Nieuwe VIRM's
Forum: Algemeen - Algemeen
08-11-2008 17:40:48
2296
2296
Quote
Rolffiej19:
@jeanne : dat noemen ze nou vaktermen je draait namelijk 2 wielen tegelijk en niet 1 oftewel dan kunnen we het beter op assen houden


Heel goed uitgelegd Rolffiej19. Als we inderdaad in vaktermen gaan praten dan berijpt eerdaags bijna niemand meer waar het over gaat %08%

Laatst bewerkt door 2296 op 08-11-2008 17:42
 

08-11-2008 18:17:44
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
Rolffiej19: Op zaterdag of zondag zou de 9565 erbij komen en daarmee zouden ze samen met de 9566+9512 gaan test rijden
Vandaag Amersfoort-Amsterdam en aansluitend in de door jouw beschreven samenstelling naar Hfd-Gv. T/m woensdag zijn er proefritten met die combi door zo'n beetje heel zuid- en west-Nederland.
 

09-11-2008 01:11:32
jeanne
jeanne
Quote
2296:
Quote
Rolffiej19:
@jeanne : dat noemen ze nou vaktermen je draait namelijk 2 wielen tegelijk en niet 1 oftewel dan kunnen we het beter op assen houden


Heel goed uitgelegd Rolffiej19. Als we inderdaad in vaktermen gaan praten dan berijpt eerdaags bijna niemand meer waar het over gaat %08%


Jongens, allemaal heel lief, leuk en bijzonder aardig van jullie, maar echt de assen niet worden afgedraaid op de kuilwielenbank. Het zijn toch echt de volwielen of wielbanden die op een kuilwielenbank worden gedraaid. Dat er op een wielas, enkele bijzondere uitzonderingen daar gelaten, altijd twee wielen zitten, ook zullen jullie mij niet over horen zeuren. Even min over het fijt dat die twee wielen altijd gelijktijdig afgedraaid dienen te worden en dat beide daarbij een gelijke diameter en profiel moeten krijgen omdat het anders niet zo goed loop weetje. En om hier nu van een "vakterm" te spreken is naar mijn bescheiden mening niet juist. Het is eerder niets anders het jargon van de werkvloer. De juiste term hoort gewoon een wielstel te zijn. En in mijn NS tijd sprak men daar ook zo over.

Alleen bij het vernieuwen van wielen op de as, wordt er ook aan deze gedraaid! Volwielen of wielbanden gaan relatief kort mee t.o.v. een wielas van een wielstel. Namelijk de levensduur van het draaistel. Hoewel bij de ICE-3 en de ICE-T van de DB het daar nu eventjes niet op lijkt, omdat ze na acht jaar waarschijnlijk allemaal door een ongeveer ±9% zwaarder type assen vervangen moeten worden.

Jeanne
 

09-11-2008 03:43:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom: Waarbij ik toch aanneem dat het afdraaien niet is om de bakken op gelijke hoogte te krijgen, volgens mij is daar de afstelling luchtvering toch voor...


Luchtvering heeft er idd ook mee te maken maar er schijnt ook iets veranderd te zijn aan de Assen van de nieuwe Virm-4 stellen kwa hoogte aldus Bombardier
 


09-11-2008 10:45:43
timtrein
timtrein
Je bedoelt wielen of assen met een grotere diameter?  

09-11-2008 12:12:17
1855
1855
Inderdaad Jeanne, het zijn wielstellen en de wielbanden worden afgedraaid. Het dikke gedeelte aan de buitenomtrek van een volwiel mag men ook wielband noemen.
Twee wielen op één as hoeven niet per sé dezelfde diameter te hebben, er mag enig verschil in zitten, al is het maar weinig. Dit zal per materieelserie verschillen.
Assen gaan lang niet altijd de gehele levensduur van een draaistel mee. Immers als assen afgedraaid worden wordt de diameter kleiner en op een gegeven moment zal de afkeurdiameter bereikt worden. Deze wordt ruim voor het eind van de levensduur van een draaistel bereikt. Zo worden er regelmatig assen van de Eloc 16/17/1800 afgekeurd en vervangen door gloednieuwe.
 

09-11-2008 12:22:22
1855
1855
Quote
timtrein: Je bedoelt wielen of assen met een grotere diameter?


Lijkt mij niet dat er ineens wielstellen met een grotere loopcirkeldiameter onder de VIRM4 zijn geplaatst en assen met een grotere diameter (ook dat lijkt mij onwaarschijnlijk) hebben geen invloed om de loopcirkeldiameter van de wielstellen.
Het zou dus handig zijn als Rolffiej19 eens wat duidelijker is in wat hij nou bedoelt.

Overigens kan ik mij herinneren dat destijds van de allereerste ABv6, in de toen nog als 8201 aangeduide 9401, ook al snel de wielstellen werden afgedraaid omdat de gehele bak (iets) te hoog stond t.o.v. de 'oude' bakken.
 

09-11-2008 20:49:02
jeanne
jeanne
Quote
timtrein vroeg: Je bedoelt wielen of assen met een grotere diameter?


Het is hier verder eigenlijk off-topic, maar de assen van de Duitse ICE-3 en ICE-T zijn in ieder geval te licht geconstrueerd en moeten allemaal door een minimaal 9% zwaarder type vervangen worden. In de Duitse media is er een storm van verontwaardiging losgebarsten rond deze gang van zaken. Alles begon met de ontsporingen in Keulen van een ICE-3. Uit een rapport blijkt dat de assen van de ICE-3 en ICE-T onvoldoende veilig geconstrueerd zijn.

Dit alles wordt in de media beoordeeld in het licht van de eventuele beursgang van de DB, de bonussen van bepaalde directie leden, het onvoldoende waarborgen van de veiligheid van de reizigers en onvoldoende openheid rond de toedracht en het oplossen van het assenprobleem. Als je er op google is er voldoende te vinden, dus wil ik het wat dit betreft het er hier maar bij laten.

Groejes, Jeanne.

Laatst bewerkt door jeanne op 09-11-2008 20:49
 

09-11-2008 20:52:54
kleine_man
kleine_man
Quote
t.ricksen:
Quote
Rolffiej19: Op zaterdag of zondag zou de 9565 erbij komen en daarmee zouden ze samen met de 9566+9512 gaan test rijden
Vandaag Amersfoort-Amsterdam en aansluitend in de door jouw beschreven samenstelling naar Hfd-Gv. T/m woensdag zijn er proefritten met die combi door zo'n beetje heel zuid- en west-Nederland.


Check: Vanochtend in Utrecht. Helaas niet dusdanig in positie om een plaatje te schieten%04%

Groet Patrick
 

11-12-2008 10:52:58
broek53
broek53
Verzameld uit de andere topics: op 5 december is de aflevering van nieuwe stellen hervat met de komst van de 9570 + 9571. De indienststellingen zijn hervat met de 9564 + 9566, die samen op 4 december hebben proefgereden en op 9 december in dienst zijn gesteld.
Gisteren en/of vandaag proefritten van de 9563, 9565, 9570 en 9571, die dan waarschijnlijk binnenkort in dienst komen. Gepland: de komst van de 9567, 68, 69 en 72 op 14 en 15 dec, afnameproefritten op 17 en 18 december. Dan worden daarna dit jaar nog de 9573 en 9576 verwacht, de rest volgend jaar.
 

18-01-2009 18:30:05
bartdonker
bartdonker
Gisteren, zaterdag 17 januari, stond er een nieuwe VIRM op spoor 209 op de Bokkeduinen. Helaas kan ik het nummer op de foto niet helemaal zien, na "95" staat de 1843 ervoor... Heeft iemand een idee of en hoe ik nog achter het nummer zou kunnen komen?

Groeten, Bart
 

18-01-2009 19:00:31
broek53
broek53
Dat kan bijna niet anders zijn dan de 9577. Die is net in het land en al zijn voorgangers zijn al in dienst.  

18-01-2009 19:31:18
bartdonker
bartdonker
Dank je wel!!  

18-01-2009 22:51:06
stel172
stel172
Gisteren rijdend gespot: 9563 met bak 8790 ipv 9792. Bak 8790 hoort in de 9562 thuis. Dus vraag ik me af:
- niet goed gezien doordat ik de stam rijdend gespot heb?
- is de eerste bakwisseling met de derde generatie IRM een feit?
- foutieve bestickering van het baknummer zoals bij de tweede generatie voor is gekomen met als ik me goed herinner bak 8318?

Ik hoop de 9563 snel weer tegen te komen om het nummer met volledige zekerheid vast te stellen, maar wie weet weet iemand meer?

gegroet:
een echte nummer freak en puzzelaar

Laatst bewerkt door stel172 op 18-01-2009 22:51
 

18-01-2009 22:54:03
spiketrain
Moderator
spiketrain
We kunnen de 9563 voor dit doel uiteraard een dagje in de planning opnemen...


Groet, Spiketrain
 

18-01-2009 23:04:03
stel172
stel172
Graag, zou heel mooi zijn als iemand hem kan ontcijferen; de kans dat ik hem morgen in Zwolle tegen kom( waar ik werk) is heel erg klein. Van de 9562( waar de 8790 in thuis hoort) weet ik dat ie in Haarlem zou zijn wegens een aanrijding. Alvast bedankt als dat gebeurt.

Laatst bewerkt door stel172 op 18-01-2009 23:11
 

19-01-2009 07:25:17
keesje
keesje
De 9565 is weer gezien in de rijdende dienst (vanmorgen in 3616 voorop te Ht), nadat het even uit de relatie is geweest vanwege de asbreuk die het onlangs had.  

19-01-2009 10:32:05
fastguy84
fastguy84
Roulatie.

Wat betreft de 9562/3: een andere (onwaarschijnlijke) optie is dat de bakwisseling al in de fabriek heeft plaatsgevonden (en ze dus nooit 'goed' hebben gezeten). Dit omdat het om opvolgende nummers gaat
 

19-01-2009 10:51:52
broek53
broek53
Zeker; dat is bij de vorige bestellingen IRM ook wel gebeurd.  

19-01-2009 13:59:06
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: twee berichten verwijderd omdat ze in strijd waren met de forumregels.  

19-01-2009 17:38:06
timtrein
timtrein
Ik gok dan dat schadestel 9562 in Hlm een goeie bak aan de 9563 heeft afgestaan, die zal dan ook wel ergens schade hebben gehad. Bedoel je trouwens niet bak 8792 in je eerste bericht?  

19-01-2009 22:32:00
stel172
stel172
9563 heb ik gespot met bak 8790(hoort in de 9562) terwijl deze de 8792 zou moeten hebben, maar ja hij reed dus ik wil hem graag nog een keer spotten voor de zekerheid. Een lees of schrijffout durf ik tot die tijd niet uit te sluiten.

Laatst bewerkt door stel172 op 19-01-2009 22:32
 

20-01-2009 11:20:11
broek53
broek53
Bij wijze van service opgeschreven: de 9563 heeft inderdaad de kopbak 290 8790 (en de 8791). Het UIC-nummer van die bak is 94 84 4921292-7, overigens..  

20-01-2009 12:49:09
jacokran
jacokran
Quote
damart:
Quote
broek53: Naar aanleiding van de problemen die de 9556 gisteren had in de serie 8800 is een hikje in het diagnosesysteem van de nieuwe VIRM's aan het licht gekomen. Bij de brug in Alphen moeten de machinisten de stroomafnemers neerlaten en dat diagnostiseert het systeem als het in werking treden van het autodropsysteem dat deze nieuwe stellen hebben. Dat heeft niets met snoepjes te maken, maar het is "zelfneervalsysteem", een voorziening waardoor de stroomafnemer vanzelf zakt als de schuitjes teveel versleten of beschadigd zijn. Als dat gebeurt, moet de stroomafnemer natuurlijk niet zomaar weer omhoog gezet kunnen worden. Het diagnosesysteem zal dus nog duidelijk gemaakt moeten worden dat de stroomafnemer door een bedieningshandeling iets anders is dan autodrop.


Aha, dat verklaart een hoop! Ik had al zo'n vermoeden dat de 9556 problemen had met die stroomloze brug, toen hij zowel 's ochtends als 's middags vlak na die brug tot stilstand kwam en het even duurde voordat hij weer op gang kwam.
Ik heb de afgelopen dagen twee keer van een VIRM-4 mogen genieten in de 8800 tussen Apn en Ut vv. Geen ongeplande stop gehad. klopt het dat het diagnosesysteem nu niet besluit dat de stra kapot is?
 

23-01-2009 23:44:04
stel172
stel172
Quote
broek53: Bij wijze van service opgeschreven: de 9563 heeft inderdaad de kopbak 290 8790 (en de 8791). Het UIC-nummer van die bak is 94 84 4921292-7, overigens..


Heel hartelijk dank%02%.
Ik ga nu uit van een sticker fout en niet meer van een spot-fout of bakwisseling. Ik ga het met een voetnoot vermelden in mijn tabel. Ik heb gelukkig geen last van de krediet crisus, maar wel van een tijds crisus (veel overuren maken), maar als Somda geïnteresseerd is in baksamenstelling spots van IRM en DD-AR wil ik ze best wel een keer digitaal aanleveren, als ik weer wat meer tijd heb 's avonds. Nu besteed ik mijn spaarzame tijd aan het opschrijven van de nummers om ze op een rustiger tijdstip weer te ordenen, maar dit viel me echt meteen op.

Laatst bewerkt door stel172 op 23-01-2009 23:46
 

24-01-2009 00:00:40
timtrein
timtrein
Waarom een stickerfout? Omdat het UIC-nummer niet met het baknummer klopt?

Laatst bewerkt door timtrein op 24-01-2009 00:02
 

24-01-2009 00:08:56
stel172
stel172
Dat kan ik pas echt bevestigen als ik de 9562 gespot heb of door iemand wordt, maar deze staat in Haarlem. Feit is dat de 8790 in de 9562 thuis hoort en dat 8792 orgineel in de 9563 thuis hoort. Ook bij de tweede generatie zijn er nummers dubbel voorgekomen (ik meen 8318?). er kan er maar een de echte zijn dus ga ik er voorlopig vanuit dat het de 8792 moet zijn met een foute bak-nummer bestickering.  

24-01-2009 15:50:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
stel172: maar als Somda geïnteresseerd is in baksamenstelling spots van IRM en DD-AR wil ik ze best wel een keer digitaal aanleveren, als ik weer wat meer tijd heb 's avonds.
Deze spots kunnen ook doorgegeven worden in het kopje materieel samenstellingen. Mocht dit door tijd gebruik niet kunnen, dan mag je het excel bestand ook wel naar 1 der beheerders sturen, zodat deze het kunnen bijwerken.
 

24-01-2009 19:21:07
jmt
jmt
En maar wat graag! Ik ben een van de geinterresseerden

Laatst bewerkt door edegroot op 26-01-2009 10:00
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-01-2009 23:15:03
stel172
stel172
Ik zal er morgenmiddag wat tijd voor proberen te maken. Het IRM is en blijft een interresante puzzel. Daarnaast ben ik ook bezig met dd-ar, maar dat heb ik sinds juni 2008 nog niet kunnen bijwerken. De spots van IRM heb ik tot half december bijgewerkt op papier en ik miste toen nog ongeveer 30%? van de serie.

Laatst bewerkt door stel172 op 24-01-2009 23:23
 

25-01-2009 17:53:53
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij de 9577  

25-01-2009 18:10:00
jordydl1
jordydl1
de 9577 is inderdaad de laatste die in Nederland is aangekomen.
maar deze is volgens mij nog niet afgenomen door NSR.
deze is ook nog niet in dienst van NSR gespot.
de 9576 is dit wel en is dus de laatst afgenomen VIRM.
 

25-01-2009 20:21:47
maxime
maxime
Was de 9576 niet eerder geleverd dan 9575? Ik meen dat deze al in december vorig jaar in dienst is gezien.  

25-01-2009 20:31:22
jordydl1
jordydl1
aan de spots kan ik het niet onderscheiden. de 9575 heb ik zelf mee gereden en de 9576 was voor mij nog een onbekende.. de eerste spots van de 9576 dateren ook van dit jaar

EDIT: whooops foutje bij et bijken van de spots

de 9575 is dus het laaste afgenomen stel.

Laatst bewerkt door jordydl1 op 25-01-2009 20:51
 

25-01-2009 20:41:20
superboer
superboer
De spots zijn toch wel duidelijk: De 9575 is 14 januari het land binnengekomen, de 9576 18 december vorige jaar.


Garantie tot aan de voordeur.
 

25-01-2009 21:05:44
mark
mark
Daarnaast is de 9574 nog niet afgeleverd, dus het gaat inderdaad niet op nummer.  

25-01-2009 21:10:22
jordydl1
jordydl1
klop ook als een deur, maar ik had mn twijfels even over de volgorde 9575 9576 omdat die zonder datum op mijn lijstje stonden.  

26-01-2009 12:23:14
mich
mich
Om 11.03 vanmorgen rolde de verse 9574 Venlo binnen.  

26-01-2009 13:20:38
waalkade
waalkade
Hadden ze haar in Kn een zetje gegeven?  

26-01-2009 13:45:41
broek53
broek53
9577 is sinds 23-1 inzetbaar bij NSR. Of hij ook werkelijk al rijdt, weet ik niet.  

26-01-2009 14:29:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik zag hem vrijdag (de 23e dus) als een LM te Hvs ri Gvc (en Roso019 als de retourrit Gvc-Amf), dat was neem ik aan een testritje. Geen idee of hij daarna nog is ingezet...  

26-01-2009 14:33:47
keesje
keesje
De 9577 is zojuist uit Amf vertrokken richting Ut.  

26-01-2009 17:19:31
Rolffiej19
Rolffiej19
9577+9558 stonden gecombineerd te leiden cs om richting utrecht in de 8800 te vertrekken rond 15:43

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 26-01-2009 17:22
 

12-02-2009 15:27:35
broek53
broek53
Eigenlijk kunnen we voor het overizcht beter dit topic vullen dan de OD, realiseer ik mij.
9578 + 9579 op 11/2 afnamerit, 12/2 (vandaag) in dienst. 9580 op 12/2 aangekomen.
 

12-02-2009 15:55:25
ruysdael
ruysdael
Het gaat rap, nog 17 nummertjes te gaan.  

12-02-2009 20:47:51
bogger
bogger
Vanuit de 12752 een nieuwe IV gezien op Ut vandaag, maar kon het nummertje niet zien..
Als iemand me kan aanvullen, graag
 

12-02-2009 20:51:01
WesselE
WesselE
Broek53 meld het al twee berichten boven je, dat was de 9580. Deze zag ik ook in Gdm


'Okeh'
 

12-02-2009 20:55:23
bogger
bogger
Wist niet zeker of ik er automatisch vanuit mocht gaan dat het de 9580 was.
Die dingen lijken nogal op elkaar.

Maar dan gaat het nu idd weer even snel met de bestelling
 

12-02-2009 21:07:06
broek53
broek53
Quote
maccerr: Het gaat rap, nog 17 nummertjes te gaan.
Ja, de 9597 staat op het moment genoteerd voor overdracht op 1 juli.
 

12-02-2009 21:22:57
superboer
superboer
Was het niet zo dat de NS het voor elkaar heeft gekregen dat er 51 stellen kwamen i.p.v 50? Dat zou dan beteken dat er ook nog een 9598 zou moeten komen.  

12-02-2009 21:28:22
aarclay
aarclay
Was die niet reserve?

Trouwens, even een andere vraag. Klopt het dat de deuren van de kleine toilet zowiezo voorzienzijn van een sticker met de tekst dat je tijdens een tussenstop niet de toilet mag gebruiken?
Wel frappant dat dat niet mag, aangezien er nu een bioreactor onder hangt?

Foutje? Ik heb dit al achter elkaar in twee VIRM-4'tjes dit mogen meemaken.
 

12-02-2009 21:37:07
broek53
broek53
Quote
superboer: Was het niet zo dat de NS het voor elkaar heeft gekregen dat er 51 stellen kwamen i.p.v 50? Dat zou dan beteken dat er ook nog een 9598 zou moeten komen.
Nee, de 9597 IS de 51e (9547-9597 zijn 51 stellen, tel maar na).
 

12-02-2009 21:39:18
Jeffrenzo
Jeffrenzo
`daar heb ik eerder (volgens mij ergens in dit topic) ook is wat over gelezen, waarschijnlijk is het omdat de gemiddelde reiziger het verschil niet ziet of er wel of geen biobak onder hangt


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

12-02-2009 21:43:48
broek53
broek53
Nou, waarschijnlijk is het omdat men vergeten is het standaard-stickertje van de tekening te laten halen . En Bomardier levert volgens tekening, daar helpt geen lieve moeder aan  


12-02-2009 21:49:19
superboer
superboer
Quote
broek53:
Quote
superboer: Was het niet zo dat de NS het voor elkaar heeft gekregen dat er 51 stellen kwamen i.p.v 50? Dat zou dan beteken dat er ook nog een 9598 zou moeten komen.
Nee, de 9597 IS de 51e (9547-9597 zijn 51 stellen, tel maar na).
Euh ja, zonder na te tellen kom ik nu ook op die conclusie ja Komen de nummertjes op de cabinedeuren trouwens nog terug in de Nieuwe VIRM's? Nu is daar enkel een grijs plaatje aanwezig.
 

12-02-2009 21:51:07
ruysdael
ruysdael
Wel, het leek erop of die bordjes omgedraaid waren, zodat je die nummers enkel van de binnenkant ziet. Ik kan het mis hebben...  

12-02-2009 22:20:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
aarclay: Was die niet reserve?

Trouwens, even een andere vraag. Klopt het dat de deuren van de kleine toilet zowiezo voorzienzijn van een sticker met de tekst dat je tijdens een tussenstop niet de toilet mag gebruiken?
Wel frappant dat dat niet mag, aangezien er nu een bioreactor onder hangt?

Foutje? Ik heb dit al achter elkaar in twee VIRM-4'tjes dit mogen meemaken.


zelfde is ook het geval bij Prio-stammen met bioreactoren. Macht der gewoonte...
 

12-02-2009 22:35:26
hvondelen
hvondelen
Eventjes dacht ik net dat ik in de 9578 zat met roze stoelen....maar dat nummer bleek verkeerd te zijn, ik zat in de 9518. Tenzij iemand een grapje uit wilde halen met een stift, iemand van hier??%08%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

12-02-2009 22:58:29
aarclay
aarclay
je ziet toch zo dat de 9518 anders is dan de 9578..  

15-02-2009 16:42:56
john563
john563
Quote
stel172: Dat kan ik pas echt bevestigen als ik de 9562 gespot heb of door iemand wordt, maar deze staat in Haarlem. Feit is dat de 8790 in de 9562 thuis hoort en dat 8792 orgineel in de 9563 thuis hoort. Ook bij de tweede generatie zijn er nummers dubbel voorgekomen (ik meen 8318?). er kan er maar een de echte zijn dus ga ik er voorlopig vanuit dat het de 8792 moet zijn met een foute bak-nummer bestickering.
Ik kan je voor 100% zeker stellen dat die twee van bak gewisseld hebben.(schade)

Laatst bewerkt door john563 op 15-02-2009 16:43
 

15-02-2009 23:05:01
stel172
stel172
Heeft de 9563 dan ook schade gehad?
9564 heeft ook een fout in de bestickering: ipv 8445, stond er volgens mij 8545 met registernummer 94 84 491 5 145-5.
 

16-02-2009 01:00:05
broek53
broek53
De 9563 heeft geen schade gehad, hij heeft het NU. Staat in Haarlem, nadat hij een perronschoonmaakmachine eronder gehad heeft.  

16-02-2009 08:11:31
keesje
keesje
Klein detail, dat gebeurde op 31 januari toen het als 2133 onderweg was naar Vs en die machine te Rtb ervoor kreeg.  

19-02-2009 16:06:14
geertw
geertw
Dumpy zag de 9581 leeg door Ut rijden richting Uto. Nieuwste?


http://www.ovinnederland.nl/
 

19-02-2009 16:39:01
broek53
broek53
Jazeker, hij zal waarschijnlijk net het land in gekomen zijn. De 9580 zag ik vanmiddag in Amsterdam C, maar ik weet niet zeker of hij daarmee in dienst is gesteld. Gisteren zou hij zijn afnamerit rijden, namelijk.

Voor de 9563-watchers; die is inmiddels weer in dienst na schadeherstel.
 

19-02-2009 17:07:03
bjornl
bjornl
Over het algemeen doen de remmen van VIRM-4 nu, voor zover ik ze hoor, redelijk stil hun werk. Een uitzondering is de 9556: die hoorde ik eergisteren op Ah "ouderwets" gillen.  

19-02-2009 17:24:28
ruysdael
ruysdael
De 9574 kan er ook wat van hoor, tenminste afgelopen zondag .  

19-02-2009 20:46:59
bogger
bogger
Quote
geertw: Dumpy zag de 9581 leeg door Ut rijden richting Uto. Nieuwste?


Check te Ut, rond 16:05
 

02-03-2009 21:28:54
broek53
broek53
Vandaag is de 9582 op de Bokkeduinen gearriveerd, zoals in de OD's te lezen was. De afnamerit is gepland op donderdag as. Voorlopig staan de nieuwe stellen in dezelfde cyclus gepland: aankomst op dinsdag, afnamerit op donderdag (en als die slaagt, in dienst op vrijdag).

Laatst bewerkt door broek53 op 21-03-2009 11:32
 

22-03-2009 15:25:34
mark
mark
De 9584 is vandaag de reizigersdienst ingegaan, die mag dus ook de voorspellingen in  

07-04-2009 10:05:37
broek53
broek53
We houden het hier niet stelselmatig bij, maar niettemin nu dan maar eens de melding dat de leveriging ius gevorderd tot de 9587, die gisteren op de Bokkeduinen is aangekomen.  

08-04-2009 11:20:10
mich
mich
De 9586 stond gisteravond op de rep in Nijmegen.  

26-04-2009 17:09:26
broek53
broek53
9587 is in dienst gesteld op 10 april, de 9588 is aangekomen op 15 april en al op 21 april in dienst gesteld en inmiddels staat op de Bokkeduinen de 9589 sinds 22 april. Morgen maakt deze de afleveringsproefrit.
Voorziene aankomstdata van de volgende stellen: 9590 op 29 april, 9591 op 7 mei en 9592 op 14 mei.
 

26-04-2009 18:11:35
pytoyo
pytoyo
Deze nieuwe VIRM's worden toch ook ingezet in de 1500?


Pyt0yo TREiNF&n
 

26-04-2009 18:16:43
luytjes
luytjes
Er wordt in de omloop geen onderscheid gemaakt tussen nieuw of oud VIRM. Het zal de ene keer een oude zijn en de andere keer een nieuwe, maar dat is een kwestie van toeval.  

26-04-2009 18:16:50
keesje
keesje
De nieuwe VIRM's worden niet op andere plaatsen ingezet als de andere VIRM-IV-en. De afleveringproefritten zijn wel vaak vanuit Amf via de Gooilijn, dus dan kun je ze wel daar tegenkomen.  

26-04-2009 18:18:11
broek53
broek53
De nieuwe VIRM's worden overal ingezet waar VIRM rijdt, en dat is (nog) niet in de 1500.  

07-05-2009 12:55:21
keesje
keesje
VIRM 9591 is vanmorgen rond 11.15 uur de grens overgekomen bij Vl.  

07-05-2009 13:36:12
broek53
broek53
.. en de 9590 is bezig aan de afnameproefrit.  

07-05-2009 13:48:20
keesje
keesje
Dat gaat dus allemaal nog keurig op schema!  

15-05-2009 21:09:12
broek53
broek53
Zeker: 9592 heden ook al in Nederland.  

15-05-2009 21:57:09
Damian
Damian
Quote
keesje: VIRM 9591 is vanmorgen rond 11.15 uur de grens overgekomen bij Vl.


Je bedoeld woensdag. Daarna nog een laatste proefrit gereden Amf-Gv. ATB eruit bij Hfdm, even 160 rijden en dan vol de ankers erop. We stonden 750 meter verder stil. Dat is een hele knappe prestatie voor een trein. Het was wel droog uiteraard.

Laatst bewerkt door Damian op 15-05-2009 21:58
 

19-05-2009 20:54:15
broek53
broek53
Met de 9592 ging het vandaag qua proefrit niet goed. Het stel is dan ook niet overgenomen door NS. (Dat is overigens niet uniek, maakt U zich geen zorgen)  

22-05-2009 14:07:13
Damian
Damian
Dan ben ik gelijk nieuwsgierig wat er niet goed ging?

Laatst bewerkt door admin op 22-05-2009 21:33, reden: Onnodige quote verwijderd
 

23-05-2009 09:58:14
broek53
broek53
Er moest om d'een of d'andere reden de rem van een draaistel buiten dienst gesteld worden tijdens de proefrit.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-05-2009 09:58
 

25-05-2009 14:35:56
raymond16
raymond16
VIRM 9593 is in het land en kwam om 13:58 door Ehv gereden op weg naar Bkd.  

25-05-2009 18:05:51
davidov08
davidov08
Heb ik het juist dat er op de 9593 nog 'maar' 4 stellen volgen, wat betekent dat alle nieuwe VIRM4's zo rond eind juni geleverd cq. operationeel zijn?  

25-05-2009 19:17:45
MVB87
MVB87
dat heb je juist ja.  

05-06-2009 22:20:29
bjornl
bjornl
En de 9594 is deze week ook binnengekomen. Nog drie...  

09-06-2009 12:56:56
keesje
keesje
Nee nog twee! De 9595 is vandaag Nederland binnengekomen en nu onderweg ergens in de buurt van Ehv.  

09-06-2009 19:09:48
Arjen-V
Arjen-V
om 17:30 nog zonder nummers op Amfge. sluitseintjes aan de Hvs zijde.
GreetZ Arie
 

09-06-2009 19:16:44
kevinevers
kevinevers
Ik zag vandaag dat de 9550 op de buitendeuren van de balkons stickers geplakt had gekregen met rolstoel en fietslogo's zoals bij SGMm  

09-06-2009 20:58:34
MVB87
MVB87
Dat is ook al bij enkele 6jes en bestaande 4tjes gebeurt. Op de deuren bij de stuurstandrijtuigen en bij de 6jes ook nog op een bak in het midden (weet niet precies welke)!  

09-06-2009 21:05:30
bjornl
bjornl
Dat zal de mBv7 zijn.  

05-07-2009 13:57:16
broek53
broek53
Jongste planning voor de komst van de laatste complete VIRM-4: de 9597 wordt op 6 juli in Amf verwacht. Op 8 juli komt dan nog een extra mBvk het land in (een exemplaar om een van de gesneuvelde exemplaren te vervangen).  

05-07-2009 19:55:38
timtrein
timtrein
En zijn er nou nog plannen om iets met de bij de vorige bestelling geleverde 'kale' casco's te gaan doen??  

05-07-2009 23:55:37
broek53
broek53
Een van die vier casco's is grotendeels ingericht met de apparatuur van een van de inmiddels gesloopte mBvk's. Dat is gebeurd in het RB Haarlem en daarna is die bak in Amersfoort geparkeerd met nog een paar heel of half gerepareerde tussenbakken. Mijn veronderstelling is (let wel: veronderstelling!) dat deze samen met de nu te leveren nieuwe bak een treinstam gaan vormen. De overige drie casco's staan in Amersfoort reserve te wezen voor als er nog eens een mBvk gekraakt mocht raken; daar zijn ze immers ook voor bedoeld.  

11-07-2009 07:39:01
bjornl
bjornl
Het valt mij op dat in de VIRM-4s de 220V-aansluitingen vaak niet werken. Ik heb al regelmatig een aantal punten af moeten lopen om een werkend punt te vinden. Gisteren zat ik in de toch nog behoorlijk nieuwe 9595 en zelfs daar trof ik al een niet-werkend punt aan. Algemeen probleempje?  

11-07-2009 08:02:31
ettenrail
ettenrail
Daar heeft mijn vader ook last van, maar er is een manier tegen; je drukt het knopje in wat net naast het stopcontact zit, dan de stekker erin steken. Als het goed is zou hij het dan moeten doen  

11-07-2009 10:11:01
doc_zenith
doc_zenith
Hmm, stopcontacten werken bij mij altijd wel. Ik heb meer last van die leeslampjes, gisteren kwam ik er voor de 11e keer hard mee in aanraking (maargoed, dat ligt dan ook aan mij) ...