Omloop 5800 Amsterdam Centraal - Amersfoort
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
12-05-2007 13:55:43
floriss
floriss
Afgelopen weekend moest ik voor een afspraak in Amersfoort zijn. Ik ben met de trein wat eerder vertrokken, zodat ik nog 1 tot 1,5 uur de tijd had om wat treinen te spotten.

Wat mij opviel was dat de sneltreinen in de 5800 (Amsterdam Centraal - Amersfoort vv) in het weekend (grotendeels) door DDAR wordt gereden.
Terwijl op werkdagen SGMm de diensten rijdt tussen Amersfoort Vathorst en Amsterdam Centraal.
Heeft dit alleen te maken met het feit dat de extra Sprinters naar Uitgeest alleen op werkdagen rijden? (De 5800 is gekoppeld aan deze Sprinterdienst, vandaar de materieelinzet van SGMm) Of is er zoveel materieel over op andere lijnen dat de SGMm treinstellen worden vervangen door DDAR?

PS Wat me verder nog opviel is dat zowel de sneltrein naar Amersfoort Vathorst aks de intercity naar Amersfoort Schothorst op de gele vertrekstaten als Sprinter worden aangegeven
 

12-05-2007 14:53:40
treinfan
treinfan
De 5800 rijdt in het weekend met veel DD-AR en 1 dienst 2xSGMm.
Waarschijnlijk ligt het wel aan het koppelen van de dienst aan de sprinter naar Uitgeest dat deze doordeweeks met 6 bakken SGMm normaal wordt gereden (in de spits met 9 bakken), in 2006 was dit met 6 bakken DDM-1 normaal%05%
De 5800 wordt ook op hvs op de vertrekstaten als sprinter aangegeven, waarschijnlijk omdat in 2008 de 5800 een sprinter wordt (ik snap de NS niet waarom de 4900 dan niet) en de NS ook aan kostenbesparing doet.