Opvallende dingen 23 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
23-03-2023 09:29:42
broek53
broek53

9.16 u van sp 12b te Asd de nog altijd nagelnieuw ogende SNG 3039, ongetwijfeld op afnamerit naar Akkrum.

 

23-03-2023 09:41:25
seinhuis
seinhuis

Vanavond om 19.30 rijdt een extra trein van Utrecht cs naar Utrecht Maliebaan. Rond 23.00 rijdt deze trein terug naar Utrecht cs (ik weet niet of er LM rit gepland staat). Dit i.v.m een besloten feest.

Materieel: hedendaagse NS materieel

 

23-03-2023 09:43:45
Karel1969
Karel1969

Ook wel weer bijzonder, of misschien ook niet, dat de 3900 als gevolg van de stremming Btl er helemaal tot aan Asd uitgegooid is.

 

23-03-2023 09:48:01
mren
mren

Interessant vervolgonderzoek: wordt het uitgespaarde materieel dan in de spits gebruikt om de 3500/800 te versterken? (Voor zover mogelijk, want veel treinen rijden al met 10 bakken dan)

 


23-03-2023 10:04:33
noof
noof

3900 zou toch in principe kunnen keren te Ut, maar ja, officieel past het niet omdat je er precies tegelijk met de 7300 zit. Allemaal weer in beton gegoten..



Laatst bewerkt door noof op 23-03-2023 10:04
 

23-03-2023 10:15:14
MetroRET
MetroRET

De 3900 past prima bij het keren op Ht sp4a ๐Ÿคจ.

 

23-03-2023 10:41:37
Trainplaza
Trainplaza
Quote
mren (23-03-2023 09:48:01):

Interessant vervolgonderzoek: wordt het uitgespaarde materieel dan in de spits gebruikt om de 3500/800 te versterken? (Voor zover mogelijk, want veel treinen rijden al met 10 bakken dan)


Nee. Sterker nog; veel treinen vertrekken uit 's-Hertogenbosch met een losse vierdelige VIRM richting Utrecht. Gister in de ochtendspits zijn er bijvoorbeeld tussen 7:38 en 9:38 alleen maar losse viertjes vertrokken richting het noorden. En dan komt de uitval van de 3900 er nog bovenop.

Ook vandaag weer alle treinen op de 800 met vier bakken. Waarbij opmerkelijk is dat de eerste treinen na de spits (08:58, 09:28 en 09:58 richting Amr) wel met dubbele stellen hebben gereden. De 3500 deed het in de ochtendspits iets beter met 6 bakken als norm.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 23-03-2023 10:44
 

23-03-2023 10:47:16
Trainplaza
Trainplaza
Quote
MetroRET (23-03-2023 10:15:14):

De 3900 past prima bij het keren op Ht sp4a ๐Ÿคจ.


In praktijk kan dat prima. In theorie heb je dan echter een conflict met de 3500, die twee minuten voordat de 3900 binnenkomt moet vertrekken. (3500 v :08 en :38 van 4b, 3900 a :10 en :40)

 

23-03-2023 11:27:34
ToH
ToH

Kortstondige buitendienststelling tussen Mbga en Ampo rond 10:00. Ondertussen weer voorbij. Dassen?๐Ÿ˜œ

 

23-03-2023 11:45:52
MetroRET
MetroRET
Quote
Trainplaza (23-03-2023 10:47:16):
Quote
MetroRET (23-03-2023 10:15:14):

De 3900 past prima bij het keren op Ht sp4a ๐Ÿคจ.


In praktijk kan dat prima. In theorie heb je dan echter een conflict met de 3500, die twee minuten voordat de 3900 binnenkomt moet vertrekken. (3500 v :08 en :38 van 4b, 3900 a :10 en :40)


De inhoud van 4a en 4b omwisselen.

De andere kant op, is het verschil tussen de 3500 en 3900 4 min.

 

23-03-2023 12:05:44
michaben
michaben
Quote
noof (23-03-2023 10:04:33):

3900 zou toch in principe kunnen keren te Ut


Sterker nog, zo staat het in de VSM beschreven voor in de daluren, maar blijkbaar kiest men er toch voor de spits VSM de hele dag te hanteren.

 

23-03-2023 12:59:28
noof
noof
Quote
michaben (23-03-2023 12:05:44):
Quote
noof (23-03-2023 10:04:33):

3900 zou toch in principe kunnen keren te Ut


Sterker nog, zo staat het in de VSM beschreven voor in de daluren, maar blijkbaar kiest men er toch voor de spits VSM de hele dag te hanteren.


Alleen moet de 7300 dan volgens mij in oostelijke richting via de IC-sporen en dat is iets waar men blijkbaar niet aan wil beginnen.

 

23-03-2023 13:01:02
martijn
martijn
Quote
ToH (23-03-2023 11:27:34):

Kortstondige buitendienststelling tussen Mbga en Ampo rond 10:00. Ondertussen weer voorbij. Dassen?๐Ÿ˜œ


Haha getuige de verspreidingskaart van de Stichting Das & Boom op Nu.nl zou het in theorie wel kunnen ๐Ÿ™‚

 

23-03-2023 13:02:37
MVB
MVB
Quote
Trainplaza (23-03-2023 10:41:37):
Quote
mren (23-03-2023 09:48:01):

Interessant vervolgonderzoek: wordt het uitgespaarde materieel dan in de spits gebruikt om de 3500/800 te versterken? (Voor zover mogelijk, want veel treinen rijden al met 10 bakken dan)


Nee. Sterker nog; veel treinen vertrekken uit 's-Hertogenbosch met een losse vierdelige VIRM richting Utrecht. Gister in de ochtendspits zijn er bijvoorbeeld tussen 7:38 en 9:38 alleen maar losse viertjes vertrokken richting het noorden. En dan komt de uitval van de 3900 er nog bovenop.

Ook vandaag weer alle treinen op de 800 met vier bakken. Waarbij opmerkelijk is dat de eerste treinen na de spits (08:58, 09:28 en 09:58 richting Amr) wel met dubbele stellen hebben gereden. De 3500 deed het in de ochtendspits iets beter met 6 bakken als norm.


De materieelinzet vanuit Ht richting het noorden is in de ochtendspits idd heel mager. Gangpaden vol reizigers. Hopelijk wordt de planning snel aangepast nu het ernaar uitziet dat de stremming nog wel even blijft duren.



Laatst bewerkt door MVB op 23-03-2023 13:03
 

23-03-2023 13:15:10
Anoniem9
Anoniem9
Quote
seinhuis (23-03-2023 09:41:25):

Vanavond om 19.30 rijdt een extra trein van Utrecht cs naar Utrecht Maliebaan. Rond 23.00 rijdt deze trein terug naar Utrecht cs (ik weet niet of er LM rit gepland staat). Dit i.v.m een besloten feest.

Materieel: hedendaagse NS materieel


Waarschijnlijk met SNG 2779, het treinstel dat vandaag pendelt tussen Utrecht Maliebaan en Utrecht CS. (Wordt vgm altijd met SNG gereden en in vakanties met SLT)
Ik zie alleen nergens staan dat die vandaag een extra rit rijdt. (op treinposities)
Wel was er afgelopen dinsdag een extra rit van 21:10 - 21:28, maar wat de reden hiervoor was heb ik geen idee van.

 

23-03-2023 13:18:32
Karel1969
Karel1969
Quote
michaben (23-03-2023 12:05:44):
Quote
noof (23-03-2023 10:04:33):

3900 zou toch in principe kunnen keren te Ut


Sterker nog, zo staat het in de VSM beschreven voor in de daluren, maar blijkbaar kiest men er toch voor de spits VSM de hele dag te hanteren.


Benieuwd hoe het in een vergelijkbare situatie zal gaan als Amsterdam ook is verge-DSSU-d. Dan keert die 3900 waarschijnlijk in Hoogkarspel of zo.

 

23-03-2023 13:24:38
michaben
michaben

DDDA wordt juist ingericht voor keren op spoor 11/13 en doorrijden over 10/14.

 

23-03-2023 14:13:04
Karel1969
Karel1969

Dat is mooi, maar met minder sporen zal je niet meer kunnen dan je nu kan met de hoeveelheid sporen.

 

23-03-2023 14:27:32
michaben
michaben

De sporen worden langer, op 11/13 passen straks 22 bakken (10 op de a-fase en 12 op de b-fase) waardoor je wel meer mogelijkheden zijn om lange intercity's te keren in Asd.

 

23-03-2023 15:35:35
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Komen dan straks die middenvoetbrug seintjes weer terug?

 

23-03-2023 15:46:30
michaben
michaben

Nee, maar er komen wel gewone hoge seinen tussen de a- en b-fase, zonder wissels ertussen. De seinplaatsing verschilt per spoor, bij het ene spoor wordt de a-fase geschikt voor 12 bakken en bij het andere spoor de b-fase afhankelijk van het beoogde spoorgebruik.

 

23-03-2023 16:01:59
broek53
broek53

Niettemin wordt het station weer meer kopsation dan het de laatste dertig jaar ooit geweest is. Niet eens zozeer qua infra, maar wel gemeten naar het gebruik dat NS ervan wil maken. Het station staat in de planning dan ook tamelijk bomvol, waardoor je bijsturing op enige schaal wel zult kunnen vergeten.

 

23-03-2023 16:03:23
sigma
sigma
Quote
michaben (23-03-2023 14:27:32):

De sporen worden langer, op 11/13 passen straks 22 bakken (10 op de a-fase en 12 op de b-fase) waardoor je wel meer mogelijkheden zijn om lange intercity's te keren in Asd.


Dat klopt, maar je kunt er niet meer voorbij. Stel een verstoring ten noorden van Asd. Als je dan op de A-fase staat en er komt erachter op de B-fase een trein, dan kan je vanaf de A-fase niet meer naar Ut. Dus je kunt denk ik maximaal 2 treinseries dan laten keren?

 

23-03-2023 16:05:04
sigma
sigma
Quote
broek53 (23-03-2023 16:01:59):

Niettemin wordt het station weer meer kopsation dan het de laatste dertig jaar ooit geweest is. Niet eens zozeer qua infra, maar wel gemeten naar het gebruik dat NS ervan wil maken. Het station staat in de planning dan ook tamelijk bomvol, waardoor je bijsturing op enige schaal wel zult kunnen vergeten.


Niet heel veel meer toch? Hooguit een 5800 extra die niet meer vanuit Wp over Asd naar Shl rijdt maar verder blijft het redelijk hetzelfde, nu rijdt alles vanuit Shl ook niet over Asd heen.

 

23-03-2023 16:06:34
MetroRET
MetroRET

En de 4600 dan ?

 

23-03-2023 16:29:58
Muizeneus
Muizeneus
Quote
sigma (23-03-2023 16:03:23):
Quote
michaben (23-03-2023 14:27:32):

De sporen worden langer, op 11/13 passen straks 22 bakken (10 op de a-fase en 12 op de b-fase) waardoor je wel meer mogelijkheden zijn om lange intercity's te keren in Asd.


Dat klopt, maar je kunt er niet meer voorbij. Stel een verstoring ten noorden van Asd. Als je dan op de A-fase staat en er komt erachter op de B-fase een trein, dan kan je vanaf de A-fase niet meer naar Ut. Dus je kunt denk ik maximaal 2 treinseries dan laten keren?


Kan wel meer, als je het first in - last out principe hanteert.

Stel de ene treinserie arriveert te Asd om .02 en vertrekt om .28

Die kan worden ingesloten door een treinserie die om .12 arriveert en om .18 vertrekt.

Alleen is de drgl momenteel dusdanig ongelukkig dat op het moment dat er een trein uit Ut aankomt, er ook een náar Ut vertrekt. Dan lukt het inderdaad niet om twee series per spoor te laten keren, sterker nog het lukt dan niet eens om twee series volledig op twee sporen te laten keren. Je kunt dan alleen óf de 3000 óf de 3900 laten rijden op het ene spoor, en de 800 op het andere spoor in een uurdienst.

Hopelijk wordt dit aspect nog meegewogen bij het drgl-ontwerp...

 

23-03-2023 16:42:39
broek53
broek53

Keep dreaming...

 

23-03-2023 16:57:11
michaben
michaben

In het TBOV model zijn de helft van de treinseries op de A2 corridor standaard geknipt in Asd, dat lijkt me bij een eventuele uitdunning dus een stuk gunstiger dan de ETMET dienstrgeling.

 

23-03-2023 17:00:14 1
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
broek53 (23-03-2023 16:01:59):

Niettemin wordt het station weer meer kopsation dan het de laatste dertig jaar ooit geweest is. Niet eens zozeer qua infra, maar wel gemeten naar het gebruik dat NS ervan wil maken. Het station staat in de planning dan ook tamelijk bomvol, waardoor je bijsturing op enige schaal wel zult kunnen vergeten.


Met het enkel verbreden van perrons en saneren van wissels was er perfect ruimte geweest voor elf sporen, grotendeels met fases. Echter heeft men deze eeuw nog niets van het recente verleden geleerd, waar men elke storing wederom de vruchten van mag plukken.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-03-2023 01:38:48
JoepDDZ
JoepDDZ

Prorail meldt dat er een ontheffing is afgegeven voor de werkzaamheden om het spoor bij Esch te ontdassen en herstellen: Herstelwerkzaamheden spoor bij Esch starten vrijdag

Huidige prognose is eind volgende week weer treinen te kunnen rijden.



Laatst bewerkt door JoepDDZ op 24-03-2023 01:39