Nieuwe VIRM's
Forum: Algemeen - Algemeen
07-01-2008 13:54:43
spoorhaas
spoorhaas
Hallo Allemaal,

Is het ook al bekend wanneer de eerste nieuwe 4'tjes van VIRM ( 9547 t/m 9597 ) het land binnen gaan druppelen?

Word hier steeds nieuwsgieriger naar, en VIRM's kunnen we op het moment op verschillende trajecten goed gebruiken!

Groet, spoorhaasje

07-01-2008 15:14:38
waalkade
waalkade
Het wordt toch pas een VIRM wanneer je hem verlengd hebt?

07-01-2008 15:22:02
woepje
woepje
Ja klopt, maar nu noemt men die dingen ook VIRM en IRM door mekaar. Het maakt in principe niet zoveel uit want men begrijpt toch wel wat je bedoeld.

07-01-2008 15:22:42
hvondelen
hvondelen
Ook de niet verlengde en nieuw bestelde (V)IRM's werden VIRM genoemd dus de komende nieuwe treinstellen ook lijkt mij.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2008 15:24:51
Iceman
Iceman
Als de stoelen maar beter zijn. Die plastic stoeltjes kunnen echt niet op IC diensten.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 15:29:16
hvondelen
hvondelen
Daar zou de NS zich goed mee doen inderdaad, gewoon stoelen inbouwen zoals de ICRm of ICM(m), dat is prima comfort%02%.
Het zou ze binnen dit forum ook een stuk aantrekkelijker maken.

Laatst bewerkt door hvondelen op 07-01-2008 15:29


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

07-01-2008 15:34:32
treinfreak
treinfreak
Ik hoop ook dat die deuren en trappen nu iets breeder worden want het is altijd zo'n gewurm

Laatst bewerkt door treinfreak op 07-01-2008 15:35


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!

07-01-2008 15:35:53
Iceman
Iceman
En (nog 1 klacht) dat motorgeluid wat in somige bakken te horen is moet wel weg.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 15:36:17
hvondelen
hvondelen
Dat gebeurt ook, ze zouden die dingen invalidevriendelijker maken en dat telt zeker mee volgens mij. (Iceman je bent me steeds 3 seconde voor met bijna alle berichten)

Laatst bewerkt door hvondelen op 07-01-2008 15:37


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

07-01-2008 15:43:24
jacokran
jacokran
Ik heb gelezen dat de trappen breder worden door de liften weg te laten. Bredere deuren zal niet, want dat lijkt mij een veel grotere aanpassing aan het ontwerp. De levertijd wordt dan veel langer en de bestelling past niet meer in de voorwaarden van de optieregeling.

07-01-2008 15:44:09
woepje
woepje
Die nieuwe dingen hebben geen lift zoals in de huidige VIRM's. Dat wil zeggen dat sommige trappen dus verbreed worden. Verder wordt de airco verbeterd want zo nu en dan lijkt het net een vrieskist op wielen.

Wat betreft de stoelen weet ik dat men wel dezelfde kleurindeling als ICMm wil gaan hanteren. Dus blauw tweede klas, rood eerste klas. Of de stoelen dan ook hetzelfde zijn als die van ICMm is de vraag... We zullen zien...

07-01-2008 15:52:10
robbertc
robbertc
Ik heb juist gehoord dat de stoelen niet zullen verschillen met de huidige stoelen in de VIRM. Wel zal meer de coach-opstelling worden gehanteerd.

07-01-2008 15:54:36
treinfan
treinfan
als reactie op het eerste bericht: hoe zeker is het dat de nummertjes 95xx worden en niet 96xx

07-01-2008 16:01:05
Iceman
Iceman
Quote
robbertc: Ik heb juist gehoord dat de stoelen niet zullen verschillen met de huidige stoelen in de VIRM. Wel zal meer de coach-opstelling worden gehanteerd.


Jammer. Echt bitter dat ze erg geen ICRm, ICMm stoelen indoen. Dat comfort verdient de reiziger in z'n lange IC als 800/2100/3000


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 16:02:20
stefanvdw
stefanvdw
Quote
treinfan: als reactie op het eerste bericht: hoe zeker is het dat de nummertjes 95xx worden en niet 96xx


Stond in de Railmagazine Het is gewoon een vervolg op de reeds bestaande VIRM's. De laatste VIRM heeft nummer 8746, waarna deze lichting nieuwe VIRM's de nummers 9547-9597 zal krijgen. Is gewoon een logische doornummering. Er mag geen 9500 en 8700 VIRM hetzelfde nummer hebben namelijk, daarom krijg je geen 9526 en verder, omdat VIRM daar al verder gaat(8726-8746) en de nieuwe VIRM4' en dus 9547-9597.

Nu maar afwachten tot ze geleverd gaan worden, persoonlijk kijk ik er al naar uit

Laatst bewerkt door stefanvdw op 14-12-2014 20:09

07-01-2008 16:05:30
blokker
blokker
Comfort in VIRM is naar mijn mening prima, ook voor de intercitytrajecten%05%


9 december 2007: Hvs krijgt zijn IC-status weer terug!

07-01-2008 16:06:51
mikos
mikos
Ja, dat is de lol: Men is hier nogal verdeeld over het zitcomfort van bepaald materieel. Ik persoonlijk heb nog nimmer een 'gewone' reiziger een trein niet zien nemen of horen klagen over omdat de stoelen niet lekker zouden zitten...


www.ov-ervaringen.nl

07-01-2008 16:10:18
Iceman
Iceman
Vinden sommige mensen hier die plastic VIRM stoelen echt beter zitten dan ICRm? Ik zat laatst van Heerlen tot Amsterdam op die plastic stoelen. De kruk van de pizzeria op asd zat nog beter%08%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 16:18:08
hvondelen
hvondelen
De meningen zijn inderdaad verdeeld maar ik denk toch dat de meerderheid niet tevreden is met het feit dat de nieuwe VIRM's dezelfde stoelen hebben.
Is het tijd voor een poll? (bijv. wat we vinden van de VIRM stoelen)


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

07-01-2008 16:30:06
rambons
rambons
Quote
Iceman: En (nog 1 klacht) dat motorgeluid wat in somige bakken te horen is moet wel weg.


Ik vind dat juist een mooi geluid, en dat is alleen bij die verlengde bakken (ex 82 en 84) bij die 95 en 87 serie hoor je al bijna niks. En ik snap niet dat mensen zich er aan storen, je gaat wat verderop zitten en je hoort al niks. En hier uit begrijp ik dus van jou dat treinen geen geluid mogen hebben en alleen maar zo stil mogelijk moeten rijden, als je nou eens kijkt naar Plan V dat maakt nog meer herrie.

Laatst bewerkt door rambons op 07-01-2008 16:30

07-01-2008 16:32:24
Iceman
Iceman
Wel geluid, maar die piep is echt dramatisch als je er vlakbij zit. En ja plan V maakt ook herrie, maar die komt uit 1964, nieuwe VIRMS nu 2008. Een wereld van verschil.

Ergens anders zitten? Moet dat wel kunnen..

Laatst bewerkt door Iceman op 07-01-2008 16:32


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 17:12:40
geertw
geertw
Die pieptoon hoor je alleen goed bij de oude stellen, bij de nieuwe heb je er veel minder last van. En ja, het kan irritant zijn, maar dramatisch is het niet...
Overdrijven is ook een vak


http://www.ovinnederland.nl/

07-01-2008 17:14:54
Iceman
Iceman
Nou, je zal er maar een 1 a 2 uur naast zitten. Je wordt er echt niet vrolijk van.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 17:15:37
gertjan
gertjan
Goed, ga jij dan maar even vanaf Mt tot aan Amr, of van Vl tot Gvs, of van Vs tot Asd naar dat gejengel van een VIRM luisteren. Niet dat ik alleen maar stille treinenn wil, helemaal niet. Hoe meer herrie ze maken, des te beter (compressor 1800, volle tractie van locs enzo) maar zorg er dan wel voor dat het een echt motor geluid is, en niet dat gepiep.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

07-01-2008 17:28:51
timtrein
timtrein
Maar goed, levering was toch in de loop van dit jaar? Zal vast nog wel even duren. De eerste SLeT-jes komen eerst denk ik

07-01-2008 17:49:05
edegroot
edegroot
edegroot: discussie over de pieptonen in de oude stellen van IRM, mag gestopt worden

07-01-2008 17:57:32
bloober
bloober
Tsja. De nieuwe VIRM. Die pieptoon heb ik de afgelopen twee jaar nooit meer gehoord, dus die zal wel weg zijn.

En over de stoelen: Als de stoffen stoelen ook in de nieuwe VIRM komen, ben ik daar zeker niet rauwig om, want die zitten wat mij betreft prima, ook voor een IC. De plastic-stoelen zijn idd. een ramp.

En dan nog over de coachopstelling: Is dat eigenlijk wel fatsoenlijk toe te passen op het bovendek, vanwege de typische vorm daarvan (nagenoeg rond)?


Groetjes, Bloober

07-01-2008 18:00:31
geertw
geertw
Waarom zou dat niet kunnen?


http://www.ovinnederland.nl/

07-01-2008 18:03:30
eix
eix
Quote
bloober: Tsja. De nieuwe VIRM. Die pieptoon heb ik de afgelopen twee jaar nooit meer gehoord, dus die zal wel weg zijn.


Heb gister nog een VIRM lekker doedelzak horen spelen, dus weg zijn ze zeker niet. Maar zoals al eerder in dit topic vermeld is hebben alleen de oude VIRMs dit 'euvel' en kun je mocht het je storen ook een andere plek zoeken.

Ik vind het wel spijtig dat er geen betere stoelen in komen. Hoewel de stoffen stoelen niet bijster slecht zitten mag een lange afstand IC toch wel iets meer comfort hebben.

07-01-2008 18:09:04
rick
rick
Quote
stefanvdw:
Quote
treinfan: als reactie op het eerste bericht: hoe zeker is het dat de nummertjes 95xx worden en niet 96xx


Stond in de Railmagazine Het is gewoon een vervolg op de reeds bestaande VIRM's. De laatste VIRM heeft nummer 8746, waarna deze lichting nieuwe VIRM's de nummers 9547-9597 zal krijgen. Is gewoon een logische doornummering. Er mag geen 9500 en 8700 VIRM hetzelfde nummer hebben namelijk, daarom krijg je geen 9526 en verder, omdat VIRM daar al verder gaat(8726-8746) en de nieuwe VIRM4' en dus 9547-9597
Is/was het ook niet mogelijk door wisseling van oude en nieuwe bakken stammen in de series 84/8500 en 96/9700 te krijgen, daar staat me iets van bij?

07-01-2008 19:50:31
timtrein
timtrein
In theorie wel ja, alleen blijkt NSR dat niet als zodanig te nummeren.

07-01-2008 20:38:09
waalkade
waalkade
Quote
geertw: Waarom zou dat niet kunnen?
Vanwege de bagage die ergens heen moet.

07-01-2008 21:01:48
broek53
broek53
De 84/8500 en 96/9700 zijn ooit in gedachten gereserveerd voor vieren en zessen met een "verkeerde" ABv6 erin; daar krijg je immers (door het al dan niet eerste klasse zijn van de bovenverdieping van de verschillende soorten ABv6) vieren met teveel of zessen met te weinig eerste klasse van. Nu komt dit nauwelijks voor en de keren dat het voorgekomen is, is inderdaad afgezien van deze aparte nummering. Zouden er op dit moment nog stellen met zo'n verkeerde ABv6 dienst doen, trouwens?

07-01-2008 21:27:23
Thtc
Thtc
ICRm, ICMm stoelen passen helaas niet in een VIRM. De eerste zijn min of meer rechthoekig van vorm terwijl de stoelen van een VIRM aan de bovenzijde taps toelopen in verband met de vorm van het dak. Er zullen dus waarschijnlijk dezelfde stoelen in komen als in de huidige VIRM, alleen met blauwe stoffen bekleding (zoals in de ICMm/HST-Prio) in de 2e klas en rode (lederen?) bekleding in de 1e klas.

07-01-2008 21:34:02
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het antwoord op de vraag in deze discussie heb ik nog helemaal niet voorbij zien komen hier. Alleen maar 'gejengel' over stoelen en het geluid.
Als ik het mij goed kan herinneren staat de aflevering van de eerste stellen gepland voor de tweede helft van 2008. Dus na de zomer kunnen we nieuwe VIRM-4 stellen verwachten.

07-01-2008 21:50:21
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Zouden er op dit moment nog stellen met zo'n verkeerde ABv6 dienst doen, trouwens?

Ik heb er laatst nog een keer 1 gezien, zesje met de ABv6 van een viertje. Zal zo even in de archieven kijken of ik nr kan vinden.

edit: gevonden! Op 23 december nog gezien:

Quote
bjornl: In Roosendaal nam VIRM 8730 het over, deze heeft de ABv6 van een viertje (geen A op de bovenverdieping).


Quote
Iceman: Vinden sommige mensen hier die plastic VIRM stoelen echt beter zitten dan ICRm?

Nou, ik vind ze zeker niet erg slecht. Het grote voordeel van VIRM boven ICR/M(m) vind ik de beenruimte. In overall comfort is ICRm wel een tikje beter.

Laatst bewerkt door bjornl op 07-01-2008 21:58

07-01-2008 22:16:27
broek53
broek53
Quote
taigagaai: Het antwoord op de vraag in deze discussie heb ik nog helemaal niet voorbij zien komen hier. Alleen maar 'gejengel' over stoelen en het geluid. Als ik het mij goed kan herinneren staat de aflevering van de eerste stellen gepland voor de tweede helft van 2008. Dus na de zomer kunnen we nieuwe VIRM-4 stellen verwachten.
Jawel, het wijzigingsblad van september krijgt een dienst of zes vierwagenstammen VIRM meer. Wat niet wil zeggen dat er in de loop van de zomer al niet nieuwe stellen in de praktijk dienst gaan doen.

07-01-2008 22:18:07
Iceman
Iceman
Al bekend welke series de nieuwe VIRM's worden gedropt?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 22:22:02
broek53
broek53
Heb het vandaag eerder getypt: de 3700. Daarna zou de 4500 aan de beurt zijn geweest %03% en dat gaat dus niet door, waarop vervolgens waarschijnlijk de 1900 aan de beurt gaat komen. Uitgangspunt is (na de 3700) dat er uiteindelijk mat '64 aan de kant moet en in tweede instantie ICK.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-01-2008 22:22

07-01-2008 22:24:00
Iceman
Iceman
Dat meen je niet. 'Wij' zouden die nieuwe VIRMs krijgen. Keihard dit die koppeling op 4000.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 22:26:09
broek53
broek53
Het leven is hard maar je moet maar zo denken: als ik het in dit exclusieve forum voor dit uitgelezen publiek niet uit de doeken zou doen, had je het nooit geweten , en dat geldt wel voor meer zaken

07-01-2008 22:28:35
Iceman
Iceman
Ja ik ben je ook erg dankbaar!%08%. Sodecitrus, het blijft wel zuur zeg. Nog meer aan een oplossing denken%08%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 22:29:11
woepje
woepje
En als die nieuwe VIRM's wel in de 4500 hadden gegaan... hadden ze ook samen met oude VIRM's gaan rijden mag ik hopen. Gevolg dat andere series (800 bijvoorbeeld) ook wat nieuwigheid krijgt. In mijn ogen heeft de 800 wat meer recht op meer comfort dan de 4500 aangezien die veel langer is.

Enfin, feest gaat niet door, dus waar praten we over

07-01-2008 22:32:16
Iceman
Iceman
Ja, 800 verdient het ook meer. Maar een beetje spreiding is nooit weg. Eerst die Mat 64 maar vervangen, dat kan echt niet op een IC dienst.

Maar goed, hopelijk krijgen dan wel de vernieuwde DD-AR. Anders zijn we helemaal in de aap gelogeerd, om er maar is een spreekwoord in te gooien.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 22:37:37
kevinevers
kevinevers
Is er ook al bekend of er iets aan dat schommel de schommel wiebel wiebel gebeurt?

07-01-2008 22:39:11
woepje
woepje
Wat kan je daar aan doen vraag ik mij af. Je wilt niet weten hoe zwaar zo'n ding is. Dat gewiebel zal vast door het gewicht komen. Om over de staat van het spoor maar te zwijgen (zie 8800 serie). Ik vind het gewiebel wel meevallen over het algemeen, maar dat is dan mijn eigen mening.

07-01-2008 22:42:29
kevinevers
kevinevers
Dan moet je maar eens tussen vl en dn rijden. Daar was ik laatst eens wat aan het schrijven in een virm. Het schudde daar zo erg dat ik mijn eigen handschrift niet meer kon lezen%03%

07-01-2008 22:46:45
mark
mark
Mark: Heren, het is nu afgelopen met de discussie of het wel of niet comfortabel is. Dit is inmiddels zo uitgemolken, hoeft dus niet meer verder op ingegaan te worden.

07-01-2008 22:48:21
Iceman
Iceman
Tsja het waggelt wel wat meer dan doorsneel materieel. Ik vond de 800 ook relaxter met ICRm. Maar goed, het is wel te doen met stoffe stoelen en geen gepiep.

@ Mark, sorry je was me net voor.

Laatst bewerkt door Iceman op 07-01-2008 22:48


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

07-01-2008 22:51:29
broek53
broek53
Tussen de regels door lees ik de veronderstelling dat de nieuwe VIRM's apart ingezet zouden kunnen moeten gaan worden eventueel misschien mogelijkerwijs en dat is een verkeerde veronderstelling. Althans: tot nu toe is de bedoeling ze rijp en groen in de gewone IRM-omlopen in te zetten (Persoonlijk vrees ik dat ze in een laat stadium erachter komen dat ze danzij de biobakken op een specifiek traject ingezet moeten worden voorlopig, maar dat denkt het bedrijf dus (nog) niet %09%)

07-01-2008 23:14:58
stephan90
stephan90
Quote
broek53: Heb het vandaag eerder getypt: de 3700. Daarna zou de 4500 aan de beurt zijn geweest %03% en dat gaat dus niet door, waarop vervolgens waarschijnlijk de 1900 aan de beurt gaat komen. Uitgangspunt is (na de 3700) dat er uiteindelijk mat '64 aan de kant moet en in tweede instantie ICK.


Dan ben ik wel benieuwd wanneer we de afvoer van ICK kunnen verwachten. En het ICL, is dat ook genomineerd om te verdwijnen door instroom van het nieuwe VIRM. In ieder geval komt het eind van de klassieke getrokken trein steeds dichterbij%03%

07-01-2008 23:21:54
broek53
broek53
Nou. ICL mag niet aan de kant omdat het geleased materieel is (zo werkt dat) en sowieso is dat niet echt slim natuurlijk. ICK zou aan de kant kunnen (althans gedeeltelijk) omdat het aan revisie toe is en omdat de leaseperiode van een deel ervan bij NSFS afloopt zover ik weet. Tempo van afvoer (if any) is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe snel of langzaam nen mat '64 wil afvoeren.

08-01-2008 10:41:04
spoorhaas
spoorhaas
Dankjewel Taigagaai voor het antwoord!

Dan zal ik het eens na de zomer in de gaten houden wanneer er wat gaat binnen druppelen!

08-01-2008 11:13:37
ruysdael
ruysdael
Dat er VIRM-diensten in staan geplanned in de 3700 wil nog niet zeggen dat de nieuwe VIRM daar ook daadwerkelijk heen gaan. Misschien komen die nieuwe wel in de huidige VIRM's series te rijden (ik denk aan de 800, 3000, 2100 e.d.) en gaan de oudere richting de 3700... Als ze met elkaar kunnen rijden lijkt het me niet dat ze een aparte omloop gaan maken voor die nieuwe VIRM's. Bij ICMm werd er ook weinig aan gehouden.

Bij Afvoer aan mat'64 moet ik denken aan T of V? In de 3700 rijdt natuurlijk V, maar iedereen met dergelijke ogen ziet dat de T's in slechtere staat verkeren...

Enig idee welke serie prioriteit heeft na de 1900? Zelf denk ik aan de Intercity-series zoals de 3900, 4900, 14500, 3400, 2200..? Of is het na de 1900 finito (de 1900 is nl. al een aanmerkelijk grote serie, maar ikw eet niet hoeveel diensten erin zitten en of ze gekoppeld willen gaan rijden).


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-01-2008 15:30:15
ijsm
ijsm
Quote
stephan90: In ieder geval komt het eind van de klassieke getrokken trein steeds dichterbij%03%
Michiel, kun jij daar is iets zinnigs over zeggen? Hoe staat het management momenteel tegenover getrokken treinen in de toekomst, of nog beter: gaan we ooit nog nieuwe locs en rijtuigen voor achter die locs krijgen?

08-01-2008 15:47:04
edje
edje
NS is al overgestapt om getrokken treinen, om te laten bouwen tot trek-duw combinaties.
Dit alleen al om rangeerwerk te besparen.
Lijkt me dan wel duiderlijk wat het standpunt van de NS is.
E-loks zullen er wel altijd blijven, maar het zullen geen grote aantallen meer zijn.

08-01-2008 15:47:15
Iceman
Iceman
Ik hoop toch dat ze nog voorlopig de ICRm erin houden, en dan niet alleen in HSL.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

08-01-2008 17:18:07
treinfreak
treinfreak
Weet iemand hier of de Virm's die er nu zijn ook worden omgebouwd zodat ze op de nieuwe virm's lijken? ( bijv : interieur, elektronica )


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!

08-01-2008 17:28:50
ijsm
ijsm
Quote
edje: E-loks zullen er wel altijd blijven, maar het zullen geen grote aantallen meer zijn.
Dat van die treinstelmodus snap ik, maar vooral dit stukje: de vloot 1700'en handhaven of nieuwe locs bestellen?

Laatst bewerkt door ijsm op 08-01-2008 17:29

08-01-2008 17:40:02
rick
rick
Quote
treinfreak: Weet iemand hier of de Virm's die er nu zijn ook worden omgebouwd zodat ze op de nieuwe virm's lijken? ( bijv : interieur, elektronica )
De aanpassing van de IRM bakken aan de VIRM bakken zou pas gebeuren bij de midlife beurt (over zo'n 10 jaar ongeveer), ik neem aan dat pas dan al het interieur van het (V)IRM gelijk zal worden.

08-01-2008 22:20:40
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
ass-er: Bij Afvoer aan mat'64 moet ik denken aan T of V? In de 3700 rijdt natuurlijk V, maar iedereen met dergelijke ogen ziet dat de T's in slechtere staat verkeren...
Als eerste zullen de Plan T's aan de beurt zijn, zoals Michiel elders in dit forum al heeft gemeld. Overigens rijden er ook wel een aantal Plan T's in de 3700.

08-01-2008 23:15:45
dionysus
dionysus
Quote
ass-er:
Bij Afvoer aan mat'64 moet ik denken aan T of V? In de 3700 rijdt natuurlijk V, maar iedereen met dergelijke ogen ziet dat de T's in slechtere staat verkeren...



En toch, zo slecht is dat T-mat eigenlijk helemaal niet. In combinatie met een GPS ontvanger eens gekeken naar de acceleratie. Voorlopig is de winnaar nog steeds de DDAR, met 0 naar 100 in 31 seconden, maar of ik nu een t4 of een t2 heb, ook hier haal ik nog steeds acceleraties van 0-100 in 52 seconden, en dat is zeker geen slecht resultaat. ICM 68 seconden, maar ook IRM met rond de 70 seconden voor het zwikkie eens een keer op de 100 km/u is. SGM moet ik nog ff uittesten.

08-01-2008 23:18:59
dionysus
dionysus
Quote
stephan90:

Dan ben ik wel benieuwd wanneer we de afvoer van ICK kunnen verwachten. En het ICL, is dat ook genomineerd om te verdwijnen door instroom van het nieuwe VIRM. In ieder geval komt het eind van de klassieke getrokken trein steeds dichterbij%03%


Als machinist vind ik het op zich best prettig om met getrokken materieel te rijden, maar dan wel graag met een deursluitprocedure die van deze tijd is. Dat is in ieder geval een stuk veiliger. Enkele weken geleden was er zo'n enorme mist dat je de vertreklamp van de conducteur niet eens goed kon zien, en je met de portofoon moest gaan verifieren of je een vertrekbevel hebt gekregen. Niet echt veilig dus.

Je ziet met ICRm dat getrokken materieel dus WEL veilig kan

08-01-2008 23:24:01
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dionysus: En toch, zo slecht is dat T-mat eigenlijk helemaal niet.

Het is een ontwerp van bijna 50 jaar geleden, misschien dus wel degelijk maar hopeloos verouderd.
Als je mensen uit de auto wil krijgen zal dat met dit soort museummaterieel echt niet lukken.

De belangrijkste reden waarom Plan T echt zo snel mogelijk naar de schroothoop moet zijn echter de stoelen.
In de 4400 staan in de spits alle balkons mudvol, terwijl er vaak nog vele tientallen plaatsen onbezet zijn.
Veel mensen lopen liever geen risico op hernia of vaatvernouwing in de benen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 08-01-2008 23:26

08-01-2008 23:36:19
Iceman
Iceman
We raken een beetje offtopic maar goed,

Ik vind het wel goed VIRM als eerste het mat 64 moet gaan vervangen. Plan-T is inderdaad veel te krap. Dus als de nieuwe VIRM wat gaat vervangen doe dan maar het mat 64. Alleen het Mat 64 zit een beetje overal verspreid, en ook vaak in stoptreindiensten. En ik neem aan dat de nieuwe VIRM's daar niet voor gekocht zijn. Hoewel het qua comfort wel zou kunnen...


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

08-01-2008 23:43:28
bjornl
bjornl
Ik vraag me sowieso wel af wat daar de middellangetermijnstrategie is. Er wordt nu qua IC-achtig mat nieuw alleen dubbeldeks bijgehaald (VIRM) en qua stoptrein alleen enkeldeks (SLT). Betekent dat dat men voor de Sprinterdiensten inzet op hogere frequenties in plaats van hogere capaciteit per trein? Of is het een comfortkeuze, om snel in- en uitstappen mogelijk te maken? Maar dat is misschien iets voor een afgesplitste discussie

08-01-2008 23:43:35
dh3201
dh3201
Mat64 rijdt ook IC treinen, die kunnen door VIRM worden vervangen.
Daarnaast rijdt ook DDAR in IC treinen, door die IC's met VIRM te rijden, kunnen de DDAR op hun buurt elders Mat64 in stoptreinen vervangen.
Dus VIRM kan zowel direct als indirect Mat64 vervangen.


Shqiperise-lopers?

08-01-2008 23:44:40
lamote_ban
lamote_ban
@iceman
Plan T/V zit voornamelijk in stoptreindiensten dus dat is niet zo 1-2-3 te vervangen door VIRM.
Wel zou je wat ICM door VIRM kunnen vervangen.
ICM kan ook prima stoptreinen rijden zoals nu ook al soms in de 4400 gebeurt.

08-01-2008 23:47:20
lamote_ban
lamote_ban
Quote
bjornl: Betekent dat dat men voor de Sprinterdiensten inzet op hogere frequenties in plaats van hogere capaciteit per trein?

Nee, de bedoeling is om op de korte afstanden wat meer mensen te laten staan in de spits.
Daarnaast zijn er afgezien van enkele lijnen in randstad geen dubbeldekkers nodig in de stoptreindienst.
Er is straks buiten de randstad eerder behoefte aan 2- en 3-wagen stellen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 08-01-2008 23:48

09-01-2008 01:04:04
Iceman
Iceman
Ik denk dat SGMm nog wel onder DD-AR gaat (ze heten niet voor niks Sprinters%02%).
Hoe zit het eigenlijk de optreksnelheid van ICRm?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

09-01-2008 01:43:32
dumpy_dump
dumpy_dump
De schuifpuzzel VIRM als ICmat dat Mat 64 als stoptreinmat gaat vervangen, loopt waarschijnlijk via DDAR, dat nog veel in sneltreinseries als 3900, 2200 en 3400 rondrijdt.

09-01-2008 01:47:03
Iceman
Iceman
Okee, dan gaat DD-AR dus bijvoorbeeld naar 5100, mat 64 daaruit, en VIRM in de 2200? Het is maar een voorbeeldje natuurlijk.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

09-01-2008 08:12:20
edegroot
edegroot
Zullen we hier een klein beetje ontopic blijven ?
Toekomstige inzet van divers materieel kan wat mij beteft ook in het topic van DRGL2009, aangezien dat daar meer ontopic is. Deel over optreksnelheid is gesplitst van deze discussie, verzoek is over dat onderwerp daar dan ook te gaan kleppen

20-05-2008 21:51:48
lucky
lucky
Ik zal eens een gigantische schop geven aan dit topic. In de chat van somda ging het over deze nieuwe VIRMs. Is er al een beter beeld van wanneer de eerste VIRM's de grens over komen voor eventuele proefritten en dergelijke?

De enige data die hier zijn vermeld gaan over de inzet vanaf wijzigingsblad september.

Op de chat circuleerde even dat er morgen ochtend al een stel over de grens zou komen. Dit is in ieder geval niet terug te vinden op de Duitse fora.

Iemand meer informatie?

20-05-2008 23:00:45
dh3201
dh3201
Het enige dat ik weet is dat er niet 200 maar 205 bakken komen, een stel extra plus nog een reserve kopbak. Dit las ik in HOV.


Shqiperise-lopers?

20-05-2008 23:40:07
Rolffiej19
Rolffiej19
Op 30 juni worden de eerste 2 stellen afgeleverd aan NS%05%

20-05-2008 23:43:21
lamote_ban
lamote_ban
Ik heb begrepen dat ze een luxere inrichting krijgen.
Is daar iemand al iets meer over bekend?

20-05-2008 23:54:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Jep de stoelen zijn bijna hetzelfde alleen de 1e klas krijg leeslampjes naast de hoofdsteunen en zijn rood bekleed , en de 2e klas krijg blauwe bekleding

21-05-2008 08:21:28
Somda
Somda
Quote
dh3201: Het enige dat ik weet is dat er niet 200 maar 205 bakken komen, een stel extra plus nog een reserve kopbak. Dit las ik in HOV.

Nog een reserve kopbak?Dat brengt het totaal dus op 6.
Er staan er 5 in Amf,4 in de primer en 1 in de lak.

21-05-2008 10:33:42
reizigert
reizigert
Heb de eerste nieuwe VIRM een maand ofzo geleden al gezien %02% stond duidelijk zichtbaar vanaf buiten het terrein op een van de sporen van Bombardier Aachen

21-05-2008 12:00:23
hellfire
hellfire
Quote
keistad: Nog een reserve kopbak?

Ja, volgens HOV betreft het een compleet afgemonteerde kopbak. Het bleek achteraf toch niet zo handig te zijn om die bakken in Amersfoort in eigen beheer af te bouwen.

21-05-2008 13:06:12
rudolfph
rudolfph
Gaan die kale bakken uit Amf dan ook weer terug naar Bombardier voor montage of blijven die voorlopig kaal?

21-05-2008 13:15:34
Somda
Somda
Mochten ze terug gaan,wens ik ze veel suc6.Want bij het binnen brengen was het een geklungel van heb ik jou daar.%08%

21-05-2008 16:29:59
kmark
kmark
Als het goed is komt er vandaag (21-05) een 4tje op eigen kracht van Vl naar Utctw... (aankomst rond 16:30 uur).

21-05-2008 16:39:44
WesselE
WesselE
Mag ik misschien vragen wat je bron is?


'Okeh'

21-05-2008 18:38:53
kmark
kmark
Ooit van de (ongeschreven) regel gehoord dat "dat" niet de bedoeling is... Dus "Nee".

21-05-2008 18:50:48
dutchtrain
dutchtrain
op youtube is een filmpje van de 9548, gemaakt door een goede vriend.

link: nl.youtube.com

Had steikem wel gehoopt dat die blauwe banen waren afgerond net als ICMm..

21-05-2008 18:57:06
sander14
sander14
Ziet er lekker nieuw uit. Kunnen we de 9548 snel in de dienst verwachten of zullen er nog testen mee gedaan worden?

21-05-2008 19:00:03
ruysdael
ruysdael
Die zal vast eerst nog wel enkele proeven moeten doorstaan. Ik ben wel benieuwd wat de inzet gaat worden van die dingen (buiten de 3700 om dan).

21-05-2008 19:10:45
robbertc
robbertc
Gaan per september in de diensten van de normale IV'en meedraaien. Verder ook niet specifiek in de 3700, hoor. Ze worden wel uitgewisseld via de 3700 om in On voor onderhoud te komen...

21-05-2008 19:12:09
ijnte
ijnte
Quote
dutchtrain: op youtube is een filmpje van de 9548, gemaakt door een goede vriend.

link: nl.youtube.com

Had steikem wel gehoopt dat die blauwe banen waren afgerond net als ICMm..

Bling Bling idd %08%

21-05-2008 19:15:05
woepje
woepje
Quote
kmark: Als het goed is komt er vandaag (21-05) een 4tje op eigen kracht van Vl naar Utctw... (aankomst rond 16:30 uur).
Dat zijn leuke mededelingen. Ik mag aannemen dat die nieuwe dingen ook wel een keer in On komen voor testen/proeven omdat het onderhoud van deze viertjes daar ook gaat gebeuren (hoe het met de 'oude' viertjes zit weet ik niet).

Maar de eerste is er, nu de rest nog. Komt u maar!%08%

21-05-2008 19:29:13
ijnte
ijnte
Opvallend trouwens dat hij al zelf in NL rijdt. Je zou toch verwachten dat hij gesleept wordt oid. Er is natuurlijk niets aan de opbouw van de onderstellen etc verandert, dus voor de certificering veranderd er niets. Maar b.v. het SGMm-II'tje kwam niet zelfstanding binnen in NL.

21-05-2008 19:34:21
broek53
broek53
Quote
keistad: Mochten ze terug gaan (de reservebakken uit Amersfoort),wens ik ze veel suc6.Want bij het binnen brengen was het een geklungel van heb ik jou daar.%08%
Als je bedoelt dat ze destijds gevijzeld zijn op de te korte rolbrug voor de loods, dan heb ik goed nieuws: die rolbrug is bij het inrichten van de loods opzij gerold en vervangen door een kam sporen.

21-05-2008 19:38:07
broek53
broek53
Quote
ijnte: Opvallend trouwens dat hij al zelf in NL rijdt. Je zou toch verwachten dat hij gesleept wordt oid. Er is natuurlijk niets aan de opbouw van de onderstellen etc verandert, dus voor de certificering veranderd er niets. Maar b.v. het SGMm-II'tje kwam niet zelfstanding binnen in NL.
Bij de vorige series VIRM gebeurde dat ook, in de zin dat ze toen naar Sittard gesleept werden en daarvandaan op eigen kracht verder gingen. De Sprinterdrietjes deden iets dergelijks: gesleept naar Hengelo en daarvandaan o.e.k. naar Leidschendam.

21-05-2008 19:59:59
dh3201
dh3201
Quote
broek53:
Quote
keistad: Mochten ze terug gaan (de reservebakken uit Amersfoort),wens ik ze veel suc6.Want bij het binnen brengen was het een geklungel van heb ik jou daar.%08%
Als je bedoelt dat ze destijds gevijzeld zijn op de te korte rolbrug voor de loods, dan heb ik goed nieuws: die rolbrug is bij het inrichten van de loods opzij gerold en vervangen door een kam sporen.

Ze zijn via de oostelijke (blauwe) rolbrug naar binnen gebracht. De westelijke (gele) rolbrug is door een kam sporen vervangen.
Maar ik heb begrepen dat deze kopbakken inmiddels niet meer op spoor staan, maar opgebokt tussen de sporen (zo kan er meer materieel in de loods).


Shqiperise-lopers?

21-05-2008 20:11:58
martw
martw
Het is misschien een beetje een domme vraag, maar:
Bij de 'oude' IRM's is het hoogste (nieuwste) nummer 8746 en de eerste nieuwe IRM heeft het nummer 9548. Wat is er onderweg gebeurd met de 9547, of wordt dit nummer overgeslagen?

Martijn

21-05-2008 20:25:12
robbertc
robbertc
Komt er nog aan... eerst was 9548 aan de beurt..

21-05-2008 20:38:38
woepje
woepje
De grote vraag is.. wat voor stoelen heeft dat ding. Ik neem aan dat ze wel blauw zijn in de 2e klas, maar verder? Iemand op een ander forum meldt dat het ICMm stoelen zijn, maar of we dat nu moeten geloven.

Laatst bewerkt door woepje op 21-05-2008 20:39

21-05-2008 20:43:34
Somda
Somda
Quote
broek53:
Quote
keistad: Mochten ze terug gaan (de reservebakken uit Amersfoort),wens ik ze veel suc6.Want bij het binnen brengen was het een geklungel van heb ik jou daar.%08%
Als je bedoelt dat ze destijds gevijzeld zijn op de te korte rolbrug voor de loods, dan heb ik goed nieuws: die rolbrug is bij het inrichten van de loods opzij gerold en vervangen door een kam sporen.


Dat bedoelde ik idd.%08% Vijzelen en duwen en trekken met een shovel,kabels die afbraken,maar goed het lukte ze wel.Dat er nu sporen liggen aan de achterkant dat weet ik.Daar staat ook nog wat ouwe diesel meuk,maar daar hebben we het niet over.