01-04-2023 10:47:09 1 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
Goedemorgen, je veter zit los. :P Nu weer serieus: 10:44 Spa > Dvc 16/17/1800 in locon kleurstelling (oranje) + RFO 16/17/1800 + grijze wagons (ik denk voor erts) |
01-04-2023 10:49:10 1 | ||
---|---|---|
martijn
|
Zijn RFO 1837 en 1829 met een kolentrein. Laatst bewerkt door martijn op 01-04-2023 10:50 |
01-04-2023 10:57:55 | ||
---|---|---|
RX7567
|
De IGSO-trein naar Asd kwam om 10:44 langs Railcam Twl ri Apd - Asd met de RXP 9901. De trein heeft een leuke samenstelling, met rijtuigen van Euro Express, Ex- Flixtrain, Krombacher (met bierbestickering aan de zijkant) en achteraan een ex- DB / CNL rijtuig. |
01-04-2023 11:02:42 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Nightjet 420 met dubbele Vectron gezien te Asd om 11u. |
01-04-2023 13:04:05 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Door werkzaamheden bij Zwolle waren de IC's tot Nunspeet gepland, maar blijken in de praktijk nu extra door te rijden tot 't Harde .(en omgekeerd) |
01-04-2023 14:10:29 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Quote RFO doet niet in erts. Zoals het klinkt zijn het Eanossen voor kolenvervoer. Ze hebben ook geen 1700'en. Laatst bewerkt door BVisser op 01-04-2023 14:10 |
01-04-2023 14:25:11 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Als ik het goed zag reed zojuist de railadventure 9903 door Uto ri Ut... |
01-04-2023 14:25:36 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Quote Correct, het keren in Nunspeet was technisch zoals bedacht niet uitvoerbaar, daarom zijn de treinen nu doorgelegd naar 't Harde |
01-04-2023 14:25:52 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Quote Klopt kwamen beide uit Wien Hbf .. had daar gisteren al een melding van gemaakt. |
01-04-2023 14:30:24 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Quote Geen overloopwissels daar gok ik? Of heb ik dat verkeerd? |
01-04-2023 14:36:44 | ||
---|---|---|
snowie
|
Quote Sporenplan.nl is geduldig ;) wel overloop wissels na het station in ri Hde ..... Laatst bewerkt door snowie op 01-04-2023 14:37 |
01-04-2023 14:39:54 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Om 14.34 uur door Vtn ri Wd |
01-04-2023 14:45:11 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Quote En een middenspoor, maar ik gok dat het een probleem is om daar met meer dan enkele stellen te keren? Geen veilige ruimte om buiten de trein te lopen. |
01-04-2023 14:50:08 | ||
---|---|---|
diesels
|
Quote Nou ja de bedoeling was links van Hd naar Ns, dan keren aan het perron. Een heel wilde speculatie is dat wellicht de trein de voetgangeroverweg niet open rijdt in dat geval, waardoor die in de storing vliegt |
01-04-2023 15:16:05 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
2x NS 1700 locs op Amersfoort met frontseinen richting Baarn/Utrecht CS. Nummers loc onbekend, poetsbeurt mag er wel wezen Laatst bewerkt door GerritJan op 01-04-2023 15:16 |
01-04-2023 15:24:53 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote En daarnaast is voor het Busvervooer 't Harde veel aantrekkelijker; Kort bij de snelweg, geen werkzaamheden aan de weg, en evenmin last van lokaal verkeer. Zo ging het tot nu toe bij alle werkzaamheden in Zwolle , dus waarom dat nu anders moest?? Wel mooi uitgedacht door de bijsturing ( neem ik aan), Sprinter en IC's ieder een eigen perron. Laatst bewerkt door cuneo56 op 01-04-2023 16:04 |
01-04-2023 15:28:04 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Als er geen nummers op staan, zijn het locomotieven van DC Tractie. |
01-04-2023 15:59:42 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Quote Busvervoer voor de IC-reizigers is nog gewoon van/naar Ns. |
01-04-2023 16:24:38 | ||
---|---|---|
diesels
|
Quote Dit is de eerste keer na het weghalen van het noodperron. NS wilde toen ook al niet keren op spoor 1 en 2, de sprinter keerde op 1 en de IC op 4. Spoor 4 kan niet meer en spoor 2 was blijkbaar om redenen nog altijd geen optie - ook al is spoor 3 nu afgeschermd aan de perronzijde en rijden er door de werkzaamheden geen treinen in volle vaart langs dat smalle perron. Wat het bezwaar dan is om te keren op 2 is mij niet bekend. Het noodperron moest weg vanwege een aantal aanpassingen rond dit spoor voor de eigenaar, waardoor er geen plaats meer was voor het perron. |
01-04-2023 16:26:51 | ||
---|---|---|
diesels
|
Quote Ik denk dat men Ns-Hde leeg rijdt om er te keren |
01-04-2023 16:35:30 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Quote Als je wilt keren op Ns heb je daar niks aan dus...... |
01-04-2023 16:47:09 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Op in ieder geval Utrecht C wordt het omgeroepen en op CTA's en co aangeven dat je mee kunt naar 't Harde. En ook in de Reisplanner wordt het als mogelijkheid aangegeven. |
01-04-2023 17:38:32 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Hde heeft een hele smalle kleine tunnel. Daar kun je geen grote groepen reizigers vanuit een leegstromende IC doorheen sturen. Het noodperron lag direct aan het (militaire) busplatform. Dat noodperron is nu weg. Vandaar dat Ns de overstaplocatie is geworden voor de IC en snelbus en Hde voor de sprinter en stopbus. Plan was inderdaad links vanaf Hd en dan keren langs het perron in Ns. Klaarblijkelijk kan dat technisch niet en heeft men in de bijsturing ingegrepen. |
01-04-2023 17:41:49 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Het overpad lijkt inderdaad geen eigen middensectie te hebben, de perronsectie is sectie 36DT en overwegsectie 22AT begint zo te zien pas na het overpad. Laatst bewerkt door michaben op 01-04-2023 17:42 |
01-04-2023 17:47:23 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Het idee was om om te rijden bij Nunspeet, maar men was vergeten dat er geen looppad langs het middenspoor ligt en er bij twee treinstellen dus twee machinisten nodig zijn. Daarom laat men de treinen alsnog doorrijden naar 't Harde (met reizigers). Enkele van de laatste treinen zijn enkele stellen, dus die keren wel in Nunspeet. |
01-04-2023 17:50:17 | ||
---|---|---|
michaben
|
In de planning stond een aankomst én vertrek op spoor 2, dus met linkerspoor rijden vanaf Hd. Gezien de korte kering zat daar geen omrijden bij. Doorrijden naar Hde kost een extra compositie en machinist omdat je dan een lange kering krijgt, vandaar dat alle omlopen ook in de war zitten nu. Laatst bewerkt door michaben op 01-04-2023 17:50 |
01-04-2023 18:51:20 | ||
---|---|---|
bert
|
Quote Poetsbeurt is vandaag heel erg nodig voor heel veel materieel. Wordt er zo weinig meer gewassen? |
01-04-2023 18:58:11 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Om 18:55 stonden te Ht teststellen 9506 en 9596 op spoor 6, met de eerder vermelde a4-tjes op de ramen van de deuren. Op 9506 stond Utrecht cs, sluitseinen aan op zuidzijde (Utrecht zou dus zomaar kunnen kloppen). |
01-04-2023 19:09:12 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Quote Ik kon de nummers niet zien ze waren van NS |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-04-2023 21:23:31 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Quote Dat was dus niet het idee. De treinen zouden langs het perron keren, maar dat is technisch dus niet mogelijk, daarom wordt er nu doorgereden naar Hde omdat het omrijden op Ns ook niet kan. |
01-04-2023 22:02:11 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Quote Ik snap hem! Bedankt voor alle uitleg :) Interessant om dit eens te horen. Ook wel begrijpelijk en dit werkt ook prima. |
01-04-2023 22:28:46 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
In Hardenberg is er alweer een lintje defect, trein 8073 mag Hardenberg niet binnen rijden. Ik denk dan laat ons op spoor 1 binnen komen en voor Gramsbergen ons weer dan op het goede spoor. ????. 22:28z |
01-04-2023 22:33:11 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
In verband met de werkzaamheden Stationsomgeving in Nunspeet is er een camera gezet op het dak van de uitkijktoren n Nunspeet. De camera gaat langzaam heen en weer en toont de overweg van de Elspeterweg ,draait naar rechts en toont wat later het stat. geb.En dan weer terug. Zo net zag ik de IC om 22:26 stilstaan aan het perron,spoor 1. ri 't Harde . https://www.nunspeet.nl/over-nunspeet/plannen-en-projecten/stationsomgeving/live-beelden-vanaf-de-toren-veluwetransferium Peter Laatst bewerkt door pjkleton op 01-04-2023 22:39 |
01-04-2023 22:59:15 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Vandaag in Asd de Extra trein naar Duistland op gewacht. Vertrek was geplant om 18:34 maar vertrok ingeveer 20 minuten later omdat één van de reizigers op de trap was gevallen. Die werd uiteindelijk overgebracht naar het ziekenuis. Lok voor de terugweg naar Bh was de Railexpert 9902.
Groeten, Fred |
01-04-2023 23:29:42 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Zoals vandaag het spoorgebruik was in 't Harde hoeven er ook helemaal niet veel reizigers door dat tunneltje en kun je de IC en Sprinter reizigers stromen zelfs mooi scheiden.( Sprinter bussen naast spoor 1 en IC bussen over de Militaire losplaats) met korte loopwegen. Helaas hield de webcam van Nunspeet ( dank Hr Kleton voor de link) er net om 23:00 mee op en kon bij de aankomende IC van net er voor geen enkele bus daar zien staan, dus over loopwegen geen oordeel mogelijk, enkel dat, zoals al een tijdje, o.a. het kleine busstationnetje is opengebroken.. |
01-04-2023 23:59:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Er zal vast iets aan de hand zijn waardoor men vindt dat keren daar niet kan, maar dat kan eigenlijk niet aan het overpad liggen. Op de hele Veluwelijn hebben de overwegen geen middensectie. Dat komt op veel baanvakken voor overigens. Consequentie daarvan is dat bij linkerspoor rijden de overweg al open kan gaan als de laatste assen nog op de overweg rijden. Dat merk je nauwelijks als een trein op snelheid passeert, maar als de trein langzaam rijdt (zoals bij binnenomst op een station) dan kun je het merken. In Nunspeet is ooit sein 22 juist een bediend sein gebleven (terwijl er geen wissels meer achter liggen) om te kunnen keren langs het perron. Nogmaals: er zal wel iets aan de hand zijn geweest dat men zo'n ingrijpende beslissing genomen heeft, maar ben dan wel nieuwsgierig wat. |
02-04-2023 00:37:02 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Zover ik begrepen heb zou er gekeerd worden via het middenspoor echter is door het ontbreken van een looppad aldaar het keren niet mogelijk. De 685, 587 en 591 keren daar wel, omdat die solo rijden. Mcn Asd |
02-04-2023 05:27:15 2 | ||
---|---|---|
diesels
|
Nee dat was dus niet het plan, zie hierboven |
02-04-2023 08:00:08 1 | ||
---|---|---|
noof
|
Hét antwoord: Sein 22 te Ns is het probleem. Treinen (IC’s) zouden idd links rijden van Hd naar Ns. Na aankomst te Ns en ombouwen, komt sein 22 niet meer uit de stand stop. Daarop is onderzocht wat de opties waren, optie 1 was keren via het middenspoor, maar i.v.m. meerdere stellen en geen looppad, is dat voor het gros van de treinen (m.u.v. enkele vroege en late treinen) niet mogelijk, en wordt daarom dus doorgereden naar Hde. De omlopen zijn hierdoor wel op de schop gegaan, 500 en 600 zouden te Ns op zichzelf keren, die keren te Hde nu op elkander. |
02-04-2023 08:03:37 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Weet je ook waarom sein 22 niet uit de stand stop komt? |
02-04-2023 13:34:58 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
En met keren in Hde heb je een extra set materieel nodig èn dus een extra machinist. Dan had je toch net zo goed een extra machinist in Ns kunnen neerzetten om bij 2 stellen alvast in de achterste cabine plaats te nemen? Die kan dan zo alle treinen helpen omrijden en blijft de omloop intact. Scheelt daarbij ook een hoop bak kilometers. Laatst bewerkt door treinhobby op 02-04-2023 13:35 |
02-04-2023 13:38:52 | ||
---|---|---|
yappa
|
Maar uiteindelijk bleek keren in Ns dus niet mogelij&, waarna men een klantvriendelijker oplossing heeft uitgevoerd, namelijk doorrijden naar Hde. Waarom dat dan niet direct gedaan? Van/naar Zl een stuk makkelijker en korter, dus ook nog minder bussen nodig. |
02-04-2023 13:53:03 | ||
---|---|---|
noof
|
Quote Nee. Dat dan weer niet, helaas. Maar zal morgen eens vragen of een van mijn collegas het weet! |
02-04-2023 17:32:05 | ||
---|---|---|
Karel1969
|
Maar als men dan toch extra machinisten nodig heeft om door te rijden naar Hde, dan kan je toch ook een wisselmachinist stellen om via dat omrijdspoor Ns te kunnen rijden? Of is het probleem dan dat er geen verblijf is daar? |
02-04-2023 21:58:43 | ||
---|---|---|
noof
|
Quote Dat is er in de basis op Hde ook niet. Maar ik denk dat een setje MCN + HC een half uur langer kwijt zijn door de kering op Hde ipv Ns, nog minder kost dan een MCN extra meesturen op de gehele slag vanaf Amf (want dat was neem ik aan een uur). |
03-04-2023 07:59:39 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Die kan toch in Nunspeet blijven en iedere half uur een trein omrijden?? |
03-04-2023 08:17:03 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Met maximaal ICM4. |
03-04-2023 08:47:06 | ||
---|---|---|
noof
|
Quote Het is net niet mijn gebied, maar als ik het zo zie kan de rijrichtinig niet gekeerd worden zolang er nog een bezetting aan het perron is. |
03-04-2023 09:05:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Normaal gesproken kun je op elk stationsspoor keren. Zelfs als er een overpad achter het uitrijsein ligt. Bij het instellen van de rijweg vanaf een uitrijsein wordt onmiddellijk de overweg/het overpad geactiveerd, en als deze gesloten is, komt het uitrijsein uit de stand stop. Bij 't Harde is er een eigenaardigheid, namelijk de wissels 51a/b die van spoor 111a/b naar spoor 116a/b leiden, het noordelijk inhaalspoor. Het kan altijd een rol spelen dat je dan op 111a/b niet kan keren dat die wissels er liggen omdat je van 111a en 111b geen seintje hebt bij die wissels. Ik kan hier de schakelingen niet uitpluizen. Misschien weet iemand meer? |
03-04-2023 09:24:27 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Zoiets kan het wel eens zijn;de rijweg vanuit Harderwijk wordt niet afgereden blijkbaar als je via het linkerspoor rijdt . Peter (Oud Mt Sw)
|
03-04-2023 09:59:26 1 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Nee, een situatie in Hde zal geen invloed hebben op het wel of niet kunnen keren te Ns. |
03-04-2023 10:30:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik vatte de vraag waarschijnlijk abusievelijk op als over spoor 1 te 't Harde. Excuses. |
03-04-2023 11:44:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Ja, dat is zo. Dom dat ik dat niet eerder heb gezien. Voor linkerspoor rijden loopt de vrije baan door tot sein 26, c.q. tot en met het perronspoor 122. En zolang de vrije baan bezet is, kun je de rijrichting niet keren, en zolang de rijrichting niet gekeerd is, doet sein 22 niks, wat je ook probeert. |
03-04-2023 12:23:53 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Quote Nee want daar is niet iets van een kantine waar de machinist binnen kan zitten, het is geen zogenoemde overstandslocatie voor personeel |
03-04-2023 12:57:13 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Je kan niet zomaar op elk stationspoor keren, dat is afhankelijk van de beveiliging. Mcn Asd |
03-04-2023 17:41:16 | ||
---|---|---|
Rsb
|
Waarom kan dat in Rhn op spoor VR achter sein 570 dat niet bedienend is dan wel vraag ik me af. |
03-04-2023 20:35:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat baanvak heeft geen rijrichtingkering die bediend moet worden. Achter de trein komen op zo'n baanvak de seinen de andere kant op veilig (als er geen overwegaankondiging zit) en dat is hier alleen het sein in Rhenen. |
04-04-2023 09:31:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Ja, dat is exact wat ik hierboven aangeef. Op stationssporen kan dat gewoonlijk wel, en daarop zijn uitzonderingen. |
04-04-2023 10:02:08 | ||
---|---|---|
michaben
|
Waarbij je moet opmerken dat Prorail onderscheid maakt tussen stations en haltes. Op stations kan je meestal keren, op haltes niet. Maar er is uiteraard een lijst met uitzonderingen. Rhn is overigens ook zo'n uitzondering want dat is een halte. |
04-04-2023 10:25:59 | ||
---|---|---|
john2
|
Heeft dit te maken dat Rhenen een kopstation is? |