9800 stoptrein Den Haag C - Utrecht C
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
15-10-2007 22:22:39
floriss
floriss
Ik heb in de titel nog stoptrein gezet, hoewel het me de laatste tijd is opgevallen dat hier ook regelmatig Sprinters rijden. Is dit sinds de bladwijziging van september? Hoeveel (gekoppelde) Sprinters rijden er op dit traject? Ik weet in ieder geval dat er twee setjes Sprinters rijden. Ik moet de laatste tijd nogal eens in Woerden zijn en meestal tref ik dan de Sprinters van 9.06 uur van Utrecht naar Den Haag. In Vleuten kruisen we vervolgens de tegentrein, die ook uit Sprintermaterieel bestaat welke om 9.24 uur in Utrecht arriveert.  

15-10-2007 22:26:29
dumpy_dump
dumpy_dump
Wat is nou precies je vraag?
Er rijden sinds 10 september inderdaad twee setjes Sprinters, zoals in de Opvallende dingen al een paar keer vermeld is. Welke treinen ze rijden is vast wel te vinden met behulp van Recente Spots.
 

15-10-2007 22:56:52
noof
noof
Ben nog niet anders dan T & V tegengekomen..  

16-10-2007 18:49:25
geertw
geertw
Ik zag volgens mij gisteravond nog SGMm-III+SGM-II rijden in de 9800 (precieze trein weet ik niet meer).  


16-10-2007 20:24:11
stephan90
stephan90
Even wat duidelijkheid bij deze
Doordeweeks horen er 2 sprintersetjes te rijden in de 9800. De eerste als 3+3 en de andere als een losse 3. In de dagelijkse praktijk klopt daar meestal weinig van en rijdt er regelmatig een banaan mee. Ook de losse 3 wordt vaak versterkt. En ik heb driemaal per week de 9831 (die op papier als 3+3 rijdt) en zie dan ook de 9824 passeren (op papier een losse 3), dus ik heb de nodige ervaring daarmee Ook 's middags heb ik regelmatig een Sprinter.

Daarnaast rijden er volgens omloop twee setjes met 3x V en een set met T+V. Maar in welke treinen deze horen te rijden weet ik niet en heb ik me eigenlijk ook niet echt mee bezig gehouden. Het enigste wat me opvalt is dat er soms een V ontbreekt en dat is op sommige tijdstippen niet leuk

Stephan

Laatst bewerkt door stephan90 op 16-10-2007 20:24
 

16-10-2007 23:26:59
webguy
webguy
Overigens lijkt het me dat de eerste poster niet het verschil snapt met het treintype Sprinter en het treinmateriel Sprinter. Zo'n wit-blauw-gele trein (met stickers 'Sprinter') op een bepaalde dienst betekent niet dat het een 'Sprinter' is in plaats van een stoptrein. Zo'n trein kan ook op rijden als een Intercity, stoptrein en sneltrein...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

18-10-2007 22:21:57
floriss
floriss
Stephan90 bedankt voor je reactie, jouw antwoord was precies hetgeen wat ik wilde weten.
Dumpy-Dump de vraag zoals ik hem had gesteld is door onze mede-forumlid Stephan90 beantwoord. De rest van het verhaal was een constatering in aanvulling op mijn vraag.
Webguy, als liefhebber van Sprintermaterieel en die liefde gaat terug tot in de tijd dat ze nog gewoon geel/grijs waren met de rode sprinterbanken erin, is het verschijnsel Sprinter (type materieel en type trein) voor mij compleet helder.
Het mooie is zelfs, dat de keren dat ik afgelopen weken in het sprintermaterieel SGMmIII heb gezeten als stoptrein naar Woerden, de elektronische stem van de halte informatie, het had over de Sprinter, het treintype, van Utrecht naar Den Haag. Gezien de inrichting van het materieel, zou ik je niet willen aanraden om hiermee een Intercitydienst te gaan rijden. Die mensen in de 5800 zijn ook al niet echt blij met die Sprinters, SGMm, als sneltrein..... Op trajecten waar de Sprinter, SGMIII, alleen de stoptreindiensten rijdt, zoals bijvoorbeeld de Zaanlijn, wordt er ook niet meer gesproken over stoptreinen, maar over sprinters.
 

18-10-2007 22:33:00
geertw
geertw
Zo staan ze ook op de CTA's en zo worden ze ook door Tuffie genoemd


http://www.ovinnederland.nl/
 

18-10-2007 22:35:19
mikos
mikos
Mag ik even duidelijk maken dat dat wat er door de elektrische omroep wordt omgeroepen afhankelijk is van de treinserie waar in gereden wordt? In de 5800 (Amf-Asd) is het gewoon de Sneltrein (zo wordt het ook omgeroepen) en vervolgens gaan die stellen door als Sprinter naar Utg (wat ook weer zo wordt omgeroepen), dus het gaat daarbij absoluut niet om het treinmaterieel...


www.ov-ervaringen.nl
 

19-10-2007 09:57:04
aestudent
aestudent
In de 3900 roept mevrouw dan ook gewoon 'intercity' om in de SGMm. %08%  

19-10-2007 20:27:46
daan1714
daan1714
Vandaag een set van 2x SGMm en een set van SGMm+SGM-II gezien in de 9800.  

20-10-2007 16:20:51
floriss
floriss
Okee, bedankt, ik wist niet dat ze al zover waren dat het halte-informatiesysteem voor meerdere treinseries geschikt is gemaakt.
Overigens zijn de 5800 en 3900 duidelijke uitzonderingen wat betreft de inzet van SGMm. Bij die laatste is dat volgens mij op bepaalde tijdstippen uit oogpunt van sociale veiligheid. De weeffout met de 5800 wordt in december al rechtgetrokken als de sneltrein een sprinter wordt. (Er vanuit gaande dat de materieelinzet in 2008 dezelfde blijft)
Dat het absoluut niet om het treinmaterieel gaat, wil ik toch even corrigeren. De voormalige sprinterdienst Amsterdam C - Uitgeest via Haarlem (een van de eerste trajecten waar de sprinterformule werd ingevoerd!) heet door het verdwijnen van de SGMm's naar de 5800 weer gewoon stoptrein. Er is dus wel degelijk een koppeling tussen de inzet van SGMm en het gebruik van het treintype Sprinter, zie de Zaanlijn, Hoekse Lijn en volgens mij ook Baarn - Utrecht C. Absoluut zou ik eerder vervangen door niet altijd.%02%

SGMm rijdt in de 9800, daar het me is opgevallen in ieder geval op werkdagen de treinen van 9.06 uur, 9.36 uur, 16.06 uur en 16.36 uur van Utrecht C naar Den Haag C. De eerste en derde met SGMm III + SGM II, de tweede en vierde met twee keer SGM III
 

20-10-2007 16:27:14
treinfan
treinfan
Een trein mag alleen sprinter heten als er in alle treinen planmatig sprinters in rijden  

20-10-2007 19:01:15
robbertc
robbertc
... en ook daadwerkelijk op alle tussengelegen stations stopt. Hierdoor komt ook het probleem dat de inzet van (nieuwe) sprinters eigenlijk niet in de (1)6000 kan (volgens de huidige drgl), omdat de laatste station Lunetten overslaat, en dus niet stopt op alle stations, en dus niet in de sprinter-formule past. (nu weer ontopic, dit gaat niet meer over de serie 9800 )

Laatst bewerkt door robbertc op 20-10-2007 19:02
 

22-10-2007 19:20:45
rogier
rogier
Ik heb vandaag tussen het sommen maken door het omloopje van de losse SGMm in de gaten gehouden. Het gaat om deze dienst:
9819 Gvc Ut 05.23 06.23
9814 Ut Gvc 06.36 07.35
9829 Gvc Ut 07.55 08.53
9824 Ut Gvc 09.06 10.05
9839 Gvc Ut 10.25 11.23
9834 Ut Gvc 11.36 12.35
9849 Gvc Ut 12.55 13.53
9844 Ut Gvc 14.06 15.05
9859 Gvc Ut 15.25 16.23
9854 Ut Gvc 16.36 17.35
9869 Gvc Ut 17.55 18.53
9864 Ut Gvc 19.06 20.05
9879 Gvc Ut 20.25 21.23
9874 Ut Gvc 21.36 22.35

De bevindingen:
- trein 9829/24 met Y2 + Y3 (tweetje aan de Ut-zijde)
- treinen 9839/34/49/44 met alleen Y3
- trein 9859 weer combinatie Y2 + Y3, Y2 aan de Ut-zijde.

Afgaande op de recente spots zouden normaliter ook de 9854/69 met Y2 + Y3 rijden. Verder lijkt het er op dat de 9864 dan weer uit een solo SGMm bestaat. Rest de vraag of de 9819/14 uit drie, danwel vijf bakken bestaat.

Laatst bewerkt door rogier op 22-10-2007 19:36
 

22-10-2007 19:32:45
geert
geert
9889 en 9884 rijden nooit met SGMm. Overigens keert de 9889 ook niet op 9884. Het mat van 9889 gaat leeg naar Utcw en dat van 9884 komt volgens mij van OZ (1xV).

Groetjes,
Geert.
 

22-10-2007 19:36:12
rogier
rogier
Dank voor de aanvulling, ik pas het aan.