Voorspellingen terug op Somda, wat is de status?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-12-2007 13:13:31
mdeen
mdeen
Natuurlijk mis ik de geweldige mogelijkheid die Somda voorheen gaf om voorspellingen van de materieelomloop te geven. Natuurlijk weet ik ook dat de officiële omloopgegevens de Somda crew niet meer ter beschikking staan, maar men was toch bezig om iets daarvoor te maken?

Mag ik vragen wat de status daarvan is?
 

06-12-2007 13:22:15
webguy
webguy
Waarschijnlijk nog niet in de volgende versie... Het kan dus nog wel even duren voor dat die functie er komt.

Laatst bewerkt door webguy op 06-12-2007 13:24


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-12-2007 16:21:44
treinfan
treinfan
Ik weet niet hoe het er bij Peter voorstaat voor de mogelijkheid om omlopen weer terug op somda te krijgen, maar daan1714 en ik willen eind december wel weer uitgebreid gaan puzzelen  

06-12-2007 16:51:14
aestudent
aestudent
Het idee is om ooit de omlopen af te leiden aan de hand van de spots. Hoe dat theoretisch zou moeten is al grotendeels duidelijk, maar voorlopig is er geen tijd om dat in de praktijk te brengen. Er zijn namelijk nog een paar grote bezigheden met hogere prioriteit, zoals het importeren van drgl 2008 en het berekenen van de doorkomsttijden... Dat laatste had ik gehoopt voor drgl 2008 klaar te hebben, maar de resultaten laten nog steeds wat te wensen over, dus ook dat gaat nog even duren.

Laatst bewerkt door aestudent op 06-12-2007 16:53
 


06-12-2007 17:10:04
lucky
lucky
Niet om iets aan jouw werk af te doen hoor Koen, maar mijn mening is dat ik omlopen meer waardevol vind dan doorkomsten op bepaalde stations. Anderen zullen hier wellicht weer anders over denken.  

06-12-2007 17:24:43
hvondelen
hvondelen
Niet als je met je lijstje van 100 spots thuis komt en het in Somda in gaat voeren.
Ik zie niemand dan in een spoorboekje bladeren volgens mij

Laatst bewerkt door hvondelen op 06-12-2007 17:24


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

06-12-2007 17:30:06
lucky
lucky
We hebben al de gewoon aankomsten en vertrekken van de stations. Waar koen mee bezig is om de doorkomsten. (treinen die ergens voorbijrijden maar niet stoppen) toe te voegen. De meeste spotters van reizigerstreinen staan op de wat grotere stations, waar de meeste treinen stoppen.  

06-12-2007 17:47:31
micky
micky
Ja, ik sta meestal in Bl en daar stopt de 50 niet.

micky
 

06-12-2007 18:18:54
alexxie
alexxie
Op zich is het wel mogelijk om voorspellingen te doen, je moet dan alleen heel veel ingeven in het programma. Elke vaste activiteit zul je aan moeten geven, dingen zoals dat de 60xx de 160xx wordt in Ut, dat rond een bepaalde tijd het voorste stel of de voorste 2 stellen van de 60xx dat aankomt er af worden gehaald en naar Cartesiusweg gaan. Het zijn allemaal vaste dingen, vaste momenten enzovoorts die je hebt.

Alleen wanneer ergens 1 dingetje veranderd klopt het systeem niet meer. Maar op zich als stel 805 op positie M in de 60xx wordt gespot, kun je donderop zeggen dat dat stel de hele dag pendeld tussen Ut -> Tl -> Ut -> Bd -> Ut -> Tl enzovoorts.

Op deze manier worden hoe verder de dag vorderd de voorspellingen beter. Alleen het is zoveel werk, en een beetje fanaat ontdekt snel zat hoe lang een slag naar Breda duurt vanaf Utrecht en rekend zelf alles uit.
 

06-12-2007 20:44:23
rudolfph
rudolfph
Dat klopt, veel treinseries zijn vrij makkelijk om te reconstrueren, aangezien het gesloten omlopen (omloopjes) zijn. Zo staan de 1500 en de 5900/7200 ergens in het forum, hoewel ik geen idee heb of dat nog allemaal klopt. En de meeste stoptreinseries zijn vrij eenvoudig: 8500 0,5 uur, 31200 2 uur, 31300 1,5 uur, 31400 0,5 uur om maar wat te noemen. Wat het moeilijk maakt, zijn de overgangen tussen de treinseries (12500 die overgaat in de 2800 om maar wat te noemen) en treinen die onderweg gecombineerd of versterkt worden (de hele noordoost maar ook de 800 en 3000). Bovendien zijn de omlopen niet op alle dagen van de week hetzelfde, vrijdag is net weer anders dan doordeweeks en zaterdag en zondag zijn ook weer anders.  

06-12-2007 20:51:22
rogier
rogier
Misschien moet je wel helemaal af van het idee van het reconstrueren van 'alle' omlopen en kunnen hoogstens 'interessante' omlopen gereconstrueerd worden ahv spots, als dan niet in het forum. Dit gebeurt nu in feite ook, zie de eerder genoemde posts in het forum.  

06-12-2007 20:53:05
Iceman
Iceman
@ Rudolfph: Ja dat kan ik bevestigen hier op de 4500. Zo rijdt er geen DDM1 in het weekend en doordeweeks niet meer in de avonduren (wordt SGMm). Verder heb ik doorgekregen dat er zaterdags op vaste tijden 2 keer SGMm (wel steeds andere) en een Plan-T rijdt.
Het materieel veranderd dus wel, maar wel steeds op dezelfde tijd/dag.

Laatst bewerkt door Iceman op 06-12-2007 20:54


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

06-12-2007 20:54:49
rudolfph
rudolfph
@Rogier: en wat noem je interessant? De noordoost is natuurlijk interessant omdat daar veel combineren, versterken en overgangen naar andere series inzit, maar dat is natuurlijk direct een heleboel werk. Een stoptreinserie zoals de 31200 is dan natuurlijk veel makkerlijker te reconstrueren. Als de interessante series allemaal geweest zijn, is de rest niet zo heel moeilijk meer, zal vooral veel typwerk zijn dan.  

06-12-2007 20:59:39
rogier
rogier
Met interessant bedoel ik dat het voor spotters meerwaarde heeft als de omloop bekend is. Wat dat is zal voor iedereen verschillen, maar voor mezelf denk ik dan vooral aan treinseries waar verschillende soorten materieel worden ingezet: als ik ICL wil gaan fotograferen is het handig om te weten in welke treinen die dingen rijden, dat geldt ook als ik uitruk om het setje SGM-II in de 19800 te doen, om even twee voorbeelden te noemen.  

06-12-2007 21:11:43
rudolfph
rudolfph
Maar dan geldt natuurlijk dat alle series potentieel interessant zijn, als ik even spiek in de opvallende dingen van vandaag, dan zie ik ICL in de 225, ICM in de 2000, 3700 en 7000 en ICRm in de 1900. De 1900, 2000 en 3700 zijn vrij eenvoudige omlopen (allemaal simpel heen en weer rijden) en zal dan dus niet snel geconstrueerd worden, terwijl daar met enige regelmaat apart materieel in opduikt, wat dan natuurlijk wel weer de moeite waard is en waarvan het dan natuurlijk wel wenselijk is dat er voorspellingen van komen.  

06-12-2007 21:20:26
daniel_ddr
daniel_ddr
In de 1900 zit je natuurlijk wel met een locomloop die niet gelijk is aan de omloop van de ICK-composities
Alleen... als er een keer een extra ICRm-setje in opduikt klopt gelijk je locomloop niet meer, want die dingen houden hun loc bij zich%06%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-12-2007 22:20:49
rogier
rogier
Quote
rudolfph: Maar dan geldt natuurlijk dat alle series potentieel interessant zijn, als ik even spiek in de opvallende dingen van vandaag, dan zie ik ICL in de 225, ICM in de 2000, 3700 en 7000 en ICRm in de 1900. De 1900, 2000 en 3700 zijn vrij eenvoudige omlopen (allemaal simpel heen en weer rijden) en zal dan dus niet snel geconstrueerd worden, terwijl daar met enige regelmaat apart materieel in opduikt, wat dan natuurlijk wel weer de moeite waard is en waarvan het dan natuurlijk wel wenselijk is dat er voorspellingen van komen.
Ik doel specifiek op treinseries waar volgens omloop divers materieel in rijdt. Als er een dag iets leuks gezien is kan je een heel eind komen met het spoorboekje en de reisplanner.
 

07-12-2007 00:09:59
j.jager
j.jager
Quote
hvondelen: Niet als je met je lijstje van 100 spots thuis komt en het in Somda in gaat voeren.
Ik zie niemand dan in een spoorboekje bladeren volgens mij


Ik heb het spoorboekje altijd bij mij, als ik aan het spotten ben. Een Questie van per treiserie het treinnummer opzoeken, en dan doortellen van het treinummer, als je teminste op 1 spotlocatie aan het spotten bent. Dan kan ik thuis zo de boel invoeren, zonder dan nog de treinnummers erbij te zoeken. Behalve de cargo's weet ik niet, die voer ik dan meestal onder cargo in.
 

07-12-2007 00:15:55
mren
mren
Quote
micky: Ja, ik sta meestal in Bl en daar stopt de 50 niet.



Je hoeft natuurlijk ook niet alles op een presenteerblaadje aangereikt te worden. Dan neem je gewoon de doorkomst staat van Haren en kan je zo uittellen wat er langs rijdt. En via WAP (dat zit ook op zo'n beetje elke telefoon jonger dan 8 jaar) kan je dat nog terplekke doen met Hafas. Somda en Ns via imode is nog handiger, dan kun je het meteen invoeren. Actuele spots zijn leuker voor hen die nog een plaatje willen maken van het zojuist door jou gespotte ICM in de 3700 ofzo.
 

07-12-2007 08:31:33
treinfan
treinfan
Quote
rudolph: @Rogier: en wat noem je interessant? De noordoost is natuurlijk interessant omdat daar veel combineren, versterken en overgangen naar andere series inzit, maar dat is natuurlijk direct een heleboel werk. Een stoptreinserie zoals de 31200 is dan natuurlijk veel makkerlijker te reconstrueren. Als de interessante series allemaal geweest zijn, is de rest niet zo heel moeilijk meer, zal vooral veel typwerk zijn dan.

Quote
rogier: Met interessant bedoel ik dat het voor spotters meerwaarde heeft als de omloop bekend is. Wat dat is zal voor iedereen verschillen, maar voor mezelf denk ik dan vooral aan treinseries waar verschillende soorten materieel worden ingezet: als ik ICL wil gaan fotograferen is het handig om te weten in welke treinen die dingen rijden, dat geldt ook als ik uitruk om het setje SGM-II in de 19800 te doen, om even twee voorbeelden te noemen.
ome even hierop te reageren, Daan1714 en ik hadden een plan opgezet om omlopen in de 2800 te gaan reconstrueren, toen we alleen redelijk ver waren bleek dat een groot deel van de drgls in somda niet klopten, maar als meer mensen zouden helpen en als webguy weer een scriptje zou willen maken moet de noordoost met genoeg spots wel in een maandje te maken zijn

Omlopen van de 1500/5800/7200 ed zijn makkelijker te maken, daar gaan we ook aan beginnen over een paar weken

Laatst bewerkt door treinfan op 07-12-2007 08:32
 

07-12-2007 08:52:54
mdeen
mdeen
Quote
aestudent: Het idee is om ooit de omlopen af te leiden aan de hand van de spots. Hoe dat theoretisch zou moeten is al grotendeels duidelijk, maar voorlopig is er geen tijd om dat in de praktijk te brengen. Er zijn namelijk nog een paar grote bezigheden met hogere prioriteit, zoals het importeren van drgl 2008 en het berekenen van de doorkomsttijden... Dat laatste had ik gehoopt voor drgl 2008 klaar te hebben, maar de resultaten laten nog steeds wat te wensen over, dus ook dat gaat nog even duren.

Nou, het mechanisme van voorspellingen is in Somda aanwezig. Ik neem tenminste aan dat de oude code daarvoor niet is weggegooid.
Het enige wat je dus moet hebben is een volledige omloop. Zoals sommigen al aangeven is dat voor bepaalde treinseries simpel, voor andere wat lastiger.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er een soort Wiki systeem zou komen waar mensen de omloop van een treinserie in kunnen geven en die dan gebruikt wordt. Iets wat je uiteraard op gegeven moment moet kunnen bevriezen om ongewilde edits of vandalisme te voorkomen.

Afleiden uit de spots is denk ik lastig. Uiteraard zijn er dagen en omlopen dat spots erg logisch zijn, maar ik heb toevallig eens voor woensdag de spots van de 322xx opgeschreven, en je ziet gewoon dat er veranderingen in de omloop optreden die maken dat je (denk ik) programmatisch er niet altijd kaas van kunt maken.
Omlopen zijn met observatie denk ik beter uit te vinden dan via spots, en ik denk dat de community hier wel zo is dat als er een paar treinseries na een paar dagen niet "geomloopt" worden, er altijd een paar mensen zijn die specifiek daarvoor op stap gaan
 

07-12-2007 11:13:42
rudolfph
rudolfph
Euh, volgens mij zijn de spots toch een soort "verslag" van de observatie? Lijkt me vreemd dat je dan met spots geen omloop kunt maken en met observatie wel .  

07-12-2007 11:34:06
mdeen
mdeen
Omdat je altijd vreemde dingen in de omloop hebt. Een stel dat gewisseld wordt of een verstoring of zo.

Zo was er in een van de omlopen van de 32200 eerst de 7203 (32219), toen 7352 (32231 en 32238), daarna 7203+7356 (32243).
Of ik heb de omloop verkeerd, of er is gewoon met de stellen geschoven.
En mijn omloop is niet verkeerd want voor andere omlopen klopt het wel (en de omloop is gewoon zo klaar als een klontje).

Dit soort situaties zijn programmatisch wel af te vangen als je weet wat de omloop is, maar om op basis hiervan een omloop te gaan samenstellen is erg lastig. Je zult gewoon de verkeerde omloop krijgen.
En het is maar de vraag of je programmatisch de juiste omloop kunt vaststellen als ik zeg dat trein 32221 en 32240 door dezelfde trein zijn gereden. Als nu alle treinen gespot zijn ligt dat anders.

Daarom denk ik dat het beter is om met de hand een omloop te maken die logisch lijkt (of die je in de praktijk gezien hebt), en die kun je dan altijd nog geautomatiseerd controleren (waarbij je de ongerijmdheden met de hand uitzoekt).
 

07-12-2007 11:34:27
treintim
treintim
Het lijkt mij heel leuk en mooi om de omlopen terug te hebben.%02% Vroeger vond ik het prachtig dat als je bij de ingraving te Ede-Wageningen wilde gaan spotten, je als spotter zo kon mikken op wanneer er nou eens een ICRm-stam langs zou komen temidden van de vele VIRM's.

Ook heb ik bepaalde stelletjes ICM die ik volg, omdat ik daar een bepaalde ervaring mee heb gekregen tijdens de reis.

En natuurlijk hou ik er van om bepaalde stammetjes ICB te volgen. Er was in de zomervakantie een tijd waarin een ICB-stam reed met direct achter de eloc 2 Interregio-rijtuigen (met lichtblauwe band over de ramen heen). Dat vond ik een hele mooie stam, die ook aan vroeger doet terugdenken, en die wilde ik daarom graag spotten. Met omloop-berekenaar op Somda zou dit wellicht eens een keer gelukt zijn (deze zomervakantie helaas niet).

Ook vind ik het leuk dat de doorkomsten weer mogelijk worden gemaakt. Dat lijkt me wel veel werk om te maken met al die goederentreinen tegenwoordig (vandaar ook wel respect), maar het zou zeker wel handig zijn. Nu kijk ik steeds op Rolandrail voor de tijden dat ACTS Zwolle passeert bijv. en schrijf ik dat op briefjes. Met de doorkomsten erbij op Somda zou dat allemaal een stuk makkelijker worden voor elke spotter, en minder tijd kosten.

Groetjes,
Tim.

Laatst bewerkt door treintim op 07-12-2007 11:42
 

07-12-2007 12:10:28
aestudent
aestudent
Quote
Tim: Dat lijkt me wel veel werk om te maken met al die goederentreinen tegenwoordig...
Helaas moet ik je meteen weer uit de droom helpen, want de doorkomsttijden waar ik over praat zijn slechts die van de reizigerstreinen die nu in Somda staan. Andere dienstregelingen kunnen/mogen op het moment niet in de database opgenomen worden (details ga ik hier niet geven!)...

Wat betreft de omlopen: uiteraard ben ik me ervan bewust dat de omlopen lang niet altijd netjes aangehouden worden, maar in principe zou de meest voorkomende (en mogelijke) combinatie van treinnummers in de spots de juiste moeten zijn. Echter, als er genoeg gebruikers bereid zijn om handmatig de omlopen bij te houden, dan moeten Peter en ik misschien eens met elkaar praten over een soort van 'Wiki' als hier voorgesteld. Sowieso moet er het e.e.a. in de code aangepast worden om 'nieuwe' omlopen mogelijk te maken...

Laatst bewerkt door aestudent op 07-12-2007 12:11
 

07-12-2007 13:17:55
mdeen
mdeen
Ik denk dat een Wiki systeem wel kansen heeft.
Het is of dat, of de beheerders van Somda moeten alles zelf doen, en met alle respect: dat gaat altijd meer tijd kosten.

Ik denk dat je moet nadenken over het formaat van zo'n omlooplijst (misschien hetzelfde als hoe NS hem aanleverde, kan me niet indenken dat daar patent op zit) en die dan zo beschikbaar stellen dat edits automatisch opgepikt worden.

Ik kan me indenken dat je bang bent voor vandalisme, misschien is een "omloperstatus", analoog aan moderatorstatus gewenst. Dat je dus altijd controle hebt over wie veranderingen maakt en dat je mensen die het bewust (of herhaaldelijk onbewust) fout doen kunt uitsluiten.
 

07-12-2007 13:23:11
hvondelen
hvondelen
Quote
lucky: We hebben al de gewoon aankomsten en vertrekken van de stations. Waar koen mee bezig is om de doorkomsten. (treinen die ergens voorbijrijden maar niet stoppen) toe te voegen. De meeste spotters van reizigerstreinen staan op de wat grotere stations, waar de meeste treinen stoppen.


Ooh, sorry dat had ik niet begrepen maar het is wel heel erg handig vind ik
Zeker als je bijvoorbeeld op een station als Weesp staat te spotten, hier komen IC's langs naar Shl en Asd, soms is het induidelijk welke dan naar/van Asd gaat/komt en welke naar/van Shl.

Laatst bewerkt door hvondelen op 07-12-2007 13:27


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

07-12-2007 13:44:01
admin
Moderator
admin
Een rechten-systeem is sowieso niet zo moeilijk. Een dergelijke Wiki is ook in Somda in te bouwen, dan kan de data ook nog gebruikt worden in andere functies.
Het is mogelijk om dan per gebruiker in te stellen wie bepaalde omlopen bij mag werken.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

07-12-2007 21:55:00
lucky
lucky
Quote
mdeen: Omdat je altijd vreemde dingen in de omloop hebt. Een stel dat gewisseld wordt of een verstoring of zo.

Zo was er in een van de omlopen van de 32200 eerst de 7203 (32219), toen 7352 (32231 en 32238), daarna 7203+7356 (32243).
Of ik heb de omloop verkeerd, of er is gewoon met de stellen geschoven.
En mijn omloop is niet verkeerd want voor andere omlopen klopt het wel (en de omloop is gewoon zo klaar als een klontje).

Dit soort situaties zijn programmatisch wel af te vangen als je weet wat de omloop is, maar om op basis hiervan een omloop te gaan samenstellen is erg lastig. Je zult gewoon de verkeerde omloop krijgen.
En het is maar de vraag of je programmatisch de juiste omloop kunt vaststellen als ik zeg dat trein 32221 en 32240 door dezelfde trein zijn gereden. Als nu alle treinen gespot zijn ligt dat anders.

Daarom denk ik dat het beter is om met de hand een omloop te maken die logisch lijkt (of die je in de praktijk gezien hebt), en die kun je dan altijd nog geautomatiseerd controleren (waarbij je de ongerijmdheden met de hand uitzoekt).


Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar dat hoor ik dan wel. Zoals jij meldt gaan de stellen uit de omloop. Dit hadden we vroeger met de officiele omlopen natuurlijk ook. Het interssante is dan om te kijken wat stellen doen als ze uit de omloop raken. (Om wat voor reden dan ook) Aan de andere kant. Ik kan me nog niet precies een voorstelling krijgen wat nu de bedoeling is van het omloop systeem. (De manier doet daarbij niet zo terzake, wiki of andere manier. )

Kunnen we dan op dezelfde manier doen als vroeger? Het bekijken van de omloop en de omloop wijzigen door middel van spots, of alleen standaard omlopen zonder stel nummers erbij?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-12-2007 09:31:08
treinfan
treinfan
De bedoeling is natuurlijk dat de omlopen in Somda worden gezet zoals het vroeger in somda aanwezig was.
maar dat zal nog wel even duren, er zullen dus aparte topics komen voor de diverse omlopen.
Peter, zou jij hier een nieuwe forumcategorie voor willen maken dat het niet mij vragen over omlopen allemaal komt te staan