Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
26-04-2009 22:50:52
maarheeze
maarheeze
ja maar als de ns wil rijden op de regionale lijnen zullen ze toch wel wc in moeten bouwen of niet want ik denk dat de provincie's ook wel wc's willen op de langere afstanden  

26-04-2009 23:24:40
bjornl
bjornl
Quote
nielske90: En dat alles voor amper twee zitplaatsen...%03%

-een modern invaliden-geschikt-toilet zoals in een ICMm neemt wel iets meer plaats in beslag;
-het gaat niet alleen om de zitplaatsen, maar ook om de schoonmaakkosten en de kosten van het meevoeren en bijvullen van water en het legen van de toiletten.
 

27-04-2009 07:39:36
vinny004
vinny004
In het boek "Spoorwegen 2009" las ik dat ze WC's in de ICE hebben afgesloten omdat het water dat de trein mee moest nemen te zwaar op de assen drukte....  

27-04-2009 10:33:29
jorgo
jorgo
De ICE heeft wel meer issues met assen, dus dat is niet echt een vergelijk denk ik.

Het is trouwens zeker niet zo dat in de periferie veel treinseries met langere afstanden worden gereden en ook niet dat de stoptreinen daar veel voor langere afstanden worden gebruikt dan in de Randstad, met uitzondering misschien van Zwolle-Emmen/Groningen en Roosendaal-Vlissingen. In het westen heb je weer verbindingen als de 5000, 5700 en de treinen die via Woerden-Breukelen rijden, die ook een interlokale functie hebben. Ter vergelijk: de 6900 is ongeveer de meest metroachtige lijn van Nederland met stops elke 2 kilometer, een zeer beperkte baanvaksnelheid en een kort tracé. Het ultieme sprintertraject? Sinds 1983 regeert er Plan V, compleet met toilet.
 


27-04-2009 10:52:36
dennistd
dennistd
En wat denk je van de stoptrein Apeldoorn-Enschede? Voor alle stations is het sneller om te blijven zitten ipv over te stappen op de intercity.  

29-04-2009 00:15:46
NDS
NDS
Quote
maarheeze: ja maar als de ns wil rijden op de regionale lijnen zullen ze toch wel wc in moeten bouwen of niet want ik denk dat de provincie's ook wel wc's willen op de langere afstanden

Volgensmij speelt ook het door de hele trein heen kunnen kijken een belangrijke rol en met een WC aan boord lukt dat niet

Dat was volgensmij ook de reden dat een Lint41 van Syntus geen WC aan boord heeft.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

29-04-2009 08:21:51
dennistd
dennistd
Dat wordt wel gezegd ja, maar ik denk dat het feit dat daar dan geen mensen kunnen zitten en dat de toiletten duurder zijn in schoonmaak zeker zoveel meetelt, als het niet belangrijker is zelfs..  

29-04-2009 17:47:24
lucky
lucky
Quote
NDS:
Quote
maarheeze: ja maar als de ns wil rijden op de regionale lijnen zullen ze toch wel wc in moeten bouwen of niet want ik denk dat de provincie's ook wel wc's willen op de langere afstanden

Volgensmij speelt ook het door de hele trein heen kunnen kijken een belangrijke rol en met een WC aan boord lukt dat niet

Dat was volgensmij ook de reden dat een Lint41 van Syntus geen WC aan boord heeft.

Groetjes Michiel


Bij Arriva kun je door nagenoeg de gehele trein kijken en daar is een toilet aan boord. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.
 

30-04-2009 03:24:08
Jeffrenzo
Jeffrenzo
maar juist ook in de wc kan je niet zien wat mensen doen, als je elk mens kon vertrouwen was het geen probleem, maar mensen blijven mensen


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

30-04-2009 06:33:27
dh3201
dh3201
Als je alle stoelen eruit haalt kun je nog beter door de hele trein heen kijken, nu kan iemand nog achter een rugleuning verscholen wat uitspoken...


Shqiperise-lopers?
 

30-04-2009 09:07:58
maarheeze
maarheeze
ja maar zonder stoelen zit je niet zo fijn  

30-04-2009 09:14:59
nielske90
nielske90
Zonder wc ook niet als je heel erg moet...  

30-04-2009 09:29:56
vinny004
vinny004
Toiletten kosten de vervoerder gewoon veel geld. Als dat concessie-technisch niet wordt voorgeschreven zal dat dus het eerste zijn dat verdwijnt. Wanneer het wel wordt voorgeschreven, dan zal er meestal ook een vergoeding van de overheid tegenover staan.  

30-04-2009 17:41:55
plant
plant
Terug naar de SLT's:
Op mailinglist OVL wordt melding gemaakt van een bericht in de railpocket. Hierin zou staan dat alle SLT's aan de kant staan tot ten minste 11 mei. Dan zou het opnieuw worden geprobeerd in de 19800.

Is dat hier al bekend/bevestigd?


Youri
 

30-04-2009 18:41:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Lijkt me in ieder geval geen rare maatregel gezien het aantal gestrandde SLT's in de afgelopen week.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-04-2009 18:42:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Apart (zag het bericht net zelf ook).

Hoewel er de nodige technische problemen zijn viel het aantal vertragingen / uitval tot nu toe mee. De 9800 wordt op het moment grotendeels erdoor gereden (en wat stellen in de 19800), elke keer als ik erin zit of ze zie passeren uit de NO merk ik geen problemen op.

Er zijn afgelopen week natuurlijk wel wat issues geweest bij Wd en Utt / Vtn, en eigenlijk had dat ook wel verholpen moeten zijn tegen deze tijd. Maar het geeft de NS ook wat tijd om meer personeel op te leiden, want dat schijnt ook een probleem te zijn...

Ben ook benieuwd wat het vervangend materieel wordt tot die tijd, SGMm is namelijk verhuist richting de 7000. Mat'64/DD-AR, laten het daar op houden.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 30-04-2009 18:46
 

30-04-2009 18:54:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Nou, zo erg meevallen vind ik 't nu ook weer niet... maandag en dinsdag was het treinverkeer in de vroege ochtendspits tussen Ut en Rtd/Gvc ernstig ontregelt door een defecte SLT en gistermiddag schijnt het volgens een melding hier weer mis te zijn gegaan.
Da's relatief gezien ten opzichte van de hoeveelheid SLT die er nu rijdt toch wel erg veel.

Opleiding van het personeel lijkt me inderdaad ook nog wel best handig om eens te gaan doen. De machinist van standplaats Ddr die ik ken vertelde me gisteren nog dat hij nog altijd geen opleiding op het SLT gehad heeft, maar op papier moet 'ie er sinds 20 april wel mee rijden...

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 30-04-2009 18:55


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-04-2009 21:37:55
smarkie
smarkie
op papier staat zo veel, had volgens de papieren al op 15 december moeten rijden, sinds de nieuw dienstregeling stonden ze al op onze dienstkaartjes, heb er nu 3 keer mee mogen rijden en dan ook zonder problemen


Mcn NS International Rtd
 

01-05-2009 00:55:50
spoorhaas
spoorhaas
Quote
Terug naar de SLT's:
Op mailinglist OVL wordt melding gemaakt van een bericht in de railpocket. Hierin zou staan dat alle SLT's aan de kant staan tot ten minste 11 mei. Dan zou het opnieuw worden geprobeerd in de 19800.

Is dat hier al bekend/bevestigd?


Dit is inderdaad waar, tot 11 mei buiten dienst, daarna gaan ze inderdaad zoals je zegt weer trachten proef te rijden in de 19800

Maar pin me er niet op vast dat het dan ook daadwerkelijk 11 mei weer gaat rijden!
 

01-05-2009 10:20:28
bogger
bogger
Dat verklaart het..

Ik dacht dat NS haar nieuwe materieel niet bloot wou stellen aan koninginnedagvierders met destructieve neigingen ..

Maar er is meer aan de hand, laten we hopen ze snel weer terug te zien..

Als ik de berichten goed heb gevolgd zijn het vooral de viertjes die er de brui aan geven.. Kan iemand dit misschien bevestigen?
 

01-05-2009 11:03:20
rolandrail
rolandrail
Quote
daniël_ddr: Opleiding van het personeel lijkt me inderdaad ook nog wel best handig om eens te gaan doen. De machinist van standplaats Ddr die ik ken vertelde me gisteren nog dat hij nog altijd geen opleiding op het SLT gehad heeft, maar op papier moet 'ie er sinds 20 april wel mee rijden...
Opleiding is men volop mee bezig maar stellen worden o.a. letterlijk onder de handen van instructeurs+cursisten weggehaald omdat er weer eens wat uitgewisseld moet worden met stellen elders, softwarezooi nummero zoveel enz. waardoor het zelf voorkomt dat men de 2e curcusdag niet kan afmaken en dus niet bevoegd is en moet wachten tot er een inhaaldag gepland wordt....
Het hele SLT-circus is een vrij kansloos gebeuren met overgevoelige software en gesleur met stellen zodanig dat opleiding regelmatig wordt verhinderd.
Ook nu weer met de b.d. stelling van alle stellen: dat betekent neem ik aan ook geen instructieritten voor de opleiding en dus is geen opleiding mogelijk momenteel.
 

01-05-2009 16:44:37
MDDM
MDDM
Quote
plant: Terug naar de SLT's:
Op mailinglist OVL wordt melding gemaakt van een bericht in de railpocket. Hierin zou staan dat alle SLT's aan de kant staan tot ten minste 11 mei. Dan zou het opnieuw worden geprobeerd in de 19800.

Is dat hier al bekend/bevestigd?
Klopt helemaal.


Gr Joop mcn Lls
 

01-05-2009 16:46:23
keesje
keesje
De terzijde gestelde stellen Mat.'64 kunnen wel weer opgelapt worden! Of wordt het gemis van een aantal diensten SLT nog voldoende opgevangen in de bijsturing? Ik ben benieuwd...  

01-05-2009 20:20:09
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
vandaag leek het aardig te lukken met een mix van SGMm en mat'64 (hoewel, 2x V?). Maar eens zien hoe dat volgende week gaat lopen.  

01-05-2009 21:05:14
superboer
superboer
En waar werd dat SGMm en Mat'64 vandaan getoverd? Daar ben ik wel benieuwd naar.  

01-05-2009 21:08:28
HZwoferink
HZwoferink
Komt het hierdoor dat ik een SGMm II zag in de 7000


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

01-05-2009 21:12:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
er reed in ieder geval wat mat'64 rond in de 7400, geen idee of dat samenhangt. SGMm-II in de 7000 kan nog een restantje zijn van koninginnedag denk ik...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 01-05-2009 21:35
 

01-05-2009 22:31:44
timtrein
timtrein
Volgens mij is er sinds 20/4 toch nog meer mat'64 in de omloop dan nodig is?  

01-05-2009 22:48:19
dh3201
dh3201
NS zal vast wel wat materieel achter de hand hebben gehouden om als vervanging te kunnen dienen tijdens de proefperiode voor SLT. Dat materieel wordt nu dan ook gebruikt waarvoor het bedoeld is.


Shqiperise-lopers?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-05-2009 22:54:09
lucky
lucky
Ik heb genoeg meldingen gelezen over te korte SGM treinen rond Asd in het opvallende dingen topic van vandaag.. dus misschien dat ze daar vandaan komen? Overigens kan ik me voorstellen dat er misschien ook minder SGMm beschikbaar is omdat dat gister uitgeleefd is bijvoorbeeld.  

01-05-2009 23:09:18
robbertc
robbertc
dh3201 heeft er verstand van!  

03-05-2009 13:59:57
edegroot
edegroot
edegroot: Ik heb dit topic weer eens verschoond van allerlei onzinberichten die niets met dit topic te maken hebben. Graag ontopic posten of start een nieuw topic.

Laatst bewerkt door edegroot op 03-05-2009 21:11
 

03-05-2009 20:25:00
keesje
keesje
Nu lees ik dat tot 11 mei het Nederlandse spoornet verschoond is van SLT, maar wat gaan ze dan met die stellen doen? Welke problemen hebben die stellen precies, weet iemand dat?  

03-05-2009 20:26:17
raymond16
raymond16
Ik las elders dat ze last hadden van veiligheidsstoringen. Blijft nog een vaag begrip natuurlijk..  

03-05-2009 20:29:33
nielske90
nielske90
Ik heb in de OD regelmatig zaken gelezen als ATB-storingen en deurstoringen...  

03-05-2009 21:17:39
spoorhaas
spoorhaas
Niet alleen dat...

Iedere ochtend tijdens aanvang dienst kregen ze de stellen amper opgebouwd en iedere ochtend stonden er ik weet niet hoeveel defect...

En de bijkomende defecten waardoor ze defect op de baan staan heeft tot het besluit gekomen ze tijdelijk uit de dienst te halen..
 

03-05-2009 23:37:20
aarclay
aarclay
Ik mag hopen dat dit met een softwareupdate weer wordt verholpen.
Want als het een foutje is in de tractiemotor ofzo, en dat ding moet worden gerepareerd kan dat misschien wel langer duren?


Choo choo.....
 

04-05-2009 00:19:05
MVB87
MVB87
Dat spreekt voor zich, maar wacht nou maar rustig af totdat er informatie beschikbaar komt over de aard van de problemen. Met gespeculeer schieten we niks op.  

14-05-2009 12:25:24
Damian
Damian
Quote
raymond16: Ik las elders dat ze last hadden van veiligheidsstoringen. Blijft nog een vaag begrip natuurlijk..


Dat is helemaal geen vaag begrip. Als mens,dier en infra in gevaar kan komen dan spreekt men van een veiligheidsstoring.

In het geval van de SLT had men bij het gecombineerd rijden in twee gevallen geen ED Rem meer. Ook heeft de SLT last van een vage ATB storing die men deze week in de nachtelijke uren probeerd boven water te krijgen.

Overigens begin ik een beetje moe te worden van de discussie over de wc. De wc zit er niet in, punt!! Er zijn in Nederland zat tram/bus/metrolijnen waarbij de tram/bus/metro net zo lang of langer onderweg is van A naar B dan een enkele rit Gvc-Ut, zonder wc wel te verstaan.
 

14-05-2009 12:44:01
abcde
abcde
Is er al bekend, wanneer de SLT weer gaan rijden ?  

14-05-2009 14:20:55
Damian
Damian
Prognose is de 1e week na de pinksteren op de 19800 serie.

Laatst bewerkt door Damian op 14-05-2009 14:22
 

14-05-2009 14:23:02
mren
mren
Quote
Damian: Overigens begin ik een beetje moe te worden van de discussie over de wc. De wc zit er niet in, punt!!

Deze week is in de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin in 2030 toiletten verplicht worden in treinen. Dus de vervoerder die rond die tijd rijdt in Nederland, zal daar aan mogen gaan voldoen. (tenzij de motie in het archief verdwijnt er niemand er verder uitvoer aan geeft)
 

14-05-2009 14:23:46
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
train85: Die hebben ze niet gehaald. Voor zover ik weet is dit tot nader order. Het is gewoon afwachten wanneer er eentje in de (1)9800 gaat rijden. Volgende week weer nieuwe kansen of het gaat lukken.
1e week na Pinksteren duurt nog even, dus die kan nog gehaald worden
 

14-05-2009 19:24:16
AlbertP
AlbertP
1e week na Pinksteren duurt nog 25 dagen train85. Misschien haal je Pasen en Pinksteren door elkaar?  

14-05-2009 19:36:00
Damian
Damian
Train 85 had waarschijnlijk mijn orginele bericht gelezen waarin stond 11 mei. Dat was alweer oud nieuws waar ik mee in de war was.

Leuk overigens dat treinen in 2030 verplicht wc's moeten hebben. Waar hebben we het eigenlijk over?? 2030 Dat is nou echt regeren
 

14-05-2009 19:38:29
mren
mren
Regeren is vooruitzien. Men snapt ook wel dat het niet realistisch is om voor 2010 ofzo alles om te bouwen. Levensduur van treinstel is al snel 30 jaar...  

14-05-2009 23:24:46
seinhuis
seinhuis
Gisteren rond kwart over 1 een SLT gezien te Ln, richting Ut.  

15-05-2009 07:32:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij worden er weer een aantal testritten gereden om 22:56 kwamen langs Aswplz de gekoppelde SLT`s 2604+2401 Ri Ass-Hfd-Shl%06%  

15-05-2009 09:18:09
spoorhaas
spoorhaas
Het is op dit moment nog steeds niet bekend wanneer de SLT's weer in de rijdende dienst komen...

Het is nog steeds wachten op de nieuwe software van Bombardier waarna ze LM testritten gaan maken voor ze weer als proefbedrijf in de 19800 gaan belanden...

Ik ga ervan uit dat de gehele volgende week ook nog geen SLT zal gaan rijden..
 

15-05-2009 16:57:44
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
spoorhaas: Het is nog steeds wachten op de nieuwe software van Bombardier waarna ze LM testritten gaan maken voor ze weer als proefbedrijf in de 19800 gaan belanden....
ik neem aan dat de nieuwe software er inmiddels in zit anders had die lange LM rit van gisteravond weinig nut denk ik met 2 gekoppelde SLT`s

Laatst bewerkt door admin op 15-05-2009 19:08, reden: Quote ingekort
 

15-05-2009 18:19:56
fugazi
fugazi
@ Jordydl1 hieronder, rustig. Had er gewoon even overheen gekeken, niks aan de hand.

Laatst bewerkt door fugazi op 15-05-2009 18:30
 

15-05-2009 18:28:56
jordydl1
jordydl1
als je even goed leest en dan logisch na denkt kom je denk ik zelf wel tot een conclusie.  

17-05-2009 23:35:19
aarclay
aarclay
het camerasysteem he in de SLT kan de mcn die nou op zijn diagnose-schermpje nou terug bekijken? Of worden die beelden opgeslagen en overschreven?


Choo choo.....
 

18-05-2009 00:56:12
spoorhaas
spoorhaas
@Rolffiej19...

Nee op het moment is de nieuwe software nog niet geleverd... wanneer het wel komt, tsja, dat is afwachten, is geen inzicht over...
 


18-05-2009 10:14:30
smarkie
smarkie
Quote
aarclay: het camerasysteem he in de SLT kan de mcn die nou op zijn diagnose-schermpje nou terug bekijken? Of worden die beelden opgeslagen en overschreven?


nee dit is niet mogelijk, we kunnen alleen zien of het systeem in- of uitgeschakeld is.
verder worden de beelden opgeslagen en gebruikt indien nodig, anders worden ze gewoon gewist


Mcn NS International Rtd
 

18-05-2009 23:17:49
Elwood
Elwood
Kan wel September worden...........  

19-05-2009 09:23:32
aarclay
aarclay
Bron?


Choo choo.....
 

19-05-2009 09:28:34
ijnte
ijnte
Ik meen dat hij zelf MCN is bij de NS..  

19-05-2009 11:40:11
spoorhaas
spoorhaas
Dacht ik ook ja...

En natuurlijk op intranet zal er vast ook nog wel iets staan over het SLT mat...
 

19-05-2009 14:39:59
AlbertP
AlbertP
Elwood is idd mcn bij NS  

19-05-2009 18:59:30
008443
008443
Ik heb even een vraag. Er is vandaag een SLT op de Zeeuwse lijn gespot. Nummer weet ik niet, 240x. Vanmiddag exacte tijd weet ik niet.
Zijn dit testritten of zomaar op bezoek in Zeeland?
Heeft weet iemand hier meer over?


Bezoek ook eens www.flickr.com/photos/39367963@N06/
 

19-05-2009 19:27:59
broek53
broek53
De fabrikanten zijn zich opnieuw suf aan het proefritten, zoals uit diverse spots wel mag blijken. De projectleiding bij NSR heeft goede hoop (maar waar die op gebaseerd is, weet ik niet) dat het SLT begin juni weer in dienst komt.  

19-05-2009 19:50:48
smarkie
smarkie
Quote
008443: Ik heb even een vraag. Er is vandaag een SLT op de Zeeuwse lijn gespot. Nummer weet ik niet, 240x. Vanmiddag exacte tijd weet ik niet.
Zijn dit testritten of zomaar op bezoek in Zeeland?
Heeft weet iemand hier meer over?


dit waren proefritten met de 2401


Mcn NS International Rtd
 

19-05-2009 20:10:19
keesje
keesje
Quote
broek53: De projectleiding bij NSR heeft goede hoop (maar waar die op gebaseerd is, weet ik niet) dat het SLT begin juni weer in dienst komt.


Hoop doet leven.
 

19-05-2009 20:26:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Volgens de opvallende dingen van vandaag is er zelfs alweer een SLT in reizigersdienst actief.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-05-2009 20:36:05
broek53
broek53
Ja, er was ook al aangekondigd dat er voorzichtig wat slagen in de reizigersdienst in de 19800 gemaakt zouden worden om de aanpassingen aan een echte gebruikstest te onderwerpen. Met "terugkeer in de reizigersdienst" bedoelt men dat de normale omloop dan weer helemaal gereden wordt. dat is ook wel nodig, want na 14 juni zie ik nog niet zo gebeuren dat al het SLT nog een keer en bloc aan de kant gaat, althans niet zonder veel grotere gevolgen in de materieelstelling dan nu.  

19-05-2009 20:42:05
lamote_ban
lamote_ban
Het is te hopen dat dit nu wel de laatste panne was want de eerste stellen zijn al bijna een jaar oud.  

19-05-2009 20:44:41
keesje
keesje
Nou goed nieuws voor je: na vandaag hoef je geen enkele panne meer te verwachten met SLT. Lekker vooruitzicht toch!? Of komt dit antwoord net zo onzinnig over als de opmerking die je plaatst... %03%  

19-05-2009 20:55:48
dekorte
dekorte
18.40 doorkomst SLT te Dt

Laatst bewerkt door dekorte op 19-05-2009 20:56
 

19-05-2009 20:57:06
jordydl1
jordydl1
de eerste zijn al ruim een jaar oud. en het eerste stel (2402) staat al sinds 24 januari 2008 in nederland  

19-05-2009 20:59:59
broek53
broek53
Quote
keesje: Nou goed nieuws voor je: na vandaag hoef je geen enkele panne meer te verwachten met SLT. Lekker vooruitzicht toch!? Of komt dit antwoord net zo onzinnig over als de opmerking die je plaatst... %03%
Nou, zo onzinnig vind ik het niet. Na anderhalf jaar testen en een proefbedrijf zus en een proefbedrijf zo zou je mogen verwachten, of op zijn minst hopen, dat er geen structurele kwalen meer optreden. Dat een individueel stel een keer stuk gaat, alla, maar geen kinderziektes meer, a.u.b.
 

19-05-2009 21:06:17
mich
mich
Ach de 400ste GTW werkt ook niet feilloos...  

19-05-2009 22:02:49
Elwood
Elwood
Quote
aarclay: Bron?
Men probeert met man en macht, de SLT voor mekaar te krijgen voor het wijzigingsblad van Juni, echter moet September niet worden uitgesloten, ving ik op in de bekende wandelgangen……

Word vervolgd.

Laatst bewerkt door admin op 20-05-2009 09:30, reden: Quote verplaatst
 

19-05-2009 22:41:52
fabrierban
fabrierban
@keesje
Onzinnig? Ik zou wel eens willen weten wat jij dan wel een redelijke termijn vind waarop een nieuwe afgeleverde trein inzetbaar zou moeten zijn?

Laatst bewerkt door fabrierban op 19-05-2009 22:42
 

19-05-2009 22:58:00
keesje
keesje
Lamotep heeft het over dat het nu maar de laatste panne moet zijn met SLT. Ik heb nog geen materieelsoort meegemaakt dat niet eens panne heeft tussen aflevering en zijn 30e levensjaar.

Dat is iets heel anders dan een redelijke termijn dat een nieuw afgeleverde trein inzetbaar moet zijn. Ik zou zeggen: zoals de nieuwe VIRM IV-en dat nu doen, want dat gaat vrij geruisloos.
 

20-05-2009 14:36:10
daniel81
daniel81
Dat laatste is dan figuurlijk bedoeld? (ik herinner me nog goed de levendige discussies over de remmen)

Hoe verhoudt SLT zich wat proefrijden en kinderziektes betreft eigenlijk tot de Protos? Volgens mij hadden ze zelfs dat sneller voor elkaar%05%
Het blijft mij verbazen dat SLT, dat toch min of meer een product uit de catalogus is, zo veel problemen houdt.
En wordt er gezien de problemen met de SLT's voor de komende periode een wat grotere voorraad mat'64 achter de hand gehouden?
 

20-05-2009 15:13:27
broek53
broek53
Los van de vraag of het SLT veel problemen heeft, wijs ik er nog maar eens op dat er tot eind 2008 geen enkele vertraging in het project zat. Anders gezegd: er zat in de planning van het project een (inderdaad heel lange) periode van testen en proefrijden, gecombineerd overigens met het verkrijgen van het inzetcertificaat. Ook de aflevering van de stellen loopt tot nu toe vrijwel op planning. Zeker is het waar dat het wel problematisch is gaan worden, mar dat dus pas tegen de dienstregeling 2009 aan. NS vond de betrouwbaarheid niet hoog genoeg toen de overdracht van de eerste stellen moest plaatsvinden. Daarom is het proefbedrijf later gestart. Dat de stellen nu aan de kant gezet zijn, komt dus feitelijk door de eerste (serie van) kinderziektes die in de rijdende dienst opgetreden zijn. Dat is dus geen vergelijk met de Protos, die weliswaar sneller opgeleverd is, maar waarvan het gros der kinderziektes in de rijdende dienst is opgetreden - zoals wij ons nog levendig zouden moeten herinneren .  

20-05-2009 16:36:53
Onno
Onno
Zijn er behalve de (in enkele gevallen) haperende ED-rem bij gecombineerd rijden en de vage ATB-storing nog andere problemen? En wat is er de oorzaak van dat deze problemen niet aan het licht kwamen tijdens de proef-/certificeringsperiode, maar pas in de reizigersdienst?  

20-05-2009 17:12:44
jacokran
jacokran
@Broek53: Jij schrijft dat een buitendienstelling van SLT na 14/6 grotere gevolgen heeft dan nu. Het lijkt mij dat dat komt door het verminderen van het aan mat'64 diensten. Als je nu al weet dat SLT mogelijk nog niet betrouwbaar genoeg is voor de normale dienst op een druk bereden traject, dan is het toch mogelijk om nog wat meer mat'64 in dienst te houden?  

20-05-2009 17:29:04
2296
2296
Nee, dat is zomaar mogelijk. Je zit het revisie/lease termijnen die nu echt af gaan lopen. Ook onderhoudspaden naar de werkplaatsen zijn dan een probleem. Je moet dan extra paden regelen. Paden zijn al moeilijk te krijgen. Ook in de werkplaatsen moeten er genoeg mensen zijn voor onderhoud. Ook daar komt de vakantie periode aan. Die willen ook wel weg .  

20-05-2009 20:53:05
broek53
broek53
Quote
jacokran: @Broek53: Jij schrijft dat een buitendienstelling van SLT na 14/6 grotere gevolgen heeft dan nu. Het lijkt mij dat dat komt door het verminderen van het aan mat'64 diensten. Als je nu al weet dat SLT mogelijk nog niet betrouwbaar genoeg is voor de normale dienst op een druk bereden traject, dan is het toch mogelijk om nog wat meer mat'64 in dienst te houden?
Bij NedTrain was/is al de nodige activiteit te bespeuren om te zien wat er moet gebeuren om meer mat '64 in dienst te houden dan gepland, anders gezegd; niet massaal aan de kant te zetten zoals gedacht. volgens een planning van enige tijd geleden zouden er per 14 juni ruim 30 plan V's aan de kant gaan en daarbij zitten er heel wat die nog lang niet aan de revisietermijn zitten. Een deel ervan is zelfs officieel bestempeld als het flexpark. Maar om op het begin terug te komen: het zou dus heel wat fuzz opleveren in de vorm van verlengen van de lease van een aantal stellen en een wijziging in de onderhoudsprogramma's van in ieder geval de Zaanstraat en Maastricht.
 

20-05-2009 22:05:30
fabrierban
fabrierban
Quote
daniel81:
Hoe verhoudt SLT zich wat proefrijden en kinderziektes betreft eigenlijk tot de Protos? Volgens mij hadden ze zelfs dat sneller voor elkaar%05%
Het blijft mij verbazen dat SLT, dat toch min of meer een product uit de catalogus is, zo veel problemen houdt.

De indienststelling van de Proto's was natuurlijk ook een triest scenario, maar daar gold nog als excuus dat het een nieuw treintype was van een fabrikant die daar totaal geen ervaring mee had.Terwijl, zoals je zelf al zegt, de SLT toch min of meer een catalogusproduct is.

En vergeleken met de E-spurts van Arriva en Veolia is de SLT natuurlijk geen succes-verhaal. Dat brengt me trouwens op de vraag: weet iemand met NS-relaties of er een reden is waarom NS categorisch weigert materieel bij Stadler te kopen, ondanks dat het track-record van Stadler (sorry voor het Engels) toch uitermate goed is.

Laatst bewerkt door fabrierban op 20-05-2009 22:06
 

20-05-2009 22:10:41
rick
rick
Quote
fabrier: En vergeleken met de E-spurts van Arriva en Veolia is de SLT natuurlijk geen succes-verhaal.
En dat zeg je omdat ze nu niet in dienst zijn of heeft het nog meer redenen?
 

20-05-2009 22:16:37
fabrierban
fabrierban
Dat zegt ik omdat de indienststelling van de E-Spurts snel en geruisloos verliep.  

22-05-2009 16:56:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Volgens mij is de SLT gekocht na een aanbesteding. Op een aanbesteding kan iedere gek inschrijven, en degene met het beste aanbod krijgt de order. Kennelijk heeft Stadler niet ingeschreven, of in ieder geval niet als beste gescoord op de gestelde criteria.

Overigens vind ik 'categorisch' erg overdreven. Het enige materieel dat besteld is nadat Stadler succes begon te krijgen met zijn GTW (eerste stel geleverd in 1998 aldus Wikipedia) is een nabestelling VIRM en SLT. Tegen VIRM dat niet uitgebreid getest en geengineerd hoeft te worden kan geen enkele fabrikant op, blijft dus alleen SLT over. Dat lijkt me niet categorisch.
 

22-05-2009 21:03:51
ruysdael
ruysdael
De 2602 kwam vandaag LM door Asd om 17.25 ri. Ods. Zijn ze weer aan het proefritten?  

22-05-2009 21:26:52
WesselE
WesselE
De hele week al, ik heb al tig keer SLT's langs Gdm zien racen afgelopen week

Laatst bewerkt door WesselE op 22-05-2009 21:27


'Okeh'
 

31-05-2009 10:44:22
MarkJB
MarkJB
Eergisteren (29 mei) kwam de 2609 als LM door Ht ri. Htda. Ik weet zo niet hoe ver de levering al is maar is dat een nieuwe geweest die net het land in is? Volgens de recente spots was hij nog niet vaker gezien.

Laatst bewerkt door MarkJB op 31-05-2009 10:45
 

31-05-2009 10:53:06
lamote_ban
lamote_ban
Quote
fabrier:
Dat brengt me trouwens op de vraag: weet iemand met NS-relaties of er een reden is waarom NS categorisch weigert materieel bij Stadler te kopen, ondanks dat het track-record van Stadler (sorry voor het Engels) toch uitermate goed is.

Bombardier richt zich vooral op grote klanten, ofwel hele of halve staatsmaatschappijen. Ze schrijven daar laag in zodat kleine concurrenten dan geen kans hebben. In de markt van de kleine private maatschappijen zijn ze niet geinteresseerd, dus die blijft dan over voor de kleinere jongens.

Daarnaast is er de nog altijd de schimmige relatie tussen NS en Bombardier rond de (ex-Talbot) vestiging in Aachen. 25 jaar geleden werd NS door de staat al steeds gedwongen in Aachen materieel te kopen omdat er daar veel Nederlanders werkten. Er is destijds door Talbot zelfs een paar keer openlijk met ontslag van Nederlanders gedreigd als ze een bepaalde order niet zouden krijgen. In hoeverre dat nog steeds speelt is nooit duidelijk te krijgen, op papier is een aanbesteding eerlijk maar je kunt met de beschrijving van het bestek natuurlijk aardig naar een bepaalde fabrikant toe werken. Gezien mijn persoonlijke ervaringen met zowel de 425 als de Flirt in Duitsland had ik als reiziger ook liever materieel van Stadler gezien, maar dat terzijde.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-05-2009 11:19
 

31-05-2009 10:58:49
103 220-0
103 220-0
Quote
dumpy_dump: Volgens mij is de SLT gekocht na een aanbesteding. Op een aanbesteding kan iedere gek inschrijven, en degene met het beste aanbod krijgt de order. Kennelijk heeft Stadler niet ingeschreven, of in ieder geval niet als beste gescoord op de gestelde criteria.

Overigens vind ik 'categorisch' erg overdreven. Het enige materieel dat besteld is nadat Stadler succes begon te krijgen met zijn GTW (eerste stel geleverd in 1998 aldus Wikipedia) is een nabestelling VIRM en SLT. Tegen VIRM dat niet uitgebreid getest en geengineerd hoeft te worden kan geen enkele fabrikant op, blijft dus alleen SLT over. Dat lijkt me niet categorisch.

Stadler heeft niet alleen de GTW in het programma, maar ook de Flirt. Dat zou een goed alternatief voor de SLT geweest zijn.

----
Bezoek ook eens http://www.raymondkies.nl/
 

31-05-2009 15:41:17
rolandrail
rolandrail
Quote
dumpy_dump: Overigens vind ik 'categorisch' erg overdreven. Het enige materieel dat besteld is nadat Stadler succes begon te krijgen met zijn GTW (eerste stel geleverd in 1998 aldus Wikipedia) is een nabestelling VIRM en SLT. Tegen VIRM dat niet uitgebreid getest en geengineerd hoeft te worden kan geen enkele fabrikant op, blijft dus alleen SLT over. Dat lijkt me niet categorisch.
Praktisch het enige verschil tussen VIRM en SLT is dat de computers niet in de rijvoorwaarden ziten. VIRM heeft nog steeds stapels met technische shitzooi en computerstoringen, net zoals SLT, alleen valt VIRM alleen uit als de computers instorten en dat gebeurt niet zo vaak. En dus werd en wordt VIRM als voldoende goed beschouwd om een nabestellingen te rechtvaardigen maar het blijft zooi.

Laatst bewerkt door admin op 31-05-2009 21:52, reden: Quote hersteld
 

20-06-2009 17:09:27
nedtrain25
nedtrain25
naar alle waarschijnlijkheid gaan maandag 22-06 er 3 SLT hun technisch proefbedrijf hervatten in de 9800  

20-06-2009 18:39:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Toch weer 9800? Aangezien bij het uit de dienst gaan het verhaal de ronde ging dat het proefbedrijf in de 19800 zou gaan plaatsvinden voor het spul weer in dienst zou komen.
In ieder geval: viel me afgelopen vrijdag al op dat er ineens vier SLT's i.p.v. twee op Utctw stonden, da's weer logisch in combinatie met een proefbedrijf in de 9800. We zullen het zien, of raad je me aan preventief om te reizen%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-06-2009 15:20:28
dionysus
dionysus
Quote
nedtrain25: naar alle waarschijnlijkheid gaan maandag 22-06 er 3 SLT hun technisch proefbedrijf hervatten in de 9800


Ik ben benieuwd, volgens de laatste tamtam heb ik aanstaande maandag een dienst waarbij ik de allerlaatste 9800 (ik dacht 9895) van Gvc naar Gdg moet rijden, welke vervolgens leeg doorgaat naar Ut. Zal vast geen SL(censuur)T zijn, anders gaat het toch passagieren worden naar Ut
 

21-06-2009 16:47:08
Damian
Damian
Ik heb laatst twee dagen instructie gehad op de SLT. Voor de machinist liggen de werkomstandigheden op een hoog niveau. Alleen jammer dat treinen steeds minder trein worden en meer tram/metro.

De SLT trekt behoorlijk snel op. Zelfs boven de 100 km/h merk je dat de SLT nog fors optrekt. Het remmen is helemaal geweldig. Je kan als je wilt echt op het allerlaatste moment de remming inzetten voor een station om uiteindelijk keurig stil te staan. Volgens de opleider gaat dat ook goed bij gladheid maar dat moet ik nog zien want in Duitsland hebben ze daar andere ervaringen mee.

Door snel remmen en optrekken zou je verwachten dat je behoorlijk wat tijd kan inhalen bij vertragingen. Dat is slechts gedeeltelijk waar. Als je met een SLT op een baanvak rijdt waarbij je veel stations aan moet doen waar het sein op rood staat (stop-door schakeling) dan eist de ATB 40% van je remvermogen. Dat betekend dus dat je ver voor het station al 40 km/h rijdt en zo door moet sukkelen naar het station. Jammer...%07%

Voor de reiziger lijkt de SLT mij een prettige trein. De trein is open, licht en doordat je de trein in z'n geheel door kan kijken is er automatisch een sociale controle wat natuurlijk de veiligehid op het gebied van zakkenrollen, slooppartijen enz te goede komt. De automatische omroep werkt een stuk beter als in de SGMm. 'Annie' roept nu ook de overstap op elk groter station om met de daarbij horende vertreksporen. Ook bij verstoringen roept ze keurig de gewijzigde vetreksporen om aan de hand van het GPS systeem. Het is wel erg jammer dat 'Annie' in de cabine van de machinist niet uit te zetten is. In de SGMm kan dat wel. Ook kan de machinist aan de buitenzijde van de trein omroepen. Dat kan erg handig zijn als de CTA weer eens verkeerd staat.

Verder valt het op dat er relatief weinig stoelen zijn. Ik denk dat de SLT een trein wordt waarin in de spits regelmatig mensen moeten staan, en dat in combinatie met geen WC aan boord maakt de SLT een echte metro/tram.

Ik blijf erbij dat de glazen wand achter de machinist niet goed is. Ik heb er zelf al ervaring mee gehad op de GTW in mijn Spoorflex tijd op de Maaslijn. Vooral de lichtinval in de cabine in het donker in zeer hinderlijk omdat je moeilijk naar buiten kan kijken. Gelukkig zitten er gordijnen in de cabinewand van de SLT. Ik hoop dat ze lang heel blijven anders weet ik zeker dat NS collega's de ruit gaan beplakken met de Spits en Metro en dat ziet er natuurlijk niet uit. Dergelijke actie's van collega's zou ik overigens wel kunnen begrijpen.

Binnenkort schijnt deze metro/tram weer te gaan rijden. Ik hoop er snel op te rijden om enige ervaring op te doen anders zijn de twee dagen opleiding voor niets geweest.
 

21-06-2009 16:58:57
lamote_ban
lamote_ban
@damain
In Japan hebben alle treinen als sinds jaar en dag een doorzichtige ruit achter de bestuurderscabine en daar wordt nooit over geklaagd.
 

21-06-2009 17:16:36
Damian
Damian
In Nederland hebben alle treinen al sinds jaar en dag een deur waar je niet door heen kan kijken achter de bestuurderscabine en daar wordt ook nooit over geklaagd.

Ik vind het overigens wel fijn om te weten dat jij regelmatig contact hebt met mijn Japanse collega's om te weten dat zij niet klagen over de glazen wand.

Laatst bewerkt door Damian op 21-06-2009 17:18
 

21-06-2009 17:18:52
mich
mich
Dat doorzichtige raam is zeer irritant, het zicht s'nachts wordt hierdoor bellemmerd. In een echt donkere cabine zie je zeker 50% meer. Tevens kloppen reizigers sneller op de deur met een vraag (waar je toch niks mee kunt want je rijdt) omdat ze je zien zitten. Daarnaast krijg je klachten van reizigers als: de machinist zit een krantje te lezen(zolang je voor de rode staat te wachten is dat toch niet erg?) en de machinist had iemand bij zich in de cabine (wegleren e.d.)  

21-06-2009 17:34:48
lamote_ban
lamote_ban
Quote
Damian:
Ik vind het overigens wel fijn om te weten dat jij regelmatig contact hebt met mijn Japanse collega's om te weten dat zij niet klagen over de glazen wand.

Ik heb er heel lang gewoond en gewerkt.
 

21-06-2009 17:35:45
daniel81
daniel81
Tsja aan de andere kant: buschauffeurs hebben die problemen ook en die hebben heel wat meer om op te letten buiten ... 't is maar waarmee je het vergelijkt...  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl