Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
31-03-2009 21:32:49
joahn93
joahn93
Quote
Jeffrenzo: rijd(en) er nu eigenlijk nog SLT('s) in dienst?
zo ja:
rijd(en) er(/ze) een de hele dag en welke slagen dan?
en rijd er nog een maar een paar slagen?


staat 1 of 2 pagina's terug
 

31-03-2009 22:39:51
thom
thom
Quote
MDDM: Inderdaad,je kan de stroomafnemer laten zakken zonder dat je daar een stuur stroom sleutel voor nodig hebt.Maar....... het kan nog gekker.De stellen kunnen tijdens het rijden gewoon gesplitst worden. Ook hier is geen stuur stroom sleutel voor nodig.

Mja, maar zet bij een plan V het aftrap kraantje maar open en geef een trap op het ontkoppelpendaal...

Wel even zwaaien naar passagierend personeel in de andere achterste cabine dan hé %08%

Laatst bewerkt door thom op 31-03-2009 22:40
 

31-03-2009 22:49:00
hvondelen
hvondelen
Quote
joahn93:
Quote
Jeffrenzo: rijd(en) er nu eigenlijk nog SLT('s) in dienst?
zo ja:
rijd(en) er(/ze) een de hele dag en welke slagen dan?
en rijd er nog een maar een paar slagen?


staat 1 of 2 pagina's terug

Én ongetwijfeld in de opvallende dingen van de afgelopen dagen!


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

31-03-2009 22:55:22
robbertc
robbertc
Nou, ze rijden nu 2 volledige diensten; ik heb het overzichtje van deze diensten nog niet langs zien komen, volgens mij. (maar als ik me vergis: post ze even opnieuw, herhaling kan geen kwaad )  


01-04-2009 10:45:52
fastguy84
fastguy84
Quote
MDDM: Inderdaad,je kan de stroomafnemer laten zakken zonder dat je daar een stuur stroom sleutel voor nodig hebt.Maar....... het kan nog gekker.De stellen kunnen tijdens het rijden gewoon gesplitst worden. Ook hier is geen stuur stroom sleutel voor nodig.


Het biedt wel kansen voor dit oude plan: http://www.twenterand.tctubantia.nl/86706/reizigersvereniging_hoopt_op_uitvoering_plan_alma_lijn (onder het tussenkopje, derde regel). Maar even voor de goede orde: ik neem aan dat na een rijdende splitsing het achterste stel tot stilstand komt vanwege wegvallen stuurstroom/ontbreken rijrichting/ingreep ATB?
 

01-04-2009 12:17:27
thom
thom
Van het achterste stel zal de ATB weinig doen, er is daar immers geen stuurstroom ingeschakeld en dusook geen ATB actief.
Alleen de vooroplopende ATB kast is altijd in bedrijf.

Ergens neem ik wel aan dat er eea roldetectie opzit die dan actief word en het stel stilzet, wel leuke vraag

Laatst bewerkt door admin op 01-04-2009 13:52, reden: Onnodige quote verwijderd
 

01-04-2009 15:45:46
jacokran
jacokran
Ik zou denken dat splitsen tijdens het rijden leidt tot een breuk in de treinleiding met een noodremming tot gevolg.
Een andere mogelijkheid bij SLT lijkt me dat de boordcomputer in de bediende cabine een spontane ontkoppeling geen humor vindt en de trein stilzet
 

01-04-2009 17:03:37
rob1
rob1
Quote
hvondelen:
Quote
joahn93:
Quote
Jeffrenzo: rijd(en) er nu eigenlijk nog SLT('s) in dienst?
staat 1 of 2 pagina's terug

Én ongetwijfeld in de opvallende dingen van de afgelopen dagen!
Ik ga de komende dagen waarschijnlijk ook op pad, ik heb daarom de spots en de Opvallende Dingen-topics er maar eens op na geslagen. Mijn conclusie dat de SLT's waarschijnlijk de komende dagen te vinden zijn in de 9816/31/26/41/36/51/46/61/56/71/66/81/76 en 9820/35/30/45/40/55/50/65/60/75/70/85, is deze juist? Daarnaast kwam ik een spot tegen van SLT2604 in trein 9838, buiten deze omlopen. Kan iemand mij nog een stukje op weg helpen?!

Laatst bewerkt door rob1 op 01-04-2009 19:29, reden: Eerste reeks verandert!
 

01-04-2009 17:59:03
lw-o
lw-o
de 2601 stond te Zl met de koersdisplays op kampen hybride testversie oid?:P zowel diesel als bovenleiding?  

01-04-2009 18:16:57
aarclay
aarclay
Kunnen ze niet ook zelf teksten invullen in dat systeem soms?

Laatst bewerkt door aarclay op 09-08-2018 21:06, reden: Typo ;-)


Choo choo.....
 

01-04-2009 19:09:11
ruysdael
ruysdael
Of alle afkortingen van de stations zijn gewoon ingevoerd. Zo kan je ook Boxmeer op een Darretje op de displays toveren.  

01-04-2009 19:24:01
martw
martw
Quote
rob1: Ik ga de komende dagen waarschijnlijk ook op pad, ik heb daarom de spots en de Opvallende Dingen-topics er maar eens op na geslagen. Mijn conclusie dat de SLT's waarschijnlijk de komende dagen te vinden zijn in de 9816/31/26/41/36/51/35/51/45/61/66/81/76 en 9820/35/30/45/40/55/50/65/60/75/70/85, is deze juist? Daarnaast kwam ik een spot tegen van SLT2604 in trein 9838, buiten deze omlopen. Kan iemand mij nog een stukje op weg helpen?!
Oeps, goed dat je dat opmerkt. Dat is een foute spot van mij; dat moet de 9836 zijn. Ik zal 'm zo meteen aanpassen. Verder heb je een paar foutjes staan in je eerste omlooprijtje; het moet volgens mij zijn: 9816/31/26/41/36/51/46/61/56/71/66/81/76. Het andere rijtje klopt wel.

Martijn

Laatst bewerkt door admin op 02-04-2009 09:02, reden: Quote ingekort
 

01-04-2009 19:28:33
rob1
rob1
Oké! Bedankt voor je antwoord. Ik had inderdaad de cijfertjes iets te snel op een rijtje gezet...

Laatst bewerkt door rob1 op 01-04-2009 19:29
 

01-04-2009 19:58:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
rob1: Mijn conclusie dat de SLT's waarschijnlijk de komende dagen te vinden zijn in de 9816/31/26/41/36/51/46/61/56/71/66/81/76 en 9820/35/30/45/40/55/50/65/60/75/70/85, is deze juist?
Gedeeltelijk: bij die laatste omloop horen ook nog de 9810 en 9825


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-04-2009 22:21:03
thom
thom
Quote
jacokran: Ik zou denken dat splitsen tijdens het rijden leidt tot een breuk in de treinleiding met een noodremming tot gevolg.
Een andere mogelijkheid bij SLT lijkt me dat de boordcomputer in de bediende cabine een spontane ontkoppeling geen humor vindt en de trein stilzet

Bij splitsen bedien je de koppeling te ontkoppen, dus die sluit dan netjes de klep van de treinleiding af, dat is wat anders dan dat het zaakje breekt, dan gebeurt dat namelijk niet...

Misschien dat zoals je zegt de boordcomputer het oppakt, anyone ?
 

01-04-2009 22:45:38
kleine_man
kleine_man
Ah, we gaan de Denen achterna%08%  

03-04-2009 21:28:25
broek53
broek53
Vandaag aangekomen (in Amf): de 2606.
@edit: nummer aangepast.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-04-2009 21:32
 

03-04-2009 22:02:03
Meiziger
Meiziger
Stel 2605 kreeg vanavond deurproblemen te Gd en staat nu op een kopspoor aldaar.  

03-04-2009 22:17:20
ATBvv
ATBvv
Quote
MDDM: ......Maar....... het kan nog gekker.De stellen kunnen tijdens het rijden gewoon gesplitst worden. Ook hier is geen stuur stroom sleutel voor nodig.


Weinig technische vooruitgang dus, splitsen tijdens het rijden kon ook al met bv mat 54 en mat 64 ! Dat het vliegend splitsen, wel snel even remmen met het achterste stel na ontkoppeling %02%
 

04-04-2009 20:29:28
treinfan
treinfan
Quote
broek53: Vandaag (vrijdag) aangekomen (in Amf): de 2406.
Vandaag (zaterdag) zag ik de 2606 op de Bkd staan, een viertje en een zesje zijn er dus bijgekomen in Nederland
 

04-04-2009 20:37:46
nielske90
nielske90
Gisteren binnengekomen die 2606, en wel via Venlo als ik deze foto moet geloven; http://www.flickr.com/photos/arnold50/3409814231/  

04-04-2009 21:33:36
broek53
broek53
Quote
treinfan:
Quote
broek53: Vandaag (vrijdag) aangekomen (in Amf): de 2406.
Vandaag (zaterdag) zag ik de 2606 op de Bkd staan, een viertje en een zesje zijn er dus bijgekomen in Nederland
Neen, ik heb mij kennelijk vergist: het moet de 2606 geweest zijn die vrijdag is aangekomen.
 

04-04-2009 21:41:51
railfan
railfan
En welk stel is dan gisteren/vrijdag 's avonds de grens bij Herzogenrath ons land binnen gekomen?
Werd tot Sittard getrokken door RTB loc V204.

Laatst bewerkt door railfan op 04-04-2009 23:40
 

04-04-2009 22:13:15
Lucchese
Lucchese
Gister heb ik een klein ritje gemaakt. Tussen Ut en Gd. Het was trein 9840 en het betrof stel 2605 (zoals ik meldde in de OD van die dag). Te Vtn hadden we al een klein deurprobleempje waardoor we +5 opliepen. Tussen Vtn en Wd haalde we volgens het informatie scherm wel 146 km/u . Daarna remde we wel snel tot 138 km/u. Tot Gd eigenlijk geen bijzonder heden meer.

Laatst bewerkt door Lucchese op 04-04-2009 22:14
 

04-04-2009 22:17:12
aarclay
aarclay
Jij bent dus Mcn?, en die snelheid gaf hij aan op het diagnosescherm in de cabine?


Choo choo.....
 

04-04-2009 22:31:57
Lucchese
Lucchese
Het stond op het diagnose scherm.  

04-04-2009 23:59:30
davidov08
davidov08
Ja, kan me voorstellen dat dat makkelijk gaat met SLT, heeft zo'n beetje de beste gewichts/vermogen verhouding van al het materieel. Aangezien nog geen enkele Mcn veel ervaring heeft op kunnen doen in SLT kan ik me voorstellen dat je uit routine en uitgaande van sprinter-'SGM' een beetje teveel tractie geeft op een voor jouw bekend baanvak. Natuurlijk heeft de Mcn dat nadien snel in de gaten, en anders de ATB wel  

06-04-2009 08:11:21
keesje
keesje
De stand van zaken van het SLT vandaag, 08.00 uur:

2401: te Ehv
2402: te Utctw
2403: te Asd
2404: te Ldd
2405: te Utctw
2601: te Zl
2602: te Utctw
2603: te Utctw
2604: te Rsd
2605: te Ldd
 

06-04-2009 08:15:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Dan weet ik niet waar ze in 20 minuten twee stellen vandaan getoverd hebben, maar om 7.40 uur stond er toch echt slechts één IV en één VI te Utctw


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-04-2009 08:19:27
nielske90
nielske90
En de 2606? Staat die dan te Bkd?

Laatst bewerkt door nielske90 op 06-04-2009 08:26
 

06-04-2009 08:42:07
keesje
keesje
Quote
daniël_ddr: Dan weet ik niet waar ze in 20 minuten twee stellen vandaan getoverd hebben, maar om 7.40 uur stond er toch echt slechts één IV en één VI te Utctw


Vooruit dan, Utctw of ergens anders in de directe omgeving van Ut, zoals Utoz bijvoorbeeld.
 

06-04-2009 08:57:55
waalkade
waalkade
Gevonden op DSO, een duits forum:
Nun zum ersten mal nach Wildenrath-Wegberg zum Siemens-Werk.
Dort war folgendes zu sehen:
2609 NL-Triebzug
 

06-04-2009 09:26:00
broek53
broek53
Quote
nielske90: En de 2606? Staat die dan te Bkd?
Vanmorgen om 8.30 uur in ieder geval wel.
 

06-04-2009 14:24:17
rudolfph
rudolfph
Uit een ander, gesloten draadje:
Quote
abbm:In de nieuwe RailMagazine staat dat er een SLT in Landgraaf gespot is door Luc Peulen.
Quote
maccerr: Normaal gesproken komen ze bij Venlo de grens over. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat het incidenteel een keer via Aachen is gegaan vanwege werkzaamheden rondom Vl.
Quote
john2: Ik zie ook wel eens nieuw materieel langs Nuth door komen. Dit is materieel dat vanuit Aken naar Nederland komt, over Landgraaf en Heerlen. Toen de dubbeldekkers die er nu rijden tussen Maastricht/Heerlen en Alkmaar, geleverd zijn van Aken uit. Heb ik verschillende van deze transporten gezien in Nuth doorkomen. Dit was dan een dieselloc met een tussen wagen, vanwege de koppeling en dan een nieuwe dubbeldekker er achter.
 

06-04-2009 14:47:28
nielske90
nielske90
Quote
maccerr: Normaal gesproken komen ze bij Venlo de grens over. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat het incidenteel een keer via Aachen is gegaan vanwege werkzaamheden rondom Vl.
Ligt eraan waar het bewuste stel staat. Staat het stel in Aken dan komt ie via Heerlen, met tractie RTB. Staat het stel in Wildenrath-Wegberg dan gaat het via Venlo. Zo lijkt het de afgelopen keren te zijn gegaan.

Laatst bewerkt door nielske90 op 06-04-2009 14:47
 

06-04-2009 15:37:32
103 220-0
103 220-0
Volgens mij komen de viertjes via Heerlen en de zesjes via Venlo.

----
Bezoek ook eens http://www.raymondkies.nl
 

10-04-2009 17:24:13
elizabeth
elizabeth
Hehe, ik ben ook eens met SLT mee geweest. Ze zitten lekker, maar ik vond ze niet echt super stil. Ze rijden lekker. Wat me bij aankomst te Ut opviel, is dat er verschillende teksten te zien zijn. Van eindbestemming via vergeet u bagage niet tot uitstappen deze trein rijd niet verder. (Alleen dan met wat langere teksten)Wat me verder opviel, ze hebben een mooi scherm opgehangen voor de cabinedeur waardoor, zou je in de cabine willen kijken, op je knieën moet. En ik vond het leuk om de snelheid te zien samen met de tempratuur buiten en binnen. (zonder airco aan buiten 22 en binnen 23 en met airco aan buiten 23 en binnen 22 graden. %08%) Leuk treintje, maar geef mij maar mat '64 of liever nog mat '24!!!%08%


jaapfan.
 

10-04-2009 17:27:19
nielske90
nielske90
Quote
elizabeth: Wat me verder opviel, ze hebben een mooi scherm opgehangen voor de cabinedeur waardoor, zou je in de cabine willen kijken, op je knieën moet.
Gewoon een machinist die geen behoefte heeft aan pottekijkers en dus het scherm heeft dichtgedaan. Geef ze eens ongelijk...
 

10-04-2009 18:43:20
dennistd
dennistd
Wat ik hoorde is dat het veel machinisten niet uitmaakt of er mee wordt gekeken, maar dat ze zich met name als het donker is ergeren aan het vele licht wat de cabine in komt van achteren.  

10-04-2009 18:44:09
mich
mich
Dat klopt, dat is ook bij GTW het grootste nadeel.  

11-04-2009 11:39:03
AlbertP
AlbertP
Bij Lint is het ook een nadeel: op de heenweg Hgl-Odz kon ik meekijken maar op de terugweg heeft de mcn vanwege de stand van de zon het gordijn dichtgedaan (in Lint en GTW is het geen scherm maar een gordijn)  

11-04-2009 11:41:49
manuel25
manuel25
Arriva GTW heeft geen gordijn, maar coating over het raam, waardoor er minder licht van binnen naar de cabine kan komen. Soms is dit nog niet genoeg en hangt men de Arriva jas voor de deur.  

11-04-2009 12:03:01
Dre
Dre
Het grootste deel van de machinisten bij Syntus heeft geen zin in pottenkijkers, en gooit het gordijn dicht, dat je juist een mcn had die het gordijn open liet is meer toeval. Maar goed, ik ken Odz-Hgl van sein 250 in Odz tot 150 in Hgl en omgekeerd van sein 178 tot aan 't perron in Odz, dus eerlijk gezegd heb ik niet zo'n behoefte aan...

Laatst bewerkt door Dre op 11-04-2009 12:06
 

11-04-2009 12:34:16
ettenrail
ettenrail
Wat mij gisteren opviel in de SLT 2603, toen we een ATB storing hadden en stilstonden net buiten Woerden in de richting van Utrecht CS stond er op het scherm dat de binnenteeratuur 127 graden celcius was%08%

Edit: link toegevoegd: http://img201.imageshack.us/img201/5285/127graden.jpg %08%

Laatst bewerkt door ettenrail op 18-04-2009 21:55, reden: Link toegevoegd
 

18-04-2009 10:52:32
Xander140
Xander140
127graden?

Weet je zeker dat het een ATB storing was een geen brand in de bedrading?
hahaha

Laatst bewerkt door admin op 19-04-2009 12:06, reden: Onnodige quote verwijderd
 

18-04-2009 12:18:09
aarclay
aarclay
Klinkt als een max-integerfout
Verder heb ik gisteren ook voor het eerst de binnen/buiten-temperatuur en de snelheid kunnen aflezen op het reizigersinformatie systeem. Ook gaf hij de overstaptijden aan.

Toen ik de vorige twee keer in de SLT zat gaf hij beiden niet aan? Tussentijdse update, of kan de mcn dit zelf aan/uit-zetten in de boordcomputer?
Wel verwarrend dat bij het eindstation dat er wordt aangegeven: "Niet instappen".
Dat gebeurt zeker als de stuurstroom uitgeschakeld wordt ofzo?

Laatst bewerkt door admin op 19-04-2009 12:06, reden: Onnodige quote verwijderd


Choo choo.....
 

18-04-2009 13:53:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij gebeurt dat automatisch door de GPS van de SLT en moet de Hc of Mcn de bestemming weer opnieuw invoeren voor de nieuwe rit%06%  

19-04-2009 19:35:25
fugazi
fugazi
Wie weet wat de taak was van SLT 2403, die tot en met donderdag 16 april stond weg te rotten op het kopspoortje aan de oostzijde van Asd? Nu is hij voor instructie naar Amr las ik.  

19-04-2009 19:37:39
ruysdael
ruysdael
Ook instructie.  

19-04-2009 20:07:26
robbertc
robbertc
Quote
Roso019: (...)stond weg te rotten (...)
Mag het een beetje minder?
 

19-04-2009 20:12:01
fugazi
fugazi
Sorry, wist niet hoe je het anders moest verwoorden als je de buitenkant hebt gezien%09%.  

19-04-2009 20:18:37
robbertc
robbertc
Er worden best wel wat inspanningen gedaan qua instructie e.d. om personeel op te leiden voor dit nieuwe materieel-type. Daarvoor staan ze wekenlang op de standplaatsen. Dat-ie daar stil staat, betekent zeker niet dat-ie 'staat weg te rotten'. Dat gebeurt door andere lieden. Stel staat er niet voor de katseviool, triest dat je dat denkt..  

19-04-2009 20:26:13
ruysdael
ruysdael
Worden momenteel alleen de standplaatsen opgeleid die de 9800 in hun pakket hebben, of wordt er al gedacht aan standplaatsen die in de nabije toekomst een serie in hun pakket kunnen krijgen waar nog SLT in zou kunnen komen (bijv. misschien de (1)7400)?  

19-04-2009 21:55:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Het eerste lijkt me het geval... momenteel hebben zelfs nog niet alle standplaatsen die vanaf morgen SLT tegen kunnen gaan komen er opleiding op gehad!


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


20-04-2009 21:26:47
joahn93
joahn93
vandaag reden er twee 6-jes in de 9800. kwee nie welk nummer omdat ik dat niet kan zien vanuit sgool  

20-04-2009 21:31:08
daniel_ddr
daniel_ddr
2601 en 2603


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-04-2009 21:32:27
mren
mren
Edit door admin: anderen wijzen op spelfouten is voorbehouden aan de moderators

Laatst bewerkt door admin op 23-04-2009 09:19
 

22-04-2009 09:09:16
joahn93
joahn93
welke nummers reden gister in de 9800? ik zag 1 6-je en 2 4-tjes gekoppeld.

Laatst bewerkt door admin op 23-04-2009 09:20, reden: Originele bericht is verwijderd
 

22-04-2009 09:59:26
aarclay
aarclay
Zie ook: https://www.somda.nl/www/spots/t98%25/0/7/
2601, 2603, 2606, 2405

Voortaan kan je het zelf ook zo uitvogelen.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-04-2009 09:59


Choo choo.....
 

22-04-2009 15:23:09
kevinevers
kevinevers
De 2407 is ook in het land en stond om 15.00 in Std  

22-04-2009 22:44:44
seinhuis
seinhuis
Een onbekende SLT 4-tje om 17:20 door htn richting Utrecht, waardoor de stoptrein +5 kreeg  

23-04-2009 11:45:35
pytoyo
pytoyo
Ik denk dat de SLT de SGMm gaat aflossen.
En dat de SGMm de Mat'64 gaat aflossen.
Of.... heb ik het fout!


Pyt0yo TREiNF&n
 

23-04-2009 11:52:08
ruysdael
ruysdael
Je hebt het fout. Er zijn ook voorbeelden te bedenken waar DD-AR of Mat'64 direct wordt afgelost door SLT.  

23-04-2009 17:41:53
WesselE
WesselE
Vandaag is de SLT S100 2607 het land ingekomen, het ding vertrok om 15.56 uit Gdm richting Ut!


'Okeh'
 

23-04-2009 17:55:41
kevinevers
kevinevers
Die was er gisteren al...zie een paar berichten boven je.

Laatst bewerkt door kevinevers op 23-04-2009 17:55
 

23-04-2009 17:58:47
bogger
bogger
Volgens mij maakt Wessel wel degelijk melding van een nieuwe SLT

@kevinevers: jij hebt het over de 2407 in je eigen bericht.
 

23-04-2009 18:46:32
kevinevers
kevinevers
Stom van mij excuses  

23-04-2009 22:56:55
thom
thom
Quote
pytoyo123: Ik denk dat de SLT de SGMm gaat aflossen.


Die dingen zijn net gereviseerd, die gaan nogwel ff mee weer hoor....
 

24-04-2009 09:10:24
mdj
mdj
Lees ook het regeltje eronder Concreet voorbeeld: SLT in de 9800, SGMm naar de 7000. Maar dat is dan ook echt 1 voorbeeld die ook meteen klopt..)  

24-04-2009 09:18:20
broek53
broek53
Ja, de nabije toekomst ziet er ook zo uit. Na de 9800 en 19800 gaat SLT naar de 7400 en 17400, en het SGM daaruit schuift meest door naar de 5700 - en het mat '64 daaruit naar de Eeuwige Opstelterreinen.  

24-04-2009 09:24:22
stephan90
stephan90
En de 5700 blijft gekoppeld aan de 4900, waardoor er Sprinters in de intercity rijden?  

24-04-2009 09:39:52
broek53
broek53
Jawel. Er zijn wel meer signalen dat NSR zelf ook achter de onhoudbaarheid aan het komen is van het rigide benoemen van stoptreinen-die-een-station-overslaan tot intercity, en dáár vervolgens je materieelinzet op bepalen. Wat dat betreft een gunstige ontwikkeling, lijkt me. De 4900 is immers een Sprinter die noodgedwongen Hvsn en Bsmz overslaat, niet meer en niet minder.

Laatst bewerkt door broek53 op 24-04-2009 09:40
 

24-04-2009 10:05:46
AlbertP
AlbertP
Er zijn al veertien stellen in NL: 2401-7 en 2601-7  

24-04-2009 10:10:00
broek53
broek53
Dat klopt, waarvan er 12 door NS zijn overgenomen. De achterstand op de planning van de instroming is erg klein: bij de viertjes loopt men een ruime week achter, geloof ik, de zessen zijn op tijd.  

24-04-2009 11:49:46
jorgo
jorgo
Quote
broek53: niet meer en niet minder.


Of het moest Hor zijn

En dan slaat ie toch al weer veel over... voor een sprinter.

[filosoof-modus] Op het moment dat de mens de werkelijkheid wil kanaliseren in definities, raken de hersenen in de knoop. [/filosoof-modus]

Laatst bewerkt door jorgo op 24-04-2009 11:50
 

24-04-2009 12:45:00
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Ja, de nabije toekomst ziet er ook zo uit. Na de 9800 en 19800 gaat SLT naar de 7400 en 17400, en het SGM daaruit schuift meest door naar de 5700 - en het mat '64 daaruit naar de Eeuwige Opstelterreinen.
Dan komt het uiteindelijk ook in de 4000 terecht (7400 -> 14700 -> 4000), of denk ik nu al te ver door? In dit geval zouden dan wel redelijk wat standplaatsen bekend moeten zijn met dit materieel.
 

24-04-2009 13:33:10
broek53
broek53
Voorshands heb ik alleen over dit jaar - september om precies te zijn. Wat de materieelinzet volgend jaar in dat opzicht gaat worden, weet ik niet, maar je veronderstelling lijkt mij niet vreemd. Daarmee blijft het materieel in ieder geval grosso modo binnen het gebied waar het binnenkort al zit.
Uiteraard moeten er veel standplaatsen, althans: machinistenseries met het SLT bekend zijn, maar met het instroomtempo ervan is dat altijd het geval. Het moet liefst zsm. tot de basiskennis van alle machinisten gaan horen, denk ik.
 

24-04-2009 13:40:37
ruysdael
ruysdael
Would be nice, als die omlopen (een redelijke fikse) in de loop van volgend jaar voor een groot deel worden verSLT't, heb je flink wat SGMm'etjes over (voor bijv. de Emmerlijn of Limburg, mocht het mat'64-gehalte al zo laag zijn).

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-04-2009 13:41
 

24-04-2009 14:03:36
dumpy_dump
dumpy_dump
SLT in de 4000 staat voor volgend jaar wel op het programma. Mar dat kan ondertussen al weer gewijzigd zijn, of tussen nu en december nog wijzigen...  

24-04-2009 14:28:44
pytoyo
pytoyo
Komt er nog SLT nog naar het oosten?


Pyt0yo TREiNF&n
 

24-04-2009 14:42:47
pytoyo
pytoyo
En hoeveel SLT zijn er nu in Nederland?


Pyt0yo TREiNF&n
 

24-04-2009 14:47:38
mdj
mdj
Vast en zeker zal er een keer SLT naar het oosten komen. Maar ook in dienst, lijkt het me niet.

Aantal stellen: *scroll scroll scroll* 14.
 

24-04-2009 14:48:46
metrofan
metrofan
Quote
pytoyo123: Komt er nog SLT nog naar het oosten?

Nee, het is de bedoeling (en dat gebeurt nu al) dat de SGMm in het Oosten gaat rijden en de SLT de SGMm hier (=Randstad) gaat vervangen. Dit stond tenminste in de Tulbantia, de regionale krant in Enschede

[edit:]Zie: http://www.tctubantia.nl/regio/4838260/Westelijke-wcSprinter-rijdt-straks-op-oostelijke-rails.ece

Laatst bewerkt door metrofan op 24-04-2009 14:52


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

24-04-2009 15:05:58
mdeen
mdeen
Quote
maccerr: Would be nice, als die omlopen (een redelijke fikse) in de loop van volgend jaar voor een groot deel worden verSLT't, heb je flink wat SGMm'etjes over (voor bijv. de Emmerlijn of Limburg, mocht het mat'64-gehalte al zo laag zijn).

Ik weet niet of het zo'n goed idee is om SGM in de 3800 in te zetten. Baanvaksnelheid tot Mrb is 140, en dat is niet te compenseren met de snellere acceleratie. En de rijtijden zijn voor Plan-V al krap. Je kunt daar beter SLT's inzetten.

Ik denk dat SGM toch erg goed ingepland moet worden op de langzamere baanvakken of die met een korte halteafstand.
Ik hoor dingen dat er een stopper Dn-Ht-Nm komt, ik denk ook niet dat je daar met SGM uit de voeten kunt (afgezien van het geboemel rond Hm).

Het wreekt zich nu dat SGMm bij de verbouwing niet ook is aangepast voor 140 km/h.
 

24-04-2009 15:36:25
robbertc
robbertc
Zoals hierboven ook al regelmatig aangegeven is, presteert SGMm nauwelijks minder dan Mat'64. De lagere topsnelheid wordt gecompenseerd door het snellere optrekken.  

24-04-2009 16:32:11
geertw
geertw
Quote
mdeen: Het wreekt zich nu dat SGMm bij de verbouwing niet ook is aangepast voor 140 km/h.

Ik denk niet dat dat zo makkelijk is als je denkt. Bovendien, zoals hierboven aangegeven: zelfs op de Emmerlijn worden de rijtijden gehaald met SGM, dus die lagere Vmax wordt behoorlijk redelijk gecompenseerd door de snellere acceleratie.


http://www.ovinnederland.nl/
 

24-04-2009 22:07:22
timtrein
timtrein
Tot nu toe heeft er nog nooit een Sprinter naar Emmen gereden, dus we gaan hooguit af op de theorie...  

24-04-2009 23:47:20
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Uitgezonderd de testritten, welke wel vaker op dat traject plaatsvinden  

25-04-2009 19:56:59
timtrein
timtrein
We hadden het hier over SGM...  

25-04-2009 20:16:52
fugazi
fugazi
Quote
robbertc: Er worden best wel wat inspanningen gedaan qua instructie e.d. om personeel op te leiden voor dit nieuwe materieel-type. Daarvoor staan ze wekenlang op de standplaatsen. Dat-ie daar stil staat, betekent zeker niet dat-ie 'staat weg te rotten'. Dat gebeurt door andere lieden. Stel staat er niet voor de katseviool, triest dat je dat denkt..


Met nadruk op de laatste zin. Je begrijpt mijn bericht verkeerd. Ik bedoelde (het inmiddels omstreden woord) 'wegrotten' over het uiterlijk. Niet over waar hij voor dient.
 

26-04-2009 10:38:01
vinny004
vinny004
Quote
metrofan:
Quote
pytoyo123: Komt er nog SLT nog naar het oosten?

Nee, het is de bedoeling (en dat gebeurt nu al) dat de SGMm in het Oosten gaat rijden en de SLT de SGMm hier (=Randstad) gaat vervangen. Dit stond tenminste in de Tulbantia, de regionale krant in Enschede

[edit:]Zie: http://www.tctubantia.nl/regio/4838260/Westelijke-wcSprinter-rijdt-straks-op-oostelijke-rails.ece


Maar is dit handig? In de Randstad waar de stops elkaar snel opvolgen heb je m.i. meer aan SGM terwijl je in Oost-Nederland / Brabant / Limburg meer hebt aan SLT, materieel dat in principe 160 km/h kan rijden en dus sneller langere afstanden kan overbruggen.
 

26-04-2009 11:39:42
ruysdael
ruysdael
Volgens mij was het plan ook dat de SGMm v.a. september ging verkassen richting 5700/5000 (Stoptrein Utrecht - Amsterdam Z - Leiden - Dordrecht) en 4900 (Utrecht - Almere Oostv.), dus wat dat betreft zal het wel degelijk ook in de Randstad gebruikt worden.  

26-04-2009 12:42:12
reisthijs
reisthijs
Quote
vinny004: Maar is dit handig? In de Randstad waar de stops elkaar snel opvolgen heb je m.i. meer aan SGM terwijl je in Oost-Nederland / Brabant / Limburg meer hebt aan SLT, materieel dat in principe 160 km/h kan rijden en dus sneller langere afstanden kan overbruggen.

SLT is anders ook zeer geschikt voor lijnen waar de stops elkaar snel opvolgen. Er zou iets niet kloppen als het wat dat betreft onder deed voor SGMm. En ook in de Randstad heb je stukken waar de haltes verder uit elkaar liggen, net zoals je in Oost- of Zuid-Nederland ook wel stukken hebt met haltes dicht op elkaar. Op een lijn met baanvaksnelheid 130 is de hogere topsnelheid van SLT ook nauwelijks een voordeel vergeleken met SGM.

(SLT is ook niet handig op de langere afstanden door het ontbreken van een WC.)
 

26-04-2009 15:53:22
randyvos
randyvos
Is het inmiddels al bekend wanneer en waar er meer SLT's gaan rijden?  

26-04-2009 16:19:36
raymond16
raymond16
Kijk eens naar de berichten van afgelopen vrijdag in dit topic  

26-04-2009 16:26:10
broek53
broek53
Ja, dat staat een eindje terug in dit topic. Per 14 juni ook in de 9700 Rtd -Gdg en mogelijk eentje in de 7400/17400, per 7 september de hele serie 7400/17400.  

26-04-2009 22:05:08
vinny004
vinny004
Quote
reisthijs:
Quote
vinny004: Maar is dit handig? In de Randstad waar de stops elkaar snel opvolgen heb je m.i. meer aan SGM terwijl je in Oost-Nederland / Brabant / Limburg meer hebt aan SLT, materieel dat in principe 160 km/h kan rijden en dus sneller langere afstanden kan overbruggen.

SLT is anders ook zeer geschikt voor lijnen waar de stops elkaar snel opvolgen. Er zou iets niet kloppen als het wat dat betreft onder deed voor SGMm. En ook in de Randstad heb je stukken waar de haltes verder uit elkaar liggen, net zoals je in Oost- of Zuid-Nederland ook wel stukken hebt met haltes dicht op elkaar. Op een lijn met baanvaksnelheid 130 is de hogere topsnelheid van SLT ook nauwelijks een voordeel vergeleken met SGM.

(SLT is ook niet handig op de langere afstanden door het ontbreken van een WC.)
Ik heb de kaart met actuele baanvaksnelheden niet in mijn hoofd zitten, maar is het zo dat in de Randstad niet relatief meer kilometers spoor zijn met een snelheidsbeperking?
 

26-04-2009 22:36:32
nielske90
nielske90
Maar wat dat betreft is het gewoon zeer onhandig dat er geen wc's meer in de treinen zitten. Dan zou de trein veel breder inzetbaar zijn, waar SLT nu nog wel eens 'not done' kan zijn omdat de stoptreinen op sommige trajecten relatief lang worden gebruikt. En dat alles voor amper twee zitplaatsen...%03%  

26-04-2009 22:41:46
timtrein
timtrein
Je verwacht toch niet dat hier serieus rekening mee gehouden gaat worden? Het zal mij verbazen, eerlijk gezegd...
Ja, nu misschien nog wel, maar als er een paar honderd van die dingen zijn?? Of de volgende levering krijgt alsnog een toilet natuurlijk.
 

26-04-2009 22:47:45
daniel_ddr
daniel_ddr
@vinny004: http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Vervoerders/Doc/Netv/20584784%20NV2009%20init%2014dec2007.pdf en dan pagina 131.

Valt op zich wel mee als ik 't zo zie... zo gek veel lijnen in het oosten waar je én 140 of harder mag én stoptreinen rijden zijn er niet. Wellicht dat je er wat aan zou hebben op lijnen als Amf-Zl en Zl-Gn, verder is de 130 km/u redelijk talrijk op de stoptreinbaanvakken.
Wat je wel mooi kan zien is dat de eerstvolgende lijnen waar het SLT zou moeten gaan rijden allemaal lijnen zijn waar je hard mag rijden: Rtd-Gd is 140+ en Asd-Har ook.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-04-2009 22:48


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl