Opvallende dingen 22 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
22-03-2023 06:29:01
robbertc
robbertc

Werkzaamheden Asn-Gn vanochtend, waardoor ook de eerste 2 treinen tussen Gn en Zl uitvallen.

In Mp staat op spoor 4 om 6.25 de Dolime opgesteld, met Train Charter 101002 aan de Zl-zijde.

 

22-03-2023 06:50:40
noof
noof

Tussen 7 en 9 en 16 en 18 1x/u extra IC Ht-Tb-Ehv v.v., genummerd in de 28500-serie.

 

22-03-2023 07:38:08 1
MetroRET
MetroRET

Eveneens Rtd-Bd via Ddr (non-stop) met VIRM.

 

22-03-2023 09:58:10
stijngeluk
stijngeluk

Arriva blauwnet 516 en 518 om 9:53 gezien te Ost in de richting van Dv

 


22-03-2023 10:04:09
TSZ
TSZ

Zullen wel naar Zp gaan voor onderhoud



Laatst bewerkt door TSZ op 22-03-2023 10:05
 

22-03-2023 10:14:03
mren
mren
Quote
MetroRET (22-03-2023 07:38:08):

Eveneens Rtd-Bd via Ddr (non-stop) met VIRM.


Op zich primanter ontlasting van de nu wel erg drukke 1100, maar doortrekken naar Btl zou natuurlijk nóg mooier zijn geweest.

Net als die pendel Ht-Tb-Ehv die -zeker in Ht- natuurlijk perfect aan de 3500 kan worden gekoppeld.

 

22-03-2023 10:20:47
MrTraxx
MrTraxx
VIRM-4 9559, die een aantal weken vanaf 't Harde via Zwolle naar het noorden ging (en op Zwolle de boel ophield), heeft vermoedelijk de omgekeerde weg gemaakt, het stel staat samen met de 9426 op de sporen naast spoor 7 op station Amersfoort CS. Gezien vanuit de 5630.  

22-03-2023 12:03:09
MetroRET
MetroRET

NJ 420 schijnt de Spoortunnel bij Zevenaar ingestuurd te zijn, het begin van de Betuweroute.

 

22-03-2023 12:06:22
mren
mren

Gewoon doorgereden mag ik hopen?

 

22-03-2023 12:10:20
Karel1969
Karel1969

In elk geval valt te prijzen dat de 6400 gewoon de hele dag blijft doorrijden met 2 stellen FLIRT en er niet wordt afgetrapt.

Hetzelfde geldt voor de 3600 waarin ook veel reizigers meereizen tussen Ht en Tb: ICM met minimaal 2 stellen en veelal 6 bakken dubbeldeks (VIRM/DDZ) ingezet.

 

22-03-2023 12:30:33
aarclay
aarclay
Quote
mren (22-03-2023 12:06:22):

Gewoon doorgereden mag ik hopen?


Zou wel mooi zijn, maar reizigerstreinen hebben volgens ProRail-regels niks te zoeken in een van deze tunnels.

Ook vraag ik mij af of de ETCS van de Vectron de digitale sleutels heeft voor de Betuweroute? Zou die hierdoor stil zijn komen te staan?

 

22-03-2023 12:39:29
martijn
martijn
Quote
MetroRET (22-03-2023 12:03:09):

NJ 420 schijnt de Spoortunnel bij Zevenaar ingestuurd te zijn, het begin van de Betuweroute.


Aangezien je op tijd merkt dat je richting tunnel rijdt, is de trein gewoon al voor de tunnel gestopt.

 

22-03-2023 12:44:04
MaxBB
MaxBB

12:43 Zlra > Zl: ICNG

Na 3 minuten voor het station gewacht te hebben rijdt de ICNG Zl binnen (12:46).



Laatst bewerkt door MaxBB op 22-03-2023 12:46
 

22-03-2023 12:46:47
BVisser
BVisser
Quote
aarclay (22-03-2023 12:30:33):
Quote
mren (22-03-2023 12:06:22):

Gewoon doorgereden mag ik hopen?


Zou wel mooi zijn, maar reizigerstreinen hebben volgens ProRail-regels niks te zoeken in een van deze tunnels.

Ook vraag ik mij af of de ETCS van de Vectron de digitale sleutels heeft voor de Betuweroute? Zou die hierdoor stil zijn komen te staan?


Naar verluidt is de trein met een andere loc teruggesleept. De Nightjet is al eerder (vanaf Ah) omgeleid via de Betuweroute dus die sleutels zijn kennelijk aanwezig.

 

22-03-2023 12:51:37
seinhuis
seinhuis

NS Vectron mag op de Betuweroute komen. Betuweroute tussen Geldermalsen en Elst wordt gepland en ongepland gebruikt als omrijroute.

Tunnel bij Zevenaar is niet toegestaan voor reizigerstreinen. Vermoedelijk hebben NSi machinisten geen wegbekendheid.

Treinposities meld dat deze trein in Arnhem is gestopt. Dus zeer vermoedelijk is er een oplossing gevonden om een stukje terug te rijden.

 

22-03-2023 12:52:59
DDZ7504
DDZ7504
Quote
aarclay (22-03-2023 12:30:33):
Quote
mren (22-03-2023 12:06:22):

Gewoon doorgereden mag ik hopen?


Zou wel mooi zijn, maar reizigerstreinen hebben volgens ProRail-regels niks te zoeken in een van deze tunnels.

Ook vraag ik mij af of de ETCS van de Vectron de digitale sleutels heeft voor de Betuweroute? Zou die hierdoor stil zijn komen te staan?


Ik kan me niet voorstellen dat je nog nooit een treinenweb artikel over de NightJet op de Betuweroute hebt gemaakt. Is inmiddels zó vaak gebeurd ๐Ÿ˜ƒ (uiteraard normaal alleen tussen Elst en Meteren).

 

22-03-2023 12:54:53
MaxBB
MaxBB
Quote
seinhuis (22-03-2023 12:51:37):

Tunnel bij Zevenaar is niet toegestaan voor reizigerstreinen. Vermoedelijk hebben NSi machinisten geen wegbekendheid.


De tunnel is niet geschikt voor reizigerstreinen.

 

22-03-2023 13:00:19
RX7567
RX7567
Quote
seinhuis (22-03-2023 12:51:37):

Tunnel bij Zevenaar is niet toegestaan voor reizigerstreinen. Vermoedelijk hebben NSi machinisten geen wegbekendheid.


Ik dacht dat dit niet mocht ivm het niet hebben van genoeg evacuatietrappen in de tunnel.

 

22-03-2023 13:02:19
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
seinhuis (22-03-2023 12:51:37):

NS Vectron mag op de Betuweroute komen. Betuweroute tussen Geldermalsen en Elst wordt gepland en ongepland gebruikt als omrijroute.

Tunnel bij Zevenaar is niet toegestaan voor reizigerstreinen. Vermoedelijk hebben NSi machinisten geen wegbekendheid.

Treinposities meld dat deze trein in Arnhem is gestopt. Dus zeer vermoedelijk is er een oplossing gevonden om een stukje terug te rijden.


Trein is opzich vrij snel terug gesleept door een hulploc en heeft daarna zijn weg vervolgd via de normale route.

 

22-03-2023 13:18:20
BVisser
BVisser

NJ 420 passeert Asdm 13:17 richting Asd met de 193 759.

 

22-03-2023 13:47:53
MaxBB
MaxBB

Door een wisselstoring tussen Klp en Ed lijkt de 3100 te zijn opgeheven tussen Shl en Ah. De 3000 heeft de stop op Klp nog niet over genomen.

Edit: Inmiddels wel! :D



Laatst bewerkt door MaxBB op 22-03-2023 14:03
 

22-03-2023 14:37:10
MaxBB
MaxBB

Afgaande van de GPS gegevens van Treinposities heeft de 3046 vanaf Wf tot Har linkerspoor gereden, alleen zijn de vertreksporen te Ed en Klp nooit gewijzigd.

 

22-03-2023 17:01:34
cuneo56
cuneo56
Quote
MaxBB (22-03-2023 13:47:53):

Door een wisselstoring tussen Klp en Ed lijkt de 3100 te zijn opgeheven tussen Shl en Ah. .


Ik vindt het knap, een wisselstoring op een baanvak waar geen wissels zijn๐Ÿ˜‰

 

22-03-2023 17:12:29
sjoerd
sjoerd

Nou ja, als 1 van de overloopwissels in de kromme stand wel kan worden bereden (en dan niet gestoord is, wat bij een wisselstoring kan) ben je wel gedwongen om over te lopen en het linkerspoor te gaan berijden.

 

22-03-2023 18:09:16
noof
noof
Quote
cuneo56 (22-03-2023 17:01:34):
Quote
MaxBB (22-03-2023 13:47:53):

Door een wisselstoring tussen Klp en Ed lijkt de 3100 te zijn opgeheven tussen Shl en Ah. .


Ik vindt het knap, een wisselstoring op een baanvak waar geen wissels zijn๐Ÿ˜‰


De wisselstoring was dan ook in principe net op Ed zelf, aan de westzijde.

 

23-03-2023 01:19:19
thom
thom
Quote
BVisser (22-03-2023 12:46:47):
Quote
aarclay (22-03-2023 12:30:33):
Quote
mren (22-03-2023 12:06:22):

Gewoon doorgereden mag ik hopen?


Zou wel mooi zijn, maar reizigerstreinen hebben volgens ProRail-regels niks te zoeken in een van deze tunnels.

Ook vraag ik mij af of de ETCS van de Vectron de digitale sleutels heeft voor de Betuweroute? Zou die hierdoor stil zijn komen te staan?


Naar verluidt is de trein met een andere loc teruggesleept. De Nightjet is al eerder (vanaf Ah) omgeleid via de Betuweroute dus die sleutels zijn kennelijk aanwezig.


Het is gewoon een standaard Vectron uit de lokken pool van ELL, genoeg goederen vervoerders die met Vectrons van hun over de Betuweroute heen kachelen natuurlijk ;)

 

23-03-2023 14:10:14
MasterE
MasterE

De betuweroute bestaat uit 3 RBC's, geen idee of de vectron alle keys aan boord heeft en hoe de RBC's precies verdeeld zijn. Zou dus zomaar kunnen dat de key voor het RBC aan de Zevenaarzijde niet aanwezig is en de trein dus wordt geweigerd en tot stilstand komt.




Mcn Asd
 

23-03-2023 20:46:42
mambo
mambo

Feit is wel dat men vanuit Zvg - Zvo - Zv onder ERTMS rijd en uiteraard Brmet - Est ook gewoon kan berijden bij omleidingen; ik kan me niet voorstellen dat er een separaat rbc aanwezig is tussen Zvo en de Cup waar dan geen sleutel voor zou zijn. ;)

 

24-03-2023 00:38:04
thom
thom
Quote
MasterE (23-03-2023 14:10:14):

De betuweroute bestaat uit 3 RBC's, geen idee of de vectron alle keys aan boord heeft en hoe de RBC's precies verdeeld zijn. Zou dus zomaar kunnen dat de key voor het RBC aan de Zevenaarzijde niet aanwezig is en de trein dus wordt geweigerd en tot stilstand komt.


Het lijkt mij eerder dat een machinist gewoon de trein stil gezet heeft vanwege het ontbreken van zijn weg kennis aldaar.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-03-2023 07:46:00
treinhobby
treinhobby

Of juist door de wegkennis weet dat een personentrein niet onder het Pannerdensch Kanaal door mag en ook nog eens Arnhem overslaat.

 

24-03-2023 08:21:45
anton_
anton_

Had de trein wel zonder passagiers ( als LM dus ) door de tunnel gemogen?

 

24-03-2023 08:36:34
cuneo56
cuneo56

Van deze tunnel weet ik het niet 100% , maar bij de Goederensporen van overdekt Barendrecht mag dat niet omdat bij een incident de Brandweer dat verschil niet maakt /kan maken en dan een andere tactiek toepast dan bij puur Goederenvervoer.

 

24-03-2023 11:20:37
bacr
bacr
Quote
cuneo56 (24-03-2023 08:36:34):

Van deze tunnel weet ik het niet 100% , maar bij de Goederensporen van overdekt Barendrecht mag dat niet omdat bij een incident de Brandweer dat verschil niet maakt /kan maken en dan een andere tactiek toepast dan bij puur Goederenvervoer.


En sowieso, ook bij een nachttrein die als LM is ingelegd, kan nog wel treinpersoneel op de lig- en slaaprijtuigen aanwezig zijn om daar het voorbereidende of afrondende werk te doen.

 

24-03-2023 17:42:03
DDZ7504
DDZ7504

Maar een (MVV-)rijtuig dat als wagen in een goederentrein meerijdt mag wel door alle tunnels neem ik aan?

 

24-03-2023 17:48:08
diesels
diesels

Niet met 'bezetting', tenzij daar een specifieke uitzondering met specifieke voorwaarden voor is verleend

 

25-03-2023 09:55:29
phantom
phantom

Dus feitelijk mag een trein zelfs met een mcn,niet door de "goederentunnels" want dat is een vorm "bezetting" op de trein.
Het leest een beetje alsof zodra er mens(en) aanwezig zijn op een trein,die niet door tunnels mag,dan heb je met een mcn aan boord dus ook een probleem.
Of maakt men dan ook het aparte onderscheid tussen een mcn en overige mensen ?
En wat maakt dan die mcn zo "heilig" ,dat die dan evt wel zou mogen in zn eentje ?

Lijkt mij dat je bij bijzondere gevallen zoals bv uitval van overige spoorlijnen,ofwel door defecten aan het spoor,of door kapotte treinen op het spoor,je toch die bijzondere routes ook moet kunnen nemen om je internationale trein op de plek van bestemming te krijgen.
Mits er een mcn met wegbekendheid op de loc aanwezig is natuurlijk.

 

25-03-2023 10:18:39
cuneo56
cuneo56

De Machinist blijft nodig om de trein te rijden en om eventuele onregelmatigheden te melden. Daarnaast zijn op de lok voor deze medewerker ook zaken aanwezig om indien nodig zichzelf in veiligheid te kunnen brengen.

 

25-03-2023 12:34:30
BVisser
BVisser
Quote
phantom (25-03-2023 09:55:29):

Dus feitelijk mag een trein zelfs met een mcn, niet door de "goederentunnels" want dat is een vorm "bezetting" op de trein.
Het leest een beetje alsof zodra er mens(en) aanwezig zijn op een trein, die niet door tunnels mag, dan heb je met een mcn aan boord dus ook een probleem.


Je leest de vraag en het antwoord niet goed. Het ging over een begeleidingsrijtuig, niet over een loc. Natuurlijk mag een machinist door een tunnel. Een reizigerstrein kan puur technisch gezien door zo'n tunnel, alleen omdat de vluchtwegen in die tunnels niet berekend zijn op een grote groep reizigers is besloten dat dat niet mag.

 

26-03-2023 11:40:21
phantom
phantom

Ik reageerde meer op allerlei opties rondom de kwestie reizigers trein "in/door een goederentunnel"
Zoals de voorbeelden getypt werden en iets later werden "afgeschoten" lijkt het er op dat er geheel geen mens met reizigers trein zo'n tunnel in mag.
Jij en cuneo nuanceren dat enigzins met uitleg wat enigzins helpt ;-)

Waar ik dan wel nieusgierig naar ben,is dat er ergens hier werd gesproken over de tunnels bij station Barendrecht,waar dus ook "goederentunnels" bij zouden zitten waar geen reizigerstrein in mag.
In het geval van capaciteits problemen met vluchtwegen vraag ik me dan af,die vluchtwegen combineren/sluiten toch aan op de vluchtwegen voor de reizigers die op het station zijn en de treinen die door de andere tunnels rijden,dus dan zou er daar van capaciteits problemen toch geen sprake kunnen zijn ??
(sorry voor de vele vragen,maar ik probeer achter de logica te komen waarom men zoiets zelfs incidenteel zou verbieden met een kans berekening van 1: ??? met alle mogelijke dingen die verkeerd kunnen gaan eens in de ??? ,die dan ook allemaal fout zouden gaan)

 

26-03-2023 12:19:34
bart84
Moderator
bart84

De regel dat er geen (beladen/lege) reizigerstreinen door een goederentunnel (Zevenaar/Barendrecht) mag, zal er om een of meerdere redenen niet zijn. Dat er geen vluchtwegen zijn is voor Zevenaar iets waarschijnlijker dan in Barendrecht (daar liggen immers sporen voor reizigerstreinen naast), echter moeten die vluchtwegen wel gevonden kunnen worden en bereikbaar zijn vanuit de goederentunnel en berekend zijn op een grote groep personen. Het maakt nogal een verschil of er honderen personen (onvoorbereid/getraind) ontruimd moeten worden of alleen een mcn.

Over waarom er niet incidenteel een personentrein doorheen mag:
Als je dat eenmaal toelaat, waarom dan een tweede en een derde en volgende keer ook niet, dat schept een president. "Waarom mocht die vervoerder dat toen wel en wij nu niet??" Door het gewoon niet toe te staan (en daarmee gewoon de gestelde regels volgen), voldoe je als beheerder (Prorail) aan de regels en kan dat niet tegen je gebruikt worden als er wel iets gebeurt (hoe klein de kans ook is).



Laatst bewerkt door bart84 op 26-03-2023 12:20
 

26-03-2023 12:44:51
RX7567
RX7567

Er vanuit gaande dat de regels bij tunnelbouw en 'normale' bouw hetzelfde zijn zal dit waarschijnlijk te maken hebben met de verbinding vanaf de goederentunnel naar de gedeelde evacuatietunnels.

De goederentunnel en de evacuatietunnel zijn waarschijnlijk twee losse zones en het verplaatsen van mensen tussen die twee moet in een bepaalde tijd kunnen gebeuren. (volgens mij 15 minuten of 30 minuten). Om een ophoping bij de evacuatiedeuren te voorkomen moeten er dus genoeg doorgangen zijn tussen die twee tunnels.

In een goederentrein zullen er minder mensen zitten dus hoef je minder vluchtwegen te maken om snel genoeg te kunnen evacueren van de spoortunnel naar een evacuatietunnel en hoeven de deuren minder groot te zijn. Dat is dus het knelpunt voor de evacuatie, waardoor je dus geen reizigers mag vervoeren door de goederentunnels. Ja, de evacuatietunnel zelf zal genoeg mensen kunnen doorstromen naar de buitenlucht, maar als je te lang in een rij staat om door een deur te gaan om daadwerkelijk in die evacuatietunnel te komen heb je alsnog problemen. Aan de reizigerskant zullen er meer of grotere deuren zijn die toegang bieden tot de evacuatietunnel waardoor je dus vanaf die kant sneller een grote groep mensen kan evacueren.

Ik hoop dat ik dit zo duidelijk heb uitgelegd:) Als er iemand met wat meer kennis in tunnelbouw het kan aanvullen doe het gerust. ๐Ÿ˜ƒ

Edit: Ah, er was al een reactie van iemand gekomen ondertussen. Ach, ik laat de reactie wel staan:)



Laatst bewerkt door RX7567 op 26-03-2023 12:45
 

26-03-2023 18:16:44
sjoerd
sjoerd

Inderdaad zit de wereld vol preCEdent-loerders. We zitten allemaal te loeren of het een ander toch niet iets gemakkelijker gemaakt wordt dan onszelf. Want de wet op gelijke behandeling maakt dat ... We kunnen niet meer omgaan met uitzonderingen en daarom wordt alles dichtgespijkerd met regeltjes en kunnen we helemaal niets meer als die regeltjes er niet zijn.

En als het toch een keer gebeurt, dan moet juist de hele santekraam aan regels meteen helemaal overboord, want dan willen we dat het ook voor ons kan. Tja. ๐Ÿคจ