Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
17-10-2023 15:11:54
Karel1969
Karel1969

Benieuwd welke dat dan gaan worden. In het hoge noorden staan nu al enkele dagen o.a. de 4011, 4047, 4220, 4226 en 4233.

 

17-10-2023 15:59:59 1
plant
plant

Nieuwe pagina, nieuwe plek voor het lijstje.


Het ICM-statuslijstje is verplaatst naar de volgende pagina om alles actueel te houden.




Laatst bewerkt door plant op 18-12-2023 23:52


Youri
 

17-10-2023 17:58:27 3
broek53
broek53

Je bent in ieder geval wel even onder de pannen, want de voorlopige planning geeft aan dat het laatste ICM in ongeveer 2030 uit dienst zal gaan 😊.

 

17-10-2023 19:51:19
marciekemp
marciekemp
Quote
marciekemp (17-10-2023 14:45:51):

Als alles gaat zoals het gepland is, dan gaan er vanavond weer 1 of meerdere ICM's vanaf Onnen naar Ahgons voor terzijde stelling


Inmiddels is de overbrenging opgeheven

 


17-10-2023 22:24:26
Karel1969
Karel1969

Zijn de stellen die het betreft dan wel uit de dienst gehaald in On?

 

17-10-2023 22:45:41 1
MasterE
MasterE

De 4220 is op 8-10 in Onnen gereserveerd voor ter zijde stelling.




Mcn Asd
 

17-10-2023 23:33:26
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
Karel1969 (17-10-2023 15:11:54):

Benieuwd welke dat dan gaan worden. In het hoge noorden staan nu al enkele dagen o.a. de 4011, 4047, 4220, 4226 en 4233.


4011 voor regulier onderhoud. Wel de laatste reguliere overigens, in December gaat de 4011 terzijde. Link

 

18-10-2023 07:26:30
zaza
zaza
Quote
MasterE (17-10-2023 22:45:41):

De 4220 is op 8-10 in Onnen gereserveerd voor ter zijde stelling.


4220 of 4020? Als het de 4220 betreft zou dit alweer het 8e viertje zijn dat terzijde gesteld wordt

 

18-10-2023 08:30:58
bnv
bnv
Quote
broek53 (17-10-2023 17:58:27):

Je bent in ieder geval wel even onder de pannen, want de voorlopige planning geeft aan dat het laatste ICM in ongeveer 2030 uit dienst zal gaan 😊.


Dat zijn dan gemiddeld 17 stellen per jaar want ik tel er nu 105 (drietjes en viertjes samen), gerekend naar dienstregelingjaar 2030, in december 2029. Is natuurlijk nooit lineair dus dat verschilt per jaar altijd. Houden ze het nog wel 6 jaar vol zonder grote revisies, ook al zijn het maar enkele? De 4011 zal in december precies 40 worden.

 

18-10-2023 09:56:32
aarclay
aarclay

Ik heb wel gehoord dat het Spoorwegmuseum op 14 december de "4011" zal overnemen. Niet het treinstel zelf, maar de ICMm Jumbo Express (kindertrein) zal dit nummer krijgen, ter ere van de 40e verjaardag van de echte 4011.

Ook de 4011, mits deze nog inzetbaar is, met genodigden naar het museum gaan rijden.



Laatst bewerkt door aarclay op 18-10-2023 10:01
 

18-10-2023 17:25:27
MasterE
MasterE
Quote
zaza (18-10-2023 07:26:30):
Quote
MasterE (17-10-2023 22:45:41):

De 4220 is op 8-10 in Onnen gereserveerd voor ter zijde stelling.


4220 of 4020? Als het de 4220 betreft zou dit alweer het 8e viertje zijn dat terzijde gesteld wordt


4220, maar zolang het niet definitief is kan het zo weer veranderen.




Mcn Asd
 

22-10-2023 07:00:36
jochem
jochem

De 4020 en 4047 zijn inmiddels ook terzijde gesteld te On en in afwachting van overbrenging naar Ahgons. De 4220 is vooralsnog gewoon inzetbaar en staat te On te wachten op inzet.

 

22-10-2023 07:49:30
klaass16
klaass16

Het valt mij op, dat het houtmotief soms niet meer aanwezig is, in sommige toiletten.

Kan het komen door graffiti reiniging? Of opknap beurt van ICM?

 

22-10-2023 12:39:22
thom
thom

Dat zal wel komen omdat men regelmatig wanden die onder de graffiti zitten geheel overschilderd.



Laatst bewerkt door thom op 22-10-2023 12:39
 

22-10-2023 17:24:49
marciekemp
marciekemp

Van de 4011 is vandaag tijdens inzet op trein 637 wederom de ATB defect gegaan.

 

22-10-2023 17:42:58
Jannn2009
Jannn2009

Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik de 4011 vanmiddag rond 16.15 Gvc zag binnen rijden vanaf Gv. Dat zou dan een snel verholpen defect zijn geweest, eerder een kleine storing.

 

22-10-2023 18:29:22 1
DDZ7504
DDZ7504

Het stel is wél meegereden achterop de 1848 naar Gv, maar die zou op Gv opgeheven zijn. Laatste GPS signaal van de 4011 is ook nog steeds Gv.




DDZ in dienst, ik blij!
 

23-10-2023 19:05:57
Jannn2009
Jannn2009

Ik las op Facebook dat er na het opheven van 1848, vervolgens LM naar Gvc gereden is om vanaf daar richting Bkh te rijden. Klopt het verhaal van beide kanten 😉

 

23-10-2023 20:31:39 1
Karel1969
Karel1969
Quote
jochem (22-10-2023 07:00:36):

De 4020 en 4047 zijn inmiddels ook terzijde gesteld te On en in afwachting van overbrenging naar Ahgons. De 4220 is vooralsnog gewoon inzetbaar en staat te On te wachten op inzet.


De 4220 is dit weekend van On naar Zp gekomen en vanmorgen weer ingezet.

De laatste rit van de 4047 eindigde op 4 oktober bij Borne na een aanrijding als 1628.



Laatst bewerkt door Karel1969 op 23-10-2023 20:38
 

25-10-2023 19:56:42
plant
plant

Dank voor de info! De terzijdestelling van de 4020 en 4047 zijn verwerkt in het lijstje!




Youri
 

25-10-2023 22:41:49
Daniel1
Daniel1

De 4011 zag ik gisteravond weer in de 587, dus die doet het weer eventjes...

 

30-10-2023 14:20:18
zaza
zaza

ICMm 4020 achter Strukton 303001 gespot tussen On en Zl, wellicht op weg naar Ahgons

 

31-10-2023 22:37:15
ICM4013
ICM4013

4047 is zojuist aangekomen op Ahgons

 

12-11-2023 18:26:00
Jaco-VIRMm
Jaco-VIRMm

Heeft iemand een idee wat er met ICM 4022 aan de hand is? Dit treinstel heeft sinds 30 oktober niet meer gereden. Het treinstel stond wel op het lijstje om terzijde gesteld te worden samen met de 4020, 4031, 4033 en 4049. Hiervan zijn de 4020 en 4033 al terzijde gesteld. Is de 4022 terzijde gesteld of staat deze ergens in onderhoud (wat me niet voor de hand ligt). Ik hoor het graag.

 

13-11-2023 00:00:51
Karel1969
Karel1969

De 4022 staat sinds 30-10 te On, maar ken de status niet.

 

13-11-2023 07:33:19 1
zaza
zaza

ICMm 4028 had op 9 November een aanrijding met een auto bij Amersfoort. Hoewel de schade aan de mBFk meevalt (een beschadigde baanruimer en verbogen intraptredes) is het gelet op de ouderdom van het stel nog maar de vraag of dit nog hersteld gaat worden

 

13-11-2023 09:29:33
AJT
AJT

Er zijn toch baanruimers en instaptredes genoeg die men kan plukken?

 

13-11-2023 11:52:03
broek53
broek53

Plukken kan, de moeite nemen om dat nu nog te doen voor een stel dat nog maximaal een paar maanden te gaan heeft, is weer wat anders, vrees ik.

@EDIT : heet van de naald: ik verneem dat "Haarlem" in afwachting is van binnenkomst van de 4028 voor schadeherstel, dat in de Zaanstraat zal worden uitegevoerd (!)



Laatst bewerkt door broek53 op 13-11-2023 13:11
 

13-11-2023 12:04:51
broek53
broek53

Voor het overzicht (en ter kennisname wellicht ;-)): de 4020 is op 30 oktober niet naar Ahgons gesleept, maar naar Hengelo om eens ouderwets geplukt te worden. Staat volgens FB op spoor 34 aldaar.



Laatst bewerkt door broek53 op 13-11-2023 12:05
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-11-2023 14:23:56
Muizeneus
Muizeneus

Hoe staat het eigenlijk met de materieelpositie van IC-materieel? Langzaamaan druppelt er ICM uit zonder dat er iets bij komt, immers ICNG wordt vooralsnog niet gebruikt om ICM te vervangen, ook niet indirect. Dat zou dan toch moeten betekenen dat er zolangzamerhand ergens tekorten gaan ontstaan?

 

13-11-2023 16:44:18
diesels
diesels

De treinen op de Veluwelijn kunnen vast NOG korter.....

 

13-11-2023 17:28:40
bnv
bnv
Quote
Muizeneus (13-11-2023 14:23:56):

Hoe staat het eigenlijk met de materieelpositie van IC-materieel? Langzaamaan druppelt er ICM uit zonder dat er iets bij komt, immers ICNG wordt vooralsnog niet gebruikt om ICM te vervangen, ook niet indirect. Dat zou dan toch moeten betekenen dat er zolangzamerhand ergens tekorten gaan ontstaan?


Wellicht kan iemand je vertellen (ik niet) hoeveel stellen ICM er in de omloop vanaf 10 december nodig zijn. Krijg je een beetje inzicht hierin. Gezien de herfst en de "blaadjes" zal het wel druk zijn in de werkplaatsen om het spul aan de gang te houden (kuilwielenbanken vanwege de platte kantjes bijvoorbeeld). dus mogelijk nog geen afvoer van nog meer stellen de komende weken. (?)

 

13-11-2023 18:20:59
DDZ7504
DDZ7504

Zolang er bezuinigd wordt op personeelsinzet staat er toch ook genoeg materieel "reserve"?




DDZ in dienst, ik blij!
 

13-11-2023 18:51:57
broek53
broek53

Je hoeft maar op een paar grote opstelterreinen te kijken in de ochtendspits. Vroeger stond er nooit wat, tegenwoordig staan en meerdere stellen te staan - tot op Amersfoort GE aan toe.

 

13-11-2023 23:44:29
plant
plant
Quote
broek53 (13-11-2023 12:04:51):

Voor het overzicht (en ter kennisname wellicht ;-)): de 4020 is op 30 oktober niet naar Ahgons gesleept, maar naar Hengelo om eens ouderwets geplukt te worden. Staat volgens FB op spoor 34 aldaar.


Dank, deze had ik nog niet! Het lijstje is weer up to date.




Youri
 

14-11-2023 09:49:12 1
wouterder
wouterder

In de ICM groep op Facebook heeft iemand een bericht gepost van NS iNSite, waarbij gemeld wordt dat het materieel per 2028 allemaal aan de kant gaat en men per juli jl. bezig is met een opfrisbeurt in Onnen, bij 86 stellen voor interieur, balkons en wc's qua verwijderen van graffiti en vervangen van slechte stoeldelen. Dit is per mei 2024 afgerond.

Bron: facebook.com (Openbare groep, dus zou voor iedereen zonder FB account leesbaar moeten zijn)



Laatst bewerkt door wouterder op 14-11-2023 09:49
 

14-11-2023 10:18:15
AJT
AJT

2028 gaat nooit lukken, want dan moet er per december 2027 genoeg DDNG zijn ingestroomd. Eerder werd ook 2030 genoemd. Daarnaast zijn de viertjes in 2010/2011 gereviseerd om 20 jaar mee te gaan en zijn de ICM 2/3/4 vanaf 1987 tot 1994 geleverd. 2030-2032, zoals tien jaar geleden aangegeven is logischer

 

14-11-2023 10:19:22
AJT
AJT

-



Laatst bewerkt door AJT op 14-11-2023 10:19
 

14-11-2023 10:32:50
AlexNL
AlexNL

Men zal waarschijnlijk bedoelen: vanaf 2028 gaat het ICM aan de kant.

 

14-11-2023 10:35:58
Jorn
Jorn
Quote
AJT (14-11-2023 10:18:15):

2028 gaat nooit lukken, want dan moet er per december 2027 genoeg DDNG zijn ingestroomd. Eerder werd ook 2030 genoemd. Daarnaast zijn de viertjes in 2010/2011 gereviseerd om 20 jaar mee te gaan en zijn de ICM 2/3/4 vanaf 1987 tot 1994 geleverd. 2030-2032, zoals tien jaar geleden aangegeven is logischer


Alhoewel ik 2028 ook ambitieus vind, vergeet je nu wel de S5G, die in 2027 in dienst zou moeten gaan en zowel als Sprinter als InterCity inzetbaar moet zijn. Aangezien er momenteel genoeg Sprinter materieel is, zal deze in zijn eerste levensjaren waarschijnlijk vooral als InterCity ingezet worden en dus ook een deel van de ICM kunnen vervangen.

 

14-11-2023 10:47:57
AlexNL
AlexNL

Voor de S5G is nog niet eens een gunning geweest, i.t.t. DDNG. Het zou mij verrassen als er tegen 2027 voldoende daarvan is geleverd om ICM te vervangen.

 

14-11-2023 11:00:06
AJT
AJT

Ook wordt er in het bericht gesproken over 41 viertjes, terwijl er daarvan 43 rijden. Wat weten wij nog niet?

 

14-11-2023 12:18:38
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Jaco-VIRMm (12-11-2023 18:26:00):

Heeft iemand een idee wat er met ICM 4022 aan de hand is? Dit treinstel heeft sinds 30 oktober niet meer gereden. Het treinstel stond wel op het lijstje om terzijde gesteld te worden samen met de 4020, 4031, 4033 en 4049. Hiervan zijn de 4020 en 4033 al terzijde gesteld. Is de 4022 terzijde gesteld of staat deze ergens in onderhoud (wat me niet voor de hand ligt). Ik hoor het graag.


4022 staat koud terzijde

 

14-11-2023 23:05:59
ICM4013
ICM4013

4022 is zojuist aangekomen op Ahgons

 

30-11-2023 11:16:23
Citea8625
Citea8625

Ik zag op Treinposities dat de 4031 al ruim twee weken niet is ingezet. Is er iemand die weet waar dit stel op dit moment is?

 

30-11-2023 12:24:33
train85
train85

Stel staat met verlopen onderhoud en aantal storingen aan de kant. Geen idee of gefixt wordt.

 

05-12-2023 10:37:35
TSNL250
TSNL250

Op Amfww staan ICM 4242 en 4017

 

05-12-2023 11:11:39
thom
thom

Volgens mij was dat hier al een tijdje bekend in het topic :)

 

05-12-2023 15:27:17
Karel1969
Karel1969
Quote
Citea8625 (30-11-2023 11:16:23):

Ik zag op Treinposities dat de 4031 al ruim twee weken niet is ingezet. Is er iemand die weet waar dit stel op dit moment is?


Staat sinds 16-11 te On.

 

06-12-2023 10:24:48
U8804
U8804

Weet iemand wat er aan de hand is met de ICMM 4233? deze is al 17 dagen niet ingezet...

 

06-12-2023 11:16:15
Anoniem9
Anoniem9
Quote
U8804 (06-12-2023 10:24:48):

Weet iemand wat er aan de hand is met de ICMM 4233? deze is al 17 dagen niet ingezet...


Gebeurt volgens mij wel vaker hoor, ook bij ander materieel, maar reden weet ik niet. Misschien onderhoud ofzo?
Overigens is SLT 2469 al veeeeeeel langer niet meer ingezet..

 

06-12-2023 11:24:06
Rolffiej19
Rolffiej19

4233 had een defect en staat nu binnen voor onderhoud, 2469 heeft een kapotte snelschakelaar, zo en weer terug naar de ontwikkelingen van de ICM.

 

06-12-2023 11:31:38
thom
thom
Quote
Anoniem9 (06-12-2023 11:16:15):
Quote
U8804 (06-12-2023 10:24:48):

Weet iemand wat er aan de hand is met de ICMM 4233? deze is al 17 dagen niet ingezet...


Gebeurt volgens mij wel vaker hoor, ook bij ander materieel, maar reden weet ik niet. Misschien onderhoud ofzo?
Overigens is SLT 2469 al veeeeeeel langer niet meer ingezet..


Voor regulier onderhoud staat een stel geen 17 dagen binnen hoor :p

 

06-12-2023 17:02:51
phantom
phantom

Er word ook nergens gesteld dat dat speciefieke stel 17 dagen binnen staat,enkel dat het 17 dagen schijnbaar niet gebruikt word en ergens staat opgesteld ;-)

 


06-12-2023 17:27:18
thom
thom

Dan nog, al dat onderhoud is gewoon vooruit gepland en het is dus ook niet zo dat een treinstel 14 dagen voor een werkplaats staat te wachten tot er binnen een plekje is.

Zoiets is hooguit het geval als een stel defect is, en dat zal de achterliggende vraag hier danook zijn ;)

 

06-12-2023 18:03:15
broek53
broek53

Het zij nog maar eens gezegd: het probleem bij de materieelinzet in algemene termen is op het moment niet het materieel, maar het onderhoudspersoneel, en dan met name in Onnen. Dus er staat eigenlijk altijd wel materieel op herstellingen te wachten. Ten diepste is dat ook de reden waarom de terzijdestelling van een deel van het ICM naar voren is/wordt gehaald.

 

08-12-2023 07:49:58
Talbot
Talbot

Hoe zit het met de terzijdestelling van de resterende treinstellen ICM-1? Worden die 10 december allemaal terzijde gesteld, of mogen die nog even doorrijden? Iedereen zegt wat anders, namelijk.

 

08-12-2023 07:53:52
Daan!
Daan!

Volgens mijn info kunnen ze tot einde jaar rijden. Maar 1 januari zou er geen ICM1 meer op de baan moeten zijn.

 

08-12-2023 12:25:14
Rolffiej19
Rolffiej19

4012 is gisteren 7-12 in Gn geëindigd met trein 729 en daarna naar On gebracht, dat lijkt op einde oefening voor dit stel.

 

08-12-2023 13:34:56
bnv
bnv
Quote
Daan! (08-12-2023 07:53:52):

Volgens mijn info kunnen ze tot einde jaar rijden. Maar 1 januari zou er geen ICM1 meer op de baan moeten zijn.


Als dat zou zijn, hebben we nog 45 drietjes beschikbaaruit de 2e serie 4052-4097.Wie kan vertellen hoeveel stellen er vanaf 10 december in de omloop zitten? Als dat minder dan 45 zijn, of beter nog wat minder, zou dat in principe kunnen.

 

08-12-2023 15:16:10 1
broek53
broek53

Mijn jongste info luidt dat er nog 41 drietjes en 36 vieren in de omloop zitten.

@ edit: de 4087 is er ook al een tijd niet meer, dus er zijn inderdaad nog 45 stellen ICM-2.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-12-2023 17:30
 

08-12-2023 19:27:36
AJT
AJT

Waar komt die hang naar buitendienststelling per zondag/eind dit jaar vandaan? De eerdere berichten gingen uit van juni en de treinstellen zijn tussen de 36-40 jaar oud

 

08-12-2023 19:31:32
broek53
broek53

Heel concreet komt dat voort uit veel te weinig onderhoudspersoneel in met name Onnen.

 

08-12-2023 19:36:55
AJT
AJT

Waarom verplaatsen ze het onderhoud van de VIRMs dan niet meer naar Maastricht. VIRM-4 is daar ook al heengegaan

 

08-12-2023 19:56:12
Daan!
Daan!

Daar lopen ze ook niet over van het personeel.

 

09-12-2023 09:20:42
zaza
zaza

ICMm 4012, 4015 en 4040 inmiddels in Onnen voor terzijdestestelling.

Resterende ICM-1 stellen (deelserie 4011-4050) zullen de komende dagen/weken (uiterlijk 31/12) volgen

 

09-12-2023 10:57:56
phantom
phantom
Quote
broek53 (08-12-2023 19:31:32):

Heel concreet komt dat voort uit veel te weinig onderhoudspersoneel in met name Onnen.


Kan je dan simpelweg stellen dat men nu te weinig werkplaatsen heeft met genoeg personeel ?
(ofwel andersom gezien,NS teveel treinen heeft ? )
Dat is toch redelijk apart te noemen,zeker als je bedenkt dat men actief bezig is geweest om werkplaatsen te schrappen en samen te voegen,is er dan niemand geweest die ooit is heeft gedacht dat de verhoudingen tussen werkplaatsen+ personeel en aantal treinen wel in evenwicht behoort te blijven ?
Of is het wederom een centen kwestie geweest,schrap "alle overbodige dingen maar" zoals management heeft bestempeld,dan houden we extra geld in ons zak.
En is er niet gedacht aan wat goed en handig is voor de werkvloer ?



Laatst bewerkt door phantom op 09-12-2023 10:59
 

09-12-2023 11:27:51
treinhobby
treinhobby

Een minder aantal werkplaatsen hoeft natuurlijk niet per definitie ook minder capaciteit op te leveren.

De huidige (overgebleven) werkplaatsen zijn wel ietsje groter dan 40 jaar geleden...

Daarbij is het de afweging hoeveel energie je nog moet gaan steken in materieel dat er toch uit gaat.

Op de hele arbeidsmarkt is krapte aan technisch personeel. En dan is minder materieel ook minder onderhoud en meer tijd om de rest van het park op pijl te houden.

 

09-12-2023 11:30:41
treinhobby
treinhobby

En daarbij zijn de 'weerstandstellen' natuurlijk ver in de minderheid vergeleken de andere rijregelingen.

Je hoeft nu dus nieuw personeel niet meer op te leiden voor deze 'klassieke' techniek.

 

09-12-2023 12:12:08
BVisser
BVisser
Quote
treinhobby (09-12-2023 11:27:51):

Daarbij is het de afweging hoeveel energie je nog moet gaan steken in materieel dat er toch uit gaat.

Daar moet je zodanig genoeg energie in steken dat het de tijd die het nog heeft gewoon kan volbrengen.

 

09-12-2023 12:21:15
thom
thom
Quote
phantom (09-12-2023 10:57:56):
Quote
broek53 (08-12-2023 19:31:32):

Heel concreet komt dat voort uit veel te weinig onderhoudspersoneel in met name Onnen.


Kan je dan simpelweg stellen dat men nu te weinig werkplaatsen heeft met genoeg personeel ?
(ofwel andersom gezien,NS teveel treinen heeft ? )
Dat is toch redelijk apart te noemen,zeker als je bedenkt dat men actief bezig is geweest om werkplaatsen te schrappen en samen te voegen,is er dan niemand geweest die ooit is heeft gedacht dat de verhoudingen tussen werkplaatsen+ personeel en aantal treinen wel in evenwicht behoort te blijven ?
Of is het wederom een centen kwestie geweest,schrap "alle overbodige dingen maar" zoals management heeft bestempeld,dan houden we extra geld in ons zak.
En is er niet gedacht aan wat goed en handig is voor de werkvloer ?


Nou, het is wel ene open deur wat je intrapt met de conclusie dat men niet voldoende personeel heeft, dat is al even bekend en een trend in de gehele techniek wereld de afgelopen paar jaar. Maar simpelweg is daar gewoon niemand in te krijgen op het moment.

En dat men werkplaatsen gesloten heeft is ook niet zo gek, moderne treinen hebben veel minder intensief en veel minder vaak onderhoud nodig ook.

 

09-12-2023 13:09:58
treinhobby
treinhobby
Quote
BVisser (09-12-2023 12:12:08):
Quote
treinhobby (09-12-2023 11:27:51):

Daarbij is het de afweging hoeveel energie je nog moet gaan steken in materieel dat er toch uit gaat.

Daar moet je zodanig genoeg energie in steken dat het de tijd die het nog heeft gewoon kan volbrengen.


En die tijd zit er voor de eerste serie nu dus op...

 

09-12-2023 13:55:20
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Voor mij als reiziger zie ik ze van binnen best wel netjes uitzien, het lijkt dat sommige stellen wat onrustiger rijden.

Als technicus vind ik sommige stellen bij het optrekken een typisch geluid maken,

iets met te veel ingesleten tandwielen?

 

09-12-2023 14:19:05
broek53
broek53

Ten opzichte van vroegere planningen zit een deel van het ICM in blessuretijd, omdat de instroming van ICNG een jaar of drie achterloopt.



Laatst bewerkt door broek53 op 09-12-2023 15:00
 

09-12-2023 15:23:53
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (09-12-2023 12:21:15):
Quote
phantom (09-12-2023 10:57:56):
Quote
broek53 (08-12-2023 19:31:32):

Heel concreet komt dat voort uit veel te weinig onderhoudspersoneel in met name Onnen.


Kan je dan simpelweg stellen dat men nu te weinig werkplaatsen heeft met genoeg personeel ?
(ofwel andersom gezien,NS teveel treinen heeft ? )
Dat is toch redelijk apart te noemen,zeker als je bedenkt dat men actief bezig is geweest om werkplaatsen te schrappen en samen te voegen,is er dan niemand geweest die ooit is heeft gedacht dat de verhoudingen tussen werkplaatsen+ personeel en aantal treinen wel in evenwicht behoort te blijven ?
Of is het wederom een centen kwestie geweest,schrap "alle overbodige dingen maar" zoals management heeft bestempeld,dan houden we extra geld in ons zak.
En is er niet gedacht aan wat goed en handig is voor de werkvloer ?


Nou, het is wel ene open deur wat je intrapt met de conclusie dat men niet voldoende personeel heeft, dat is al even bekend en een trend in de gehele techniek wereld de afgelopen paar jaar. Maar simpelweg is daar gewoon niemand in te krijgen op het moment.

En dat men werkplaatsen gesloten heeft is ook niet zo gek, moderne treinen hebben veel minder intensief en veel minder vaak onderhoud nodig ook.


Help me even, ik kan me even geen werkplaats sluitingen herinneren de afgelopen 10 jaar.

 

09-12-2023 15:46:22 4
mren
mren
Quote
phantom (09-12-2023 10:57:56):
Quote
broek53 (08-12-2023 19:31:32):

Heel concreet komt dat voort uit veel te weinig onderhoudspersoneel in met name Onnen.


Kan je dan simpelweg stellen dat men nu te weinig werkplaatsen heeft met genoeg personeel ?
(ofwel andersom gezien,NS teveel treinen heeft ? )
Dat is toch redelijk apart te noemen,zeker als je bedenkt dat men actief bezig is geweest om werkplaatsen te schrappen en samen te voegen,is er dan niemand geweest die ooit is heeft gedacht dat de verhoudingen tussen werkplaatsen+ personeel en aantal treinen wel in evenwicht behoort te blijven ?
Of is het wederom een centen kwestie geweest,schrap "alle overbodige dingen maar" zoals management heeft bestempeld,dan houden we extra geld in ons zak.
En is er niet gedacht aan wat goed en handig is voor de werkvloer ?


Inderdaad, alle managers zijn idioten...

 

09-12-2023 17:18:14
vrijgezel
vrijgezel

Help me even, ik kan me even geen werkplaats sluitingen herinneren de afgelopen 10 jaar.


De Lijnwerkplaats Zwolle, waar destijds dieseltreinstellen, SM'90 en Plan V 7 in onderhoud waren.

 

09-12-2023 17:21:07
martijn
martijn

Is in 2010 gesloten en Tilburg in 2011, daarom waarschijnlijk ook de '10 jaar' van Henk1619. Verder is het sluiten van beide werkplaatsen volkomen irrelevant in deze discussie.

 

09-12-2023 17:44:25
Henk1619
Henk1619

Nou nee niet specifiek daarom. Ik had ook 1 jaar, 3 jaar of 5 jaar kunnen schrijven. Om te voorkomen dat we vervolgens weer een typische zinloze discussie krijgen waarom een 13 maanden geleden gesloten werkplaats niet van invloed zou zijn maar een 11 maanden gelden gesloten werkplaats wel heb ik het maar een beetje ruim genomen.

De periode nog een decenium verder terug kenmerkt zich door sluitingen van oude NS werkplaatsen en de opening van nieuwe werkplaatsen door een diverse partijen die actief zijn (geworden) in onderhoud van spoorwegmaterieel.

 

09-12-2023 20:44:38
AJT
AJT
Quote
broek53 (09-12-2023 14:19:05):

Ten opzichte van vroegere planningen zit een deel van het ICM in blessuretijd, omdat de instroming van ICNG een jaar of drie achterloopt.


Wat was eigenlijk de bedoeling qua doorrijden van ICM-1 in die vroegere planningen? Ik hoorde zowel 2022 als 2025 de eersten eruit

 

10-12-2023 02:37:00
thom
thom
Quote
Henk1619 (09-12-2023 17:44:25):

Nou nee niet specifiek daarom. Ik had ook 1 jaar, 3 jaar of 5 jaar kunnen schrijven. Om te voorkomen dat we vervolgens weer een typische zinloze discussie krijgen waarom een 13 maanden geleden gesloten werkplaats niet van invloed zou zijn maar een 11 maanden gelden gesloten werkplaats wel heb ik het maar een beetje ruim genomen.

De periode nog een decenium verder terug kenmerkt zich door sluitingen van oude NS werkplaatsen en de opening van nieuwe werkplaatsen door een diverse partijen die actief zijn (geworden) in onderhoud van spoorwegmaterieel.


Echter geen van die nieuwe diverse partijen onderhoud materieel van NS, en derhalve zijn de sluitingen van Zwolle, de Zaanstraat en Tilburg wel gewoon relevant, al is het in sommige gevallen alleen door het doorschuiven van materieel door de sluitingen.



Laatst bewerkt door thom op 10-12-2023 02:38
 

10-12-2023 05:30:47
broek53
broek53
Quote
AJT (09-12-2023 20:44:38):
Quote
broek53 (09-12-2023 14:19:05):

Ten opzichte van vroegere planningen zit een deel van het ICM in blessuretijd, omdat de instroming van ICNG een jaar of drie achterloopt.


Wat was eigenlijk de bedoeling qua doorrijden van ICM-1 in die vroegere planningen? Ik hoorde zowel 2022 als 2025 de eersten eruit


Het oorspronkelijke idee was dat de terzijdestelling zou kunnen beginnen op het moment dat de omslag met de Airportsprinter gemaakt zou worden. Dus de IC Direct met ICNG naar Amsterdam Zuid en dan door naar het noorden des lands. Dan verving je ICM bijna rechtstreeks door ICNG en kon je beginnen ICM terzijde te stellen. Dat is nog steeds zo. Dat er ondanks de vertraging in die plannen toch ICM buiten dienst is gegaan/gaat, is voor het grootste deel te danken aan de verminderde materieelbehoefte na corona.

 

10-12-2023 19:54:38
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (10-12-2023 02:37:00):
Quote
Henk1619 (09-12-2023 17:44:25):

Nou nee niet specifiek daarom. Ik had ook 1 jaar, 3 jaar of 5 jaar kunnen schrijven. Om te voorkomen dat we vervolgens weer een typische zinloze discussie krijgen waarom een 13 maanden geleden gesloten werkplaats niet van invloed zou zijn maar een 11 maanden gelden gesloten werkplaats wel heb ik het maar een beetje ruim genomen.

De periode nog een decenium verder terug kenmerkt zich door sluitingen van oude NS werkplaatsen en de opening van nieuwe werkplaatsen door een diverse partijen die actief zijn (geworden) in onderhoud van spoorwegmaterieel.


Echter geen van die nieuwe diverse partijen onderhoud materieel van NS, en derhalve zijn de sluitingen van Zwolle, de Zaanstraat en Tilburg wel gewoon relevant, al is het in sommige gevallen alleen door het doorschuiven van materieel door de sluitingen.


Relevant maar niet onlogisch. Zaanstraat is min of meer vervangen door OB Watergraafsmeer, Zwolle is door het wegvallen van dieselmaterieel zo ongeveer onnodig en hoofdwerkplaats Tilburg is door het verdwijnen van locomotieven ook onnodig geworden. Overigens bestaat het componentenbedrijf van Tilburg nog steeds en is deze verhuisd naar Berkel-Enschot (vlakbij Tbi)

 

11-12-2023 16:26:07
klaass16
klaass16

ICM 4015 rijd zijn rondjes ook weer.

Momenteel onderweg als trein 1660

 

11-12-2023 17:49:04
phantom
phantom
Quote
mren (09-12-2023 15:46:22):

Inderdaad, alle managers zijn idioten...


Als dit is wat jij denkt dat ik insinueer,dan heb je het mis,dat doe ik absoluut niet.
(als je me dat in de schoenen probeert te schuiven dan zou ik toch is minder slecht over mensen gaan denken.
Ik stel enkel vragen,vandaar ook ? erbij. )
Indien dat je eigen mening is ,prima,maar dat iets meer verduidelijken dat het gaat om jouw mening,dat had dan handig geweest.

Wat het ICM betreft,wat is momenteel de drempel om ervoor te kiezen een stel dat voor onderhoud/reparatie binnenkomt tijdens actieve dienst,niet meer terug te brengen naar actieve dienst ?
En zijn er tussen de nu terzijde gezette stellen dan nog geschikte vervangers om dat gat op te vullen ?
Of is er voldoende buffer in het nu nog actieve ICM om een uitvaller op te vangen ?

 

11-12-2023 19:32:34
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (10-12-2023 02:37:00):
Quote
Henk1619 (09-12-2023 17:44:25):

Nou nee niet specifiek daarom. Ik had ook 1 jaar, 3 jaar of 5 jaar kunnen schrijven. Om te voorkomen dat we vervolgens weer een typische zinloze discussie krijgen waarom een 13 maanden geleden gesloten werkplaats niet van invloed zou zijn maar een 11 maanden gelden gesloten werkplaats wel heb ik het maar een beetje ruim genomen.

De periode nog een decenium verder terug kenmerkt zich door sluitingen van oude NS werkplaatsen en de opening van nieuwe werkplaatsen door een diverse partijen die actief zijn (geworden) in onderhoud van spoorwegmaterieel.


Echter geen van die nieuwe diverse partijen onderhoud materieel van NS, en derhalve zijn de sluitingen van Zwolle, de Zaanstraat en Tilburg wel gewoon relevant, al is het in sommige gevallen alleen door het doorschuiven van materieel door de sluitingen.


Er werd en wordt wel degelijk ook door die nieuwe partijen ouderhoud gepleegd aan materieel dat bij NSR in gebruik is. Niet dat het relevant is voor deze discussie trouwens.

Het ging over een vrij recent tekort aan personeel en niet over een gebrek aan fysieke ruimte in werkplaatsen. Je mag nog even uitleggen hoe het sluiten van werkplaatsen en doorschuiven van materieel plotseling ruim 10 jaar later zorgt voor een tekort aan personeel.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 11-12-2023 19:35
 

11-12-2023 23:14:35
plant
plant
Quote
klaass16 (11-12-2023 16:26:07):

ICM 4015 rijd zijn rondjes ook weer.

Momenteel onderweg als trein 1660


Goed gezien! Ik haal de terzijdestellingsdatum weer weg in het lijstje.

Daarentegen lijkt het me dat we de 4028 niet meer terug zien op het toneel, i.t.t. eerdere berichten omtrent het herstel. Die verwerk ik dan gevoegelijk alvast als 'terzijde'.

Van de 4031 heb ik hier ook geen terzijdestellingsbericht voorbij zien komen, maar dat stel vertoeft volgens een bericht hier wel al sinds 16-11 te On. Ik ga er van uit dat die ook terzijde is gesteld.




Youri
 

11-12-2023 23:48:43
Rolffiej19
Rolffiej19

4028 staat nog steeds voor herstel te Hlmwph en is officieel nog niet terzijde gesteld, 4031 heeft een behoorlijk tractie probleem en de kans is klein dat die nog terugkomt.

 

11-12-2023 23:52:46
thom
thom
Quote
Henk1619 (11-12-2023 19:32:34):
Quote
thom (10-12-2023 02:37:00):
Quote
Henk1619 (09-12-2023 17:44:25):

Nou nee niet specifiek daarom. Ik had ook 1 jaar, 3 jaar of 5 jaar kunnen schrijven. Om te voorkomen dat we vervolgens weer een typische zinloze discussie krijgen waarom een 13 maanden geleden gesloten werkplaats niet van invloed zou zijn maar een 11 maanden gelden gesloten werkplaats wel heb ik het maar een beetje ruim genomen.

De periode nog een decenium verder terug kenmerkt zich door sluitingen van oude NS werkplaatsen en de opening van nieuwe werkplaatsen door een diverse partijen die actief zijn (geworden) in onderhoud van spoorwegmaterieel.


Echter geen van die nieuwe diverse partijen onderhoud materieel van NS, en derhalve zijn de sluitingen van Zwolle, de Zaanstraat en Tilburg wel gewoon relevant, al is het in sommige gevallen alleen door het doorschuiven van materieel door de sluitingen.


Er werd en wordt wel degelijk ook door die nieuwe partijen ouderhoud gepleegd aan materieel dat bij NSR in gebruik is. Niet dat het relevant is voor deze discussie trouwens.

Het ging over een vrij recent tekort aan personeel en niet over een gebrek aan fysieke ruimte in werkplaatsen. Je mag nog even uitleggen hoe het sluiten van werkplaatsen en doorschuiven van materieel plotseling ruim 10 jaar later zorgt voor een tekort aan personeel.


Het scheelt dat ik dat niet hoef uit te leggen, want dat heb ik ook nergens geschreven...

 

12-12-2023 12:46:08
abcde
abcde

ICM stel 4250 lijkt betrokken bij het ongeval te Boxtel met de paardentrailer op 30 nov. Is iemand bekend wat het lot is van dit jongste ICM stel ?

 

12-12-2023 16:51:50 1
broek53
broek53

Het staat nu in de Zaanstraat (dependance van RB Haarlem) en zoals het er nu uitziet, zal het worden hersteld.

 

12-12-2023 20:18:51
Karel1969
Karel1969

De 4057 die samen met de 4250 deze aanrijding had, was van de week nog te Hlm.

 

14-12-2023 14:39:59
anton_
anton_

De 4011 heeft als eerste de leeftijd van 40 jaar bereikt.

 

14-12-2023 20:06:35
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (11-12-2023 23:52:46):
Quote
Henk1619 (11-12-2023 19:32:34):
Quote
thom (10-12-2023 02:37:00):
Quote
Henk1619 (09-12-2023 17:44:25):

Nou nee niet specifiek daarom. Ik had ook 1 jaar, 3 jaar of 5 jaar kunnen schrijven. Om te voorkomen dat we vervolgens weer een typische zinloze discussie krijgen waarom een 13 maanden geleden gesloten werkplaats niet van invloed zou zijn maar een 11 maanden gelden gesloten werkplaats wel heb ik het maar een beetje ruim genomen.

De periode nog een decenium verder terug kenmerkt zich door sluitingen van oude NS werkplaatsen en de opening van nieuwe werkplaatsen door een diverse partijen die actief zijn (geworden) in onderhoud van spoorwegmaterieel.


Echter geen van die nieuwe diverse partijen onderhoud materieel van NS, en derhalve zijn de sluitingen van Zwolle, de Zaanstraat en Tilburg wel gewoon relevant, al is het in sommige gevallen alleen door het doorschuiven van materieel door de sluitingen.


Er werd en wordt wel degelijk ook door die nieuwe partijen ouderhoud gepleegd aan materieel dat bij NSR in gebruik is. Niet dat het relevant is voor deze discussie trouwens.

Het ging over een vrij recent tekort aan personeel en niet over een gebrek aan fysieke ruimte in werkplaatsen. Je mag nog even uitleggen hoe het sluiten van werkplaatsen en doorschuiven van materieel plotseling ruim 10 jaar later zorgt voor een tekort aan personeel.


Het scheelt dat ik dat niet hoef uit te leggen, want dat heb ik ook nergens geschreven...


Niks moet maar het is wel een beetje vermoeiend discussieren als je het eerst beweert dat die sluitingen heel relevant zijn in een discussie over een personeelstekort en daarna de premier met geheugenverlies gaat spelen.

 

15-12-2023 19:38:29 1
thom
thom

Relevant in het verhaal van werkplaats sluitingen de afgelopen 10 jaar ja, niet relevant voor het onderhouden van ICM inderdaad.

Maar als je steeds maar in gaat op losse zinnen zonder context van het verhaal waar het betrekking op had, is het inderdaad vermoeiend discussieren ja...

En discussieeren daarover en proberen jouw gelijk te halen, is al helemaal niet relevant aan het topic hier.



Laatst bewerkt door thom op 15-12-2023 19:39
 

17-12-2023 19:42:43
Talbot
Talbot

Weet iemand of de 4028 al terzijde gegaan is? Ik mag aannemen dat deze niet meer hersteld wordt, ervanuit gaande dat de gehele ICM-1 serie vanaf 1 januari terzijde staat.

 

17-12-2023 20:49:15
mat64Hidde
mat64Hidde

Volgensmij is er een foutje in onze mooie Railwiki: Bij de afleverdata van de 4012, 4015 en 4040 staat dat ze in december 2023 in dienst zijn gegaan na hun revisie.
Of ze moeten nu net nog een revisie hebben gekregen maar dat lijkt me stug

 

17-12-2023 23:44:14
MasterE
MasterE

December 2023 staat in de kolom terzijde.




Mcn Asd
 

18-12-2023 13:35:12 1
taigagaai
Moderator
taigagaai

Ik heb dat gisterenavond aangepast. De data hadden in de kolom terzijde moeten staan, maar zijn per ongeluk in de kolom van de indienststelling na revisie terecht gekomen.

 

18-12-2023 17:09:43
klaass16
klaass16

4015 terzijde?? Die had ik gisteren nog als trein 653a

Stel rijd vandaag ook nog gewoon

https://treinposities.nl/omloop/OH13/20231217



Laatst bewerkt door klaass16 op 18-12-2023 17:10
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl