06-12-2012 18:03:20 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Schlesischer Bahnhof was eens, heel lang geleden... Heet nu gewoon Berlin Ostbahnhof. Het wonderlijke is dat het met Es - Gronau wel gelukt is. Kennelijk toch geen behoefte aan een verbinding via Bh. Of men vind de overstap in Bh te lastig, dat kan ook. Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-12-2012 18:07 Dick van den Hoven |
06-12-2012 19:00:46 | ||
---|---|---|
Gast
|
Hengelo - Osnabrück evt.? |
06-12-2012 19:07:20 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Enschede-Gronau heeft doordeweeks veel studenten en zaterdags veel winkelpubliek. En aangezien Hengelo en Oldenzaal geen universiteit of hogeschool hebben en ook niet een centrum waar veel mensen gaan winkelen had de Grensland het natuurlijk al moeilijker. Wat betreft de opties van bnv: - sponsors vinden gaat niet lukken denk ik, Oldenzaal wil nu zelfs al niet meer reclame gaan maken - ik vrees dat dat gaat gebeuren - doortrekken kan prima wat tijd betreft (staat bijna een uur in Bentheim). Er zijn vijf omlopen nodig voor de dienst Bentheim-Bielefeld, dus het aantal bicourante stellen zou beperkt kunnen blijven - Ik weet niet hoeveel tijd er nodig is voor de locwissel, maar er staat nu 9-10 minuten voor, lijkt me vrij lang. Daar gaat wat tijd vanaf dan, zeker omdat je in Oldenzaal via spoor 1 moet (het perron langs spoor 2 is te kort) Het zal trouwens nog wel verder bergafwaarts gaan dit jaar, aangezien de overstap vanaf de IC uit het westen van 11 naar 26 minuten gaat en naar de IC ri. het westen wordt de overstap 25 minuten ipv 7.. |
06-12-2012 19:08:30 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Kwestie van een extra stopje te Odz inplannen en klaar toch? |
06-12-2012 19:56:11 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Quote Met vriendelijke groet, |
06-12-2012 20:23:23 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Yep. Maar waarom bicourante stellen? Hgl - Odz wordt door Diesels gereden. Dus het baanvak Hgl-Bentheim ombouwen naar Duitse spanning en in Hgl de goederentreinen van lok laten wisselen. /Terug in droommodus/ Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
06-12-2012 20:26:39 | ||
---|---|---|
koosmat64
|
Quote Dat denk ik ook. Tevens zou dit het probleem van een lege trein oplossen omdat de IC toch goed gevuld zit. Dat er dan wat reizigers zullen in/uitstappen in Odz en de trein er misschien 2 min langer over doet om van Hgl in Bh te komen lijkt mij het probleem niet. |
06-12-2012 20:34:01 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Lange goederentreinen zijn in Hengelo vrij lastig af te handelen. Je kunt wel allemaal dingen willen, maar als er geen behoefte is aan een verbinding Hengelo - Oldenzaal - Bentheim. Dan moet je er geen onnodig geld inpompen. |
06-12-2012 20:54:12 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Van Odz een IC-station maken gaan ze echt niet doen. Er maken dus een paarhonderd mensen per dag gebruik van, van die paarhonderd waarschijnlijk een minderheid naar/van Odz. Ze gaan echt geen IC laten stoppen voor enkele tientallen reizigers per dag. Een beter compromis is dan bijvoorbeeld om een kaartje Odz-Bh niet via Hgl te berekenen (waarbij je dus Hgl-Odz dubbel betaalt) maar bijvoorbeeld Odz-Bh net zo duur te maken als Hgl-Bh. (nog eerlijker zou zijn om alleen de kilometers Odz-Bh te berekenen maar dat kan weer leiden tot misbruik door Hengeloërs die dan voor de halve prijs naar Bh kunnen reizen) |
06-12-2012 20:57:16 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Tsja, maar het zou wel de goedkoopste oplossing zijn. Een hele speciale treindienst opzetten om alleen Odz met Bh te verbinden is m.i. een heel stuk duurder dan een IC daar even een minuutje te laten stoppen. En het gebeurt in de praktijk meer: Wd is ook geen IC-station, en toch stopt de 8800 er, en denk maar eens aan de lijn Ut-Lls, waar door de IC's ook op allerlei niet-IC-stations gestopt wordt. Laatst bewerkt door AgentX op 06-12-2012 20:58 |
06-12-2012 21:13:25 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Hoeveel Oldenzalers willen naar Bad Bentheim (en verder) reizen? Voor die paar zou je ook een bus kunnen laten rijden. Dan heb je ook geen gedoe met bovenleidingspanningen, ATB, Indusi en ander technologisch geneuzel... Shqiperise-lopers? |
06-12-2012 21:16:49 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dat heb je sowieso niet... De 140 komt daar al langs, stopt er alleen niet. En tot aan het kopspoortje in Bh mag een 1700 gewoon komen, zonder Indusi. |
06-12-2012 21:53:04 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Ja, wel ja. Wie gaat die IC even een minuutje laten stoppen? Die IC = een internationale verbinding die straks niet eens meer in Bentheim zal stoppen, wat ik je brom. En wat heeft iemand aan vier verbindingen op willekeurige tijdstippen per dag? |
06-12-2012 22:05:54 | ||
---|---|---|
treintim
|
De Grensland Express is niet alleen voor het stukje Odz-Bh rechtstreeks opgezet.... Met name dat deze trein veel vaker rijdt en ook op andere tijden dan de 140 (bijv. 's ochtends vroeg als de eerste INT nog van Hgl naar Bh moet rijden, zijn er al heel wat Grensland Expressen Duitsland in gegaan!). De hogere frequentie (+ goed aansluitende treinen te Bh) en de andere tijden dan de INT zijn ook zeer interessant voor doorgaande reizigers. Een betere verbinding met Duitsland ontstond door de Grensland Express. Jammer dat hij weggaat, de doorgaande reisadviezen waar deze trein in verwerkt is, zijn toch behoorlijk wat. Daarnaast is die betrouwbaar (veel meer dan de 140) en goedkoop (veel goedkoper dan de 140). Het gaat in mijn ogen dus toch echt om méér dan dat éne stopje te Odz... Trouwens laatst gehoord van de treinsteward op de Grensland Express: het aantal reizigers op Odz-Hgl v.v. zou verdubbeld zijn door de hogere frequentie van nu 3 treinen per uur. Vult Syntus dit gat straks met het wegvallen van de Grensland wel weer op, of gaan we weer terug naar 2 x per uur? Laatst bewerkt door treintim op 06-12-2012 22:31 |
06-12-2012 22:59:48 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Dat gat wordt opgevuld door de kwartiersdienst Odz-Go in de spits vanaf december 2013 (onderdeel van de nieuwe consessie Twente). Maar dat is eigenlijk offtopic hier |
07-12-2012 08:46:23 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
QuoteAls die trein in Bh niet meer gaat stoppen raakt DB heel wat klanten kwijt die het dure NS tarief omzeilen, maar ook veel Duitse klanten Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
07-12-2012 08:52:16 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Quote Interessant nieuwtje. Komt dat door de ICx-treinstellen of komen er andere locs te rijden? Het stoppen van de IC-dienst v.w.b. Bh is overigens wel een mogelijke opsteker voor een stoptrein; die rijdt dan niet meer voor enkel Odz, maar ook voor de rest van de Nederlandse reizigers met bestemming Bh. Zijn dat er eigenlijk meer dan... Zeg Gdk? Met vriendelijke groet, Robin |
07-12-2012 09:44:45 | ||
---|---|---|
bnv
|
Dat laatste is ook een beetje waaraan ik gedacht had. Op langere termijn, volgens mij vanaf nu al, is het niet erg klantvriendelijk om de 140 serie zo lang in Bentheim te laten staan alleen maar om het nederlandse dienstregelingpatroon ter wille te zijn. Zo zie je maar wat de Hanzelijn allemaal teweeg brengt en hoever de gevolgen daarvan reiken. Daar zal toch verandering in moeten komen en blijft er een zinvolle invulling over voor wat nu de Westfalenbahn doet vanaf Rheine tot Bentheim: laten doortrekken naar Hgl. Vraag is natuurlijk het rendement. De vervoersvraag is duidelijk lager dan Es-Münster ca. maar je moet eerst gelegenheid scheppen wil je goed kunnen oordelen. Westfalenbahn rijdt electrisch, dus een dieselvariant alleen voor het NL deel lijkt uitgesloten. Al mt al: de mooiste oplossing zou zijn: de 140 rechtstreeks van Hgl naar Rheine laten lopen zonder tussenstops (met DB ICE,dus geen lokwissel in Bh). En een stopdienst Hgl-Rheine en verder, met of zonder Westfalenbahn, wie dan de concessie heeft. Maar...............dat is waarschijnlijk allemaal veel te ingewikkeld, te duur en het is buitenland. Ook al een spoorbureucratische hobbel van formaat. (zie de Fyra problematiek). Overigens: de 140 stopte in de 90'er jaren gewoon in Odz. Speling genoeg in de disntregeling, waarom zou dat dan nu ook niet kunnen? |
07-12-2012 10:18:30 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Ongetwijfeld waar, maar dat is indertijd ook geen beletsel geweest om Em te schrappen als stopplaats voor de ICE. |
07-12-2012 10:23:27 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote DB heeft geen loks die 200 km/h kunnen én in NL kunnen rijden, dus dit zal naar mijn idee op z'n vroegst bij de introductie van ICx zijn. Integratie in de Nederlandse drgl is dan eenvoudig, door het kwartier in Bh te schrappen past-ie straks weer precies in het pad van de 1600%08% Verder rijdt de Grenslandexpres uiteraard nauwelijks voor reizigers Odz-Bh, maar veel meer voor heel Twente naar/van Bh (t.o.v. 140 zoals gezegd hogere frequentie en lagere atrieven). Het schrappen van de Grenslandexpres zou er overigens wel extra voor pleiten om de Duitse 2243 in Hgl op te starten en dan evt de 243 in te korten tot Hgl. |
07-12-2012 10:43:41 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Quote Toch staan er nog steeds relatief veel gele nummerborden geparkeerd bij station Em. Dat dure NS tarief omzeilen is dus niet verdwenen. Wat Odz - Bh aangaat, het is jammer, ondanks dat het slechts 3,50 retour is voor een kortingskaarthouder, dat de kaartjes niet in ons nationale systeem zitten. Zodat bijvoorbeeld een normale reiziger "automatisch" in Bh kan komen. En zich niet hoeft af te vragen hoe het nu met de kaartjes (of OV-Chip) zit. Laatst bewerkt door waalkade op 07-12-2012 10:45 |
07-12-2012 10:49:58 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote Het enige wat wijzigt is dat de 140 op Bh (aankomst)-Hgl(vertrek) in 5 minuten minder doen dan nu. Die 5 minuten komen omdat er een goederenpad achter ligt en daarachter de 7000. De 7000 ligt in Apd weer voor de 1700, dus aanpassen daar gaat lastig. En verder uiteraard de verlegging naar Asd, en die verbinding wordt sneller dan nu. Maar de DB wilde ook graag naar Asd, dus daar zijn ze nu wel blij mee. Bij twijfel: gebruik beton. |
07-12-2012 11:28:15 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteAls je die kaartje nou bij een speciale kaartautomaat of de VVV in Hengelo zou moeten kopen zou dat zo zijn, maar je koopt ze gewoon contant bij de conducteur. Dat kan gewoon niet makkelijker volgens mij.. |
07-12-2012 11:53:55 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Inderdaad, gewoon ouderwets bij een zeer vriendelijke conducteur koop je dat kaartje. Makkelijker gaat het inderdaad niet. Dat deze service nog bestaat was voor mij al een openbaring. Maar dat zijn dingen die je wel van te voren weten moet. |
07-12-2012 12:15:18 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Als dat vermeld zou worden op NS.nl en Bahn.de bij de reisplanner zou het we helpen, nu meldt bahn.de alleen 'Fahrradmitnahme begrenzt möglich'. Als je soms ziet wat daar allemaal voor dingen erbij staan kan 'Fahrkartenverkauf beim Zugbegleiter' o.i.d. er ook nog wel bij. |
07-12-2012 12:56:15 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Leuk, maar wat is er op tegen om met ICx in Bh te stoppen? Dat kan dan in een minuut, bij wijze van spreken. |
07-12-2012 12:59:20 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Plus afremmen, optrekken. TOch weer 5 minuten rijtijdverlies. En kennelijk is er nauwelijks behoefte aan een verbinding Odz-Bh. Een oplossing creeëren voor een niet-bestaand probleem is natuurlijk onnodig. |
07-12-2012 13:03:49 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Jeetje wat een ramp. |
07-12-2012 13:14:34 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
De trein zal wel moeten stoppen in Bh, want direct doorrijden zoals in Em kan in Bh nog niet... Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-12-2012 14:06:37 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
QuoteALs elke plaats op de route van de ICB van een vergelijkbare grootte als Odz een IC-halte wil, wordt je als doorgaande reiziger echt niet blij. |
07-12-2012 14:09:54 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ik zeg toch ook niet dat de ICB bij elke stoeptegel moet stoppen? Alleen Odz is in dit geval een uitzondering. Nogmaals, het lijkt mij goedkoper om de ICB even in Odz te laten stoppen dan er een geheel nieuwe treindienst voor op te zetten.Quote Wel met ICx... Laatst bewerkt door AgentX op 07-12-2012 14:10 |
07-12-2012 14:10:28 | ||
---|---|---|
broek53
|
vandaar mijn opmerking dat de kans groter is dat de Berlijn-verbinding Bentheim voorbij gaat rijden zodra dat technisch kan, dan de kans dat hij extra in Oldenzaal gaat stoppen. |
07-12-2012 14:34:14 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteIk meen dat het niet mogelijk is om in Bentheim een doorgaande rijweg in te stellen van de Nederlandse naar de Duitse sporen. Eerst moet de trein binnengekomen zijn op één van de omschakelbare sporen, dan kan rijweg pas ingesteld worden en wordt daarmee automatisch de spanning gewisseld. |
07-12-2012 15:09:03 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Quote Nieuwe treindienst? Odz - Hgl - Bh? Er is toch nergens sprake van een nieuwe verbinding? |
07-12-2012 15:14:04 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteToen de behoefte daar was heeft men Em daar voor omgebouwd. Tegen die tijd zal er voor Bh ook wel een vergelijkbare oplossing komen. |
07-12-2012 15:44:20 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Zou je niet automatisch kunnen omschakelen, en Bh kunnen beschouwen als spanningssluis? Honderd meter voor Bh stroomafnemer naar beneden, rustig doorrollen tot honderd meter na Bh, omschakelen en weer opbouwen. Quote Aparte treindienst dan. Een treindienst (naast de 140) die er wel stopt, om zo Odz bereikbaar te houden. Feit is dat die hele Grenslandexpress er niet was geweest als de 140 in Odz had gestopt. |
07-12-2012 16:08:19 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Wat ook nog wel een interessante is voor als de IC niet meer gaat stoppen in Bentheim: de RE uit Braunschweig vanuit Rheine door laten rijden naar Bentheim en Hengelo. Met de huidige tijden van de RE en rijtijden van de WFB en de Grensland zou deze rijden (niet alle stops vermeldt): Braunschweig v 16.20 Hannover v 17.09 Minden v 17.52 Osnabrück v 18.47 (17 minuten overstap van Bremen/Hamburg) Rheine v 19.24 Salzbergen v 19.29 (11 minuten overstap naar Emden, 10 minuten van Emden) Bentheim v 19.40 Oldenzaal v 19.50 Hengelo a 20.00 Hengelo v 18.02 Oldenzaal v 18.12 Bentheim v 18.22 Salzbergen v 18.32 (8 minuten overstap naar Emden, 13 minuten van Emden) Rheine v 18.38 Osnabrück v 19.16 (22 minuten overstap naar Bremen/Hamburg) Minden v 20.07 Hannover v 20.50 Braunschweig a 21.41 Laatst bewerkt door dennistd op 07-12-2012 16:13 |
07-12-2012 16:11:23 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Waar een wil is, is een weg. Eurostar rijdt ook gewoon flink door bij het wisselen van spanningen en bovenleidinghoogtes. Althans, volgens een mooie cabinerit (deze: http://nvbswinkel.com/product.php?productid=4640877&cat=0&page=1 ) die ik een tijdje terug heb gekeken Laatst bewerkt door mren op 07-12-2012 16:12 |
07-12-2012 16:28:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het lijkt mij ook niet meer dan een geringe aanpassing van de beveiliging van Bentheim om doorgaande bewegingen mogelijk te maken - als dat op de een of andere manier al niet kan. Het omschakelen (rijdend) is altijd een verantwoordelijkheid van de machinist en wordt verder ook niet in systemen beveiligd of afgedwongen. |
07-12-2012 16:35:30 | ||
---|---|---|
mren
|
Daarom viel het mij bij die cabinerit op dat dergelijke opdracht met borden aan staan gegeven, terwijl die met niet geringe snelheid worden gepasseerd. Voor een deel natuurlijk ervaring van de meester en een overspanningsbeveiliging is niet zo moeilijk maar bij een lage bovenleiding zou de stroomafnemer op de hoge stand toch de draad neer kunnen halen lijkt me (maar ik ben geen bvl-expert). |
07-12-2012 16:39:55 | ||
---|---|---|
broek53
|
Van naar beneden halen kan alleen sprake zijn als er een spanningssluis zit, denk ik. Emmerich en Bentheim met hun omschakelbare bovenleiding hebben zulke sluizen niet, dus doet neerhaalgevaar zich niet voor. De stroomafnemers volgen als ze op staan, soepeltjes de hoogte van de bovenleiding, zolang deze maar doorloopt. |
07-12-2012 16:49:21 | ||
---|---|---|
AgentX
|
En je kan ze ook gewoon even naar beneden doen op het moment dat je wil gaan omschakelen. Zodra dat gedaan is, panto weer op. Stelt toch niks voor? |
07-12-2012 17:03:23 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nu ja, het omschakelen zelf wel, zover ik weet (beveiligingssystemen en de hele boel moten ook mee), maar de stra's neerlaten en weer opzetten is inderdaad niet het grote probleem. |
07-12-2012 17:09:07 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteOp zich een interessante oplossing. Onlangs heeft de provincie Gelderland ca 9 miljoen (als ik het goed onthouden heb) gereserveerd om een extra treinstel te kopen voor Ah - Em en verder wanneer zich een exploitant meld. Een zelfde constructie zou je kunnen toepassen voor Hgl - Bh en verder. Nu is het aantal reizigers vanaf Bh op de WFB op zich niet zo denderend. Maar een doorgaande verbinding kan hier zeker wervend werken. Laatst bewerkt door waalkade op 07-12-2012 17:10 |
07-12-2012 17:22:20 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Als de kering in Hengelo haalbaar is hoef je maar 4 omlopen van een multicourante loc te voorzien (aangenomen dat de Westfalenbahn met Dosto-rijtuigen gaat rijden). Het is weliswaar een omloop van 8 uur, maar het gaat maar om 4 omlopen vanwege een 2-uursdienst. Heb je een omloop extra dan kun je hem zelfs doortrekken tot Deventer of Apeldoorn (met een betere kering dan 2 minuten). |
07-12-2012 17:24:28 | ||
---|---|---|
mich
|
Stroomafnemer moet je zowiezo neerlaten, omdat voor het NL en D net een andere stroomafnemer gebruikt wordt. |
07-12-2012 17:28:44 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Dan wordt het nog druk op het spoor als ze ook Gronau-Enschede door gaan trekken naar Hengelo of verder |
07-12-2012 17:35:33 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Alleen gaat een kering van 2 minuten nooit lukken, dan kun je beter de WFB doortrekken. Alleen het Hengelose spoor 11 is te kort voor twee stellen. Verder natuurlijk een mooi idee, zou fijn zijn als er nog wat beters mogelijk is dan slechts de ICB. |
07-12-2012 18:11:37 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Perron maken langs spoor 1 te Hgl? Zit je dan iets in de weg? |
07-12-2012 18:38:36 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Waarschijnlijk de kwartiersdienst van Syntus en daarbij behorende aansluiting van de 7000, maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe het een en ander in detail wordt uitgewerkt. |
07-12-2012 18:50:37 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteNiet per definitie. ICE3 rijdt bij mijn weten in Nederland en Duitsland met dezelfde stroomafnemer tegen de draad. Laatst bewerkt door nohab op 07-12-2012 18:50 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
07-12-2012 19:05:05 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Nee , ICE 3M heeft voor NL en D aparte stroomafnemers ( helaas). dat het in principe echter wel kan bewijst de Thalys PBKA! Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-12-2012 19:06 |
07-12-2012 19:08:01 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Dat heb ik nooit kunnen controleren, de afstand tussen neer en op is daarvoor te groot. In ieder geval heb ik nooit gezien dat de stroomafnemer niet "plat" ging in Em. Het gebeurt wel dat de "door" schakeling af en toe schijnbaar niet bruikbaar is. Men stopt dan kort aan het perron. Wanneer dat voorkomt zal ik er eens op letten of men van pantograaf wisselt. |
07-12-2012 19:42:39 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Samenvattende eens even kijken waar we nu zo ongeveer zijn. Dit hierboven gestelde zou mijn inziens de meest elegante oplossing zijn. Een paar stelletjes bicourant, samen te bestellen met Ah-Emmerik en verder en voor Hgl-Bh en verder. De 140 kan dan direct Hgl-Rheine doen zonder tussenstop (wordt dan ook een beetje IC waardig). Let wel: dan moet dat stel van de Westfalenbahn niet van Braunschweig komen (Bwg) want dat is te ver weg om met bijvoorbeeld maar een stel die dienst te kunnen draaien. Ergens moet er dan een breuk komen in die verbinding om het financieel aantrekkelijk te houden. Geldt overigens ook voor Ah-Emmerik, die kan dan niet de hele rit vanaf Koblenz doen. Doorrijproblematiek in Bentheim laat zich altijd oplossen, is waarschijnlijk tzt. toch nodig ivm. ICx. Perroncapaciteit in Hgl evenzo. Hoe dat laat ik nog open maar als men in Es een en ander voor elkaar kan krijgen om de overstap vanuit Gronau te verbeteren zijn er voor Hgl ook oplossingen te vinden. Ontwikkel creativiteit in het vinden van oplossingen. Wie kan rendementsberekeningen opstellen die haalbaarheid beproeven en een overzicht op te stellen welke kosten er komen om dit mogelijk te maken? (investeringen + exploitatie). Gevraagd verder lobbyist die budgetten kan lospeuteren bij wie dan ook. Een keer is de economische crisis voorbij. |
07-12-2012 20:46:30 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote De ICE komt gestreken door Em rollen. Een stop zit er niet in. Tenzij het sein een STS natuurlijk Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
08-12-2012 10:43:18 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Jep, vrijdag 30 november nog met ICE 120 ervaren. Echt remmen was het niet, maar de ICE bleef niet op snelheid. Laatst bewerkt door bart84 op 08-12-2012 10:43 Mvg. Bart |
08-12-2012 16:12:20 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteJa, maar dat bewijst nog niet dat aan het eind niet dezelfde stroomafnemers weer omhoog gaan. En ik meen toch te weten dat dat bij de ICE3 wel het geval is. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
08-12-2012 16:27:48 | ||
---|---|---|
Rinse
|
Nee, dat is niet zo. Vergelijk de baureihe 403 en 406 maar. De baureihe 403 heeft alleen maar stroomafnemers op het tweede en eennalaatste rijtuig zitten terwijl de baureihe 406 ze op alle rijtuigen behalve de koprijtuigen heeft zitten. De stroomafnemers op het 2e en 7e rijtuig zijn voor het rijden in Duitsland (meestal staan alleen die op het 7e rijtuige omhoog), de stroomafnemers op het 3e en 6e rijtuig zijn voor het rijden in Nederland. Baureihe 403: http://www.hornbyinternational.com/2397/8-unit-highspeed-emu-ice-3-class-406-for-use-in-france-belgium-and-the-netherlands.jpg Baureihe 406: http://www.hornbyinternational.com/2969/8-unit-highspeed-emu-ice-3-class-406-unit-4612-forbach-lorraine-with-retrofit-air-condition-boxes.jpg Baureihe 406 in Nederland: http://www.youtube.com/watch?v=SMphdpudy1A Baureihe 406 in Duitsland: http://www.youtube.com/watch?v=ijJRBfIuz1c |
08-12-2012 19:32:44 | ||
---|---|---|
Roy
|
Zutphen - Oldenzaal doortrekken naar bh zou de makkelijkste optie zijn? Eventueel 1x in het uur ipv 2x. |
08-12-2012 21:25:11 | ||
---|---|---|
bnv
|
Dat lijkt mij toch niet echt. Want dan hadden ze dat al lang gedaan. Zowel Zp-Hgl als Hgl-Bh is Syntus (de laatste in samenwerking met BE). Interessant is het alleen dan als er een Regionalzug komt vanaf Hgl op z'n minst tot Rheine waarbij de IC in een ruk van Hgl naar Rheine zou kunnen. |
09-12-2012 09:29:04 | ||
---|---|---|
279
|
Quote dat klinkt toch een beetje ongelovig. als cuneo56 dat zegt (zie bericht 7/12), dan mag je dat gerust aanenemen! |
09-12-2012 21:36:29 | ||
---|---|---|
mich
|
Vandaag nog in Emmerich staan kijken, en de ICE wisselt toch echt van stroomafnemer. |
09-12-2012 22:00:16 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Het heeft ook niet zo zeer met de stroomafnemers zelf te maken, maar meer met de wisselrichter(-s) en snelschakelaar(-s) daarachter. Voor het gelijkspanningsbedrijf zijn de stroomafnemers op de rijtuigen van de onderserie 406 2xx en 406 7xx nodig (waarbij het soms voorkomt dat er op één installatie gereden wordt; er is dan slechts één stroomafnemer tegen de draad). Voor het 15kV bedrijf zijn de stroomafnemers op de rijtuigen 406 1xx en 406 6xx nodig, waarbij één stroomafnemer genoeg is voor het hele achtdelige stel, voor het 25kV bedrijf zijn de stroomafnemers op de rijtuigen 406 3xx resp 406 8xx nodig en ook hier is één stroomafnemer genoeg voor het hele stel. De stroomafnemers voor het 25 kV bedrijf zijn smaller. Maar ik vrees dat "we" beginnen af te dwalen van Oldenzaal - Bad Bentheim v.v. |
10-12-2012 17:01:52 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Aardig bericht dat hier wel past, denk ik: http://www.tubantia.nl/regio/hengelo/pvda-en-pro-hengelo-goede-verbinding-met-duits-vliegveld-1.3553336 Nu de doorstart van Twente Airport is mislukt %02% , wil men een snelle verbinding met Münster-Osnabrück Airport. Die ligt in de buurt van Greven. Als je daar echt snel heen wilt, dan kun je het beste via Bh en Rheine. Via Gronau zit je op een lijn met max 80 of 100 km/h. In ieder geval niet snel. En als je via Gronau gaat, moet je in Münster kop maken. Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-12-2012 17:03 Dick van den Hoven |
10-12-2012 18:10:09 | ||
---|---|---|
john2
|
dvdhoven, als ik op de link klik, dan krijg ik niet het betreffende artikel wat jij beoogd van Tubantia, maar een tekst op mijn scherm van: Error 503 Service Unavailable. |
10-12-2012 18:23:30 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Deze doet het beter: http://www.tubantia.nl/regio/hengelo/pvda-en-pro-hengelo-goede-verbinding-met-duits-vliegveld-1.3553336 Dick van den Hoven |
10-12-2012 18:56:29 | ||
---|---|---|
charta
|
Quote Optie 4 is verreweg het goedkoopste. Er is nog een vijfde optie: De treinen uit Zp doortrekken naar Bh. Kost geen extra materieel. |
10-12-2012 18:58:12 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Het kost zeker wel extra materieel: het kost een extra omloop (keertijd in Odz is nu 8 minuten). |
10-12-2012 19:06:49 | ||
---|---|---|
waalkade
|
En extra verrijdbare trappen in Bh wanneer je met dubbele stellen rijdt. |
10-12-2012 20:57:59 | ||
---|---|---|
charta
|
Quote Het kost een extra compositie als je Zp-Hgl doortrekt naar Bh, maar het DM-90 stel dat nu Hgl-Bh v.v. rijdt, kun je weer inleveren. Per saldo dus geen extra materieel. |
10-12-2012 21:08:22 | ||
---|---|---|
Roy
|
Je hebt wel 1 extra lint nodig, in de spits wordt altijd met dubbele linten gereden. |
11-12-2012 15:22:05 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Mijn dank is groot. |
11-12-2012 22:04:19 | ||
---|---|---|
charta
|
Quote Als je in een relatie in de ene variant evenveel composities gebruikt als in de andere, moet je de materieelomloop ook met evenveel materieeleenheden kunnen maken. |
11-12-2012 23:26:16 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Maar dan is het dus geen oplossing, dan kun je net zo goed de huidige dienst voortzetten. Het hele verhaal van de 140 laten stoppen in Odz kun je helemaal vergeten. Niet zozeer omdat het dienstregelingtechnisch zou kunnen, maar door de manier waarop het treinvervoer in dit continent wordt aangestuurd. We hebben een nationale overheid die beslist over verbindingen die van nationaal belang zijn, en regionale overheden die het regionale belang vertegenwoordigen. De kans dat de regio op nationaal niveau iets voor elkaar krijgt is al niet zo groot, laat staan voor inetrnationaal verkeer (dat in principe zelfs geheel opengesteld is en niet onder de verantwoordlijkheid van een nationale overheid valt). Met andere woorden: niemand zal NSH willen / kunnen dwingen in Odz te stoppen. En zolang ze daarvan zelf het nut niet inzien, gaat dat dus ook niet gebeuren. |
11-12-2012 23:28:38 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zoals gezegd: de kans dat ze straks in Bentheim gaan doorrijden als dat kan, is vele malen groter dan dat ze extra in Oldenzaal gaan stoppen. |
12-12-2012 10:33:51 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote Als ik het goed heb, was het grootste issue dat de Linten Duitsland niet meer In mochten, omdat ze niet meer aan de nieuwste normen voldoen. Daarom is doorrijden vanuit Zp een flink grotere klus dan enkel een los stelletje DM90 laten pendelen vanaf Hengelo. |
12-12-2012 10:41:06 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Was er iemand op zijn teentjes getrapt omdat de Flirt bij Venlo de grens niet over mocht? Laatst bewerkt door waalkade op 12-12-2012 10:41 |
12-12-2012 10:43:35 | ||
---|---|---|
dennistd
|
In Duitsland rijden genoeg Lintjes rond, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Wat wel een probleem is is de detectie op Oldenzaal-Bentheim. Tot Oldenzaal liggen assentellers, maar verder naar Duitsland niet. In het verleden mocht er daarom bij overbrengingen naar Bentheim niet harder dan 40 km/h gereden worden dacht ik. |
16-06-2013 14:19:11 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik vraag me zo even af. Elektrisch rijden is een stuk goedkoper dan diesel. Zou het niet een stuk schelen als de grenslandexpress met elektrisch materieel reed? Er hangt immers gewoon 1500V tot in Bh. Dat zou de lijn (eventueel met een beetje subsidie) misschien rendabel kunnen maken. |
16-06-2013 14:25:03 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Als elektrisch rijden een stuk goedkoper zou zijn dan diesel zou Arriva al lang om electrificatie van al hun lijnen gevraagd hebben. |
16-06-2013 15:27:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Roland zal wel bedoelen dat er meer komt kijken voor een elektrische dienst voordat deze kan rijden, want dat zal hij ongetwijfeld goed kunnen berekenen. Nu lijkt het net of ik ook thuis beter een dieselaggregaat kan kopen en het inschakelen om stroom op te wekken dan mijn lampje in het stopcontact te prikken. |
16-06-2013 15:59:09 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik denk dat dat een beetje een scheve vergelijk is. Om een diessellijn om te bouwen zodat er elektrisch gereden wordt is een grote investering. Zowel de infrastructuur als het materieel moet aangepast of vervangen worden. In dit geval is de infrastructuur er al en het huidige stel wordt geleasd, het moet dus mogelijk zijn om dat te vervangen voor iets elektrisch, mits beschikbaar. |
16-06-2013 16:20:11 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
QuoteZonnepanelen! %08%%08% Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
16-06-2013 16:30:24 | ||
---|---|---|
edje
|
Deze DM90 gebruiken is de makkelijkste oplossing. 1. Syntus personeel is al bekend met DM90 2. Syntus rijdt al genoeg met diesel, dus 1 stel extra maakt dan ook niet uit. 3. Onderhoud kon gebeuren bij NedTrain in Hengelo, waar ze DM90 van NS toch al in onderhoud hebben. 4. In de tijd dat Syntus nog meer DM90 had, konden ze bij defect van 3436 het stel vervangen voor een gelijkwaardig stel. |
16-06-2013 17:06:44 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Dat is allemaal waar, maar maakt het helaas wel moeilijk voor de lijn. Voor de toekomst zou het misschien beter zijn om een IC te hebben die rechtstreeks Hengelo-Rheine doet (ICx) en een stoptrein die vanaf Hengelo (of Oldenzaal) tot ver Duitsland in gaat. |
16-06-2013 17:46:56 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Internationaal treinverkeer is vrij van concessies. Dus als jij daar brood in ziet: succes. Shqiperise-lopers? |
16-06-2013 19:49:48 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Hoezo maakt dat moeilijk voor het lijntje, denk eerder dat het rare aparte tarief het lastiger maakt. Als het nou allemaal gewoon met de OV-chipkaart kon, was het veel simpeler. En een IC en een stopper tussen Hengelo en Rheine, denk dat dat een beetje overdreven is in een omgeving waar een mooie autobahn zo goed als parallel loopt aan het spoor. |
16-06-2013 20:29:30 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
Westfalenbahn doortrekken is al meer dan genoeg, wel om het half uur laten rijden. Ene keer naar Bielefeld, andere keer combineren met de RE uit Emden uit Munster. Dan heb je volgens mij een redelijke verbinding Laatst bewerkt door HZwoferink op 16-06-2013 20:30 Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
16-06-2013 21:11:34 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Juist, en dan de trein uit Zp weer naar Es laten rijden. |
12-09-2013 23:47:54 | ||
---|---|---|
alfred
|
Vandaag met een dagkaart een beetje door Oost-Nederland geweest, ook een slagje naar Bentheim gemaakt met de Grenzlandexpress. Op de heenweg controle -> no problemo. Na uurtje in Bh vertoeven weer terug met andere conductrice, doet bij controle zo ineens potje moeilijk over de dagkaart, dat deze niet geldig is op het stuk Odz-Bh Omdat Bh een station in het buitenland zou zijn ... Tussen Hgl - Odz is het geen probleem, dan zou de dagkaart gewoon geldig zijn. Que ? Uit de media haal ik wel het volgende: Quote Quote Quote Ja ja .. heerlijk al die regeltjes en dan daar weer uitzonderingen op maken ... Ik wist het tot op heden in ieder geval niet. Laatst bewerkt door alfred op 12-09-2013 23:51 |
12-09-2013 23:50:32 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Als het goed is is de dagkaart geldig tot de grens en moet je geloof ik het stuk vanaf de grens tot Bh betalen. |
12-09-2013 23:59:32 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote En dat is het niet volgens jou? Nederlandse dagkaarten zijn altijd alleen binnen Nederland geldig, dat zal ongetwijfeld ook in de voorwaarden van jouw dagkaart staan. Als je op school goed hebt opgelet weet je in welk land Bad Bentheim ligt en kun je vervolgens concluderen dat de ene conductrice haar werk beter heeft gedaan dan de andere. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-09-2013 00:13:42 | ||
---|---|---|
alfred
|
Ja had het inmiddels gevonden en mijn post aangepast ... Het is allemaal behoorlijk krom: http://www.grenslandexpress.nl/klantenservice/antwoorden_op_veelgestelde_vragen.aspx - Zijn de NS dagkaarten ook geldig op de Grensland Express? Nee, deze dagkaarten zijn niet geldig vanaf het station Oldenzaal naar Bad Bentheim. Van Hengelo naar Oldenzaal is de NS Dagkaart wel geldig. Maar ook het volgende wordt geschreven: - Zijn de Duitse regionale kaarten ook geldig op de Grensland Express? Nee, deze zijn alleen geldig in Duitsland. Ik was dus in de veronderstelling dat Bh een 'grensstation' was. En ja Frontier, inderdaad in het buitenland %09% Laatst bewerkt door alfred op 13-09-2013 00:22, reden: Link toegevoegd. |
13-09-2013 00:17:52 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Het is nog ietsje anders:Quote Ik haal hieruit dat de Grenslandexpress een uitzondering maakt op de geldigheid tot aan de grens (wat NS dus hanteert), en daarmee bepaalt dat NS-kaartjes en de OV-Chipkaart geldig zijn totaan het laatste station voor de grens, Odz dus. Laatst bewerkt door AgentX op 13-09-2013 00:18 |
13-09-2013 00:40:00 | ||
---|---|---|
alfred
|
Quote Ja, daar kon ik natuurlijk op wachten, dat had ik ook even anders moeten verwoorden %08% De vraag wat dan als grensstation wordt aangehouden blijkt dus nu Odz te zijn voor NL-vervoersbewijzen. En toch wasdit bij de start van de Grensland express volgens mij niet zo. |
13-09-2013 00:55:32 | ||
---|---|---|
Frontier
|
%08% Grensstation is ook een beetje een stomme term, aangezien geen enkel station precies op de grens van Nederland en het land ernaast ligt. Je Nederlandse dagkaart is geldig tot het laatste station binnen de langsgrenzen, in dit geval Oldenzaal, wat dus in jouw geval het 'grensstation' is. Bij een Duitse dagkaart is het andersom, daar zal de kaart geldig tot de Duitse grens geldig zijn, waar dan dus Bad Bentheim het 'grensstation' is. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-09-2013 01:05:27 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nee, niet dus. Je NS-vervoersbewijs is geldig tot aan de grens (tenzij anders vermeld, op bijvoorbeeld actiekaartjes), Odzg (tussen Odz en Bh) dus! |
13-09-2013 01:13:26 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Ja, maar je kan geen kaartje kopen vanaf de grens, die koop je vanaf Oldenzaal, dus dan kan je net zo goed zeggen dat je NS-vervoersbewijs tot daar geldig is, toch? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-09-2013 01:18:34 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Voor zover ik weet kun je bij de NS-automaat nog altijd een kaartje vanaf de grens kopen. Hengelo - Bad Bentheim, NS-traject gratis. Je betaalt dan Odzg-Hgl. Net als zoals Rsdg-Atw, en Fvs-Luik. |
13-09-2013 01:30:06 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Ah, daar wel ja, ik zat even alleen aan de Grensland Express kaartjes te denken. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |