Opvallende dingen 21 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
21-03-2023 09:38:36
broek53
broek53

Kan iemand het volgende verklaren? Voor de vierde dag verdwijnt trein 1531 (Asd 9.30 u) uit de reisinfo ongeveer op het moment dat het materieel in Asd binnenkomt. De CTA's gaan op Niet Instappen en uit de overzichtschermen is hij helemaal. Dus ook geen "rijdt niet" of zo.

Vervolgens vertrekt hij gewoon op tijd, overigens. Maar dit dus niet een keertje, maar de laatste vier werkdagen elke dag. Wat voor hik kan dat zijn?



Laatst bewerkt door broek53 op 21-03-2023 09:39
 

21-03-2023 09:45:28
mtlx
mtlx

Bugje in de reisinfoketen. Men heeft het vermoedelijke probleem gevonden en komt met een fix.

 

21-03-2023 10:04:42
DylansDepot
DylansDepot

09:57 Bd: ICNG 3133 komt aan uit Rotterdam




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

21-03-2023 11:57:41
MrTraxx
MrTraxx
SNG 3028 is voor de verandering eens mooi beschilderd door mensen die zichzelf V•A•N•D•A•L•S (naar een bekende tv-serie) noemen. Het stel bevindt zich momenteel achterop de 5640 van Zwolle naar Utrecht. De 'beschildering' bevindt zich in rijrichting links.  


21-03-2023 12:09:12 10
snowie
snowie

Het is aan te raden om op geen enkele wijze aandacht te schenken aan de 'kunstenaars', meldingen in het Opvallende Dingen topic zijn dan ook niet echt welkom .....

 

21-03-2023 13:26:58 1
noof
noof

Treinverkeer Vga-Btl gestremd door, jawel, een dassenburcht onder het spoor..

 

21-03-2023 13:37:54
martijn
martijn

Haha gelukkig zijn er maar 40 van 😉

 

21-03-2023 13:39:00
noof
noof

Goed punt, maar in dit geval levert het dermate een gevaar op dat de sporen voorlopig niet gebruikt worden.

 

21-03-2023 13:40:24 1
martijn
martijn

Nee ik bedoelde meer, nog maar 38 te gaan en we kennen ze allemaal!

 

21-03-2023 13:42:09
MaxBB
MaxBB
Quote
noof (21-03-2023 13:26:58):

Treinverkeer Vga-Btl gestremd door, jawel, een dassenburcht onder het spoor..


Als deze verstoring erg lang duurt, is het dan realistisch om standaard enkele treinen tussen Ht en Btl om te leiden via Tb?



Laatst bewerkt door MaxBB op 21-03-2023 13:42
 

21-03-2023 14:15:47 1
rob_ehv
rob_ehv

2985 , 2987 , 2989 en 2984 en 2986 gaan via Tilburg

 

21-03-2023 14:21:00
MaxBB
MaxBB

Aha, alleen nog in de late avond dus. Jammer dat het overdag niet wordt gedaan, maar met de beperkte capaciteit te Tb best te begrijpen.

 

21-03-2023 14:47:51
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ook klopt het met de tijden niet helemaal in de reisplanner, de trein is gelijk in Tb en Ht.

En voor morgenochtend zijn ze er nog niet helemaal uit.

Enkele vallen uit, de eerste verbinding Ehv ri Nm bijvoorbeeld niet.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 21-03-2023 14:55
 

21-03-2023 14:56:10
rogierdegr
rogierdegr
Quote
noof (21-03-2023 13:26:58):

Treinverkeer Vga-Btl gestremd door, jawel, een dassenburcht onder het spoor..


Zeer vervelend en tijd voor de bulldozer om deze dassenburcht op te ruimen en de dassen snel te verplaatsen. In dat geval gaat de belangen van de treinreizigers voor.

 

21-03-2023 15:09:47 2
martijn
martijn

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar of je het er nou mee eens bent of niet, dassen gaan gewoon voor 🙂

Lees hier hoe het precies allemaal zit

 

21-03-2023 15:13:31
MaxBB
MaxBB

15:13 Zlra > Zl: LLT DBC189 (rood)

 

21-03-2023 15:52:59 1
rob_ehv
rob_ehv
Quote
noof (21-03-2023 13:26:58):

Treinverkeer Vga-Btl gestremd door, jawel, een dassenburcht onder het spoor..


Tot 28 maart de prognose intern inmiddels !



Laatst bewerkt door rob_ehv op 21-03-2023 15:53
 

21-03-2023 15:59:12
MaxBB
MaxBB

15:57 Zlra > Zl Dolime met TCS 10xxxx als loc.



Laatst bewerkt door MaxBB op 21-03-2023 15:59
 

21-03-2023 16:27:19 1
NS1637
NS1637

Dat is de 101002, de 189 die daar voor reed was de 189 084.

 

21-03-2023 16:35:26
rogierdegr
rogierdegr
Quote
martijn (21-03-2023 15:09:47):

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar of je het er nou mee eens bent of niet, dassen gaan gewoon voor 🙂

Lees hier hoe het precies allemaal zit


Mijn reactie was natuurlijk van de lompe soort, maar op dit moment moet er eerst een vergunning aangevraagd worden enz. en vervolgens wordt er een volledig bureaucratische procedure in gang gezet. Dit soort situaties vraagt naar mijn mening naar een soort beheersplan, waarbij men d.m.v. ecoloog meteen een aparte dassenburcht kan maken, zodra een das, in een spoordijk gaat lopen graven. In dat geval ben je vaak op tijd om opschorten treinverkeer te voorkomen. De huidige situatie kan er namelijk voor zorgen dat het draagvlak voor natuurbeleid \ dit soort regelgeving keihard ondermijnt wordt.

 

21-03-2023 16:37:58
MVB
MVB
Quote
rob_ehv (21-03-2023 15:52:59):
Quote
noof (21-03-2023 13:26:58):

Treinverkeer Vga-Btl gestremd door, jawel, een dassenburcht onder het spoor..


Tot 28 maart de prognose intern inmiddels !


Inmiddels ook bevestigd en zichtbaar op de website van NS.

 

21-03-2023 16:38:54 2
Rolffiej19
Rolffiej19

Tja gelukkig wist prorail dit probleem al sinds vorig jaar April toen er daar een TSB neer gepland werd van 80km/h voor 1 spoor, sinds een tijdje is het nu voor beide sporen 40km/h, dus echt haast hadden ze ook niet.

 

21-03-2023 16:42:00
martijn
martijn

Eens. Plannen voor een kunstburcht in Fryslân waren er bijvoorbeeld vorige zomer al, maar toen is die er niet gekomen. Nu het spoor daar opnieuw dreigt te verzakken, is er alsnog een begin gemaakt... ProRail heeft mijns inziens ook te lang afgewacht, met als gevolg dat er nu dus al 40 bekende burchten onder het spoor te vinden zijn, waarvan er inmiddels dus 2 op instorten staan.

 

21-03-2023 16:51:38
MasterE
MasterE

Zojuist een pushbericht via de NOS




Mcn Asd
 

21-03-2023 17:05:36 1
martijn
martijn

Ik zou mn instellingen aanpassen 😉

 

21-03-2023 17:10:48
EtnTrains
EtnTrains

Chaos op station Tb, 3660 met een onwel worden persoon. Mensen die geen afstand houden van treinpersoneel..... ondertussen dalijk de 6459 met een Solo FLIRT IV, mannetje of 60-65 achtergebleven op de 6459



Laatst bewerkt door EtnTrains op 21-03-2023 17:18
 

21-03-2023 17:26:11 2
brun
brun
Quote
rogierdegr (21-03-2023 16:35:26):

Mijn reactie was natuurlijk van de lompe soort, maar op dit moment moet er eerst een vergunning aangevraagd worden enz. en vervolgens wordt er een volledig bureaucratische procedure in gang gezet. Dit soort situaties vraagt naar mijn mening naar een soort beheersplan, waarbij men d.m.v. ecoloog meteen een aparte dassenburcht kan maken, zodra een das, in een spoordijk gaat lopen graven. In dat geval ben je vaak op tijd om opschorten treinverkeer te voorkomen. De huidige situatie kan er namelijk voor zorgen dat het draagvlak voor natuurbeleid \ dit soort regelgeving keihard ondermijnt wordt.


Die plannen zijn er ook, maar je moet desondanks bureaucratie doorlopen. En die bureaucratie is er om te voorkomen dat we het weer gaan doen zoals vroeger: met de bulldozer eroverheen, "wat maken die paar beesten nou uit".

De situatie is dus andersom: als je geen bureaucratie invoert, komt het gebrek aan draagvlak bij veel mensen meteen weer tevoorschijn. Ik heb (bij spoorweginfrabeheer) situaties gezien waar de honden geen brood van lustten. Velden vol beschermde diersoorten werden gewoon snel omgeploegd. En pas als je zo'n aannemer dan vertelt dat ie strafrechtelijk vervolgd kan worden, dat z'n bedrijf failliet kan gaan aan de boetes, trekt ie bleek weg. "Oh, is het zó streng tegenwoordig?"

En over het aanleggen van alternatieven (nieuwe burchten, verhuizen van de beestjes): dat moet in de praktijk vrijwel altijd op grond die van een gemeente of een particulier is. Want je wilt de dieren immers weg van de spoordijk krijgen. Dus die grond moet je eerst aankopen, vervolgens ruikt een gemeente geld en gaat onderhandelen. Voor je het weet ben je een jaar verder.

Nee, echt, serieus, Prorail pakt dit probleem perfect aan. Volledig volgens het boekje. Complimenten.



Laatst bewerkt door brun op 21-03-2023 17:29
 

21-03-2023 17:28:27
Dionysusnu
Dionysusnu

Duurt het boekje dan zo lang dat het al sinds juli 2022 een TSB was, en nu nog altijd niet opgelost is, tot het punt dat al het treinverkeer gestaakt moet worden?

 

21-03-2023 17:29:43
brun
brun
Quote
Dionysusnu (21-03-2023 17:28:27):

Duurt het boekje dan zo lang dat het al sinds juli 2022 een TSB was, en nu nog altijd niet opgelost is, tot het punt dat al het treinverkeer gestaakt moet worden?


Sorry, ik had mijn post nog aangevuld met een reden waarom het soms zo lang duurt (grondaankoop).

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-03-2023 17:35:16
brun
brun

Een mooi spoorwegvoorbeeld bij de Duitse buren.

Bij elke storm waaien er bomen in de bovenleiding of op het spoor -> versperringen, vertragingen.

DB zegt: we willen alle bomen naast onze spoorlijnen kappen.

De regels zeggen: wie bomen kapt, moet elders nieuwe bomen planten. Dat is ook eerlijk, natuurbescherming en CO2 enzo.

Dus DB zegt: helemaal prima, we kopen een veldje op 1 km van het spoor en daar planten we een nieuw bos.

De gemeente wordt wakker en denkt: wow, we raken eindelijk dat nutteloze stuk land kwijt! Laten we er een goede prijs voor vragen.

Resultaat: de DB moet met élke, echt letterlijk élke gemeente langs een spoorlijn onderhandelen om grond aan te kopen. En de ambtenarij zorgt ervoor dat die onderhandelingen jaaaaaren duren. Jaren waarin bij elke storm opnieuw bomen op het spoor waaien, want die mogen immers pas worden gekapt als de DB nieuwe bomen kan planten.

Zeer, zeer frustrerend. En vervolgens zijn reizigers boos op de DB.

 

21-03-2023 18:01:15
sjoerd
sjoerd

Achteraf reisde ik met de laatste trein die nog over de dassenburcht is gereden, waarbij het me opviel dat er stevig geremd werd en flink opgetrokken rond de TSB; de trein was al enkele minuten te laat vertrokken.

 

21-03-2023 19:15:48
rob_ehv
rob_ehv

Ja zit al sinds juli 2022 een tsb van 80 in en sinds een paar weken is die gewijzigd naar 40. Wat al zorgde voor vertragingen



Laatst bewerkt door rob_ehv op 21-03-2023 19:16
 

21-03-2023 20:11:21
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De 6600 langs Tb vanavond nog wel eens per uur!

Gaat men dat nog aanpassen?

 

21-03-2023 20:26:05
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee.

 

21-03-2023 20:28:23
Muizeneus
Muizeneus

We weten nog heel goed hoelang NS erover deed om een pendel Zl-Amf in te richten toen de Hanzelijn gestremd was, dus kunnen we niet verwachten dat ze dat nu ineens in een paar uurtjes voor elkaar hebben 💡

 

21-03-2023 20:40:14
mren
mren

Dit in schril contrast tot zaken als angsthazendienstregelingen waarbij het geen probleem is om in een paar uur tijd de hele dienstregeling landelijk overhoop te gooien.

 

21-03-2023 21:38:10 1
markkegel
markkegel

Morgen gaan er in de ochtend en avondspits IC's pendelen tussen Ehv en Ht via Tb. Met 28500 nummers.



Laatst bewerkt door markkegel op 21-03-2023 21:40
 

21-03-2023 21:45:06
Henk1619
Henk1619
Quote
martijn (21-03-2023 15:09:47):

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar of je het er nou mee eens bent of niet, dassen gaan gewoon voor 🙂

Lees hier hoe het precies allemaal zit


We zijn in dit land dol op beschermde diersoorten, gewoon een kwestie van de wolf een lift geven naar Vught en afwachten tot de natuur zijn werk heeft gedaan...

Gelukkig vindt het Dassenknuffelfront dat het treinverkeer voor gaat. Lees hier hoe het precies allemaal zit.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 21-03-2023 21:58
 

21-03-2023 21:45:12
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
markkegel (21-03-2023 21:38:10):

Morgen gaan er in de ochtend en avondspits IC's pendelen tussen Ehv en Ht via Tb. Met 28500 nummers.


Het verbaast me dat ze niet de 3500 in dat pad omleiden. Die komt qua tijden perfect uit, met een paar minuten extra voor de stops in Ehv en Ht. En ook omgekeerd past het netjes voor de 3900.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 21-03-2023 22:37
 

21-03-2023 21:48:08 1
Henk1619
Henk1619
Quote
MaxBB (21-03-2023 13:42:09):
Quote
noof (21-03-2023 13:26:58):

Treinverkeer Vga-Btl gestremd door, jawel, een dassenburcht onder het spoor..


Als deze verstoring erg lang duurt, is het dan realistisch om standaard enkele treinen tussen Ht en Btl om te leiden via Tb?


Ja dat is realistisch, een deel van de treinen rijdt via Tbge en een ander deel via de Oude Lijn.

 

21-03-2023 23:20:34
Trainplaza
Trainplaza
Quote
rob_ehv (21-03-2023 19:15:48):

Ja zit al sinds juli 2022 een tsb van 80 in en sinds een paar weken is die gewijzigd naar 40. Wat al zorgde voor vertragingen


De TSB zit er al vanaf april, en sinds anderhalve week verlaagd naar 40 kmh. En nu dus weer verlaagd naar 0 km/h, :(

 

22-03-2023 07:42:22 2
brun
brun
Quote
Henk1619 (21-03-2023 21:45:06):

Gelukkig vindt het Dassenknuffelfront dat het treinverkeer voor gaat. Lees hier hoe het precies allemaal zit.


Nee, zo zit het totaal niet. Die deskundoloog van stichting Das & Boom beslist niet over het weghalen van die beesten. En al helemaal niet met het argument "ze sterven sowieso bij bosjes dankzij het autoverkeer".

In dit geval beslissen ProRail en de overheid en die volgen zo te lezen de juiste procedures. Die stichting mag een beetje helpen, meer niet.

Waarom is hier telkens weer discussie over? Het is wettelijk vastgelegd hoe je omgaat met beschermde diersoorten die overlast veroorzaken. En als dat een paar dagen duurt, dan duurt dat helaas een paar dagen.



Laatst bewerkt door brun op 22-03-2023 07:42
 

22-03-2023 08:35:04
rogierdegr
rogierdegr
Quote
brun (22-03-2023 07:42:22):
Quote
Henk1619 (21-03-2023 21:45:06):

Gelukkig vindt het Dassenknuffelfront dat het treinverkeer voor gaat. Lees hier hoe het precies allemaal zit.


Nee, zo zit het totaal niet. Die deskundoloog van stichting Das & Boom beslist niet over het weghalen van die beesten. En al helemaal niet met het argument "ze sterven sowieso bij bosjes dankzij het autoverkeer".

In dit geval beslissen ProRail en de overheid en die volgen zo te lezen de juiste procedures. Die stichting mag een beetje helpen, meer niet.

Waarom is hier telkens weer discussie over? Het is wettelijk vastgelegd hoe je omgaat met beschermde diersoorten die overlast veroorzaken. En als dat een paar dagen duurt, dan duurt dat helaas een paar dagen.


Wat moet je met dassen onder het spoor

En hoe verklaar je dit bericht m.b.t. de waterschappen.

Daar heeft men een soort gedragscode \ werkprocedure hoe om te gaan als er een dassenburcht 'dreigt' te ontstaan in een dijk. Waarom kunnen waterschappen wel snel een das 'laten' verplaatsen.

Dassenprotocol als pdf

Hier het dassenprotocol als voorbeeld.

Deze reactie is meer bedoeld dat bij het voorkomen van een dassenburcht, best mogelijkheden zijn, maar dat hier wel een protocol voor nodig is EN dat de burchten in een beginstadium gevonden worden.



Laatst bewerkt door moderator op 22-03-2023 09:08
 

22-03-2023 09:11:31 1
broek53
broek53

Prorail heeft sinds minstens vorige zomer verzuimd om die paar dagen erin te steken, zowel bij Workum als bij Vught. Of is er door de bureaucratie niet in geslaagd, dat kan ook.

 

22-03-2023 09:17:45 1
sik214
sik214

Achter de schermen werkt ProRail al aan beheersing van de burchten bij Koudum en Boxtel. Al langere tijd, alleen door de genoemde wet- en regelgeving komen ze geen steek verder. Mogelijk is het stilleggen van het treinverkeer nu (deels) een gespeelde troef. Nu komt de (maatschappelijke) druk ook bij het RVO te liggen.

De kunstburcht in Koudum die er gaat komen, was al eerder gepland, maar het hing op de maar niet verkregen vergunning daartoe. PR kan je vaak zaken kwalijk nemen (zeker hier), maar ik vind dat ze hier echt alles aan gedaan hebben.

Kijken wat de volgende locatie wordt... Rondom Voorst-Empe is veel dassenactiviteit in de spoordijk te vinden, maar ook bij Steenwijk (richting noorden).

 

22-03-2023 09:26:52
jacokran
jacokran

Ik vind het wel opvallend dat ik me van voorgaande jaren niet kan herinneren dat het treinverkeer vanwege dassenburchten dagenlang stil gelegd moest worden. Wat is er dan nu anders?

 

22-03-2023 11:08:20
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sik214 (22-03-2023 09:17:45):

Kijken wat de volgende locatie wordt... Rondom Voorst-Empe is veel dassenactiviteit in de spoordijk te vinden, maar ook bij Steenwijk (richting noorden).


En de burcht bij Geffen (Ht - O)

 

22-03-2023 13:24:52
sjoerd
sjoerd

Men kan bezwaarlijk zeggen dat ProRail er geen weet van heeft dat er een burcht is gebouwd: de TSB's hierboven genoemd liggen er al maanden, zoniet jaren. Laat men het dan toch niet een beetje gebeuren? Zo van: die dassen trekken wel weg als we blijven rijden?

Op zich ben ik wel dierlievend als in: leven en laten leven en je er vooral niet mee bemoeien en op afstand blijven. Mensen aaien teveel; zelfs gevaarlijk wild moet zo nodig geaaid worden.

Maar minder aaibaar spul zoals ratten en konijnen wordt regelmatig meteen geruimd. En dassen, otters en bevers die ook schade aanrichten, mogen blijven waar ze zitten. Dat verschil begrijp ik dan weer niet.

 

22-03-2023 14:00:40
rick
rick

Konijnen minder aaibaar?

Het verschil zal zijn dat de eerstgenoemde niet beschermd zijn en de andere wel.

 

22-03-2023 14:03:09
MetroRET
MetroRET

Er wordt nu gezegd: drie tot vier weken.

 

22-03-2023 14:03:21
wouter15
wouter15

Volgens NU.nl zullen er zeker 3 tot 4 weken geen treinen rijden tussen Ht en Ehv.

 

22-03-2023 15:10:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
sjoerd (22-03-2023 13:24:52):

Men kan bezwaarlijk zeggen dat ProRail er geen weet van heeft dat er een burcht is gebouwd: de TSB's hierboven genoemd liggen er al maanden, zoniet jaren. Laat men het dan toch niet een beetje gebeuren? Zo van: die dassen trekken wel weg als we blijven rijden?


Nou zo te lezen heeft ProRail pas gisteravond de vergunning aangevraagd om die dassen te kunnen weghalen....gelukkig laten ze het zoals gewoonlijk er weer op aankomen.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 22-03-2023 15:11
 

22-03-2023 15:49:22
sjoerd
sjoerd
Quote
rick (22-03-2023 14:00:40):

Konijnen minder aaibaar?

Het verschil zal zijn dat de eerstgenoemde niet beschermd zijn en de andere wel.


Klopt, maar ik registreer een onverklaarbaar verschil in aaibaarheid, althans in de ogen van sommigen.

 

22-03-2023 16:14:07
mren
mren

Één van mijn leukste voorbeelden in uitleg over BTW is het konijnenvoer. Dat is namelijk 9% BTW, terwijl caviavoer het reguliere percentage kent. Waarom vraagt u zich af? Omdat een konijn deel uitmaakt van de (menselijke) voedselketen.

Tot zo ver de aaibaarheidsfactor 😉

 


22-03-2023 16:30:40
markkegel
markkegel
Quote
Rolffiej19 (22-03-2023 15:10:31):
Quote
sjoerd (22-03-2023 13:24:52):

Men kan bezwaarlijk zeggen dat ProRail er geen weet van heeft dat er een burcht is gebouwd: de TSB's hierboven genoemd liggen er al maanden, zoniet jaren. Laat men het dan toch niet een beetje gebeuren? Zo van: die dassen trekken wel weg als we blijven rijden?


Nou zo te lezen heeft ProRail pas gisteravond de vergunning aangevraagd om die dassen te kunnen weghalen....gelukkig laten ze het zoals gewoonlijk er weer op aankomen.


Gelukkig is dat niet waar. De procedure liep al.

 

22-03-2023 17:09:55
sjoerd
sjoerd

Zeurmodus aan: kennelijk is de datum toch niet algemeen bekend. Zeurmodus uit: tja, we weten dat procedures soms veel tijd kosten. Bij een probleem kan men dus beter gisteren al een saneringsvergunning vragen. En naar ik lees in een andere bron staan er zo'n 40 burchten op die lijst. En vindt de woordvoerder van de dassenbeschermclup (met alle respect overigens voor die club) zelf ook dat men het graven van dassenburchten maar op zijn beloop laat.



Laatst bewerkt door sjoerd op 22-03-2023 17:17
 

22-03-2023 17:17:32
kleine_man
kleine_man

Blijft nog steeds de vraag: Waarom geen noodplan om treinen om te leiden? Zoals eerder aangegeven zou dat binnen enkele uren moeten kunnen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-03-2023 17:39:25
sander14
sander14

Waarschijnlijk is er geen ruimte om treinen om te leiden, omdat er ook nog goederentreinen rijden. En de goederen vervoerders gaan echt niet akkoord als alle capaciteit opgeslokt wordt door NS, wat natuurlijk terecht is.

 

22-03-2023 17:45:10
mren
mren

Ik heb geen tijd om het precies uit te tekenen maar ik vermoed dat de beperkte perroncapaciteit in Tilburg de grootste bottleneck is.

 

22-03-2023 17:46:17
phantom
phantom
Quote
mren (22-03-2023 16:14:07):

Omdat een konijn deel uitmaakt van de (menselijke) voedselketen.

Tot zo ver de aaibaarheidsfactor 😉


Het is aaibaar tot het Flappie word en dan is het eetbaar 😜

 

22-03-2023 18:09:38
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mren (22-03-2023 17:45:10):

Ik heb geen tijd om het precies uit te tekenen maar ik vermoed dat de beperkte perroncapaciteit in Tilburg de grootste bottleneck is.


Niemand verplicht ze om aan het perron te keren in Tb toch? Ik ben met een trein van Bd naar Rsd wel eens via Zlw gestuurd waarbij we kopmaakten op het goederenemplacement. Keren op spoor 4 of desnoods op Tbge/Tbu moet prima kunnen.




DDZ in dienst, ik blij!
 

22-03-2023 19:13:19
sjoerd
sjoerd

Ja, technisch kan dat, maar bij meer treinstellen moet de mcn buiten langs de trein zonder veiligheidsvoorzieningen. En daar vinden we vast iets van.

 

22-03-2023 19:27:45
henri1972
henri1972
Quote
sjoerd (22-03-2023 19:13:19):

Ja, technisch kan dat, maar bij meer treinstellen moet de mcn buiten langs de trein zonder veiligheidsvoorzieningen. En daar vinden we vast iets van.


Mcn voor en achter tussen Ht en Ehv?

 

22-03-2023 19:29:55
brun
brun

Mensen, met respect: niemand van jullie heeft zo te zien verstand van natuurbeschermingswetgeving, want ik zie hier de ene na de andere snel bij elkaar gegoogelde link voorbijkomen.

De kritiek op Prorail is totaal onterecht. Jullie snappen de wetgeving niet, de jurisprudentie niet.

Je kunt bijvoorbeeld waterschappen niet zomaar vergelijken met spoorwegbeheerders. Een waterschap mag sneller en harder ingrijpen bij dassenburchten omdat een kapotte dijk nu eenmaal een overstroming tot gevolg heeft. Een dassenburcht onder een spoorlijn is een stuk minder gevaarlijk - je legt het treinverkeer stil en niemand loopt meer gevaar.

Dat soort nuances zit overal in dit soort wetgeving verwerkt. Jammer dat er nu treinen stilstaan, maar that's life.



Laatst bewerkt door brun op 22-03-2023 19:33
 

22-03-2023 19:46:17
R1-2010
R1-2010
Quote
DDZ7504 (22-03-2023 18:09:38):
Quote
mren (22-03-2023 17:45:10):

Ik heb geen tijd om het precies uit te tekenen maar ik vermoed dat de beperkte perroncapaciteit in Tilburg de grootste bottleneck is.


Niemand verplicht ze om aan het perron te keren in Tb toch? Ik ben met een trein van Bd naar Rsd wel eens via Zlw gestuurd waarbij we kopmaakten op het goederenemplacement. Keren op spoor 4 of desnoods op Tbge/Tbu moet prima kunnen.


Volgens mij kan keren op spoor 4 niet omdat dat spoor buiten dienst is vanwege de bouw van het 3e perron.



Laatst bewerkt door R1-2010 op 22-03-2023 19:46
 

22-03-2023 20:18:45
thom
thom
Quote
henri1972 (22-03-2023 19:27:45):
Quote
sjoerd (22-03-2023 19:13:19):

Ja, technisch kan dat, maar bij meer treinstellen moet de mcn buiten langs de trein zonder veiligheidsvoorzieningen. En daar vinden we vast iets van.


Mcn voor en achter tussen Ht en Ehv?


Ja, want daar trek je in deze tijd zo even snel een nieuw blik van open ;)

 

22-03-2023 20:53:48
mren
mren

Met al die opgeheven treinen heb je er natuurlijk ook een paar over...

 

22-03-2023 22:22:53
rob_ehv
rob_ehv
Quote
thom (22-03-2023 20:18:45):
Quote
henri1972 (22-03-2023 19:27:45):
Quote
sjoerd (22-03-2023 19:13:19):

Ja, technisch kan dat, maar bij meer treinstellen moet de mcn buiten langs de trein zonder veiligheidsvoorzieningen. En daar vinden we vast iets van.


Mcn voor en achter tussen Ht en Ehv?


Ja, want daar trek je in deze tijd zo even snel een nieuw blik van open ;)


Precies ondanks de afgeschaalde drgl nog steeds een hoop tekorten.

 

22-03-2023 22:53:23
gvttreinen
gvttreinen

Ik dacht dat de A2 corridor zo'n prestige lijn is....

 

22-03-2023 23:08:59
sjoerd
sjoerd
Quote
brun (22-03-2023 19:29:55):

Mensen, met respect: niemand van jullie heeft zo te zien verstand van natuurbeschermingswetgeving, want ik zie hier de ene na de andere snel bij elkaar gegoogelde link voorbijkomen.

De kritiek op Prorail is totaal onterecht. Jullie snappen de wetgeving niet, de jurisprudentie niet.

Je kunt bijvoorbeeld waterschappen niet zomaar vergelijken met spoorwegbeheerders. Een waterschap mag sneller en harder ingrijpen bij dassenburchten omdat een kapotte dijk nu eenmaal een overstroming tot gevolg heeft. Een dassenburcht onder een spoorlijn is een stuk minder gevaarlijk - je legt het treinverkeer stil en niemand loopt meer gevaar.

Dat soort nuances zit overal in dit soort wetgeving verwerkt. Jammer dat er nu treinen stilstaan, maar that's life.


Vergelijken kan altijd: pas dan zie je verschillen en overeenkomsten. Niemand verwijt iemand iets, maar het is wel opvallend dat zelfs de Dassenbaas opmerkt dat de regelgeving log is. Daarbij wordt gemakshalve vergeten dat gaten in een dijk gevaarlijk zijn en ook in een spoordijk als er treinen overheenrijden met 130 km/h of meer. Bij een ontsporing kunnen honderden gewonden vallen.

Regels zijn regels, ben ik met je eens. En dan kunnen we dus constateren dat de regelgeving voor de spoordijk op zijn minst onpraktisch is. Je hoeft geen verstand te hebben van welke regelgeving dan ook om er nuchter over te kunnen zijn. Het gaat daarbij niet om zuinig zijn op de natuur. Ik houd me al jaren bezig met eco en ben lid van van alles, maar kom ook al jaren in opstand tegen onpraktische regels.

 

23-03-2023 01:28:43 1
thom
thom

Dat gevaar bij die spoordijk valt dus wel mee, want men heeft de burcht dus nu ontdekt en daarmee het treinverkeer gestaakt wat het risico nu op 0 zet.

Bij een dijk is dat wel een ander geval, daar kun je de reden waar de dijk voor aangelegd is (het tegenhouden van het water) moeilijk staken tot je een oplossing hebt.

En jouw idee van vergelijken is leuk, maar je kunt je ook afvragen of het wel zinvol is om sommige zaken met elkaar te vergelijken als de te vergelijken zaken ook helemaal geen raakvlak of gelijkenissen met elkaar hebben.

Je kunt rood en groen met elkaar vergelijken, maar dan ontdek je dan groen geen rood is, en rood geen groen. Ja, en wat ben je dan wijzer.... :p ?

 

23-03-2023 03:23:42 1
rogierdegr
rogierdegr
Quote
brun (22-03-2023 19:29:55):

Mensen, met respect: niemand van jullie heeft zo te zien verstand van natuurbeschermingswetgeving, want ik zie hier de ene na de andere snel bij elkaar gegoogelde link voorbijkomen.

De kritiek op Prorail is totaal onterecht. Jullie snappen de wetgeving niet, de jurisprudentie niet.

Je kunt bijvoorbeeld waterschappen niet zomaar vergelijken met spoorwegbeheerders. Een waterschap mag sneller en harder ingrijpen bij dassenburchten omdat een kapotte dijk nu eenmaal een overstroming tot gevolg heeft. Een dassenburcht onder een spoorlijn is een stuk minder gevaarlijk - je legt het treinverkeer stil en niemand loopt meer gevaar.

Dat soort nuances zit overal in dit soort wetgeving verwerkt. Jammer dat er nu treinen stilstaan, maar that's life.


De reden voor onze kritiek heeft met name te maken met de belangenafweging te maken. Door de huidige bureaucratische aanpak van met name een berg papierwerk, terwijl in de praktijk wel redelijk duidelijk is wat er gedaan moet worden, wordt het draagvlak voor dit soort natuurbeleid keihard ondermijnt.

Waarom denk je dat BBB zo'n enorme verkiezingsoverwinning kon boeken. Dat heeft een reden en dat is het ontbreken van draagvlak.

Waarom zou men onder begeleiding van een dassenexpert niet kunnen beginnen om de dassen weg te krijgen. Zelfs Das & Boom vindt deze aanpak noodzakelijk.

 

23-03-2023 08:50:50 1
mren
mren
Quote
thom (23-03-2023 01:28:43):

Dat gevaar bij die spoordijk valt dus wel mee, want men heeft de burcht dus nu ontdekt en daarmee het treinverkeer gestaakt wat het risico nu op 0 zet.

Dat hangt er vanaf hoe je het risico bekijkt. Als je enkel naar dat stukje spoor kijkt wel. Maar in de praktijk worden veel verplaatsingen nu per vervangbus of auto gemaakt en die modaliteiten zijn vele malen gevaarlijker dan reizen per trein.

 

23-03-2023 09:09:51
sjoerd
sjoerd

@thom: kennelijk is de burcht bij Esch al veel eerder ontdekt want de TSB zit er al enige tijd. Op zich is dat een compliment waard, want schouwen van de baan is geen dagelijkse of wekelijkse bezigheid. En als er nu al 40 burchten bekend zijn, waar dus al tijden niets aan gedaan is dan in de gaten (!) houden, dan is er al heel lang actie nodig, als er al geen sprake is van gevaarlijke toestanden. We moeten het niet te groot maken, maar dit lijkt toch sterk op achterstalligheid.

En wat vergelijken betreft: dat doe je ook als je constateert dat rood geen groen is en andersom. Groter hoeft het niet te zijn. Vergelijken kan (en moet) dus altijd.



Laatst bewerkt door sjoerd op 23-03-2023 09:12
 

23-03-2023 09:50:10
thom
thom

Je blijft een beetje drammen dat men er maar niets aan doet, maar daar is al je al meermaals verteld hier dat dat niet het geval is.

Die 40 burchten zal men ongetwijfeld monitoren, en in afwachting van de procedures om er een oplossing voor te vinden en uit te werken.

En dat laatste geval is dan ook een duidelijk voorbeeld dat men bij het monitoren het niet veilig meer acht, en daarmee het treinverkeer staakt. Helaas alleen voordat men er uiteindelijk een oplossing voor heeft kunnen realiseren.

 

23-03-2023 11:59:09
michaben
michaben

Volgens Prorail is de burcht in mei 2022 ontdekt en is men in juni 2022 begonnen met het verplichte ecologische onderzoek wat uiteindelijk in december 2022 heeft geleid tot het aanvragen van ontheffing. Dat klinkt toch anders dan wat de media suggereert dat men er al jaren van wist.

 

23-03-2023 14:20:17
sjoerd
sjoerd

Soms is drammen nodig, al is dit niet de meest effectieve plek. Ik weet dat de ambtelijke molen traag is, maar je kunt ook meteen na de ontdekking (nota bene bijna een jaar geleden) de maatregelen nemen die nu pas genomen worden, zoals het ontmoedigen van het betreden van het holennetwerk door dit one-way af te sluiten.

Daarnaast zijn de inmiddels 40 burchten (ook slechts maximaal een jaar aanwezig?) dermate talrijk dat je je afvraagt hoe erg het nog kan worden, zowel wat de toekomst betreft als wat het heden betreft en dan heb ik het over de stremming van baanvakken. Enfin, de politiek lijkt intussen doordrongen van de ernst. En let wel: ik ben een natuurminnend persoon. Maar ik dram graag door over "het kan niet want het kan niet" en daar lijkt het toch heel erg op.

 

23-03-2023 17:52:57
treinhobby
treinhobby

Waar je mee te maken hebt, is de vraag wanneer je überhaupt mag gaan ingrijpen.

De das mag je niet verstoren vanwege zijn beschermde status, dus mogelijk mag je, zolang het geen direct gevaar oplevert, geen actie ondernemen en kan je niet anders dan monitoren.

 

23-03-2023 18:14:36
john2
john2

Kan een traject loper inzicht hebben of er wel of geen dassen onder een spoor zitten?

 

23-03-2023 19:13:43 1
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (22-03-2023 07:42:22):
Quote
Henk1619 (21-03-2023 21:45:06):

Gelukkig vindt het Dassenknuffelfront dat het treinverkeer voor gaat. Lees hier hoe het precies allemaal zit.


Nee, zo zit het totaal niet. Die deskundoloog van stichting Das & Boom beslist niet over het weghalen van die beesten. En al helemaal niet met het argument "ze sterven sowieso bij bosjes dankzij het autoverkeer".

In dit geval beslissen ProRail en de overheid en die volgen zo te lezen de juiste procedures. Die stichting mag een beetje helpen, meer niet.

Waarom is hier telkens weer discussie over? Het is wettelijk vastgelegd hoe je omgaat met beschermde diersoorten die overlast veroorzaken. En als dat een paar dagen duurt, dan duurt dat helaas een paar dagen.


Nou als je zo van de wetten, regeltjes en de procedures bent: voor het graven bij het spoor moet je ook een vergunning aanvragen. Dat hebben die diertjes vast ook niet gedaan, oppakken en gevangen zetten dan maar.

Volgens mij weten we allemaal dat vroeg of laat die beesten daar gaan verdwijnen dus waarom zou je dan eerst gaan zitten wachten op dit soort onnozele papierwinkel? Nota bene de natuurorganisatie die op komt voor de belangen van deze soort vindt dit soort gekluns veel te ver doorgeschoten.

Niemand betoogt hier dat we ze tot op de laatste das moeten gaan uitroeien. We vragen alleen om het gebruiken van gezond verstand. Van die hele bureaucratie worden alleen maar klaplopers met uurtarieven van honderden euro's beter. Hoogste tijd voor een dejuridificering van de samenleving.

 

23-03-2023 19:29:52 2
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (22-03-2023 19:29:55):

Mensen, met respect: niemand van jullie heeft zo te zien verstand van natuurbeschermingswetgeving, want ik zie hier de ene na de andere snel bij elkaar gegoogelde link voorbijkomen.

De kritiek op Prorail is totaal onterecht. Jullie snappen de wetgeving niet, de jurisprudentie niet.

Je kunt bijvoorbeeld waterschappen niet zomaar vergelijken met spoorwegbeheerders. Een waterschap mag sneller en harder ingrijpen bij dassenburchten omdat een kapotte dijk nu eenmaal een overstroming tot gevolg heeft. Een dassenburcht onder een spoorlijn is een stuk minder gevaarlijk - je legt het treinverkeer stil en niemand loopt meer gevaar.

Dat soort nuances zit overal in dit soort wetgeving verwerkt. Jammer dat er nu treinen stilstaan, maar that's life.


Misschien kun je dan ook even uitleggen waarom die mooie natuurwet dan wel een bepaling bevat dat je beschermde diersoorten mag afschieten in het belang van de veiligheid van het luchtverkeer. Dat loopt dan toch ook geen gevaar als je het stil legt?

Een kapotte dijk heeft ook helemaal niet gelijk een overstroming tot gevolg. Er zijn bijvoorbeeld lange periodes in het jaar dat het water in de rivieren zelfs niet tot in de uiterwaarden staat. Dijken zijn ook bemeten op de worst case scenario's dus zelfs bij hoog water geeft een gat in de top van een dijk maar eens in de (tien-)duizenden jaren een overstromingsrisico. Niet dat ik er een voorstander van ben om de dijken maar te laten ondermijnen door allerlei ongedierte maar ook daarvoor zou je strikt genomen niet een algemene ontheffing hoeven te verlenen.

Als je die wet heel letterlijk neemt en jouw interpretatie van veiligheid daar aan toe voegt dan kunnen die dassen daar nooit meer worden weggehaald. Je mag dan hopen dat ze uit zichzelf vertrekken en de tunneltjes acht hun kont dicht gooien...

 

23-03-2023 22:59:44
rolandrail
rolandrail
Quote
michaben (23-03-2023 11:59:09):

Volgens Prorail is de burcht in mei 2022 ontdekt en is men in juni 2022 begonnen met het verplichte ecologische onderzoek wat uiteindelijk in december 2022 heeft geleid tot het aanvragen van ontheffing. Dat klinkt toch anders dan wat de media suggereert dat men er al jaren van wist.


Die TSB is er al veel langer...