Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Trein van Bad Bentheim naar Oldenzaal

Donderdag 24 apr 2014 - 23:19:54
edje
edje
Flickr spoorkeerl
In de Info van de provincie, zie ik staan dat er aanpassingen moet komen in Hengelo aan de perrons en seinen, nou vraag ik me af. Wat moet er veranderd worden ?


Donderdag 24 apr 2014 - 23:23:03
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel81 (do 24 apr 2014 10:52:29 www.somda.nl): Ik zie een heleboel getallen als exploitatiebijdrage, maar wat kost het ombouwen van de Flirts? Of gaat er in 2017 een nieuwe concessie met nieuw materieel in?
Ik ken niet direct de eisen voor de nieuwe concessie. Het belangrijkste punt is wie de treinen gaat financieren.

Is dat Niedersachsen (LNVG) dan is de kans groot dat dit nieuw materieel is.

Gaat een vervoerder de treinen financieren dan zou deze kunnen aanhaken op Eigen uitstaande raamovereenkomsten (Arriva en DB hebben bijvoorbeeld diverse raamovereenkomsten lopen).

Bij het bestellen kan je opnemen dat dit makkelijk om te bouwen is. Deze kosten zullen ook terechtkomen bij Overijsel. Gezien het risicomijdend gedrag in Nederland...........

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Vrijdag 25 apr 2014 - 00:03:02
jeanne
jeanne
Quote
kleine_man (do 24 apr 2014 23:23:03 www.somda.nl):
Bij het bestellen kan je opnemen dat dit makkelijk om te bouwen is. Deze kosten zullen ook terechtkomen bij Overijssel. Gezien het risicomijdend gedrag in Nederland...........
Daar is hier geen sprake van omdat Overijssel een keuze maakt, zij het dat de staten er wel veel moeite mee hebben gezien de eerder dit jaar gemaakte bezuinigingskeuzes op het OV in Overijssel. Het is Ja of Nee en geen ja, maar.

Jeanne Kok

Vrijdag 25 apr 2014 - 01:02:09
Frontier
Frontier
Quote
edje (do 24 apr 2014 23:19:54 www.somda.nl): In de Info van de provincie, zie ik staan dat er aanpassingen moet komen in Hengelo aan de perrons en seinen, nou vraag ik me af. Wat moet er veranderd worden ?
Het perron zal wel verlaagd moeten worden naar Duitse maatstaven, daar kunnen ze dan mooi het zakspoortje voor nemen, dat ligt er anders toch maar werkloos bij. Wat er aan de seinen veranderd zou moeten worden is mij ook een raadsel eerlijk gezegd.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 25 apr 2014 - 08:49:06
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Ik vraag me af of het perron verlaagd moet worden. In Enschede is spoor 4 ook niet verlaagd en de Talenten hebben dezelfde norm als de Flirten qua instap. En ook in Münster zijn de perrons (pas vernieuwd) gewoon hoog.
En is er niet een Europese norm van 76cm BS?

Dick van den Hoven

Vrijdag 25 apr 2014 - 09:42:13
daniel81
daniel81
Misschien een heel domme vraag, maar zou het niet goedkoper zijn om in plaats van bicourant materieel, de spanningssluis in Hgl te leggen?

Vrijdag 25 apr 2014 - 10:57:40
sik214
sik214
Kan, maar dan moet je een apart zijperron aanleggen om geen spannings-kruisingen te krijgen.
Daarbij wordt voor 1.500v-materieel Bh dan onbereikbaar (o.a. ICB en goederenvervoerder die met dat materieel straks ook al niet meer naar Em kunnen).

Vrijdag 25 apr 2014 - 12:04:28
broek53
broek53
Bij Zevenaar is de grens door Prorail volledig gesloten voor de Duitse bovenleidingspanning, dus ik denk niet dat ze 'm bij deze grensovergang ineens ver landinwaarts zullen gedogen.

Vrijdag 25 apr 2014 - 14:55:05
gummbahla
gummbahla
Bovendien lijkt me deze oplossing niet goedkoper te zijn dat het ombouwen van een paar treinen.

Vrijdag 25 apr 2014 - 22:38:50
charta
charta
Quote
daniel81 (vr 25 apr 2014 09:42:13 www.somda.nl): Misschien een heel domme vraag, maar zou het niet goedkoper zijn om in plaats van bicourant materieel, de spanningssluis in Hgl te leggen?
Je krijgt dan ook problemen met de serie 140. Die moeten dan meerspanningslocs krijgen. (Ik ga er vanuit dat domme vragen niet bestaan).

Laatst bewerkt door charta op Vrijdag 25 apr 2014 om 22:40:18

Vrijdag 25 apr 2014 - 22:42:54
dh3201
dh3201
Of locwisselen in Hgl i.p.v. Bh...

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 25 apr 2014 - 22:50:44
charta
charta
Dan houd je aan de oostzijde altijd de kruising met lijn naar Es.

Zaterdag 26 apr 2014 - 07:03:19
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
En Hgl heeft op dat moment al 10 treinen per uur per richting, dus daar is geen perroncapaciteit voor


Zaterdag 26 apr 2014 - 11:02:47
sjoerd
sjoerd
Dat zou best kunnen, maar dat is het probleem nooit geweest, want dan leggen we er een perron bij. Gebeurde ook te Deventer, Zwolle, Amersfoort, Utrecht, Arnhem, Den Bosch, Breda, Eindhoven, Maastricht, Heerlen, Den Haag HS, Leiden, Zaandam, Alkmaar, Lage Zwaluwe, Dordrecht, Rotterdam CS, Gouda, Woerden, Breukelen, Hilversum, Weesp, en dan ben ik er vast in die paar tellen nog wel een vergeten.

Zaterdag 26 apr 2014 - 14:02:25
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Is in Woerden niet gebeurd hoor. Hoewel, perron 5/6 is later pas gebouwd, maar perron 3/4 is daardoor gesneuveld. Niets veranderd daar dus.

Zaterdag 26 apr 2014 - 14:31:49
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Dus om te voorkomen, dat 6 treinstellen moeten worden ingericht voor diensten op Nederlands grondgebied, willen jullie Hengelo compleet ombouwen. Ik denk dat de kosten voor het ombouwen van de bovenleiding + de kosten van een extra perron, vele malen hoger uitkomt dan het verbouwen van 6 treinstellen.


Zaterdag 26 apr 2014 - 17:43:21
sjoerd
sjoerd
Quote
AgentX (za 26 apr 2014 14:02:25 www.somda.nl): Is in Woerden niet gebeurd hoor. Hoewel, perron 5/6 is later pas gebouwd, maar perron 3/4 is daardoor gesneuveld. Niets veranderd daar dus.
Wel, ik ken de situatie van toen en die van nu heel goed. Op de plek van het tweede perron en het ene tussenspoor liggen nu vier sporen en er is wel degelijk een nieuw perron gebouwd terwijl het aantal perronsporen toenam van drie naar vier. En daar ging het om.

Zondag 27 apr 2014 - 13:20:09
SchuurB
SchuurB
Het probleem is dat sp. 11 te Hgl te kort is voor meer dan een FLIRT en in de spits rijden er enkele omlopen van die RB 61 met twee stellen. Bijplaatsen en aftrappen kost in Duitsland (te) veel tijd en 'tailtracken' in Hgl wordt vast geen succes.

Laatst bewerkt door SchuurB op Zondag 27 apr 2014 om 13:20:37

Zondag 27 apr 2014 - 13:24:29
mkns
mkns
Quote
Bijplaatsen en aftrappen kost in Duitsland (te) veel tijd en 'tailtracken' in Hgl wordt vast geen succes.
Wat is Tailtracken?

Zondag 27 apr 2014 - 13:32:27
SchuurB
SchuurB
Kort gezegd: niet keren langs het perron maar op een speciaal keerspoor buiten het perron.
Procedure: stoppen langs perron, volk eruit, trein leeg naar keerspoor en vlak voor vertrektijd weer voorrijden. Bekendste voorbeeld dat ik in Nederland ken is Breukelen, maar het gebeurt op meer plekken.

Zondag 27 apr 2014 - 13:33:12
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
SchuurB (zo 27 apr 2014 13:20:09 www.somda.nl): Het probleem is dat sp. 11 te Hgl te kort is voor meer dan een FLIRT en in de spits rijden er enkele omlopen van die RB 61 met twee stellen. Bijplaatsen en aftrappen kost in Duitsland (te) veel tijd en 'tailtracken' in Hgl wordt vast geen succes.
Dit verhaal begrijp ik niet. Bijplaatsen en aftrappen van een Flirt gaat snel. Als je uitgaat van het huidige patroon, dan rijdt ie in ongeveer de drgl van de Grensland. Dus tijd genoeg om een stel af te trappen in Bentheim. Op de terugweg, uitgaande van de drgl van de Grensland is er ook weer tijd om te combineren. Iets dergelijks halen ze in Gronau ook uit met de Talenten.

Dick van den Hoven

Zondag 27 apr 2014 - 13:57:40
SchuurB
SchuurB
Je bedoelt dat ze 'm er van achter tegenaan rijden? Dat zou inderdaad kunnen op spoor 1 in Bentheim, die had ik nog niet bedacht. Ik dacht zelf aan Oldenzaal, dan heb je voordeel van het Nederlandse geel-knipper, dat in Duitsland niet bestaat.

Dienstregeling van de Grenslander lijkt me niet zo aantrekkelijk meer, nu er een matige aansluiting bestaat op de IC. Als je het voor elkaar zou krijgen wat eerder in Hgl te zijn (.20 bijv.) en NL-kaartjes in de trein verkoopt, dan kun je er een hoop meer mee. Dan moet je echter zo snel mogelijk door Bentheim. Overigens heb je weinig drgl-vrijheid, je zit in Herford in een knoop en in Salzbergen en Rheine met gelijkvloerse kruisingen.

Zondag 27 apr 2014 - 14:30:19
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
sjoerd (za 26 apr 2014 17:43:21 www.somda.nl):
Quote
AgentX (za 26 apr 2014 14:02:25 www.somda.nl): Is in Woerden niet gebeurd hoor. Hoewel, perron 5/6 is later pas gebouwd, maar perron 3/4 is daardoor gesneuveld. Niets veranderd daar dus.
Wel, ik ken de situatie van toen en die van nu heel goed. Op de plek van het tweede perron en het ene tussenspoor liggen nu vier sporen en er is wel degelijk een nieuw perron gebouwd terwijl het aantal perronsporen toenam van drie naar vier. En daar ging het om.
Neen, er zijn twee sporen met een perron aan de zuidzijde naast gelegd, het huidige spoor 5 (205) en (206) 6. Op de plek van het voormalige tweede perron (langs spoor 204) ligt nu één spoor (spoor 203), niet vier. Er zijn dus altijd al twee perrons geweest. (En een korte periode heeft inderdaad het middenperron er nog gelegen, maar dat is dus later verdwenen)

Zondag 27 apr 2014 - 14:44:51
sjoerd
sjoerd
Tjonge jonge. Je moet maar gelijk willen hebben. Ik heb aan de verbouwing van Woerden (en een drietal andere knelpunten) in de jaren 80 nog wel eens een artikel in Op de Rails gewijd, met de tekeningen erbij. Maar goed, ik laat het hierbij.

Zondag 27 apr 2014 - 18:07:44
jeanne
jeanne
Hoewel afgelopen week de laatste Nederlandse hobbel weggenomen leek te zijn, door aannemen van de motie in de Overijsselse staten, zijn ze er nog geen zins. Deze maand moeten ook Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen nog overeenstemming zien te bereiken over het Duitse gedeelte van de financiering om de dienst van Bielefeld naar Bad-Bentheim door te kunnen trekken naar Hengelo. Er is nog jaarlijks gat ter grote van 200 000 euro niet gedekt. Naar het schijnt is Noordrijn-Westfalen bereid daar van 150 000 euro voor haar rekening te nemen, maar houd Nedersaksen de hand nog op de knip. www.noz.de www.radiobielefeld.de

Laatst bewerkt door jeanne op Zondag 27 apr 2014 om 18:09:12

Jeanne Kok

Dinsdag 29 apr 2014 - 22:02:28
jeanne
jeanne
De verkeersministers van Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen hebben overeenstemming berijkt. "Die Finanzierung der Bahnlinie RB61 von Bielefeld über Osnabrück und Bad Bentheim ins niederländische Hengelo ist geklärt" www.noz.de


Jeanne Kok

Woensdag 30 apr 2014 - 20:47:47
kbrandsma
kbrandsma
Ben ik de enige die zijn vraagtekens heeft bij de door de provincie geraamde 1,5 miljoen euro meerinvesteringen per treinstel?
Dit is toch een idioot hoog bedrag voor extra beveiliging (ATB) en (een beetje) elektronica om 1800V DC om te vormen?

Bovendien heeft men bij Stadler dergelijke treinen al in ontwerp (Arnhem - Emmerich), waarbij het gros van de ontwikkelingskosten bij deze bestelling al is betaald (al kan men hierdoor bij een tweede bestelling een hogere vraagprijs rekenen vanwege concurrentie voordeel), maar dan nog.

Laatst bewerkt door kbrandsma op Woensdag 30 apr 2014 om 20:52:16

Woensdag 30 apr 2014 - 23:39:30
AlexNL
AlexNL
Iedere leverancier heeft die techniek al wel op de plank liggen. De meerprijs zit in integratie van de verschillende technieken (het is wel handig als alles op elkaar past) en zit ook in materieeltoelating.

Als de nieuwe stoptreindienst Hengelo - Bielefeld gaat rijden met hetzelfde materieel als Arnhem - Düsseldorf (d.w.z. FLIRT 3) is het mogelijk om mee te liften op die bestelling en gebruikt te maken van de materieeltoelating die Abellio nodig heeft. Dat trucje hebben Arriva en Veolia in het verleden al geflikt met de GTW's die nu op de decentrale lijnen rondrijden.

Als men voor Hengelo - Bielefeld besluit om ander materieel aan te schaffen geldt dit niet meer. De redenen om te kiezen voor ander materieel kunnen legio zijn, bijvoorbeeld omdat men meer capaciteit nodig heeft (dubbeldeksmaterieel) of omdat een andere leverancier een aantrekkelijker aanbod doet.

Juist omdat er hier nog de nodige vraagtekens zijn wordt er meer geld gereserveerd voor het benodigde materieel. Kiest men uiteindelijk voor een FLIRT 3 dan is er een kans dat dit een leuke financiële meevaller oplevert.

Laatst bewerkt door AlexNL op Woensdag 30 apr 2014 om 23:40:34

Donderdag 01 mei 2014 - 07:04:19
mdeen
mdeen
Quote
kbrandsma (wo 30 apr 2014 20:47:47 somda.nl): Ben ik de enige die zijn vraagtekens heeft bij de door de provincie geraamde 1,5 miljoen euro meerinvesteringen per treinstel?
Ik mis even hoe je aan 1,5 miljoen per treinstel komt? Ik zie 2,55 miljoen per jaar extra exploitatiekosten. Hoe zich dat omslaat naar operationele kosten en aanschafkosten staat er niet bij.

Donderdag 01 mei 2014 - 10:22:35
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
dennistd (do 24 apr 2014 11:49:09 www.somda.nl): Zie o.a. daarvoor de info van de Provincie: spoornieuws.nl
"Om de grensoverschrijdende treindienst mogelijk te maken moeten treinen worden
aangeschaft die zowel voor het Duitse als het Nederlandse stroomsysteem geschikt zijn. Dat
kost per treinstel ongeveer € 1,5 mln en er zijn zes treinstellen nodig."


Maar verderop staat ook dat de aanschafkosten van de treinen niet vaststaan. De provincie wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen door nu ruim te reserveren.

Laatst bewerkt door reisthijs op Donderdag 01 mei 2014 om 10:24:43

Zaterdag 03 mei 2014 - 16:11:41
gummbahla
gummbahla
Bij diverse eerdere FLIRT bestellingen lijkt de aanschafprijs rond de 4-5 miljoen euro per stel te schommelen. 30% meerkosten voor zo'n verbouwing lijken mij dan ook wat veel, maar 'better safe than sorry'.

Zondag 04 mei 2014 - 18:19:19
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mdeen (do 01 mei 2014 07:04:19 www.somda.nl):
Quote
kbrandsma (wo 30 apr 2014 20:47:47 somda.nl): Ben ik de enige die zijn vraagtekens heeft bij de door de provincie geraamde 1,5 miljoen euro meerinvesteringen per treinstel?
Ik mis even hoe je aan 1,5 miljoen per treinstel komt? Ik zie 2,55 miljoen per jaar extra exploitatiekosten. Hoe zich dat omslaat naar operationele kosten en aanschafkosten staat er niet bij.
spoornieuws.nl
Op pagina 2, 4e alinea staat dit bedrag genoemd.

Maandag 05 mei 2014 - 10:49:24
treinfan
treinfan
Volgens mij staat er dat het aanschaffen van bicourante treinstellen 1,5 miljoen per stuk kost, niet dat het ombouwen van een treinstel 1,5 miljoen kost

[Bezig met laden...]

Maandag 05 mei 2014 - 11:24:27
gummbahla
gummbahla
Zo lijkt het wel ja, maar voor die prijs zou ik ze direct kopen. Het lijkt me dat het toch echt de ombouwkosten betreffen.

Maandag 05 mei 2014 - 14:57:17
jeanne
jeanne
Het bedrag van de meerkosten om door te kunnen naar Hengelo is een optelsom van extra te maken kilometers, aangepast en/of extra materieel. Ik begrijp niet waarom er nu zo in de cijfers om gespit moet worden. Laten we gewoon blij zijn met de bereikte overeenkomst tussen de partijen die deze aanbesteding mogelijk gemaakt hebben en zich op zo'n korte termijn gecommitteerde aan een bepaalde verdelingssleutel. Opzich mag dit al een politiek wonder genoemd worden. Tot dat de RB61 effectief aanbesteed is, wachten we voor nu gewoon eventjes af. Later zien we wel effectief hoe veel geld er bij zal moeten. Misschien moeten de betrokken partijen dan op nieuw nog eens om de tafel!

Laatst bewerkt door jeanne op Maandag 05 mei 2014 om 21:19:47

Jeanne Kok

Donderdag 08 mei 2014 - 22:09:21
kbrandsma
kbrandsma
De reden waarom ik de meerinvesteringen voor bicourant uit het document aanhaal is dat een GTW op basis van de bestellingen van Arriva / Veolia tussen de 3 en 4 miljoen euro per treinstel kost. 1,5 miljoen euro meerinvesteringen per treinstel is dan een enorm bedrag.

Laten we inderdaad afwachten, want wellicht vallen de geraamde meerinvesteringen in werkelijkheid bij de aanbesteding nogal wat lager uit.

Donderdag 08 mei 2014 - 23:46:56
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Railjournal spreekt over operationele meerkosten waarvan Nederland €1,55m betaald en Duitse overheden €1m. www.railjournal.com

Vrijdag 09 mei 2014 - 11:55:04
jeanne
jeanne
Ja, dat is een bedrag dat men denkt nodig te hebben en komt uit de stukken van de betrokken overheden. Er is nog steeds niet aanbesteed en dus zijn de uitkomsten ook niet definitief. Voorlopig is afwachten het device.

Laatst bewerkt door jeanne op Vrijdag 09 mei 2014 om 11:56:04

Jeanne Kok

Vrijdag 09 mei 2014 - 12:22:30
daniel81
daniel81
Het verwarrende is dat er ogenschijnlijk sprake is van twee bedragen van 1,5 miljoen euro:
1) (om?)bouwkosten per treinstel (+overige eenmalige investeringen?)
2) jaarlijkse benodigde exploitatiebijdrage

Woensdag 11 jun 2014 - 08:02:10
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
En je kon er op wachten. De vraag voor een treinstation bij De Lutte www.tubantia.nl

Dick van den Hoven

Woensdag 11 jun 2014 - 15:19:01
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Volgens mij heeft De Lutte een veel te laag potentieel reizigersaanbod: Er wonen maar 2400 mensen (+ nog 1200 in het buitengebied). Op dit moment is er alleen een buurtbusverbinding met Oldenzaal die in de ochtendspits een halfuursdienst rijdt en daarna tot ongeveer 19u een uursdienst. Op zaterdag ook een uursdienst en op zondag wordt helemaal niet gereden.

De Lutte is nog iets kleiner dan Gramsbergen, dat zo'n 125 reizigers per dag (250 in- en uitstappers) telt. Ook Gramsbergen heeft alleen een buurtbusverbinding. En ook Gramsbergen wordt 1x per uur bediend, net als een eventueel station De Lutte. Ik kom dan ook niet verder dan zo'n 100 reizigers per dag maximaal...

Een station zou wel kunnen trouwens in de dienstregeling: je hebt immers geen overstaptijd in Bentheim meer nodig zoals met de Grensland Express het geval was, en die tijd kun je in een haltering in De Lutte steken.


Vrijdag 13 jun 2014 - 00:12:38
charta
charta
Halte in De Lutte is weggegooid geld. De halte komt buiten het dorp te liggen en her Lutterzand is nog wel "een stief kwartier goans". De buurtbus is een goed alternatief. Ik heb nog nooit gezien dat er reizigers achterbleven.

Zondag 29 jun 2014 - 20:56:53
jeanne
jeanne
De WestfalenBahn heeft de lease uitgeschreven voor het materieel van het Teutoburger Wald-Net met de lijnen:
- RE 78 (Rheda-Wiedenbrueck -) Bielefeld - Nienburg
- RB 61 Bielefeld - Osnabrueck - Hengelo
- RB 65 Muenster - Rheine
- RB 66 Muenster - Osnabrueck
- RB 72 Herford - Altenbeken - Paderborn

Het plakken van de link gaat helaas niet goed!
ht*tp://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:216111-2014:TEXT:*DE:HTML&tabId=1
'copy-paste' zonden de twee *

Laatst bewerkt door jeanne op Zondag 29 jun 2014 om 22:55:49

Jeanne Kok

Zondag 29 jun 2014 - 22:49:22
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Is het al zeker dat de Westfalenbahn gewonnen heeft dan? Begin mei is de aanbesteding pas gestart namelijk.

edit: uit de link van jeanne
Quote
Dieses Vergabeverfahren und eine mögliche Zuschlagserteilung stehen unter dem Vorbehalt der Angebotsabgabe durch die WestfalenBahn GmbH sowie der Zuschlagserteilung an die WestfalenBahn GmbH in der laufenden Teutoburger Wald-Netz-Ausschreibung (Auftragsbekanntmachung 2014/S 086-150932). Insoweit behält sich die WestfalenBahn GmbH vor, die Ausschreibung ganz oder teilweise wieder aufzuheben.
Korte samenvatting: als we de aanbesteding van de lijnen niet winnen gaat deze aanbesteding ook niet door

Laatst bewerkt door dennistd op Maandag 30 jun 2014 om 00:18:40


Donderdag 06 nov 2014 - 14:47:08
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
En Eurobahn heeft de aanbesteding gewonnen: www.ovmagazine.nl

Volgens www.zughalt.de wordt het bestaande materieel overgenomen, maar worden er ook nieuwe Flirts besteld met 266 zitplaatsen ipv 180 nu. Daaruit concluderend kunnen we dus waarschijnlijk 4- of 5-delige Flirt-3-treinstellen in Hengelo verwachten vanaf eind 2017.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 06 nov 2014 - 15:26:45
daniel81
daniel81
Wel aardig dat Syntus dus Hgl-Odz samen met z'n zusje gaat rijden, dat scheelt weer een set chipkaartpalen op Hgl en Odz
En misschien kunnen ze nog wel enkele andere schaalvoordelen verzinnen.

Donderdag 06 nov 2014 - 15:30:38
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Zo, de Eurobahn krijgt dan een groot net! Kunnen ze eventueel doorkoppelingen maken in Münster en Bielefeld.

Dick van den Hoven

Donderdag 06 nov 2014 - 16:20:07
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Weten we ook wie de andere gegadigden waren? Behalve de Westfalenbahn?

Donderdag 06 nov 2014 - 18:41:48
SchuurB
SchuurB
Volgens Sporenplan (het overzicht nuttige perronlengten is onvindbaar) is spoortje 11 te Hgl 84 meter.
De tabel op de.wikipedia.org laat zien dat een FLIRT-4 "ca. 219 Sitzplätze" en een FLIRT-5 "ca. 274 Sitzplätze" heeft. In het laatste geval heb je 90,3 m trein; ik ben benieuwd wat ze de komende 3 jaar uit de hoge hoed gaan toveren.

Donderdag 06 nov 2014 - 18:50:42
sfj
sfj
De pagina is veranderd, ik heb er vorige week nog een excelletje vandaan gehaald: www.prorail.nl
Toevallig opgeslagen op mijn laptop, spoor 11 = 86 meter. Iemand die het wil hebben wil ik het wel mailen

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 06 nov 2014 - 19:01:24
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Een FLIRT-5 komt in dit geval overeen met het aantal zitplaatsen: in beide kopbakken staat één rij stoelen minder vanwege de grotere technische ruimte voor de NL-geschikte stellen. Zie ook deze PDF over de Abellio-stellen: www.stadlerrail.com

Laatst bewerkt door dennistd op Donderdag 06 nov 2014 om 19:01:43


Dinsdag 24 feb 2015 - 20:54:41
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Maar even hier, omdat het enig verband heeft.
In de laatste Eisenbahn Magazin, 3/2015, stond in een kort artikeltje dat met ingang van december 2017 een uurdienst gaat rijden tussen Bad Bentheim en Neuenhaus in aansluiting op de lijn Bielefeld - Hengelo. Tractie wordt een dieselmotorwagen, Vmax wordt 80 km/h. De kosten voor aanpassing van de infrastructuur bedragen € 18 miljoen.
Men heeft nog plannen voor de verdere toekomst, men denkt aan Coevorden, Emmen en zelfs Groningen!!!
Volgens mij moeten ze dan wel rap aankloppen bij de gemeente Coevorden want die wil de brug in de stad slopen en die brug lijkt me redelijk essentieel als je met een reizigerstrein van/naar Coevorden wilt vanuit Bad Bentheim.
Je kunt wel via de nieuwe brug, maar dat wordt een beetje mal met ergens kopmaken. In het slechtse geval wordt dat Gramsbergen of zelfs Hardenberg.
Tussen Emmen en Groningen ontbreken ook nog een aantal kilometers spoor en het is niet afzienbaar dat die er snel komen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Dinsdag 24 feb 2015 om 20:55:07

Dick van den Hoven

Dinsdag 24 feb 2015 - 21:29:39
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Volgens dit artikel uit de Grafschafter Nachrichten (www.gn-online.de) zou de beslissing midden februari vallen, dus inmiddels zou er wel meer bekend moeten zijn.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 24 feb 2015 - 21:40:33
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik heb net een kwartier druk lopen zoeken, maar nieuwer dan het artikel dat @maurits hierboven aanhaalt kan ik niet vinden. Blijkbaar is de beslissing dan toch nog niet gevallen (of alleen nog nergens gepubliceerd).


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 12 mrt 2015 - 16:15:14
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Volgens Tubantia is de kogel door de kerk: www.tubantia.nl

Dick van den Hoven

Zondag 15 mrt 2015 - 22:50:32
jeanne
jeanne
De gunning van Teutoburger - Wald - Netz aan Keolis/Eurobahn gaat een volgende ronde in. De Westfalenbahn gaat ook in hoger beroep de gunning aanvechten.

Jeanne Kok

Dinsdag 14 apr 2015 - 18:13:03
moderator
Moderator
moderator
De berichten over reactivering op de Bentheimer Eisenbahn zijn afgesplitst naar somda.nl

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Dinsdag 30 jun 2015 - 22:54:00
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Westfalenbahn heeft het bezwaar tegen de gunning ingetrokken: www.asm-muenster.de
Eurobahn gaat nu gewoon rijden vanaf december 2017: www.noz.de


Dinsdag 30 jun 2015 - 23:09:14
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Mooi. Ik hoorde in de wandelgangen dat personeel van Syntus het stuk Bentheim - Hengelo ging rijden. ivm regelgeving en communicatie.


Dinsdag 30 jun 2015 - 23:22:42
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Zou best kunnen: de machinist uit Bielefeld heeft dan in Bentheim een minuut of 50 pauze, terwijl de Syntus-machinist na 10 minuten weer terug kan naar Hengelo. Zeker icm Zp-Odz, Es-Zl en Zl-Kpn lijkt me zo best een afwisselend en efficiënt rooster te maken.


Woensdag 01 jul 2015 - 06:41:53
Dre
Dre
Benieuwd hoe men het gaat oplossen als de volgende bewering klopt. Uit het volgende artikel www.noz.de blijkt "Weil die Züge über Bad Bentheim hinaus ins niederländische Hengelo fahren sollen, sind speziele Fahrzeuge nötig. Die hätten dem Vernehmen nach bis Januar bestellt sein müssen. Nun arbeitet der Verband NWL an einer Ersatzlösung, damit es doch noch klappt". (oftewel: Bicourante treinstellen met Nederlands beveiligingssysteem zouden in januari 2015 al besteld moeten zijn om m.i.v. december 2017 ook direct zonder enige vorm van 'Ersatzverkehr' naar Hgl te kunnen rijden, er wordt aan een oplossing gewerkt zodat het toch allemaal gaat lukken).

Woensdag 01 jul 2015 - 06:48:27
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Nou als Syntus mee gaat doen, kan een tijdelijke terugkeer van de Grensland een mogelijkheid zijn. Met een Lint of DM90 Hgl - Bh vv rijden en dan Flirt voor de rest in Duitsland.

Dick van den Hoven

Vrijdag 10 jul 2015 - 13:01:26
bond
bond
Keolis wint definitief de concessie in Teutoburger Wald, daarmee ook RB61 naar Hengelo (m.i.v. december 2017).
Bron: Railwaygazette www.railwaygazette.com

Laatst bewerkt door bond op Vrijdag 10 jul 2015 om 13:19:46

Maandag 14 sep 2015 - 23:31:08
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De treinen zijn besteld: www.alpha-trains.eu (Duits) of www.facebook.com (Nederlandse vertaling)