Fouten in de dienstregeling en materieelinzet
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
30-05-2007 21:50:05
vrijgezel
vrijgezel
Ik zie regelmatig in andere topics discusies over de dienstregeling en materieelinzet (ik doe daar overigens dapper aan mee...):

De huidige dienstregeling is in een aantal gevallen een verslechtering ten opzichte van de vorige en daaraan gekoppeld ook de materieelinzet.
Hierbij m.i. de verbeteringen en herstellingen:

De uitdunningen 's avonds, zaterdagochtend en op zon- en feestdagen van de series 3900 (tussen Asd en Lls v.v.), serie 2000, serie 2800 dienen ongedaan gemaakt te worden, oftewel weer net als in de vorige dienstregeling weer de hele dag laten rijden. Het is mogenlijk dat ik andere series over het hoofd heb gezien, dus vul maar aan (of zonodig verbeter maar).
De serie 800 dient weer als vanouds weer Hlm als begin- en eindpunt te hebben en moet gereden worden met trek-/duweenheden. Voor de Heerlense tak dan de serie 3500 verlengen naar Hrl als vervanging. De serie 5800 rijdt dan weer tussen Amr (spits Schagen) en Asd als sneltrein en dan door naar Amf. De serie 1500 rijdt naar Es en de serie 1600 tot Amf (in de spits Dv) en de serie 140 begint en eindigd weer in Asd en rijdt dan dus in het pad van de serie 1500. De serie 700 kan wel Shl blijven houden. Op het moment dat deze rijdt, heet de Asd-tak dan serie 2500.
De "knip" in de vroegere treinserie 3600 (nu dus 3600 en 3700), dient ongedaan gemaakt te worden. En zonodig de serie 2000 als "vervanging" tussen Ah en Nm laten rijden.

Dan de materieelinzet:
Serie 800 (zie ook boven) weer met ICR trek-/duweenheden. Ook voor het onderhoud makkelijker; minder lege km's om naar de Wpl te komen.
Serie 3500 met IRM.
Ook de serie 3600 (weer Zl - Nm - Rsd) met IRM.
Serie 1500 met gehuurde rijtuigen Asd - Es laten rijden met lokwissel in Es en lok omlopen in Asd Wpl.
De serie 1600 en 2500 met ICM laten rijden.
De serie 5800 weer met DDM 1/2/3 laten rijden (het SGM die nu deze serie rijdt heeft veel te weinig capaciteit!).

Als er nog aanvullingen of verbeteringen op dit plan zijn, laat maar weten (zo nodig privé).

______
de serie 3900 dient 's avonds, op zaterdagochtend en op zon- en feestdagen ook tussen Amsterdam CS en Lelystad Centrum v.v. te rijden

Laatst bewerkt door vrijgezel op 30-05-2007 21:50
 

30-05-2007 21:57:11
mren
mren
7000 doortrekken naar Es en Amf, zodat je enerzijds vanuit de 2800 ook nog in het oosten kan komen en het materieel niet lang staat te keren in Aml terwijl het beste een slagje Es kan maken. En dan natuurlijk de 7900 in het patroon van de 7000 stoppen en andersom ivm aansluitingen in Zwolle.

Verder de 140 weer terug in de oude dienst, iig los van de 1600.

De 3600/3700 herenigen staat volgens mij ook bij NS weer op de planning voor DRGL 2008.

De 3500 ook 's avonds laten rijden ben ik -als regelmatig reiziger naar Ehv- ook voorstander van. Desnoods met een losse IRM die je uit de 800 bespaart door die 's avonds niet meer met twee stelen te laten rijden.

Laatst bewerkt door mren op 30-05-2007 21:59
 

30-05-2007 21:58:29
woepje
woepje
Waarom haal je IRM weer uit de 800 vandaan? Had men de 800 niet met IRM laten rijden omdat deze de drukste treinserie van alle series was? Godzijdank heb je de 3500 dan nog wel met IRM trouwens  

30-05-2007 22:00:57
mren
mren
De 800 was ook belachelijk druk, maar veel mensen moeten op Asdz zijn, en de aansluitingen (4400, 3600, 9600 in Ht en Noordoost in Ut) zijn met de 3500 beter, dus die wordt steeds drukker tov de 800 (ik neem ook liever de 3500 omdat ie beter zit, of je nu in Ehv of Ut 15 minuten wacht maakt ook niets uit).

Laatst bewerkt door mren op 30-05-2007 22:01
 


30-05-2007 22:14:46
Jack5812
Jack5812
Wat ik dus echt een grote fout vind is dat we in de avonduren in Hlo opgezadeld zijn met de 4000. Ook is het een feit dat Hlo van de gehele lijn Amr-Asd de laagste frequentie van en naar Asd heeft. Het wordt eens tijd dat ProRail en Rijkswatertsaat om tafel gaan zitten inzake de openingstijden van de brug over het NH kanaal. Want dat schijnt de reden te zijn dat de 3000 niet in Hlo stopt
Gr Jack
 

30-05-2007 22:31:04
maurits
maurits
Quote
mren: 7000 doortrekken naar Es en Amf, zodat je enerzijds vanuit de 2800 ook nog in het oosten kan komen en het materieel niet lang staat te keren in Aml terwijl het beste een slagje Es kan maken. En dan natuurlijk de 7900 in het patroon van de 7000 stoppen en andersom ivm aansluitingen in Zwolle.



Puik plan, kun je bij Barneveld Noord extra perrons bouwen en daar ook gaan stoppen (kan Connexxion stoppen met die suffe pendeltreintjes). Heropening Stroe en een 'wandelhalte' Assel met stops alleen in de weekenden en vakanties.

Als je ook net voor de 7900 in Aml bent (rond .26 dus) kun je in de spits ook doorrijden naar Es met stops alleen te Hgl en Esd.

Verder denk ik dat de overheid in de consessie van NS voor het kernnet maar eens bedieningsnormen moet gaan opnemen, ik zat zo te denken:
- Alle treinseries minimaal halfuursdienst van maandag t/m vrijdag van 07.00 tot 19.00 uur, daarbuiten minimaal uursdienst.
- Eerste bediening op maandag t/m vrijdag tussen 06.00 en 07.00 uur, zaterdag tussen 07.00 en 08.00 uur en zondag tussen 08.00 en 09.00 uur, voor alle Intercity-stations een uur eerder.
- Laatste bediening van maandag- t/m donderdag- en zondagavond tussen 00.00 en 01.00 uur, op vrijdag- en zaterdagavond tussen 01.00 en 02.00 uur.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-05-2007 22:34:21
Dre
Dre
Quote
mren: 7000 doortrekken naar Es en Amf, zodat je enerzijds vanuit de 2800 ook nog in het oosten kan komen en het materieel niet lang staat te keren in Aml terwijl het beste een slagje Es kan maken. En dan natuurlijk de 7900 in het patroon van de 7000 stoppen en andersom ivm aansluitingen in Zwolle.

Doortrekken naar Amf van de 7000 lijkt me een beetje overdreven. Doortrekking naar Es zie ik wel zitten. De 7000 en 7900 zouden dan om en om kunnen rijden, op .17 vertrekt bijv. de 7000 uit Es naar Apd, om .47 de 7900 naar Zl. Wanneer de 7000 rijdt staat in Wierden dan de 7900 klaar voor de rit naar Zl, wanneer de 7900 rijdt staat de 7000 in Wierden klaar voor de rit naar Apd.

Quote
mren: Verder de 140 weer terug in de oude dienst, iig los van de 1600.

Inderdaad, daar ben ik het wel mee eens. Als je ziet hoe vaak de aansluiting 140 -> 10140 fout gaat... Kortom, vaak wordt de 7900 vanaf Hgl overspoeld met reizigers die van de 140 naar de 10140 moeten, maar de aansluiting niet gehaald hebben. Bovendien is 2× DM'90 natuurlijk belachelijk als IC-materieel, en dat terwijl er altijd wel een of twee ICM-stellen overstaan te Es.

Wat ik overigens wel graag zou zien is een betere aansluiting van de 31200 op de 7900/1600/1700/140. Het lijkt er haast op of men het erom doet. Net als de 1700/1600/140 richting Gvc/Shl weg is komt de 31200 andrieten
 

30-05-2007 22:36:56
maurits
maurits
Syntus rijdt nog vrijwel volgens de tijden van voor december 2006, NSR is degene die de regio-knoop te Hgl gesloopt heeft.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-05-2007 22:41:25
Dre
Dre
Syntus had haar dienstregeling daarop kunnen aanpassen. De vertrektijden konden wel 5 minuten naar voren geschoven worden, waarom geen 10 of 15?  

30-05-2007 22:52:44
bloober
bloober
Ik kan het met slechts 2 dingen echt met je eens zijn, vrijgezel.

Namelijk dat de 2000 en de 2800 (laatste desnoods alleen tussen Rtd en Ut) weer in de avonduren moeten rijden en dat de 140 weer uit de binnenlandse dienst gehaald wordt.
Over de materieelinzet ben ik positief, behalve dat die sprinters uit de 7200/5900 gehaald moeten worden. Afgezien van Rai-Asdz zijn die afstanden te lang voor een sprinter. Geef mij maar DD-AR. Die sprinters kunnen bijv. DD-AR vervangen in de 4300. Of Mat'64/DD-AR in de 3300.

Laatst bewerkt door bloober op 30-05-2007 22:52


Groetjes, Bloober
 

30-05-2007 22:54:53
mren
mren
Quote
Dre: Syntus had haar dienstregeling daarop kunnen aanpassen. De vertrektijden konden wel 5 minuten naar voren geschoven worden, waarom geen 10 of 15?

Omdat Zp-Hgl enkelspoors is met kruisingsmogelijkheden op de stations en bij het oude station van Laren-Almen. Wegens de ligging van de kruisingen kan de dienstregeling met ong. 15 minuten verschoven worden, waarmee je wel de -veelgebruikte- overstap met de 3700 in Zp aan gort helpt. En Syntus gebruikt de trein als ruggengraat voor het onderliggende busnet, dat dan ook op de schop zou moeten.

Laatst bewerkt door mren op 30-05-2007 22:55
 

30-05-2007 23:03:40
kbrandsma
kbrandsma
Zo heeft Arriva de tijden wél aangepast aan de aansluitingen in Leeuwarden en Groningen. Ook de per 10-12 ingaande consessie Noord en Zuidwest Friesland van Connexxion is hier weer op afgestemd zodat de overstappen ook gehandhaafd zijn gebleven.

De trein uit Stavoren heeft sinds december aansluiting op de stopper naar Zwolle, terwijl dit voorheen de sneltrein was. Nadeel 10 min. extra reistijd, maar betere overstap richting de stopstations. Bovendien kan nu vanaf Sneek twee keer per uur de overstap in Leeuwarden naar Zwolle worden gehaald. Nadeel is weer dat deze reis naar Zwolle niet sneller is, omdat er 20 minuten in Leeuwarden gewacht moet worden.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 30-05-2007 23:09
 

30-05-2007 23:04:17
pptm
pptm
Quote
bloober: Die sprinters kunnen bijv. DD-AR vervangen in de 4300.

Nou, liever niet. Ik heb in de spits liever 2 stammen DD-AR dan 3 sprinters; aanmerkelijk meer zitplaatsen en comfort (voor zover je hiervan kan spreken bij DD-AR )
Overigens, mij lijkt een terugkeer van DD-AR/DDM-1/VIRM in de 5800 wenselijk; als ik zie hoe men hierin vaak opgepropt zit...%04% De sprinters zouden bijv. in de 4600 kunnen gaan, en het vrijkomende dubbeldeksmaterieel dan in de 5800.

Laatst bewerkt door pptm op 30-05-2007 23:07
 

30-05-2007 23:07:07
bloober
bloober
Je hebt gelijk dat de 4300 miss. niet de beste serie voor SGMm is. Daarom opperde ik ook al de 3300, maar volgensmij kunnen die SGMm-tjes ook wel DD-AR vervangen in de 4600 of in de 4900.


Groetjes, Bloober
 

30-05-2007 23:12:31
Meiziger
Meiziger
4900: Ja, zeker.
4600: Nee, zeker niet.
 

30-05-2007 23:18:44
Dre
Dre
Quote
mren:
Quote
Dre: Syntus had haar dienstregeling daarop kunnen aanpassen. De vertrektijden konden wel 5 minuten naar voren geschoven worden, waarom geen 10 of 15?

Omdat Zp-Hgl enkelspoors is met kruisingsmogelijkheden op de stations en bij het oude station van Laren-Almen.

Ook bij Mk is er nog een inhaalspoor. wordt alleen niet meer gebruikt, die kruising vind nu plaats te Go. Beter oplossing 1 losse Lint of desnoods een opgescharrelde Plan V van NSR over laten komen en Zp-Odz gewoon weer in tweeën knippen. wordt spoor 11 te Hgl ook weer gebruikt waarvoor het bedoeld is. Daarnaast is het aantal reizigers vanuit de richting Zp die in Hgl in de 31200 naar Odz blijven zitten nu niet echt groot, andersom hebben weinig reizigers vanaf Odz Ddn, Go, Lc, Zp of iets verder in die richting als eindbestemming. Een doorlopende dienst Odz-Zp is dus nergens voor nodig. Toen in '97 de 7200 van Zp-Es veranderde in Zp-Odz stonden de reizigers uit Ddn, Go en Lc daar nu niet bepaald om te springen.

Quote
mren: Wegens de ligging van de kruisingen kan de dienstregeling met ong. 15 minuten verschoven worden, waarmee je wel de -veelgebruikte- overstap met de 3700 in Zp aan gort helpt.

Kiezen om de aansluiting 31200 -> 3700 om zeep te helpen of de aansluiting 31200 -> 16/17/7900 in Hgl om zeep helpen, het is kiezen tussen 2 kwaden.
 

30-05-2007 23:21:20
kevinevers
kevinevers
Quote
vrijgezel: ...De serie 800 dient weer als vanouds weer Hlm als begin- en eindpunt te hebben en moet gereden worden met trek-/duweenheden. Voor de Heerlense tak dan de serie 3500 verlengen naar Hrl als vervanging....


Goed idee direct doen.
Situatie nu: Als de treinen vanaf het noorden komen en in std gesplitst worden hebben 2 treinen vertraging. (heerlen deel en maastricht deel). dus meer reizigers de dupe. ik ben altijd een tegenstander geweest van de IRM in de 800. kwa comfort zou ik niet iedere dag van maastricht naar utrecht moeten reizen. en die heb je in de trek-/duweenheden wel daar is het confort optimaal

En nog iets (wel onbelangrijk) vindt een trek-/duweenheid mooier om te fotograferen.

Laatst bewerkt door kevinevers op 30-05-2007 23:22
 

30-05-2007 23:22:47
peterselie
peterselie
ik weet dat Arriva voor DRGL 2008 in het noorden nog wat verbeteringen op stapel heeft staan. Waarschijnlijk worden de 302xx en 303xx er beter ingelegd.  

30-05-2007 23:24:49
lucky
lucky
de 301xx kan dan ook wel anders lijkt mij, de aansluiting uit hlgh -> sneltrein naar gn wordt flink vaak niet gehaald.  

30-05-2007 23:34:35
mren
mren
Quote
Dre:
Kiezen om de aansluiting 31200 -> 3700 om zeep te helpen of de aansluiting 31200 -> 16/17/7900 in Hgl om zeep helpen, het is kiezen tussen 2 kwaden.


Niet helemaal, de 3700 rijdt eens per halfuur en Hgl-Es rijdt vier maal per uur, plus een kwartierdienst met de bus (die overigens prima aansluit op Syntus. Aankomst trein .13, vertrek bus .18, aankomst Es .35).

Maar die luxe heb je 's avonds niet, dus gewoon 7900 terug, zoals ook al eerder -en met meer argumenten- is betoogd (al wilde ik bijna schrijven 'aangetoond').

Laatst bewerkt door mren op 30-05-2007 23:40
 

30-05-2007 23:35:28
maurits
maurits
Quote
Dre: Kiezen om de aansluiting 31200 -> 3700 om zeep te helpen of de aansluiting 31200 -> 16/17/7900 in Hgl om zeep helpen, het is kiezen tussen 2 kwaden.


Nee, de 7900-serie weer een kwartier terugleggen in haar oude pad. Dan zijn de aansluitingen tussen de 31200 en de 7900 en tussen de 31200 en 3700 weer keurig netjes geregeld.

Laatst bewerkt door maurits op 30-05-2007 23:36


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-05-2007 23:42:36
lucky
lucky
Quote
peterselie: ik weet dat Arriva voor DRGL 2008 in het noorden nog wat verbeteringen op stapel heeft staan. Waarschijnlijk worden de 302xx en 303xx er beter ingelegd.


Nog even een reactie hierop. De 303xx is naar mijn mening al veel beter dan deze was in de vorige dienstregeling. De aansluiting van de sneltrein op de stoptreinen naar sk en hlgh is nu veel vaker gehaald dan dit vorig jaar gebeurde. (ook de reden waarom de trein uit gn 5 minuten eerder vertrekt dan uit lw, al is het altijd minder dan 5 min)

Andersom kun je de 303xx misschien wel 1 a 2 minuten eerder laten vertrekken. Dit omdat de mensen die naar gnn willen, vaak de trein missen, omdat de trein naar dz niet 1 of 2 minuten kan wachten op de sneltrein. De stoptrein rijdt meestal weg, terwijl de mcn de trein al kan zien aankomen..

De 302xx, ja, ik weet niet wat je daar aan kan veranderen, je blijft met de keringen zitten..

Laatst bewerkt door lucky op 30-05-2007 23:47
 

30-05-2007 23:56:36
thijs
thijs
Quote
vrijgezel:
De uitdunningen 's avonds, zaterdagochtend en op zon- en feestdagen van de series 3900 (tussen Asd en Lls v.v.), serie 2000, serie 2800 dienen ongedaan gemaakt te worden, oftewel weer net als in de vorige dienstregeling weer de hele dag laten rijden.


Volledig mee eens.

Quote
De serie 1500 rijdt naar Es en de serie 1600 tot Amf (in de spits Dv) en de serie 140 begint en eindigd weer in Asd en rijdt dan dus in het pad van de serie 1500.

Ik vind combineren van de 1500 en de 1600 veel leuker. Verder mee eens dat Es-Asd relevanter is dan Es-Shl, maar ik kan het ook wel ergens begrijpen dat het Shl wordt, ivm doorrijden vanuit Shl naar Gvc, en de toenemende importantie van de Zuidas.

Quote
De "knip" in de vroegere treinserie 3600 (nu dus 3600 en 3700), dient ongedaan gemaakt te worden. En zonodig de serie 2000 als "vervanging" tussen Ah en Nm laten rijden.

De knip 3600-3700 werkt juist erg goed. Er zijn weinig reizigers die van Dieren naar Roosendaal moeten, om maar even wat te zeggen. De oude 3600 was altijd enorm vaak vertraagd, en daarom stonden de overstappen in Zp vaak onder druk, en krijg je een enorm sneeuwbaleffect. In de huidige situatie is de 3700 behoorlijk punctueel te noemen, de 3600 is dat niet, en liever de helft van de lijn punctueel, dan de hele lijn continu onbetrouwbaar. In de plannen voor 2008 heb ik niets gezien over het weer samenvoegen van deze lijn. Geloof me, dat gebeurt er nog niet zo snel.

Uiteraard de 140 z.s.m. uit de normale dienst halen, niet normaal hoe vaak dat mis gaat en ook tot verwarring leidt onder de reiziger.

Quote
Kiezen om de aansluiting 31200 -> 3700 om zeep te helpen of de aansluiting 31200 -> 16/17/7900 in Hgl om zeep helpen, het is kiezen tussen 2 kwaden.

Na ja, de aansluiting 31200-->3700 is veel belangrijker dan de overstappen in Hgl (waar je 4x/uur naar Es hebt). De knoop Zp moet zo volledig mogelijk blijven. Het is nu een kwartiertje wachten in Hgl, en opzich is dat niet eens zo heel erg, je weet in ieder geval van tevoren dat je overstap haalt. Leuk is het niet, maar ik zie vanwege Almelo enkelspoor geen oplossing dat de 7900 weer beter aansluitend gaat rijden. Iemand wel?
EDIT: zie dat bovengenoemde argumenten beter zijn verwoord door mijn voorgaande posters zodat ik enigzins in herhaling val.

Verder pleit ik ervoor dat de aansluiting van de 17800 (Apd-Zp) zowel in Zp als in Apd de hele dag hersteld worden. Het is lastig. Enerzijds zijn de rijtijden behoorlijk ruim. Anderzijds: om echt een betrouwbare overstap van aan beide kanten 3 minuten te regelen, is een stuk lastiger. Wel wordt er in Klarenbeek tegenwoordig erg lang (praktijk minstens 5min) gestopt, en dat is erg zonde. Tijd voor een kleine spoorverdubbeling daar? Andere oplossing is keurige kwartierdiensten Dv-Amf, zodat je de 17800 alleen nog maar op de 3700 hoeft aan te sluiten, en in Apd je hooguit een minuut of 10 moet wachten op 1500/1600/1700 whatever. Iemand een andere oplossing?
 

31-05-2007 00:19:22
Meiziger
Meiziger
De uitdunningen in de 3900 Asd-Lls hoeven helemaal niet teruggedraaid te worden. Dat kan wel leuk en handig zijn, als je kijkt naar de reizigersaantallen zou het kolderiek zijn.  

31-05-2007 00:26:51
mren
mren
Niets reizigersaantallen: reismogelijkheden!

Dat heet service.
Bovendien: aanbod schept vraag.
 

31-05-2007 00:29:10
Meiziger
Meiziger
Aanbod schept niet 1:1 vraag. Daarbij: Met meer reizigers vul je die oorspronkelijke 4600 nog steeds niet. NS is een berdijf: Het gaat om kosten-vs-baten, en niet om met treintjes spelen, om een gevleugelde uitdrukking aan te halen

Laatst bewerkt door Meiziger op 31-05-2007 00:30
 

31-05-2007 00:33:06
mren
mren
De marginale kosten van een enkele treinrit heb je met 20 betalende reizigers wel terugverdiend. Zeker als er daar ook nog twee van een kopje koffie kopen, of vaker met de trein (blijven) gaan omdat het toch wel handig is met die A7 en A1 waar je zonder uitzondering elke ochtend en avond weer aan mag sluiten.  

31-05-2007 00:33:41
dh3201
dh3201
De trein naar Odz doortrekken naar Bh met aansluiting op de RB naar Rheine en Bielefeld.


Shqiperise-lopers?
 

31-05-2007 00:59:11
Meiziger
Meiziger
Quote
mren: De marginale kosten van een enkele treinrit heb je met 20 betalende reizigers wel terugverdiend. Zeker als er daar ook nog twee van een kopje koffie kopen, of vaker met de trein (blijven) gaan omdat het toch wel handig is met die A7 en A1 waar je zonder uitzondering elke ochtend en avond weer aan mag sluiten.
Ten eerste gaat het niet om filetijden maar om de zogenaamde daltijden. Ten tweede denk ik niet dat zelfs 20 vol tarief reizigers à 168 euro (20 x 8,40)de kosten voor de machinist, de conducteur, het materieel, en infraheffing voor 38 minuten kunnen dragen. Een paar koppen koffie voor een paar euro helpen daar ook weinig aan.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-05-2007 01:23:27
mren
mren
Let wel: ik schreef de marginale kosten. Dus tientje infra en uur aan mcn+hc zal nog geen 50 euro kosten (1700*2*2/160).  

31-05-2007 01:29:23
Meiziger
Meiziger
Die mag je best even nader uitleggen. Zoiets zal overigens natuurlijk wel een imagoverbetering e.d. in de hand werken, maar op de Flevolijn op de dalmomenten gaat het echt over zeer beperkte reizigersaantallen. Gechargeerd: Je kan wel 10 IC's per uur naar Asd laten rijden, maar dat betekent niet dat je er dan ook zoveel profijt van hebt.  

31-05-2007 01:37:14
mren
mren
Marginale kosten zijn de kosten van het laten van één extra trein, dus zonder de afschrijvingskosten van het materieel ed.
Infrakosten zijn (gemiddeld) ongeveer een euro per station en een paar centen voor het spoorgebruik. Mcn en hv zullen geen 1700 netto binnenkrijgen, maar ik rond maar even naar boven af. Vermenigvuldigd met twee (hcn en hv), nog een met twee (kosten werkgever zijn stukken hoger dan nettoloon), en gedeeld door 160 (het aantal werkuren in een maand).
 

31-05-2007 09:20:31
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mren: Bovendien: aanbod schept vraag.

Veel treinen zijn buiten de spits nu al zeer matig bezet. Dat is vooral een gevolg van het tariefbeleid: de laatste jaren heeft NS vrijwel alle voordelige formules voor de daluren (meermanskaarten, avondretours, individuele zomertoer, etc.) geschrapt en ook de geldigheid van de OV-studentenkaart is inmiddels zo ver beperkt dat hij voornamelijk nog in de spits wordt gebruikt.

Mijn conclusie is daarom: zolang NS gewoon niet meer reizigers wil vervoeren buiten de spits heeft het weinig zin om steeds meer treinen te laten rijden. Dat het overigens ook anders kan bewijzen Duitsland en Belgie, waar op veel trajekten de zaterdag en de zondag bijv. tot de drukste dagen van de week behoren.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-05-2007 09:21
 

31-05-2007 09:23:14
mren
mren
Quote
lamotep: ook de geldigheid van de OV-studentenkaart is inmiddels zo ver beperkt dat hij voornamelijk nog in de spits wordt gebruikt.


Dat is gewoon niet waar.
 

31-05-2007 09:34:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
Die beperking was er tot een jaar of 4 terug. Toen de weekkaart op vrijdag tot 19.00 geldig was en vanaf dat moment de weekendkaart. Toen zijn die tijden verruimd dat de weekkaart tot 0.00 geldig is op vrijdag en de weekendkaart vanaf 12.00. Als ik alles nog goed onthouden heb. En toen de OV kaart geïntroduceerd werd, 15 jaar geleden, was er maar 1 kaart en die was de hele week geldig  

31-05-2007 09:39:29
aestudent
aestudent
Beetje O/T, maar de weekkaart is van maandag 04.00 t/m zaterdag 04.00 geldig. Overigens ben ik het met Maikel eens dat het onzin is dat de OV-studentenkaart vooral in de spits wordt gebruikt, want ik en vele anderen gebruiken deze kaart ook vooral buiten de spits. Daarnaast ben ik maar al te blij dat ik korting krijg in het weekend...  

31-05-2007 09:41:38
lykele
lykele
Dat is zeer zeker niet waar. Wat wél het geval is dat steeds meer onderwijsinstellingen ook van +/- 9 - 5 werken en er daarom dus zoveel studenten in de spits reizen.
Zelf reis ik liever buiten de spits maar als ik om 17.15 klaar ben ga ik niet 2 uur wachten voordat ik ehv --> lw ga. Dan liever in de spits (en ja 10 bakken naar lw is ook wel netjes van de ns).
 

31-05-2007 10:00:31
lamote_ban
lamote_ban
@aestudent e.a.
Een kleine 90% van de studenten heeft (volgens het IBG) een weekkaart, die vrijwel alleen geldig is op schooldagen. Voor de meeste thuiswonende studenten betekent dat die kaart door deze beperkingen voornamelijk gebruikt wordt om naar school te gaan, voor de meeste uitwonende studenten voor weekendverkeer op maandagmorgen en vrijdagmiddag. De 10% weekendkaarthouders maken meer gebruik in de daluren, maar ook die zie je veel in de vrijdagavondspits. Dat vooral treinhobbyisten er ook op andere tijden mee op uit trekken snap ik, maar procentueel tikt het dalgebruik naar mijn gevoel niet echt aan.

Terug naar de eigenlijke discussie: als je de dienstregeling regelmatiger wil maken door de hele dag dezelfde frekwenties c.q. materieelinzet te gebruiken is het zaak het spitsvervoer te beperken en het dalvervoer te stimuleren. Mijn punt was dat NS met zijn tarievenbeleid het omgekeerde doet en juist het dalgebruik ontmoedigt. En dan vind ik het dus weinig logisch nog meer treinen in de daluren in te zetten zoals sommige mensen hier voorstelden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-05-2007 10:04
 

31-05-2007 10:02:10
admin
Moderator
admin
Einde discussies over de studenten-OV.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

31-05-2007 10:21:26
fabrierban
fabrierban
@lamotep:
Op zich vind ik je kritiek op het dalurenbeleid in het kader van deze discussie zeer valide, maar een fundamenteel probleem met de opzet van de nieuwe dienstregeling is dat er maar weinig treinseries in de daluren geschrapt kunnen worden zonder dat er direct knelpunten ontstaan met de aansluitingen.
Een voorbeeld: de 3500 rijdt niet 's avonds en op die uren zit je nu gelijk met beroerde overstaptijden op de diverse stoptreinen in Ht en Ehv.

Laatst bewerkt door fabrierban op 31-05-2007 10:28
 

31-05-2007 10:26:27
rudolfph
rudolfph
Ergens bovenaan:
Quote
maurits:
Quote
mren: 7000 doortrekken naar Es en Amf, zodat je enerzijds vanuit de 2800 ook nog in het oosten kan komen en het materieel niet lang staat te keren in Aml terwijl het beste een slagje Es kan maken. En dan natuurlijk de 7900 in het patroon van de 7000 stoppen en andersom ivm aansluitingen in Zwolle.

Puik plan, kun je bij Barneveld Noord extra perrons bouwen en daar ook gaan stoppen (kan Connexxion stoppen met die suffe pendeltreintjes). Heropening Stroe en een 'wandelhalte' Assel met stops alleen in de weekenden en vakanties.
Ik had nog een beter plan (in mijn ogen ): Bnn beetje ombouwen tot iets met 4 sporen, waarvan 2 perronsporen. De 2800 kan dan verlegd worden van Amfs naar Bnn, en de 1500 kan op de tijden dat die te Amf start/eindigt ook verlengd worden tot/van Bnn. Voordelen mogen duidelijk zijn: vanaf het transferium een kwartierdienst tot Amf met IC-materieel, verder biedt de 2800 (Amf, Ut, Gd, Rta, Rtd) te Amf aansluiting op de 5800 ri Asd en de 1500 (Amf, Asd) biedt te Amf aansluiting op de 500/700/1600/1700, dus kan je overal heen. Detail is dat Connexxion nu net de aanbesteding heeft gewonnen, en dat als je andere treinen dan die van Connexxion te Bnn wilt laten stoppen dat je de concessie moet opbreken en dat gaat véél geld kosten... Beter lijkt mij dan ook nu rustig die perrons te gaan ontwerpen/ruzie over maken/bouwen/vertragingen mee hebben en als de huidige concessie van Connexxion afloopt de 2800 en de 1500 te Bnn laten stoppen.
 

31-05-2007 10:30:27
mren
mren
Je kan ook gewoon samenwerken, zoals -verplicht- in de Twensts-concessie gebeurt. Dus gewoon de CXX pendels op Bnn schrappen en ze rijden met NSR-mat. waarbij jurisch (en financieel natuurlijk) de ritten door CXX uitbesteed worden aan NSR. Is CXX meteen van zn materieeltekort af.

Laatst bewerkt door mren op 31-05-2007 10:31
 

31-05-2007 10:39:16
fabrierban
fabrierban
Quote
Dre: Kiezen om de aansluiting 31200 -> 3700 om zeep te helpen of de aansluiting 31200 -> 16/17/7900 in Hgl om zeep helpen, het is kiezen tussen 2 kwaden.

Ik denk dat Syntus het beste zijn hele dienstregeling ongeveer een kwartier kan verschuiven en hetzelfde geldt dan voor Zp-Apd. Je krijgt dan weliswaar langere overstaptijden in Zp, maar de krappe aansluitingen van/naar de 3700 daar gaan nu toch vaak mis. Anderzijds kun je met zo'n verschuiving de aansluitingen in Ah, Apd en Hgl flink verbeteren.

Laatst bewerkt door fabrierban op 31-05-2007 10:45
 

31-05-2007 11:08:03
billy
billy
Quote
thijs: De knip 3600-3700 werkt juist erg goed. Er zijn weinig reizigers die van Dieren naar Roosendaal moeten, om maar even wat te zeggen. De oude 3600 was altijd enorm vaak vertraagd, en daarom stonden de overstappen in Zp vaak onder druk, en krijg je een enorm sneeuwbaleffect. In de huidige situatie is de 3700 behoorlijk punctueel te noemen, de 3600 is dat niet, en liever de helft van de lijn punctueel, dan de hele lijn continu onbetrouwbaar.

Ik reis al 4 jaar elke dag tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch en de oude 3600 was op dat traject bijna altijd op tijd. Met de nieuwe 3600 is dat wel minder geworden.
 

31-05-2007 11:21:25
jbt
jbt
Quote
vrijgezel: De serie 800 dient weer als vanouds weer Hlm als begin- en eindpunt te hebben en moet gereden worden met trek-/duweenheden. Voor de Heerlense tak dan de serie 3500 verlengen naar Hrl als vervanging.


Heel leuk plan, maar zes treinen per uur per richting tussen Ehv en Wt en tussen Rm en Std lijkt wat veel van het goede.
Dit zou je kunnen oplossen door de 3500 vanaf Ehv als stoptrein naar Wt te laten rijden en van Rm naar Std ook. Vervolgens om en om als sneltrein of als stoptrein naar Hrl. Alle stoptreinstations tussen Hrl en Std hebben hier winst bij (directe verbinding naar stations ten noorden van Std). Susteren, Echt en Roermond hebben hier ook winst bij (directe en meer treinen richting Wt en verder). Geldrop en Heeze zullen dit ook weten te waarderen (Intercity naar Ht en verder en geen opverstappen naar het zuiden). Alleen Heerlen ziet een Intercity per uur verdwijnen. Overstap 3500/800 zal dan (weer) in Sittard moeten komen, waardoor 800 iets vertraagd moet worden of 3500 (met al die stops) iets vervroegd.

Laatst bewerkt door jbt op 31-05-2007 11:22
 

31-05-2007 13:17:41
thijs
thijs
Quote
fabrier:
Quote
Dre: Kiezen om de aansluiting 31200 -> 3700 om zeep te helpen of de aansluiting 31200 -> 16/17/7900 in Hgl om zeep helpen, het is kiezen tussen 2 kwaden.

Ik denk dat Syntus het beste zijn hele dienstregeling ongeveer een kwartier kan verschuiven en hetzelfde geldt dan voor Zp-Apd. Je krijgt dan weliswaar langere overstaptijden in Zp, maar de krappe aansluitingen van/naar de 3700 daar gaan nu toch vaak mis. Anderzijds kun je met zo'n verschuiving de aansluitingen in Ah, Apd en Hgl flink verbeteren.

De overstappen in Zp gaan heel erg vaak goed. Zeker van en naar Odz. En ik vind het voordeel (iets minder lang wachten in Hgl, weet niet waar je verbeteringen in Ah vandaan haalt) niet opwegen tegen het verdwijnen van de mooie overstappen te Zp.

Quote
billy: Ik reis al 4 jaar elke dag tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch en de oude 3600 was op dat traject bijna altijd op tijd. Met de nieuwe 3600 is dat wel minder geworden.

De vertraging van de oude 3600 deed zich vooral voor richting Zwolle, en dan met name tussen 's Hertogenbosch en Arnhem. In Nm was ie zo vaak te laat! Heb het zelf elke dag meegemaakt.
 

31-05-2007 13:40:24
rudolfph
rudolfph
Quote
mren: Je kan ook gewoon samenwerken, zoals -verplicht- in de Twensts-concessie gebeurt. Dus gewoon de CXX pendels op Bnn schrappen en ze rijden met NSR-mat. waarbij jurisch (en financieel natuurlijk) de ritten door CXX uitbesteed worden aan NSR. Is CXX meteen van zn materieeltekort af.
Ook dat kan niet, de afspraken in de huidige concessie zijn bindend tot aan het einde van de looptijd van de concessie. Ook hiervoor zal de concessie opengebroken moeten worden. De samenwerking in Twente is in de concessie vastgelegd en daarom verplicht.
 

31-05-2007 14:31:37
shaqangel
shaqangel
Quote
thijs:
De overstappen in Zp gaan heel erg vaak goed. Zeker van en naar Odz. En ik vind het voordeel (iets minder lang wachten in Hgl, weet niet waar je verbeteringen in Ah vandaan haalt) niet opwegen tegen het verdwijnen van de mooie overstappen te Zp.


Juist het overstappen in Zp richting hgl of van Hgl gaat goed, maar richting Ww of van Ww niet.. ik heb heel vaak moeten rennen om de intercity naar Ah voor me ogen weg zien rijden.. Ik zou een van de volgende oplossingen aandragen:

- Laat de 3700 richting Ah 1 of 2 minuten later vertrekken
- Zorg dat de Syntus wat eerder aan kan komen. Want het grootste probleem is nu het feit dat je spoor 1 onderdoor moet voordat je bij spoor 2 bent waar de Ic naar Ah staat.
 

31-05-2007 14:46:15
thijs
thijs
Klopt helemaal, als je uit Ww in Zp op de 3700 wil stappen, is het rennen geblazen. Ik heb wel eens zitten denken hoe dat kan worden opgelost, met een cross-over-overstap ben je al heel wat verder, maar dat past niet meer, aangezien de 17800 en de trein naar Odz er al zitten.

Syntus eerder laten aankomen kan niet ivm met kruisingen, je zou dan ook de trein van Zp naar Ww eerder moeten laten vertrekken en dat is overstaptechnisch ook niet wenselijk.

De 3700 naar Nm 1 of 2 minuten later te later vertrekken: je krijgt dan problemen met de 3700 richting Zl, want die komt net in Zp aan als de 3700 naar Nm net is vertrokken. Ze kruisen elkaar net na de brug. En het wordt dan in Ah perrontechnisch erg lastig, het past daar allemaal net...
 

31-05-2007 16:17:28
shaqangel
shaqangel
Ik weet nog van eerder dat de trein richting Odz op spoor 1b stond, maar ik begrijp ook wel waarom ze de trein uit Ww op spoor 1b hebben gezet, want dat betekent dat trein minder van spoor veranderd. vooral omdat de afsplitsing naar odz. pas na de burg zit, en die naar Ww. er voor, is het best wel logisch.

Het kruisen van de treinen dat het grootste punt, want dat zou betekenen dat de Syntus haar hele dienstregeling op zou moeten schuiven. Wat dan logischer is om dan bijvoorbeeld het stuk Zp- Vd misschien zelfs Zp - Ltv dubbelsporig te maken.. zodat daar al rijdend gekruisd kan worden, en dat dus de trein naar Zp weer wat eerder uit Vd kan vertrekken.. Dit heeft minder drastische ingrijpen nodig. Helaas zijn er wel hoge kosten aan verbonden + een langere realisatie tijd.

Uit een document van prorail( http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/F7CA0B08-84EA-4FBB-96B0-0C374DD7C4AC/0/Verkortecapaciteitsanalyse14Infraknelpunten_dienstregeling20072009.pdf ) blijkt het volgende:

Quote
prorail:
C. Winterswijk-Zutphen (spoor ZV) aansluiten op spoor 501 d.m.v. nieuw spoor



Hierdoor kan de trein naar winterswijk langer op hogere snelheid naar zutphen rijden. Door deze oplossing vervalt echter wel de mogelijkheid om de trein op spoor 3 binnen te laten komen. zie de schema's in het document van prorail [onderste op de pagina] http://www.prorail.nl/ProRail/Vervoerders/Capaciteit+treinpaden/Capaciteitsanalyses/)
.

Laatst bewerkt door shaqangel op 31-05-2007 16:19
 

31-05-2007 16:18:50
treinfan
treinfan
Quote
vrijgezel: De serie 5800 rijdt dan weer tussen Amr (spits Schagen) en Asd als sneltrein en dan door naar Amf. De serie 1500 rijdt naar Es en de serie 1600 tot Amf (in de spits Dv) en de serie 140 begint en eindigd weer in Asd en rijdt dan dus in het pad van de serie 1500. De serie 700 kan wel Shl blijven houden. Op het moment dat deze rijdt, heet de Asd-tak dan serie 2500.
(...)
Dan de materieelinzet:
(...)
Serie 1500 met gehuurde rijtuigen Asd - Es laten rijden met lokwissel in Es en lok omlopen in Asd Wpl.
De serie 1600 en 2500 met ICM laten rijden.
De serie 5800 weer met DDM 1/2/3 laten rijden (het SGM die nu deze serie rijdt heeft veel te weinig capaciteit!).
(...)

140/700/1600 naar Shl-ledn-gvc. Als de 140 trouwens een uurdienst wordt, komt de 1600 te vervallen. 700 moet gewoon nog met ICM, 1600 zolang deze bestaat ook. De 1500 Asd-Dv, met kortere keertijden op Dv.
5800 vanaf Amr of niet, ik zou het niet weten, en ook mag deze in 2008 wel met SGM rijden.

Nu mijn uitleg:
hvs wordt in 2008 Intercitystation, dv krijgt er een extra perron bij.
Reizigers uit Duitsland die met de 140 komen en naar Asd willen, kunnen op hvs 4 minuten cross-platform overstap maken, andersom vanuit Asd naar Duitsland ook 4 minuten cross-platform overstap vanuit de 1500 naar 140. 140 moet door naar Gvc om ook de Duitsers het scheveningse strand te gunnen ([ot]ja, tramlijn 1 mag in den haag ook weer gaan rijden[/ot]). Locwissels mogen hier dan uitgevoerd worden met het ICK dat daar ook te vinden is.
IC 700 lijkt mij duidelijk.
1600 gewoon met ICM, omdat gekoppeld met de 700 handiger is dan van niet, dan hoeft het ICM ook niet zo lang stil te staan op hfdo.
1500 krijgt ook een compleet gesloten omloop, gewoon compleet met ICB dus, Dv heeft dan iets van 10 min keertijd voor die treinserie, moet wel goed te halen zijn, als deze +5 heeft mogen de Duitsers wat langer op hvs wachten en op asd is toch een lang genoege keertijd.
5800 mag met SGM omdat deze serie ontlast wordt doordat de reizigers asd/shl/ledn-hvs de 1600/700/140/1500 kunnen nemen. De 6 bakken DDM zat voorheen buiten de spits om ook geheel niet vol.
 

31-05-2007 16:39:29
ruysdael
ruysdael
Waarom die 800 (colgens het 1e bericht) weer naar Hlm moet is me ook een raadsel, geloof me.. er gaan meer mensen naar Alkmaar, dan naar Haarlem.. en ja buiten de spits ís er overcapaciteit, maar daar staat dat trek-duw-stammetje ICRm tegenover nietwaar? %02%  

31-05-2007 17:04:28
peter023
peter023
wat vinden jullie dan van de 1900 dat die vaker stop tussen ehv en vl. en terug natuurlijk. persoonlijk mag van mij hrst en bl wel wegvallen. dn is nog wel een goede zet geweest.
een idee voor 2008 ene stopper van dn naar venlo of van tilburg naar venlo dat de huidige stopper wordt doorgetrokken.

geef uw idee hierover is een goed dissuciepuntje vinden jullie nie

Laatst bewerkt door peter023 op 31-05-2007 17:13
 

31-05-2007 17:17:54
maaslijn
maaslijn
Laat de 1900 maar zoals ie nu is. Een hele verbetering ten opzichte van vorig jaar. Ik denk niet dat mensen uit Vl, Br en Hrt erop zitten te wachten dat er maar één keer per uur een stopper naar Ehv rijdt. Drie keer kort extra stoppen maakt voor de mensen die naar Vl gaan toch niet veel uit, in ieder geval beter dan een stopper die ook nog vier keer in Helmond stopt.  


31-05-2007 18:04:51
lamote_ban
lamote_ban
Quote
peter023: wat vinden jullie dan van de 1900 dat die vaker stop tussen ehv en vl. en terug natuurlijk. persoonlijk mag van mij hrst en bl wel wegvallen. dn is nog wel een goede zet geweest.

De huidige dienstregeling is efficient qua materieel en biedt goede verbindingen.
Die twee extra stops zijn acceptabel gezien het vrij geringe aantal reizigers op Dn-Vl.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-05-2007 18:08
 

31-05-2007 20:32:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
Je kan de 1900 gewoon IC laten en stoppen op de plaatsen waar hij voor 10 december 2006 ook stopte, 2 x per uur en de 5200 wordt doorgetrokken van Dn tot aan Vl. Zo biedt je de mensen 2 keer per uur een IC en 2 keer per uur een stoptrein. Met de opening van de Betuweroute en het verdwijnen van een aantal goederentreinen op dat traject, moet dat geen probleem zijn.  

31-05-2007 22:16:22
Dre
Dre
Quote
dh3201: De trein naar Odz doortrekken naar Bh met aansluiting op de RB naar Rheine en Bielefeld.

Dat idee ligt er al zolang. De burgermeesters van Oldenzaal en Bad Bentheim zijn beiden voor, maar Syntus zegt dat Odz-Bh eerst aanbesteed moet worden. Zolang daar geen plannen voor zijn zal er nog niets van terecht komen.

En ookal wordt er aanbesteed, dan is het onwaarschijnlijk dat Syntus daar wil rijden, na de ervaringen die men met Ah-Em heeft. Zolang er geen haltes bij De Lutte en Gildehaus komen is een stoppertje Odz-Bh ook niet nodig, dan zou de geplande frequentieverhoging van de 140 in 2008/2009 genoeg moeten zijn.

De burgermeester van Bentheim maakte het overigens helemaal mooi, die zei dat de stopper uit Nederland van Bentheim meteen naar Rheine mag worden doorgetrokken als het aan hem ligt. Maar dat lijkt me onmogelijk. Een paar Linten moeten dan van Indusi/PZB90 voorzien worden (vind in de Lint-cabine maar eens een plek waar de meldlampjes van de Indusi kunnen worden geplaatst).
En natuurlijk moeten Syntus machinisten bekend worden gemaakt met het Duitse seinstelsel (is dat voor Bh niet nodig?)

Kortom, Zp-Odz doortrekken naar Bh? Eerst zien, dan geloven.
 

31-05-2007 22:20:22
lamote_ban
lamote_ban
Quote
taigagaai: Je kan de 1900 gewoon IC laten en stoppen op de plaatsen waar hij voor 10 december 2006 ook stopte, 2 x per uur en de 5200 wordt doorgetrokken van Dn tot aan Vl. Zo biedt je de mensen 2 keer per uur een IC en 2 keer per uur een stoptrein. Met de opening van de Betuweroute en het verdwijnen van een aantal goederentreinen op dat traject, moet dat geen probleem zijn.

Qua capaciteit is dat geen probleem, qua aantal reizigers echter overkill.
Nu al zitten er tussen Dn en Vl vaak amper 30 man in 11 bakken ICK.
Daarnaast schieten de kosten ook nog eens flink omhoog.
 

31-05-2007 22:31:47
maurits
maurits
Vanaf december dit jaar rijdt de Westfalenbahn met FLIRT's van/tot Bad Bentheim, als men de huidige DB-dienstregeling overneemt staan die stellen ruim 50 minuten in Bh te niksen, precies genoeg tijd om op en neer te rijden als stopper naar Hengelo met stops in Gildehaus, de Lutte (beide modelletje paar perrons langs de vrije baan) en Oldenzaal.

De FLIRT's kunnen zeer gemakkelijk voorzien worden van 1500 Volt-installatie, ATB-NG erin en gaan met die banaan.

EDIT: eerste exemplaar is al afgeleverd (zag 'm maandag in Minden staan), zie ook http://www.privat-bahn.de/WFB_ET_001.html

Laatst bewerkt door maurits op 31-05-2007 22:33


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-05-2007 22:54:47
Bollenstad
Bollenstad
Quote
maurits:
De FLIRT's kunnen zeer gemakkelijk voorzien worden van 1500 Volt-installatie, ATB-NG erin en gaan met die banaan.
Banaan? Als in FLIRT = SGM-II? %08%

Laatst bewerkt door Bollenstad op 31-05-2007 22:56
 

31-05-2007 23:54:42
peter023
peter023
ik ben er mee eens als je de ic laat rijden zoals die voor 10 dec 2006. en dan de stopper doortrekken. met en beetje geluk is dan de verbinding met ehv zo goed dat mensen dan de auto laten staan en de trien pakken. maar misschien is 3 treinen per uur naar vl - ehv ook genoeg.

het is toch ook de bedoeling dat mensen de trein pakken ipv auto. persoonlijk zou ik het weten
 

01-06-2007 00:00:35
Dre
Dre
Quote
maurits: Vanaf december dit jaar rijdt de Westfalenbahn met FLIRT's van/tot Bad Bentheim, als men de huidige DB-dienstregeling overneemt staan die stellen ruim 50 minuten in Bh te niksen, precies genoeg tijd om op en neer te rijden als stopper naar Hengelo met stops in Gildehaus, de Lutte (beide modelletje paar perrons langs de vrije baan) en Oldenzaal.

En dan op de momenten dat RB 39100 rijdt de 31200 inkorten tot Hgl? De RB rijdt namelijk maar 1× per uur van Bielefeld naar Bh.

Alleen moet je je afvragen of de aansluiting in Hgl dan wel zo denderend is. De RB uit Bielefeld komt om .03 aan te Bh. Laten we zeggen dat deze om .05 weer vertrekt. Dan komt ie rond .25 aan te Hgl, met een beetje vertraging mis je dan precies de aansluiting met de 7900 of IC. Je moet daarnaast dan ook weer van spoor 11 naar spoor 3a/spoor 2a sjouwen.

Laatst bewerkt door Dre op 01-06-2007 00:00
 

01-06-2007 00:02:57
mren
mren
Quote
Dre:
En ookal wordt er aanbesteed, dan is het onwaarschijnlijk dat Syntus daar wil rijden, na de ervaringen die men met Ah-Em heeft.

Dat was ook een schoolvoorbeeld van een slecht doordacht plan met waardeloze tijden, stops onderweg en kromme tariefstuctuur met omslachtige verkoop.

Als ze gewoon eens per uur van Zevenaar een stel aftrappen en naar Emmerich hadden gestuurd en de kaartjes gewoon uit de automaat konden worden getoverd, zou er geen enkele reden zijn waarom dat Enschede-Gronau wel een doorslaand succes is, en Arnhem-Emmerich niet.
 

01-06-2007 00:39:51
Dre
Dre
Omdat Enschede, Münster en Dortmund alle 3 grote steden zijn, je werd door Syntus in de middle-of-nowhere (Em) afgezet.

En die verkoop, dat was natuurlijk de goedkoopste manier. Al hadden ze je niet kunnen weigeren als je een kaartje Ah-Em via NS Internationaal had gekocht (al wordt dat via Oberhausen Hbf een beetje prijzig).
 

01-06-2007 08:37:37
Meiziger
Meiziger
Als er 'Speciaal tarief' bijstond in de planner konden ze dat wel. Zie bijvoorbeeld ook de Spoorwegmuseumtrein vanaf Ut.  

01-06-2007 09:17:10
fabrierban
fabrierban
@mren
Het verschil tussen Arnhem - Emmerich en Enschede - Gronau is dat het NRW-tarief op de eerste lijn niet en op de tweede lijn wel geldig is/was. Arnhem-Emmerich werd daardoor voor Duitse reizigers een zeer duur uitje. Een koppeling Oldenzaal-Bentheim is mijns inziens dan ook alleen zinvol als ook het NRW-tarief tot Hengelo gaat gelden.
 

01-06-2007 09:40:58
fabrierban
fabrierban
Quote
peter023: ik ben er mee eens als je de ic laat rijden zoals die voor 10 dec 2006. en dan de stopper doortrekken. met en beetje geluk is dan de verbinding met ehv zo goed dat mensen dan de auto laten staan en de trien pakken. maar misschien is 3 treinen per uur naar vl - ehv ook genoeg.


Venlo is een provinciestadje dat feitelijk veel te klein is voor een IC-verbinding (sorry). Een van de redenen om de IC in Deurne, Horst en Blerick te laten stoppen was juist om de slechte bezettingsgraad tussen Helmond en Venlo nog enigszinds op te peppen. Het alternatief was om de IC in Eindhoven te laten eindigen en Eindhoven-Venlo als losse stoptreinlijn te exploiteren.

Dat laatste lijkt me gezien het reizigersaanbod overigens nog steeds een betere oplossing: een S-bahn met bijv Sprinters: 2x per uur Ehv-Vl + overdag 2x per uur Ehv-Dn en dan alle treinen op alle stations te laten stoppen. Meer reizigers op dit traject zijn te halen met frekwenter voorstadsvervoer richting Eindhoven, niet met lange afstandsvervoer naar Venlo.

Laatst bewerkt door fabrierban op 01-06-2007 11:08
 

01-06-2007 10:04:44
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
Een frekwente S-bahn Ehv-Vl lijkt me een goed idee waarmee flink wat reizigerswinst te behalen is, zeker als je ook nog een station in Nuenen toevoegt. Het kost wellicht wat reizigers Ehv-Vl, maar dat compenseer je ruimschoots met meer reizigers uit de regio Helmond.
 

01-06-2007 11:33:53
peter023
peter023
venlo heeft al jaren lang een verbinding met de randstand omdat het een grens station is. zover ik weet zal dit ook nie veranderen omdat ze in e komende jaren willen gaan kijken of ze de intercity kunnen doortrekken naar koln/dusseldorf.

reizigers uit de richting van vl staan nie te wachten op een stop dienst die alle station in de regio van helmond aandoet.

Laatst bewerkt door peter023 op 01-06-2007 11:54
 

01-06-2007 12:18:14
fabrierban
fabrierban
@peter023
Dat reizigers uit Venlo liever geen tussenstops richting Eindhoven hebben begrijp ik (iedereen wil liefst een rechtstreekse IC van begin- naar eindstation), maar ik denk dat de dienstregeling die NS nu biedt (alleen stops in Blerick, Horst, Deurne en Helmond) het uiterste is wat je kunt verwachten gezien het aantal reizigers. Laten we eerlijk wezen, als NS alleen naar de centen zou kijken, eindigde de IC uit Den Haag m.i.v. morgen in Eindhoven.

Laatst bewerkt door fabrierban op 01-06-2007 12:32
 

01-06-2007 12:34:46
maurits
maurits
Quote
Dre: En dan op de momenten dat RB 39100 rijdt de 31200 inkorten tot Hgl? De RB rijdt namelijk maar 1× per uur van Bielefeld naar Bh.


Nee, ik stelde met voor als een derde verbinding per uur tussen Hgl en Odz (zonder stop te Hengelooooooost) met goede aansluitingen van en op de Noordoost-IC's. Syntus kan gewoon 2x per uur blijven rijden en eventueel in de late avond en op zondagen 1x per uur rijden.

Quote
Dre: Alleen moet je je afvragen of de aansluiting in Hgl dan wel zo denderend is. De RB uit Bielefeld komt om .03 aan te Bh. Laten we zeggen dat deze om .05 weer vertrekt. Dan komt ie rond .25 aan te Hgl, met een beetje vertraging mis je dan precies de aansluiting met de 7900 of IC. Je moet daarnaast dan ook weer van spoor 11 naar spoor 3a/spoor 2a sjouwen.


Het gaat me vooral om de aansluiting op de Noordoost van/richting het westen, die zou bij aankomst om .25 en vertrek om .35 ongeveer 10 minuten bedragen in beide richtingen, een comfortabele en betrouwbare overstap dus. Voor de richting EsOdz is het minder van belang, er rijden immers ook een aantal buslijnen tussen die plaatsen. En de Noordoost-IC's zijn vaak ook nog zo lang dat ze op heel spoor 2 of 3 staan.

Verder blijf ik een voorstander van het herstellen van het oude patroon van de 7900 (de verhalen over het enkelspoor in Aml zijn echt onzin), je kunt de regioknoop in Hgl herstellen met overstappen van/op 4 richtingen. De aansluitingen in Aml van/op de 7000 worden hersteld. Heino-Zwolle breng je dan op 140 km/h, zodat je net wat eerder in Zl bent en later kunt vertrekken voor een optimale ontsluiting van de Noordoost (die met ingang van december dit jaar ook weer sneller wordt door een wijziging in de openingstijden van de Ijsselbrug).


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-06-2007 13:12:37
Dre
Dre
Zit je alleen met het probleem dat Syntus tot 2013 het alleenrecht voor Hgl-Odz heeft. Daar moet eerst wat in veranderd worden, voordat het mogelijk is om van Bh door te rijden naar Hgl.

OT: De busverbinding Enschede-Oldenzaal-Denekamp is ook niet zo denderend, al 2 maanden ligt in Enschede de Oldenzaalsestraat eruit, waardoor je een ontzettende sightseeing tour krijgt. Zoveel scheelt bus en trein ook niet met elkaar (al was Odz-Es per bus voor 10 december net zo snel als per trein).

Laatst bewerkt door Dre op 01-06-2007 13:14
 

01-06-2007 16:53:57
bloober
bloober
Maar de IC naar Berlijn gaan toch ook over Hgl-Bh. Dus dan kan je volgensmij wel die RB uit Bh non-stop naar Hgl laten rijden. Alleen voor Odz-Bh is dit niet optimaal, maar ja.


Groetjes, Bloober
 

01-06-2007 22:25:30
Dre
Dre
Zonder stops tussen Bh en Hgl zie ik het nut niet van doortrekking van de treinen uit Bielefeld en Paderborn (laatste gaat vanaf december weer rijden). Dan is de frequentieverhoging van de IC 140 voldoende.

Bovendien is het een RegionalBahn die stoppen (in de regel) overal. Wel stoppen op kneuterige haltes als Salzbergen en Schüttorf, maar niet te Odz?

En last but not least, volgens mij is het juist het plan van Oldenzaal en Bad Bentheim dat er weer een rechtstreekse verbinding tussen deze 2 steden bestaat.
 

02-06-2007 09:29:20
treinfan
treinfan
om te weten wat de ns in 2008 gaat wijzigen:
http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1171010496265&pagename=www.ns.nl%2FArtikel%2FNieuwsArtikel&c=Artikel
pas in 2009 worden de 140/700/(1600) doorgetrokken naar Ledn en Gvc%09%
 

22-06-2007 20:20:34
pptm
pptm
(Schop)%08%
Wat mij de afgelopen tijd opvalt is dat de 14361 (IC Shl-Dvd-Lls) na Wp negen van de tien keer achter de 4956 (stoptrein Ut-Almo) komt te zitten. Zodoende heeft de 14361 een tempo van niks tussen Wp en Almb, en is het vaak optrekken an afremmen van sein naar sein. Overigens speelt dit zich een half uur later weer af met de 14363 en 4958.

Vandaag werd voor het eerst iets anders gedaan: terwijl de stoptrein in Alm op spoor 4 stond, werd al meteen de IC op spoor 3 binnengenomen. Echter, toen de deuren van de IC opengingen reed de stoptrein net weg.

Wat mij nou handig lijkt, is om de stoptrein naar Almo te laten inhalen op Alm door de intercity naar Lls. Je slaat twee vliegen in een klap: je creert een overstap vanuit Dvd, Asdz en Shl voor de reizigers naar Almp en Almo (en misschien Almb als je de IC daar niet langer laat stoppen) en, misschien nog wel belangrijker, je zorgt ook dat men vanuit Ut en het Gooi kan overstappen richting Lls.

De keertijd van de 4900 op Almo is toch aan de ruime kant, dus die paar minuutjes kunnen er mijns inziens wel af...
 

22-06-2007 21:08:33
treinfan
treinfan
én je gebruikt de sporen op almere centrum handig  

22-06-2007 23:31:35
dumpy_dump
dumpy_dump
Overstap 4900 -> 14300 bestaat nu natuurlijk ook al...  

18-08-2007 21:14:37
vrijgezel
vrijgezel
Quote
kevinevers:
Quote
vrijgezel: ...De serie 800 moet gereden worden met trek-/duweenheden. Voor de Heerlense tak dan de serie 3500 verlengen naar Hrl als vervanging....


Goed idee direct doen.
Situatie nu: Als de treinen vanaf het noorden komen en in std gesplitst worden hebben 2 treinen vertraging. (heerlen deel en maastricht deel). dus meer reizigers de dupe. ik ben altijd een tegenstander geweest van de IRM in de 800. kwa comfort zou ik niet iedere dag van maastricht naar utrecht moeten reizen. en die heb je in de trek-/duweenheden wel daar is het confort optimaal




IRM zou door de routemanager (of hoe deze tegenwoordig ook heten mag) uit de serie 800 gehaald moeten worden wegens gebrek aan comfort. Daarmee het goede voorbeeld volgend van de routemanager van de Noord-Oost die ook IRM geweigerd had (en nog steeds heeft).

Laatst bewerkt door vrijgezel op 18-08-2007 21:37
 

18-08-2007 21:34:36
treinfan
treinfan
ben je gek%07% (sorry voor de uitval)
tussen asd en ut moet je als IC's eigenlijk alleen maar IRM. er mag op dat traject 160km/h gereden worden (als ze goed klaar zijn met het ECTS zelfs 200km/h), IRM kan en mag tenmiste harder dan 140km/h
Edit: als ze zorgen dat de 1700-locs ook eens 160km/h rijden is het ook goed%08%

Laatst bewerkt door treinfan op 18-08-2007 21:36
 

18-08-2007 21:45:43
nielsie21
nielsie21
Nee hij is niet gek%08%,ben het helemaal met hem eens%08%  

18-08-2007 21:52:28
vrijgezel
vrijgezel
ICR is (ook) geschikt en toegelaten voor 160 km/u en wat de trek/duwkrachten betreft is het ook geen probleem (zijn zelfs ontworpen voor 180 km/u). Net als al het materieel dient enkel de ATB aangepast te worden voor 160 km/ u, maar dat is al in een ander topic al uitvoerig besproken.
Verder had ik al eerder voorgesteld om ICR de serie 800 te laten rijden (naar Mt) en IRM dan de serie 3500, eventueel verlengd naar Hrl. In de serie 3500 is het materieel te klein in de spits voor een TD, of het reizigers-aantal te groot. Dit kan dus met (2 treinstammen) IRM opgelost worden (boven Ehv). Buiten de spits is een TD voor de serie 3500 te groot en kan dan af met een losse treinstam IRM. Als ik mij niet vergis is de treinserie 800 met een ICR TD compositie van 12 rijtuigen netjes "aan de maat" wat betreft vraag/aanbod, misschien niet boven Amsterdam in de spits.
Nog een voordeel is dat de rijtuigen en loks met minder lege km's in de Wpl Mt kunnen komen voor onderhoud.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 18-08-2007 21:54
 

18-08-2007 21:55:13
treinfan
treinfan
die uitleg haalt mij over: ik stem weer op jou
Als die ATB maar aangepast wordt
 

18-08-2007 21:58:58
lykele
lykele
IRM in de 3500 is niet handig, vaak genoeg moeten mensen staan vanwege koffers in het gangpad/voor/op stoelen. Zeker richting schiphol niet. Misschien dat het IRM in de 3700/3600 kan, de 3500 met ICM en misschien wat IRM-IV in amersfoort schothorst-rotterdam (t is maar een suggestie).
Wat betreft de hogere snelheid: technisch is veel mogelijk, voordat de juiste knoppen omgezet zijn zijn we echter nog wel even verder denk ik.
 

18-08-2007 22:00:21
riktrain
riktrain
ICM(ICMm) in 3500 kan ook. ICM (ICMm) kan ook 140 toch?. Lykele oppert het ook zag t niet

Laatst bewerkt door riktrain op 18-08-2007 22:01
 

18-08-2007 22:24:28
thejag
thejag
ICM mag zelfs 160 km/u

Dus wegens gebrek aan comfort gaan we IRM's uit bepaalde diensten halen? Mensen in de 800 zijn zwaar verwend, ga maar 's de (intercity-)serie 3700 in, altijd lachen in een Victor of een Tinus. Daar zijn we juist blij met een IRM Maar in grote lijnen ben ik het wel met Jules eens, het lijkt me een uitstekende oplossing om het materieel te wisselen tussen de 800 en 3500.


grt, Michiel
 

18-08-2007 22:34:24
kjansma
kjansma
Quote
vrijgezel: De serie 800 dient weer als vanouds weer Hlm als begin- en eindpunt te hebben en moet gereden worden met trek-/duweenheden. Voor de Heerlense tak dan de serie 3500 verlengen naar Hrl als vervanging.



Dat lijkt me een goed plan.

Quote
thejag: Mensen in de 800 zijn zwaar verwend, ga maar 's de (intercity-)serie 3700 in, altijd lachen in een Victor of een Tinus.



Dat is een foute vergelijking. 800 is een belangrijke lange-afstandsverbinding. Want volgens dezelfde redenatie zou je ook kunnen zeggen dat mensen in de 500 en 700 'zwaar verwend' zijn.
(En hiermee zeg ik nu niet dat het goed is dat de 3700 met Mat 64 gereden wordt.)
 

18-08-2007 22:46:21
mren
mren
Quote
lykele: en misschien wat IRM-IV in amersfoort schothorst-rotterdam (t is maar een suggestie).

Dat gaat niet, omdat deze in Rtd aan de NoordOost is gekoppeld. Als je IRM in de 2800 zet, krijg je 25-30-minuten keringen in Rtd.

Als je IRM zo graag kwijt wil, kan dat ook best in de 1500, 3600/3700.

ICB/ICL kan ook prima in de 800/3500 of 1600.
 

18-08-2007 23:31:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren: Dat gaat niet, omdat deze in Rtd aan de NoordOost is gekoppeld. Als je IRM in de 2800 zet, krijg je 25-30-minuten keringen in Rtd.
Weet je dat heel zeker? Zo'n beetje alle keren dat ik wat langere tijd op Rtd was heb ik de 2800 afgerangeerd zien worden te Rtd na aankomst om voor vertrek weer voorgerangeerd te worden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-08-2007 23:50:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat weet ik heel zeker. Je ziet het ook terug in de voorspellingen van Spiketrain, bijvoorbeeld. Alleen in het weekend ligt de 2800 los (maar dan is het verhaal toch al anders).  

19-08-2007 00:41:11
mren
mren
Zoiets dacht ik ook, maar ik heb wel het idee dat er toch aardig wat reizigers zijn die vanuit Limburg naar Ut/Asd moeten.
De 1900 is ook zo'n lange verbinding, maar hier gaan veel mensen (vooral voor dagelijks gebruik) maar een a twee stations mee. In de 1600/1700 zie je dat nog sterker: daar zijn Aml/Hgl/Es heel erg nauw verweven en die treinen zijn op Es-Aml vaak drukker dan op Aml-Dv.
Uiteraard wel logisch; als je in Hm woont, ga je niet in Ddr werken. Vanuit Zuid-Limburg ligt dit wat anders, omdat hier vrij weinig werk te vinden is.

Met die edit lijkt het alsof ik in het luchtledige praat; thejag had het er over dat het wel lange verbindingen kunnen zijn (de 800) maar dat lang niet iedereen het hele stuk reist.

Laatst bewerkt door mren op 19-08-2007 00:42
 

19-08-2007 00:50:35
thejag
thejag
excuus Maikel, wat reageer je dan ook snel Mijn redenatie ging inderdaad over de gemiddelde reisafstand/-tijd per reizigers en dat deze wel iets maar nooit zo heel veel verschilt tussen de bijvoorbeeld 800 en 3700. Dit alles als reactie op onderstaande quote. Het karakter van de lijn (3700 meer een 'tussenlijn', 800 meer separate lange afstand) zorgt ervoor dat de gemiddelde reisafstand/-tijd per reiziger wel iets langer in de 800 zal zijn. Echter, ik kan meteen als reactie hierop verwachten dat er ook veel meer mensen gebruik maken van de 800 dan van de 3700, dus op totaalniveau hebben wel veel meer reizigers met het 'mindere' comfort te maken in de 800 dan in de 3700.
Quote
kjansma: Dat is een foute vergelijking. 800 is een belangrijke lange-afstandsverbinding.


Laatst bewerkt door thejag op 19-08-2007 01:00


grt, Michiel
 

19-08-2007 09:01:17
Jack5812
Jack5812
Ik zou het heel hard toejuichen als er ICRm TD stammen in de 800 komen. Echter 1 probleem: De perrons boven Amr zijn maar geschikt voor 10 rtgn. En aangezien de 800 in de spits doorrijdt naat Sgn krijg je een enorm capaciteitsprobleem in de spits
Gr Jack
 

19-08-2007 10:10:15
kjansma
kjansma
Quote
jack5812: Ik zou het heel hard toejuichen als er ICRm TD stammen in de 800 komen. Echter 1 probleem: De perrons boven Amr zijn maar geschikt voor 10 rtgn. En aangezien de 800 in de spits doorrijdt naat Sgn krijg je een enorm capaciteitsprobleem in de spits


De 800 gewoon weer naar Haarlem.
 

19-08-2007 10:21:24
edegroot
edegroot
Tuurlijk.. Asd - Amr dan alleen nog maar met de 3000 ?
Ik kan je vertellen dat 4x/u Asd - Amr met gekoppelde IRM's heel hard nodig is in de spits..
 

19-08-2007 10:21:29
fabrierban
fabrierban
Quote
kjansma:
De 800 gewoon weer naar Haarlem.

Dat lijkt me een goed idee. De switch naar Alkmaar zorgt voor een inefficiente materieelinzet (enorme spitstreinen Schagen-Amsterdam, die vervolgens vrijwel leeg doorrijden naar Limburg) en is ook nogal vertragingsgevoelig.

Overigens moet al dat VIRM natuurlijk wel ergens rijden of mensen het nou leuk vinden of niet. Ik vind het in dat verband ook absurd dat een lokale routemanager in het noorden het recht zou hebben de inzet daar te verbieden. Volgend jaar zal het probleem overigens nog erger worden als er weer 200 bakken bijkomen. Het gaat trouwens niet zo zeer om de bakken als wel de onhandige stoelen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 19-08-2007 10:24
 

19-08-2007 10:30:39
kjansma
kjansma
Quote
edegroot: Tuurlijk.. Asd - Amr dan alleen nog maar met de 3000 ?
Ik kan je vertellen dat 4x/u Asd - Amr met gekoppelde IRM's heel hard nodig is in de spits..

Dan kunnen ze een spitstrein inzetten op dat traject.
 

19-08-2007 10:34:32
edegroot
edegroot
Als het zo eenvoudig was dan had men dat al gedaan, denk je niet ?
Extra spitstrein kost personeel en materieel, iets waar NSR zeker niet op te wachten. Vooral personele kosten niet
 

19-08-2007 10:43:21
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
fabrier: De switch naar Alkmaar zorgt voor een inefficiente materieelinzet (enorme spitstreinen Schagen-Amsterdam, die vervolgens vrijwel leeg doorrijden naar Limburg) en is ook nogal vertragingsgevoelig.
Waarom zou dat bij de 800 vertragingsgevoelig zijn, en hoor ik daarbij niemand over de 3000?

Vergeet trouwens niet dat er ook een behoorlijke reizigersstroom Utrecht - Alkmaar is (van onder Utrecht kan ik dat niet bekijken).

Doorrijden van de 800 naar Haarlem is ook gegarandeerd inefficient: op Haarlem - Amsterdam C heb je aan een losse VIRM wel genoeg. Bovendien heb je geen extra treinserie nodig op Amsterdam - Haarlem. Rijd je hem extra, heb je waarschijnlijk genoeg aan een halve VIRM-IV. Niet extra betekent waarschijnlijk het weer knippen van de verbinding Amsterdam - Zandvoort, en dat levert ook geen blije reizigers op.

Trouwens: keren van de lange spits-800en op lege tegenspits-800en is altijd inefficient, of je dat nou in Alkmaar/Schagen, Haarlem, Amsterdam Centraal of welk ander station ook doet. Geldt niet alleen voor die treinserie trouwens.
 

19-08-2007 11:50:05
Jack5812
Jack5812
Quote
kjansma:
De 800 gewoon weer naar Haarlem.

Goh, dan hebben wij in Heiloo geen rechtstreekse trein naar Amsterdam meer. Dat gaat men leuk vinden. En de 4000 op werkdagen is echt geen optie als je ziet hoeveel mensen vanuit Hlo elke dag de 800 gebruiken. De 3000 kan niet in Heiloo stoppen vanwege de openingstijden van de brug over het NH kanaal. Laat het nu maar zoals het is. Ik zie liever ICRm, maar dat is vooral voor het fotograferen langs de lijn%08%
Gr Jack