioenschappen 'Gordijnen sluiten' en dus geen overzicht heeft in de trein, dan is veiligheid opeens geen prioriteit meer, maar wordt dat gedaan omdat de kans dan kleiner is dat de mcn wordt lastiggevallen door reizigers met lastige vragen omtrent kaartjes etc.

Kortom, gewoon een dichte deur. De mcn heeft als taak de trein te besturen, niet de bewaker van de sociale veiligheid uit te hangen. Ik voel me niet onveilig in een trein waar ik geen direct (visueel) contact heb met spoorwegpersoneel, ook niet 's avonds laat.
 

24-06-2009 22:30:21
thom
thom
Quote
Dre: Syntus 'claimt' op haar site dat de sociale veiligheid gewaarborgd wordt door het open perspectief in de trein, waardoor de mcn! (u leest het goed) direct visueel contact heeft met de reizigers (en maar hopen dat hij op dergelijke momenten niet een geel sein mist).

Gele seinen springen nog steeds niet als kabouters uit de grond, en een Mcn weet wat ie waar kan verwachten, en zal dus ook echt nietom gaan kijken als ie weet dat ie een sein naderd....
 

24-06-2009 22:43:25
smarkie
smarkie
Quote
Rolffiej19:
Dat kan dus mooi wel vanuit de cabine aan de linker kant zitten daar hele mooie knopjes voor


deze knoppen zijn niet meer aanwezig
Quote
smarkie:
knoppen om de deuren terug te halen maar die zijn door NS verwijderd en voorzien van zwarte doppen in een blauw dashboard



Mcn NS International Rtd
 

25-06-2009 00:32:22
Elwood
Elwood
Goed , weer terug over de SLT.

Inderdaad “tuft” de SLT weer rond in den lande , echter zonder passagiers.

Ondanks dit proefrijden , vrees ik dat mijn eerdere voorspelling van “September” helaas gaat uitkomen. Of, een super whizzkid bij Siemens moet opeens het licht zien…..
 

25-06-2009 09:26:05
htmtram
htmtram
Quote
thom:en een Mcn weet wat ie waar kan verwachten,
Een mcn mag toch echt niet een verwachtingspatroon hebben
 

25-06-2009 10:25:54
Railprutse
Railprutse
Nee mag een machinist niet weten waar Seinen staan en hij een rem Opdracht kan krijgen ?  

25-06-2009 11:51:29
mich
mich
Maar dat snappen de reizigers niet, dus als je dan niet reageert worden ze soms helemaal hysterisch. (ja echt.. een vrouw ging eens totaal over de rode)  

25-06-2009 12:20:03
thom
thom
Quote
htmtram:
Quote
thom:en een Mcn weet wat ie waar kan verwachten,
Een mcn mag toch echt niet een verwachtingspatroon hebben

Zo, je hebt de klok gehoort maar geen idee waar de klepel hangt

Hij mag geen verwachtingen hebben omtrend de kleur van het sein, wel de plaatsing ervan.
Dat noemen we dan ook wel "wegbekendheid" en dat is dan weer verplicht
 

25-06-2009 12:22:07
aarclay
aarclay
Hoezo is de deurbediening uit het dashbord van de cabine gehaald?


Choo choo.....
 

25-06-2009 12:28:41
thom
thom
Er is niks uit het dashboard gehaald, wel uit de stuurtafel %08%  

25-06-2009 12:48:58
Xander140
Xander140
Ik heb gister avond rond 22:30 twee keer een SLT gezien. Een richting Ut. en de ander richting Rt of Gvc. Is best wel opvallend dat als de mcn rijd met de binnen verlichting uit dat de stations en overstap display's aanblijven.

Laatst bewerkt door Xander140 op 25-06-2009 12:53
 

25-06-2009 13:44:53
aarclay
aarclay
Quote
thom: Er is niks uit het dashboard gehaald, wel uit de stuurtafel %08%

Dan doen we dat..


Choo choo.....
 

25-06-2009 15:16:38
mikos
mikos
De 2404 in Zwolle is eerder deze week vertrokken. En geruild voor de 2406, die nu op spoor 13 staat.  

25-06-2009 15:29:33
ettenrail
ettenrail
Quote
Xander140: Ik heb gister avond rond 22:30 twee keer een SLT gezien. Een richting Ut. en de ander richting Rt of Gvc. Is best wel opvallend dat als de mcn rijd met de binnen verlichting uit dat de stations en overstap display's aanblijven.


Waar heb je dit gezien? Gd?
 

30-06-2009 20:16:10
mfwv
mfwv
Vanmiddag de 2607 op weg naar Haarlem, hieronder gefotografeerd op Amsterdam Amstel. Opvallend is het ontbreken van wit op een van de middenbakken.

http://img512.imageshack.us/img512/7984/26072.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/9559/26071.jpg
 

30-06-2009 20:20:44
fabrierban
fabrierban
De 2607 stond vanavond in Ht met inderdaad een forse beschadiging van de lak.
Het lijkt of hij ergens langs is geschuurd.
 

30-06-2009 20:33:08
Lucchese
Lucchese
Volgens mij heeft een 240X dit ook. Dit treinstel stond lang te niksen te Utctw.  


30-06-2009 22:02:03
kevinevers
kevinevers
Lijkt me eerder een gevalltje verboden onderwerp.  

30-06-2009 22:26:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat was het inderdaad. Hij is op Utctw stukje voor stukje schoongepoetst (elke dag werd er een rechthoekig stuk meer schoon), maar dit stukje zijn ze vergeten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-07-2009 13:47:07
dionysus
dionysus
Het is alweer ff rustig mbt dit onderwerp. Ik kwam gisteren een collega mcn tegen op Gvc, en die vertelde me iets wat ik nog niet echt hier voorbij heb zien komen. Dus hoe het met waarheid zit, weet ik natuurlijk ook niet, maar hier zitten er vast wel een aantal die het misschien wel weten.
SLT is natuurlijk met een zooi proefritten bezig, maar het zou zo zijn, dat SLT nog maar enkele kansen gegeven gaat worden, en anders zou het hele zwikkie teruggaan. En dus ook einde verhaal SLT.. Wat is waar, en wat is niet waar.

Indien waarheid, zou ik het T-mat voorlopig op de baan houden, anders gaat het toch echt niet meer in de treinen passen.

Indien berust op onwaarheid, nou jah, dan hebben we weer wat te discussieren
 

09-07-2009 14:33:08
broek53
broek53
Het verhaal als zodanig lijkt mij 90 % zeker niet waar en duidelijk eentje uit de koffiekamer. Wellicht is er enige onduidelijkheid over het dreigement dat de stellen terug moeten naar de fabrikant als ze het over een tijdje nog onvoldoende doen, omdat ze fysiek alleen maar in de weg staan te staan.
Maar daarmee is het nog geen einde SLT - het gaat nota bene ook "alleen maar" over softwareproblemen. Dat NS, in tegenstelling tot vroeger, de fabrikanten behoorlijk in de tang heeft wat verantwoordelijkheden, en zeker wat schadeclaims betreft, is overigens óók waar - dat is een van de voornaamste redenen dat er niet lang doorgetobt wordt in de rijdende dienst, bijvoorbeeld.

Mocht het qua SLT nog lang gaan duren: in het mat '64-item heb ik aangegeven dat het bij plan V relatief gemakkelijk en goedkoop is de huidige vloot nog anderhalf jaar in stand te houden (zonder dat er revisies en zo aan te pas hoeven komen). Plan T stroomt wel uit, daar is (in technische zin ook) niet veel meer aan te doen.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-07-2009 14:33
 

09-07-2009 14:42:49
timtrein
timtrein
En ook wat dat betreft zit NSR dus goed, omdat er wat betreft de hoeveelheid materieel geen dringende reden is SLT snel in dienst te nemen. Kortom, gewoon zien wat de zomerperiode ons brengt.  

09-07-2009 20:38:56
fabrierban
fabrierban
Quote
broek53:
Maar daarmee is het nog geen einde SLT - het gaat nota bene ook "alleen maar" over softwareproblemen. Dat NS, in tegenstelling tot vroeger, de fabrikanten behoorlijk in de tang heeft wat verantwoordelijkheden, en zeker wat schadeclaims betreft, is overigens óók waar - dat is een van de voornaamste redenen dat er niet lang doorgetobt wordt in de rijdende dienst, bijvoorbeeld.

Mocht het qua SLT nog lang gaan duren: in het mat '64-item heb ik aangegeven dat het bij plan V relatief gemakkelijk en goedkoop is de huidige vloot nog anderhalf jaar in stand te houden (zonder dat er revisies en zo aan te pas hoeven komen). Plan T stroomt wel uit, daar is (in technische zin ook) niet veel meer aan te doen.

De vraag is of NS niet te lang met SLT doormoddert, net als de DSB dat deed met de diesel-misbaksels van Ansaldo-Breda. Op een gegeven moment kun je ze beter rigoureus terugsturen, de order annuleren en wat anders kopen dat wel betrouwbaar gebleken is (zoals GTW's).

Wat betreft Plan T/V zal je verhaal qua aantal wel kloppen, qua inzetbaarheid heb ik grote twijfels. Veel treinen zijn voor het zomerseizoen planmatig ingekort, desondanks zie ik rond Ehv in de spits weer steeds vaker treinen solo rijden. Ik heb dus twijfels of dat in september als de universteiten en hogescholen weer beginnen wel goed gaat.
 

09-07-2009 20:56:14
mdj
mdj
Ik dacht al... Een week geen geklaag van Fabrier over SLT is een week niet geleefd..

SLT is op tijd geleverd. Die stellen voor DSB hadden 2-3 jaar eerder aanwezig moeten zijn. Als ze dan alsnog niet ingezet konden worden, dan werden ze terug gestuurd. En dat is dus gebeurd. Niet alleen vanwege de techniek, maar ook omdat het zo lang duurt.

Daarnaast... Als ze die SLT terugsturen, dan heb je alsnog geen vervanger voor jou o-zo-geliefde plan V en T stellen. En hoe moeten die vervangen worden -> plan T, V en SGMm. En dat moet ergens vandaan komen.

En aangezien er al een tijdje niet geklaagd is over de lengte van de stoptreintjes rond Eindhoven, wilde de NS vast nog een keer proberen om daar wat plan V stellen af te snoepen...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-07-2009 21:10:12
dh3201
dh3201
In het HST topic werd geschreven dat men i.p.v. AnsaldoBreda beter bij Siemens had moeten bestellen. Wel nu de SLT is deels ook door Siemens geleverd en in dit topic worden Siemens en Bombardier aan de kant geschoven ter faveure van Stadler Rail. Als iedereen alleen nog maar bij Stadler Rail zou bestellen krijg je daar wachttijden tot boven de 10 jaar, want zoveel productiecapaciteit hebben ze daar ook weer niet.


Shqiperise-lopers?
 

09-07-2009 21:12:32
broek53
broek53
Een groot verschil tussen SLT en het Deense Drama is onder andere het verschil tussen Bombardier/Siemens en Ansaldo - ten minste, dat mag ik hopen.

Verder (hier ietwat OT): ik heb al eens gezegd dat als er treinen ingekort zijn, dat NIET het gevolg is van het vervangen van SLT. Er is genoeg mat '64 extra in dienst gebleven om al het in dienst geplande SLT te vervangen (29 plan V's).
 

09-07-2009 21:16:00
fabrierban
fabrierban
Quote
broek53:Een groot verschil tussen SLT en het Deense Drama is onder andere het verschil tussen Bombardier/Siemens en Ansaldo - ten minste, dat mag ik hopen.


Van de reputatie van Bombardier/Siemens als betrouwbare fabrikant is de laatste jaren weinig meer overgebleven. Denk ook eens aan de problemen met de ICE's en de Combino's. DB moest zelfs recent door de Duitse staat gedwongen worden nieuwe ICE's te kopen terwijl ze er hun buik vol van hadden. En wat dacht je van de door Bombardier aan Berlijn geleverde S-bahnstellen?

Quote
broek53: Verder (hier ietwat OT): ik heb al eens gezegd dat als er treinen ingekort zijn, dat NIET het gevolg is van het vervangen van SLT. Er is genoeg mat '64 extra in dienst gebleven om al het in dienst geplande SLT te vervangen (29 plan V's).

Er is misschien wel genoeg in dienst gebleven, maar inzetbaarheid is natuurlijk nog iets anders.

Laatst bewerkt door fabrierban op 09-07-2009 21:27
 

09-07-2009 21:26:52
broek53
broek53
Ja, op zichzelf is dat waar, maar daar mankeert het bij '64 niet aan. Het wisselt per dag natuurlijk een beetje, maar de stand bij plan V schommelt zo rond de + 30 (30 stellen meer voor de dienst beschikbaar dan gepland).  

09-07-2009 21:31:54
floriss
floriss
Ik las in Op de Rails van deze maand, dat NS het voornemen heeft om een volgende serie SLT te bestellen. Het zou dan gaan een bestelling van in totaal 32 stuks. Er stond geen onderscheid bij naar viertjes en zesjes.

Overigens kampt niet alleen SLT met softwareproblemen, ook de Duitse S-bahn treinstellen serie 422 hebben hier last van.

Op zich is het goed dat NS een ultimatum stelt aan Bombardier/Siemens om de softwareproblemen binnen een redelijke tijd op te lossen. Desnoods door de treinstellen terug te sturen naar de fabrikant. Verder ligt de aflevering van nieuwe treinstellen als sinds mei stil.

Laatst bewerkt door floriss op 09-07-2009 21:32
 

09-07-2009 21:53:48
lamote_ban
lamote_ban
Ik werk zelf in de technische software sector en als na anderhalf jaar de problemen met de besturingssoftware nog niet zijn opgelost dan geeft dat ernstig te denken. Anders dan bij mechanica en electronica is software op zich zeer snel te repararen. Het feit dat dat nog altijd niet gelukt is doet dan ook vermoeden dat de software een onbeheersbare spagetti-zooi is en dat Bombardier via trial-and-error het ene gat met het andere stopt. Dat ook de 422 last heeft van dit probleem maakt mijn vermoedens alleen maar sterker. Het grote risico is dat straks na twee of drie jaar experimenteren geconcludeerd gaat worden dat het hele software-ontwerp opnieuw moet.  

14-07-2009 21:11:49
kleine_man
kleine_man
Ook de 440'ers zijn om een dergelijke reden nog niet volledig in dienst.

ICM is ook uitgebreidt getest voordat er met de serieproductie begonnen werd. SGM volgens mij ook. Ook in Duitsland bijvoorbeeld, de V160 (BR210,216-218). De huidige traxxen is men ook al in de jaren '90 begonnen met ontwikkelen. Eerst de serie 120 en daarna de AEG 12X (nu 128 001) en de 127 001. Nu pas bijna 15 jaar later slaat het aan.

De ontwikkelingen van de TGV en ICE zijn ook al in de jaren '70 begonnen. De britten hebben in die jaren de APT geprobeerd, waar uit eindelijk de HST125 uit gekomen is. De ICE 3M heeft in het begin ook veel aanloopproblemen gehad.

Als klap op de vuurpijl, de SM'90, die is eigenlijk nooit goed uit de verf gekomen, maar diverse technieken zijn wel gebruikt om de DD-AR en DD-IRM te bouwen.

Wat ik hiermee wil aangeven, er zijn altijd wel problemen geweest met het afleveren van nieuw materieel. Dat er nu problemen zijn met de SLT, wil nog niet zeggen dat het materieel of fabrikant slecht is. (toegegeven, AnsaldoBreda is met de DSB wel verschrikkelijk over de grens van het toelaatbare heen gegaan). Aanloopproblemen zijn er altijd en zullen er ook altijd blijven. De vraag is alleen wat is acceptabel. De uitrol van SLT gaat niet zoals gepland, maar is m.i. nog niet onacceptabel vertraagd.

Laatst bewerkt door kleine_man op 14-07-2009 21:12
 

14-07-2009 21:14:36
dh3201
dh3201
Quote
kleine_man: Als klap op de vuurpijl, de SM'90, die is eigenlijk nooit goed uit de verf gekomen, maar diverse technieken zijn wel gebruikt om de DD-AR en DD-IRM te bouwen.

Ik denk dat je hier DM'90 en DD-IRM bedoelt. DD-AR was er al toen SM'90 werd gebouwd.


Shqiperise-lopers?
 

14-07-2009 21:34:50
jzwoferink
jzwoferink
Quote

De huidige traxxen is men ook al in de jaren '90 begonnen met ontwikkelen. Eerst de serie 120 en daarna de AEG 12X (nu 128 001) en de 127 001. Nu pas bijna 15 jaar later slaat het aan.


De Br 127 001 behoort niet tot de Traxx-familie, maar is een doorontwikkeling van de S252 van de Spaanse spoorwegen , deze loc stond aan de wieg van diverse Siemens locs waaronder de br 152, br 189,de taurus en de NMBS reeks 18 die nu reeds in aflevering is.

Quote

De britten hebben in die jaren de APT geprobeerd, waar uit eindelijk de HST125 uit gekomen is. De ICE 3M heeft in het begin ook veel aanloopproblemen gehad.


Dr ATP is een eigen ontwikkelng van de British rail en staat bij mijn weten buiten de HST125 . De ATP was een elektrische treinstel met kantelbakinrichting, juist deze kantelbakinrichting zorgde echter voor veel problemen en het hele project is daarna afgeblazen, alleen de Italianen hebben de kantelbak doorontwikkeld en is een exportsucces geworden.

Laatst bewerkt door jzwoferink op 14-07-2009 21:35
 

15-07-2009 00:02:12
dh3201
dh3201
Quote
jzwoferink:
Quote

De huidige traxxen is men ook al in de jaren '90 begonnen met ontwikkelen. Eerst de serie 120 en daarna de AEG 12X (nu 128 001) en de 127 001. Nu pas bijna 15 jaar later slaat het aan.


De Br 127 001 behoort niet tot de Traxx-familie

Precies, de BR 127 is een EuroSprinter van concurrent Siemens.


Shqiperise-lopers?
 

15-07-2009 23:15:37
john563
john563
Ik blijf er bij dat ze toch voor het alstom type hadden moeten gaan, dat was al een ontwerp dat in frankrijk in iets andere vorm onder 1500 volt rijd, dan had men in ridderkerk ook nog werk gehad.

Bovendien vind ik de flirt van stadler meer iets als vervanger van mat 64

Laatst bewerkt door john563 op 15-07-2009 23:30
 

17-07-2009 12:45:30
daan-ns
daan-ns
Door de software mogen SLT 4+6 niet meer samen rijden. Anders komt er een storing in.


Groetjes Daan
 

17-07-2009 13:26:11
mren
mren
Lijkt me dat Bombardier/Siemens dat gewoon op mag gaan lossen voor levering.  

17-07-2009 13:56:01
broek53
broek53
Yep, dat is een van die basis-zaken waarom NS de stellen niet accepteert.  

17-07-2009 14:56:38
rick
rick
Ik neem aan de de bouw gewoon doorgaat en er nu dus een aantal stellen bij de fabriek staat te wachten tot ze naar Nederland gaan of gaat de bouw niet zo snel?  

17-07-2009 15:19:02
broek53
broek53
de bouw gaat in een razend tempo, aangezien het contract voorziet in levering van vier of vijf stellen per maand. Sinds de 2409 en 2609 mogen er geen stellen meer naar Nederland komen, dus het zal knap vol worden bij de diverse fabrieken.  

17-07-2009 18:51:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Gisteravond rond 21.40 uur kwam er trouwens een setje van twee SLT's met een rotvaart door Gouda. Leeg uiteraard


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-08-2009 11:22:00
aarclay
aarclay
Is er al enige planning wanneer er weer nieuwe SLT Nederland in zullen stromen?
En is er ook bekend welke treinstelnummers er nu al af zijn, maar nog geen wiel over de grens hebben gezet?


Choo choo.....
 

09-08-2009 13:19:12
treinfan
treinfan
Als ik goed opgelet heb bij de opvallende dingen zijn er enkele dagen geleden testritten gehouden met SLT viertjes en zesjes gekoppeld, wat zou duiden op een software-update. Als dat succesvol is gegaan, zullen er binnen niet al te lange tijd nieuwe SLT's in Nederland (moeten) komen%06%  

09-08-2009 13:27:58
broek53
broek53
Ja, als... dat is natuurlijk al een maand of wat de situatie. Als de stellen naar het oordeel van NSR bevredigend gaan presteren, zal de levering hervat worden - maar niemand weet zeker wanneer dat moment zal zijn. Er wordt in de omloop per 7/9 nog rekening gehouden met SLT in de serie 9700 en 19800, een soort hernieuwd proefbedrijf-in-de-praktijk. Ik denk dat als dat doorgaat, de resultaten daarvan bepalend zullen zijn voor een herstart van de acceptatie en dus van de levering (maar ook ik spreek hier in veronderstellingen, hoor).
@ edit: de SLT's die nu met enige regelmaat bij de Zaanstraat te zien zijn, komen daar voor een nawerkactie door Bombardier/Siemens. Deze actie beoogt ondermeer het verbod op gekoppeld rijden van vieren en zessen op te heffen, dus beweging zit er wel in (maar dat kan ook moeilijk anders natuurlijk).

Laatst bewerkt door broek53 op 09-08-2009 13:32
 

09-08-2009 14:21:27
Joey666
Joey666
afgelopen vrijdag om 10:47 (7 augustus) zag ik bij mijn station Naarden-Bussum ook een SLT 4 met gekoppeld met een zesje rijden.
weet de nummers niet, maar ze zullen daarmee weer test rijden.

Deze stel kwam richting Hilversum vandaan en reed in de richting van Weesp.
 

09-08-2009 14:41:17
webguy
webguy
Triest eigenlijk he Heb je een modulair gebouwde trein, en dan kan je zesjes niet met viertjes koppelen. Geen idee wie daar bij de software schrijft, maar het zijn duidelijk een stel prutsers...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

10-08-2009 00:28:50
thom
thom
Moet iemand nou wer gelijk voor prutser uitgemaakt worden als we nieteens weten wat precies het probleem is... Zucht...  

11-08-2009 00:14:21
broek53
broek53
Er zijn zo van die OVL-gewoontes die hier af en toe doordruppelen. Helaas, moet ik zeggen.  

11-08-2009 08:03:26
keesje
keesje
Er is zo links en rechts wel weer wat beweging in de SLT's:

* De 2402 + 2404 reden vorige week (4/8) van Rtd naar Ldd.
* De 2403 was vrijdag (7/8) nog overgebracht van Amf naar Asd.
* De 2406 is vorige week donderdag (6/8) van Bkh naar Ldd gegaan.
* Het trio 2409 + 2608 + 2407 is gisteren uitgebreid wezen proefrijden tussen Amf en Bnva/Sto (4 slagen).
* De 2602 is op 27-7 weer teruggegaan naar Duitsland en is daar volgens mij nog steeds.
* Laatste proefritje van 2603 was op 30/7 tussen Gdm en Ut en de 2604 deed hetzelfde daar op 28/7.
 

11-08-2009 08:19:01
noof
noof
De 2405 stond zaterdagochtend nog op sp13 te Zl, maar zondagavond stond ie op Zlge tussen de Buffels en V's.  

11-08-2009 14:08:09
mikos
mikos
Klopt. Er moest zaterdagavond iets vanuit de haven komen, waardoor de SLT van spoor 13 weg moest. Met handboek en alles erbij heeft men het stel aan de andere kant van het station gekregen  

12-08-2009 01:39:58
Rolffiej19
Rolffiej19
Hehe leuk al die bewegingen tja bombardier is begonnen met de grote nawerk actie met name te Aswpl waar continue SLT stellen uitgewisseld worden morgen om 10:00 vertrekt de 2408 die er nu staat de 2605 en 2403 staan gekoppeld en de 2403 zal binnekort ook weer vertrekken en daar komen dan weer andere stellen voor terug%08%  

12-08-2009 10:30:23
aarclay
aarclay
Is dit alleen een softwareupdate? Of worden er ook andere technische dingen aangepast?


Choo choo.....
 

15-08-2009 23:03:16
bjornl
bjornl
Uit het Mat '64-topic:
Quote
Rolffiej19: Bombardier verwacht dat de SLT zo goed als in eind september begin oktober weer de eerste te kunnen leveren aan de ns waar ze nu druk mee bezig zijn%05%
 

28-08-2009 18:56:57
MaartenH
MaartenH
Er stond vanmorgen (09.10) een SLT-6'je op Dijksgracht. Ik zag hem te laat staan om het nummer nog te lezen.  

28-08-2009 19:13:59
broek53
broek53
Er staan zelfs een zes en een vier: de 2609 en 2408.  

28-08-2009 19:58:38
AlbertP
AlbertP
Op en ander forum (http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=197#p7879) staat dat ze waarschijnlijk per 14 september weer gaan rijden.  

28-08-2009 20:05:21
broek53
broek53
kijk maar uit, want ik heb alle data tussen 11 mei en 14 september inmiddels wel voorbij zien en horen komen  

29-08-2009 20:07:53
broek53
broek53
Heeft iemand genoteerd welke UIC-nummers de bakken van het SLT hebben?  

29-08-2009 23:02:00
stefanuzz
stefanuzz
Quote
AlbertPool: Op en ander forum (http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=197#p7879) staat dat ze waarschijnlijk per 14 september weer gaan rijden.
Van de week een machinist gesproken die het ook had over half september. Een prognose dus
 

30-08-2009 00:24:52
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53: Heeft iemand genoteerd welke UIC-nummers de bakken van het SLT hebben?


9484 4950 001-5 + 9484 4952 001-1 + 9484 4953 001-4 + 9484 4951 001-5 --> 2401
9484 4954 001-2 + 9484 4958 001-8 + 9484 4956 001-0 + 9484 4957 001-9 + 9484 4959 001-7 + 9484 4955 001-1 --> 2601

Waarbij 95x de bakcode is.

Hoezo? Is er iets?
 

30-08-2009 16:39:59
aarclay
aarclay
Ik las in het nieuws bij Reizigersmaterieel dat er extra SLT stellen zijn.
Iemand die weet welke nummers nu de grens over gekomen zijn? Ik verwacht dat NedTrain het nog wel druk zal krijgen met indienststellingen en de daarbijbehorende proefritten.
Want Bombardier en Siemens schijnen niet stilgezeten te hebben.


Choo choo.....
 

30-08-2009 16:46:56
tochjo
tochjo
In het overzicht van Reizigersmaterieel staan ook de nummers: "de stellen 2401-2409 en 2601-2609 zijn in Nederland, maar nog niet allemaal beschikbaar voor de reizigersdienst".  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl