03-01-2008 16:01:38 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Het is misschien wat vroeg, maar ik zou toch alvast wat dingetjes over de Drgl 2009 duidelijk op een rijtje willen hebben. En deze topic kan er nog een jaartje mee door%08% Is het waar dat de 2100 straks via Hlm gaat rijden ipl van via Shl of gaat dan de 2200 doorrijden naar Vs ipl van naar Bd? En de IC's van Gvc naar Lw/Gn/En zouden ook via Ldn en shl gaan rijden, wat is hier waar over. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
03-01-2008 16:27:15 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Dit is voor mij nieuw. Quote Dit staat inderdaad al lang in de planning. Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-01-2008 16:27 |
03-01-2008 16:40:09 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Dat van de 2100 klopt in elk geval. Althans, het stond in de planning dat alle IC's van Asd naar Gv en verder via Hlm zouden gaan vanaf 2009. Te Shl houd je dan alleen de IC's naar Gvc over, of je moet via de HSL willen reizen... |
03-01-2008 16:41:19 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Ik heb het net nog nagekeken, en het is zo dat de 2100 naar Vs inderdaad via Hlm gaat rijden, deze vervangt de 2100 via Shl. De 3400 gaat Hlm als einpunt hebben zodat de 4X per uur frequentie Hlm-Den Haag blijft, want de 2200 blijft gewoon zo rijden al hij dat nu doet. Dit alles staat op een overzichtskaartje van alle IC verbindingen die ik een tijdje geleden van de NS Site heb gedownload. Als mensen deze willen kunnen ze hem via E-mail of MSN vragen Laatst bewerkt door hvondelen op 03-01-2008 16:43 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
03-01-2008 16:41:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
Van beide aspecten is het overigens de vraag of dat in 2009 al doorgaat. De reconstructie van de Oude Lijn / Schiphollijn en daarmee de verbindingen met Den Haag kan pas doorgevoerd worden als Hispeed helemaal rijdt. Het ziet ernaar uit dat dat hooguit tegen het najaar van 2009 het geval zal zijn, en dan is NS niet van plan en deels niet bij machte de reconstructie al in 2009 door te voeren. |
03-01-2008 16:43:24 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quoteverbetering: de IC's serie 1600, 700 en 140 gaan na Shl door via Ledn naar Gvc en de andere richting op vertrekken ze dus vanuit Gvc ipv Shl. De IC's serie 1700 en 500 blijven gewoon via Ut rijden |
03-01-2008 16:45:06 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Er stond inderdaad wel als voorwaarde bij dat de HSL volledig in gebruik moest zijn, dus het is inderdaad de vraag of dat direct zo zal zijn... Overigens staat me ook iets bij dat de directe stopper Ledn-Ddr (serie 5000) gaat verdwijnen. De 5700 zou daarentegen doorrijden tot Gvc en er komt een nieuwe stopper vanaf Gvc ri. Rtd (naar Brabant?)... |
03-01-2008 16:46:34 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Volgens wikipedia (dus korreltje zout): * In 2009 zal de internationale trein vanuit Berlijn na Schiphol via Leiden naar Den Haag Centraal rijden. Dit wordt pas mogelijk, als de Hogesnelheidstrein zijn volledige dienstregeling kan rijden. * Laan van NOI wordt in 2009 opgenomen in het Intercitynetwerk. De stoptreinen uit de richting Rotterdam gaan allemaal op Den Haag Centraal eindigen. De sneltrein uit Breda gaat in Dordrecht beginnen als intercity en eindigen in Haarlem. Waarschijnlijk wordt de stoptrein Dordrecht – Leiden vervangen door een stoptrein Breda – Den Haag Centraal. * De intercity Vlissingen – Amsterdam gaat via Haarlem rijden en extra stoppen in Rotterdam Blaak, Schiedam, Delft, Heemstede-Aerdenhout, Haarlem en Amsterdam Sloterdijk. Ter compensatie gaat de stoptrein Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp doorrijden naar Den Haag Centraal. * De intercity Schiphol – Groningen/Enschede/Berlijn gaat beginnen in Den Haag Centraal, en via Leiden Centraal, Schiphol naar Amersfoort rijden. Verder zouden nog een aantal treindiensten een kwartier gaan schuiven ivm de symmetrische drgl met het buitenland, waarvoor in 2007 een eerste aanzet is gegeven. Verwacht zijn verder: Amsterdam Sloterdijk Hemboog Hoevelaken Sassenheim? en voor de zoveelste keer: Ingebruikname HSL-Zuid |
03-01-2008 16:53:38 | ||
---|---|---|
Iceman
|
4500 wordt, als Hemboogstation af is, Intercity. 3300 wordt een halfuursdienst en gaat dan inderdaad door naar GVC. Laatst bewerkt door Iceman op 03-01-2008 16:54 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
03-01-2008 16:55:14 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Niet als de 3400 tot aan Hlm gaat rijden, wat ook in de Planning staat, (zie mijn vorige bericht). Was een antwoord uit het vorige bericht, maar dat stukje is verwijderd dus deze mag dat ook. Laatst bewerkt door hvondelen op 03-01-2008 16:57 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
03-01-2008 17:03:34 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Hoevalaken is nog steeds onduidelijk voor zover ik weet. Het station zou op het grondgebied van Amersfoort moeten komen en dat wil daar niet aan meewerken. Verder wordt begin 2009 het station in Maarheeze geopend. Daarvoor is wel alles rond. |
03-01-2008 17:09:10 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Quote De laatste berichten die ik heb gelezen voor Sassenheim en Hoevelaken zijn weinig positief, ik denk dat 2009 erg ambitieus is voor beiden. Amsterdam Holendrecht staat nog wel op de planning voor ingebruikname per DRGL 2009, voor zover ik weet. |
03-01-2008 17:21:09 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Amsterdam Holendrecht en het station langs de Hemboog zouden inderdaad in 2009 klaar moeten zijn. Sassenheim is voorlopig van de baan, wat de andere stations betreft weet ik 't niet zo gauw. QuoteIk dacht dat er niks meer zou veranderen ten opzichte van nu, behalve dat de 2200 in feite een kwartiersdienst wordt. Ik kan me ook niet voorstellen dat men met de Noord-Oost en de 140 te Laa gaat stoppen? QuoteEr zou inderdaad een kwartiersdienst van stoppers komen tussen Shl en Gvc. Eentje daarvan is de 5700, de andere zou best de 3300 kunnen zijn. Alleen rijden die twee nu bijna in hetzelfde pad vanaf Shl, dus er zal in dat geval toch ergens een kwartier geschoven moeten worden... Laatst bewerkt door aestudent op 03-01-2008 17:22 |
03-01-2008 17:26:28 | ||
---|---|---|
Iceman
|
De 3300 moet ook worden verschoven want die zit voor de 4500 uit richting in de richting zd>shl. En in 2009 moet de 3300 erachter voor de rezigers naar pmr en zd. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
03-01-2008 17:28:33 | ||
---|---|---|
webguy
|
Waarom worden de ICs Amsterdam - Rotterdam en verder naar Haarlem omgeleid? Is het niet vele malen sneller om via Schiphol te gaan, helemaal als je overal stopt! Lijkt mij dat de reistijd Amsterdam - Vlissingen dan flink omhoog gaat. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
03-01-2008 17:32:50 | ||
---|---|---|
aestudent
|
De route via Hlm is maar een paar minuten langer dan via Shl, dus zo'n ramp is dat niet... Verder is dat nodig om ruimte te maken voor de treinen Asd-Shl-HSL v.v. Bovendien denk ik dat als je snel van Asd naar Vs wilt straks, dat je wordt geadviseerd om Asd-Rtd te reizen met de HSL en daar over te stappen op een IC. Maar dat gaat natuurlijk extra geld kosten... |
03-01-2008 17:37:31 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Eén vraag: waarom geen treinen van de HSL over de zuidtak laten rijden van Shl naar Asd |
03-01-2008 17:42:05 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Ik denk dat NS liever geen concurrentie voor de bontjassen-expres van Hispeed wil vanaf Schiphol. Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-01-2008 17:42 |
03-01-2008 21:01:04 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDoor de Watergraafsmeer, bedoel je? In dat geval is de vraag stellen, hem beantwoorden. |
03-01-2008 21:12:45 | ||
---|---|---|
kwant_ban
|
De 9100 (stoptrein Groningen-Zwolle) zal komen te vervallen. Tussen Groningen en Zwolle rijden twee treinserie's vanaf 2009 500: Groningen-Aseen-Beilen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht Centraal-Gouda-Den Haag Centraal 700: Groningen-Haren-Assen-Beilen-Hoogeveen-Meppel-Zwolle-Amersfoort-Hilversum-Duivendrecht-Amsterdam Zuid-Schiphol-Leiden Centraal-Den Haag Centraal. |
03-01-2008 21:16:55 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Deze gaan allebei om het uur naar En lijkt mij http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
03-01-2008 21:18:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Om de andere kant even op te kijken: tot de dienstregeling 2009 behoort ook de introductie van de 13500 Ut - Shl over de hele dag. Een recente ontwikkeling (maar al wel als zodanig in de adviesaanvraag opgenomen) is dat dit de 2000 uit Arnhem lijkt te gaan worden - waarbij het westelijke deel van de huidige 2000 een pendeldienst Den Haag - Utrecht wordt. Verder in de plannen: het doortrekken van de 17400 uit Rhenen naar Breukelen en het inkorten van de 7400 tot Breukelen (waarbij het idee is om in de brede spits de 17400 toch door de rijden naar Amsterdam Bijlmer en mogelijk ook Amsterdam C. Ook in de plannen: doortrekken van de 7000 Apd - Aml naar Enschede op ma-vr en, als de Oude Lijn niet geherstructureerd wordt, doortrek van de 6300 Gvc - Hlm naar Asd in de spits. |
03-01-2008 21:18:08 | ||
---|---|---|
keesje
|
De 500 die wel stopt in Bl en niet in Hgv? Is het niet andersom? |
03-01-2008 21:21:50 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
@keesje Inderdaad, stoppen in Beilen en niet in Hooogeveen kan niet waar zijn. Overigens waarom wordt die derde trein opgedoekt, is hij zo slecht bezet? Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-01-2008 21:24 |
03-01-2008 21:23:18 | ||
---|---|---|
keesje
|
Zal morgen eens een betrouwbare bron raadplegen wat er van waar is... |
03-01-2008 21:23:29 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Quote Mijn gemoed loopt vol! Hiermee gaan ze een hoop reizigers Ed-Asb gelukkig maken%08% Quote 17400 Vndc-Bkl, neem ik aan? Dat laatste (toch overstaploos Ut-Asb/Asd met de stopper) maakt het stukken interessanter om vanuit Ut met de stopper naar Holendrecht te gaan in plaats van met IC + metro. |
03-01-2008 21:24:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er komt in de dienstregeling 2009 helemaal niets voor over de Noord-Oost ten oosten van Amersfoort, laat staan ten noorden van Zwolle. |
03-01-2008 21:27:43 | ||
---|---|---|
keesje
|
Die IC Ah-Shl komt er zo goed als zeker, ws serie 3100. Nu is er alleen nog discussie over of de 2800 een pendel Rtd-Ut-Amfs wordt óf toch de 2000 Gvc-Ut-Amfs. In ieder geval 1 van deze series gaat tot Ut vanuit Rtd of Gvc. Meer weet ik er niet over. |
03-01-2008 21:29:21 | ||
---|---|---|
bouwe
|
Quote Geweldig. Alsof er van de 9100 nooit gebruik wordt gemaakt. En de 500 stopt te wereldstad Beilen? Quote Ok. Laatst bewerkt door bouwe op 03-01-2008 21:30 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-01-2008 21:33:54 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteYup. Ik waarschuw wel dat het nog een hoop puzzelen is om de 17400 er een beetje behoorlijk door te krijgen, maar ik heb een BSO Amsterdam (spooropstelling, voor de weinige niet-kenners hier) gezien waarin de 17400 het nog haalt ook, zij het bepaald niet in een kwartierligging met de 4000. (De 4000 die in dit plan overigens is doorgeknoopt aan de 4500 naar Enkhuizen, wat ik dan wel weer aardig vind De 4000 vanaf Uitgeest zit in diezelfde opstelling vast aan de 4600 naar Almere. Maar dat zijn overigens uitwerkingen die nog niet vast in de plannen zitten.) |
03-01-2008 21:35:30 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
@bouwe Misschien kan Arriva de IC's naar het Noorden ook maar beter overnemen. Dan gaan de frekwenties tenminste omhoog i.p.v. omlaag. Ik denk dat over die frekwentieverlaging overigens het laatste woord nog niet is gezegd. Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-01-2008 21:37 |
03-01-2008 21:42:45 | ||
---|---|---|
keesje
|
Geen idee waar die berichten vandaan komen, maar in de NoordOost verandert er niet veel. In ieder geval niet ten noorden van Zl zoals al gemeld. En of we de Intercity's nu aan Arriva moeten gunnen (overstappen in Zl????) lijkt me ook geen goed idee met weer een nog verder opgedeeld materieelpark. Maar dat is een andere discussie |
03-01-2008 21:48:10 | ||
---|---|---|
woepje
|
Het wordt gewoon zo: 1x per uur IC 500: Gn - Asn - Zl - Amf - Ut - Gd - Rtd (middag/avond) / Gvc 1x per uur IC (tot Zl als stoptrein) 700: Gn - Hrn - Asn - Bl - Hgv - Mp - Zl - Amf - Hvs - Dvd - Asdz - Shl - Ledn - Gvc. 1x per uur stoptrein 9100 Gn - Hrn - Asn - Bl - Hgv - Zl (vanaf 2013 (hanzelijn) 2x per uur). Ik vermoed dat het wel drgl 2010 zal zijn eer de 700 via Shl naar Ledn en Gvc gaat als je dat HSL pruttel zo ziet... Dat de 500 stopt in Bl is natuurlijk dikke kul. Maar dat moge wel duidelijk zijn. |
03-01-2008 21:48:42 | ||
---|---|---|
raoul
|
Ik vind de bron over het noorden totaal niet betrouwbaar. Zover ik weet zullen inderdaad de 500 en de 700 naar Den Haag gaan! Maar de huidige dienst blijft wel hetzelfde op Zwolle - Groningen. dus 1x per uur een 5007/700 en de 9100! IC stop Beilen is absoluut geen optie. Zal eerder Hoogeveen worden denk ik. En dan hoop ik stiekem op een IC stop van de lijn naar Leeuwarden op Meppel (A). Dat doet hij toch al enkele spitsslagen! |
03-01-2008 21:49:05 | ||
---|---|---|
fr
|
Quote Neem aan dat de 3100 dan gewoon door blijft gaan naar Nm ? Althans, in de spits. Laatst bewerkt door fr op 03-01-2008 21:49 |
03-01-2008 21:50:31 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
QuoteIn dit licht vindt ik het ook wel interessant om naar de materieelplanning alvast te gaan kijken. In de diverse topics waarin de 4500 wordt genoemd, staat dat die rijtijden met SGMm wel kunnen halen, maar dat de capaciteit daarvoor te klein. Zal dit dan gaan betekenen dat er dan DD-AR ingezet gaat worden in de serie's of wat anders? Dit lijkt mij wel een leuke materieelpuzzel met een eventueel bijbehorend geschuif |
03-01-2008 21:53:19 | ||
---|---|---|
woepje
|
QuoteDat doen we dus ook even niet. Maak er dan meteen maar een stoptrein van als het ding ook al in Hgv moet stoppen.... Dus van mij moet het zooitje gewoon doorkarren en denk dat meer reizigers het eens zijn. Hgv enz. houden gewoon 2x per uur een verbinding met Zl en Gn. En dat zal waarschijnlijk ook zo zijn als de Hanzelijn er is, want dan krassen die belachelijke stops in Bl, Hgv, Mp en Hrn van de 700 ook mooi op want er gaat een extra stopper rijden (2x per uur IC, 2x per uur stoptrein dus). Laatst bewerkt door woepje op 03-01-2008 21:53 |
03-01-2008 21:57:58 | ||
---|---|---|
raoul
|
Maargoed, die stops in Hoogeveen en Meppel kunnen zeker wel uit voor de 700 nu! Beide stations trekken nogal wat reizigers naar Zwolle. Zeker in Meppel (ook wel bekend als de voorstad van Zwolle, wonen in Meppel werken in Zwolle), over Hoogeveen weet ik alleen dat er veel reizigers zijn, twijfel wel of Mp niet meer is. Maar daar zie ik al liever de IC uit Lw stoppen! Dus dan de 500 maar in HGV. Overigens is voor de lijn naar Groningen zeker wel genoeg potentie voor 4 treinen per uur nu al (2x IC en 2x Stop). Alleen Leeuwarden zou ik op 2 stoppende IC's houden. Laatst bewerkt door raoul op 03-01-2008 21:58 |
03-01-2008 21:58:50 | ||
---|---|---|
treinfan
|
heeft kwant niet toevallig gekeken bij 'Intercity's in het noorden' oid |
03-01-2008 22:08:43 | ||
---|---|---|
woepje
|
@ raoul Je zou het huidige systeem op Gn - Zl kunnen doorschuiven naar Lw - Zl. Dat wil zeggen dat er een volledige stoptrein bij komt (dus meer dan alleen de 2900 van nu) naast de 500 en de 700 (overal stoppend) op Zl - Lw. Dat de stops in Hgv en Mp er nu zeker uit kunnen in de 700 kan ik begrijpen, 1x per uur een verbinding met Zl en Gn is nogal karig. Zodra er 2x per uur een stoptrein Gn - Zl rijdt, behoud je die 2x per uur verbinding met Zl en Gn. Maar hef dan wel de stops in de 700 op zodat je ook 2 echte IC's per uur krijgt tussen Zl - Gn. 3x per uur van Bl, Hrn enz naar Gn/Zl vind ik wat overdreven... Laatst bewerkt door woepje op 03-01-2008 22:09 |
03-01-2008 22:13:49 | ||
---|---|---|
raoul
|
Ik zeg dus ook meteen 4x per uur! Beter nu dan later Over Leeuwarden gesproken is 3 treinen per uur op moment echt te veel. Hoeveel bakken er nu wel niet leeg/half leeg rijden tussen Lw en Zl is best wel erg. Ik reis nog is in de (12)720, (12)724 en de (12)728 en daarin valt me altijd op dat de IC uit Lw nooit vol zit (bij lange na niet) en de IC naar Zl uit Gn bijna altijd goed gevuld! Dus een 3de trein naar Lw zie ik niet zitten. Maar daar 2x per uur een stoppende trein van. Die 10 minuten extra..... In Mp mis je echt een 2de trein naar Stw per uur. Die 2 plaatsen hebben een behoorlijke vervoersstroom. Ja, niet in honderden mensen per trein. Maar toch zeker wel genoeg.... |
03-01-2008 22:19:17 | ||
---|---|---|
lykele
|
@raoul: Kun je mij uitleggen waarom de ic naar lw moet stoppen op meppel, terwijl de 9100 dat ook al doet, ongeveer 4 minuten erna? Tenzij je 's avonds laat bedoeld, snap ik dat niet helemaal. De ic van lw naar zl zal niet stoppen, de 9100 rijd er ff vooraan. Tevens is dan het hele idee van de 12xxx serie die voor de gewone trein aan rijdt weg, omdat de 12xxx juist eerder in zl moet zijn. En misschien wel de beste reden: naar lw is de auto nu +/- net zo snel als de trein. Extra stops zitten veel reizigers niet op te wachten. Besef wel dat de treinen die in lw starten het hele traject nog moeten afleggen. De 12xxx serie is niet bedoeld om naar lw meer capaciteit te bieden, maar de spitsdruk tussen (zl)-Amf-Ut-Rt op te vangen. Daarom rijden er daar ook treinen van 10 bakken, wat niet altijd nodig is. En ook al vaak meegemaakt dat de 12xxx langer was dan de trein uit Gn. Niet gek, maar (uiteraard) voor zl niet echt goed gevuld natuurlijk. Edit door Rudolfph: van 2 berichten 1 gemaakt. |
03-01-2008 22:26:51 | ||
---|---|---|
broek53
|
Buitengemeen interessant allemaal, het gekout over wat er in de prairies benoorden Zwolle zou kunnen gaan gebeuren eventueel misschien mogelijkerwijs %03%, maar ik wijs er NOG maar even op dat in de dienstregeling 2009 GEEN ENKELE wijziging(svoorstel) is opgenomen. En daar gaat dit topic toch over (over 2009, bedoel ik)? |
03-01-2008 22:27:54 | ||
---|---|---|
raoul
|
Dat die extra bakken nodig zijn na Zl snap ik ook wel, maar wilde daarmee aangeven het verschil in het aantal benodigde treinen. Het aantal (doorgaande!) reizigers op de lijn naar Zwolle uit Leeuwarden is echt veel lager dan uit Gronigen. Waarom de IC stop uit LW in Meppel? Simpel: Straks krijg je werkzaamheden op de snelweg A28 (niet voor niks van 2x2 naar 2x3, das toch wel uniek zover van de radstad vandaan) en daarnaast heb je nog de vervoersvraag Meppel - Steenwijk die nu al met 1 trein per uur hoog is. Kan nog veel meer worden in de toekomst als die er 2x/pu is! ps. Nu heb ik er wel genoeg over gezegd, en zoals Broek53 dit vind, het is nogal offtopic! Laatst bewerkt door raoul op 03-01-2008 22:29 |
03-01-2008 23:32:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDe 4500 waar we in 2009 over praten, is niet de stoptrein meer die het nu is, maar de zonetrein (stoppend Ekz - Hn, IC Ass - Asd) die het wordt als de dienstregeling naar de prairies van West-Friesland gewijzigd wordt (bekend project, door iceman hier ook al gememoreerd). Dat is overigens precies de reden dat hij in Amsterdam niet meer "past": de keringen worden te lang en dat is de reden dat naar een doortrek gezocht wordt. Gevolg van een verknoping 4500-4000 zou eens te meer betekenen dat er geen Sprinters in mogen komen te lopen, en dan ligt het voor de hand dat het DDAR wordt. Omdat op de Zaanlijn de rijtijden alleen Sprinters toelaten, zal de "4000 noord" SGM moeten blijven en omdat die in Asd aan de 4600 geknoopt wordt, weet je meteen waar het DDAR vandaan komt voor de "4000 zuid". Anders gezegd: de 4500/4000 ruilt van materieel met de 4000/4600, als het allemaal doorgaat. Met de eeuwige vraag: waar laat je dan het DDM-1 ? |
03-01-2008 23:47:47 | ||
---|---|---|
NDS
|
"kan het niet laten%08%" uhm mag ik dat DDm1 voor de 3700 ofzo, VIRM hebben we hier in Arnhem al zat. Maar nu serieus wat zouden handige opties zijn om DDm1 in te zetten, kan dat niet in bepaalde IC diensten of moeten het persee stoppers zijn? Groetjes Michiel Laatst bewerkt door NDS op 03-01-2008 23:48 |
03-01-2008 23:48:45 | ||
---|---|---|
mark
|
De 2200 volledig uitvoeren met DDM-1? |
03-01-2008 23:56:10 | ||
---|---|---|
duffelsm
|
QuoteIk denk dat het comfort van DDM-1 te laag is. Zeker voor de 1e klasse: in een IC mag je toch echt als 1e klasse reiziger verwachten dat je met 3 in de breedte zit, en volgens mij zit je in DDM1 met z'n 4-en. In mijn geval (Ed-Asa) vind ik dat wat erg lang om krap te zitten. Groet, Martijn |
04-01-2008 00:09:21 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Ik denk DDM1 wel kan als IC, alleen niet als hele lange IC. Comfort is daarvoor inderdaad niet goed genoeg voor. Hoewel VIRM eigenlijk ook niet goed genoeg is voor de lange IC's. Alleen als Stoptrein vind ik DDM1 ook niet geschikt. Vooral als de afstand klein is tussen de stations. Ik merk het bijna elke dag hier. DDM1 is ideaal voor de 'nieuwe' 4500 als IC. Laatst bewerkt door Iceman op 04-01-2008 00:10 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-01-2008 00:45:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, dat is-ie ook. Daarom zou het prettig zijn als-ie gewoon in Amsterdam kon keren: dan kunnen er al vijf stammen DDM-1 in de 4500 en 3 in de 14500, dan hoef je er nog maar drie "kwijt" - in de 14300 bijvoorbeeld. |
04-01-2008 02:06:05 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Optie lijkt mij om de 3900 op zichzelf te gaan keren in Hfd en Lls, en dan DDM1 in de 3900 te zetten. Lijkt me een mooie serie daarvoor. Van de 3900 Lls-Asd-Ekz maken, en de 4600 door naar Shl kan natuurlijk ook (als we toch al gaan schuiven...) |
04-01-2008 08:09:20 | ||
---|---|---|
keesje
|
Nog even over de NoordOost en dan specifiek over alles noordelijk van Zl: in 2009 wijzigt er NIKS. Dus daar hoeft niet verder over gespeculeerd te worden |
04-01-2008 08:35:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteIn dienstregeling- en omloopland kan van alles, en toch weer erg weinig. Dat laatste kan niet omdat de problemen met de BSO Amsterdam C alleen maar groter worden (dienstregelingen passen niet op elkaar) en andere keringen in Hoofddorp passen niet omdat Hoofddorp Opstel bij lange na de ruimte niet heeft voor twee lange keringen (in plaats van de korte keringen van de 3900 op de 4300, die om die reden ueberhaupt ontstaan zijn. |
04-01-2008 10:45:32 | ||
---|---|---|
Timmetje
|
Het enigste wat ik hier van weet is dat veolia in limburg bij valkenburg om de tien minuten komt Laatst bewerkt door Timmetje op 04-01-2008 10:46 |
04-01-2008 11:07:49 | ||
---|---|---|
NDS
|
Weet iemand of er nog wijziggingen gepland staan voor de regio Arnhem/Nijmegen, behalve de eerder al genoemde 2000? Groetjes Michiel |
04-01-2008 12:17:57 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Quote Ik kan me nog herinneren dat de lijn Lls-ekz ooit bestond, en een tijdje tot Almere Buiten. Ik denk echter niet dat er heel veen reizigers uit de 4500 naar Flevoland moeten. Voor de reizigers naar Weesp op Amersfoort is de aansluiting al goed op de 5800. En ook voor de rezigers die er al zijn voor Flevoland is de aansluiting ook heel goed op asd. Het risicogehaalte van vertraging tegenover het aantal reizigers dat er van gebruikt gaat maken lijkt me te groot. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-01-2008 12:36:54 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Het heeft mij, in mijn Weesper tijd, altijd weer verbaasd hoeveel mensen er 'over' Amsterdam C heen wilden: met name naar Amsterdam Sloterdijk, en in mindere mate naar Zaandam, Hoorn en Alkmaar. Doorkoppeling van de 4600 op een serie richting Noord-Holland is dan ook geen gekke gedachte, wat mij betreft. |
04-01-2008 12:47:33 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Daar is nu de 5800 toch voor? Die gaat over asd naar ass en zd. En bovendien zijn er van asd naar ass en zd meer dan genoeg treinen per uur. Dus men hoeft nooit lang te wachten. Laatst bewerkt door Iceman op 04-01-2008 12:50 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-01-2008 13:00:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
Sure, en in 2009 komt daar - als dat geschuif in Asd doorgaat - de 4600 bij. Maar even voor de duidelijkheid: dit type doorkoppelingen heeft een ander uitgangspunt dan doorgaande verbindingen. M.a.w. 800 en 3000 zijn gespecificeerde doorgaande treinen (gespecificeerd door Commercie, een marktwens dus), de doorgaande stoptreinen zijn eigenlijk altijd ontstaan uit doorkoppelingen van treinseries om de spoorbezetting van Amsterdam C mogelijk te maken (soms vanwege puur de perronspoorbezetting, vaak vanwege het vermijden van allerlei kruis- en overkruisliggingen die immers onvermijdelijk bij kopmakende treinen horen). Daarmee zijn "we" begonnen toen zowel de Westtak als de Flevolijn geopend werden zonder dat het kopstation Amsterdam C uitgebreid werd en dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Zo is destijds de Noord-Oost als stoptrein doorgetrokken naar Schiphol toen de Westtak geopend werd en konden in de vrijkomende perronspoorruimte de treinen naar Flevoland behandeld worden. Daar dankt Hoofddorp Opstel zijn bestaan aan, zelfs, maar dat terzijde. Terug naar nu: inmiddels wil Commercie niet meer van de doorgetrokken treindiensten af en dat zal ook niet gebeuren. Maar nog steeds worden stoptreindiensten primair geknoopt om de spooropselling van Asd mogelijk, handelbaar en/of robuust te maken. Daar ga ik geen klantvriendelijkheidssprookjes over ophangen QuoteHuidige stand van zaken (en we verkeren nu in de fase van de adviesaanvragen aan locov en zo): geen wijzigingen. Groet, Michiel |
04-01-2008 15:47:28 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteAls je van Amf naar alm wil, is het handiger om op hvs over te stappen, dát is een zeer goede aansluiting van nog geen tien minuten wachten. Verder vind ik dit topic toch iets te vroeg aangemaakt: de huidige dienstregeling is er nog niet eens een maand |
04-01-2008 15:54:27 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Dat staat ook in het eerste bericht maar ik had een paar vragen, en als daar dan veel reacties op komen%08% http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
04-01-2008 16:34:56 | ||
---|---|---|
aestudent
|
QuoteDus? Ik vind 't wel aardig om eens verder vooruit te kijken dan een paar maanden. Zoals ook op te maken is uit eerdere reacties wordt er inmiddels al hard geklust aan drgl 2009... Trouwens, er heeft ooit eens in een adviesaanvraag gestaan dat als de HSL gereed zou zijn, de serie 2600 ook te Hfd zou gaan stoppen. Is daar al iets meer over bekend? Laatst bewerkt door aestudent op 04-01-2008 16:35 |
04-01-2008 17:04:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat laatste behoort tot de reconstructie van de Oude Lijn/Schiphollijn, zijnde ook datgene waar Hugo dit topic mee begon. Daarvoor geldt dat dat allemaal pas gaat gebeuren als hispeed helemaal high speed gaat, en het ziet ernaar uit dat dat niet bij ingang van de drgl 2009 zal zijn. Vandaar het hinken op aanpassingen van de bestaande lijnvoeringen enerzijds naar dat hele nieuwe plaatje anderzijds. die stop in Hfd in een 2600-achtige serie is dan overigens het rechtstreekse gevolg van het vervallen van de 3900 as-we-know-it als stoptrein Asd - Hfd. Daar is gewoon geen ruimte meer voor. |
04-01-2008 17:08:57 | ||
---|---|---|
jeepee
|
Quote OK, van mijn kant dan nog een vraagje over de richting Dv. Er zou daar toch een nieuw perron komen? Ik neem aan dat dan de 1500 in de spits gewoon blijft doorrijden naar Dv, maar dat de lange stop om de reguliere IC's voorbij te laten te Apd vervalt. Gebeurt dit ook in DRGL 2009, of wordt dit later? |
04-01-2008 17:20:22 | ||
---|---|---|
Modelspoor
|
In de huidige dienstregeling is de 6400 (Ehv-Wt vv)al materieel en dienstregeling technisch ,al gekoppeld aan de serie 9600 (Ehv-Ht vv),dit betekend dus een rechtstreekse stopverbinding Weert-^s-Hertogenbosch,vooruitlopend op dienstregling 2009 of 2010 waarbij deze ook verder wordt gekoppeld aan de serie 4400 (Ht-Nm)dan verkrijgt men dus Weert-Nijmegen. Laatst bewerkt door Modelspoor op 04-01-2008 17:22 |
04-01-2008 17:26:13 | ||
---|---|---|
thijs
|
Quote Medio dit jaar komt er al een tijdelijk extra perron aan de stadskant. Volgens het spoorboekje wordt de dienstregeling dan al meteen aangepast. Dit zal dus betekenen dat de 1500 zijn lange stop te Apd verliest en meteen doorrijdt naar Dv. |
04-01-2008 18:40:52 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Live the dream Er beweegt zich tot dusver niet veel wat dat tijdelijk perron betreft. Dick van den Hoven |
04-01-2008 18:45:19 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dat zijperron in Dv gaat er wel komen en daar is voor de drgl 2009 wel rekening mee gehouden. Het biedt in ieder geval mogelijkheden om de 1500 niet meer 'aan de kant' te houden in Apd. Wat ik begrepen heb wordt het perron over spoor 301 gebouwd en halteren de treinen op spoor 302. Zie www.sporenplan.nl als je niet weet hoe dat er dan uit komt te zien |
04-01-2008 18:48:04 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Ik hoop niet dat die laatste zin aan mij gericht was In de laatste notulen, daterend ergens uit december van de Infra afstemming ProRail - NSR stond dat er nog geen beweging was te bespeuren betreffende dat tijdelijke perron. Overigens gaat dat perron behoorlijk hinder veroorzaken in Deventer. Veel stellen staan overdag op spoor 2 en ook spoor 1 en dat is straks niet meer mogelijk. Dan moet alles naar Dvge. Laatst bewerkt door dvdhoven op 04-01-2008 18:50 Dick van den Hoven |
04-01-2008 18:53:04 | ||
---|---|---|
keesje
|
Zo'n zin is zeker niet gericht aan mensen die er uit de buurt komen en NS-achtergronden hebben, tenminste, daar ga ik even vanuit Was meer aan de geïnteresseerden gericht |
04-01-2008 19:01:28 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Ik ben ook geïnteresseerd Vooral hoe ze zonder veel hak- en breekwerk erin slagen trappen en eventueel een lift te installeren. Daar is niet veel plek voor. Dick van den Hoven |
04-01-2008 19:20:46 | ||
---|---|---|
zugchef
|
Kans is best groot dat ik de komende anderhalf jaar in Deventer blijf werken, zodoende ben ik erg benieuwd naar de vorderingen van dit perron |
04-01-2008 19:23:06 | ||
---|---|---|
mikos
|
Ik vraag mij stellig af of men dit allemaal aan gaat kunnen in Dv. Alle GDST'en die er overdag staan (voor niet-kenners: Dat zijn er nógal wat, en er komen ook lege 1500'en voorgereden vanuit Amf, en 's avonds zijn er de treinen die doorgereden moeten worden naar Zp... Ik ben heel erg benieuwd. www.ov-ervaringen.nl |
04-01-2008 19:25:37 | ||
---|---|---|
raoul
|
Quote Jij krijgt er weinig mee te maken denk ik! Het nieuwe perron spoor gaat alleen (?) gebruikt worden voor de 1500! Daar ben ik wel weer blij mee! Dan word de overstap van de 1600/1700 op de 3700 een stuk beter! |
04-01-2008 19:41:34 | ||
---|---|---|
zugchef
|
Mwah, ik ga regelmatig met de 1500 om via Amf Betere overstap op de 12500 naar Lw met eveneens een betere zitplaatsgarantie dan in Zl, omdat de 3700 daar later aankomt dan de 12500 |
04-01-2008 22:15:36 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Quote Is het dan niet zo dat al die GDST stellen naar DvGe kunnen, is het daar ook zo vol dan. NS heeft hier hopenlijk WEL over nagedacht Laatst bewerkt door hvondelen op 04-01-2008 22:16 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
04-01-2008 23:16:54 | ||
---|---|---|
mark
|
Opzich is Dvge niet erg vol nee... |
04-01-2008 23:37:47 | ||
---|---|---|
raoul
|
Ik heb nog nooit hoeven staan in de 3700 tot nu toe. Bedenk wel 's ochtends is zl - dv tegenspits. Dus plek zat! Een 4tje voor jezelf is geen uitzondering! Maar naar deventer omreizen via Amersfoort zou ik echt niet doen! Maargoed het kan. Let wel op. Zl - apd via amf is al ruim om! Dus laat staan deventer! |
05-01-2008 00:03:38 | ||
---|---|---|
bloober
|
Ooit gaat die 2600 dus in Hfd stoppen begrijp ik en gaat de 3900 er dus uit op Asd-Hfd. Dan moet de 4300 dus wel in Hfdo op zichzelf gaan keren (of op de 3500 of de N-O, maar dat lijkt me erg overdreven). Dan zou je de 3900 op Asd kunnen doorkoppelen aan de 4500 (DDM-1), de 4000 intact laten en de 4600 op zichzelf laten keren op Asd. Of dat laatste omwisselen, dus de 4000 noord laten overlopen op de 4600 en de 4000 zuid op zichzelf laten keren. Ik heb geen flauw idee of dit überhaupt mogelijk zou zijn, maar ik denk van: laat ik eens een balletje opgooien. Groetjes, Bloober |
05-01-2008 02:08:26 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Ik denk dat de 4000 aan de 4600 laten koppelen niet echt een goed idee is. Je zou dan met materieel moeten lopen schuiven. Of alles SGMm, of alles DD-AR. En waar haal/dump je het materieel waarmee je schuift? Bovendien denk ik dat mensen uit de Zaanstreek hun rechtstreekse trein naar Amstel en Bijlmer ArenA graag houden. Kortom, waarom die moeite als je de 4000 gewoon zo kan laten doorrijden naar Rtd Het lijkt mij ook handig om de 4500 gewoon op zichzelf te laten keren, en dan de 3900 laten keren op de 4600. Dat is allebei DD-AR (die DDM1 stammen in de 3900 gaan dan naar de 4500 en 14500). Alleen een keertijd van 18 minuten is dan aan de lange kant. Een andere mogelijkheid zou zijn om de 2200 na aankomst in asd als 3900 door te laten gaan en vice versa. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-01-2008 08:03:39 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteDie stellen kunnen wel naar Dvge, maar dat is een stevige tippel. Dat vereist gewoon extra organisatie en extra menskracht. Dick van den Hoven |
05-01-2008 12:51:10 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Het 'zou kunnen'-gehalte in dit topic wordt wat hoger inmiddels. Is het niet handiger om het bij de feiten te houden, want zoveel dingen 'zouden kunnen'. Er spelen bij NS zaken voor het aan elkaar knopen van treinseries rond Asd (Zal ik niet over uit de school gaan klappen, ze zijn dan ook nog niet definitief, volgens mij). Wordt allemaal in de loop van het jaar duidelijker... |
05-01-2008 13:22:55 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dat aan elkaar koppelen van series in Asd heeft allemaal ook te maken met de spooropstelling Asd en alle beperkingen en (on)mogelijkheden die dat met zich meebrengt in het Amsterdamse. Zo heeft het koppelen van bv de 4500 aan de 4000 weer gevolgen voor de dienstregeling van de 4000, omdat de rijtijden van de 4500 gebaseerd zijn op DDAR en de 4000 op SGMm. Aangezien DDAR het meest voor de hand liggend materieel is in de 4500, rijdt dit spul dus bij een verknoping op de 4000 dus ook door naar Rtd. Betekent ook weer een aanpassing op de drgl van de 4000 (DDAR is langzamer dan SGMm tussen Gd en Rtd) en ook weer op de kort achterop liggende 2800. Kortom: het heeft allemaal nog wat voeten in aarde |
05-01-2008 16:27:01 | ||
---|---|---|
floriss
|
Afgezien van het mogelijkheid dat de reconstructie van de Oude Lijn waarschijnlijk pas in 2010 gaat plaatsvinden ipv 2009 toch even de volgende dingen. Uit de adviesaanvraag aan het Locov begin 2006 voor de totale dienstregeling 2007-2009 stonden voor de Oude Lijn medio 2009 de volgende aanpassingen ingepland. - De 2100 en 2200 rijden tussen Haarlem en Dordrecht in een 15 minutendienst. De 2200 begint en eindigd in Haarlem en Dordrecht en de 2100 begint en eindigd in Amsterdam Centraal en Vlissingen. De IC's stoppen in Sloterdijk (2100) Haarlem, Heemstede Aerdenhout, Leiden C, Den Haag Laan van NOI, HS, Delft, Schiedam C, Rotterdam C, Blaak en Dordrecht, waarna de 2100 verder rijdt naar Vlissingen (vanaf Roosendaal naar Vlissingen stoppend op alle tussenstations) - De sneltrein Hoorn - Den Haag Centraal wordt ingekort tot Hoorn - Haarlem. - De stoptrein Haarlem - Den Haag C blijft hetzelfde - De IC Amsterdam C - Den Haag C gaat stoppen in Hoofddorp, blijft verder hetzelfde (zover het in de papieren staat, stopt deze niet in Laan van NOI, dit geldt alleen voor de verbinding Leiden - Den Haag HS) - De stoptrein Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp gaat na ingebruikname van station Sloterdijk Hemboog 2x per uur rijden en rijdt door naar Den Haag Centraal - De 5700 (Utrecht - Hilversum - Schiphol - Leiden) begint en eindigd in Hoofddorp - De stoptrein Leiden C - Dordrecht rijdt in het vervolg tussen Den Haag Centraal - Dordrecht - Breda Een koppeling tussen de Sprinter Uitgeest - Amsterdam C en de stoptrein Amsterdam C - Almere Oostvaarders. Ik word bijna nostalgisch Tot begin jaren negentig reden er stoptreinen tussen Alkmaar en Lelystad Centrum. Om dezelfde reden inderdaad zoals de IC's naar Hoofddorp, capaciteitsgebrek in Amsterdam Centraal. Tenslotte nog even een opmerking over het zou kunnen gehalte. Dit gehalte leeft zowel bij afdelingen van NSR als bij leden van het Somda forum. De opties zoals het aan elkaar koppelen van treinseries en het verschuiven van materieelinzet zijn nou juist die zaken die de spoorhobby zo boeiend maakt. Opties voor wijzigingen van dienstregelingen en materieelinzet mits goed van argumenten voorzien zorgt voor discussie, iets waarvoor dit forum ooit is opgericht. |
05-01-2008 16:47:11 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Helemaal mee eens, ik vind het heel leuk om te schuiven met materieelinzet en treinseries. Maar als je de Sprinter Uitgeest-Amsterdam gaat koppelen aan Amsterdam-Oostvaders, ga je dan met SGMm rijden of DD-AR? SGMm blijf je nodig hebben voor naar Rotterdam, dus waar haal je die extra SGMm voor naar Oostvaders weg? Of als je met DD-AR gaat rijden, moet je dus extra DD-AR ergens vandaan gaan halen. Of ergens DD-AR ruilen voor SGMm. Je houdt natuurlijk wel wat DD-AR over omdat de 3400 wordt ingekort, alleen heb je die misschien weer nodig voor de 3300 die 2 keer per uur gaat en nog is door naar Den Haag. Laatst bewerkt door Iceman op 05-01-2008 17:00 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-01-2008 16:59:14 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteWacht even, je slaat nu wat over. Wat ik schetste aan wat er mogelijk gaat gebeuren, begint bij het feit dat de keringen van de 4500 te lang worden voor Amsterdam C en dat er "dus" iets met de 4500 moet. Het knopen van de 4500 aan de 4000 ri Rtd is daar een oplossing voor die nu op papier staat. Gevolg daarvan is dan het knopen van de 4000 (noord) aan de 4600. Maar het is bepaald geen wens of uitgangspunt om de 4000 te breken; veeleer een oplossing voor een planningsprobleem. |
05-01-2008 17:01:39 | ||
---|---|---|
treinfan
|
is de 4500 aan de 4600 koppelen dan geen mogelijkheid%06% |
05-01-2008 17:04:00 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Hoelang wordt dat kop maken op Asd dan van de 4500? Nu is het juist iets te krap. IC is 6 minuten sneller dan de stopper, dus als de vertrektijden van 4500 gelijk blijven is het keerprobleem van nu (2008 dienstregeling) ook meteen opgelost. En als je 4000 Rotterdam kant aan 4500 gaat koppelen dan zit je ook met het Materieel. DDM1 als stopper naar Rotterdam lijkt me niet ideaal. En SGMm als IC op de 4500 lijkt me ook niet ideaal. Als je aan de 4600 gaat koppelen zit je ook met het DDM1 probleem. DDM1 is ongeschikt voor al die Almere stations. Laatst bewerkt door Iceman op 05-01-2008 17:32 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-01-2008 19:56:22 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Enkhuizen - Rotterdam zou dan gereden moeten worden met DDAR, Uitgeest - Almere met Sprinters. Doordat de trein naar Almere dan met Sprinters wordt gereden, komt DDAR vrij voor de trein naar Rotterdam, en daar komen dan die Sprinters vandaan die naar Almere kunnen. Verder heb je eerder (in een topic rondom de huidige 4500-problematiek) aangegeven DDM1 in de huidige 4600 (naar al die Almere stations) toe te juichen, dus je laatste opmerking begrijp ik even niet... |
05-01-2008 20:02:51 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Nee, ik heb gezegt dat je de 3900 wel op de 4600 kan laten keren maar de DDM1 er dan uit moet. Ik quote mezelf ' Dat is allebei DD-AR (die DDM1 stammen in de 3900 gaan dan naar de 4500 en 14500)' En ik heb niks tegen DDM1 in alleen de 3900 want die tuft alle almere stations voorbij (behalve centraal natuurlijk). Alleen in de 4600 wordt het lastig. Verder moet er dan in de 4000/4500 in de spits met 8 bakken worden gereden anders gaat het allemaal niet passen. Is er dan nog wel genoeg DD-AR? Bovendien wordt het wel erg vertraging gevoelig allemaal als je de 4000 op 4500 kopppelt. De 4000 naar Rtd heeft nu ook een rusttijd van ongeveer 10 minuten op asd. Dat is in 2009 dan ook wel nodig. Laatst bewerkt door Iceman op 05-01-2008 20:05 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-01-2008 20:18:46 | ||
---|---|---|
treinfan
|
geen SGMm naar almere%04% Ik wil nog eens te almo gigantisch veel dubbeldekkertjes fotograferen%02% |
05-01-2008 20:19:07 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
In dit topic https://www.somda.nl/www/forum/2854/4/ gaat het over DDM1 in de 4500. Broek53 geeft aan dat een mogelijke optie is dat DDM1 uit de 4500 geruild wordt tegen DDM1 uit de 4600, en jij geeft op 19 december aan dat een goede optie te vinden. Daar was mijn opmerking op gericht. |
05-01-2008 20:21:44 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Daar bedoel ik mee, dat het daar minder erg is dan op de 4500. Voor tijdelijk (2008) kan het wel op de 4600, omdat de keertijd op asd langer is. Maar voor vaste dienstregeling in 2009 vind ik DDM1 geen optie op 4600. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-01-2008 20:28:22 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Even iets "recht zetten": De sneltreinserie [door NSR hardnekkig als IC aangeduid...] 3900 stopt ook in Almere Buiten. De rijtijden van de serie 4600 zijn zodanig dat deze ook door DDM1 gereden kan worden en mijn ervaring is dat over het algemeen dit in de praktijk ook haalbaar is. Overigens rijdt de serie 4300 (door de "koppeling" in Hfdo op de 3900 v.v.) ook met DDM1 en ook hier blijken de rijtijden haalbaar te zijn in de praktijk. Maar; is het wel wenselijk om met SGM te rijden in de serie 4600 in de spits? Vaak heeft DDM2/3 (zeker als het een losse stam is) al moeite met de aantallen reizigers! |
05-01-2008 20:40:49 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Bedankt voor je aanvulling (was even vergeten dat 3900 ook in Almere Buiten stopt). Ik geloof ook wel DDM1 het 'kan', maar ideaal is het niet, DD-AR is denk beter. DDM1 is beter voor de sneltreinen of stoptreinen met grotere kilomters tussen de stations, DD-Ar voor de meer 'echte stoppers' 2 keer keer SGMm tegen 4 bakken DD-AR maakt denk ik niet heel veel uit qua capaciteit (vooral met 7800 serie). En misschien kan je in de spits zelfs met 3 stellen rijden (zoals ik in 2008 wel is zag) Ideaal zou zijn (als het kan): -4500 op zichzelf laten keren (volledig DDM1) -4600 op zichzelf laten keren (DD-AR) -3900 aan de 2200 koppelen (als dat haalbaar is) (DD-AR met misschien een DDM1 stammetje als die 'over' is). Wel een beetje vertragingsgevoelig, maar op asd is dan wel genoeg om het in te lopen. -4000 zo laten als die nu is. Zo hou je denk het materieel waar het, het meeste 'thuis' hoort. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-01-2008 21:24:21 | ||
---|---|---|
aestudent
|
QuoteDat is ook maar sporadisch hoor. Vrijwel alle treinen rijden met DD-AR en wellicht nog een paar gepland met SGMm... Maar zoals je zegt, de rijtijden zijn inderdaad goed haalbaar voor DDM-1. Laatst bewerkt door aestudent op 05-01-2008 21:24 |
06-01-2008 10:54:57 | ||
---|---|---|
stephan90
|
Interessante discussie. Maar waarom niet zoals Mark voorstelde. Het DDM-1 in de 2200. Heb je meteen een llading DD-AR over om beiden treinen (grotendeels) met DD-AR te rijden. En het SGMm kan je dan laten rijden in de treinen die overblijven. Als het omloop technisch kan, ze laten rijden in de spits waar ze nu ook al rijden. Bijvoorbeeld rond 15.30 uit Asd richting Rtd... Voordat die weer terug is ben je wel weer wat verder. En hetzelfde voor de 4000-noord/4600 door het SGMm aan het begin richting Utg te laten rijden.. Stephan EDIT: die 17400, moet die doordeweeks tot circa 20.00 uur niet standaard Ut - Bkl rijden. Ik meen dat er ingaande DRGL 2009 4 treinen per uur op Ut - Bkl zouden gaan rijden. Laatst bewerkt door stephan90 op 06-01-2008 10:56 |
06-01-2008 11:18:08 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Hm, ik zou het zowel vanwege de punctualiteit als de capaciteit veel liever zien dat het DDM-1 uit de 2200 verdwijnt en dat de spitstreinen weer met 2xDD-AR gereden gaan worden... Laatst bewerkt door aestudent op 06-01-2008 11:18 |
06-01-2008 13:49:33 | ||
---|---|---|
bz2
|
QuoteHoeveel langer gaat de reis dan worden vanuit Zeeland? En wordt er kennelijk niet gestopt te Lombardijen? |
06-01-2008 13:57:12 | ||
---|---|---|
aestudent
|
De reis wordt met die extra stops waarschijnlijk nog geen 10 minuten langer, dus zo'n ramp is dat niet... Als er een overstapmogelijkheid komt op HSL ben je zelfs sneller in Asd, mits je daar natuurlijk je geld aan kwijt wilt. Overigens lijkt mij niet dat de stop te Rlb verloren gaat? |