19-05-2007 10:41:36
fred67nl
fred67nl
Hallo

Gisteren in bed nog even mijn gedachten laten gaan hoe we de makers van Somda kunnnen helpen om de omlopen weer enigsinds terug te kunnen brengen in Somda. het is veel werk voor makers om al onze somdaspots door te bladeren om de omlopen weer te herstellen. Daarom dacht ik aan het volgende idee. Het herstellen van de omloopgegevens in Somda kan alleen op een constructieve manier gedaan worden wanneer we gaan staan op die stations waarbij het ene treinnummer over gaat op een andere b.v. Gvc, Rtd, Ah, enz. Door met alkaar af te spreken wie waar welk station gaat staan en van hoe laat tot hoe laat, is het denk ik mogenlijk om een redelijk beeld tekrijgen van de omlopen in een vrij korte tijd. De gegevens bewaren we dan even of we gooien we op een grote hoop bij iemand die de gegevens in een Excel-bestandje zet en t.z.t aanbied aan Peter.

Ik ben mij er wel van bewust dat de omlopen regelmatig niet zullen kloppen i.v.m. werkzaamheden, storing aan materieel en infrastrucktuur. Maar daar kijken we maar over heen.

Ik zal zelf alvast een begin maken door vanmiddag een paar uur op Dordrecht te gaan zitten.

Groeten,
Fred Meijer
 

19-05-2007 10:48:07
htmtram
htmtram
als het zo lukt wil ik wel een middagje morgen op Gvc staan  

19-05-2007 10:51:04
bloober
bloober
Als we het nu toch over de nieuwe omlopen hebben kan ik al zo melden dat de omlopen van de 5900/7200 serie in een 3 uurs-cyclus zitten. Dus het treinstel in de trein van 07:08 uur uit Rhn is hetzelfde als in de trein van 10:08 uur etc.

Alleen 's avonds wil er bij de SGMm-tjes wel eens een stel afgetrapt worden. De SGMm treinen zijn de .38 treinen uit Rhn.

Hoop dat het beheer hier iets mee kan.

Laatst bewerkt door bloober op 19-05-2007 10:51


Groetjes, Bloober
 

19-05-2007 10:58:19
trein-elf
trein-elf
Mooi idee, dat van fred67nl, maar hou er dan rekening mee dat er ook series zijn die momenteel een puinhoop zijn, zoals de 3700 en de 7000. Voor series die wel constant goed rijden, ik noem een 1700 en 1600, is het uiteraard wel een mooi idee.

Laatst bewerkt door trein-elf op 19-05-2007 10:58
 


19-05-2007 11:13:56
Jack5812
Jack5812
Voor de 3400 weet ik dat de cyclus in het weekend 2,5 uur is. Met op zaterdag 3x Plan T, 2X DD-AR/mDDM en op zondag andersom. Op werkdagen echter zal ik eens moeten kijken omdat de 3400 dan door rijdt naar Gvc en de omloop dan ook gecombineerd is met de 6300. In de avonduren is er een 1 uur dienst van kracht. Bovendien wordt Plan T in veel gevallen vervangen door 2x Plan V.
Gr Jack
 

19-05-2007 11:55:14
fred67nl
fred67nl
Hallo

Juist die afwijkende zaken kunnen door aanwezig te zijn op dat betreffende station door observatie worden uitgevonden. Wat betreft een doorkomtstaat die kun je uitprinten van site van onze Duitse collega,s. Verstoringen echter hou je altijd.

Groeten,
Fred
 

19-05-2007 12:22:13
treinfan
treinfan
Aan zo'n idee had ook al gedacht.
Misschien kan ik met pinksteren naar amf gaan, als het mag

Om de omlopen te maken, zouden wij ook mee kunnen helpen.
ICE's, 140'ers, BNL, CNL, Thalys etc zijn dan wel makkelijk te doen, andere omlopen zijn wat lastiger
De 1500-serie is er 1 die ik dan wel wil en kan doen, deze heeft een gescheiden omloop, dwz dat de omloop binnen de 1500 blijft, hiervoor hoef ik dus niet perze naar amf/asd.
 

19-05-2007 13:25:56
maurits
maurits
Sowieso denk ik dat je de standaard-omlopen kunt afleiden uit het spoorboekje en mensen die lokaal bekend zijn, over het algemeen is wel bekend wat de keertijden zijn.

De uitdaging is natuurlijk om te bekijken welke stellen tussentijds (structureel) afgerangeerd worden en natuurlijk het grootste probleem, de nachtoverstanden.

Maar aan de hand van het invoeren van de spots krijg je dat soort zaken weer duidelijk, en ik geloof ook al dat Peter bezig was om daar een soort programma voor te bouwen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-05-2007 13:13:37
rudolfph
rudolfph
Nee, standaardomlopen kunnen niet alleen worden afgeleid uit het spoorboekje. Een aantal dingen zijn dan wel logisch, de 5900 keert te Rhn op de eerstvolgende 5900 de andere kant op, maar wat te denken van een 1600 die met 3xICM-III te Es aankomt, en waarvan 1 stel afgetrapt wordt, welke pas 3 uur later met een 1700 terug gaat? Dat soort dingen zijn niet af te leiden uit het spoorboekje en pas na lang en veelvuldig spotten is daar een beeld van te vormen.

Vergeet ook niet dat op vrijwel alle dagen van de week een andere standaardomloop geldt (denk aan zaterdags- en zondagsdiensten, treinen die alleen op vrijdag rijden, verschillende samenstellingen op verschillende dagen etc.), dus wil je een compleet omloopoverzicht hebben, dan moet er op alle dagen van de week veel gespot worden, en dus niet alleen in het weekend (en dat zou wel eens het probleem kunnen gaan worden).
 

20-05-2007 13:17:04
spotter
spotter
Quote
fred67nl:
Wat betreft een doorkomtstaat die kun je uitprinten van de site van onze Duitse collega's.



Welke is dat?

Laatst bewerkt door spotter op 20-05-2007 13:17
 

20-05-2007 13:24:08
aestudent
aestudent
Op elke HAFAS-website kun je een vertrek- en aankomststaat opvragen, bijv. hier: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe/nn?newrequest=yes&  

20-05-2007 13:39:05
spotter
spotter
Die site kende ik wel, had er alleen nog niet aan gedacht dat dat als doorkomststaat zou kunnen gelden. Ik blij, heb ik weer een doorkomststaat  

20-05-2007 13:40:45
rogier
rogier
Je kunt ook naar de spoorbeleggingen kijken. Bv. Gvc, waar de 3400 en 6300 soms wel, maar soms ook niet op elkaar keren.  

20-05-2007 13:49:35
lucky
lucky
En onze mede-somda'er webguy heeft van de hafas site een mooie somda doorkomststaat gemaakt:

http://www.joelhaasnoot.nl/ophetspoor/blog/doorkomst/

Laatst bewerkt door lucky op 20-05-2007 13:49
 

20-05-2007 13:57:35
Gast
Gast
Hoi Bloober,

Als wij onze spottijden afstemmen voor 5900/7200 Rhn-Asdz v.v. kan ik in Mas de zaken waarnemen. Ik heb doordeweeks wel m'n werk, maar 's avonds en ik het weekend kan ik wel eens spotten.

Laatst bewerkt door Gast op 20-05-2007 14:15
 

20-05-2007 14:03:45
lucky
lucky
Pim, is het niet handiger om eerst af te wachten wat Peter wil? Ik heb nog geen reactie van hem gezien hier..

Laatst bewerkt door lucky op 20-05-2007 14:03
 

20-05-2007 14:14:15
Gast
Gast
Eens, mijn voorstel botst daar ook niet mee (ik heb niet gezegd dat ik vandáág al 5900/7200 ga spotten en mensen ga overladen met gegevens in een formaat waar ze niks mee kunnen). We gaan vast een keer horen hoe de nieuwe systematiek eruit komt te zien, en wat er dan van ons nodig is. Maar ik ben wèl van mening dat spotters ondertussen wel wat kunnen babbelen over bepaalde mogelijkheden, zoals Fred en anderen ook doen.

Laatst bewerkt door Gast op 20-05-2007 14:19
 

20-05-2007 16:06:42
rogier
rogier
Bovendien: één bewijs is geen bewijs.  

20-05-2007 16:40:41
ruysdael
ruysdael
Ik kan t.z.t. wel effe op Asd patrouileren wat betreft de 5400->4800, 21/2400->2600, 4700->5800, 2200 (->4500), 4500 (->2200), 3900 (-> 5800) etc. etc.  

20-05-2007 17:28:42
woepje
woepje
Quote
rudolfph: (...)dus wil je een compleet omloopoverzicht hebben, dan moet er op alle dagen van de week veel gespot worden, en dus niet alleen in het weekend (en dat zou wel eens het probleem kunnen gaan worden).
Gelukkig zijn er ook nog vakantieperiodes, waardoor veel mensen ook doordeweeks kunnen spotten. Nadeel is wel dat er bijvoorbeeld een speciale vakantie-drgl is en dat dus afwijkt van normale werkdagen.
 

20-05-2007 17:45:04
philips
philips
Als ik dat zo zie:
Quote
Dashboard:
20 mei 10119 bezoekers
212 spot(s) & 103 forumbericht(en).
19 mei 17878 bezoekers
585 spot(s) & 192 forumbericht(en).
18 mei 17049 bezoekers
2077 spot(s) & 146 forumbericht(en).

Dan zie ik op Vrijdag meer spots dan op Zaterdag en Zondag;)
Heb nog een paar spots ingevoerd (moet het no even gaan doen). Maar heb de treinnummers niet goed kunnen vinden Dus ik weet niet of mijn spots goed zijn;) Wan theb de treinnummers van : http://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe/nn?evaId=8400505&boardType=dep&time=13:00&productsDefault=1111101&dateBegin=20.05.07&dateEnd=&start=yes

Laatst bewerkt door philips op 20-05-2007 18:04


Groeten, Philips
 

20-05-2007 17:51:05
admin
Moderator
admin
Ik heb bewust even gewacht met reageren om 2 redenen:
- Ik wilde de reacties van anderen even afwachten
- Wij weten ook nog niet precies hoe een en ander er uit komt te zien

Inmiddels hebben we zelf wel wat meer duidelijkheid. We gaan ons eerst richten op samenstellingen van individuele treinen, zonder ons druk te maken over doorwisselingen van materieel. Je krijgt dan puur iets in de trant van "Trein 1616 wordt gereden door 3xICM-III". In een volgende fase gaan we weer treinen aan elkaar koppelen om doorwisselingen te bepalen.

Bij het bepalen van de samenstellingen kunnen we zeker hulp gebruiken. We weten een hoop, maar lang niet alles.
Hoe we die hulp precies kunnen gebruiken en hoe we gaan zorgen dat er geen dubbel werk wordt gedaan of werk blijft liggen, dat weten we nog niet. Als we daar meer over weten zijn jullie de eerste die het horen!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

20-05-2007 18:00:46
dumpy_dump
dumpy_dump
Hierop aansluitend dan een vraag/suggestie/opmerking: ik zie heel regelmatig treinen rijden waarvan ik de nummers niet kan lezen, maar wel de samenstelling kan bepalen (het verschil tussen een ICM-III en een ICM-IV is wel te zien van afstand). Is het een idee om dan, zeker in de eerste fase, ook een mogelijkheid te maken om zoiets in te voeren danwel op te geven? Als je toch nog niet aan materieelwisselingen doet kan dat alleen maar positief zijn, lijkt me.  

20-05-2007 21:30:35
admin
Moderator
admin
Daar moet ik eens over nadenken. Wellicht dat we dat wel mogelijk gaan maken, maar ik zou op dit moment nog even niet weten hoe precies.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

20-05-2007 21:31:11
bloober
bloober
Quote
pim: Hoi Bloober,

Als wij onze spottijden afstemmen voor 5900/7200 Rhn-Asdz v.v. kan ik in Mas de zaken waarnemen. Ik heb doordeweeks wel m'n werk, maar 's avonds en ik het weekend kan ik wel eens spotten.
Heey Pim, als ik eens een hele berg tijd overheb kan ik wel eens op Rhn gaan staan, maar ik zit ook met andere dingen zoals huiswerk. Dus ik zal helaas niet veel 'zomaar' kunnen gaan spotten, maar dat belet jou niet om in Mas te gaan spotten.


Groetjes, Bloober
 

20-05-2007 21:38:21
tweetyrock
tweetyrock
Quote
admin: Daar moet ik eens over nadenken. Wellicht dat we dat wel mogelijk gaan maken, maar ik zou op dit moment nog even niet weten hoe precies.

Zal je dat niet als een xx kunnen invoeren? dus je hebt ICM-IV gezien dus 42xx 40xx bij ICM-III bij DM'90 34xx, naja je snapt wel wat ik bedoel.
 

20-05-2007 21:43:32
webguy
webguy
Waarschuwing over mijn doorkomststaat die lucky al noemde hier, http://ophetspoor.net/doorkomst
Er zitten nog veel bugs in en er kloppen dingen niet, een hiervan is dat het beste gewoon de actuele tijd kan gebruiken, anders wordt een willikeurige drgl gekozen (dus doordeweeks, of zaterdag, zondag, feestdagen etc...) per trein.
Verder, zie je fouten, mail of pm ze dan, dan kan 'k het weer verbeteren


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

20-05-2007 22:17:51
nskoploper
nskoploper
Edit door admin: waarschijnlijk lees je dit ook weer niet, maar ik doe toch een poging: Nico, léés nou eerst eens wat berichten vóór je vragen stelt  

20-05-2007 23:16:53
meltrain
meltrain
Ik wil in elk geval wel helpen. %02%
Zeker op vrijdagmiddag en in het weekend kan ip op Rtd staan. Heel af en toe lukt het ook op dinsdagmiddag, maar vaker niet dan wel. De overige dagen gaan sowieso niet.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-05-2007 07:15:58
admin
Moderator
admin
Quote
tweetyrock: Zal je dat niet als een xx kunnen invoeren? dus je hebt ICM-IV gezien dus 42xx 40xx bij ICM-III bij DM'90 34xx, naja je snapt wel wat ik bedoel.
Ja, dat is wellicht een mogelijkheid. Ik ga er mee aan de slag


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

21-05-2007 07:49:47
keesje
keesje
Even een tip:

De omlopen zijn zijn meestal afwijkend op de maandagen, vrijdagen, zaterdagen en zondagen. Van dinsdag t/m donderdag kun je er meestal wel vanuit gaan dat de omlopen 3 dagen hetzelfde zijn, een enkele koopavondtrein uitgezonderd uiteraard. Daarnaast vinden na elk wijzigingsblad - zoals de naam het al zegt - weer nieuwe wijzigingen plaats.

Succes!
 

21-05-2007 07:54:56
spotter
spotter
Ik spot elk weekend iedere dag al een paar uur in Dn, ik zal eens kijken of dat misschien nog een uurtje langer kan. Ik geloof dat de cyclus voor de 1900 6 uur is. Uitgezonderd de e-locs. Omdat deze in Gvc omlopen komt er iedere keer een half uur bij(in Gvc dan). Voor de 5200 is de cyclus 2,5 uur.

Laatst bewerkt door spotter op 21-05-2007 07:55
 

21-05-2007 10:30:46
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ddr-Gdm kan ik evt. op me nemen.


Groet, Spiketrain
 

21-05-2007 11:40:20
martw
martw
Als het nodig is, wil ik de 8800 en 9800 wel in de gaten gaan houden.
Ik weet toevallig dat de cyclus voor de 8800 2 uur is en die voor de 9800 2,5 uur.

Martijn
 

21-05-2007 11:54:58
NDS
NDS
Tja als er behoeft aan is kan ik Arnhem wel pakken, aankomende zaterdag zit ik er weer een aantal, dan zal ik voor de verandering weer eens gaan schrijven.

Groetjes Michiel
 

21-05-2007 15:45:33
treinfan
treinfan
Ik heb momenteel al bedacht hoe ik de 1500-serie makkelijk kan doen, hiervoor maak ik gebruik van spots, ns.nl (drgl, en gaat tot/van amf/dv) en het programma spotplot (http://www.spoorzoeker.nu/software/spotplot.htm)
met de DRGL's de spotplotprint en de spots uitgeprint moet ik een behoorlijke omloop met de hand kunnen maken.

Laatst bewerkt door treinfan op 21-05-2007 15:47
 

21-05-2007 15:46:16
ruysdael
ruysdael
welk programma?  

21-05-2007 15:48:11
treinfan
treinfan
ik heb de link in het bericht erbij gezet
Edit: ik heb het programma maar net ontdekt, maar ik krijg het niet gestart. kan iemand mij hier misschien bij helpen?

Laatst bewerkt door treinfan op 21-05-2007 15:51
 

21-05-2007 15:53:08
mark
mark
Ouwe DOS-zooi, doet het geloof ik niet in Windows XP...  

21-05-2007 16:05:34
fastguy84
fastguy84
Doet het met wat aanpassingen wel in XP, maar bespaar je de moeite en gebruik http://home.hetnet.nl/~niels-karsdorp/nl/drgl3.htm Drgl 3.1 van Niels. Makkelijker, meer opties en zonder problemen in XP.  

21-05-2007 16:29:17
stephan90
stephan90
Quote
martw: Als het nodig is, wil ik de 8800 en 9800 wel in de gaten gaan houden.
Ik weet toevallig dat de cyclus voor de 8800 2 uur is en die voor de 9800 2,5 uur.

Martijn


Misschien dat we dan kunnen samenwerken. Die komen namelijk hier langs in Utt. De 2000 wil ik overigens ook wel doen. De 2800 laat ik even voor wat het is, vanwege de koppeling met de NO.

Stephan
 

21-05-2007 16:54:25
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
tweetyrock: Zal je dat niet als een xx kunnen invoeren? dus je hebt ICM-IV gezien dus 42xx 40xx bij ICM-III bij DM'90 34xx, naja je snapt wel wat ik bedoel.
Ik zou juist gaan voor het invoeren van de omloopcode (OC, OH, etc). Anders krijg je van die wazige dingen als 'hoe voer je dan een willekeurige plan V in' etcetera. Dingen die geen omloop hebben (dieselloccen enzo) hoef je toch niet in te voeren als je het nummer niet weet: daarvan is de omloop toch niet te voorspellen.
 

21-05-2007 17:26:03
fred67nl
fred67nl
Hallo

Het bepalen van de omlopen zal gaat het makkelijkst gaan wanneer iedereen die daar aan mee wil helpen een treinserie krijgt toegewezen die hij of zij dan regelmatig in de gaten houdt.

Maar laten we eerst even afwachten wat Peter voor plannnen heeft en dan onze "werkzaamheden" daarop af te stemmen.

Groeten,
Fred
 

21-05-2007 17:30:15
rudolfph
rudolfph
@Dumpy: Dan moet er gewoon afgesproken worden dat alleen materieel van reizigersvervoermaatschappijen ingevoerd wordt. Ik denk zelf dat het het loslaten van de NS-omloopcodes goed idee is, om verwarring te voorkomen.  

21-05-2007 17:40:24
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat zou ik niet doen, omdat die er nu ingebakken zitten (in ieder geval bij mij). Maargoed, ik merk het verder wel, wat er gebeurt!  

21-05-2007 17:42:09
Meiziger
Meiziger
Quote
fred67nl: Het bepalen van de omlopen zal gaat het makkelijkst gaan wanneer iedereen die daar aan mee wil helpen een treinserie krijgt toegewezen die hij of zij dan regelmatig in de gaten houdt.
Lijkt me geen goed idee. Ik ken meer series die op een andere serie keren dan op zichzelf keren.
 

21-05-2007 17:49:10
treinfan
treinfan
Quote
fastguy84: Doet het met wat aanpassingen wel in XP, maar bespaar je de moeite en gebruik http://home.hetnet.nl/~niels-karsdorp/nl/drgl3.htm Drgl 3.1 van Niels. Makkelijker, meer opties en zonder problemen in XP.
Bedankt%02%
Het loslaten van de NS-codes is niet handig: deze staan ook bij info materieel
Ik doe mijn werkzaamheden met de hand, 1500serie is volgens mij wel makkelijk te doen, daarna zie ik hoe het in somda ingevoerd moet worden
 

21-05-2007 18:03:14
bloober
bloober
even off-topic: Wat bedoel je met info materieel?


Groetjes, Bloober
 

21-05-2007 18:23:32
daan1714
daan1714
Ik kan wel een keer op Vndc gaan staan, dan kan ik ook de 15900 bijhouden.  

21-05-2007 19:49:41
martw
martw
Quote
stephan90:
Quote
martw: Als het nodig is, wil ik de 8800 en 9800 wel in de gaten gaan houden.
Ik weet toevallig dat de cyclus voor de 8800 2 uur is en die voor de 9800 2,5 uur.

Martijn


Misschien dat we dan kunnen samenwerken. Die komen namelijk hier langs in Utt. De 2000 wil ik overigens ook wel doen. De 2800 laat ik even voor wat het is, vanwege de koppeling met de NO.

Stephan


Goed idee! Ik zal waarschijnlijk de boel in de gaten gaan houden in Woerden (aangezien ik geen abonnement meer heb). 't Is wat mij betreft trouwens nog lang niet zeker, misschien ga ik nog werken in de vakantie ofzo en dan kan ik geen treinen in de gaten houden! Maar ik houd me aanbevolen!
En bovendien: twee waarnemers is altijd beter dan 1!%06%

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 21-05-2007 19:51
 

21-05-2007 20:06:59
treinfan
treinfan
Zoals Peter ook al heeft gezegd: Ga spotten%05%
Spots van anderen kunnen geanalyseerd worden, ook ik zal spots van anderen voor de 1500 gebruiken
 

21-05-2007 20:19:00
remcons
remcons
Ik zal regelmatig de boel in Apeldoorn wel bekijken met de 178** en de 70** samen met de intercity's en internationaal.
En m'n vader rijdt elke ochtend en middag ook tussen Apeldoorn en Utrecht, hij schrijft ook altijd wat voor me op.
Dus ik doe ook wel mee.(als ik altijd kan)


Remco
 

21-05-2007 20:59:48
david_meye
david_meye
Ik doe ook wel de 8800 serie spotten.  

21-05-2007 21:03:44
salieri
salieri
Ach, de een spot zoveel, de ander zoveel
Ik denk dat het er meer om gaat om zoveel mogelijk spots te krijgen, om een goed beeld te kunnen vormen
En daar kunnen wij allemaal mee helpen door gewoon te blijven spotten!
 


21-05-2007 22:17:19
admin
Moderator
admin
Precies!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

21-05-2007 22:25:30
rogier
rogier
Quote
salieri: Ach, de een spot zoveel, de ander zoveel
Ik denk dat het er meer om gaat om zoveel mogelijk spots te krijgen, om een goed beeld te kunnen vormen
En daar kunnen wij allemaal mee helpen door gewoon te blijven spotten!

Precies.
En als je straks omlopen in elkaar gaat klussen zal je merken dat:
- bepaalde treinseries 9999 keer gespot worden en andere bijna nooit;
- juist treinen aan de randen van de dag (ochtend en 's avonds laat) niet vaak gespot worden, terwijl juist daar wel eens 'rare' overgangen willen voorkomen.
 

22-05-2007 08:23:26
Rafael
Rafael
Kun je ze niet gewoon opvragen bij de NS?  

22-05-2007 08:29:35
treinfan
treinfan
Dat waren de weekstaten die we hier op somda hadden, dit is enkele weken terug verboden  

22-05-2007 08:35:26
Rafael
Rafael
Verboden??
Hoezo? Is dat staatsgeheim??
 

22-05-2007 09:10:43
admin
Moderator
admin
@Rens: je reactie slaat werkelijk nergens op. Heb je de nieuwsberichten wel gelezen?

@Rafael: lees even het bericht Ontwikkelingen op de homepagina.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

22-05-2007 13:11:23
lint27
lint27
Is het dan misschien een idee dat mensen indien ze afwijkende materieelinzet spotten en ze dat ook weten ze dit even vermelden in de extra info. Bijvoorbeeld:

4224 3751 hier hoort mat'64 te rijden
 

22-05-2007 13:13:32
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dan moet je dit uiteraard wel weten. In 2004 was het volgens omloop dat een ICM-IV reed in de 3800/8000.  

22-05-2007 13:45:20
robbertc
robbertc
Ik denk ook dat veel hobby-isten hier ook wel weten wat een samenstelling van een trein 'hoort' te zijn. Ook met in het hoofd de omlopen die hier altijd hebben gestaan op Somda. Maar misschien is dit niet gewenst ivm de redenen van het verwijderen van het bestand, dat weet ik verder ook niet. Ik weet iig als hobby-ist van een aantal treinen wel met welk materieel die gereden moeten worden. En bijvoorbeeld, de Groningers hier op Somda weten misschien wel wanneer van welke treinen een stel wordt afgetrapt en wanneer die er weer bij aan komt. Met die informatie is het toch mogelijk om weer verschillende omlopen te creeëren, misschien.  

22-05-2007 14:25:26
lint27
lint27
Inderdaad, de meeste hobbyisten zullen dat wel weten van een aantal series. Ik weet dat bijvoorbeeld van de 3000, 3600, 3700, 4400 en 31100.

Laatst bewerkt door lint27 op 22-05-2007 14:26
 

22-05-2007 14:39:53
lamote_ban
lamote_ban
Quote
robbertc: Met die informatie is het toch mogelijk om weer verschillende omlopen te creeëren, misschien.

Voor zover het gaat om series die in min of meer vaste samenstelling rijden (ICRm, ICK of DD-RM) klopt dat wel. Maar ik heb er een hard hoofd in of je bijv voor Mat64 of VIRM iets betrouwbaars kunt maken. Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 22-05-2007 14:40
 

22-05-2007 14:47:07
NDS
NDS
Als je een sterk vermoeden hebt dat een samenstelling niet klopt, zou je indien je op een groot station spot dit altijd even kunnen navragen bij een service medewerker of PLP. Die kunnen het opzoeken in hun activiteitenplan, alleen of ze er zin in hebben/tijd voor hebben is afwachten.

Groetjes Michiel
 

22-05-2007 14:47:13
robbertc
robbertc
Als je bijvoorbeeld trein 522 neemt: Deze rijdt van Gn naar Gvc in de sms 4+3+3, keert in Gvc op een 500 (eenvoudig na te zoeken welke dat is) en komt in met dezelfde posities weer aan in Gn. Volgens mij halen ze het 4-tje in Gn er dan af en gaan de 3+3 weer terug naar Shl (700), enz. Dat 4-tje komt later er weer ergens bij, dat weten de Groningers misschien wel weer hoe dat precies gaat. Hetzelfde is met veel andere series / treinnummers denk ik ook wel in te schatten. Ben met je eens dat je dan niet alle series dekkend hebt, maar het kan toch zeker helpen met het creeëren van nieuwe omlopen op Somda.

Laatst bewerkt door robbertc op 22-05-2007 14:57
 

22-05-2007 14:53:36
ruysdael
ruysdael
Overigens werkt spotplot alleen als je series invoert waarin geen enkele materieelverwisseling plaatsvind.. En dat is bijna geenéén serie.. zelfs in de 3300 die altijd op zichzelf keert vinden materieelverwisselingen plaats (bijv. 's ochtends en in het begin van de middag rijdt er een Plan V+T samenstelling rond, ergens in de middag wordt de Plan V afgetrapt en gaat naar Aswplz.. dit soort dingen gebeuren bijna wel in iedere serie). Waar het wel zou kunnen werken is bijv. de Maaslijn, Ddr-Gdm en de Heuvellandlijn... en zo zullen er nog een aantal zijn.

edit: Spotplot werkt hier prima onder XP overigens

Laatst bewerkt door ruysdael op 22-05-2007 15:08
 

22-05-2007 14:54:04
salieri
salieri
Quote
robbertc: Als je bijvoorbeeld trein 522 neemt: Deze rijdt van Gn naar Gvc in de sms 4+3+3, keert in Gvc op een 500 (eenvoudig na te zoeken welke dat is) en komt in met dezelfde posities weer aan in Gn. Volgens mij halen ze het 4-tje in Gn er dan af en gaan de 3+3 weer terug naar Gvc
De 500 keert in Groningen weer op de 700, en de 700 op de 500

Maar ik ben volgende week dinsdag vrij, dus ik wil wel uitzoeken wanneer er weer een treinstel die afgetrapt wordt, er weer bijgeplaatst wordt etc

Dit is dan vrijwel gelijk voor ma t/m vrij
 

22-05-2007 14:57:24
robbertc
robbertc
idd, aangepast %02%
Salieri uit een andfer topic: De 4201 stond om 13.45 GDST in Gn, en is als het goed is voorop in de 500 van 14.42 vertrokken
Dat is dat betreffende 4-tje %08% 4201 zat vanmorgen in 522 V

Laatst bewerkt door robbertc op 22-05-2007 14:59
 

22-05-2007 15:15:04
treinfan
treinfan
Quote
admin: @Rens: je reactie slaat werkelijk nergens op. Heb je de nieuwsberichten wel gelezen?
Als ze gewist moeten worden, is het toch verboden om ze hier op somda te hebben
Anders zouden ze volgens mij toch niet gewist moeten worden
 

22-05-2007 15:15:23
ruysdael
ruysdael
Misschien kan een nieuwe toevoeging aan Somda meer duidelijkheid geven. Je kunt nu een materieelnummer intikken en kijken in welke series hij de dagen ervoor is gespot. Is het niet mogelijk net zoites voor treinnummers te maken? Je typt een treinnummer in (bijv. 3018) en dat je dan kan zien wat er zoal in de 3018 is gespot de afgelopen dagen? Zo is makkelijker vast te leggen wat nou "standaard" ingezet "hoort" te worden..

Quote
Als ze gewist moeten worden, is het toch verboden om ze hier op somda te hebben
Anders zouden ze volgens mij toch niet gewist moeten worden
Misschien moet je verder kijken dan je neus lang is...

Laatst bewerkt door ruysdael op 22-05-2007 15:16
 

22-05-2007 15:23:53
treinfan
treinfan
Ik wil niet veel zeggen, maar met uitvoer->recente spots kan ik gewoon een treinnummer intikken. Door daar 15%% in te tikken heb ik alle spots van de serie 1500 gepakt en ik gebruik ze nu voor de omloop.

en ja, verder kijken dan mijn neus lang is, heeft gewerkt: ik snap het nu%06%
mijn excuses als ik misschien een beetje schreeuwerig overkwam
 

22-05-2007 15:56:55
admin
Moderator
admin
Quote
robbertc: Ik denk ook dat veel hobby-isten hier ook wel weten wat een samenstelling van een trein 'hoort' te zijn. Ook met in het hoofd de omlopen die hier altijd hebben gestaan op Somda. Maar misschien is dit niet gewenst ivm de redenen van het verwijderen van het bestand, dat weet ik verder ook niet.

Wij kunnen jullie moeilijk allemaal gaan hersenspoelen. Wat je weet, dat weet je nou eenmaal. Ik zou zeggen: onthoud het


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

22-05-2007 15:57:38
admin
Moderator
admin
Quote
treinfan: en ja, verder kijken dan mijn neus lang is, heeft gewerkt: ik snap het nu%06%
mijn excuses als ik misschien een beetje schreeuwerig overkwam

Is ok. Dat het verboden is, was volledig je eigen interpretatie, maar dat begrijp je nu inmiddels


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

22-05-2007 19:00:32
mren
mren
De planning van delen Lw/Gn/Zl van de 500/700 hangen gewoon op Amf op spoor 2 aangeplakt  

22-05-2007 19:25:51
thom
thom
Quote
ass-er: Misschien kan een nieuwe toevoeging aan Somda meer duidelijkheid geven. Je kunt nu een materieelnummer intikken en kijken in welke series hij de dagen ervoor is gespot. Is het niet mogelijk net zoites voor treinnummers te maken? Je typt een treinnummer in (bijv. 3018) en dat je dan kan zien wat er zoal in de 3018 is gespot de afgelopen dagen? Zo is makkelijker vast te leggen wat nou "standaard" ingezet "hoort" te worden..


Misschien zou je een kansvoorspelling van materieelsoort in procenten kunnen weergeven aan de hand van de eerdere spotmeldingen in een bepaalde trein?
 

22-05-2007 21:04:14
peterselie
peterselie
Quote
mren: De planning van delen Lw/Gn/Zl van de 500/700 hangen gewoon op Amf op spoor 2 aangeplakt


Kijk daar hebben we wat aan. Nu nog even iemand vinden die het even snel overneemt %08%
 

22-05-2007 23:48:58
Bollenstad
Bollenstad
Fotootje maken?  

23-05-2007 15:57:02
fred67nl
fred67nl
Edit door admin: aanzetten tot illegale zaken doen we hier niet

Foto maken of copieren is het zelfde

Laatst bewerkt door fred67nl op 23-05-2007 18:12
 

23-05-2007 16:02:37
treinfan
treinfan
Een foto maken en die online zetten, is het handigst, de vraag is nog wie die omlopen in elkaar gaat zetten.
Ik ben overigens al wat gevorderd met de 1500-serie: de ma t/m do omloop en de vrijdagomloop van de 4011 en de vrijdagomloop van 1 ICB stam heb ik al af%02%
 

23-05-2007 17:37:48
mren
mren
Niet echt omloop, maar eigen topic is ook wat overdreven: de nieuwe spooropstelling van Utrecht Centraal per 10-06.

http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/Utrecht/bso.jpg
 

23-05-2007 18:07:56
lucky
lucky
Er vertrekt maar 1x per uur een trein naar gn/lw?  

23-05-2007 18:10:27
salieri
salieri
Was toch altijd al zo?
Om .20 vertrekt er 1

En te Amf kan je overstappen op de 700 vanuit de 1500
 

23-05-2007 18:15:49
peterselie
peterselie
Is de 1700 ipv 1500  

23-05-2007 18:31:45
mren
mren
Als je er vanuit gaat dat het vanuit de richting Utrecht is wel ja. Maar met de bewering dat je te Amf over kan stappen van 1500->700 is an sich niets mee  

23-05-2007 18:33:37
peterselie
peterselie
Klopt ook weer %02%  

23-05-2007 19:05:37
lucky
lucky
Oops, ik was even niet helder.  

23-05-2007 21:27:38
treinfan
treinfan
Ik ben bezig met de 1500 omloop, ik heb hier een vraag over over hoe het zit rond Dv:
Als ik kijk naar wat ik heb zie ik daar ma t/m do 6 diensten beginnen (3 pas 's middags) en 3 diensten eindigen.
Komen hier ICM's (die 3 die 's middags in de 1500 beginnen zijn allemaal met ICM) uit een andere serie zoals de 1600 toestromen en wordt er ook een enkele ICM-set naar een andere serie overgezet
 

01-06-2007 17:35:48
treinfan
treinfan
antwoord op eigen vraag: ja

Verder: zou er een nieuwe omloopcode gemaakt kunnen worden voor treinen die de helft van de keren met een 1700 worden gereden en de andere helft van de keren met een 1800?

Voor ons, spotters, is het ook niet te achterhalen of het nou toch een 1700 of toch een 1800 is bij ICB en de serie 140
 

01-06-2007 18:22:03
mark
mark
Serie 140 is planmatig geheel 1700.  

01-06-2007 19:46:41
treinfan
treinfan
dat weet ik, al zijn er ook dagen waarop in elke omloop een 1800 zit.
ICB is geheel een raadsel: de standaardweek vanaf 16 april zei 1800-locs, maar er zitten toch meer 1700'en in