29-04-2024 19:01:52
seinhuis
seinhuis

Hyperloop is een trein in (ondergrondse) buizen die door luchtdruk en magnetische velden wordt voortbewogen.

Snelheid kan oplopen rond 700 of 1000 km/u

Discovery nam een kijkje bij Hardt Hyperloop welke op het terrein van TU Delft een testbaan gemaakt heeft.

In Veendam wordt langs het spoor een grotere testbaan gemaakt van 420m.

Laatst bewerkt door seinhuis op 29-04-2024 20:46

29-04-2024 20:28:38 2
Muizeneus
Muizeneus

Als ze daar een beetje mee opschieten kan de STAR gewoon blijven rijden zonder allerlei vreemde constructiesšŸ˜€

29-04-2024 23:26:51 1
AlexNL
AlexNL

Hyperloop is een behoorlijk oud idee, het is gebaseerd op de Vactrain van Robert Goddard met een modern sausje eroverheen. Er zijn de afgelopen 10 jaar allerlei bedrijven mee aan de slag gegaan, en er zijn veel grote projecten voorgesteld, maar er is niets concreets uit voortgekomen.

ƉƩn van de grootste spelers op de Hyperloop-'markt' was Hyperloop One (HLO). Richard Branson heeft hier enige tijd de naam van zijn bedrijvengroep aan verbonden, toen heette het bedrijf Virgin Hyperloop. Virgin heeft zich echter teruggetrokken, waarna HLO zich meer op de vracht-markt begon te richten. Het geld droogde echter op en uiteindelijk heeft HLO de tent gesloten.

Andere Hyperloop-bedrijven lijkt hetzelfde lot beschoren: de tijd van goedkoop geld ligt inmiddels achter ons, en de redenen waardoor de Vactrain nooit iets is geworden zijn nog altijd relevant.

30-04-2024 09:29:14
john2
john2

Kan ik me Hyperloop voorstellen als het systeem met buizenpost?

30-04-2024 10:50:30 3
MennoSBB
MennoSBB

Het lijkt hetzelfde, maar de techniek is echt anders.

Bij buizenpost wordt de koker waar de post in zit voortgestuwd door overdruk achter de koker te veroorzaken. Bij de Hyperloop wordt de 'koker' niet door luchtdruk aangedreven maar door Maglev technologie. Er wordt wel een vacuĆ¼m in de buis gecreĆ«erd maar dat is alleen om de extreem hoge snelheden te kunnen realiseren Een Hyperloop voertuig wordt dus niet in de buis voortgetrokken doordat het constant een vacuĆ¼m in wordt gezogen. het is de Maglev technologie die het voertuig op snelheid brengt en laat zweven. Doordat het voertuig door een bijna vacuĆ¼m zweeft is er zo goed als geen weerstand, waardoor er zeer weinig energie nodig is om het voertuig te laten accelereren tot de maximum snelheid en ook om deze snelheid te kunnen behouden. De meeste energie is nodig om de vacuĆ¼m in de buis te kunnen creĆ«ren, omdat dit niet vanuit een voertuig gedaan wordt is dat redelijk makkelijk duurzaam te doen.

De Hyperloop is echter niet de heilige graal van snel duurzaam vervoer op lange afstanden, er moet veel kostbare infrastructuur voor worden aangelegd en er zijn nog genoeg praktische problemen die nog niet zijn opgelost. Het is maar de vraag of je er dezelfde passagiersvolumes mee kan vervoeren als conventionele hogesnelheidstreinen. ook heeft het niet de flexibiliteit van de luchtvaart. Het is zeker geen gegeven dat het ook echt van de grond komt en dat het een succes zal zijn.

30-04-2024 11:16:38
MasterE
MasterE

Ik zou er niet te veel van verwachten. Er zijn slechts een handvol commerciƫle lijnen wereldwijd. Zoals MennoSBB al aangeeft zijn er nog voldoende hobbels die genomen zullen moeten worden. De grote vraag is of het een probleem oplost en dat is volgens mij niet zo. Het verduurzamen en optimaliseren van de luchtvaart en HSL-treinen beidt denk ik meer resultaten.

Mcn Asd

30-04-2024 11:26:31
bacr
bacr

Denk bijvoorbeeld ook aan het gegeven dat je als passagiers in een capsule moet plaatsnemen die in een vacuĆ¼m zweeft in afgesloten buizen zonder ontsnappingsmogelijkheid. Ik ben niet persĆ© angstig aangelegd of claustrofobisch, maar het idee spreekt me minder aan....

30-04-2024 12:12:42
Muizeneus
Muizeneus

Dat is toch niet anders dan wanneer je in een vliegtuig door de lucht zweeft?

Wat ik ook een nadeel vind van de hyperloop, is dat het de kloof tussen arme en rijke landen verder kan vergroten. De luchtvaart is wat dat betreft heel eerlijk, zelfs het armste land kan zich nog wel een internationale luchthaven veroorloven omdat de hoeveelheid benodigde infra heel beperkt is. Hyperloops zul je echter nooit in derdewereldlanden gaan vinden ....

30-04-2024 12:30:46 2
AlexNL
AlexNL

Wat veel mensen niet weten: Hyperloop is nooit bedoeld als een serieus voorstel. Elon Musk is een fervent tegenstander van openbaar vervoer. Toen Musk het idee "Hyperloop" presenteerde, begon men in California serieus werk te maken van de aanleg van een hogesnelheidslijn (CAHSR). Musk heeft geprobeerd om zand in de raderen van dit project te strooien door een "goedkoper en sneller alternatief" te presenteren met de naam Hyperloop. Dat heeft Musk zelf toegegeven aan iemand die een biografie over hem schreef.

Terug naar Hyperloop: het idee is simpel. Je neemt een grote buis en haalt de meeste lucht eruit, zodat je uitkomt op een bijna vacuĆ¼m. Vervolgens gebruik je magneetzweeftreintechnologie om een capsule voort te bewegen in die buis. Door het bijna-vacuĆ¼m heb je hiervoor relatief weinig energie nodig en kun je hoge snelheden halen.

Er zijn echter nogal wat praktische bezwaren:

• Het vraagt nogal wat energie om een buis bijna-vacuĆ¼m te krijgen en te houden.
  • Buizen zullen krimpen en uitzetten door temperatuurschommelingen, bij buizen van honderden kilometers gaat het over aanzienlijke marges. De "voegen" die je daarvoor nodig hebt zijn zwakke plekken.
  • Mocht een buis bezwijken dan is dit catastrofaal (zoek maar eens op video's van imploderende tankwagons)
  • De capaciteit van een capsule is zĆ©Ć©r laag
  • De bedachte snelheden betekenen dat er enorme boogstralen benodigd zullen zijn
  • Het is een 'death trap': als er een noodgeval aan boord is kun je niks doen. Een vliegtuig kan een noodlanding maken, een boot heeft reddingsboten, een trein kun je verlaten. Bij een Hyperloop moet de buis eerst opnieuw op druk worden gebracht voordat je het voertuig uit kunt - en daarna moet je nog maar hopen dat er ergens een nooduitgang is.

30-04-2024 14:08:56
pjkleton
pjkleton

Nicolaas Beets ,schuilnaam Hildebrand , schrijver van de " Camera Obscura "uit ca 1860,heeft het in een van zijn boeken over een "Schiet blaasbalg veer ".

Geen idee hoe hij het voorstelde ,maar het idee is al erg oud.

Als ik dit lees van de laatste inzender voor mij ,begrijp ik niet dat intelligente mensen uit o.a. Delft hier serieus mee bezig zijn,

Of is het alleen een uitdaging om te kijken hoever je komt.

Ook gek dat er al geld voor is beschikbaar gesteld.

Ik vind het een onhaalbaar plan ,hoogstens geschikt voor vracht over lange afstanden,maar mss is dat ook niet eens rendabel te maken.

Peter ,

Houdt het bij Hogesnelheids treinen in Europa.

30-04-2024 14:27:56
treinfan
treinfan

Een systeem voor kleine hoeveelheden vracht dat veel investeringen in infrastructuur vergt (schalend met de afstand), zal juist eerder op korte afstand lucratief zijn dan op lange afstand. Dus wel: buizenpost in een kantoorpand (zodat niet telkens iemand heen en weer hoeft te lopen) of bagagebanden binnen een vliegveld. Op de lange afstand is het veel lucratiever om een voertuig te vullen en bestaande infrastructuur te gebruiken of uit te breiden (extra weg aanleggen + vrachtwagens of een extra stuk spoor + goederentreinen).

30-04-2024 15:17:13
sjoerd
sjoerd

Door pijpleidingen tussen Rotterdam en het Ruhrgebied en Antwerpen gaan al jarenlang allerlei vloeibare stoffen, vergezeld van afsluitende ballonnen aan voor- en achterzijde. Maar of dat voor levende reizigers ook ooit gaat gebeuren zal ik wel niet meer meemaken. Saai bovendien, want je kan niet naar buiten kijken. En voor degenen die toch nooit naar buiten kijken met een telefoon voor zich: ontvangst is ook nog een dingetje.

30-04-2024 23:25:33
thom
thom

In een metro valt er ook weinig naar buiten te kijken, toch stappen daar dagelijks vele duizenden mensen in om zich te verplaatsen dus dat lijkt mij niet zo'n heel interessant tegenargument.

01-05-2024 11:28:35
pjkleton
pjkleton

Nou....Metro's stoppen onderweg nogal eens ,dan zie je even iets van de buitenwereld.

Bovendien zit je niet in een gesloten capsule met een man of 6.

Soms rijdt de Metro niet in een tunnel...

Peter

01-05-2024 15:07:17 1
R-E-Mg
R-E-Mg

pjkleton (01-05-2024 11:28:35):

Soms rijdt de Metro niet in een tunnel...

Ik denk dat het in de praktijk eerder 'Soms rijdt de Metro wel in een tunnel...' is... (London Overground zou zelfs vaker ondergronds rijden dan London Underground, go figure)

Hyperloop is gewoon een afleidingsmanoeuvre van Musk geweest om de aandacht van 'reguliere' hogesnelheidslijnen in de VS af te leiden, want die komen de elektrische autolobby daar natuurlijk totaal niet goed uit. Hyperloop is uiteindelijk een leuke vingeroefening voor technische universiteiten, maar een realistisch vervoermiddel, voorlopig zeker niet.

01-05-2024 16:29:04
treinhobby
treinhobby

Is dit eigenlijk wel een trein om hier te bespreken in een eigen topic op Somda?

Bussen, trams en metroā€™s worden hier ook niet besprokenā€¦

Laatst bewerkt door treinhobby op 01-05-2024 16:29

02-05-2024 05:58:37
mat64Hidde
mat64Hidde

Het Spoorwegmuseum telt het wel als trein. Ze hebben een heel stukje van het museum speciaal voor de Hyperloop ingericht.

02-05-2024 08:04:01
R-E-Mg
R-E-Mg

Goede vraag. Strikt genomen: 'Een trein is een aantal bij elkaar behorende landvoertuigen achter elkaar'. Zegt dus niets over of het voertuig Ć¼berhaupt wielen moet hebben of zich via rails beweegt. Volgens deze definitie zijn veel trams en metro's in ieder geval treinen. Maar dan is de volgende vraag 'Zou een treinspotter dit willen spotten?' Als het antwoord daarop ja is, dan zou het hier thuis kunnen horen. Ik denk ook dat degenen die de Chuo Shinkansen, de Shanghai Maglev of destijds de Transrapid spotten zichzelf treinspotter zouden noemen. Een hyperloop spotten zal dan wel lastiger worden.

02-05-2024 08:17:40
rick
rick

Dat is wat Wikipedia zegt, de van Dale geeft voor trein 'op rails rijdend vervoermiddel, al dan niet getrokken door een locomotief'.

02-05-2024 10:32:37
pjkleton
pjkleton

Volgens mijn bescheiden mening zal er voor de Somda mensen erg weinig te spotten zijn door al die gesloten buizen...zelfs op stations zal er weinig te zien zijn ,

Peter

02-05-2024 14:24:35
john2
john2

En een zweeftrein dan? Die met de bovenkant aan een rail hangt. Valt dit wel of niet onder noemer trein?

02-05-2024 16:07:31
pjkleton
pjkleton

Je bedoelt de Schwebebahn zoals in Wuppertal ?

Die hoort thuis bij de tram afdeling .

Peter

02-05-2024 17:13:32
john2
john2

Pikleton, dit bedoelde ik.

02-05-2024 19:34:09 1
SpoortNiet
SpoortNiet

mat64Hidde (02-05-2024 05:58:37):

Het Spoorwegmuseum telt het wel als trein. Ze hebben een heel stukje van het museum speciaal voor de Hyperloop ingericht.

Ook op andere beurzen rondom de spoorsector wordt nog steeds levendig gekoketteerd met dit concept, eigenlijk best gĆŖnant want juist zij zouden beter moeten weten. Dit maakt ook dat het grote publiek deze gadgetbahn nog steeds serieus neemt als "trein van de toekomst". In theorie zou een hyperloop best kunnen werken maar in de praktijk natuurlijk compleet onhaalbaar (financieel, planologisch, praktische bezwaren etc).

02-05-2024 20:14:30 2
wattman
wattman

SpoortNiet (02-05-2024 19:34:09):

maar in de praktijk natuurlijk compleet onhaalbaar (financieel, planologisch, praktische bezwaren etc).

Dat zullen velen in 1830 ook over de stoomtrein hebben gedacht. Mede geinspireerd door eerdere mededelingen hier: ' Catastrofale explosies', ' verzakkingen in de slechte Nederlandse bodem', ' een bezwezen technologie in de vorm van de trekschuit voldoet prima', ' een death trap, want je kunt niet uit een rijdende trein ontsnappen', 'zenuwaanvallen door de hoge snelheid', ' de adem wordt je afgesneden', ' rustig een pijp rooken in het roefje is er niet bij', 'intelligente ingenieurs zouden beter moeten weten' , ' dat ze daar in Engeland al geld voor hebben uitgetrokken!'. ' een compot van die Stephenson, er moet iets achter zitten', ' Die Trevithick was een malle kerel en aan lager wal geraakt'.

Laatst bewerkt door wattman op 02-05-2024 20:15

07-05-2024 15:17:34
R-E-Mg
R-E-Mg

SpoortNiet (02-05-2024 19:34:09):

Ook op andere beurzen rondom de spoorsector wordt nog steeds levendig gekoketteerd met dit concept, eigenlijk best gĆŖnant want juist zij zouden beter moeten weten.

De meeste bedrijven in de spoorsector zijn bedrijven met winstbejag. Als er iemand klaar staat met een flinke zak geld, willen ze graag meehelpen deze zak op te maken. Of het goed voor je reputatie is om in zo'n project te stappen, denk het niet.

10-06-2024 18:01:42 1
mren
mren

Perbericht in de mailbox van de TU Delft waarbij men het eerste wisselsysteem ter wereld claimt. In de begeleidende foto lijkt het aardig veel op een tramrails. Verder verwacht men in 2030 testen met passagiers.

Tevens claimt men dat aanleg net zo duur is als HSL maar dat er vrijwel geen onderhoudskosten zijn en dat er geen energie wordt verbruikt voor de aandrijving. Verder wel nogal vliegverkeerfocus: men wil vanuit Schiphol mensen naar diverse Europese steden brengen. Zeg maar dat we als Nederland dus de uitstoot en herrie houden terwijl 'we' een vliegveld openhouden voor het buitenland. Compleet vergelijkbaar met de intensieve veehouderij dus...

Laatst bewerkt door mren op 10-06-2024 18:26, reden: 2023 moest 2030 zijn natuurlijk

10-06-2024 18:12:10
DDietzen
DDietzen

Men verwacht vorig jaar testen met passagiers? Heeft mijn universiteit en passant ook tijdreizen uitgevonden? :)

10-06-2024 18:23:35
aarclay
aarclay

Moet uiteraard 2030 zijn. šŸ˜œ
Virgin Hyperloop was overigens in 2020 al de eerste die passagiers vervoerde in een hyperloop. šŸ˜‰
Video staat hier.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

10-06-2024 20:34:06
wattman
wattman

Het bericht staat o.a. www.engineersonline.nl

Ik krijg de indruk dat dit bericht is verspreid wegens de demonstration day morgen. De foto van de hyperloop wissel bij het bovenstaand bericht lijkt mij namelijk gemaakt tijdens de proefopstelling in de tenten voor het gebouw van de faculteit CiTG vorig jaar mei.

De toegangsbewijzen voor het evenement op 11 juni zijn trouwens gratis.

10-06-2024 21:17:50
sjoerd
sjoerd

Bij het huidige spoortje halen ze wissels weg en hier bedenken ze die dingen nog. Ik wil niet sceptisch klinken, maar als je nagaat hoe enorm vol hier de ondergrond is, en hoe slap die is, en hoe hard die elders kan zijn, dan zijn er nog veel problemen op te lossen. Al is de ontwikkeling van de spoorweg ook nog niet afgelopen.

10-06-2024 22:27:54
wattman
wattman

Boren in de Nederlandse ondergrond is niet onmogelijk. Daarvoor hebben we al vele jaren geleden de Tweede Heienoordtunnel als project gehad en die kennis is gebruikt bij de HSL tunnel. En over dat vol liggen van de ondergrond, op de diepte waarop zo'n boortunnel aangelegd wordt zul je geen kabels en leidingen aantreffen. Je kan een Hyperloop onzin vinden, maar daarom is het niet nodig om gelijk een 19e eeuwer die bang was voor de stoomtrein met een waslijst van niet bestaande problemen aan te komen.

Ga anders morgenmiddag naar Delft. Kun je rechtstreeks je zorgen kenbaar maken. Ik beloof je, er zal serieus naar je geluisterd worden. Uitleggen vinden veel techneuten erg leuk, mits er sprake is van serieuze aandacht.

10-06-2024 23:00:06
thom
thom

sjoerd (10-06-2024 21:17:50):

Bij het huidige spoortje halen ze wissels weg en hier bedenken ze die dingen nog. Ik wil niet sceptisch klinken, maar als je nagaat hoe enorm vol hier de ondergrond is, en hoe slap die is, en hoe hard die elders kan zijn, dan zijn er nog veel problemen op te lossen. Al is de ontwikkeling van de spoorweg ook nog niet afgelopen.

Natuurlijk bedenken ze die dingen nog, je zal wel moeten als je straks een stel ergens uit moet wisselen oid.

10-06-2024 23:08:18
sjoerd
sjoerd

Ik klonk kennelijk wel sceptisch. Maar ik denk niet dat de koeien nu minder melk gaan geven. Ik meld slechts dat er nog veel problemen zijn op te lossen. Een deel van mijn kennisgebied. Nuchterheid siert de mens.

11-06-2024 06:27:03
wattman
wattman

Tja als iemand start met drukke ondergrond en de problemen met boortunnel in de Nederlandse bodem.... Laat ik het zo zeggen, deel van mijn expertise. En nee, ik ben niet betrokken bij het Delftse Hyperloop onderzoek. En ik zie het er ook niet van komen en zijn wel andere vraagstukken met de bodem die een Musk met name negeert.

Nogmaals, van harte welkom in Delft. De koffie staat altijd klaar.

11-06-2024 09:09:53
sjoerd
sjoerd

Waar Musk zich al niet voor gooit... Voorlopig drink ik elders wel koffie voor ik weer in een nieuw project stap. De koffie in Delft was anders best goed. Maar bedankt voor de uitnodiging.

11-06-2024 14:04:32
MennoSBB
MennoSBB

Los van alle technische problemen die nog moeten worden opgelost. Als de aanleg ongeveer even duur is als die van een HSL is dat natuurlijk al een groot probleem. Waarom zouden de regeringen in alle Europese landen zich nu ineens willen gaan investeren in de hyperloop? Het blijven hele grote investeringen in internationale verbindingen. Dit is juist waar het nu op vastloopt bij de ontwikkeling van een Europees HSL netwerk.

11-06-2024 14:11:13
Jorn
Jorn

Voorop gesteld, dat ik het me heel slecht kan voorstellen dat de hyperloop goedkoper is dan conventionele HSL.

De hyperloop biedt wel veel meer waarde door de hogere snelheid, dus het zou niet heel gek zijn als er dan ineens wel geld voor is. Wel onder voorwaarde dat er echt voertuigen met grote capaciteit ingaan, minstens vergelijkbaar met een TGV Duplex. Als het 'pods' zijn voor 20 man ofzo, dan is de vervoerswaarde natuurlijk nihil vergeleken met een HSL.

11-06-2024 14:13:36
mren
mren

Dan gaat het meer om de netwerkgedachte: niet meer 750 man van Amsterdam naar Parijs brengen maar 100 naar Parijs, 20 naar Marseille, 20 naar Strasbourg, 15 naar Dresden, etc.

Maar dat zal dusdanige investeringen vergen dat ik het niet snel zie gebeuren.

11-06-2024 15:57:42
phantom
phantom

Net zo min als dat ik verwacht dat er een hyperloop versie van zeg een tgv duplex erg snel en goedkoop ontwikkeld gaat worden voor gebruik in zo'n systeem.
Het idee is leuk en mooi,maar om de kosten eruit te kunnen halen zal er nog lang ontwikkeld moeten worden eer er naar mijn mening een betaalbaar,betrouwbaar en snel alternatief is wat men graag wil aanleggen.
(wat zijn overigens de bijwerkingen voor passagiers als je met zulke hele hoge snelheden dagelijks zou reizen tussen een punt A en B ? )

11-06-2024 16:23:07 1
brun
brun

Volgens mij kun je het hyperloop-idee veel breder zien dan alleen voor vervoer van passagiers.

In beginsel is het natuurlijk niets anders dan een supersnelle buizenpost voor de lange afstand. Stel je voor dat je zulke hyperloopverbindingen tussen de grote Europese distributiecentra (hubs) van pakketdiensten als DHL hebt. Dan kun je elke dag al vele honderden vluchten besparen.

11-06-2024 16:40:06
michaben
michaben

Jorn (11-06-2024 14:11:13):

Voorop gesteld, dat ik het me heel slecht kan voorstellen dat de hyperloop goedkoper is dan conventionele HSL.

Misschien per strekkende meter, maar een niet onbelangrijk verschil is dat een conventionele HSL kan aansluiten op bestaande sporen en zo het centrum kan bereiken, voor de hyperloop zal je of compleet nieuwe infra moeten aanleggen in al volgebouwde steden of je moet transferia buiten de stad aanleggen vanaf waar je met conventioneel vervoer de stad in gaat.