Nieuwe loc voor Beneluxtrein
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
16-01-2008 22:51:37
vinny004
vinny004
Ik meen me te herinneren dat afgelopen najaar de oude Belgische locs vervangen zouden worden door TRAXX-locs. Ik zie de Benelux nog steeds met de 'oude' locs. Komt daar nog verandering in? En wat is het probleem dat de nieuwe locs niet worden ingezet? Het lijkt mij verspilling van geld, immers ze zijn al wel gehuurd.  

16-01-2008 22:55:34
gertjan
gertjan
Personeel van de NMBS mag er nog niet op rijden, en aangezien die ook op die treinserie rijden, gaat het niet ...

Volgens bronnen worden ze vanaf april ingezet.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

16-01-2008 22:55:47
mren
mren
De Belgen schijnen de zaak nog wat af te houden omdat hun eigen locs nog prima geschikt zouden zijn
Maar ik geloof dat het toch zo rond maart oid toch echt zou moeten gaan gebeuren.
 

16-01-2008 22:59:13
webguy
webguy
Volgens de berichten op OVL zouden de belgische mcn-en deze week of zoiets mogen gaan leren op de locs, inzet zou vanaf april zijn...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 


16-01-2008 23:12:08
rambons
rambons
Misschien handig om die Belgen eerst Nederlands te laten spreken, aangezien de mcn's van NS Highspeed ook Frans moeten kunnen. En in de Traxx zal ook wel veel dingen in het Nederlands staan, en die instructie op de loc is denk ik ook gewoon in het Nederlands. Als de Belgen het Nederlands goed spreken, kun je ze beter daarna pas op gaan leiden voor die locs lijkt me.

Laatst bewerkt door rambons op 16-01-2008 23:12
 

16-01-2008 23:15:13
webguy
webguy
Die Traxx locs zijn gemaakt door Bombardier, een redelijk internationaal bedrijf. Ik kan je vertellen dat alle software wel meerdere talen aan zal kunnen, en in de taal die de klant wil... Het zijn geen autos van 10,000 euries, maar locs van ~3 miljoen euries, dan heeft de klant veel meer te zeggen...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

16-01-2008 23:43:27
ijsm
ijsm
Het probleem zit 'm nu nog in de Belgische toelating.  

17-01-2008 12:41:16
rodidog
rodidog
Het lijkt me toch wel logisch dat de Belgische machinisten op de Benelux Nederlands moeten spreken daar deze trein immers voor een zeer groot gedeelte (misschien wel het grootste gedeelte) in Nederland rijden. Daarbij is dat volgens mij een eis van ProRail of de verkeersinspectie.

Tel daarbij op dat het machinisten zijn van (denk ik) standplaats Brussel en/of Antwerpen. Brussel is officieel tweetalig FR/NL, het personeel zal dit ook wel zijn en de kans is groot dat er veel Vlaamse machinisten op standplaats Brussel zitten. Brussel wordt immers omringd door Vlaanderen. Antwerpen ligt geheel in Vlaanderen, dus deze machinisten hebben Nederlands als moedertaal.

Groeten,

Erik
 

17-01-2008 13:12:55
lamote_ban
lamote_ban
Quote
rodidog: Het lijkt me toch wel logisch dat de Belgische machinisten op de Benelux Nederlands moeten spreken daar deze trein immers voor een zeer groot gedeelte (misschien wel het grootste gedeelte) in Nederland rijden. Daarbij is dat volgens mij een eis van ProRail of de verkeersinspectie.


De machinisten op de Benelux worden voor zover ik weet nog steeds aan de grens gewisseld.
De stoere opstelling van de verkeersinspectie dient natuurlijk ook om te verhullen dat de NL-verkeersleiding i.h.a. geen woord Frans spreekt.

Quote
Tel daarbij op dat het machinisten zijn van (denk ik) standplaats Brussel en/of Antwerpen. Brussel is officieel tweetalig FR/NL, het personeel zal dit ook wel zijn en de kans is groot dat er veel Vlaamse machinisten op standplaats Brussel zitten. Brussel wordt immers omringd door Vlaanderen. Antwerpen ligt geheel in Vlaanderen, dus deze machinisten hebben Nederlands als moedertaal.

Verplichte tweetaligheid bij de NMBS geldt voor zover ik weet alleen voor conducteurs, lokettisten, omroepsters, etc. die met publiek in aanraking komen en daarnaast voor alle hoger personeel ("beambten" in Belgische juridische termen).

Vroeger (ik heb een tijd in Belgie gewoond/gewerkt) was per trajekt bepaald of Frans of Nederlands de voertaal was voor de verkeersleiding en de machinisten. Verkeersleiders zelf zijn tweetalig omdat ze als beambten gelden.

Brussel is officieel tweetalig (in de praktijk echter voor 90% Frans, de rest zijn wat Vlaamse randgemeenten die bij Brussel horen). Dat betekent overigens alleen dat overheidsdiensten tweetalig zijn, niet dat iedereen op straat ook tweetalig is.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 17-01-2008 13:21
 

17-01-2008 13:49:54
rambons
rambons
Ja en soms lijkt het of er ook af en toe Thalys mcn's op de Benelux rijden, gezien het roze uniform wat ze dragen. Vraag me af of deze Franse machinisten ook op deze loc gaan rijden. Teminste op de Thalys rijden toch Fransen dacht ik.  

17-01-2008 14:08:20
sander14
sander14
Meestal rijden er Fransen op de Thalys, maar er rijden ook Nederlandse mcn op de thalys, die heb ik tenminste een keer gezien op Schiphol  

17-01-2008 15:06:55
gertjan
gertjan
Quote
lamotep: De machinisten op de Benelux worden voor zover ik weet nog steeds aan de grens gewisseld.
Neehoor, kom vaak zat Vlaamse mcn's op de 9200 tegen. Verder rijden er op de thalys ook een aantal Nederlandse mcn. Waar men op de thalys van mcn wisseld weet ik niet, weet wel dat het op de 9200 niet gebeurt.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

17-01-2008 15:12:01
mikos
mikos
Vorig jaar, ja ik weet het; dat is even geleden, stopte de destijds nog genoemde 600 steeds te Antwerpen Noorderdokken. Na navraag gedaan te hebben, had de HC het over het wisselen van meesters...


www.ov-ervaringen.nl
 

17-01-2008 16:49:41
lamote_ban
lamote_ban
Het wisselen bij Noorderdokken lijkt me echter typisch voor Belgisch personeel onderling.  

17-01-2008 21:23:42
floriss
floriss
Volgens mij had dit meer te maken met de periode vlak na de opening van het ondergrondse station van Antwerpen, waardoor er vaak soort van begeleider op de BNL meereed, deze stapte in Noorderdokken weer uit.  

17-01-2008 22:39:33
j.jager
j.jager
Quote
gertjan: Verder rijden er op de thalys ook een aantal Nederlandse mcn. Waar men op de thalys van mcn wisseld weet ik niet.


Volgens mij gebeurt het peroneelwisselen van de thalys in Brussel Zuid. Ik heb al een paar keer gezien dat de thalys uit Asd in Brussel Zuid gecombineerd word met de thalys uit Keulen(of een 2de deel dat in Brussel Zuid bijgeplaatst word), en zo samen verder te rijden naar Parijs. De mcn zal er dus wel af moeten, omdat het deel wat uit Asd komt als psitie A mee rijd.

Laatst bewerkt door j.jager op 17-01-2008 22:40
 

17-01-2008 23:16:07
geert
geert
Dat is sinds de nieuwe dienstregeling in december 2007 afgelopen, de treinen uit Keulen rijden nu een half uur eerder of later. Dit ivm capaciteitsuitbreiding tussen Amsterdam en Parijs. Ook zou er per ik meen april een extra slag gaan rijden en per december nog een of twee. Maar ja, die HSL he!

Groetjes,
Geert.
 

17-01-2008 23:26:53
railfan
railfan
Volgens mij gaat dit topic toch echt over de E186 locs in de Benelux dienst, en NIET over de Thalys uit Keulen...  

17-01-2008 23:32:18
gertjan
gertjan
En volgens mij ben jij geen moderator Maargoed. Ik hoorde van een Vlaamse collega dat een groot deel van de Mcn welke op de 9200 rijden, nog niet de opleiding voor de traxxen gehad heeft. Verder zijn er ook nog wat problemen met de toelating.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

17-01-2008 23:35:23
geertw
geertw
Quote
gertjan: collega

Wat voor collega?
 

18-01-2008 00:17:01
dh3201
dh3201
Voorlopig blijven de Beneluxen nog wel even met de 11.8 en de Bs'en rijden.
Deze week is nog een Bs met botsschade in Haarlem binnengenomen voor herstel.


Shqiperise-lopers?
 

18-01-2008 11:55:47
elizabeth
elizabeth
Ik vind het er niet uitzien (van buiten dan) zo'n vale Bs. De loks vind ik nog wel gaan afgezien van de kleur die zo mooi bij het roze paars past.%08%


jaapfan.
 

18-01-2008 13:53:57
koen220902
koen220902
Van binnen zit ik liever in de vis á vis banken van de ongemoderniseerde Bs, dan die individuele stoelen in coach - opstelling in de gemoderniseerde rijtuigen.

De uiterlijke staat van de Bs-en is wel indicatief hoe NS (en nu Hispeed) tegenover de Beneluxdienst staan. Al járen rijden de stammen met twee of drie rijtuigen te weinig en zitten de treinen tussen Rotterdam en Antwerpen vaak bom- en bomvol. De ICK's zijn een paar jaar in de motteballenvloot beland toen de materieelpositie als "ruim" werd beschreven, maar een paar buurlandrijtuigen in de Benelux bijplaatsen ho maar. Terwijl de perroncapaciteit onder de oude stationskap in Antwerpen - Centraal écht wel 8 rijtuigen toelaat. Al die jaren vertikt NS het om die stammen te versterken, omdat ze alléén maar belang stellen in exploitatie van de HSL.

De harde opstelling van NS tegenover de NMBS over de beschikbaarheid van de 1180 locs staat in groot contrast met de inspanningen die NS zélf pleegt, om de beneluxreiziger een zitplaats aan te bieden. Zéker nu opening van de HSL nog minimaal twee jaar duurt en Antwerpen ondergronds géén beperkingen meer aan treinlengten stelt roep ik NS op die stammen z.s.m. elk met twee of drie rijtuigen 2e klas te versterken!
 

18-01-2008 13:58:20
gertjan
gertjan
Waar wil jij die rijtuigen zo snel vandaan toveren? En verder zou je ook nog in problemen kunnen komen met de capaciteiten van de loc, en het aantal HC's.

Het probleem omdat die trein vaak zo vol is, is dat er ook binnelandse reizigers gebruik van maken, en niet iedereen zijn bagage op de daarvoor bestemde plaatsen dumpt.

@Geert: collega in de zin van spotter


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

18-01-2008 14:02:02
webguy
webguy
Quote
gertjan: Waar wil jij die rijtuigen zo snel vandaan toveren?

Ben ik nou gek of gaat Hispeed een aantal ICRm rijtuigen aan de NS verkopen? Hoezo tekort?


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

18-01-2008 14:12:53
broek53
broek53
Hoe kom je dáár nu bij??

Laatst bewerkt door broek53 op 18-01-2008 14:16
 

18-01-2008 14:15:22
koen220902
koen220902
NS had die stammen in 2004 kunnen verlengen, toen ze de ICK's in de motteballenvloot parkeerde. De beneluxstammen zijn in 1986 in dienst gesteld als zeswagentrein. 1180, A, AB, BKD, B, B, Bs. Sindsdien is de capaciteit in zowel 1e als 2e klas "slechts" met een halve bak uitgebreid.

Ter vergelijking: in 1986 reden de 8/900en van Zandvoort naar Limburg elk half uur in de rustige tijden met 5 rijtuigen. Tegenwoordig zijn 12 bakken VIRM geen overbodige luxe.

Daarnaast kun je niet meer -zoals vroeger- op hetzelfde biljet met de Parijse D-treinen naar België meereizen. En de meerwaarde van de Thalys voor ritten naar België staat in géén verhouding tot de kosten en het nadeel van moeten reserveren! Reizigers tussen Antwerpen en Rotterdam zijn (dus) op de Benelux - uurdienst aangewezen. Tussen die plaatsen zijn de treinen overvol. En wie zijn bagage onhandig neerzet wordt door een medereiziger wel verzocht de zitplaats vrij te maken.

Binnenlands gebruik van de Benelux doet zich vooral voor op Amsterdam - Rotterdam, de grootste drukte op Rotterdam - Antwerpen. Het is gewoon een ondubbelzinnig feit dat op Antwerpen - Rotterdam de capaciteit onvoldoende is.

Groeten,
Koen
 

18-01-2008 14:15:37
webguy
webguy
Of was 't andersom? Er was toch sprake van de verkoop van een aantal rijtuigen die een van de twee extra had, en dat zou dan naast de al bestaande ICRm-A extras ri. ICK/ICRm stammen in de 2000 gaan?


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

18-01-2008 14:22:53
broek53
broek53
O jee, verwarring alom.
Het is als volgt.
ICR is van NS en Hispeed huurt de rijtuigen die het nodig heeft. Zo ook de rijtuigen die tot HST Prio zijn gepimpt. Door de samenstelling van de stammen voor de HST Prio zijn daarbij, in verhouding tot de Benelux bijvoorbeeld, meer B-rijtuigen nodig - met als gevolg dat NS zelf met een aantal A-rijtuigen "blijft zitten", die slecht in te zetten zijn (of je moet ze gaan deklasseren o.i.d.)

(Nu zijn er aan ICK toevalligerwijs veel B-rijtuigen over (omdat de treinen serie 1900 maar 11 i.p.v. 12 rijtuigen lang kunnen zijn). Daar komt het idee vandaan ICR en ICK te combineren tot een tijdelijke stam, die dan weer ingezet zou kunnen worden ter vervanging van ICL, volgt u het nog? Maar dit terzijde)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-01-2008 15:25:13
2296
2296
Quote
dh3201: Voorlopig blijven de Beneluxen nog wel even met de 11.8 en de Bs'en rijden.
Deze week is nog een Bs met botsschade in Haarlem binnengenomen voor herstel.


Klopt dat is de 28-103. Schade aan de voorzijde.
 

19-01-2008 10:40:47
maxime
maxime
Als de Beneluxtreinen met E186 locs gereden gaan worden, wordt die Bs onbruikbaar toch? Wat gaat er dan mee gebeuren? Sloop of ombouw tot gewone B rijtuigen? Die kan NS volgens mij wel gebruiken of niet?

Laatst bewerkt door maxime op 19-01-2008 10:41
 

19-01-2008 10:45:00
broek53
broek53
Tot nu toe is de bestemming: sloop, en dat zal niet snel veranderen. Ik bedoel: als ze gerenoveerd en verbouwd zouden moeten worden, had Haarlem allang een engineringsopdracht moeten krijgen. Hoe dan ook gaan ze aan de kant - voorlopig in ieder geval, maar waarschijnlijk definitief.  

19-01-2008 11:42:37
treinfreak
treinfreak
Waarom worden ze eigenlijk gesloopt ?
Ze kunnen daar toch ook gewoon een loc aan koppellen%03%?

En weeet iemand wat er met de beneluxlocs gaat gebeuren als ze worden vervangen?


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

19-01-2008 12:03:05
mdeen
mdeen
Probleem is dat ze alleen met de 11.8 kunnen communiceren, en als je ze als gewoon rijtuig in een trein inzet mis je de doorloop (maar ja, NS bewijst met de koplopers dat ze daar weinig waarde aan hechten) en waarschijnlijk zit er een andere communicatiekabel in, maar dat weet ik niet zeker.
De 11.8'en zijn van NMBS en omdat de NMBS er zo verschrikkelijk tevreden over is (of althans, dat zeggen ze wel altijd) zullen ze wel direkt in de binnenlandse dienst worden ingezet.
Maar eerlijk gezegd zou ik daar niet te hard op gokken. De NMBS is al bezig met een nieuwe serie (serie 18, Taurus) om de oude locs te vervangen.
 

19-01-2008 12:08:03
Jack5812
Jack5812
Als de NMBS zo tevreden over die locs zijn, hadden ze ze wel wat beter mogen onderhouden. Dan had het hele 186 verhaal niet nodig geweest
Gr Jack
 

19-01-2008 12:31:19
geertw
geertw
En dan zou de Beneluxtrein ook niet over het HSL-tracé kunnen rijden...  

19-01-2008 12:33:58
mdeen
mdeen
Nou... De 11.8 is ook maar een lichte lok (3300 kW is niet bepaald veel) en om daar nu met 160 km/h mee over de HSL te moeten gaan kachelen is ook geen pretje. Om het nog niet over te hebben dat dat niet kan vanwege ontbrekende ERTMS.

Daarbij: De hoofdreden van het door moeten rijden met getrokken treinen is dat Ansaldo niet op tijd levert en die hele belachelijke soap rond ERTMS.
 

19-01-2008 14:00:29
geertw
geertw
En wellicht speelt het afwijkende voltage op de HSL ook mee.  

19-01-2008 19:49:00
cuneo56
cuneo56
Quote
rambons: Ja en soms lijkt het of er ook af en toe Thalys mcn's op de Benelux rijden, gezien het roze uniform wat ze dragen. Vraag me af of deze Franse machinisten ook op deze loc gaan rijden. Teminste op de Thalys rijden toch Fransen dacht ik.


Even wat rechtzetten over de Machinisten op de Benelux waarover sprake was:
De Machinisten van NS Hispeed zijn niet verplicht ( in België) om Frans te spreken omdat ze niet ten zuiden van Brussel komen, de meeste kunnen zich best wel redden in het Frans en dat is mooi meegenomen. De NMBS Machinisten die (in de reizigers dienst) naar Nederland komen hebben standplaats Antwerpen en zijn bijna allemaal bevoegd voor zowel Thalys als Benelux. Omdat deze "voerders' op de Thalys ook diensten naar Parijs hebben( zelfs een doorgaande Asd-Paris) moeten deze weldegelijk over voldoende kennis van de Franse taal beschikken. Dat er Franse Machinisten op de Thalys ten noorden van Brussel rijden kan ik echt ontkennen.
Verder zijn er bij de NL machinisten een aantal die zowel Thalys als Benelux mogen rijden en zelfs een paar die daarnaast ook nog de ICE's mogen besturen.

Ad.
 

19-01-2008 19:54:39
rambons
rambons
Mooi, dan kan ik er in ieder geval van uit gaan dat deze mcn's het Nederlands goed beheersen.%02%

Laatst bewerkt door rambons op 19-01-2008 19:54
 

19-01-2008 20:20:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
koen220902: Binnenlands gebruik van de Benelux doet zich vooral voor op Amsterdam - Rotterdam, de grootste drukte op Rotterdam - Antwerpen. Het is gewoon een ondubbelzinnig feit dat op Antwerpen - Rotterdam de capaciteit onvoldoende is.
Vergeet niet het binnenlandse gebruik tussen Rsd en Ddr aansluitend op de stoptrein in Zeeland
Daarnaast staat het perron in Ddr ook nog vaak redelijk vol voor de BNL naar Amsterdam, vooral doordat deze vrij kort voor de 1900 zit en (vanuit een aantal wijken) nog net te halen is voor reizigers die met de bus aankomen.
Ook de andere kant op kan de BNL vanuit Rtd voor de overstappers nog net de bus van een kwartier eerder haalbaar maken terwijl je maar 8 minuten eerder uit Rtd hoeft te vertrekken%06%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-01-2008 21:46:14
koen220902
koen220902
Allemaal waar. En dan is er ook nog de L - trein van en naar Antwerpen, die in Roosendaal ook aansluit op de Beneluxdienst. Maar... dat was 30 jaar geleden óók al zo, toen was de Beneluxdienst nog gewóón in de binnenlandse dienstregeling verstrengeld, in halfuurligging met de serie 2100 Amsterdam - Vlissingen. De blauwe Hondekopppen kregen vaak een binnenlands tweetje ter versterking bijgeplaatst. In 1986 kwamen de huidige Beneluxstammen in dienst. Ten opzichte van die tijd zijn tegenwoordig nagenoeg álle treinen fors versterkt, behalve de Beneluxen die nog altijd met 6 of 7 bakken rijden. 20 Jaar terug waren in de spits 10 bakken Mat '54 in de 2100 ook nog voldoende. Tegenwoordig rijdt NS met 12 bakken VIRM.

Het binnenlandse vervoer speelt natuurlijk wel mee, maar niet tussen Antwerpen en Roosendaal waar de Benelux óók aan de grens van zijn capaciteit zit. Uitbreiding is écht dringend gewenst! Wat ook helpt, is een IC kort voor de Benelux uit laten rijden om het binnenlandse vervoer af te romen. Je mag je afvragen wat in die zin de meerwaarde is van de IC serie 2400 Amsterdam - Dordrecht, die op blokafstand achter de Benelux uit Asd vertrekt, de bediening van Leiden even daargelaten...
 

20-01-2008 00:45:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat de 2400 (die tegenwoordig trouwens ook 2100 heet) betreft: die kan nog goed vol zitten ondanks de BNL er vlak voor. In Gv, Rtd en Ddr zit er immers alweer tien minuten tussen die twee.
Tot vorig jaar reden de treinen tot Ddr vaak nog in wat kleinere samenstelling, maar sinds de huidige dienstregeling is dat niet meer het geval: de 2127 rijdt vaak nog met 12 bakken bv., terwijl dat ding zelfs toen 'ie nog naar Vs ging aan een los zesje al zat had en het met een los viertje ook nog wel paste. Al moet ik zeggen dat de 9216 die daar 10 min. voor zit over het algemeen zeer slecht bezet is, behalve op vrijdagochtend. (beide waargenomen te Gv).

In de andere richting zat de 2400 vorig jaar trouwens nog wel "vlak" voor de BNL, maar dat had in mijn ervaring allesbehalve effect... ook toen zat de BNL naar Asd al flink vol, ondanks dat een echte spitstrein als de 2416 er met twaalf bakken en dan nog staanplaatsen vooruit reed.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-01-2008 11:46:27
vinny004
vinny004
Quote
mdeen: Probleem is dat ze alleen met de 11.8 kunnen communiceren,

Nou als je ze reviseert is het misschien tijd om daar wat aan te gaan doen. Eigenlijk zou je de loc 11.8 ook moeten reviseren en dan inzetten op een IC Amsterdam - Luik (-Luxemburg). Die hoeft maar een paar keer per dag te rijden dus je houdt meer locs reserve voor onderhoud
 

20-01-2008 19:21:31
mdeen
mdeen
De Nordstrecke is 25kV, dus dan moet je ook al via Marloie en Libramont gaan rijden. En ik meen dat er ooit eens gezegd is dat de 11.8 te weinig vermogen heeft om de Ardennen in te gaan.

Plus het feit dat je de locs dan in een hele lange omloop zet (al gauw 6:30), dus veel spaar je niet uit, en de trein in Nederland hopeloos te kort is (10 bakken VIRM tegen 7 bakken ICR... )
Als ze nu betrouwbaar waren dan zou Antwerpen - Roosendaal - 's Hertogenbosch - Arnhem iets zijn. Maar ja, dan beconcurreer je het HSL "product" voor een gedeelte.
 

20-01-2008 19:55:17
waalkade
waalkade
Dat laatste, de Benelux naar Ah, wanneer de HSL in exploitatie was, heb ik jaren geleden ook al eens gehoord.
Eerst maar eens zien of de HSL wat wordt.
 

20-01-2008 20:20:17
koen220902
koen220902
Er is de laatste tien jaar flink roofbouw op de 11.8 gepleegd. De geschiedenis van het oude blauwe Beneluxmaterieel herhaalt zich, 12 locs voor 8 diensten is te weinig als er twee locs langdurig uit de running zijn. Je hebt dan nog maar 10 locs voor 8 diensten en het onderhoud moet ook doorgaan. Vanwege het tekort aan locs moest een slag worden geschrapt, en de rijvaardige locs worden continu ingezet. Overigens speelde dit probleem vroeger óók bij de NMBS reeks 12 (die op Kortrijk en Lille reed). Sinds de NMBS die dienst met AM 96 (type gummineus, geschikt voor 3000 volt en 25 kV) rijdt, is de reeks 12 naar de goederendienst verhuisd. De inzet is veel minder intensief, wat ruimte laat voor periodiek onderhoud.

Alléén op die manier zijn de 11.8 locs ook weer betrouwbaar te krijgen. Een omloop met zo mogelijk niet meer dan zes diensten. Dat hoeven niet persé goederendiensten te zijn. De 11.8 beschikken niet over het Luxemburgse beveiligingssysteem en zullen alléén al om die reden niet worden toegelaten in het Groothertogdom. De énige reeks die wordt toegelaten zónder over de vereiste beveiliging te beschikken is de reeks 20.

Ooit was er sprake van een soort interregiodienst Antwerpen - Essen - Roosendaal - 's-Hertogenbosch - Nijmegen vanaf het moment dat de HSL zou gaan rijden. NS/Hispeed heeft nu héél sneaky de rijtuigen van de Beneluxstammen "geclaimd" om zo de politiek voor een voldongen feit te plaatsen. Gelukkig voor de reiziger gaat voorlopig gaat de HSL nog niet open. Óók gelukkig voor Hispeed trouwens, dat zo onder een giga boete uitkomt wegens het niet op tijd beschikbaar hebben van materieel. Wie weet gebeurt dat pas nadat Ansaldo Breda het échte snelle materieel heeft uitgeleverd.

Hier zal de politiek moeten ingrijpen om te voorkomen dat NS namens de reiziger eigenhandig het besluit neemt dat er niemand meer op het "karrespoor over Kalmthout" zit te wachten, enkel omdat dat even niet in de bedrijfspolicy past
 

21-01-2008 00:00:50
vinny004
vinny004
Vroeger reed de Ardennen-express ook gewoon in aanvulling op het IC net. Ik zit zelf te denken aan een verlenging van één van de 3500'en op het moment dat deze naar Eindhoven rijdt. Dan krijg je tussen Eindhoven en Maastricht een of meerde keren per dag een extra treinpaar. Daar is nog nooit een verbinding op achteruit gegaan. Als Luxemburg technisch gezien onmogelijk is, rijdt dan tenminste door naar Luik. De aansluiting in Maastricht is nu bagger dus dat scheelt in ieder geval  

22-01-2008 18:27:24
timtrein
timtrein
Quote
koen220902: 12 locs voor 8 diensten is te weinig als er twee locs langdurig uit de running zijn.
Uhm, ik wil niet veel zeggen, maar dat lijkt mij al een ruime marge. Dan heb je er toch nog steeds 1 reserve en 1 voor onderhoud? 12 locs voor 6 diensten is bedrijfseconomisch gezien niet echt verantwoord...
 

22-01-2008 21:05:54
koen220902
koen220902
Onder normale omstandigheden zou een marge van 12 locs voor 8 diensten genoeg zijn. Dat ben ik helemaal met je eens. Toch blijkt de praktijk (in de Beneluxdienst) harder dan de leer, waarbij de problemen gaan spelen als het materieel op leeftijd komt. En is de bedrijfseconomie niet uiteindelijk het best gediend met betrouwbare machines...?

De toestand van vandaag is niet van de ene op de andere dag gegroeid. De eerste 12 jaar hebben de 11.8 locs het prima gedaan. Maar vanaf pakweg 2001 hebben ze langs geleidelijke weg een reputatie ontwikkeld van niet zo betrouwbaar te zijn. Intensief gebruik en de onmogelijkheid om kleine mankementen tijdig te repareren (immers de loc is nodig om de dienst draaiend te houden) gaan zich op een gegeven moment wreken, de reeks wordt storinggevoelig. Omdat de dienst wél moet blijven rijden worden rijvaardige locs intensiever ingezet. Denk aan de tegenwoordig korte keringen in Brussel en Amsterdam. De dienst is bedoeld voor 8 locs, waarbij de stam die in Amsterdam is aangekomen, anderhalf uur overstaat alvorens terug naar Brussel te rijden. Tegenwoordig keert een in Amsterdam aangekomen loc nog hetzelfde uur terug naar Brussel. Ze rijden méér kilometers dan begroot en zijn eerder aan onderhoud toe. Dat onderhoud krijgen ze op basis van het oude schema, in de praktijk hebben ze de nodige overkilometers gemaakt.

Een paar jaar terug brandde de 1185 in Roosendaal uit. Deze loc is anderhalf jaar niet beschikbaar geweest omdat zij opnieuw moest worden opgebouwd. Ook de 1184 is zeker een jaar uit de running geweest. Toen vorig jaar ook brand uitbrak in de 1190 ontkwam men er niet meer aan een slag te schrappen. Bedenk dat er ook wel eens een loc schade oploopt als gevolg van een aanrijding, vandalisme etc., dat de locs ook periodiek voor kleinere zaken naar de werkplaats moeten (remmen afstellen, koolstof sleepstukken in de stroomafnemer vernieuwen), en dat zich bij een ruim 20 jaar oude locomotief wel eens kleine defecten voordoen waarvoor tussentijds werkplaatsbezoek noodzakelijk is (kabel vernieuwen, tractiemotor uitwisselen etc). Allemaal hélemaal niet erg, mits je even een andere loc kunt inzetten. Juist dáár wringt de schoen bij de 11.8...

Wil je de locs ooit weer betrouwbaar krijgen dan zal er een inhaalslag op het onderhoud moeten worden gevoerd. Daar komt niets van in huis als je de 12 locs in 8 diensten laat rouleren. De NMBS heeft soortgelijke problemen met de reeks 12 gehad, die langzaamaan konden worden opgelost toen de locs niet meer massaal in de reizigersdienst nodig waren, en ze in de goederendienst veel minder intensief werden gebruikt.
 

22-01-2008 23:18:21
geert
geert
Sorry hoor, maar van het verhaal hier boven klopt niet heel veel. Sowieso gaat je vergelijking met de reeks 12 niet op. Wel wat betreft de technische problemen, maar die locs waren compleet nieuw in die tijd, sterker nog ze zijn zelfs nieuwer dan de 11.8!!! En dat die locs weer uit de running gingen had volgens mij (en het was in 1996 uit m'n hoofd) vooral vanwege de komst van het veel comfortabeler AM'96. M4 is natuurlijk ook absoluut niet geschikt voor lange afstanden, ondanks dat ze dat (net als de Breaks) wel jarenlang hebben gereden.
De problemen met de 11.8 komen volgens mij vooral door slecht onderhoud en slecht gebruik (de locomotieven schijnen een voor Nederlandse begrippen nogal afwijkende manier van bediening te hebben). En ook gewoon gebrek aan belangstelling voor de verbinding (waarom vielen er dan slagen uit en werd er pas na maanden besloten om een vervangende binnenlandse trein in te zetten?). Overigens zijn de keringen nu langer dan in de begin jaren en heb ik eind jaren '80 en begin jaren '90 ook al veelvuldig storingen gehad met deze treinen. Dat is dus vanaf het begin zo geweest en nu misschien wel erger om de hierboven genoemde redenen.

Tot slot is het ontwerp van deze machines ook niet echt geweldig, d.w.z. voor Nederlandse begrippen niet. Aan alle soortgelijke machines mankeert wel regelmatig wat. Overigens hebben ze daar in België een abonnenement op. Denk bijvoorbeeld ook aan de reeks 20 en recent de reeks 13!

Groetjes,
Geert.
 

23-01-2008 08:37:40
mdeen
mdeen
Misschien is BN gewoon een slechte lokkenbouwer?

Nu een beetje mosterd na de maaltijd, maar was het geen idee geweest om als vervanging van een 11.8 een reeks 27 er achter te hangen en op het Nederlandse deel te slepen door een 1600? Dat kost je alleen 5 minuten koppelen/ontkoppelen in Rsd. Vraag is dan alleen of de stuurstand met een 27 om kan gaan.

En het kost je een extra loc. Maar een goed spoorwegbedrijf zou dat niet zo veel uit moeten maken, zolang ze maar service naar hun reizigers bieden (*kuch*)
 

23-01-2008 20:55:03
koen220902
koen220902
De M4's hebben vanaf hun indienststelling in 1979 tot de komst van de M6 rijtuigen op de lange afstanden gereden, zoals Oostende - Eupen, Antwerpen - Gent - Oostende, Brussel - Doornik en (voor de vervanging door AM 96) Brussel - Lille. De reeksen 11 en 12 zijn ingestroomd in resp. 1985/1986 (reeks 11) en 1986 (reeks 12). Het onbetrouwbaar worden van de reeksen heeft alles te maken met de combinatie intensief gebruik/tekortlatend onderhoud. En het één leidt tot het ánder in een vicueuze cirkel.

Voor de afwijkende bediening van de reeks 11 t.o.v. Nederlands materieel kun je je treinbestuurders instrueren. Als dát het probleem is, dát is heel simpel op te lossen...

Ik denk niet dat BN zo'n slechte locbouwer was. De reeksen 15, 16, 25, de later omgebouwde 25.5 en 26 kwamen ook van BN. Lokreeksen die hun sporen wel verdiend hebben. De types 21 en 27 staan ook goed bekend. De reeks 20 was een proefreeks met de toen nagelnieuwe thyristorbesturing. De NMBS heeft er meteen 25 besteld, terwijl de techniek nog lang niet uitgerijpt was. Dan komen de kinderziekten dus tijdens het normale bedrijf bovendrijven, wat de NMBS ook gewéten heeft... De reeks 13 is een Bombardier/Alsthom realisatie.

Met de TRAXXen probeert men nu de reeks 11 overbodig te maken, en tegelijkertijd aan locwissel in Rsd te ontkomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je vanuit de stuurrijtuigen een loc type 21 of 27 kunt bedienen (m.u.v. natuurlijk dan de spanningswissel). De reeks 11 is afgeleid van de reeks 21. Het fenomeen getrokken treinen met locwissel is overigens niet nieuw in de Beneluxdienst, tussen 1968 en 1974 kwam dat ook voor. Voor eventueel locwissel was in Rsd een kleine 10 minuten gereserveerd. Vanaf 1974 reden die rijtuigen in vaste treinsamenstellingen met een tot stuurrijtuig omgebouwde Plan D en reeks 25.5 in trekduwbedrijf.

Laatst bewerkt door koen220902 op 23-01-2008 21:01
 

23-01-2008 22:38:43
jmv
jmv
Quote
koen220902: De NMBS heeft soortgelijke problemen met de reeks 12 gehad, die langzaamaan konden worden opgelost toen de locs niet meer massaal in de reizigersdienst nodig waren, en ze in de goederendienst veel minder intensief werden gebruikt.
Ik heb altijd het idee gehad dat de Reeks 12 in de goederendienst juist veel intensiever wordt ingezet. Misschien heeft de gemengde inzet met (een deel van) de Franse Astrides één en ander veranderd voor de Reeks 12.
 


23-01-2008 22:45:47
cuneo56
cuneo56
Quote
koen220902: Voor de afwijkende bediening van de reeks 11 t.o.v. Nederlands materieel kun je je treinbestuurders instrueren.
Sterker nog , om die reden is er ooit gestart met een eigen groep machinisten , als een eerste voorloper wat later NS-Internationaal zou worden
Quote
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je vanuit de stuurrijtuigen een loc type 21 of 27 kunt bedienen (m.u.v. natuurlijk dan de spanningswissel). De reeks 11 is afgeleid van de reeks 21.
Dat moet lukken en is midden jaren '90 van de vorige eeuw ook eens gedaan toen er weer eens te veel lokken defect stonden en een dergelijke combinatie tussen Brussel en Roosendaal reed in aansluiting op een NS binnenlandse trein tussen Asd en Rsd.

Groeten ,
Ad
 

29-01-2008 19:22:17
tgvfan
tgvfan
Waarom het niet rijd is heel simpel gezecht een monopolispelletje van NMBS.

Namelijk. De TRAXX is nog niet in belgië toegelaten. Als de toelating eropzit betekend het dat ook andere vervoerders (goederen) met deze locs de grens over mogen en zo makkelijker treinen kunnen rijden op het belgische net. Hier zit NMBS niet op te wachten.
 

29-01-2008 19:39:16
jordydl1
jordydl1
dus hebben ze de traxx locs voor jan joker zitten huren

hallo het zijn wel onze belastingcenten hoor
 

29-01-2008 19:47:21
maxime
maxime
Dus als ik het goed begrijp, hebben ze zelf ook even 3x 186 voor niets gehuurd volgens jou, tgvfan? Zoals boven mij wordt gezegd, het zijn ook onze centen.%03%

Ik dacht trouwens dat er een of ander verdrag zou worden getekend (of het is er al), waardoor toelating van locomotieven veel makkelijker wordt. Dit, omdat landen testgegevens van materieel met elkaar (gaan) uitwisselen.

Zou dat hier niet mooi van pas komen of zijn er specifieke problemen met de beveiliging (daar geldt het verdrag niet voor)?

Laatst bewerkt door maxime op 29-01-2008 19:52
 

29-01-2008 19:51:23
sander14
sander14
Wat ik denk is dat er weer een flink staaltje miscommunicatie is tussen ons en onze zuiderburen. Ik weet niet of mensen hier het zich nog kunnen herinneren, maar ook met de HSL-Zuid was het gezeur, wij Nederlanders roepen dat die Belgen moeten opschieten, terwijl die Belgen al lang en breed klaar zijn. Dat denk ik dat er aan de hand is  

29-01-2008 20:29:01
taurus
taurus
Wel apart dat de NMBS de TRAXX nog steeds niet wil toelaten aangezien ze buiten de 3 HSL exemplaren om er ook nog eens 40 gaan huren voor B-Cargo.  

29-01-2008 21:25:16
fastguy84
fastguy84
Sorry, maar wat hierboven staat klopt niet helemaal. Het probleem met de toelating in België is er juist wat betreft de reizigerslocs, de goederenlocs zijn al lang en breed toegelaten.

Verder is het een beetje kinderachtig om over 'onze belastingcenten' te gaan zeuren, het is misschien niet zo'n handige inschatting van NS HiSpeed, maar een ramp is het ook niet, er moet nou eenmaal toch getest en opgeleid worden.

Tenslotte, de komende maanden gaan de Traxx'en gewoon komen hoor, let bijvoorbeeld maar eens op de revisietermijnen van de stuurstandrijtuigen (ca. april 2008). Het zal niet lang meer duren.
 

29-01-2008 21:50:05
taurus
taurus
Ah oke, ik dacht dat de Traxx in z'n geheel nog niet was toegelaten.  

29-01-2008 23:15:49
dh3201
dh3201
Brussel wilde toch dat een toelating van materieel in het ene EU land automatisch ook zou gelden voor andere EU landen. Of geldt dit dan weer niet in dat ene land waar Brussel in ligt?


Shqiperise-lopers?
 

29-01-2008 23:31:13
broek53
broek53
Nou, dat is allemaal erg kort door de bocht. Brussel (de EU) wil dat toelatingscertificaten in alle lidstaten geldig zijn, en dat scheelt in de typekeuring van materieel. Vervolgens mag de lidstaat alleen (!) keuren op basis van specifieke voorschriften voor dat land - en geloof me, dat is zowat alles. Belangrijk is wel dat daar dan een maximumtermijn van vier maanden voor staat. En belangrijk is in een ander opzicht dat feitelijk de bewijslast hiermee wordt omgedraaid. Maar het is natuurlijk niet zo dat een loc die in land A is toegelaten, automatisch land B binnen komt. Verre van dat, nog steeds.  

29-01-2008 23:39:26
koen220902
koen220902
Quote
sander14: Wat ik denk is dat er weer een flink staaltje miscommunicatie is tussen ons en onze zuiderburen. Ik weet niet of mensen hier het zich nog kunnen herinneren, maar ook met de HSL-Zuid was het gezeur, wij Nederlanders roepen dat die Belgen moeten opschieten, terwijl die Belgen al lang en breed klaar zijn. Dat denk ik dat er aan de hand is


Denk ook dat je de reden eerder in deze richting moet zoeken. Waar Sander op doelt zal ongetwijfeld nog in de hoofden meespelen. Ook heb ik de indruk dat de Nederlandse delegatie weinig tactvol is opgetreden in de kwestie vervanging reeks 11 door TRAXX locs. Men bedenke zich dat in 1983 is afgesproken dat de NMBS de tractie voor de Beneluxdienst levert. Dat betekent dat eventuele vervanging van die locs ook in goed overleg moet gebeuren.

Daar wringt de schoen, met als extra steen des aanstoots de plannen van NS/Hispeed -als het éven kan- alle reizigersverkeer tussen Roosendaal en Essen volledig te staken, om de reizigers te dwingen de HSL te gebruiken. Een over 3 maanden aflopende revisietermijn op de Bs rijtuigen is een volgend zéér duidelijk teken aan de wand. Vandáár dat eind vorig jaar er in Brussel hard met de vuist op tafel is geslagen dat de NMBS eens moet meewerken... Ik zie NS in staat die Bs gewoon af te koppelen en de reizigers aanstonds in 6 rijtuigen te proppen, met aan weerskanten een Traxx machine. Dan kan weliswaar de trein rijden, maar wel met dik 100 zitplaatsen 2e klas minder in een dienst die tóch al veel te klein rijdt...

NS speelt een buitengwoon smerig spelletje met de Benelux. Terwijl de Beneluxreizigers vooral op het Nederlandse gedeelte op steeds grovere wijze aan hun lot worden overgelaten (afgelopen zondag zijn er ook meerdere diensten met vervangend binnenlands materieel gereden waarbij de reizigers naar Amsterdam in Roosendaal op de niet versterkte 2100 konden wachten, en een IC Amsterdam - Brussel tijdens de avonduren werd zelfs doodleuk tot Roosendaal helemáál afgeschaft...) draait de propaganda voor de HSL op volle toeren. Het "reizigersonderzoek" over de eventuele behoefte aan de Beneluxdienst na opening van de HSL is een lijst zéér suggestieve vragen, die de reiziger een uiterst rooskleurig beeld van de HSL geven (betrouwbaar, comfortabel, snel, prima parkeermogelijkheden, internet aan boord etc), maar waarin geen woord wordt gerept over hogere tarieven en vooraf reserveren.
 

30-01-2008 18:06:04
vinny004
vinny004
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier een zweem van speculatie, verdachtmakingen en complottheorieën omheen hangen. Wat is eigenlijk de officiële reden?  

30-01-2008 21:59:45
broek53
broek53
Je zegt het netjes. Op dergelijke paranoïde insinuendo als daarboven ga ik maar niet in verder in. Waarmee ik niet beweer dat er geen lading kritiek mogelijk is op wat er gebeurt, maar de neiging van de nederlandse mens om overal een Groots Complot in te zien en te vermoeden dat alles zowel gemeen als misleidend bedoeld is, en dat dan natuurlijk ook nog eens jaren van te voren bedacht, tsja...
Enfin, om even OT te komen: een van de paranoïde veronderstellingen is dat er met 6 rijtuigen gereden zal worden als er ooit Traxxen voor (en achter) komen - en dat is in ieder geval niet juist. De stammen van Hispeeds zijn 7 rijtuigen groot en op het moment staat er van elke stam die in dienst is, een eindrijtuig aan de kant, in plaats waarvan een Bs loopt.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-01-2008 22:00
 

30-01-2008 21:59:55
bastianpit
bastianpit
Officiële reden: de toelating voor het Belgische net is nog niet rond. Ik ben zelf machinist op de Benelux voor NS HiSpeed. De prognose die intern word aangehouden is dat in April de eerste Traxxen voor de Benelux stammen worden geplaatst en de dienst in kunnen. Op dat moment moet uiteraard ook de toelating rond zijn en daar ziet het nu wel naar uit.

Wat betreft de slecht punctualiteit en uitval van treinen kan ik het volgende zeggen. NS HiSpeed is absoluut niet bezig om de dienstverlening van de Benelux te verstoren om de overstap naar de HSL makkelijker te maken. Dat zou ook op geen enkele manier kunnen. Probleem zit hem momenteel in de betrouwbaarheid van het materieel. De locs hebben vooral de laatste maanden te maken gehad met extreem veel storingen, dit doordat de NMBS met oog op de komst van de Traxx het onderhoud op een laag pitje heeft gezet. Op dit moment gaat het wel wat beter, maar toch zie je locs naar Schaerbeek gaan met een storing en vervolgens een week later met het zelfde probleem langs de baan staan.

Ander probleem wat nu speelt en waar door veel mensen overheen word gekeken is de nieuwe dienstregeling. Sinds het pad van de 9200 serie (voorheen 600) een half uur is verschoven hoef je maar een minuut of 2 a 3 te laat te rijden en je word zo achter een goederenboer of stopper geplaatst. Je komt vervolgens met 10 te laat in Roosendaal en rijd dan tot Antwerpen achter de omnibus. Gevolg: 20 te laat in Antwerpen. Daarna ga je vrolijk lijn 27 op met een stuk of 3 BTSjes tot Brussel en je komt met 30 te laat aan. Dit komt zeer vaak voor momenteel. Rij je dan ook nog met halve tractie omdat er bijvoorbeeld een omvormer of een hakker uitligt kan je er rustig nog 5 bij optellen.

Dit heeft dus niets temaken met sabotage van de Benelux, puur met de betrouwbaarheid van de locs en de huidige dienstregeling.
 

30-01-2008 22:08:02
hvondelen
hvondelen
En daarom heb je ook een betuweroute en een HSL, zodat die treinen geen last meer hebben van elkaar
Maar wat het vooral is, is dat de beneluxdienst in een heel krap schema rijdt, één probleempje en je komt zo met +30 in brussel aan zoals je het net kon lezen.
Met het oog op de TRAXX heeft nshispeed niet voldoende rekening meegehouden, want ze dachten vast dat de traxxen allang zouden rijden en niet die al tigkeren afgekeurde belgische rijdende roestkisten.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

30-01-2008 22:08:37
2296
2296
Zo waren er afgelopen weekend van de 12 loc's maar 6 beschikbaar voor de rijdende dienst. Dus dat zegt echt wel wat hoe slecht de loc's aan het worden zijn.  

30-01-2008 22:13:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bastianpit: Ander probleem wat nu speelt en waar door veel mensen overheen word gekeken is de nieuwe dienstregeling. Sinds het pad van de 9200 serie (voorheen 600) een half uur is verschoven hoef je maar een minuut of 2 a 3 te laat te rijden en je word zo achter een goederenboer of stopper geplaatst.
Ehm, die stoptreinen rijden op het andere halfuur ook. Met de "oude" tijden kom je er dus net zo snel achter
De 9200 moet de 5100 bv. bij Dta passeren, da's t.o.v. vorig jaar onveranderd, maar laatstgenoemde moet daar zelfs als de BNL op tijd is vaak nog even wachten. Niet zo gek dat'ie er dan al gauw achter zit.

Op Ddr-Zlw is de situatie zelfs verbeterd in de daluren: dan zitten de 9200 en 2200 niet meer op hetzelfde halfuur met 5 minuten er tussen tegenwoordig. Het goederenpad heeft altijd vlak voor de 2200 gezeten daar. En met de genoemde twee trajecten heb je eigenlijk alle echte hindernissen wel gehad (de rest is cargo-vrij of viersporig)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-01-2008 23:50:32
koen220902
koen220902
Quote
bastianpit:

Ander probleem wat nu speelt en waar door veel mensen overheen word gekeken is de nieuwe dienstregeling. Sinds het pad van de 9200 serie (voorheen 600) een half uur is verschoven hoef je maar een minuut of 2 a 3 te laat te rijden en je word zo achter een goederenboer of stopper geplaatst. Je komt vervolgens met 10 te laat in Roosendaal en rijd dan tot Antwerpen achter de omnibus. Gevolg: 20 te laat in Antwerpen. Daarna ga je vrolijk lijn 27 op met een stuk of 3 BTSjes tot Brussel en je komt met 30 te laat aan. Dit komt zeer vaak voor momenteel. Rij je dan ook nog met halve tractie omdat er bijvoorbeeld een omvormer of een hakker uitligt kan je er rustig nog 5 bij optellen.

Dit heeft dus niets temaken met sabotage van de Benelux, puur met de betrouwbaarheid van de locs en de huidige dienstregeling.


Met dat fenomeen heb ik ook al eens kennis gemaakt. Met de huidige dienstregeling is het patroon op lijn 12 (Essen - Antwerpen) uiterst kwetsbaar voor kleine verstoringen. Treinreizigers in die streek hebben overigens een actie op touw gezet om dit probleem bij de NMBS op de kaart te krijgen. Feit is, dat tien minuten te laat in Roosendaal ertoe leidt dat je vanaf Kalmthout onverbiddelijk achter de L - trein aankachelt. Je vertraging groeit tot Antwerpen al snel uit tot bijna 25 minuten, waar je tussen Antwerpen en Brussel amper nog iets afrijdt. Vroeger loste men in Antwerpen dat probleem wel eens op door de stop inclusief kering in Antwerpen Centraal te schrappen en rechtstreeks via Berchem door te rijden, waarmee in één keer ruim 10 minuten vertraging kon worden weggestreept. Die mogelijkheid is er niet meer, je komt in Brussel - Zuid aan op het moment dat de kerende dienst eigenlijk alweer moet vertrekken. Wat in de prakijk betekent tussen + 5 en + 10 bij vertrek...

In de richting Amsterdam zijn vertragingen van meer dan 5 minuten óók funest. Hoe vaak ik in Rotterdam niet heb meegemaakt dat de 1900 naar Den Haag als eerste mocht vertrekken, de achteropkomende Benelux in Delft Zuid voor rood sein tot stilstand kwam waarna je te laat door Leiden kwam en je tussen Leiden en Schiphol achter de stoptrein naar Hilversum mocht aanhobbelen. Terwijl de 1900 naar Den Haag bést drie minuten later weg zou kunnen, zo stel je de Benelux in staat zijn vertraging kwijt te spelen of anders substantieel in te lopen... Overigens hebben we écht geen Betuwelijn of HSL nodig om dit probleem te tackelen, maar een verkeersleiding die niet klakkeloos bij vertragingen rijwegen in dezelfde volgorde en dito patronen blijft toekennen. De Benelux dan i.v.m. de vertraging over lijn 25 sturen kan een kans bieden om die vertraging geheel of gedeeltelijk uit te rijden (je hoeft alvast niet alle sporen over te steken bij Hove en Schaarbeek), en het voorbeeld van Rotterdam - Delft kan écht linea recta de schoolboekjes in! Helaas blijven de verkeersleidingen de vooraf uitgestippelde patronen volgen. Ik zie in Rotterdam de 1900 vertrekken en weet dán al hoe veel later ik thuisben...

Wat er waar mag zijn van complottheorieën moge in de toekomst blijken, denkt u ervan wat u ervan meent te moeten denken. Het is géén geheim dat Hispeed weinig fraaie lange-termijn plannen met de Beneluxdienst heeft. Dat is mij met raamgrote stickers vorig jaar ondubbelzinnig meegedeeld. Plannen die ik diplomatiek uitgedrukt volstrekt niet onderschrijf omdat de Benelux kwa route en treintype voor mij prima voldoet. De kwestie van de vragenlijst voor de HSL is door kamerlid Roemer van de SP in november aan de orde gesteld. Met enig zoekwerk kunt u kennisnemen van de vragenlijst op de SP site. Kortheidshalve verwijs ik u daarnaar, ter lering en vermaak. Het is óók geen geheim dat de Beneluxstammen al járen en járen te klein rijden, dat NS/NS Int/Hispeed dit weten en er helemaal niets aan wordt gedaan. Blijven de Bs-en na verstrijken van de revisiedatum gewoon fijn rijden?

Dan wil ik u deelgenoot maken van mijn ervaring afgelopen zondag op deze lijn. Een Belgisch stel type 800 reed als vervangend mat tot Roosendaal. Daar aangekomen bleek op hetzelfde spoor een Virm te staan(die als vervangend mat voor de tegentrein uit Amsterdam was gekomen). Het 800 stel vertrok vijf minuten later goed gevuld weer naar Brussel. Tot mijn verbazing werd de reizigers naar Rotterdam e.v. meegedeeld dat de eerstvolgende trein de 2100 naar Amsterdam zou zijn. Ruim 400 man keek toe hoe de VIRM op het opstelterrein werd gereden. Twintig minuten later kwam een al goed gevulde 2100 (één zesje) voorrijden. Haringen in een ton. Volle gangpaden. In Rotterdam kwam er nog een klein half uur vertraging bij i.v.m. een net verholpen stroomstoring bij Schiedam. Aangekomen in Amsterdam hoorde ik de stationsomroeper meedelen dat de trein naar Brussel (inderdaad, de dienst waarop de uitgevallen stam normaliter zou zijn gekeerd) niet rijdt, en de eerstvolgende trein een uur later zou vertrekken. Mijn vertraging die avond bleef beperkt tot één uur en ik ben écht nog wel op een acceptabel tijdstip thuisgekomen, maar ik heb mij op dat moment wél gerealiseerd dat er op spoor 14 reizigers naar bestemmingen in België zullen hebben gestaan die beslist hun laatste (aansluitende) trein naar huis zullen hebben gemist... Dat het materieel onbetrouwbaar is moge helemaal waar zijn, maar dat was niet het héle verhaal eerder deze week. Hoe veel kun je in een paar uurtjes leren als je als reiziger ogen en oren de kost geeft%03%?

Laatst bewerkt door koen220902 op 31-01-2008 00:06
 

31-01-2008 08:25:08
mdeen
mdeen
Quote
koen220902: Wat er waar mag zijn van complottheorieën moge in de toekomst blijken, denkt u ervan wat u ervan meent te moeten denken. Het is géén geheim dat Hispeed weinig fraaie lange-termijn plannen met de Beneluxdienst heeft.
IMHO is genoeg gebleken dat NS/NS-Int/NS-Hispeed zich echt niets aan hun klanten gelegen laten liggen. Er zijn legio verbetermogelijkheden voor de Beneluxdienst en daarvan is er geen enkele gepakt. Er wordt gewoon doorgereden met wat er is zonder ook maar even na te denken hoe je het voor de reiziger beter kunt maken.
Ik noem maar even
- rijden met andere loks (reeks 21/27 en 1600)
- meer rijtuigen inzetten (wat best kan als je ziet hoeveel ICK NS heeft weten te bemachtigen)
- met duits materieel (ICL) en 200 km/h over de HSL gaan rijden i.p.v. met de BNL aan 160 km/h (is ICR nog wel voor 160 toegelaten? Daar was toch iets mee?).
 

31-01-2008 10:19:32
berkel73
berkel73
Quote
koen220902: Een Belgisch stel type 800 reed als vervangend mat tot Roosendaal. Daar aangekomen bleek op hetzelfde spoor een Virm te staan(die als vervangend mat voor de tegentrein uit Amsterdam was gekomen). Het 800 stel vertrok vijf minuten later goed gevuld weer naar Brussel. Tot mijn verbazing werd de reizigers naar Rotterdam e.v. meegedeeld dat de eerstvolgende trein de 2100 naar Amsterdam zou zijn. Ruim 400 man keek toe hoe de VIRM op het opstelterrein werd gereden.
Ja, iets vergelijkbaars heb ik een paar weken geleden ook gehad, al was de tegentrein Asd->Brussel toen gewoon een Benelux en was er helemaal geen VIRM te bekennen in Rsd. Ik was erg blij met mijn ov-jaarkaart, want de reis via 's-Hertogenbosch en Utrecht duurt (naar Asd) weliswaar 20 minuten langer dan de 2100, maar je kunt in ieder geval rustig zitten. In mijn geval, naar Amsterdam Amstel, maakt het zelfs helemaal niet uit qua tijd. Maar goed, laten we daar verder maar niet over discussiëren, want het gaat niet echt meer over nieuwe locs %03%.

Laatst bewerkt door berkel73 op 31-01-2008 10:20
 

31-01-2008 18:29:52
treinfan
treinfan
Quote
mdeen: - met duits materieel (ICL) en 200 km/h over de HSL gaan rijden i.p.v. met de BNL aan 160 km/h (is ICR nog wel voor 160 toegelaten? Daar was toch iets mee?).
Het probleem ligt hem niet in de rijtuigen, want de traxx-loc kan maar 160 km/h
 

31-01-2008 18:45:00
manuel25
manuel25
Loc's 1600/1700/1800 kunnen toch ook wel 160, nog wel meer volgens mij. Dan hadden ze voor hetzelfde die locs kunnen inzetten, maar ik begrijp dat dat niet kan omdat ze van een anderen eigenaar zijn, en ze moeten aangepast worden. Ik dacht eerst dat Traxx 200 kon, maar dan heb ik me dus vergist.
EDIT: ik heb even gewikid, Traxx kan idd 160, 16/17/18 kan 180, maar is volgens mij (heb het nog niet kunnen vinden) toegelaten voor 160 km/h.

Laatst bewerkt door manuel25 op 31-01-2008 18:57
 

31-01-2008 19:11:27
dh3201
dh3201
16/17/1800 komen niet vooruit op de HSL, want die lusten geen 25kV.


Shqiperise-lopers?
 

31-01-2008 19:14:36
manuel25
manuel25
Dat had ik helemaal over het hoofd gezien  

31-01-2008 19:27:01
vinny004
vinny004
Quote
Koen220902: vertraging over lijn 25 sturen kan een kans bieden om die vertraging geheel of gedeeltelijk uit te rijden (je hoeft alvast niet alle sporen over te steken bij Hove en Schaarbeek), en het voorbeeld van Rotterdam - Delft kan écht linea recta de schoolboekjes in! Helaas blijven de verkeersleidingen de vooraf uitgestippelde patronen volgen. Ik zie in Rotterdam de 1900 vertrekken en weet dán al hoe veel later ik thuisben...

Hola, het baanvak Schiedam - Delft is zwaar overbelast. Je kunt niet zomaar snelle treinpaden toevoegen. Dat geaat fout, omdat er elk kwartier een stoptrein rijdt en twee keer per uur een sneltrein en drie keer per uur een Intercity met daarnaast twee keer per uur een Internationale trein (Thalys en Beneluxtrein). Dit alles op slechts twee sporen...
 

31-01-2008 19:40:25
dh3201
dh3201
Wordt tijd dat de Thalys en Benelux (met 25kV loc) via die twee andere sporen door het groene hart gaan rijden, komt er weer wat ruimte op die twee andere sporen door Delft.


Shqiperise-lopers?
 

31-01-2008 20:35:21
koen220902
koen220902
Vrienden... dat het baanvak Delft - Schiedam intensief bereden wordt is geweten. Waar ik nu al enkele dagen voor pleit, is dat een verkeersleiding bij vertragingen zijn gezond verstand eens gebruikt! Dat ze in Rotterdam -op het moment dat een 1900 naar Den Haag en een vertraagde Benelux gereedstaan- die Benelux er als eerste uitsturen en de 1900 er in blokafstand achteraan! Dan kan de Benelux nog precies door Leiden zijn vóórdat de stoptrein naar Hilversum de Schiphollijn oprijdt, de vertraging voor de 1900 blijft beperkt tot maar enkele minuten...

Baanvak Delft - Rotterdam wordt viersporig van zodra de tunnel onder Delft gereed is. Capaciteitsbeperkingen zijn van dat moment verleden tijd. Dat mag géén reden zijn om een veelgevraagde dienst als de Benelux maar lukraak te schrappen! Wie mijn berichten goed heeft gelezen, weet ook dat ik zeer fel tegen het op de HSL zetten van de Beneluxdienst ben. Ik wil kunnen kiezen tussen de snelle lijn en de huidige trein als ik een dagje naar Antwerpen of Brussel ga. Niet vóóaf hoeven reserveren en betaalbare tarieven zijn óók sterke verkoopargumenten%05%
 

31-01-2008 20:53:32
webguy
webguy
Quote
koen220902:
Baanvak Delft - Rotterdam wordt viersporig van zodra de tunnel onder Delft gereed is. Capaciteitsbeperkingen zijn van dat moment verleden tijd.

Uh, die tunnel wordt toch 2 sporig maar voorbereid voor 2 extra sporen? Zodra de tunnel klaar is liggen er dus nog niet 4 sporen...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

31-01-2008 21:01:50
vinny004
vinny004
In dat geval zou het kunnen, er valt echter veel voor te zeggen om de treinen die (min of meer) op tijd rijden ook gewoon op tijd af te handelen. Denk ook aan de perroncapaciteit op de stoptreinstations. Delft-zuid is zeer druk tijdens de avondspits, een door de BXL vertraagde stoptrein zal door het grotere reizigersaanbod meer vertraging oplopen en de dienstregeling op de 'oude lijn' stort als een plomppudding in elkaar. Dat heb ik meerdere malen meegemaakt (zeker omdat de kering in Amsterdam ook nog eens kritiek is)

Voor de Beneluxtrein is het alternatief de binnenlandse IC naar Roosendaal en daar overstappen op een IR naar Antwerpen. Ik begrijp niet zo goed waarom er persé een goedkope trein ergens moet worden tussengeperst. Voor de korte termijn zie ik trouwens wel wat in het structureel inzetten van vervangend mat. tussen Amsterdam en Roosendaal met overstap op een Belgische trein. Hierdoor kunnen de loc's hun broodnodige opknapbeurt krijgen als TRAXX onverhoopt toch niet kan worden ingezet...
 

31-01-2008 21:10:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
koen220902: Dat ze in Rotterdam -op het moment dat een 1900 naar Den Haag en een vertraagde Benelux gereedstaan- die Benelux er als eerste uitsturen en de 1900 er in blokafstand achteraan! Dan kan de Benelux nog precies door Leiden zijn vóórdat de stoptrein naar Hilversum de Schiphollijn oprijdt, de vertraging voor de 1900 blijft beperkt tot maar enkele minuten...
Klein detail: als je de BNL voor de 1900 uit stuurt hangt'ie bij Dt achter de 2200 i.p.v. de 1900, schiet alsnog niet op
Als dagelijks 1900-reiziger kan ik je vertellen dat zelfs een op tijd rijdende 1900 achter een op tijd rijdende 2200 bij Sdm al zowat stilstaat en voor Dt vaak ook nog.

Edit: vergeet ik dit nog... als je tussen de 2200 en 1900 gaat rijden met je BNL mag je bij Gv ook nog even gaan wachten omdat er dan geen perronspoor beschikbaar is bij aankomst De vertraagde 9237 werd vandaag overigens nog voor de 1956 uit gestuurd, dus ze kunnen 't blijkbaar wel.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 31-01-2008 21:22


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-02-2008 08:02:39
mdeen
mdeen
Quote
treinfan:
Quote
mdeen: - met duits materieel (ICL) en 200 km/h over de HSL gaan rijden i.p.v. met de BNL aan 160 km/h (is ICR nog wel voor 160 toegelaten? Daar was toch iets mee?).
Het probleem ligt hem niet in de rijtuigen, want de traxx-loc kan maar 160 km/h

Dan lease je een paar Eurosprinters. Siemens Dispolok zal je graag terwille zijn. Zoiets kan niet op de keuze van een bepaalde leverancier terug te voeren zijn.
 

01-02-2008 08:43:54
broek53
broek53
Siemens was destijds een van de aanbieders toen HSA op zoek was naar snel leverbare locs. Wat er precies niet goed (genoeg) aan was, weet ik niet meer - maar ze zijn dus wel in beeld geweest.  

01-02-2008 10:38:20
ijsm
ijsm
Ik wel: de prijs! Bombardier-locs zijn goedkoper als die van Siemens, ook als je ze least.  

01-02-2008 12:52:46
JcJay
JcJay
Jullie moesten eens weten hoeveel Benelux rijtuigen ("zuurstokjes") er in WGM aan de kant staan! Zou je ofwel een complete stam van kunnen maken óf bestaande stammen mee kunnen verlengen...  

01-02-2008 13:14:43
koen220902
koen220902
Quote
daniël_ddr: Klein detail: als je de BNL voor de 1900 uit stuurt hangt'ie bij Dt achter de 2200 i.p.v. de 1900, schiet alsnog niet op
Als dagelijks 1900-reiziger kan ik je vertellen dat zelfs een op tijd rijdende 1900 achter een op tijd rijdende 2200 bij Sdm al zowat stilstaat en voor Dt vaak ook nog.


Zelfs dán is de BNL 5 volle minuten eerder in Den Haag (er hoeft niet worden gewacht todat het blok achter de 1900 vrij is én op de stop in Dt hoeft niet te worden afgewacht), en als hij op blokafstand achter de 2200 Leiden binnenrijdt zullen ze hem óók nog wel voor de 5700 de Schiphollijn opsturen omdat de laatste nog aan het perron staat. Totale rijtijdwinst richting eindpunt Amsterdam mag je dan zéker op 10 minuten begroten. De switch in Rotterdam kán een overstap schelen voor wie naar bijvoorbeeld het Gooi of Noord Holland boven het Noordzeekanaal moet...
 

01-02-2008 13:29:50
koen220902
koen220902
Quote
JcJay: Jullie moesten eens weten hoeveel Benelux rijtuigen ("zuurstokjes") er in WGM aan de kant staan! Zou je ofwel een complete stam van kunnen maken óf bestaande stammen mee kunnen verlengen...


Ik weet dat. Ik heb op enig moment vorige herfst drie terzijde staande, complete stammen gesignaleerd. Nu is er óók wel eens materieel niet beschikbaar voor onderhoud, maar stammen met bijvoorbeeld een defecte deur tref ik soms na 2 weken doodleuk wéér. Het onderstreept nog maar eens het beeld dat de NS Hispeed weinig belang stelt in de BNL. Laat ik het maar diplomatiek formuleren.
 

01-02-2008 13:34:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
Gisterenochtend rond de klok van elven zag ik 3 Bs'n op de watergraafsmeer staan. Daarom heen stonden nog 4 of 5 gewone rijtuigen.  

01-02-2008 13:40:42
JcJay
JcJay
Er staan er nog veel meer rijtuigen.... voornamelijk niet in het zicht van de lijn Muiderpoort-Diemen. Zal vandaag ns kijken, moet zo weer naar WGM... ff tellen...  

01-02-2008 13:54:54
broek53
broek53
Op de Wgm staan de reserve-stuurstanden, een complete Prio-stam en de eindrijtuigen van de overige acht stammen (die t.z.t. de plaats moeten innemen van de Bs-en).
Verder staat er nog een stam in Haarlem voor het nodige "nawerk" na de recente verbouwingen.
 

01-02-2008 18:52:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
koen220902: Zelfs dán is de BNL 5 volle minuten eerder in Den Haag (er hoeft niet worden gewacht todat het blok achter de 1900 vrij is én op de stop in Dt hoeft niet te worden afgewacht), en als hij op blokafstand achter de 2200 Leiden binnenrijdt zullen ze hem óók nog wel voor de 5700 de Schiphollijn opsturen omdat de laatste nog aan het perron staat
Ja inderdaad, je staat 5 minuten eerder voor een rood sein te wachten bij Gv Binnenkomen kan op z'n vroegst om .02 als de 5100 spoor 5 heeft verlaten. Dan moeten je reizigers nog in- en uitstappen en zal inmiddels de 1900 ook al binnengekomen zijn.
Ga je achter de 1900 aan dan kan je er bij Dta voorbij scheuren en zal het misschien 2 minuten schelen bij vertrek. Op blokafstand achter de 2200 aan naar Ledn gaat je in ieder geval niet lukken omdat je zoals gezegd pas kunt binnenkomen als de 5100 of 2200 vertrokken is


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-02-2008 13:33:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
De Traxx'n zijn toegelaten voor de reizigersdiensten. Zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=3726&st=0&sk=t&sd=a&start=16  

02-02-2008 21:06:36
hvondelen
hvondelen
En sinds wanneer gaan ze precies de benelux rijden?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

03-02-2008 12:01:07
timtrein
timtrein
Nou, vanaf het moment dat zowel de NMBS als de NS er klaar voor zijn. Zal een dezer dagen wel gebeuren, gok ik, maar hangt er bijvoorbeeld vanaf of er al voldoende machinisten zijn opgeleid.  

26-05-2008 15:28:26
vinny004
vinny004
Quote
timtrein: Nou, vanaf het moment dat zowel de NMBS als de NS er klaar voor zijn. Zal een dezer dagen wel gebeuren, gok ik, maar hangt er bijvoorbeeld vanaf of er al voldoende machinisten zijn opgeleid.
We zijn nu een aantal maanden verder en...

Complete stilte. Ik zie de Benelux steeds verder uit elkaar vallen en de TRAXX-jes zijn in geen velden of wegen te bekennnen... %04%
 

26-05-2008 15:46:55
Somda
Somda
Neem eens een kijkje op de WGM.Daar staan er een stuk of 4  

26-05-2008 15:51:52
willy84
willy84
Nou, ik woon naast de WGM en er staan er meestal wel meer.