Werkzaamheden Apeldoorn zomer 2023
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
12-07-2023 10:05:55
GerritJan
GerritJan

Vanaf 20 juli tot en met zondag 6 augustus, rijden er 18 dagen lang geen treinen van en naar apeldoorn. NS artikel.

De ICB rijd om via Zwolle, alle ICB richting Bad Bentheim stoppen te Zwolle, ICB vanuit Bad bentheim stoppen vanaf Deventer niet meer en gaan in 1 klap door naar Amsterdam CS.

Iemand die weet of de goederentreinen via Zwolle gaan of ze allemaal omgeleid worden via Emmerich, Venlo etc?



Laatst bewerkt door moderator op 01-08-2023 20:23

12-07-2023 10:32:57
Trainplaza
Trainplaza

Bij werkzaamheden tussen Deventer en Amersfoort is het meestal zo dat goederentreinen kopmaken in Deventer. Voor meerspannige locs is de route dan Bad Bentheim - Deventer Goederen - Elst - Betuweroute - Kijfhoek. Enkelspannige locs (voornamelijk RFO met 1800'en) rijden na Deventer meestal via 's-Hertogenbosch en Breda. Een deel van de treinen zou ook nog kunnen uitwijken naar Emmerich.

De route via Zwolle is niet zo populair omdat veel machinisten geen wegbekendheid hebben op de Hanzelijn en regio Almere is an sich al behoorlijk druk met NS-treinen.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 12-07-2023 10:33

12-07-2023 10:37:12
DDZ7504
DDZ7504

Desondanks gaan er wel bij elke keer werkzaamheden in Apd ook een aantal goederentreinen via Amf-Zl-Dv. Het wisselt heel erg, mogelijk zien vervoerders zulke omleidingen juist als de ideale gelegenheid om wegbekendheid van machinisten op peil te houden. Zelfs treinen die gewoon over de BR hadden gekund, gaan soms helemaal om via Zl.

Via de Hanzelijn omleiden komt minder vaak voor doordat veel goederenwagens te breed zijn volgens de profielnormen.




DDZ in dienst, ik blij!

12-07-2023 10:42:14
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDZ7504 (12-07-2023 10:37:12):

Desondanks gaan er wel bij elke keer werkzaamheden in Apd ook een aantal goederentreinen via Amf-Zl-Dv. Het wisselt heel erg, mogelijk zien vervoerders zulke omleidingen juist als de ideale gelegenheid om wegbekendheid van machinisten op peil te houden. Zelfs treinen die gewoon over de BR hadden gekund, gaan soms helemaal om via Zl.

Via de Hanzelijn omleiden komt minder vaak voor doordat veel goederenwagens te breed zijn volgens de profielnormen.


Voor treinen met bestemming Amersfoort is de route via Zwolle en de Veluwelijn inderdaad ook interessant, maar dat is geen verbluffend aantal op dagbasis. ;)



12-07-2023 10:43:36
BVisser
BVisser
Quote
Trainplaza (12-07-2023 10:32:57):

De route via Zwolle is niet zo populair omdat veel machinisten geen wegbekendheid hebben op de Hanzelijn en regio Almere is an sich al behoorlijk druk met NS-treinen.


Dat hoeft niet persé via Lelystad, via Amersfoort kan ook.



Laatst bewerkt door BVisser op 12-07-2023 10:44

12-07-2023 10:55:45
Korte_Naam
Korte_Naam

En bij treinen getrokken door een 1800/enkelspannige loc werd in het verleden ook via Ah-Ut naar Rtd gespoord.


12-07-2023 11:09:04
michaben
michaben

Goederentreinen van/naar Asd en Amf gaan via Zl en Amf, van/naar Kfh of Esn via de Betuweroute of via een andere grensovergang.


12-07-2023 12:12:29
broek53
broek53
Quote
DDZ7504 (12-07-2023 10:37:12):

Desondanks gaan er wel bij elke keer werkzaamheden in Apd ook een aantal goederentreinen via Amf-Zl-Dv. Het wisselt heel erg, mogelijk zien vervoerders zulke omleidingen juist als de ideale gelegenheid om wegbekendheid van machinisten op peil te houden. Zelfs treinen die gewoon over de BR hadden gekund, gaan soms helemaal om via Zl.

Via de Hanzelijn omleiden komt minder vaak voor doordat veel goederenwagens te breed zijn volgens de profielnormen.


Pardon?


12-07-2023 13:58:29
gvttreinen
gvttreinen

Alleen treinen met BV dunkt mij maar dat geld ook voor alle overige baanvakken.


12-07-2023 14:10:24
DDZ7504
DDZ7504

Vertel mij dan eens waarom de Coevorden shuttle de laatste jaren nooit via de Hanzelijn reed? Ik heb dit niet verzonnen, iets in deze zin is wel degelijk o.a. hier op Somda voorbij gekomen.




DDZ in dienst, ik blij!

12-07-2023 14:39:21
treinfan
treinfan

Dat is/was(?) enkel een beperking voor treinen richting Zwolle, niet in de andere richting.


12-07-2023 14:49:44 1
cuneo56
cuneo56

Bij containers heb je twee types. De Zee/ Highcube containers zijn een stukje hoger dan de standaard containers en komen daardoor op de normale container draagwagens net in de hoogte BuitenProfiel.

Kennelijk is de Dive under bij Weesp daarop niet gebouwd. ( van doortrekking ten noorden van Lelystad en überhaupt goederen treinen was toendertijd geen sprake)

Container treinen zijn daarom in pricipe standaard Buiten Profiel, maar dit is slechts op enkele plekken van het net een probleem, zoals dus bij Weesp.

Van een breedte beperking is dus geen sprake.

Edit: even nagekeken een HC container is 30 cm hoger (2,69 i.t.t. 2.39m)



Laatst bewerkt door cuneo56 op 12-07-2023 14:55

12-07-2023 14:53:10
broek53
broek53

Aha, dan heeft het op zichzelf dus niks met de Coevordenshuttle te maken.


12-07-2023 18:26:33
geert
geert

En er is volgens mij ook een beperking mbt de stationskap van Lls en dan de kap die in de jaren 80 als eerste gebouwd is. Die mag niet of met zeer beperkte snelheid gepasseerd worden met een goederentrein. Daarom reed de UC Kfh-On in het verleden naar On ook via Amf.


12-07-2023 20:19:12 2
Henk1619
Henk1619
Quote
cuneo56 (12-07-2023 14:49:44):

Bij containers heb je twee types. De Zee/ Highcube containers zijn een stukje hoger dan de standaard containers en komen daardoor op de normale container draagwagens net in de hoogte BuitenProfiel.

Kennelijk is de Dive under bij Weesp daarop niet gebouwd. ( van doortrekking ten noorden van Lelystad en überhaupt goederen treinen was toendertijd geen sprake)

Container treinen zijn daarom in pricipe standaard Buiten Profiel, maar dit is slechts op enkele plekken van het net een probleem, zoals dus bij Weesp.

Van een breedte beperking is dus geen sprake.

Edit: even nagekeken een HC container is 30 cm hoger (2,69 i.t.t. 2.39m)


Een standaard ISO 8'6" container is ook gewoon een zeecontainer, net als de 9'6" high cube. Ik denk dat je je duimstok even moet laten calibreren want de deze containers zijn 2591 mm en 2895 mm hoog, dat scheelt inderdaad een ruime 30 cm.

De enige profiel beperking op de Flevolijn zit bij de perronkap van Almb op spoor FE dus dan mag je richting Lls 6 km linkerspoor gaan rijden (Alm - Almo).


12-07-2023 21:14:03
cuneo56
cuneo56

Inderdaad, ik keek bij de binnenmaten, excuus.


12-07-2023 21:56:04
Edb3
Edb3

Inderdaad zie ik de meeste goederentreinen westwaarts rijden over de Flevolijn. Niettemin komt het een heel enkele keer voor dat vanaf Wp een trein via Lls rijdt, zie deze graantrein in 2015.


12-07-2023 22:44:57
thom
thom

Ja, maar die zal gewoon aan het normale profiel voldoen omdat het geen uitstekende lading heeft ;)


13-07-2023 15:57:32
phantom
phantom

Ik mag hopen dat een container met uitstekende lading,toch wel geweigerd word voordat deze op een containertrein gezet word ;-)
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Zolang iets binnen het gestelde profiel van vrije ruimte blijft dan mag het toch over die lijn heen.
Dat is wat je bedoelt toch ?


13-07-2023 17:43:22
treinhobby
treinhobby

Dit topic heet 'werkzaamheden Apeldoorn' en niet 'goederentreinen op de Flevolijn.'wink

Wat mij opvalt is dat er maar 2x per uur een vervangende bus in de reisplanner staat tussen Apd en Amf.

Mag toch hopen dat, zeker in de spits, dat meer gaat zijn om 4 IC's per uur te vervangen?


13-07-2023 20:32:38
GerritJan
GerritJan

meeste reizigers zullen omreizen via Zwolle. Enkelingen zullen gebruik maken van de bussen Amf-Apd


13-07-2023 20:54:07
martijn
martijn

Nou ja, enkelingen... van de ruim 140.000 inwoners van Apeldoorn werkt nog altijd een groot deel in Amersfoort/de Randstad en ook de dagjesmensen, Schipholgangers e.d. willen wellicht van het traject gebruik maken. Normaliter lopen de intercity's uit het oosten ook pas echt vol in Apeldoon. Dus ondanks de vakantie zullen het wel wat meer dan enkelingen zijn. Desondanks lijkt me een halfuursdienst ook wel redelijk.

Blijft wel zonde dat de bussen half Amersfoort door moeten. Maar ja, de faciliteiten in Stroe zijn opgebroken en Hoevelaken en Barneveld Noord kent NS natuurlijk niet...



Laatst bewerkt door martijn op 13-07-2023 20:55

13-07-2023 21:47:37
seinhuis
seinhuis

Er is geen capaciteit om treinen in Barneveld noord te laten keren (als dat al mogelijk is). Zowel Barneveld noord als Hoevelaken kunnen 4 bakken kwijt. De meeste NS treinen zijn langer.


13-07-2023 22:06:14
DDZ7504
DDZ7504

Twee SNG drietjes zouden er ook passen, want twee FLIRT drietjes passen er ook




DDZ in dienst, ik blij!

13-07-2023 22:12:27
RX7567
RX7567

Waarom het niet mogelijk zou zijn om te keren op Bnn zou ik niet weten. Enkelsporig perron met aan beide kanten een sein en de mogelijkheid om vanaf daar zowel het rechter- als linkerspoor op te gaan. In combinatie met de vermindering van CXX-treinen in de zomer zou het theoretisch nog best mogelijk zijn. Des noods rijd je door naar Bnc (waar vanwege de zomerdienstregeling niet gekruist wordt) en ga je daar keren, daar kan het in ieder geval.

Maar, zouden er geen regels zijn over dat NS geen reizigerstreinen mag rijden naar een Valleilijnstation omdat dat reizigers zou kunnen weghalen bij Connexxion?



Laatst bewerkt door RX7567 op 13-07-2023 22:13

13-07-2023 22:24:33
Muizeneus
Muizeneus

Er is jarenlang planmatig in Bnn gekeerd dus als dat niet kan zou dat recent veranders moeten zijn. Capaciteit op het baanvak zal ook het probleem niet zijn met 2 treinen per uur per richting. Met 4 bakken dubbeldeksmaterieel een halfuurdienst onderhouden zou geen probleem mogen zijn.

Amf .15/45, Bnn .25/55

Bnn .00/30 Amf .10/40

Maar NSR kennende is het grootste probleem waarschijnlijk dat er geen NS-chipkaartpalen op Bnn staan....



Laatst bewerkt door Muizeneus op 13-07-2023 22:25

13-07-2023 22:47:59
DDZ7504
DDZ7504

Die zijn er wel neer te zetten, mobiele incheckpalen worden bij werkzaamheden bijna altijd gebruikt. Ik denk eerder dat Connexxion er zelf een probleem van zou maken, omdat ze in zekere zin ook reizigers tijdelijk aan NS kwijtraken zo.




DDZ in dienst, ik blij!

13-07-2023 23:26:02
Ysbergsla
Ysbergsla

Nog eenvoudiger is om het steigerperron van bijvoorbeeld 't Harde in Stroe neer te leggen. Echter, waar geen wil is..


13-07-2023 23:49:41
thom
thom
Quote
phantom (13-07-2023 15:57:32):

Ik mag hopen dat een container met uitstekende lading,toch wel geweigerd word voordat deze op een containertrein gezet word ;-)
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Zolang iets binnen het gestelde profiel van vrije ruimte blijft dan mag het toch over die lijn heen.
Dat is wat je bedoelt toch ?


Dat is juist de truc, het ging hier over containers (als lading van een wagen) die het standaard profiel van vrije ruimte overschreiden (vandaar; buiten profiel).

En afhankelijk van het traject is er buiten dat standaard profiel met bepaalde regelingen nog wel wat mogelijk :)



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-07-2023 07:35:08
martijn
martijn
Quote
Ysbergsla (13-07-2023 23:26:02):

Nog eenvoudiger is om het steigerperron van bijvoorbeeld 't Harde in Stroe neer te leggen. Echter, waar geen wil is..


Tja, er zal ongetwijfeld een heel goede reden zijn geweest om het perron in Stroe juist te verwijderen...


14-07-2023 09:50:08
gvttreinen
gvttreinen
Quote
DDZ7504 (13-07-2023 22:47:59):

Die zijn er wel neer te zetten, mobiele incheckpalen worden bij werkzaamheden bijna altijd gebruikt. Ik denk eerder dat Connexxion er zelf een probleem van zou maken, omdat ze in zekere zin ook reizigers tijdelijk aan NS kwijtraken zo.


Ik denk dat het niet mag van de concessie want immers, dit is Connexxion terrein!

Hooguit zou NS aan Connexxion kunnen vragen of zij tegen vergoeding een pendeldienst willen opzetten.


14-07-2023 09:53:03
gvttreinen
gvttreinen
Quote
martijn (14-07-2023 07:35:08):
Quote
Ysbergsla (13-07-2023 23:26:02):

Nog eenvoudiger is om het steigerperron van bijvoorbeeld 't Harde in Stroe neer te leggen. Echter, waar geen wil is..


Tja, er zal ongetwijfeld een heel goede reden zijn geweest om het perron in Stroe juist te verwijderen...


In jaren `90 is Stroe gebruikt voor kopmakende reizigerstreinen vanwege werkzaamheden te Amf, Amf - Sto was verbust.


14-07-2023 10:26:05 1
martijn
martijn

In deze eeuw ook nog regelmatig. Zowel bij verbussing Apd - Sto als bij verbussing Amf - Sto. Scheelde toch weer een rit van/naar de A1 door één van beide binnensteden. Perron is eind 2015 verwijderd.


14-07-2023 11:04:21
robbertc
robbertc

Stroe is ook buitendienst tijdens de werkzaamheden Apd.


14-07-2023 15:10:34
bnv
bnv
Quote
martijn (13-07-2023 20:54:07):

Nou ja, enkelingen... van de ruim 140.000 inwoners van Apeldoorn werkt nog altijd een groot deel in Amersfoort/de Randstad en ook de dagjesmensen, Schipholgangers e.d. willen wellicht van het traject gebruik maken. Normaliter lopen de intercity's uit het oosten ook pas echt vol in Apeldoon. Dus ondanks de vakantie zullen het wel wat meer dan enkelingen zijn. Desondanks lijkt me een halfuursdienst ook wel redelijk.

Blijft wel zonde dat de bussen half Amersfoort door moeten. Maar ja, de faciliteiten in Stroe zijn opgebroken en Hoevelaken en Barneveld Noord kent NS natuurlijk niet...


Die bussen hoeven helemaal niet half Amersfoort door. Via de A28, de Stichtse Rotonde, de Daam Fockemalaan en de BW.Laan is er een snelle verbinding zonder dat je door de binnenstad moet.


14-07-2023 17:03:32
martijn
martijn

Ik bedoelde niet letterlijk de binnenstad, maar wel door of langs een flink deel van de stad. En ik weet dat ze tegenwoordig met een enorme boog om Amersfoort heen rijden. Maar ook dat kost tijd.


14-07-2023 17:34:47
treinhobby
treinhobby

Wat is 'tegenwoordig'?

In mei van dit jaar reden ze vanaf het station via de Stadsring en Hogeweg. Vind ik toch redelijk 'dwars door de binnenstad'.


15-07-2023 14:46:47
NS1637
NS1637

Elke chauffeur neemt zijn eigen route. Sommige rijden langs de binnenstad, andere buitenom.


20-07-2023 17:18:31
dvdhoven
dvdhoven

Voor de bussen is in Deventer een lang noodperron gebouwd in de Stationsstraat aan de kant van het park, Compleet met halteborden.

Stationsstraat is afgesloten voor het overige verkeer vanaf het spoorviaduct tot aan het Stationsplein. Fietsers rijden deels door het park.




Dick van den Hoven

20-07-2023 17:40:58
martijn
martijn

Zoals de laatste jaren gebruikelijk wanneer treinvervangend vervoer nodig is.


20-07-2023 19:06:54
anton_
anton_

weer inclusief dat keerpunt gemaakt van tijdelijke verharding ? ( metalen rijplaten waren het de vorige keer )



Laatst bewerkt door anton_ op 20-07-2023 19:07

20-07-2023 19:38:26
timtrein
timtrein

De VSM rijdt in de periode van de werkzaamheden een aangepaste dienstregeling, ze rijden dan twee slagen van Beekbergen naar Dieren en niet naar Apeldoorn.


20-07-2023 21:34:19
mat64Hidde
mat64Hidde

De VSM rijdt tijdens de werkzaamheden inderdaad door naar Dieren maar zodra de werkzaamheden voorbij zijn, komen ze deze zomervakantie niet meer bij Dieren.
Jammer. Behalve bij Terug naar Toen kan je niet de gehele lijn in 1 keer mee maken.frown

Bron: stoomtrein.org


20-07-2023 21:48:19
mat64Hidde
mat64Hidde

En er is door de Stentor nog een filmpje gemaakt over de werkzaamheden: Bij Apd wordt het sporenplan aangepast zodat er meer ruimte ontstaat voor de 17800 en de 7000


20-07-2023 22:17:05
michaben
michaben

Nou ja, dat meer ruimte is niet geheel onbetwist, in het weekend passen de 7000, 17800 en 30400 niet meer tegelijkertijd in Apd met de nieuwe indeling. De 7000 en 30400 moeten dan spoor 2 gaan delen, de 17800 krijgt spoor 3. Hierdoor is de 7000 sinds begin dit jaar in het andere halve uur gelegd richting Aml.


20-07-2023 22:39:49
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik zie niet helemaal in hoe dat een verslechtering is door de nieuwe layout? Je krijgt juist 2 vrije keersporen met voor zover ik kan zien dezelfde mogelijke gelijktijdigheden.

Wel jammer dat de bijsturingsmogelijkheid in westelijke richting verloren gaat. Was spoor 92 aansluiten op 91 niet mogelijk?


20-07-2023 22:59:14
michaben
michaben

Het probleem is dat spoor 3 straks alleen nog maar bereikbaar is door vanaf Apda links te gaan rijden. Dat kon niet ingepast worden in combinatie met de 30400 en 17800 die in het weekend een gelijktijdige aankomst en vertrek hebben en dus beide sporen nodig hebben.


21-07-2023 13:12:33
martijn
martijn
Quote
anton_ (20-07-2023 19:06:54):

weer inclusief dat keerpunt gemaakt van tijdelijke verharding ? ( metalen rijplaten waren het de vorige keer )


Jep. Ondanks dat het busperron nu korter is dan anders en de bussen gewoon bij het busstation een rondje zouden kunnen maken...


24-07-2023 22:55:11
abcde
abcde

Steeds wanneer er werkzaamheden zijn tussen Amf en Dv, dan rijdt de IC-Berlijn via Zwolle. Mooi.

In de richting naar Duitsland stopt deze IC in Zl, terug naar Asd stopt hij niet in Zl. Waarom terug geen stop in Zwolle? Is toch niet overbodig voor reizigers naar Amf en Ut ?


25-07-2023 00:28:06 1
AlexNL
AlexNL

Dat heeft denk ik te maken met spoorcapaciteit in Zwolle. Als ik zo kijk naar de rijtijden van de 14x/24x wanneer deze via Zwolle wordt omgeleid, denk ik dat deze met een stop in de weg zou komen te rijden van de achteroplopende 500/600 richting Almere/Amersfoort.


25-07-2023 00:36:55
Oldskool
Oldskool

700/1800 gaan via Hanzelijn.


25-07-2023 09:00:10
sik214
sik214
Quote
mat64Hidde (20-07-2023 21:34:19):

De VSM rijdt tijdens de werkzaamheden inderdaad door naar Dieren maar zodra de werkzaamheden voorbij zijn, komen ze deze zomervakantie niet meer bij Dieren.
Jammer. Behalve bij Terug naar Toen kan je niet de gehele lijn in 1 keer mee maken.frown

Bron: stoomtrein.org


Op de door jouw gelinkte bron is de blauwe dienstregeling al op 8 augustus weer van kracht, daar zit "Dieren" gewoon weer in het pakket!


25-07-2023 09:23:44
sigma
sigma
Quote
AlexNL (25-07-2023 00:28:06):

Dat heeft denk ik te maken met spoorcapaciteit in Zwolle. Als ik zo kijk naar de rijtijden van de 14x/24x wanneer deze via Zwolle wordt omgeleid, denk ik dat deze met een stop in de weg zou komen te rijden van de achteroplopende 500/600 richting Almere/Amersfoort.


De IC Berlijn komt om .02 aan in Zwolle aan de rijtijden te zien. Dan zit je net voor de Sprinter naar Lelystad die om .07 vertrekt. Een stop past dan wel. Wellicht zit het probleem rond Almere.


25-07-2023 10:00:10
mvanuden
mvanuden
Quote
sik214 (25-07-2023 09:00:10):
Quote
mat64Hidde (20-07-2023 21:34:19):

De VSM rijdt tijdens de werkzaamheden inderdaad door naar Dieren maar zodra de werkzaamheden voorbij zijn, komen ze deze zomervakantie niet meer bij Dieren.
Jammer. Behalve bij Terug naar Toen kan je niet de gehele lijn in 1 keer mee maken.frown

Bron: stoomtrein.org


Op de door jouw gelinkte bron is de blauwe dienstregeling al op 8 augustus weer van kracht, daar zit "Dieren" gewoon weer in het pakket!


Nope. Ik weet niet waar je naar kijkt, maar de Blauwe dienstregeling gaat toch echt maar tot Eerbeek.



25-07-2023 11:18:49
sik214
sik214

Nou gewoon bij de blauwe dienstregeling:

Blauwe dienstregeling – VSM – Stap in en reis mee! (stoomtrein.org)

Niet op Apeldoorn kijken, maar op Beekbergen middag. Oftewel ochtendrit is Bbg-Apd-Ebk-Bbg-Apd-Bbg, middagrit is Bbg-Dr-Bbg.


25-07-2023 12:05:35
mvanuden
mvanuden
Quote
sik214 (25-07-2023 11:18:49):

Nou gewoon bij de blauwe dienstregeling:

Blauwe dienstregeling – VSM – Stap in en reis mee! (stoomtrein.org)

Niet op Apeldoorn kijken, maar op Beekbergen middag. Oftewel ochtendrit is Bbg-Apd-Ebk-Bbg-Apd-Bbg, middagrit is Bbg-Dr-Bbg.


Excuses! Voor "normale" toeristen is een rit Apd-Dr blijkbaar niet interessant (terug kan dit overigens niet).


27-07-2023 19:17:10
GerritJan
GerritJan

Weet iemand over welke sporen de icb morgen in Zwolle gaat vanuit Deventer richting Amsterdam?


27-07-2023 20:52:41
martijn
martijn
Quote
mvanuden (25-07-2023 12:05:35):
Quote
sik214 (25-07-2023 11:18:49):

Nou gewoon bij de blauwe dienstregeling:

Blauwe dienstregeling – VSM – Stap in en reis mee! (stoomtrein.org)

Niet op Apeldoorn kijken, maar op Beekbergen middag. Oftewel ochtendrit is Bbg-Apd-Ebk-Bbg-Apd-Bbg, middagrit is Bbg-Dr-Bbg.


Excuses! Voor "normale" toeristen is een rit Apd-Dr blijkbaar niet interessant (terug kan dit overigens niet).


Klopt, de VSM is echt georrienteerd op Beekbergen, daar zitten natuurlijk ook de meeste vakantieparken omheen. Dus het is ook een rit van en naar dat station. De 'historische driehoek' Apeldoorn - Dieren, met de boot over de IJssel - Zutphen - en dan dieselend naar Apeldoorn wordt al jaren niet meer aangeboden.


27-07-2023 22:05:38
train85
train85
Quote
GerritJan (27-07-2023 19:17:10):

Weet iemand over welke sporen de icb morgen in Zwolle gaat vanuit Deventer richting Amsterdam?


Vaak 1 of 3.


28-07-2023 07:15:48
martijn
martijn

Beetje uit de richting, maar 6 is ook een optie. Toevallig gezien vorige week.


29-07-2023 08:15:46
mattie2
mattie2

11 heb ik ook meegemaakt.


01-08-2023 10:31:51
anton_
anton_

Het viel mij afgelopen week op dat de trein naar Winterswijk in Zutphen van spoor 1b vertrekt. Is er nog overwogen om de trein van spoor 2a te laten vertrekken ? Ik zag afgelopen week mensen in de trein uit Roosendaal met een fiets uitstappen, de trap aflopen ( lift was een aantal weken kapot op spoor 2/3 ) en met fiets en al de trap richting spoor 1b op lopen. Was allemaal niet nodig geweest als spoor 2a was gebruiken voor de trein van/naar Winterswijk.



Laatst bewerkt door anton_ op 01-08-2023 10:33

01-08-2023 11:10:16
sjoerd
sjoerd

Vertrek van spoor 2 te Zutphen zou misschien kunnen, maar aankomst misschien weer niet; is spoor 2 niet voor de boemel naar Hengelo/Oldenzaal omdat daarvan/daarop meer overstappers zijn?

Heeft ook niet echt met dit draadje over Apeldoorn te maken, toch?



Laatst bewerkt door sjoerd op 01-08-2023 11:11

01-08-2023 11:11:25
AlexNL
AlexNL

2a wordt normaal gebruikt door de trein Zutphen - Apeldoorn, ik denk dat men bewust het patroon niet heeft aangepast omdat gewoontedieren anders hun trein naar Winterswijk kwijt zijn smiley


01-08-2023 11:17:39
martijn
martijn

Met de kanttekening dat die gewoontedieren inderdaad vaak op 1b te vinden zijn wanneer de naar Winterswijk juist van spoor 3 vertrekt (in het weekend). Het zou in dat geval al schelen als Arriva weer perron-informatie op de vertrekstaten vermeldt...


01-08-2023 14:04:34
henri1972
henri1972

Vertrekstaten? Dat zijn toch die dingen die nooit kloppen omdat de vervoerder om de één of andere reden weer eens een andere drg rijdt? ;)

M.a.w.: Gewoon kijken op de digitale borden. Deze zijn betrouwbaarder, dus Arriva doet het eigenlijk goed door er geen spoornummers bij te zetten op de vertrekstaten.


01-08-2023 14:32:18
martijn
martijn

Met daar weer de kanttekening bij dat de trein naar Winterswijk in Zp pas laat op de borden verschijnt omdat er een hele reeks treinen vlak daarvoor vertrekt en net te weinig regels op dat ene scherm beschikbaar zijn. En mensen zo dus toch maar 'uit gewoonte' naar 1b lopen.

Als ik in Zp ben, zie ik altijd wel verdwaalde reizigers op 1b...



Laatst bewerkt door martijn op 01-08-2023 14:33

01-08-2023 17:16:06
sjoerd
sjoerd

Goed, maar dit draadje gaat dus over de werkzaamheden te Apeldoorn. En de vraag ging over Zutphen. En die vraag is nog niet beantwoord, maar dat mag dan elders.


01-08-2023 17:19:15
martijn
martijn

Dan moet wel even de topictitel aangepast worden, die is vandaag verlopen wink


01-08-2023 19:26:53
train85
train85

Start je een nieuwe topic over Zutphen.


01-08-2023 19:40:55
martijn
martijn

Denk eerder dat augustus toevoegen of juli verwijderen uit de titel meer helpt om de topictitel kloppen te krijgen.



Laatst bewerkt door martijn op 01-08-2023 19:42

01-08-2023 20:03:23
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
sjoerd (01-08-2023 17:16:06):

Goed, maar dit draadje gaat dus over de werkzaamheden te Apeldoorn. En de vraag ging over Zutphen. En die vraag is nog niet beantwoord, maar dat mag dan elders.


Het geval is dat dankzij de werkzaamheden bij Apeldoorn - welke nu plaatsvinden - de trein naar Winterswijk in Zutphen beter van een ander perron zou kunnen vertrekken.


09-08-2023 20:12:22 1
treinhobby
treinhobby

De werkzaamheden zouden klaar moeten zijn, maar er is nog een hoop restwerk te doen...

De nieuwe spoornummerborden en CTA ontbreken nog op spoor 2. Staat nu een tijdelijk (niet werkend) scherm.

In de tunnel zijn de borden met 'trap op voor spoor 3 en 4' vervangen voor borden met 'trap op voor spoor 2 en 4'. Met een A4 papiertje is 'spoor 3' ook weer toegevoegd.

De gele vertrekstaten zijn niet vervangen voor exemplaren waarop de Sprinter vanaf spoor 2 vertrekt.

Langs het spoor liggen diverse, wel aangesloten, gele ProRail paaltjes.

Wat verder opvalt is een wat vreemde plaatsing van de snelheidsborden.

Bij spoor 1 staat richting Amf bij het sein 32 bord 8 en dan 100 meter verderop 13.
Verderop staat, waar tot de werkzaamheden het van 3 naar 2 sporen ging, weer 13.
Wat opvalt is dat ook pas vanaf daar snelheid gemaakt wordt. Onbekendheid, TimTim, of wat anders??

Verder staat op spoor 4 richting Amf bij sein 32 bordje 8 en dan iets verder op links van dat spoor, dus rechts voor spoor 111 weer een 8. Nu lijkt dus dat bord voor spoor 111 te zijn wat na een paar honderd meter een stookblok heeft.

De overweg bij de Prinses Beatrixlaan is omgebouwd van 3 naar 2 sporen, maar heeft de mechanische overwegbellen behouden. Tevens zijn de bovenleiding portalen op dat stuk blijven staan voor de originele 3 sporen. En dus niet vervangen voor kleinere.

Tot slot heeft Omroep Gelderland nog een wat artikelen geplaatst dat het oude ballast (met kwartsstof) is opgeslagen in een woonwijk langs de VSM lijn.

Artikel 1

Artikel 2

Artikel 3


10-08-2023 08:02:44
anton_
anton_

wat ik me nog afvroeg. Hoe ging dat de afgelopen weken met de prijzen?

Voor de werkzaamheden kon iemand van Vorden naar Amersfoort reizen met check in/check uit in Apeldoorn.

Tijdens de werkzaamheden kon iemand van Vorden naar Amersfoort reizen met check in/check uit in Zutphen ( omreisroute via Zwolle ).

Was dat dan twee keer dezelfde prijs, of mocht je tijdens de werkzamheden de langere route Vorden-Zutphen-Deventer-Apedoorn-Amersfoort betalen ?


10-08-2023 08:59:47
henri1972
henri1972

Lijkt me dat je Zutphen- Devener- Apeldoorn betaald. Je checkt namelijk om in Zutphen van Arriva naar NS. De korsten NS route van Zp naar Amf is via Dv-Apd werkzaamheden of niet.


10-08-2023 11:41:24
broek53
broek53
Quote
treinhobby (09-08-2023 20:12:22):

De werkzaamheden zouden klaar moeten zijn, maar er is nog een hoop restwerk te doen...

De nieuwe spoornummerborden en CTA ontbreken nog op spoor 2. Staat nu een tijdelijk (niet werkend) scherm.

In de tunnel zijn de borden met 'trap op voor spoor 3 en 4' vervangen voor borden met 'trap op voor spoor 2 en 4'. Met een A4 papiertje is 'spoor 3' ook weer toegevoegd.

De gele vertrekstaten zijn niet vervangen voor exemplaren waarop de Sprinter vanaf spoor 2 vertrekt.

Langs het spoor liggen diverse, wel aangesloten, gele ProRail paaltjes.

Wat verder opvalt is een wat vreemde plaatsing van de snelheidsborden.

Bij spoor 1 staat richting Amf bij het sein 32 bord 8 en dan 100 meter verderop 13.
Verderop staat, waar tot de werkzaamheden het van 3 naar 2 sporen ging, weer 13.
Wat opvalt is dat ook pas vanaf daar snelheid gemaakt wordt. Onbekendheid, TimTim, of wat anders??

Verder staat op spoor 4 richting Amf bij sein 32 bordje 8 en dan iets verder op links van dat spoor, dus rechts voor spoor 111 weer een 8. Nu lijkt dus dat bord voor spoor 111 te zijn wat na een paar honderd meter een stookblok heeft.

De overweg bij de Prinses Beatrixlaan is omgebouwd van 3 naar 2 sporen, maar heeft de mechanische overwegbellen behouden. Tevens zijn de bovenleiding portalen op dat stuk blijven staan voor de originele 3 sporen. En dus niet vervangen voor kleinere.

Snelheidsborden zoals je die beschrijft, staan conform ontwerp. Daar is inhoudelijk ook niets mis mee, zover ik kan zien. Het snelheidsbord 8 links van het verlengde van spoor 4 dat aangezien zou kunnen worden voor een bord langs spoor 111 lijkt mogelijk dubieus (ik weet niet hoe groot de spoorafstand is), maar daarbij moet je bedenken dat rijwegen naar spoor 111 alleen met Geel Flikker ingesteld kunnen worden en dat onderdrukt elk snelheidsbord dat je tegen zou kunnen komen.
Bovenleidingportalen inkorten gebeurt al decennia lang niet als er geen noodzaak toe is. De ware spoorvorser kan daaraan herkennen waar tot tientallen jaren geleden een of twee zijsporen e.d. hebben gelegen.


08-09-2023 07:37:05 1
treinhobby
treinhobby

Sinds de ombouw lijkt er iets niet te kloppen met de ATB.

Ondanks dat je, volgens de borden, met 130 vanaf spoor 1 richting Amf mag, kan dat blijkbaar niet.

Al meerdere keren een ATB ingreep gehad nabij het punt waar het 'vroeger' van 3 naar 2 sporen ging.

Zit er daar iets fout dat je maar 60 mag??


08-09-2023 08:11:08 1
mtlx
mtlx

Er zit daar tweemaal een onterechte ATB terugval naar 40 km/u. Als de machinist daar niet snel genoeg op reageert dan staat de trein inderdaad stil.


18-09-2023 10:02:16
Muizeneus
Muizeneus

Quote


gvttreinen (18-09-2023 09:20:06):

Quote
martijn (18-09-2023 09:12:22):

Best lastig nu spoor 2 en 3 doodlopen...


Klopt, omdat de IC`s zo ongeveer in Apd met elkaar kruisen krijg je dus vertragingen omdat nu de een op de ander moet wachten

Waarom is er eigenlijk voor gekozen om spoor 2 niet alsnog westwaarts door te trekken? Was mi redelijk eenvoudig geweest en had de gevolgen van storingen als deze voorkomen


18-09-2023 10:06:06
michaben
michaben

Dat had weinig uitgemaakt want spoor 2 wordt op moment dat beide IC's in Apd zijn bezet gehouden door de kerende 7000.


18-09-2023 10:11:07
Muizeneus
Muizeneus

Dan had de 7000 toch op 104 (spoor 4) kunnen keren?



Laatst bewerkt door Muizeneus op 18-09-2023 10:11

18-09-2023 10:11:31
sjoerd
sjoerd
Quote
mtlx (08-09-2023 08:11:08):

Er zit daar tweemaal een onterechte ATB terugval naar 40 km/u. Als de machinist daar niet snel genoeg op reageert dan staat de trein inderdaad stil.


Een terugval naar 40 km/h is feitelijk het wegvallen van de ATB-code, want code 40 wordt niet gegeven. Daarop reageert de machinist met kwiteren, laten merken dat hij/zij alert is, en door regelmatig te kwiteren kun je met V max = 40 km/h doorrijden. Maar dat zal hierboven wel bedoeld zijn. Stations met alleen 40 km/h gebied hebben geen ATB-code, zoals Amsterdam CS, Deventer en Hengelo, en kenden aanvankelijk ook nauwelijks of geen hoge seinen. Van dit laatste is men later teruggekomen, maar deze hoge seinen zullen dan meestal maximaal groen knipper (= 40 km/h) tonen.

Uiteraard had in Apeldoorn doorlopend code 130 van toepassing geweest, voor vertrek van spoor 1.



Laatst bewerkt door sjoerd op 18-09-2023 10:13

18-09-2023 10:21:45
mtlx
mtlx

Kwiteren is iets dat al heel lang niet meer gedaan wordt.

Op het moment dat de ATB-code wegvalt zal de machinist binnen enkele seconden een remming in moeten zetten die voldoet aan het ATB-remcriterium als er sneller wordt gereden dan 40 km/u. Zolang er onder de 40 km/u gereden wordt hoeft er verder niets gedaan te worden voor de ATB. Wel moet de machinist overgaan op zgn 'Rijden op zicht' tot het eerstvolgende hoofdsein, zelfs als de ATB-code weer terugkomt. Dit omdat de reden van het wegvallen van de code over het algemeen niet bekend is, dus moet er van het ergste uitgegaan worden (bijvoorbeeld dat iemand een kortsluitkabel geplaatst vanwege een ongeval).


18-09-2023 11:27:58
sjoerd
sjoerd

Dank voor de aanvulling. Ik heb al veel te lang geen cabinerit meegemaakt. wink

Gelukkig is intussen niet alles veranderd.


18-09-2023 17:57:22
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
mtlx (18-09-2023 10:21:45):

Kwiteren is iets dat al heel lang niet meer gedaan wordt.

Op het moment dat de ATB-code wegvalt zal de machinist binnen enkele seconden een remming in moeten zetten die voldoet aan het ATB-remcriterium als er sneller wordt gereden dan 40 km/u. Zolang er onder de 40 km/u gereden wordt hoeft er verder niets gedaan te worden voor de ATB. Wel moet de machinist overgaan op zgn 'Rijden op zicht' tot het eerstvolgende hoofdsein, zelfs als de ATB-code weer terugkomt. Dit omdat de reden van het wegvallen van de code over het algemeen niet bekend is, dus moet er van het ergste uitgegaan worden (bijvoorbeeld dat iemand een kortsluitkabel geplaatst vanwege een ongeval).


Ik hoorde een tijdje geleden een machinist van NS zeggen dat rijden op zicht niet meer hoeft, alleen rekenen op stop bij volgende sein. Was volgens mij ergens in 2022 veranderd. Kan een machinist hier dat bevestigen?


18-09-2023 18:04:58
MasterE
MasterE

Nee, bevestigen zal niet gaan.




Mcn Asd

18-09-2023 19:12:32 1
mtlx
mtlx

Citaat uit het huidige handboek (september 2023), artikel 13.6:

Valt het ATB-cabinesein terug naar 'geel' of '40 km/h'? [..]

- Ga zo snel mogelijk 'rijden op zicht'.

- Meld een onterechte codewisseling als een ATB-storing bij de treindienstleider.

U blijft 'rijden op zicht' tot het eerstvolgende voor u geldende hoofdsein.


18-09-2023 20:21:15
Rsb
Rsb

Lijkt me dat daar geen speld tussen is te krijgen


18-09-2023 20:32:05
Dionysusnu
Dionysusnu

Nee, inderdaad. Dank voor de reacties, ik zal eens terugzoeken waar ik het gezien heb en verkeerd onthouden of zo.

Edit: Heb het gevonden, en was inderdaad een kwestie verkeerd onthouden. Het ging over verder rijden na ongepland stilstaan, zoals in deze cabinerit uitgelegd.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 19-09-2023 02:41

18-09-2023 21:15:07 1
cuneo56
cuneo56
Quote
sjoerd (18-09-2023 10:11:31):

. Stations met alleen 40 km/h gebied hebben geen ATB-code, zoals Amsterdam CS, Deventer en Hengelo, en kenden aanvankelijk ook nauwelijks of geen hoge seinen. Van dit laatste is men later teruggekomen, maar deze hoge seinen zullen dan meestal maximaal groen knipper (= 40 km/h) tonen.


Een hoog sein kan daar best "gewoon" groen tonen, de lokaal geldige snelheid van 40 gaat daarbij voor.


18-09-2023 22:27:21 1
Muizeneus
Muizeneus
Quote
mtlx (18-09-2023 19:12:32):

Citaat uit het huidige handboek (september 2023), artikel 13.6:

Valt het ATB-cabinesein terug naar 'geel' of '40 km/h'? [..]

- Ga zo snel mogelijk 'rijden op zicht'.


Die formulering is toch wat dubbelzinnig, met een ICNG moet je dan dus 200 km/h gaan rijden en intussen goed naar buiten kijken ?!cheeky


18-09-2023 23:00:47
sjoerd
sjoerd
Quote
cuneo56 (18-09-2023 21:15:07):
Quote
sjoerd (18-09-2023 10:11:31):

. Stations met alleen 40 km/h gebied hebben geen ATB-code, zoals Amsterdam CS, Deventer en Hengelo, en kenden aanvankelijk ook nauwelijks of geen hoge seinen. Van dit laatste is men later teruggekomen, maar deze hoge seinen zullen dan meestal maximaal groen knipper (= 40 km/h) tonen.


Een hoog sein kan daar best "gewoon" groen tonen, de lokaal geldige snelheid van 40 gaat daarbij voor.


Ja, dat meld ik ook om 10:11 uur. Maar ik herinner me nog goed dat de hoge seinen aan de westzijde van Eindhoven vroeger altijd groen knipper toonden voor vertrek door de wisselstraat naar Boxtel.


18-09-2023 23:27:32
Dionysusnu
Dionysusnu

Nog steeds wink


19-09-2023 07:18:21
seinhuis
seinhuis
Quote
cuneo56 (18-09-2023 21:15:07):
Quote
sjoerd (18-09-2023 10:11:31):

. Stations met alleen 40 km/h gebied hebben geen ATB-code, zoals Amsterdam CS, Deventer en Hengelo, en kenden aanvankelijk ook nauwelijks of geen hoge seinen. Van dit laatste is men later teruggekomen, maar deze hoge seinen zullen dan meestal maximaal groen knipper (= 40 km/h) tonen.


Een hoog sein kan daar best "gewoon" groen tonen, de lokaal geldige snelheid van 40 gaat daarbij voor.


Rhenen, Utrecht Maliebaan, Den Haag CS spoor 7, Amsterdam CS spoor 10C en 13C, Leeuwarden spoor 6B, Groningen spoor 7 en 8, Alphen aan den Rijn spoor 4, Maastricht spoor 3 en 4A en veel inrijders Allemaal vast-groen en toch 40 km/u.

* Het overzicht is niet compleet.

Dat terwijl sein 90 op spoor 22 in Amersfoort wel ten hoogste groen knipper toont. Waarom hiervoor gekozen is is mij een raadsel.


19-09-2023 08:26:28
treinfan
treinfan

Correct me if I'm wrong: Bij groen seinbeeld mag de snelheid verhoogd worden waar de baanvaksnelheid/lokale maximumsnelheid omhoog gaat. Bij groen knipper mag de snelheid van 40km/h niet verhoogd worden tot het volgende sein, dus niet bij een snelheidsbord als die er staat voor het volgende sein.



Laatst bewerkt door treinfan op 19-09-2023 09:39

19-09-2023 08:53:12
michaben
michaben

Dat klopt niet, snelheid mag bij alle groenvarianten verhoogd worden na een snelheidsbord. Indien er een snelheidsbord op de rijweg staat wordt groen knipper dan ook vervangen door geel met cijfer om het snelheidsbord te onderdrukken.

De precieze reden waarom men soms kiest voor een variabele snelheidsbeperking ipv een vaste weet ik niet, maar het kan te maken hebben met dat de ontwerpvoorschriften het combineren van een snelheidsverminderingsbord en een doorgaande remming (geel met knipperend cijfer) als ongewenst bestempeld heeft, net als het plaatsen van dit bord bij een lichtsein voor een perron of gevaarpunt.



Laatst bewerkt door michaben op 19-09-2023 08:57

19-09-2023 08:57:51
sjoerd
sjoerd

Het maakt qua ontwerpvoorschriften wellicht ook nog uit of er kort na de wissels een beter seinbeeld getoond kan worden, of dat het eerste bloksein pas volgt na honderden meters of zelfs een kilometer. Kortom: er zijn nogal wat verschillende situaties aanwezig.


19-09-2023 09:55:52
mtlx
mtlx
Quote
Muizeneus (18-09-2023 22:27:21):
Quote
mtlx (18-09-2023 19:12:32):

Citaat uit het huidige handboek (september 2023), artikel 13.6:

Valt het ATB-cabinesein terug naar 'geel' of '40 km/h'? [..]

- Ga zo snel mogelijk 'rijden op zicht'.


Die formulering is toch wat dubbelzinnig, met een ICNG moet je dan dus 200 km/h gaan rijden en intussen goed naar buiten kijken ?!cheeky


'Rijden op zicht' is een term (vandaar dat deze ook tussen aanhalingstekens staat). Dit betekent dat er maximaal 40 km/u gereden mag worden, of zoveel minder als nodig is om op elk punt waar een belemmering voor verder rijden aanwezig is te kunnen stoppen. Bij nacht en/of slecht zicht kan dit dus ook stapvoets zijn.

Uiteraard nog los van het feit dat je met ATB nooit 200 gaat kunnen rijden, en al helemaal niet op het moment dat de ATB ook 40 km/u afdwingt vanwege de weggevallen baancode.


20-09-2023 17:25:42
thom
thom
Quote
seinhuis (19-09-2023 07:18:21):
Quote
cuneo56 (18-09-2023 21:15:07):
Quote
sjoerd (18-09-2023 10:11:31):

. Stations met alleen 40 km/h gebied hebben geen ATB-code, zoals Amsterdam CS, Deventer en Hengelo, en kenden aanvankelijk ook nauwelijks of geen hoge seinen. Van dit laatste is men later teruggekomen, maar deze hoge seinen zullen dan meestal maximaal groen knipper (= 40 km/h) tonen.


Een hoog sein kan daar best "gewoon" groen tonen, de lokaal geldige snelheid van 40 gaat daarbij voor.


Rhenen, Utrecht Maliebaan, Den Haag CS spoor 7, Amsterdam CS spoor 10C en 13C, Leeuwarden spoor 6B, Groningen spoor 7 en 8, Alphen aan den Rijn spoor 4, Maastricht spoor 3 en 4A en veel inrijders Allemaal vast-groen en toch 40 km/u.

* Het overzicht is niet compleet.

Dat terwijl sein 90 op spoor 22 in Amersfoort wel ten hoogste groen knipper toont. Waarom hiervoor gekozen is is mij een raadsel.


Ik weet niet of je het begrip 'inrijder' nou goed begrijpt, maar de inrijder van Utrecht Maliebaan zal nimmer groen tonen, je rijdt na het sein namelijk direct op een juk af.

Daardoor is het beste seinbeeld wat het sein jou daar kan tonen geel.



Laatst bewerkt door thom op 20-09-2023 17:27

20-09-2023 18:28:52 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Er staat 'en veel inrijders', in de geschetste situaties met praktisch louter kopsporen wordt uiteraard het uitrijsein bedoeld..