Nieuwe VIRM's
Forum: Algemeen - Algemeen
21-05-2008 20:44:26
Somda
Somda
Quote
woepje: De grote vraag is.. wat voor stoelen heeft dat ding. Ik neem aan dat ze wel blauw zijn in de 2e klas, maar verder? Iemand op een ander forum meldt dat het ICMm stoelen zijn, maar of we dat nu moeten geloven.


Niet zo ongeduldig Woepje.Je ziet het van zelf.%08%
 

21-05-2008 21:33:43
1855
1855
Stoelen zijn hetzelfde gebleven, de kleur en het stofje zijn anders.  

21-05-2008 21:49:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Zoals ik al eerder melde : de stoelen zijn bijna hetzelfde alleen de 1e klas krijg leeslampjes naast de hoofdsteunen en zijn rood bekleed , en de 2e klas krijg blauwe bekleding  

21-05-2008 22:34:02
kbrandsma
kbrandsma
Quote
keistad: Vijzelen en duwen en trekken met een shovel,kabels die afbraken,maar goed het lukte ze wel.Dat er nu sporen liggen aan de achterkant dat weet ik.Daar staat ook nog wat ouwe diesel meuk,maar daar hebben we het niet over.

Die Plan U's kunnen inderdaad wel naar de sloper, nu ze toch niet meer in Slowakije te slijten zijn%08%%08%
 


22-05-2008 10:55:09
broek53
broek53
Het gaat echt razendsnel met VIRM-4. Volgende week worden ook de 9547 en 9549 verwacht. De voornaamste beproevingen die ermee gedaan moeten worden, is de combinatie met de drie oudere VIRM-generaties, gecombineerd als complete treinstammen, maar ook de combinatie van verschillende generaties in één treinstam. Met het wijzigingsblad van 25 augustus worden er al negen diensten voor VIRM-viertjes méér in de omloop opgenomen, dus dat belooft wat !  

22-05-2008 12:10:52
hvondelen
hvondelen
Dus in de tussentijd moeten alle proeven uitgevoerd zijn, lijkt me erg kortdag!
Maarja, er zijn natuurlijk al VIRM´s dus hele geavanceerde proeven zijn niet zo nodig dan??


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

22-05-2008 12:23:10
broek53
broek53
Neen, het gaat voornamelijk om de combinatietesten, kennelijk. VIRM hoeft geen toelating meer te verkrijgen; in die zin is het "gewoon" een vervolgserie van bestaand materieel.  

22-05-2008 12:39:54
NDS
NDS
Dus als je de VIRM stammen heel laat ben je als alles naar wens verloopt in een middag klaar. Als je bakken wisselt om oude en nieuwe bakken in één stam te krijgen en alles loopt naar wens is het dan een dagje of 2 werk, of kan dat nog sneller?

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

22-05-2008 12:55:13
broek53
broek53
Nu vraag je me teveel. Er zal vast wel een en ander méér getest moeten worden (anders hoefden er ook geen combinatietesten met ouder materieel gedaan te worden), maar hoe dan ook, veel is het (relatief) niet. Als ik het goed begrepen heb, worden de drie proefstellen rond 1 juli overgedragen.  

22-05-2008 13:05:34
willy84
willy84
Quote
broek53: Met het wijzigingsblad van 25 augustus worden er al negen diensten voor VIRM-viertjes méér in de omloop opgenomen, dus dat belooft wat !

Zo dat is idd wel heel snel%08%
Dat beloofd wat. Zoals ik uit het topic afleid lopen ze gewoon in de omloop van de 4tjes mee. Echter zitten er bioreactoren onder, dus dat lijkt me niet praktisch. Ben heel benieuwd naar de interieur verschillen.%02%
 

22-05-2008 13:28:56
Rolffiej19
Rolffiej19
kan ook wel snel gaan omdat ze er zo`n 4 tegelijk bouwen in de fabriek aldaar , heb een leuk foto`tje gezien daar zie je 4 glimmende V-irmpjes afgewerkt worden en ze staan allemaal lekker naast elkaar  

22-05-2008 13:40:23
broek53
broek53
De aflevering van het 51e en laatste stel (9597) staat op de rol voor 1 juli 2009, dus reken maar uit...  

22-05-2008 14:10:09
lucky
lucky
Pakweg 1 per week. Dat is echt mega productie.

Laatst bewerkt door lucky op 22-05-2008 14:10
 

22-05-2008 17:25:21
abcde
abcde
Inmiddels hebben we IRM-bakken uit 1993 tot ongeveer 1995 , de extra tussenbakken en compleet nieuwe stellen uit 2003 t/m 2005, en nu de vervolgserie gebouwd in 2008 en 2009.

De oudste bakken uit VIRM zijn inmiddels 15 jaar oud. Zachtjes aan hebben deze een midlife-behandeling nodig. Is bekend wanneer dit gaat gebeuren ?
En krijgt dan het hele stel deze behandeling, of alleen de oudste bakken van de negentiger-jaren uit zo'n stel ?

Best lastig als je oude en nieuwe bakken in 1 stel hebt. %04%

Laatst bewerkt door abcde op 22-05-2008 17:37
 

22-05-2008 17:50:32
timtrein
timtrein
HOV-Rn schreef (dat moeten jullie echt eens gaan lezen hoor, aanbevolen!)
---
Enigszins parallel met de laatste LT1-revisies aan de
oude VIRM-bakken, wordt aan een aantal van deze rijtuigen
in Haarlem herstelwerk aan de vloeren verricht. Met de extra
beurten wordt het mogelijk dat de VIRM-en met oorspronkelijke
DD-IRM-rijtuigen tot 2012 kunnen blijven rijden, wanneer
de eerste revisie van deze bakken op het programma staat.
---

Nou staat het hier enigszins cryptisch, maar de LT1 is een 'kleine' revisie die vooral technisch van aard is. Maar in 2012 zal er dan wel een soort 'midlife' beurt gaan gebeuren, zo te zien.
 

23-05-2008 12:40:49
abcde
abcde
tja, dan krijg je hetzelfde :

een verlengde IRM heeft bakken van verschillende leeftijd. In 2012 zijn de oudste bakken zo'n 18 jaar oud. Deze zijn dan toe aan een midlife-behandeling.
Maar de later toegevoegde bakken aan dit stel zijn dan nog slechs 8 jaar oud.
Zullen die bakken dan ook gelijk de midlife behandeling krijgen ?

En verder : in 2030 raken de oude bakken van DD-IRM aan het eind, terwijl de later toegevoegde bakken aan dit stel nog wel zo'n 10 jaar meekunnen. %08%

Heeft iemand een idee, hoe NS hiermee om denkt te gaan ?
 

23-05-2008 13:19:08
broek53
broek53
Neen, en ik weet ook wel zeker dat NS zich daar nog geen enkele gedachte over heeft gevormd. Tweeduizenddertig ! Dat is nog anderhalve concessie verder, terwijl de horizon van NS niet veel verder reikt dan het binnenhalen van de volgende. Bedoel ik verder niets mee, maar zeker is wel dat het geen enkele zin heeft om op materieelgebied over decennia te gaan nadenken. De geschiedenis leert dat het toch altijd anders loopt. Verspilde energie dus.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-05-2008 13:19
 

23-05-2008 13:26:50
abcde
abcde
Zijn er wellicht gedachten wat er rond 2012 gaat gebeuren met de oudste IRM bakken, daar die dan zo'n 18 jaar oud zijn ?

2012 is niet zo ver meer.
 

23-05-2008 13:40:45
broek53
broek53
Reviseren %05% maar dat was al duidelijk uit wat HOV schreef. Technisch in ieder geval en voordat iemand nou begint over de kleur van de stoelen of het al dan niet verwijderen van de liftschachten: daar moet het denken nog over beginnen, zo ongeveer. Organisatorisch wordt er wel eens een puzzeltje aan gewaagd, meen ik te weten. Een hoofd-variant lijkt mij het bij elkaar brengen van VIRM-1-bakken in dezelfde treinstammen, waarbij de ABv6 (die in elke stam moet zitten en die allemaal van de tweede generatie zijn) steeds doorwisselt als een stam in revisie gaat.  

23-05-2008 13:52:45
woepje
woepje
Mja het voordeel is dat je oude bakken en nieuwe bakken uit een stam kunt halen en zelf weer samen kunt voegen, maar dan bijvoorbeeld nieuw bij nieuw en oud bij oud. Daar zijn wel genoeg creatieve dingen op te bedenken.

Een oud viertje (9400 serie) bestaat meestal uit 3 oude bakken en 1 nieuwe tussenbak. Je haalt de nieuwe tussenbak weg en die zet je bijvoorbeeld tijdelijk op reserve. De overige drie bakken gaan dan in revisie. Nadat die klaar zijn (zal gerust geen 80-jarenplan worden zo'n revisie) dan voeg je de nieuwe tussenbak weer tussen en klaar. Probleem is alleen dat de oude bakken met blauw interieur zitten en dat je met 1 bak zit die nog roze bekleding heeft. Om dat te voorkomen kan je ook het hele viertje in revisie gooien waarbij je de nieuwe bak (stoffe stoelen) minder aanpakt dan de overige drie bakken die wel toe zijn aan hun grote beurt. Ik weet overigens niet wat een midlife revisie zoal betekend voor zo'n treinstel, maar het lijkt mij dat dat iets meer is dan alleen het interieur aanpakken. Neem bijvoorbeeld het doedelzak geluid aan boord van de oude bakken. Dat probleem is bij de nieuwe bak al opgelost, dus dat hoef je niet te veranderen bij die bak. In dat geval kun je de revisie bij de nieuwe tussenbak dus wat reduceren.

Ach alvorens het zover is zal men er wel wat op gevonden hebben, lijkt mij. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden dus dat komt allemaal wel goed. We zullen eerst maar eens kijken hoe de nieuwe VIRM's het gaan doen.
 

23-05-2008 14:27:30
ruysdael
ruysdael
Ik denk niet dat ze er wakker van liggen als er stellen rond rijden met blauwe en roze stoelen, eerlijk gezegd...  

23-05-2008 16:27:18
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ach, er hebben zelfs Hondekoppen gereden met een IC uiterlijk en het normale NS geel als gevolg van bakwisselingen. Zelfs met Plan V (de 401) is er een stel op de baan geweest met 1 bak schijfremmen en de andere bak blokremmen. Dus daar zal inderdaad niet van wakker gelegen worden.  

23-05-2008 17:35:26
geertw
geertw
Sowieso lijkt me niet dat de ABv6 eerder gereviseerd wordt dan noodzakelijk, dan houd je altijd een ongereviseerde bak in een gereviseerde stam.


http://www.ovinnederland.nl/
 

23-05-2008 17:38:09
broek53
broek53
Precies. Maar zoals gezegd: wie dan leeft, die dan zorgt, oftewel: tegen 2011 zal men zich daar wel eens over buigen, verwacht ik.  

23-05-2008 17:41:33
geertw
geertw
Afwachten dus!


http://www.ovinnederland.nl/
 

23-05-2008 22:52:09
timtrein
timtrein
En je kunt je ook voorstellen dat bij de 'midlife beurt' (whatever that may be) de oude bakken meer gelijk worden gemaakt aan de nieuwe bakken. Dat kan inhouden dat je ook de nieuwe bak aanpakt, maar dan veel meer op het interieur gericht dan op de techniek. Dan heb je weer één modern geheel dat weer een hele cyclus mee kan (afgezien van doorwisselacties dan, maar je pakt in principe de hele serie aan). Dat soort dingen.

En inderdaad, tegen 2011 horen we het wel wat zich zoal aan ideeën ontvouwt. Tot die tijd zitten we in ieder geval nog opgescheept met die smalle trappen en nutteloze liften %02%
 

23-05-2008 23:16:48
kwant_ban
kwant_ban
Quote
Iceman:
Quote
robbertc: Ik heb juist gehoord dat de stoelen niet zullen verschillen met de huidige stoelen in de VIRM. Wel zal meer de coach-opstelling worden gehanteerd.


Jammer. Echt bitter dat ze erg geen ICRm, ICMm stoelen indoen. Dat comfort verdient de reiziger in z'n lange IC als 800/2100/3000

VIRM is ook geen intercitytreinstel. Het is InterRegio treinstel (het woord zegt het al)Verlengt Inter Regio Materieel. Dit is bedoelt voor sneldiensten op korte afstanden. Is dus eigelijk voor de sneltrein, alleen die treinsoort is er bij NS niet meer. NS zet die dingen nu zomaar in. Op stoptreinen, maar ook in Intercity-diensten.
 

24-05-2008 00:31:10
ruysdael
ruysdael
Quote
kwant: Op stoptreinen, maar ook in Intercity-diensten.
Op welke dan? Planmatig? (late, vroege en zonetreinen uitgezonderd)

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2008 00:31
 

24-05-2008 00:54:30
dh3201
dh3201
Quote
kwant: VIRM is ook geen intercitytreinstel. Het is InterRegio treinstel (het woord zegt het al)Verlengt Inter Regio Materieel. Dit is bedoelt voor sneldiensten op korte afstanden. Is dus eigelijk voor de sneltrein, alleen die treinsoort is er bij NS niet meer. NS zet die dingen nu zomaar in. Op stoptreinen, maar ook in Intercity-diensten.

En NS heeft ook nauwelijks intercitydiensten meer, de meeste zijn inmiddels al lang tot veredelde interregiosneltreinen gedegradeerd en de rest zijn sprinters die een paar haltes overslaan.


Shqiperise-lopers?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-05-2008 10:07:39
geertw
geertw
Pfft, krijgen we die discussie weer? %03%


http://www.ovinnederland.nl/
 

24-05-2008 14:18:13
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Graag on topic blijven. Discussie's over comfort en IC status mogen elders gevoerd worden.  

24-05-2008 16:09:12
aarclay
aarclay
Iemand enig idee of de trappen precies naast elkaar liggen zoals in de DD-AR? Of zit er nog wat tussen?

(tjonge, ben nu echt benieuwd naar de pics)
 

24-05-2008 16:15:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Daar is maar 1 remedie tegen en dat is gewoon rustig op je stoel blijven zitten en wachten tot er foto's komen. Of je gaat naar buiten om zelf lekker foto's te maken.  

24-05-2008 17:08:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
aarclay: Iemand enig idee of de trappen precies naast elkaar liggen zoals in de DD-AR? Of zit er nog wat tussen?

(tjonge, ben nu echt benieuwd naar de pics)

kijk eens in de kopbakken (aan de kopkant ) bij een huidige VIRM. Daar zit ook geen lift en zo is volgens mij ook de indeling in de nieuwe VIRM's op alle trappen...
 

26-05-2008 10:17:36
vinny004
vinny004
Quote
kwant:
Quote
Iceman:
Quote
robbertc: Ik heb juist gehoord dat de stoelen niet zullen verschillen met de huidige stoelen in de VIRM. Wel zal meer de coach-opstelling worden gehanteerd.


Jammer. Echt bitter dat ze erg geen ICRm, ICMm stoelen indoen. Dat comfort verdient de reiziger in z'n lange IC als 800/2100/3000

VIRM is ook geen intercitytreinstel. Het is InterRegio treinstel (het woord zegt het al)Verlengt Inter Regio Materieel. Dit is bedoelt voor sneldiensten op korte afstanden. Is dus eigelijk voor de sneltrein, alleen die treinsoort is er bij NS niet meer. NS zet die dingen nu zomaar in. Op stoptreinen, maar ook in Intercity-diensten.

VIRM materieel is multifunctioneel treinmaterieel en komt zowel tot zijn recht in stoptreindiensten (ik zie het graag verschijnen op Leiden - Duivendrecht - Hilversum - Urecht), als op intercitydiensten (800). Bovendien kan het eenvoudig worden omgebouwd voor hogesnelheidsdiensten en geschikt gemaakt voor snelheden tot 200 km/h
 

26-05-2008 10:34:50
Somda
Somda
Nu maar hopen dat het niet regent.%08%
Leuk voor de midden- en lange afstanden,maar als stopper?
 

26-05-2008 18:23:00
timtrein
timtrein
Dat spul komt dus echt niet tot zijn recht in stoptreindiensten... met al die krappe trapjes en deuren, traag optrekken en weinig aangedreven assen. Inderdaad, lekker in de regen, ahum!  

26-05-2008 19:16:11
lamote_ban
lamote_ban
Laten we eerst maar eens alle DD-AR en PlanT/V uit de IC-diensten verwijderen alvorens VIRM in de stopdienst in te gaan zetten.  

26-05-2008 19:53:12
keesje
keesje
'Alle'? Hoeveel zijn dat er wel niet dan?  

26-05-2008 20:01:01
robbertc
robbertc
3900, 3400, 4500, 4900, 5400...

Laatst bewerkt door robbertc op 26-05-2008 20:01
 

26-05-2008 20:04:49
keesje
keesje
Poeh das heel wat!
De 5400 slaat alleen Spaarnwoude over, dus zo'n IC is dat nou ook weer niet (al noemen ze het wel zo, oke). De 3400 is ook zo'n semi-sneltrein die dan wel en dan weer eens niet stopt. De 4500 is (nu) nog een stoptrein en ach, de 4900 rijdt ook op wel drie stationnetjes door.

Dit zijn ook geen series waar VIRM gerechtvaardigd is als je het mij vraagt. Misschien de 3900, maar die serie zit aan de 4300 gekoppeld qua omloop en voor keringen op 'zichzelf' is geen plek in Hfdo.
 

26-05-2008 20:19:27
robbertc
robbertc
De 5400 zal op den duur wel sprinter worden, de overige series zijn intercity, die dan eigenlijk ook met intercity-materieel gereden moeten worden. Op dit moment 'voldoet' DDAR en mat'64 aan beide formules, de vraag is hoe lang dat nog duurt...
En trouwens, volgens mij keert de 3900 in Hfdo nog wel op zichzelf (is voor 2009 iig wel de bedoeling), maar keert in Lls op de 4300

Laatst bewerkt door robbertc op 26-05-2008 20:21
 

26-05-2008 20:30:51
Somda
Somda
Op Hfdo keert de 3900 als 4300 en op Lls weer als 3900.
Alleen de 4308 keert in eerste instantie als 3900 op Hfdo en op Asd gaat ie door als 5800.

Laatst bewerkt door Somda op 26-05-2008 20:31
 

26-05-2008 20:31:44
robbertc
robbertc
ok, excuus voor het veroorzaken van die verwarring..  

26-05-2008 20:33:34
keesje
keesje
De 3900 keert zowel in Hfdo als in Lls op de 4300. De 4300 idem op de 3900. Het mat rijdt dus rondjes Lls-3900-Hfdo-4300-Lls-3900, etc. Anderen rijden Lls-4300-Hfdo-3900-Lls-4300-Hfdo-3900 etc.

Maar het ging over nieuwe VIRM's
 

26-05-2008 20:55:05
ijsm
ijsm
Zowel a.s. woensdag als donderdag arriveren nieuwe VIRM's in Vl, en gaan daarna op eigen kracht naar Utctw. Volgens mij was het iets van Vl 14.14, Utctw 16.30. Railion stelt volgens mij een pilot.

Laatst bewerkt door ijsm op 26-05-2008 20:55
 

26-05-2008 21:38:24
hvondelen
hvondelen
Quote
keesje: Poeh das heel wat!
De 5400 slaat alleen Spaarnwoude over, dus zo'n IC is dat nou ook weer niet (al noemen ze het wel zo, oke). De 3400 is ook zo'n semi-sneltrein die dan wel en dan weer eens niet stopt. De 4500 is (nu) nog een stoptrein en ach, de 4900 rijdt ook op wel drie stationnetjes door.

Dit zijn ook geen series waar VIRM gerechtvaardigd is als je het mij vraagt.



Nou, de 3400 vind ik wel serie die goed is voor VIRM, qua capaciteit zou in de spits een zesje ook nog goed zijn, en hij stopt niet op heel veel stations, alleen amrn en Hl0 vind ik raar.
Castricum is altijd druk en Utg is een overtapstation, net als Bv waar het altijd wel druk is.
Maar om even terug te keren naar de VIRM, hij stopt niet om de paar minuten, en kan op veel stukken een snelheid van 140 halen, dus hier komt hij aardig tot zijn recht vind ik.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

26-05-2008 21:44:34
Somda
Somda
Quote
hvondelen: aar om even terug te keren naar de VIRM, hij stopt niet om de paar minuten, en kan op veel stukken een snelheid van 140 halen, dus hier komt hij aardig tot zijn recht vind ik.
Duurt alleen een eeuwigheid voordat een VIRM op de 140 zit.%03%
En dan hebben we het er maar niet over als het vochtig is.
 

26-05-2008 21:55:01
woepje
woepje
Quote
ijsm: Zowel a.s. woensdag als donderdag arriveren nieuwe VIRM's in Vl, en gaan daarna op eigen kracht naar Utctw. Volgens mij was het iets van Vl 14.14, Utctw 16.30. Railion stelt volgens mij een pilot.
Hoeveel zijn dat er dan? Ik meende hier laatst te hebben gelezen dat er nog 3 onderweg zijn, dus wellicht zijn deze nu aan de beurt?

Quote
keistad: Duurt alleen een eeuwigheid voordat een VIRM op de 140 zit.%03%

Nou als men VIRM te traag vindt voor de stoptreintjes, dan zullen IC's zoals de 500 wel beter geschikt zijn, nietwaar? Nu maar hopen dat de stop in Asn niet teveel vertraging oplevert vanwege het optrekken %08%%08%.

Laatst bewerkt door woepje op 26-05-2008 21:55
 

26-05-2008 22:00:11
Somda
Somda
Het is mijn ervaring dat een VIRM in een stopper (5700,incidenteel in de 4300)niet echt tot zijn recht komt.  

26-05-2008 22:07:42
Jack5812
Jack5812
Quote
hvondelen: Nou, de 3400 vind ik wel serie die goed is voor VIRM, qua capaciteit zou in de spits een zesje ook nog goed zijn, en hij stopt niet op heel veel stations, alleen amrn en Hl0 vind ik raar.


Als ik vanaf Hlo naar pakweg Bv, Hlm of de Zaanstreek wil, hoe ga ik dat dan doen als de 3400 niet te Hlo stopt? Via Ass? Leuke omweg.
Maar goed, terug naar de nieuwe VIRM's
Gr Jack
 

26-05-2008 22:12:02
hvondelen
hvondelen
Ja dat is inderdaad wel een goeie ja, maar dan moet je dus in Cas overstappen%03% lijkt me ook niet goed nee.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

26-05-2008 22:19:38
robbertc
robbertc
Quote
woepje:
Quote
ijsm: Zowel a.s. woensdag als donderdag arriveren nieuwe VIRM's in Vl, en gaan daarna op eigen kracht naar Utctw. Volgens mij was het iets van Vl 14.14, Utctw 16.30. Railion stelt volgens mij een pilot.
Hoeveel zijn dat er dan? Ik meende hier laatst te hebben gelezen dat er nog 3 onderweg zijn, dus wellicht zijn deze nu aan de beurt?
Stel 9548 is binnen, stellen 9547 en 9549 komen er binnenkort aan, als het goed is. Met deze 3 stellen gaan ze verschillende testen doen.
 

26-05-2008 22:40:54
2296
2296
Quote
ijsm: Zowel a.s. woensdag als donderdag arriveren nieuwe VIRM's in Vl, en gaan daarna op eigen kracht naar Utctw. Volgens mij was het iets van Vl 14.14, Utctw 16.30. Railion stelt volgens mij een pilot.


Door wat worden ze gesleept in Duitsland ? Deze komen zeker uit Aken ?
 


26-05-2008 23:01:15
geert
geert
Vanavond rond 18.15 uur stond de 9548 gekoppeld aan de 9516 op Utctw. Dus de testen zullen wel begonnen zijn.

Groetjes,
Geert.
 

26-05-2008 23:01:49
Somda
Somda
Waarom gesleept? De 9548 kwam ook zelfstandig rijdend naar de Ut Ctw.
Een Pilot is voor begeleiding van een mcn zonder de juiste wegbekendheid
of materieel bekendheid.
 

26-05-2008 23:07:50
thom
thom
De vraag over slepen ging over Duitsland geloof ik, lijkt me niet zo'n goed plan om daar een VIRM op te bouwen...

Hoewel.... %08%
 

26-05-2008 23:19:02
Somda
Somda
Idd niet goed/te snel gelezen. Maar wel en leuke optie%08%  

27-05-2008 09:58:19
vinny004
vinny004
Quote
keistad: Het is mijn ervaring dat een VIRM in een stopper (5700,incidenteel in de 4300)niet echt tot zijn recht komt.

Ik vier altijd een klein feestje als in die treinseries eindelijk eens normaal ruimzittend en comfortabel VIRM mat zit (met ook nog eens meer reizigerscapaciteit, zodat men ook nog eens minder het gevoel krijgt in sardineblik op wieltjes te zitten)
 

27-05-2008 10:38:30
ijsm
ijsm
Live vanuit Em...:
Quote
2296: Door wat worden ze gesleept in Duitsland ? Deze komen zeker uit Aken ?
Zal wel een RD-loc zijn met remwagens .
 

27-05-2008 10:43:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Naar Heerlen werden de locs door een RD 225 gesleept. Het zal nu waarschijnlijk wel iets van een RD 140 zijn of zo.  

27-05-2008 14:44:58
martw
martw
Volgens mij zijn ze al begonnen met het testen van de 9548: vandaag zag ik 'm staan op Utctw met een 'oud' broertje eraan gekoppeld: de 9516. Wellicht gaan ze testen of 'oude' en 'nieuwe' VIRM'en goed samengaan?

Martijn
 

27-05-2008 14:52:15
nielske90
nielske90
Al gemeld, 7 berichten boven je. Zo te zien hebben ze dus gewoon samen de nacht doorbracht in Utctw...  

27-05-2008 15:06:14
martw
martw
Sorry, overheen gelezen...
Ik wil er nog wel aan toevoegen dat ik ze (de 9548 en 9516) gisterenmiddag ook gezien heb, maar toen waren ze nog niet gekoppeld. Nu dus wel.
 

06-06-2008 16:57:02
aarclay
aarclay
Ook hier zit zeker nog geen 25Kv in waarop de V-IRM's waren voorbereid?  

06-06-2008 17:08:26
thom
thom
Zo nuttig lijkt me dat voorlopig nog niet...  

06-06-2008 17:09:38
Rolffiej19
Rolffiej19
ummzz neej waarom zou je er 25Kv inbouwen als je er nog niet mee kan rijden ? voorbereid zijn ze wel maar voorderest ook niks%05%  

06-06-2008 17:34:28
maxime
maxime
HSL?;) (al duurt dat ook nog ff)

Laatst bewerkt door maxime op 06-06-2008 17:34
 

06-06-2008 18:11:10
mren
mren
Heel dat 25kV-gebeuren is een kip-ei-verhaal. NS wil er niet in investeren omdat er geen 25kV (reizigers)lijnen zijn in dit land, en ProRail ziet daar de noodzaak niet van in omdat zich waarschijnlijk weinig vervoerders hebben gemeld met de wens onder 25kV te gaan rijden. En zo kan met lekker naar elkaar wijzen en het handje ophouden in Den Haag.

Wie weet...misschien tegen de tijd dat ICM en de 1700/1800'en buiten dienst gaan .
 

06-06-2008 18:18:59
MVB87
MVB87
Heeft er toevallig iemand al foto's kunnen maken van de nieuwe VIRM stellen?  

06-06-2008 19:07:58
webguy
webguy
Er zijn er genoeg Aan de buitenkant is er weinig verschil te zien geloof ik...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-06-2008 19:25:55
MVB87
MVB87
Ik heb er nog geen kunnen vinden.. Heb je toevallig een site?  

06-06-2008 19:55:28
webguy
webguy
Ok, ik kan 'm ook niet vinden Maar ik heb minimaal 1 foto gezien...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-06-2008 20:39:19
broek53
broek53
Quote
mren: Heel dat 25kV-gebeuren is een kip-ei-verhaal. NS wil er niet in investeren omdat er geen 25kV (reizigers)lijnen zijn in dit land, en ProRail ziet daar de noodzaak niet van in omdat zich waarschijnlijk weinig vervoerders hebben gemeld met de wens onder 25kV te gaan rijden. En zo kan met lekker naar elkaar wijzen en het handje ophouden in Den Haag.
Wat NS betreft is deze stelling onjuist. Het hele VIRM-project heeft in het teken gestaan van het gereed maken van de VIRM voor 25 kV. Vandaar het aparte type ABv6 met verzwaarde constructie, maar vooral ook het omleggen van een fiks deel van de stroomvoorziening naar die ABv - met verbouwingen van alle mBvk's (zie de stroomafnemers. Daardoor heeft het verlengingsproject enkele miljoenen meer gekost dan als men alleen maar bestaande tussenbakken zou hebben aangeschaft. Ervan uitgaande dat men dan ueberhaupt tot verlenging van de bestaande DDIRM's zou zijn overgegaan.
 

07-06-2008 00:28:57
mren
mren
Was dat dan omdat NS verwachtte dat 25kV de mode ging worden (oftwel: weest voorbereid), of was (of is?) het een wens van NS om ooit eens heel Nederland op 25kV te brengen? (Of 15kV, afhankelijk van de plannen van onze oosterburen)  

07-06-2008 00:35:15
broek53
broek53
Het was de tijd dat gepland was dat de buitensporen van Amsterdam - Utrecht op 25 kV gebracht zouden worden en de rest van de HSL Oost (Utrecht - Arnhem in ontwerp was met 25 kV. Het was ook de tijd dat er faseringsplannen werden gemaakt hoe het hoofdnet over zou kunnen gaan naar 25 kV. De scheiding der geesten, lees: de splitsing van het NS-bedrijf in ProRail en NS, heeft als heel belangrijk slachtoffer gehad dat het 25 kV-verhaal achter de horizon verdween.  

07-06-2008 01:00:32
mren
mren
En daar is het kip-ei-probleem ook geboren lijkt me. En tenzij de overheid de regie neemt om met vooruitziende blik afspraken te maken over bijvoorbeeld het hoofdrainet, zou het gezien de steeds zakelijker houding tussen NS en PR zomaar kunnen dat als PR naar 25kV zou willen (wat uit puur infrabeheeroogpunt op de korte termijn (minder dan 15 jaar) niet erg economisch zou zijn), NS PR op zal willen laten draaien voor de verbouwkosten. "Wij hebben een concessie voor een 1500V net, dus hebben we 1500V treinen".
Maar goed, dit wordt een beetje de Nederlandse ziekte van het probleemzoeken voor het aan de orde is

Laatst bewerkt door mren op 07-06-2008 01:01
 

08-06-2008 09:52:54
aestudent
aestudent
Quote
MVB87: Heeft er toevallig iemand al foto's kunnen maken van de nieuwe VIRM stellen?
Geen foto's, maar het verschil aan de buitenkant is nihil. Gister wel vier stuks (9547 t/m 9550) zien staan te On, waarbij de 9547 al direct omgetoverd was tot VIRM zesje...
 

08-06-2008 11:27:43
salieri
salieri
Onnen is betreft foto's ook niet een erg goede locatie. Veel bomen die het zicht beperken als je niet er langs rijdt met de trein  

08-06-2008 17:31:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
aestudent: waarbij de 9547 al direct omgetoverd was tot VIRM zesje...


2 bakken er tussen gepropt ofzo?
 

08-06-2008 17:48:01
MVB87
MVB87
Quote
aestudent:
Quote
MVB87: Heeft er toevallig iemand al foto's kunnen maken van de nieuwe VIRM stellen?
Geen foto's, maar het verschil aan de buitenkant is nihil. Gister wel vier stuks (9547 t/m 9550) zien staan te On, waarbij de 9547 al direct omgetoverd was tot VIRM zesje...


Ok, de verschillen zijn inderdaad nihil heb ik begrepen, maar het is toch altijd mooi om foto's te kijken van net nieuwe treinen. Over een tijd zijn de kleuren toch alweer een stuk valer !
 

08-06-2008 19:56:05
broek53
broek53
Zeker dat de 9550 er ook al is? Die stond namelijk pas in de planning voor eind juni.  

08-06-2008 20:39:12
dikboom
dikboom
Quote
aestudent:
Quote
MVB87: Heeft er toevallig iemand al foto's kunnen maken van de nieuwe VIRM stellen?
Geen foto's, maar het verschil aan de buitenkant is nihil. Gister wel vier stuks (9547 t/m 9550) zien staan te On, waarbij de 9547 al direct omgetoverd was tot VIRM zesje...


Ik kan mij vergissen (ik zal het morgen controleren), maar volgens mij staat de 9547 nog compleet voor een losse kopbak. Met de 8628 is wel het een en ander gebeurd (zie hiervoor de opvallende dingen van 5 juni j.l.)
Om dit stel met nieuwe bakken scharrelden nogal wat Duitse monteurs.

Ik zal morgen met de verrekijker proberen te kijken hoe een en ander in elkaar steekt.

Groet, Meindert Dikboom.

Laatst bewerkt door dikboom op 09-06-2008 13:11
 

09-06-2008 09:28:43
vinny004
vinny004
Quote
broek53: Het was de tijd dat gepland was dat de buitensporen van Amsterdam - Utrecht op 25 kV gebracht zouden worden en de rest van de HSL Oost (Utrecht - Arnhem in ontwerp was met 25 kV. Het was ook de tijd dat er faseringsplannen werden gemaakt hoe het hoofdnet over zou kunnen gaan naar 25 kV. De scheiding der geesten, lees: de splitsing van het NS-bedrijf in ProRail en NS, heeft als heel belangrijk slachtoffer gehad dat het 25 kV-verhaal achter de horizon verdween.

Dat is niet helemaal waar. Ik heb zelf een rapportje van het ministerie van Verkeer en Waterstaat liggen waarin deze investering expliciet werd genoemd, en waarin de ombouw van het kernnet naar 25 kV werd verworpen, omdat (naast de hoge kosten) er dan geen combinatie met lightrail meer mogelijk zou zijn...

Nieuwe infrastructuur die wordt opgeleverd door ProRail is bovenleidingtechnisch geschikt voor ombouw naar 25 kV (Hemboog, Gooiboog, A'dam - Utrecht etc.)
 

09-06-2008 09:42:16
visscher
visscher
Quote
mren: "Wij hebben een concessie voor een 1500V net, dus hebben we 1500V treinen".



Is het dan niet mogelijk om in de nieuwe concessie te stellen dat het net 25KV~ wordt. Dan heeft de NS geen poot om op te staan. Dit is misschien erg kort om alle installaties om te bouwen. Eventueel kan er in de nieuwe concessie een regel opgenomen worden met een tekst als: "Per 1 januari 20XX zal de netspanning 25KV~ bedragen".

Waarom is er met 25 KV geen combinatie met lightrail mogelijk dan, deze kunnen toch ook gewoon onder 25 KV rijden (mits omgebouwd uitraard).
 

09-06-2008 13:19:13
dikboom
dikboom
Quote
dikboom:
Quote
aestudent:
Quote
MVB87: Heeft er toevallig iemand al foto's kunnen maken van de nieuwe VIRM stellen?
Geen foto's, maar het verschil aan de buitenkant is nihil. Gister wel vier stuks (9547 t/m 9550) zien staan te On, waarbij de 9547 al direct omgetoverd was tot VIRM zesje...
Ik kan mij vergissen (ik zal het morgen controleren), maar volgens mij staat de 9547 nog compleet voor een losse kopbak. Met de 8628 is wel het een en ander gebeurd (zie hiervoor de opvallende dingen van 5 juni j.l.)
Om dit stel met nieuwe bakken scharrelden nogal wat Duitse monteurs.

Ik zal morgen met de verrekijker proberen te kijken hoe een en ander in elkaar steekt.
Vanmorgen ben ik met de verrekijker op stap gegaan en heb het volgende gezien.

Treinstel 9547 staat compleet te pronken.
De 9549 is "opgenomen" in een zesje.
En een zesje (de 8628) is gebruikt om "opgenomen" te worden in een nieuw viertje.

Groet, Meindert Dikboom.
 

09-06-2008 18:58:57
dh3201
dh3201
Quote
vinny004: Ik heb zelf een rapportje van het ministerie van Verkeer en Waterstaat liggen waarin deze investering expliciet werd genoemd, en waarin de ombouw van het kernnet naar 25 kV werd verworpen, omdat (naast de hoge kosten) er dan geen combinatie met lightrail meer mogelijk zou zijn...

Wat een onzinargument. Er rijdt inmiddels al lang lightrail op 15 kV en ook op 25 kV op de wereld.


Shqiperise-lopers?
 

09-06-2008 20:13:42
broek53
broek53
Quote
visscher:
Quote
mren: "Wij hebben een concessie voor een 1500V net, dus hebben we 1500V treinen".

Is het dan niet mogelijk om in de nieuwe concessie te stellen dat het net 25KV~ wordt. Dan heeft de NS geen poot om op te staan. Dit is misschien erg kort om alle installaties om te bouwen. Eventueel kan er in de nieuwe concessie een regel opgenomen worden met een tekst als: "Per 1 januari 20XX zal de netspanning 25KV~ bedragen". Waarom is er met 25 KV geen combinatie met lightrail mogelijk dan, deze kunnen toch ook gewoon onder 25 KV rijden (mits omgebouwd uitraard).

Tuurlijk kan je dat erin zetten. Benieuwd hoe lang de oudejaarsnacht dan moet worden om ProRail de kans te geven het hele hoofdrailnet op 25 kV om te schakelen. Heben jullie enig idee wat er moet gebeuren en wat het kost om viaducten te isoleren en alleen al de ATB immuun te maken voor de door 25 kV opgewekte inductiestromen? Het is geen modelbaan waar je even een andere transformator op zet.
 

10-06-2008 08:02:40
aestudent
aestudent
Quote
broek53: Zeker dat de 9550 er ook al is? Die stond namelijk pas in de planning voor eind juni.
Sorry, de 9550 blijkt er inderdaad nog niet te zijn. Ik heb de 9549 als zesje zien staan en heb de nummers van de 9547 en 9548 kunnen lezen. Het viertje dat daarachter stond blijkt niet de 9550, maar de "8628" te zijn geweest...
 

10-06-2008 09:42:40
vinny004
vinny004
Quote
dh3201:
Quote
vinny004: Ik heb zelf een rapportje van het ministerie van Verkeer en Waterstaat liggen waarin deze investering expliciet werd genoemd, en waarin de ombouw van het kernnet naar 25 kV werd verworpen, omdat (naast de hoge kosten) er dan geen combinatie met lightrail meer mogelijk zou zijn...

Wat een onzinargument. Er rijdt inmiddels al lang lightrail op 15 kV en ook op 25 kV op de wereld.

In ieder geval zou het (ik citeer uit mijn hoofd uit het rapport) niet combineerbaar zijn met (snel)tram of metrovervoer in Nederland.

@Broek: ATB wordt natuurlijk ook (op termijn) vervangen door dat Europese beveligingssysteem. ETCS/ERTMS...
 

10-06-2008 09:59:34
broek53
broek53
Ja, op termijn wel, ja.  

10-06-2008 10:44:50
vinny004
vinny004
Ik verwacht zelf een uitrol van 25 kV en ETCS vanaf de concessieverlening Hoofdnet in 2015. Tegen die tijd is hopelijk de OV chipkaart ook in gebruik  

10-06-2008 10:47:29
broek53
broek53
Lijkt mij ook een prima moment om dat te gaan regelen. Maar dan wel een uitrol, en niet de illusie wekken dat dat effetjes gebeurt binnen een paar weken of zo.  

10-06-2008 18:53:07
dh3201
dh3201
Ach, de complete vervanging van armseinen door daglichtseinen heeft ook meer dan 50 jaar geduurd, dus zal de rest ook wel lang gaan duren %08%


Shqiperise-lopers?
 

10-06-2008 19:33:41
salieri
salieri
Even tussendoor: Wordt ATB-NG dan ook vervangen door die nieuwe beveiliginstoestand?

@Mod: Nu de nieuwe VIRM stellen er zijn, kan die vraagteken wel weg toch?%08%
 

10-06-2008 20:37:38
thom
thom
Als ze hier nu speculeren wanneer de beste tijd zou zijn om iets te vervangen, denk je dan dat ze nu bij de officiele instantie's al weten wát ze daadwerkelijk gaan vervangen.... ?  

11-06-2008 02:28:52
mren
mren
Quote
visscher:
Quote
mren: "Wij hebben een concessie voor een 1500V net, dus hebben we 1500V treinen".



Is het dan niet mogelijk om in de nieuwe concessie te stellen dat het net 25KV~ wordt. Dan heeft de NS geen poot om op te staan. Dit is misschien erg kort om alle installaties om te bouwen. Eventueel kan er in de nieuwe concessie een regel opgenomen worden met een tekst als: "Per 1 januari 20XX zal de netspanning 25KV~ bedragen".


Uiteraard, dat bedoelde ik ook. Maar ik heb meestal weinig zin om de uitgebreide gevolgen van een bepaalde zin uit te doeken te doen als dat ook veel korter kan.
Quote

Waarom is er met 25 KV geen combinatie met lightrail mogelijk dan, deze kunnen toch ook gewoon onder 25 KV rijden (mits omgebouwd uitraard).

Natuurlijk is dat wel mogelijk. Maar door het 'treinsysteem' als inherent anders te zien als het 'lightrailsysteem', kan dat natuurlijk nooit samen, want het een sluit het ander natuurlijk per definitie uit. Daarom is het al bijna een godswonder dat de RGL-spitstreinen zomaar mogen rijden tussen de LR's.
 

11-06-2008 06:21:00
salieri
salieri
Quote
thom: Als ze hier nu speculeren wanneer de beste tijd zou zijn om iets te vervangen, denk je dan dat ze nu bij de officiele instantie's al weten wát ze daadwerkelijk gaan vervangen.... ?
Dat is mijn vraag niet. Ik vraag of ATB-NG dan ook vervangen gaat worden, of alleen de eerste generatie...
 

11-06-2008 06:27:58
Somda
Somda
Leg mij eens uit dan wat ATB-NG met nieuwe VIRM te maken heeft?
Bij mij weten helemaal niks.Zit er niet in.%08%
 

11-06-2008 06:58:56
salieri
salieri
Is gewoon een vraagje tussendoor, omdat ze het over die nieuwe treinbeveiliging hebben/hadden. En voor zo'n vraag wil ik niet meteen een heel nieuw topic openen