Nieuwe VIRM's
Forum: Algemeen - Algemeen
18-08-2008 14:25:12
broek53
broek53
Tweede stel op de Bokkeduinen is de 9552.
De 9550 staat op donderdag op Amsterdam C op spoor 2b.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-08-2008 14:28
 

18-08-2008 21:15:07
lucky
lucky
De 9551 rijdt nu meer slagen dan de 4 zo te zien. Ik heb dit stel in trein 3760 en het stel keerde weer op trein 3775 naar nm.

Laatst bewerkt door lucky op 18-08-2008 23:28
 

18-08-2008 23:25:02
bloober
bloober
Stel 3700? %08% Ik neem aan dat je de 9551 bedoelt?


Groetjes, Bloober
 

18-08-2008 23:28:23
lucky
lucky
Ja, zullen we dat er van maken?  


19-08-2008 12:22:38
keesje
keesje
De 9554 is afgelopen nacht weer naar Venlo gereden, voor instructie of terug naar Duitsland??  

19-08-2008 14:48:19
mich
mich
er stond in ieder geval de hele ochtend een nieuwe VIRM op de goederensporen in Vl, aan de duitse zijde en met zijn sluitseinen aan richting Blerick. De 9547 al enkele dagen op Nm REP.  

19-08-2008 14:58:36
bjornl
bjornl
Vandaag de 9551 even uitgeprobeerd van Arnhem naar Dieren in de 3736. De stoelen in de eerste klas zitten beter, ze geven meer steun in de onderrug. Dankzij de brede trappen en het ontbreken van de lift zijn de "halve" stoeltjes nu verdwenen en staan overal volwaardige eerste klasstoelen. Bij het remmen inderdaad een kabaal waar Mat '64 jaloers op zou zijn. Over het geheel genomen vind ik het een mooie doorontwikkeling van het type; jammer dat de koersdisplays verdwenen zijn.  

19-08-2008 20:19:46
stefanvdw
stefanvdw
Ook opvallend in de nieuwe VIRM's: De stiltezone stickers zitten niet meer op het raam geplakt, maar tussen de twee ramen in lijkt het wel. Zo kan men het er niet meer af krabben, ziet het er ook niet zo armoedig meer uit. Heb weer foto's van de 9548 in Zwolle vandaag: http://trainsimstefan.yourbb.nl/viewtopic.php?f=17&t=37&p=246#p246 .

Laatst bewerkt door stefanvdw op 19-08-2008 20:20
 

19-08-2008 20:26:32
gertjan
gertjan
Zitten aan de buitenkant als ik de introductie-dvd mag geloven  

20-08-2008 11:17:23
treintim
treintim
De trein glom, zo mooi blinkend nieuw was die. Het was een schoonheid om te zien. Speciaal voor de gelegenheid had ik 's ochtends bij het naar de universiteit gaan, m'n fotocamera meegenomen. Dat kwam 's middags bij terugkomst op station Zwolle goed uit.

Spoor 16 is altijd een mooie fotolocatie voor een trein, wegens de markante oude huizen op de achtergrond en dan zo'n nieuwe trein op de voorgrond. Wat een grote tegenstelling, zoals we tegenstellingen wel vaker in het leven zien. Kijk ook eens naar de voorruit van de Regiorunner, die weerspiegelt de wolken en de hemel.
http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/nieuweirmnatuurlijk.jpg

Storingsmonteurs wilden de frontseinen even aanzetten.
http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/nieuweirm.jpg


De gloednieuwe cabine is fantastisch; airco zit er in, en gelukkig ditmaal niet met een grote koelkast voor de ruit. Die is totaal verdwenen.
De cabine en vooral de stuurtafel ziet er aantrekkelijk uit.
http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/stuurtafelnieuw.jpg


De stoel van de toekomstige machinisten, misschien wel één van de lezers die dit nu leest!
http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/cabine.jpg


Het contrast tussen donkere wolken, en geel/blauw waarop de zon valt.
http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/strakdesign.jpg


Mooie zachte stof zit er op de stoelen.
http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/nieuwestoelen.jpg


Line-upje met Buffel onder een schouwspel van wolken die snel overvlogen en zich alleen op de foto lieten vangen.%02%
http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/line-up.jpg

Spotter gespot: Stefan uit Dieren was ook actief op zoek gegaan naar zijn favoriete trein .
http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/stefan2.jpg

Blij met 51 nieuwe Regiorunners ben ik niet, de bestelling is veelste groot. Op deze manier worden wel heel erg veel treinen met VIRM gereden in de toekomst, wat voor hobbyisten een bron van ergenis zal zijn.

Wel zijn deze stellen mooi in hun begintijd... als ze er nog eventjes helemaal nieuw uitzien van de buitenkant.

Uiteraard besef ik dat deze dubbeldekkerstellen erg nodig zijn voor het groeiende passagiersvervoer de komende jaren.

Groetjes,
Tim.

Laatst bewerkt door treintim op 20-08-2008 12:21
 

20-08-2008 14:33:47
NS-APD
NS-APD
De komende weken rijden de nieuwe treinen op proef buiten de spits. Vanaf 24 augustus is elke Intercitytrein tussen Nijmegen en Zwolle een nieuwe dubbeldekker. Daarna rijden ze ook op andere trajecten. In totaal komen er 51 nieuwe treinen bij

Dus over 4 dagen rijdt er geen MAT'64 meer in de serie 3700?

http://www.nijmegenleeft.nl/wordpress2/?p=826

Laatst bewerkt door NS-APD op 20-08-2008 14:34


Werkzaam bij Arriva
 

20-08-2008 14:59:32
broek53
broek53
Alles klopt, alleen begaat ook dit medium de vergissing dat specifiek de nieuwe dubbeldekkers vanaf 24 augustus in de 3700 zullen rijden. Zoals al een paar maal hier benoemd: de nieuwe VIRM-en gaan de gewone omloop in. Die gewone omloop wordt uitgebreid met negen diensten en een paar diensten daarvan komen in plaats van het mat '64 in de 3700.  

20-08-2008 15:12:30
lucky
lucky
Wordt de 3700 losse 4tjes? Of gecombineerde dienst met 6jes?  

20-08-2008 15:24:16
broek53
broek53
zie het begin van het topic over de wijzigingen per 25 augustus.  

22-08-2008 15:47:14
broek53
broek53
Quote
keesje: De 9554 is afgelopen nacht weer naar Venlo gereden, voor instructie of terug naar Duitsland??
Hij is op 20 augustus teruggegaan naar Duitsland. Maandag 25/8 wordt hij weer in NL verwacht, en ook de 9555.
 

25-08-2008 20:21:31
raymond16
raymond16
Het viel me op dat bij de 9550 dat daar op de onderverdieping van een kopbak het glazen deurtje ontbrak. Heb er niet op gelet eigenlijk of dat overal was. Het "draaiding" waar dat ingeklemd zit, zat er wel gewoon en draaide ook gewoon.
Verder is het een mooie trein geworde, hij rook nog lekker nieuw. Stoelen zitten niet slecht, maar ik ben bang dat het erg snel vies gaat worden met die kleine stukjes stof die gebruikt lijken te zijn. De hoofdsteun is wel erg handig. Verder lekker stil, maar dat remmen lijkt wel zowat op dat van een zware goederentrein, wat een herrie zeg!
 

27-08-2008 15:44:06
broek53
broek53
Aflevering van VIRM verkeert kennelijk in een dynamische fase. In plaats van de voorspelde 9554 en 9555 op 25/8 kwamen de 9554 en 9553 op 26/8 achtereenvolgens de grens over en gingen 's avonds samen naar Bokkeduinen  

27-08-2008 15:57:22
Duitje
Duitje
Ik heb gisteren van Amr tot Asd in de 9548 gezeten en dat viel niet tegen!!! De stoelen zijn hard, maar het is niet zo dat je er een houten reet van krijg, Amr-Mt moet lukken in deze stoelen. Hij rook trouwens nog heerlijk naar "nieuw" %02%%02%  

27-08-2008 17:05:22
jorgo
jorgo
@Duitje: Was dat in de 800? Kom ik ze misschien ook snel tegen.

Die stoelen dat is toch eigenlijk hetzelfde ontwerp als eerst. Of zit er nu zachtere vulling in of is de zitting dikker?

ps Alleen een dikke zitting die verder tot in de knieholtes is doorgetrokken levert in theorie een comfortabele stoel voor de lange afstand. En die heb ik toch eigenlijk niet gezien.
 

01-09-2008 09:58:47
Duitje
Duitje
Nee, was in de 3000 Ik dacht zo uit mijn hoofd de 3067.
De stoelen hebben een zachtere zitting, maar de vulling is harder.
 

01-09-2008 12:51:02
t.ricksen_
t.ricksen_
9555 en 9556 staan gepland om morgen in Vl wiel op Nederlandse bodem te zetten.  

04-09-2008 11:24:17
broek53
broek53
Dat is ook daadwerkelijk gebeurd (op 2 september) en de stellen staan sinds de nacht van 2 op 3/9 op de Bokkeduinen. De afnameproefritten van de 9553 en 9554 hebben kennelijk niet tot afname geleid en daarnaast heeft de Bokkeduinen ruimtegebrek. Daarom staan die twee sinds gisterenavond te Utrecht Cartesiusweg.  

04-09-2008 11:51:35
mark
mark
Mark: Topic even opgeschoond, discussieren over comfort kan in de daarvoor bestemde topic: https://www.somda.nl/www/forum/2453/  

05-09-2008 02:35:21
pav
pav
Die hardere zitting viel mij ook als eerste op toen ik in een van de nieuwe VIRM's ging zitten (weet niet welke, maar het was op do 29 augustus). Qua meubilair hebben de VIRM's met de paarse stoffen bekleding mijn voorkeur boven de eerste serie(s) met de paarse plastic stoelen en deze nieuwe VIRM's. Het zijn verder wel erg mooie treinen. Ik moet de wc nog wel uitproberen. Ook viel mij op hoe stil de treinen zijn tijdens het rijden. Geen doedelzak of andere gekke geluiden, maar echte serene rust.

Ondanks de ietwat harde stoelen is het mij trouwens wel gelukt een dutje te doen, maar ik was ook erg moe die middag.

Ik moest er trouwens wel wat voor over hebben om uiteindelijk in de betreffende VIRM terecht te komen, want ik heb (en da's eigenlijk nog kort) toch ruim een half uur op Ut vertoefd voordat ik hem had. Alle VIRM's in de gaten gehouden, maar pas na een tijdje kwam er een langs. Toen moest ik ook nog een heel eind naar voren lopen om daadwerkelijk in de nieuwe VIRM terecht te komen i.p.v. de oudere die erachter hing. Tsja, je moet soms wat (tijd) over hebben voor je hobby.

Laatst bewerkt door pav op 05-09-2008 02:41
 

05-09-2008 13:30:10
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Voor wie de introductiefilm voor het NS-personeel van de nieuwe VIRM wil zien, ik heb ze even op Youtube gezet:

http://nl.youtube.com/watch?v=jTzhoLiVXSY (deel 1)
http://nl.youtube.com/watch?v=_1AyOwOq9mA (deel 2)

Veel kijkplezier
 

06-09-2008 17:23:26
kbrandsma
kbrandsma
High-tech allemaal. Vrijwel alles is via het beeldscherm te volgen zie ik wel.  

13-09-2008 00:27:34
mren
mren
Hoe gaat het eigenlijk met de biobakken onder deze stellen? Worden die al regelmatig geleegd? Trof vandaag stel 9551 dat afgesloten was wegens twee defecte toiletten.
Ook opmerkelijk: op de toiletten zit nog steeds de sticker waar men verzocht wordt het toilet niet tijdens stilstand te gebruiken. Dat lijkt me ook overbodig.
 

13-09-2008 00:39:58
willy84
willy84
Ik gok dat ze nog een sticketje moeten aanmaken waarop dat ontbreekt.  

13-09-2008 01:42:55
thom
thom
Het lijkt me eerder dat men dat nog even aanhoudt vanwege het feit dat een normaal mens echt niet weet of er een bioreactor onderhangt of een strontpijp...

Als het dan in de ene trein wel mag en in de andere niet, snapt een normaal mens dat al snel niet meer...

Vergeet niet, wat wij hier weten, weet de gemiddelde NL'er niet, en dat intresseerd diegene ook niet !....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-09-2008 07:12:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mren: Hoe gaat het eigenlijk met de biobakken onder deze stellen? Worden die al regelmatig geleegd? Trof vandaag stel 9551 dat afgesloten was wegens twee defecte toiletten.
Ook opmerkelijk: op de toiletten zit nog steeds de sticker waar men verzocht wordt het toilet niet tijdens stilstand te gebruiken. Dat lijkt me ook overbodig.


kijk ook eens goed naar dat filmpje dat hierboven is gepost naar het stukje over de toiletten
 

13-09-2008 19:55:18
broek53
broek53
Quote
mren: Hoe gaat het eigenlijk met de biobakken onder deze stellen? Worden die al regelmatig geleegd? Trof vandaag stel 9551 dat afgesloten was wegens twee defecte toiletten.
De biobakken hoeven in geen maanden geleegd te worden - daar zijn het biobakken voor. Een stel met beide toiletten defect, moet volgens de eigen richtlijnen van NSR en NT de dienst uit. Het is overigens wel duidelijk dat dit de achilleshiel van VIRM-4 zal worden.
 

13-09-2008 20:04:17
mich
mich
Ik snap niet waarom ze toiletten ontwerpen met de functie "storing". Is nogal onhandig, terwijl de WC thuis geheel storingsvrij is

Laatst bewerkt door mich op 13-09-2008 20:04
 

13-09-2008 20:30:53
2296
2296
Bij een VIRM word het één en ander aangestuurd door een stukje electronia. Ik meen aan dat je dat er thuis niet in heb zitten.  

13-09-2008 20:49:51
mich
mich
Weet ik, maar ben niet zo'n fan van die stukjes electronica. Niet dat electronica slecht is, maar je moet er wel heel veel verstand van hebben en het erg goed ontwerpen om het storingsvrij te maken, wat wel kan.  

13-09-2008 22:17:46
manuel25
manuel25
Mich, vaak heb je bergen electronica nodig om 1 piepklein dingetje beter te laten gaan  

14-09-2008 06:46:52
dvdhoven
dvdhoven
Het viel me op dat bij de nieuwe stellen, de fietsplekken of zo je wilt - op zijn Duits (Mehrzweckraum) - multifunctionele ruimtes anders zijn ingericht.
Nu heb je aan 1 kant een rij klapzitjes en aan de andere kant een vierzitter. In de nieuwe stellen zit aan beide kanten een rij klapzitjes. Dat geeft wel meer ruimte. Qua zitplaatsen scheelt het niks, dacht ik, er zitten volgens mij vier klapzitjes op een rij. Maar je kunt zo wel meer fietsen kwijt of een kinderwagen of buggy, die dingen worden ook onmogelijk groot tegenwoordig.
Persoonlijk vind ik het vervallen van de vierzitter wel jammer; de IRM heeft met afstand de comfortabelste fietsplekken.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 14-09-2008 06:47


Dick van den Hoven
 

14-09-2008 13:01:19
lykele
lykele
Als de toiletten niet werken, waarom moeten ze dat stel dan afsluiten? Kunnen ze dan niet gewoon enkel de toiletten afsluiten? Zeker in de spits is dat wel reizigersvriendelijker....  

14-09-2008 17:18:03
broek53
broek53
Die toiletten worden wel afgesloten en het stel hoeft niet afgesloten te worden, het stel moet de dienst uit. M.a.w. het mag niet tijdenlang rond blijven rijden terwijl "toch alleen maar" de toiletten defect zijn. Iets dergelijks geldt overigens al een hele tijd voor de Benelux/HST-Priostammen, die de dienst uit gaan als er meer dan x toiletten in de stam afgesloten zijn (hoe groot x is, weet ik even niet meer).  

14-09-2008 17:30:23
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
zelfde geld voor ICM, en zeker voor ICMm (die maar 1 toilet heeft per stel), zsm uit de dienst, uiterlijk aan het einde van de dag voor reparatie...  

16-09-2008 17:43:03
MDDM
MDDM
Gespot op De Bokkeduinen stel 9558 vanmorgen en vanmiddag.  

16-09-2008 17:44:07
dvdhoven
dvdhoven
En die stond er gisteren ook al


Dick van den Hoven
 

16-09-2008 23:24:39
arjan
arjan
Quote
MDDM: Gespot op De Bokkeduinen stel 9558 vanmorgen en vanmiddag.

Ook de 9557 stond vanmiddag daar nog bij...
 

16-09-2008 23:27:11
broek53
broek53
Ja, er staat inmiddels een hele rij VIRM-en te wachten op afname (9553-9558), maar kennelijk stagneert het nogal.  

20-09-2008 10:13:37
willy84
willy84
Gister voor het eerst in een nieuwe VIRM gezeten. Dat remgeluid klonk buitengewoon ongezond, veel erger dan mat'64. Je zag mensen elkaar aankijken van "dit gaat niet goed" .  

20-09-2008 17:31:59
Damian
Damian
ED rem defect.  

20-09-2008 22:34:56
plant
plant
Nou, dan zou die defect moeten zijn bij alle nieuwe VIRM-4tjes... al die stellen maken een ongelofelijke herrie als ze tot stilstand gaan komen. Maar ach, mij hoor je niet klagen, ik hou wel van een beetje geluid;)


Youri
 

20-09-2008 23:11:09
geertw
geertw
Dan zijn de remmen van de 9548 zeker stuk gegaan vandaag, want die maakten vrijwel geen geluid...


http://www.ovinnederland.nl/
 

21-09-2008 04:17:06
Rolffiej19
Rolffiej19
hehe dat is gewoon de nieuwigheid van die remmen hur niks mis mee komt na een tijdje wel goed dan hoor je het bijna niet meer  

21-09-2008 13:38:19
Gekko123
Gekko123
het kan natuurlijk ook zo zijn dat je het dan niet meer hoort omdat je eraan gewend bent  

21-09-2008 18:27:42
gertjan
gertjan
Nee, want ik maakte gister voor het eerst een ritje in een 4e generatie VIRM (9548), en deze produceerde geen geluid bij het remmen  

22-09-2008 16:33:19
broek53
broek53
Voor de administratie: 9553 en 9554 op 19/9 in dienst gesteld. 9555 + 9556 op 19/9 de afleveringsproefrit, daarna weer op Cartesiusweg geplaatst. 9556 maakte op heden 22/9 in de middag een slagje Geldermalsen.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-09-2008 16:34
 

22-09-2008 16:58:57
bjornl
bjornl
... en kwam rond 15:25 vanuit die richting door Ut (spoor 10, geloof ik). 9547 stond op Utoz.  

22-09-2008 17:07:15
abcde
abcde
Worden deze nieuwe VIRM's daarna ook echt in de omloop genomen, of blijven ze daarna buiten dienst staan vanwege (zie de discussie bij de ICK-rijtuigen):
door NS afgekeurde tussendeuren (in tegenstelling tot bij de oude stellen bestaan deze nu uit 2 glasplaten, en NS vindt dat niet OK). Dus Bombardier mag die eerst gaan vervangen.
 

22-09-2008 17:12:03
keesje
keesje
Quote
broek53: Voor de administratie: 9553 en 9554 op 19/9 in dienst gesteld. 9555 + 9556 op 19/9 de afleveringsproefrit, daarna weer op Cartesiusweg geplaatst. 9556 maakte op heden 22/9 in de middag een slagje Geldermalsen.


Zag de 9556 rond 15.20 te Ut op spoor 10 staan, volgens mij kwam die toen vanuit zuidelijke richting. Aannemelijk het ritje vanuit Gdm.
 


22-09-2008 17:12:11
broek53
broek53
Nou, tussen de (technische) afleveringsproefrit en het indienststellen van de 9553 en 9554 zit een paar weken waarin die deuren kennelijk vervangen zijn. De 9556 en 9555 hebben nu ook hun proefrit achter de rug, maar zijn nog niet in dienst, dus hier zal wel hetzelfde spelen, denk ik haast.  

22-09-2008 18:21:41
treinfan
treinfan
Quote
broek53: 9555 + 9556 op 19/9 de afleveringsproefrit, daarna weer op Cartesiusweg geplaatst.
19/9 jl reed er geen VIRM4 volgens de gemelde dienstregeling https://www.somda.nl/www/drgls/377/
wel jammer, anders had ik ze gezien
De 9547 is nog steeds niet afgeleverd?
 

22-09-2008 18:40:48
2296
2296
De 9547 wordt gebruikt om personeel/storingsmonteurs op te leiden op de diverse standplaatsen in het land waar VIRM komt.  

22-09-2008 20:14:03
broek53
broek53
Quote
treinfan:
Quote
broek53: 9555 + 9556 op 19/9 de afleveringsproefrit, daarna weer op Cartesiusweg geplaatst.
19/9 jl reed er geen VIRM4 volgens de gemelde dienstregeling https://www.somda.nl/www/drgls/377/
wel jammer, anders had ik ze gezien%11
Ze hebben de ritten gereden vanaf de Cartesiusweg, dus aannemelijk via Bijlmer en Utrechtboog. Op de Gooilijn hebben die proefritten verder niets bijzonders te zoeken.
 

24-09-2008 10:12:29
derdeklas
derdeklas
Quote
treinfan:
Quote
broek53:
De 9547 is nog steeds niet afgeleverd?


Dinsdag 2 september heb ik de 8747 zien rijden bij Utrecht, dus de 9547 is inmiddels een zesje geworden.


Laatst bewerkt door derdeklas op 24-09-2008 10:18
 

24-09-2008 10:16:25
train85
train85
Stel 9547 staat nu vrolijk van het weer te genieten te Utoz en is nog steeds een viertje.  

24-09-2008 10:26:31
derdeklas
derdeklas
Kan het dan zijn dat er zowel een 9547 als een 8747 bestaat? Ik heb altijd gedacht dat het nummer na het ombouwen wijzigt van 95xx naar 87xx (v.v.) en 94xx naar 86xx (v.v.), of zie ik dit verkeerd?
Het kan ook zijn dat de 9547 tijdelijk gewijzigd is geweest om een combinatie met oudere bakken te testen, ik heb ergens gelezen dat dit een onderdeel van het testproces is.

Laatst bewerkt door derdeklas op 24-09-2008 10:27
 

24-09-2008 10:29:46
train85
train85
Stel 8747 bestaat niet eens. En voor zover ik kan denken is de 9547 nooit uitgebreid geweest.  

24-09-2008 10:32:21
bloober
bloober
Treinstel 8747 is precies en exact 0x gespot in de hele tijd dat somda al bestaat, dus eerlijk gezegd denk ik dat treinfan zich gewoon vergist heeft met zijn 8747.

EDIT: train_85 dacht hetzelfde als mij.

Laatst bewerkt door bloober op 24-09-2008 10:32


Groetjes, Bloober
 

24-09-2008 10:32:29
broek53
broek53
Als de 9547 verlengd zou worden tot een zesje, wordt het de 8747. Nog beter gezegd: elke zeswagenstam waar de ABv 3/4 in zit die nu in de 9547 zit, wordt 8747 (volgt U het nog?). Maar er is geen 8747 en die is er ook niet geweest. Er is wel getest met verschillende baksamenstellingen, maar daarbij zijn geen nummers aan de buitenkant vervangen en de in afwijkende samenstelling zijn de stellen ook niet de baan op geweest.  

24-09-2008 10:34:56
broek53
broek53
Afgelopen nacht zijn overigens de 9555 en 9556 vrijgegeven voor de dienst en van de Cartesiusweg naar Den Haag gegaan (zie verder de planning van 24/9).  

24-09-2008 10:38:46
derdeklas
derdeklas
Quote
bloober: Treinstel 8747 is precies en exact 0x gespot in de hele tijd dat somda al bestaat, dus eerlijk gezegd denk ik dat treinfan zich gewoon vergist heeft met zijn 8747.

EDIT: train_85 dacht hetzelfde als mij.



Dan moet ik (niet treinfan maar derdeklas) mij grondig vergist hebben.
Zal voortaan beter opletten
 

24-09-2008 14:26:35
broek53
broek53
9559 en 9560 tussen de middag de grens over. Opvallend: volgens mij de eerste die gekoppeld op het Duitse traject zijn vervoerd.  

24-09-2008 18:26:07
kleine_man
kleine_man
Ik zag vanmiddag de 9553 tussen Utrecht en Amsterdam in actie. Per wanneer is deze vrijgekomen voor de dienst? Als ik toch bezig ben (), is de 9554 ook al in dienst?

Groet Patrick
 

24-09-2008 18:46:11
rick
rick
Quote
broek53: Voor de administratie: 9553 en 9554 op 19/9 in dienst gesteld.
Staat er te lezen...
 

24-09-2008 23:04:58
kleine_man
kleine_man
Oops, dat had ik niet gezien

Groet Patrick
 

25-09-2008 11:54:44
AlbertP
AlbertP
Ik heb een keer in de 800 een VIRM4 gezien. Ik heb er nog nooit in gezeten, maar sinds ze in dienst zijn heb ik alleen in de 3000 en 8800 (19 september) en de afscheidsrit SGM-II (20 september) gereden. Deze reden geen van allen met VIRM4. (let op: VIRM4 is vierde generatie VIRM en VIRM-IV is vierdelige VIRM, dit veroorzaakt regelmatig verwarring, bij SGM en ICM bestaat dit probleem ook)  

25-09-2008 12:16:11
nielske90
nielske90
Wat wil je zeggen met je bericht?

VIRM kán verwarring opleveren, maar je kunt in je bericht gewoon duidelijk aangeven wat je bedoelt.

Laatst bewerkt door nielske90 op 25-09-2008 12:16
 

25-09-2008 12:27:09
mich
mich
Hij bedoeld dat hij nog niet in de nieuwe VIRM gereden heeft, omdat hij alleen maar in de 3000, 8800 (en SGM afscheidsrit) reist. Verder zegt hij dat hij met VIRM4 de nieuwe VIRM bedoeld, en niet de VIRM-IV.  

25-09-2008 13:09:33
luytjes
luytjes
Je kunt het zo vaak zeggen als je wil, maar nog blijven mensen dingen als ICM-II en SGM-O roepen ...  

25-09-2008 16:57:38
MVB87
MVB87
Quote
AlbertPool: Ik heb een keer in de 800 een VIRM4 gezien. Ik heb er nog nooit in gezeten, maar sinds ze in dienst zijn heb ik alleen in de 3000 en 8800 (19 september) en de afscheidsrit SGM-II (20 september) gereden. Deze reden geen van allen met VIRM4. (let op: VIRM4 is vierde generatie VIRM en VIRM-IV is vierdelige VIRM, dit veroorzaakt regelmatig verwarring, bij SGM en ICM bestaat dit probleem ook)


Met alle respect, maar in hoeverre is deze informatie nuttig? De laatste tijd rijdt de nieuwe serie (bijna) dagelijks in de 800. En de uitleg over wat VIRM4 betekent lijkt me ook niet zo relevant, dat zal iedere somda gebruiker wel weten. Toch?
 

25-09-2008 17:26:01
broek53
broek53
Sure, en het typisch voor een forum dat we het dáár dan weer decimeters lang over kunnen hebben Vandaar een poging nu al terug te keren naar de meer feitelijke berichten: De 9557 + 9558 hebben vandaag hun afleveringsproefrit gemaakt.  

25-09-2008 22:52:16
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
kleine_man: Ik zag vanmiddag de 9553 tussen Utrecht en Amsterdam in actie. Per wanneer is deze vrijgekomen voor de dienst? Als ik toch bezig ben (), is de 9554 ook al in dienst?
de 9554 reed vandaag tussen Nijmegen en den haag centraal


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

25-09-2008 23:12:05
bart84
Moderator
bart84
De 9554 rijdt al sinds zondag in de actieve reizigersdienst.


Mvg. Bart
 

26-09-2008 01:10:20
jmt
jmt
Sterker nog, de zaterdag ervoor al gespot samen met marl` in rzgdienst in Ledn, 12:53 ri gvc  

28-09-2008 12:38:10
treinfreak
treinfreak
Zat gisteren in de 9554
Het stel rook nog lekker nieuw %02%
Ik heb zelf niks vreemds gehoord met het afremmen van het stel.


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

28-09-2008 14:38:48
Damian
Damian
Quote
plant: Nou, dan zou die defect moeten zijn bij alle nieuwe VIRM-4tjes... al die stellen maken een ongelofelijke herrie als ze tot stilstand gaan komen. Maar ach, mij hoor je niet klagen, ik hou wel van een beetje geluid;)


Dat is normaal. De ED rem schakelt zichzelf altijd uit bij lage snelheid. De remschijven nemen het werk over als de Virm bijna stil staat, en die hoor je!! Ook als een remming net is ingezet remt de Virm eerst op de schijven, vervolgens neemt de ED-rem (remmen op de tractiemotor) het over en lossen de remschijven. Het is ook wel logisch, want je kan natuurlijk moeilijk op je motoren remmen als je trein (bijna) stil staat. Let maar eens op de motorbak van de Mddm als die stil staat, de remvensters zullen groen zijn (gelost) terwijl de trein toch geremd staat. De motorwagen kan namelijk alleen maar ED remmen.
 

29-09-2008 16:52:46
broek53
broek53
Uit de opvallende topics te halen, maar ik meld het hier ook maar voor het overzicht later (soort HOV-functie): 9557 en 9558 zijn op vr 26/9 vrijgegeven voor de dienst en op 27/9 voor het eerst ingezet.

9559 en 9560 staan nog te Bokkeduinen. Verse aanvoer van stellen zal met de toestand in Venlo wel even op zich laten wachten, tenzij men (net als met VIRM-2 en -3 destijds) weer via Landgraaf het land in zou komen.

Het akelige geluid dat stellen maken bij het remmen, wordt bij NedTrain en de projectleiding niet herkend. Er is geen ander remsysteem of andere remschijven o.i.d. toegepast. Nu heb ikzelf de 9549 een tijd geleden oook een paar keer hartverscheurend horen remmen, dus aan de meldingen hier twijfel ik niet. Blijf melden ! en doe dat vooral met stelnummer erbij, wie weet is er een patroon te ontdekken.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-09-2008 16:53
 

29-09-2008 20:30:00
timtrein
timtrein
Er is dus een soort inhaalslag bezig om alle afgeleverde stellen in dienst te krijgen? Betekent dat ook dat het terzijde stellen van ICK etc. weer volgens het oorspronkelijke plan gaat?  

29-09-2008 21:35:35
bjornl
bjornl
Vanmiddag dus de 9554 en 9556 in de 3563 en daar was het "aparte" remgeluid ook duidelijk aanwezig, zij het een stuk minder luidruchtig dan bij het proefbedrijf in de 3700.  

29-09-2008 22:10:14
NDS
NDS
Hoever achter ligt de levering t.o.v. de planning van de nieuwe stellen?, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

29-09-2008 22:10:42
broek53
broek53
Quote
timtrein: Er is dus een soort inhaalslag bezig om alle afgeleverde stellen in dienst te krijgen? Betekent dat ook dat het terzijde stellen van ICK etc. weer volgens het oorspronkelijke plan gaat?
Jawel, de inhaalslag is niet zo ingewikkeld, omdat het alleen maar gaat om de vervanging van de glazen binnendeuren. Sinds de 9558 in dienst is gekomen, ligt de inzet van VIRM getalsmatig weer op schema, en als de 9559 en 9560 deze week in dienst komen (en dat zal wel), dan is VIRM ook klaar voor het wijzigingsblad van 6 oktober. Kortom: het zaakje ligt zo ongeveer weer op schema. Daarom zijn/worden de afvoerplannen voor ICK niet bijgesteld, althans niet om deze reden. (Overigens gaan er in oktober geen ICK-diensten uit).
 

29-09-2008 22:12:04
keesje
keesje
Quote
broek53: Het akelige geluid dat stellen maken bij het remmen, wordt bij NedTrain en de projectleiding niet herkend. Er is geen ander remsysteem of andere remschijven o.i.d. toegepast. Nu heb ikzelf de 9549 een tijd geleden oook een paar keer hartverscheurend horen remmen, dus aan de meldingen hier twijfel ik niet. Blijf melden ! en doe dat vooral met stelnummer erbij, wie weet is er een patroon te ontdekken.


Dit is dus het topic dat NedTrain veelvuldig raadpleegt? %08%
 

30-09-2008 00:23:16
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
bjornl: Vanmiddag dus de 9554 en 9556 in de 3563 en daar was het "aparte" remgeluid ook duidelijk aanwezig, zij het een stuk minder luidruchtig dan bij het proefbedrijf in de 3700.


net (23.10) de 9557 gezien op Ut, maakt ook redelijk wat geluid


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

30-09-2008 11:20:00
damart
damart
Quote
broek53:Het akelige geluid dat stellen maken bij het remmen, wordt bij NedTrain en de projectleiding niet herkend. Er is geen ander remsysteem of andere remschijven o.i.d. toegepast. Nu heb ikzelf de 9549 een tijd geleden oook een paar keer hartverscheurend horen remmen, dus aan de meldingen hier twijfel ik niet. Blijf melden ! en doe dat vooral met stelnummer erbij, wie weet is er een patroon te ontdekken.


Afgelopen zaterdag kwam op Haarlem de 9558 binnenrijden als trein 4844, en bij het remmen maakte hij een piepend geluid, alsof er een mat'64 tot stilstand kwam %08%.
 

30-09-2008 19:53:44
bjornl
bjornl
Enkele "metingen" vandaag aan de 9554 (828 V) en 9548 (3061 A) gaven mij de indruk dat het gepiep onder de tussenbakken vandaan komt en niet onder de mBvk's, voor mijn gevoel vooral onder de ABv3/4. Vanuit de ABv6 onder was het gepiep nauwelijks te horen. De 9548 piept beduidend minder dan de 9554.
(Binnenkort doe ik mee aan Wedden dat..., ik herken dan de VIRM-4 aan zijn remgeluid)

Laatst bewerkt door bjornl op 01-10-2008 21:46
 

30-09-2008 20:03:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Hmm, ik hoorde van de buitenkant juist een mBvk van de 9557 een hoop herrie maken bij het remmen in Rtd. Maar heb bij aankomst in Ddr eigenlijk niks gehoord, dus kennelijk dringt het geluid daar minder door naar binnen?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-09-2008 20:06:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
bjornl: Enkele "metingen" vandaag aan de 9554 (828 V) en 9548 (3061 A) gaven mij de indruk dat het gepiep onder de tussenbakken vandaan komt en niet onder de mBvk's, voor mijn gevoel vooral onder de ABv3/4. Vanuit de ABv5 onder was het gepiep nauwelijks te horen. De 9548 piept beduidend minder dan de 9554.
(Binnenkort doe ik mee aan Wedden dat..., ik herken dan de VIRM-4 aan zijn remgeluid)


Kan dus ook nieuwigheid zijn van de remmen. Hoorde (en zag) vandaag de 9556 remmen te Db en het was nogal luidruchtig (veel meer lawaai dan het 6je erachter) maar het geluid kwam inderdaad niet af van de kopbakken maar meer in het midden...
 

30-09-2008 20:10:51
vrijgezel
vrijgezel
Uit mijn "reisverslag" van de afgelopen week van mijn reis door Duitsland (voor wie het hele verslag wil hebben, gaat ver buiten deze topic; stuur een mailtje) een stukje van 25 september 2008:

"...Vanuit Dresden Hbf nam ik RE 17466 naar Leipzig Hbf en werd gereden door 4 dubbeldek rijtuigen en geduwd door 143 884-5. Bij de halte Engelsdorf (waar deze RE stopte) stonden diverse goederen treinen, enkele zonder loc. De eerste goederen trein die in beeld kwam, had in de samenstelling 4 bakken IRM4 opgenomen [samenstelling: loc + goederenwagens + ABv + ABv + mBvk + mBvk + goederenwagens; waarbij de mBvk’s met de koppen van de stuurstanden aan elkaar stonden en ik niet aan de ABv’s kon zien welke precies doordat de eerste-klas-strepen nog ontbraken en ook de stroomafnemers er nog niet op zaten. Ook de airco-installatie ontbrak nog, dus dat gaf ook al geen aanknopingspunt. Door het ontbreken van de airco-installatie waren de bedoelde ruimtes tijdelijk dicht gemaakt met platen]. Als trekkracht stonden hiervoor, niet in treinschakeling, 152 015-4 + 145 027-9. Deze zal wel Aachen West als bestemming hebben."
 

30-09-2008 20:19:04
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53:Blijf melden ! en doe dat vooral met stelnummer erbij, wie weet is er een patroon te ontdekken.
Zonet hoorde ik de 9555 ook al van verre aankomen onder de kap van Amsterdam C. Met andere woorden: die heeft ook last van dat geluid tijdens het remmen (en dat Amsterdam dan zo'n akoestiek heeft waardoor het geluid ietwat harder weergalmd droeg nie tbij aan de charme van het stel).
 

30-09-2008 20:56:09
bjornl
bjornl
Wat me vandaag trouwens nog opviel onderin de ABv5 van de 9548 en wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen:
-onderaan de trap zit beneden in de wand een lamp voor beter zicht op de vloer;
-tussen het bagagerek en de wand zit een smalle strook verlichting;
-bij de smallere zetels 'naast' de trap (enkele tussenarmleuning) hebben alleen de gangkantzetels een leeslamp.

Overigens was een collega van me zeer gecharmeerd van deze trein; hij vroeg zelfs of ze niet allemaal zo konden worden! Complimentje voor NSR dus
 

30-09-2008 21:00:44
keesje
keesje
De leeslampjes in de 1e klas op de onderverdieping zijn best aardig, maar hebben niet veel extra nut als ook de 'bouwverlichting' brandt langs de bagagerekken. Bovendien, als je erg rechtop zit én eventueel ook lang bent, dan zit je met je schouders ook voor de leesverlichting...

Overigens brandt onder die bagagerekken op de onderverdieping ook een dunne strook verlichting. Waar is dat voor bedoeld?

Laatst bewerkt door keesje op 30-09-2008 21:00
 

30-09-2008 21:16:12
bjornl
bjornl
Het is een gokje, maar ik denk dat het vooral voor de sfeer is (zoveel licht komt er niet vanaf). Het voorkomt dat je een "donkere hoek" krijgt onder het bagagerek. Ik vond het wel stijlvol. Had de ICE-3M ook niet zoiets?
Het was me trouwens inderdaad al opgevallen dat het leeslampje vooral mijn schouder verlicht (en ik ben maar 1,85m).
 

30-09-2008 22:31:26
spiketrain
Moderator
spiketrain
Is er morgen nog behoefte om naar remgeluiden te luisteren?


Groet, Spiketrain
 

30-09-2008 22:39:05
rudolfph
rudolfph
Quote
ass-er:
Quote
broek53:Blijf melden ! en doe dat vooral met stelnummer erbij, wie weet is er een patroon te ontdekken.
Zonet hoorde ik de 9555 ook al van verre aankomen onder de kap van Amsterdam C. Met andere woorden: die heeft ook last van dat geluid tijdens het remmen (en dat Amsterdam dan zo'n akoestiek heeft waardoor het geluid ietwat harder weergalmd droeg nie tbij aan de charme van het stel).
Hm, afgelopen zondag zat ik in dat stel van Hrl naar Ut (Hrl vertrek even voor 1500uur), en mij is toen niets opgevallen. Ik zat toen in de ABv5 (EDIT-> moet ABv6 zijn, bedankt voor de tip) (die bak met alleen beneden 1e klasse).
 

30-09-2008 23:05:47
luytjes
luytjes
Gezien de meldingen die hier worden gedaan (de een zegt ABv3/4, de ander zegt mBvk) krijg ik het vage vermoeden dat de ene willekeurige rem in alle nieuwigheid gewoon wat meer lawaai maakt dan de andere rem.

Laatst bewerkt door luytjes op 30-09-2008 23:06