Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

U_-_Treinstellen_Plan_U
RailWiki.nl
19-07-2007 16:58:34
mich
mich
Naar aanleiding van het Sloop Plan U topic:
de 113 en 115 zijn rood, de 121 wordt op het moment rood geschilderd.
de 115 wordt in de toekomst weer geel.
foto 121: http://stationzwolle.web-log.nl/stationzwolle/2007/07/plan_u_bij_de_w_1.html
foto 115: http://stationzwolle.web-log.nl/stationzwolle/2007/06/plan_u_rood.html
Wat er op die site staat klopt. (behalve het plan u voor Veolia verhaal)

Laatst bewerkt door admin op 02-01-2014 22:09, reden: Titel aangepast
 

19-07-2007 19:22:31
salieri
salieri
Waarom schilderen ze over die andere beschilderingen heen?
Zo wordt die 121 spuuglelijk
 

19-07-2007 19:36:51
rh_ii
rh_ii
Dat zijn ze blijkbaar gewend bij de HIJSM, de andere U's zijn ook met alternatieve beschilderingen en al overgeschilderd. Van ver af ziet de 113 er best goed uit, maar als je dichterbij kijkt zit dat stel ook niet echt strak in de verf, en over de 115 zullen we het maar niet hebben Ook het interieur mag wel wat netter trouwens, dat ziet er ook niet erg fris meer uit. Maargoed, dat kost allemaal tijd en geld, en dat is kostbaar

Bas
 

19-07-2007 20:00:32
mich
mich
Zelfs het spoorwegmuseum was niet zo blij met de 113 als pendeltrein.  


19-07-2007 21:17:57
wietse
wietse
Ik heb ergens gelezen (ben helaas alleen vergeten waar) dat het met name zou zijn om te conserveren, en niet zozeer om dat de definitieve kleur te laten worden.

Maar we zullen zien wat de toekomst ons zal brengen
 

19-07-2007 21:33:38
broek53
broek53
De 115 is destijds rood gekwast omdat dat voor het tijdelijk opstellen op de Dijksgracht een eis was. Wat de reden van het kwasten van de 121 is, weet ik niet - dat stel noch de 121 komen op de Dijksgracht te staan - maar ik kan mij voorstellen dat het voor andere opstellocaties om eenzelfde eis van toonbaarheid gaat.  

19-07-2007 21:53:55
mich
mich
De hoe en waarom van de 121:
De 121 is kwa wanden makkelijker te conserveren dan de 113 + 115, de 121 is kwa interieur in beter staat dan de 115 heeft ook te maken dat hij in 2001 geheel opnieuw is bekleed van binnen. De 121 bezit oude ramen.
De 121 bezit een veel jongere motor dan de beide andere.
Over de kleur is een duidelijke beslissingen geworden door het aanwezig zijn van de originele ramen ROOD.
Aldus de HIJSM.
 

19-07-2007 22:26:34
timtrein
timtrein
Ik begreep dat de 121 destijds naar de HIJSM is gegaan onder de voorwaarde dat het stel geel zou blijven...
Nouja, is dat blijkbaar geruild met de 115.
 

19-07-2007 22:56:49
fermon
fermon
Een rode 121 past inderdaad beter door de oude ramen, maar heeft de 121 die kast nog op de motorbak? En nu maar hopen dat de 115 net zo strak geel wordt als de Slowaakse stellen.

Laatst bewerkt door fermon op 19-07-2007 22:57
 

19-07-2007 23:02:39
thom
thom
Ja, de 121 is een gereviseeerd stel, dus heeft zo'n mooie uitlaatkast op het dak...

Daarnaast ook jammer dat interieur een tweede beletsel is om ding rood te schilderen..
 

20-07-2007 00:19:05
dh3201
dh3201
Ach er rijdt toch ook een blauwe DE-1 rond met het interieur uit het rode tijdperk?


Shqiperise-lopers?
 

20-07-2007 00:25:36
robins
robins
Vertel eens?????

mvg,
Robin
 

20-07-2007 00:58:01
robins
robins
En om dan gelijk maar even wat info te verschaffen over het interieur van de NS-41:
Het donkere leerdoek onder en lichte boven hoort wel degelijk bij de blauwe uitvoering. De rode had geel-achtig leerdoek, met een soort van oranje ruitje er in verwerkt. Uiteraard is alles afgezet met gelakte latten. Dit alles is inmiddels weer terug gebracht, op de tafeltjes met asbak na, die gaan nu weer terug komen.

Wat wel nog bij het rode interieur hoort, zijn de groene 3e-klas en de rode 2e-klas banken. Dit is bij een hele hoop mensen niet bekend, maar alles hoort blauw te zijn, ook de skai-bekleding. Misschien dat daar nog een keer naar gekeken gaat worden, maar dat is voor latere zorg.

Verder is het stel voor 90% volgens de blauwe kleurtelling ua uiterlijk. het kan zijn dat ik het fout zit, dus als iemand andere info heeft, gaarne!
 

20-07-2007 19:38:31
timtrein
timtrein
Die kast van de 121 willen ze er nog af gaan halen, begreep ik. Interieur overzetten lijkt me een redelijk onhaalbare klus, m.n. vanwege wand- en vloerbeplating. En voordat de 115 mooi strak geel is moeten ze 'm eerst helemaal kaalschuren en zorgen dat alle graffitizooi eraf is, want daar hecht niks op  

20-07-2007 22:57:19
fermon
fermon
Ach, de 766 rijdt ook al een paar jaar rond in het groen met een interieur dat past bij een een geelblauwe 766. En daar hoor je weinig mensen over klagen. Maar misschien komt dat ook wel omdat de coachbanken comfortabeler zit dan het oorspronkelijke interieur %08%  

21-07-2007 02:15:26
thom
thom
Toen dat ding groen werd, heb je daar genoeg over kunnen horen hoor,
maar met de tijd verstomt dat vanzelf....
 

22-07-2007 11:08:40
Kameeltje2
Kameeltje2
Hoe zit dat eigenlijk met die slowaakse stellen, daar is de uitlaatkast ook afgehaald. Maar is de aggregraat dan nog functioneel ? Of is er een andere spanningsbron ingezet. In de verbouwde stellen zat geen wisselstroommachine meer en verzorgde de dieselaggregraat deze spanning. Als de uitlaat er niet meer opzit lijkt me het niet verstandig de aggregraat aan te zetten !!

Kameeltje
 

22-07-2007 13:11:21
mich
mich
Ik heb begrepen dat die uitlaatkast er op de laatste dag vor het transport nog afgehaald was omdat hij niet binnen het duitse profiel was, lijkt me daarom logisch dat hij er in Slowakije er weer op komt.  

22-07-2007 17:37:14
wesley
wesley
Waarschijnlijk onder de meeste wel bekend, maar ik weet niet welke plan U er staat op haarlem.
Als je van haarlem wegrijd dan splist het spoor in 2 kanten: richting zandvoord en uitgeest.
tussen die splitsing is een aantal opstel sporen en daar staat een verwaarlossde plan U.
ong. 3 jaar geleden helemaal mooi rood maar de laatste keer dat ik daar was half rood en half geel.
overigens staan daar ook een aantal sikjes, waaronder een mooie groene met een kraan uitgerust en stonden er ook ooit een paar DE-2
maar welke plan u is het welke ik bedoel?
kan aan mijn foto's niet zien welke het is.

Edit door admin: verboden onderwerp verwijderd
 

22-07-2007 17:47:22
mark
mark
Spul van de Hijsm staat daar... geel/rood is de 115.  

22-07-2007 17:51:05
wesley
wesley
okee bedankt!  

24-07-2007 19:04:01
planu
planu
Ik meen ergens ooit eens te hebben gelezen dat men kon zeggen in welke kleur men de treinstellen het liefst zag rijden. Daar kwam uit de 113 rood laten en de 115 geel / grijs te laten.

Dus ik gok er op dat de HIJSM heeft besloten mede omdat de 115 op de planning staat 2008 geel / grijs te worden dat de 121 met die reden Rood wordt. Van de week hoorde ik ook in de wandelgangen van Zwolle dat men bezig is met ene oplossing op het dak waardoor de nu opvallend aanwezige grijze kubus zeker voor 3 kwart zal verdwijnen.

IPV zo te zeuren zou ik zeggen steek je handen uit de zak en help de jongens misschien dat jullie samen dan wel tot een net plaatje komen.

Realiseer je wel zodra het materieel weer in Haarlem staat op de plek waar nu de 113 staat er weer snel van allerlei kleurtjes op zitten.

Laatst bewerkt door planu op 24-07-2007 19:04
 

24-07-2007 19:07:08
salieri
salieri
Beetje ver voor mij om daar speciaal voor naar Haarlem te gaan, voor ff wat verf
Hoop alleen wel dat ze nu wél een nette grondlaag gebruiken, ipv snel met de kwast erover%04%
 

24-07-2007 20:00:50
planu
planu
Ag wat betreft de 121
Het laagje rood op de kop betreft net als wat op de rest komt de onderlaag !!!!
Dus ik zou zeggen wacht en we gaan het wel beleven
En ja bij de HIJSM heb men genoeg rood momenteel in de aanbieding wat de oorzaak is dat men kiest voor een rode onderlaag ipv grijs

Laatst bewerkt door planu op 24-07-2007 20:02
 

24-07-2007 20:15:54
salieri
salieri
Eerst zien dan geloven  

24-07-2007 20:52:35
dh3201
dh3201
Even over een andere plan U. Wie weet welk verwaarloosd stel er bij Amersfoort buiten de loods staat?


Shqiperise-lopers?
 

24-07-2007 22:48:52
mark
mark
Volgens mij de 116...  

24-07-2007 22:58:49
thom
thom
Quote
planu: Ag wat betreft de 121
Het laagje rood op de kop betreft net als wat op de rest komt de onderlaag !!!!
Dus ik zou zeggen wacht en we gaan het wel beleven
En ja bij de HIJSM heb men genoeg rood momenteel in de aanbieding wat de oorzaak is dat men kiest voor een rode onderlaag ipv grijs
Excuus dat ik het moet zeggen en een beetje offtopic ga...
Rood is een van de meest slecht dekkende kleuren, vooral over lichte kleuren verf als bv geel.

Vandaar ook het advies om onder dit soort kleuren een grijze grondverf aan te brengen die het geel wegdekt, en ervoor zorgt dat de rode aflak verf veel minder hoeft te overbruggen, en dus sneller dekt.

1 Laag grijze grond afgeschilderd afgelakt met een laag rood dekt al een stuk beter dan tig lagen rode aflakverf...
Zie de kop die de TEE stichting geschilderd heeft, ding ziet er uitstekend uit, dus bij deze de tip nogeens... %05%

Laatst bewerkt door thom op 24-07-2007 23:00
 

24-07-2007 23:12:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
thom: Rood is een van de meest slecht dekkende kleuren, vooral over lichte kleuren verf als bv geel.
Hangt er vanaf hoe donker de kleur rood is. In mijn huis was alles donkerrood geschilderd en dat dekte alles, ook het geel wat er onder zat. Maar goed, dit is erg off topic en daarom verzoek ik een ieder weer terug te gaan naar het onderwerp.
Thom mag met mij per mail contact nemen over eventuele verder discussie over dit onderwerp.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-08-2007 17:03:13
mich
mich
Vandaag de 5 Utjes in Amersfoort gezien(nouja die drie die binnen stonden door het raam, want loods is hermetisch afgesloten). 116 en 195 buiten, 191 151 117 binnen. De 117 en 191 zien er uit alsof ze zo uit de fabriek kwamen. De 116 en 151 redelijk, ramen zitten erin binnen beetje puinhoop en voor de helft nog geel. De 195 is compleet geplukt, althans alle ramen eruit, van het interieur is nog wat over maar ook niet veel.  

01-08-2007 17:45:24
salieri
salieri
Heb je de wadjes nog kunnen zien?%02%  

01-08-2007 18:35:24
mich
mich
Nee helaas niet, wel vaag contouren van iets geels in die loods maar buiten stond er geen 1  

01-08-2007 19:16:53
dh3201
dh3201
Quote
mich: De 195 is compleet geplukt, althans alle ramen eruit, van het interieur is nog wat over maar ook niet veel.

Ah, dan is het dus de 195 die ik buiten heb zien staan.


Shqiperise-lopers?
 

04-11-2007 16:04:16
muhle
muhle
Wie weet of de PLAN-U stelllen inmiddels aan het rijden zijn in Slowakije en op welke lijn? Wilk over een week of wat even heen.  

04-11-2007 16:12:02
wadloper32
wadloper32
Of ze al rijden weet ik niet, maar ik meende (weet ik niet zeker) dat ze in de buurt van de hoofdstad ingezet zouden worden.  

04-11-2007 16:55:55
reizigert
reizigert
Zie dit topic voor meer info over de Slowaakse stellen
https://www.somda.nl/www/forum/1962/
 

25-01-2008 10:14:24
mich
mich
Plan U 125 en 193 staan nog steeds op het fabriekterrein van Istrochem in Bratislava. De BRKS heeft ze niet meer nodig, door moeilijkheden met het personenvervoer (concurrentie en problemen met subsidie). Daarom richt de BRKS zich nu op het goederenvervoer. De 2 stellen worden waarschijnlijk doorverkocht. [EDIT]: laatse klopt niet, het moet zijn: als ze zouden willen verkopen dat ze dat zal lukken.
Bron: http://www.bahnnews-austria.at/forum/viewtopic.php?t=6033
Meer foto's: http://js-trains.slovaktrains.sk/displayimage.php?pid=904&fullsize=1 http://js-trains.slovaktrains.sk/displayimage.php?pid=903&fullsize=1

Laatst bewerkt door mich op 25-01-2008 13:27
 

25-01-2008 11:27:16
aestudent
aestudent
De stellen zien er in elk geval heel wat beter uit dan toen ze hier terzijde stonden.  

25-01-2008 11:31:14
nielsje
nielsje
zijn die Slowaken die stellen gaan kopen, worden ze alweer doorverkocht, lol...
Misschien iets voor de HIJSM, omdat ze helemaal gereviseert zijn etc
 

25-01-2008 11:31:57
thom
thom
Helaas zijn dat foto's die al gedateerd zijn, dus helaas.
Verder ga ik er niet op in, dat zegt genoeg

En nee de HIJSM heeft er niks aan, die hebben immers tochal zo'n gereviseerde, Die Slowaaakse stellen hebben voor ze daarheen gingen overigens niet nogeens een revisie gehad, maar zijn geschilderd en gecompleteerd.

Laatst bewerkt door thom op 25-01-2008 11:34
 

25-01-2008 12:23:48
mich
mich
Foto's zijn van het moment dat ze daar aankwamen, de informatie is echter net nieuw en uit zeer betrouwbare bron.  

25-01-2008 12:28:53
aestudent
aestudent
Dat had ik inmiddels ook begrepen. Jammer...  

25-01-2008 13:09:06
rolandrail
rolandrail
Quote
mich: De 2 stellen worden waarschijnlijk doorverkocht.
Dat staat er niet, er staat "I know from BRKS, that they don’t plan to use them in the nearest time and they it ("might" - not "will") happen that they will be sold further to south(east). BRKS majority owner of skilled businessman, so if he would like to do it, wouldn’t have problem to sell them." Er staat dus dat als ze zouden (!!) willen verkopen dat ze dat zal lukken. Als jij hier zegt "waarschijnlijk doorverkocht" en anderen kijken zoals gewoonlijk niet verder dan hun neus langs is, dan staat het als zodanig binnen de kortse keren voor "waar" elders op internet en de gedrukte hobbymedia.

Laatst bewerkt door rolandrail op 25-01-2008 13:09
 

25-01-2008 13:23:43
mich
mich
Sorry, ik had het niet zo goed begrepen blijkbaar. Heb mijn bericht aangepast, bedankt voor de goede vertaling

Laatst bewerkt door mich op 25-01-2008 13:26
 

25-01-2008 14:48:04
salieri
salieri
Quote
nielsje: Misschien iets voor de HIJSM, omdat ze helemaal gereviseert zijn etc
Liever niet, wordt er weer zo'n ding (spuug)lelijk rood%07%
 

25-01-2008 14:50:10
broek53
broek53
Nee, niet wééér hè!?  

25-01-2008 14:55:51
salieri
salieri
%02% Maar gelukkig gaat er geen naar de HIJSM, en kunnen wij weer rustig slapen.
Wel opvallend dat er dus niet wordt gereden met die Plan U stellen.
Ik neem aan dat de rest niet meer opgeknapt wordt? Dus de stellen die in Amf staan, gaan dus ook door de shredder?
 

25-01-2008 15:20:04
broek53
broek53
Als het aan "de NS" ligt wel. Maar er zijn nog wat juridische vuiltjes weg te poetsen, zoals al dan niet vergoeding van de kosten die aan een aantal stellen gemaakt zijn die nu niet afgenomen dreigen te worden - dat soort dingetjes...  

16-05-2008 15:13:10
mich
mich
Is er nog nieuws over de plan U in Amersfoort? Staan de 191 en 117 nog steeds glanzend geel in de loods? Klopt het dat de ATB-NG kast uit de 191 naar het Nedtrain magazijn in Tilburg is gegaan? Vraag me af in hoeverre er plannen zijn met de stellen, of dat het sloop wordt.  

16-05-2008 17:46:57
willy84
willy84
De laatste keer dat ik in Amersfoort bij die loods was, was er weinig leven in de brouwerij. Alles staat er nog netjes, net als de Wadlopers op de Dijksgracht overigens.  

16-05-2008 19:44:33
taigagaai
Moderator
taigagaai
De ATB kast van de 191 is volgens mij in de Kameel beland als ik het goed onthouden heb. Maar daar kunnen anderen wel meer over vertellen. De Slowaken willen ook nog niet betalen, vandaar dat de 125 en 193 nog steeds op een industrieterrein in de buurt van Bratislava staan.  

16-05-2008 19:53:08
rolandrail
rolandrail
Die stellen zijn wel betaald toch maar die toko rijdt geen reizigerstreinen meer, en dat was al zo nog voordat de stellen aankwamen daar.  

16-05-2008 19:56:06
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ah, dan was daar het verhaal van een klok en een klepel.  

16-05-2008 21:35:33
timtrein
timtrein
Wat ik wel weet is dat er veel onduidelijkheid is over alles wat bij die verkoop betrokken is. De 125 en 193 zullen vast wel betaald zijn, anders waren ze niet vertrokken. Voor de rest van dat spul geldt dat vermoedelijk niet...  


09-07-2008 20:15:26
broek53
broek53
*kick* Ja, dat klopt. NSR heeft er nu echt schoon genoeg van en het contract / de overeenkomst is inmiddels ontbonden. Vandaag heeft het eerste contact met een potentieel slopersbedrijf voor de vijf overgebleven stellen plaatsgevonden.  

09-07-2008 23:13:26
timtrein
timtrein
Er is ruimte nodig om ander, bruikbaarder spul te stallen, gok ik...  

09-07-2008 23:42:26
broek53
broek53
Jawel, de loods in Amf is niet verbouwd voor het opstellen van dergelijk spul, zeker niet tot St Juttemis.  

10-07-2008 17:02:44
seinhuis
seinhuis
Quote
broek53: *kick* Ja, dat klopt. NSR heeft er nu echt schoon genoeg van en het contract / de overeenkomst is inmiddels ontbonden. Vandaag heeft het eerste contact met een potentieel slopersbedrijf voor de vijf overgebleven stellen plaatsgevonden.
Jammer, maar aan de andere kant mogen we blij zijn met de 3 museum-plan U's
 

10-07-2008 18:21:19
timtrein
timtrein
Vier zelfs. Naast de barrels van de HIJSM (113, 115, 121) heeft ook het NSM nog zo'n apparaat. Dus werkvoorraad genoeg  

10-07-2008 19:25:14
WesselE
WesselE
Waarom dat dan? Een Plan-U is een mooi exemplaar in hun collectie dacht ik zo.


'Okeh'
 

10-07-2008 19:37:22
railion
railion
er staan 2 plan U op Amersfoort te glanzen
misschien is het dan voor NS een idee om ze naar een museum te doen (bv STAR/VSM/ZLSM.
 

10-07-2008 20:26:27
timtrein
timtrein
Omdat het NSM ook al een royale collectie heeft. STAR ook trouwens...  

10-07-2008 20:39:35
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
railion: er staan 2 plan U op Amersfoort te glanzen
misschien is het dan voor NS een idee om ze naar een museum te doen (bv STAR/VSM/ZLSM.


Op die lijnen hebben toch nooit Plan U gereden, dus denk ik niet dat zij ze willen hebben. Bovendien is de VSM haar mat-park al aan het verkleinen.

Maar het is ook weer zo alles kan een optie zijn
 

10-07-2008 21:45:37
maxime
maxime
Op de ZLSM-lijn toevallig wel. Ik weet niet meer precies waarom, ik dacht iets van bedevaartstreinen, maar dat is ver voor mijn tijd.

De ZLSM heeft "denk ik" met de 179 al genoeg aan haar hoofd.

Laatst bewerkt door maxime op 10-07-2008 21:57
 

10-07-2008 21:50:42
seinhuis
seinhuis
Zo kan je nog even doorgang met lijnen waar plan U ooit gerenden heeft (testritten, excursies, overbeningen en wat hebben we nog meer?), maar we bedoelen in de normaale omloop van de reizigersdienst.

Laatst bewerkt door seinhuis op 10-07-2008 21:51
 

10-07-2008 22:42:19
maurits
maurits
Wellicht heeft Historisch Streekvervoer Achterhoek interesse, plan U hoort wel heel erg thuis in de regio.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-07-2008 23:31:29
broek53
broek53
Ieder die er nog een zou willen "hebben" moet bijzonder rap zijn. Er is offerte gevraagd aan een sloper en ik denk niet dat er nog lang gedraald wordt met het zetten van de handtekeningen. Overigens weet ik niet of NS nog bereid is er nog eentje weg te geven.  

10-07-2008 23:35:45
nielske90
nielske90
Quote
broek53: Ieder die er nog een zou willen "hebben" moet bijzonder rap zijn.

Dus; Als er een Somda'er de Staatsloterij heeft gewonnen, je weet waar je moet zijn!%08%
 

11-07-2008 11:02:09
waalkade
waalkade
Quote
seinhuis: Zo kan je nog even doorgang met lijnen waar plan U ooit gerenden heeft (testritten, excursies, overbeningen en wat hebben we nog meer?), maar we bedoelen in de normaale omloop van de reizigersdienst.
Vakantie treinen van en naar Valkenberg.
 

11-07-2008 15:13:41
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ah, de Valkenburg expressen, soms tot 3 stellen gekoppeld kwamen ze uit allerlei windrichtingen aan.  

14-07-2008 12:31:05
Gast
Gast
Attractie-Express, van Enschede via Almelo en Mariënberg naar Hardenberg (Ponypark Slagharen) en Emmen (dierentuin).
Bron: http://railtrack.web-log.nl/railtrack/2008/06/attractie-expre.html

Laatst bewerkt door Gast op 16-07-2008 15:01
 

14-07-2008 19:08:13
orselinus
orselinus
Quote
waalkade:
Quote
seinhuis: Zo kan je nog even doorgang met lijnen waar plan U ooit gerenden heeft (testritten, excursies, overbeningen en wat hebben we nog meer?), maar we bedoelen in de normaale omloop van de reizigersdienst.
Vakantie treinen van en naar Valkenberg.

Er hebben zelfs DE3en Groningen - Denhaag/Rotterdam gereden zie "dieseltreinen in Nederland Blz. 158
 

15-07-2008 10:01:49
jaques
jaques
In de jaren '68, '69 werd er op vrijdag en zondag volgens omloop een slag Zwolle-Utrecht(stoptrein) gereden.  

15-07-2008 10:16:46
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
taigagaai: Ah, de Valkenburg expressen, soms tot 3 stellen gekoppeld kwamen ze uit allerlei windrichtingen aan.
Alleen de Valkenburg Expres uit Zl reed met plan U, omdat er via de Maaslijn gereden werd.


Groet, Spiketrain
 

27-07-2008 21:25:12
Gast
Gast
Zie post nr.4 in:

link: http://www.railroadforums.com/forum/showthread.php?p=202499

link: http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=1718

Helaas in het Tsjechisch.....
 

27-07-2008 21:48:53
Dre
Dre
"BRKS plans to refurbish them and to use for charter."

Hmm, zijn die dingen dus voor niets helemaal opgeknapt te Zlwpl. (waar ze overigens nog steeds wachten op de koppelwagen). %08%

Overigens staat de afdekplaat van de stuurstroomkoppeldoos wel erg vaak opengeklapt. Zouden beide stellen een beetje hardhandig ontkoppeld zijn?
 

28-07-2008 01:37:56
thom
thom
Die koppeldoos is ook met de hand te bedienen op de achterkant van de AK.  

28-07-2008 15:56:35
edje
edje
Hardhandig ontkoppelen is me ook nooit gelukt, hoe moet dat eigenlijk.
Hardhandig koppelen al wel een keer. combineren en dan gelijk alle reizgers op het voorste balkon hebben liggen.
 

31-07-2008 12:37:26
kbrandsma
kbrandsma
Quote
Dre: "BRKS plans to refurbish them and to use for charter."

Hmm, zijn die dingen dus voor niets helemaal opgeknapt te Zlwpl. (waar ze overigens nog steeds wachten op de koppelwagen).

Dit verbaast mij helemaal niets. Ik ben vorige week in Slowakije geweest en het ziet er totaal niet (meer) oud en verpauperd uit, zoals een groot aantal westerlingen (nog) denkt. Voor oud en verpauperd moet je in Oekraïne zijn, waar het museum nog rondrijd.

Slowakije is gewoon erg goed bezig. Het land is naar mijn mening één van de beste landen van het voormalig Oostblok (op Slovenië na). Ze mogen niet voor niets vanaf 1 januari 2009 de euro invoeren als betaalmiddel. In 2003 reed de eerste diesel-GTW al bij de nationale spoorwegen (ŽSSR) rond (ook voorbij zien rijden nabij Poprad). En dan probeert een andere vervoerder nu nog reizigers in een Plan U van 1960 te trekken. Ik denk dan ook dat deze vervoerder eieren voor z'n geld kiest en meegaat met de modernisering van de Slowaakse spoorwegen.
 

31-07-2008 18:32:19
mat64
mat64
hoeveel plan u's staan nu in de loods bij amf en zijn dat de opgeknapte?
hoeveel staan er buiten en zijn die afgedankte al helemaal gesloopt?
cabine interieur etc?
 

31-07-2008 18:41:55
mich
mich
In Amersfoort staan er 5, waarvan de 117, 151 en 191 binnen staan, en de 195 en de 116 buiten als ik het goed heb. De 117 is in goede staan en helemaal nieuw geschildert, de 191 is net wel of net niet nieuw geschildert, in ieder geval voorbehandeld voor zijn schilderbeurt. De 151 en 116 zijn in redelijke staat, niet geschildert en de 195 is een plukstel waar geen raam meer in zit.

Laatst bewerkt door mich op 31-07-2008 18:43
 

21-08-2008 21:59:42
planu
planu
Mmm redelijke staat. Licht er net een beetje aan ik heb de stellen in Zwolle gezien en beide zijn behoorlijk geplukt en zeker gesloopt door de jeugd. De 151 heeft in Blerick nog een tijd een Zwerver als bewoner gehad en ik kan je zeggen dat heeft het stel geen goed gedaan.

Treinstel 117 is technisch bijna 100% mist hier en daar wat onder deeltjes. Motor heeft gelopen. De 191 is redelijk compleet technisch wat minder.

De 195 is gebruikt door zowel Nedtrain als de HIJSM voor onderdelen.

Geen van de stellen hebben ATB meer. Vorig jaar heeft men in Zwolle de kasten er uitgehaald en opgestuurd naar Tilburg.

Laatst bewerkt door planu op 21-08-2008 22:00
 

22-08-2008 01:17:38
willy84
willy84
Wanneer worden de plan U's en Wadlopers nou afgevoerd en gesloopt? Er bestaat toch geen serieuse kans meer op verkoop of inzet elders?  

22-08-2008 08:45:44
broek53
broek53
NSR is bezig de DE3-en te verkopen aan een sloper. NSFS heeft al een sloper geselecteerd voor de Wadlopers en zal besluiten ze te laten slopen als verkoop aan het buitenland echt niets wordt. Wanneer ze de deadline voor dat besluit hebben liggen, weet ik niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-08-2008 08:46
 

22-08-2008 10:34:52
willy84
willy84
Bedankt voor je antwoord. Anders staan ze toch maar in Amersfoort en Amsterdam te staan. Vind het ook geen gezicht om ze daar jaren te laten staan. Die ruimte kan dan mooi gebruikt worden om het flexpark te herbergen.  

22-08-2008 12:35:33
103 220-0
103 220-0
De toekomst voor de twee stellen in Slowakije ziet er ineens nog somberder uit. BRKS is failliet.

www.raymondkies.nl
 

22-08-2008 15:21:13
timtrein
timtrein
Tenzij er iemand zo gek is om die dingen te gaan kopen... dan zijn de stellen die hier nog staan wellicht ook interessant. Maar de kans lijkt me klein.  

20-10-2008 12:18:11
mich
mich
BRKS is niet failliet, dat bleek een hardnekkig misverstand. Feit is dat ze de plan U niet meer gaan gebruiken met de reden dat ze zijn gestopt met het personenvervoer. BRKS wil de plan U verkopen, maar heeft nog geen koper. Bron: BRKS.  

20-10-2008 20:01:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
Nieuws over een andere Plan U en wel de 114. Naar verluid heeft het Spoorwegmuseum geen ruimte om de 114 ergens onder te brengen. Men wil dus het stel van de hand doen. Eventuele overnemers zijn nog niet bekend.  

20-10-2008 20:45:06
willy84
willy84
Quote
mich: BRKS is niet failliet, dat bleek een hardnekkig misverstand. Feit is dat ze de plan U niet meer gaan gebruiken met de reden dat ze zijn gestopt met het personenvervoer. BRKS wil de plan U verkopen, maar heeft nog geen koper. Bron: BRKS.

Ik zeg: Maaslijn%08%
 

20-10-2008 21:29:31
thom
thom
Ik zeg zucht...  

21-10-2008 09:09:09
seinhuis
seinhuis
Quote
taigagaai: Nieuws over een andere Plan U en wel de 114. Naar verluid heeft het Spoorwegmuseum geen ruimte om de 114 ergens onder te brengen. Men wil dus het stel van de hand doen. Eventuele overnemers zijn nog niet bekend.
Het word tijd dat ergens een 2de spoorwegmuseum komt, die 3 keer zo groot is dan die in Utrecht
 

21-10-2008 09:47:54
HZwoferink
HZwoferink
In tilburg zou het wel kunnen. Nedtrain gaat er toch weg. En je hebt er een draaischijf + locloots bij. Het Nedtrian sloop je en maak je een mooi pand van waar je alle musea treintjes in op slaat.
Even weer On topic waar gaan die stellen dan heen, heeft STIBANS geen oren naar een plan U? Of heeft die er al een?


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

21-10-2008 09:55:47
webguy
webguy
STIBANS heeft sowieso geen ruimte en er is al de HIJSM die Plan Us bewaart: de STIBANS streeft ernaar om van elk soort materieel iig een te bewaren.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

21-10-2008 10:29:54
rudolfph
rudolfph
Bijna : STIBANS streeft ernaar om ervoor te zorgen dat van elk soort materieel in ieder geval een bewaart blijft. Het doet er niet toe of dit bij de STIBANS zelf is of bij een andere museumorganisatie. En zolang de HIJSM 3 plan U's bezit, zal de STIBANS dus echt niet in actie komen voor de 114.  

21-10-2008 10:39:58
webguy
webguy
Dat bedoelde ik idd Je kan mijn zin idd lezen dat de STIBANS dat bewaart, maar dat bedoelde ik dus niet


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

21-10-2008 10:46:40
mich
mich
Die 114 komt wel terecht, maar inderdaad is het grootste probleem ergens onderdak te vinden. Heeft iemand ideeen?  

21-10-2008 10:53:28
HZwoferink
HZwoferink
Net wat ik daarboven al zij Nedtrain in Tilburg gaat daar weg. in zo'n 2 tot 5 jaar zal dat helemaal weg zijn. De draaischijf en de locloots zijn museum stukken. Dus die blijven. Als je het nedtrain pand sloopt en er een nieuwe grote loods neer zet kan daar weer wat matrieel staan.
Veder in de oude wagen loods in Amersfoort zou het mischien wel kunnen.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 21-10-2008 10:54


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

21-10-2008 10:54:26
nielske90
nielske90
Quote
HZwoferink: In tilburg zou het wel kunnen. Nedtrain gaat er toch weg. En je hebt er een draaischijf + locloots bij. Het Nedtrian sloop je en maak je een mooi pand van waar je alle musea treintjes in op slaat.

Heel leuk plan, maar die grond is dus al vergeven...
 

21-10-2008 10:57:27
MrM
MrM
Ik zou dan denken aan een andere museum organisatie. ZLSM zit zelf vol denk ik he Mich?

Bovendien ligt er de nadruk op stoom, en heeft men er een DE2, de Schienenbus en de nodige diesellocs. Dus ik denk voldoende diesel in Simpelveld...
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

U_-_Treinstellen_Plan_U
RailWiki.nl