Trein van Bad Bentheim naar Oldenzaal
Forum: Algemeen - Algemeen
18-12-2007 20:23:40
hvondelen
hvondelen
Kansen op trein van Bad-Bentheim naar Oldenzaal
17 dec 2007
Tussen Bad Bentheim en Osnabrück en Bieleveld rijdt sinds kort de Westfalen-Bahn in plaats van de Deutsche Bundesbahn. Doordat er nu een nieuwe vervoerder op dit traject zit (vergelijkbaar met Syntus tussen Zutphen en Oldenzaal) zijn er haalbare mogelijkheden om een internationale treinverbinding te creëren tussen Oldenzaal en Bad Bentheim. Wethouder Pieper van Oldenzaal ziet deze verbinding graag op niet al te lange termijn tot stand komen, en dat kan volgens hem, omdat de trein nu 54 minuten stil staat op het station in Bad Bentheim. Hij wijst op de groei van het aantal inwoners in Bad Bentheim en de toename van het aantal vakantiewoningen over de grens. De nieuwe verbinding kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vervoer van het euregionale toeristenvervoer.

Mijn mening op dit stukje, het zal maar de vraag zijn of er veel mensen mee gaan, maar als er één of twee treinen per uur gaan rijden verbeterd dit wel de verbinding met Bad-Bentheim en de rest van NL

Laatst bewerkt door mark op 15-11-2009 23:16


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

18-12-2007 20:41:41
taigagaai
Moderator
taigagaai
Niet alleen naar Bentheim, maar je kan ook makkelijker naar bijvoorbeeld Rheine of andere plaatsen. 5 maal daags is ook in mijn ogen te weinig en je hebt volgens mij maar 1 stel meer nodig in de omloop van Zp-Odz om deze dienst door te trekken.
Ik zal er dan ook zeker gebruik van maken. Dan kan ik mooi door mijn deur uit te lopen zo met de trein naar Duitsland
 

18-12-2007 21:51:18
mren
mren
Er is al een verbinding Bentheim - Hengelo, alleen deze loopt via Gronau en Enschede  

18-12-2007 22:21:50
steeph82
steeph82
De verbinding van Gronau naar Bentheim is via het spoor ronduit slecht: omrijden via Münster en Rheine. Je kan wel de bus nemen van Gronau naar Bentheim, maar ook die optie is niet optimaal. Ik vraag mij af wat een verbinding tussen Oldenzaal en Bentheim toevoegt. De snelweg tussen beide steden is alles behalve vol, dus de drang om over te stappen naar het OV is niet groot.

Leuk initiatief en als de Regio het financieel ondersteunt, dan graag! Haalbaarheid zie ik echter somber in.
 


18-12-2007 22:22:32
edje
edje
Hmmm hoe wou je van Gronau naar Bentheim dan, via Munster en Rheine?  

18-12-2007 22:24:25
timtrein
timtrein
Trek die Duitse trein dan door naar Hengelo, dan heb je nog wat. Mooi samenwerken met Syntus, spelen die weer wat Lintjes vrij voor andere leuke dingen.  

18-12-2007 23:21:15
kbrandsma
kbrandsma
Op OHIH loopt ook al een dergelijk topic. Het blijkt dus dat de Westfalen-Bahn met nieuw materieel rijd, dat niet met 1,5 kVDC/ATB overweg kan. Door die keertijd van 54 minuten is de tijd er wel, maar de techniek er (nog) niet. Als Syntus naar Bad Bentheim gaat rijden dan zijn de kosten vele malen hoger, gewoonweg omdat er een extra treinstel nodig is.  

19-12-2007 00:19:52
NDS
NDS
Los van dat het vanuit Bad Bentheim door trekken van die trein naar Hengelo niet gaat omdat het Duitse materieel dat niet kan, lijkt het mij wel een goede optie.

Ik denk dat er meer mensen op een trein Hengelo-Bad Bentheim-Rheine-Osnabrück-Herfort-Bielefeld zitten te wachten als op een treindienst Zutphen-Hengelo-Bad Bentheim. Die laatste eindigt dan bijna midden in de rimboe waar je over moet stappen op de volgende stopper. De eerste verbind echt vele plaatsen waaronder ook grote plaatsen en belangrijke knooppunten. Het lijkt mij dat dat een rendabelere optie is als de dieselmetro van Syntus door trekken, ook al ligt dit technisch lastigger.

Groetjes Michiel
 

19-12-2007 03:12:41
mren
mren
Die boemel die door zou kunnen naar Hgl ipv lang te keren in Bh rijdt ook door naar oa Rheine, en vanuit daar kun je alle kanten in. Voor Bentheim zelf hoef je die trein niet te laten rijden.

Voor vrijwel elke verbinding geldt overigens dat aanbod vraag schept, en dan niet een IC 4x per dag, maar een IC elk uur. En de boemel die bij Enschede de grens overgaat is ook aardig druk, en is over het algemeen nog niet heel veel trager voor reizen verder Duitsland in.

Maar voor die vraag er is, moet je wel een fatsoenlijke verbinding bieden, en jarenlang laten rijden, niet zoals dat Syntus gerommel in de marge naar Emmerich.
 

19-12-2007 09:59:42
rudolfph
rudolfph
Ik zie wel goede kansen voor die verbinding, maar dan moet er wel een doorgaande stoptrein Hengelo-Rheine komen, zonder overstappen in Bh of Odz, welke eventueel aan één of beide kanten van de grens nog verder doorgetrokken wordt. Maar wat je ook doet, een uurdienst is het absolute minimum, waarbij de eerste trein ergens tussen 0600uur en 0700uur rijdt en de laatste na 2200uur, zodat de verbinding ook wat te bieden heeft voor zowel forenzen als dagjesmensen.  

19-12-2007 11:22:30
keesje
keesje
De verbinding Hgl-Rheine wordt volgend jaar ook beter met dan 1x per 2 uur een IC tussen deze plaatsen (meer treinen naar Berlijn!).

Zou er veel belengstelling zijn voor een regelmatige (stoptrein)dienst tussen Hgl/Odz en Bh?
 

19-12-2007 13:17:26
NDS
NDS
Of die behoefte voor alleen dat deel groot zal zijn betwijfel ik, maar kijk ook verder. Een IC dienst is leuk maar het is nog steeds een toeslag trein en Ländertickets zijn er niet in geldig. Een regionale dienst zou( als je die van Bad Bentheim door trekt naar Hengelo) meer plaatsen met elkaar verbinden als alleen Hengelo en Rheine. Je zou dan zelfs met 1x overstappen tot in Aachen kunnen komen voor prijzen die erg aantrekkelijk zijn. Met zo'n RB tot Bielefeld kom je met 1x overstappen in het hele ruhrgebied, de waddenzee kust, Bremen en Braunschweig. Dit krijg je minder als je een trein laat rijden die maar tot Rheine gaat.

Ik zie zelf IC en ICE diensten v/n en door Duitsland nog niet echt als aantrekkelijk vervoer voor een dagje uit, maar dat is mijn mening.

Groetjes Michiel
 

20-12-2007 02:01:54
ajwkam
ajwkam
Als ik even een luchtballonnetje mag lanceren: 1x per uur in Hengelo het achterste treinstel van de IC Schiphol-Enschede loskoppelen en daarmee naar Bad Bentheim doorrijden en omgekeerd. In combinatie met de Berlijn trein heb je dan mooi elk uur een IC van Schiphol naar Bad Bentheim.

Of als dat iets teveel van het goede is: met een losse Plan V kan je ook een heel mooie pendel opzetten die met een korte keertijd in Bh zowel aansluit op de trein naar Bielefeld als de trein uit Bielefeld (die immers 54 minuten keertijd heeft). RB van/naar Bielefeld in Bentheim op spoor 3, pendel van/naar Hgl op spoor 2 en je hebt een mooie cross-platform overstap. Geen stops in Hengelo-Oost en Oldenzaal omdat je anders inbreuk zou maken op de Syntus-concessie.
 

20-12-2007 18:53:30
hvondelen
hvondelen
Als er tijd is om de stopper Bielefeld - Bad-Bentheim door te trekken naar Oldenzaal of verder dan zou dat zeker de beste oplossing zijn, het materieel is er al dus dat kan ongewijzigd blijven en anders moet je ook nog in Hengelo gaan (los)koppelen.
Dat laatste kost alleen maar extra tijd en tijd is geld.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

20-12-2007 19:05:44
mdj
mdj
Alleen kost het ombouwen van Hgl-Bh iets meer geld, dan het loskoppelen van een IC...  

20-12-2007 19:46:49
mdeen
mdeen
De stopper Bielefeld - Bad-Bentheim doortrekken kan niet want dat materieel kan niet onder 1500V rijden. Daar zal nieuw materieel voor gekocht moeten worden (gaat de WFB niet doen) of het bestaande materieel moet omgebouwd worden (als dat al mogelijk is). En dat zijn relatief veel stellen, een uurdienst met een omloop van 2 uur.

Op dit moment is de enige mogelijkheid om of Syntus door te laten rijden of de IC door te trekken. De laatste lijkt me een erg goede oplossing, het kost je alleen een stel (ik neem tenminste aan dat de 1600 op de 1700 keert, in dat geval haal je Bh en terug niet), en dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat het nooit gedaan is.
Maar ook Syntus kost het een extra stel als ze doorrijden.
 

20-12-2007 20:52:09
j.jager
j.jager
Mischien is het een optie om in de toekomst de wat nu de 31200 is, naar Es te laten rijden, i.p.v. Odz, en de eventuele nieuwe vervoerder(als die er komt), laten rijden tussen Zl, en Odz/Bh, i.p.v. wat de nu de 7900 is(Zl/Es). Dan kan de eventuele nieuwe vervoerder gelijk nieuwe treinen bestellen met aanpassingen voor Duitsland.  

20-12-2007 21:19:38
floriss
floriss
De vraag naar grensoverschrijdende verbindingen zal altijd vervoer in de marge blijven. Toch wil dat niet zeggen, dat je het dan maar niet moet doen. Ik weet niet of degenen die op 8 december in Venlo zijn geweest, eens hebben gekeken naar de RE Venlo - Hamm. Deze trein zit elke zaterdag tot de nok toe gevuld met Duitsers die inkopen komen doen in Venlo. Dat de snelweg tussen Hengelo en Duitsland nog niet vast staat, wil natuurlijk niet zeggen, dat je als vervoerder dan maar geen broodwinning moet zien in het opzetten van een treindienst.

Persoonlijk zou ik er zeker een voorstander van zijn om de trein van Syntus vanuit Hengelo door te laten rijden naar Bentheim. Dat extra treinstel kunnen ze ongetwijfeld leasen van hun aandeelhouder NS. Een extra DM'90 naar Arnhem - Winterswijk speelt een Lint vrij voor de ritten naar Bentheim.
Wellicht kunnen Syntus en de regionale vervoerder in Duitsland met een scherp geprijsd Euroregio kaartje komen. Zoals ze dat in Limburg ook kennen.
 

20-12-2007 22:30:23
kbrandsma
kbrandsma
Waar wil je die extra DM'90 voor Arnhem - Winterswijk wegplukken? Arriva kon toch ook niet langer de DM'90's houden omdat die op Lw - Wv nodig waren? Of is er nog reserve?
Quote
j.jager: ...en de eventuele nieuwe vervoerder(als die er komt), laten rijden tussen Zl, en Odz/Bh, i.p.v. wat de nu de 7900 is(Zl/Es). Dan kan de eventuele nieuwe vervoerder gelijk nieuwe treinen bestellen met aanpassingen voor Duitsland.

Zwolle - Enschede is nog tot 2015 in handen van de NS. Voor de tijd zie ik geen investering in nieuw dieselmateriaal verschijnen.

Waarom moeten de (nieuwe) treinen aangepast worden voor Duitsland? Hengelo - Bad Bentheim is toch gewoon op de "Nederlandse" manier aangelegd? Om te voorkomen dat er in Bad Bentheim overgestapt moet worden kun je beter de Duitsers in Nederland door laten rijden (kortste deel van het traject) alleen juist die vervoerder heeft net nieuw materiaal.

Lastige kwestie dus.
 

20-12-2007 22:33:47
hvondelen
hvondelen
Ja, dat is inderdaad ook een probleempje maar heeft die vervoerder geen diesels dan, die kunnen moeiteloos de grens over net als ander grensoverschrijdend duits materieel.
EN welke vervoerder is dat trouwens?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

20-12-2007 22:59:15
floriss
floriss
Quote
kbrandsma: Waar wil je die extra DM'90 voor Arnhem - Winterswijk wegplukken? Arriva kon toch ook niet langer de DM'90's houden omdat die op Lw - Wv nodig waren? Of is er nog reserve?


Ik meen me te kunnen herinneren dat er een aantal maanden geleden, door Syntus extra (2?) DM90 was gehuurd van NS. Maar ik kan me vergissen.

Anderzijds er is natuurlijk nog aardig wat materieel in aantocht, wat in 2008 geleverd moet gaan worden. De spitstreinen bij Leeuwarden zouden dan door ander materieel gereden kunnen worden. Waardoor DM90 naar Syntus kan voor die verbinding naar Bentheim. De verbinding zelf is immers ook niet van vandaag op morgen gerealiseerd.

Laatst bewerkt door floriss op 20-12-2007 23:03
 

20-12-2007 23:03:27
j.jager
j.jager
Quote
kbrandsma: Waar wil je die extra DM'90 voor Arnhem - Winterswijk wegplukken? Arriva kon toch ook niet langer de DM'90's houden omdat die op Lw - Wv nodig waren? Of is er nog reserve?.


Als ze de 9100 serie weer laat rijden met electrische treinstellen, dan kan je 8 tot 10 buffels vrijmaken, om ergens anders te gaan rijden. Of de 9100 een kortere keertijd laten hanteren, dat scheelt al gauw 2 tot 3 stellen.
 

20-12-2007 23:20:27
mark
mark
Quote
j.jager: Mischien is het een optie om in de toekomst de wat nu de 31200 is, naar Es te laten rijden, i.p.v. Odz, en de eventuele nieuwe vervoerder(als die er komt), laten rijden tussen Zl, en Odz/Bh, i.p.v. wat de nu de 7900 is(Zl/Es). Dan kan de eventuele nieuwe vervoerder gelijk nieuwe treinen bestellen met aanpassingen voor Duitsland.
Nou nee, de 7900 is dé serie die Twente verbindt, het aantal doorgaande reizigers Aml-Es is vele malen hoger dan bijvoorbeeld Ddn-Odz.
 

20-12-2007 23:39:27
dh3201
dh3201
De 7900 wordt straks toch geknipt tussen Nijverdal en Nijverdal West....


Shqiperise-lopers?
 

21-12-2007 19:30:20
timtrein
timtrein
Quote
kbrandsma: Waar wil je die extra DM'90 voor Arnhem - Winterswijk wegplukken? Arriva kon toch ook niet langer de DM'90's houden omdat die op Lw - Wv nodig waren?
Volgens mij is de reserve aan Buffels redelijk ruim. Die Buffels heeft Arriva zelf ingeleverd, het zal me niks verbazen als Arriva er nog wel een of twee had kunnen houden.
 

21-12-2007 19:53:22
daniel81
daniel81
Quote
hvondelen: Ja, dat is inderdaad ook een probleempje maar heeft die vervoerder geen diesels dan, die kunnen moeiteloos de grens over net als ander grensoverschrijdend duits materieel.
EN welke vervoerder is dat trouwens?


De Westfalenbahn, die alleen beschikken over 19 electrische Flirts (de grote broers van de GTW's). Een van de moederbedrijven van de WFB, Abellio, heeft een paar Lintjes voor de verbinding Bochum-Gelsenkirchen.
 

30-12-2007 12:32:49
floriss
floriss
De 7900 wordt straks toch geknipt tussen Nijverdal en Nijverdal West....

Volgens mij is hier sprake van een tijdelijke situatie ivm het project Nijverdal verdiept waarin de N35 en de spoorlijn in Nijverdal verdiept worden aangelegd. Dit is een tijdelijke knip en geen structurele.

Maar mocht je andere informatie hebben, dan zijn we heel benieuwd.

Laatst bewerkt door floriss op 30-12-2007 12:33
 

30-12-2007 13:34:17
broek53
broek53
Dat is een tijdelijke situatie van een paar jaar, ja %03%. En bij knippen van treindiensten moet je oppassen dat het je uiteindelijk niet meer materieel kost dan een doorgaande dienst, overigens. Zeker met een knip over zo'n korte afstand kost het je vaak ergens een materieelcompositie (afhankelijk uiteraard van de keringen op de knippunten).  

30-12-2007 13:47:32
floriss
floriss
Tja, het is dan ook geen wens van NS maar van Rijkswaterstaat en de gemeente Hellendoorn. (Overigens een terechte wens naar mijn mening, ik ben afgelopen donderdag in Nijverdal geweest en de situatie met de N35 is echt hopeloos. Een rijksweg dwars door het centrum van een middelgroot dorp.

Qua materieel moet er volgens mij toch wel het eea mogelijk zijn wat betreft materieelcomposities. Door de instroom van de 50 VIRM 4 treinstellen en daaropvolgende 'warme' reserve Plan V, moeten ze wel wat Buffels kunnen kwijtspelen in bijvoorbeeld de 9100.

Bijvoorbeeld voor de door de regio Twente zo gewenste verbinding met Bentheim.

En er gaat neem ik aan ook nog een rekening naar Rijkswaterstaat ten laste van het project voor wat betreft de knip.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-08-2008 21:32:17
floriss
floriss
Bijgaand twee berichten uit de Stentor van 12 augustus 2008:

Bericht 1

Kans groeit op meer spoorverkeer

ZUTPHEN/LOCHEM - Het nu ook lándelijke pleidooi van regeringspartijen CDA en ChristenUnie voor internationale uitbreiding van bestaande regionale treinverbindingen komt op een goed moment.

In regionaal en provinciaal verband is de laatste paar jaar al sprake van een groeiende lobby om - succesvolle - treinverbindingen in onder meer de Achterhoek door te trekken, richting Duitsland. Syntuswoordvoerder Ton Boelens reageert maandagavond dan ook 'tevreden en enthousiast' op het nieuwe initiatief.

De initiatiefnota Grenzeloos Genoeg(en) die CDA en CU gisteren in Enschede presenteerden kan een belangrijke steun in de rug zijn, bij deze wens die - hoe dan ook - een zaak van lange(re) adem is. De twee partijen bieden hun nota aan, aan Tweede Kamer en CDA-minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Hiermee wordt de discussie over noodzaak en mogelijkheden naar nationaal niveau getild. In 2005/2006 werd duidelijk dat in de regio Achterhoek steeds meer 'vraag' ontstond naar doortrekking van de Syntuslijn Zutphen-Lochem-Delden-Goor-Hengelo-Oldenzaal, via grensplaats Bad Bentheim naar Rheine in Duitsland. Regio Twente en Euregio stelden daar toen een haalbaarheidsonderzoek naar in. CDA en ChristenUnie pleiten nu voor een spoorverbinding, nog verder langs die lijn naar Osnabrück. Ze vinden in het algemeen dat het reizigersaanbod op de nieuwe regionale lijnen tussen Nederland, Duitsland en België daarvoor groot genoeg is. Na het haalbaarheidsonderzoek in 2006 werd begin dit jaar een vervolgstap gezet: provincie Overijssel, gemeente Oldenzaal en de staatssecretaris van het Duitse Niedersachsen kondigden een Duits-Nederlandse werkgroep aan die moet onderzoeken hoe het grensoverschrijdende openbaar vervoer zo goed mogelijk kan worden ingericht. Die werkgroep is nog bezig haar bevindingen op een rij te zetten.

Woordvoerder Ton Boelens is positief over de ontwikkelingen: "Wij hebben actief meegedaan aan het onderzoek naar de verbinding Zutphen-Hengelo-Rheine. Daar zijn kansen, maar 'mager'. Als er doortrekking zou komen naar Osnabrück ontstaat een beeld met veel meer perspectief. Osnabrück is een zeer aantrekkelijke stad van waaruit veel internationale verbindingen mogelijk zijn."

NS-zegsman Ronals Stevens (voor de helft eigenaar van Syntus) reageert ook positief: "Wij snappen deze ideeën en zullen de initiatiefnota series bekijken en bespreken."

Bericht twee:

Plan: verbinding Zutphen-Osnabrück

ZUTPHEN/LOCHEM - "Trek de (regionale) spoorverbindingen tussen Nederland en Duitsland door en zorg dat er een treinverbinding tot stand komt tussen Zutphen-Lochem, Hengelo en Osnabrück.'' Die suggestie doen regeringspartijen CDA en ChristenUnie in hun nieuwe intitiatiefnota Grenzeloos Genoeg(en). Zij presenteerden het plan vanmiddag op NS-station Enschede.

Syntus en NS bekijken de mogelijkheden.
 

12-08-2008 23:09:23
bloober
bloober
Een goede aansluiting in Rheine op de trein naar Osnabrück op hetzelfde perron, die ook wacht bij een niet al te grote vertraging, is natuurlijk ook al heel wat. Rheine-Osnabrück is nog best wel een eind om helemaal met je Syntustrein door te knarren, vanuit Nederland.


Groetjes, Bloober
 

12-08-2008 23:44:33
maxime
maxime
Osnabrück.....dat is inderdaad nog een heel eind weg. Dit klinkt dus weer als een of ander politiek prestigeprojectje. Laat ze eerst Rheine maar eens halen.  

13-08-2008 10:52:11
Dre
Dre
Als ze Bh überhaupt al halen is 't al wat. Sinds 1992 staat met enige regelmaat in lokale kranten dat er weer plannen zijn voor een grensoverschrijdende stoptrein.

Maar Rheine en Osnh met een Lint. Zie ik niet snel gebeuren. Als Syntus überhaupt al de intentie heeft verder dan Bh te rijden kunnen ze daarvoor beter wat Buffels van Ah-Tl en Ah-Ww af halen en inzetten richting Duitsland. 20 km/h verschil scheelt een hoop reistijd op dergelijke lang baanvakken.

Quote
Syntus en NS bekijken de mogelijkheden

Beiden zijn nu niet de meest actieve partij op dit vlak. Syntus zal zich na Ah-Em wel een keer achter de oren krabben. Maarja, een dienst uitvoeren op een dergelijke manier is haast vragen om weinig reizigers.
 

13-08-2008 11:48:42
hvondelen
hvondelen
Tja je moet ook niet een paar keer per dag een trein laten rijden, als je het dan doet,doe het dan goed en laat gewoon twee keer per uur een trein rijden. Net als de Syntus Zp-Odz, die sluiten dan op elkaar aan, waardoor je ongeveer vanaf heel Nederland een goede halfuurdienst hebt op Rheine of verder, weliswaar met één of meerdere overstappen natuurlijk.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

13-08-2008 12:15:08
julius
julius
Quote
Dre:
Quote
Syntus en NS bekijken de mogelijkheden

Beiden zijn nu niet de meest actieve partij op dit vlak. Syntus zal zich na Ah-Em wel een keer achter de oren krabben.
Eigenlijk niet. Gisteren zijn in de Gelderlander twee artikelen verschenen waarin onder andere wordt gesteld dat Syntus nog steeds kansen ziet in een regionale verbinding Arnhem-Emmerich. De artikelen zijn ook op internet geplaatst: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/3543676/Rijden-op-Emmerik-loont-straks-wel.ece en http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/3543479/Stoptrein-naar-Kleef-en-Emmerik-onhaalbaar.ece
 

13-08-2008 14:03:24
Dre
Dre
Ja, hoge geloofwaardigheid... ICE's die in Bh een kwartier stil staan om van lok te wisselen. (en die trein ziet forenzen ook niet bepaald als doelgroep).

Quote
hvondelen: waardoor je ongeveer vanaf heel Nederland een goede halfuurdienst hebt op Rheine of verder.

Een halfuursdienst Odz-Rheine is gewoon onnodig. De WFB rijdt nu een uursdienst daar.
 

13-08-2008 15:24:15
hvondelen
hvondelen
Uit het artikel van de Gelderlander:

"Zo moet de ICE (InterCityExpress) naar Berlijn een kwartier in Bad Bentheim stoppen om de locomotieven te vervangen. Daardoor is deze trein niet aantrekkelijk voor forensen."

Twee fouten in één nog wel!


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

13-08-2008 15:37:05
lucky
lucky
Och, een kwartier is voor duitsers niks. Ik had RE4411 en RE4430, dezen bleven in Bremen Hbf 17 minuten staan voor deze verder ging, en vervolgens in Oldenburg bleven we nog eens 13 minuten staan.. En ja, dat is planmatig. En stationementen zijn ook regelmatig 3-6 minuten...

Laatst bewerkt door lucky op 13-08-2008 15:37
 

13-08-2008 21:14:01
dennis3
dennis3
Wordt dan ook hoog tijd dat eerst het stukje tussen Zutphen en Lochem dan wordt verdubbeld, dan hoeven we niet meer 5 minuten in het weiland bij het voormalige station Laren/Almen te staan wachten.
Het voordeel is dan ook dat de trein naar Hengelo / Oldenzaal een paar minuten later uit Zutphen kan vertrekken zonder dat je een sprintje moeten trekken vanuit de trein uit Arnhem om de trein te halen naar Hengelo / Oldenzaal.
 

13-08-2008 22:10:20
vinny004
vinny004
Quote
hvondelen: Uit het artikel van de Gelderlander:

"Zo moet de ICE (InterCityExpress) naar Berlijn een kwartier in Bad Bentheim stoppen om de locomotieven te vervangen. Daardoor is deze trein niet aantrekkelijk voor forensen."

Twee fouten in één nog wel!

Nou, er is precies één letter fout...
Laten we nou niet op alle slakken zout leggen. Overigens is de trein niet bijster aantrekkelijk (t.o.v. Gronau - Enschede) voor regionaal verkeer omdat de frequentie zo laag ligt, lijkt mij. Overigens is er sowieso weinig internationaal forensenvervoer en zeker niet per trein, maar dat is eigenlijk een andere discussie.
 

13-08-2008 22:29:12
hvondelen
hvondelen
Ik bedoel geen typo!

Ik bedoel het verhaaltje zelf, er rijdt geen ICE tussen Shl-Bh-Berlijn en een ICE heeft ook geen locs.

Maarja weer ff ontopic.!

Laatst bewerkt door hvondelen op 13-08-2008 22:29


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

13-08-2008 22:33:01
mdj
mdj
Haal je van ICE de laatste E weg en het verhaaltje klopt weer...  

05-09-2009 20:08:11
jzwoferink
jzwoferink
In de krant TCTubantia van 4-9-2009 stond vermeld dat de regering geld beschikbaar heeft gesteld voor een treindienst tussen Hengelo naar Bad Bentheim met stops te Hengelo oost en Oldenzaal, De Lutte heeft ook interesse getoond om ook daar een station te openen. Het gaat om een proef voor 3 jaar. Eventueel kan later doorgetrokken worden naar Nordhorn.Wanneer precies en door wie is nog niet bekend

Laatst bewerkt door jzwoferink op 05-09-2009 20:08
 

05-09-2009 22:21:14
Dre
Dre
Een proef en Syntus... laat me raden, wordt voor die 3 jaar al de nek om gedraaid omdat de vrienden uit Doetinchem het weer vakkundig (net als Ah-Em) vroegtijdig de nek omdraaien.

Doortrekken naar Nordhorn wordt sowieso pas interessant als de busdienst van de VGB tussen Bad Bentheim en Nordhorn wordt opgeheven, zoveel mensenmassa's zijn daar immers niet te vervoeren. Nederland - Bad Bentheim zal in ieder geval in het zomerseizoen in trek zijn, dan wordt Twente overspoelt met toeristen, die ook allemaal een dagje naar 't kasteel in Bad Bentheim willen (of de steengroeves waar ook het Paleis op de Dam zijn oorsprong vindt eens op willen zoeken). Dat gaat met het openbaar vervoer natuurlijk een stuk makkelijker. Anders ben je bij gebrek aan enige vorm van fatsoenlijk openbaar vervoer in de grensstreek al snel op de fiets aangewezen.

Hengelo - De Lutte heeft wat dat betreft een grotere kans van slagen, en is seizoensongebonden. Voor scholieren (die nu veelal per fiets naar Oldenzaal gaan, om daar hun weg richting Hengelo/Enschede te vervolgen middels openbaar vervoer, zullen dankbaar gebruik maken van een eventuele spoorverbinding. Het dorp zit een beetje in de situatie waar Twello tot 2006 in zat, het spoor ligt zo'n beetje in het dorp (althans, loopt er bij De Lutte praktisch langs), maar daarvan kan middels een station niet geprofiteerd worden. Dan had Twello nog het voordeel dat het tussen Apeldoorn en Deventer lag, De Lutte ligt toch een beetje aan het einde van de (Nederlandse) wereld.

Maar goed, eens in de zoveel tijd hoor je dit soort berichten, laat er nu eerst maar überhaupt een trein rijden tussen Hgl en Bh mét stop in Hglo, Odz en De Lutte.
 

05-09-2009 22:51:10
keesje
keesje
Ja, zijn vaak leuke ideeën zodra het weer verkiezingstijd is of zo. Begrijpt de overheid eigenlijk hun eigen paradepaardje eigenlijk nog wel? Het spoor was toch opgeknipt in allerlei consessiegebieden? En als ik het zo lees kan alles en iedereen weer gezellig in elkaars gebied gaan rijden. Lijkt op een situatie van voor dat idealisme!  

06-09-2009 01:25:01
broek53
broek53
Ik denk dat jij het paradepaardje niet goed begrepen hebt. Dat is namelijk juist meerdere vervoerders op het spoor (concurrentie OP het spoor) en niet meerdere gebieden met verschillende vervoerders (concurrentie OM het spoor). Dat het om praktische redenen, door een effectieve lobby van NS èn door het optreden van Lovers Rail het laatste is geworden, wil niet zeggen dat het ideaal van het eerste dood is, integendeel...  

10-09-2009 20:42:41
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
Dre: Een proef en Syntus... laat me raden, wordt voor die 3 jaar al de nek om gedraaid omdat de vrienden uit Doetinchem het weer vakkundig (net als Ah-Em) vroegtijdig de nek omdraaien.
Als ze het laten bij 4 slagen op de zaterdag en zondag, dan heb je gelijk. Maar ik mag aannemen dat ze het hier anders zullen gaan doen en dat ze lering hebben getrokken uit Ah-Em en dat er meer slagen plaatsvinden op meer dagen in de week.
 

10-09-2009 23:12:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
mdj: Haal je van ICE de laatste E weg en het verhaaltje klopt weer...


Is er dan ook een eerste E bij ICE? %08%

OT: Zou het niet logischer zijn om de nieuwe Virm-4 aan te passen? Deze is namelijk al voorbereid op meerdere spanningen%05% Overigens hebben ze oa. in Wgm nog wel genoeg ICL/ICK staan... Kwestie van Indusie er onder hangen en rijden want was het niet zo dat de 1600/1700/1800 ookal meerspanningvoorbereiding had%05% zijn grotere broer is/was dat namelijk wel

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 10-09-2009 23:16
 

10-09-2009 23:25:11
broek53
broek53
Een veel gehoord misverstand. VIRM-4 is nergens voor aangepast en is in dat opzicht helemaal niet anders dan alle VIRM's. En alle VIRMs hebben alleen een ABv6-bak met een verstevigde constructie om op de benedenverdieping een zware transformator kwijt te kunnen. Dat is alles. De 1600-1800 hebben geen schijn van de mogelijkheid om ooit op een andere spanning te kunnen rijden.  

10-09-2009 23:26:20
bjornl
bjornl
In welk opzicht is VIRM-4 dan meer voorbereid op 25 kV dan VIRM-1 t/m 3? Van meerspanningsvoorbereiding in de 1600/1700/1800 heb ik nog nooit gehoord. Wat bedoel je met "grotere broer"?  

10-09-2009 23:33:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
OT:

zal wel de SNCF BB 22000 zijn, die is geschikt voor 1,5 kV DC en 25 kV AC. Maar goed, de 1600 is afgeleid van de BB 7200 die alleen voor 1,5 kV geschikt is.

(de BB 15000 is dan weer monocourante versie voor 25 kV AC)
 

10-09-2009 23:46:13
broek53
broek53
Laten we het verder maar OT houden, want als je een regionaal verbindinkje op voorhand super en volledig onrendabel wilt maken, moet je met getrokken treinen of met zware treinstellen gaan rijden...  

11-09-2009 01:46:57
cuneo56
cuneo56
Quote
dlm4yjp:
want was het niet zo dat de 1600/1700/1800 ookal meerspanningvoorbereiding had%05% zijn grotere broer is/was dat namelijk wel


Hier wordt wel even de familie relatie flink door elkaar gehusseld:

Eerst was er de SNCF serie 15000, waarvan één lok de proeflok voor gelijkstroom werd ; de 15007 die als 7003 2 x in Nederland was en het voorbeeld werd voor SNCF serie 7200 resp NS 1600.
Paralel aan de 7200 kwam ook de twee systeem versie 22200 op het spoor.
De proeflok 7003 was trouwens ook sterker dan de 7200 serie, en de NS 1600 is ook weer sterker dan die beide.

Dus i.p.v. grote broer moeten we het hebben over het kleine nichtje
 

11-11-2009 22:53:34
mren
mren
December 2010 start een uursdienst op Hgl-Odz-Bh, aannemelijk Syntus lints. Proef van 3jr, kosten 6mln, verwachting: 600 reizigers per dag.  


11-11-2009 22:57:01
treintim
treintim
Goede zaak, dan hoef ik niet meer verwoede pogingen te doen om de grens over te komen ri. Nederland als ik de laatste Int heel vroeg 's avonds eens gemist heb. Nu Emmerich am Rhein nog, een veel toeristischere stad dan Bh.

Laatst bewerkt door treintim op 11-11-2009 22:57
 

11-11-2009 23:09:24
mren
mren
Ik moet het nog zien die 600 man tussen twee dorpen. Enschede is tenminste verbonden met andere grote steden en kent gunstig tarief. Benieuwd of je voor deze nieuwe verbinding aparte kaartjes mag kopen of het Duitse IC-tarief af mag tikken.

Laatst bewerkt door mren op 11-11-2009 23:12
 

12-11-2009 08:30:00
dennistd
dennistd
Het worden geen Lintjes in elk geval volgens de krant van vanmorgen:
http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_1.jpg
http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_2.jpg
 

12-11-2009 08:36:52
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
wat ik dan wel weer interessant vind is het volgende stukje tekst:

Quote

[...]het proefproject, waarbij wel gebruik kan worden gemaakt van een bepaald type elektrisch materieel waarover NS beschikt, [...]


Ben nu wel benieuwd naar die inzet dan. mat'64?
 

12-11-2009 09:35:14
edje
edje
Eens kijken, het gaat om een proef.
Dus zal er geen extra materieel deze kant op gehaald worden.
DM'90
SGM
ICM

En natuurlijk kopmaken op spoor 11, dus dan is een trein bestaande uit 4 bakken ook niet handig.

Laatst bewerkt door edje op 12-11-2009 09:36
 

12-11-2009 09:36:55
raymond16
raymond16
DM'90 lijkt me nog vrij logisch, gezien het onderhoud toch al naar Hgl gaat en NS een hoop DM'90 overhoudt vanaf volgend jaar.  

12-11-2009 09:45:49
dennistd
dennistd
Maar een losse DM'90 mag niet op een baanvak zonder assentellers dacht ik toch? En 2x DM'90 past niet op spoor 11 (81 meter volgens ProRail-lijst).

Het meest waarschijnlijke lijkt me een V'tje, maar in hoeverre die nog vier jaar meekunnen weet ik niet.

Laatst bewerkt door dennistd op 12-11-2009 09:46
 

12-11-2009 09:57:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hint, in Amersfoort staan nog een aantal stellen Plan U Die reden in het verleden ook tussen Hgl en Odz en vertrokken van spoor 11.  

12-11-2009 10:16:20
keesje
keesje
En zo kunnen we weer naar het volgende fantasievolle topic.  

12-11-2009 11:28:44
timtrein
timtrein
Zucht...
Mag hopen dat het gewoon een SGM-II wordt ofzo, dat ziet er ook nog enigszins wervend uit. Vind het wel opvallend dat een Lint niet toegelaten zou zijn... maar goed, die kan Syntus ook eigenlijk niet missen denk ik.
 

12-11-2009 12:58:39
mdj
mdj
De proef begint pas in december 2010... En als ik mij niet vergis loopt dan ook de concessie van Zutphen-Oldenzaal af...?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-11-2009 13:35:13
maurits
maurits
De concessie voor Zutphen-Hengelo-Oldenzaal loopt tot december 2013, vandaar dat ook de proefperiode van 3 jaar is gekozen met ingang december 2010. Je kunt dan bij een gebleken succes het hele spulletje in één keer met Zp-Hgl-Odz aanbesteden.

Het succes van de verbinding zal zeer sterk afhangen van de tariefintegratie en de marketing. Ik zal dan ook bij de Regio Twente gaan pleiten voor een volledige tariefintegratie a la Enschede-Gronau, waarbij je dus vanaf/tot Hengelo op Duits tarief kunt reizen, inclusief de Ländertickets en het SWT.

Verder lijkt me een zeer actief marketingsbeleid wenselijk, met bijvoorbeeld diverse toeristische aanbiedingen in de prachtige grensstreek.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-11-2009 16:00:01
103 220-0
103 220-0
Quote
dennistd: Het worden geen Lintjes in elk geval volgens de krant van vanmorgen:
http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_1.jpg
http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_2.jpg

'Want ze zijn te licht voor het Duitse spoor'. Ik snap dat niet, in Duitsland wemelt het van die dingen.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

12-11-2009 16:45:37
timtrein
timtrein
Quote
maurits: Het succes van de verbinding zal zeer sterk afhangen van de tariefintegratie en de marketing. Ik zal dan ook bij de Regio Twente gaan pleiten voor een volledige tariefintegratie a la Enschede-Gronau, waarbij je dus vanaf/tot Hengelo op Duits tarief kunt reizen, inclusief de Ländertickets en het SWT.
Begin maar met Oldenzaal; da's het "laatste station voor de grens" en da's wel het minimum denk ik. Maar ben benieuwd!
 

12-11-2009 18:28:15
kleine_man
kleine_man
Quote
Dre: Een proef en Syntus... laat me raden, wordt voor die 3 jaar al de nek om gedraaid omdat de vrienden uit Doetinchem het weer vakkundig (net als Ah-Em) vroegtijdig de nek omdraaien.



Die "vrienden" uit Doetinchem hebben er alles aan gedaan om er wel een succes van te maken. Het grootste probleem met de rit naar Emmerich waren de paden. Een vertrek rond 8, 11, 15 en 20 uur (zo ff uit mijn hoofd) richting Emmerich en een uurtje later vanuit Emmerich zorgt niet echt voor een antrekkelijk aanbod. Zowel op de heen als terugweg waren er nauwelijks aansluitingen en het treintje vertrok vanuit Emmerich 5 minuten voordat de RE binnen kwam, zodat je minimaal 55 minuten in Emmerich stond te wachten.
De lijn Arnhem-Emmerich heeft best wel potentie. Maar moet wel goed aangepakt worden.
 

12-11-2009 21:39:29
maurits
maurits
Daarbij wil ik ook even aantekenen dat Syntus de proef Ah-Em helemaal op eigen risico deed, zonder dat hier een initiatief vanuit de overheden achter stond. Uiteindelijk was het niet meer verantwoord om langer door te rijden met lege treinen.

Tariefintegratie is van groot belang. Voor Ah-Em moest je een apart ticket kopen in de trein en werden bijvoorbeeld normale internationale tickets en het SWT niet geaccepteerd. Dit heeft uiteindelijk het treintje de das omgedaan in combinatie met de belabberde aansluitingen en frequentie. Toch zit er ook in Ah-Em meer potentie dan die paar ICE's per dag die er nu rijden.

Voor Hgl-Bh is een uursdienst een rationele frequentie. De tijden komen ongeveer als volgt te liggen (even uitgaande van een stop in Hglo):
Hgl vertrek .33
Hglo stop .36
Odz stop .43
Bh aankomst .55
Bh (Vertrek Westfalenbahn richting Rheine) .57

Bh (Aankomst Westfalenbahn uit Rheine) .03
Bh vertrek .07
Odz stop .19
Hglo stop .26
Hgl aankomst.29

Op deze manier is er naast een geweldige aansluiting op de Westfalenbahn, ook een prima aansluiting op de 1700 vanuit/naar Aml in Hgl (die komt aan om .26 en vertrekt om .37).


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-11-2009 22:02:45
SchuurB
SchuurB
Twee minuten overstap is wel erg weinig; is het zelfs niet zo dat men in Duitsland een minimumoverstaptijd van 6 minuten hanteert?  

12-11-2009 22:57:40
jeanpierre
jeanpierre
Quote
maurits: Daarbij wil ik ook even aantekenen dat Syntus de proef Ah-Em helemaal op eigen risico deed, zonder dat hier een initiatief vanuit de overheden achter stond. Uiteindelijk was het niet meer verantwoord om langer door te rijden met lege treinen.
Pardon!? Ik was zelf betrokken bij dit project en het was puur een initiatief van de overheden en niet van Syntus. Syntus had wel een risico qua reizigersopbrengsten, maar dat waren zij zelf aangegaan. Het was ook verplichte winkelnering omdat Syntus het alleenrecht heeft tussen Arnhem en Zevenaar. Het is vervolgens Syntus zelf geweest die het einde van de treindienst heeft ingeluid door te verzwijgen dat men maar een tijdelijke vergunning had van ProRail om naar Emmerich te rijden. Dit kwam als totale verassing gecombineerd met de slechte reizigersaantallen. Toen konden de overheden niet anders dan de stekker er uithalen. Overigens was ook "Den Haag" tegen dit experiment omdat men bang was dat dit ten koste ging van de goederenpaden voor de Betuweroute.
 

12-11-2009 23:02:21
maurits
maurits
6 minuten overstaptijd is lichtelijk overdreven voor Bentheim. In de meest ideale situatie parkeert de trein uit Hgl direct achter de Flirt van de Westfalenbahn op spoor 1. Op die manier kan de trapvrije overstap vanuit de bus uit Nordhorn richting Rheine blijven bestaan, en hebben reizigers vanuit Hengelo ruim voldoende aan die twee minuten.

Daarnaast vraag ik me af of de trein Hgl-Bh ook moet stoppen in Hglo, daar win je dan ook een minuut of twee mee.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-11-2009 23:12:31
edje
edje
spoor 1 vertrekken richting Nederland is niet mogelijk, alleen op 2 en 3 kun je weer richting Nederland, ook lijkt het me niet handig om met twee treinen die allebei een andere spanning nodig hebben, onder 1 draad te plaatsen, en van de twee gaat vonken.
Beste is
NL stopper op 3
DB stopper op 2
IC aankomst en vertrek richting Duitsland op 1, en aankomst en vertrek naar NL op 3

stop op Hglo, lijkt me haast niet nodig.
Immers zet de trein van Syntus er vlak achter of voor.

Laatst bewerkt door edje op 12-11-2009 23:13
 

12-11-2009 23:23:14
maurits
maurits
Quote
jeanpierre: Pardon!? Ik was zelf betrokken bij dit project en het was puur een initiatief van de overheden en niet van Syntus. Syntus had wel een risico qua reizigersopbrengsten, maar dat waren zij zelf aangegaan. Het was ook verplichte winkelnering omdat Syntus het alleenrecht heeft tussen Arnhem en Zevenaar.
Hm, dan moet ik diegene die het mij altijd verteld heeft dat het een eigen initiatief was van Syntus eens navragen. Zojuist wat oude krantenartikelen opgezocht op Stationsweb en hieruit blijkt inderdaad dat toch de overheden erachter zaten.

Quote
edje: spoor 1 vertrekken richting Nederland is niet mogelijk, alleen op 2 en 3 kun je weer richting Nederland, ook lijkt het me niet handig om met twee treinen die allebei een andere spanning nodig hebben, onder 1 draad te plaatsen, en van de twee gaat vonken.
Ehm, ja, daar heb je een punt, laten we van Bh maar geen permanente sloopplek van elektrisch materieel maken %08%.

Laatst bewerkt door admin op 13-11-2009 09:54, reden: Quote hersteld


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-11-2009 23:33:06
broek53
broek53
Zou je denken dat Syntus dan met elektrisch materieel gaat rijden? Eén stel en uiteraard geen reserve?  

12-11-2009 23:39:38
SchuurB
SchuurB
Dat beweert de krant halverwege deze pagina: http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_2.jpg

Wel interessant idee: een combinatie van Syntus en Bentheimer Eisenbahn die met elektrisch NS-materieel gaat rijden.
 

12-11-2009 23:56:34
mren
mren
Quote
jeanpierre: Het was ook verplichte winkelnering omdat Syntus het alleenrecht heeft tussen Arnhem en Zevenaar.

Dat geldt niet voor internationaal vervoer, dat mag iedereen.
 

13-11-2009 00:03:18
broek53
broek53
Quote
SchuurB: Dat beweert de krant halverwege deze pagina: http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_2.jpg

Wel interessant idee: een combinatie van Syntus en Bentheimer Eisenbahn die met elektrisch NS-materieel gaat rijden.
Tsja. Nou ja. Als men dan zo hangt aan de toelating van bepaald materieel (liever gezegd: verder kennelijk geen moeite voor wil doen om materieel toegelaten te krijgen), dan zal het wel mat '64 worden. Ander elektrisch materieel van NS is er bij mijn weten niet (meer) toegelaten op de grensbaanvakken.
 

13-11-2009 00:12:00
maurits
maurits
Voor een proef van drie jaar lijkt Mat '64 me een prima keuze, en zo levert het voor NS toch meer geld op dan dat zo'n stel ergens bewaakt gestald moet worden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-11-2009 00:12:33
treintim
treintim
Quote
broek53:Ander elektrisch materieel van NS is er bij mijn weten niet (meer) toegelaten op de grensbaanvakken.


Ongereviseerde ICM's nog wel, toch?
Alhoewel het internationale er nu van af lijkt te zijn, zonder enige inzet meer naar het buitenland.%09%

Laatst bewerkt door treintim op 13-11-2009 00:16
 

13-11-2009 00:43:41
broek53
broek53
Neen, ICM met choppers is bij mijn weten al niet meer toegelaten en daarnaast is tegen die tijd alles wel zo ongeveer gereviseerd - los van het feit dat ik mijn hoed opeet als NS een ICM-stel zou verhuren.  

13-11-2009 00:54:08
treintim
treintim
ICM met choppers niet meer toegelaten? Vorig jaar reden er nog vrolijk viertjes naar Emmerich toe. Dus dan zou dat wel een heel recente niet-meer-toelating zijn..
Verder niet je hoofddeksel opeten, of ben jij soms die machinist met zo'n pet op?

Laatst bewerkt door treintim op 13-11-2009 00:54
 

13-11-2009 01:04:28
broek53
broek53
Er staat mij bij dat die IC4-en daar dan ook feitelijk illegaal waren - maar ik geef mijn mening graag voor een betere, anders gezegd: ik weet het niet zeker meer.  

13-11-2009 10:06:43
Apda
Apda
Quote
maurits: In de meest ideale situatie parkeert de trein uit Hgl direct achter de Flirt van de Westfalenbahn op spoor 1.
Nog afgezien van het al genoemde verschil in bovenleidingspanning, heeft de Duitse beveiliging standaard geen mogelijkheid om vanaf de vrije baan binnen te komen op bezet spoor.
 

13-11-2009 15:53:48
timtrein
timtrein
Eind jaren '90 zijn er toch proefritten gehouden om ICM met choppers toegelaten te krijgen?  

13-11-2009 20:05:17
jeanpierre
jeanpierre
Quote
mren:
Quote
jeanpierre: Het was ook verplichte winkelnering omdat Syntus het alleenrecht heeft tussen Arnhem en Zevenaar.

Dat geldt niet voor internationaal vervoer, dat mag iedereen.
Maar dan wel zonder subsidie. En de gemeenten die meebetaalden, wilden dat er onderweg werd gestopt, en dan kwam alleen Syntus in aanmerking.
 

13-11-2009 20:08:16
jeanpierre
jeanpierre
Quote
broek53: Zou je denken dat Syntus dan met elektrisch materieel gaat rijden? Eén stel en uiteraard geen reserve?
Vanaf begin van dit project is de intentie om met electrisch mat te rijden en vanaf het begin zat men met het probleem van reserve ed. Hoe het er nu voorstaat weet ik niet, maar de bedoeling was inderdaad mat'64.
 

15-11-2009 11:42:15
vinny004
vinny004
Quote
broek53: Er staat mij bij dat die IC4-en daar dan ook feitelijk illegaal waren - maar ik geef mijn mening graag voor een betere, anders gezegd: ik weet het niet zeker meer.
Ik heb het idee dat de NS dat ook niet weet...
Ik heb het lichte vermoeden dat er iedere keer een tijdelijke toelating plaatsvind voor IC4. Ik kom af en toe foto's tegen van een dergelijke trein op Arnhem-Emmerich. Aan de andere kant: als er eens een paar dagen ICE's uitvallen merk je vaak dat het stuk Arnhem - Emmerich verbust wordt...
 

15-11-2009 15:02:11
keesje
keesje
Terwijl de laatste invalbeurtjes van ICE's tussen Asd en Em juist werden waargenomen door Plan V en/of T. ICM is ook eens gebeurd maar die gingen tot Ah en niet de grens over.

Tussen Bh en Hgl kan ik me al even geen invalbeurten meer herinneren, maar wel dat er in een niet al te recent verleden wel ICM verscheen (t.b.v. wegleren dacht ik).
 

15-11-2009 15:07:56
mark
mark
De laatste invalbeurt die ik me kan herinneren naar Bh was trein 147 die gereden werd door inderdaad: 3xV  

15-11-2009 15:19:28
taurus
taurus
Of het legaal was of niet, ik heb in elk geval nog in mijn fotoarchief ICM 4234 samen met de 4046 te Bh Het is al wel een tijd geleden, de foto is van 14 juni 2003.  

15-11-2009 15:24:39
mark
mark
In maart 2007 heeft stel 4444 ongeveer twee weken tussen Hgl en Bh gependeld i.v.m. de werkzaamheden bij Aml, maar volgens mij was er toen nog geen probleem met toelatingen e.d.  

15-11-2009 17:09:02
julius
julius
Quote
jeanpierre: Pardon!? Ik was zelf betrokken bij dit project en het was puur een initiatief van de overheden en niet van Syntus. Syntus had wel een risico qua reizigersopbrengsten, maar dat waren zij zelf aangegaan. Het was ook verplichte winkelnering omdat Syntus het alleenrecht heeft tussen Arnhem en Zevenaar. Het is vervolgens Syntus zelf geweest die het einde van de treindienst heeft ingeluid door te verzwijgen dat men maar een tijdelijke vergunning had van ProRail om naar Emmerich te rijden. Dit kwam als totale verassing gecombineerd met de slechte reizigersaantallen. Toen konden de overheden niet anders dan de stekker er uithalen. Overigens was ook "Den Haag" tegen dit experiment omdat men bang was dat dit ten koste ging van de goederenpaden voor de Betuweroute.
Als men daar met vier treinparen in het weekend al bang voor was, zal een nieuwe poging met een aantrekkelijker aanbod ook niet erg kansrijk zijn?
Overigens, het mag per spoor moeizaam gaan, een bus is er vreemd genoeg ook niet. Zou zo'n (snel)bus (Arnhem-)Zevenaar-Emmerich niet haalbaar zijn? Een bus is allicht goedkoper "uit te proberen" dan een trein en zo zou je ook de stationsloze dorpen Elten en Hüthum, waar zover ik weet vrij veel Nederlanders wonen, met Nederland kunnen verbinden.

Laatst bewerkt door julius op 15-11-2009 17:09
 

15-11-2009 17:36:01
lucky
lucky
Je hebt al lijn 91 's-Heerenberg - Emmerich (Aansluiting in 's-Heerenberg richting Doetinchem. Daarnaast heb je lijn 58 Emmerich - Nijmegen. Dus in hoeverre het nuttig is om nog een 3de buslijn vanuit Nederland naar Emmerich te laten lopen is de vraag.  

15-11-2009 18:22:03
JcJay
JcJay
Quote
keesje: Terwijl de laatste invalbeurtjes van ICE's tussen Asd en Em juist werden waargenomen door Plan V en/of T. ICM is ook eens gebeurd maar die gingen tot Ah en niet de grens over.


Kan me nog herinneren dat er (ik geloof eerder dit jaar) een ICL stammetje tussen Amsterdam en Emmerich reed, met een ICRm-A rijtuig erin. We hadden daar nog een discussie over op Somda of dat legaal was of illegaal ivm het toilet van dat rijtuig... Maar goed, een ICL stammetje laten pendelen tussen Hengelo en Bentheim... dat gaat m niet worden %08%

Laatst bewerkt door JcJay op 15-11-2009 18:24
 

15-11-2009 18:38:38
edje
edje
Maar er wordt hier gepraat over illegale inzet van materieel op grensbaanvakken.
maar heeft er hier iemand een offcieel lijstje/document daarover, met materieel soorten die wel of niet zijn toegelaten op de baanvakken.
Ik heb zelf 9 jaar bij de NS gewerkt en heb nog nooit gehoord van een lijst van materieel wat niet toegestaan is op grensbaanvakken.
En ik heb genoeg vervangend mat in Bentheim gezien, mat64, ICM, ICL+ICK en ongetwijveld zullen er nog wel meer soorten in Duitsland zijn geweest.
Dus laat eerst maar eens zo'n lijst zien, voordat er nog meer wordt gekletst over wat en niet is toegestaan op grensbaanvakken.
 

15-11-2009 19:07:14
broek53
broek53
Het nummer van het voorschrift heb ik niet paraat, maar het heette van oudsher de TKV (Toelating Krachtvoertuigen). Daarin stonden alle toelatingen met alle uitzonderingen, en onderdeel van de toelating voor elke materieelsoort waren de toelating op raccordementen en de toelating op grensbaanvakken.
Van enig geklets is hier dus geen sprake.
 

15-11-2009 20:17:31
kniesoor
kniesoor
Quote
lucky: Je hebt al lijn 91 's-Heerenberg - Emmerich (Aansluiting in 's-Heerenberg richting Doetinchem. Daarnaast heb je lijn 58 Emmerich - Nijmegen. Dus in hoeverre het nuttig is om nog een 3de buslijn vanuit Nederland naar Emmerich te laten lopen is de vraag.
Nijmegen - Emmerich kost je twee uur. En bovendien, als je uit Zevenaar komt, is het toch een beetje van de zotten dat je eerst naar Nijmegen moet en vervolgens twee uur met de bus, voor een stukje wat je met de auto misschien 20 minuten kost.
 

15-11-2009 20:29:35
AlbertP
AlbertP
Zv en Em liggen op de lijn Bh-Odz? Nee.