18-12-2007 20:23:40 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Kansen op trein van Bad-Bentheim naar Oldenzaal 17 dec 2007 Tussen Bad Bentheim en Osnabrück en Bieleveld rijdt sinds kort de Westfalen-Bahn in plaats van de Deutsche Bundesbahn. Doordat er nu een nieuwe vervoerder op dit traject zit (vergelijkbaar met Syntus tussen Zutphen en Oldenzaal) zijn er haalbare mogelijkheden om een internationale treinverbinding te creëren tussen Oldenzaal en Bad Bentheim. Wethouder Pieper van Oldenzaal ziet deze verbinding graag op niet al te lange termijn tot stand komen, en dat kan volgens hem, omdat de trein nu 54 minuten stil staat op het station in Bad Bentheim. Hij wijst op de groei van het aantal inwoners in Bad Bentheim en de toename van het aantal vakantiewoningen over de grens. De nieuwe verbinding kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vervoer van het euregionale toeristenvervoer. Mijn mening op dit stukje, het zal maar de vraag zijn of er veel mensen mee gaan, maar als er één of twee treinen per uur gaan rijden verbeterd dit wel de verbinding met Bad-Bentheim en de rest van NL Laatst bewerkt door mark op 15-11-2009 23:16 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
18-12-2007 20:41:41 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Niet alleen naar Bentheim, maar je kan ook makkelijker naar bijvoorbeeld Rheine of andere plaatsen. 5 maal daags is ook in mijn ogen te weinig en je hebt volgens mij maar 1 stel meer nodig in de omloop van Zp-Odz om deze dienst door te trekken. Ik zal er dan ook zeker gebruik van maken. Dan kan ik mooi door mijn deur uit te lopen zo met de trein naar Duitsland |
18-12-2007 21:51:18 | ||
---|---|---|
mren
|
Er is al een verbinding Bentheim - Hengelo, alleen deze loopt via Gronau en Enschede |
18-12-2007 22:21:50 | ||
---|---|---|
steeph82
|
De verbinding van Gronau naar Bentheim is via het spoor ronduit slecht: omrijden via Münster en Rheine. Je kan wel de bus nemen van Gronau naar Bentheim, maar ook die optie is niet optimaal. Ik vraag mij af wat een verbinding tussen Oldenzaal en Bentheim toevoegt. De snelweg tussen beide steden is alles behalve vol, dus de drang om over te stappen naar het OV is niet groot. Leuk initiatief en als de Regio het financieel ondersteunt, dan graag! Haalbaarheid zie ik echter somber in. |
18-12-2007 22:22:32 | ||
---|---|---|
edje
|
Hmmm hoe wou je van Gronau naar Bentheim dan, via Munster en Rheine? |
18-12-2007 22:24:25 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Trek die Duitse trein dan door naar Hengelo, dan heb je nog wat. Mooi samenwerken met Syntus, spelen die weer wat Lintjes vrij voor andere leuke dingen. |
18-12-2007 23:21:15 | ||
---|---|---|
kbrandsma
|
Op OHIH loopt ook al een dergelijk topic. Het blijkt dus dat de Westfalen-Bahn met nieuw materieel rijd, dat niet met 1,5 kVDC/ATB overweg kan. Door die keertijd van 54 minuten is de tijd er wel, maar de techniek er (nog) niet. Als Syntus naar Bad Bentheim gaat rijden dan zijn de kosten vele malen hoger, gewoonweg omdat er een extra treinstel nodig is. |
19-12-2007 00:19:52 | ||
---|---|---|
NDS
|
Los van dat het vanuit Bad Bentheim door trekken van die trein naar Hengelo niet gaat omdat het Duitse materieel dat niet kan, lijkt het mij wel een goede optie. Ik denk dat er meer mensen op een trein Hengelo-Bad Bentheim-Rheine-Osnabrück-Herfort-Bielefeld zitten te wachten als op een treindienst Zutphen-Hengelo-Bad Bentheim. Die laatste eindigt dan bijna midden in de rimboe waar je over moet stappen op de volgende stopper. De eerste verbind echt vele plaatsen waaronder ook grote plaatsen en belangrijke knooppunten. Het lijkt mij dat dat een rendabelere optie is als de dieselmetro van Syntus door trekken, ook al ligt dit technisch lastigger. Groetjes Michiel |
19-12-2007 03:12:41 | ||
---|---|---|
mren
|
Die boemel die door zou kunnen naar Hgl ipv lang te keren in Bh rijdt ook door naar oa Rheine, en vanuit daar kun je alle kanten in. Voor Bentheim zelf hoef je die trein niet te laten rijden. Voor vrijwel elke verbinding geldt overigens dat aanbod vraag schept, en dan niet een IC 4x per dag, maar een IC elk uur. En de boemel die bij Enschede de grens overgaat is ook aardig druk, en is over het algemeen nog niet heel veel trager voor reizen verder Duitsland in. Maar voor die vraag er is, moet je wel een fatsoenlijke verbinding bieden, en jarenlang laten rijden, niet zoals dat Syntus gerommel in de marge naar Emmerich. |
19-12-2007 09:59:42 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Ik zie wel goede kansen voor die verbinding, maar dan moet er wel een doorgaande stoptrein Hengelo-Rheine komen, zonder overstappen in Bh of Odz, welke eventueel aan één of beide kanten van de grens nog verder doorgetrokken wordt. Maar wat je ook doet, een uurdienst is het absolute minimum, waarbij de eerste trein ergens tussen 0600uur en 0700uur rijdt en de laatste na 2200uur, zodat de verbinding ook wat te bieden heeft voor zowel forenzen als dagjesmensen. |
19-12-2007 11:22:30 | ||
---|---|---|
keesje
|
De verbinding Hgl-Rheine wordt volgend jaar ook beter met dan 1x per 2 uur een IC tussen deze plaatsen (meer treinen naar Berlijn!). Zou er veel belengstelling zijn voor een regelmatige (stoptrein)dienst tussen Hgl/Odz en Bh? |
19-12-2007 13:17:26 | ||
---|---|---|
NDS
|
Of die behoefte voor alleen dat deel groot zal zijn betwijfel ik, maar kijk ook verder. Een IC dienst is leuk maar het is nog steeds een toeslag trein en Ländertickets zijn er niet in geldig. Een regionale dienst zou( als je die van Bad Bentheim door trekt naar Hengelo) meer plaatsen met elkaar verbinden als alleen Hengelo en Rheine. Je zou dan zelfs met 1x overstappen tot in Aachen kunnen komen voor prijzen die erg aantrekkelijk zijn. Met zo'n RB tot Bielefeld kom je met 1x overstappen in het hele ruhrgebied, de waddenzee kust, Bremen en Braunschweig. Dit krijg je minder als je een trein laat rijden die maar tot Rheine gaat. Ik zie zelf IC en ICE diensten v/n en door Duitsland nog niet echt als aantrekkelijk vervoer voor een dagje uit, maar dat is mijn mening. Groetjes Michiel |
20-12-2007 02:01:54 | ||
---|---|---|
ajwkam
|
Als ik even een luchtballonnetje mag lanceren: 1x per uur in Hengelo het achterste treinstel van de IC Schiphol-Enschede loskoppelen en daarmee naar Bad Bentheim doorrijden en omgekeerd. In combinatie met de Berlijn trein heb je dan mooi elk uur een IC van Schiphol naar Bad Bentheim. Of als dat iets teveel van het goede is: met een losse Plan V kan je ook een heel mooie pendel opzetten die met een korte keertijd in Bh zowel aansluit op de trein naar Bielefeld als de trein uit Bielefeld (die immers 54 minuten keertijd heeft). RB van/naar Bielefeld in Bentheim op spoor 3, pendel van/naar Hgl op spoor 2 en je hebt een mooie cross-platform overstap. Geen stops in Hengelo-Oost en Oldenzaal omdat je anders inbreuk zou maken op de Syntus-concessie. |
20-12-2007 18:53:30 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Als er tijd is om de stopper Bielefeld - Bad-Bentheim door te trekken naar Oldenzaal of verder dan zou dat zeker de beste oplossing zijn, het materieel is er al dus dat kan ongewijzigd blijven en anders moet je ook nog in Hengelo gaan (los)koppelen. Dat laatste kost alleen maar extra tijd en tijd is geld. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
20-12-2007 19:05:44 | ||
---|---|---|
mdj
|
Alleen kost het ombouwen van Hgl-Bh iets meer geld, dan het loskoppelen van een IC... |
20-12-2007 19:46:49 | ||
---|---|---|
mdeen
|
De stopper Bielefeld - Bad-Bentheim doortrekken kan niet want dat materieel kan niet onder 1500V rijden. Daar zal nieuw materieel voor gekocht moeten worden (gaat de WFB niet doen) of het bestaande materieel moet omgebouwd worden (als dat al mogelijk is). En dat zijn relatief veel stellen, een uurdienst met een omloop van 2 uur. Op dit moment is de enige mogelijkheid om of Syntus door te laten rijden of de IC door te trekken. De laatste lijkt me een erg goede oplossing, het kost je alleen een stel (ik neem tenminste aan dat de 1600 op de 1700 keert, in dat geval haal je Bh en terug niet), en dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat het nooit gedaan is. Maar ook Syntus kost het een extra stel als ze doorrijden. |
20-12-2007 20:52:09 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Mischien is het een optie om in de toekomst de wat nu de 31200 is, naar Es te laten rijden, i.p.v. Odz, en de eventuele nieuwe vervoerder(als die er komt), laten rijden tussen Zl, en Odz/Bh, i.p.v. wat de nu de 7900 is(Zl/Es). Dan kan de eventuele nieuwe vervoerder gelijk nieuwe treinen bestellen met aanpassingen voor Duitsland. |
20-12-2007 21:19:38 | ||
---|---|---|
floriss
|
De vraag naar grensoverschrijdende verbindingen zal altijd vervoer in de marge blijven. Toch wil dat niet zeggen, dat je het dan maar niet moet doen. Ik weet niet of degenen die op 8 december in Venlo zijn geweest, eens hebben gekeken naar de RE Venlo - Hamm. Deze trein zit elke zaterdag tot de nok toe gevuld met Duitsers die inkopen komen doen in Venlo. Dat de snelweg tussen Hengelo en Duitsland nog niet vast staat, wil natuurlijk niet zeggen, dat je als vervoerder dan maar geen broodwinning moet zien in het opzetten van een treindienst. Persoonlijk zou ik er zeker een voorstander van zijn om de trein van Syntus vanuit Hengelo door te laten rijden naar Bentheim. Dat extra treinstel kunnen ze ongetwijfeld leasen van hun aandeelhouder NS. Een extra DM'90 naar Arnhem - Winterswijk speelt een Lint vrij voor de ritten naar Bentheim. Wellicht kunnen Syntus en de regionale vervoerder in Duitsland met een scherp geprijsd Euroregio kaartje komen. Zoals ze dat in Limburg ook kennen. |
20-12-2007 22:30:23 | ||
---|---|---|
kbrandsma
|
Waar wil je die extra DM'90 voor Arnhem - Winterswijk wegplukken? Arriva kon toch ook niet langer de DM'90's houden omdat die op Lw - Wv nodig waren? Of is er nog reserve?Quote Zwolle - Enschede is nog tot 2015 in handen van de NS. Voor de tijd zie ik geen investering in nieuw dieselmateriaal verschijnen. Waarom moeten de (nieuwe) treinen aangepast worden voor Duitsland? Hengelo - Bad Bentheim is toch gewoon op de "Nederlandse" manier aangelegd? Om te voorkomen dat er in Bad Bentheim overgestapt moet worden kun je beter de Duitsers in Nederland door laten rijden (kortste deel van het traject) alleen juist die vervoerder heeft net nieuw materiaal. Lastige kwestie dus. |
20-12-2007 22:33:47 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Ja, dat is inderdaad ook een probleempje maar heeft die vervoerder geen diesels dan, die kunnen moeiteloos de grens over net als ander grensoverschrijdend duits materieel. EN welke vervoerder is dat trouwens? http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
20-12-2007 22:59:15 | ||
---|---|---|
floriss
|
Quote Ik meen me te kunnen herinneren dat er een aantal maanden geleden, door Syntus extra (2?) DM90 was gehuurd van NS. Maar ik kan me vergissen. Anderzijds er is natuurlijk nog aardig wat materieel in aantocht, wat in 2008 geleverd moet gaan worden. De spitstreinen bij Leeuwarden zouden dan door ander materieel gereden kunnen worden. Waardoor DM90 naar Syntus kan voor die verbinding naar Bentheim. De verbinding zelf is immers ook niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Laatst bewerkt door floriss op 20-12-2007 23:03 |
20-12-2007 23:03:27 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Quote Als ze de 9100 serie weer laat rijden met electrische treinstellen, dan kan je 8 tot 10 buffels vrijmaken, om ergens anders te gaan rijden. Of de 9100 een kortere keertijd laten hanteren, dat scheelt al gauw 2 tot 3 stellen. |
20-12-2007 23:20:27 | ||
---|---|---|
mark
|
QuoteNou nee, de 7900 is dé serie die Twente verbindt, het aantal doorgaande reizigers Aml-Es is vele malen hoger dan bijvoorbeeld Ddn-Odz. |
20-12-2007 23:39:27 | ||
---|---|---|
dh3201
|
De 7900 wordt straks toch geknipt tussen Nijverdal en Nijverdal West.... Shqiperise-lopers? |
21-12-2007 19:30:20 | ||
---|---|---|
timtrein
|
QuoteVolgens mij is de reserve aan Buffels redelijk ruim. Die Buffels heeft Arriva zelf ingeleverd, het zal me niks verbazen als Arriva er nog wel een of twee had kunnen houden. |
21-12-2007 19:53:22 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote De Westfalenbahn, die alleen beschikken over 19 electrische Flirts (de grote broers van de GTW's). Een van de moederbedrijven van de WFB, Abellio, heeft een paar Lintjes voor de verbinding Bochum-Gelsenkirchen. |
30-12-2007 12:32:49 | ||
---|---|---|
floriss
|
De 7900 wordt straks toch geknipt tussen Nijverdal en Nijverdal West.... Volgens mij is hier sprake van een tijdelijke situatie ivm het project Nijverdal verdiept waarin de N35 en de spoorlijn in Nijverdal verdiept worden aangelegd. Dit is een tijdelijke knip en geen structurele. Maar mocht je andere informatie hebben, dan zijn we heel benieuwd. Laatst bewerkt door floriss op 30-12-2007 12:33 |
30-12-2007 13:34:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is een tijdelijke situatie van een paar jaar, ja %03%. En bij knippen van treindiensten moet je oppassen dat het je uiteindelijk niet meer materieel kost dan een doorgaande dienst, overigens. Zeker met een knip over zo'n korte afstand kost het je vaak ergens een materieelcompositie (afhankelijk uiteraard van de keringen op de knippunten). |
30-12-2007 13:47:32 | ||
---|---|---|
floriss
|
Tja, het is dan ook geen wens van NS maar van Rijkswaterstaat en de gemeente Hellendoorn. (Overigens een terechte wens naar mijn mening, ik ben afgelopen donderdag in Nijverdal geweest en de situatie met de N35 is echt hopeloos. Een rijksweg dwars door het centrum van een middelgroot dorp. Qua materieel moet er volgens mij toch wel het eea mogelijk zijn wat betreft materieelcomposities. Door de instroom van de 50 VIRM 4 treinstellen en daaropvolgende 'warme' reserve Plan V, moeten ze wel wat Buffels kunnen kwijtspelen in bijvoorbeeld de 9100. Bijvoorbeeld voor de door de regio Twente zo gewenste verbinding met Bentheim. En er gaat neem ik aan ook nog een rekening naar Rijkswaterstaat ten laste van het project voor wat betreft de knip. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-08-2008 21:32:17 | ||
---|---|---|
floriss
|
Bijgaand twee berichten uit de Stentor van 12 augustus 2008: Bericht 1 Kans groeit op meer spoorverkeer ZUTPHEN/LOCHEM - Het nu ook lándelijke pleidooi van regeringspartijen CDA en ChristenUnie voor internationale uitbreiding van bestaande regionale treinverbindingen komt op een goed moment. In regionaal en provinciaal verband is de laatste paar jaar al sprake van een groeiende lobby om - succesvolle - treinverbindingen in onder meer de Achterhoek door te trekken, richting Duitsland. Syntuswoordvoerder Ton Boelens reageert maandagavond dan ook 'tevreden en enthousiast' op het nieuwe initiatief. De initiatiefnota Grenzeloos Genoeg(en) die CDA en CU gisteren in Enschede presenteerden kan een belangrijke steun in de rug zijn, bij deze wens die - hoe dan ook - een zaak van lange(re) adem is. De twee partijen bieden hun nota aan, aan Tweede Kamer en CDA-minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Hiermee wordt de discussie over noodzaak en mogelijkheden naar nationaal niveau getild. In 2005/2006 werd duidelijk dat in de regio Achterhoek steeds meer 'vraag' ontstond naar doortrekking van de Syntuslijn Zutphen-Lochem-Delden-Goor-Hengelo-Oldenzaal, via grensplaats Bad Bentheim naar Rheine in Duitsland. Regio Twente en Euregio stelden daar toen een haalbaarheidsonderzoek naar in. CDA en ChristenUnie pleiten nu voor een spoorverbinding, nog verder langs die lijn naar Osnabrück. Ze vinden in het algemeen dat het reizigersaanbod op de nieuwe regionale lijnen tussen Nederland, Duitsland en België daarvoor groot genoeg is. Na het haalbaarheidsonderzoek in 2006 werd begin dit jaar een vervolgstap gezet: provincie Overijssel, gemeente Oldenzaal en de staatssecretaris van het Duitse Niedersachsen kondigden een Duits-Nederlandse werkgroep aan die moet onderzoeken hoe het grensoverschrijdende openbaar vervoer zo goed mogelijk kan worden ingericht. Die werkgroep is nog bezig haar bevindingen op een rij te zetten. Woordvoerder Ton Boelens is positief over de ontwikkelingen: "Wij hebben actief meegedaan aan het onderzoek naar de verbinding Zutphen-Hengelo-Rheine. Daar zijn kansen, maar 'mager'. Als er doortrekking zou komen naar Osnabrück ontstaat een beeld met veel meer perspectief. Osnabrück is een zeer aantrekkelijke stad van waaruit veel internationale verbindingen mogelijk zijn." NS-zegsman Ronals Stevens (voor de helft eigenaar van Syntus) reageert ook positief: "Wij snappen deze ideeën en zullen de initiatiefnota series bekijken en bespreken." Bericht twee: Plan: verbinding Zutphen-Osnabrück ZUTPHEN/LOCHEM - "Trek de (regionale) spoorverbindingen tussen Nederland en Duitsland door en zorg dat er een treinverbinding tot stand komt tussen Zutphen-Lochem, Hengelo en Osnabrück.'' Die suggestie doen regeringspartijen CDA en ChristenUnie in hun nieuwe intitiatiefnota Grenzeloos Genoeg(en). Zij presenteerden het plan vanmiddag op NS-station Enschede. Syntus en NS bekijken de mogelijkheden. |
12-08-2008 23:09:23 | ||
---|---|---|
bloober
|
Een goede aansluiting in Rheine op de trein naar Osnabrück op hetzelfde perron, die ook wacht bij een niet al te grote vertraging, is natuurlijk ook al heel wat. Rheine-Osnabrück is nog best wel een eind om helemaal met je Syntustrein door te knarren, vanuit Nederland. Groetjes, Bloober |
12-08-2008 23:44:33 | ||
---|---|---|
maxime
|
Osnabrück.....dat is inderdaad nog een heel eind weg. Dit klinkt dus weer als een of ander politiek prestigeprojectje. Laat ze eerst Rheine maar eens halen. |
13-08-2008 10:52:11 | ||
---|---|---|
Dre
|
Als ze Bh überhaupt al halen is 't al wat. Sinds 1992 staat met enige regelmaat in lokale kranten dat er weer plannen zijn voor een grensoverschrijdende stoptrein. Maar Rheine en Osnh met een Lint. Zie ik niet snel gebeuren. Als Syntus überhaupt al de intentie heeft verder dan Bh te rijden kunnen ze daarvoor beter wat Buffels van Ah-Tl en Ah-Ww af halen en inzetten richting Duitsland. 20 km/h verschil scheelt een hoop reistijd op dergelijke lang baanvakken. Quote Beiden zijn nu niet de meest actieve partij op dit vlak. Syntus zal zich na Ah-Em wel een keer achter de oren krabben. Maarja, een dienst uitvoeren op een dergelijke manier is haast vragen om weinig reizigers. |
13-08-2008 11:48:42 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Tja je moet ook niet een paar keer per dag een trein laten rijden, als je het dan doet,doe het dan goed en laat gewoon twee keer per uur een trein rijden. Net als de Syntus Zp-Odz, die sluiten dan op elkaar aan, waardoor je ongeveer vanaf heel Nederland een goede halfuurdienst hebt op Rheine of verder, weliswaar met één of meerdere overstappen natuurlijk. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
13-08-2008 12:15:08 | ||
---|---|---|
julius
|
QuoteEigenlijk niet. Gisteren zijn in de Gelderlander twee artikelen verschenen waarin onder andere wordt gesteld dat Syntus nog steeds kansen ziet in een regionale verbinding Arnhem-Emmerich. De artikelen zijn ook op internet geplaatst: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/3543676/Rijden-op-Emmerik-loont-straks-wel.ece en http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/3543479/Stoptrein-naar-Kleef-en-Emmerik-onhaalbaar.ece |
13-08-2008 14:03:24 | ||
---|---|---|
Dre
|
Ja, hoge geloofwaardigheid... ICE's die in Bh een kwartier stil staan om van lok te wisselen. (en die trein ziet forenzen ook niet bepaald als doelgroep).Quote Een halfuursdienst Odz-Rheine is gewoon onnodig. De WFB rijdt nu een uursdienst daar. |
13-08-2008 15:24:15 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Uit het artikel van de Gelderlander: "Zo moet de ICE (InterCityExpress) naar Berlijn een kwartier in Bad Bentheim stoppen om de locomotieven te vervangen. Daardoor is deze trein niet aantrekkelijk voor forensen." Twee fouten in één nog wel! http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
13-08-2008 15:37:05 | ||
---|---|---|
lucky
|
Och, een kwartier is voor duitsers niks. Ik had RE4411 en RE4430, dezen bleven in Bremen Hbf 17 minuten staan voor deze verder ging, en vervolgens in Oldenburg bleven we nog eens 13 minuten staan.. En ja, dat is planmatig. En stationementen zijn ook regelmatig 3-6 minuten... Laatst bewerkt door lucky op 13-08-2008 15:37 |
13-08-2008 21:14:01 | ||
---|---|---|
dennis3
|
Wordt dan ook hoog tijd dat eerst het stukje tussen Zutphen en Lochem dan wordt verdubbeld, dan hoeven we niet meer 5 minuten in het weiland bij het voormalige station Laren/Almen te staan wachten. Het voordeel is dan ook dat de trein naar Hengelo / Oldenzaal een paar minuten later uit Zutphen kan vertrekken zonder dat je een sprintje moeten trekken vanuit de trein uit Arnhem om de trein te halen naar Hengelo / Oldenzaal. |
13-08-2008 22:10:20 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Quote Nou, er is precies één letter fout... Laten we nou niet op alle slakken zout leggen. Overigens is de trein niet bijster aantrekkelijk (t.o.v. Gronau - Enschede) voor regionaal verkeer omdat de frequentie zo laag ligt, lijkt mij. Overigens is er sowieso weinig internationaal forensenvervoer en zeker niet per trein, maar dat is eigenlijk een andere discussie. |
13-08-2008 22:29:12 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Ik bedoel geen typo! Ik bedoel het verhaaltje zelf, er rijdt geen ICE tussen Shl-Bh-Berlijn en een ICE heeft ook geen locs. Maarja weer ff ontopic.! Laatst bewerkt door hvondelen op 13-08-2008 22:29 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
13-08-2008 22:33:01 | ||
---|---|---|
mdj
|
Haal je van ICE de laatste E weg en het verhaaltje klopt weer... |
05-09-2009 20:08:11 | ||
---|---|---|
jzwoferink
|
In de krant TCTubantia van 4-9-2009 stond vermeld dat de regering geld beschikbaar heeft gesteld voor een treindienst tussen Hengelo naar Bad Bentheim met stops te Hengelo oost en Oldenzaal, De Lutte heeft ook interesse getoond om ook daar een station te openen. Het gaat om een proef voor 3 jaar. Eventueel kan later doorgetrokken worden naar Nordhorn.Wanneer precies en door wie is nog niet bekend Laatst bewerkt door jzwoferink op 05-09-2009 20:08 |
05-09-2009 22:21:14 | ||
---|---|---|
Dre
|
Een proef en Syntus... laat me raden, wordt voor die 3 jaar al de nek om gedraaid omdat de vrienden uit Doetinchem het weer vakkundig (net als Ah-Em) vroegtijdig de nek omdraaien. Doortrekken naar Nordhorn wordt sowieso pas interessant als de busdienst van de VGB tussen Bad Bentheim en Nordhorn wordt opgeheven, zoveel mensenmassa's zijn daar immers niet te vervoeren. Nederland - Bad Bentheim zal in ieder geval in het zomerseizoen in trek zijn, dan wordt Twente overspoelt met toeristen, die ook allemaal een dagje naar 't kasteel in Bad Bentheim willen (of de steengroeves waar ook het Paleis op de Dam zijn oorsprong vindt eens op willen zoeken). Dat gaat met het openbaar vervoer natuurlijk een stuk makkelijker. Anders ben je bij gebrek aan enige vorm van fatsoenlijk openbaar vervoer in de grensstreek al snel op de fiets aangewezen. Hengelo - De Lutte heeft wat dat betreft een grotere kans van slagen, en is seizoensongebonden. Voor scholieren (die nu veelal per fiets naar Oldenzaal gaan, om daar hun weg richting Hengelo/Enschede te vervolgen middels openbaar vervoer, zullen dankbaar gebruik maken van een eventuele spoorverbinding. Het dorp zit een beetje in de situatie waar Twello tot 2006 in zat, het spoor ligt zo'n beetje in het dorp (althans, loopt er bij De Lutte praktisch langs), maar daarvan kan middels een station niet geprofiteerd worden. Dan had Twello nog het voordeel dat het tussen Apeldoorn en Deventer lag, De Lutte ligt toch een beetje aan het einde van de (Nederlandse) wereld. Maar goed, eens in de zoveel tijd hoor je dit soort berichten, laat er nu eerst maar überhaupt een trein rijden tussen Hgl en Bh mét stop in Hglo, Odz en De Lutte. |
05-09-2009 22:51:10 | ||
---|---|---|
keesje
|
Ja, zijn vaak leuke ideeën zodra het weer verkiezingstijd is of zo. Begrijpt de overheid eigenlijk hun eigen paradepaardje eigenlijk nog wel? Het spoor was toch opgeknipt in allerlei consessiegebieden? En als ik het zo lees kan alles en iedereen weer gezellig in elkaars gebied gaan rijden. Lijkt op een situatie van voor dat idealisme! |
06-09-2009 01:25:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik denk dat jij het paradepaardje niet goed begrepen hebt. Dat is namelijk juist meerdere vervoerders op het spoor (concurrentie OP het spoor) en niet meerdere gebieden met verschillende vervoerders (concurrentie OM het spoor). Dat het om praktische redenen, door een effectieve lobby van NS èn door het optreden van Lovers Rail het laatste is geworden, wil niet zeggen dat het ideaal van het eerste dood is, integendeel... |
10-09-2009 20:42:41 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
QuoteAls ze het laten bij 4 slagen op de zaterdag en zondag, dan heb je gelijk. Maar ik mag aannemen dat ze het hier anders zullen gaan doen en dat ze lering hebben getrokken uit Ah-Em en dat er meer slagen plaatsvinden op meer dagen in de week. |
10-09-2009 23:12:46 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote Is er dan ook een eerste E bij ICE? %08% OT: Zou het niet logischer zijn om de nieuwe Virm-4 aan te passen? Deze is namelijk al voorbereid op meerdere spanningen%05% Overigens hebben ze oa. in Wgm nog wel genoeg ICL/ICK staan... Kwestie van Indusie er onder hangen en rijden want was het niet zo dat de 1600/1700/1800 ookal meerspanningvoorbereiding had%05% zijn grotere broer is/was dat namelijk wel Laatst bewerkt door dlm4yjp op 10-09-2009 23:16 |
10-09-2009 23:25:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Een veel gehoord misverstand. VIRM-4 is nergens voor aangepast en is in dat opzicht helemaal niet anders dan alle VIRM's. En alle VIRMs hebben alleen een ABv6-bak met een verstevigde constructie om op de benedenverdieping een zware transformator kwijt te kunnen. Dat is alles. De 1600-1800 hebben geen schijn van de mogelijkheid om ooit op een andere spanning te kunnen rijden. |
10-09-2009 23:26:20 | ||
---|---|---|
bjornl
|
In welk opzicht is VIRM-4 dan meer voorbereid op 25 kV dan VIRM-1 t/m 3? Van meerspanningsvoorbereiding in de 1600/1700/1800 heb ik nog nooit gehoord. Wat bedoel je met "grotere broer"? |
10-09-2009 23:33:08 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
OT: zal wel de SNCF BB 22000 zijn, die is geschikt voor 1,5 kV DC en 25 kV AC. Maar goed, de 1600 is afgeleid van de BB 7200 die alleen voor 1,5 kV geschikt is. (de BB 15000 is dan weer monocourante versie voor 25 kV AC) |
10-09-2009 23:46:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Laten we het verder maar OT houden, want als je een regionaal verbindinkje op voorhand super en volledig onrendabel wilt maken, moet je met getrokken treinen of met zware treinstellen gaan rijden... |
11-09-2009 01:46:57 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Hier wordt wel even de familie relatie flink door elkaar gehusseld: Eerst was er de SNCF serie 15000, waarvan één lok de proeflok voor gelijkstroom werd ; de 15007 die als 7003 2 x in Nederland was en het voorbeeld werd voor SNCF serie 7200 resp NS 1600. Paralel aan de 7200 kwam ook de twee systeem versie 22200 op het spoor. De proeflok 7003 was trouwens ook sterker dan de 7200 serie, en de NS 1600 is ook weer sterker dan die beide. Dus i.p.v. grote broer moeten we het hebben over het kleine nichtje |
11-11-2009 22:53:34 | ||
---|---|---|
mren
|
December 2010 start een uursdienst op Hgl-Odz-Bh, aannemelijk Syntus lints. Proef van 3jr, kosten 6mln, verwachting: 600 reizigers per dag. |
11-11-2009 22:57:01 | ||
---|---|---|
treintim
|
Goede zaak, dan hoef ik niet meer verwoede pogingen te doen om de grens over te komen ri. Nederland als ik de laatste Int heel vroeg 's avonds eens gemist heb. Nu Emmerich am Rhein nog, een veel toeristischere stad dan Bh. Laatst bewerkt door treintim op 11-11-2009 22:57 |
11-11-2009 23:09:24 | ||
---|---|---|
mren
|
Ik moet het nog zien die 600 man tussen twee dorpen. Enschede is tenminste verbonden met andere grote steden en kent gunstig tarief. Benieuwd of je voor deze nieuwe verbinding aparte kaartjes mag kopen of het Duitse IC-tarief af mag tikken. Laatst bewerkt door mren op 11-11-2009 23:12 |
12-11-2009 08:30:00 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Het worden geen Lintjes in elk geval volgens de krant van vanmorgen: http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_1.jpg http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_2.jpg |
12-11-2009 08:36:52 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
wat ik dan wel weer interessant vind is het volgende stukje tekst:Quote Ben nu wel benieuwd naar die inzet dan. mat'64? |
12-11-2009 09:35:14 | ||
---|---|---|
edje
|
Eens kijken, het gaat om een proef. Dus zal er geen extra materieel deze kant op gehaald worden. DM'90 SGM ICM En natuurlijk kopmaken op spoor 11, dus dan is een trein bestaande uit 4 bakken ook niet handig. Laatst bewerkt door edje op 12-11-2009 09:36 |
12-11-2009 09:36:55 | ||
---|---|---|
raymond16
|
DM'90 lijkt me nog vrij logisch, gezien het onderhoud toch al naar Hgl gaat en NS een hoop DM'90 overhoudt vanaf volgend jaar. |
12-11-2009 09:45:49 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Maar een losse DM'90 mag niet op een baanvak zonder assentellers dacht ik toch? En 2x DM'90 past niet op spoor 11 (81 meter volgens ProRail-lijst). Het meest waarschijnlijke lijkt me een V'tje, maar in hoeverre die nog vier jaar meekunnen weet ik niet. Laatst bewerkt door dennistd op 12-11-2009 09:46 |
12-11-2009 09:57:42 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Hint, in Amersfoort staan nog een aantal stellen Plan U Die reden in het verleden ook tussen Hgl en Odz en vertrokken van spoor 11. |
12-11-2009 10:16:20 | ||
---|---|---|
keesje
|
En zo kunnen we weer naar het volgende fantasievolle topic. |
12-11-2009 11:28:44 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Zucht... Mag hopen dat het gewoon een SGM-II wordt ofzo, dat ziet er ook nog enigszins wervend uit. Vind het wel opvallend dat een Lint niet toegelaten zou zijn... maar goed, die kan Syntus ook eigenlijk niet missen denk ik. |
12-11-2009 12:58:39 | ||
---|---|---|
mdj
|
De proef begint pas in december 2010... En als ik mij niet vergis loopt dan ook de concessie van Zutphen-Oldenzaal af...? Bij twijfel: gebruik beton. |
12-11-2009 13:35:13 | ||
---|---|---|
maurits
|
De concessie voor Zutphen-Hengelo-Oldenzaal loopt tot december 2013, vandaar dat ook de proefperiode van 3 jaar is gekozen met ingang december 2010. Je kunt dan bij een gebleken succes het hele spulletje in één keer met Zp-Hgl-Odz aanbesteden. Het succes van de verbinding zal zeer sterk afhangen van de tariefintegratie en de marketing. Ik zal dan ook bij de Regio Twente gaan pleiten voor een volledige tariefintegratie a la Enschede-Gronau, waarbij je dus vanaf/tot Hengelo op Duits tarief kunt reizen, inclusief de Ländertickets en het SWT. Verder lijkt me een zeer actief marketingsbeleid wenselijk, met bijvoorbeeld diverse toeristische aanbiedingen in de prachtige grensstreek. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
12-11-2009 16:00:01 | ||
---|---|---|
103 220-0
|
Quote 'Want ze zijn te licht voor het Duitse spoor'. Ik snap dat niet, in Duitsland wemelt het van die dingen. ---- Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl |
12-11-2009 16:45:37 | ||
---|---|---|
timtrein
|
QuoteBegin maar met Oldenzaal; da's het "laatste station voor de grens" en da's wel het minimum denk ik. Maar ben benieuwd! |
12-11-2009 18:28:15 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Die "vrienden" uit Doetinchem hebben er alles aan gedaan om er wel een succes van te maken. Het grootste probleem met de rit naar Emmerich waren de paden. Een vertrek rond 8, 11, 15 en 20 uur (zo ff uit mijn hoofd) richting Emmerich en een uurtje later vanuit Emmerich zorgt niet echt voor een antrekkelijk aanbod. Zowel op de heen als terugweg waren er nauwelijks aansluitingen en het treintje vertrok vanuit Emmerich 5 minuten voordat de RE binnen kwam, zodat je minimaal 55 minuten in Emmerich stond te wachten. De lijn Arnhem-Emmerich heeft best wel potentie. Maar moet wel goed aangepakt worden. |
12-11-2009 21:39:29 | ||
---|---|---|
maurits
|
Daarbij wil ik ook even aantekenen dat Syntus de proef Ah-Em helemaal op eigen risico deed, zonder dat hier een initiatief vanuit de overheden achter stond. Uiteindelijk was het niet meer verantwoord om langer door te rijden met lege treinen. Tariefintegratie is van groot belang. Voor Ah-Em moest je een apart ticket kopen in de trein en werden bijvoorbeeld normale internationale tickets en het SWT niet geaccepteerd. Dit heeft uiteindelijk het treintje de das omgedaan in combinatie met de belabberde aansluitingen en frequentie. Toch zit er ook in Ah-Em meer potentie dan die paar ICE's per dag die er nu rijden. Voor Hgl-Bh is een uursdienst een rationele frequentie. De tijden komen ongeveer als volgt te liggen (even uitgaande van een stop in Hglo): Hgl vertrek .33 Hglo stop .36 Odz stop .43 Bh aankomst .55 Bh (Vertrek Westfalenbahn richting Rheine) .57 Bh (Aankomst Westfalenbahn uit Rheine) .03 Bh vertrek .07 Odz stop .19 Hglo stop .26 Hgl aankomst.29 Op deze manier is er naast een geweldige aansluiting op de Westfalenbahn, ook een prima aansluiting op de 1700 vanuit/naar Aml in Hgl (die komt aan om .26 en vertrekt om .37). Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
12-11-2009 22:02:45 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Twee minuten overstap is wel erg weinig; is het zelfs niet zo dat men in Duitsland een minimumoverstaptijd van 6 minuten hanteert? |
12-11-2009 22:57:40 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
QuotePardon!? Ik was zelf betrokken bij dit project en het was puur een initiatief van de overheden en niet van Syntus. Syntus had wel een risico qua reizigersopbrengsten, maar dat waren zij zelf aangegaan. Het was ook verplichte winkelnering omdat Syntus het alleenrecht heeft tussen Arnhem en Zevenaar. Het is vervolgens Syntus zelf geweest die het einde van de treindienst heeft ingeluid door te verzwijgen dat men maar een tijdelijke vergunning had van ProRail om naar Emmerich te rijden. Dit kwam als totale verassing gecombineerd met de slechte reizigersaantallen. Toen konden de overheden niet anders dan de stekker er uithalen. Overigens was ook "Den Haag" tegen dit experiment omdat men bang was dat dit ten koste ging van de goederenpaden voor de Betuweroute. |
12-11-2009 23:02:21 | ||
---|---|---|
maurits
|
6 minuten overstaptijd is lichtelijk overdreven voor Bentheim. In de meest ideale situatie parkeert de trein uit Hgl direct achter de Flirt van de Westfalenbahn op spoor 1. Op die manier kan de trapvrije overstap vanuit de bus uit Nordhorn richting Rheine blijven bestaan, en hebben reizigers vanuit Hengelo ruim voldoende aan die twee minuten. Daarnaast vraag ik me af of de trein Hgl-Bh ook moet stoppen in Hglo, daar win je dan ook een minuut of twee mee. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
12-11-2009 23:12:31 | ||
---|---|---|
edje
|
spoor 1 vertrekken richting Nederland is niet mogelijk, alleen op 2 en 3 kun je weer richting Nederland, ook lijkt het me niet handig om met twee treinen die allebei een andere spanning nodig hebben, onder 1 draad te plaatsen, en van de twee gaat vonken. Beste is NL stopper op 3 DB stopper op 2 IC aankomst en vertrek richting Duitsland op 1, en aankomst en vertrek naar NL op 3 stop op Hglo, lijkt me haast niet nodig. Immers zet de trein van Syntus er vlak achter of voor. Laatst bewerkt door edje op 12-11-2009 23:13 |
12-11-2009 23:23:14 | ||
---|---|---|
maurits
|
QuoteHm, dan moet ik diegene die het mij altijd verteld heeft dat het een eigen initiatief was van Syntus eens navragen. Zojuist wat oude krantenartikelen opgezocht op Stationsweb en hieruit blijkt inderdaad dat toch de overheden erachter zaten. QuoteEhm, ja, daar heb je een punt, laten we van Bh maar geen permanente sloopplek van elektrisch materieel maken %08%. Laatst bewerkt door admin op 13-11-2009 09:54, reden: Quote hersteld Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
12-11-2009 23:33:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zou je denken dat Syntus dan met elektrisch materieel gaat rijden? Eén stel en uiteraard geen reserve? |
12-11-2009 23:39:38 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Dat beweert de krant halverwege deze pagina: http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_2.jpg Wel interessant idee: een combinatie van Syntus en Bentheimer Eisenbahn die met elektrisch NS-materieel gaat rijden. |
12-11-2009 23:56:34 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Dat geldt niet voor internationaal vervoer, dat mag iedereen. |
13-11-2009 00:03:18 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteTsja. Nou ja. Als men dan zo hangt aan de toelating van bepaald materieel (liever gezegd: verder kennelijk geen moeite voor wil doen om materieel toegelaten te krijgen), dan zal het wel mat '64 worden. Ander elektrisch materieel van NS is er bij mijn weten niet (meer) toegelaten op de grensbaanvakken. |
13-11-2009 00:12:00 | ||
---|---|---|
maurits
|
Voor een proef van drie jaar lijkt Mat '64 me een prima keuze, en zo levert het voor NS toch meer geld op dan dat zo'n stel ergens bewaakt gestald moet worden. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
13-11-2009 00:12:33 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote Ongereviseerde ICM's nog wel, toch? Alhoewel het internationale er nu van af lijkt te zijn, zonder enige inzet meer naar het buitenland.%09% Laatst bewerkt door treintim op 13-11-2009 00:16 |
13-11-2009 00:43:41 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen, ICM met choppers is bij mijn weten al niet meer toegelaten en daarnaast is tegen die tijd alles wel zo ongeveer gereviseerd - los van het feit dat ik mijn hoed opeet als NS een ICM-stel zou verhuren. |
13-11-2009 00:54:08 | ||
---|---|---|
treintim
|
ICM met choppers niet meer toegelaten? Vorig jaar reden er nog vrolijk viertjes naar Emmerich toe. Dus dan zou dat wel een heel recente niet-meer-toelating zijn.. Verder niet je hoofddeksel opeten, of ben jij soms die machinist met zo'n pet op? Laatst bewerkt door treintim op 13-11-2009 00:54 |
13-11-2009 01:04:28 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er staat mij bij dat die IC4-en daar dan ook feitelijk illegaal waren - maar ik geef mijn mening graag voor een betere, anders gezegd: ik weet het niet zeker meer. |
13-11-2009 10:06:43 | ||
---|---|---|
Apda
|
QuoteNog afgezien van het al genoemde verschil in bovenleidingspanning, heeft de Duitse beveiliging standaard geen mogelijkheid om vanaf de vrije baan binnen te komen op bezet spoor. |
13-11-2009 15:53:48 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Eind jaren '90 zijn er toch proefritten gehouden om ICM met choppers toegelaten te krijgen? |
13-11-2009 20:05:17 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
QuoteMaar dan wel zonder subsidie. En de gemeenten die meebetaalden, wilden dat er onderweg werd gestopt, en dan kwam alleen Syntus in aanmerking. |
13-11-2009 20:08:16 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
QuoteVanaf begin van dit project is de intentie om met electrisch mat te rijden en vanaf het begin zat men met het probleem van reserve ed. Hoe het er nu voorstaat weet ik niet, maar de bedoeling was inderdaad mat'64. |
15-11-2009 11:42:15 | ||
---|---|---|
vinny004
|
QuoteIk heb het idee dat de NS dat ook niet weet... Ik heb het lichte vermoeden dat er iedere keer een tijdelijke toelating plaatsvind voor IC4. Ik kom af en toe foto's tegen van een dergelijke trein op Arnhem-Emmerich. Aan de andere kant: als er eens een paar dagen ICE's uitvallen merk je vaak dat het stuk Arnhem - Emmerich verbust wordt... |
15-11-2009 15:02:11 | ||
---|---|---|
keesje
|
Terwijl de laatste invalbeurtjes van ICE's tussen Asd en Em juist werden waargenomen door Plan V en/of T. ICM is ook eens gebeurd maar die gingen tot Ah en niet de grens over. Tussen Bh en Hgl kan ik me al even geen invalbeurten meer herinneren, maar wel dat er in een niet al te recent verleden wel ICM verscheen (t.b.v. wegleren dacht ik). |
15-11-2009 15:07:56 | ||
---|---|---|
mark
|
De laatste invalbeurt die ik me kan herinneren naar Bh was trein 147 die gereden werd door inderdaad: 3xV |
15-11-2009 15:19:28 | ||
---|---|---|
taurus
|
Of het legaal was of niet, ik heb in elk geval nog in mijn fotoarchief ICM 4234 samen met de 4046 te Bh Het is al wel een tijd geleden, de foto is van 14 juni 2003. |
15-11-2009 15:24:39 | ||
---|---|---|
mark
|
In maart 2007 heeft stel 4444 ongeveer twee weken tussen Hgl en Bh gependeld i.v.m. de werkzaamheden bij Aml, maar volgens mij was er toen nog geen probleem met toelatingen e.d. |
15-11-2009 17:09:02 | ||
---|---|---|
julius
|
QuoteAls men daar met vier treinparen in het weekend al bang voor was, zal een nieuwe poging met een aantrekkelijker aanbod ook niet erg kansrijk zijn? Overigens, het mag per spoor moeizaam gaan, een bus is er vreemd genoeg ook niet. Zou zo'n (snel)bus (Arnhem-)Zevenaar-Emmerich niet haalbaar zijn? Een bus is allicht goedkoper "uit te proberen" dan een trein en zo zou je ook de stationsloze dorpen Elten en Hüthum, waar zover ik weet vrij veel Nederlanders wonen, met Nederland kunnen verbinden. Laatst bewerkt door julius op 15-11-2009 17:09 |
15-11-2009 17:36:01 | ||
---|---|---|
lucky
|
Je hebt al lijn 91 's-Heerenberg - Emmerich (Aansluiting in 's-Heerenberg richting Doetinchem. Daarnaast heb je lijn 58 Emmerich - Nijmegen. Dus in hoeverre het nuttig is om nog een 3de buslijn vanuit Nederland naar Emmerich te laten lopen is de vraag. |
15-11-2009 18:22:03 | ||
---|---|---|
JcJay
|
Quote Kan me nog herinneren dat er (ik geloof eerder dit jaar) een ICL stammetje tussen Amsterdam en Emmerich reed, met een ICRm-A rijtuig erin. We hadden daar nog een discussie over op Somda of dat legaal was of illegaal ivm het toilet van dat rijtuig... Maar goed, een ICL stammetje laten pendelen tussen Hengelo en Bentheim... dat gaat m niet worden %08% Laatst bewerkt door JcJay op 15-11-2009 18:24 |
15-11-2009 18:38:38 | ||
---|---|---|
edje
|
Maar er wordt hier gepraat over illegale inzet van materieel op grensbaanvakken. maar heeft er hier iemand een offcieel lijstje/document daarover, met materieel soorten die wel of niet zijn toegelaten op de baanvakken. Ik heb zelf 9 jaar bij de NS gewerkt en heb nog nooit gehoord van een lijst van materieel wat niet toegestaan is op grensbaanvakken. En ik heb genoeg vervangend mat in Bentheim gezien, mat64, ICM, ICL+ICK en ongetwijveld zullen er nog wel meer soorten in Duitsland zijn geweest. Dus laat eerst maar eens zo'n lijst zien, voordat er nog meer wordt gekletst over wat en niet is toegestaan op grensbaanvakken. |
15-11-2009 19:07:14 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het nummer van het voorschrift heb ik niet paraat, maar het heette van oudsher de TKV (Toelating Krachtvoertuigen). Daarin stonden alle toelatingen met alle uitzonderingen, en onderdeel van de toelating voor elke materieelsoort waren de toelating op raccordementen en de toelating op grensbaanvakken. Van enig geklets is hier dus geen sprake. |
15-11-2009 20:17:31 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
QuoteNijmegen - Emmerich kost je twee uur. En bovendien, als je uit Zevenaar komt, is het toch een beetje van de zotten dat je eerst naar Nijmegen moet en vervolgens twee uur met de bus, voor een stukje wat je met de auto misschien 20 minuten kost. |
15-11-2009 20:29:35 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Zv en Em liggen op de lijn Bh-Odz? Nee. |