Omlopen NS materieel buiten stamlijnen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
30-12-2007 16:51:47
floriss
floriss
Wat ik met dit onderwerp wil bereiken is een (historisch) overzicht van de omlopen van materieel van NS buiten de stamlijnen. Het gaat hier niet om incidentele afwijkingen, daar hebben we andere topics voor, het gaat om een inzet van laten we zeggen tussen de drie maanden en soms zelfs enkele jaren buiten het vaste inzetgebied.
Onder een stamlijn versta ik in deze een duidelijke koppeling tussen traject en materieelinzet bijvoorbeeld ICM in de Noord Oost.

Ik zal zelf een begin maken en hoop op vele aanvullingen (en evt correcties).

Ik begin met het materieel waar ik zelf het meest gek op ben: SGM(m).

SGM(m) heeft vanaf het moment dat het materieel door NS in gebruik werd genomen altijd een aantal vaste trajecten gehad, waar ze omloopmatig te vinden was: Hoekse Lijn, Zoetermeerstadslijn, Hofpleinlijn, Noord Holland (Amsterdam -Haarlem/Zaandam - Uitgeest - Alkmaar)

SGM(m) heeft echter zeker in de jaren tachtig en negentig op veel meer trajecten gereden die niet tot haar vaste inzetgebied behoorde. Ik zal proberen een opsomming geven, als ik jaartallen heb, zal ik ze vermelden:

- Haarlem - Zandvoort aan Zee (beter bekend als de Strandpendel)
- Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal (vooral jaren '80 en begin jaren '90)
- Dordrecht - Roosendaal (begin jaren '90)
- Roosendaal - Vlissingen (zover me nog bijstaat halverwege de jaren '90)
- Tilburg West - Deurne (1995/1996)
- Amsterdam Centraal - Leystad Centrum (eind jaren '80 tot ongeveer 1993, deze was gekoppeld aan de stoptrein naar Zaandam en Alkmaar)
- Den Haag Centraal - Amsterdam Rai (eind jaren '80 tot ongeveer 1994, toen werd de Zuidtak opgeleverd, stopten niet Leiden de Vink)
- Schiphol - Amsterdam Rai (hetzelfde als Den Haag Centraal - Amsterdam Rai, betrof een aanvullende pendeldienst)
- Den Haag Centraal - Schiphol - Weesp - Lelystad (vanaf 1994 tot 1996?, dit is voor mij een twijfelgeval, waar ik niet geheel zeker van ben)
- Leiden - Den Haag Centraal (Dit was na het loskoppelen van de stoptreindienst Weesp - Schiphol - Leiden - Den Haag Centraal, deze reed voortaan tot Leiden)
- Amsterdam Centraal - Hilversum - Utrecht Centraal (midden jaren negentig, na instroom DDAR, deze namen onder andere de stoptreindiensten naar Zaandam en Alkmaar over)
- Hilversum - Utrecht Centraal (- Naarden Bussum)(midden jaren negentig, was een pendeldienst die niet in Hollandsche Rading stopte, reed op een gegeven moment door naar Naarden Bussum ivm mogelijke komst van Lovers Rail op dit traject)
- Amsterdam Centraal - Hilversum - Amersfoort (midden jaren negentig,reden was de instroom van DDAR)
- Dordrecht - Gorinchem - Geldermalsen (1992 - 1993 - 1994?, na elektrificatie van deze spoorlijn in 1992 was de geplande inzet twee en driewagenstellen SGM. Voor de tweewagenstellen betekende dit voor het eerst sinds jaren weer een inzet buiten de Hofpleinlijn en Zoetermeerstadslijn)
Tenslotte hebben ze ook nog jaren in spitsstoptreinen gereden. Ze reden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal via Haarlem, Leiden en Den Haag HS) Deze treinen stopten op elk station behalve op Leiden De Vink.

Aanvullingen, correcties en natuurlijk ook omlopen van ander materieel buiten hun stamlijnen zijn van harte welkom.
 

30-12-2007 17:09:10
Jack5812
Jack5812
Leuk topic, Floriss%02% SGMm valt verder nog regelmatig in in de 3400 serie

Hier dan een overzichtje van ICM buiten de Noord Oost, voor zover ik het weet:
-Den Helder-Arnhem/Nijmegen (1994-2004)
-Amsterdam C-Vlissingen (?-1995)
-Stoptrein Almelo-Deventer(2005-2006?)
-Schiphol-Eindhoven (2006-2007)
-Haarlem-Maastricht/Heerlen (1 dienst in weekend, 2005-2006?)
-Groningen-Zwolle(stoptrein)
-de nachtnettreinen
Verder vallen ze wel eens in in oa de 3400 serie.
Correcties zijn altijd welkom%02%
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 30-12-2007 17:25
 

30-12-2007 17:31:09
mark
mark
ICM in de 7000 is planmatig van 2001 t/m 2006 geweest
Daarnaast heeft er ook nog planmatig ICM in de 3200 naar Ekz gereden (t/m 2005)
 

30-12-2007 17:31:16
waalkade
waalkade
De eerste stamlijn van ICM-0 was Nm ri Asd.
Ik heb wat stilgestaan onderweg met dat spul.
 


30-12-2007 17:33:27
Jack5812
Jack5812
Quote
mark: Daarnaast heeft er ook nog planmatig ICM in de 3200 naar Ekz gereden (t/m 2005)

Hoe kon ik dat nou vergeten
 

30-12-2007 17:52:37
martw
martw
Verder heeft er van april 2006 (ongeveer, niet helemaal zeker) tot december 2006 (wel 100% zeker) SGM(m) gereden in de 8800.
Ook heeft ICM planmatig rondgereden in de (toen nog Sneltrein) 2000, de exacte jaartallen weet ik niet, maar in ieder geval van vóór 2001 tot ongeveer 2003, toen IRM daar de dienst ging uitmaken. ICM heeft ook nog planmatig rondgereden in de 3000, in ieder geval in 2001 (edit: deze laatste was al gemeld)

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 30-12-2007 17:53
 

30-12-2007 17:53:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Het SGM is na de eerste jaren na elektrificatie van Ddr-Gdm nog een keer teruggekeerd daar voor een jaartje. Was in ieder geval in de jaren '90 nog, weet niet meer wanneer alleen...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-12-2007 18:10:42
mark
mark
Ik heb een foto van een SGM-III die in Ddr gereed staat voor vertrek naar Gdm, is een foto uit augustus 2000.  

30-12-2007 19:52:30
geert
geert
Vergeet de inzet van SGM tussen Ut en Brn niet. Inmidels vinden we dit sinds december 2006 allemaal weer heel normaal, maar dat begon ook in 1994 met een enkel slagje van een verdwaald stel uit de dienst Ut - Ehv en Ut - Tl (jaja met SGM naar Ehv..., was meen ik alleen op vrijdag). Daarna kwam er een omloop met alles SGM waarin ook een tweetje mee deed (dat op een of andere vage wijze dezelfde dag ook in Lls kwam en in het weekend soms rouleerde met een andere eenling, namelijk die van Gdm-Ddr, waar eerder in dit topic al aan gememoreerd werd. Beiden overnachten soms namelijk in Ut). Deze reed 's ochtends 1,5 slag en daarna leeg Brn-Amf.

Ook over getrokken matarieel kan een boek vol worden geschreven, vooral door Michiel ten B.... Denk bijvoorbeeld aan de inzet in de toenmalige 3528/3559/73559, Mt-Ut-Zl (met stops in Bunde en Beek=Elsloo), Zl-Ut-Horst Sevenum, leeg naar Venlo). Dit reed standaard met een 1600 en een plan W, maar vond toevallig vanmiddag nog een dia met een 1200 voorop in Amf.... Heerlijk, Plan W naar Zl! Dan hebben we het ook over de periode 1993-1995.
Andere aardige om het matarieel tekort te dichten was de inzet van een combi 1600-ICR-1200 in de 9620, stoptrein Ehv-Ut. Geen bijzonder traject, maar wel leuk omdat deze dus overal stopte. Had ook standaard vertraging... Reed overigens leeg van/naar Mt, dus meer lege dan volle kilometers.

Andere leuke waren ook de inzet van ICR in de toenmalige 501 en 502 tot 1995. Deze reed terug tussen Gvc en Ut met loc voor en loc achterop, maar ging ook altijd wel wat mee mis, want er was standaard vertraging. En dit zat op zondag, ivm de uitwisseling in Mt, gekoppeld aan de toen langste aaneengesloten verbinding in NL op zondag: Gn-Mt en Hrl-Gn (met leeg Mt-Hrl), ook 3500-en.

Heel aardig allemaal. Moet ik nog meer noemen?

Groetjes,
Geert.
 

30-12-2007 20:31:44
fr
fr
En DD-AR heeft een paar dienstregelingen geleden nog eens standaard in een aantal zondagochtendritjes van de toenmalige 3600 (Zwolle - Roosendaal) gereden.  

30-12-2007 20:52:07
kniesoor
kniesoor
Reden heel de dag in de 3600, twee diensten vanuit Rsd.  

30-12-2007 20:54:20
daniel
daniel
En halverwege de jaren '90 reed er doordeweeks ook een stammetje DD-AR in de 4400
In de ochtendspits in diezelfde periode reden ook wel eens Plan U'tjes een slagje in de 4400. Ze waren steevast aan de late kant, maar was een leuke afwisseling destijds...
 

30-12-2007 21:07:13
mark
mark
Verder: In de tijd van de instroom van DM'90 in de serie 7900 en de doortrekking naar Es 2x per uur, werden de stoptreinen Zp-Odz in Hgl geknipt en reed er tussen Hgl en Odz een pendel met een losse Plan V. Dit was eind jaren '90 en heeft één of twee jaar geduurd (?)

Verder reed er ooit (ook halverwege jaren '90) DD-IRM in de stopper Dv-Aml v.v. (7000), tenminste daar zijn foto's van, of het ooit planmatig is geweest weet ik niet zeker.

Wat wel planmatig was, getrokken treinen in de IC's Asd-Es v.v. Dit is geweest tot begin jaren '90 meende ik.
 

30-12-2007 21:08:21
Iceman
Iceman
Ik zie hier in de 4500 in het weekend ook wel is SGMm langskomen%08%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

30-12-2007 21:30:21
Jack5812
Jack5812
Tot begin jaren 90 reden de spitstreinen Asd-Sgn v.v. met getrokken rijtuigen. Heb o.a. Plan E, Plan W en ICR voorbij zien komen. Trekkracht was meestal een 1100 en de composities bestonden uit 8 rijtuigen.
Gr Jack
 

30-12-2007 21:35:50
rudolfph
rudolfph
- ICM-0 heeft het eerste proefbedrijf gereden in de stopper Ehv-Vl, voordat het naar Hdr-Nm ging. Nog meer ICM: lang geleden was er (vroege) een doorgaande trein Rhn-Gvc met ICM (stopper tot Ut, maar de 5900 stopte toen niet in Bnk).
- Verder heeft er ook nog jarenlang een T op de kippenlijn gereden, de trein van 1104uur van Ed ri Amf was altijd een T (periode 1998-2000 weet ik zeker).
- En voor de volledigheid (is al eerder genoemd in een ander topic): 3xplan U als trein Gn-Gvc.
 

30-12-2007 21:45:31
peterselie
peterselie
In de jaren 90 hebben de DH'tjes een spitspendel Lw-Hr gereden, waarbij ze vooraf werden gegaan door een 2200.

Verder werden de 3101-3103 tussen mei 2000 en april 2002 ingezet op Zl-Kpn
 

30-12-2007 21:55:36
gertjan
gertjan
in de DRGL2005 waren er 2 treinen uit de 2500 serie die met ICM reden. Dit was ivm de uitwisseling met de NoordOost en de 3500.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

30-12-2007 22:03:59
dh3201
dh3201
Quote
peterselie: In de jaren 90 hebben de DH'tjes een spitspendel Lw-Hr gereden, waarbij ze vooraf werden gegaan door een 2200.

Of een 6400, maar dat was pas nadat Mat'54 niet meer naar Lw kwam en het traject alleen nog maar door ICM met schijfremmen werd bereden.

Quote
Verder werden de 3101-3103 tussen mei 2000 en april 2002 ingezet op Zl-Kpn

Ook de 3207-3210.


Shqiperise-lopers?
 

30-12-2007 22:10:14
broek53
broek53
Floriss moet het zelf maar zeggen, maar ik denk niet dat een dergelijke grabbelton de bedoeling is van dit topic. Wat niet wil zeggen dat het niet erg leuk & aardig is, daar gaat het niet om .
Overigens ben ik niet van plan een boek te schrijven over getrokken materieel (@ geert), maar als je een behoorlijk goed beeld van de materieelinzet en deszelvers structurele afwijkingen over de afgelopen pak-'m-beet 30 jaar wilt hebben, kan ik wel wat ouder werk aanraden: de omloopartikelen in Op de Rails (nog niet gebundeld ).
 

30-12-2007 22:15:36
waalkade
waalkade
Hoeft geen boek te worden.
Mag van mij een artikelenreeks worden op internet.
 

30-12-2007 22:18:00
bjornl
bjornl
Was het vroeger dan zo strak geregeld dat een treinserie steeds met hetzelfde materieel gereden werd? Een paar jaar geleden was men daar naar toe aan het werken om de impact van verstoringen te verkleinen, toen werd bijvoorbeeld de 3000 geheel IRM in plaats van gemengd IRM en ICM. Inmiddels is dat alweer aardig verwaterd en zie ik voornamelijk gemengde series (3000 is juist weer de uitzondering). 2000 (ICRm, ICL en VIRM), 7400 (SGMm en Mat '64) en 3500 (VIRM en ICRm) om er eens een paar te noemen.  

30-12-2007 22:30:51
sander14
sander14
Er hebben in de jaren 90 nog K4 rijtuigen gereden in de 3600 en natuurlijk niet te vergeten de IC+ in de trein van Den Haag naar Heerlen. Ook de rode ICK rijtuigen in de 1900, maar ook in de 3500 of in de 800.

Laatst bewerkt door sander14 op 30-12-2007 22:32
 

30-12-2007 22:52:44
mren
mren
Quote
kniesoor: Reden heel de dag in de 3600, twee diensten vanuit Rsd.

Niet vanuit Zwolle?
Trein van 22:22 (oid) Bd->Zl reed met DDAR en ik geloof niet dat die nog terug in Rsd komt die dag. (ik heb het dan over het jaar 2000)

Laatst bewerkt door mren op 30-12-2007 22:53
 

30-12-2007 22:54:25
geert
geert
Quote
broek53: Floriss moet het zelf maar zeggen, maar ik denk niet dat een dergelijke grabbelton de bedoeling is van dit topic. Wat niet wil zeggen dat het niet erg leuk & aardig is, daar gaat het niet om .
Overigens ben ik niet van plan een boek te schrijven over getrokken materieel (@ geert), maar als je een behoorlijk goed beeld van de materieelinzet en deszelvers structurele afwijkingen over de afgelopen pak-'m-beet 30 jaar wilt hebben, kan ik wel wat ouder werk aanraden: de omloopartikelen in Op de Rails (nog niet gebundeld ).


Ik denk dat je na bundeling al tot een aardig boekwerk komt

Over DD-IRM in het verre oosten: Dat is een dienstregelingsjaar normaal geweest, namelijk 1994/95 ivm werkzaamheden en minder beschikbare sporen op Ut. Ze reden toen in een ingewikkelde omloop met 3 vieren en een drietje. En volgens mij is dat ook de enige dienst waarbij ooit 15 bakken DD-IRM hebben gereden, het toenmalige maximum. En toen was de 1700-serie nog zo opgezet dat het achterste deel na Dv doorreed als stoptrein, dus dat kan kloppen.

Overigens kwam het jaar 1995 met het routemanagement bij NS en daar heeft Michiel in de discussie over Hvs al wat over gezegd %03%. Dat leidde er in ieder geval toe dat de NoordOost weer geheel ICM werd (en er voor de dienst Shl-Es zelfs een paar speciaal beplakt werden, gelukkig heb ik die stellen overal op de dia behalve in de goede omloop) en dat is tot op de dag van vandaag volgehouden (nu dan samen met ICL, maar zonder VIRM!!!!). Het routemanagement bedacht wel meer, zoals de koffieautomaten met de DE-logo's op Nm - Ht en de frisdrankautomaten op Nm - Rm (gelukkig ook regelmatig die stellen elders gezien). De koffie V's en DD-AR van Nm - Ht kwamen ook overal, heb de DD-AR ergens in Noord Holland op de dia en de plan V's ook in de sneeuw in Zl. Dat waren nog eens tijden....

En zo gaan we voort.

Groetjes,
Geert.
 

30-12-2007 23:01:01
2296
2296
De rijtuigen die in de 3600 serie reden waren Belgiesche M2 rijtuigen (was begin jaren negentig). De gehuurde Duitse rode rijtuigen hebben bij mijn weten alleen dienst gedaan in de 1900 serie. Tevens hebben hier ook nog Belgiesche K4 rijtuigen in gezeten (was van 1999 tot ongeveer 2002).

Maarten
 

30-12-2007 23:01:32
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
mark: Wat wel planmatig was, getrokken treinen in de IC's Asd-Es v.v. Dit is geweest tot begin jaren '90 meende ik.
Die werden dan getrokken door een 1200 en 4 ICR rijtuigen, als ik het mij goed herinner. Heb ze regelmatig gezien, toen ik nog aan het hockeyen was in Hengelo. Ik zat toen vaker bij het spoor dan op het hockeyveld. Toen reed er ook nog Plan U in de 7900. Er heeft eind jaren 90 volgens mij ook nog 1 stel Plan U tussen Hgl en Odz gependeld en dat moest volgens mij 1 uit de serie 150-152 zijn, als ik dat me nog goed kan herinneren.
 

30-12-2007 23:29:26
Bollenstad
Bollenstad
Quote
geert:
Over DD-IRM in het verre oosten: Dat is een dienstregelingsjaar normaal geweest, namelijk 1994/95 ivm werkzaamheden en minder beschikbare sporen op Ut. Ze reden toen in een ingewikkelde omloop met 3 vieren en een drietje. En volgens mij is dat ook de enige dienst waarbij ooit 15 bakken DD-IRM hebben gereden, het toenmalige maximum. En toen was de 1700-serie nog zo opgezet dat het achterste deel na Dv doorreed als stoptrein, dus dat kan kloppen.
Niet helemaal correct, want die trein bestond uit twee viertjes en een drietje (was mijn vaste trein toen ik nog in Apd werkte en in Dv woonde). De achterste (een drietje inderdaad) reed door als stoptrein naar Aml of Es.

Laatst bewerkt door Bollenstad op 30-12-2007 23:30
 

31-12-2007 00:00:32
geert
geert
Quote
Bollenstad:
Quote
geert:
Over DD-IRM in het verre oosten: Dat is een dienstregelingsjaar normaal geweest, namelijk 1994/95 ivm werkzaamheden en minder beschikbare sporen op Ut. Ze reden toen in een ingewikkelde omloop met 3 vieren en een drietje. En volgens mij is dat ook de enige dienst waarbij ooit 15 bakken DD-IRM hebben gereden, het toenmalige maximum. En toen was de 1700-serie nog zo opgezet dat het achterste deel na Dv doorreed als stoptrein, dus dat kan kloppen.
Niet helemaal correct, want die trein bestond uit twee viertjes en een drietje (was mijn vaste trein toen ik nog in Apd werkte en in Dv woonde). De achterste (een drietje inderdaad) reed door als stoptrein naar Aml of Es.


Dat was tussen Amf en Dv ja. Maar 's morgens om even voor half acht werd er in Amf een extra vier voor aangekoppeld voor Den Haag (dat deel reed tot 1995 immers voorop tussen Dv en Ut) en dan waren het 15 bakken. Op de terug weg, rond 10 uur, werd dit deel weer afgekoppeld en ging leeg naar Aswpl. Dat gebeurde op vrijdag niet en dan reed de 15-bakken combinatie door naar Dv en 's middags nog een keer tussen Dv en Ut en v.v. (de vleugtreinen reden dan telkens met twee of drie stellen). Overigens was een viertje tussen Ut en Rtd om 15.47 uit Ut ook toen al krap kan ik mij herinneren op ma-do....
Overigens was er los van deze omloop in de winterdienst 94/95 ook een grotere omloop in de 500-serie en bescheiden in de 700-serie. Gaf leuke effecten na verstoringen, heb toch enkele keren mogen meemaken dat op spoor 12 in Ut ICM en DD-IRM elkaar (voor de pdl onverwacht) ontmoeten. Leidde dan tot veel gebel en verschillende oplossingen (los rijden achter elkaar aan of een van beiden verder). Leuke tijd...

Ook leuk was de omloop van een 1200 met ICR die in de 900-serie reed tussen Hlm en Ehv. Dit was tot 1997 (vrijwel tot het einde van de 1200) en die reed o.a. 956 om 17.02 uur uit Ut richting Hlm. Leuke trein altijd om even te bekijken of vast te leggen.

En internationaal kan ik ook nog wel een boekje open doen: De Praag-trein die twee jaar heeft gereden met Tsjechisch matarieel en later, rond 2000, de OverNight Express naar Italië. Beiden goed vast te leggen in de zomer.
Dan hebben we het nog niet over de twee slagen EuroCity's waarbij in de zomer een Dms mee reed (grijs/wit) richting Duitsland aan de loc. Ook leuk, vooral als er een groene kwam en er ook nog eens een 1300 voorop reed...

Groetjes,
Geert.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-12-2007 00:01:15
timtrein
timtrein
Niet vergeten: ICM heeft ook gedurende niet al te lange tijd structureel naar Emmen gereden. Maar ja, sinds begin jaren '90 heeft die lijn zo ongeveer alles gezien met een stroomafnemer op het dak...  

02-01-2008 21:25:39
floriss
floriss
Ik wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze prachtige grabbelton, hartelijk bedanken voor zijn bijdrage. Dit is typisch zo'n onderwerp waarin je eens heerlijk kunt graven in je geheugen en waarin je je vroege(re)ervaringen kunt delen met leden van het forum.
Mijn oorspronkelijke bedoeling was een poging om een overzicht te krijgen per materieelsoort. Maar met deze uitwerking kan ik absoluut leven.

Nogmaals bedankt.%02%
 

02-01-2008 21:38:39
floriss
floriss
Ik zal trouwens zelf ook nog even een duit in het zakje doen.

Materieel' 64 Plan V en T; het type materieel waarvan je eigenlijk niet kan zeggen dat ze specifiek op bepaalde stamlijnen rijden. Ik denk eerlijk gezegd dat er maar weinig elektrische baanvakken zijn, waar dit materieel niet heeft gereden.

Toch heeft Mat'64 jarenlang op baanvakken gereden, waar je ze tegenwoordig haast niet meer tegenkomt.
Een voorbeeld hiervan is de 2200 Sneltrein Amsterdam - Dordrecht/Breda. Tot de komst van DDAR (medio 1992) was dit een stamlijn van Mat'64. In de spits afgewisseld met twee stammen DDM 1 (toen nog in de zevendelige uitvoering) die in de spitsuren zelfs doorreden naar Tilburg (stopten van Rotterdam C op alle stations met uitzondering van Rotterdam Zuid). Met Plan V + T werd zelf 1 slag Amsterdam - Eindhoven via Haarlem, Leiden enz.. gereden. Deze reed vanaf Dordrecht als stoptrein.
Verder was Mat'64 ook jarenlang heer en meester in Noord Holland. De stoptreinen tussen Amsterdam en Enkhuizen waren standaard mat'64 (meestal T)evenals de Intercity's tussen Amsterdam en Den Helder. Ook hier is dit materieel medio 1992/1993 vervangen door DDAR.
 

02-01-2008 22:50:44
rogier
rogier
Quote
daniël_ddr: Het SGM is na de eerste jaren na elektrificatie van Ddr-Gdm nog een keer teruggekeerd daar voor een jaartje. Was in ieder geval in de jaren '90 nog, weet niet meer wanneer alleen...


Ik quote Railfaneurope maar even: In the 2000/2001 timetable (28th May 2000 - 9th June 2001) the trainseries 7100 (Dordrecht - Geldermalsen) was run with Sprinter EMUs.
 

02-01-2008 22:52:26
koen220902
koen220902
Over Mat '64: Ook jarenlang bekende Mat '64 diensten waren de stoptreinen Den Haag/Rotterdam - Gouda - Utrecht - Arnhem - Nijmegen/Zutphen. Tussen Gouda en Arnhem reden die treinen niet zelden met vier of vijf Plan V's. In Gouda werden het Haagse en het Rotterdamse treindeel gekoppeld, in Arnhem reed een deel door naar Zutphen, en ander deel naar Nijmegen.  

02-01-2008 23:22:05
broek53
broek53
Quote
floriss: Ik zal trouwens zelf ook nog even een duit in het zakje doen.
(...) Verder was Mat'64 ook jarenlang heer en meester in Noord Holland. De stoptreinen tussen Amsterdam en Enkhuizen waren standaard mat'64 (meestal T)evenals de Intercity's tussen Amsterdam en Den Helder. Ook hier is dit materieel medio 1992/1993 vervangen door DDAR.
In de jaren '70 en '80 werd zowat heel "Noord-Holland" gereden door plan V, en voor een groot deel van die tijd door DE Telerailstellen, te weten de 841 - 893. Met Telerail liep toen een jaaarenlange proef en genoemde stellen waren voorzien van Telerail, namelijk. In de tijd dat de Hembrug er nog was, was het feit dat er vrijwel alleen maar mat '64 en daarbinnen vrijwel alleen maar plan V reed, erg makkelijk. Na een grote verstoring wist je vaak niet hoeveel stellen in de diverse treinen reden. Vaak kon je het dan per Telerail aan de machinist vragen (een ongekende luxe!) en anders liet je de brugwachter van de Hembrug kijken. De "Zaanse optocht" bestond uit kort na elkaar de stoptrein uit Alkmaat, de sneltrein uit Den Helder en de trein uit Enkhuizen. Daarvan moesten dan in Amsterdam een stoptrein naar Ekz en een gecombineerde snel/stoptrein naar Zaandam (waar ze werden gesplitst) gemaakt worden. Aan de hand van de opgave van het aantal stellen dat de Hembrug over kwam, werden de treinen in Amsterdam binnengenomen zodanig dat de tegentreinen in de goede samenstelling konden vertrekken. Als je slim was, zetten je een RET-machinist bij de voorman van het Westelijk Eiland; die kon dan een stelletje van de opstelspoortjes van Hoog West (huidig VL/TC) voorbrengen als er een stel te weinig afgekomen was...
Special binnen de special: de 841 - 844, met Telerail EN deurbediening in de cabine, alsmede verlengde kabels tussen de bakken. Zij verzorgden de eerste jaren van de Schiphollijn, die toen nog alleen Schiphol - Amsterdam Zuid was (ik meen: 1978-1981) de pendeldienst, en werden gewisseld via een zeer krappe verbindingsboog-met-helling met de Haarlemmermeerlijn naar Uithoorn - Nieuwersluis (vandaar die lange kabels).
Op het Gooi en de Veluwelijn deden die jaren volgens omloop alleen de bagageruimteloze stellen 441-483 dienst (over stamlijnen gesproken). Zowel in NH al op de Gooilijn was mat '64 nodig vanwege de rijtijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-01-2008 16:27
 

02-01-2008 23:51:54
rudolfph
rudolfph
Nu we het in de chat toch over hebben: in het voorjaar van 2007 dook er regelmatig ICM op in de 7500, was weliswaar niet volgens omloop, maar als een stelletje er eenmaal inzat, kon hij er rustig een volle week inblijven. En natuurlijk lekker comfortabel %08%.

EDIT: het is geen NS-materieel, maar niet minder interessant: een stam uit de 140 die een slagje Asd-Lls maakte, paar jaar terug (2002?). De rijtuigen waren in ieder geval al ICE-wit.
 

03-01-2008 00:25:43
webguy
webguy
Overigens was dit ook regelmatig zo in de weekenden, dan gebeurde het regelmatig dat er zelfs 2,3 stellen in de omloop belanden. Verder ook wel eens V-IRM op dezelfde manier

Laatst bewerkt door webguy op 03-01-2008 00:26


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

03-01-2008 08:45:14
edegroot
edegroot
Ik meen mij te herinneren dat de 4500 in de jaren '80 ook een tijdje vrijwel volledig met sprinters is gereden. Daar zat ook 1 setje Plan V in, dat weet ik nog wel.  

03-01-2008 10:25:10
NDS
NDS
In de 3600 heb ik sinds de jaren 90 al vanalles zien rijden. Ergens halverwege de jaren 90 waren er treinen die uit een DDAR3+DDAR4 bestond, ICM kwam toen ook regelmatig langs( Ik herrinner me de lage landen ICM langs het net op geleverd lage landen kantoor in Nijmegen). Verder zaten er in de jaren 90 van slagjes in 4400 gekoppelt aan spits treinen Nijmegen-Den Haag/Rotterdam. Dat ken ik nog uit de mat.54 tjid maar later ook met ICM. Ook DDAR in de 3000 kan ik me nog goed herrinneren. De 3000 reed toen nog maar eens per uur tussen Arnhem en Nijmegen had toen een keetijd van 40min in Nijmegen. Die plan U in de 4400 liep smorgens zo rond 10.00u in Nijmegen uit.

Groetjes Michiel
 

03-01-2008 10:37:26
geert
geert
Hmmm, ik ken eigenlijk maar een echt vreemde mat '64 dienst en dat was jarenlang de slag op zaterdag op Hfd - Es. Dit is tot ik meen 1995 zo geweest (toen het Shl/Asd - Es werd met combineren/splitsen in Amf). Dit was zeker een vreemde dienst omdat voorbij Amf vrijwel geen mat '64 kwam. Tussen Dv en Es was alles koploper (of diesel rond Aml en Hgl) en soms mat '54 maar zeker geen mat '64.

Groetjes,
Geert
 

03-01-2008 10:55:06
NDS
NDS
Mat64 heeft ook tot december 2006( of was het 2007) vrijdags een IC Rotterdam-Leeuwarden gerden met 3xV, ook geen stamlijn van dat spul.

Groetjes Michiel
 

03-01-2008 11:03:28
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat was al eerder voorbij. Het waren een spitstrein Ut-Zl en een spitstrein Ut-Lw. Die eerste is op een gegeven moment vervangen door IRM: eerst een losse III (waardoor ik meen 3555 het met een losse IV moest doen, in plaats van 7 bakken), daarna kwamen daarvoor twee IRMen uit Onnen.
Die Vtjes reden meen ik terug uit Leeuwarden als 10798.
 

03-01-2008 11:09:49
keesje
keesje
Sterker nog: die 3555 (of 3557, dat ben ik even vergeten), startte halverwege jaren '90 al in Ehv en reed met 6 bakken Mat '64 via Ut naar Lw op vrijdagen.  

03-01-2008 11:14:08
jacokran
jacokran
Ik kan mij ook nog herinneren dat plan V op zaterdagochtend een IC dienst van asd naar ehv (mt?) reed. Dit was volgens mij t/m dec. 2006, daarna had je alleen nog maar IRM.  

03-01-2008 11:25:55
dumpy_dump
dumpy_dump
Was dat nou op zaterdagochtend, of op zondagochtend? De eerste IC Ut-Mt was toen inderdaad 3 of 4x plan V. Altijd leuk, als er weer een boel mensen die uit waren geweest in moesten... Die trein is volgens mij ook nog een tijdje gereden met 2xVIRM-VI (in de tijd dat er 3 van die sets in de 800/900 reden, om rijtuigen vrij te krijgen voor ombouw en dienst in de, toen nog lange, 3600). Dat was behoorlijk overkill...

Overigens: tot december 2006 heeft er ook van alles in trein 889 (Hlm-Ut) gereden: ICM, Mat '64, VIRM. Alles zat er in, wat er reed was afhankelijk van de dag van de week...
 

03-01-2008 11:26:39
NDS
NDS
Klopt plan V reed wel meer van die IC's naar Heerlen en/of Maastricht. Voor mij was het de sport juist die IC's te pakken te krijgen.

Groetjes Michiel

Edit;@Dumpy is zowel zaterdag als zondag ochtend geweest.

Laatst bewerkt door NDS op 03-01-2008 11:27
 

03-01-2008 11:32:28
keesje
keesje
In het weekend inderdaad vaak Mat '64 in 825 en 923/927. Dagelijkse kost was altijd het buitenbeentje 886 Mt-Asd, dat ook een van de weinigen 800-en was die non-stop Ut-Asd reed (standaard via Hvs, maar ook wel eens via Asa). Ook in 984 reed geregeld mat '64.

In de 1900 was het spul vaak 's avonds te zien, zoals de slag 2572/1985 en ook in 1981 en 1986. Voor 1981 was het vooral vanwege de sociale veiligheid om dit met 1x Plan T te rijden.

Laatst bewerkt door keesje op 03-01-2008 11:32
 

03-01-2008 11:37:35
jacokran
jacokran
Ik kom tegenwoordig ook nog wel mat '64 tegen in de 2600 's avonds laat. treinnumers en samenstelling weet ik even niet.  

03-01-2008 11:58:24
keesje
keesje
In 2123 ma-vr van Asd naar Ddr zit tegenwoordig 2x Plan V.  

03-01-2008 12:02:02
peterselie
peterselie
Quote
dumpy_dump: Dat was al eerder voorbij. Het waren een spitstrein Ut-Zl en een spitstrein Ut-Lw. Die Vtjes reden meen ik terug uit Leeuwarden als 10798.


Nee, dat was een apart V'tje wat speciaal voor die dienst uit Zl kwam. De V'tjes van die spitsslag kwamen dacht ik om 18.13 in Lw aan en gingen om 22.36 weer terug richting westen.
 

03-01-2008 12:06:13
mark
mark
Quote
jacokran: Ik kan mij ook nog herinneren dat plan V op zaterdagochtend een IC dienst van asd naar ehv (mt?) reed. Dit was volgens mij t/m dec. 2006, daarna had je alleen nog maar IRM.
Klopt, dat was 4x Plan V als trein 825 naar Mt. Dat stond daar dan de hele dag over en ging 's avonds als 886 weer terug naar Asd, waar geloof ik in Ehv, Ht en Ut steeds een stel afgetrapt werd en de trein uiteindelijk met een losse Plan V in Asd eindigde.

Verder had je helemaal in het begin van de 3500-serie naar Shl i.p.v. Asd op zondag een of twee diensten die met Plan V werden uitgevoerd.

Verder natuurlijk het al genoemde Plan V in de Noord-Oost, trein 12557 (Ut-Lw) was op vrijdag 3x Plan V, en de hierboven besproken trein 10798 (Lw-Zl) bestond op vrijdag uit een losse Plan V (ik geloof dat dat planmatig een stel van de Emmerlijn was, die 's ochtends als spitsversterking op Zl-Emn reed, in de middag leeg naar Lw ging en dan als stoptrein naar Zl reed.)
Tevens reed er vorig jaar in het weekend een set van 3x Plan V in de 1500.

Meer mat64 in de IC's kan ik zo even niet bedenken, maar ik geloof dat er vorig jaar ook wel eens planmatig Plan V in de 2000 zat als deze omgeleid werd en naar Ledn reed i.p.v. Gvc.
 

03-01-2008 12:18:49
dumpy_dump
dumpy_dump
Jep. Composities van 4xV hebben er toen in gereden, ik meen in een weekend dat de 2000 (als 702000 neem ik aan) Ledn-Db reed, omdat er ook bij Har of Ed nog werkzaamheden waren. Meestal was die 702000 Ah-Ledn 2xVIRM-IV of 1xVIRM-VI.

Overigens, ook van dienstregeling 2006, was de inzet van losse ICM-vieren in de 3500 Ut-Shl in de weekenden.
 

03-01-2008 12:20:15
vontannen
vontannen
Quote
koen220902: Over Mat '64: Ook jarenlang bekende Mat '64 diensten waren de stoptreinen Den Haag/Rotterdam - Gouda - Utrecht - Arnhem - Nijmegen/Zutphen. Tussen Gouda en Arnhem reden die treinen niet zelden met vier of vijf Plan V's. In Gouda werden het Haagse en het Rotterdamse treindeel gekoppeld, in Arnhem reed een deel door naar Zutphen, en ander deel naar Nijmegen.
Dit was vanaf 1975. Hiervoor reed plan V 1x per uur de stoptrein tussen Dieren-Doesburg en Amsterdam CS.
 

03-01-2008 14:13:08
rick
rick
Rond '95/96 reed een Beneluxstam een slagje Amsterdam - Almere/Lelystad.  


03-01-2008 17:59:09
dh3201
dh3201
Quote
keesje: Sterker nog: die 3555 (of 3557, dat ben ik even vergeten), startte halverwege jaren '90 al in Ehv en reed met 6 bakken Mat '64 via Ut naar Lw op vrijdagen.

Zullen toch andere treinnummers moeten zijn geweest, de oneven nummers reden juist naar het zuiden.


Shqiperise-lopers?
 

03-01-2008 18:29:32
keesje
keesje
Helemaal gelijk in dh3201 En nu schiet me ook ineens te binnen dat het elke vrijdag 3554 van Ehv naar Lw was dat met Mat '64 reed  

03-01-2008 20:10:19
Jack5812
Jack5812
Quote
mark:
Quote
jacokran: Ik kan mij ook nog herinneren dat plan V op zaterdagochtend een IC dienst van asd naar ehv (mt?) reed. Dit was volgens mij t/m dec. 2006, daarna had je alleen nog maar IRM.
Klopt, dat was 4x Plan V als trein 825 naar Mt. Dat stond daar dan de hele dag over en ging 's avonds als 886 weer terug naar Asd, waar geloof ik in Ehv, Ht en Ut steeds een stel afgetrapt werd en de trein uiteindelijk met een losse Plan V in Asd eindigde.


Ik heb in september 2006 in een hele vroege IC vanuit Asd naar Heerlen gezeten, gereden met 3x Plan V. Die vertrok om ongeveer 06:30 uur. Dat was voor mij als mat 64 liefhebber zeker geen straf
Wat ik van die trein weet is dat ie laat op de avond weer terug ging naar Asd om daarna nog een slag naar Hoorn te rijden.
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 03-01-2008 20:10
 

03-01-2008 23:30:58
mark
mark
Nog eentje, in 2005 was er op zaterdag de planmatige inzet van een IRM-VI in de 5800, die destijds nog Amr-Amfs reed  

04-01-2008 11:28:01
treinfreak
treinfreak
De citypendels rijden sinds 2006/2007 de 18800 en ik heb ze zelfs een keer in de 8800 gezien.
In het begin reden ze zelfs nog met de afscheidstekst van de hofpleinlijn op.
Hier wat foto's : http://www.freewebs.com/treinenfoto/sgmsprinter.htm
Ook viel het mij op dat ik steeds vaker een ICM tegenkom op Leiden - Utrecht


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

04-01-2008 19:20:21
Jack5812
Jack5812
Quote
mark: Nog eentje, in 2005 was er op zaterdag de planmatige inzet van een IRM-VI in de 5800, die destijds nog Amr-Amfs reed

In 2005-2006 reed trein 5856 planmatig met een VIRM-VI
Gr Jack
 

04-01-2008 22:55:06
stephan90
stephan90
Ook een mooie inzet, was ergens rond 2001 de 5-delige DDM-1 in de 5900. Die reed om vooral extra zitplaatsen 1e klasse te bieden. Naar Rhn heeft trouwens ook al van alles gereden. Welles waar niet altijd plantmatig, maar toch leuk, een set ICR bijvoorbeeld. Ik meen zo'n ICR-Bvk die ook in de 3500 reed. En planmatig in de 19600 (was pendel Ut - Gdm). En bij de in 1998 ontstaande 6000 met splitsen in Gdm heeft daar nog wel DD-AR gereden.

Verder ook leuk om te vertellen, een plan V (of meerdere?) die ergens in de jaren'80 het eilandbedrijf bij Amsterdam RAI reden. Ken nog wel een leuke foto waarbij ze overgebracht werden via Haarlemmerspoorlijn! Ja, het spoor heeft leuke tijden gekend%02%

Stephan
 

04-01-2008 23:04:07
aestudent
aestudent
Ehhh... Wat bedoel je precies met de 'Haarlemmerspoorlijn'?  

04-01-2008 23:07:07
gertjan
gertjan
@ Stephan: Een ICR Bvk? Heb je daar een foto van? Ik heb namelijk nog nooit een ICR gezien met 2 verdiepingen.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

04-01-2008 23:09:45
dh3201
dh3201
Dat was een DD-AR Bvk.


Shqiperise-lopers?
 

04-01-2008 23:10:44
webguy
webguy
Trouwens, over de 8800 gesproken: die heeft sinds de jaren 60 ergens, bij de introductie van de Plan Vs zo'n beetje standaard met Plan V gereden, daar werden ze eerst ingezet. Maar aan het einde van drgl 2006, volgens mij na 1 october 2006 (exacte datum staat ergens in de Opvallende dingen), heeft er tot 9 december 2006 (ingang drgl 2007) SGMm gereden, meestal SGMm+SGM-II of 2xSGMm. Dat was ook wel nodig: die plan Vs zaten meestal heel vol, en met SGM was er vaker kans op een zitplaats. Sinds het begin van drgl 2007 alleen VIRM en op zaterdag in drgl 2007 Plan V (inmiddels weer VIRM dacht ik)


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-01-2008 23:11:28
stephan90
stephan90
@Aestudent: Die lijn vanuit Nieuwersluis richting Uithoorn. Of had die een andere naam?
@Gertjan: Een ICR-Bvk was een set van 5 rijtuigen als volgt samengesteld: 1700 - ICR A - ICR B - ICR B - ICR BKD - DD-AR Bvk. Destijds bedacht om een loccentekort te bestrijden. Ze vervingen onder andere trek-trek eenheden in de 3500. Ook ontworpen, dankzij hetzelfde plan, 6-delige DD-AR stammen serie 7900.

Stephan
 

04-01-2008 23:13:28
gertjan
gertjan
Dat weet ik wel Stephan, maar het is ook een benaming van een rijtuig En daarbij komt nog dat die ICR aangepaste stuurstroomkabels hadden om de loc te kunnen bedienen vanuit de DD-AR Bvk.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

04-01-2008 23:25:55
duffelsm
duffelsm
Quote
stephan90: @Aestudent: Die lijn vanuit Nieuwersluis richting Uithoorn. Of had die een andere naam?


Bijna goed. Het was één van de de Haarlemmermeerspoorlijnen. De Haarlemmermeerspoorlijnen waren de verbindingen vanuit Nieuwersluis=Loenen (met een gelijkvloerse kruising van de A2%08%) richting Vinkeveen en Uithoorn, de lijn Amsterdam Haarlemmermeerstation - Amstelveen - Bovenkerk (nu in gebruik als museumtramlijn) - Uithoorn en de lijn Alphen ad Rijn - Uithoorn. Het kan zijn dat er ook nog een tak richting Haarlem ging, maar dat weet ik zo 1-2-3 niet.

Laatst bewerkt door duffelsm op 04-01-2008 23:26
 

04-01-2008 23:54:06
broek53
broek53
Jawel, Hoofddorp - Vijfhuizen - Haarlem. Beroemdste restant: het derde spoor van Haarlem station naar de hoofdwerkplaats; tegenover de hoofdwerkplaats staat de helte Rijksstraatweg nog altijd te pronken, in een opvallende hoek met de weg, omdat de spoorlijn daar een boog van 90 graden maakte.

Terug op het topic: wat Stephan beschreef over het overbrengen van plan V voor de Schiphollijn, voerde dus van Nieuwersluis via Uithoorn en Bovenkerk naar een tijdelijke verbindingsboog "Jollenpad" met de Schiphollijn. Dat probeerde ik in mijn nostalgische beschouwing eerder in dit topic ook al te beschrijven maar dat was kennelijk ietwat tevergeefs%03%.
Laatste restant van dat eilandbedrijfje van bijna 30 jaar terug kwam ik laatst trouwens weer tegen op het (oude) perron van Amsterdam Zuid: daar staat een Ericson-kastje dat normaal voor de telefoon gebruikt werd, maar dit bevat alleen een schakelaartje. Daarmee zetten de machinist op dit eenmansbedieningslijntje zelf de CTA-lichtbak van het juiste spoor aan (op beide sporen reed / stond een plan V namelijk). Wonderbaarlijk: kastje en paal zijn bij de recente opknapbeurt weer blijven staan en zelfs geschilderd

Laatst bewerkt door broek53 op 05-01-2008 16:22
 

04-01-2008 23:56:11
wietse
wietse
Hoe ging dat eigenlijk met onderhoud aan die V's?  

04-01-2008 23:57:35
rudolfph
rudolfph
Dat ging dan weer terug via de Haarlemmermeerlijnen. Lekker met een hippel ervoor %02%.  

04-01-2008 23:59:03
broek53
broek53
Quote
gertjan: Dat weet ik wel Stephan, maar het is ook een benaming van een rijtuig En daarbij komt nog dat die ICR aangepaste stuurstroomkabels hadden om de loc te kunnen bedienen vanuit de DD-AR Bvk.
Nou nee, dat nou net niet. ICR had (en heeft) stuurstroomkabels voor locs 1700 en dat was precies wat er nodig was, aangezien een Bvk van DDAR ook met een 1700 rijdt. Het enige dat aangepast moest worden, was de deursluiting van de Bvk (tegenwoordig zou je zeggen dat deze naar de UIC-mode moest). Maar daar was de nodige ervaring mee met de DDM-1 die in de intercitydienst reden, dus dat was ook het probleem niet.
De hele grap (zo begon het idee) heeft een collega en mij nog een nominatie voor de "Van Stappen spoorprijs" opgeleverd, dus ik heb er nog goede herinneringen aan (en niet alleen daarom hoor).
 

05-01-2008 00:03:21
broek53
broek53
Quote
rudolfph: Dat ging dan weer terug via de Haarlemmermeerlijnen. Lekker met een hippel ervoor %02%.
Ja, die was speciaal daarvoor gestationeerd in een klein loodsje in Uithoorn. Van en naar Uithoorn zal het betreffende stel met een sleepkoppeling vast aan een 2400 en deze combinatie ging dan in het konvooi Nieuwersluis - Uithoorn (omdat je per dag maar 1 keer heen en weer over de A2 heen mocht). Het waren de enige stellen die de sloperij Koek in Mijdrecht ongedeerd passeerden .
 

05-01-2008 02:18:55
dumpy_dump
dumpy_dump
Naar Rhenen heeft trouwens ook nog een tijdje een VIRM-VI gereden. In dezelfde omloop als waar die DDM-5 in zat. Tussendoor reed er een DDAR met 1700 of een combinatie van 2xSGM.  

05-01-2008 14:46:39
floriss
floriss
Quote
broek53: In de jaren '70 en '80 werd zowat heel "Noord-Holland" gereden door plan V, en voor een groot deel van die tijd door DE Telerailstellen, te weten de 841 - 893.


Ik wil je om te beginnen zeer hartelijk bedanken voor je bijdrage. Als oud inwoner van Noord Holland heb ik je verhaal met plezier zitten lezen.
Mijn eigen duit in het zakje heeft vooral betrekking op de periode 1983 - 1992/1993. Dus na de opening van de Hemtunnel, waardoor het splitsen in (het nieuwe station) Zaandam verleden tijd werd. SGM de stoptreindiensten naar Alkmaar overnam en de sneltrein naar Den Helder en de stoptrein naar Enkhuizen inzetgebied bleef van Mat'64. Dit zou zo blijven tot de instroom van DDAR. Wat gezien de capaciteitsbehoefte boven het Noordzeekanaal ook meer dan wenselijk was.

Laatst bewerkt door floriss op 05-01-2008 14:47
 

05-01-2008 16:45:48
david_meye
david_meye
Quote
webguy: Trouwens, over de 8800 gesproken: die heeft sinds de jaren 60 ergens, bij de introductie van de Plan Vs zo'n beetje standaard met Plan V gereden, daar werden ze eerst ingezet. Maar aan het einde van drgl 2006, volgens mij na 1 october 2006 (exacte datum staat ergens in de Opvallende dingen), heeft er tot 9 december 2006 (ingang drgl 2007) SGMm gereden, meestal SGMm+SGM-II of 2xSGMm. Dat was ook wel nodig: die plan Vs zaten meestal heel vol, en met SGM was er vaker kans op een zitplaats. Sinds het begin van drgl 2007 alleen VIRM en op zaterdag in drgl 2007 Plan V (inmiddels weer VIRM dacht ik)


Klopt ik zag vandaag ook weer V-IRM in de 8800 serie ook nog de 9520 daar in.
 

05-01-2008 17:19:39
pothuize
pothuize
Michiel, wij weten toch wat bij het spoor, na het opknappen en schilderen van eigenlijk in het vergeetboek geraakte objecten, statistisch de volgende gebeurtenis gaat zijn?.....
(Als oud-voorzitter van de Jan v Stappen-Stichting hoop ik altijd dat dat niet gebeurt met JvS-nominaties)
Adriaan P
 

06-03-2008 12:42:28
jorgo
jorgo
Dit draadje mag niet sterven! Er zou een nostalgie forum moeten zijn.

Wat Zuid-Limburgse gevallen:

* Medio jaren '90 toen de trein Heerlen-Aken nog met Plan X in een anderhalfuurdienst reed, reed een van de eerste treinen Maastricht-Heerlen met Plan X (ik meen zelfs als sneltrein). Ik geloof dat deze in Heerlen aansluiting gaf op de IC+ richting Den Haag.

* Valkenburg-expressen (wie kent ze nog) reden met onder andere Mat '54 en Plan U.

* In de eerste jaren van mijn Middelbare schooltijd (91-92) reden diverse spitstoevoegers op de Heuvellandlijn met een tweetje Mat '54. In het geschiedenislokaal aan het spoor in Meerssen zat ik er altijd op te wachten. Mat '54 kwam niet regulier ten zuiden van Weert of Venlo. (Voor mij was in de jaren '80 het zien van het eerste Mat'54 te Weert of Eindhoven het teken dat de zomervakantie echt begonnen was... de rest van het jaar was er geen Gezinstoerkaart en zag ik ze dus niet.)

* In de 3500 spitstoevoegers van Heerlen/Maastricht/Weert naar Utrecht, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Amersfoort en later Utrecht, Amsterdam Centraal en Schiphol (afhankelijk van het jaar) reed behalve het gebruikelijke ICR ook het voor Limburg ongebruikelijke ICM, mat '54, DD-IRM en zelfs 2x Plan T.
(Deze extra sneltreinen/IC's hebben overigens een stormachtige geschiedenis doorgemaakt. In de jaren '80 reed er als voorloper al een IC Maastricht-Schiphol via A'dam CS, zonder stop in Weert en 's-Hertogenbosch. Vertrek 7:24 in Mt en met niet meer geëvenaarde snelheid naar Utrecht! Reed gewoon met ICR overigens).
 

06-03-2008 17:11:36
ruysdael
ruysdael
Quote
jack5812: Hier dan een overzichtje van ICM buiten de Noord Oost, voor zover ik het weet:
-Den Helder-Arnhem/Nijmegen (1994-2004)
Dit was tot en met december 2003
Dan nog de toevoeging

-Amsterdam C - Enkhuizen (2005-2006). De 3200 deed het destijds met 3 composities ICM en 2 VIRM, of andersom. Tevens gekoppeld aan de 3500 (Asd-Ehv).
 

06-03-2008 19:34:13
pptm
pptm
Quote
jorgo: Medio jaren '90 toen de trein Heerlen-Aken nog met Plan X in een anderhalfuurdienst reed, reed een van de eerste treinen Maastricht-Heerlen met Plan X (ik meen zelfs als sneltrein). Ik geloof dat deze in Heerlen aansluiting gaf op de IC+ richting Den Haag.
Dat weet ik nog! Ik stond toen, als ik bij mijn opa was die vlakbij de grote spoorwegovergang woonde (en nog steeds woont), altijd extra vroeg op om die trein langs te zien komen! Daarvoor kwamen er natuurlijk de railbussen vanuit Aken richting Mt.

Van de Flevolijn weet ik in ieder geval dat er in een ver verleden planmatig SGM heeft gereden. Komt ook terug in de film 'Het Zakmes'; dat joch (Mees?) gaat met de trein (SGM %02%) de koningin bezoeken in Almere. De Beneluxstammen heb ik nooit bewust meegemaakt.

Ook regelmatig meegemaakt dat de treinen uit de richting Asd te Wp verkeerd werden geleid richting Ndb, in plaats van naar Alm. Het sporenplan in Wp was toen nog niet zo uitgebreid als nu.

En natuurlijk de eerste ochtendspitstrein 14318 met ICM, en de tweede met zo'n beetje alles wat er voorhanden was (VIRM, DD-AR, SGM(m) en zelfs Mat '64.
 

06-03-2008 19:42:45
rogier
rogier
En wat de denken van de 143xx in de ochtendspits bestaande uit loc met Duitse IR-rijtuigen, als voorprestatie van de rit naar Duitsland?  

06-03-2008 21:07:17
dh3201
dh3201
Quote
pptm: Van de Flevolijn weet ik in ieder geval dat er in een ver verleden planmatig SGM heeft gereden.

Klopt, in 1989 nog per SGM naar Lelystad gereisd!


Shqiperise-lopers?
 

06-03-2008 23:17:28
ruysdael
ruysdael
In 2004 had je ook planmatig SGM in de 4600 en mat'64 in het weekend. Heb er meerdere malen mee gereisd naar station Almere Muziekwijk  

14-03-2008 13:37:04
jaques
jaques
Eind jaren 60 was er op vrijdagmiddag een slag Leeuwarden - Rotterdam met 3 x plan U i.p.v. mat '54
In die zelfde periode zat er in het weekend planmatig een plan U in de stopper Utrecht - Zwolle (enkele slagen aan het eind van de middag)
 

17-10-2008 11:18:57
goverwelle
goverwelle
Ik ben opzoek naar foto's van de spitspendel 2027 in AD uitvoering.
Foto's heb ik nodig voor een opspuitprojectje 1/87, foto kunnen gestuurd worden naar: (zie E-mail adres bij m'n gegevens). Alvast bedankt !
 

17-10-2008 11:39:47
bjornl
bjornl
railfaneurope.net heeft twee foto's in zijn omvangrijke database.  

17-10-2008 17:38:58
aaron
aaron
Quote
floriss:
Quote
broek53: In de jaren '70 en '80 werd zowat heel "Noord-Holland" gereden door plan V, en voor een groot deel van die tijd door DE Telerailstellen, te weten de 841 - 893.
Dus na de opening van de Hemtunnel, waardoor het splitsen in (het nieuwe station) Zaandam verleden tijd werd. SGM de stoptreindiensten naar Alkmaar overnam en de sneltrein naar Den Helder en de stoptrein naar Enkhuizen inzetgebied bleef van Mat'64.
Tot eind december 2003 heeft er zelfs nog een Mat '64 dienst gezeten in de spitsserie 3100 Hdr-Asd, 's ochtends heen, 's middags terug. Plan T heeft ook nog een jaartje (2001) de 3900 Asd-Lls gereden.
 

17-10-2008 20:57:26
keesje
keesje
Quote
ass-er: In 2004 had je ook planmatig SGM in de 4600 en mat'64 in het weekend. Heb er meerdere malen mee gereisd naar station Almere Muziekwijk


Plan T rijdt nu ook planmatig in de 4600, zelfs een aantal treinen met 2x Plan T gekoppeld (w.o. 4627/4635 uit mijn hoofd).