Opvallende dingen 5 juni
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
05-06-2023 02:24:29
mat64Hidde
mat64Hidde

Volgens treinposities is het de bedoeling dat de 452 (European Sleeper naar Brussel) via Emmerich - Utrecht - Amsterdam rijdt. Ik ben benieuwd of de storing van gisteren op tijd is afgelopen voor deze er langs moet.

De 453 gaat wel de gebruikelijke route via Amsterdam - Deventer - Bad Bentheim



Laatst bewerkt door bart84 op 05-06-2023 10:11
 

05-06-2023 04:43:55
henri1972
henri1972

Storing op Asd is verlengd tot 9.00 uur. Is een aardige soap aan het worden zo.

Zoals t er nu uitziet rijdt de 3000 Nm-Ut en 3100 Nm-Ed. Kan er ook iemand regelen dat de 3000 op Klp gaat stoppen?



Laatst bewerkt door henri1972 op 05-06-2023 04:52
 

05-06-2023 05:55:47
rogierdegr
rogierdegr

Hoe is het vredesnaam mogelijk dat deze storing zo lang duurt. Vergeet niet dat dit niet de eerste 'meltdown' van dit jaar is. Verder waarom functioneert het backup systeem voor de zoveelste keer niet.

Ik blijf hwt vreemd dat dit storing elke keer voorkomen bij het spoor, terwijl in de luchtvaart de luchtverkeersleiding doorgaans NOOIT uitvalt.

 

05-06-2023 05:57:15
BVisser
BVisser
Quote
mat64Hidde (05-06-2023 02:24:29):

Volgens treinposities is het de bedoeling dat de 452 (European Sleeper naar Brussel) via Emmerich - Utrecht - Amsterdam rijdt. Ik ben benieuwd of de storing van gisteren op tijd is afgelopen voor deze er langs moet.

De 453 gaat wel de gebruikelijke route via Amsterdam - Deventer - Bad Bentheim


Volgens treinposities.nl vanaf Emmerich-Utrecht meteen naar Rotterdam.

 


05-06-2023 06:22:16 1
diesels
diesels

Opvallend, net als gisteren, wordt niet gewoon gezegd dat er geen tvk rond Asd is, maar worden de trajecten afzonderlijk genoemd. BEHALVE Asd-Ut. Waarom toch en waarom heeft nog niemand kunnen aanpassen dat er ook naar Ut niks rijdt? Op de schermen staat dat er geen treinen rijden Asd-Zdm en Asd... ook weer zo wonderlijk om dan specifiek een traject er apart bij te noemen, alsof het tweede het eerste niet al omvat. Het lijkt soms wel alsof er nul controle is op wat er naar buiten wordt gecommuniceerd en dat feedback 'van de wekvloer' nimmer de afdeling bereikt die daadwerkelijk wat kan wijzigen.



Laatst bewerkt door diesels op 05-06-2023 06:41
 

05-06-2023 06:23:12
henri1972
henri1972

3000 ri Ut stopt inmiddels op Klp. Nu de 3000 naar Nm nog ....

 

05-06-2023 06:33:40
b2py
b2py
Quote
rogierdegr (05-06-2023 05:55:47):

Hoe is het vredesnaam mogelijk dat deze storing zo lang duurt. Vergeet niet dat dit niet de eerste 'meltdown' van dit jaar is. Verder waarom functioneert het backup systeem voor de zoveelste keer niet.

Ik blijf hwt vreemd dat dit storing elke keer voorkomen bij het spoor, terwijl in de luchtvaart de luchtverkeersleiding doorgaans NOOIT uitvalt.


Ze hebben de oorzaak van de storing nog niet gevonden?

 

05-06-2023 06:45:21
gvttreinen
gvttreinen
Quote
diesels (05-06-2023 06:22:16):

Opvallend, net als gisteren, wordt niet gewoon gezegd dat er geen tvk rond Asd is, maar worden de trajecten afzonderlijk genoemd. BEHALVE Asd-Ut. Waarom toch en waarom heeft nog niemand kunnen aanpassen dat er ook naar Ut niks rijdt? Op de schermen staat dat er geen treinen rijden Asd-Zdm en Asd... ook weer zo wonderlijk om dan specifiek een traject er apart bij te noemen, alsof het tweede het eerste niet al omvat. Het lijkt soms wel alsof er nul controle is op wat er naar buiten wordt gecommuniceerd en dat feedback 'van de wekvloer' nimmer de afdeling bereikt die daadwerkelijk wat kan wijzigen.


Er staat wel 'geen treinen Ut - Bkl' maar idd niet algemeen de Utrechtse lijn genoemd terwijl deze praktisch geheel onder Post Asd valt (postgrens ligt tussen Ut en Utzl)

 

05-06-2023 06:48:38 4
AlexNL
AlexNL
Quote
diesels (05-06-2023 06:22:16):

Opvallend, net als gisteren, wordt niet gewoon gezegd dat er geen tvk rond Asd is, maar worden de trajecten afzonderlijk genoemd. BEHALVE Asd-Ut. Waarom toch en waarom heeft nog niemand kunnen aanpassen dat er ook naar Ut niks rijdt? Op de schermen staat dat er geen treinen rijden Asd-Zdm en Asd... ook weer zo wonderlijk om dan specifiek een traject er apart bij te noemen, alsof het tweede het eerste niet al omvat. Het lijkt soms wel alsof er nul controle is op wat er naar buiten wordt gecommuniceerd en dat feedback 'van de wekvloer' nimmer de afdeling bereikt die daadwerkelijk wat kan wijzigen.


De informatie klopt ook niet, het klinkt alsof het alleen Amsterdam Centraal treft. Maar dat is niet zo.

Vanaf Schiphol Airport rijdt niets. Vanaf Amsterdam Zuid rijdt niets. Op de Flevolijn rijdt niets. En de Hanzelijn is beperkt tot Dronten - Zwolle.

Het is echt heel, heel erg slecht geregeld. Communicatie is onvolledig en misleidende, reizigerszorg is nihil. Om je voor te schamen.

 

05-06-2023 06:53:11
mren
mren

En waarom zou er geen pendeldienst.mogelijk zijn? Ik neem aan dat seinen en overwegen het gewoon doen, alle wissels in een bepaalde stand liggen en er spanning op de bovenleiding staat. Één trein per uur in de richtingen Leiden, Utrecht, Amersfoort en Zwolle moet toch wel te organiseren zijn?

 

05-06-2023 07:00:48
gvttreinen
gvttreinen

Je weet niet in welke stand de wissels liggen, je hebt hier geen controle over.

 

05-06-2023 07:03:36
diesels
diesels

Het is opvallend rustig in de treinen en op de perrons, ook die niets met Asd te maken hebben. Het lijkt wel alsof men vandaag massaal het treinreizen überhaupt niet vertrouwt. Geeft ook wel aan hoe ver het gekomen is...

 

05-06-2023 07:06:20
AlexNL
AlexNL
Quote
gvttreinen (05-06-2023 07:00:48):

Je weet niet in welke stand de wissels liggen, je hebt hier geen controle over.


Precies, de enige manier om dit veilig te doen is door alle wissels te gaan klemmen en machinisten volgens telefonische opdrachten te laten rijden.

Bij een kleine post is dat te doen, maar bij een bediengebied met de grootte en complexiteit van post Amsterdam is dat geen doen.



Laatst bewerkt door AlexNL op 05-06-2023 07:06
 

05-06-2023 07:09:23
mren
mren
Quote
diesels (05-06-2023 07:03:36):

Het is opvallend rustig in de treinen en op de perrons, ook die niets met Asd te maken hebben. Het lijkt wel alsof men vandaag massaal het treinreizen überhaupt niet vertrouwt. Geeft ook wel aan hoe ver het gekomen is...


Gelukkig is er veel mogelijk qua thuiswerken, anders is het verkeer op de weg straks een drama.

 

05-06-2023 07:26:47
henri1972
henri1972

ICE 121 rijdt niet. Reden is de storing in Asd maar ik vraag mij af waar het mat van de 122, 224 en 120 van gisteren zijn gebleven? Die konden niet naar Asd dus moeten elders zijn toch?

 

05-06-2023 07:28:33
gvttreinen
gvttreinen

ES 452 om 7.26 Ut binnengelopen spoor 9, tracte LNS 186 455.

 

05-06-2023 07:28:36
robert5591
robert5591
Quote
AlexNL (05-06-2023 07:06:20):
Quote
gvttreinen (05-06-2023 07:00:48):

Je weet niet in welke stand de wissels liggen, je hebt hier geen controle over.


Precies, de enige manier om dit veilig te doen is door alle wissels te gaan klemmen en machinisten volgens telefonische opdrachten te laten rijden.

Bij een kleine post is dat te doen, maar bij een bediengebied met de grootte en complexiteit van post Amsterdam is dat geen doen.


Ik kreeg uit een krantenbericht juist de indruk dat juist die communicatie verkeersleiding - machinist weer eens het probleem is

 

05-06-2023 07:57:59
geert
geert
Quote
henri1972 (05-06-2023 07:26:47):

ICE 121 rijdt niet. Reden is de storing in Asd maar ik vraag mij af waar het mat van de 122, 224 en 120 van gisteren zijn gebleven? Die konden niet naar Asd dus moeten elders zijn toch?


De 122 is gisteren bij het in gaan van de tweede meltdown rond 20.15 uur gestrand tussen Ut en Asd. De 224 en 120 hebben in ieder geval Ut niet gehaald. Gezien het feit dat de 225 gaat starten in Ah met twee stellen denk ik dat die stellen in of rond Ah overnacht hebben

 

05-06-2023 08:00:44
AlexNL
AlexNL
Quote
robert5591 (05-06-2023 07:28:36):

Ik kreeg uit een krantenbericht juist de indruk dat juist die communicatie verkeersleiding - machinist weer eens het probleem is


Wat ik heb begrepen is dat de uitval lag bij het subsysteem 'procesleiding', waarmee treindienstleiders routes kunnen instellen. En kunnen opvolgen in welke secties treinen rijden.

 

05-06-2023 08:04:10 1
DDZ7504
DDZ7504

Het is ondertussen ook een lijst van jewelste aan bijzondere inzetten vandaag. Een klein overzicht;

8827 / 6027 met FLIRT 2513 (zonder panto te verspelen als 8816 dit keer)

3027 Hdr-Amr met SLT 2614

6020 / 8820 met SNG 2336 + 2323

6927 met SNG 3024 + 2331

2818 met SNG 3023 + 3001

3521 Ut-Vl met DDZ 7540

Bron; Treinposities




DDZ in dienst, ik blij!
 

05-06-2023 08:06:50
mren
mren

Volgens NOS Teletekst wordt er inmiddels uitgeweken naar de reservepost in Utrecht.

Schipper vanaf de wal: dat lijkt me rijkelijk laat. (En voor het eerst?)

 

05-06-2023 08:09:32
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, naar OCCR maar procesleiding en treindienst moet wel opgestart worden en dat duurt helaas even.

 

05-06-2023 08:10:55
JcJay
JcJay
Quote
geert (05-06-2023 07:57:59):
Quote
henri1972 (05-06-2023 07:26:47):

ICE 121 rijdt niet. Reden is de storing in Asd maar ik vraag mij af waar het mat van de 122, 224 en 120 van gisteren zijn gebleven? Die konden niet naar Asd dus moeten elders zijn toch?


De 122 is gisteren bij het in gaan van de tweede meltdown rond 20.15 uur gestrand tussen Ut en Asd. De 224 en 120 hebben in ieder geval Ut niet gehaald. Gezien het feit dat de 225 gaat starten in Ah met twee stellen denk ik dat die stellen in of rond Ah overnacht hebben


Een deel van de ICE's (in ieder geval 121), vertrekken deze morgen vanuit Arnhem cq. Emmerich.

 

05-06-2023 08:12:26
ari
ari

De treindienstleiders van Amsterdam zijn vannacht uitgeweken naar Utrecht en inmiddels rijden er weer wat treinen: goederen, leeg mat en wat 'extra' IC's zoals 29003 Asd-Ut/29004 Ut-Asd. (zie bijv. https://treinposities.nl/ritinfo/20230605/29003)

Als alles goed gaat opstart vanaf 9:00.

 

05-06-2023 08:22:48
MaxBB
MaxBB
Quote
ari (05-06-2023 08:12:26):

De treindienstleiders van Amsterdam zijn vannacht uitgeweken naar Utrecht en inmiddels rijden er weer wat treinen: goederen, leeg mat en wat 'extra' IC's zoals 29003 Asd-Ut/29004 Ut-Asd. (zie bijv. https://treinposities.nl/ritinfo/20230605/29003)

Als alles goed gaat opstart vanaf 9:00.


Inmiddels spreekt nu.nl van "de hele maandagochtend geen treinen".

 

05-06-2023 08:23:58
Steen
Steen

Zover ik kan lezen was er vanmorgen om 5u ook al geprobeerd om vanuit dr OCCR te sturen, maar daar trad de storing ook op. Dus ben benieuwd hoe soepel dat nu dan gaat.

 

05-06-2023 08:32:54
broek53
broek53

Van de systeemarchitectuur van VPT heb ik geen kaas gegeten, maar zou het kunnen zijn dat het Amsterdamse systeem gehackt is?

 

05-06-2023 08:48:35
Xander140
Xander140

Opstart vanaf 9u is een feit.... Er wordt uitgeweken vanaf Ut...

Bron:

NOS

 

05-06-2023 09:08:48
DDZ7504
DDZ7504

Tussen Ut en Wd verstoring in de treindienst door defecte bovenleiding. Prognose 13:30...




DDZ in dienst, ik blij!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-06-2023 09:16:17
sigma
sigma

Aan de gigantische hoeveelheden spoorwijzigingen te Dv gedurende lange tijd lijkt er een wissel defect.

 

05-06-2023 09:23:04
gvttreinen
gvttreinen

Puntstuk wissel 103A gescheurd.

 

05-06-2023 09:29:27
sik214
sik214

Klopt, betreft 103A. Wordt komende nacht vervangen.

 

05-06-2023 09:31:52
JcJay
JcJay
Quote
Xander140 (05-06-2023 08:48:35):

Opstart vanaf 9u is een feit.... Er wordt uitgeweken vanaf Ut...

Bron:

NOS


... en ook dat heeft niet geholpen...

 

05-06-2023 09:33:17
MasterE
MasterE
Quote
JcJay (05-06-2023 09:31:52):
Quote
Xander140 (05-06-2023 08:48:35):

Opstart vanaf 9u is een feit.... Er wordt uitgeweken vanaf Ut...

Bron:

NOS


... en ook dat heeft niet geholpen...


??????????




Mcn Asd
 

05-06-2023 09:38:29
JcJay
JcJay

Zat in de 3024... optijd in Utrecht, maar mochten toch niet (gelijk) door richting t Amsterdamse... of nu weer wel.. of toch niet... Mssn slechts 'opstartproblemen' hoop ik dan maar.



Laatst bewerkt door JcJay op 05-06-2023 09:39
 

05-06-2023 09:57:30
ari
ari
Quote
DDZ7504 (05-06-2023 09:08:48):

Tussen Ut en Wd verstoring in de treindienst door defecte bovenleiding. Prognose 13:30...


Het is op dit moment niet mogelijk om van Woerden spoor 1 en 2 te vertrekken richting Gd. Vanaf spoor 1 naar Wdmv, Bdg kan nog wel. 4033 en 6926 rijden wel, maar stoppen niet in Woerden.

 

05-06-2023 10:09:42
Anoniem9
Anoniem9
Quote
DDZ7504 (05-06-2023 08:04:10):

Het is ondertussen ook een lijst van jewelste aan bijzondere inzetten vandaag. Een klein overzicht;

8827 / 6027 met FLIRT 2513 (zonder panto te verspelen als 8816 dit keer)

3027 Hdr-Amr met SLT 2614

6020 / 8820 met SNG 2336 + 2323

6927 met SNG 3024 + 2331

2818 met SNG 3023 + 3001

3521 Ut-Vl met DDZ 7540

Bron; Treinposities


Nog wat toevoegingen aan het lijstje:
Trein 6646 rijdt met SLT 2439 + SLT 2436
Trein 4349 rijdt met SLT 2421 + 2430
Trein 4941/5742 met SNG 2765

Ook als bron treinposities.nl

 

05-06-2023 10:11:42
noof
noof

Rijdraadbreuk op Wd, hierdoor sp. 2 en sp. TE niet te gebruiken.

Tevens nog wat problemen rond Bkl, overlopen tussen de bovenste en onderste sporen niet mogelijk, niet bekend of dit relatie heeft met de problemen van gisteren en vannacht. Hierdoor geen treinverkeer Bkl-Wd, niet fijn, maar gelukkig niet zo impactvol als de eerdere problemen.

 

05-06-2023 10:12:18
Korte_Naam
Korte_Naam

En om het lijstje van afwijkende materieelinzetten nog verder uit te breiden: 3135/3138/3149 aldus Treinposities met ICMm 4205.



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 05-06-2023 10:13
 

05-06-2023 10:16:17 4
sjoerd
sjoerd
Quote
sigma (05-06-2023 09:16:17):

Aan de gigantische hoeveelheden spoorwijzigingen te Dv gedurende lange tijd lijkt er een wissel defect.


En nu er de nodige wissels en sporen zijn opgebroken te Deventer, is het aantal mogelijke rijwegen behoorlijk beperkt. Hoe meer je opbreekt, hoe belangrijker een overgebleven stukje infra wordt. En ook de kans dat de overgebleven infra gestoord raakt, wordt daardoor groter. Je wordt er toch gestoord van?

 

05-06-2023 10:17:08
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (05-06-2023 08:32:54):

Van de systeemarchitectuur van VPT heb ik geen kaas gegeten, maar zou het kunnen zijn dat het Amsterdamse systeem gehackt is?


In de meeste gevallen vergendelen hackers de systemen net zo lang totdat er betaald wordt, hier is meerdere keren na een reset het systeem toch weer heel kort in de lucht gekomen (niet vergrendeld dus). Als er al een aanval heeft plaats gevonden is het hoogstwaarschijnlijk een DDos aanval.

Voor degene die hierin niet thuis zijn: een ddos aanval stuurt (tegen betaling) zeer grote hoeveelheden aan data richting de computer vanuit wel 100den andere computers om die ene computer een dusdanige overbalasting te geven dat die het niet meer aankan en het netwerk plat gooit, een ddos aanval loopt nooit continu er zitten intevallen tussen.

 

05-06-2023 10:19:29
sigma
sigma
Quote
sjoerd (05-06-2023 10:16:17):
Quote
sigma (05-06-2023 09:16:17):

Aan de gigantische hoeveelheden spoorwijzigingen te Dv gedurende lange tijd lijkt er een wissel defect.


En nu er de nodige wissels en sporen zijn opgebroken te Deventer, is het aantal mogelijke rijwegen behoorlijk beperkt. Hoe meer je opbreekt, hoe belangrijker een overgebleven stukje infra wordt. En ook de kans dat de overgebleven infra gestoord raakt, wordt daardoor groter. Je wordt er toch gestoord van?


Een beetje rare reactie, want het gehele treinverkeer kan in Dv punctueel worden afgehandeld door middel van spoorwijzigingen. Dus de infra functioneert prima bij 1 gescheurd puntstuk.

 

05-06-2023 10:21:32
MaxBB
MaxBB
Quote
Rolffiej19 (05-06-2023 10:17:08):
Quote
broek53 (05-06-2023 08:32:54):

Van de systeemarchitectuur van VPT heb ik geen kaas gegeten, maar zou het kunnen zijn dat het Amsterdamse systeem gehackt is?


In de meeste gevallen vergendelen hackers de systemen net zo lang totdat er betaald wordt, hier is meerdere keren na een reset het systeem toch weer heel kort in de lucht gekomen (niet vergrendeld dus). Als er al een aanval heeft plaats gevonden is het hoogstwaarschijnlijk een DDos aanval.

Voor degene die hierin niet thuis zijn: een ddos aanval stuurt (tegen betaling) zeer grote hoeveelheden aan data richting de computer vanuit wel 100den andere computers om die ene computer een dusdanige overbalasting te geven dat die het niet meer aankan en het netwerk plat gooit, een ddos aanval loopt nooit continu er zitten intevallen tussen.


Maar niets wijst tot op heden op een DDos aanval.

 

05-06-2023 10:28:46
Rolffiej19
Rolffiej19

Niet? Als je systeem 17:15 eruit pleurt en je het rond 20:00 weer deels op gang krijgt (na meerdere resets) vervolgens om 20:10 knalt ie er weer uit tot 01:20 komt dan weer op gang en pleurt er even later weer uit, dat zijn nou precies de verschijnselen van een DDos aanval.

 

05-06-2023 10:31:32 1
Xander140
Xander140
Quote
JcJay (05-06-2023 09:31:52):
Quote
Xander140 (05-06-2023 08:48:35):

Opstart vanaf 9u is een feit.... Er wordt uitgeweken vanaf Ut...

Bron:

NOS


... en ook dat heeft niet geholpen...


Treinen rijden toch echt vanaf 09:00!

 

05-06-2023 10:42:21
MaxBB
MaxBB
Quote
Rolffiej19 (05-06-2023 10:28:46):

Niet? Als je systeem 17:15 eruit pleurt en je het rond 20:00 weer deels op gang krijgt (na meerdere resets) vervolgens om 20:10 knalt ie er weer uit tot 01:20 komt dan weer op gang en pleurt er even later weer uit, dat zijn nou precies de verschijnselen van een DDos aanval.


Dat zegt niets. Weet je nog van een eerdere storing bij Shl? Toendertijd stond er een trein stil op een punt waar het systeem de trein continu detecteerde. Zo werd het systeem overbelast en viel het uit. Ook toen waren er meerdere pogingen gedaan om het systeem weer in de lucht te krijgen. Dat was geen DDos aanval, want daarvoor heb je toch echt iemand nodig die het systeem moedwillig probeert plat te leggen. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken ;)

 

05-06-2023 10:43:02
sjoerd
sjoerd
Quote
sigma (05-06-2023 10:19:29):
Quote
sjoerd (05-06-2023 10:16:17):
Quote
sigma (05-06-2023 09:16:17):

Aan de gigantische hoeveelheden spoorwijzigingen te Dv gedurende lange tijd lijkt er een wissel defect.


En nu er de nodige wissels en sporen zijn opgebroken te Deventer, is het aantal mogelijke rijwegen behoorlijk beperkt. Hoe meer je opbreekt, hoe belangrijker een overgebleven stukje infra wordt. En ook de kans dat de overgebleven infra gestoord raakt, wordt daardoor groter. Je wordt er toch gestoord van?


Een beetje rare reactie, want het gehele treinverkeer kan in Dv punctueel worden afgehandeld door middel van spoorwijzigingen. Dus de infra functioneert prima bij 1 gescheurd puntstuk.


Dat is dan nu het geval met die wissel en dat puntstuk. Sterker nog: dan kan die wissel wellicht ook nog wel gemist worden. Ook zie je over het hoofd dat de overgebleven infra dan zwaarder wordt belast waardoor de kans op storingen nog toeneemt, zoals ik al betoogde.

 

05-06-2023 10:53:40
NS1707
NS1707

Trein 8830 te Bdg met FLIRT-3 2513. Inmiddels Apn bereikt met héle stroomafnemers 😃

 

05-06-2023 11:28:12
Oldskool
Oldskool
Quote
MaxBB (05-06-2023 10:42:21):
Quote
Rolffiej19 (05-06-2023 10:28:46):

Niet? Als je systeem 17:15 eruit pleurt en je het rond 20:00 weer deels op gang krijgt (na meerdere resets) vervolgens om 20:10 knalt ie er weer uit tot 01:20 komt dan weer op gang en pleurt er even later weer uit, dat zijn nou precies de verschijnselen van een DDos aanval.


Dat zegt niets. Weet je nog van een eerdere storing bij Shl? Toendertijd stond er een trein stil op een punt waar het systeem de trein continu detecteerde. Zo werd het systeem overbelast en viel het uit. Ook toen waren er meerdere pogingen gedaan om het systeem weer in de lucht te krijgen. Dat was geen DDos aanval, want daarvoor heb je toch echt iemand nodig die het systeem moedwillig probeert plat te leggen. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken ;)


Maar jij trekt al wel vast de conclusie dat het geen DDos geweest kan zijn. 😉

 

05-06-2023 11:53:26
DDZ7504
DDZ7504

ICNG 3134 om 11.51 tussen Mdo en Nwki ri Rta.




DDZ in dienst, ik blij!
 

05-06-2023 12:11:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
MaxBB (05-06-2023 10:42:21):
Quote
Rolffiej19 (05-06-2023 10:28:46):

Niet? Als je systeem 17:15 eruit pleurt en je het rond 20:00 weer deels op gang krijgt (na meerdere resets) vervolgens om 20:10 knalt ie er weer uit tot 01:20 komt dan weer op gang en pleurt er even later weer uit, dat zijn nou precies de verschijnselen van een DDos aanval.


Dat zegt niets. Weet je nog van een eerdere storing bij Shl? Toendertijd stond er een trein stil op een punt waar het systeem de trein continu detecteerde. Zo werd het systeem overbelast en viel het uit. Ook toen waren er meerdere pogingen gedaan om het systeem weer in de lucht te krijgen. Dat was geen DDos aanval, want daarvoor heb je toch echt iemand nodig die het systeem moedwillig probeert plat te leggen. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken ;)


Dan moet je wel een goede vergelijking geven, het geval bij Shl daar viel het systeem niet uit maar liep het vast en was het niet bedienbaar, zit een aardig verschil in.

 

05-06-2023 12:31:57
Talbot
Talbot
Quote
Anoniem9 (05-06-2023 10:09:42):
Quote
DDZ7504 (05-06-2023 08:04:10):

Het is ondertussen ook een lijst van jewelste aan bijzondere inzetten vandaag. Een klein overzicht;

8827 / 6027 met FLIRT 2513 (zonder panto te verspelen als 8816 dit keer)

3027 Hdr-Amr met SLT 2614

6020 / 8820 met SNG 2336 + 2323

6927 met SNG 3024 + 2331

2818 met SNG 3023 + 3001

3521 Ut-Vl met DDZ 7540

Bron; Treinposities


Nog wat toevoegingen aan het lijstje:
Trein 6646 rijdt met SLT 2439 + SLT 2436
Trein 4349 rijdt met SLT 2421 + 2430
Trein 4941/5742 met SNG 2765

Ook als bron treinposities.nl


En nog eentje:
Trein 3135 rijdt met ICMm-4 4205
Bron: treinposities.nl en zelf mee geweest

 

05-06-2023 12:39:26
edward
edward

12:26 Eml ri.Amf langzaam achter de sprinter aan DDZ6 7646+7620

 

05-06-2023 12:58:11
NDS
NDS
Quote
geert (05-06-2023 07:57:59):
Quote
henri1972 (05-06-2023 07:26:47):

ICE 121 rijdt niet. Reden is de storing in Asd maar ik vraag mij af waar het mat van de 122, 224 en 120 van gisteren zijn gebleven? Die konden niet naar Asd dus moeten elders zijn toch?


De 122 is gisteren bij het in gaan van de tweede meltdown rond 20.15 uur gestrand tussen Ut en Asd. De 224 en 120 hebben in ieder geval Ut niet gehaald. Gezien het feit dat de 225 gaat starten in Ah met twee stellen denk ik dat die stellen in of rond Ah overnacht hebben


Gister avond om 23.10u stonden er 2 ICE's gecombineerd op Ah, dus die zullen daar wel overnacht hebben ga ik dan vanuit.

Groetjes Michiel

 


05-06-2023 13:26:10
stijngeluk
stijngeluk

nabrandertje, maar gezien het voorgaande bericht nog, vanochtend om 8:55 zag ik de 4652 staan te Ah in zn eentje op spoor 9. was dicht en zwart met wat mensen van NS / DB erbij in de buurt op het perron.

 

05-06-2023 13:43:52
Xander140
Xander140

Tja dit zegt wel veel helaas....

"Het is voor het eerst dat de back-uplocatie in Utrecht wordt gebruikt, zegt Voppen. "We hebben die uitwijklocatie ongeveer tien jaar geleden in het leven geroepen, en we testen iedere drie maanden. Maar dit is de eerste keer dat we deze locatie operationeel gebruiken."

Vet joh zo'n systeem alleen hebben ze hem nog nooit gebruikt dus.... Hadden ze beter wel kunnen doen als je mijn mening vraagt.... Wat een onkunde zeg....

NOS



Laatst bewerkt door Xander140 op 05-06-2023 13:44
 

05-06-2023 14:01:24 5
noof
noof

Sodeknetter, waren de zout en de slakken in de aanbieding?

Het uitwijksysteem is er al enige tijd, het is alleen de eerste keer dat deze operationeel is gebruikt. Er zijn de afgelopen jaren div. uitwijkoefeningen gehouden waarbij de posten, variërend van Amsterdam tot Groningen, voor een kleinere periode zijn ondergebracht op het OCCR op de uitwijkplekken. Dit is altijd zonder problemen gegaan, hoogstens dat er 's nachts even geen treinen rijden om de tijdelijke uitwijk daadwerkelijk mogelijk te maken (en dit wordt dan ondervangen op dezelfde manier als dat een baanvak tijdelijk gesloten is wegens werkzaamheden).

Dat systeem is nu dan dus voor de eerste keer écht in gebruik. De opstart daarvan, die had wellicht eerder gekund (mijn persoonlijke mening), maar anderszijds heb ik er ook begrip voor dat men eerst heeft geprobeerd op de post zelf de systemen weer draaiende te krijgen. Immers moet je bij het uitwijken ook het aanwezige personeel verhuizen naar de uitwijklocatie, dat kost ook tijd. Als je in die tijd goede hoop hebt om de systemen op de post zelf weer op and running te krijgen, gaat dat sneller. En dat leek na 2,5 uur gisteren ook zo te zijn (en zolang doe je er ook wel over om de backup op te starten en het volk te verhuizen), alleen liep toen de hele reutemeteut weer vast. Waarom? Dat zal onderzocht worden.

Het frustreert elke betrokken medewerker net zo goed dat zaken niet gaan zoals we willen. Ook wij (en dan spreek ik als ProRailer en voormalig NS'er) willen dat iedereen thuiskomt en balen dat dat niet lukt. Ook wij hopen dat op zeer kote termijn duidelijk wordt waarom de systemen er na herstel gelijk weer uitknalden. Maar om dan te spreken van onkunde, vind ik pijnlijk. Iedereen doet zijn best, of op zijn of haar eigen manier.



Laatst bewerkt door noof op 05-06-2023 14:03
 

05-06-2023 14:09:03
Xander140
Xander140

Nee het heeft niks te maken met zouten slakken zoals jij dit beschrijft....

Het feit dat je een storing kan krijgen is begrijpelijk en daar niks negatiefs over alleen als je zoiets overkomt dan lijkt me dat je het eerste protocol gaat starten en dat is zsm omschakelen naar Ut....
Ze hebben duidelijk daar geen keuze ingemaakt en we gaan net zo lang proberen alleen duurde dat dus zo'n 20uur wat dus veel maar dan ook veelste lang is...
Ik vind dat je bij zo'n uitval binnen 2uur een redelijke opstart moet kunnen maken anders is zo'n systeem sowieso nutteloos.

Het is gewoon bizar dat er telkens weer beelden te zien zijn van veldbedjes in de jaarbeurs.... We maken in Nederland de beste chips ter wereld maar een spoorsysteem omzetten naar een backup is niet mogelijk....

 

05-06-2023 14:09:50
GerritJan
GerritJan

trein 4646 rijd met virm - 4

 

05-06-2023 14:38:56
DDZ7504
DDZ7504
Quote
NS1707 (05-06-2023 10:53:40):

Trein 8830 te Bdg met FLIRT-3 2513. Inmiddels Apn bereikt met héle stroomafnemers 😃


Na de 6055 worden ze (2523 rijdt sinds de 6044 ook mee) uitgewisseld voor 8 bakken SLT in de 6058 aldus Treinposities. Iemand hier die contacten bij de bijsturing heeft die dat nog een slag kunnen uitstellen? 😜



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 05-06-2023 14:40


DDZ in dienst, ik blij!
 

05-06-2023 14:58:56
treinfan
treinfan
Quote
Xander140 (05-06-2023 14:09:03):

Nee het heeft niks te maken met zouten slakken zoals jij dit beschrijft....

Het feit dat je een storing kan krijgen is begrijpelijk en daar niks negatiefs over alleen als je zoiets overkomt dan lijkt me dat je het eerste protocol gaat starten en dat is zsm omschakelen naar Ut....


Nee, het eerste protocol is zeer zeker niet om uren te spenderen om over te schakelen naar de back-uplocatie. Je vorige post komt ook vrij zeurderig over met een opmerking als "Hadden ze beter wel kunnen doen als je mijn mening vraagt", dus je legt echt wel veel zout op deze slakken.

 

05-06-2023 15:29:24
ToH
ToH

5148 met VIRM 8663 te Dt. Gaat retour als 5161 volgens de digitale bronnen

 

05-06-2023 15:32:09
thom
thom
Quote
Xander140 (05-06-2023 14:09:03):

Nee het heeft niks te maken met zouten slakken zoals jij dit beschrijft....

Het feit dat je een storing kan krijgen is begrijpelijk en daar niks negatiefs over alleen als je zoiets overkomt dan lijkt me dat je het eerste protocol gaat starten en dat is zsm omschakelen naar Ut....
Ze hebben duidelijk daar geen keuze ingemaakt en we gaan net zo lang proberen alleen duurde dat dus zo'n 20uur wat dus veel maar dan ook veelste lang is...
Ik vind dat je bij zo'n uitval binnen 2uur een redelijke opstart moet kunnen maken anders is zo'n systeem sowieso nutteloos.

Het is gewoon bizar dat er telkens weer beelden te zien zijn van veldbedjes in de jaarbeurs.... We maken in Nederland de beste chips ter wereld maar een spoorsysteem omzetten naar een backup is niet mogelijk....


En dan?

Dan verhuis je alle betrokken medewerkers direct naar de OCCR lokatie, en als ze daar aankomen dan heeft men de normale omgeving weer aan de gang geholpen en kan iedereen weer terug verhuizen en rijdt er in de tijd nog steeds geen trein.

Kritisch zijn is altijd prima, maar je bent nu een beetje aan het oordelen vanaf de zijlijn zonder dat je enig idee van de betreffende problemen en systemen hebt en wat er allemaal bij komt kijken.

 

05-06-2023 15:33:17
rob_ehv
rob_ehv

Ddz 7540 om 15:28 uit Helmond richting Venlo
Ddz 7503 om 15:32 uit Helmond richting Schiphol

 

05-06-2023 15:37:08
phantom
phantom

Vanuit het standpunt van treinreizigers,kan ik me best voorstellen als het nieuws je enige bron is aangaande dit grote probleem ,en je hoort dan x uren later dat er een back-up plek is al die tijd ,die men na x uren pas is wil gaan aanslingeren,dat men dan denkt,had je dat niet al veel eerder moeten gaan proberen.
Zou ik/heb ik ook ,die gedachte en ik reis niet met de trein.

Zolang al wil men mensen uit auto's hebben en het ov/de trein in,en dan vervolgens mag je bv ineens overnachten in de ziggodome na een concert tot half in de volgende dag.
OF je komt niet eens aan bij dat concert waar je al zo lang naar uitkeek.
Spreken we nog maar niet van de dagelijkse forens die geen keus heeft en voor de zoveelste keer zelf maar uit moet zoeken hoe of deze op werk en/of thuis komt.

Er zullen best redenen voor zijn dat t zolang duurde en men zal vast z'n best doen om dingen z.s.m. te fixen,maar ik mag toch hopen dat er ook regels zijn die vertellen na hoeveel tijd je met plan b,c,d, enz enz moet gaan beginnen,en dat men die dient op te volgen.
Rest de vraag,als die tijds regels er zijn als het gaat om verkassen naar alternatief B,om vandaar uit op te starten,hoelang mag men dan blijven aankloten ipv verkassen ?
(ik weet aankloten klinkt oneerbiedig maar zo bedoel ik t niet,dat denkt merendeel van de bevolking echter wel)

Had men in de tussentijd niemand naar de back-up plek kunnen sturen om daar te trachten dingen op te starten ??
Had dat zoveel mankracht gekost,die niet te missen was op locatie A voor zo'n poging ?



Laatst bewerkt door phantom op 05-06-2023 15:39
 

05-06-2023 16:11:11
Xander140
Xander140

Precies dat is wat ik bedoel..... De reiziger snap niks van deze houding en ik eerlijk gezegt ook niet..... Nogmaals het is acceptabel dat er wat kan gebeuren en dat kan heel vervelend zijn maar niet alles kan voorkomen worden uiteraard maar wat ik dus vreemd vind over de voortgang... Mijn idee is dat ze pas vanmorgen dat backup systeem aan hebben gegooid en daarmee ook onnodig de spitreizigers daarmee dupeert hebben.
Misschien zijn er mensen die daar iets meer inhoudelijk over weten maar het is toch niet zo gek dat mensen inclusief mij zelf dat afvragen wat is er zo moeilijk aan omdat eerder aan te sturen.

 

05-06-2023 16:22:37
gvttreinen
gvttreinen

Spotmelding te Cl 16.08 NS 186 025 + stam 16122 + 186 042 richting Ut e.v.

 

05-06-2023 16:27:52
gvttreinen
gvttreinen

Er wordt pas uitgeweken wanneer men zicht heeft dat de storing langdurig is, anders idd net uitgeweken, storing hersteld en dan weer terug met nog langer geen treinen!

Vergeet niet maar ook treindienstleiders moeten dan naar Utrecht komen (en weer terug!)



Laatst bewerkt door gvttreinen op 05-06-2023 16:28
 

05-06-2023 16:31:58
Thijs69
Thijs69
Quote
thom (05-06-2023 15:32:09):

En dan?

Dan verhuis je alle betrokken medewerkers direct naar de OCCR lokatie, en als ze daar aankomen dan heeft men de normale omgeving weer aan de gang geholpen en kan iedereen weer terug verhuizen en rijdt er in de tijd nog steeds geen trein.


Je zou ook in Utrecht kunnen blijven en de volgende dienst weer vanuit Amsterdan uitvoeren

 

05-06-2023 16:34:22
pjkleton
pjkleton

Ik denk dat er best regels zin die bepalen wanneer de bus voor moet rijden om de trdl-ers naar de andere locatie te brengen.
Ik heb geen idee hoelang het dan duurt dat e.e.a. in Asd weer bedienbaar wordt vanaf die plaats,.

Er zal altijd een risico zijn dat op het moment dat de bus op de nieuwe locatie aankomt de oorzaak van de storing wordt gevonden,

En dan mag de bus weer terug.

Zou er nog bekend worden gemaakt wanneer de oorzaak van de storing is gevonden en Asd weer ter plaatse wordt bediend?

Ik denk dat men pas terug gaat in de stille nacht uren of bij dienst wisseling ,een paar uur eerder. .

Peter

 

05-06-2023 16:34:52
Xander140
Xander140
Quote
Thijs69 (05-06-2023 16:31:58):
Quote
thom (05-06-2023 15:32:09):

En dan?

Dan verhuis je alle betrokken medewerkers direct naar de OCCR lokatie, en als ze daar aankomen dan heeft men de normale omgeving weer aan de gang geholpen en kan iedereen weer terug verhuizen en rijdt er in de tijd nog steeds geen trein.


Je zou ook in Utrecht kunnen blijven en de volgende dienst weer vanuit Amsterdan uitvoeren


Ja als dat zo was had je de nacht de tijd gehad om dat weer terug te schakelen. Wat ze dus gisteren deden was dus de kern van de problemen.... blijven trekken aan een figuurlijk dood paard

 

05-06-2023 16:36:27
VIRMm1
VIRMm1

Is het dan bijv geen mogelijkheid dat die dienst gewoon uit wordt gezeten in Ut en dat de aflossende ploeg vanuit Asd de boel weer overneemt?

Edit: Thijs was me voor



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 05-06-2023 16:36
 

05-06-2023 16:50:26
AlexNL
AlexNL

Als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om zomaar van locatie te wisselen: het systeem moet op plek A worden opgeslagen en volledig afgesloten, voordat op locatie B alles weer ingeladen en opgestart kan worden.

In het geval van deze storing zou dat dus betekenen: je werkt de hele dag vanuit de backuplocatie in Utrecht, ook al wordt het euvel vroeg in de ochtend al gevonden en hersteld. Dan zet je het in de loop van de daaropvolgende nacht maar weer terug.

 

05-06-2023 17:12:49
mren
mren
Quote
gvttreinen (05-06-2023 16:27:52):

Er wordt pas uitgeweken wanneer men zicht heeft dat de storing langdurig is, anders idd net uitgeweken, storing hersteld en dan weer terug met nog langer geen treinen!

Vergeet niet maar ook treindienstleiders moeten dan naar Utrecht komen (en weer terug!)


En een partiële uitwijk? Dat je bijvoorbeeld de trdl('s) Asd-Ut naar Ut laat reizen en de medewerkers Gooilijn in Asd laat. Komt de post Asd weer in de lucht, heb je in ieder geval weer treinverkeer richting Amf. Zo niet, heb je treinverkeer ri Utrecht via de uitwijkpost.

 

05-06-2023 17:21:35
michaben
michaben

Volgens het nieuwsbericht op de website van ProRail waren er na de herstart nog twee werkplekken beschikbaar in Amsterdam die gebruikt werden om gestrande treinen naar stations te begeleiden. Had het toen uitwijken naar de reservepost als gevolg gehad dat deze werkplekken dan ook niet meer beschikbaar waren? Of kan men per individuele PPLG omschakelen naar een andere post?

 

05-06-2023 17:22:38
Xander140
Xander140
Quote
AlexNL (05-06-2023 16:50:26):

Als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om zomaar van locatie te wisselen: het systeem moet op plek A worden opgeslagen en volledig afgesloten, voordat op locatie B alles weer ingeladen en opgestart kan worden.

In het geval van deze storing zou dat dus betekenen: je werkt de hele dag vanuit de backuplocatie in Utrecht, ook al wordt het euvel vroeg in de ochtend al gevonden en hersteld. Dan zet je het in de loop van de daaropvolgende nacht maar weer terug.


Een backup of een complete systeem omzet zijn wel 2 totaal verschillende dingen en daarnaast de computers waren al dood dus daar valt weinig mee te doen. Als dat dan een probleem veroorzaakt is dat hele backupsysteem natuurlijk useless....

En misschien een open deur intrappen maar spreken in de term "backup" van een systeem dat alleen gepland gestart kan worden of als "backup" voor nood uitval? Dat laatste begin ik steeds meer te betwijfelen en dus puur gepland bij bijvoorbeeld een groot gepland onderhoud



Laatst bewerkt door Xander140 op 05-06-2023 17:35, reden: Bijvoeging
 

05-06-2023 18:22:21
BVisser
BVisser

Asdmw 18:19 NMBS 2808 (Feniks) voorop met ICD-stam richting Asd.

 

05-06-2023 18:53:45 2
zigzag
zigzag
Quote
noof (05-06-2023 14:01:24):

Het frustreert elke betrokken medewerker net zo goed dat zaken niet gaan zoals we willen. Ook wij (en dan spreek ik als ProRailer en voormalig NS'er) willen dat iedereen thuiskomt en balen dat dat niet lukt. Ook wij hopen dat op zeer kote termijn duidelijk wordt waarom de systemen er na herstel gelijk weer uitknalden. Maar om dan te spreken van onkunde, vind ik pijnlijk. Iedereen doet zijn best, of op zijn of haar eigen manier.


Hier worden twee zaken door elkaar gehaald. Kundig genoeg zijn heeft niet de betekenis dat je best doen genoeg is. Dat medewerkers hun best doen is dus niet genoeg, er moet ook wel kundigheid blijken om met dit soort situaties om te kunnen gaan. Zeker als je je als bedrijf 10 jaar lang kan voorbereiden, omdat er een aparte locatie juist voor dit soort situaties gemaakt is. Zeker als het bedrijf wel vol trots noemt dat ze vaak oefenen, maar als het dan nodig is medewerkers van prorail er als de kippen bij zijn met het excuus dat dit is de eerste keer dat ze het in het echt gebruiken. En het excuus alvast gaan noemen dat het wel erg complex was, alsof dat een redelijk argument is als je 10 jaar lang kan voorbereiden. Complex wil juist zeggen dat je daar op voorbereid bent, want daar is die extra locatie juist voor. En het kan heel pijnlijk zijn dat je best doen dan niet genoeg is. Maar dat is wel waarom er kritiek is: er zijn zoveel mensen direct en indirect van afhankelijk dat je best doen gewoon niet genoeg is.



Laatst bewerkt door zigzag op 05-06-2023 18:58
 

05-06-2023 19:14:13
Karel1969
Karel1969

Vanmorgen om 7 uur waren de gevolgen van de beperkingen te Asd goed zichtbaar in Rtd: er stonden 2x 2 Thalys stellen op respectievelijk spoor 2 en spoor 12. En op spoor 11 ook nog een Eurostar. In combinatie met de sporen 6, 7 en 8 die buiten dienst zijn, was dat aardig dringen voor het overige treinverkeer.

 

05-06-2023 19:25:29
kleine_man
kleine_man
Quote
gvttreinen (05-06-2023 16:27:52):

Er wordt pas uitgeweken wanneer men zicht heeft dat de storing langdurig is, anders idd net uitgeweken, storing hersteld en dan weer terug met nog langer geen treinen!

Vergeet niet maar ook treindienstleiders moeten dan naar Utrecht komen (en weer terug!)


Op zich logisch, totdat je erachter komt dat er al 20 uur geen treinen kan laten rijden. Wat is dan erger? De middel of de kwaal? Op het moment dat je de OCCR opstart kan je er ook voor kiezen om de dienst daar af te laten lopen. Wordt het probleem in de tussentijd opgelost dan start de volgende dienst weer op de originele post. Hoe moeilijk wil je maken.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-06-2023 19:35:15 2
noof
noof
Quote
zigzag (05-06-2023 18:53:45):
Quote
noof (05-06-2023 14:01:24):

Het frustreert elke betrokken medewerker net zo goed dat zaken niet gaan zoals we willen. Ook wij (en dan spreek ik als ProRailer en voormalig NS'er) willen dat iedereen thuiskomt en balen dat dat niet lukt. Ook wij hopen dat op zeer kote termijn duidelijk wordt waarom de systemen er na herstel gelijk weer uitknalden. Maar om dan te spreken van onkunde, vind ik pijnlijk. Iedereen doet zijn best, of op zijn of haar eigen manier.


Hier worden twee zaken door elkaar gehaald. Kundig genoeg zijn heeft niet de betekenis dat je best doen genoeg is. Dat medewerkers hun best doen is dus niet genoeg, er moet ook wel kundigheid blijken om met dit soort situaties om te kunnen gaan. Zeker als je je als bedrijf 10 jaar lang kan voorbereiden, omdat er een aparte locatie juist voor dit soort situaties gemaakt is. Zeker als het bedrijf wel vol trots noemt dat ze vaak oefenen, maar als het dan nodig is medewerkers van prorail er als de kippen bij zijn met het excuus dat dit is de eerste keer dat ze het in het echt gebruiken. En het excuus alvast gaan noemen dat het wel erg complex was, alsof dat een redelijk argument is als je 10 jaar lang kan voorbereiden. Complex wil juist zeggen dat je daar op voorbereid bent, want daar is die extra locatie juist voor. En het kan heel pijnlijk zijn dat je best doen dan niet genoeg is. Maar dat is wel waarom er kritiek is: er zijn zoveel mensen direct en indirect van afhankelijk dat je best doen gewoon niet genoeg is.


Daar heb je gelijk, mooie woorden. :) Zat even iets te hoog in de emotie die post, dank voor je respectvolle reactie.

 

05-06-2023 20:19:03
maarten83
maarten83

Volgens de ProRail woordvoerder duurt het 4 uur om de post om te kunnen schakelen naar Utrecht en weer terug. Tenminste zo zei deze woordvoerder dat op radio 1 vanmiddag.

 

05-06-2023 21:20:43
rob_ehv
rob_ehv

Dus als ze terug gaan schakelen moet weer alles plat? Of begrijp ik het verkeerd ?

 

05-06-2023 21:23:12
michaben
michaben

Dat terugschakelen zullen ze 's nachts doen.

 

05-06-2023 21:31:29
aarclay
aarclay
Quote
maarten83 (05-06-2023 20:19:03):

Volgens de ProRail woordvoerder duurt het 4 uur om de post om te kunnen schakelen naar Utrecht en weer terug. Tenminste zo zei deze woordvoerder dat op radio 1 vanmiddag.


Tien jaar geleden werd het ook geoefend, en dat is in deze video in beeld gebracht.
www.youtube.com

Het klinkt als een proces dat met vier uur tegenwoordig nog te lang duurt, en wat ze wat mij betreft mogen onderzoeken of dit korter kan. Ik snap dat ze moeten verkassen van Amsterdam naar Utrecht of v.v. Maar het verkeersleidingspersoneel zit binnen een uur (of sneller in de nacht) al op hun backup werkplek. Reistijd is een ruim half uur.

Ik snap dat je met een verhuizing zeker een downtime zal hebben, maar kost dat vier uur???
In een uur tijd op de nieuwe werkplek moet je toch al weer de hele regie kunnen overnemen, zou je denken? In de tijd dat het personeel afreist zou de hele werkomgeving toch al ingeladen kunnen worden in de systemen op de nieuwe locatie, zou je zeggen....?



Laatst bewerkt door aarclay op 05-06-2023 21:33
 

05-06-2023 22:02:27
snowie
snowie

Personeel is niet de vertragende factor - het juist afsluiten van de systemen en pas daarna het weer opnieuw opstarten op de nieuwe locatie kost tijd, waarschijnlijk moet er ook nog een backup geladen worden op de nieuwe locatie en daarna bijgewerkt worden met de meest actuele informatie voordat er ook maar iets gedaan kan worden - je vergist je in de tijd die dit alles in beslag neemt...... de procedures en de draaiboeken die gevolgd moeten worden tot op de letter......



Laatst bewerkt door snowie op 05-06-2023 22:04
 

05-06-2023 22:36:55
thom
thom
Quote
aarclay (05-06-2023 21:31:29):
Quote
maarten83 (05-06-2023 20:19:03):

Volgens de ProRail woordvoerder duurt het 4 uur om de post om te kunnen schakelen naar Utrecht en weer terug. Tenminste zo zei deze woordvoerder dat op radio 1 vanmiddag.


Tien jaar geleden werd het ook geoefend, en dat is in deze video in beeld gebracht.
www.youtube.com

Het klinkt als een proces dat met vier uur tegenwoordig nog te lang duurt, en wat ze wat mij betreft mogen onderzoeken of dit korter kan. Ik snap dat ze moeten verkassen van Amsterdam naar Utrecht of v.v. Maar het verkeersleidingspersoneel zit binnen een uur (of sneller in de nacht) al op hun backup werkplek. Reistijd is een ruim half uur.

Ik snap dat je met een verhuizing zeker een downtime zal hebben, maar kost dat vier uur???
In een uur tijd op de nieuwe werkplek moet je toch al weer de hele regie kunnen overnemen, zou je denken? In de tijd dat het personeel afreist zou de hele werkomgeving toch al ingeladen kunnen worden in de systemen op de nieuwe locatie, zou je zeggen....?


Reistijd een half uur.. met het complete OV wat plat ligt in de gehele regio :p?

 

05-06-2023 23:10:50
aarclay
aarclay
Quote
thom (05-06-2023 22:36:55):
Quote
aarclay (05-06-2023 21:31:29):
Quote
maarten83 (05-06-2023 20:19:03):

Volgens de ProRail woordvoerder duurt het 4 uur om de post om te kunnen schakelen naar Utrecht en weer terug. Tenminste zo zei deze woordvoerder dat op radio 1 vanmiddag.


Tien jaar geleden werd het ook geoefend, en dat is in deze video in beeld gebracht.
www.youtube.com

Het klinkt als een proces dat met vier uur tegenwoordig nog te lang duurt, en wat ze wat mij betreft mogen onderzoeken of dit korter kan. Ik snap dat ze moeten verkassen van Amsterdam naar Utrecht of v.v. Maar het verkeersleidingspersoneel zit binnen een uur (of sneller in de nacht) al op hun backup werkplek. Reistijd is een ruim half uur.

Ik snap dat je met een verhuizing zeker een downtime zal hebben, maar kost dat vier uur???
In een uur tijd op de nieuwe werkplek moet je toch al weer de hele regie kunnen overnemen, zou je denken? In de tijd dat het personeel afreist zou de hele werkomgeving toch al ingeladen kunnen worden in de systemen op de nieuwe locatie, zou je zeggen....?


Reistijd een half uur.. met het complete OV wat plat ligt in de gehele regio :p?


Ietsje langer dan, maar niet gek veel langer... ;-)

 

05-06-2023 23:38:08
JOver
JOver

Is het technisch niet mogelijk om die back-uppost(en) mee te laten draaien in "read-onlymodus" of zoiets? De back-uppost draait dan dag in, dag uit mee met de normale post, maar niemand kan wat aanpassen tenzij de post waarvoor de back-up is bedoeld om een of andere reden niet operationeel is. De back-uppost zou dan vervolgens met een paar klikken uit read-onlymodus gehaald kunnen worden, terwijl de niet-operationele post tegelijkertijd in read-onlymodus geplaatst wordt. Als de normale post vervolgens het weer doet, draait die mee in read-onlymodus tot een geschikt moment gevonden wordt om te wisselen.

 

06-06-2023 01:12:43
broek53
broek53

Heb je dan niet 12 of 13 back-upsystemen nodig die staan te schaduwdraaien?

 

06-06-2023 06:43:29
gvttreinen
gvttreinen

Met tig schermen, kan je de jaarbeurs aardig mee vullen 🙂

 

06-06-2023 10:25:31
Karel1969
Karel1969

NS liet het op raadselachtige wijze afweten, dat doet het imago van de trein geen goed (volkskrant.nl)

NS krijgt de kop van jut na het in eerste instantie falen van ProRail.

 

06-06-2023 10:45:56 3
b2py
b2py

Opzich niet gek, denk dat een storing kan gebeuren en dat daar best begrip voor is. Hoe de vervoerder vervolgens omgegaan is met gestrande reizigers is beschamend.

 

06-06-2023 11:05:26
Oldskool
Oldskool

Echt a-sociaal van NS om samen met ZiggoDome en Jaarbeurs opvang te regelen.

 

06-06-2023 11:19:25
Karel1969
Karel1969

Misschien moet NS inderdaad er maar rekening mee houden dat ProRail-storingen van deze omvang vaker gaan gebeuren. Dus overal legertenten, voedselpakketten en bussen stand-by houden.

 

06-06-2023 11:34:44
mvanuden
mvanuden
Quote
broek53 (06-06-2023 01:12:43):

Heb je dan niet 12 of 13 back-upsystemen nodig die staan te schaduwdraaien?


Ja. En er is er maar 1, die op het "moment supreme" geconfigureerd moet worden als de juiste post. Daarna moeten alle gegevens ingelezen worden (dienstregeling van de juiste dag en locatie) plus de actuele locatie van treinen als die er zijn. Die 4 uur is ruim genomen en de praktijk is wat sneller maar niet heel veel.

 

06-06-2023 11:59:22
broek53
broek53

Ja, ik bedacht mij trouwens dat je dan beter op elke post een complete back-up zou kunnen installeren ;-) in plaats van in Utrecht.

 

06-06-2023 13:01:45
mvanuden
mvanuden
Quote
broek53 (06-06-2023 11:59:22):

Ja, ik bedacht mij trouwens dat je dan beter op elke post een complete back-up zou kunnen installeren ;-) in plaats van in Utrecht.


Alles op de post is (indien mogelijk) al minimaal dubbel uitgevoerd. Daar lag het in ieder geval niet aan. Wat wel is nog steeds de vraag. Er is iets gevonden maar het lijkt mij stug dat dat dit enorme probleem heeft veroorzaakt. En nee, meer kan en mag ik niet vertellen.

 

06-06-2023 13:31:50 5
AlexNL
AlexNL
Quote
Oldskool (06-06-2023 11:05:26):

Echt a-sociaal van NS om samen met ZiggoDome en Jaarbeurs opvang te regelen.


Heeft NS opvang geregeld dan?

Ik heb 3 uur op Amsterdam Centraal doorgebracht en ik heb daar niets van gezien of gemerkt. Er was ook geen enkele informatie of omroepbericht over opvang.



Laatst bewerkt door AlexNL op 06-06-2023 13:32
 

06-06-2023 13:45:40
MasterE
MasterE

Dus dan blijf je gewoon hangen en wachten tot iemand je hand komt vasthouden?

Als je zelf geen ander vervoer kan regelen ga je naar een hotel en declareer je de kosten bij NS.




Mcn Asd