Stoomdagen ZLSM op 7 en 8 juli
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
26-06-2007 22:18:02
cameraman
cameraman
Weet iemand of de VSM ook van de partij zal zijn net als vorig jaar?
Zo ja, kan iemand aan de tijden komen van de overbrenging?
Alvast hartelijk dank.
 

28-06-2007 18:48:57
philips
philips
Als je op: http://www.zlsm.nl kijkt end an Evenementen (bovenaan de knoppenbalk) En dan Stoomtreindagen simpelveld en als je dat stukje dan leest zie ik geen VSM tsaan, of ik moet er overheen hebben gelzeen!


Groeten, Philips
 

28-06-2007 18:53:21
mich
mich
@philips, bij de stoomtreindagen komen altijd gastlocomotieven. Dan weet je dat
Ik ben zelf van bij de ZLSM en op dit moment blijft het even een verassing (flauw he%08%)
 

02-07-2007 17:23:47
roelli
roelli
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 23 071 en de 50 3564 richting Simpelveld gaan voor dit evenement.

Groeten Roel


Roel op het Veld
 


02-07-2007 18:58:46
sneltrein
sneltrein
maar weet iemand wanneer ze naar het zuiden rijden komen er ook stoomtreinen over de maaslijn dan???


:)
 

02-07-2007 19:05:25
dh3201
dh3201
Ik vermoed vrijdagavond Bbg-Ehv-Spv en zondagavond of maandagmorgen retour.


Shqiperise-lopers?
 

03-07-2007 15:41:45
roelli
roelli
Waarom zouden ze over Ehv gaan?
Dat deden ze vorig jaar en dat jaar daarvoor ook niet.
Waternemen deden ze toen in Rm en Vl.

Mvg,
Roel


Roel op het Veld
 

03-07-2007 19:45:58
sneltrein
sneltrein
Vorig jaar of 2 jaar geleden gingen erwel is wat stoomtreinen voor de stroomtreindagen via de maaslijn

Programma: http://www.zlsm.nl/downloads/stoomtreindagen.pdf

Laatst bewerkt door sneltrein op 03-07-2007 19:59


:)
 

04-07-2007 12:50:38
mich
mich
de 2 Stoomlocomotieven 50 3564 en 23 071 van de VSM zullen waarschijnlijk vrijdag via de maaslijn naar Limburg komen. Drgl kon niemand me wat over vertellen helaas.

Laatst bewerkt door mich op 04-07-2007 12:51
 

04-07-2007 13:13:15
sneltrein
sneltrein
Jmmr, maar ik zal vrijdag wel lang op station Venray staan


:)
 

04-07-2007 18:58:00
sneltrein
sneltrein
ik had ook effe ZLSM gemaild en toen kreeg ik dit als reactie:
Hallo Dylann,

Daar kan ik je nog geen antwoordt op geven, de VSM heeft zelf ook nog geen dienstregeling van Prorail gekregen.

Met vriendelijke groeten,

Gwen Koller


Van VSM heb ik nog niks!


:)
 

04-07-2007 19:21:51
mich
mich
Goh, daarom konden ze mij ook al niks vertellen over de dienstregeling  

04-07-2007 21:08:53
lucky
lucky
Lijkt me beetje aan de late kant. 3 dgen van te voren nog geen dienstregeling??  

04-07-2007 21:25:46
sneltrein
sneltrein
dat kan best, tegenwoordig is dat zo ingedeeld


:)
 

04-07-2007 23:13:31
reizigert
reizigert
Gaan de overbrengingsritten als vanouds via Heerlen-Landgraaf-Kerkrade of heeft de nieuwe wissel te Schin op Geul nu als gevolg dat gasten van de ZLSM voortaan via Valkenburg en Wijlre de lijn op worden geleid?

Offtopic: schreef de ZLSM medewerker echt 'antwoordt' met dt in dat mailtje?
 

05-07-2007 07:35:23
admin
Moderator
admin
We maken allemaal wel eens een foutje. Laten we hier alsjeblieft niet gaan uitwijden over spelfouten...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-07-2007 13:53:37
DE2179
DE2179
Hallo,
ik kan jullie melden dat de 23 071 en 52 3879 naar ZLSM komen. Wanneer en hoe laat kan ik jullie helaas ook niet mededelen.
 

05-07-2007 20:25:45
hekvddam
hekvddam
Vast staat dat de stoomloc,s 31071 en 52-3879 VSM van de partij zullen zijn.
Op dit moment is nog niet bekend wanneer de machines in Spv.arriveren.
Het kan ook vannacht zijn?
H.gr Henk Dam
 

05-07-2007 20:26:52
mich
mich
Zover waren we al  

05-07-2007 21:22:09
michiel88
michiel88
In voorgaande jaren vertrok de VSM meestal rond 12:00/13:00 uit Dieren en kwamen ze rond 17:00/18:00 aan in Simpelveld. Ik verwacht dat dat nu niet heel anders zal zijn, maar pin me er niet op vast.  

05-07-2007 22:02:14
bozewolf
bozewolf
Ja hoor, ik heb de uitgebreide dienstregeling in PDF formaat.Maar hoe stuur ik nu een bijlage mee????  

05-07-2007 22:06:41
treinfan
treinfan
niet via de somda mail
als je een recente acrobat reader hebt kan je de tekst selecteren
 

05-07-2007 22:12:36
seinhuis
seinhuis
Klopt. Dat doe je door de teks blauw te maken of bewerken alles selecteten. en dan waar je de teks wil hebben (liefst hier%08%) rechtermuisknop en dan plakken.  

05-07-2007 22:19:29
sneltrein
sneltrein
dus als die om 12/13:00 vertrekt hoelaat kun je dan de stoomtrein ong. verwachten op nijmegen en venlo?? weet iemand dat zo??

EDIT: trouwens straks rond 18:00 opende ik dit mailtje van stopsein:

erboven stond: overbrengingsrit dit kreeg ik dus om 16:15 ong binnen

vertrek dieren moneteel +- 14.00 uur met 23 +50

dus zou het kunnen dat die rit vandaag was??

Laatst bewerkt door sneltrein op 05-07-2007 22:27


:)
 

06-07-2007 05:39:56
roelli
roelli
Hoe moet ik dit lezen?
De trein vertrekt uit Dieren om ongeveer 14:00 met de 23er en de 50er?


Roel op het Veld
 

06-07-2007 08:31:46
treinfan
treinfan
of was het de 23er die met 50 minuten vertraging om ongeveer 14:00 vertrok  

06-07-2007 10:17:15
djm008
djm008
Komt men trouwens via de nieuwe aansluiting in Schin op Geul of via Heerlen??

Laatst bewerkt door djm008 op 06-07-2007 10:19
 

06-07-2007 10:19:54
maaslijn
maaslijn
Als de dienstregeling bekend wordt zal ie vast hier neergezet worden.  

06-07-2007 10:22:23
admin
Moderator
admin
Herhaaldelijk vragen om een dienstregeling bespoedigt het niet, sterker nog: het wekt slechts irritatie op. Dergelijke vragen zullen worden verwijderd


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-07-2007 10:37:37
basyvo
basyvo
vertrek uit Beekbergen om ongeveer 13.00 uur
Dieren uit om 14.00 uur.
 

06-07-2007 14:52:25
michiel88
michiel88
Doorkomst door Velp om 14:30, hij heeft dus een kleine vertraging  

06-07-2007 15:30:37
waalkade
waalkade
Met een rustig gangetje door Nijmegen om 15.17 richting Venlo.  

06-07-2007 15:32:33
djm008
djm008
Iemand een idee of er via Maastricht- Schin op Geul wordt gereden??  

06-07-2007 15:36:55
roelli
roelli
Ik denk dat ze nu via Heerlen rijden.
En dan maandag over Maastricht.
Dan heb je namelijk de loc voorop als ze richting Dieren rijden.
Ik weet alleen niet of Hrl - Krd toegestaan is.
Het kan ook dat ze vandaag via Maastricht rijden en maandag via Heerlen.

Mvg,
Roel


Roel op het Veld
 

06-07-2007 15:56:19
mich
mich
Zal wel via heerlen-krd zijn, zoals dat eerder ook altijd het geval was. Is de korste route, en je hoeft niet om te lopen.  

06-07-2007 16:21:14
djm008
djm008
Ik kan me herinneren dat in het verleden de 3737 zelfs via maastricht is gereden en vervolgens naar heerlen...Dus toch gehoekt via maastricht.  

06-07-2007 17:07:24
maaslijn
maaslijn
50.3564 en 23.071 om 16.30 vanuit Vlb ri. Vl

Laatst bewerkt door maaslijn op 06-07-2007 18:34
 

06-07-2007 18:21:18
roelli
roelli
50 3564 met 23 071 om 18:00 door Belfeld.


Roel op het Veld
 

06-07-2007 22:03:37
djm008
djm008
Beide doorkomst om 21.45 te Schin op Geul richting Simpelveld  

06-07-2007 23:24:45
NDS
NDS
Ik heb de VSM trein over de rijnbrug zien stomen van de eusebiustoren(80m hoog) in het centrum van Arnhem. Helaas stond ik vlak ervoor wat over het uitzicht daar aan de zuid kan uit te leggen zodat ik hem niet bij velperpoort of station Arnhem zag rijden%03%

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 06-07-2007 23:25
 

07-07-2007 00:46:35
michiel88
michiel88
Quote
djm008: Beide doorkomst om 21.45 te Schin op Geul richting Simpelveld


Ah, dus toch via Schin op Geul de Miljoenenlijn op. Dat betekent dus dat de locs met de neus naar Simpelveld staan vanuit Valkenburg gezien, dat is goed voor de foto's!

Laatst bewerkt door michiel88 op 07-07-2007 00:47
 

07-07-2007 20:19:14
maaslijn
maaslijn
En dan rijst natuurlijk de vraag: Hoe laat vertrekken de stoomlocs morgen weer uit Zuid-Limburg?  

08-07-2007 15:00:14
treinhobby
treinhobby
Quote
michiel88: Ah, dus toch via Schin op Geul de Miljoenenlijn op. Dat betekent dus dat de locs met de neus naar Simpelveld staan vanuit Valkenburg gezien, dat is goed voor de foto's!


Dat moet sowieso.
Door de klim tussen Wylre en Eys moet daar de neus richting Simpelveld staan.
Op de hoofdlijn rijden ze altijd met de neus voor (mogen ze harder rijden).

Dus daarom vanaf Beekbergen bij Dieren eruit, via de Maaslijn naar Heerlen, dan omlopen en achteruit naar Valkenburg, opnieuw omlopen en via Schin op Geul naar binnen. Dan staat de lok de goede kant op.

Voor het vertrek hebben ze dus twee mogelijkheden.
1) Vanaf Simpelveld via Kerkrade-Heerlen terug naar Beekbergen.
2) vanaf Simpelveld achteruit rijdend via Schin op Geul naar Maastricht. Daar omlopen en dan vooruit richting Beekbergen.

Wie het weet mag het zeggen!

Laatst bewerkt door treinhobby op 08-07-2007 15:02
 

08-07-2007 19:00:40
mich
mich
Als terugrit word voor vertrek uit Simpelveld 2 mogelijke tijden gegeven, namelijk vanavond tussen 7 en 8 en morgenvroeg tussen 10 en 11.  

08-07-2007 19:06:27
kevinevers
kevinevers
het was een zeer geslaagde dag!!! ik heb me vandaag erg vermaakt. VSM had wel veel materieel bij zich
2 stoomlocs, 5 of 6 blokkedoos rijtuigen, 1 slaaprijtuig, 1 plan e?, 1 onbekend rijtuig en een goederenwagon
 

08-07-2007 21:57:37
reizigert
reizigert
Quote
treinhobby: Voor het vertrek hebben ze dus twee mogelijkheden.
1) Vanaf Simpelveld via Kerkrade-Heerlen terug naar Beekbergen.
2) vanaf Simpelveld achteruit rijdend via Schin op Geul naar Maastricht. Daar omlopen en dan vooruit richting Beekbergen.


Ik denk dat het niet via Kerkrade zal gebeuren, de heenrit ging ook al niet via deze route nu ze dit jaar voor het eerst het Schin op Geul-alternatief hebben. Bij het kiezen van de route speelt niet alleen de richting van de loc een rol, maar ook het hoogteverloop van de lijn. Het stukje Landgraaf-Heerlen is geloof ik het steilste baanvak van Nederland, de ZLSM is zelfs mede hierom gestopt met doorrijden naar Heerlen omdat de stoomlocs moeite hadden met deze helling
 

08-07-2007 22:24:37
mich
mich
Nou die stoomloc nam de helling prima, alleen kon het te hoge spanningen op de ketel veroorzaken wat de levensduur niet ten goede zou komen(vroeger reden ze daar met 3 keer zo zware treinen op stoom maargoed). De VSM locomotieven hebben met die helling al helemaal geen moeite. Hoofdreden was dat ze van Prorail geen capaciteit hadden en Valkenburg veel interessanter was.  

08-07-2007 23:00:45
kevinevers
kevinevers
die van de vsm zeiden da ze waarschijnlijk via maastricht gingen morgenvroeg  

09-07-2007 01:16:22
michiel88
michiel88
Quote
kevinevers: VSM had wel veel materieel bij zich
2 stoomlocs, 5 of 6 blokkedoos rijtuigen, 1 slaaprijtuig, 1 plan e?, 1 onbekend rijtuig en een goederenwagon


Die Plan E is een verblijfswagen van de ZLSM. Die hebben ze er waarschijnlijk bij gezet omdat er ook een groot deel ZLSM'ers op het terrein zal overnachten. Ook wel zo gezellig om er dan maar meteen een groot hotel van te maken door dat ding naast die van de VSM te parkeren. Ik geloof dat de VSM 1 slaaprijtuig en een buffetrijtuig mee had. De buffetwagen zat denk ik niet geheel ontoevallig in het midden. Zo kan er na de arbeid nog gezellig worden nagepilst met de mensen van de ZLSM

Laatst bewerkt door michiel88 op 09-07-2007 01:17
 

09-07-2007 09:46:41
jbt
jbt
@mich: De druk in de ketel is altijd begrensd. Bij Duitse stoomloc's is dat meestal 16 bar. Komt er meer druk op, dan gaat de veiligheid blazen (en vergaat je horen en zien). Bij 'helling trekken' wordt alleen wat meer stoom gevraagd. Ketels slijten daar in de regel niet zo erg van. Die slijten veel harder van de verschillen tussen warm en koud en door niet goed wassen.
Het waren overigens geslaagde dagen, zeker voor de ZLSM. Nog nooit in een museumtrein moeten staan alsof het een Intercity in de spits tussen Den Bosch en Utrecht was. Leuk om loc 50 3564 hier in actie te zien. Plaatjes staan op www.lok-report.de
 

09-07-2007 14:48:14
roelli
roelli
50 3564 met 23 071 en wagons om 14:35 door Belfeld. Ik heb een foto met mijn mobiel gemaakt want ik kwam ze toevallig tegen toen ik terug fietste van mijn werk.

Mvg,
Roel


Roel op het Veld
 

09-07-2007 15:17:04
basyvo
basyvo
aankomst Dieren ongveer 18.00 uur.  

09-07-2007 16:06:36
mich
mich
Quote
jbt: @mich: De druk in de ketel is altijd begrensd. Bij Duitse stoomloc's is dat meestal 16 bar. Komt er meer druk op, dan gaat de veiligheid blazen (en vergaat je horen en zien). Bij 'helling trekken' wordt alleen wat meer stoom gevraagd. Ketels slijten daar in de regel niet zo erg van. Die slijten veel harder van de verschillen tussen warm en koud en door niet goed wassen.


Ik heb zelf een jaar lang die ZLSM locomotieven de helling op gestookt van Heerlen naar Landgraaf, en het probleem is dat er gedurende een langere tijd maximaal stoom wordt gevraagd van de Ketel. Door er een gigantische berg kolen op te scheppen krijgt die ketel dat wel voor mekaar, maar zo maakt je wel enorme spanningen. En met spanningen op de ketel bedoel ik dan niet de keteldruk, maar de trekspanning op het koper omdat sommigge stukken heet zijn en andere minder heet. De vuurkist wordt echt loeiheet bij de trek op zon helling, terwijl je er 5 centimeter verderop koud water in laat stromen door de injecteur, die open moet omdat anders het waterpijl tever zakt tijdens de helling.
Verder krijg je enorme exhaustslagen die nog extra spanning op de ketel geven.
Het enige wat nog schadelijker voor een ketel zou zijn hem binnen 3 uur opstoken. Als je een ketel in ee hele dag opstookt gaat die wel van koud naar warm, maar levert dit door het langzame gelijdelijke proces geen slijtage op.
Voordeel dat de Duitse locomotieven hebben is dat hier bij de bouw rekening mee is gehouden, ze andere injecteurs hebben, ze meer trekkkracht hebben, en simpelweg technisch sterker zijn.
Wassen heeft er weinig mee te maken. Om de zoveel jaar maak je de onderring van de vuurkist eens schoon van brokken roest en kalk.

Laatst bewerkt door mich op 09-07-2007 16:25
 

10-07-2007 09:52:50
Mike_77
Mike_77
Quote
mich: @mich: Voordeel dat de Duitse locomotieven hebben is dat hier bij de bouw rekening mee is gehouden, ze andere injecteurs hebben, ze meer trekkkracht hebben, en simpelweg technisch sterker zijn.
Wassen heeft er weinig mee te maken. Om de zoveel jaar maak je de onderring van de vuurkist eens schoon van brokken roest en kalk.


Ketelwassen is bij de ZLSM minder nodig dan op andere plaatsen.
Het water is zo zacht, dat zelfs de ketelsteen uit vroeger jaren soms los komt.

Vergeet ook niet dat er 50 jaar leeftijdverschil is tussen de B1220 en de 23071.

Eigenlijk eens uitrekenen hoeveel kilo steenkool ik op de schop heb gehad in 12 jaar stoken op de ZLSM locs...

Laatst bewerkt door Mike_77 op 10-07-2007 09:55
 


10-07-2007 10:35:33
mich
mich
Dan moet ik jou toch kennen?

Dan zal een aardig gewicht zijn, ik denk dat zo'n 1,5 ton per dag moet lukken.
 

15-07-2007 11:44:09
train85
train85
En heeft iemand al foto's van dit evenement, want ik kon er helaas niet bij zijn ivm vakantie?  

15-07-2007 12:21:13
fermon
fermon
Mijn foto's:
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0630pb.jpg
gehuurde Plan V in Valkenburg; let op de buitenste "cabineramen". Deze waren eerst geel.
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0633pb.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0640pb.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0642pb.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0648pb.jpg

Laatst bewerkt door fermon op 15-07-2007 12:23
 

15-07-2007 13:25:19
Utregfan
Utregfan
Hallo.

Hier een aantal foto`s die ik maakte op Zaterdag.

http://treinendooreuropa.fotopic.net/p42986433.html
http://treinendooreuropa.fotopic.net/p42986432.html
http://treinendooreuropa.fotopic.net/p42988927.html
http://treinendooreuropa.fotopic.net/p42986431.html
http://treinendooreuropa.fotopic.net/p42986429.html

Zo dat was het.