09-06-2007 10:22:20
Gast
Gast
Op het gevaar af dat dit onderwerp misschien verkeerd getimed is (of reeds onderzocht is) wil ik de suggestie doen om netjes aan Vialis te vragen of Somda het treinen-gedeelte van hun informatie geautomatiseerd mag downloaden. Dat zou dan (te zijner tijd) enigszins een vervanging van de ontbrekende DRGL-en kunnen vormen. Misschien is het zo dat wanneer Somda duidelijk het doel en de doelgroep toelicht dat Vialis dit gratis toestaat. Het is toch voor een heel speciaal publiek, en niet voor de grote massa. Eventueel wil ik wel helpen met de communicatie en afspraken richting Vialis.

Excuus als ik dit in het verkeerde forum-onderdeel gepost heb. Ziehier wat er over dit onderwerp op http://www.traphic.nl/ staat:

Gebruik van Traphic.nl

Het is niet toegestaan om de informatie op Traphic.nl structureel en op geautomatiseerde wijze te raadplegen met het doel om deze informatie te gebruiken op een website, intranet of andere applicatie. Indien u verkeersinformatie op uw intranet of website wilt, neem dan contact met ons op via info@traphic.nl. Uiteraard is het wel toegestaan om een link op te nemen naar www.traphic.nl.

Laatst bewerkt door Gast op 09-06-2007 10:39
 

09-06-2007 12:14:14
werchter
werchter
Hebben de mensen van Traphic (Vialis) wel zelf DRGL informatie?
Het lijkt er sterk op dat de informatie over vertraging per station rechtstreeks afkomstig is van de NS site met actuele vertrektijen.

Laatst bewerkt door werchter op 09-06-2007 12:15
 

09-06-2007 12:30:53
Meiziger
Meiziger
Als je even verder kijkt dan je neus lang is, zie je staan: Bron: NS Reisinformatie.  

09-06-2007 13:08:22
lucky
lucky
Er is al een site gemaakt door een mede somda'er die gebruik maakt van de hafas treinplanner en daar een doorkomststaat van heeft gemaakt. Het lijkt mijn inziens dan veel makkelijk het op die manier te doen dan via de actuele vertrektijden..  


09-06-2007 13:24:44
dvdhoven
dvdhoven
Blijft alleen de vraag of Hafas daar vreselijk blij mee is.


Dick van den Hoven
 

09-06-2007 13:30:04
lucky
lucky
Lijkt me natuurlijk niet, daarom is het ook het beste om gewoon zelf mensen de DRGL in te laten vullen.  

09-06-2007 14:48:20
Gast
Gast
Quote: "Hebben de mensen van Traphic (Vialis) wel zelf DRGL informatie?
Het lijkt er sterk op dat de informatie over vertraging per station rechtstreeks afkomstig is van de NS site met actuele vertrektijen."

Ja, bij nader inzien ziet dat er wel naar uit, ja...

Laatst bewerkt door Gast op 09-06-2007 14:50
 

09-06-2007 14:57:26
treinfan
treinfan
@pim, misschien is het handig als je leert hoe je een quote doet.
hier typ je voor de quote zelf % quote % (zonder spaties tussen % en quote en quote en %) dan wie het zei met dubbele punt treinfan: (bijvoorbeeld) en dan aan het eind van de quote % unquote % (zonder spaties tussen % en unquote en unquote en %).
Dat zou er dan in jouw laatste bericht zo uit zien:
Quote
werchter: Hebben de mensen van Traphic (Vialis) wel zelf DRGL informatie?
Het lijkt er sterk op dat de informatie over vertraging per station rechtstreeks afkomstig is van de NS site met actuele vertrektijen.
 

09-06-2007 14:58:02
aestudent
aestudent
Nee, die informatie komt niet van de NS site zelf, maar wel van dezelfde bron, waar Traphic voor betaalt... Op die manier mogen zij de gegevens op internet publiceren en zijn ze tevens beschikbaar als www.ns.nl weer eens plat ligt.  

09-06-2007 14:58:32
Gast
Gast
Quote
werchter: Lijkt me natuurlijk niet, daarom is het ook het beste om gewoon zelf mensen de DRGL in te laten vullen.


Zo dus, thanks @treinfan

Het punt van de actuele vertragingen e.d. is wel een handige toevoeging bovenop de DRGL, maar als je info van de NS komt is het nu misschien zinloos om nu toestemming te gaan vragen. 10 tegen 1 hanteert de NS een beperking à la "alleen voor gebruik door treinconsumenten".

Laatst bewerkt door Gast op 09-06-2007 15:05
 

09-06-2007 15:03:56
Gast
Gast
Quote
aestudent: Nee, die informatie komt niet van de NS site zelf, maar wel van dezelfde bron, waar Traphic voor betaalt... Op die manier mogen zij de gegevens op internet publiceren en zijn ze tevens beschikbaar als www.ns.nl weer eens plat ligt.


I rest my case, als Vialis ervoor betaald dan houdt het snel op, ja...

Laatst bewerkt door Gast op 09-06-2007 15:04
 

09-06-2007 15:19:03
dh3201
dh3201
Betalen Hafas en OV9292 trouwens ook voor informatie van NS?


Shqiperise-lopers?
 

09-06-2007 15:38:09
mren
mren
9292 ongetwijfeld niet omdat NS waarschijnlijk via de concessie hoofdrailnet net als alle andere vervoerders verplicht is informatie af te staan aan 9292.  

09-06-2007 15:40:42
aestudent
aestudent
Iets dergelijks zal ook wel voor HAFAS gelden lijkt me? Iets in de trant van uitwisseling van internationale dienstregelinggegevens...  

09-06-2007 15:51:41
lucky
lucky
Lijkt me ook niet de slimste keuze voor ns om ze te laten betalen, er zijn vele mensen die de sites gebruiken voor de reizen, dus ja, en waarom zou je het voor de consument niet makkelijker maken door 2 sites te hebben in plaats van 1? 9292 geeft daarbij ook nog op maat reisadvies, zodat ns daar ook weer klanten vandaan krijgt.  

09-06-2007 21:39:56
Gast
Gast
@lucky + aestudent + mren + dh3201:

Als de NS verplicht is de info aan OV9292 en HAFAS aan te leveren zouden we daar misschien gebruik van kunnen maken. Te meer omdat informatie in HAFAS al een keer geëxporteerd is naar Duitsland, en dan door Somda geïmporteerd wordt naar Nederland. Als HAFAS geen bezwaar heeft dat Somda hun webserver benadert met een script dan zou dit iets kunnen zijn. Misschien denken de HAFAS-mensen wel ruimhartig richting een paar treinliefhebbers.
 

09-06-2007 23:06:22
lucky
lucky
Als de ns ze alleen aan deze 2 sites geleverd heeft, dan verwacht ik een of ander beding dat ze verbiedt om deze informatie verder te verspreiden. Anders zou jan en alleman deze informatie kunnen krijgen, en misbruiken dan ook.

Maar het valt zeker te proberen als Peter hier wat in ziet.
 

10-06-2007 12:12:40
Gast
Gast
Het idee zou zijn dat ALS de NS verplicht is de informatie beschikbaar te stellen (bijv. vanwege wetten/EU-regels) dan kunnen ze er geen principieel bezwaar tegen hebben dat Somda die info ergens vandaan importeert. Het is net zoiets als die discussie over de TV-programma-gegevens. Het enige dat dan nog gebeuren moet is het vinden van een bevriende website (Vialis, Hafas, XYZ) die het goed vindt dat Somda met enige regelmaat een complete dump ophaalt (en daar geen geld voor hoeft). En dat kon per ongeluk wel eens lukken, als je het vriendelijk vraagt en je je cooperatief opstelt om niet hun database plat te query-en.

Speculatie natuurlijk, en het zou ook moeten passen in het nieuwe ontwerp van Somda.

Laatst bewerkt door Gast op 10-06-2007 12:14
 

10-06-2007 12:16:14
webguy
webguy
Volgens mij gebeurt zoiets al, maar zeker weet ik dat niet.
Verer is Hafas een grote site, vele hits per dag, een keer per maand een paar honderd - duizend queries doen is dan niks - en zou je geen eens toestemming voor moeten vragen zou ik zeggen.
Over het plat query-en, ik heb zelfs al een script liggen dat alle data zo uit Hafas kan trekken door de reisplanner te 'misbruiken'...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

10-06-2007 13:11:13
lamote_ban
lamote_ban
Quote
pim: Het idee zou zijn dat ALS de NS verplicht is de informatie beschikbaar te stellen (bijv. vanwege wetten/EU-regels) dan kunnen ze er geen principieel bezwaar tegen hebben dat Somda die info ergens vandaan importeert.

De vraag is alleen WELKE info de NS verplicht openbaar zou moeten maken. De dienstregeling en vertragingsinfo kan ik me voorstellen, maar omloopgegevens lijken me bijv. een interne zaak van het bedrijf.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 10-06-2007 13:16
 

10-06-2007 13:45:33
Gast
Gast
Quote
webguy: Volgens mij gebeurt zoiets al, maar zeker weet ik dat niet.
Verer is Hafas een grote site, vele hits per dag, een keer per maand een paar honderd - duizend queries doen is dan niks - en zou je geen eens toestemming voor moeten vragen zou ik zeggen.
Over het plat query-en, ik heb zelfs al een script liggen dat alle data zo uit Hafas kan trekken door de reisplanner te 'misbruiken'...


Smaken verschillen, maar we zouden het best netjes kunnen vragen. Als je gelijk hebt en de Hafas-server zou "Somda" er gemakkelijk bij kunnen hebben is er best kans dat ze accoord gaan (in ruil voor een eervolle vermelding + weblinkje ofzo). Je voorkomt dan dat we in een later stadium ineens een probleem hebben. Overigens hulde voor jouw doorkomststaat-tooltje.
Quote
lamotep: De vraag is alleen WELKE info de NS verplicht openbaar zou moeten maken. De dienstregeling en vertragingsinfo kan ik me voorstellen, maar omloopgegevens lijken me bijv. een interne zaak van het bedrijf.
Eens dat de omlopen vast erbuiten vallen, maar ook zonder de echte omlopen zou dit al flink wat data geven, als kapstok om de omlopen die we zelf moeten bedenken aan op te hangen. En verder zou dit het spotten vergemakkelijken en de foutkans verminderen.

Laatst bewerkt door Gast op 10-06-2007 20:47
 

11-06-2007 15:47:40
treinfan
treinfan
over die omlopen ik meld het ook hier: ICB en ICMm omlopen in de 1500 serie zitten voor doordeweeks al in elkaar: https://www.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=2865#nieuw