Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Trein van Bad Bentheim naar Oldenzaal

Vrijdag 13 sep 2013 - 01:48:18
Amazonous
Amazonous
Dit vind ik dan ook wel komisch:

De voordeligste tickets voor de Grensland Express koopt u uitsluitend contant in de trein bij onze Service & Controlemedewerker en niet bij de NS-kaartautomaat.

Oftewel: ga maar gewoon zitten, en als er een controleur komt dan koop je een extra voordelig kaartje. Euh... juist ja. Mag NSR van mij ook per direct invoeren.

Laatst bewerkt door Amazonous op Vrijdag 13 sep 2013 om 01:48:39

Vrijdag 13 sep 2013 - 07:05:53
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat klopt ook in het geval van de Grensland. Je koopt de kaartjes in de trein. Ik heb er nog nooit aan gedacht om iets uit de automaat te halen voor die trein.
En ik heb altijd zeer vriendelijk personeel op de Grensland getroffen.

Dick van den Hoven

Vrijdag 13 sep 2013 - 08:52:09
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ook vreemd:

Op www.grenslandexpress.nl lees ik:
Schönes wochenende ticket (geldig op het gehele traject Bad Bentheim – Hengelo en alleen op de Grensland Express
Niedersachsen ticket (geldig op het gehele traject Bad Bentheim – Hengelo en alleen op de Grensland Express)

Maar op www.grenslandexpress.nl staat weer:
Zijn de Duitse regionale kaarten ook geldig op de Grensland Express?
Nee, deze zijn alleen geldig in Duitsland.


De genoemde kaartjes waren altijd wel geldig in elk geval.


Vrijdag 13 sep 2013 - 15:30:08
Amazonous
Amazonous
Quote
dvdhoven (vr 13 sep 2013 07:05:53 somda.nl): Dat klopt ook in het geval van de Grensland. Je koopt de kaartjes in de trein. Ik heb er nog nooit aan gedacht om iets uit de automaat te halen voor die trein.
En ik heb altijd zeer vriendelijk personeel op de Grensland getroffen.
Dat snap ik wel, maar ik kan mij voorstellen dat het voor veel dagjesmensen toch een lastig iets is. Immers, iedereen is gewend om vooraf een kaartje te hebben, anders heb je de conducteur op je dak.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 13 sep 2013 - 18:04:40
bloemkool
bloemkool
Als je ervan uitgaat dat dagjesmensen zich niet voorbereiden, dan is het lastig. Maar het lijken mij bij uitstek de reizigers die hun reis wel voorbereiden

Dinsdag 15 okt 2013 - 09:39:12
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Zoals we allen weten, stopt de Grensland met ingang van de nieuwe dienstregeling www.tubantia.nl
In dit artikel werd een interessante andere optie genoemd voor een regionale verbinding Duitsland - Hengelo, nl doortrekken van de RB Münster - Rheine.
Volgens mij krijg je dan overbediening tussen Rheine en Bad Bentheim, als de RB Bad Bentheim - Bielefeld ook blijft rijden. Zo dik lijken de aantallen niet te zijn tussen Rheine en Bad Bentheim. Aan de andere kant, zou als de RB Münster - Rheine in het andere half uur wordt gelegd, de dramatische hoek-om overstap in Salzbergen van/naar het Emsland kunnen worden verbeterd.
Daar heb je nu vanuit het Emsland naar Bad Bentheim ongeveer 50 minuten overstap en vanuit Bad Bentheim naar het Emslannd ongeveer 40 minuten. Als de RB Münster - Rheine in het andere halfuur wordt gelegd, vooropgesteld dat dat kan, dan krijg je een 20/10 minuten overstap. Toch een stuk beter.
Ander voordeel om de RB Münster - Rheine door te trekken, is dat deze een veel kortere loop heeft en dus minder verstoringgevoelig is. Bad - Bentheim - Bielefeld is een flink eind en dus een stuk storinggevoeliger.

Dick van den Hoven

Dinsdag 15 okt 2013 - 10:31:48
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De overstap in Rheine op de RE naar Braunschweig wordt er alleen maar slechter op dan: drie kwartier in plaats van een half uur. Ik zie meer in de integratie in Zp-Odz. Twee van de vier omlopen gaan dan met in Duitsland toegelaten materieel rijden tot Rheine (met een extra omloop erbij. Je bent dan om .26 in Rheine en vertrekt daar weer om .34, waarmee je veel mooiere aansluitingen hebt.


Dinsdag 15 okt 2013 - 10:34:06
NDS
NDS
Quote
dvdhoven (di 15 okt 2013 09:39:12 somda.nl): Zoals we allen weten, stopt de Grensland met ingang van de nieuwe dienstregeling www.tubantia.nl
In dit artikel werd een interessante andere optie genoemd voor een regionale verbinding Duitsland - Hengelo, nl doortrekken van de RB Münster - Rheine.
Volgens mij krijg je dan overbediening tussen Rheine en Bad Bentheim, als de RB Bad Bentheim - Bielefeld ook blijft rijden. Zo dik lijken de aantallen niet te zijn tussen Rheine en Bad Bentheim. Aan de andere kant, zou als de RB Münster - Rheine in het andere half uur wordt gelegd, de dramatische hoek-om overstap in Salzbergen van/naar het Emsland kunnen worden verbeterd.
Daar heb je nu vanuit het Emsland naar Bad Bentheim ongeveer 50 minuten overstap en vanuit Bad Bentheim naar het Emslannd ongeveer 40 minuten. Als de RB Münster - Rheine in het andere halfuur wordt gelegd, vooropgesteld dat dat kan, dan krijg je een 20/10 minuten overstap. Toch een stuk beter.
Ander voordeel om de RB Münster - Rheine door te trekken, is dat deze een veel kortere loop heeft en dus minder verstoringgevoelig is. Bad - Bentheim - Bielefeld is een flink eind en dus een stuk storinggevoeliger.
Nadeel is wel natuurlijk dat je daarmee "weer" Münster(westf.) bedient wat ook al via Enschede goed bereikbaar is.

Als de RB Bad Bentheim-Bielefeld kan worden door getrokken blijft de door jou genoemde overstap waarschijnlijk bagger maar bedien je ook Osnabrück, Herfort( belangerijk overstap knoop) en Bielefeld.

Dus ja Münster(westf.) zou ik niet zo snel warm voor lopen of je moet het echt voor het Emsland doen.

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op Dinsdag 15 okt 2013 om 10:35:49, reden: citaat ingevoegd

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Dinsdag 15 okt 2013 - 10:40:21
daniel81
daniel81
In het Zl-Es topic wordt een Duits artikel geciteerd waarin dit verhaal in een andere context staat.

www.asm-muenster.de

Prioriteit ligt bij electrificatie Münster - Es en ze houden de mogelijkheid open om ook Hgl - Bh te onderzoeken áls er nog eens EU-geld voor beschikbaar komt.

Dinsdag 15 okt 2013 - 10:47:39
NDS
NDS
Lijkt me op dit moment ook de meest slimme optie, de verbinding werkt, is druk en op bepaalde momenten weet men niet waar ze het volk moeten laten. Dat vergeleken met iets waarvan je moet gaan bedenken wat het beste zou kunnen gaan werken om de meeste reizigers te trekken dan weet ik wel waar ik m'n geld op zou zetten.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 19 okt 2013 - 14:48:38
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
In de Eisenbahn Magazin 11/2013 staat een berichtje:
Het land Niedersachsen onderzoekt momenteel de reactivering op 25 spoorlijnen. Eerst had men een veel langere lijst, maar momenteel zijn er 25 overgebleven, waaronder de Bentheimer Eisenbahn. Daarvoor wordt aangegeven dat die goede kansen heeft. En daarmee komt het oorspronkelijke idee van de Grensland Expres weer boven water. Het lag in de bedoeling, die door te trekken naar Nordhorn. En als het personenvervoer gereactiveerd wordt op de Bentheimer, dan is een eventuele doortrekking naar Odz of Hgl best een optie. Je hebt dan geen spanningsprobleem meer, want ik zie nog niet snel een draad boven de Bentheimer verschijnen.
Overigens vraag ik me af welke vervoerspotentie die lijn heeft. Nordhorn is een redelijk grote plaats, maar de overige plaatsen zijn schattige dorpjes, maar of die nou zoveel vervoer opleveren? En ja, is Co - Twente via Bh aantrekkelijk? Op zich wel leuk, dat wel, maar reëel?

Dick van den Hoven

Zaterdag 19 okt 2013 - 15:25:17
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Nee via Marienberg is het veel korter. En dan is het al 1 uur en 30 minuten vanuit Hengelo. Via Bentheim zou om zijn en ik denk ook wel dat je dan langer onderweg bent.

Snelste methode om in Coevorden te komen, is hier gewoon de auto, iets minder dan een uur.


Zaterdag 19 okt 2013 - 16:04:44
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Tsja, dat lees ik vaker op Somda, auto is sneller. Maar er zijn ook mensen, die geen auto hebben.

Dick van den Hoven

Zaterdag 19 okt 2013 - 20:45:23
broek53
broek53
Tuurlijk, maar de vraag is uiteraard overal of er zoveel mensen geen auto hebben dat een per definitie peperdure treinexploitatie rendeert (lees: niet al te onwaarschijnlijk veel verlies maakt, want regionale stoptreinen renderen nooit of te nimmer).

Dinsdag 22 okt 2013 - 10:39:20
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De Grensland Expres rijdt op 7 december al voor het laatst, een week voor de ingang van de nieuwe dienstregeling dus. De Regio Twente heeft namelijk de fout gemaakt om de concessie op 8 december (tweede zondag) in te laten gaan, in plaats van 15 december (zondag volgend op tweede zaterdag, de goede bepaling van datum). Syntus wil niet eerst een week volgens oude dienstregeling rijden, dus gaat deze trein er ook al vast uit.


Woensdag 27 nov 2013 - 22:50:54
waalkade
waalkade
Even een opwarmertje voor degenen die een DM90 in Bh willen zien.
Voor data zie hierboven.

Woensdag 27 nov 2013 - 23:04:18
bnv
bnv
En de 3436 die daarna terzijde gaat (staat niet in het lijstje van te reviseren stellen).

Donderdag 28 nov 2013 - 08:05:23
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
waalkade (wo 27 nov 2013 22:50:54 www.somda.nl): Even een opwarmertje voor degenen die een DM90 in Bh willen zien.
Voor data zie hierboven.
Volgens klopt er iets niet,zie geen link en geen data

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 28 nov 2013 - 08:41:34
treintim
treintim
Geen data inderdaad, wel een datum.

Donderdag 28 nov 2013 - 12:48:49
Amazonous
Amazonous
Voor de mensen die echt de laatste rit willen zien, dat is de 20027/20026.

20027
Hgl v 19.33 (11)
Odz + 19.42 (2)
Bh a 19.54

20026
Bh v 20.10
Odz + 20.20 (1)
Hgl a 20.29 (2b)

Donderdag 05 dec 2013 - 16:03:00
seinhuis
seinhuis
De treinstel voor de grenslandexpress staat defect. Daarom rijd er in ieder geval vandaag een bus tussen Oldenzaal en Bad Bentheim.

Ik hoop dat de grenslandexpress nog terug komt, zodat aanstaande zaterdag de laatste rit gemaakt kan worden gemaakt.

Donderdag 05 dec 2013 - 16:31:48
mren
mren
Er zal altijd een laatste rit zijn

Donderdag 05 dec 2013 - 16:34:36
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
In dit geval dan 'geweest zijn'.

Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

Donderdag 05 dec 2013 - 18:11:17
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
seinhuis (do 05 dec 2013 16:03:00 www.somda.nl): De treinstel voor de grenslandexpress staat defect. Daarom rijd er in ieder geval vandaag een bus tussen Oldenzaal en Bad Bentheim.

Ik hoop dat de grenslandexpress nog terug komt, zodat aanstaande zaterdag de laatste rit gemaakt kan worden gemaakt.
In het OD topic van vandaag, 5-12 is aangegeven, dat hij niet meer hersteld wordt.

Dick van den Hoven

Donderdag 05 dec 2013 - 18:13:45
marciekemp
marciekemp
Quote
seinhuis (do 05 dec 2013 16:03:00 somda.nl): De treinstel voor de grenslandexpress staat defect. Daarom rijd er in ieder geval vandaag een bus tussen Oldenzaal en Bad Bentheim.

Ik hoop dat de grenslandexpress nog terug komt, zodat aanstaande zaterdag de laatste rit gemaakt kan worden gemaakt.
De grenslandexpress staat met een motorolielekkage aan de kant en zal ook niet meer gerepareerd gaan worden. Oftewel hij heeft vandaag zijn laatste ritjes gemaakt!

Donderdag 05 dec 2013 - 19:10:14
Dre
Dre
Ehhh... vandaag heeft de trein 20001 (v. Hgl 06:33 uur) ook al niet meer gereden (zie twitteraccount www.twitter.com) . Trein 20026 van 4 december 2013 is derhalve de voorlopige laatste trein Bh-Odz-Hgl geweest.

T/m zaterdag rijdt er nog een busdienst tussen Odz en Hgl (die wordt door twee bussen uitgevoerd).

Donderdag 05 dec 2013 - 23:22:02
marciekemp
marciekemp
Aha ja dat wist ik niet ik dacht dat de 3436 vandaag nog gereden had voor het defect, maar goed het is voor het treinstel in ieder geval einde oefening...

Vrijdag 06 dec 2013 - 09:21:15
adital
adital
Toch lijkt er vandaag weer gewoon een Grensland Express te rijden. 3436 weer opgelapt of heeft men ander materieel geregeld?

Vrijdag 06 dec 2013 - 09:27:51
train85
train85
Volgens de AV (www.ns.nl) zou er wat moeten rijden ja.

Vrijdag 06 dec 2013 - 17:32:38
Dre
Dre
En het is zelfs de 3436 die "back among the living" is (Syntus heeft ook geen andere opties). Pendelt vandaag weer z'n baantjes Hgl-Bh

Vrijdag 06 dec 2013 - 22:52:58
thom
thom
Daarnaast had het stel toch hersteld moeten worden, als je iets terug levert aan de leasemaatschappij behoort het gewoon in dienstvaardige staat te zijn natuurlijk.

Vond het sowieso al knap dat men hier roept dat het ding niet meer op de baan zal komen, terwijl er waarschijnlijk nog geen monteur naar heeft kunnen kijken.

Daarnaast is een uitspraak van bv een Mcn "Die zullen we wel niet meer terug zien" via een paar monden al snel omgedraaid in een volledige waarheid dat het stel onherstelbaar zal zijn en nooit meer op de baan zal komen...

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 06 dec 2013 om 22:53:16

Zaterdag 07 dec 2013 - 00:01:00
seinhuis
seinhuis
Mocht de grensland-trein gemaakt zijn, dan is vandaag de laatste dag dat deze trein zal rijden.

De allerlaatste rit zal zijn:

20027
19.33 Hengelo (11)
19:42 Oldenzaal
19.54 Bad Bentheim

20026
20.10 Bad Bentheim
20.20 Oldenzaal
20.29 Hengelo (2b)

Zaterdag 07 dec 2013 - 07:34:12
martijn
martijn
Is ie weer stuk dan?

Zaterdag 07 dec 2013 - 09:09:33
abbm
abbm
Vandaag is de laatste dag voor de Grenslandexpress.

Zaterdag 07 dec 2013 - 10:33:32
mren
mren
En dat komt weer omdat vandaag de concessies van de Regio Twente ingaan en niet volgende week. De nieuwe drgl gaat in op de zondag volgend op de tweede zaterdag van december en dat is iets anders dan de tweede zondag van december.

Zaterdag 07 dec 2013 - 12:35:50
marciekemp
marciekemp
@thom dit werd gemeld op de interne syntus site dat de grenslandexpress niet meer zou rijden, maar onderhand kennen we syntus wel eerst het ene zeggen en dan het andere doen

Zaterdag 07 dec 2013 - 21:52:40
Dre
Dre
De trein die helaas geen succes mocht worden, de Grensland Express, is niet meer. Net zoals ik op 12.12.2010 een van de eersten was die om 8.43 uur in Oldenzaal instapte, zo was ik vanavond om 19.42 uur een van de laatste instappers richting Bad Bentheim. In Bentheim werd nog netjes gewacht op de vertraagde RegionalBahn uit Bielefeld alvorens om 20.13 uur voor de (voorlopig) laatste keer een trein uit Bentheim naar Oldenzaal vertrok.

Al toeterend werden de laatste kilometers (Hgl-)Odz-Bh en Bh-Odz(-Hgl) afgelegd. Daarbij aanwezig vele kaartverkopers die in de afgelopen drie jaren dienst hebben gedaan op de Grensland Express. Met het stoppen van de Grensland Express zien zij hun baan verdwijnen.

Nu is het afwachten naar het programma van eisen dat voor de Duitse concessie Teutoburger-Wald-Netz wordt opgesteld. Wellicht is het dan vanaf 10 december 2017 weer mogelijk om per trein direct van Oldenzaal naar Bad Bentheim te reizen per trein.

Zaterdag 07 dec 2013 - 22:25:02
bnv
bnv
Met een doorbinding van de Regionalbahn van Bielefeld- Bentheim naar Hengelo met bi-courante stellen bijvoorbeeld.
Zou een mooie en elegante oplossing zijn evenals dat gaat gebeuren op Arnhem-Emmerik en verder.
(zie ook de berichten daarover in dit topic in oktober).

Zondag 08 dec 2013 - 01:27:43
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Vlak voor d laatste rit werd er even een fotomoment gehouden met t personeel,waarbij de dienstdoende mcn een mooi boek aangeboden kreeg van een journalist. Vervolgens tijd om voor t laatst te vertrekken ri Bh. Ik moet zeggen, het was een spectaculaire rit. De voet van de mcn zat meer op het tyfoonpedaal dan er naast en iedereen was enthousiast. Mooie afsluiting van 3 jaar GE!

Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

Zondag 08 dec 2013 - 11:14:13
dh3201
dh3201
Dat tyfoneren tijdens een laatste rit komt wel vaker voor. O.a. nog meegemaakt met het laatste treinrondje over de Zoetermeerlijn. Met één verschil: dat was rond 2 uur 's nachts

Shqiperise-lopers?

Zondag 08 dec 2013 - 11:19:43
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Quote
KvdLee (zo 08 dec 2013 01:27:43 www.somda.nl): Vlak voor d laatste rit werd er even een fotomoment gehouden met t personeel,waarbij de dienstdoende mcn een mooi boek aangeboden kreeg van een journalist. Vervolgens tijd om voor t laatst te vertrekken ri Bh. Ik moet zeggen, het was een spectaculaire rit. De voet van de mcn zat meer op het tyfoonpedaal dan er naast en iedereen was enthousiast. Mooie afsluiting van 3 jaar GE!
Geen krans of ander uiterlijk vertoon op het treinstel.?

57 jaar OV-fotografie.

Zondag 08 dec 2013 - 12:17:42
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Op de in het vuil geschreven leuzen na niks helaas..

Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

Zondag 08 dec 2013 - 13:41:08
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Zou anders wel leuk zijn geweest dat ze een groot papieren vel aan de wand hadden gehangen waarop iedereen afscheid kon nemen van de trein.

Bij de Houtense Lightrail mocht iedereen met vingerverf aan de slag om handafdrukken op het treinstelletje te plaatsen.

Choo choo.....

Maandag 09 dec 2013 - 22:11:40
frer
frer
Men is snel met opruimen; de verrijdbare instapbruggen op het perron in Bh zijn al weggehaald.

Maandag 09 dec 2013 - 22:40:31
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Wat dacht je dan? 'Kom, laten we die nog even lekker staan?'
;)

Choo choo.....

Dinsdag 10 dec 2013 - 11:12:42
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Treinstel is ook al de bestickering kwijt.

Dinsdag 10 dec 2013 - 21:43:29
seinhuis
seinhuis
Quote
dh3201 (zo 08 dec 2013 11:14:13 somda.nl): Dat tyfoneren tijdens een laatste rit komt wel vaker voor. O.a. nog meegemaakt met het laatste treinrondje over de Zoetermeerlijn. Met één verschil: dat was rond 2 uur 's nachts
Ook de laatste tramrit van Houten naar Castellum ging voor de omgeving niet onopgemerkt aan toe.

Ach, wat maakt die 1ne keer uit?

Maandag 17 mrt 2014 - 17:33:12
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De Regio Twente wil per jaar 400.000 euro steken in het doortrekken van de RB Bielefeld-Bad Bentheim. Dat zou dan vanaf december 2017 moeten gebeuren, als daarvan de nieuwe concessie ingaat. Het is wel afhankelijk van of er ook andere (ministerie, provincie en de Duitsers) mee willen betalen: regiotwente.nl


Maandag 17 mrt 2014 - 18:51:39
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ach wat leuk, daar gaat het materieelspeculaas weer.

Maandag 17 mrt 2014 - 21:23:49
bnv
bnv
Een behoorlijk bedrag maar het geld zal ook wel gaan zitten in de aanschaf van een aantal bicourante stellen en zal het niet alleen een bijdrage in de exploitatiekosten zijn.
Dat eerste is dan overigens een eenmalige uitgave om de investeringen in die stellen te kunnen financieren. Daar zullen ze toch geld voor neer moeten tellen lijkt mij zo. maar als dat bedrag van vier ton per jaar alleen voor de dagelijkse exploitatie is, dan is het wel erg veel.

Toch goed dat zoiets weer van de grond komt. Weliswaar is er relatief minder vraag op deze verbinding dan Es-Gronau en verder, maar een doorgaande verbinding zal veel beter gaan functioneren dan door alleen met een DM 90 op en neer te pendelen tussen Hgl en Bh.
Misschien afgekeken van Arnhem-Emmerik waar dat ook tzt. van start gaat?

Laatst bewerkt door bnv op Maandag 17 mrt 2014 om 21:32:57

Maandag 31 mrt 2014 - 10:49:24
FourRoses
FourRoses
Vandaag nog wat (Duits) nieuws : www.gn-online.de

Maandag 31 mrt 2014 - 15:49:19
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Klinkt heel goed!

Dick van den Hoven

Maandag 31 mrt 2014 - 22:39:16
charta
charta
Die 750 reizigers per dag vind ik wel heel erg optimistisch. Misschien dat het in de zomer nog wat oplevert met een stop in De Lutte en Gildehaus, zodat fietsers en wandelaars daar kunnen in- en uitstappen. Maar als uurdienst die als stoptrein doorrijdt richting Bielefeld zal het alleen van het lokale grensverkeer niet kunnen bestaan.

Dinsdag 01 apr 2014 - 10:29:10
bnv
bnv
Niet zo pessimistisch. Op dit moment is er niets op het terrein van lokaal grensverkeer en verder. Die DM 90 allleen kon het niet trekken want alleen maar aangewezen op lokaal verkeer Hgl-Bh.
Een doorgaaande verbinding zal zeker meer reizigers trekken. Trek een vergelijking met Ah-Emmerik en verder. Daar is nu ook niets en er is zeker potentieel.
Al met al: wil je vraag naar vervoer hebben zal je eerst vraag moeten scheppen. Waarvan acte.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 01 apr 2014 - 12:42:10
jeanne
jeanne
Maar ook een goede tariefstelling, zonder de dure grenstoeslagen, zal daar aan bijdragen.

Jeanne Kok

Dinsdag 01 apr 2014 - 16:34:15
sjoerd
sjoerd
Quote
charta (ma 31 mrt 2014 22:39:16 www.somda.nl): Die 750 reizigers per dag vind ik wel heel erg optimistisch. Misschien dat het in de zomer nog wat oplevert met een stop in De Lutte en Gildehaus, zodat fietsers en wandelaars daar kunnen in- en uitstappen. Maar als uurdienst die als stoptrein doorrijdt richting Bielefeld zal het alleen van het lokale grensverkeer niet kunnen bestaan.
Laten we nu niet bij elke boom gaan stoppen; dan jaag je juist klanten weg. Het moet handiger zijn om de trein te nemen dan de auto. Die wandelaars en fietsers in het buitenseizoen hebben de trein voor hun doel echt niet nodig.

Dinsdag 01 apr 2014 - 16:56:48
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat zie je - mijns inziens - verkeerd. Juist bij fietsers was de Grensland flink populair. Odz - Bh is 18 km en dat is een aardig stukkie. Nu gingen veel mensen vanuit Odz en Hgl naar Bh en dan terug of omgekeerd afhankelijk van de wind.
Het kwam geregeld voor dat het hele staplein vol stond met fietsen.
De VVV in Odz promoote de Grensland ook actief voor fietsers.
Persoonlijk betreur ik het einde van de Grensland. Die maakte het mogelijk dat ik in het Emsland kon fietsen en nu wordt dat een stuk lastiger.
Maar stoppen in De Lutte en Gildehaus is onzin.
Als het nu ook nog lukt om op de Bentheimer weer personenverkeer te krijgen, kan een Grensland daar ook van profiteren en omgekeerd. De Bentheimer is zelf al aan het investeren in de infra om reactivatie van het personenverkeer mogelijk te maken. Nu nog hopen dat het land Niedersachsen de BE uitkiest uit de lijst met te reactiveren baanvakken. De kansen staan tot dusver goed.

Dick van den Hoven

Dinsdag 01 apr 2014 - 21:05:13
sjoerd
sjoerd
Met alle respect voor de fietsers en wandelaars, maar voor hen kan men, zoals ook gebleken is, geen treindienst handhaven. Daarvoor zijn toch echt meer reizigers nodig en die gaat men niet hoofdzakelijk in de toeristische hoek opzoeken.

Dinsdag 01 apr 2014 - 21:39:03
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Meeste mensen hebben toch een E-bike, dus tegenwind maakt tegenwoordig ook niet uit. Vroeger fietste ik trouwens regelmatig van Borne naar Bentheim om te spotten. Ritje van 34 km heen en 34 terug. Heerlijk om te doen in de zomer


Woensdag 02 apr 2014 - 12:52:16
FourRoses
FourRoses
Quote
jeanne (di 01 apr 2014 12:42:10 somda.nl): Maar ook een goede tariefstelling, zonder de dure grenstoeslagen, zal daar aan bijdragen.
Sowieso, die grenstoeslagen.. Stamt dat niet uit de tijd dat de grensposten nog werden bemand door norse mannen met glimmende hoge laarzen? De grens tussen Nederland en Duitsland is niet meer dan een ander beleidsgebied. Met andere modaliteiten zoals fiets, auto etc. betaal je immers ook geen toeslag.

Woensdag 02 apr 2014 - 14:21:37
NDS
NDS
Quote
charta (ma 31 mrt 2014 22:39:16 somda.nl): Die 750 reizigers per dag vind ik wel heel erg optimistisch. Misschien dat het in de zomer nog wat oplevert met een stop in De Lutte en Gildehaus, zodat fietsers en wandelaars daar kunnen in- en uitstappen. Maar als uurdienst die als stoptrein doorrijdt richting Bielefeld zal het alleen van het lokale grensverkeer niet kunnen bestaan.
Wat rijd er nu vanuit Bad Bentheim?,.............juist een RB eens per uur naar Bielefeld, dus maak je over dat gedeelte Bad Bentheim-Bielefeld maar geen zorgen.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Donderdag 03 apr 2014 - 10:47:55
martinc
martinc
Klopt helemaal. En laat die trein daar nu een keertijd hebben van meer dan 50 minuten. Dit was ook de reden om te kijken of deze trein niet door kan rijden. Qua exploitatie een kleine toename van de kosten, maar wel vanuit Hengelo straks ieder uur een directe trein naar Biedefeld. Voor het doorrijden wordt er wel een bijdrage gevraagd van de regionale overheden.

Donderdag 03 apr 2014 - 12:02:07
bnv
bnv
Kleine toename kosten......................
Wellicht in de exploitatiekosten maar nog niet in de noodzakelijke investeringsksoten voor een aantal bicourante stellen. Daar zal de Provincie Overijssel voor moeten dokken, al is het maar gedeeltelijk.
En voor diezelfde provincie staan momenteel meer investeringen in het OV te wachten zoals de geplande electrificatie Zwolle-Wierden.
Wellicht is er nu nog geld voordat bezuinigingen in de provinciale budgetten hun aanslag plegen. Tenzij het natuurlijk een bewuste keuze is.

Donderdag 03 apr 2014 - 12:22:58
waalkade
waalkade
Dat er een 1500 volt bovenleiding hangt richting grens is geen keuze van de provincie geweest.
Het lijkt me reëel dat het rijk hierin bijdraagt.

Donderdag 03 apr 2014 - 12:30:56
nohab
nohab
Flickr bvisser
Door wie een besluit uit 1920 is genomen is op deze schaal niet relevant.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 03 apr 2014 - 12:42:51
waalkade
waalkade
In 1920 had je nog geen grenzeloos Europa, nu wel.

Donderdag 03 apr 2014 - 13:02:30
bnv
bnv
Quote
waalkade (do 03 apr 2014 12:22:58 www.somda.nl): Dat er een 1500 volt bovenleiding hangt richting grens is geen keuze van de provincie geweest.
Het lijkt me reëel dat het rijk hierin bijdraagt.
Bepalend is de financiele verhouding tussen het Rijk en NS over de financiering in de kosten van aanschaf materieel.
Die heb ik in detail zo niet paraat maar als de verantwoordelijkheid voor het regionaal vervoer is overgegaan naar de provincie is de provincie ook verantwoordelijk voor de kosten voor instandhouding (lees: investeringen)en de exploitatie daarvan. Zou kunnen dat het Rijk hierin nog een (klein) aandeel heeft maar dat is mij verder niet bekend.
Let even op en maak een vergelijking met de rol van de Provincie Gelderland voor wat betreft de aanschaf van bi(tri)courante stellen voor de regionale dienst Arnhem-Emmerik en verder.

Donderdag 03 apr 2014 - 13:03:31
broek53
broek53
Quote
waalkade (do 03 apr 2014 12:22:58 www.somda.nl): Dat er een 1500 volt bovenleiding hangt richting grens is geen keuze van de provincie geweest.
Het lijkt me reëel dat het rijk hierin bijdraagt.
Neen, maar het soort beveiliging en de treinbeïnvloeding ook niet. Sterker: het feit dat er daar een spoorlijn werd aangelegd, was ook geen keus van de provincie

Donderdag 03 apr 2014 - 13:40:45
waalkade
waalkade
Quote
bnv (do 03 apr 2014 13:02:30 www.somda.nl):
Quote
waalkade (do 03 apr 2014 12:22:58 www.somda.nl): Dat er een 1500 volt bovenleiding hangt richting grens is geen keuze van de provincie geweest.
Het lijkt me reëel dat het rijk hierin bijdraagt.
Bepalend is de financiele verhouding tussen het Rijk en NS over de financiering in de kosten van aanschaf materieel.
Die heb ik in detail zo niet paraat maar als de verantwoordelijkheid voor het regionaal vervoer is overgegaan naar de provincie is de provincie ook verantwoordelijk voor de kosten voor instandhouding (lees: investeringen)en de exploitatie daarvan. Zou kunnen dat het Rijk hierin nog een (klein) aandeel heeft maar dat is mij verder niet bekend.
Let even op en maak een vergelijking met de rol van de Provincie Gelderland voor wat betreft de aanschaf van bi(tri)courante stellen voor de regionale dienst Arnhem-Emmerik en verder.
Wat dat betreft liggen er wel kansen.
Reken maar dat men graag van het omschakelen van de bovenleiding in Bad Bentheim af wil.
Daarbij een seinverdichting tussen Oldenzaal en Bad Bentheim zal ook wel moeten wanneer de "Noord-Oost" voor het goederenverkeer doorgaat.
Alleen jammer dat de lijn aan de Duitse zijde een paar keer wisselt tussen NRW en Niedersachsen, dat is weer een extra partij die roet in het eten kan gooien.

Donderdag 03 apr 2014 - 15:18:50
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
waalkade (do 03 apr 2014 12:42:51 www.somda.nl): In 1920 had je nog geen grenzeloos Europa, nu wel.
En? En zo grenzenloos is Europa niet.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 03 apr 2014 - 18:27:09
seinhuis
seinhuis
Is het niet een idee om 15 kV wisselspanning door te trekken tot Hengelo (laatste stukje enkelsporig met een spanningssluis op het andere spoor voor internationale (goederen)treinen? Dan kan je de trein die nu in Bad Bentheim keert door laten rijden naar Hengelo.

Donderdag 03 apr 2014 - 18:40:10
sjoerd
sjoerd
Heb ik een tijd geleden hier ook al eens gesuggereerd, inclusief halteren op spoor 1 te Hengelo met nieuw eerste perron.

Donderdag 03 apr 2014 - 20:17:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Kom je dan niet in de knoop met de ATB, daarom ook geen 15 kV tussen Em en Zv maar 25 kV!

Donderdag 03 apr 2014 - 20:18:55
dh3201
dh3201
Als er in Nederland iets omgeklust wordt naar een andere spanning dan wordt dat enkel 25kV/50Hz. Iets anders schijnt ProRail niet te kennen...

Shqiperise-lopers?

Donderdag 03 apr 2014 - 20:50:31
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Terwijl er bij Prorail gedachtens zijn om naar 3 kV over de gaan maar dat is een andere topic.

Donderdag 03 apr 2014 - 23:40:05
thom
thom
Quote
waalkade (do 03 apr 2014 12:22:58 somda.nl): Dat er een 1500 volt bovenleiding hangt richting grens is geen keuze van de provincie geweest.
Het lijkt me reëel dat het rijk hierin bijdraagt.
Wees blij, anders had misschien elke provincie al een andere bovenleiding spanning gehad...

Vrijdag 04 apr 2014 - 06:49:50
mdeen
mdeen
Quote
gvttreinen (do 03 apr 2014 20:17:50 somda.nl): Kom je dan niet in de knoop met de ATB, daarom ook geen 15 kV tussen Em en Zv maar 25 kV!
15kV en 25kV hebben allebei dezelfde problemen met ATB. Ook met 25kV 50Hz is ATB niet mogelijk. Maar ook detectie met (75Hz) spoorstroomlopen kan problematisch zijn (al weet ik niet of dat op Hgl - Bh ligt).
Maar ombouwen zul je het traject iig, en of je dan 15kV of 25kV gebruikt is voor de beveiliging dan geen issue meer.

Vrijdag 04 apr 2014 - 10:13:36
daniel81
daniel81
Het verbaast me dat noch hier noch in de politiek niet al een veel simpeler variant is langsgekomen: het toestaan van Ländertickets in de IC vanaf Hgl, liefst tot aan Osnabrück maar in elk geval tot Rheine.
Aangezien de 140/240 een strakke twee-uursdienst rijdt, lijkt me dit een heel goede oplossing. En ook bij DB bespreekbaar, aangezien op diverse andere trajecten deze maatregel inmiddels ook is ingevoerd (ik meen op de lijnen Bremen-Emden en Dortmmund-Paderborn-Warburg)

Voor de enkeling die van Odz naar Bh wil is de buurtbus uit de link van dvdhoven een prima alternatief.

Vrijdag 04 apr 2014 - 16:47:45
kleine_man
kleine_man
Ik vrees dat de DB het probleem niet zozeer zal zijn. HiSpeed zal er meer problemen mee hebben, want dan kunnen ze minder mensen pet ICE vervoeren.

Vrijdag 04 apr 2014 - 19:32:29
daniel81
daniel81
Die volg ik niet helemaal. ICE rijdt tussen Arnhem en Oberhausen en de 14x/24x rijdt Hengelo - Berlijn.
Reizigers richting Ruhrgebied kunnen nu al met Ländertickets via Es en Vl de ICE omzeilen.
Het enige is dat een deel van de huidige reizigers van de 140 dus met goedkopere kaartjes kan gaan reizen, en daar zullen NS en DB dan een compensatie voor krijgen, betaald door NRW, Niedersachsen en Overrijsel. Maar da's naar mijn bescheiden mening een stuk goedkoper dan meerspanningstreinstellen aanschaffen en extra treinen te rijden.

Vrijdag 04 apr 2014 - 20:30:15
fred67nl
fred67nl
Quote
sjoerd (di 01 apr 2014 21:05:13 www.somda.nl): Met alle respect voor de fietsers en wandelaars, maar voor hen kan men, zoals ook gebleken is, geen treindienst handhaven. Daarvoor zijn toch echt meer reizigers nodig en die gaat men niet hoofdzakelijk in de toeristische hoek opzoeken.
Waarbij voor die doelgroep ook de weersomstandigheden meespelen of ze wel of niet die trein gaan gebruiken. Aangezien men over het weer geen controle over heeft, kan je ook niet garanderen dat er dus dagelijks genoeg fietsers en wandelaars mee gaan om zo een stabiel reizigersaantal te krijgen. Want zeg nu zelf, wandelen of fietsen met regen en/of wind is niet zo prettig.

Vrijdag 04 apr 2014 - 21:47:42
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Voor Fietsers, heeft de Bentheimer Eisenbahn een hele mooie oplossing.

De "fietsenbus" www.flickr.com
www.kompetenzzentrum-radverkehr.de
www.grafschaft-bentheim-tourismus.de

Nu alleen nog even een verbinding maken met Oldenzaal.

Laatst bewerkt door edje op Vrijdag 04 apr 2014 om 21:50:59


Vrijdag 04 apr 2014 - 23:34:36
charta
charta
Quote
charta (ma 31 mrt 2014 22:39:16 www.somda.nl): Die 750 reizigers per dag vind ik wel heel erg optimistisch. Misschien dat het in de zomer nog wat oplevert met een stop in De Lutte en Gildehaus, zodat fietsers en wandelaars daar kunnen in- en uitstappen. Maar als uurdienst die als stoptrein doorrijdt richting Bielefeld zal het alleen van het lokale grensverkeer niet kunnen bestaan.
Een wat late reactie naar degenen die op mijn hierboven staande bericht hebben gereageerd: een treinverbinding Hgl-Odz-Bh is gewoon onrendabel. Die grensovergang is voor lokaal verkeer nooit van betekenis geweest en zal het ook nooit worden - niet over de weg en niet over het spoor, tenzij het gekoppeld kan worden aan een snelle verbinding richting Osnabrück en Hannover, maar niet aan een RB naar Bielefeld.

Zaterdag 05 apr 2014 - 01:27:36
Frontier
Frontier
Al die omslachtige plannen, gewoon de 31200 doortrekken van Odz naar Bh.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zaterdag 05 apr 2014 - 09:45:30
waalkade
waalkade
Met een chippaal op een stukje tot 76cm verhoogd perron in Bh.
Ik heb zoiets wel meer gezien in Duitsland, daar zit de S-Bahn ook op een andere perronhoogte als de rest van de treinen.

Zaterdag 05 apr 2014 - 09:56:55
dh3201
dh3201
Als het toch maar om een handje vol reizigers gaat, kan er dan niet gewoon met een bus worden begonnen?
Dan heb je geen technisch geneuzel over de infra. Het asfalt ligt er al en je hebt niks van doen met ATB, Indusi, bovenleidingspanning, bovenleidingsstroomsoort, bovenleidingsfrequentie en weet ik niet wat nog meer.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 05 apr 2014 - 10:04:14
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Een bus is alleen nog onaantrekkelijker dan dat de Grensland was: net zoveel overstappen, maar langere reistijd en mensen willen gewoon niet een stuk met de bus moeten middenin hun reis.


Zaterdag 05 apr 2014 - 10:07:45
V64
V64
En vergeet het meenemen van fietsen niet.

Zaterdag 05 apr 2014 - 10:17:34
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
Frontier (za 05 apr 2014 01:27:36 somda.nl): Al die omslachtige plannen, gewoon de 31200 doortrekken van Odz naar Bh.
Je kunt hem zelfs 1x per uur doortrekken van Odz naar Rheine met 5 ipv de 4 omlopen die er nu zijn. Twee daarvan komen ook nog eens niet over de grens, dus je kunt in principe met drie Indusi-stellen de dienst uitvoeren. In Oldenzaal kun je als je met twee stellen rijdt het achterste stel aftrappen en hier direct de trein uit Duitsland weer mee combineren, zodat je nooit met twee stellen de grens over hoeft (die komen toch niet vol voorlopig).

In Rheine zou je (met stops in De Lutte, Gildehaus, Bentheim, Schüttorf en Salzbergen) om .26 aankomen, mooi op tijd voor de RE naar Hannover van .38. Terug net zo'n mooie aansluiting: RE komt binnen om .23, en de 31200 vertrekt om .34

Op deze manier creëer je voor inwoners van Bentheim ook meteen een goede overstap op de RE in Rheine, nu is dat namelijk ruim een half uur (niet echt aantrekkelijk vind ik)


Zaterdag 05 apr 2014 - 10:57:45
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Opmerkelijk dat iedereen naar het oosten kijkt. Ik kijk ook naar het noorden en vraag me af of er een betere aansluiting op de Emsland lijn is. Die is nu ook bagger, nl 40 en 50 minuten tussen Emsland en WFB in Salzbergen. Als die aansluiting verbetert, kun je ook hoek-om verkeer generen. Nou ja, de Emsland wordt over een tijdje door de WFB geëxploiteeerd, dus wie weet.

Dan nog een opmerking over het gebruik van de ICB.
De perrons in Bad Bentheim en Salzbergen zijn laag en dus is de ICB daar een rijdende berg en voor fietsers bijna niet te doen. Ik spreek uit ervaring, een tijd terug vaker bij Gronau de grens over en dan met een 624 Duitsland in. De trein uit- en in is dan een vreselijke toer. Ik was blij dat de Talent de 624 verving.

Dick van den Hoven

Zaterdag 05 apr 2014 - 11:20:06
dh3201
dh3201
Quote
V64 (za 05 apr 2014 10:07:45 www.somda.nl): En vergeet het meenemen van fietsen niet.
Dat hoeft toch geen probleem te zijn?:
Quote
edje (vr 04 apr 2014 21:47:42 www.somda.nl): Voor Fietsers, heeft de Bentheimer Eisenbahn een hele mooie oplossing.

De "fietsenbus" www.flickr.com
www.kompetenzzentrum-radverkehr.de
www.grafschaft-bentheim-tourismus.de

Nu alleen nog even een verbinding maken met Oldenzaal.


Shqiperise-lopers?

Zaterdag 05 apr 2014 - 23:05:45
charta
charta
Quote
dvdhoven (za 05 apr 2014 10:57:45 www.somda.nl): Opmerkelijk dat iedereen naar het oosten kijkt. Ik kijk ook naar het noorden en vraag me af of er een betere aansluiting op de Emsland lijn is. Die is nu ook bagger, nl 40 en 50 minuten tussen Emsland en WFB in Salzbergen. Als die aansluiting verbetert, kun je ook hoek-om verkeer generen. Nou ja, de Emsland wordt over een tijdje door de WFB geëxploiteeerd, dus wie weet.

Dan nog een opmerking over het gebruik van de ICB.
De perrons in Bad Bentheim en Salzbergen zijn laag en dus is de ICB daar een rijdende berg en voor fietsers bijna niet te doen. Ik spreek uit ervaring, een tijd terug vaker bij Gronau de grens over en dan met een 624 Duitsland in. De trein uit- en in is dan een vreselijke toer. Ik was blij dat de Talent de 624 verving.
De enige redelijk grote plaats aan de Emslandlinie is Lingen. Ik heb nu niet direct het idee dat Bentheim-Lingen zo'n veel gevraagde relatie is. Bentheimers zijn meer georienteerd op Rheine en Nordhorn. Voor die enkele fietser die af en toe in het Emsland gaat fietsen, zal de dienstregeling niet worden aangepast.

Zondag 06 apr 2014 - 01:42:09
scooter
scooter
Meppen,Papenburg,Leer,Emden....

Zondag 06 apr 2014 - 07:50:58
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel81 (vr 04 apr 2014 19:32:29 www.somda.nl): Die volg ik niet helemaal. ICE rijdt tussen Arnhem en Oberhausen en de 14x/24x rijdt Hengelo - Berlijn.
Reizigers richting Ruhrgebied kunnen nu al met Ländertickets via Es en Vl de ICE omzeilen.
Het enige is dat een deel van de huidige reizigers van de 140 dus met goedkopere kaartjes kan gaan reizen, en daar zullen NS en DB dan een compensatie voor krijgen, betaald door NRW, Niedersachsen en Overrijsel. Maar da's naar mijn bescheiden mening een stuk goedkoper dan meerspanningstreinstellen aanschaffen en extra treinen te rijden.
De NS wil graag alle reizigers naar Duitsland in de ICE hebben ongeacht waar ze naar toe gaan, tenminste dit was enkele jaren geleden het beleid. Dat ging heel ver en heb het zelf aan den lijve mogen ondervinden. In Duisburg kan je overstappen op de ICE naar Berlijn. Hier zitten genoeg mensen die weten dat deze trein rijdt....... Hoe het nu gaat weet ik niet, ik bestel geen treinkaartjes meer bij NS voor internationale treinreizen.

De IC Amsterdam - Berlijn rijdt op verzoek van de DB die er veel voor over heeft. Zo rijdt de trein in de reguliere IC dienst, is langer dan de DB wenst (9 bakken ipv 6) en mocht de trein afwijkend naar Schiphol rijden "omdat dat de NS beter uitkwam".

Het verbeteren van de dienstverlening (bijv andere tarieven te accepteren) op de IC naar Berlijn is in de ogen van NS dus negatief voor de ICE.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Maandag 07 apr 2014 - 06:52:36
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (zo 06 apr 2014 07:50:58 somda.nl):
Quote
daniel81 (vr 04 apr 2014 19:32:29 www.somda.nl): Die volg ik niet helemaal. ICE rijdt tussen Arnhem en Oberhausen en de 14x/24x rijdt Hengelo - Berlijn.
Reizigers richting Ruhrgebied kunnen nu al met Ländertickets via Es en Vl de ICE omzeilen.
Het enige is dat een deel van de huidige reizigers van de 140 dus met goedkopere kaartjes kan gaan reizen, en daar zullen NS en DB dan een compensatie voor krijgen, betaald door NRW, Niedersachsen en Overrijsel. Maar da's naar mijn bescheiden mening een stuk goedkoper dan meerspanningstreinstellen aanschaffen en extra treinen te rijden.
De NS wil graag alle reizigers naar Duitsland in de ICE hebben ongeacht waar ze naar toe gaan, tenminste dit was enkele jaren geleden het beleid.
Als dat zo is (niet dat ik het betwijfel) zou NS veel meer moeten inzetten op verleggen van het pad van de ICE. Nu heb je in Duisburg een -4 aansluiting van de ICE naar Frankfurt op de ICE naar Berlijn. Laat de ICE 10 minuten eerder vertrekken en je hebt een veel aantrekkelijkere verbinding.
Dan krijg je zelfs voor Asd en reis die even lang duurt als met de rechtstreekse IC. Vanuit Ut (vanwaar je sowieso moet overstappen als je naar Berlijn wil) is het dan sneller.

Maandag 07 apr 2014 - 12:33:19
daniel81
daniel81
Laten we even teruggaan naar waar het allemaal om begon: het verbeteren van het aanbod voor regionale reizigers in de grensstreek.
Dat heeft 0,0 te maken met de ICE, want een reiziger van Hgl naar Bh heeft niets aan een ICE Ah-Duisburg.

Donderdag 24 apr 2014 - 10:42:28
SchuurB
SchuurB
Dit staat vandaag in de Tubantia: www.tubantia.nl

Donderdag 24 apr 2014 - 10:52:29
daniel81
daniel81
Ik zie een heleboel getallen als exploitatiebijdrage, maar wat kost het ombouwen van de Flirts? Of gaat er in 2017 een nieuwe concessie met nieuw materieel in?

Donderdag 24 apr 2014 - 11:49:09
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Zie o.a. daarvoor de info van de Provincie: spoornieuws.nl

Laatst bewerkt door dennistd op Donderdag 24 apr 2014 om 11:57:19


Donderdag 24 apr 2014 - 23:08:32
jeanne
jeanne
De staten hebben slechts bij monde van een motie www.overijssel.nl/publish/pages/140746/m8_buursink_c_s_-_brief_gs_inzake_treindienst_hengelo-bielefeld-uitwerking_motie_buursink.pdf het college van GS gevraagd om de kansen die de Duitse aanbesteding bied niet te laten lopen. In de motie is ook aangegeven waar de eventueel dekking gevonden moet worden voor een besluit. Een besluit van de staten vraag namelijk veel meer tijd en die kan niet tijdig worden geproduceerd, omdat het aanbesteding traject in Duitsland al op zeer korte termijn start moet gaat. Overigens hebben de staten er best nog wel wat moeite mee, maar willen ook niet nog eens 15 jaar moeten wachten op een volgend moment. Juist omdat men vreest dat een de lokale verbinding geheel weg zal vallen, als er in Bad Bentheim niet meer van locomotief gewisseld moet worden. Formeel is er dus nog niets besloten, maar dat besluit zal later heus nog wel komen.

Laatst bewerkt door jeanne op Zaterdag 26 apr 2014 om 13:00:17

Jeanne Kok