Dienstregeling 2008: wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
01-08-2007 21:08:22
stephan90
stephan90
Hallo,

Inmiddels heb ik al vele verhalen over de mat inzet in 2008 gehoord. Nu zijn sommige verhalen van wat serieuzere bronnen dan de andere, maar graag zou ik willen weten wat waar is en wat niet?

Over het ICB heb ik bijvoorbeeld gehoord dat het deels in de 2000 komt om VIRM vrij te maken. Waar gaat dat VIRM dan heen? En verder zou het in de 1400 komen om het ICM meer "rust" te geven... En hoeveel ICB komt er uiteindelijk nog bij. Zijn het nog steeds ongeveer 100 rijtuigen?

Iets anders is het ICK wat in de 14300 zou moeten gaan rijden. Wat klopt er van en waar gaat het vrijkomende mat dan heen? En ook belangrijk: waar wordt het ICK weer vandaag gehaald en worden de losse B's weer eens gebruikt?

En ik vroeg me ook af wat er met al die extra BDs-en gaat gebeuren. Alleen maar als buffer of worden er ook meer, kleinere TD-treinen gemaakt. En het DD-AR nog: er verdwijnen steeds meer locs 1700 uit die diensten om solo te rijden. Wat gebeurd er met de vrijkomende rijtuigen uit de 7400-stammen?

Tot slot nog een vraag op kortere termijn: De Benelux gaat vanaf september deels met Traxx locs rijden. Dit worden volgens de laatste berichten puur getrokken treinen. Komen de Bs-en daar ook in als "normaal" rijtuig. En voor hoeveel procent is het zeker dat er ook I6 en I11 rijtuigen van de NMBS gaan meelopen in de stammen?

Ik weet het, veel vragen. Maar wel vragen waar ik graag het antwoord op wil weten. Alvast bedankt!

Stephan
 

01-08-2007 21:21:09
treinfan
treinfan
- de Bs'en gaan naar taigagaai eens hier heeft gemeld naar de sloop.
- dat l6 en l11 mee gaat rijden in de benelux? heel onlogisch, misschien komen er wel aparte treinen van l6 en l11 rijtuigen (nog nooit eerder iets over gehoord)
- ICB: blijft de komende tijd nog gewoon in de 1500. de standplaats is Wgm en een uitwisselingspunt met de serie 2000 zie ik niet de serie 1500 is voldaan met 8 stammen, de NS zetten er nu pas 3 in, misschien ook om te zorgen dat het ICM dat bijna gereviseerd wordt makkelijk richting werkplaats kan
- Wat er met de losse B's gaat gebeuren, weet ik niet. het zou een goed idee zijn om in de 1500 in te gaan zetten met Avmz-rijtuigen en/of een Bimz-Aimz-Bimdz, maar de NS is er tot nu toe iig nog niet op gekomen
- de 1700'en zijn van de DD-AR afgehaald, omdat er nog genoeg 1700'en/mDDM's over waren
 

01-08-2007 21:24:55
rudolfph
rudolfph
- ICB in de 1400 is niet verstandig, in die coupé's wordt dan ontzettend veel kattekwaad uitgehaald.
- ICK in de 14300 lijkt mij ook niet slim, dat is een drukke forenzenserie, en met ICK krijg je lange stationnementen. Enige voordeel voor NS is dat ICK dan minder kilometers gaat maken, dus wie weet.
- Extra BDs'n (ICRm) heb je bijvoorbeeld nodig voor de treinen van de 3600, daar rijden korte stammen, dus heb je relatief meer BDs'n nodig.
- De locs serie 1700 die weer solo gaan rijden komen vrij omdat er een aantal constructiewijzigingen verricht zijn aan de locs, hierdoor waren pernament een aantal DD-AR-1700'n in Tb. Daarnaast is er ook een tekort aan DDM2-Bv-rijtuigen, en voor een 7800 is één zo'n rijtuig nodig, voor een 7400 twee rijtuigen.
- BNL: Bs-rijtuigen als "gewone" rijtuigen inzetten lijkt me logisch, zijn gewoon zitplaatsen. Dat er I6- en I11-rijtuigen ingezet gaan worden is theoretisch mogelijk, als de rijtuigen van HSA op de HSL gaan rijden, ontstaat er immers een rijtuigentekort voor de BNL. Of ze daarna naar de sloop gaan of toch nog gereviseerd worden zal aan de grillen van NSR liggen, er zal maar weer net een mini-overschotje van of een supertekort aan zitplaatsen zijn . . .

Let op: alles berust op mijn gedachtenwerk, geen garanties of zo dus!
 

01-08-2007 21:27:00
dh3201
dh3201
De Benelux Bs'en gaan t.z.t. een keer naar de sloop. Maar voorlopig kunnen ze nog goed gebruikt worden als rijtuig met zitplaatsen. Met een E186 als tractie kan de stuurstand niet gebruikt worden, wel de rest van het rijtuig met alle zitplaatsen.

DD-AR met 1700 blijft gewoon. Er zijn onlangs een paar 1700'en van de solitaire serie in de DD-AR dienst gebruikt omdat andere DD-AR 1700'en tijdelijk niet beschikbaar waren i.v.m. revisie en inbouw airco. Nu alle DD-AR 1700'en weer beschikbaar zijn, zijn de tijdelijke locs weer terug solitair geworden.

Er is ook sprake geweest om ICB in de 1600 in te zetten tussen Es en Hfd vanaf de volgende dienstregeling. Tot nu toe rijden iets van 30 ICB-rijtuigen, dus er zullen nog zo'n 70 bij komen.


Shqiperise-lopers?
 


01-08-2007 21:32:09
treinfan
treinfan
er zijn nu 40 ICB-rijtuigen geformeerd in een stam, 24 daarvan rijden  

01-08-2007 21:33:25
willy84
willy84
Er doen altijd veel verhalen en geruchten de ronde over ontwikkelingen op spoorweggebied. Er zijn veel verschillende bronnen, te weten: Hobbytijdschriften, vaktijdschriften, personeelsbladen, nieuwsbrieven op internet, internet fora, en natuurlijk het geruchten circuit (deels via inet)

De kunst is het om een bron op waarde te schatten. De kans dat iets wat op internet geschreven is waar is, is kleiner dan als iets in een hobbytijdschrift staat. Dat neemt niet weg dat hier ook wel fouten en geruchten instaan. Pak maar eens een tijdschrift van een paar jaar terug. Dan lach je je rot over wat er instond en wat niet waar is.
Al met al moet je je bronnen op waarde schatten en daaruit je conclusies trekken over wat je gelooft.

Even inhoudelijk:
1 Over ICB heb ik ook gelezen dat het, nadat de 1500 "gevuld" is in de 2000 komt te rijden. Dit stond in "op de rails" dat iedereen kent.
Dat ICB in de 1400 komt te rijden is voor mij compleet nieuw en ik vraag me dan ook af waar je dat vandaan hebt? Lijkt me ook niet logisch want het is een nachttrein. Bij ICB kunnen alle ramen compleet open(je kan eruit springen)deuren zijn een bron van zorg, het overzicht is voor de HC slecht met al die coupeetjes en sociale controle is ook slecht door dezelfde reden. Dat wil je niet in een nachttrein met dronken lui. Lijkt me dan ook niet logisch om ICB daar in te stoppen (Ik zeg niet dat het niet waar is).

In het jaarverslag 2006 van NS staat dat er 60 rijtuigen worden gehuurd van de DB. Er zijn nu geloof 5 stammen van 9 rijtuigen. 1 Of 2 daarvan zijn Bimz en er zit ook ICK B in. misschien dat er maar 6 DB rijtuigen per stam zijn. Kom je op een stammetje of 10 uit. (Gok ik) Treinfan weet er meer van denk ik.
Waar dat vrijgekomen VIRM heengaat heb ik ook geen idee van. Diensten van plan V overnemen gok ik. Verder moet je ook niet vergeten dat er 200 bakken VIRM onderweg zijn, ook al duurt dat nog een jaar.

Over ICK in de 14300 weet ik ook niks af(waar heb jij dat gehoord?). Ik kan alleen opmerken dat dat de Flevolijn is, en dat dat een probleemlijn is. Om dezelfde reden als de nachttrein zou ik er geen ICK inlaten rijden (mijn mening)

Over dat andere vragen kan ik geen antwoord geven, weet alleen dat het geruchten zijn, maar heb niks zeker gehoord.

%08%
 

01-08-2007 21:42:28
aestudent
aestudent
Wat betreft de BNL: naar ik heb vernomen wil men zo spoedig mogelijk met setjes gaan rijden zoals die straks ook op de HSL komen. Twee locs met alleen de HSA-rijtuigen dus, waarbij de Bs'en terzijde worden gesteld... Maar of dat direct met de introductie van de Traxx-locs gaat gebeuren durf ik niet te zeggen, want dat zal o.a. afhangen van hoe snel de bakken gereviseerd zijn en de (momenteel aardig dramtische) defectenstand van de 11.8-locs.  

01-08-2007 22:18:54
seinhuis
seinhuis
Quote
stephan90: En verder zou het in de 1400 komen om het ICM meer "rust" te geven...
Dit kan wel waar zijn, omdat ze bezig zijn met de verbouwing van ICM tot ICMm

Maar of het ook waar is, dat weet ik niet.

Laatst bewerkt door seinhuis op 01-08-2007 22:19
 

01-08-2007 22:31:30
dumpy_dump
dumpy_dump
ICK in de 14300 kan prima: dat ding heeft rijtijden waar je met andere series nog niet eens in de buurt komt... 14300 doet Lelystad - Schiphol in 1 uur met 4 tussenstops, 4300 doet Lelystad - Schiphol in 1 uur en 1 minuut met 10 tussenstops. Dan kun je er dus ook wel ICK in kwijt  

01-08-2007 23:13:23
pptm
pptm
Quote
willy84: Over ICK in de 14300 weet ik ook niks af(waar heb jij dat gehoord?). Ik kan alleen opmerken dat dat de Flevolijn is, en dat dat een probleemlijn is. Om dezelfde reden als de nachttrein zou ik er geen ICK inlaten rijden (mijn mening)

Klopt dat de Flevolijn als een probleemlijn wordt ervaren, maar in de ochtend- en avondspits lijkt me dit ten opzichte van bijvoorbeeld een late, stille avond wel mee te vallen.

Overigens, het aantal zitplaatsen moet natuurlijk ook meewegen in zo'n beslissing; als je uitgaat van een trein met BAB-BAB-BD, kom je uit op 332 zitplaatsen 2e klas, en 108 zitplaatsen 1e klas, dit in vergelijking met een VIRM-VI met respectievelijk 460 en 135 plaatsen... En die zit 's ochtends altijd al goed vol... %03%
 

01-08-2007 23:39:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik lees dat er ICB in de 1400 komt? Volgens mij heeft iemand het verkeerd gelezen, aangezien Stephan het had over VIRM in de 1400
En de Bs'n kunnen inderdaad gewoon behandeld worden als normaal getrokken rijtuig, waarbij de cabine dan ontoegankelijk wordt gemaakt. Het voordeel in het algemeen van getrokken rijtuigen is, is dat ze overal te krijgen en in te zetten zijn. Met treinstellen gaat dat lastiger. Ik heb zelfs al gelezen dat er in Frankrijk Franse 1600'n gehuurd/gekocht gaan worden, mocht er een loccen te kort op treden.
De tijd zal het leren en het is leuk om te speculeren. Eens zien welke speculaasjes uitkomen.
 

02-08-2007 09:45:13
treinfan
treinfan
nope, zoals stephan het heeft geschreven heeft hij gehoord dat er ICB in de 1400 komt.
Quote
Stephan90: Over het ICB heb ik bijvoorbeeld gehoord dat het deels in de 2000 komt om VIRM vrij te maken. Waar gaat dat VIRM dan heen? En verder zou het in de 1400 komen om het ICM meer "rust" te geven... En hoeveel ICB komt er uiteindelijk nog bij. Zijn het nog steeds ongeveer 100 rijtuigen?
Quote
Waar gaat dat VIRM dan heen? is volgens mij een open vraag
Verder gaat deze hele quote hoofdzakelijk over ICB

 

02-08-2007 10:08:34
broek53
broek53
Er wordt veel aan "Dichtung und Wahrheit" gedaan in onze kringen, zoals sommigen al opmerkten. Dat bedoel ik niet negatief, maar het heeft wel vaak het effect dat zo kenmerkend is als er een verhaal steeds maar doorverteld wordt
Kleine poging om iets meer zekerheden te brengen: wat in Op de Rails van juni stond over de materieelinzet in 2008, was op dat moment de waarheid - omdat het zo in de planning van 2008 stond. Nu is het plannen nog steeds gaande, maar ik heb destijds ingeschat dat 'zware' issues als ICK in de 14300 en ICB in de 2000 waarschijnlijk niet meer principieel zouden veranderen.
Ten behoeve van dit Somda-item zal ik mijn licht binnenkort nog eens opsteken over de stand van zaken van dit moment.

Over ICK in de 1400 heb ik het overigens niet gehad en het lijkt mij inhoudelijk baarlijke nonsens, al was het maar omdat de nachttreinen met flexibel materieel gereden moeten worden vanwege het kopmaken onderweg.
Alles wat je hoort en ziet over Benelux(-materieel) is uitsluitend speculatie of het betreft de "dagkoersen", want op dat gebied verandert het met de dag.
 

03-08-2007 00:11:36
broek53
broek53
Een kijkje in de 2008-keuken kon verrassend snel genomen worden. Er is heel wat weer overhoop gegaan in de planning, wat vooral het gevolg is van de vraag aan NS om alle treinen in de spits op de Flevolijn maximaal te versterken. Dit vanwege de renovatie van de Hollandse Brug in de A6, die een klein jaar gaat duren en waarvan men erg veel fileleed verwacht. Dergelijke versterkingen gooien de omloop voor het wijzigingsblad van 10 september as ook al flink overhoop, maar daar gaat het hier nu niet over.

Een van de gevolgen voor 2008 voor de hot-items van Stephan is dat de inzet van ICK in de 14300 (nog) niet doorgaat. Daar komen tien bakken VIRM in. ICK is weer helemaal terug naar de 1900 en komt ook niet meer voor in de 3500. Inzet zo te zien 110 rijtuigen met een optie er 120 van te maken als ProRail de perrons tussen Eindhoven en Venlo eindelijk op de goede lengte heeft.
Bij de Duitse bakken doet men het wat kalmer aan dan eerst gedacht. Zes stammen in de 1500 en eentje in de 2000. Voorshands zijn dat eenheden van 9 rijtuigen, maar de verdeling tussen echte huurlingen, Avmz en eventueel ICK is nog niet duidelijk. Mij althans niet %03%, dus over hoeveel rijtuigen we het in totaal hebben, weet ik ook nog niet.
 

03-08-2007 00:28:07
bombardier
bombardier
Ik zou graag eens ICK in de 2100 willen zien maar zal wel niet gemakkelijk zijn.  

03-08-2007 01:17:35
woepje
woepje
Zal mij ook benieuwen of de 9100 met dieseltjes onder de waslijn zal blijven in 2008...Ik vermoed dat we nog wel even mogen genieten (in 2008 ook dus) van de dieselende buffels als stoptrein Gn - Zl? Maargoed, we zullen zien.  

03-08-2007 08:34:04
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik ben benieuwd of dat "nutteloze" heen en weer gerij van ledig ICM van Amf naar Es blijft rijden, zoals nu oa met de 80237.
En een hele vooruitgang zal de aansluiting zijn van de 7015 in Hgl op de 31226/31215. Nu is het zo dat de 31215 op het kruiswissel van 3a/b staat en dat de 7015 voor de inrijder staat te wachten. Wanneer de 31215 naar 3b gaat, kan de 7015 op 3a binnengenomen worden.
Hoe het verhaal voor de 7013/7017 zit, weet ik niet uit ervaring.
 

03-08-2007 08:54:37
treinfan
treinfan
dat LM-gerijd Amf-Es vv. blijft niet, misschien komt er wel LM-gerijd Dv-Es vv.: Het is de bedoeling dat de 1500 integraal doorrijdt tot Dv en stopt op hvs (ik zoek nu het stuk daarover op ns.nl, maar daar zie ik ineens staan dat Hvs IC-station wordt in 2009:
Quote
Op sommige verbindingen veranderen de bestemmingen (de verbinding Zuid-Limburg – Haarlem buigt voortaan in Amsterdam af naar Alkmaar), en sommige sneltreinstations worden Intercity-stations (bijvoorbeeld Gouda vanaf 2007, Zaandam vanaf 2007 en Hilversum vanaf 2009).
%03%)
 

03-08-2007 09:30:25
broek53
broek53
Quote
woepje: Zal mij ook benieuwen of de 9100 met dieseltjes onder de waslijn zal blijven in 2008...Ik vermoed dat we nog wel even mogen genieten (in 2008 ook dus) van de dieselende buffels als stoptrein Gn - Zl? Maargoed, we zullen zien.

Jazeker, daar is geen twijfel aan. Er zijn zo te zien elf diensten voor ingedeeld. Daarnaast twee die pendelen tussen Hengelo en Enschede in aansluiting op de Berlijnse 140 en verder - ook aardig - 2 x 2 die de extra door de provincie bestelde spitstreinen Heerenveen - Leeuwarden gaan rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-08-2007 09:30
 

03-08-2007 09:33:31
broek53
broek53
Quote
Op sommige verbindingen veranderen de bestemmingen (de verbinding Zuid-Limburg – Haarlem buigt voortaan in Amsterdam af naar Alkmaar), en sommige sneltreinstations worden Intercity-stations (bijvoorbeeld Gouda vanaf 2007, Zaandam vanaf 2007 en Hilversum vanaf 2009).


Mmm, dat is dan een vervelend misverstand. De IC's gaan vanaf 10 december stoppen in Hilversum (eigenlijk vanaf 9 december, maar dan is men nog zwaar bezig met de verbouwing)

Laatst bewerkt door broek53 op 03-08-2007 09:33
 

03-08-2007 09:36:58
treinfan
treinfan
dat het een misverstand was had ik ook al door
ik heb nog wel een link gevonden naar veranderingen drgl 2008, maar het bericht verscheen niet na het aanklikken
 

03-08-2007 10:37:12
maxime
maxime
Veranderd er met ingang van drgl 2008 nog wat in Limburg Het zou leuk zijn als Hrl-Std (6900) 2x per uur ging rijden, want dan is er een betere aansluiting op de 800 in Sittard en op treinen van Veolia in Heerlen.

Veolia rijdt 2x per uur (stoptrein) op de Heuvellandlijn en NS 1x per uur (stoptrein) op Hrl-Std%03%: slechte aansluiting dus, omdat je geen keuze hebt als je bijv. van Valkenburg naar Nuth wilt. Je hebt dan altijd de trein van ..:44 in Valkenburg. Totaal geen speling, omdat je altijd een uur moet wachten (behalve in de spits aangezien er dan een 2e V'tje rijdt, maar die spits duurt ook niet bijster lang. Het zou mooi zijn als dat V'tje de hele dag mee kon pendelen. Dat zou ook wat meer reizigers trekken denk ik%05%)

Vandaar mijn vraag of er aan het eind van het jaar iets veranderd hier in het Zuiden. Natuurlijk ook op andere trajecten

Laatst bewerkt door maxime op 03-08-2007 10:39
 

03-08-2007 11:07:13
jeepee
jeepee
Quote
broek53:ook aardig - 2 x 2 die de extra door de provincie bestelde spitstreinen Heerenveen - Leeuwarden gaan rijden.

Geen wadlopers? jammer, maar DM'90 is ook leuk. Nog een vraagje over de 3700 blijft dat met MAT'64 of gaat daar weer wat anders inrijden?
 

03-08-2007 11:09:38
mat64
mat64
ik denk dat daar weer Virm gaat rijden maar zeker ben ik er niet van
natuurlijk hoop ik zelf op ICRm%08%
 

03-08-2007 11:39:09
woepje
woepje
Quote
jeepee:
Quote
broek53:ook aardig - 2 x 2 die de extra door de provincie bestelde spitstreinen Heerenveen - Leeuwarden gaan rijden.

Geen wadlopers? jammer, maar DM'90 is ook leuk. Nog een vraagje over de 3700 blijft dat met MAT'64 of gaat daar weer wat anders inrijden?
Volgens mij moet daar wel wat VIRM gaan rijden. Kan ook pas vanaf 2009 omdat die 200 bakken IRM nog onderweg zijn en pas medio 2008 geleverd worden...

Of heeft de NS hele andere plannen met die 200 bakken? Meende dat die dingen ICK gaan vervangen en dan zou je denken dat ze in de 1900 komen? Aangezien ze daar in 2008 met ICK willen blijven rijden, lijkt het mij dat ICK nog niet 123 overgenomen wordt door VIRM. Wellicht dus in 2009 pas...

Verder over station Hilversum: die moet dus in december dit jaar gereed zijn, als ik dit hier zo lees? En dat de NoordOost IC's naar Shl en Asd ook in Hvs gaan stoppen in 2008. En later dus doortrekken naar Ledn en Gvc (1600/700). Maar dan moet er eerst gewacht worden op het HSL gebeuren, als ik me niet vergis. Dus dat zal wel drgl 2009 ofzo gaan worden.

Owja, ik neem aan (hoop dus) dat ze gaan niet rommelen met de ambtenarentrein%08%. Verder vraag ik me af hoe het met die stops tussen Ah en Nm zitten (3600 met ICRm stopt wel op Nijmegen Lent, Arnhem Zuid etc, 3700 met mat64 of VIRM stopt daar dus niet. Gezien het materieel had je het beter kunnen omdraaien....Gaat dat gebeuren?

Laatst bewerkt door woepje op 03-08-2007 11:41
 

03-08-2007 11:52:04
broek53
broek53
Voor de securigheid; er worden veel vragen gesteld over de dienstregeling en die kan ik niet beantwoorden. Alleen voor de noordelijke Randstad weet ik er wel wat van, omdat ik daar in mijn werk mee te maken heb. Over de materieelinzet weet ik ook niks, maar daarover kan ik citeren uit andermans werk
In die inzet zie ik in de 3700 twee VIRM-6 zitten en de rest mat '64. Dit is de stand waarmee de nieuwe dienst (waarschijnlijk dus) begint: wat er in de loop van het jaar gaat gebeuren met instroom nieuw materieel of misschien wel uitloop oud materieel (plan T raakt aan het eind), dat is weer een andere tak van sport - mij nog onbekend.
 

03-08-2007 13:02:20
willy84
willy84
Weet iemand of er verder nog wat veranderd aan de doortrekking van de 1500 in de spits naar Deventer. Dit lijkt namelijk enigzins willekeurig te gebeuren.
Kijk naar dit vanaf amf: om 7.06 gaat hij door naar Deventer
Om 8.06 en 8.36 weer wel. Dit terwijl het toch nog steeds spits is om 7.36
S' middags gebeurt hetzelfde:
15.36 naar Deventer
. Daarna tot het einde van de spits wel een doortrekking naar Deventer. Waarom deze twee ritten niet?
Veranderd er verder nog wat aan de eerste of laatste ritten? Als ik naar XX kijk dan hebben zij ontzettend late en vroege ritten. Geen idee of hier iemand gebruik van maakt, maar ze zijn er wel. Ik vind het ongelofelijk dat je later naar Ede-Wageningen kan dan naar Amsterdam of Utrecht. Vandaar vraag ik me af of NS XX achterna gaat.
Verder een vervroeging van de 2800 van Amersfoort naar Amersfoort Schothorst. Deze trein staat nu 6 minuten stil in Amersfoort waar 2 ook voldoende zouden zijn.
Verder de altijd stress volle aan(f)sluiting van de 1500 naar de 12700 en geloof ook de 12300. Dit zijn de IC's van Amsterdam naar Amersfoort op de (spits) ic naar Zwolle en Leeuwarden. Deze wordt vaak net wel of net niet gehaald. Komt hier nog verbetering in?

Verder nog de vraag, natuurlijk, als de treinen op de Flevolijn tot maximale lengte worden gebracht, waar wordt dit dan vandaan gehaald?

Voor de rest veranderd er nog wat aan de serie 800 en 3000? Een tweetal series waar ik geloof bij elkaar 200 bakken VIRM inzit.

En niet te vergeten de weinig(in mijn ogen) succesvolle integratie van de IC naar Berlijn in het Nederlandse IC netwerk. Trein rijd zeer regelmatig met vertraging.

Groeten Willem

Laatst bewerkt door willy84 op 03-08-2007 13:05
 

03-08-2007 13:23:52
bloober
bloober
Quote
willy84: Verder de altijd stress volle aan(f)sluiting van de 1500 naar de 12700 en geloof ook de 12300. Dit zijn de IC's van Amsterdam naar Amersfoort op de (spits) ic naar Zwolle en Leeuwarden.
Niet de 12300, maar de 12500.


Groetjes, Bloober
 

03-08-2007 13:56:08
lamote_ban
lamote_ban
Quote
maxime: Veranderd er met ingang van drgl 2008 nog wat in Limburg Het zou leuk zijn als Hrl-Std (6900) 2x per uur ging rijden, want dan is er een betere aansluiting op de 800 in Sittard en op treinen van Veolia in Heerlen.


1) Een goed idee. Gezien de belabberde bezetting buiten de spits zou je kunnen overwegen om de 800 weer om en om naar Maastricht en Heerlen te laten rijden (dan kun je ze wat inkorten) en in ruil daarvoor de stoptrein frekwentie op Heerlen-Sittard te verhogen. Ik neem aan dat NS inmiddels ook wel snapt dat er een probleem is met de 800, dus wie weet.
2) Er komt natuurlijk in Limburg een nieuwe dienstregeling op de Maaslijn.
3) Rond Maastricht-Luik is het doodstil, het laatste wat ik (in een Belgische krant) las was dat de IC Maastricht-Brussel tot nu toe geen succes is. Maar ik geloof dat het experiment 2 jaar zou duren, dus dat komt pas weer in drgl 2009 aan de orde.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-08-2007 13:57
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-08-2007 14:05:06
lamote_ban
lamote_ban
Quote

En niet te vergeten de weinig(in mijn ogen) succesvolle integratie van de IC naar Berlijn in het Nederlandse IC netwerk. Trein rijd zeer regelmatig met vertraging.


Het zou een zegen zijn als de IC's van/naar Berlijn werden ingekort tot Hengelo want ze verzieken nu veelal de hele dienstregeling. In ruil daarvoor zouden ze wat frekwenter kunnen worden (6-8x per dag of zo).

Overigens terzijde: DB meldde deze week dat de getrokken IC's de komende jaren verdwijnen. Er zouden misschien(???) treinstellen voor terugkomen waarmee makkelijk gekoppeld en gesplitst kan worden. Boze tongen beweren echter dat DB gewoon van de weinig rendabele IC-formule af wil en die deels wil vervangen door ICE's (hogere tarieven) en deels door RE's (lagere kosten).

Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-08-2007 16:23
 

03-08-2007 15:42:35
mat64
mat64
dus nog meer ICE in NL
ze mogen hem nu wel 1 keer in de 2 uur laten rijden ipv 4 uur
en waar gaat het ICRm vanaf 2008 rijden?
 

03-08-2007 16:49:26
peterselie
peterselie
Quote
broek53: en verder - ook aardig - 2 x 2 die de extra door de provincie bestelde spitstreinen Heerenveen - Leeuwarden gaan rijden.


Laten er nu net in september 4 vrijkomen door de beëindiging van het leasecontract van Arriva met NSFS. En is het niet Wolvega - Leeuwarden?

Laatst bewerkt door peterselie op 03-08-2007 16:50
 

03-08-2007 17:06:49
martijn
martijn
Het is inderdaad Wolvega-Leeuwarden, 's-morgens 1 extra spitstrein en 's-middags 4x heen en weer!  

03-08-2007 18:43:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
willy84: Veranderd er verder nog wat aan de eerste of laatste ritten? Als ik naar XX kijk dan hebben zij ontzettend late en vroege ritten. Geen idee of hier iemand gebruik van maakt, maar ze zijn er wel.
Bij NS zullen die ritten er vast ook zijn, die hele vroege ritten van XX (en ook Arriva trouwens) zijn namelijk eigenlijk gewoon LM-ritten om het materieel voor de eerste rit op z'n plek te krijgen waar je toevallig als reiziger mee mee mag
Da's op Ddr-Gdm mooi te zien: de eerste trein Gr-Ddr gaat op nagenoeg dezelfde tijd als bij NS, maar de andere kant op gaat 'ie een uur eerder.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-08-2007 19:01:34
keesje
keesje
@lamotep
Ik ben het eens met de nadelen die de ingratie van de IC140 in de binnenlandse dienst met zich meebrengt, vooral als het gaat om punctualiteit.

Daarnaast is dit een geleidelijke overgang naar de dienstregeling over een aantal jaar, waarbij gedacht wordt aan een IC-dienst Berlijn-Den Haag, die dan volgens mij elke 2 uur gaat rijden vanaf Bh via Dv-Amf-Shl-Ledn naar Gvc.
 

03-08-2007 19:09:33
berkel73
berkel73
Quote
daniël_ddr:
Quote
willy84: Veranderd er verder nog wat aan de eerste of laatste ritten? Als ik naar XX kijk dan hebben zij ontzettend late en vroege ritten. Geen idee of hier iemand gebruik van maakt, maar ze zijn er wel.
Bij NS zullen die ritten er vast ook zijn
Bijvoorbeeld die belachelijk vroege sneltrein Amf-Asd, die dagelijks (zelfs op zondag) om 04:34 uit Amf vertrekt en die laatst zelfs door een bus werd vervangen tijdens werkzaamheden op een zondagochtend.

Laatst bewerkt door berkel73 op 03-08-2007 19:09
 

03-08-2007 19:19:08
willy84
willy84
Ik vind het geen belachelijke ritten, gewoon fijn om extra reis smogelijkheden te hebben.  

03-08-2007 19:19:31
broek53
broek53
Ja, die rijdt al jaren, samen met zijn broertje Lelystad - Schiphol. Dat is de vroege verbinding met Schiphol, voor werknemers die om 6 uur moeten beginnen.
Van die treinen hebben we in buitendienststellingenland dan ook veel last, jawel...
Overigens hoef je niet te hopen of te vrezen voor allerlei heel late treinen van NS. Er is geen droog brood aan te verdienen en bovendien zitten ze Inframanagement in de weg, zeg maar: het onderhoud. Daar waar de eisen van dat onderhoud inmiddels aan het resulteren zijn in "het Nachtgat", zijnde 5,5 uur treinvrij enkelspoor op de meeste baanvakken, is de neiging juist om in de bestaande late treinen te gaan snoeien in plaats van uit te breiden.
Noodgedwongen, welteverstaan: ze worden gewoon niet toegedeeld door Capaciteitsmanagement, de poot van ProRail die de vervoerders onder de duim moet houden - pardon: die de vervoerders moet faciliteren..%04%
 

03-08-2007 19:29:09
ruysdael
ruysdael
@Broek53: Ook toevallig al wat tegengekomen over de 4500/3300? Ben wel benieuwd waar ze mee gaan rijden op de 4500 gezien hij nu "IC" wordt, ik gok op het normale DD-AR/DDM-1. Voor de 3300 zou ik het niet weten, gezien deze nu de "last" moet dragen van _alle_ reizigers van Zdk, Pmw, Pmr en Pmo zal het me niet verbazen als het SGMm of DD-AR zal worden.

edit: Tussen haakjes: Gaat de 1600 weer als eindpunt Hfd hebben?

Een behoorlijk gissing, maar het lijkt me wel wat als de 4500 op een andere serie à la 4600 o.i.d. (weer) aan gaat sluiten.

Laatst bewerkt door ruysdael op 03-08-2007 19:33
 

03-08-2007 19:39:28
berkel73
berkel73
Natuurlijk is elke extra reismogelijkheid meegenomen .
In dat licht vind ik het trouwens altijd erg raar dat er op zondag voor 8 uur geen fatsoenlijke reismogelijkheid (een intercity dus) vanuit Amsterdam richting Utrecht en verder is : tussen 06:17 en 07:52 vertrekt er op zondag geen intercity (wel een ICE overigens) vanuit Asd naar Ut. Aan de ene stoptrein die ertussen rijdt heb je vanuit Asd en Asa ook niet veel (vanaf de tussenstations uiteraard wel), omdat die maar een paar minuten eerder dan de IC van 7:52 in Ut aankomt. Hoewel het natuurlijk niet het meest drukke tijdstip van de week is, vind ik dat toch een raar gat - zeker omdat de eerste IC vanaf Shl wel al om 07:14 vertrekt. Dat is natuurlijk volledig terecht en goed, vanaf Shl zijn er altijd wel reizigers, maar zou het voor die ene eerste trein niet rendabeler zijn om hem via Asd te laten rijden in plaats van via Asdz? Dat laatste station is op dat tijdstip nog volledig verlaten, i.t.t. Amsterdam Centraal.
De nachtnettrein doet Shl-Asd-Ut in 44 minuten, dat is maar 12 minuten langer dan wat de 3500 tussen Shl en Ut rijdt. Ik zou zeggen: laten vertrekken om 07:02 dat ding en in hetzelfde patroon als de 1422 van een uur eerder naar Ut laten rijden.

Laatst bewerkt door berkel73 op 03-08-2007 19:40
 

03-08-2007 19:43:00
train85
train85
Er is nu al bekend dat de nu rijdende beneluxserie vanaf de nieuwe dienstregeling ongenummerd gaat worden in 9200. En deze trein gaat niet meer stoppen te Berchem, alleen te Centraal.  

03-08-2007 19:48:09
broek53
broek53
En dat de Beneluxen en Thalys van halfuur wisselen, dat is misschien ook wel nuttig te weten  

03-08-2007 19:49:47
david_meye
david_meye
Hoe zit het met de 8800 serie vanaf 9 december.  

03-08-2007 19:52:25
woepje
woepje
Neem aan dat ze daar gewoon VIRM laten rijden? Overigens, wat is de reden dat er maandag tot en met vrijdag en op zondag wel VIRM rijdt en op zaterdag niet? Op zaterdag rijdt er mat64. Wellicht dat dat wel veranderd wordt in 2008?  

03-08-2007 19:54:12
david_meye
david_meye
Ja vindt ik ook gek af en toe zie ik ook ICM op maandag rijden in de 8800 serie en zaterdag zie ik wel eens een SGMm.  

03-08-2007 20:12:54
treinfan
treinfan
En ook ik heb een vraag over twee series die nog niet aan bod zijn gekomen: de 5700 en 4900.
Deze 2 series hebben een gecombineerde omloop, ondanks dat de ene een IC is (volgens de NS, het is een sneltrein) en de andere een stoptrein, volgend jaar een sprinter.
Blijft hier DD-AR en mat '64 in rijden, of krijgen deze series een gescheiden omloop: 5700 met sprintermaterieel en 4900 met DD-AR (wordt de omloop dan gecombineerd met de 5600?)
en: wordt er nog iets gedaan aan de 7 minuten durende stop te Wp van de serie 5700
 

03-08-2007 20:43:43
treinfreak
treinfreak
Sind de ring zoetermeer is overgenomen door randstadrail zie ik ook nog wel eens een citypendel voorbij komen in de 8800


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

03-08-2007 20:45:48
vrijgezel
vrijgezel
Zou deze topic misschien zijn samen te voegen zijn met Fouten in de dienstregeling en materieelinzet?

Ik vrees dat er niets wordt aangetrokken van de aangegeven fouten en verbeteringsvoorstellen...

________
De serie 3900 dient 's avonds, zaterdagochten en op zon-en feestdagen ook tussen Amsterdam CS en Lelystad Centrum te rijden.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 03-08-2007 20:47
 

03-08-2007 20:51:37
treinfan
treinfan
Dan zou je die moeten sturen naar de NS  

03-08-2007 20:58:10
aestudent
aestudent
@Sietse: zeker weten? Er zijn namelijk ook spitspendels Ledn-Apn/Gd v.v., en die worden omloopmatig met SGM-II gereden.

Wat betreft de 5700: dat is toch een iets ingewikkelder verhaal, want die serie is buiten de vakanties op werkdagen ook gekoppeld aan de 5000. Ik denk zelf dat in de 5000/5700 gewoon mat. '64 blijft rijden en dat het één van de eerste series wordt waar het nieuwe sprintermaterieel instroomt. Maar misschien dat Michiel ons daar ook meer over kan vertellen?
Quote
Ass-er: Voor de 3300 zou ik het niet weten, gezien deze nu de "last" moet dragen van _alle_ reizigers van Zdk, Pmw, Pmr en Pmo zal het me niet verbazen als het SGMm of DD-AR zal worden.
Ik heb me laten influisteren dat er SGMm op het programma stond, maar dat is al wel een paar maanden terug, dus dat kan veranderd zijn...
Quote
Ass-er: Tussen haakjes: Gaat de 1600 weer als eindpunt Hfd hebben?
Nee. Als alles goed gaat met de HSL gaat er wel elk half uur in beide richtingen een IC stoppen op Hfd vanaf 2009.

Laatst bewerkt door aestudent op 03-08-2007 20:58
 

03-08-2007 20:58:34
dumpy_dump
dumpy_dump
Verwacht geen wonderen van drgl 2008: wat verfijningen ten opzichte van dienstregeling 2007, wat veranderingen door de stop in Hilversum en de uitbreiding in Friesland, en op termijn veranderingen in Noord-Holland door Sloterdijk Hemboog, en dan heb je de schokkende dingen wel gehad, volgens de adviesaanvraag door NS aan het Locov...  

03-08-2007 21:01:34
aestudent
aestudent
En de veranderingen vanwege de HSL, al is de vraag of ze die doorvoeren met een wijzigingsblad in 2008, of dat ze geheel wachten tot drgl 2009 (gok zelf eigelijk dat laatste).  

03-08-2007 21:05:02
treinfan
treinfan
dat gebeurt in 2009: daar hoort nl ook het doortrekken van de 140/700/1600 naar Gvc bij, omdat daardoor de sneltrein ( serie 2600) vervalt en er dan direct een verbinding wordt hersteld
Ik vind dat Den Haag dan goed wordt bediend met de ICB en de 140'er

Laatst bewerkt door treinfan op 03-08-2007 21:19
 

03-08-2007 21:18:02
bloober
bloober
Geen wasmachine, treinfan. Die sneltrein is de serie 2600.

EDIT: Is er ook al iets bekend over de 5900? Blijft dat gemengd SGMm, Mat'64 en een verdwaalde DD-AR of wordt dit geheel SGMm?

Laatst bewerkt door bloober op 03-08-2007 21:19


Groetjes, Bloober
 


03-08-2007 21:18:24
broek53
broek53
Quote
aestudent: En de veranderingen vanwege de HSL, al is de vraag of ze die doorvoeren met een wijzigingsblad in 2008, of dat ze geheel wachten tot drgl 2009 (gok zelf eigelijk dat laatste).

Als je met "ze" de NS bedoelt, dan heb je gelijk. De Hispeed-treinen maken flinke kans in de loop van het jaar een paar maal te veranderen, maar dat zal geen invloed hebben op de NSR-treinen (op misschien een minuutje na). Dat Hispeed-gebeuren is wel zo bui-ten-ge-woon vaag, dat daar (nog steeds) geen rekening mee te houden valt. Uiteindelijk gaat de Minister ook pas in september vertellen hoe het volgend jaar er misschien uit gaat zien en alsdan zal men wel ongeveer weten wat men per 9 december gaat doen of moet gaan doen.
 

03-08-2007 21:29:12
broek53
broek53
Quote
ass-er: @Broek53: Ook toevallig al wat tegengekomen over de 4500/3300? Ben wel benieuwd waar ze mee gaan rijden op de 4500 gezien hij nu "IC" wordt, ik gok op het normale DD-AR/DDM-1. Voor de 3300 zou ik het niet weten, gezien deze nu de "last" moet dragen van _alle_ reizigers van Zdk, Pmw, Pmr en Pmo zal het me niet verbazen als het SGMm of DD-AR zal worden.
Een behoorlijk gissing, maar het lijkt me wel wat als de 4500 op een andere serie à la 4600 o.i.d. (weer) aan gaat sluiten.

De vooronderstelling van die vraag is dat de 4500 IC wordt tussen Hn en Asd en de 3300 de "dragende" stoptrein vanaf Hnk.
Dat was wel de bedoeling, maar die constructie gaat niet door omdat het perron van Sloterdijk in de Hemboog nog (lang) niet klaar is. Daarom is NS min of meer genoopt de bestaande dienstregeling te blijven rijden (omdat anders de stoptrein vanaf Hoorn niet op Sloterdijk stopt). Daarmee blijft de materieelinzet ook grosso modo hetzelfde, althans: de 3300 wordt nu DDAR, de 4500 heeft 3 DDM-1 en 2 DDAR.

Enne: de 1600 begint en eindigt "gewoon" nog steeds op Schiphol
 

03-08-2007 21:34:33
broek53
broek53
Quote
david_meye: Ja vindt ik ook gek af en toe zie ik ook ICM op maandag rijden in de 8800 serie en zaterdag zie ik wel eens een SGMm.

Tsja, wat ik hier meld, is hetgeen er op een werkdag in doorsnede wordt ingezet. De omloop zelf en dus de materieelinzet in de weekenden bijvoorbeeld, zou ik niet weten. In de 8800 blijft overigens VIRM zitten (ma-vr in ieder geval, dus)
 

03-08-2007 21:47:17
broek53
broek53
Quote
treinfan: En ook ik heb een vraag over twee series die nog niet aan bod zijn gekomen: de 5700 en 4900.
Deze 2 series hebben een gecombineerde omloop, ondanks dat de ene een IC is (volgens de NS, het is een sneltrein) en de andere een stoptrein, volgend jaar een sprinter.
Blijft hier DD-AR en mat '64 in rijden, of krijgen deze series een gescheiden omloop: 5700 met sprintermaterieel en 4900 met DD-AR (wordt de omloop dan gecombineerd met de 5600?)
en: wordt er nog iets gedaan aan de 7 minuten durende stop te Wp van de serie 5700

Aan die series verandert eigenlijk helemaal niets.
 

03-08-2007 21:51:11
broek53
broek53
Quote
vrijgezel: Zou deze topic misschien zijn samen te voegen zijn met Fouten in de dienstregeling en materieelinzet?
Ik vrees dat er niets wordt aangetrokken van de aangegeven fouten en verbeteringsvoorstellen...

Ik weet niet waar je de vrees precies vandaan haalt. Ik hoop dat je begrijpt dat een dienstregeling en een materieelomloop een dermate complex bouwwerk zijn dat er niet bij elke vingerknip van alles gewijzigd wordt. Daarnaast moet ik zeggen dat ik nog nooit in mijn spoorse bestaan (en dat is al een paar decennia...) zoveel wijzigingen in de materieelomloop per wijzigingsblad heb gezien als dit jaar.
 

03-08-2007 21:56:20
keesje
keesje
Er werd al iets genoemd over de 8800 en de inzet van VIRM. Als er een treinserie is waar VIRM gedoemd is om te verdwijnen, dan is het daar wel. Prorail wil af van materieel met een te zware aslast zoals VIRM tussen Ledn en Wd. Dus best kans dat daar wat anders komt.  

03-08-2007 21:57:43
broek53
broek53
Quote
aestudent: @Sietse: zeker weten? Er zijn namelijk ook spitspendels Ledn-Apn/Gd v.v., en die worden omloopmatig met SGM-II gereden.

Wat betreft de 5700: dat is toch een iets ingewikkelder verhaal, want die serie is buiten de vakanties op werkdagen ook gekoppeld aan de 5000. Ik denk zelf dat in de 5000/5700 gewoon mat. '64 blijft rijden en dat het één van de eerste series wordt waar het nieuwe sprintermaterieel instroomt. Maar misschien dat Michiel ons daar ook meer over kan vertellen?

Eigenlijk net zo min als over de instroom van de nieuwe VIRM, maar toevallig toch wat meer. Eerst was het de bedoeling op op de Flevolijn te beginnen, dus met series als de 4300, de 3900 en eventueel de 4600.
Daar heb ik bijna persoonlijk een stokje voor gestoken omdat het niet slim is om zo'n proefbedrijf met wisselingen en kinderziektes in te gaan richten tussen het veel te krappe Hoofddorp Opstel dat in verbouwing gaat, en Lelystad, dat in 2009 zwaar in verbouwing gaat voor de Hanzelijn. Het laatste dat ik hoorde, is nu dat de nieuwe Sprinters het eerst in de stoptreinen (Sprintertreinen) aan de zuidkant van Utrecht komen te rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-08-2007 21:58
 

03-08-2007 22:01:37
broek53
broek53
Quote
bloober: Is er ook al iets bekend over de 5900? Blijft dat gemengd SGMm, Mat'64 en een verdwaalde DD-AR of wordt dit geheel SGMm?

De 5900 en de 7200 zitten nog steeds aan elkaar en het wordt helemaal SGMm (wederom: doordeweeks in ieder geval)
 

03-08-2007 22:21:55
treinfreak
treinfreak
@ Keesje

Ik kan niet wachten omdat ik zelf heb gemerkt dat de Virm net na Leiden met een slakengangetje over de brug over de rijn gaat terwijl vroeger ( voor 10 dec) plan v er een stuk sneller overheen ging.

En @ aestudent dat zou best kunnen dat de city pendel niet de 8800 is maar de 18800 of de 19500 omdat ik hem alleen in Leiden heb gespot

Laatst bewerkt door treinfreak op 03-08-2007 22:28


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

03-08-2007 22:21:57
bloober
bloober
@broek53 over de 5900: Dank. Jammer voor de 1ste klas reizigers en voor de spotter die van variatie houdt, maar ik als (incitendele) reiziger vind dat SGMm wel leuk (alleen DD-AR is leuker, maar dat reed er toch al bijna niet meer). %02%

Laatst bewerkt door bloober op 03-08-2007 22:22


Groetjes, Bloober
 

03-08-2007 23:09:08
justin
justin
Is er al wat meer bekend over wat er gaat gebeuren tussen Rtd en Ddr en tussen Ddr en Bd, en dan met name de snel- en stoptreinen?  

03-08-2007 23:14:35
rudolfph
rudolfph
Quote
lamotep:
Quote

En niet te vergeten de weinig(in mijn ogen) succesvolle integratie van de IC naar Berlijn in het Nederlandse IC netwerk. Trein rijd zeer regelmatig met vertraging.
Het zou een zegen zijn als de IC's van/naar Berlijn werden ingekort tot Hengelo want ze verzieken nu veelal de hele dienstregeling. In ruil daarvoor zouden ze wat frekwenter kunnen worden (6-8x per dag of zo).
Dat moet NS alleen doen als ze van die trein afwillen, dan dwing je de reizigers van die trein (vaak met veel bagage) nog een keer extra over te stappen. De juiste oplossing is om die trein weer los te koppelen van het binnenlandse treinvervoer zoals voor DRGL2007 zodat vertragingen van IC140 niet zorgt voor gehannes zoals nu. Gewoon lekker overal tussendoor laten rijden zoals vroeger.
Quote
lamotep: Overigens terzijde: DB meldde deze week dat de getrokken IC's de komende jaren verdwijnen. Er zouden misschien(???) treinstellen voor terugkomen waarmee makkelijk gekoppeld en gesplitst kan worden. Boze tongen beweren echter dat DB gewoon van de weinig rendabele IC-formule af wil en die deels wil vervangen door ICE's (hogere tarieven) en deels door RE's (lagere kosten).
Dat past zeker in het beleid van de DB, de populaire IR-treinen (want toeslagvrij, comfortabel en snel) zijn ook allemaal verdwenen tengunste van ICE's als de lokale wilde betalen en anders (I)RE-treinen.
 

03-08-2007 23:21:44
nielsie21
nielsie21
Is er al wat bekend over wat er in de stoppertjes tussen Ut-Tl/Ht komt te rijden?  

03-08-2007 23:38:51
broek53
broek53
Allemaal mat '64, dat zal wel zo blijven tot de eerste nieuwe Sprinters komen  

04-08-2007 00:30:11
bjornl
bjornl
Net onder het genot van een Leffe Blond eens even de documentatie doorgelezen. Wat mij nog opviel (en dit heeft niets met materieel te maken, maar alleen met dienstregelingen):
-er wordt nu weer uitgegaan van differentiatie stoptrein/intercity op de Zeeuwse lijn, hier was lang sprake van een "IC" die overal zou stoppen;
-er wordt gekeken naar 4x per uur ICs tussen Amsterdam Zuidoost (Bijlmer en Duivendrecht, neem ik aan) en Utrecht, geen gek idee gezien het overlopen van de 3500 (I told you so);
-er komt in beide richtingen een latere 2000 en 2800 bij.
 

04-08-2007 00:31:41
woepje
woepje
Quote
keesje: Er werd al iets genoemd over de 8800 en de inzet van VIRM. Als er een treinserie is waar VIRM gedoemd is om te verdwijnen, dan is het daar wel. Prorail wil af van materieel met een te zware aslast zoals VIRM tussen Ledn en Wd. Dus best kans dat daar wat anders komt.

Maar dan is het de vraag, wat komt daar dan.. DD-AR??? Ik bedoel, mat64 was blijkbaar niet goed genoeg en zeker niet tijdens de spits...maar het kan inderdaad ook zo zijn dat de boel weer teruggedraaid wordt naar mat64 ofzo... krijgen we nog een IC met dat materieel...
 

04-08-2007 05:50:03
dumpy_dump
dumpy_dump
Als daar Mat 64 komt te rijden, mogen ze wel heel snel de perrons verlengen naar 12 bakken (en Mat 64 geschikt maken om met 12 bakken te rijden...), of er moet weer 4x per uur gereden gaan worden. Anders passen de reizigers simpelweg niet in de trein...  

04-08-2007 07:47:03
NDS
NDS
Quote
bjornl:-er komt in beide richtingen een latere 2000 en 2800 bij.

Hmmm richting Gvc vraag ik me af of dat zin vol is, ik heb er geen zicht op hoe druk die in het westen is, maar bij vertrek uit Arnhem heb je vanaf 20.00u echt geen 2000 meer nodig. Het kost al moeite om 2x4 bakken VIRM per uur( in de 3000) vol te krijgen.

Groetjes Michiel
 

04-08-2007 09:11:23
dh3201
dh3201
Gaat het om de treinen vol te krijgen of gaat het om reismogelijkheden te creeren?
Anders kan NSR 's avonds een heleboel verbindingen reduceren tot een uurdienst


Shqiperise-lopers?
 

04-08-2007 09:13:30
maxime
maxime
Lamotep zei eerder:
3) Rond Maastricht-Luik is het doodstil, het laatste wat ik (in een Belgische krant) las was dat de IC Maastricht-Brussel tot nu toe geen succes is. Maar ik geloof dat het experiment 2 jaar zou duren, dus dat komt pas weer in drgl 2009 aan de orde.

Zou misschien beter zijn om hem door te trekken naar Eindhoven en/of verder? Daar wilden ze toch ook meer verbindingen met het buitenland? De Benelux is als internationale intercity toch ook succesvol in het binnenland?(kwamen er geen 11.8 locs vrij uit de Benelux%08%)

Laatst bewerkt door maxime op 04-08-2007 09:14
 

04-08-2007 09:16:09
dh3201
dh3201
Die brakke 11.8'en wil je daar in dat heuvelachtige gebied al helemaal niet hebben. Ze hebben al moeite zat met dat tunneltje in Antwerpen.
Een E186 lijkt me een betere trekkracht.


Shqiperise-lopers?
 

04-08-2007 09:56:28
broek53
broek53
Quote
dh3201: Gaat het om de treinen vol te krijgen of gaat het om reismogelijkheden te creeren?
Anders kan NSR 's avonds een heleboel verbindingen reduceren tot een uurdienst

Ziehier het dilemma van een vervoerbedrijf dat je in allerlei vormen in de stille uren terug ziet. Vergeet niet dat een vervoerbedrijf geacht wordt een bedrijf te zijn en geen maatschappelijke voorziening. Voor de maatschappelijke kant zorgt "de politiek" (zeg ik maar even), is de theorie.
Nu kan NS met de concessie voor het Hoofdnet veel kanten op en - zoals alles: op eigen rekening en risico - meer treinen rijden dan minimaal geëist wordt. Daar moet het bedrijf dan aan het eind van de rit wel financieel ongeveer mee uitkomen. Slecht bezette treinen in de late uren zijn natuurlijk peperduur, maar het effect kan zijn dat er uiteindelijk over grotere delen van het net meer vervoer plaatsvindt - dat is dan weer positief.
Maar de hoge directe kosten en het feit dat ProRail in de avonduren ook al aan de baan wil knutselen, leiden ertoe dat NS eerder geneigd is meer te snijden dan uit te breiden, is zo mijn observatie van het moment.
 

04-08-2007 10:06:27
broek53
broek53
Quote
woepje:
Quote
keesje: Er werd al iets genoemd over de 8800 en de inzet van VIRM. Als er een treinserie is waar VIRM gedoemd is om te verdwijnen, dan is het daar wel. Prorail wil af van materieel met een te zware aslast zoals VIRM tussen Ledn en Wd. Dus best kans dat daar wat anders komt.

Maar dan is het de vraag, wat komt daar dan.. DD-AR??? Ik bedoel, mat64 was blijkbaar niet goed genoeg en zeker niet tijdens de spits...maar het kan inderdaad ook zo zijn dat de boel weer teruggedraaid wordt naar mat64 ofzo... krijgen we nog een IC met dat materieel...

Tsja, er is een bijzonder bittere strijd aan het ontstaan tussen ProRail en NS over een paar principiële zaken, en daar is het eventuele verbod op VIRM in de 8800 er een van. De "te hoge aslast" is wat dat betreft een stok om de hond te slaan. Het gaat om één as van een motordraaistel die bij een overbezette VIRM boven de 20 ton kàn komen...
Alternatief is (en was het al jaren) DDAR. Complicatie daarbij is dat een Eloc zeker te hoge aslasten heeft. Hier mag NS de hand in eigen boezem steken, want het bedrijf ziet geen kans DDAR met 1700 en met mDDM in de uitvoering uit elkaar te houden. Omgekeerd vindt ProRail het weer niet veilig genoeg als er een bordje met een snelheidsbeperking voor Elocs bij de betreffende bruggen geplaats wordt. Zo houden we elkaar wel bezig...
 

04-08-2007 10:34:23
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Tsja, er is een bijzonder bittere strijd aan het ontstaan tussen ProRail en NS over een paar principiële zaken

Ik zag ook iets staan over de situatie bij Baarn (vmax 110, ATB 80, uitgebreid besproken op OVL). Hier lijkt NSR zich principieel op het punt te stellen dat ze 110 zouden moeten kunnen rijden en dus ook de dienstregeling hier op in kunnen richten. Ik neem aan dat het je goed doet dat dit zo op de agenda staat.
 

04-08-2007 10:50:13
rudolfph
rudolfph
De maximum snelheid in de boog is 110km/u, maar daar is geen ATB-code voor, zodat er een hogere ATB-code op het spoor staat. Volgens mij wilde NS daarom de maximumsnelheid verhogen naar de door de ATB aangegeven snelheid. Prorail heeft in mijn ogen (terecht) gezegd dat dat niet kan vanwege de veiligheid. Om de veiligheid helemaal te waarborgen is daarna ATB-code-80 op het spoor gezet, zodat treinen wel moeten afremmen. Correct me if I'm wrong.  

04-08-2007 11:13:12
broek53
broek53
Nou, ik was eigenlijk niet van plan dit hele drama hier uitgebreid te bespreken, maar ja. Er gaan inmiddels allerlei foute verhalen en nu lees ik hier weer dat NS de snelheid verhoogd zou willen laten verhogen... Dat is omjuist, NS wil dat het gewoon 110 blijft. Beter gezegd: ProRail wil de snelheid ineens en zonder goede reden verlagen naar 80 km/h, omdat dat een trap in de ATB is. Nu zijn er in den lande enkele honderden plekken waar de toegelaten snelheid niet overeenkomt met een ATB-trap. Zou daar overal de snelheid verlaagd worden tot 80, dan kost dat landelijk uren extra rijtijd per dag en het hele dienstregelingmodel 2007/9 stort als een kaartenhuis in elkaar. Denk eens aan bekende vorbeelden als de bogen bij Harderwijk en Rijssen, maar ook op zoiets als de Zaanlijn zitten vier van dergelijke bogen. En dan zwijgen wij maar over baanvakken waar de baanvaksnelheid 100 km/h is...

Het KLINKT heel erg logisch dat ProRail dat wil (en het bedrijf bedrijft dan ook aan alle kanten buitengewoon platte retoriek door te roepen dat het om De Veilgheid gaat - daar kan niemand toch tegen zijn?!), maar het IS het niet. ATB is geen snelheidsbewakingssysteem en nooit zo bedoeld. Als je het ervoor wilt gaan gebruiken, zul je het systeem moeten aanpassen (bijvoorbeeld het gat dichten tussen de stappen 80 en 130 km/h). Daarbij is het nooit zo geweest dat ATB dergelijke snelheden bewaakt en als dat wel zou moeten, is dat een beleidswijziging en dat hoort dan bekend gemaakt te worden, op zijn consequenties bekeken en een zak geld ernaast om de gevolgen ervan op te vangen. Van dit alles is geen sprake. Er is ook geen sprake van dat IVW een dergelijk nieuw beleid oplegt: ProRail heeft dat helemaal zelf verzonnen zal er dus zelf vboor moeten opdraaien - maar het niet stiekem invoeren.
Wat Baarn betreft, speelt NS het (voor het eerst sinds de afsplitsing van wat nu ProRail is) ongewoon hard. Het feit dat het in de adviesaanvraag voor de dienstregeling 2008 naar buiten is gebracht, is al tamelijk uniek. Een fatsoenlijk antwoord van ProRail is tot nu toe uitgebleven...%03%

Laatst bewerkt door broek53 op 04-08-2007 11:14
 

04-08-2007 11:58:05
treinfan
treinfan
Station Hilversum wordt dus ook in 2008 in gebruik genomen, hiervoor wordt nog de hele wisselstraat aan de zuidkant en de boog naar amf vervangen, zo heb ik vandaag op station hvs van een ander persoon vernomen. Het plan voor de nieuwe wisselstraat ligt al klaar om op nicospilt.com bij ombouw hilversum deel 16 te verschijnen.
Of de max snelheid verhoogt wordt naar 60km/h weet ik niet
Aan de noordkant van station hvs moet nog 1 wissel worden geplaatst met spoor naar de wissel waar nu 1 spoor op niks uitkomt
 

04-08-2007 12:11:52
broek53
broek53
Nou, dat valt op zichzelf nogal mee (of tegen) hoor. In die wisselstraat wordt het kruis dat erin zit, vervangen door een Engels wissel - en verder worden de andere wissels vervangen. De boog blijft de boog en helaas gaat dus ook de snelheid niet omhoog.
Begin november gaat de nieuwe tunnel in gebruik en de grote overweg buiten dienst (week 44). Dan gaat het nieuwe perron in dienst langs spoor 4 en spoor 3 buiten dienst. Daarna gaat men heel snel het perron afbouwen over de plaats waar nu de overweg ligt, en begin december volgt dan een buitendienststelling van negen dagen (de weekenden helemaal, doordeweeks de sporen 1-3) om alle aansluitingen te maken en die wisselstraat te vernieuwen. Dat alles moet dan op 9 december afgerond worden.
 

04-08-2007 14:08:59
stephan90
stephan90
Als ik het dus goed begrijp komt er dus meer SGMm in zowel de 3300 als de 59/7200. Maar waar dachten ze dat in hemelsnaam vandaan te gaan halen. Nu (tijdens de winterdienst vooral) worden al dagelijks drietjes vervangen door de citypendels... Wordt de 5500 toevallig weer mat'64?  

04-08-2007 14:35:28
broek53
broek53
Qua diensten (dus niet qua stellen!) komt de inzet van meer Sprinters in de 5900/7200 en de 3300 voornamelijk af van de serie 5800. Daar zitten nu in de spits een aantal setjes van drie in en die zijn er niet meer, wat vier diensten oplevert. Verder komen er twee diensten uit de 9800 (die nu weer helemaal mat '64) wordt. De 5500 blijft (ook) Sprinter.  

04-08-2007 14:45:38
stephan90
stephan90
Sinds wanneer rijdt de 9800 gedeeltelijk met SGMm? Ik zie hier alleen maar mat'64 voorbij schuiven.  

04-08-2007 15:04:58
broek53
broek53
Mmm, dat krijg je er nu van als je van achteren naar voren kijkt %09% Ingaande 10 september komen er twee in de 9800. En die komen er weer doordat vanaf dat moment in de omloop combinaties van 3 + 2 worden opgenomen (die komen nu in de praktijk wel voor, maar nog niet op papier).

Laatst bewerkt door broek53 op 04-08-2007 15:05
 

04-08-2007 15:34:06
treinfan
treinfan
wat rijdt er dan in de spits in de 5800
2xSGMm is een beetje weinig
DDM-1%06%%02%
 

04-08-2007 15:55:24
martw
martw
Quote
broek53:
Quote
woepje:
Quote
keesje: Er werd al iets genoemd over de 8800 en de inzet van VIRM. Als er een treinserie is waar VIRM gedoemd is om te verdwijnen, dan is het daar wel. Prorail wil af van materieel met een te zware aslast zoals VIRM tussen Ledn en Wd. Dus best kans dat daar wat anders komt.

Maar dan is het de vraag, wat komt daar dan.. DD-AR??? Ik bedoel, mat64 was blijkbaar niet goed genoeg en zeker niet tijdens de spits...maar het kan inderdaad ook zo zijn dat de boel weer teruggedraaid wordt naar mat64 ofzo... krijgen we nog een IC met dat materieel...

Tsja, er is een bijzonder bittere strijd aan het ontstaan tussen ProRail en NS over een paar principiële zaken, en daar is het eventuele verbod op VIRM in de 8800 er een van. De "te hoge aslast" is wat dat betreft een stok om de hond te slaan. Het gaat om één as van een motordraaistel die bij een overbezette VIRM boven de 20 ton kàn komen...
Alternatief is (en was het al jaren) DDAR. Complicatie daarbij is dat een Eloc zeker te hoge aslasten heeft. Hier mag NS de hand in eigen boezem steken, want het bedrijf ziet geen kans DDAR met 1700 en met mDDM in de uitvoering uit elkaar te houden. Omgekeerd vindt ProRail het weer niet veilig genoeg als er een bordje met een snelheidsbeperking voor Elocs bij de betreffende bruggen geplaats wordt. Zo houden we elkaar wel bezig...


Ja, het is altijd al een strijd geweest. Maar het spoor tussen Wd en Ledn ligt er nog steeds, weliswaar wordt het vaker dan gemiddeld gecontroleerd, maar voor de rest gaat het goed met VIRM. Kortom, lekker laten rijden daar, want anders wordt het wel erg druk tussen Wd en Ut en waarschijnlijk ook tussen Apn en Ledn.
Dus wat mij betreft voor de 8800:
-Of VIRM er laten rijden, zoals nu;
-Of een frequentieverhoging;
-Of meer treinen laten stoppen in Woerden (Intercity's) en de stoptrein Gd - Apn doortrekken naar Ledn (de hele dag door).

Dat zijn de opties die ik kan bedenken als ProRail echt verbiedt met VIRM te rijden tussen Wd en Ledn. Maar goed, zoals ik net al zei, het mag nu eigenlijk ook niet en het gebeurt wel en het gaat goed, dus waar maken we ons druk over?

Martijn
 

04-08-2007 16:16:42
aestudent
aestudent
Quote
Michiel: ...materieelinzet ook grosso modo hetzelfde, althans: de 3300 wordt nu DDAR... [...] ...komt de inzet van meer Sprinters in de 5900/7200 en de 3300...
Wat is 't nou? En meer SGMm én DD-AR in de 3300? In elk geval geen mat. '64 meer, maar dat was al een hele tijd bekend.

Laatst bewerkt door aestudent op 04-08-2007 16:17
 

04-08-2007 16:32:47
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
treinfan: wat rijdt er dan in de spits in de 5800
2xSGMm is een beetje weinig
DDM-1%06%%02%
2xSGMm, met de aantekening dat er vanuit Hilversum een flink aantal reizigers de stap naar de 1500/1600/700 zal gaan maken.
 

04-08-2007 16:50:29
treinfan
treinfan
aan dat laatste had ik eventjes niet gedacht  

05-08-2007 12:25:51
willy84
willy84
Quote
dumpy_dump:
Quote
treinfan: wat rijdt er dan in de spits in de 5800
2xSGMm is een beetje weinig
DDM-1%06%%02%
2xSGMm, met de aantekening dat er vanuit Hilversum een flink aantal reizigers de stap naar de 1500/1600/700 zal gaan maken.

Niet te vergeten dat de 5800 nu op alle stations gaat stoppen, dus hoeveel reizigers daarvandaag komen is gissen.
Ben benieuwd wat de nieuwe rijtijd van de 5800 wordt. Nu de sneltrein 42 min met 4 stops en de IC zonder stops met 35 minuten.
Verder blijf ik erg benieuwd waar het materieel vandaan komt als alles op de flevolijn verelegd wordt tot maximale lengte ivm de renovatie van de Hollandsebrug.
 

05-08-2007 15:34:28
floriss
floriss
Over de nieuwe rijtijden in de 5800 vanaf december, deze zullen een stuk langer worden. Afgezien van de extra stops die de Sprinter moet maken, zal deze naar ik het advies van het Locov het nagekeken, te maken krijgen met een inhaalmogelijkheid in Weesp voor de intercity's tussen Amsterdam/Schiphol en Amersfoort. Het Locov heeft nog gevraagd aan de NS om te kijken naar mogelijkheden om de Sprinter dezelfde reistijd te geven als de stoptrein Amsterdam - Amersfoort medio 10 jaar geleden. Ik denk echter dat het zonder een spoorverdubbeling tussen Hilversum en Naarden Bussem niet gaat gebeuren.  

05-08-2007 15:41:57
dumpy_dump
dumpy_dump
Inhalen in Wp door de ICs van de 5800 lijkt me onwaarschijnlijk: op hetzelfde tijdstip staat daar de 5700 namelijk ook al ingehaald te worden...  

05-08-2007 16:15:39
broek53
broek53
De 5800 gaat er 3 tot 4 minuten langer over doen: Asd v .06/.36 - Hvs .39/.09 - Amf a .52/.22 en Amf v .06/.36 - Hvs .20/.50 - Asd a .22/.52 (alsof ze het erom doen)  

05-08-2007 16:27:22
broek53
broek53
Quote
willy84: Verder blijf ik erg benieuwd waar het materieel vandaan komt als alles op de flevolijn verlengd wordt tot maximale lengte ivm de renovatie van de Hollandsebrug.

Dat is eigenlijk niet zozeer een 2008-zaak, maar iets dat per 10 september al gaat spelen. Er wordt een heleboel creatief gegoocheld met de materieelinzet, maar de grote klappers zitten 'm in de drie DDM-1-stammen die extra ingezet kunnen gaan worden (11 stammen in dienst ipv 8), in twee stammen ICB die meer ingezet worden en in wat schuiverij met Sprinters, zoals ik hiervoor al gemeld heb (een paar Sprintertweetjes extra in de omloop ter vervanging/doorschuiving van Sprinterdrieën). Het meeste wordt zodanig geschoven dat er uiteindelijk DD-AR extra naar de Flevolijn gaat.
 

05-08-2007 18:13:58
treinfreak
treinfreak
Ik zag trouwens laatst dat ze meer treinen willen laten gaan rijden tussen Ledn en Utrecht en ze waren ook van plan om het het traject tussen Leiden en Woerden dubbelspoor te maken.
( Misschien kan er dan wel gewoon virm over heen rijden)

Laatst bewerkt door treinfreak op 05-08-2007 18:14


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

05-08-2007 18:29:18
julius
julius
Quote
broek53: Er wordt een heleboel creatief gegoocheld met de materieelinzet, maar de grote klappers zitten 'm (...) in twee stammen ICB die meer ingezet worden
Meer sets in dienst gaat m.i. ook betekenen dat er nu echt een tekort aan ICK BD's komt. Is er nog sprake van ombouw van Bimdz268 met extra klapdeurtje of komt er een andere oplossing?

Laatst bewerkt door julius op 05-08-2007 18:54
 

05-08-2007 18:42:32
stephan90
stephan90
Is het toevoegen van een ICRm BD eventueel een optie?  

05-08-2007 20:06:58
ruysdael
ruysdael
Als er extra DD-AR naar de Flevolijn moet, lijkt het me logischer dat er SGMm in de 3300 gaat komen i.p.v. DD-AR. Daarnaast vraag ik me af of er neit wat uit de 5400/4800 gepeuterd kan worden, dan kan daar iets van Mat'64 komen.