Nieuwe VIRM's
Forum: Algemeen - Algemeen
30-09-2008 23:57:07
Jeffrenzo
Jeffrenzo
net in de 9550 gezeten, en die maakte (binnen iig) aleen nog echt geluid als de mcn hard moest remmen


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

01-10-2008 09:22:44
ruysdael
ruysdael
Quote
rudolfph: Hm, afgelopen zondag zat ik in dat stel van Hrl naar Ut (Hrl vertrek even voor 1500uur), en mij is toen niets opgevallen. Ik zat toen in de ABv5 (die bak met alleen beneden 1e klasse).
Wie weet heeft het met het weer te maken?
 

01-10-2008 09:25:34
damart
damart
De 9556 had er vanochtend bij aankomst te Leiden ook last van, duidelijk te horen vanaf het perron. Binnen was het een stuk minder hoorbaar, en of je het hoorde verschilde ook per keer, bij rustig remmen helemaal niet, bij wat harder remmen wel.  

01-10-2008 10:32:11
geert
geert
Wat ik schreef in het opvallende dingen topic van gisteren:

Zat vandaag in de 9554, geheel volgens planning 856-V. Geen bijzonderheden met het remmen, wel een beetje hoog gierend geluid als er geremd werd tussen de 80 en de 40. Verder nog een noodstop bij Baambrugge in de stromende regen (ATB) en wat opviel was dat dit stel erg soepel remmend tot stilstand kwam en juist niet het geschok en gebonk wat m.n. de oudste generatie IRM vaak treft.
Verder viel op dat de vloeren erg glad waren. Door de vele regen waren ze ook nat en ging bijna onderuit op de gladde trap!

Groetjes,
Geert.
 


01-10-2008 13:59:58
derdeklas
derdeklas
Quote
rudolfph: Ik zat toen in de ABv5 (die bak met alleen beneden 1e klasse).


Een vierdelige IRM heeft geen ABv5 (volgens de materieelsamenstellingen)

Laatst bewerkt door derdeklas op 01-10-2008 14:00
 

01-10-2008 14:41:01
rudolfph
rudolfph
Oeps, moet ABv6 zijn, aangepast.  

01-10-2008 18:20:18
t.ricksen_
t.ricksen_
Zojuist zou de 9561 wel eens in Std kunnen zijn neergestreken.  

02-10-2008 10:28:40
broek53
broek53
Naar aanleiding van de problemen die de 9556 gisteren had in de serie 8800 is een hikje in het diagnosesysteem van de nieuwe VIRM's aan het licht gekomen. Bij de brug in Alphen moeten de machinisten de stroomafnemers neerlaten en dat diagnostiseert het systeem als het in werking treden van het autodropsysteem dat deze nieuwe stellen hebben. Dat heeft niets met snoepjes te maken, maar het is "zelfneervalsysteem", een voorziening waardoor de stroomafnemer vanzelf zakt als de schuitjes teveel versleten of beschadigd zijn. Als dat gebeurt, moet de stroomafnemer natuurlijk niet zomaar weer omhoog gezet kunnen worden. Het diagnosesysteem zal dus nog duidelijk gemaakt moeten worden dat de stroomafnemer door een bedieningshandeling iets anders is dan autodrop.  

02-10-2008 10:33:20
keesje
keesje
De 9556 is overigens gewoon in dienst, momenteel in 3531 naar Ehv.  

02-10-2008 10:38:10
broek53
broek53
Ja precies, het stel mankeert dan ook niets (behalve teveel autodrop)  

02-10-2008 10:43:06
geertw
geertw
Het zou verboden moeten worden! %08%


http://www.ovinnederland.nl/
 

02-10-2008 11:33:45
rudolfph
rudolfph
Betekent dat dan dus dat de nieuwe VIRM'n alleen op trajecten kunnen rijden waar de stroomafnemer niet neergelaten moeten worden? Dan zouden dus een aantal treinseries taboe zijn voor de nieuwe VIRM'n. Welke VIRM-treinseries rijden allemaal over bovenleidingloze bruggen waar de stroomafnemer neergelaten moet worden, behalve de 8800?  

02-10-2008 11:40:34
damart
damart
Quote
broek53: Naar aanleiding van de problemen die de 9556 gisteren had in de serie 8800 is een hikje in het diagnosesysteem van de nieuwe VIRM's aan het licht gekomen. Bij de brug in Alphen moeten de machinisten de stroomafnemers neerlaten en dat diagnostiseert het systeem als het in werking treden van het autodropsysteem dat deze nieuwe stellen hebben. Dat heeft niets met snoepjes te maken, maar het is "zelfneervalsysteem", een voorziening waardoor de stroomafnemer vanzelf zakt als de schuitjes teveel versleten of beschadigd zijn. Als dat gebeurt, moet de stroomafnemer natuurlijk niet zomaar weer omhoog gezet kunnen worden. Het diagnosesysteem zal dus nog duidelijk gemaakt moeten worden dat de stroomafnemer door een bedieningshandeling iets anders is dan autodrop.


Aha, dat verklaart een hoop! Ik had al zo'n vermoeden dat de 9556 problemen had met die stroomloze brug, toen hij zowel 's ochtends als 's middags vlak na die brug tot stilstand kwam en het even duurde voordat hij weer op gang kwam.
 

02-10-2008 11:41:11
geertw
geertw
De brug bij Alphen is toch de enige brug in Nederland waarbij de stroomafnemers neergelaten moeten worden?


http://www.ovinnederland.nl/
 

02-10-2008 11:50:37
broek53
broek53
Jawel.  

02-10-2008 12:14:50
timtrein
timtrein
Kortom, even proberen die dingen uit de 8800 te houden...

...zou dat lukken??
 

02-10-2008 12:42:28
bjornl
bjornl
Die vraag is rethorisch, mag ik hopen. 9558 voorop de 2018 vanochtend was verdacht stil bij het remmen te Ed.  

02-10-2008 12:46:11
derdeklas
derdeklas
Wat gebeurt er in zo'n geval wanneer een nieuwe VIRM met een "oude" rijdt?
Het diagnosesysteem van de andere IRM heeft immers geen problemen met het weer opzetten van de stroomafnemer, of zorgt het gekoppeld rijden ervoor dat deze de diagnose van de nieuwe VIRM overneemt?
En wellicht dat het ook nog uitmaakt welke voorop rijdt.

Stel dat alleen van de nieuwe VIRM de stroomafnemer niet opgezet kan worden, dan resulteert dat voor het andere stel in een behoorlijk portie ballast.

Laatst bewerkt door derdeklas op 02-10-2008 12:47
 

02-10-2008 13:05:12
broek53
broek53
Nou moet je niet gaan overvragen natuurlijk %03%. Maar aangezien de boel blijkens de meldingen van gisteren ook niet goed gaat als een nieuwe VIRM achterop loopt, lijkt mij dat voldoende antwoord op de vraag.  

02-10-2008 13:17:40
daniel_ddr
daniel_ddr
De vraag is natuurlijk wel: hoe kan het dat dit nu pas aan het licht komt? De eerste ritten van de nieuwe IRM's in reizigersdienst waren immers in de 8800...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-10-2008 13:33:46
derdeklas
derdeklas
Quote
broek53: Nou moet je niet gaan overvragen natuurlijk %03%. Maar aangezien de boel blijkens de meldingen van gisteren ook niet goed gaat als een nieuwe VIRM achterop loopt, lijkt mij dat voldoende antwoord op de vraag.

Dat heb ik er nou juist niet uit op kunnen maken. Ik lees: "Naar aanleiding van de problemen die de 9556 gisteren had in de serie 8800..."
Hier blijkt dus niet uit dat de 9556 achter een oudere IRM zat, vandaar dus mijn vraag. Maar wellicht dat dit elders wel op Somda heeft gestaan en ik dat niet gezien heb.
 

02-10-2008 13:38:01
lucky
lucky
Quote
daniël_ddr: De vraag is natuurlijk wel: hoe kan het dat dit nu pas aan het licht komt? De eerste ritten van de nieuwe IRM's in reizigersdienst waren immers in de 8800...


Zover ik weet reden de nieuwe stellen eerst hun rondjes in de 3700?
 

02-10-2008 14:00:13
damart
damart
Quote
derdeklas:
Quote
broek53: Nou moet je niet gaan overvragen natuurlijk %03%. Maar aangezien de boel blijkens de meldingen van gisteren ook niet goed gaat als een nieuwe VIRM achterop loopt, lijkt mij dat voldoende antwoord op de vraag.

Dat heb ik er nou juist niet uit op kunnen maken. Ik lees: "Naar aanleiding van de problemen die de 9556 gisteren had in de serie 8800..."
Hier blijkt dus niet uit dat de 9556 achter een oudere IRM zat, vandaar dus mijn vraag. Maar wellicht dat dit elders wel op Somda heeft gestaan en ik dat niet gezien heb.


Ik heb gisterenmiddag in de bijzonderheden van 1 oktober gemeld dat de 9422 ervoor hing. De combinatie stopte ook weer vlak na de brug, en de conducteur riep om dat er problemen waren met de stroomtoevoer.
 

02-10-2008 14:03:22
broek53
broek53
Het proefbedrijfje in ieder geval wel. Of ze al eerder dan gisteren in de 8800 terecht zijn gekomen, weet ik zo niet. Maar vooraleer een nieuwe storing als iets structureels gedetecteerd wordt en de oorzaak daarvan gevonden wordt, daar gaat natuurlijk ook wel even tijd overheen.  

02-10-2008 20:49:04
daniel_ddr
daniel_ddr
@lucky: Owja, 't was de 3700... ben even in de war met m'n eigen uitprobeer-ritje van het nieuwe IRM: dat zou wel in de 8800 geweest zijn als de betreffende trein tenminste niet sterk vertraagd in Ut was aangekomen, waardoor vervangend materieel ingezet werd in de kerende trein.
Dat was trouwens al op 27 augustus en in die week heeft er als ik me niet vergis elke dag wel een nieuwe IRM in de 8800 gependeld...

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-10-2008 20:49


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-10-2008 23:20:31
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
vandaag ook de 9558 even geprobeerd: mijn opmerkingen komen wel overeen met wat de rest al heeft gezegd (harde stoelen, stiller, luide remmen en minder schommelen). Ik vond het boven wel harder zitten dan beneden De wc was trouwens wel weer defect.  

06-10-2008 16:14:17
ruysdael
ruysdael
VIRM 9560/9561 (daar wil ik even vanaf) komt vandaag rond 16h00 via Lg de grens over, het transport wordt geregeld door Railion.  

06-10-2008 19:08:15
reizigert
reizigert
VIRM 9562 is sinds kwart over zes vanavond in Nederland en is bij Haanrade de grens overgekomen. Ik heb 'm om 18:25 gespot bij Heerlen de Kissel; was te laat om de tractie te zien. Ik neem aan dat dit de overbrengingsrit was waar ass-er het over had?  

06-10-2008 22:54:38
t.ricksen_
t.ricksen_
Ja, behalve dat het inderdaad de 9562 betrof. De 9560 is vorige week woensdag al via Hz de grens overgekomen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-10-2008 18:54:30
treinfan
treinfan
de 9561+9562 hebben vandaag gereden, aannemelijk een afnamerit, ik zag ze bij ndb (zie opvallende dingen).
Ik heb mijn fotocamera gebruikt om de UIC-nummers vast te leggen:
9562:
94 84 4921289-3
94 84 4915143-0
94 84 4925162-8
94 84 4921290-1
9561:
94 84 4921287-7
94 84 4915142-2
94 84 4925???-?
94 84 49?????-?
 

09-10-2008 19:10:41
gertjan
gertjan
De mBvk2 van de 9561 heeft dus 94 84 49-21 288-5 als UIC nummer En de ABv3/4 94 84 49-25 161-0.

DEUVM!
 

09-10-2008 20:12:33
treinfan
treinfan
check, de nummertjes van deze 2 bakken waren niet goed te lezen wegens een bewogen foto, maar met wat fotobewerking komen die cijfertjes er ook uitzetten%02%  

14-10-2008 14:37:08
broek53
broek53
9561 vandaag de dienst in, nog eerder dan de 9559 en 9560.
Vandaag andermaal de 9549 waargenomen, maar dan met de oren: het remkabaal dat dat ding maakt, is niet afgenomen. Filmpje met geluid is onderweg naar de tot nu toe nog wat "ongelovigen" bij NedTrain en NSR
 

14-10-2008 15:50:03
spoorhaas
spoorhaas
Vanmiddag op Rsd kwam de 9547 binnen uit Vs, hoorde hem van ruim 150 meter afstand

En de 9561 heb ik in de 2100 zien binnenkomen als 2131 A of 2135 A
 

14-10-2008 16:04:53
ruysdael
ruysdael
De 9547 hoorde ik afg. zondag inderdaad flink wat herrie maken bij binnenkomst op spoor 14a. Hij kwam binnen achter een overstaande Benelux-stam, maar ik hoefde niet te raden wat voor trein het was .  

14-10-2008 16:20:00
WesselE
WesselE
VIRM 9563 is waarschijnlijk vandaag Nederland binnen gekomen, ik zag het stel vanmiddag in Gdm vertrekken richting Ut rond 14.45


'Okeh'
 

14-10-2008 18:45:44
geertw
geertw
@broek53 / ass-er: ik vind het wel grappig dat ik telkens net in de stille nieuwe VIRMs zit; 9548 is bijvoorbeeld vrij geruisloos


http://www.ovinnederland.nl/
 

14-10-2008 19:50:54
saturn01
saturn01
De 9560 stond om 17.00 uur op sp. 5 in Apd, lampen aan ri Amf/Bkd. De deuren stonden open en wat personeel zat lekker op de trappen van de zon te genieten. Hij zag er prachtig blinkend uit.  

14-10-2008 20:03:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
broek53: 9561 vandaag de dienst in, nog eerder dan de 9559 en 9560.
Vandaag andermaal de 9549 waargenomen, maar dan met de oren: het remkabaal dat dat ding maakt, is niet afgenomen. Filmpje met geluid is onderweg naar de tot nu toe nog wat "ongelovigen" bij NedTrain en NSR


nog steeds in de ABv 4? Ik zat vandaag in een van de mBvk's in de 9549 en ik hoorde vrijwel niets bij het remmen (binnen in elk geval, buiten had ik pas door dat het een VIRM-4 was toen ie voor mijn neus stond)...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-10-2008 20:05
 

14-10-2008 20:31:25
mdj
mdj
Quote
saturn01: De 9560 stond om 17.00 uur op sp. 5 in Apd, lampen aan ri Amf/Bkd. De deuren stonden open en wat personeel zat lekker op de trappen van de zon te genieten. Hij zag er prachtig blinkend uit.


Zo ook in de OD 14-10: Sto: 17:22uur richting Amf.
 

14-10-2008 20:52:52
mvd
mvd
Voor treinspotters die het nieuwe stel nog niet gehoord hebben: http://rs426.rapidshare.com/files/154010325/REC040.WAV

Dit was stel 9550 (samen met de vooroplopende 8644), afgelopen zondag in Mt.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

14-10-2008 21:06:46
maxje
maxje
Die rem klinkt niet echt gezond. Maar verder leuk opgenomen.  

14-10-2008 22:11:26
manuel25
manuel25
Ik vind het wel redelijk normaal klinken, alleen piept die wel aanzienlijk meer dan dat ik van een VIRM gewend ben, ligt het niet gewoon aan de remschijven?  

15-10-2008 19:51:09
saturn01
saturn01
Quote
saturn01: De 9560 stond om 17.00 uur op sp. 5 in Apd, lampen aan ri Amf/Bkd.

Vandaag weer zo'n situatie %02% : Enige verschillen : 't was nu 17.15, het betrof deze keer de 9562 en het regende ipv dat de zon scheen. Weet iemand of het hier een vast patroon van testritten betreft?
 

15-10-2008 21:19:59
008443
008443
9547, deze werkt nog niet echt hij rijd nu als stopper tussen Rsd en vls.
Hij had een storing, daardoor moest ie 6 minuten stil staan in de middel of nowhere. Gas geven en remmen is ook niet goed, hij is heel erg schrokerig en het geluidje is ook niet echt goed. Door al deze zaken had de trein een vertraging van 15 à 20 minuten opgelopen in Middelburg.

Gr.
Fabian
 

15-10-2008 21:46:03
mich
mich
dat remgeluid is echt niet normaal. Of de remschijven zijn krom of niet van het goede materiaal, of de remblokken verglazen of zijn niet van het goede materiaal. Heel soms geeft de GTW ook een vergelijkbaar remgeluid, met name als je heel lang niet fors maar zachtjes op lucht geremd hebt(doordat je ED remt) en dat dan opeens wel doet.  

15-10-2008 22:18:25
thom
thom
Volgens mij gebruik je bij ED remmen je hele remschijven toch niet...  

15-10-2008 23:47:45
mich
mich
Ja en nee, de GTW heeft een rij/remhandel zonder gemarkeerde remstanden, als je een remming inzet dan bouwd die eerst volledig ED op, en als die dan nog te weinig remkracht heeft komt er daarna wat lucht bij, op de loopdraaistellen. Dat is bij normaal rustig rijden nooit meer dan 0,5 bar. Als je dan stevig remt met 2,0 bar wil hij wel eens flink piepen.  

16-10-2008 00:06:32
broek53
broek53
9559 is op 15 oktober in dienst gekomen.  

16-10-2008 15:23:28
booij1990
booij1990
Vandaag de 9564 gezien op Gdm... net afgeleverd? Zag namelijk nog geen andere spots...  

16-10-2008 16:36:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
zomaar even wat quotes uit de 'opvallende dingen' van vandaag :

Quote
rbeijers: VIRM 9564 vertrok om 13:04 uit Vl richting Ehv.


Quote
raoul: mdj meldt via spiketrain:

stel 9564 staat nu op amf op spoor 7. Hij is leeg, deuren gesloten.


Is dus net over de grens gekomen vandaag
 

23-10-2008 08:21:15
keesje
keesje
Uit het opvallende dingen topic van 23 oktober:

De nieuwe VIRM-en 9552, 9559 en 9561 reden gezamelijk vannacht naar On en staan daar nog. Geen idee waarom dit is gebeurd. Ook de 9547, 9551, 9553, 9555, 9556, 9557 en 9558 gingen al eerder naar On. De 9560, 9562, 9563 en 9564 staan te Amf.

Derhalve is de 9554 het stel dat als laatste is afgeleverd en vandaag in dienst is.

Laatst bewerkt door keesje op 23-10-2008 08:22
 

23-10-2008 11:26:31
timtrein
timtrein
Hm. Leidt dat niet tot wat tekorten in de normale dienst?  

23-10-2008 11:35:23
nielske90
nielske90
En de 9548 staat al zeker vanaf maandag op spoor 157c te Ehv te niksen.  


23-10-2008 17:59:26
2296
2296
Quote
keesje: Uit het opvallende dingen topic van 23 oktober:

De nieuwe VIRM-en 9552, 9559 en 9561 reden gezamelijk vannacht naar On en staan daar nog. Geen idee waarom dit is gebeurd. Ook de 9547, 9551, 9553, 9555, 9556, 9557 en 9558 gingen al eerder naar On. De 9560, 9562, 9563 en 9564 staan te Amf.

Derhalve is de 9554 het stel dat als laatste is afgeleverd en vandaag in dienst is.


Zijn diverse storingen (o.a. deuren, wc's) waarvoor alle stellen naar één plek komen voor herstel. In dit geval is dat Onnen waar ook garantiewerk door Bombardier word uitgevoerd.
 

23-10-2008 20:37:16
lucky
lucky
Quote
keesje: Uit het opvallende dingen topic van 23 oktober:

De nieuwe VIRM-en 9552, 9559 en 9561 reden gezamelijk vannacht naar On en staan daar nog. Geen idee waarom dit is gebeurd. Ook de 9547, 9551, 9553, 9555, 9556, 9557 en 9558 gingen al eerder naar On. De 9560, 9562, 9563 en 9564 staan te Amf.

Derhalve is de 9554 het stel dat als laatste is afgeleverd en vandaag in dienst is.


En de 9560 en 9562 volgenden vanmorgen, ik zag ze om 11.40 in Asn richting On rijden.
 

24-10-2008 01:32:11
Rolffiej19
Rolffiej19
heheh wat nou storingen even een opnoeming van de stroringen die de 9559 laatst had toen die binnenkwam s`avonds te Aswplz :
ATB Afgesloten!
WC Afgesloten!
Tractie Helemaal niet meer aangwezig
Deur 2 Storing
Laagspanning weg
en er stonden er nog een paar in

en zo hebben meerdere nieuwe V-irm4`s de afgelopen tijd veel storingen met name de ATB en WC`s dus vandaar dat ze eventjes terug gaan naar On voor Reparatie

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 24-10-2008 01:33
 

24-10-2008 01:41:48
lucky
lucky
Wat in mij opkomt is dat er misschien te makkelijk is gedaan over dat het een vervolgserie is en dat de stellen erg snel in dienst zijn gezet (En gepland).

Nu blijkt dat er toch wat (Hardnekkige) storingen zijn staat bijna de gehele vloot te On en wordt het met de VIRM diensten toch wat krap.
 

24-10-2008 07:15:46
dvdhoven
dvdhoven
9561 heb ik vandaag in trein 1514 gezien. Dus die is weer op de baan.


Dick van den Hoven
 

24-10-2008 07:31:53
sik214
sik214
Om 6.55 uur zag ik de 9552 V naar Asd gaan te Ut.

Laatst bewerkt door sik214 op 24-10-2008 07:33
 

24-10-2008 10:19:53
kleine_man
kleine_man
Quote
lucky: Wat in mij opkomt is dat er misschien te makkelijk is gedaan over dat het een vervolgserie is en dat de stellen erg snel in dienst zijn gezet (En gepland).

Nu blijkt dat er toch wat (Hardnekkige) storingen zijn staat bijna de gehele vloot te On en wordt het met de VIRM diensten toch wat krap.


En zolang die storingen zich blijven voordoen in de garantieperiode zijn de kosten voor Bombardier.

Groet Patrick
 

24-10-2008 11:23:29
keesje
keesje
Van de nieuwe 12 VIRM-en (als ik goed geteld heb) die gisteren naar On gingen en waren, zijn er kennelijk weer een paar teruggekeerd en in dienst gezet. Voor de 9560 en 9562 is het in ieder geval de eerste inzet vandaag.

Kennelijk zijn er naast de al genoemde stellen een paar stellen meer teruggekomen uit On, zoals de 9561, maar of ze allemaal meteen teruggekomen zijn?

Laatst bewerkt door keesje op 24-10-2008 11:25
 

24-10-2008 11:31:26
SZwoferink
SZwoferink
Ik heb de 9553 gezien om 10.21 naar Almelo en 11.08 weer terug naar Deventer. te Rijssen%02%  

26-10-2008 19:39:41
john563
john563
De 8608 heeft nieuwe software die laat zien als een aangekoppelde VIRM vier zijn stroomafnemer drop gebruikt.  

27-10-2008 18:32:19
keesje
keesje
Het stond vandaag al bij de opvallende dingen van maandag 27-10, maar toch maar even hier: de 9565 kwam voor het eerst door Ht in noordelijke richting om 16.00 uur.  

27-10-2008 20:24:58
broek53
broek53
Vandaag waren van de 16 afgeleverde VIRM's er zeker 12 in dienst, dus als er een crisis gheweest is, is die wel zo ongeveer over. Op de Bokkeduinen nu de 9563-9565.  

27-10-2008 23:54:35
keesje
keesje
Dat circus waar ik vorige week over meldde (12 stellen in en halsoverkop naar Onnen) waren daar slechts een dag. De meeste stellen kwam de dag erop al weer terug in dienst.  

30-10-2008 00:11:48
MVB87
MVB87
Wat was de reden dan voor deze masale volksverhuizing?  

30-10-2008 00:58:11
broek53
broek53
Het ging erom Bombardier de kans te geven allerlei kleinere gebreken op te heffen en de stellen nog één keer goed na te kijken, voordat ze in een soort duurtest van vier weken de baan op gestuurd werden. De afname van nieuwe VIRM´s is na de 9562 stopgezet, totdat die vier weken verstreken zijn en naar tevredenheid verlopen, uiteraard.  

06-11-2008 07:52:07
train85
train85
Stellen 9563+9564 staan nu te Bkd.
Stellen 9565+9566 zijn de volgende die in het land zijn gekomen en staan nu (7:30 uur) te Utoz.

Laatst bewerkt door train85 op 06-11-2008 07:52
 

06-11-2008 08:05:21
dvdhoven
dvdhoven
Het zal best ergens in dit topic gemeld zijn, maar zondag viel me op dat de stellen ook sluitlichten voor de deuren hebben. Bij de deuren zitten in het plafond grote rode lampen, die gaan knipperen tijdens het sluiten van de deuren.
Zondag ook de nieuwe indeling van de fietsplek goed kunnen bekijken. Het wegvallen van de vierzitter daar is wel jammer, maar het wordt er wel een stuk ruimer door. Je hebt nu 4 klapzitjes aan de ene kant (fietsplek) en aan de andere kant 3 klapzitjes (bij de oudere series zit daar de vierzitter). Nu heb je gewoon meer bufferruimte.


Dick van den Hoven
 

06-11-2008 11:44:29
logis016
logis016
Dag,

Weet iemand of er in het nieuw materiaal in de eerste klas stroompunten aanwezig zijn, zodat je je laptop kunt opladen?

Voor inzet op intercitydiensten mag je dit toch wel als service verwachten.
 

06-11-2008 12:06:50
maxje
maxje
In de nieuwe virms zitten stopcontacten in de 1e klas. Ik dacht dat dit al ergens stond in dit topic  

06-11-2008 12:08:30
broek53
broek53
Quote
train85: Stellen 9565+9566 zijn de volgende die in het land zijn gekomen en staan nu (7:30 uur) te Utoz.
Om 11.32 uur van oost naar west door Amsterdam C heen. De 9566 is nieuw, de 9565 is al langer in het land dan vandaag (zie boven, nl. sinds 27/10).
 

06-11-2008 13:20:17
bjornl
bjornl
Quote
maxje: In de nieuwe virms zitten stopcontacten in de 1e klas. Ik dacht dat dit al ergens stond in dit topic
Echter volgens mij alleen steeds 1 stopcontact tussen de tweezitters, dus voor ongeveer 1 op de drie zitplaatsen. Heb ze in ieder geval niet bij de losse stoelen kunnen ontdekken.
In de oude VIRM blijken trouwens ook stopcontacten te zitten: naast de cateringliftdeur zit een klepje van ongeveer 15x15 cm, vlak boven de vloer. Een keer meegemaakt dat een oranje hesje (stmt?) deze openmaakte voor een laptoppende reiziger. Was bovenin ABv3/4 of ABv5.
 

06-11-2008 16:23:41
mich
mich
Zelfs in de wadloper zaten die stopcontacten (die werkte alleen op depotvoeding) In GTW zitten ze ook.  

06-11-2008 16:28:25
daan-ns
daan-ns
In ICM zitten ze ook..
Zelfs in de Randstadrail voertuigen van RET zitten ze.

Helaas niet voor reizigers..

Laatst bewerkt door daan-ns op 06-11-2008 16:30


Groetjes Daan
 

06-11-2008 17:11:07
Rolffiej19
Rolffiej19
9566 en 9565 gingen allebei naar Aswplz waar ook de 9512 staat voor een aantal wijzigingen van de 9512 zijn alle assen op de kuilwielen bank gedraait en staat nu binnen voor mannetjes van Bombardier  

06-11-2008 19:08:16
thom
thom
Quote
bjornl:
Quote
maxje: In de nieuwe virms zitten stopcontacten in de 1e klas. Ik dacht dat dit al ergens stond in dit topic
Echter volgens mij alleen steeds 1 stopcontact tussen de tweezitters, dus voor ongeveer 1 op de drie zitplaatsen. Heb ze in ieder geval niet bij de losse stoelen kunnen ontdekken.
In de oude VIRM blijken trouwens ook stopcontacten te zitten: naast de cateringliftdeur zit een klepje van ongeveer 15x15 cm, vlak boven de vloer. Een keer meegemaakt dat een oranje hesje (stmt?) deze openmaakte voor een laptoppende reiziger. Was bovenin ABv3/4 of ABv5.

Een oranje hesje is geen Stmt, maar is exclusief toebedeeld aan een veiligheidsman...

Daarnaast vraag ik me af of het verstandig is dat stopcontact te gebruiken, ik ben niet zo zeker ervan ofdat daar 50 Hz uitkomt...

Laatst bewerkt door thom op 06-11-2008 19:08
 

06-11-2008 20:17:45
smarkie
smarkie
Quote
In de oude VIRM blijken trouwens ook stopcontacten te zitten: naast de cateringliftdeur zit een klepje van ongeveer 15x15 cm, vlak boven de vloer


in iedere trein zitten stopcontacten maar deze zijn niet voor reizigers bedoeld
de spanning die er uit komt is 220v 50Hz via de statische omzetter of de generator. als ze trein aan de depotvoeding hangt werkt dit ook
de meeste stopcontacten zijn afgesloten met een 4kantsleutel aangezien ze niet voor reizigers bedoeld zijn, ze zijn juist voor apparatuur voor het onderhoud e.d.

maar ook in de cabine's zitten ze, de noodseinlantaarn wordt via deze opgeladen.
(of je telefoon/railpocket als deze leeg begint te raken en je hebt je snoertje bij je %02%)
 

06-11-2008 20:20:57
mvd
mvd
En voor de airco natuurlijk %08%...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

06-11-2008 21:34:22
edje
edje
De spanning die uit die stopcontacten komen, is bij een rijdende trein niet echt stabiel, en zo schade kunnen veroorzaken aan apparatuur.
De stopcontacten waren in principe bedoeld voor stofzuigers voor de schoonmakers......

...

..... maar dat doen ze toch nooit.

Laatst bewerkt door edje op 06-11-2008 21:34
 

06-11-2008 21:47:24
broek53
broek53
Het mag ook bij de "Anecdotes". Twee jaar geleden voerden we wat toelatings-meetritten op Baarn - Den Dolder uit met een VIRM. De machinist had zijn Senseoapparaat meegenomen (het was nachtwerk) en die in een stopcontact in de cabine aangesloten. Dat ging goed totdat de VIRM ging remmen. Toen steeg er geen stoom op uit de Senseo, maar rook, en het rook bepaald niet naar vers gebrande koffie, maar naar versgebrand apparaat... %05%  

06-11-2008 22:18:43
keesje
keesje
Dan is die koffie toch ook meteen klaar? %08%  

06-11-2008 22:57:39
hvondelen
hvondelen
Waar een VIRM allemaal niet goed voor is%02%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

07-11-2008 02:25:56
Rolffiej19
Rolffiej19
Ach lekker sterk bakkie toch blijf je wel wakker van%08%  

07-11-2008 15:06:31
booij1990
booij1990
Het schijnt dat een nieuwe IRM (9562) betrokken is geweest bij een aanrijding met een vrachtwagen nabij Bergen op Zoom en hierbij schade heeft opgelopen...  

07-11-2008 15:08:17
oudeaap
oudeaap
En als ik me niet vergis staat ie idd met schade in Ht.  

07-11-2008 15:11:40
booij1990
booij1990
Oh okee.. waar staat die dan? Vandaag aangekomen? heb hem nl nog niet gezien, ben gisteren nog in Ht geweest...  

07-11-2008 16:10:35
broek53
broek53
Hij staat er sinds gisteren 19.10 uur ongeveer, vraag mij niet waar precies.  

07-11-2008 16:32:19
booij1990
booij1990
Oh oke.. duidelijk.. ben benieuwd wat voor schade hij heeft opgelopen.  

07-11-2008 16:53:34
hvondelen
hvondelen
Quote
Rolffiej19: 9566 en 9565 gingen allebei naar Aswplz waar ook de 9512 staat voor een aantal wijzigingen van de 9512 zijn alle assen op de kuilwielen bank gedraait en staat nu binnen voor mannetjes van Bombardier

Vandaag om 15.00uur stond de 9566 gekoppeld aan een oude VIRM op Aswplz, een gevalletje van 9566+9512?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

07-11-2008 18:56:48
2296
2296
Dat is correct. S'middags om 15:30 zijn de stellen ontkoppeld. De 9512 moest naar binnen om een GPS antenne te wisselen. Ook de 9566 is op de kuilwielenbank geweest om alle assen te draaien.

Laatst bewerkt door 2296 op 07-11-2008 18:57
 

07-11-2008 19:33:03
keesje
keesje
Quote
booij1990: Het schijnt dat een nieuwe IRM (9562) betrokken is geweest bij een aanrijding met een vrachtwagen nabij Bergen op Zoom en hierbij schade heeft opgelopen...


Dat was inderdaad een uur na het ongeval al gemeld bij de opvallende dingen.
 

07-11-2008 19:33:51
oudeaap
oudeaap
Quote
broek53: Hij staat er sinds gisteren 19.10 uur ongeveer, vraag mij niet waar precies.

Hij staat net ten zuiden van het station op een opstelspoor, aan de westzijde. Toen ik hem passeerde (vanochtend rond 12uur), zag ik alleen schade op een kopbak krassen etc. De lak is in elk geval goed beschadigd.
 

07-11-2008 20:09:44
fabrierban
fabrierban
De verlichting deed het nog!

Laatst bewerkt door fabrierban op 07-11-2008 20:10
 

07-11-2008 21:37:09
jeanne
jeanne
Quote
2296: Ook de 9566 is op de kuilwielenbank geweest om alle assen te draaien.


't Is maar een klein detail, maar op een kuilwielenbank kunnen echt geen assen worden afgedraaid. Wel de wielen die op de assen zitten.

Jeanne
 

07-11-2008 22:39:05
timtrein
timtrein
De wielbanden die om de wielen op de assen van de draaistellen zitten. Ja, zo kan ik het ook

Waarom eigenlijk? De 9566 is toch nagelnieuw?
 

08-11-2008 01:03:23
Rolffiej19
Rolffiej19
Ze zijn de Hoogte aan het na meten schijnt dat er nogal een hoogte verschil inzit tussen de nieuwe V-irm4 en de Oudere generatie`s en nog wat dingen in het Comfort(zoals dat door Bombardier omschreven word)

Op zaterdag of zondag zou de 9565 erbij komen en daarmee zouden ze samen met de 9566+9512 gaan test rijden en de samenstelling moet dan zo gaan lopen :

Cab1 9566 Cab2 + Cab1 9512 Cab2 + Cab 1of2 9565

@jeanne : dat noemen ze nou vaktermen je draait namelijk 2 wielen tegelijk en niet 1 oftewel dan kunnen we het beter op assen houden

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 08-11-2008 01:06
 

08-11-2008 01:43:30
thom
thom
Waarbij ik toch aanneem dat het afdraaien niet is om de bakken op gelijke hoogte te krijgen, volgens mij is daar de afstelling luchtvering toch voor...