Nieuwe VIRM's
Forum: Algemeen - Algemeen
11-07-2009 10:21:22
bjornl
bjornl
Niet alleen aan jou hoor, ik heb ook regelmatig ruzie met die dingen. Maar verder vind ik het een fijne trein %02%  

11-07-2009 11:53:12
mikos
mikos
Ik zal je maar niet vertellen waar dat de schakelaar voor die dingen zitten; die zitten ergens onder de trap verborgen. Om daarbij te komen moet je voornamelijk veel tijd over hebben. Overigens kun je dit soort dingen altijd aan het personeel melden, zodat deze het doorgeven en er iets aan gedaan kan worden.  

11-07-2009 16:21:51
rick
rick
Even tussendoor: als de laatste VIRM binnen is, zijn er dan 873 bakken geleverd of tel ik verkeerd?  

11-07-2009 16:59:50
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
bjornl: Het valt mij op dat in de VIRM-4s de 220V-aansluitingen vaak niet werken. Ik heb al regelmatig een aantal punten af moeten lopen om een werkend punt te vinden. Gisteren zat ik in de toch nog behoorlijk nieuwe 9595 en zelfs daar trof ik al een niet-werkend punt aan. Algemeen probleempje?


moet je de zekering onder het stopcontact even terug op z`n plekje duwen met een pen of je vinger helemaal door duwen totdat je klik hoort die krengen vliegen er namelijk wel is uit bij een bovenleidingloze brug%08%
 


11-07-2009 17:34:02
keesje
keesje
Zouden er al veel mensen doorhebben dat dingen uberhaupt leeslampjes zijn?  

13-07-2009 13:12:26
keesje
keesje
Jawel: vanmorgen om 11.06 uur heeft stel 9597 Nederland bereikt! Het stel staat nu in Vl.  

20-07-2009 11:12:39
broek53
broek53
Vorige week (14/7) is ook de beloofde extra mBvk in NL aangekomen en zover ik weet in Amf geparkeerd. Deze bak gaat deze week door naar het RB Haarlem, om daar de plaats in te nemen van een beschadigde mBvk van de 9578.  

20-07-2009 12:00:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
die mBvk was toch oorspronkelijk voor een andere stam bedoeld of heb ik dat verkeerd?  

20-07-2009 23:15:33
timtrein
timtrein
Ja, maar als je 'm nu al kunt gebruiken is dat nog beter natuurlijk. Die van de 9578 zal na herstel wel weer voor de aanvulling van een schadestam gebruikt worden. Handig, dat modulaire concept  

23-07-2009 15:34:14
nedtrain25
nedtrain25
Quote
keesje: Jawel: vanmorgen om 11.06 uur heeft stel 9597 Nederland bereikt! Het stel staat nu in Vl.


het stel is nog niet door de fabriek overgedragen aan nsr.
het kwam naar ldd voor een paar klussen aan de airco.
maar dit ging ineens niet door.
 

23-07-2009 20:23:24
keesje
keesje
En volgens mij kwam het stel ook al een week later de grens over dan gepland.  

31-07-2009 08:27:21
Duitje
Duitje
Ik heb de 9578 een tijdje geleden met flinke schade op Amr zien staan, maar ben eigenlijk benieuwd wat er gebeurd is? Is er iets mis gegaan met koppelen of.........?  

31-07-2009 09:48:08
MDDM
MDDM
9578 heeft een aanrijding gehad met de 9443.

Laatst bewerkt door MDDM op 31-07-2009 09:48


Gr Joop mcn Lls
 

02-08-2009 14:17:35
diesels
diesels
Quote
keesje: En volgens mij kwam het stel ook al een week later de grens over dan gepland.

Opzich niet zo vreemd voor een laatste van een serie, zeker tegenwoordig worden onderdelen zo krap mogelijk besteld...
Overigens grappig dat de fabrikant na zoveel (178 als ik me niet vergis) nog niet weet hoe ze de nummers moeten plakken: de 9588 heeft de nummers te hoog en bij de 9595 zitten ze op de verkeerde plek %08%

Laatst bewerkt door diesels op 02-08-2009 14:18
 

02-08-2009 15:19:37
broek53
broek53
9595 kwam destijds zonder nummers naar Nederland...  

03-08-2009 12:59:16
admin
Moderator
admin
admin: De zinloze opmerking van fyrafan en alle reacties daarop maar even verwijderd.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

12-08-2009 20:51:45
broek53
broek53
Voor de volledigheid & om dit topic zo'n beetje te besluiten: de laatste nieuwe VIRM-4 is op 4 augustus in dienst gesteld. Dat het tussen zijn komst op 13 juli en de indienststelling wat langer geduurd heeft, komt omdat het stel in NL aankwam met als een van de motorbakken de extra bestelde mBvk, 290 8861. De mBvk die een dan later op 14 juli overgebracht werd, was de 290 8859 die eigenlijk in die stam thuishoorde. De 9597 heeft eerst proefgereden met de nieuwste bak, daarna bakgewisseld op de Bokkeduinen en toen opnieuw geproefrit. Er bleken problemen met de airco die in de Zaanstraat verholpen zijn, waarna de 9597 op 3 augustus de afleveringsproefrit reed en op 4/8 in dienst kwam.
De 290 8861 is in Haarlem in de 9578 geplaatst (zie hierboven) en vandaag is die 9578 in dienst gekomen vanauit Onnen (in 526 en 561).

Laatst bewerkt door broek53 op 15-08-2009 19:28
 

06-01-2010 17:52:58
railfan
railfan
Wie kan mij (namens iemand anders) helpen aan de afleverdata van de IRM stellen 9551, 9558 en 9573-9581?

Alvast bedankt.
 

07-01-2010 09:36:33
AlbertP
AlbertP
Pag 4 van dit topic: 29 juli is de 9551 het land in gekomen.  

10-01-2010 13:15:51
railfan
railfan
Dank!
Nu de rest nog
 

10-01-2010 14:06:29
timtrein
timtrein
Staat vast wel in Op de Rails.  

10-01-2010 14:28:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
nummer aflevering in dienst
9573 15 december 2008 12 januari 2009
9574 23 januari 2009 30 januari 2009
9575 9 januari 2009 16 januari 2009
9576 18 december 2008 24 december 2008
9577 16 januari 2009 23 januari 2009
9578 4 februari 2009 12 februari 2009
9579 6 februari 2009 12 februari 2009
9580 12 februari 2009 25 februari 2009
9581 19 februari 2009 25 februari 2009

Aldus de eerste 3 nummers van OdR 2009.
 

10-01-2010 16:15:13
timtrein
timtrein
9558 volgens dit forum: eerste spot Bkd op 15/9, afnamerit 25/9  

11-01-2010 00:30:51
railfan
railfan
Dank aan allen!  

11-01-2010 15:22:59
rudolfph
rudolfph
Stel 9595 heeft het nummer niet bij de middelste bakovergang staan zoals normaal bij VIRM-IV, maar bij een bakovergang naar een kopbak. Afgelopen weekende gezien te Utoz. Gewoon een stickerfoutje of is er meer aan de hand?  

15-02-2010 18:05:59
Eddo
Eddo
Ik zag van de week bij stel 9559 dat achter het UIC nummer NL NS er bij is geplakt (te zien aan het stukje schoongemaakte bak) ook zag ik bij deze dat de bordjes met het baknummer bij de cabine deuren er op zaten.  

17-02-2010 16:41:04
spoorhaas
spoorhaas
Bij de 9595 zijn de ABv3/4 en de ABv5 ( ? ) omgewisseld.....

Daardoor zit het nr. verkeerd, maar ook invalide plaats endergelijke
 

17-02-2010 17:21:57
bjornl
bjornl
Hoe bedoel je dat? Dat de eerste klas tegen de kopbakken aan zit?

En het is een ABv6 in plaats van een ABv5 in een viertje.
 

17-02-2010 17:25:43
spoorhaas
spoorhaas
Ja, dat de 2 middenbakken in dit geval ( ABv3/4 en zoals je zegt ABv6... ) gewisseld zijn van plaats, maar niet van positie... dus niet dat de rijtuigen nog een keer 180 graden gedraaid zijn  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-02-2010 19:22:21
john563
john563
Dan wil ik daar wel eens bewijs van, technisch kan dit niet, vanwege dcm en inverter verhaal en zeker het diagnose.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-02-2010 19:44, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

16-08-2010 21:43:24
klaass16
klaass16
misschien niet het goede toppic,

maar Virm 9520 heeft ook al een ICM pantograaf.

Bron: youtube http://www.youtube.com/watch?v=dyBjZ9g3_bQ&playnext=1&videos=3xHRf09B5zY&feature=feedlik

Laatst bewerkt door klaass16 op 16-08-2010 21:45
 

16-08-2010 21:57:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan zie je meer dan ik...
Bovendien is het geen nieuwe V-IRM...

Tevens hebben we voor dit soort dingen DIT https://www.somda.nl/forum/1006/h_afwijkende/ topic voor

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 16-08-2010 22:03


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-08-2010 22:25:27
thom
thom
Even een toevoging, je kunt wel leuk zeggen dat er een "ICM stroomafnemer" opzit.
Maar stroomafnemers zijn kant en klaar producten van (meestal) Faiveley, en die komen gewoon uit een standaard programma van hun.

Het kan best zijn dat een product van hun op meerdere treinen gemonteerd is, maar niet zo dat elke trein zijn eigen type stroomafnemer heeft.

Momenteel lopen er inderdaad wat proeven bij VIRM met andere stroomafnemers.

Laatst bewerkt door thom op 16-08-2010 22:25
 

16-08-2010 22:49:12
klaass16
klaass16
die oude Virm panto's die trekken de bovenleiding naar beneden.


het schuitje word wel anders.,,alleen de 1beens veranderd

Laatst bewerkt door klaass16 op 24-08-2010 21:32
 

16-08-2010 22:50:29
dlm4yjp
dlm4yjp
bron?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-08-2010 23:04:52
thom
thom
Zowieso is het een proef stra wat erop zit.

En dat is echt niet omdat in Shl de Bvl naar beneden getrokken is, die proef rijdt volgens mij al langer, en zit zeker al langer in de pen...

Treinen worden continu doorontwikkeld, een treinstel is pas af eigenlijk, als ie naa rhet museum gaat...

(En zelfs dan... %08%)
 

17-08-2010 00:41:51
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt idd die proef loopt nu bijna 1 jaar en er zijn 2 typen schuitjes die getest worden 1 met een enkel schuitje(ICM) en 1 met een dubbel schuitje (1700) de stroomafnemer zelf blijft hetzelfde alleen de het gedeelte wat de bovenleiding raakt dus niet  

24-08-2010 19:20:52
timtrein
timtrein
Kortom net andersom als wat klaass16 meldt... en da's ook logisch want het schuitje maakt immers contact met de bovenleiding.  

24-08-2010 23:26:06
manuel25
manuel25
Verder had ik gehoord dat de "ICM stroomafnemer" geplaatst was omwille van de ijzelbestendigheid.  

12-09-2010 17:56:28
aarclay
aarclay
Ik heb gehoord dat de VIRM-4 serie overigens problemen heeft waarbij er olie in de luchtleidingen komt. Dit is al bij enkele VIRM-4'tjes al gebleken.

Een compressor wordt momenteel onderzocht op de lekkage.
Dat wordt waarschijnlijk binnenkort een CW voor de VIRM-4 serie dus.

Laatst bewerkt door aarclay op 12-09-2010 17:58


Choo choo.....
 

12-09-2010 18:27:14
manuel25
manuel25
Dat klopt inderdaad, dit ligt hem aan de compressoren, die op een een of andere manier olie lekken het systeem in. Nu worden bij deze "olieboten" de compressoren vervangen door een gereviseerd exemplaar. Veel compressoren van de olieboten hebben nu waarschijnlijk daardoor te weinig capaciteit, zo troffen we in Onnen laatst een luchtledige VIRM4 aan, die had meer dan 15 minuten (!) de tijd nodig om op de 5 bar te komen. Eind volgende week zal ik eens kijken wat er aan gedaan gaat worden.

Laatst bewerkt door manuel25 op 12-09-2010 18:28
 

12-09-2010 18:37:55
stefanvdw
stefanvdw
Zal dat ook de reden kunnen zijn waarom zeker een tweetal VIRM's twee weken geleden gesleept is afgevoerd door Volker Rail naar Haarlem?  

12-09-2010 18:45:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Hmmz, dat is best link, olie in het luchtsysteem

Je krijgt eigenlijk een ongewenste carburateur. 1 vonkje, vlammetje of andere onsteking/warmtebron en mag zelf raden wat er dan gebeurd...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-09-2010 18:54:04
manuel25
manuel25
Quote
stefanvdw: Zal dat ook de reden kunnen zijn waarom zeker een tweetal VIRM's twee weken geleden gesleept is afgevoerd door Volker Rail naar Haarlem?
Die kwamen van Onnen, de reden weet ik niet maar kennelijk konden ze niet meer zelf rijden of gesleept worden door een soortgenoot. Het olieverhaal is dan een goede reden omdat anders de olie ook in het systeem van de andere, goed werkende VIRM kan komen.
 

12-09-2010 18:56:43
broek53
broek53
De Sprinters (SGM dus) hebben daar ook last van gehad, herinner ik mij. Er zijn toen een paar spoel-acties geweest om de leidingen weer schoon te krijgen (in Tb, als ik mij goed herinner).  

12-09-2010 18:59:56
manuel25
manuel25
Quote
dlm4yjp: Hmmz, dat is best link, olie in het luchtsysteem

Je krijgt eigenlijk een ongewenste carburateur. 1 vonkje, vlammetje of andere onsteking/warmtebron en mag zelf raden wat er dan gebeurd...
Opzich hoef je daar niet zo bang voor te zijn want waar is nou een potentiële hittebron? Verder is olie lang niet zo licht ontvlambaar zoals bijvoorbeeld benzine. In een (schroef)compressor wordt lucht altijd met olie gemengd, echter haalt de compressor zoveel mogelijk, nagenoeg alle olie en water uit de lucht met allerlei filters en drogers die bij de compressor horen. Olie gaat weer terug het reservoir in. Kennelijk werken die filters en drogers, ook wel separators genoemd op en een of andere manier slecht. De compressoren verliezen daardoor al hun olie en draaien vroeg of laat vast. Verder wil je water en olie gewoon niet in je systeem hebben.

Laatst bewerkt door manuel25 op 12-09-2010 19:02
 

12-09-2010 19:10:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Mwa, als je het niet erg vind onderschat ik zoiets niet, de warmtebron noem je zelf al: de compressor, juist daar is gevaarlijk. (Als je lucht comprimeert genereer je tenslotte warmte, bij het tegenovergestelde juist koelte).

Dat verhaal van de smering twijfel ik erg aan, in een luchtsysteem wil je wel als laatste olie hebben... Want olie is gewoon een brandstof, sommige types zijn zelfs brandbaarder dan benzine, een voorbeeld is het veel gebruikte WD-40.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 12-09-2010 19:14


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-09-2010 19:31:48
aarclay
aarclay
Quote
broek53: De Sprinters (SGM dus) hebben daar ook last van gehad, herinner ik mij. Er zijn toen een paar spoel-acties geweest om de leidingen weer schoon te krijgen (in Tb, als ik mij goed herinner).

Dat kan ik bevestigen toen ik daar op de open-dag was 4 jaar terug.
Hoelang duurt het doorspoelen van de luchtleidingen eigenlijk? Het lijkt me meer dan alleen water erin spoelen?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-09-2010 19:33


Choo choo.....
 

12-09-2010 20:29:33
MDDM
MDDM
Quote
broek53: De Sprinters (SGM dus) hebben daar ook last van gehad, herinner ik mij. Er zijn toen een paar spoel-acties geweest om de leidingen weer schoon te krijgen (in Tb, als ik mij goed herinner).
Dat wat ten tijde van gereviseerde en ongereviseerde sprinters. Die mochten toen niet meer gecombineerd rijden. Na die spoel actie wel.


Gr Joop mcn Lls
 

12-09-2010 20:42:08
manuel25
manuel25
Quote
dlm4yjp: Mwa, als je het niet erg vind onderschat ik zoiets niet, de warmtebron noem je zelf al: de compressor, juist daar is gevaarlijk. (Als je lucht comprimeert genereer je tenslotte warmte, bij het tegenovergestelde juist koelte).
Zelf weten, maar in de compressor hoort de olie in lucht gemengd te zijn, voor de smering en om de olie op temperatuur te brengen, de olie is op optimale temperatuur tussen de 70 en 95 graden, bij een te hoge temperatuur wordt de compressor uitgeschakeld. De olie en lucht worden vervolgens nadat het door een separator is gekomen net als de lucht gekoeld in een radiator zodat de olie nooit te warm kan worden. Bij de Atlas Copco van de ICM heb je een lang en een kort circuit; bij de korte gaat de olie niet door de radiator om op die manier de olie snel op temperatuur te krijgen. Verder wordt een compressor natuurlijk niet gesmeerd met WD-40 Yorick
 

12-09-2010 20:43:33
edje
edje
Quote
dlm4yjp: Mwa, als je het niet erg vind onderschat ik zoiets niet, de warmtebron noem je zelf al: de compressor, juist daar is gevaarlijk. (Als je lucht comprimeert genereer je tenslotte warmte, bij het tegenovergestelde juist koelte).

Dat verhaal van de smering twijfel ik erg aan, in een luchtsysteem wil je wel als laatste olie hebben... Want olie is gewoon een brandstof, sommige types zijn zelfs brandbaarder dan benzine, een voorbeeld is het veel gebruikte WD-40.


Zonder de smering van de olie, zal je compressor vastlopen.
En door de vele draaiuren, een VIRM heeft maar 1 compressor en dan maakt het niet uit of het een viertje of een zesje is, heeft de compressor veel slijtage.
en daardoor zullen ze gaan lekken.
 

12-09-2010 22:03:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Hmmz, schijnbaar steekt de techniek vele kanten op, de compressoren waar ik tot nu toe aan heb gewerkt waren dus olievrij of de smering verliep via een een aparte ruimte. Zo word dus de lucht gescheiden gehouden van de smering.
Schijnbaar is er hier voor een totaal ander type gekozen.

@ manuel25: Uiteraard worden compressoren niet gesmeerd met WD-40, het was dan ook een voorbeeld hoe brandbaar olie kan zijn.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-09-2010 22:42:20
manuel25
manuel25
Je hebt dan ook verschillende compressoren; o.a. zuiger-, schroef- en schottencompressor. Bij een zuigercompressor wordt de olie gescheiden van de lucht Dat betekent niet dat de perslucht helemaal schoon is, een heel klein beetje olie zit er wel in, vooral als ze al een beetje oud zijn, en dat ruik je. Denk aan een verbrandingsmotor die motorolie gebruikt. Echter hangen er onder zowel de VIRM als de ICM geen zuigercompressoren.

Laatst bewerkt door manuel25 op 12-09-2010 22:42
 

12-09-2010 22:59:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Zuigercompressoren worden gesmeerd met vet Manuel (minder brand gevaarlijk en olie word gewoon weggeblazen)

Maargoed, ik heb aan meerdere types gewerkt, schijnbaar geen van allen met oliesmering. Uiteraard wel oliegekoelde, maar die olie kwam niet in contact met het luchtsysteem. Zo zie je maar hoeveel soorten er zijn.

Maargoed, ut ken weer on-topic


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


12-09-2010 23:34:42
thom
thom
Ik ken zo ongeveer alle compressoren van ons museummaterieel wel, maar bij NSM is alles voorzien van een zuigercompressor, en allen gesmeerd met olie...

Een zuiger met schraapveren en een dot vet zie ik ook niet echt voor me trouwens...

Laatst bewerkt door thom op 12-09-2010 23:37
 

12-09-2010 23:39:34
dlm4yjp
dlm4yjp
*Ssstt* ik zei on-topic weer

maargoed, inmiddels heb ik elders de discussie verder gevoerd, ik ging er vanuit dat ieder type hetzelfde smeersysteem had, maar heb al vernomen dat het zelfs bij hetzelfde type anders kan zijn. Die 8 maanden rust waren me denk teveel, ik duik maar snel de boeken weer in


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-10-2010 15:43:07
joaska3
joaska3
Quote
manuel25: Je hebt dan ook verschillende compressoren; o.a. zuiger-, schroef- en schottencompressor. Bij een zuigercompressor wordt de olie gescheiden van de lucht Dat betekent niet dat de perslucht helemaal schoon is, een heel klein beetje olie zit er wel in, vooral als ze al een beetje oud zijn, en dat ruik je. Denk aan een verbrandingsmotor die motorolie gebruikt. Echter hangen er onder zowel de VIRM als de ICM geen zuigercompressoren.


Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan hebt maar onder de VIRM (ABv3/4) hangt toch echt een zuigercompressor. Met noodzakelijker wijze wat olie in de (pers)lucht die normaal gesproken, voor dat deze lucht het pneumatisch systeem in gaat, in een een fijnfilter wordt afgescheiden en in een reservoir wordt opgevangen. De af te scheiden olie hoeveelheid is uiteraard gerelateerd aan het aantal draaiuren van de compressor. Tevens is VIRM voorzien van een kunstmatig aangebrachte luchtlekkage om er voor te zorgen dat de compressor de benodigde draaiuren maakt om bij normaal gebruik op de ideale bedrijfstemperatuur te blijven.
 

24-10-2010 17:27:08
manuel25
manuel25
Zeer zeker niet, onder VIRM hangt gewoon een schroefcompressor.
Verder komt de olieboten problematiek doordat in een VIRM4 de compressor meer werk heeft doordat er meer apparaten gebruik maken van perslucht, denk bijvoorbeeld aan de biobakken, enz. De onderhoudsintervallen zijn gebaseerd op onderhousdbeurten die 4x in het jaar plaatsvinden. De inschatting van het aantal draaiuren tussen twee onderhoudsbeurten in is onderschat. De olieafscheider raakt sneller overvol en werkt daardoor als doorgeefluik, olie gaat het systeem in. Er is echter technisch niks mis met deze compressors zelf!

Laatst bewerkt door manuel25 op 24-10-2010 17:38
 

25-10-2010 21:46:22
joaska3
joaska3
Mijn excuus je hebt volkomen gelijk v.w.b. het type compressor. V.w.b. het aantal draaiuren van de compressor zal m.i. ook de inzet (stoptrein ?)een rol spelen.  

25-10-2010 22:42:35
manuel25
manuel25
Dat speelt een rol, bij stoptreinen wordt er frequent geremd en moet dus elke keer de TL gevuld worden met het lossen van de rem.
Ook intercity's moeten regelmatig afremmen, dan blijft de TL druk echter wel hoger dan bij een stop voor een station.
Uiteindelijk maakt dat wel uit, al helemaal als je het verspreid over een lange periodep.
 

26-10-2010 00:31:28
lw-o
lw-o
+ ik neem aan dat voor de deuren ook de compressor werkt, die gaan bij een stoptrein natuurlijk vaker open en dicht?  

29-10-2010 23:15:41
joaska3
joaska3
Manuel25. In de normale dienst wordt er EP geremd. Hierbij wordt de treinleidingdruk niet verlaagd maar wordt de tripleklep elektrisch aangestuurd waarop de remming volgt. De tripleklep wordt dus bij EP remmen niet aangestuurd door een treinleidingdrukverlaging. Dus bijvullen van deze treinleiding is dan ook niet nodig.  

30-10-2010 01:09:08
thom
thom
Euhm Ja, je treinleiding hoef je niet bij te vullen, maar je triple klep blijft een orgaan welke met lucht de remcylinders aanstuurt en na een remming zijn remreservoirs weer bijvult op druk.

Hoe je het ook wend of keert verbruik je dus lucht al gebruik je de treinleiding niet bij EP remmen, maar of dat nou echt meetelt in het totale luchtverbruik...

Laatst bewerkt door thom op 30-10-2010 01:10
 

30-10-2010 01:37:38
manuel25
manuel25
Daar heb jij weer gelijk in Joaska3. Op de TL remmen wordt alleen gedaan als het EP, om wat voor reden dan ook, niet lukt, of als er bijvoorbeeld een ICM met een VIRM gekoppeld is. Toch verbruiken remcylinders, vooral omdat het er bij VIRM zo veel zijn wel een hoeveelheid lucht. Ook heeft de VIRM een afblaasinstallatie waardoor de compressor op bedrijfstemperatuur blijft, dit zie je terug op de grafiek van de HR, dit kost natuurlijk ook erg veel lucht.

Laatst bewerkt door manuel25 op 30-10-2010 01:38
 

30-10-2010 08:34:48
MasterE
MasterE
De compressor slaat automatisch aan bij 8 bar HR druk en af bij 10 bar HR druk, dit gebeurd zo om de 10 á 15 minuten bij VIRM.

Mcn Asd.
 

03-11-2010 16:49:40
joaska3
joaska3
Dit is niet anders dan bij de VIRM2/3 stellen. Waarbij er ook zeswagenstellen door 1 compressor van lucht worden voorzien.  

09-11-2010 06:49:55
dlm4yjp
dlm4yjp
bak 290 8805 mankeert bij deur 3 wat aan de deurfluit, deze was zodanig hard dat ik een piep in me oor heb, net zoals 2 andere reizigers die op het balkon aanwezig waren.

Schijnbaar een slecht afgestelde drukregelaar...
(mompelt iets over de vergelijkbare dd-ar deurfluit...)

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 09-11-2010 06:53


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-12-2010 20:58:11
joaska3
joaska3
Quote
bjornl: Het valt mij op dat in de VIRM-4s de 220V-aansluitingen vaak niet werken. Ik heb al regelmatig een aantal punten af moeten lopen om een werkend punt te vinden. Gisteren zat ik in de toch nog behoorlijk nieuwe 9595 en zelfs daar trof ik al een niet-werkend punt aan. Algemeen probleempje?

Blijkt inderdaad een structureel probleem te zijn. Waarschijnlijk zekeringen geplaatst van inferieure kwaliteit. Op dit moment worden de zekeringen vervangen door betere exemplaren. Hierna is het door jou geschetste probleem opgelost.
 

18-12-2010 21:27:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Ehm... kwestie van de zekering indrukken lijkt mij?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-12-2010 22:17:53
edje
edje
Ja en dat zal denk ik juist nu niet meer lukken, anders zouden ze die zekeringen niet vervangen.  

18-12-2010 22:55:29
forum
forum
Kom op zeg laten ze eerst zorgen voor fatsoenlijk materiaal. Zijn de zekering van de ICMm niet geschikt voor de VIRM?  

18-12-2010 23:05:52
thom
thom
Tjonge, automaatjes, want dat zullen we wel bedoelen ipv zekeringen.

Ten eerste moet je uitzoeken waarom die dingen steeds eruit knikkeren, daarna hoe je dat kunt verhelpen en dan dien je ze nogeens allemaal te vervangen.

Vooral dat laatste gaat even tijd in zitten, zijn er iets meer dan je er thuis hebt hoor

En voor hetzelfde geldt zijn er gewoon een paar lolbroeken met een doorverbonden stekker die lollig denken te zijn...

Roepen dat men maar even voor fatsoenlijk materiaal moet zorgen, is niks meer dan een opmerking de ruimte in slingeren...

Laatst bewerkt door thom op 18-12-2010 23:06
 

19-12-2010 00:20:38
mren
mren
Quote
dlm4yjp: Ehm... kwestie van de zekering indrukken lijkt mij?

Heb je thuis ook aluminiumfolie in je meterkast gebruikt omdat het zo vervelend is als de stoppen er uit slaan?
 

19-12-2010 00:22:14
thom
thom
Ik denk dat ie niets anders bedoeld dat als een automaatje uitschakelt je die gewoon weer in kunt drukken.

Echter zal het probleem zijn dat ze wat vaker dan gewenst uitschakelen en er dus meer aan de hand zou kunnen zijn

Overigens, zekeringen M8 branden nog minder snel door dan alufolie

Laatst bewerkt door thom op 19-12-2010 00:23
 

19-12-2010 00:24:42
dlm4yjp
dlm4yjp
-EDIT (Thom was me voor)- Inderdaad, smeltveiligheden druk ik ook niet in maar die vervang ik, automaten druk ik wel in (en mren: denk je nou echt dat ik als vliegtuigondertechnicus en 7 jaar elektra-ervaring aluminiumfolie stop in m'n stoppenkast?! )

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 19-12-2010 00:38


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-12-2010 00:57:59
mren
mren
Je moet niet alles letterlijk nemen %06%

Wat ik bedoelde is dat het bij vaakvoorkomende problemen vaak wat handiger is te kijken naar de oorzaken dan het probleem steeds opnieuw op te lossen.
 

19-12-2010 01:30:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Nouhjah, ik reageerde simpelweg op iemand die naar een werkend punt zat te zoeken, en aangezien ze gewoon dienst doen (hetzij na het resetten van de zekering) dan is het logisch dat ik daar direct antwoord op geef waar hij wat aan heeft

Voor hem is het probleem dan opgelost, maar voor NS/Nedtrain nog niet.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-12-2010 03:04:19
manuel25
manuel25
Mijn eigen ervaring is bij de zekering van de VIRM is dat als ik mijn laptop aansluit, de zekering van 1A er uit springt. Deze druk ik dan weer in (wat overigens onmogelijk is met dikke vingers), houd hem een tijdje ingedrukt en na een paar sekonden blijft deze zitten. Ik heb zo het gevoel dat er in de adapter van mijn laptop condensatoren opgeladen worden wanneer deze aangesloten wordt, in dat geval vraagt die meer dan 1A van het net.
Dit zal ongetwijfeld niet alleen met mijn adapter zijn, maar met vele anderen. Dus als een stopcontact niet werkt, of de zekering vliegt er al uit bij het aansluiten van je adapter, pak een pen oid. en druk het knopje onder het stopcontact gedurende enkele seconden in.

Bij de ICMm gaat het bij mij wel erg vreemd, deze schakelt om de paar minuten in en uit. Boven me hoor ik dan telkens een klik. Wanneer ik in Lw instap met een accu van 39 procent, is deze in Amersfoort 14 procent
Dit gebeurt niet alleen bij stroomloze bruggen, maar zeer regelmatig om de zoveel minuten. Op mijn adapter staat max. 65 watt, dat kan het probleem niet zijn denk ik.
 

19-12-2010 03:34:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
manuel25: Dus als een stopcontact niet werkt, of de zekering vliegt er al uit bij het aansluiten van je adapter, pak een pen oid. en druk het knopje onder het stopcontact gedurende enkele seconden in.


Vooral doen: een zekering saboteren, het is dat de transformator zelf ook gezekerd is, maar anders had je 1 grote plof gehoord en was het akelig donker geweest... Niet doen dus, ookal is de kwaliteit niet naar wens.

Dat van de ICMm kan kloppen: de nieuwere transformatoren kunnen een feedback aan de zekering geven, als de spanning teveel varieert kan jouw transformator een pulsje sturen waardoor de automaat zichzelf uitschakeld.
De vraag is echter of dit wel het probleem is, aangezien deze automaten duurder zijn en vermoedelijk niet zijn gebruikt.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-12-2010 10:29:21
john563
john563
Quote
dlm4yjp:
Quote
manuel25: Dus als een stopcontact niet werkt, of de zekering vliegt er al uit bij het aansluiten van je adapter, pak een pen oid. en druk het knopje onder het stopcontact gedurende enkele seconden in.


Vooral doen: een zekering saboteren, het is dat de transformator zelf ook gezekerd is, maar anders had je 1 grote plof gehoord en was het akelig donker geweest... Niet doen dus, ookal is de kwaliteit niet naar wens.

Dat van de ICMm kan kloppen: de nieuwere transformatoren kunnen een feedback aan de zekering geven, als de spanning teveel varieert kan jouw transformator een pulsje sturen waardoor de automaat zichzelf uitschakeld.
De vraag is echter of dit wel het probleem is, aangezien deze automaten duurder zijn en vermoedelijk niet zijn gebruikt.


En het is allemaal zooooo simpel, een adapter voor een laptop is een geschakelde voeding ofwel neemt heel even een hoge stroom, als je deze ook langzaam in het stopcontact doet zie je ook een blauw licht, in de ICMm zit niks van feedback of zo gewoon een simpel clicksonnetje wat automatisch hersteld allen weer niet nagedacht over stroom pieken, bij de viertjes zit al een betere versie, maar je kan het treinstel er niet mee platleggen, gezamelijk zit het op een aparte voeding met een automaat. Terug naar de Virm deze heeft ieder stopcontact wat een eigen zekering heeft die je kan resetten, en ja even ingedrukt houden bij het inzetten van je laptop adapter maar ook weer aparte voeding die niet het hele stel plat kan leggen.
 

19-12-2010 12:38:47
manuel25
manuel25
Precies ja, elke bak heeft weer zijn eigen hoofdzekering, laat ik het zo maar even zeggen. Mocht het toch misgaan zijn het alleen alle stopcontacten in de bak die er mee op houden. Hier is natuurlijk over nagedacht. Overigens vliegen de stotzen van 16A bij mij thuis er niet uit wanneer ik mijn laptop aansluit, dus de stroom die mijn adapter vraagt kan nooit meer zijn dan dat, zelfs niet eens in de buurt. Misschien was het slechts 1,5A, oid. Uit mijn hoofd was de hoofdzekering van een bak 20A maar dit weet ik niet meer zeker.

Edit: Op mijn adapter staat input 100-240V~1.7A 50-60 Hz. Wide range input 65W. Dat zegt genoeg denk ik

Laatst bewerkt door manuel25 op 19-12-2010 12:41