Werkzaamheden Mp-Hgv 9-10 juni
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
06-06-2007 18:15:56
kwant_ban
kwant_ban
Dit weekend wordt er aan het spoor gewerkt tussen Meppel en Hoogeveen. Er rijden geen treinen. Maar ik had wat vragen

1. Als in in de NS-Reisplanner opvraag van Zl naar Gn, dan stopt de InterCity (500) extra in Meppel, daar moet je dan overstappen op de bus. Maar vraag ik op van Zl naar Lw dan stopt die Intercity ineens weer niet in Meppel. Wordt de 500 in Zl soms gewoon gesplitst en stopt de ene helft wel en de andere helft niet op station Meppel.

2. Na een ritje met de NS-bus kom je op station Hoogeveen. Tussen Hgv en Gn rijden pendeltreinen (stoptreinen). Er rijden geen Intercity's omdat deze niet door de werkzaamheden kunnen komen. Maar de NS-Reisplanner geeft toch InterCity-treinen aan tussen Hoogeveen en Groningen. Dat is wel heel raar, want als er IC's zouden rijden, dan stoppen ze niet in Hoogeveen. Maar als je dan de tussenstations opvraagt, dan blijkt dat er alleen maar stoptreinen rijden en geen InterCity's. Volgens mij gaan alle Intercity's uit Zl naar Lw en komen dus niet een langs Hgv. Kunnen ze daar ook niet (extra) stoppen. De stoptreinen tussen Hgv en Gn hebben treinnummers als 690500.

Wie weet hier meer van?
 

06-06-2007 18:29:34
lucky
lucky
Als de normale intercity niet in meppel stopt (naar lw) waarom zou die dat dan wel doen met werkzaameheden op de lijn naar gn?

De andere ic gaat gewoon naar meppel om de passagiers van de bussen op te pikken lijkt mij, dus daarom stopt die daar wel 2 keer.
 

06-06-2007 18:37:14
kwant_ban
kwant_ban
Je zou de ic ook in zwolle niet kunnen splitsen en in zijn geheel naar Lw kunnen sturen met een extra stop te Mp  

06-06-2007 18:55:24
gertjan
gertjan
Dan is ie een beetje aan de lange kant voor de perrons denk ik. Denk namelijk niet dat er op tussengelegen stations 15 bakken ICM kunnen staan.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 


06-06-2007 18:57:25
lucky
lucky
Het past sowieso niet in lw, 11 bakken passen ongeveer maximaal op het perron.

Maar het heeft ook niet zoveel zin, het is een complete overkill van stellen, dus laat ze lekker minder km's maken als het niet nodig is.
 

06-06-2007 19:50:38
raoul
raoul
Dit is een meest voorkomende situatie bij wegwerkzaamheden hier. Waarom extra stop in Meppel van de 500 serie?

- Grootste voordeel Het schilt je heel veel buskilometers!!!
- Voordeel 2: De 9100 serie hoeft niet te rijden.

Tussen Hoogeveen en groningen:
- Voordeel, alleen een 700 en 500 die overal stopt en dus geen 9100 serie. Die dan geheel onnodig zou rondrijden dan!
 

07-06-2007 06:14:39
salieri
salieri
En je spaart weer een dagje diesel%08%  

07-06-2007 09:07:15
lykele
lykele
Wel ik heb hetb ooit eens aan de klantenservice gevraagd waarom bij geen treinen tussen meppel - hoogeveen of meppel-steenwijk de trein naar groningen of leeuwarden wel wordt gesplitst. het antwoord is simpel: vertraging tegengaan. Nu kan als de bus iets later is de ic in meppel even wachten, als ie vanuit leeuwarden kwam moet hij op tijd door. Vroeger vaak genoeg meegemaakt dat dan in de spits (buiten de dienstregeling om) leeuwarden/meppel beide apart naar amersfoort en utrecht reden.  

07-06-2007 09:57:11
lamote_ban
lamote_ban
Quote
kwant: Na een ritje met de NS-bus kom je op station Hoogeveen. Tussen Hgv en Gn rijden pendeltreinen (stoptreinen). Er rijden geen Intercity's omdat deze niet door de werkzaamheden kunnen komen. Maar de NS-Reisplanner geeft toch InterCity-treinen aan tussen Hoogeveen en Groningen.

De gekozen oplossing voor Hgv-Gn is op zich heel logisch, het is alleen wat vreemd om die treinen IC's te noemen als ze overal stoppen.
 

07-06-2007 10:33:57
lykele
lykele
Dat gebeurt voor de 700 en 10700 al eeuwen.  

07-06-2007 21:54:56
nskoploper
nskoploper
In Meppel rijden de InterCity's naar Leeuwarden dus door (500 serie) en de InterCity's naar Groningen stoppen en maken kop. Maar vanuit Zwolle gaat de ic naar groningen voor die naar Leeuwarden weg. Dan staat die kopmakende IC toch in de weg voor de IC naar Leeuwarden. En dan rochting Zwolle: Rijdt de ic uit Leeuwarden dan eerst door Meppel heen, voordat de in Meppel startende IC uit Meppel vertrekt. Vertrekt deze van spoor 1 in Meppel.  

07-06-2007 22:11:52
raoul
raoul
Denk is na hoe je dat zou gaan oplossen? Voordat je deze onzin zegt.

Leeuwarden krijgt zaterdag en zondag min of meer spoor 2 en groningen spoor 3. Het kan natuurlijk ook andersom worden. Maar zo was het tot nu toe meest gangbaar.

Dus er staat helemaal niks in de weg, de 500/700 maakt gewoon kop op spoor 3, en blijft spoor 2 over voor alle treinen naar Leeuwarden. Niks aan de hand. Spoor 1 heb je niks aan, kun je hoogstens 4 bakken ofzo kwijt en het perron is ook nog is veel te laag, zoals Bad Bentheim!

Laatst bewerkt door raoul op 07-06-2007 22:13
 

07-06-2007 22:13:29
j.jager
j.jager
@nskoploper. De treindeel voor Groningen dat in Meppel eindigt, komt binnen op spoor 3, en zal ook vanaf spoor 3 weer vertrekken naar Zwolle. Het treindeel dat naar Leeuwarden gaat, zal via spoor 2 naar Leeuwarden rijden, en de trein uit Leeuwarden, naar Zwolle zal gewoon van spoor 2 vertrekken. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. M.V.G. Jeroen Jager.