Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Nieuwe VIRM's

Woensdag 11 jun 2008 - 07:56:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Taigagaai: Verhalen over ATB en dergelijke mogen in een nieuw forum. Hier blijven we bij de nieuwe VIRM stellen.
@Sander, er zijn genoeg topics in het forum waarin 1 vraag staat met één of meerdere antwoorden.

Woensdag 11 jun 2008 - 21:30:38
thtc
thtc
De verschillen aan de buitenzijde zijn idd vrij klein. Aan de buitenzijde ontbreken de niet-roken pictogrammen (zoals ook op de ICMm).

Voor zo ver ik heb kunnen zien, zijn dezelfde stoelen gebruikt als in de serie 9500/8700. De stoelen hebben blauwe bekleding in de 2e klas en rode in de 1e klas. In de 1e klas zijn leeslampje aangebracht aan de hoofdsteunen. Overige wijzigingen betreft de afwezigheid van liften waardoor de deuren naar het compartiment breder zijn. De deuren zijn overigens net als in de oudere series schuin geplaatst.

Donderdag 12 jun 2008 - 06:45:36
Rolffiej19
Rolffiej19
A.s zaterdag op zondag nacht komt V-irm 9549 naar A`dam Zaanstraat voor 1 hele dag

Donderdag 12 jun 2008 - 12:04:53
2296
2296
Stel heeft de hele nacht binnen gestaan voor Bombardier die een aantal kleine werkzaamheden heeft uitgevoerd.

Laatst bewerkt door 2296 op Zondag 15 jun 2008 om 05:35:17

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 16 jun 2008 - 02:33:11
torsten
torsten
Zaterdag stond het stel 9549 voor een tijdje op Utrecht CS, mij was hij opgevallen door de frisse kleuren anders had ik hem over de kop gezien, ik voeg er ook even een foto bij. www.torro-trains.com

Mvgr Torsten (www.Torro-Trains.com)

Maandag 16 jun 2008 - 09:01:24
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
ligt het nu aan mij of hebben ze direct ook de bescherminskap bij de koppeling wegbezuinigd? De NS gebruitk die dingen trouwens toch niet, dus het zou me niet verbazen...

Maandag 16 jun 2008 - 09:23:28
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Helemaal aan het einde van het (eerste) rijtuig staat een redelijk grote blauwe tekst. Is dat het rijtuignummer?


Maandag 16 jun 2008 - 09:45:43
thejag
thejag
Wellicht heeft iemand dit al gezien, heeft de bovenverdieping nu eigenlijk ook meer een coach-opstelling qua stoelen of is dit bij het oude gebleven?

grt, Michiel

Maandag 16 jun 2008 - 11:09:21
willy84
willy84
Lijkt me niet, als je de stoelen namelijk tegen elkaar aanzet dan heb je daar tussen ruimte voor bagage. Aangezien er geen rekken boven de plaatsen zitten is dat wel zo handig.

Maandag 16 jun 2008 - 11:22:04
ruysdael
ruysdael
En waar is die mooie airco gebleven in de cabine?


Maandag 16 jun 2008 - 11:26:11
mark
mark
Weggewerkt in een normaal airco-systeem neem ik aan


Maandag 16 jun 2008 - 12:34:03
Rolffiej19
Rolffiej19
jup die zit nu aan de linkerkant van de mcn boven z`n hoofd hehe (zie je niks van alleen paar gaatjes)

Maandag 16 jun 2008 - 16:30:06
tibbels
tibbels
Quote
torsten: Zaterdag stond het stel 9549 voor een tijdje op Utrecht CS, mij was hij opgevallen door de frisse kleuren anders had ik hem over de kop gezien, ik voeg er ook even een foto bij. www.torro-trains.com
Inderdaad mooi schoon, zie je niet vaak

Maandag 16 jun 2008 - 19:22:24
thom
thom
Quote
SleutelMan: ligt het nu aan mij of hebben ze direct ook de bescherminskap bij de koppeling wegbezuinigd? De NS gebruitk die dingen trouwens toch niet, dus het zou me niet verbazen...
Het zou ook een beetje nutteloos zijn om die klepjes te installeren als je ze vervolgens weer met tiewraps vastknoopt...

Maandag 23 jun 2008 - 21:45:34
treinfan
treinfan
Quote
nielske90: Helemaal aan het einde van het (eerste) rijtuig staat een redelijk grote blauwe tekst. Is dat het rijtuignummer?
Ja, elke bak heeft een volledig UIC-nummer erop staan en niet de verkorte nummers zoals op de 'oude'-VIRM's.

[Bezig met laden...]

Maandag 23 jun 2008 - 21:56:43
2296
2296
Elke bak heeft ook nog het korte nummer er op staan. Al zijn de cijfertjes een stukje kleiner.

Maandag 23 jun 2008 - 22:01:42
kleine_man
kleine_man
Heeft iemand deze nummertjes ook al opgeschreven??? Wil deze persoon ze ook wereldkundig maken??? Mijn dank zal iig groot zijn!

Groet Patrick

Dinsdag 24 jun 2008 - 12:41:40
daniel81
daniel81
Quote
treinfan: Ja, elke bak heeft een volledig UIC-nummer erop staan en niet de verkorte nummers zoals op de 'oude'-VIRM's.
Is dat een nieuwe Europese afspraak ofzo? In Duitsland is men namelijk ook hard bezig alle locs op de zijkant van UIC-nummers te voorzien.

Dinsdag 24 jun 2008 - 13:03:33
daan6
daan6
Da's idd een Europese afspraak

Dinsdag 24 jun 2008 - 17:42:42
2296
2296
Quote
kleine_man: Heeft iemand deze nummertjes ook al opgeschreven??? Wil deze persoon ze ook wereldkundig maken??? Mijn dank zal iig groot zijn!
Kijk even bij de materieel samenstelling van IRM daar staat de 9549 ook al tussen. Weet niet verder niet hoe ik dat lange nummers kan invoeren

Laatst bewerkt door 2296 op Dinsdag 24 jun 2008 om 17:43:08

Dinsdag 24 jun 2008 - 21:54:56
kleine_man
kleine_man
Dat had ik inderdaad daarna gedaan en zag toen de verkorte nummers.

Maar ik ben ook wel heel benieuwd naar de UIC nummers.

Groet Patrick

Vrijdag 27 jun 2008 - 18:55:36
robbertc
robbertc
Berichtje over de nieuwe VIRM's op nu.nl:
www.nu.nl
Nog niet eens allemaal onzin, valt weer mee

Zaterdag 28 jun 2008 - 08:41:57
aestudent
aestudent
Klopt het bericht dat er straks met max. 14 bakken gereden mag worden i.p.v. 12?

Laatst bewerkt door aestudent op Zaterdag 28 jun 2008 om 08:42:06

Zaterdag 28 jun 2008 - 09:23:30
Somda
Somda
Was in het begin,bij in dienst komen van VIRM 16,maar dat is terug geschroefd naar 14 bakken maximaal.


Zaterdag 28 jun 2008 - 09:41:16
lamote_ban
lamote_ban
Quote
robbertc: Berichtje over de nieuwe VIRM's op nu.nl:
www.nu.nl
Nog niet eens allemaal onzin, valt weer mee
Ik las ook elders al dat de 3500 met VIRM gaat rijden.
Iemand enig idee wat er dan met ICRm gaat gebeuren?
Toch niet naar de mottenballenvloot neem ik aan.

Zaterdag 28 jun 2008 - 09:53:33
dh3201
dh3201
Vervanging voor af te voeren ICK?

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 28 jun 2008 - 09:58:02
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Ik heb hier ergens gelezen dat het ICRm uit de 3500 rechtstreeks doorgeschoven werd naar de 1900, om zo de oude ICK-rijtuigen eruit te halen...


Zaterdag 28 jun 2008 - 09:59:25
lamote_ban
lamote_ban
@dh3201
ICK wordt in de 1900 de laatste jaren buiten de spits al steeds minder ingezet vanwege de onhandig grote vaste 11-baks stammen en vervangen door VIRM. ICRm heeft datzelfde probleem, dus dan zou dat eigenlijk alleen nog spitsinzet gaan worden. Wel een beetje zonde van die peperdure verbouwing.

Zaterdag 28 jun 2008 - 10:12:14
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Dat is natuurlijk onzin. Ik zie absoluut het probleem niet in van lange treinen. Zelfs met ICK gaat het prima (incl. loc omlopen). Bij ICRm zal het alleen maar makkelijker worden omdat je niet hoeft om te lopen.

En daarbij, ICK gaat helemaal niet aan de kant buiten de spits De hele omlopen blijven over het algemeen de hele dag gelijk, waarbij de VIRM vaak in de drukste spitsrichtingen zit.

Laatst bewerkt door nielske90 op Zaterdag 28 jun 2008 om 10:13:28


Zaterdag 28 jun 2008 - 10:55:42
dumpy_dump
dumpy_dump
Alleen in de avonduren en in het weekend gaat nu een deel van het ICK aan de kant. Zelfde met ICRm trouwens.

Zaterdag 28 jun 2008 - 11:09:50
fabrierban
fabrierban
Ook NS zal er gezien de explosief stijgende energieprijzen niet aan ontkomen om in de toekomst wat kritischer te gaan kijken naar de materieelinzet buiten de spits. Ik verwacht dat zeker gevolgen zal krijgen voor de inzet van lange inflexibele stammen zoals ICK/ICR.

Zaterdag 28 jun 2008 - 11:49:46
lykele
lykele
Ik vraag me af of het meeslepen van 3 extra bakken zoveel extra energie kost dat ofwel extra materieel gehouden kan worden (inclusief rangeren, op de juiste plek stallen) ofwel de inzet teruggebracht gaat worden.
Wat ik me wel voor kan stellen is dat dat materieel wordt ingezet op drukke lijnen, waar ook buiten de spits 1x VIRM-IV niet genoeg is.

Zaterdag 28 jun 2008 - 13:19:20
floriss
floriss
De enige juiste reden om ICRm in de 1900 in te zetten ter vervanging van ICK heeft te maken met de broodnodige revisiebeurt van de ICK rijtuigen. De eerste serie rijtuigen gaat dit najaar waarschijnlijk al aan de kant. Aangezien er voorlopig voldoende IC-materieel aanwezig is, zeker met die 51 VIRM-treinstellen, zal ICK voorlopig in de mottenballenvloot belanden.
De laatste grote revisiebeurt van ICK dateert uit 2002/2003.

Laatst bewerkt door floriss op Zaterdag 28 jun 2008 om 13:23:11

Zaterdag 28 jun 2008 - 17:37:16
fabrierban
fabrierban
@floriss
Ik las elders dat sloop van ICK ook een optie is.

Zaterdag 28 jun 2008 - 21:58:18
kevinevers
kevinevers
Even terug naar de virm ik zag dit filmpje op youtube:

www.youtube.com


Zaterdag 28 jun 2008 - 22:06:58
webguy
webguy
Die stem: welk snotjoch hebben ze daarvoor gestrikt Zelfs ik heb een betere presentatorstem...
Maar, die trein is wel redelijk 'likbaar' - mooie design: die stoelen enzo: lichten lijken ook beter geïntegreerd.

(Betere) foto's staan hier: www.mp-produktie.nl

Laatst bewerkt door webguy op Zaterdag 28 jun 2008 om 22:34:15

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Zaterdag 28 jun 2008 - 23:29:21
hvondelen
hvondelen
Dat is zeker een hele vooruitgang zeg, tenminste een echte eerste klas en misschien krijg je op die blauwe stoelen het 'intercity' gevoel een beetje, wat wat mij betreft in een VIRM iets nieuws is.

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

Zaterdag 28 jun 2008 - 23:35:15
fabrierban
fabrierban
Ik vind het blauw niet mooi.
Waarom weer zo'n lichte kleur die over een jaar smerig is?

Zondag 29 jun 2008 - 00:15:43
spoorhaas
spoorhaas
Twitter Stephan245
voor eventuele foto's kan je eens een kijkje nemen op www.ovnieuws.info

Zondag 29 jun 2008 - 00:17:37
lucky
lucky
Toevallig staat die link 3 posts hierboven ook?.....

Zondag 29 jun 2008 - 00:21:32
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
www.mp-produktie.nl
Die foto's van de hal? Is het nou echt zo grauw, of is dit nou een belabberde fotokwaliteit/filter?

En zit er geen koersdisplay meer in????

Zondag 29 jun 2008 - 01:05:05
kevinevers
kevinevers
Ik vind overigens wel die stoelen verdacht veel op die stoffen exemplaren lijken nu er bij de oudere serie's inzitten.

Laatst bewerkt door kevinevers op Zondag 29 jun 2008 om 01:06:15


Zondag 29 jun 2008 - 02:27:58
willy84
willy84
Ik vind het een mooi treintje geworden. Hij ziet er echt netjes uit!
De stoelen in de 2e klasse had ik echter een tintje donkerder genomen. Als de kleuren in het echt ook zo zijn als op mijn scherm althans.
Verder ben ik benieuwd of de stickers met "stilte-silence" in het raam zelf zitten of er gewoon opgeplakt. Die stickers verdwijnen namelijk continu.

Zondag 29 jun 2008 - 05:08:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
erhm?

kijk eens goed naar de nieuwe VIRM op de achtergrond van dit plaatje :

www.mp-produktie.nl).jpg

(het zou trouwens ook niet erg praktisch zijn etc.)

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zondag 29 jun 2008 om 05:09:06

Zondag 29 jun 2008 - 08:50:43
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Dat blokje hout doet het hem ook echt: www.mp-produktie.nl).jpg Verder vraag ik me af wanneer die vogels van de tafels worden getrokken/beklad. (Persoonlijk zou ik er niet rouwig om zijn)


Zondag 29 jun 2008 - 09:54:52
rh_ii
rh_ii
Quote
Aarclay: En zit er geen koersdisplay meer in????
Zo te zien heb je gelijk, en zitten er aan de binnenkant geen koersdisplays meer in Of zou men - net als in ICMm - tzt LCD-schermen met informatie ophangen? Verder vind ik het zeker in de tweede klas geen verbetering, lelijke blauwe kleur (lang niet zo diep als bij ICMm) en het geheel ziet er erg grauw uit. Veel wit en grijs. Ik vind de huidige VIRM toch een stuk warmer en gezelliger ogen...

Bas

Zondag 29 jun 2008 - 13:20:42
thom
thom
Quote
nielske90: Dat blokje hout doet het hem ook echt: www.mp-produktie.nl).jpg Verder vraag ik me af wanneer die vogels van de tafels worden getrokken/beklad. (Persoonlijk zou ik er niet rouwig om zijn)
Als je dat blokje hout op die voetplaat bedoeld, die valt over de typhoonpendalen heen zodat als je aan het werk bent en er lucht op staat je niet per ongeluk de hele werkplaats doof maakt...

En het lijkt me dat dat vogeltje in de print van het blad zit eigenlijk.

Zondag 29 jun 2008 - 13:31:01
spoorhaas
spoorhaas
Twitter Stephan245
De VIRM heeft opzich wel een paar mooie vorderingen..

Zoals die glazen tussen deuren met een printje van landschap, het 1e klas interieur is opzich een verbetering, maar die leeslampjes zijn misschien minder ( stoot snel je kop er tegen ), verder vind ik het minder dat het grouwer is geworden, alleen ben nu toch echt benieuwd hoe ze het balkon van de mBvk's hebben gereorganiseerd, ik kreeg het idee van de foto's af, dat die stoelen ( vis-a-vis ) er niet meer staan..

Ook idd die bestemmingsscherm uit het reizigers coupé vandaan, had best mogen blijven naar mijn idee, is toch altijd handig.. die rode lampen aan de binnenkant snap ik niet bepaald het nut ervan, dan heb ik ze liever buiten de trein zodat je goed kan zien of de deuren goed gesloten zijn ( bijv. zoals bij ICRm )

Zondag 29 jun 2008 - 13:54:27
thom
thom
Goeie kans dat er voor dat bestemmingsdisplay een TFT terug komt ofzo...

Zondag 29 jun 2008 - 14:15:23
jesse_z
jesse_z
Quote
spoorhaas: die rode lampen aan de binnenkant snap ik niet bepaald het nut ervan, dan heb ik ze liever buiten de trein zodat je goed kan zien of de deuren goed gesloten zijn ( bijv. zoals bij ICRm )
Het zal wel voor de veiligheid zijn, zodat dove mensen ook zien dat de deuren gaan sluiten...

Zondag 29 jun 2008 - 14:24:47
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Trouwens, sluiten ze nu ook automatisch, net als in de SGMm?

Zondag 29 jun 2008 - 14:49:11
spoorhaas
spoorhaas
Twitter Stephan245
Verwacht ik eerlijk gezegd niet, ( maar zeker weten doe ik het zeker niet! )

Zondag 29 jun 2008 - 22:46:37
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Ik vind het qua kleuren binnenin een verslechtering, het is zo grauw. Als ze nou exact dezelfde kleurstelling/materiaalkeus aanhielden van ICMm was het een stuk beter geweest, ik vind dit niet mooi uitzien. De leeslampjes zijn ook een achteruitgang, die heb je ook niet nodig is mijn mening, ook niet 's nachts, de grote TL lanmpen geven meer dan voldoende licht.
Verder qua techniek een verbetering: stroom terug bij remmen, bio(kern)reactor, enz. De stopcontacten zijn ook mooi, hopen dat ze óóit ook bij 2e klas komen.


Zondag 29 jun 2008 - 22:54:25
kevinevers
kevinevers
Quote
manuel25: De stopcontacten zijn ook mooi, hopen dat ze óóit ook bij 2e klas komen.
Of je moet er een verlengkabel inprikken. Kan je daar eigenlijk een boete voor krijgen?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 29 jun 2008 - 22:58:20
bjornl
bjornl
Die kleuren zullen een kwestie van smaak zijn; ik vind het een hele verbetering ten opzichte van origineel IRM. Niet dat dat zo slecht was, maar het was inmiddels aardig gedateerd (zó nineties). Voor een definitief oordeel wacht ik even tot ik er zelf in heb gezeten, dat komt toch vaak heel anders over dan op foto's.

Zondag 29 jun 2008 - 23:33:13
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
kevinevers:Kan je daar eigenlijk een boete voor krijgen?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Je mag met een tweede klas kaartje wel gaan staan in de 1ste klas, dus dan is het de vraag of stopcontactgebruik inbegrepen zit bij de prijs van een eerste klas-kaartje, of dat dat net als de wc algemeen gebruik is.

Laatst bewerkt door nielske90 op Zondag 29 jun 2008 om 23:33:47


Zondag 29 jun 2008 - 23:40:41
thom
thom
Het lijkt me wel gewoon met een beetje goed fatsoen te denken dat een stopcontact bij een 1e klas zitplaats, ook alleen voor die 1e klas zitplaats bedoeld is....
Of denk ik nou te logisch..

Daarnaast is het ook niet de bedoeling dat je met je tweede klas kaartje in de 1e klas gaat staan dacht ik...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 29 jun 2008 om 23:42:40

Zondag 29 jun 2008 - 23:56:02
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
de vloer die staat in de 1e klas net zo hard als in de 2e klas


Maandag 30 jun 2008 - 00:03:30
bjornl
bjornl
Nee, dat mag niet. Uit de AVR:

Een aanvullende
vervoerprijs is (naast eerder genoemde
boete) verschuldigd indien een Reiziger
reizend per trein met een
Vervoerbewijs tweede klasse in de
eerste klasse reist

Maandag 30 jun 2008 - 00:06:49
fastguy84
fastguy84
afgezien dat dit redelijk o/t is, is de kans ook klein dat je een vrij stopcontact vindt; zie ik het namelijk goed dat er 1 stopcontact is voor iedere 3 stoelen?
Het ontbreken van een display vind ik wel een erge tekortkoming... iedere busboer rijdt er al mee rond, maar voor de NS moet het wiel weer eens opnieuw worden uitgevonden.

Maandag 30 jun 2008 - 00:17:29
NDS
NDS
Ik had graag gezien dat er meer kleur in het materieel zat, het komt allemaal er grijs en zwart/wit over op de stoelen na, niet echt uitnodigend om mee te reizen. Vooral de balkons vind ik een docters/tandarts praktijk uitstraling hebben( eerste indruk), beetje meer kleur kan geen kwaat.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Maandag 30 jun 2008 - 00:20:33
geertw
geertw
Quote
jordydl1: de vloer die staat in de 1e klas net zo hard als in de 2e klas
Al lag er pluche, je mag er gewoon niet zijn met je tweede klas-kaartje

On topic: het nieuwe interieur vind ik wel strak, alhoewel de roze stoelen ook wel zo hun charme hebben

http://www.ovinnederland.nl/

Maandag 30 jun 2008 - 09:48:49
dh3201
dh3201
Eerste klas is meer dan alleen maar een bredere stoel, zachtere bekleding en/of meer beenruimte. Veel 1e klas reizigers kiezen ook voor de 1e klas voor de rust.

Shqiperise-lopers?

Maandag 30 jun 2008 - 11:03:20
kbrandsma
kbrandsma
Quote
manuel25: ...Verder qua techniek een verbetering: stroom terug bij remmen, bio(kern)reactor, enz. De stopcontacten zijn ook mooi, hopen dat ze óóit ook bij 2e klas komen.
Teruglevering aan de bovenleiding bij afremmen vindt toch ook plaats bij de oudere series?

Maandag 30 jun 2008 - 12:52:06
dutchtrain
dutchtrain
Ja bij de oudere stellen is dat ook het geval.

Verder vind ik het nieuwe interieur een stuk strakker eruit zien. Al had ik voor de 2e klas stoelen voor een donkerdere blauwe kleur gekozen.

Dinsdag 01 jul 2008 - 17:39:25
abcde
abcde
Hier een andere vraag over de nieuwe VIRM :

in de persmededeling van de nieuwe VIRM's lees je o.a. :

Eind 2009, als alle rijtuigen zijn geleverd, beschikt NS over 20.000 extra zitplaatsen.
De dubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een lengte van 14 rijtuigen. Dergelijke treinen zijn bijna 400 meter lang en bieden 1400 reizigers een zitplaats.

Als je dan gaat omrekenen : 20.000 zitplaatsen bij 200 bakken = 100 zitplaatsen per bak.
1400 reizigers in 14 rijtuigen = ook 100 zitplaatsen per bak

Is het nu juist dat een bak IRM zo'n 100 zitplaatsen telt ?
Een bak ICR had 80 zitplaatsen, ICRm dacht ik 84 (weet niet zeker).

Heeft een bak IRM dan slechts 25% meer zitplaatsen t.o.v. een ICR-bak ?
Niet meer ? Gaat er zoveel verloren door de ruimte die de trappen vragen ?

Dinsdag 01 jul 2008 - 17:52:17
2296
2296
Ja er gaat een hoop effectiefe ruimte verloren t.o.v. een ICRm. Bij ICRm heb je zo'n 20 meter effectiefe zitplaatsen. Bij een VIRM heb je je draaistellen en je trappen. Daar gaat een hoop ruimte mee verloren. Verder heeft het ook te maken wat voor zitplaats opstelling je heb. Ook de mBvk's vreten ruimte. Denk hierbij aan de cabine en de technische ruimte voor de tractie installatie. Die ruimte neemt toch zo'n +/- 6 zitplaatsen in beslag.

Dinsdag 01 jul 2008 - 19:45:24
broek53
broek53
Als het goed is, heeft gisteren de eerste nieuwe VIRM zijn afname-proefrit gemaakt en gaat vrijdag de tweede. De ritten worden in principe gemaakt op de Schiphollijn vanwege de 160 km/h (met de ATB uit, inderdaad), net als de voroge lichting. De aflevering van nieuwe stellen gaat nu ook weer van start, zodanig dat er - zoals vaker gemeld - per 25 augustus negen nieuwe stellen in dienst gesteld kunnen worden.

Dinsdag 01 jul 2008 - 19:48:33
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
en deze 9 gaan in een eigen omloop rijden of worden ze gewoon tussen de oudere series ingezet


Dinsdag 01 jul 2008 - 19:53:44
robbertc
robbertc
Ik heb even geen zin om te tellen hoe vaak dit al is benoemd door t hele forum heen, maar dat is zeker niet meer op 1 hand te tellen..

Dinsdag 01 jul 2008 - 19:55:52
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
en ik heb geen zin om te zoeken, en in dit topic zie ik het niet dus bij deze vraag ik het maar even.


Dinsdag 01 jul 2008 - 20:01:06
thom
thom
Nee dat is de insteek, ik heb geen zin dus zoekt een ander het maar op....

Dinsdag 01 jul 2008 - 20:04:31
robbertc
robbertc
Vooruit, heb even een bericht van mezelf opgezocht van 21 mei 19.10.45
Quote
Gaan per september in de diensten van de normale IV'en meedraaien. Verder ook niet specifiek in de 3700, hoor. Ze worden wel uitgewisseld via de 3700 om in On voor onderhoud te komen...

Dinsdag 01 jul 2008 - 20:26:46
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
oke, dank je


Dinsdag 01 jul 2008 - 20:55:11
ruysdael
ruysdael
Quote
jordydl1: en ik heb geen zin om te zoeken, en in dit topic zie ik het niet dus bij deze vraag ik het maar even.
Als je zoiets wil weten, dan maak je maar zin... Of zeg ik nu iets belachelijks?

Als ik het goed begrijp worden het aantal IV-dienstje dus wél uitgebreid, maar is niet vastgesteld of er in een bepaalde dienst een nieuw of een oud IV'tje zit?

Laatst bewerkt door ruysdael op Dinsdag 01 jul 2008 om 20:55:26


Dinsdag 01 jul 2008 - 21:38:15
dh3201
dh3201
Quote
jordydl1: en ik heb geen zin om te zoeken, en in dit topic zie ik het niet dus bij deze vraag ik het maar even.
Gewoon wachten en dan (als ze in de reizigersdienst rijden) bij recente spots kijken waar ze gespot zijn

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 01 jul 2008 - 21:57:22
lucky
lucky
Komen er nu eventueel ook nog een paar extra ritten in de 500 bij met VIRM per dgrl 2009? Anders krijg je gigantisch veel LM ritjes om de hele vloot VIRM in on te onderhouden.

Dinsdag 01 jul 2008 - 22:05:49
robbertc
robbertc
Worden 2 of 3 VIRM-IV per week uitgewisseld via de 3600. Van de 3600 die 8.14 aankomt in Zl, gaat 2 of 3 keer per week 1 stel naar On voor onderhoud

Dinsdag 01 jul 2008 - 22:10:07
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Jep dat gaat ook nog een dure grap worden. Daarom snap ik ook niet dat VIRM ver buiten het inzetgebied wordt onderhouden en gedaan. Ik denk dat men in drgl 2010 (wanneer de 700 doorgetrokken wordt naar Ledn en Gvc) de VIRM's laat uitwisselen met de 700. Tussen Shl - Gvc is dat ook geen overbodige luxe. Maar waarschijnlijk zal het wel eerder gaan gebeuren tenzij de NS dus geld wil weggooien met veel LM ritjes. En als er dan een paar standaard uitwisselingsritten zijn in de 700, hoeven dat niet meteen 12 bakken VIRM te zijn. Een los viertje in de avonduren is bijvoorbeeld ook mogelijk. Maar goed, we zullen zien.

Edit: via 3600 is ook mogelijk, maar nog altijd duurder dan bovengenoemd verhaal.

Laatst bewerkt door woepje op Dinsdag 01 jul 2008 om 22:10:58


Dinsdag 01 jul 2008 - 22:11:50
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Net zoals met de situatie dus voor 10 december 2006. Toen kwamen de stellen ook uit de 3600 en werden ze ook weer in de 3600 ingezet, ze kwamen toen als 73675 uit On naar Zl.

Dinsdag 01 jul 2008 - 22:17:19
ruysdael
ruysdael
Ik heb geen inzicht in de kosten van NS, maar wie zegt dat het duurder is om LM Zl-On te doen, dan om in een ICM-serie die geknoopt zit aan andere series uitzonderingen te maken door VIRM in te zetten en zo alles in de war te schoppen. Kijk, in de spitstrein kan ik het nog begrijpen, met die losse voortreinen en dergelijke. Maar om nou speciaal VIRM-dienstjes te plannen tussen al die ICM-diensten die met elkaar verknoopt zijn... Ik weet het niet.


Dinsdag 01 jul 2008 - 22:22:29
bjornl
bjornl
Quote
abcde: Een bak ICR had 80 zitplaatsen, ICRm dacht ik 84 (weet niet zeker).

Heeft een bak IRM dan slechts 25% meer zitplaatsen t.o.v. een ICR-bak ?
Niet meer ? Gaat er zoveel verloren door de ruimte die de trappen vragen ?
ICR(m) is natuurlijk getrokken, die hebben heel veel technische ruimte niet, en je vergelijkt een B-rijtuig met een gemengd AB-treinstel, waarin ook nog ruimte voor fietsen en dergelijke is opgenomen. Een ICR(m) A bevat maar 59 zitplaatsen! Je zou dan op zijn minst een VIRM-IV + VIRM-VI moeten vergelijken met een tienwagenstam ICRm (met BDs, 2xBf, 2xA); nog netter zou het zijn om een viertje VIRM te vergelijken met een viertje ICM:
VIRM-IV = 63 A + 326 B, ICM-IV = 59 A + 197 B, Dan heeft VIRM opeens wél 50% meer zitplaatsen!
(en ja, ik weet dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is omdat ICM-IV extreem veel A heeft en anderszins ook wel achterhaald ingedeeld is, je zou dan twee ICMm met een zesje VIRM kunnen vergelijken).

Dinsdag 01 jul 2008 - 22:26:23
dumpy_dump
dumpy_dump
De verhouding in zitplaatsen tussen VIRM en ICM is ongeveer 14 staat tot 10, dus een factor 1,4 verschil. Als vuistregel werkt dat in ieder geval.

Dinsdag 15 jul 2008 - 15:26:04
kleine_man
kleine_man
Iemand enig idee hoe het met de aflevering gaat???

Als de planning gehaald moet gaan worden dan zal de 9553 redelijk op afleveren moeten staan. Voor zover ik het heb kunnen volgen zijn alleen de 9548-9550 in het land en zouden ook al in het bezit van NSR moeten zijn.

Iemand die hier een lichtje op kan laten schijnen??

Groet Patrick

Dinsdag 15 jul 2008 - 15:43:39
broek53
broek53
Zover mij bekend: de 9547 is overgedragen en staat nu voor opleiding van NedTrainpersoneel in (ik denk) Alkmaar sinds (waarschijnlijk) 12 juli. De 9548 heeft op 11 juli zijn afleveringsproefrit gereden en is meteen doorgegaan naar Onnen. De 9549 moet ergens rondzwerven en verder is er nog geen stel in het land (toch?). De eerstvolgende twee komen op 30 juli naar Nederland, is mij verzekerd.

Dinsdag 15 jul 2008 - 15:56:21
treinfan
treinfan
8 juli jl. zag ik de 9548+9547 door hvs heen komen richting amf, zo rond kwart over 4 's middags.
Via de foute spots was mij gemeld dat het treinnummer 82102 was, dat nummer was ook gebruikt voor de afleveringsproefritten-drgl hier op somda, die een paar dagen eerder was gepland en toen niet heeft gereden.
Is dat treinnummer verkeerd, of was de afleveringsproefrit op 8 juli en niet op 11 juli, zoals broek53 zegt?

[Bezig met laden...]

Dinsdag 15 jul 2008 - 16:07:19
broek53
broek53
Tsja, dat is een soort onmogelijke keuze , maar een ding is zeker: de afleveringsproefrit van de 9548 was op vrijdag 11 juli. Zeker niet uit te sluiten is dat er soortgelijke proefritten gemaakt zijn op 8 juli (je ziet wat je ziet uiteraard), maar dat was dan niet de overnamerit van de 9548.

Dinsdag 15 jul 2008 - 17:53:13
Duitje
Duitje
Ik heb de 9547+9548 op 8 juli ook zien rijden. Ze vertrokken van Amersfoort richting Hilversum, de exacte tijd weet ik niet maar dat moet rond 14.00 uur geweest zijn.
Hier een filmpje als "bewijs":www.youtube.com

De kwaliteit is door youtube helaas bagger , hier op de pc is hij stukken beter.

Laatst bewerkt door Duitje op Dinsdag 15 jul 2008 om 17:53:50

Dinsdag 15 jul 2008 - 18:05:09
dannytrein
dannytrein
bagger? gebruik het knopje bekijken op hoge kwaliteit prima beeld !

Dinsdag 15 jul 2008 - 19:18:16
1855
1855
Het NS-logo op de kopbak zit aan de rechterzijde op een andere plaats; onder het tweede raam vanaf de kop.

Woensdag 16 jul 2008 - 18:35:30
Duitje
Duitje
@Dannytrein Ah...dat knopje had ik helemaal niet gezien, ziet er stukken beter uit zo!

@Broek53 Het klopt dat de 9547 in Alkmaar staat, heb hem vandaag zien staan.

Hieronder een foto:
img370.imageshack.us
img367.imageshack.us

Hij begint trouwens al aardig smerig te worden....

Woensdag 16 jul 2008 - 20:35:42
edwin33
edwin33
ik zag op de ABv6 een zeer lang baknummer wie kan me hier meer over vertellen of heeft deze nummers genoteerd?

groetjes edwin33

Woensdag 16 jul 2008 - 21:13:25
2296
2296
Die lange nummers staan niet alleen op de Abv 6 maar ook op de Abv3/4 en mVbk's.

Heb die nummers wel ergens genoteerd van al die nieuwe stellen. Moet het even opzoeken. Het zijn 12 cijferige UIC nummers.

Woensdag 16 jul 2008 - 22:01:28
edwin33
edwin33
ik heb wel belang bij deze nummers.

groetjes edwin 33

Woensdag 16 jul 2008 - 22:09:46
2296
2296
Bij de materieelsamenstelling elders op de forum staan wel de samenstelling van de drie stellen die al in het land aanwezig zijn.

Vrijdag 18 jul 2008 - 15:38:16
edwin33
edwin33
Misschien is deze vraag Oftopic maarwordt OB Onnen nu ook uit gebreid nu ze in 2010 naat alle ICMm treinstellen ook alle VIRM treinstellen in onderhoud krijgen.
Ik las dit in Railhobby vandaar mijn vraag hier over.

groetjes edwin33

Vrijdag 18 jul 2008 - 15:59:28
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Uitbreiding hoeft niet perse, ze kunnen on Onnen er ook voor kiezen om in een 3 ploegen dienst te gaan werken, oftewel vroeg, laat, nacht


Vrijdag 18 jul 2008 - 17:13:51
robbertc
robbertc
Bovendien zijn ze ook het onderhoud van DH kwijt geraakt

Vrijdag 18 jul 2008 - 17:21:46
lucky
lucky
Op het gebouwd van Nedtrain On hangt al een geruime tijd een spandoek waarin nieuw personeel wordt gevraagd, dus ben benieuwd of ze al dat extra materieel wel aankunnen.

Vrijdag 18 jul 2008 - 17:30:05
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Aldus mijn bronnen van een besloten forum schijnt de eerste nieuwe V-IRM weer retour naar Bombardier te gaan, wegens nawerk.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 18 jul 2008 om 17:30:38