Opvallende dingen 27 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
26-03-2023 23:30:28
rob_ehv
rob_ehv

Pendel Eindhoven-Tilburg v.v morgen (maandag) ook een stop op Boxtel en Oisterwijk.
Sprinter Tbu-Ehv is opgeheven.



Laatst bewerkt door moderator op 27-03-2023 07:22
 

26-03-2023 23:38:22
Talbot
Talbot

En uiteraard is het de dag van de grote staking in Duitsland.

 

27-03-2023 00:11:01
scooter
scooter
Quote
rob_ehv (26-03-2023 23:30:28):

Pendel Eindhoven-Tilburg v.v morgen (maandag) ook een stop op Boxtel en Oisterwijk.
Sprinter Tbu-Ehv is opgeheven.


Sprinter rijdt Weert-Boxtel

 

27-03-2023 01:23:17
seinhuis
seinhuis
Quote
Talbot (26-03-2023 23:38:22):

En uiteraard is het de dag van de grote staking in Duitsland.


ICE (100, 120, 220), Nightjet (400, 420, 10400), IC Berlijn (140, 240) RE13, RE19 (20000), RB61 (20350) zijn opgeheven

RE18 en 20100 staan nog wel in de reisplanner vermeld.

 


27-03-2023 07:24:50
martijn
martijn

Waarbij de RE18 voor het eerst in 3 maanden weer van en naar Aachen rijdt!

 

27-03-2023 08:15:02
DingeZ
DingeZ
Quote
rob_ehv (26-03-2023 23:30:28):

Pendel Eindhoven-Tilburg v.v morgen (maandag) ook een stop op Boxtel en Oisterwijk.
Sprinter Tbu-Ehv is opgeheven.


Inderdaad een extra pendel die aansluit op de 3600. Daarbij rijdt de 3500 nog steeds door naar Tb en sluit daar (redelijk) aan op 1100. Ook een verbetering t.o.v. vorige week, de 3900 keert te Ht.

 

27-03-2023 08:15:25
Marco
Marco

08:10 te Ah: trein 3124 doet een wisseltruc. Komt binnen met twee viertjes. De achterste gaat er af, en aan de voorkant komt er weer een bij. Eén van de scenario's die de CTA's nog niet aan kunnen geven angel

 

27-03-2023 08:28:24
broek53
broek53

Al weken lang zie ik ICd's Asd - Rtd met speels gemak opgeheven worden. Zo ook vandag vanwege "beperkingen in de materieelinzet". Betekent dat dat er inmiddels teveel ICR aan de kant gezet is en/of teveel Traxxen vertrokken zijn?

 

27-03-2023 08:57:22
Terebo
Terebo
Quote
DingeZ (27-03-2023 08:15:02):
Quote
rob_ehv (26-03-2023 23:30:28):

Pendel Eindhoven-Tilburg v.v morgen (maandag) ook een stop op Boxtel en Oisterwijk.
Sprinter Tbu-Ehv is opgeheven.


Inderdaad een extra pendel die aansluit op de 3600. Daarbij rijdt de 3500 nog steeds door naar Tb en sluit daar (redelijk) aan op 1100. Ook een verbetering t.o.v. vorige week, de 3900 keert te Ht.


De reisinfo kan dit alles niet aan lijkt zo, de 703500 die nu dus naar Tb zou moeten rijden bestaat niet volgens de NS app/website noch volgens de treinposities reisplanner. Er staat enkel dat de 3500 niet rijd, ook niet dat deze trein door zou rijden naar Tb. Of is het zo dat de 28500 (Tb-Ehv pendel) doorgekoppeld is aan die 703500? Dan is het ontbreken van de volledige 703500 in de reisplanner nog steeds vreemd...

Na nog eens goed te kijken:
De 3500 lijkt nog steeds als "reisoptie" mogelijk te zijn naast de 703500. Op sommige reizen (van/naar een station tussen Ehv en Dn) wordt de 703500 schijnbaar verdrongen door de (niet rijdende) 3500 waardoor je de intercity mist in het reisadvies. Vanuit een station zoals Hrt staan beide intercities erin waarvan een dan niet rijd, Wel vreemd is dat bij de 703500 de overstap 3500->1100 niet bestaat op Ehv dus je dan via Hm wordt gestuurt de 4400 op om dan de 28500 (Ehv-Tb pendel) te nemen in Ehv, terwijl er aan de overstaptijden tussen 3500 en 1100 niks veranderd is in Ehv.
als iemand met meer verstand van dit soort dingen er een verdere toelichting voor heeft, graag! ik sta open om iets te leren.



Laatst bewerkt door Terebo op 27-03-2023 09:15
 

27-03-2023 09:04:57
Karel1969
Karel1969
Quote
broek53 (27-03-2023 08:28:24):

Al weken lang zie ik ICd's Asd - Rtd met speels gemak opgeheven worden. Zo ook vandag vanwege "beperkingen in de materieelinzet". Betekent dat dat er inmiddels teveel ICR aan de kant gezet is en/of teveel Traxxen vertrokken zijn?


Daar verwonder ik mij ook al over, temeer nu de 900 Bd-Rtd bovendien al lange tijd niet eens rijdt.

 

27-03-2023 09:20:18
Trainplaza
Trainplaza

Ik blijf de huidige constructie wel opmerkelijk vinden. Vanuit Best naar Utrecht krijg ik nu een extra overstap in Boxtel. Dus met drie overstappen kom ik dan uiteindelijk in Utrecht terecht, waarbij de 28500 en 3500 in Tilburg niet echt mooi op elkaar aansluiten. Zou het niet veel simpeler zijn geweest om de 6400 gewoon met VIRM's te laten rijden of iets dergelijks? Ook vervelend voor studenten die naar Tilburg Universiteit moeten vanuit zuidoost Brabant, die krijgen er nu twee extra overstappen bij. Ik waardeer de moeite om treinen om te leiden en alles zal ongetwijfeld met de goede intenties zijn gebeurd, maar de extra overstappen en lange reistijd hebben me vanochtend toch doen besluiten om de auto te pakken naar 's-Hertogenbosch en vanaf daar naar Utrecht.

 

27-03-2023 09:26:20
Karel1969
Karel1969

FLIRT 2217 vertrok vanmorgen rond 6.15 uit Ehv en staat nu te Vl (?!).

 

27-03-2023 09:54:00 1
mat64Hidde
mat64Hidde
Quote
Trainplaza (27-03-2023 09:20:18):

Ik blijf de huidige constructie wel opmerkelijk vinden. Vanuit Best naar Utrecht krijg ik nu een extra overstap in Boxtel. Dus met drie overstappen kom ik dan uiteindelijk in Utrecht terecht, waarbij de 28500 en 3500 in Tilburg niet echt mooi op elkaar aansluiten. Zou het niet veel simpeler zijn geweest om de 6400 gewoon met VIRM's te laten rijden of iets dergelijks? Ook vervelend voor studenten die naar Tilburg Universiteit moeten vanuit zuidoost Brabant, die krijgen er nu twee extra overstappen bij. Ik waardeer de moeite om treinen om te leiden en alles zal ongetwijfeld met de goede intenties zijn gebeurd, maar de extra overstappen en lange reistijd hebben me vanochtend toch doen besluiten om de auto te pakken naar 's-Hertogenbosch en vanaf daar naar Utrecht.


Heb je dit ook al laten weten aan de NS? De meeste mensen op Somda zijn slechts treinenfans die niet zoveel inpact hebben over wat er in de dienstregeling gebeurt.

 

27-03-2023 10:15:21
Maronit98
Maronit98

Moet er vandaag een quotum gehaald worden qua controles in de trein 😃? Normaal zie ik de conducteur nooit door de trein lopen en vandaag ben ik in drie van de vier mijn treinen gecontroleerd! (Dn-Ehv, Ehv-Tb en Ht-Ut)

Overigens geen verwijten naar de andere conducteurs, vond het gewoon toevallig




Groetjes!
 

27-03-2023 10:23:24
Sanderbin
Sanderbin
Quote
Karel1969 (27-03-2023 09:04:57):
Quote
broek53 (27-03-2023 08:28:24):

Al weken lang zie ik ICd's Asd - Rtd met speels gemak opgeheven worden. Zo ook vandag vanwege "beperkingen in de materieelinzet". Betekent dat dat er inmiddels teveel ICR aan de kant gezet is en/of teveel Traxxen vertrokken zijn?


Daar verwonder ik mij ook al over, temeer nu de 900 Bd-Rtd bovendien al lange tijd niet eens rijdt.


De 900 is ingekort tot Asd - Shl - Rtd met als oorzaak het personeelstekort. Het is de bedoeling dat dit tot december duurt

 

27-03-2023 10:40:54
Anouk
Anouk

Misschien de foute plek hiervoor, maar weet iemand waarom tussen Zd en Utg een maximumsnelheid van 100 is? Rondom Utg is het zelfs 90. Het is al een tijdje zo.

 

27-03-2023 10:54:16
Rolffiej19
Rolffiej19

Net na station Zaandam is de baanvaksnelheid standaard 100km/h tot aan Kma daar een klein stukje 110 en vlak na Kma wordt het 130 tot Cas. Vlak na Utg zit een tijdelijke snelheidsbeperking van 90 omdat er een onbewaakte overweg ligt. (en bij Wm zit een stuk 80 alleen richting Zd)



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-03-2023 10:55
 

27-03-2023 10:55:40
MasterE
MasterE

Die 100 km/h is de maximum plaatselijke snelheid, dit heeft te maken met de ligging van het spoor (bogen etc.). De 90 km/h is i.v.m. de daar aanwezige NABO (Niet Actief Beveiligde Overweg).



Laatst bewerkt door MasterE op 27-03-2023 10:55


Mcn Asd
 

27-03-2023 11:16:29
Anouk
Anouk

Aha, dan ligt het daaraan. Zover ik weet was het tussen Zd en Kma altijd 130, maar dat kan ook aan mij liggen. De overweg klopt ook, maar het is sinds kort (Paar maanden) Dus vandaar dat ik dacht dat ze misschien al aan het voorbereiden waren aan de verbouwing van Utg.

Dankjewel voor de reactie.

 

27-03-2023 11:32:41 3
Trainplaza
Trainplaza
Quote
mat64Hidde (27-03-2023 09:54:00):
Quote
Trainplaza (27-03-2023 09:20:18):

Ik blijf de huidige constructie wel opmerkelijk vinden. Vanuit Best naar Utrecht krijg ik nu een extra overstap in Boxtel. Dus met drie overstappen kom ik dan uiteindelijk in Utrecht terecht, waarbij de 28500 en 3500 in Tilburg niet echt mooi op elkaar aansluiten. Zou het niet veel simpeler zijn geweest om de 6400 gewoon met VIRM's te laten rijden of iets dergelijks? Ook vervelend voor studenten die naar Tilburg Universiteit moeten vanuit zuidoost Brabant, die krijgen er nu twee extra overstappen bij. Ik waardeer de moeite om treinen om te leiden en alles zal ongetwijfeld met de goede intenties zijn gebeurd, maar de extra overstappen en lange reistijd hebben me vanochtend toch doen besluiten om de auto te pakken naar 's-Hertogenbosch en vanaf daar naar Utrecht.


Heb je dit ook al laten weten aan de NS? De meeste mensen op Somda zijn slechts treinenfans die niet zoveel inpact hebben over wat er in de dienstregeling gebeurt.


Op Somda worden nou eenmaal veel zaken benoemd waar wij als 'treinfans' zelf geen invloed op hebben, maar wel betrokken genoeg zijn om verbeteringen en onregelmatigheden te zien. Daarnaast is er altijd een nuance: op Somda beredeneren de meeste mensen vanuit hun eigen ervaring en soms ook hun eigen belang. In mijn geval heb ik het bijvoorbeeld over een reis van Best naar Utrecht omdat ik die minstens 4x per week maak. De meeste mensen zien Best waarschijnlijk als 'die ene tunnel' tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch/Tilburg en zullen dus ook geen last hebben van de knip van de 6400 en 28500. De taak van NS is om de belangen van álle reizigers af te wegen. Die oplossing kan voor een kleine groep mensen nadelig uitpakken. Dat is nu ook mijn constatering, en vind ik dus opvallend (vandaar dit topic).

Samenvattend:

Zie ik mogelijkheden voor verbetering? Absoluut
Heb ik daarbij de afwegingen van alle reizigers in de omgeving afgewogen en ben ik goed op de hoogte van alle keuzes en de motivering van de huidige oplossing? Zeker niet.

Daarom is het denk ik maar goed dat we op Somda gewoon lekker benoemen wat we opvallend en stom vinden, en hoewel hier vaak een kern van waarheid in zal zitten, de uiteindelijke planning gewoon aan de NS en andere betrokken partijen overlaten. :)



Laatst bewerkt door Trainplaza op 27-03-2023 11:33
 

27-03-2023 11:57:26
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
Anouk (27-03-2023 11:16:29):

De overweg klopt ook, maar het is sinds kort (Paar maanden) Dus vandaar dat ik dacht dat ze misschien al aan het voorbereiden waren aan de verbouwing van Utg.

Dankjewel voor de reactie.


Het beperken van snelheden tot 90km/uur op zogenaamde kritieke NABO's is sinds maart/april 2021 aan de gang. Ongetwijfeld is het in die periode ook voor dit overpad in Uitgeest ingesteld. Een brief dan wel bezoek aan de betrokken boer had een hoop vertragingsminuten kunnen schelen.

 

27-03-2023 12:39:50
VIRMm1
VIRMm1

Gezien te Ddr op de reisinformatie borden, trein naar Tilburg.

Echter gaat deze via Rtd, Shl, Ut. Wel verwarrend voor de reiziger. Volgens mij staat er normaal bij 'Via Schiphol'?

 

27-03-2023 13:28:30
MaxBB
MaxBB

13:20 Vertrek vanaf spoor 6a te Ah richting Ahb/Ahwa: meettrein met achterop een oranje dieselloc.



Laatst bewerkt door MaxBB op 27-03-2023 13:29
 

27-03-2023 14:25:11
Terebo
Terebo
Quote
VIRMm1 (27-03-2023 12:39:50):

Gezien te Ddr op de reisinformatie borden, trein naar Tilburg.

Echter gaat deze via Rtd, Shl, Ut. Wel verwarrend voor de reiziger. Volgens mij staat er normaal bij 'Via Schiphol'?


Vanochtend zag ik dezelfde trein aan de andere kant (Tb), stond netjes op de CTAs Schiphol -> Dordrecht en "Spr Dordrecht eerder in Dordrecht". Je zou wel bijna zeggen, laat 'm beginnen en eindigen in Tb, hoef je ook nergens meer te keren.

 

27-03-2023 14:30:12
Trainplaza
Trainplaza
Quote
MaxBB (27-03-2023 13:28:30):

13:20 Vertrek vanaf spoor 6a te Ah richting Ahb/Ahwa: meettrein met achterop een oranje dieselloc.


RTS 1018 met Eurailscout UST-02

 

27-03-2023 14:30:37
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Karel1969 (27-03-2023 09:26:20):

FLIRT 2217 vertrok vanmorgen rond 6.15 uit Ehv en staat nu te Vl (?!).


Wellicht de volgende voor revisie in Blerick?

 

27-03-2023 17:08:34
icened200
icened200

ICNG 3133 is om 17:05 vanaf Breda vertrokken voor een testrit richting HSL.

 

27-03-2023 17:55:04
sander14
sander14

Grote problemen tussen Frankrijk en België, zo lijkt het gezien de digitale bronnen die bij de Thalys en Eurostar treinen fikse vertragingen van 2u+ laten zien.

 

27-03-2023 18:01:52
bart84
Moderator
bart84
Quote
VIRMm1 (27-03-2023 12:39:50):

Gezien te Ddr op de reisinformatie borden, trein naar Tilburg.

Echter gaat deze via Rtd, Shl, Ut. Wel verwarrend voor de reiziger. Volgens mij staat er normaal bij 'Via Schiphol'?


Wanneer zou deze trein dan moeten vertrekken, want de eerste trein van Ddr (via Shl en Ut) naar Ht en Vl (vandaag naar Tb) zou pas rond 18:39 vertrekken. Die staan om 12:39 nog niet op de AV van Ddr.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-03-2023 18:15:32
michaben
michaben

Ook tussen 10:00 en 14:00 rijdt er een IC Ddr - Shl - Vl.

 

27-03-2023 18:30:30
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
bart84 (27-03-2023 18:01:52):
Quote
VIRMm1 (27-03-2023 12:39:50):

Gezien te Ddr op de reisinformatie borden, trein naar Tilburg.

Echter gaat deze via Rtd, Shl, Ut. Wel verwarrend voor de reiziger. Volgens mij staat er normaal bij 'Via Schiphol'?


Wanneer zou deze trein dan moeten vertrekken, want de eerste trein van Ddr (via Shl en Ut) naar Ht en Vl (vandaag naar Tb) zou pas rond 18:39 vertrekken. Die staan om 12:39 nog niet op de AV van Ddr.


Zoek trein 2438 / 3549 eens op.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 27-03-2023 18:31
 

27-03-2023 18:43:20
bart84
Moderator
bart84

Ik loop inderdaad een tijdje achter. Ik dacht dat de 3700 serie nog steeds aan de dagranden en het weekend zit. Sorry voor de vraag.

 

27-03-2023 18:58:42
AlexNL
AlexNL
Quote
sander14 (27-03-2023 17:55:04):

Grote problemen tussen Frankrijk en België, zo lijkt het gezien de digitale bronnen die bij de Thalys en Eurostar treinen fikse vertragingen van 2u+ laten zien.


Oorzaak was een defecte bovenleiding bij Tourpes (België), waardoor HSL1 geheel dicht was.

 

27-03-2023 21:41:41
Karel1969
Karel1969

Volgens de mobiele reisplanner-app van NS wordt trein 3677 met een tweedelig DB dieselstel gereden. 😃

 

27-03-2023 21:43:48
Karel1969
Karel1969
Quote
Ysbergsla (27-03-2023 11:57:26):
Quote
Anouk (27-03-2023 11:16:29):

De overweg klopt ook, maar het is sinds kort (Paar maanden) Dus vandaar dat ik dacht dat ze misschien al aan het voorbereiden waren aan de verbouwing van Utg.

Dankjewel voor de reactie.


Het beperken van snelheden tot 90km/uur op zogenaamde kritieke NABO's is sinds maart/april 2021 aan de gang. Ongetwijfeld is het in die periode ook voor dit overpad in Uitgeest ingesteld. Een brief dan wel bezoek aan de betrokken boer had een hoop vertragingsminuten kunnen schelen.


Waarom is dat dan 90 km/u en geen 110 of 60 km/u? Met 90 km/u kan je ook een flinke klapper maken, lijkt een beetje op symptoombestrijding dit.

 

27-03-2023 21:59:17
yappa
yappa
Quote
AlexNL (27-03-2023 18:58:42):
Quote
sander14 (27-03-2023 17:55:04):

Grote problemen tussen Frankrijk en België, zo lijkt het gezien de digitale bronnen die bij de Thalys en Eurostar treinen fikse vertragingen van 2u+ laten zien.


Oorzaak was een defecte bovenleiding bij Tourpes (België), waardoor HSL1 geheel dicht was.


De spoorlijn Amersfoort - Zwolle volgde rond 20:30 dat voorbeeld. Door een kapotte bovenleiding de rest van de avond geen IC's tussen Amf en Zl, maar de sprinters kunnen wel blijven rijden.

 

27-03-2023 22:01:52
Rsb
Rsb

Niet alleen bij Esch is een dassenburcht gevonden. Bij Vught is er ook een aangetroffen volgens Omroep Brabant

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4252458/hier-zie-je-een-das-die-onder-het-spoor-bij-vught-een-burcht-bouwde



Laatst bewerkt door Rsb op 27-03-2023 22:02, reden: Typo
 

28-03-2023 08:44:10
sik214
sik214
Quote
Karel1969 (27-03-2023 21:43:48):
Quote
Ysbergsla (27-03-2023 11:57:26):
Quote
Anouk (27-03-2023 11:16:29):

De overweg klopt ook, maar het is sinds kort (Paar maanden) Dus vandaar dat ik dacht dat ze misschien al aan het voorbereiden waren aan de verbouwing van Utg.

Dankjewel voor de reactie.


Het beperken van snelheden tot 90km/uur op zogenaamde kritieke NABO's is sinds maart/april 2021 aan de gang. Ongetwijfeld is het in die periode ook voor dit overpad in Uitgeest ingesteld. Een brief dan wel bezoek aan de betrokken boer had een hoop vertragingsminuten kunnen schelen.


Waarom is dat dan 90 km/u en geen 110 of 60 km/u? Met 90 km/u kan je ook een flinke klapper maken, lijkt een beetje op symptoombestrijding dit.


Daarnaast zijn die TSB's volgens mij ook alleen op baanvakken waar NSR rijdt. Op de Noordelijke Nevenlijnen staat er geen één.

 

28-03-2023 08:47:54
broek53
broek53
Quote
Karel1969 (27-03-2023 21:43:48):
Quote
Ysbergsla (27-03-2023 11:57:26):
Quote
Anouk (27-03-2023 11:16:29):

De overweg klopt ook, maar het is sinds kort (Paar maanden) Dus vandaar dat ik dacht dat ze misschien al aan het voorbereiden waren aan de verbouwing van Utg.

Dankjewel voor de reactie.


Het beperken van snelheden tot 90km/uur op zogenaamde kritieke NABO's is sinds maart/april 2021 aan de gang. Ongetwijfeld is het in die periode ook voor dit overpad in Uitgeest ingesteld. Een brief dan wel bezoek aan de betrokken boer had een hoop vertragingsminuten kunnen schelen.


Waarom is dat dan 90 km/u en geen 110 of 60 km/u? Met 90 km/u kan je ook een flinke klapper maken, lijkt een beetje op symptoombestrijding dit.


Het gaat niet om het verminderen van de klap (dat zou wel erg cynisch zijn), maar om de tijdsduur dat een trein vanaf voor de overweg te waargenomen kan worden, los van kleur van het frontje etc. De NABO's waar een TSB is ingesteld, voldeden niet aan de daarvoor geldende normtijd.

 

28-03-2023 16:14:27
Karel1969
Karel1969

Duidelijk, dank!

 

28-03-2023 20:12:15
Loco_Locon
Loco_Locon

Late nabrander van gisteren. Trein 3563 werd (optijd) met 12 bakken VIRM binnen genomen op sp6b te Ht. Hier passen max 8 bakken, dus de voorste bak stond buiten het perron, en de achterste 2 bakken stonden overdwars op de wisselstraat. Nadat alle uitstappers naar het midden van de trein geloost waren, kon de 3562 met +8 de weg naar Tb vervolgen.



Laatst bewerkt door Loco_Locon op 28-03-2023 20:12
 

28-03-2023 21:47:46
pascalgerr
pascalgerr
Quote
sik214 (28-03-2023 08:44:10):
Quote
Karel1969 (27-03-2023 21:43:48):
Quote
Ysbergsla (27-03-2023 11:57:26):
Quote
Anouk (27-03-2023 11:16:29):

De overweg klopt ook, maar het is sinds kort (Paar maanden) Dus vandaar dat ik dacht dat ze misschien al aan het voorbereiden waren aan de verbouwing van Utg.

Dankjewel voor de reactie.


Het beperken van snelheden tot 90km/uur op zogenaamde kritieke NABO's is sinds maart/april 2021 aan de gang. Ongetwijfeld is het in die periode ook voor dit overpad in Uitgeest ingesteld. Een brief dan wel bezoek aan de betrokken boer had een hoop vertragingsminuten kunnen schelen.


Waarom is dat dan 90 km/u en geen 110 of 60 km/u? Met 90 km/u kan je ook een flinke klapper maken, lijkt een beetje op symptoombestrijding dit.


Daarnaast zijn die TSB's volgens mij ook alleen op baanvakken waar NSR rijdt. Op de Noordelijke Nevenlijnen staat er geen één.


Staan/stonden er afgelopen tijd zelfs twee. Bij Koudum-Molkwerum vanwege de dassen en tussen Groningen en Roodeschool stond er eentje vanwege een verzakt spoor

 

29-03-2023 00:02:20
rolandrail
rolandrail

En volgens Arriva maakt een TSB een NABO niet per definitie veiliger...

 

29-03-2023 00:33:39
AJT
AJT

Wat is er eigenlijk met het spoor aan de hand tussen Zl->Mp vlak na de Vechtbrug? Daar zit ook een TSB. Al een tijdje