Verstoringen lijnen Achterhoek
Forum: Algemeen - Algemeen
30-06-2008 18:41:49
Dre
Dre
Quote
marvinkok: Waarom wordt Zv-Dtc niet 'gewoon' dubbelspoor? Syntus wil het graag en heeft het materieel om meer ritten te rijden.

Ik heb laatst hele andere verhalen opgevangen... Zo dik zit men niet in het materieel. Of de NS moet weer eens lief aangekeken worden...

Laatst bewerkt door Dre op 30-06-2008 18:42
 

13-08-2008 18:58:25
marvinkok
marvinkok
Quote
Seinstoring Arnhem - Winterswijk
Tussen Arnhem en Winterswijk moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Door een seinstoring rijden er tussen Arnhem en Winterswijk minder treinen.

Toelichting voorval:

Seinstoring Arnhem - Winterswijk
Er is geen toelichting voorval.

Bron: www.prorail.nl


Dacht dat ze juist laatst een boel koper hadden vervangen door glasvezel om dit soort dingen te voorkomen?
 

13-08-2008 19:18:32
gertjan
gertjan
Daar heeft het glasvezel niet mee te maken. Zowel met koperen als met glasvezel kabels kan je een detectiestoring krijgen.  

14-08-2008 01:19:32
kleine_man
kleine_man
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar heb wel wat interressante zaken voorbij zien komen.

De oorzaak van het probleem gaat 2 kanten op, maar komen gedeeltelijk ook weer bij elkaar.

Het eerste probleem is Syntus (SYNergie Trein en bUS) zelf. In de jaren '90 was het openbaar in de achterhoek op sterven na dood. Toen in 1996 (?) Syntus opgericht is door de NS en het toenmalige MidNet/OostNet zijn er grote wijzigingen doorgevoerd in de het OV in de achterhoek. Zo zijn alle parallelle buslijnen opgeheven en zijn de dorpskernen met andere buslijnen met elkaar verbonden. Het zogenaamde visgraatmodel werd ingevoerd. Alle buslijnen lopen van/naar een treinstation. De besparing die dit opleverde werd gebruikt om de uursdienst Arnhem-Winterswijk uit te breiden naar een halfuursdienst en in de spitsen een kwartier dienst tussen Arnhem en Zevenaar (later Doetinchem). Er werd verwacht dat het aantal reizigers gelijk zou blijven en wellicht iets zou gaan stijgen. Echter de mensen in de achterhoek (vooral tussen Doetinchem en Arnhem) zagen een verbetering in het OV en gingen hiervan steeds massaler gebruik maken. Zelfs in niemands natte droom kwam er zo'n forse stijging van het aantal reizigers voor als wat er nu gerealiseerd wordt. Vanaf Zevenaar zitten de treinen gewoon vol. Ondertussen zijn de nieuwe botsnormen in Nederland van kracht geworden en dus kunnen er geen nieuwe LINT's meer besteld worden. Overschakelen op ander materieel is niet gunstig want als een zwaard van Damocles hangt er een nieuwe aanbesteding in de lucht. Het is allerminst zeker dat Syntus deze gaat winnen.

Het tweede probleem heet Prorail, ze hebben letterlijk hun neus opgehaald voor Syntus en de situatie te lang genegeerd. Sinds Syntus is gaan rijden tussen Arnhem en Winterswijk heeft er nog nauwelijk planmatig groot onderhoud plaatsgevonden op deze lijn. De laatste grote wijziging stamt uit de tijd dat de Buffels geintroduceerd werden op deze lijn. Met de komst van de LINT'tjes zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd, maar meer ook niet. Nadat de LINT'tjes net begonnen met rijden waren er inderdaad problemen met de detectie, maar deze zijn nagenoeg opgelost. De hele infrastructuur is grotendeels verouderd en niet meer toereikend voor de huidige situatie en moet daarom vervangen worden. Er worden alleen maar houtje-touwtje oplossingen bedacht/uitgevoerd en daarmee kan de dienst weer door. Een structurele oplossing komt er echter niet en dat begint zich nu helaas te wreken.
Dan komt ook nog vaak voor dat de ICE vertraagd (voor goederentrein vertraagd/extra) de grens overkomt en dat staat men in Zevenaar te wachten. In de spits is het dan moelijk op te lossen, buiten de spits zijn er enkele verkeersleiders die zeer creatief het probleem aanpakken.

Dan komen de problemen bij elkaar. Door de verstoringen moet het materieel extra werken. Het lijkt mij namelijk op lange termijn niet gezond voor materieel om volbeladen vertragingen eruit te gaan rijden. Het materieel wordt ongezond gebruikt en de meeste stellen beginnen aan een revisie te komen. Er wordt nu wel iets aan de stellen gedaan en volgens mij is daardoor de uitval door een defecte trein afgenomen.

Dan nu het goede nieuws. Na lang drukken en draaien is het dan eindelijk gelukt om het inhaalspoor in de Huet te realiseren. Ook worden er iig in Wehl nieuwe (hogere snelheids)wissels geplaatst. Hiermee moet het mogelijk zijn om de dienst tussen Zevenaar en Doetinchem betrouwbaarder uit te kunnen voeren.

Dit zijn de kernen van het probleem volgens mij. Om beide knelpunten op te lossen is er veel politieke wil, moed en een lange adem nodig.

Groet Patrick
(PS: Ik heb niets tegen de medewerkers van Prorail)

Laatst bewerkt door admin op 01-03-2009 23:08, reden: Hoofdletters en bijnamen worden niet op prijs gest
 


01-03-2009 22:29:01
fabrierban
fabrierban
Dit item kan weer eens van stal worden gehaald.
Het is sinds een uur of zes weer helemaal mis tussen Zevenaar en Winterswijk.
Wanneer zou ProRail hier nu eindelijk eens iets aan gaan doen
 

01-03-2009 23:08:15
admin
Moderator
admin
Zullen we eerst eens kijken of de problemen nog wel structureel zijn?!
Op elke lijn is wel eens een verstoring. Ruim 6 maanden geen verstoring lijkt me toch een prima resultaat voor een "problemen-lijn". Zolang de huidige storing op zichzelf blijft staan mag het wat mij betreft een incident genoemd worden...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

01-03-2009 23:13:44
tochjo
tochjo
Het is zeker niet zo dat er de afgelopen maanden geen storingen zijn geweest op deze lijn, die worden alleen niet allemaal in dit topic aangekaart. Bij de Opvallende dingen van 1 maart maakt iemand melding van eenzelfde probleem een week geleden. Daarnaast liep ik op 15 januari 's avonds ruim drie uur vertraging op, eveneens met een soortgelijke storing. Dan hebben we het nog niet over alle 'gewone' sein-, wissel- en overwegstoringen die reizigers op deze lijn (waaronder mijzelf) blijven achtervolgen. Het woord structureel lijkt me hier wel op zijn plaats.  

02-03-2009 08:36:07
dennistd
dennistd
Volgens mij is het een hele tijd goed gegaan, maar de laatste tijd is het steeds vaker weer mis  

08-03-2009 23:08:01
marvinkok
marvinkok
Inderdaad:
Quote

Sein+overwegstoring Zevenaar en Winterswijk
Tussen Zevenaar en Winterswijk moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Door een sein- en overwegstoring rijden er tussen Zevenaar en Winterswijk minder treinen.

Bron: www.prorail.nl



Zijn dit wederom de overwegen rond Dtc? In dat geval is er zeker wel structureel wat aan de hand.
 

11-03-2009 15:23:38
keesje
keesje
Ach, zo slecht gaat het niet de laatste tijd hoor. Een overzicht van de infrastoringen deze maand:

01-03 18.00-23.55 uur: overwegstoring Dtc-Did
05-03 21.45-00.10 uur: sein- en overwegstoring Dtc-Ww
06-03 14.20-14.35 uur: rijrichtingstoring Zv-Dtc
08-03 22.00-01.00 uur: sein- en overwegstoring Zv-Did
09-03 10.30-11.50 uur: wisselstoring Dtc
09-03 19.15-21.55 uur: sein- en overwegstoring Va-Zv
11-03 vanaf 15.00 uur: sein- en overwegstoring Zv-Ww
 

22-07-2009 20:11:00
robbie065
robbie065
Pff. Hmm. Linjtes, Buffels, Plan U, ATB-EG, ATB-NG

Wat mis ik die tijd met de blauwe engel. Niks detectie. Niks ATB. Lekker kachelen en alles deed het. Het klopt dat de hele lijn is verouders. Als syntus/prorail besluiten om het hele trace te vervangen ligt alles 2 a 3 weken eruit. Maar dan heb je ook alles nieuw. Als je nu ook al hoort: elektrificatie dan is het einde in zicht van het dieseltijdperk op de lijn Winterswijk - Arnhem. Maar dan wel dubbelspoor. Er komt iets groots aan, maar dat de lijn aangepakt gaat worden is zeker. Alles hangt nu af van de overheid.

De 186 staat er nog.. Maar dat is van de lang vervlogen tijden dat er weinig storingen waren.....
 

22-07-2009 22:27:40
thom
thom
En zelfs die 186 heeft inmiddels ATB bijna... %08%  

01-10-2009 17:11:37
bjornl
bjornl
Niet helemaal het juiste topic, misschien, maar ik zie zo geen betere:

Er komt voorlopig geen algehele spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem; de provincie wil wel, maar heeft het geld niet. Wel wordt bij Wehl het dubbelspoor uitgebreid tot een lengte van 1 km.

Bron: De Gelderlander http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/5591832/Nog-geen-dubbelspoor-ZevenaarDoetinchem.ece

Laatst bewerkt door bjornl op 01-10-2009 17:13
 

14-05-2010 19:18:51
taigagaai
Moderator
taigagaai
Even het stof van dit topic afblazen, want het is wel weer actueel:
De huidige problemen komen doordat de Linten magneetremmen hebben en die storen de assentellers... Zie ook http://www.gelderlander.nl:80/voorpagina/achterhoek/6678110/Prorail-hoofdoorzaak-storingen-gevonden.ece
 

14-05-2010 19:37:03
superboer
superboer
Wel appart dat die testritten met DM'90 werden gereden...  

14-05-2010 20:44:09
keesje
keesje
Hoe komt Prorail er dan eerst bij dat het om kinderziektes gaat? Typisch geklets van de eerste de beste woordvoerder. Iets transparanter mag Prorail ook wel zijn en dan druk ik me netjes uit.  

14-05-2010 20:57:56
keesje
keesje
Zie nu pas dat er een enquete wordt gehouden in De Gelderlander over die mooie kinderziektes:

Storingen op lijn Arnhem-Winterswijk zijn 'kinderziektes'
Sinds de technische verbetering van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk lijkt het aantal storingen alleen maar toegenomen. ProRail spreekt van 'kinderziektes'. Dat is:

* toch logisch! Het zal best wel goed komen. 11%
* een aanfluiting, gezien het feit dat ze 2,5 jaar met die lijn bezig zijn geweest. 89%

Totaal aantal stemmen: 683
 

14-05-2010 21:48:11
cuijk
cuijk
Quote
bjornl:
Er komt voorlopig geen algehele spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem; de provincie wil wel, maar heeft het geld niet. Wel wordt bij Wehl het dubbelspoor uitgebreid tot een lengte van 1 km.

Bron: De Gelderlander http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/5591832/Nog-geen-dubbelspoor-ZevenaarDoetinchem.ece


Tja.... van het kabinet zou in de 30 (?) contractsector-spoorlijnen van Nederland 54 miljoen worden geïnvesteerd..... dat is 1,8 miljoen per lijn. Praat eens met wat bedrijven die spoorlijnen bouwen, en je weet hoeveel je krijgt voor dat bedrag! Dus die verdubbeling.... tja....
En als daarbovenop die mevrouw van Haaren vd provincie + de rest vd provincie besluit, om de provinciale gelden toch vooral in een prestigieus project als de OV-terminal Arnhem te steken, dan is het provinciale geld voor investeringen in spoorinfra al gauw op, he!
Dat zal van Haaren wel bedoelen, als ze in de Gelderlander zegt: "Ik wil het ook" , zei Van Haaren, "maar ik heb er geen geld voor."
Da's duidelijke taal....

Laatst bewerkt door cuijk op 14-05-2010 22:11
 

14-05-2010 22:38:11
gummbahla
gummbahla
Quote
taigagaai: Even het stof van dit topic afblazen, want het is wel weer actueel:
De huidige problemen komen doordat de Linten magneetremmen hebben en die storen de assentellers... Zie ook http://www.gelderlander.nl:80/voorpagina/achterhoek/6678110/Prorail-hoofdoorzaak-storingen-gevonden.ece

Als dat van die magneetremmen werkelijk waar is, vind ik dat behoorlijk schokkend. Bij zo'n grondige verbouwing van de lijn als nu heeft plaatsgevonden, mag je verwachten dat dit soort zaken van te voren getest, danwel onderzocht zijn. Het betreft hier tenslotte geen nieuw materieel en volgens mij bestaan assentellers ook al langer dan vandaag. Dat de combinatie misschien nieuw is, is natuurlijk geen excuus.

Laatst bewerkt door gummbahla op 14-05-2010 22:38
 

14-05-2010 23:04:28
broek53
broek53
Het meest vreemde is dat dezelfde assentellers al anderhalf jaar op proef liggen van Zevenaar tot en met Didam.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-05-2010 23:04
 

14-05-2010 23:52:38
mren
mren
Zou het kunnen dat er door de nieuwe beveiliging meer snel/noodremmingen plaats vinden waardoor de magneetremmen daadwerkelijk in actie moeten komen? Zo heb je na een enkele ATB-remming al direct de handel in de storing.

(Dit alles als gok zonder exacte info over aard van de recente werkzaamhedem)
 

15-05-2010 14:16:34
maurits
maurits
Bij welke kringloopwinkel heeft Prorail nu assentellers gekocht die niet tegen magneetremmen kunnen, of heeft Bert Klerk zelf weer wat zitten solderen Wat een aanfluiting...

Binnenkort plaatst Prorail seinen die niet tegen voorbijrijdende treinen kunnen en dan omvallen, het is weer een mateloos gepruts.

Laatst bewerkt door maurits op 15-05-2010 14:16


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-05-2010 14:32:05
broek53
broek53
Zoals gezegd: er zijn assentellers van General Electric in gebruik, die zo'n anderhalf jaar op proef al gefunctioneerd hebben van Zevenaar tot Didam (zonder deze probelemen).  

15-05-2010 14:57:14
maurits
maurits
Daar hebben dus ook al heel wat Linten over heen gereden. De vraag is dus of de Prorail-storingen die ook voor de renovatie veelvuldig aanwezig waren, door de magneetremmen kwamen of (zoals eerder gedacht) door slechte bekabeling.

Maar al met al krijg ik met het magneetremmenverhaal een beetje het idee dat Prorail de schuld in de schoenen van de vervoerder wil schuiven en dat Syntus maar wat extra DM'90 moet bijhuren omdat onze infrabeheerder, voor de zoveelste keer, haar spullenboel niet op orde heeft.

En helaas voor Prorail, volgens mij hebben GTW-tjes ook magneetremmen, dus als Arriva straks komt, is dit gepruts nog zeker niet afgelopen....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-05-2010 15:07:17
bjornl
bjornl
Quote
maurits: Maar al met al krijg ik met het magneetremmenverhaal een beetje het idee dat Prorail de schuld in de schoenen van de vervoerder wil schuiven en dat Syntus maar wat extra DM'90 moet bijhuren omdat onze infrabeheerder, voor de zoveelste keer, haar spullenboel niet op orde heeft.

Dat staat nergens in het bericht. Er staat alleen dat ze vermoeden dat de combinatie assentellers en magneetremmen waarschijnlijk de bron is van de huidige problemen, er staat nergens dat er dan maar niet meer gemagneetremd moet worden.
 

15-05-2010 16:08:55
broek53
broek53
Jawel, en het probleem zal 'm waarschijnlijk ook wel niet zitten in het moment dat er met magneetremmen geremd wordt, want bij mijn beste weten gebeurt dat eigenlijk nooit. Het zou dan dus puur de aanwezigheid van magneetremmen moeten zijn die de zaak verstoort.
Over het diepe wantrouwen jegens de bedoelingen van ProRail: zelfs als men bliksemsnel zo'n strategie bedacht zou hebben (wat uitermate onwaarschijnlijk is), dan nog zou ProRail geen been hebben om op te staan. Het betreffende materieel is toegelaten op het spoorwegnet en als Prr iets aan de baanapparatuur gaat wijzigen, ligt de eis tot compatabiliteit aan die kant.
 

15-05-2010 16:12:09
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Jawel, en het probleem zal 'm waarschijnlijk ook wel niet zitten in het moment dat er met magneetremmen geremd wordt, want bij mijn beste weten gebeurt dat eigenlijk nooit. Het zou dan dus puur de aanwezigheid van magneetremmen moeten zijn die de zaak verstoort.

Wat dat betreft suggereert het bericht juist weer anders:
Quote
“We hebben donderdag aan machinisten gevraagd de magneetremmen niet te gebruiken en we hebben vrijwel geen storingen gehad.”
 

15-05-2010 16:17:59
AlbertP
AlbertP
Magneetrem wordt bij VIRM voor de noodrem gebruikt en niet als normale rem. Of het bij Lint of GTW net zo is weet ik niet, maar het lijkt mij wel. Prorails advies aan machinisten betekent dan gewoon 'gebruik de noodrem niet'. Alsof de machinist bepaalt wanneer een reiziger aan de noodrem trekt...

Laatst bewerkt door AlbertP op 15-05-2010 17:06
 

15-05-2010 16:42:15
keesje
keesje
Prorail lijkt wat dat betreft een beetje de bekende kat in het nauw te spelen nu...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-05-2010 16:43:52
AlbertP
AlbertP
Het wordt tijd dat Prorail eens toegeeft dat men zelf iets fout doet...  

15-05-2010 16:44:04
bjornl
bjornl
Quote
AlbertPool: Magneetrem wordt bij VIRM voor de noodrem gebruikt en niet als normale rem.

Sinds wanneer rijdt Syntus met VIRM in de Achterhoek?
Quote
Het wordt tijd dat Prorail eens toegeeft dat men zelf iets fout doet...

Ik heb in ieder geval nog niet gelezen dat ze ontkennen dat het probleem in de infra zit.

Laatst bewerkt door bjornl op 15-05-2010 16:45
 

15-05-2010 16:59:53
broek53
broek53
Jullie kunnen allemaal niet lezen, c.q. willen kennelijk iets anders lezen dan er staat. Ga gerust je gang, maar aan "ranting" doe ik niet mee.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-05-2010 17:00
 

15-05-2010 17:06:57
AlbertP
AlbertP
@Bjornl: ik heb mijn bericht aangepast.  

15-05-2010 17:24:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Kennelijk zijn er hier een hoop Somda'ers die geen verstand hebben van (de ontwikkeling van) Elektrotechniek...

Een magneetrem is ALTIJD in werking, wel is waar als passief voorwerp, maar er komt altijd een aantal wervelstromen bij vrij.
Een elektromagneet werkt net als een dynamo: stroom kan worden omgezet in kracht/beweging, maar beweging/kracht kan dat ook weer omgezet worden in stroom, in beide gevallen ontstaat er een elektrisch veld.

Kennelijk is de apparatuur hier gevoelig voor, en dat is niets wat met Prorail te maken heeft maar met een ontwikkelingprobleem van de techniek in het algemeen:
De apparatuur word steeds kleiner (en dus gevoeliger) terwijl de krachten steeds groter worden, en op een gegeven moment gaat dat botsen, en komen storingen zoals deze steeds vaker voor.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-05-2010 17:33:45
mren
mren
Meer concreet is het probleem dat de magneetremmen bij Lint'en veel dichter bij de grond hangen dan bij DM'90 en dat gaat schijnbaar mis.  

15-05-2010 17:40:32
keesje
keesje
Zo kan het dus ook: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/586901/ProRail-maakt-excuses-voor-vertragingen.htm

ProRail maakt excuses voor vertragingen

ARNHEM - Spoorbeheerder ProRail biedt in een advertentie in De Gelderlander excuses aan voor de storingen op de spoorlijn Arnhem - Winterswijk.

Reizigers hebben al jarenlang bijna dagelijks te maken met vertragingen tussen Arnhem en Winterswijk. Onlangs zijn werkzaamheden aan de spoorlijn afgerond. Daarmee zouden de storingen voorbij moeten zijn, maar er zijn juist meer vertragingen dan voorheen.

Volgens ProRail gaat het waarschijnlijk nog twee weken duren voordat de problemen op de spoorlijn definitief voorbij zijn.

Laatst bewerkt door keesje op 15-05-2010 18:02
 

15-05-2010 17:58:07
dlm4yjp
dlm4yjp
@ mren: dat zou dan inderdaad ook logisch overeen komen met mijn verhaal, aangezien de wervelstromen afnemen naarmate de afstand groter word.

@ keesje: Prorail zal waarschijnlijk de gevoelige apparatuur verder van de baan gaan plaatsen en de bekabeling tussen het spoor en de apparatuur uitvoeren met een afgeschermde mantel (als dit dan al niet gedaan is). Verder zal er ongetwijfeld een aantal ontstoorders worden geplaatst tussen de bekabeling en de apparatuur zelf.

Maar dat baseer ik alleen op mijn eigen conclusie uiteraard, wat de werkelijk zal doen is uiteraard altijd anders


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-05-2010 18:13:31
keesje
keesje
Bedankt voor jullie uitleg.

Het is te hopen dat wijzigingen aan nieuwe apparatuur niet gaat leiden tot andere/nieuwe storingen. Wat dat betreft link van Prorail om te beloven dat het ongemak waarschijnlijk over 2 weken voorbij is (voor zover reizigers daar dat nog geloven).
 

15-05-2010 18:32:49
ijnte
ijnte
Dit zijn de bewuste assentellers die er nu liggen: http://www.getransportation.com/na/en/docs/830274_doc20008-C_Axel%20Counter%20500_SCA_US_lo.pdf

De kabels zijn bij mijn weten al afgeschermde kabels met een EMC mantel en armering(vrij gebruikelijk). Daarnaast wordt er met een serieel protocol gewerkt tussen het telpunt en het achterliggen de systeem wat interferentie uit zou moeten sluiten (veroorzaakt iig geen gevaar). De systemen die gebruikt zijn, zijn fail-safe systemen, dus als er iets fout gaat ergens in de lijn dan slaat het systeem in een fail-safe mode. Het lijkt er dus op dat het magneetveld van de remmen zicht als een soort extra "as" gedragen (tijdens een remming). Als de trein dan weer optrekt dan komt de trein bij een ander telpunt en dan wordt deze "extra as" niet meer geteld en zo slaat het systeem in storing (sectie blijft bezet tenslotte).

Bij overwegen zijn er b.v. 2 telpunten dicht achter elkaar geplaatst om een gegarandeerde aankondiging te realiseren. Als het ene telpunt dan geen as detecteerd en het andere wel dan gaat de overweg in ieder geval dicht, maar blijft dan ook gesloten omdat het systeem in storing slaat.

Het blijft speculeren natuurlijk, maar het is bijzonder dat het op deze grote schaal mis blijkt te gaan..
 

16-05-2010 01:28:28
ruud.h
ruud.h
ik zal het morgen wel mereken Ga morgen de achterhoek in met Syntus
zie mijn reisje 16 mei

vriendelijke groet Ruud.h
 

15-06-2010 20:10:23
dlm4yjp
dlm4yjp
Zie: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/6839960/Provincie-legt-ProRail-een-ton-boete-op.ece

De centen zijn gaan rollen: 100.000 euro Boete voor prorail door de chaos.
Nog even en er rijden daar helemaal geen treinen meer...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2010 20:19:23
keesje
keesje
In dat kader was er vanmiddag/vanavond ook een storing te melden tussen Ah en Ww. Wie kijkt er nog van op?  

15-06-2010 20:23:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik ga alvast aandelen inslaan van een railbike fabrikant, want dit word echt niks meer zo

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-06-2010 20:23


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2010 21:58:13
R-ekz
R-ekz
Ze kunnen er beter een busbaan van maken%09%  

15-06-2010 22:12:25
mdewidt
mdewidt
Mooie gelegenheid voor demissionaire Camiel (of zijn aanstaande opvolger) om ProRail hierover eens echt stevig aan te pakken.
Het aantal infrastoringen in de Achterhoek is werkelijk misselijkmakend.
Je moet echt medelijden hebben met de treinreizigers aldaar ...


Groeten uit Haspengouw
 

15-06-2010 22:16:33
mdj
mdj
Kunnen ze inmiddels niet beter gewoon die hele lijn opnieuw aanleggen, met de gebruikelijke assentellers ipv leuk uitproberen of het wel werkt?%04%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-06-2010 22:36:24
keesje
keesje
Wat ik niet begrijp is dat het werkelijk de enige lijn is in Nederland waar zich minstens meerdere malen per week een infrastoring voor doet. En dat al jaren lang. Dan is er wel iets struktureel mis daar.

En wat schieten de reizigers op met die boete die de provincie oplegt? Voor extra fietsenstallingen. Extra fietsenstallingen voor een lijn waar reizigers gaan afhaken in plaats van gaan toenemen? De provincie verkwanselt het geld zo dus ook op een rare manier.

Misschien was het een beter idee geweest om die € 100.000 te gebruiken om reizigers tegemoet te komen voor de toch al niet goedkope treinkaartjes waar ze bitter weinig voor terugkrijgen... Alle beetjes helpen.
 

15-06-2010 23:09:54
dh3201
dh3201
Quote
mdewidt: Mooie gelegenheid voor demissionaire Camiel (of zijn aanstaande opvolger) om ProRail hierover eens echt stevig aan te pakken.

De Achterhoek ligt te ver weg van Den Haag en buiten de randstad, dus wat daar gebeurt, interesseert de overheid maar weinig.


Shqiperise-lopers?
 

15-06-2010 23:12:11
mark
mark
Ik zag vandaag in een Lint een poster hangen waarop Syntus haar excuses aanbiedt en de reiziger een presentje aanbiedt. Ze beloven ook dat het in de toekomst niet meer voor zal komen...

Laatst bewerkt door mark op 15-06-2010 23:12
 

15-06-2010 23:13:07
superboer
superboer
Dit zeker: http://www.syntus.nl/nieuws/recht_uit_ons_hart_vergoedingsactie_abonnementhouders_arnhem-winterswijk.aspx ?  

15-06-2010 23:14:20
mark
mark
Dat was hem ja.  

15-06-2010 23:19:34
broek53
broek53
Quote
dh3201:
Quote
mdewidt: Mooie gelegenheid voor demissionaire Camiel (of zijn aanstaande opvolger) om ProRail hierover eens echt stevig aan te pakken.

De Achterhoek ligt te ver weg van Den Haag en buiten de randstad, dus wat daar gebeurt, interesseert de overheid maar weinig.
Heb je ze dat gevraagd?
 

16-06-2010 06:55:30
keesje
keesje
Quote
mark: Ik zag vandaag in een Lint een poster hangen waarop Syntus haar excuses aanbiedt en de reiziger een presentje aanbiedt. Ze beloven ook dat het in de toekomst niet meer voor zal komen...

Syntus biedt excuses aan voor het slechte presteren van Prorail? De wereld op zijn kop!
 

16-06-2010 13:48:32
mdewidt
mdewidt
In die wereld op z'n kop kan Syntus excuses blijven aanbieden voor het slechte presteren van ProRail. Als ik het juist zag, is er momenteel voor de verandering eens een seinstoring/wisselstoring Arnhem-Doetinchem ...


Groeten uit Haspengouw
 


16-06-2010 16:19:53
mren
mren
Quote
keesje:
Quote
mark: Ik zag vandaag in een Lint een poster hangen waarop Syntus haar excuses aanbiedt en de reiziger een presentje aanbiedt. Ze beloven ook dat het in de toekomst niet meer voor zal komen...

Syntus biedt excuses aan voor het slechte presteren van Prorail? De wereld op zijn kop!

Bekende analogie van de bakker: als de meelleverancier slechte kwaliteit levert en het brood niet te eten is, ben je nog steeds klant bij de bakker en klaag je bij de bakker.

Dat de bakker vervolgens een andere leverancier kan zoeken en Syntus niet, is weer een andere kant van het verhaal.
 

16-06-2010 18:21:59
keesje
keesje
Slechte vergelijking. Als de bakker slecht spul van zijn leverancier krijgt dan verkoopt hij dat niet aan zijn klanten en gaat hij naar een andere leverancier.

Syntus heeft wat dat betreft geen keus en is aangewezen op het slecht presterende Prorail, het slecht presterende Prorail of ehhh het slecht presterende Prorail. Maak uw keuze alstublieft!

Syntus kán domweg niet goed presteren doordat zijn leverancier er een rommeltje van maakt en een monopoliepositie heeft en er al die jaren ook zichtbaar niets in positieve zin verandert.

Als de bakker ook slechts een leverancier had dan heeft hij de keus om slecht te blijven presteren of om de boel te sluiten. En dat laatste kan Syntus niet...

Laatst bewerkt door keesje op 16-06-2010 18:22
 

16-06-2010 18:52:03
mren
mren
Quote
keesje: Slechte vergelijking.


Nee hoor: de klant heeft een contract (vvb) met Syntus, niet met ProRail, dus het is Syntus die een tegenprestatie moet leveren.

Vervolgens merk ik inderdaad op dat Syntus geen kant in kan wegens de monopoliepositie van ProRail, maar dat doet verder niets af aan de relatie tussen reiziger en Syntus.
 

16-06-2010 18:54:34
keesje
keesje
Formeel heb je gelijk. Daar zijn we het over eens. Maar dat neemt niks weg van de verantwoordelijkheid die Prorail heeft v.w.b. het leveren van een goed product. En Prorail kan zich er goed achter verschuilen omdat Syntus tenslotte degene is die de reizigers moet vervoeren.  

16-06-2010 18:57:49
mren
mren
Ik denk dat ProRail weinig heeft om achter te schuilen. Het is al jaren mis en ook na vele investeringen. Dus Syntus heeft een reden om ProRail aan te pakken aangezien ProRail niet levert wat ze zouden moeten leveren. En V&W/provincie hebben een reden om ProRail aan te pakken omdat ProRail voor hen de infra beheert en dat blijkbaar niet goed doet.  

08-08-2010 19:31:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Nu ik door het topic heen snuffel valt me in ene wat op, de afgelopen tijd zijn er geen verstoringen meer geweest tussen Ah en Ww

Komt dit per toeval omdat Ah er uit ligt?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-08-2010 19:59:23
NS-APD
NS-APD
Prorail zal wel op vakantie zijn%08%


Werkzaam bij Arriva
 

08-08-2010 20:12:02
wadloper
wadloper
Gisteravond was er nog een wisselstoring tussen Zevenaar Wehl en kort nadat deze storing verholpen was stond er een defecte trein tussen Zevenaar Wehl. Het valt me wel op dat er de laatste paar weken wat minder storingen op dit traject zijn dan voorheen, hopelijk zet die trend een beetje door.  

08-08-2010 20:21:15
Geerrritt
Geerrritt
Zal wel met het weer te maken hebben, dat is in ieder geval wel vaak hier op de lijn, hoe warmer het wordt, des te meer storingen%03%  

09-08-2010 01:31:37
tonnie12
tonnie12
%08%%08%%08%kan de verhoogde inzet van DM 90 hiermee te maken hebben van ma-vr waren op een treinpaar na alle diensten het domein van DM 90%02%

Laatst bewerkt door tonnie12 op 09-08-2010 12:46
 

09-08-2010 22:11:39
daniel81
daniel81
Natuurlijk kan dat. De apparatuur die een paar maanden geleden geïnstalleerd is communiceerde raakte overstuur van de remmen van de Linten (of andersom) dus als er nu geen Linten meer rijden gaat dat vast beter. Btw heeft de provincie nog niet geklaagd dat er daar bijna alleen nog maar 'oude' treinen rijden  

09-08-2010 22:44:15
superboer
superboer
Waarschijnlijk kan men nu kiezen: "Oude" treinen of geen treinen.


Garantie tot aan de voordeur.
 

10-08-2010 11:11:40
Geerrritt
Geerrritt
De linten rijden nog wel gewoon, maar er staan er heel veel aan de kant met defecten, al een lange tijd. Aangezien het hier niet verboden is om met de "oudjes" te rijden vanwege de instap, worden die nu dus ook op Winterswijk - Arnhem ingezet en zijn er ook twee extra gehuurd om het "materiaal gat" op te vangen. Ze buffelen nu ook (bijna) allemaal solo en niet met z'n tweeën rond.  

10-08-2010 11:33:39
gvttreinen
gvttreinen
..en drie Linten zijn actief tussen Tl en Za i.p.v. buffels!

Laatst bewerkt door gvttreinen op 10-08-2010 11:34
 

10-08-2010 13:47:02
kbrandsma
kbrandsma
Quote
Geerrritt: De linten rijden nog wel gewoon, maar er staan er heel veel aan de kant met defecten, al een lange tijd.

Het is deze maand ook niet eenvoudig om de Linten in Blerick te krijgen. Of zijn er wel overbrengingsritten geweest?
 

10-08-2010 13:58:33
tochjo
tochjo
De ritten gaan nu van Ah naar Br (en omgekeerd) via Zp, Dv, Apd, Amf, Ut en Ht. In de Opvallende dingen komen meldingen hiervan regelmatig voor.  

10-08-2010 14:51:30
StationGdr
StationGdr
Quote
gvttreinen: ..en drie Linten zijn actief tussen Tl en Za i.p.v. buffels!

Zijn ze alle 3 aan elkaar gekoppeld of rijden ze los rond?
 

10-08-2010 15:14:57
kniesoor
kniesoor
Voor de dienstuitvoering tussen Tl en Vrk heb je rie stellen nodig.

Laatst bewerkt door kniesoor op 10-08-2010 16:06
 

10-08-2010 15:18:34
AlbertP
AlbertP
Vk %01% Vrk. Tl-Vk heeft Syntus niets te zoeken, dat zijn NS en Veolia.  

10-08-2010 16:07:11
kniesoor
kniesoor
Oh ik dacht heus dat daar Syntus reed!  

01-10-2010 12:22:18
kniesoor
kniesoor
Politiek Oude IJsselstreek eist maatregelen tegen problemen spoor

ULFT - De politiek in Oude IJsselstreek is de problemen op het spoor in de Achterhoek spuugzat.
Dat bleek donderdagavond tijdens de raadsvergadering. Er werd unaniem een motie aangenomen met een oproep aan de verantwoordelijken om de problemen op het spoortraject tussen Zevenaar en Winterswijk zo snel mogelijk uit de wereld te helpen.

Volgens de vijf politieke partijen in de raad worden de treinreizigers structureel benadeeld. Er zou zelfs sprake zijn van een wanprestatie door de spoorbeheerders, valt te lezen in de motie die op initiatief van D66 werd ingediend.

Het college van burgemeester en wethouders kreeg opdracht om een blijvende lobby uit te voeren richting Achterhoekse gemeenten, provincie en rijk om een dubbelspoor tussen Zevenaar en Winterswijk mogelijk te maken.

Ook moet er snel ingegrepen worden om de huidige problematiek op te lossen. "Het probleem is dat er op het genoemde traject sprake is van structureel flinke vertragingen en treinuitval. Dit komt niet ten goede aan de bereikbaarheid van de Achterhoek. De afgelopen week waren weer eens duizenden treinreizigers de dupe", merkte Rigo Overgoor van D66 op. Hij verwees daarbij naar een kabelbreuk op woensdag waardoor de hele dag geen treinen reden tussen Doetinchem en Wehl. Ook donderdag was weer sprake van treinuitval.

Wethouder John Haverdil was blij met de motie. "Dit is inderdaad een groot probleem. Wat ons betreft komt de bereikbaarheid hoog op de agenda in de regio. We steken met z'n allen in op dubbelspoor tussen Zevenaar en Winterswijk." Daar mag het volgens Haverdil niet bij blijven. "Het wordt tijd dat we Duitsland gaan betrekken bij deze discussie. Want waarom ophouden bij de grens als het gaat om bereikbaarheid."

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/7375831/Politiek-Oude-IJsselstreek-eist-maatregelen-tegen-problemen-spoor.ece
 

01-10-2010 12:25:39
broek53
broek53
Tsja, begrijpelijk allemaal. Het akelige met de huidige stand van zaken is dat zo'n motie aannemen zoiets is als stemmen voor (altijd) mooi weer.  

01-10-2010 12:31:46
kniesoor
kniesoor
Normaal ben ik niet snel negatief of niet-oplossingsgericht, maar je mag er nu inderdaad wel van uitgaan dat het helemaal niets zal helpen, zelfs niet als meerdere gemeenten uit de regio samen in opstand zouden komen. Als ze al weten bij wie ze precies moeten zijn?  

02-10-2010 02:53:31
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik denk gedeeltelijk bij ook Voith? Het onderhoud van het DM'90 gaat ook niet voor niets terug naar NedTrain, wat treinuitval zou moeten gaan verminderen.  

04-10-2010 17:13:10
nickeyboy
nickeyboy
Syntus zet langere treinen in

DOETINCHEM - Syntus laat tijdens de ochtendspits langere treinen rijden tussen Arnhem en Winterswijk. De vervoerder heeft twee extra treinstellen gehuurd en neemt een ander onderhoudsbedrijf in de arm.

De afgelopen tijd waren de treinen overvol, doordat Syntus kampte met een tekort aan materieel.

Syntus zegt weinig te kunnen doen aan het grote aantal vertragingen op de lijn. Beheerder Prorail is verantwoordelijk voor het spoor en de seinen. De lijn wordt regelmatig geteisterd door vandalisme.
----------------
T zal mij benieuwen
 

04-10-2010 21:21:24
tochjo
tochjo
Vanochtend treinen 30922 en 30924 met drie stellen.  

09-10-2011 14:53:00
ZJ37
ZJ37
Even een jaartje stof afblazen... In Gelderland heeft men het gehad met Prorail: http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/9635986/Gelderland-wil-af-van-ProRail.ece  

09-10-2011 15:30:11
Michaeldel
Michaeldel
Lijkt me geen goed idee. Als er iets niet goed is voor de kwaliteit is het wel concurrentie op het gebied van spoorinfra, oftewel nog een andere partij is vragen om nog meer problemen. Weer een beetje kort-door-de-bocht-gedachte van deze politieke partijen. Beter lijkt mij de problemen bij ProRail aanpakken, op welke manier dan ook, maar dat is een andere discussie.  

09-10-2011 19:31:13
waalkade
waalkade
Dat Gelderland het gehad heeft met Prorail is een opstapeling van kleine onhebbelijkheden.
Zoals de plannenmakerij rondom station Westervoort en onlangs nog het rapport over de kippelijn.
Dan spelen nog de vele storingen in de Achterhoek.
Vraag me af of Prorail hier veel aan kan doen.
Het is niet Prorail die een beveiliging aanlegt of er onderhoud aan pleegt.
Dat zijn fantastisch presterende bedrijven%08%.
 

09-10-2011 20:12:24
marotrans
marotrans
Maar uiteindelijk is Prorail wel eindverantwoordelijk voor deze 'onderaannemers'! Wordt daar duidelijk ook op aangekeken...

En de provincie Gelderland heeft wel meer vreemde ideeën, zeker als het (wat voor soort dan ook) verkeer betreft. Enig realiteitsbesef is daar nog wel eens zoek helaas.
 

09-10-2011 21:27:02
sjoerd
sjoerd
Quote
marotrans (zo 09 okt 2011 20:12:24 https://www.somda.nl/forum/3533/p359151/): Maar uiteindelijk is Prorail wel eindverantwoordelijk voor deze 'onderaannemers'! Wordt daar duidelijk ook op aangekeken...



Ja, er moet iemand (of iets) de zwarte piet krijgen. Wat vreemd blijft, is dat de treindetectie-techniek die in de Achterhoek is toegepast, niet afwijkt van wat elders is aangebracht. Dat er hier meer storingen zijn, was tot nu toe vaak te wijten aan de assentellers. Een flinke schop van een kwaadwillende tegen die apparaatjes is alweer een verstoring. Ik kan me herinneren dat Syntus werd bejubeld toen ze begonnen... Die lijdt er onder mee!
 

09-10-2011 21:35:44
kleine_man
kleine_man
Dit is zoals eerder gemeld is het een opeenstapeling van verschillende kleine en grotere storingen. Gemiddeld 1x per week een storing is niet niets.

Tel daar bij op dat vanaf het moment dat Syntus actief is in de achterhoek er al veel beloftes geweest zijn om de boel te verbeteren. Dit is nu ongeveer 10 jaar terug. Dus 10 jaar lang loze beloften, die nu eindelijk na lang aandringen opgepakt worden.

In enkele weken tijd tot 2 maal per dag een sein en wisselstoring tussen Ah en Dtc. De verstoringen in Ah net na de omschakeling. Deze waren denk ik spreekwoordelijk de druppels die de emmer deden over lopen.

Ik denk dat de provincie wel een punt heeft. ProRail heeft kansen zat gehad maar heeft verzuimd ze te gebruiken. Dus de provincie gaat op zoek naar andere maatregelen om toch haar zin te krijgen. De provincie zal genoeg voor haar kiezen gaan krijgen als de 2 vervoerders actief gaan worden. Dat zal denk/vrees ik genoeg problemen gaan geven. Dus wil ze alvast de problemen met ProRail opgelost hebben.
 

09-10-2011 21:55:28
marotrans
marotrans
Maar is het aan de provincie om Prorail 'aan de dijk te zetten'?
Volgens mij is het een vaststaand gegeven dat deze organisatie het spoorbeheer doet in Nederland
 

09-10-2011 22:01:52
Bert13
Bert13
De vraag is dan wat er gebeurt als ProRail zijn taken niet nakomt? Het is daarom ergens raar dat alleen de provincie reageert, eigenlijk zou dit landelijk besproken moeten worden, en dan niet met 30.000euro sanctie-tjes komen, maar het probleem gewoon goed verhelpen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-10-2011 22:09:18
sjoerd
sjoerd
Quote
marotrans (zo 09 okt 2011 21:55:28 https://www.somda.nl/forum/3533/p359165/): Maar is het aan de provincie om Prorail 'aan de dijk te zetten'?
Volgens mij is het een vaststaand gegeven dat deze organisatie het spoorbeheer doet in Nederland

Wat de provincie wil is zo ongeveer hetzelfde als Rijkswaterstaat van de wegen afhalen. Omdat ik persoonlijk wel eens baalde van de eenzijdige kijk van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel, heb ik ook wel eens voorgesteld om een Groene Kamer op te richten maar ook dat was vloeken...
Ik zou wel eens feiten willen zien. We hebben alleen maar indrukken en vermoedens om het over te hebben. Dus bijvoorbeeld: Wat is er anders aan de infra? Wat is de oorzaak van de storingen? Is de staat van onderhoud van het materieel werkelijk onder de maat? Wat is het effect van enkelspoor op wat we ermee willen?
Een kwartierdienst op enkelspoor loopt op Dordrecht - Gorinchem ook en komt er ook op Gouda - Alphen. Het kan, maar het is wel kwetsbaar. En hoe komt het dan dat het toch lukt?
 

10-10-2011 00:20:11
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (zo 09 okt 2011 21:27:02 https://www.somda.nl/forum/3533/p359162/):
Quote
marotrans (zo 09 okt 2011 20:12:24 https://www.somda.nl/forum/3533/p359151/): Maar uiteindelijk is Prorail wel eindverantwoordelijk voor deze 'onderaannemers'! Wordt daar duidelijk ook op aangekeken...



Ja, er moet iemand (of iets) de zwarte piet krijgen. Wat vreemd blijft, is dat de treindetectie-techniek die in de Achterhoek is toegepast, niet afwijkt van wat elders is aangebracht. Dat er hier meer storingen zijn, was tot nu toe vaak te wijten aan de assentellers. Een flinke schop van een kwaadwillende tegen die apparaatjes is alweer een verstoring. Ik kan me herinneren dat Syntus werd bejubeld toen ze begonnen... Die lijdt er onder mee!
Zijn het wel de zelfde assentellers als die elders in het land gebruikt worden?
Of is de Achterhoekse jeugd slimmer?
 

11-10-2011 18:52:15
tochjo
tochjo
Het zijn andere assentellers, zie http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=287417#p287417.  

04-11-2011 14:23:31
gvttreinen
gvttreinen
Provincie Gelderland en Syntus gaan onderzoek doen waarbij Syntus ook geinteresseerd is in ideëen en ervaringen van reizigers, dus Achterhoekse Somda`r, meld je aan!
http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/18/463.html (Prov. Gelderland)
http://www.syntus.nl/ToonNieuwsbrief.aspx?PaginaId=4179 (Syntus)
 

04-11-2011 14:46:38
ZJ37
ZJ37
Hadden ze hier niet jaren geleden al aan kunnen beginnen en niet na de 461e verstoring? Beetje mosterd na de maaltijd, lijkt het wel. Maar nog altijd beter dan niks.  

04-11-2011 14:49:25
gvttreinen
gvttreinen
Voor Syntus misschien wel mosterd na de maaltijd, Arriva zal de vruchten ervan plukken.
Overigens, na de 522e storing...
 

27-04-2013 23:54:42
ZJ37
ZJ37
Helaas moet dit topic weer worden afgestoft: tijd voor een onderzoekje naar de huidige infraproblemen in de Achterhoek! http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/prorail-zoekt-oorzaak-hardnekkige-storingen-1.3788678#comments  

21-04-2016 11:00:24
bacr
bacr
Het topic mag wel weer eens afgestoft worden, want volgens mij gaat het de laatste tijd niet erg veel beter in de Achterhoek. Ik zie toch bijna 2 keer per week op onregelmatige tijden een verstoring op deze lijnen.

Gaan PS of GS hier nog wat mee doen?
 

21-04-2016 12:40:46
marotrans
marotrans
Nee, Gelderland heeft geld zát (o.a. uit de verkoop van de NUON destijds) maar vertikt het om ook maar iets in mobiliteit en/of bereikbaarheid te investeren.

Het oostelijke deel is het grootste openlucht museum van Nederland
 

21-04-2016 14:29:23
nickeyboy
nickeyboy
Het is de laatste periode erg goed gegaan, men zet de komende periode in door het aanpakken van overwegen (deels sluiting van slecht gebruikte overwegen). De insteek wordt: een overweg die er niet is, kan ook niet in storing zijn. Veel projecten zitten nog in de pijplijn (snelheidsverhoging, stukje verdubbeling ect). Het ligt er helaas niet morgen.  

21-04-2016 15:17:39
mren
mren
Quote
nickeyboy (do 21 apr 2016 14:29:23 De insteek wordt: een overweg die er niet is, kan ook niet in storing zijn. V


Heel goed. Ik zou direct een tender uitschrijven voor het opbreken van het volledige spoornet in dit land. Op naar de nul storingen!
 

21-04-2016 16:52:56
phantom
phantom
Men is begonnen met wissels weghalen,wie weet als men daar niet meer mee kan aankloten,dat men dan vanzelf verder gaat met het weghalen van een groot deel van de overwegen %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.