21-05-2008 21:33:43 | ||
---|---|---|
1855
|
Stoelen zijn hetzelfde gebleven, de kleur en het stofje zijn anders. |
21-05-2008 21:49:30 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Zoals ik al eerder melde : de stoelen zijn bijna hetzelfde alleen de 1e klas krijg leeslampjes naast de hoofdsteunen en zijn rood bekleed , en de 2e klas krijg blauwe bekleding |
21-05-2008 22:34:02 | ||
---|---|---|
kbrandsma
|
Quote Die Plan U's kunnen inderdaad wel naar de sloper, nu ze toch niet meer in Slowakije te slijten zijn%08%%08% |
22-05-2008 10:55:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het gaat echt razendsnel met VIRM-4. Volgende week worden ook de 9547 en 9549 verwacht. De voornaamste beproevingen die ermee gedaan moeten worden, is de combinatie met de drie oudere VIRM-generaties, gecombineerd als complete treinstammen, maar ook de combinatie van verschillende generaties in één treinstam. Met het wijzigingsblad van 25 augustus worden er al negen diensten voor VIRM-viertjes méér in de omloop opgenomen, dus dat belooft wat ! |
22-05-2008 12:10:52 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Dus in de tussentijd moeten alle proeven uitgevoerd zijn, lijkt me erg kortdag! Maarja, er zijn natuurlijk al VIRM´s dus hele geavanceerde proeven zijn niet zo nodig dan?? http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
22-05-2008 12:23:10 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen, het gaat voornamelijk om de combinatietesten, kennelijk. VIRM hoeft geen toelating meer te verkrijgen; in die zin is het "gewoon" een vervolgserie van bestaand materieel. |
22-05-2008 12:39:54 | ||
---|---|---|
NDS
|
Dus als je de VIRM stammen heel laat ben je als alles naar wens verloopt in een middag klaar. Als je bakken wisselt om oude en nieuwe bakken in één stam te krijgen en alles loopt naar wens is het dan een dagje of 2 werk, of kan dat nog sneller? Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
22-05-2008 12:55:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nu vraag je me teveel. Er zal vast wel een en ander méér getest moeten worden (anders hoefden er ook geen combinatietesten met ouder materieel gedaan te worden), maar hoe dan ook, veel is het (relatief) niet. Als ik het goed begrepen heb, worden de drie proefstellen rond 1 juli overgedragen. |
22-05-2008 13:05:34 | ||
---|---|---|
willy84
|
Quote Zo dat is idd wel heel snel%08% Dat beloofd wat. Zoals ik uit het topic afleid lopen ze gewoon in de omloop van de 4tjes mee. Echter zitten er bioreactoren onder, dus dat lijkt me niet praktisch. Ben heel benieuwd naar de interieur verschillen.%02% |
22-05-2008 13:28:56 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
kan ook wel snel gaan omdat ze er zo`n 4 tegelijk bouwen in de fabriek aldaar , heb een leuk foto`tje gezien daar zie je 4 glimmende V-irmpjes afgewerkt worden en ze staan allemaal lekker naast elkaar |
22-05-2008 13:40:23 | ||
---|---|---|
broek53
|
De aflevering van het 51e en laatste stel (9597) staat op de rol voor 1 juli 2009, dus reken maar uit... |
22-05-2008 14:10:09 | ||
---|---|---|
lucky
|
Pakweg 1 per week. Dat is echt mega productie. Laatst bewerkt door lucky op 22-05-2008 14:10 |
22-05-2008 17:25:21 | ||
---|---|---|
abcde
|
Inmiddels hebben we IRM-bakken uit 1993 tot ongeveer 1995 , de extra tussenbakken en compleet nieuwe stellen uit 2003 t/m 2005, en nu de vervolgserie gebouwd in 2008 en 2009. De oudste bakken uit VIRM zijn inmiddels 15 jaar oud. Zachtjes aan hebben deze een midlife-behandeling nodig. Is bekend wanneer dit gaat gebeuren ? En krijgt dan het hele stel deze behandeling, of alleen de oudste bakken van de negentiger-jaren uit zo'n stel ? Best lastig als je oude en nieuwe bakken in 1 stel hebt. %04% Laatst bewerkt door abcde op 22-05-2008 17:37 |
22-05-2008 17:50:32 | ||
---|---|---|
timtrein
|
HOV-Rn schreef (dat moeten jullie echt eens gaan lezen hoor, aanbevolen!) --- Enigszins parallel met de laatste LT1-revisies aan de oude VIRM-bakken, wordt aan een aantal van deze rijtuigen in Haarlem herstelwerk aan de vloeren verricht. Met de extra beurten wordt het mogelijk dat de VIRM-en met oorspronkelijke DD-IRM-rijtuigen tot 2012 kunnen blijven rijden, wanneer de eerste revisie van deze bakken op het programma staat. --- Nou staat het hier enigszins cryptisch, maar de LT1 is een 'kleine' revisie die vooral technisch van aard is. Maar in 2012 zal er dan wel een soort 'midlife' beurt gaan gebeuren, zo te zien. |
23-05-2008 12:40:49 | ||
---|---|---|
abcde
|
tja, dan krijg je hetzelfde : een verlengde IRM heeft bakken van verschillende leeftijd. In 2012 zijn de oudste bakken zo'n 18 jaar oud. Deze zijn dan toe aan een midlife-behandeling. Maar de later toegevoegde bakken aan dit stel zijn dan nog slechs 8 jaar oud. Zullen die bakken dan ook gelijk de midlife behandeling krijgen ? En verder : in 2030 raken de oude bakken van DD-IRM aan het eind, terwijl de later toegevoegde bakken aan dit stel nog wel zo'n 10 jaar meekunnen. %08% Heeft iemand een idee, hoe NS hiermee om denkt te gaan ? |
23-05-2008 13:19:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen, en ik weet ook wel zeker dat NS zich daar nog geen enkele gedachte over heeft gevormd. Tweeduizenddertig ! Dat is nog anderhalve concessie verder, terwijl de horizon van NS niet veel verder reikt dan het binnenhalen van de volgende. Bedoel ik verder niets mee, maar zeker is wel dat het geen enkele zin heeft om op materieelgebied over decennia te gaan nadenken. De geschiedenis leert dat het toch altijd anders loopt. Verspilde energie dus. Laatst bewerkt door broek53 op 23-05-2008 13:19 |
23-05-2008 13:26:50 | ||
---|---|---|
abcde
|
Zijn er wellicht gedachten wat er rond 2012 gaat gebeuren met de oudste IRM bakken, daar die dan zo'n 18 jaar oud zijn ? 2012 is niet zo ver meer. |
23-05-2008 13:40:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
Reviseren %05% maar dat was al duidelijk uit wat HOV schreef. Technisch in ieder geval en voordat iemand nou begint over de kleur van de stoelen of het al dan niet verwijderen van de liftschachten: daar moet het denken nog over beginnen, zo ongeveer. Organisatorisch wordt er wel eens een puzzeltje aan gewaagd, meen ik te weten. Een hoofd-variant lijkt mij het bij elkaar brengen van VIRM-1-bakken in dezelfde treinstammen, waarbij de ABv6 (die in elke stam moet zitten en die allemaal van de tweede generatie zijn) steeds doorwisselt als een stam in revisie gaat. |
23-05-2008 13:52:45 | ||
---|---|---|
woepje
|
Mja het voordeel is dat je oude bakken en nieuwe bakken uit een stam kunt halen en zelf weer samen kunt voegen, maar dan bijvoorbeeld nieuw bij nieuw en oud bij oud. Daar zijn wel genoeg creatieve dingen op te bedenken. Een oud viertje (9400 serie) bestaat meestal uit 3 oude bakken en 1 nieuwe tussenbak. Je haalt de nieuwe tussenbak weg en die zet je bijvoorbeeld tijdelijk op reserve. De overige drie bakken gaan dan in revisie. Nadat die klaar zijn (zal gerust geen 80-jarenplan worden zo'n revisie) dan voeg je de nieuwe tussenbak weer tussen en klaar. Probleem is alleen dat de oude bakken met blauw interieur zitten en dat je met 1 bak zit die nog roze bekleding heeft. Om dat te voorkomen kan je ook het hele viertje in revisie gooien waarbij je de nieuwe bak (stoffe stoelen) minder aanpakt dan de overige drie bakken die wel toe zijn aan hun grote beurt. Ik weet overigens niet wat een midlife revisie zoal betekend voor zo'n treinstel, maar het lijkt mij dat dat iets meer is dan alleen het interieur aanpakken. Neem bijvoorbeeld het doedelzak geluid aan boord van de oude bakken. Dat probleem is bij de nieuwe bak al opgelost, dus dat hoef je niet te veranderen bij die bak. In dat geval kun je de revisie bij de nieuwe tussenbak dus wat reduceren. Ach alvorens het zover is zal men er wel wat op gevonden hebben, lijkt mij. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden dus dat komt allemaal wel goed. We zullen eerst maar eens kijken hoe de nieuwe VIRM's het gaan doen. |
23-05-2008 14:27:30 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Ik denk niet dat ze er wakker van liggen als er stellen rond rijden met blauwe en roze stoelen, eerlijk gezegd... |
23-05-2008 16:27:18 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Ach, er hebben zelfs Hondekoppen gereden met een IC uiterlijk en het normale NS geel als gevolg van bakwisselingen. Zelfs met Plan V (de 401) is er een stel op de baan geweest met 1 bak schijfremmen en de andere bak blokremmen. Dus daar zal inderdaad niet van wakker gelegen worden. |
23-05-2008 17:35:26 | ||
---|---|---|
geertw
|
Sowieso lijkt me niet dat de ABv6 eerder gereviseerd wordt dan noodzakelijk, dan houd je altijd een ongereviseerde bak in een gereviseerde stam. http://www.ovinnederland.nl/ |
23-05-2008 17:38:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Precies. Maar zoals gezegd: wie dan leeft, die dan zorgt, oftewel: tegen 2011 zal men zich daar wel eens over buigen, verwacht ik. |
23-05-2008 17:41:33 | ||
---|---|---|
geertw
|
Afwachten dus! http://www.ovinnederland.nl/ |
23-05-2008 22:52:09 | ||
---|---|---|
timtrein
|
En je kunt je ook voorstellen dat bij de 'midlife beurt' (whatever that may be) de oude bakken meer gelijk worden gemaakt aan de nieuwe bakken. Dat kan inhouden dat je ook de nieuwe bak aanpakt, maar dan veel meer op het interieur gericht dan op de techniek. Dan heb je weer één modern geheel dat weer een hele cyclus mee kan (afgezien van doorwisselacties dan, maar je pakt in principe de hele serie aan). Dat soort dingen. En inderdaad, tegen 2011 horen we het wel wat zich zoal aan ideeën ontvouwt. Tot die tijd zitten we in ieder geval nog opgescheept met die smalle trappen en nutteloze liften %02% |
23-05-2008 23:16:48 | ||
---|---|---|
kwant_ban
|
Quote VIRM is ook geen intercitytreinstel. Het is InterRegio treinstel (het woord zegt het al)Verlengt Inter Regio Materieel. Dit is bedoelt voor sneldiensten op korte afstanden. Is dus eigelijk voor de sneltrein, alleen die treinsoort is er bij NS niet meer. NS zet die dingen nu zomaar in. Op stoptreinen, maar ook in Intercity-diensten. |
24-05-2008 00:31:10 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
QuoteOp welke dan? Planmatig? (late, vroege en zonetreinen uitgezonderd) Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2008 00:31 |
24-05-2008 00:54:30 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote En NS heeft ook nauwelijks intercitydiensten meer, de meeste zijn inmiddels al lang tot veredelde interregiosneltreinen gedegradeerd en de rest zijn sprinters die een paar haltes overslaan. Shqiperise-lopers? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
24-05-2008 10:07:39 | ||
---|---|---|
geertw
|
Pfft, krijgen we die discussie weer? %03% http://www.ovinnederland.nl/ |
24-05-2008 14:18:13 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Taigagaai: Graag on topic blijven. Discussie's over comfort en IC status mogen elders gevoerd worden. |
24-05-2008 16:09:12 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Iemand enig idee of de trappen precies naast elkaar liggen zoals in de DD-AR? Of zit er nog wat tussen? (tjonge, ben nu echt benieuwd naar de pics) |
24-05-2008 16:15:00 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Daar is maar 1 remedie tegen en dat is gewoon rustig op je stoel blijven zitten en wachten tot er foto's komen. Of je gaat naar buiten om zelf lekker foto's te maken. |
24-05-2008 17:08:11 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Quote kijk eens in de kopbakken (aan de kopkant ) bij een huidige VIRM. Daar zit ook geen lift en zo is volgens mij ook de indeling in de nieuwe VIRM's op alle trappen... |
26-05-2008 10:17:36 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Quote VIRM materieel is multifunctioneel treinmaterieel en komt zowel tot zijn recht in stoptreindiensten (ik zie het graag verschijnen op Leiden - Duivendrecht - Hilversum - Urecht), als op intercitydiensten (800). Bovendien kan het eenvoudig worden omgebouwd voor hogesnelheidsdiensten en geschikt gemaakt voor snelheden tot 200 km/h |
26-05-2008 10:34:50 | ||
---|---|---|
Somda
|
Nu maar hopen dat het niet regent.%08% Leuk voor de midden- en lange afstanden,maar als stopper? |
26-05-2008 18:23:00 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Dat spul komt dus echt niet tot zijn recht in stoptreindiensten... met al die krappe trapjes en deuren, traag optrekken en weinig aangedreven assen. Inderdaad, lekker in de regen, ahum! |
26-05-2008 19:16:11 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Laten we eerst maar eens alle DD-AR en PlanT/V uit de IC-diensten verwijderen alvorens VIRM in de stopdienst in te gaan zetten. |
26-05-2008 19:53:12 | ||
---|---|---|
keesje
|
'Alle'? Hoeveel zijn dat er wel niet dan? |
26-05-2008 20:01:01 | ||
---|---|---|
robbertc
|
3900, 3400, 4500, 4900, 5400... Laatst bewerkt door robbertc op 26-05-2008 20:01 |
26-05-2008 20:04:49 | ||
---|---|---|
keesje
|
Poeh das heel wat! De 5400 slaat alleen Spaarnwoude over, dus zo'n IC is dat nou ook weer niet (al noemen ze het wel zo, oke). De 3400 is ook zo'n semi-sneltrein die dan wel en dan weer eens niet stopt. De 4500 is (nu) nog een stoptrein en ach, de 4900 rijdt ook op wel drie stationnetjes door. Dit zijn ook geen series waar VIRM gerechtvaardigd is als je het mij vraagt. Misschien de 3900, maar die serie zit aan de 4300 gekoppeld qua omloop en voor keringen op 'zichzelf' is geen plek in Hfdo. |
26-05-2008 20:19:27 | ||
---|---|---|
robbertc
|
De 5400 zal op den duur wel sprinter worden, de overige series zijn intercity, die dan eigenlijk ook met intercity-materieel gereden moeten worden. Op dit moment 'voldoet' DDAR en mat'64 aan beide formules, de vraag is hoe lang dat nog duurt... En trouwens, volgens mij keert de 3900 in Hfdo nog wel op zichzelf (is voor 2009 iig wel de bedoeling), maar keert in Lls op de 4300 Laatst bewerkt door robbertc op 26-05-2008 20:21 |
26-05-2008 20:31:44 | ||
---|---|---|
robbertc
|
ok, excuus voor het veroorzaken van die verwarring.. |
26-05-2008 20:33:34 | ||
---|---|---|
keesje
|
De 3900 keert zowel in Hfdo als in Lls op de 4300. De 4300 idem op de 3900. Het mat rijdt dus rondjes Lls-3900-Hfdo-4300-Lls-3900, etc. Anderen rijden Lls-4300-Hfdo-3900-Lls-4300-Hfdo-3900 etc. Maar het ging over nieuwe VIRM's |
26-05-2008 20:55:05 | ||
---|---|---|
ijsm
|
Zowel a.s. woensdag als donderdag arriveren nieuwe VIRM's in Vl, en gaan daarna op eigen kracht naar Utctw. Volgens mij was het iets van Vl 14.14, Utctw 16.30. Railion stelt volgens mij een pilot. Laatst bewerkt door ijsm op 26-05-2008 20:55 |
26-05-2008 21:38:24 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Quote Nou, de 3400 vind ik wel serie die goed is voor VIRM, qua capaciteit zou in de spits een zesje ook nog goed zijn, en hij stopt niet op heel veel stations, alleen amrn en Hl0 vind ik raar. Castricum is altijd druk en Utg is een overtapstation, net als Bv waar het altijd wel druk is. Maar om even terug te keren naar de VIRM, hij stopt niet om de paar minuten, en kan op veel stukken een snelheid van 140 halen, dus hier komt hij aardig tot zijn recht vind ik. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
26-05-2008 21:55:01 | ||
---|---|---|
woepje
|
QuoteHoeveel zijn dat er dan? Ik meende hier laatst te hebben gelezen dat er nog 3 onderweg zijn, dus wellicht zijn deze nu aan de beurt? QuoteNou als men VIRM te traag vindt voor de stoptreintjes, dan zullen IC's zoals de 500 wel beter geschikt zijn, nietwaar? Nu maar hopen dat de stop in Asn niet teveel vertraging oplevert vanwege het optrekken %08%%08%. Laatst bewerkt door woepje op 26-05-2008 21:55 |
26-05-2008 22:00:11 | ||
---|---|---|
Somda
|
Het is mijn ervaring dat een VIRM in een stopper (5700,incidenteel in de 4300)niet echt tot zijn recht komt. |
26-05-2008 22:07:42 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Quote Als ik vanaf Hlo naar pakweg Bv, Hlm of de Zaanstreek wil, hoe ga ik dat dan doen als de 3400 niet te Hlo stopt? Via Ass? Leuke omweg. Maar goed, terug naar de nieuwe VIRM's Gr Jack |
26-05-2008 22:12:02 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Ja dat is inderdaad wel een goeie ja, maar dan moet je dus in Cas overstappen%03% lijkt me ook niet goed nee. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
26-05-2008 22:19:38 | ||
---|---|---|
robbertc
|
QuoteStel 9548 is binnen, stellen 9547 en 9549 komen er binnenkort aan, als het goed is. Met deze 3 stellen gaan ze verschillende testen doen. |
26-05-2008 22:40:54 | ||
---|---|---|
2296
|
Quote Door wat worden ze gesleept in Duitsland ? Deze komen zeker uit Aken ? |
26-05-2008 23:01:15 | ||
---|---|---|
geert
|
Vanavond rond 18.15 uur stond de 9548 gekoppeld aan de 9516 op Utctw. Dus de testen zullen wel begonnen zijn. Groetjes, Geert. |
26-05-2008 23:01:49 | ||
---|---|---|
Somda
|
Waarom gesleept? De 9548 kwam ook zelfstandig rijdend naar de Ut Ctw. Een Pilot is voor begeleiding van een mcn zonder de juiste wegbekendheid of materieel bekendheid. |
26-05-2008 23:07:50 | ||
---|---|---|
thom
|
De vraag over slepen ging over Duitsland geloof ik, lijkt me niet zo'n goed plan om daar een VIRM op te bouwen... Hoewel.... %08% |
26-05-2008 23:19:02 | ||
---|---|---|
Somda
|
Idd niet goed/te snel gelezen. Maar wel en leuke optie%08% |
27-05-2008 09:58:19 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Quote Ik vier altijd een klein feestje als in die treinseries eindelijk eens normaal ruimzittend en comfortabel VIRM mat zit (met ook nog eens meer reizigerscapaciteit, zodat men ook nog eens minder het gevoel krijgt in sardineblik op wieltjes te zitten) |
27-05-2008 10:38:30 | ||
---|---|---|
ijsm
|
Live vanuit Em...: QuoteZal wel een RD-loc zijn met remwagens . |
27-05-2008 10:43:42 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Naar Heerlen werden de locs door een RD 225 gesleept. Het zal nu waarschijnlijk wel iets van een RD 140 zijn of zo. |
27-05-2008 14:44:58 | ||
---|---|---|
martw
|
Volgens mij zijn ze al begonnen met het testen van de 9548: vandaag zag ik 'm staan op Utctw met een 'oud' broertje eraan gekoppeld: de 9516. Wellicht gaan ze testen of 'oude' en 'nieuwe' VIRM'en goed samengaan? Martijn |
27-05-2008 14:52:15 | ||
---|---|---|
nielske90
|
Al gemeld, 7 berichten boven je. Zo te zien hebben ze dus gewoon samen de nacht doorbracht in Utctw... |
27-05-2008 15:06:14 | ||
---|---|---|
martw
|
Sorry, overheen gelezen... Ik wil er nog wel aan toevoegen dat ik ze (de 9548 en 9516) gisterenmiddag ook gezien heb, maar toen waren ze nog niet gekoppeld. Nu dus wel. |
06-06-2008 16:57:02 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ook hier zit zeker nog geen 25Kv in waarop de V-IRM's waren voorbereid? |
06-06-2008 17:08:26 | ||
---|---|---|
thom
|
Zo nuttig lijkt me dat voorlopig nog niet... |
06-06-2008 17:09:38 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
ummzz neej waarom zou je er 25Kv inbouwen als je er nog niet mee kan rijden ? voorbereid zijn ze wel maar voorderest ook niks%05% |
06-06-2008 17:34:28 | ||
---|---|---|
maxime
|
HSL?;) (al duurt dat ook nog ff) Laatst bewerkt door maxime op 06-06-2008 17:34 |
06-06-2008 18:11:10 | ||
---|---|---|
mren
|
Heel dat 25kV-gebeuren is een kip-ei-verhaal. NS wil er niet in investeren omdat er geen 25kV (reizigers)lijnen zijn in dit land, en ProRail ziet daar de noodzaak niet van in omdat zich waarschijnlijk weinig vervoerders hebben gemeld met de wens onder 25kV te gaan rijden. En zo kan met lekker naar elkaar wijzen en het handje ophouden in Den Haag. Wie weet...misschien tegen de tijd dat ICM en de 1700/1800'en buiten dienst gaan . |
06-06-2008 18:18:59 | ||
---|---|---|
MVB87
|
Heeft er toevallig iemand al foto's kunnen maken van de nieuwe VIRM stellen? |
06-06-2008 19:07:58 | ||
---|---|---|
webguy
|
Er zijn er genoeg Aan de buitenkant is er weinig verschil te zien geloof ik... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
06-06-2008 19:25:55 | ||
---|---|---|
MVB87
|
Ik heb er nog geen kunnen vinden.. Heb je toevallig een site? |
06-06-2008 19:55:28 | ||
---|---|---|
webguy
|
Ok, ik kan 'm ook niet vinden Maar ik heb minimaal 1 foto gezien... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
06-06-2008 20:39:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteWat NS betreft is deze stelling onjuist. Het hele VIRM-project heeft in het teken gestaan van het gereed maken van de VIRM voor 25 kV. Vandaar het aparte type ABv6 met verzwaarde constructie, maar vooral ook het omleggen van een fiks deel van de stroomvoorziening naar die ABv - met verbouwingen van alle mBvk's (zie de stroomafnemers. Daardoor heeft het verlengingsproject enkele miljoenen meer gekost dan als men alleen maar bestaande tussenbakken zou hebben aangeschaft. Ervan uitgaande dat men dan ueberhaupt tot verlenging van de bestaande DDIRM's zou zijn overgegaan. |
07-06-2008 00:28:57 | ||
---|---|---|
mren
|
Was dat dan omdat NS verwachtte dat 25kV de mode ging worden (oftwel: weest voorbereid), of was (of is?) het een wens van NS om ooit eens heel Nederland op 25kV te brengen? (Of 15kV, afhankelijk van de plannen van onze oosterburen) |
07-06-2008 00:35:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het was de tijd dat gepland was dat de buitensporen van Amsterdam - Utrecht op 25 kV gebracht zouden worden en de rest van de HSL Oost (Utrecht - Arnhem in ontwerp was met 25 kV. Het was ook de tijd dat er faseringsplannen werden gemaakt hoe het hoofdnet over zou kunnen gaan naar 25 kV. De scheiding der geesten, lees: de splitsing van het NS-bedrijf in ProRail en NS, heeft als heel belangrijk slachtoffer gehad dat het 25 kV-verhaal achter de horizon verdween. |
07-06-2008 01:00:32 | ||
---|---|---|
mren
|
En daar is het kip-ei-probleem ook geboren lijkt me. En tenzij de overheid de regie neemt om met vooruitziende blik afspraken te maken over bijvoorbeeld het hoofdrainet, zou het gezien de steeds zakelijker houding tussen NS en PR zomaar kunnen dat als PR naar 25kV zou willen (wat uit puur infrabeheeroogpunt op de korte termijn (minder dan 15 jaar) niet erg economisch zou zijn), NS PR op zal willen laten draaien voor de verbouwkosten. "Wij hebben een concessie voor een 1500V net, dus hebben we 1500V treinen". Maar goed, dit wordt een beetje de Nederlandse ziekte van het probleemzoeken voor het aan de orde is Laatst bewerkt door mren op 07-06-2008 01:01 |
08-06-2008 09:52:54 | ||
---|---|---|
aestudent
|
QuoteGeen foto's, maar het verschil aan de buitenkant is nihil. Gister wel vier stuks (9547 t/m 9550) zien staan te On, waarbij de 9547 al direct omgetoverd was tot VIRM zesje... |
08-06-2008 11:27:43 | ||
---|---|---|
salieri
|
Onnen is betreft foto's ook niet een erg goede locatie. Veel bomen die het zicht beperken als je niet er langs rijdt met de trein |
08-06-2008 17:31:00 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote 2 bakken er tussen gepropt ofzo? |
08-06-2008 17:48:01 | ||
---|---|---|
MVB87
|
Quote Ok, de verschillen zijn inderdaad nihil heb ik begrepen, maar het is toch altijd mooi om foto's te kijken van net nieuwe treinen. Over een tijd zijn de kleuren toch alweer een stuk valer ! |
08-06-2008 19:56:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zeker dat de 9550 er ook al is? Die stond namelijk pas in de planning voor eind juni. |
08-06-2008 20:39:12 | ||
---|---|---|
dikboom
|
Quote Ik kan mij vergissen (ik zal het morgen controleren), maar volgens mij staat de 9547 nog compleet voor een losse kopbak. Met de 8628 is wel het een en ander gebeurd (zie hiervoor de opvallende dingen van 5 juni j.l.) Om dit stel met nieuwe bakken scharrelden nogal wat Duitse monteurs. Ik zal morgen met de verrekijker proberen te kijken hoe een en ander in elkaar steekt. Groet, Meindert Dikboom. Laatst bewerkt door dikboom op 09-06-2008 13:11 |
09-06-2008 09:28:43 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Quote Dat is niet helemaal waar. Ik heb zelf een rapportje van het ministerie van Verkeer en Waterstaat liggen waarin deze investering expliciet werd genoemd, en waarin de ombouw van het kernnet naar 25 kV werd verworpen, omdat (naast de hoge kosten) er dan geen combinatie met lightrail meer mogelijk zou zijn... Nieuwe infrastructuur die wordt opgeleverd door ProRail is bovenleidingtechnisch geschikt voor ombouw naar 25 kV (Hemboog, Gooiboog, A'dam - Utrecht etc.) |
09-06-2008 09:42:16 | ||
---|---|---|
visscher
|
Quote Is het dan niet mogelijk om in de nieuwe concessie te stellen dat het net 25KV~ wordt. Dan heeft de NS geen poot om op te staan. Dit is misschien erg kort om alle installaties om te bouwen. Eventueel kan er in de nieuwe concessie een regel opgenomen worden met een tekst als: "Per 1 januari 20XX zal de netspanning 25KV~ bedragen". Waarom is er met 25 KV geen combinatie met lightrail mogelijk dan, deze kunnen toch ook gewoon onder 25 KV rijden (mits omgebouwd uitraard). |
09-06-2008 13:19:13 | ||
---|---|---|
dikboom
|
QuoteVanmorgen ben ik met de verrekijker op stap gegaan en heb het volgende gezien. Treinstel 9547 staat compleet te pronken. De 9549 is "opgenomen" in een zesje. En een zesje (de 8628) is gebruikt om "opgenomen" te worden in een nieuw viertje. Groet, Meindert Dikboom. |
09-06-2008 18:58:57 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Wat een onzinargument. Er rijdt inmiddels al lang lightrail op 15 kV en ook op 25 kV op de wereld. Shqiperise-lopers? |
09-06-2008 20:13:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Tuurlijk kan je dat erin zetten. Benieuwd hoe lang de oudejaarsnacht dan moet worden om ProRail de kans te geven het hele hoofdrailnet op 25 kV om te schakelen. Heben jullie enig idee wat er moet gebeuren en wat het kost om viaducten te isoleren en alleen al de ATB immuun te maken voor de door 25 kV opgewekte inductiestromen? Het is geen modelbaan waar je even een andere transformator op zet. |
10-06-2008 08:02:40 | ||
---|---|---|
aestudent
|
QuoteSorry, de 9550 blijkt er inderdaad nog niet te zijn. Ik heb de 9549 als zesje zien staan en heb de nummers van de 9547 en 9548 kunnen lezen. Het viertje dat daarachter stond blijkt niet de 9550, maar de "8628" te zijn geweest... |
10-06-2008 09:42:40 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Quote In ieder geval zou het (ik citeer uit mijn hoofd uit het rapport) niet combineerbaar zijn met (snel)tram of metrovervoer in Nederland. @Broek: ATB wordt natuurlijk ook (op termijn) vervangen door dat Europese beveligingssysteem. ETCS/ERTMS... |
10-06-2008 09:59:34 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, op termijn wel, ja. |
10-06-2008 10:44:50 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Ik verwacht zelf een uitrol van 25 kV en ETCS vanaf de concessieverlening Hoofdnet in 2015. Tegen die tijd is hopelijk de OV chipkaart ook in gebruik |
10-06-2008 10:47:29 | ||
---|---|---|
broek53
|
Lijkt mij ook een prima moment om dat te gaan regelen. Maar dan wel een uitrol, en niet de illusie wekken dat dat effetjes gebeurt binnen een paar weken of zo. |
10-06-2008 18:53:07 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Ach, de complete vervanging van armseinen door daglichtseinen heeft ook meer dan 50 jaar geduurd, dus zal de rest ook wel lang gaan duren %08% Shqiperise-lopers? |
10-06-2008 19:33:41 | ||
---|---|---|
salieri
|
Even tussendoor: Wordt ATB-NG dan ook vervangen door die nieuwe beveiliginstoestand? @Mod: Nu de nieuwe VIRM stellen er zijn, kan die vraagteken wel weg toch?%08% |
10-06-2008 20:37:38 | ||
---|---|---|
thom
|
Als ze hier nu speculeren wanneer de beste tijd zou zijn om iets te vervangen, denk je dan dat ze nu bij de officiele instantie's al weten wát ze daadwerkelijk gaan vervangen.... ? |
11-06-2008 02:28:52 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Uiteraard, dat bedoelde ik ook. Maar ik heb meestal weinig zin om de uitgebreide gevolgen van een bepaalde zin uit te doeken te doen als dat ook veel korter kan. Quote Natuurlijk is dat wel mogelijk. Maar door het 'treinsysteem' als inherent anders te zien als het 'lightrailsysteem', kan dat natuurlijk nooit samen, want het een sluit het ander natuurlijk per definitie uit. Daarom is het al bijna een godswonder dat de RGL-spitstreinen zomaar mogen rijden tussen de LR's. |
11-06-2008 06:21:00 | ||
---|---|---|
salieri
|
QuoteDat is mijn vraag niet. Ik vraag of ATB-NG dan ook vervangen gaat worden, of alleen de eerste generatie... |
11-06-2008 06:27:58 | ||
---|---|---|
Somda
|
Leg mij eens uit dan wat ATB-NG met nieuwe VIRM te maken heeft? Bij mij weten helemaal niks.Zit er niet in.%08% |
11-06-2008 06:58:56 | ||
---|---|---|
salieri
|
Is gewoon een vraagje tussendoor, omdat ze het over die nieuwe treinbeveiliging hebben/hadden. En voor zo'n vraag wil ik niet meteen een heel nieuw topic openen |