27 april: 1200 over Emmerlijn en BE
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
15-03-2023 14:40:37 1
mren
mren

27 april rijdt de 1251 een rondje via Bentheim en Coevorden over de Bentheimer Eisenbahn.

Meer info (ook meerijden is mogelijk)

 

15-03-2023 16:50:46
GerritJan
GerritJan

Gaaf!

 

15-03-2023 17:27:35
henri1972
henri1972
Quote
mren (15-03-2023 14:40:37):

27 april rijdt de 1251 een rondje via Bentheim en Coevorden over de Bentheimer Eisenbahn.

Meer info (ook meerijden is mogelijk)


Max 360 deelnemers in 4 Bm's? Of ze verkopen de klapstoeltjes in de zijgang of t zijn 5 Bm's ..

Verder wel een bijzondere rit !!



Laatst bewerkt door henri1972 op 15-03-2023 17:38
 

15-03-2023 17:54:37 1
wouterder
wouterder

"Voor zover bekend is het ook de eerste keer sinds de elektrificatie in 1987 dat een 1200 met een reizigerstrein op de Emmerlijn te zien is."

Deze quote klopt dan weer niet, het NSM is een keer met de 1202 en een stammetje over de lijn geweest.

Foto: Flickr



Laatst bewerkt door wouterder op 15-03-2023 17:54
 


15-03-2023 18:31:45
phantom
phantom

wie gaat de rijtuigen leveren,de SSN ?



Laatst bewerkt door phantom op 15-03-2023 18:32
 

15-03-2023 18:37:55 2
Henk1619
Henk1619

De kans dat SSN zelf rijtuigen van de SSN gaat leveren lijkt me inderdaad groter dan dat iemand anders dat gaat doen😜

 

15-03-2023 21:28:06 3
103 220-0
103 220-0

Is het niet logischer de rit andersom te maken? Als je rond het middaguur van Bentheim naar Coevorden rijdt, heb je de zon in het algemeen tegen. Niet echt handig bij fotostops, of de nadruk moet op de achterzijde van de trein komen te liggen....



Laatst bewerkt door 103 220-0 op 15-03-2023 22:18
 

15-03-2023 22:24:27 2
train85
train85

Geef het aan bij de NVBS zij zijn de organisator.

 

15-03-2023 23:47:11 5
rolandrail
rolandrail

NVBS heeft 0,0 interesse in de zonnestand, fotostops zijn bijzaak, "onze leden gaat het vooral om de beleving" is al decennia de mantra en het dan nog gek vinden dat het ledenaantal structureel blijft dalen. In het verleden heb ik eens een sterk verbeterd draaiboek v.w.b. fotostops gestuurd voor een aangekondigde excursie. Antwoord: "ja, zo is het echt wel beter maar we doen het toch zoals zelf bedacht.".



Laatst bewerkt door rolandrail op 15-03-2023 23:50
 

16-03-2023 00:21:36
DDZ7504
DDZ7504

Het stuk van Bh naar Co is dan wel niet bepaald goed voor de zonnestand maar vanaf Amf naar Bh en vanaf Co naar Amf zijn er zat plekken waar je die 1200 wel perfect in de zon kunt krijgen.




DDZ in dienst, ik blij!
 

16-03-2023 00:23:33
VincentBE
VincentBE
Quote
wouterder (15-03-2023 17:54:37):

"Voor zover bekend is het ook de eerste keer sinds de elektrificatie in 1987 dat een 1200 met een reizigerstrein op de Emmerlijn te zien is."

Deze quote klopt dan weer niet, het NSM is een keer met de 1202 en een stammetje over de lijn geweest.

Foto: Flickr


En ook de 1251 is wel eens gesleept naar Neuenhaus geweest voor een opendag bij de werkplaats van GRAF MEC in september 2005...!

 

16-03-2023 04:19:17 1
diesels
diesels
Quote
DDZ7504 (16-03-2023 00:21:36):

Het stuk van Bh naar Co is dan wel niet bepaald goed voor de zonnestand maar vanaf Amf naar Bh en vanaf Co naar Amf zijn er zat plekken waar je die 1200 wel perfect in de zon kunt krijgen.


Dat is ook als je andersom rijdt. En nu rijden ze de lijn die het meest interessant is, de lijn waar fotostop mogelijk zijn en aangekondigd zijn vol tegen het licht in....terwijl dat dus net zo goed perfect had gekund. Nee, tenzij de BE het speciaal zo zou willen (wat ik dan al gecommuniceerd had om het gezeik voor te zijn....) ben ook ik van mening dat ze zo de sterfhuisconstructie waar ze zelf zo bang voor zijn zelf over zich afroepen.

Ik zal niet de enige zijn die nu denkt: hier ga ik geen 70 euro voor betalen, terwijl een rit goed voor het licht over die lijn me wel interessant had geleken

 

16-03-2023 10:03:54
sjoerd
sjoerd
Quote
rolandrail (15-03-2023 23:47:11):

NVBS heeft 0,0 interesse in de zonnestand, fotostops zijn bijzaak, "onze leden gaat het vooral om de beleving" is al decennia de mantra en het dan nog gek vinden dat het ledenaantal structureel blijft dalen. In het verleden heb ik eens een sterk verbeterd draaiboek v.w.b. fotostops gestuurd voor een aangekondigde excursie. Antwoord: "ja, zo is het echt wel beter maar we doen het toch zoals zelf bedacht.".


Ik zal niet beweren dat er zekere meningen heersen. Anderzijds is de NVBS geen spottersclub en ook geen fotografenclub, en degenen die dat binnen de NVBS goed kunnen, weten zelf wel hoe ze veilig en doeltreffend platen kunnen schieten, getuige de voorraad waaruit de redactie maandelijks kan putten. En gelukkig zijn er ook schijvers die goed hun bronnen kunnen vinden, zoals die ook bij andere bladen bijdragen leveren.

 

16-03-2023 10:12:20 1
gvttreinen
gvttreinen

Het kan die dag ook strak bewolkt zijn, zelfs gaan regenen 😃

 

16-03-2023 10:18:09
diesels
diesels
Quote
sjoerd (16-03-2023 10:03:54):
Quote
rolandrail (15-03-2023 23:47:11):

NVBS heeft 0,0 interesse in de zonnestand, fotostops zijn bijzaak, "onze leden gaat het vooral om de beleving" is al decennia de mantra en het dan nog gek vinden dat het ledenaantal structureel blijft dalen. In het verleden heb ik eens een sterk verbeterd draaiboek v.w.b. fotostops gestuurd voor een aangekondigde excursie. Antwoord: "ja, zo is het echt wel beter maar we doen het toch zoals zelf bedacht.".


Ik zal niet beweren dat er zekere meningen heersen. Anderzijds is de NVBS geen spottersclub en ook geen fotografenclub, en degenen die dat binnen de NVBS goed kunnen, weten zelf wel hoe ze veilig en doeltreffend platen kunnen schieten, getuige de voorraad waaruit de redactie maandelijks kan putten. En gelukkig zijn er ook schijvers die goed hun bronnen kunnen vinden, zoals die ook bij andere bladen bijdragen leveren.


Natuurlijk, maar je wilt toch zoveel mogelijk mensen op je trein hebben? Het is die dat je de groep die jij noemt ook maar enigszins benadelen zou als je wel 'goed voor de zon zou rijden'. Waarom zou je, als excursiebedenker nota bene, daar nou niet mee bezig zijn binnen de mogelijkheden die je hebt? Het is niet dat je in Nederland nog echte fotostops kunt doen....

 

16-03-2023 10:22:29
diesels
diesels
Quote
gvttreinen (16-03-2023 10:12:20):

Het kan die dag ook strak bewolkt zijn, zelfs gaan regenen 😃


Vast (hoewel het dan nog steeds 'tegen het licht' fotograferen kan zijn), en dan kunnen we allemaal weer makkelijk onze schouders ophalen :)

Hé mij maakt het verder niet uit, ik had het misschien wel een leuk ritje gevonden om mee mee te gaan als men andersom had gereden en nu hou ik dat geld lekker op zak. Als men de rit ook vol krijgt met de door Sjoerd genoemde NVBS-ers (wat inderdaad de grote, traditionele groep is) is dat verder prima. Dan is er gelukkig ook geen probleem dat de vereniging uitsterft, althans niet urgent.

 

16-03-2023 10:22:45
BVisser
BVisser
Quote
sjoerd (16-03-2023 10:03:54):
Quote
rolandrail (15-03-2023 23:47:11):

NVBS heeft 0,0 interesse in de zonnestand, fotostops zijn bijzaak, "onze leden gaat het vooral om de beleving" is al decennia de mantra en het dan nog gek vinden dat het ledenaantal structureel blijft dalen. In het verleden heb ik eens een sterk verbeterd draaiboek v.w.b. fotostops gestuurd voor een aangekondigde excursie. Antwoord: "ja, zo is het echt wel beter maar we doen het toch zoals zelf bedacht.".


Ik zal niet beweren dat er zekere meningen heersen. Anderzijds is de NVBS geen spottersclub en ook geen fotografenclub, en degenen die dat binnen de NVBS goed kunnen, weten zelf wel hoe ze veilig en doeltreffend platen kunnen schieten, getuige de voorraad waaruit de redactie maandelijks kan putten.


Op straffe dat je een (immers niet betalende) profiteur wordt genoemd, ja. Dat die ene mooie plaat een hele tank benzine kost, daar denken ze niet bij na.

 

16-03-2023 10:40:57 1
sjoerd
sjoerd

Hoewel de zonnestand zeker een punt is voor een mooie plaat, moeten we ook niet overdrijven. Voor een maandblad, welk dan ook, is die ene plaat er altijd wel, en voor de meeste fotografen is het bepalen van een goede kiekplek voor de eigen voorraad geen punt, getuige het feit dat men elkaar juist daar zo ongelooflijk in de weg staat dat er vanzelf toch heel creatieve standpunten uit rollen: dubbel genieten. Volgens mij dus niet zo'n hot item.

Veel lastiger is het om jonge schrijvers te vinden. Want inderdaad zijn clubs aan het vergrijzen en dat weten ze ook, getuige alle moeite die men zich getroost om jong volk te trekken. Wees welkom, zou ik zeggen.

 

16-03-2023 10:50:46 1
Henk1619
Henk1619

Op een gegeven moment wordt iets een self fulfilling prophecy, als je de fotograferende meute tegen de schenen schopt omdat je meer mensen binnen je club hebt die het om het zo veel mogelijk rijden gaat dan blijven er op den duur alleen maar mensen over die geen fotostops willen. Omgekeerd geldt trouwens hetzelfde. Ieder zijn hobby, een beetje rekening met elkaars visie houden is waarschijnlijk de beste middenweg. Of een splitsing maken en de ene keer een rit zoveel mogelijk kilometers en de andere keer zo veel mogelijk fotostops (van goede kwaliteit). Hoe dan ook, dit is ook wel heel erg een kermiscombinatie dus of dat nu echt leuke platen op gaat leveren?

 

16-03-2023 11:08:48 1
Henk1619
Henk1619
Quote
diesels (16-03-2023 10:18:09):
Quote
sjoerd (16-03-2023 10:03:54):
Quote
rolandrail (15-03-2023 23:47:11):

NVBS heeft 0,0 interesse in de zonnestand, fotostops zijn bijzaak, "onze leden gaat het vooral om de beleving" is al decennia de mantra en het dan nog gek vinden dat het ledenaantal structureel blijft dalen. In het verleden heb ik eens een sterk verbeterd draaiboek v.w.b. fotostops gestuurd voor een aangekondigde excursie. Antwoord: "ja, zo is het echt wel beter maar we doen het toch zoals zelf bedacht.".


Ik zal niet beweren dat er zekere meningen heersen. Anderzijds is de NVBS geen spottersclub en ook geen fotografenclub, en degenen die dat binnen de NVBS goed kunnen, weten zelf wel hoe ze veilig en doeltreffend platen kunnen schieten, getuige de voorraad waaruit de redactie maandelijks kan putten. En gelukkig zijn er ook schijvers die goed hun bronnen kunnen vinden, zoals die ook bij andere bladen bijdragen leveren.


Natuurlijk, maar je wilt toch zoveel mogelijk mensen op je trein hebben? Het is die dat je de groep die jij noemt ook maar enigszins benadelen zou als je wel 'goed voor de zon zou rijden'. Waarom zou je, als excursiebedenker nota bene, daar nou niet mee bezig zijn binnen de mogelijkheden die je hebt? Het is niet dat je in Nederland nog echte fotostops kunt doen....


Ik denk dat de Bentheimer er ook iets van gaat vinden als je fotostops op de vrije baan gaat houden op het gedeelte waar reizigerstreinen rijden. Je zou kunnen uitwijken naar de stamlijn in Nordhorn en dan is het juist weer handiger om vanuit Bh te komen. Ook in Emlichheim gaat het met minder rangeerwerk als je vanuit Bh komt.

Als je in Nederland voor de inzittenden met goed fatsoen een fotostop wilt houden dan kom je uit in Apd, Dv en Zl. Allemaal plaatsen waar je beter uitkomt met de zonnestand als je het rondje op deze manier gaat rijden.

Misschien is het zo gek nog niet wat ze bedacht hebben. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon te naief zijn om van het goede in de mens uit te gaan.

 

16-03-2023 11:42:39 1
diesels
diesels
Quote
sjoerd (16-03-2023 10:40:57):

Hoewel de zonnestand zeker een punt is voor een mooie plaat, moeten we ook niet overdrijven. Voor een maandblad, welk dan ook, is die ene plaat er altijd wel, en voor de meeste fotografen is het bepalen van een goede kiekplek voor de eigen voorraad geen punt, getuige het feit dat men elkaar juist daar zo ongelooflijk in de weg staat dat er vanzelf toch heel creatieve standpunten uit rollen: dubbel genieten. Volgens mij dus niet zo'n hot item.

Veel lastiger is het om jonge schrijvers te vinden. Want inderdaad zijn clubs aan het vergrijzen en dat weten ze ook, getuige alle moeite die men zich getroost om jong volk te trekken. Wees welkom, zou ik zeggen.


Ik ben inmiddels niet echt jong meer en heb veel, vele jaren lang geschreven voor Op de Rails

Tot er ineens een nieuwe redactie kwam en men mijn naam vergat (vriendschap is een illusie lalala)

Dus nee, niet weer. Ik lever nog wel eens een foto als men het me vraagt, maar daar neig ik om redenen ook mee te stoppen.

Laat ik verder geen discussie voeren over het verschil tussen 'creatief fotogreferen' en een trein laten rijden die werkelijk recht tegen de zon inrijdt. NVBS heeft alle recht om er eigen zienswijzen op na te houden.

 

16-03-2023 13:55:49 2
brun
brun

Ik vind het wel wat onterecht (om niet te zeggen: zuur) om hier zo uitgebreid te klagen over de NVBS. Want waarom zou die stichting een niet-betalend lid een pasklare, gratis fotomogelijkheid bieden?

Ten eerste: je hebt de zon natuurlijk alleen tegen als je per se in de buurt van Neuenhaus of Nordhorn het cliché-plaatje 'schuin van voren' wilt maken.

Ten tweede: er zijn genoeg kilometers spoor in de buurt van Emlichheim die nagenoeg oost-west lopen. Daar kun je dus met de zon in de rug prachtige platen van opzij schieten. Rond de tijd dat de trein daar is, staat de zon zelfs al zuidwestelijk, dus lukt ook die 'schuin van voren' prima.

Ten derde: een NVBS-lidmaatschap kost slechts 5,83 euro per maand, vergelijkbaar met twee koppen koffie op het station. Daarvoor krijg je onder meer toegang tot een werkelijk fantastisch archief (ik zit er erg vaak in te grasduinen). En je mag voortaan meepraten over fotostops...



Laatst bewerkt door brun op 16-03-2023 14:00
 

16-03-2023 14:48:34
diesels
diesels

Wie zegt dat ik een niet betalend lid ben? Ik betaal al decennia.

Bovendien heb ik het sowieso over deelnemen. Niet over volgen. Daar betaal je sowieso (behoorlijk) voor.

Verder ga ik de discussie niet verder voeren. Als men koste wat het kost wil beweren dat van zuid naar noord rijden net zoveel mogelijkheden biedt als andersom, prima, succes.



Laatst bewerkt door diesels op 16-03-2023 14:57
 

16-03-2023 15:06:33
brun
brun

Tja, prima, maar je hebt de discussie natuurlijk grotendeels zelf aangezwengeld. Alleen is niet iedereen het met je eens. :-)

 

16-03-2023 15:16:46 1
diesels
diesels

Dat geeft ook niet, tot er verkeerde aannames gedaan worden 😃

 

16-03-2023 16:31:51 1
seinhuis
seinhuis

De personen die deze ritten organiseren zijn vrijwilligers welke in hun eigen tijd dit regelen.

Daarnaast zijn hun afhankelijkheid van externe partijen, welke hiermee geen geld verdienen. Stel dat Bentheimer Eisenbahn AG alleen mee wilt werken als er van Bad Bentheim naar Coevorden gereden wordt (omdat toevallig een loc overgebracht moet worden) dan is het kiezen of delen.

Wie niet tevreden zijn met de aanbod heeft de mogelijkheid om niet mee te gaan. Of probeer om zelf te organiseren.

 

16-03-2023 16:36:00
103 220-0
103 220-0

Feit is wel dat in de aankondiging staat:
In Bad Bentheim zal een dieselloc van de Bentheimer Eisenbahn worden voorgespannen en zal de combinatie de volle lengte van de private spoorlijn tussen Bad Bentheim en Coevorden afleggen. Onderweg is er voldoende ruimte en tijd voor fotostops.

Met andere woorden: er wordt dus rekening gehouden met fotograferende deelnemers. Dan moet je vantevoren dus ook nadenken hoe je die in de gelegenheid gaat stellen goede foto's te maken. Dat is dus niet gedaan, maar het had wel gekund. Dat kun je de excursieleiding aanrekenen en is er dus sprake van een (de zoveelste) gemiste NVBS-excursie-kans. Er zijn genoeg voorbeelden van rij-excursies waarbij ook de fotograferende deelnemers prima aan hun trekken komen.

Uiteraard heeft de NVBS gelijk als ze geen rekening houden met achtervolgers, daarvoor is de excursie niet bedoeld. Ik denk dat 'diesels' die insteek ook heeft met zijn reacties en daarin heeft hij gelijk. Als de NVBS wil overleven, zal er meer geluisterd moeten worden naar leden (die kunnen weglopen) of (nog) niet-leden die de club door aantrekkelijke activiteiten wel zien zitten.

 

16-03-2023 17:24:10
rolandrail
rolandrail
Quote
seinhuis (16-03-2023 16:31:51):

De personen die deze ritten organiseren zijn vrijwilligers welke in hun eigen tijd dit regelen.

Daarnaast zijn hun afhankelijkheid van externe partijen, welke hiermee geen geld verdienen. Stel dat Bentheimer Eisenbahn AG alleen mee wilt werken als er van Bad Bentheim naar Coevorden gereden wordt (omdat toevallig een loc overgebracht moet worden) dan is het kiezen of delen.

Wie niet tevreden zijn met de aanbod heeft de mogelijkheid om niet mee te gaan. Of probeer om zelf te organiseren.


Vrijwillig organiseren betekent niet dat er geen bepaalde kwaliteit geleverd verwacht kan worden. Het kan met weinig extra inspanning en een luisterend oor veel beter. Ale doe je maar een paar fotostops, zorg dan dat ze echt goed zijn, niet een "moetje".
Al decennia praten de reisleiders hun falen goed, er is en wordt niets geleerd.

Geen enkele partij zal gratis iets leveren voor deze excursie, de BE is zelfs ronduit prijzig als je daar een extra trein wilt laten rijden, zelfs als het maar om een pilot gaat.
Slaafsheid naar de vervoerder/dienstregelingmaker is een van de grootste makementen bij NVBS-excursies. Er wordt gewoon voor betaald door de NVBS, niet weinig ook. De klant moet koning zijn, niet de vervoerder.

En zelf organiseren heb ik met vrienden diverse meerdere keren gedaan. Letterlijk met als motivatie dit kan beter. En ja, we lieten zien het volgens ons moest, dat beleving en gezelligheid prima samengaan met goede fotostops.

 

16-03-2023 17:27:48 3
brun
brun
Quote
Met andere woorden: er wordt dus rekening gehouden met fotograferende deelnemers. Dan moet je vantevoren dus ook nadenken hoe je die in de gelegenheid gaat stellen goede foto's te maken. Dat is dus niet gedaan, maar het had wel gekund. Dat kun je de excursieleiding aanrekenen en is er dus sprake van een (de zoveelste) gemiste NVBS-excursie-kans. Er zijn genoeg voorbeelden van rij-excursies waarbij ook de fotograferende deelnemers prima aan hun trekken komen.

Wacht even, je wéét niet eens wanneer en waar fotostops zijn gepland. Hierboven laat ik al zien dat vooral het traject oostelijk van Coevorden een prima belichting biedt.

Daarom snap ik die zure kritiek totaal niet. Op basis van één artikeltje over die rit wordt hier meteen een hele draad volgeschreven over hoe de NVBS het niet kan, eigenlijk ook helemaal niet wil, dat het de ledenteruggang aan zichzelf te danken heeft, dat het de zoveelste gemiste kans is, dat het 't geld niet waard is, dat het nieuwe bestuur iemand heeft vergeten...

Niemand weet welke fotostops er zijn, maar iedereen heeft er al direct een mening over. En die mening stoelt maar op één reden: namelijk dat je misschien niet op elk deel van de rit de trein op de gebruikelijke, doodsaaie schuin-van-voren manier kunt fotograferen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-03-2023 17:30:31
brun
brun
Quote
rolandrail (16-03-2023 17:24:10):.

En zelf organiseren heb ik met vrienden diverse meerdere keren gedaan. Letterlijk met als motivatie dit kan beter. En ja, we lieten zien het volgens ons moest, dat beleving en gezelligheid prima samengaan met goede fotostops.


Nou, dan huur je toch ook die 1200 en organiseer je dezelfde rit in omgekeerde richting op tijdstippen dat jullie het willen?

 

16-03-2023 17:32:18 4
martijn
martijn

Leuk al dat gemopper, maar wat is eigenlijk het probleem? Volgens mij is het voor somdaleden helemaal niet verplicht om met deze rit mee te reizen en/of deze te gaan fotograferen. Of heb ik een mailing gemist? Als deze rit je niet interesseert, kan je genoeg andere dingen doen met je (vrije) Koningsdag!

 

16-03-2023 17:42:56
rolandrail
rolandrail
Quote
brun (16-03-2023 17:30:31):
Quote
rolandrail (16-03-2023 17:24:10):.

En zelf organiseren heb ik met vrienden diverse meerdere keren gedaan. Letterlijk met als motivatie dit kan beter. En ja, we lieten zien het volgens ons moest, dat beleving en gezelligheid prima samengaan met goede fotostops.


Nou, dan huur je toch ook die 1200 en organiseer je dezelfde rit in omgekeerde richting op tijdstippen dat jullie het willen?


Met weinig extra moeite kan de al georganiseerde rit ook voldoen aan de wensen van de kritische NVBS-leden zoals ik. Iets dubbelop doen terwijl dat niet nodig is, is zonde van alle inspanning. De enige daar wel blij van worden zijn de mensen die vervolgens gaan miepen over wat de benzine hun kost...

 

16-03-2023 17:45:57 1
rolandrail
rolandrail
Quote
martijn (16-03-2023 17:32:18):

Leuk al dat gemopper, maar wat is eigenlijk het probleem? Volgens mij is het voor somdaleden helemaal niet verplicht om met deze rit mee te reizen en/of deze te gaan fotograferen. Of heb ik een mailing gemist? Als deze rit je niet interesseert, kan je genoeg andere dingen doen met je (vrije) Koningsdag!


Het probleem is dat een vastgeroeste stichting die al jaren lang kampt met teruglopende aantallen leden en excursiedeelnemers en daar ook over klaagt, zelf geen enkele bereidheid toont te zichzelf te verbeteren. De rit zelf is aan de basis interessant, maar wordt uitgevoerd met de al decennia vastgeroeste normen.



Laatst bewerkt door rolandrail op 16-03-2023 17:48
 

16-03-2023 17:51:58
brun
brun
Quote
martijn (16-03-2023 17:32:18):

Leuk al dat gemopper, maar wat is eigenlijk het probleem? Volgens mij is het voor somdaleden helemaal niet verplicht om met deze rit mee te reizen en/of deze te gaan fotograferen. Of heb ik een mailing gemist? Als deze rit je niet interesseert, kan je genoeg andere dingen doen met je (vrije) Koningsdag!


Het eigenlijke probleem is dat veel spotters slechte fotografen zijn. Ze hebben duizenden foto's die allemaal exact hetzelfde zijn: de loc precies in het midden van het beeld, 45 graden van voren, alleen als de zon goed schijnt. En er mogen geen andere mensen op staan. Geen instappende reizigers, soms zelfs niet eens een vriendelijk zwaaiende machinist.

Ik overdrijf een beetje, maar het is de reden waarom ik zo vreselijk veel foto's in fora of op Flickr meteen weer wegklik. De paar foto's die ik telkens weer bekijk, zijn juist totáál anders. Voorbeeld:

pbs.twimg.com

Met fel tegenlicht gefotografeerd, vale kleuren, er staat een boom voor de trein. Alles fout gedaan. Prachtige foto.

Dus misschien moeten de mensen die zo veel kritiek uiten op een NVBS-rit waar ze niet eens aan bijdragen, eerst eens aan hun eigen fotografietalent sleutelen. :-)



Laatst bewerkt door brun op 16-03-2023 17:52
 

16-03-2023 17:56:03
rolandrail
rolandrail

Touché!
"Een foto van een mooie trein is wat anders als een mooie foto van een trein" zeg ik wel eens tegen fotograferen die zich nog verder kunnen ontwikkelen. Meestal wordt dat niet begrepen :-)

 

16-03-2023 17:56:23 2
rick
rick

Of ze vinden hun foto's prima zoals ze zijn en hoeven niet iets kunstzinnig zoals in jouw voorbeeld

 

16-03-2023 17:57:44 2
martijn
martijn
Quote
rolandrail (16-03-2023 17:45:57):
Quote
martijn (16-03-2023 17:32:18):

Leuk al dat gemopper, maar wat is eigenlijk het probleem? Volgens mij is het voor somdaleden helemaal niet verplicht om met deze rit mee te reizen en/of deze te gaan fotograferen. Of heb ik een mailing gemist? Als deze rit je niet interesseert, kan je genoeg andere dingen doen met je (vrije) Koningsdag!


Het probleem is dat een vastgeroeste stichting die al jaren lang kampt met teruglopende aantallen leden en excursiedeelnemers en daar ook over klaagt, zelf geen enkele bereidheid toont te zichzelf te verbeteren. De rit zelf is aan de basis interessant, maar wordt uitgevoerd met de al decennia vastgeroeste normen.


Ik weet dat de interesse slinkt en als dan ook zo'n excursie geen volle trein meer trekt en ze bovendien daar geen conclusies uit trekken, lijkt het me op een gegeven moment na zoveel decennia gewoon klaar. Kwestie van eigen schuld, dikke... Dat archief komt vast wel weer goed terecht. Maar het wordt hier gebracht of het een verplicht bedrijfsuitje is waar op voorhand niemand zin in heeft.

 

16-03-2023 18:02:11
rolandrail
rolandrail
Quote
rick (16-03-2023 17:56:23):

Of ze vinden hun foto's prima zoals ze zijn en hoeven niet iets kunstzinnig zoals in jouw voorbeeld


Wat versta je onder kunstzinnig? Een goede foto heeft niets met kunstzinnig te maken, dat is nog heel wat stappen verder en daar gaat het hier niet om.

 

16-03-2023 18:03:38
rolandrail
rolandrail
Quote
martijn (16-03-2023 17:57:44):
Quote
rolandrail (16-03-2023 17:45:57):
Quote
martijn (16-03-2023 17:32:18):

Leuk al dat gemopper, maar wat is eigenlijk het probleem? Volgens mij is het voor somdaleden helemaal niet verplicht om met deze rit mee te reizen en/of deze te gaan fotograferen. Of heb ik een mailing gemist? Als deze rit je niet interesseert, kan je genoeg andere dingen doen met je (vrije) Koningsdag!


Het probleem is dat een vastgeroeste stichting die al jaren lang kampt met teruglopende aantallen leden en excursiedeelnemers en daar ook over klaagt, zelf geen enkele bereidheid toont te zichzelf te verbeteren. De rit zelf is aan de basis interessant, maar wordt uitgevoerd met de al decennia vastgeroeste normen.


Ik weet dat de interesse slinkt en als dan ook zo'n excursie geen volle trein meer trekt en ze bovendien daar geen conclusies uit trekken, lijkt het me op een gegeven moment na zoveel decennia gewoon klaar. Kwestie van eigen schuld, dikke... Dat archief komt vast wel weer goed terecht. Maar het wordt hier gebracht of het een verplicht bedrijfsuitje is waar op voorhand niemand zin in heeft.


Het zal niet de eerste keer zijn dat uit de stichtingskas een extra bijdrage wordt geleverd om de rit te laten doorgaan. Daar betalen alle leden dan dus aan mee, ook degene die om wat voor reden dan ook niet kunnen of willen deelnemen.

 

16-03-2023 18:15:34
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Ik heb het bovenstaande gelezen. Met het een ben ik het eens, de andere weer niet. Dat maakt nu niet uit. Maar wie van bovenstaande schrijvers is lid van de NVBS en bezoekt de jaarlijkse vergadering en heeft dit aangekaart?

 

16-03-2023 18:18:11 1
diesels
diesels

Mijn oorspronkelijke reactie was niet mee rof minder dan: als ze over die lijn rijden en ze adverteren die lijn (terecht) als hoogtepunt met fotostops, waarom doen ze het dan niet andersom, dus goed voor de zon. Welke argumenten ook in de hoek 'ja maar bij van zuid naar noord kun je ook nog wel wat' bestaan, het is gene antwoord op die vraag, waarbij ik nota bene het voorbehoud al had genoemd dat het in theorie zo zou kunnen zijn dat de BE dit als eis had.

Ik vind zelf foto's die net wat minder standaard zijn ook leuk, zeker als het met aandacht gedaan is. Ik hou erg van strijklicht aan de randen van de dag. De vraag is wel of je dat moet willen bij een fotorit, maar OK. De zon bijna recht van achter is, hoe je het ook wendt of keert, niet mooi. Niet omdat wij dat voor de meute bepaald hebben, maar omdat je nu eenmaal licht en kleur op je onderwerp wil. Maar dan nog, ook dergelijke argumenten zijn hoogstens voor 'waarom het allemala wel mee zal vallen', maar beantwoorden niet de vraag waarom men, als men het driehoekje toch maakt, niet 'goed voor de zon rijdt'.

En inderdaad, het gaat mij erover dat het interessant moet zijn voor deelnemers, om zoveel mogelijk ook nieuwe mensen mee te kunnen krijgen, voor het voortbestaan voor de zaken van de NVBS die ik wel belangrijk vind. NVBS is immers erg duidelijk in dat er problemen op komst zijn door leegloop. Dan snap ik dus niet dat er zo stekelig (niet alleen nu, dat is altijd al zo geweest) wordt gereageerd in dit soort discussies. Je zult moeten veranderen om te veranderen.Zelf weet ik ook wel dat het een controversieel onderwerp is, altijd geweest, hoewel ik totaal niet snap waarom.

En over de dooddoener van 'doe het dan zelf', alsof niemand ooit een mening meg hebben over het werk van een ander, in dit geval: ik doe al jaren niet anders.

 

16-03-2023 18:18:46 1
rolandrail
rolandrail
Quote
Ehvdegekst (16-03-2023 18:15:34):

Ik heb het bovenstaande gelezen. Met het een ben ik het eens, de andere weer niet. Dat maakt nu niet uit. Maar wie van bovenstaande schrijvers is lid van de NVBS en bezoekt de jaarlijkse vergadering en heeft dit aangekaart?


Ik ben NVBS-lid, heb het meermaals zowel tijdens excursies als vooraf aangekaart bij de diverse excursieleiders. Met nihil verbetering als resultaat. Ik prefereer de persoonlijke benadering boven een jaarvergadering.

 

16-03-2023 18:22:28
diesels
diesels
Quote
martijn (16-03-2023 17:57:44):
Quote
rolandrail (16-03-2023 17:45:57):
Quote
martijn (16-03-2023 17:32:18):

Leuk al dat gemopper, maar wat is eigenlijk het probleem? Volgens mij is het voor somdaleden helemaal niet verplicht om met deze rit mee te reizen en/of deze te gaan fotograferen. Of heb ik een mailing gemist? Als deze rit je niet interesseert, kan je genoeg andere dingen doen met je (vrije) Koningsdag!


Het probleem is dat een vastgeroeste stichting die al jaren lang kampt met teruglopende aantallen leden en excursiedeelnemers en daar ook over klaagt, zelf geen enkele bereidheid toont te zichzelf te verbeteren. De rit zelf is aan de basis interessant, maar wordt uitgevoerd met de al decennia vastgeroeste normen.


Ik weet dat de interesse slinkt en als dan ook zo'n excursie geen volle trein meer trekt en ze bovendien daar geen conclusies uit trekken, lijkt het me op een gegeven moment na zoveel decennia gewoon klaar. Kwestie van eigen schuld, dikke... Dat archief komt vast wel weer goed terecht. Maar het wordt hier gebracht of het een verplicht bedrijfsuitje is waar op voorhand niemand zin in heeft.


Ik snap je punt, maar wat in mijn achterhoofd zit is dan, met de beste bedoelingen, joh, denk er nou toch eens aan - het enige wat je overkomt is dat je méér interesse krijgt en dat is nu belangrijker dan ooit. Niemand zal afhaken als je goed voor het licht rijdt, andersom kan dat wel.

Ik weet overigens niet of we zo optimistisch kunnen zijn over de toekomst archief en bibliotheek.

 

16-03-2023 18:24:32 1
rick
rick
Quote
rolandrail (16-03-2023 18:02:11):
Quote
rick (16-03-2023 17:56:23):

Of ze vinden hun foto's prima zoals ze zijn en hoeven niet iets kunstzinnig zoals in jouw voorbeeld


Wat versta je onder kunstzinnig? Een goede foto heeft niets met kunstzinnig te maken, dat is nog heel wat stappen verder en daar gaat het hier niet om.


Dat klopt, dat wil alleen niet zeggen dat de foto's waar Brun over klaagt slecht zijn. Ze zijn niet origineel, ik maak de meeste foto's ook zo, het gaat mij er vooral om dat ik als ik de foto ooit terug zie dat ik weet van 'o ja, dat was toen met die en die loc/trein vanwege x'. Eventueel ook met nog wat omgeving erbij zodat je daar de verandering in kan zien. Bij een rijdende trein heb ik weinig keus, bij een fotostop kan ik ook foto's nemen van de zijkant of achterkant en interessante dingen ernaast. Voor mij zijn dat goede foto's, ik ga ervanuit dat een ander ook tevreden is met zijn eigen werk al is het misschien niet origineel.

 

16-03-2023 18:43:45
103 220-0
103 220-0
Quote
Ehvdegekst (16-03-2023 18:15:34):

Ik heb het bovenstaande gelezen. Met het een ben ik het eens, de andere weer niet. Dat maakt nu niet uit. Maar wie van bovenstaande schrijvers is lid van de NVBS en bezoekt de jaarlijkse vergadering en heeft dit aangekaart?


Ik ben bijna veertig jaar lid geweest, ben in de vereniging op een aantal vlakken (zeer) actief geweest en heb van binnenuit geprobeerd zaken te veranderen onder andere door deel te nemen aan werkgroepen als 'behoud en werving' die niks opleverden. Ik ben zelfs 'lid van verdienste'. Na jarenlang trekken aan een dood paard ben ik enkele jaren geleden eruit gestapt en heb mijn lidmaatschap beëindigd. Het was zonde van mijn tijd en energie, hoe zeer ik ook achter de doelstellingen van een (gezonde) NVBS sta.

 

16-03-2023 19:27:43
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Het is niet alleen de foto's maar ook gezellig bijkletsen. Ik ben met de haasje over meegeweest. De fotostops waren prima. Genoeg tijd voor iedereen. Het hoeft van mij niet een fotorit met om de 500 meter een fotostop te zijn.

 

16-03-2023 19:37:44
phantom
phantom

Laten we vooral niet vergeten,dat sommige mensen best bereid zijn om te betalen aan zo'n uitstapje en daarvoor een eind te reizen,met fiets,auto,what ever.
Maar dan juist wel "dat geijkte plaatje" willen kunnen maken,zon aan de goede kant enz enz,men heeft er immers duur voor betaald,en vaak niet alleen het kaartje om met die trein mee te kunnen,maar ook het vervoer erheen.
Of iemand opzoek is naar dat "geijkte plaatje"of naar iets anders,dat moet de keuze vrijheid zijn van de deelnemer,en niet dat men de keus gewoonweg niet bied.
Ben zelf nooit lid van de NVBS geweest,maar ken genoeg mensen die het jaren waren,en men zegt allemaal het zelfde.
Aanreikingen om dingen beter te maken en/of te zorgen voor meer leden,worden door de plee gespoelt.
Dus dan stop je al gauw met energie steken in iets wat niet wil veranderen,en terecht.
De tijd zal leren of de NVBS ooit echt WIL veranderen en of dat dat gaat helpen om af te komen van de term "met uit sterven bedreigd"
Daar zal die club als enigste ooit een echt en eerlijk antwoord op kunnen geven.
Tot die tijd,wacht ik in elk geval af,en hoop voor deelnemers van dit en komende ritten,dat men waar voor hun geld zal krijgen en fraaie foto resultaten behaald,ongeacht wat de rest van de wereld er van zal vinden.
In de 1ste instantie moet je er als maker blij mee zijn,ongeacht wat de "wereld" vind.

 

16-03-2023 19:44:01
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (16-03-2023 17:51:58):

Het eigenlijke probleem is dat veel spotters slechte fotografen zijn. Ze hebben duizenden foto's die allemaal exact hetzelfde zijn: de loc precies in het midden van het beeld, 45 graden van voren, alleen als de zon goed schijnt. En er mogen geen andere mensen op staan. Geen instappende reizigers, soms zelfs niet eens een vriendelijk zwaaiende machinist.

Je kunt er wel oeverloos over door blijven emmeren maar er is een reden waarom al die duizenden foto's vanuit die hoek met die zonnestand zijn gemaakt: het levert technisch gezien nu eenmaal het beste plaatje op. Het slaat nergens op om de mensen die snappen hoe je het beste een trein kunt fotograferen vervolgens af te gaan zeiken als slechte fotografen.

Je kunt best eens een foto maken zonder zon waar je heel tevreden over bent. Maar als je exact dezelfde plaat vervolgens over gaat doen met zon en je legt ze naast elkaar dan kun je die eerste doorgaans wel weggooien.

pbs.twimg.com

Met fel tegenlicht gefotografeerd, vale kleuren, er staat een boom voor de trein. Alles fout gedaan. Prachtige foto.

Als je van dezelfde rit 10 van dat soort foto's ziet dan denk je na de derde ook wel: laat maar die heb ik al gezien. De charme in dit soort foto's zit hem in het feit dat ze anders zijn en goed uitgevoerd. En dat laatste kan verdomd lastig zijn aangezien je heel erg afhankelijk bent van de omstandigheden. Ik heb ook wel eens een plaatje gemaakt in de sneeuw recht tegen de zon in met de zon als rode gloed net boven de horizon. Dat pakte erg fraai uit maar ter vergelijking, dat was een leeg baanvak zonder trein. Die trein passeerde een paar minuten eerder en die foto zag er niet uit. Doordat de zon nog niet ver genoeg in de sluier was gezakt sloeg de trein totaal dicht terwijl de zon een felle vlek in de lucht werd en de sneeuw zelfs nog te donker werd. En zo heb ik wel meer voorbeelden van 'alternatieve' plaaten die ik nog honderd keer kan proberen te kopieren maar simpelweg nooit meer hetzelfde resultaat op gaan leveren.

Doe het plaatje wat je linkt maar eens hoogzomer na met een ICNG en er blijft niet meer over dan een baggerplaat. Dit effect onstaat bij de gratie van kale bomen, laagstaande zon en windstil weer in combinatie met een rook uitbrakende loc die er als silhouet ook fraai uit ziet.

 

16-03-2023 19:45:05
timtrein
timtrein
Quote
rolandrail (16-03-2023 18:03:38):
Quote
martijn (16-03-2023 17:57:44):

Ik weet dat de interesse slinkt en als dan ook zo'n excursie geen volle trein meer trekt en ze bovendien daar geen conclusies uit trekken, lijkt het me op een gegeven moment na zoveel decennia gewoon klaar. Kwestie van eigen schuld, dikke... Dat archief komt vast wel weer goed terecht. Maar het wordt hier gebracht of het een verplicht bedrijfsuitje is waar op voorhand niemand zin in heeft.


Het zal niet de eerste keer zijn dat uit de stichtingskas een extra bijdrage wordt geleverd om de rit te laten doorgaan. Daar betalen alle leden dan dus aan mee, ook degene die om wat voor reden dan ook niet kunnen of willen deelnemen.


Ik zit niet in de organisatie, maar die kans lijkt mij momenteel nihil.

Ontopic: Als ik even snel kijk dan rij je op het stuk van Neuenhaus naar Coevorden, waar je in elk geval theoretisch ook zou kunnen stoppen, goed voor de zon om een mooie pipo-foto van G2000+1200+Bm's te maken. Dus ik blijf benieuwd naar de rit. Sowieso leuk om weer eens achter een 1200 mee te kunnen rijden. Dus ja, ik heb geboekt ;)

Quote


diesels (16-03-2023 18:22:28):

Ik weet overigens niet of we zo optimistisch kunnen zijn over de toekomst archief en bibliotheek.


Eens :(

Tot slot (nu we toch bezig zijn) dan maar eens een open uitnodiging: wie denkt een leuk artikel over een onderwerp te kunnen schrijven voor Op de Rails, neem gerust eens contact op!

 

16-03-2023 20:09:44
mren
mren
Quote
phantom (16-03-2023 19:37:44):


Ben zelf nooit lid van de NVBS geweest,maar ken genoeg mensen die het jaren waren,en men zegt allemaal het zelfde.
Aanreikingen om dingen beter te maken en/of te zorgen voor meer leden,worden door de plee gespoelt.
Dus dan stop je al gauw met energie steken in iets wat niet wil veranderen,en terecht.

Heb je daar wellicht concrete voorbeelden van? De NVBS van 30 jaar geleden is niet meer de NVBS van nu. (Mag ook in PB)

 

16-03-2023 20:30:37
DDZ7504
DDZ7504

Er staan al een aantal concrete voorbeelden in dit topic...




DDZ in dienst, ik blij!
 

16-03-2023 20:47:27 1
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (16-03-2023 17:27:48):
Quote
Met andere woorden: er wordt dus rekening gehouden met fotograferende deelnemers. Dan moet je vantevoren dus ook nadenken hoe je die in de gelegenheid gaat stellen goede foto's te maken. Dat is dus niet gedaan, maar het had wel gekund. Dat kun je de excursieleiding aanrekenen en is er dus sprake van een (de zoveelste) gemiste NVBS-excursie-kans. Er zijn genoeg voorbeelden van rij-excursies waarbij ook de fotograferende deelnemers prima aan hun trekken komen.

Wacht even, je wéét niet eens wanneer en waar fotostops zijn gepland. Hierboven laat ik al zien dat vooral het traject oostelijk van Coevorden een prima belichting biedt.

Ervaringen uit het verleden bieden garantie voor de toekomst😢

Ik ben met je eens dat de kritiek hier wel wat erg voorbarig is en ik had ook al geschetst dat je er in principe best wel iets goeds van kunt maken als je het rondje op deze manier maakt. Je hebt de tijd niet om met een grote groep dertig fotostops te maken dus als je op een paar aansprekende plekken goed voor de zon iets voor elkaar krijgt dan is het al voldoende denk ik.

Daarom snap ik die zure kritiek totaal niet. Op basis van één artikeltje over die rit wordt hier meteen een hele draad volgeschreven over hoe de NVBS het niet kan, eigenlijk ook helemaal niet wil, dat het de ledenteruggang aan zichzelf te danken heeft, dat het de zoveelste gemiste kans is, dat het 't geld niet waard is, dat het nieuwe bestuur iemand heeft vergeten...

Ik snap de kritiek wel maar dat heeft er mee te maken dat ik ook begrijp vanuit welke context die kritiek wordt geuit. Roland en Sicco hebben zelf gedemonstreerd dat het prima mogelijk is om goede fotoritten te organiseren waarbij ook niet-standaard motieven worden meegenomen. En dat is een geschiedenis die al meer dan 30 jaar terug gaat, ontstaan is uit de frustratie dat de meeste ritten door mensen met desinteresse in verbetering en feedback worden georganiseerd maar in al die tijd heeft dat niet tot een noemenswaardige ambitie geleid bij andere organisatoren om het wat professioneler aan te pakken. Je hoort steeds weer die zelfde onnozele dooddoeners terug dat het vrijwilligers zijn, alsof je dan ineens niet meer in staat bent om een zekere perfectie na te streven. Het gemak waarmee de wervende aankondiging hier binnen een paar uur kapot gefactcheckt is zegt denk ik wel genoeg over de manier van organiseren.

Ik denk niet dat de NVBS gaat omvallen door wat slechte fotoritten want dan hadden ze inmiddels niet meer bestaan. Omgekeerd zou je met goede fotoritten wel van meerwaarde kunnen zijn voor de hobbygemeenschap en op die manier je eigen voortbestaan wat gemakkelijker veilig stellen.

 

17-03-2023 09:00:05 3
brun
brun

Zelf ben ik lid van de NVBS, nog niet actief, maar ik wil wel artikelen gaan schrijven zodra ik de tijd ervoor heb.

Vroeger heb ik voor andere, niet-spoorgerelateerde verenigingen best vaak dingen georganiseerd. Daar ben ik mee gestopt vanwege situaties als hierboven geschetst: hoe zeer je ook je best doet, er staan altijd leden op die kritiek uiten. Nu is die kritiek prima, vaak zelfs welkom. Maar meestal moet je compromissen sluiten, vanwege tijd, geld of planning. Dus kun je niet aan elke vraag voldoen.

Er zijn dan best vaak leden die dat persoonlijk nemen. Zo'n lid is dan teleurgesteld of zelfs boos, puur omdat dingen niet zo lopen zoals HIJ het wil. En zit dan altijd met zo'n zuur gezicht kinderachtig te mokken dat HIJ het toch allemaal heel anders had gedaan. Daardoor ben ik ermee gestopt, ik had gewoon geen zin meer in dat zure gedoe.

In hoeverre dat bij de NVBS speelt, weet ik natuurlijk niet. Ik probeer alleen te laten zien dat er ook andere zienswijzen zijn. Niet elke spoorwegenthousiast heeft behoefte aan perfecte fotostops. Zelf interesseert me dat totaal niet, want dan sta je daar naast 100 anderen die allemaal exact dezelfde foto maken. En die boos worden als een van de andere leden toevallig in beeld staat. Voor mij zou zo'n rit vooral om het rijden gaan, niet om het stilstaan en fotograferen.



Laatst bewerkt door brun op 17-03-2023 09:01
 

17-03-2023 09:12:58
seinhuis
seinhuis

Wat als de 1200 loc aan de achterkant van de trein mee gaat tussen Bad Bentheim en Coevorden?

Dan staat de loc opeens wel aan de goeie kant van de zon.

 


17-03-2023 10:10:59
brun
brun

Dan gaan mensen waarschijnlijk klagen dat het niet mooi is als de loc achter aan de trein meegesleept wordt. :-)

 

17-03-2023 12:11:35 13
pothuize
pothuize

Somda-forumleden doen mee aan discussies als individueel mens. Niet als vertegenwoordiger van een organisatie. Ook ik doe normaliter alleen mee als spoorliefhebbend persoon.
Ik maak een keer een uitzondering: ik zeg iets als NVBS-voorzitter.
En wel het volgende. De besturen van de NVBS en de Stichting NVBS-Excursies (SNE) hebben alle inbreng gelezen. Die is feedback vanuit een voor de NVBS/SNE belangrijke kring. De feedback is leerzaam ook al is zij soms pijnlijk. Zij is een spiegel van meningen over de NVBS, en als dat geen mooi beeld laat zien zullen we er als besturen wat mee moeten doen.
Ik beperk me tot mijn persoonlijke wetenschap dat de organisatoren van de Koningsdagrit hun stinkende best er voor de deelnemers iets prachtigs van te maken, en dat het aantal aanmeldingen (gelukkig) hoog is.
En omdat ik (hoewel niet uitdrukkelijk zo gezegd) een paar uitgestoken handen denk te zien:
Roland, je hoeft niet naar een ALV, ik wil graag met jou samen een kopje koffie drinken, in Utrecht of Amersfoort of waar ook. Rechtstreeks communiceren is ook voor mij nuttig. Neem maar contact op.
Sicco: idem. We hadden al eens een mailwisseling, maar praten gaat makkelijker.
Anderen die mij rechtstreeks en face to face hun zegje willen doen: welkom. Gebruik het algemene NVBS-emailadres.
Adriaan Pothuizen, www.nvbs.com




adriaan
 

17-03-2023 17:08:58 2
moderator
Moderator
moderator

En bij deze boodschap kan het beheer zich alleen maar aansluiten. Somda is er voor discussie en hier is er bewust voor gekozen om daar de ruimte voor te bieden ook al ging het er af en toe scherp aan toe. We vragen gebruikers wel om er altijd rekening mee te houden dat er aan de andere kant van het scherm ook mensen zitten vaak die het beste voor hebben. Kritiek mag dus zeker, maar let er wel op dat dit niet te hard op de man (m/v) gaat worden.

Voor wat betreft specifiek dit topic willen wij jullie vragen om de rest van de bijdragen te houden over de rit zelf en niet de discussie weer breder te trekken naar wat het eerder was. Mocht er behoefte aan zijn dan is het beter om dat op een aparte plaats te doen (ander topic hier op Somda of met/bij NVBS).

 

24-03-2023 10:08:56
NS1637
NS1637

In de laatste NVBS Actueel wordt gezegd dat "het zo maar zou kunnen dat de rit via Coevorden naar Bentheim zal gaan".

 

25-04-2023 18:35:00
wouterder
wouterder

Op Treinposities staat de terugrit inmiddels.
Treinposities

 

25-04-2023 19:48:26 4
brun
brun

Begrijp ik dat de rit nu omgekeerd gaat?

Dan hoop ik toch dat alle critici hierboven nog even hun dank aan de NVBS uitspreken. Want hun kritiek was immers niet mals.

 

25-04-2023 20:37:10
Henk1619
Henk1619

Je kunt natuurlijk ook gewoon je dank uitspreken aan de critici voor het verbeteren van de rit.

 

25-04-2023 20:48:54
mren
mren

En er is nóg een scenario: dat de rit altijd al Co-Bh was gepland maar dat dit niet zo werd gecommuniceerd.

 

25-04-2023 20:49:56 2
diesels
diesels

Inschrijven kan niet meer, en aangezien de NVBS het andersom rijden nooit officieel heeft aangekondigd of bevestigd, hebben de critici (en alle anderen die een beslissing hebben genomen op basis van de route) en niet veel aan hebben dat ze nu alsnog met de klok mee rijden :)

Quote
mren (25-04-2023 20:48:54):

En er is nóg een scenario: dat de rit altijd al Co-Bh was gepland maar dat dit niet zo werd gecommuniceerd.


Dat kan ik me niet voorstellen. Dat zou betekenen dat je het 'zand in de ogen strooien' belangrijker zou vinden dan het binnenhalen van zoveel mogelijk deelnemers (want hoe je het ook wendt of keert, voor veel mensen is bij een fotorit een foute zonnestand toch een dealbreaker



Laatst bewerkt door diesels op 25-04-2023 20:52
 

25-04-2023 21:20:26
Henk1619
Henk1619
Quote
mren (25-04-2023 20:48:54):

En er is nóg een scenario: dat de rit altijd al Co-Bh was gepland maar dat dit niet zo werd gecommuniceerd.


Als we dan een blik complottheorieen open gaan trekken heb ik er ook nog wel eentje: het pad is bewust omgekeerd aangevraagd en wordt vlak voor vertrek gewijzigd in wat gecommuniceerd was.

 

25-04-2023 21:28:43
Henk1619
Henk1619
Quote
diesels (25-04-2023 20:49:56):

Inschrijven kan niet meer, en aangezien de NVBS het andersom rijden nooit officieel heeft aangekondigd of bevestigd, hebben de critici (en alle anderen die een beslissing hebben genomen op basis van de route) en niet veel aan hebben dat ze nu alsnog met de klok mee rijden :)

Quote
mren (25-04-2023 20:48:54):

En er is nóg een scenario: dat de rit altijd al Co-Bh was gepland maar dat dit niet zo werd gecommuniceerd.


Dat kan ik me niet voorstellen. Dat zou betekenen dat je het 'zand in de ogen strooien' belangrijker zou vinden dan het binnenhalen van zoveel mogelijk deelnemers (want hoe je het ook wendt of keert, voor veel mensen is bij een fotorit een foute zonnestand toch een dealbreaker


Met de beste wil van de wereld kan ik nu geen plekken onder de draad meer verzinnen waar je een fotostop kunt houden. Voor wie niet in de trein zit krijg een plaatje goed voor de zon nog wel voor elkaar maar of ze daar die rit voor organiseren?

 

26-04-2023 00:11:54 1
rolandrail
rolandrail

Zo maar even uit de losse pols:
In Pt bij aankomst doorwisselen naar spoor 2, de fotografen naar perron spoor 1, klikkerdeklik, meute weer inladen en na de inhaalsporen weer terug doorwisselen naar rechterspoor.
Hde staat helaas een hek op het perron langs het 3e spoor anders zou dat prima kunnen vanaf de militaire losweg. Aankomen op spoor 2 en omhalen naar spoor 3 en terug is helaas wat omslachtig.
Coeta, nog voor de BE-loc ervoor komt de meute lopend de brug over (maar een paar beveiligers/begeleidiers nodig om spoor oversteken te voorkomen) en langs de weg als fotolijn. Al laat die stek dan al te wensen over v.w.b. zonnestand, donkere neus dus.
Hgl: aankomen spoor 2b, meute eruit (evt. vooraan uitstappen als trein te lang is) en trein doorwisselen naar 1a voor de foto.
Aml: zelfde scenario maar dan 3a resp. 4b.
Apd: trein aankomst spoor 1, fotografen naar spoor 3.

 

26-04-2023 09:12:40
Henk1619
Henk1619

Bereid je voor op een teleurstelling😲

Alleen in Aml staat dan de zon goed maar dat wordt wat lastig als je gaat stoppen in Zl en Apd. Dv spoor 3 was eventueel ook een mogelijkheid geweest.

Zonnestanden Pt, Hde, Coeta, Hgl, Aml en Apd

 

26-04-2023 13:45:53
martijn
martijn

Volgens mij is het plan dat er tegen die tijd alleen nog maar wolken te zien zijn. Maar in Zl staat ie tijdens de 14 minuten durende stop in de ochtend toch nog wel in het zonnetje?

 

26-04-2023 14:06:24
brun
brun
Quote
rolandrail (15-03-2023 23:47:11):

NVBS heeft 0,0 interesse in de zonnestand, fotostops zijn bijzaak, "onze leden gaat het vooral om de beleving" is al decennia de mantra en het dan nog gek vinden dat het ledenaantal structureel blijft dalen. In het verleden heb ik eens een sterk verbeterd draaiboek v.w.b. fotostops gestuurd voor een aangekondigde excursie. Antwoord: "ja, zo is het echt wel beter maar we doen het toch zoals zelf bedacht.".


Nou, dat bleek dus gelukkig mee te vallen :-)

Ik hoop dat het voor iedereen een mooie rit wordt.



Laatst bewerkt door brun op 26-04-2023 14:09
 

26-04-2023 14:27:25 1
seinhuis
seinhuis

Tijden van de heenreis

V 10.04 Amf 4a

A 10.46 Zl

V 11.00 Zl

(Verder via Bentheimer Eisenbahn AG naar Bad Bentheim)

Twitter Meester trein

(Terugreis eerder bekend gemaakt op treinposities.nl)

 

26-04-2023 14:28:21
BVisser
BVisser
Quote
martijn (26-04-2023 13:45:53):

Volgens mij is het plan dat er tegen die tijd alleen nog maar wolken te zien zijn. Maar in Zl staat ie tijdens de 14 minuten durende stop in de ochtend toch nog wel in het zonnetje?


Als ie daar is staat de zon recht op de lijn.

 

26-04-2023 14:31:59
martijn
martijn

Ah ok, maar dat geldt dan voor elk spoor, ik keek op Suncalc. Was voorheen altijd wel te vertrouwen.

 

26-04-2023 14:55:25 3
BVisser
BVisser

Wat je bedoelt weet ik niet maar als je op suncalc.org (en op suncalc.net trouwens ook) dag en tijdstip goed zet zul je zien dat de zon om 11:00 daar in het verlengde van de sporen staat. Hartstikke betrouwbaar.



Laatst bewerkt door BVisser op 26-04-2023 14:58
 

26-04-2023 19:00:47 1
martijn
martijn

Knap dat je dus schijnbaar dondersgoed weet wat ik bedoel. Maar bij mij maakt de zon op suncalc.net al een subtile hoek als je de zon op 27 april om 11u op de perronsporen in Zl zet.



Laatst bewerkt door martijn op 26-04-2023 19:01
 

26-04-2023 19:22:36
Henk1619
Henk1619
Quote
martijn (26-04-2023 13:45:53):

Volgens mij is het plan dat er tegen die tijd alleen nog maar wolken te zien zijn. Maar in Zl staat ie tijdens de 14 minuten durende stop in de ochtend toch nog wel in het zonnetje?


Nee de zon staat riant niet goed. Al zal onder de kap de lichtinval wel anders zijn dus je kunt het er op gokken dat er wat uit te persen is.

Zonnestand Zl

Een subtiele hoek levert nog steeds een baggerplaat op. Bij minder dan 30 graden zie je duidelijk verschil in de belichting van de zijkant en de voorkant. Bob heeft helemaal gelijk, op dat tijdstip doet de zon er ruim anderhalf uur over om van exact kops naar goed te draaien.

 

26-04-2023 20:33:14 3
martijn
martijn

Ach verdorie, helemaal vergeten dat elke foto aan jouw eisen moet voldoen. Zal volgende keer overleggen of ik ergens een goede foto kan maken! Dank voor de reminder!

 

26-04-2023 20:48:41 2
BVisser
BVisser
Quote
martijn (26-04-2023 19:00:47):

Knap dat je dus schijnbaar dondersgoed weet wat ik bedoel.


Waar ik op reageerde is jouw suggestie dat dat voorheen wel betrouwbaar was maar nu schijnbaar niet meer.

 

26-04-2023 20:56:45 1
DDZ7504
DDZ7504
Quote
martijn (26-04-2023 20:33:14):

Ach verdorie, helemaal vergeten dat elke foto aan jouw eisen moet voldoen. Zal volgende keer overleggen of ik ergens een goede foto kan maken! Dank voor de reminder!


Feit is dat de zon om 10:45/11:00 recht op de neus staat in Zl, oftewel schaduw op de gehele zijkant. Vind je dat echt mooi?




DDZ in dienst, ik blij!
 

26-04-2023 21:40:46
Henk1619
Henk1619
Quote
martijn (26-04-2023 20:33:14):

Ach verdorie, helemaal vergeten dat elke foto aan jouw eisen moet voldoen. Zal volgende keer overleggen of ik ergens een goede foto kan maken! Dank voor de reminder!


Niks hoeft, iedereen heeft het recht op zijn eigen fouten.

Het komt een beetje over als iemand die het eten laat aanbranden, vervolgens beweert dat het heerlijk smaakt en diegene die vriendelijk het advies geeft om voortaan de pannen wat eerder van het vuur te halen gaat uitkafferen.

Ik kan je alleen maar adviseren om morgen in Zl tussen 10 en 13 uur iedere 5 minuten een plaatje te schieten vanaf de kant waarvan de mensen die al decenia fotograferen beweren dat de zon pas om kwart over twaalf goed staat. Later thuis eens rustig alles op een rijtje te zetten en je afvragen of wij nu echt onzin lopen te verkondigen.

 

26-04-2023 22:15:19 1
rolandrail
rolandrail
Quote
Henk1619 (26-04-2023 09:12:40):

Bereid je voor op een teleurstelling😲

Alleen in Aml staat dan de zon goed maar dat wordt wat lastig als je gaat stoppen in Zl en Apd. Dv spoor 3 was eventueel ook een mogelijkheid geweest.

Zonnestanden Pt, Hde, Coeta, Hgl, Aml en Apd


Voor NVBS-normen staat die best goed ;-)

 

26-04-2023 22:31:52 3
GerritJan
GerritJan

gezeik gezeur getetter, wees blij dat er zo'n rit is. Je hebt meer er aan dat het op je eigen netvlies staat en jou blijmaakt als het langskomt toch???? Ik begrijp wel dat er foto's gemaakt willen worden, maar het gaat al heel lang over de zon stand en dit kan eeuwen doorblijven gaan. PLan je eigen spotplek bekijk de zonstand of die goed genoeg is of niet. 😃. desnoods is er tegenwoordig een computer progamma die schaduwen kunnen wegwerken.



Laatst bewerkt door GerritJan op 26-04-2023 22:38
 

26-04-2023 23:08:54 2
Henk1619
Henk1619

Een plaatje maken van je eigen achtertuin en er met software een trein in knutselen kan ook.

Wees blij dat er nog oude rotten zijn die belangenloos hun kennis en ervaring ter beschikking stellen aan de beginnelingen zodat zij er in de toekomst niet van balen dat ze jarenlang onnodig foto's hebben gemaakt van mindere kwaliteit.

Wij hebben die discussie over een paar extra reizigers in Ommen toch ook niet aangemerkt als gezeik gezeur getetter, je mag je best eens wat respectvoller opstellen.

 

27-04-2023 06:12:40 1
BVisser
BVisser
Quote
GerritJan (26-04-2023 22:31:52):

Je hebt meer er aan dat het op je eigen netvlies staat en jou blijmaakt als het langskomt toch????


Daarover zijn de meningen sterk verdeeld. Het maakt mij en Henk en nog vele anderen nog veel blijer als dat onder goed fotografeerbare omstandigheden gebeurt.



Laatst bewerkt door BVisser op 27-04-2023 06:14
 

27-04-2023 10:18:59
phantom
phantom

Dat kan niet,want dat zou betekenen dat zulke ritten veel eerder uitverkocht zijn en er teleurgestelde mensen/donateurs achterblijven,die pas later beslissen of het in de agenda past 😉
Dat is breken met "een traditie" schijnbaar.


Alle gekkigheid op een spoorbiels,niet iedereen heeft dezelfde eisen aan hoe een foto voor hun goed is,en da's ieders goed recht om andere "eisen" te hebben.
En ja met software op de pc kan je tegenwoordig heel veel,maar of je (als dat je doel is) een foto maakt (die volgens vele pas met div criteria goed is) om dan die "afgekeurde" foto te gaan bewerken tot iets wat behoorlijk voldoet aan "eisen" ,dan gaat t scheef.
Althans,dat vind ik dan.
Verder hoop ik dat de rit bevalt bij de mensen die meegaan of besluiten foto's langs de lijn te gaan maken,en dat alles en iedereen maar heel en intact mag terug keren van de rit.
Wie weet komt er nog is een tijd dat het overgedaan kan worden maar dan volgens criteria die veel hobbyisten graag zouden zien 🙂



Laatst bewerkt door phantom op 27-04-2023 10:19
 

27-04-2023 16:00:36 3
edegroot
edegroot

Alle fotostops zijn om voor mij onduidelijke redenen geannuleerd. De trein heeft 1 stop gemaakt en is verder in een ruk doorgereden naar Bad Bentheim.

 

27-04-2023 16:50:42 3
bacr
bacr
Quote
edegroot (27-04-2023 16:00:36):

Alle fotostops zijn om voor mij onduidelijke redenen geannuleerd. De trein heeft 1 stop gemaakt en is verder in een ruk doorgereden naar Bad Bentheim.


Misschien wel als reactie op de vele opmerkingen alhier devil

 

27-04-2023 17:47:59
aarclay
aarclay

NVBS op Facebook over de fotostops:

Voor diegenen die zich afvragen waarom de geplande fotostops op de Bentheimer Eisenbahn niet zijn doorgegaan: helaas heeft op het laatste moment de veiligheidsmanager van de BE besloten dat deze niet plaats mochten vinden, ondanks gemaakte afspraken. Natuurlijk vinden wij dit als NVBS extreem jammer, maar veiligheid gaat boven alles en wij hebben ons te houden aan de regels van de vervoerders waarmee wij samenwerken.

 

27-04-2023 17:54:21 4
pothuize
pothuize

Voor wie zich afvraagt waarom de geplande fotostops op de BE niet zijn doorgegaan: de organisatie heeft wel degelijk afspraken over de fotostops gemaakt met de gesprekspartners van de BE, maar de veiligheidsmanager van de BE heeft op het laatste moment besloten dat deze niet mochten plaatsvinden (al te veel niet-deelnemers rond het spoor). Natuurlijk vindt de NVBS dat extreem jammer, maar ook de NVBS moet aanvaarden dat veiligheid boven alles gaat. De NVBS respecteert de regels en managers van de vervoerders en infrabeheerders. Aan ritdeelnemers die teleurgesteld zijn biedt de organisatie restitutie van de ritprijs aan. Jammer dat het zo is gelopen. Adriaan Pothuizen, als voorzitter NVBS.




adriaan
 

27-04-2023 17:59:55
treinhobby
treinhobby

RTV Drenthe heeft een artikel aan deze rit gewijd.

Link

 

27-04-2023 19:32:44 2
Astraea
Astraea
Quote
pothuize (27-04-2023 17:54:21):

(al te veel niet-deelnemers rond het spoor).


Er zijn teveel niet-deelnemers (wat naar mijn idee best meeviel) langs het spoor dus we rijden overal vol gas door (in plaats van langzamer te rijden wegens "de veiligheid"). Dat klinkt niet echt heel geloofwaardig als ik eerlijk ben. Deze verklaring lijkt meer op vinger wijzen naar de spotters langs de baan.



Laatst bewerkt door Astraea op 27-04-2023 19:33
 

27-04-2023 20:31:12
MaxBB
MaxBB

Wat heeft de NVBS er aan om hierover te liegen? De beslissing lag niet bij hun...

 

27-04-2023 20:38:09
Astraea
Astraea

Als er (om wat voor reden dan ook) een fout is gemaakt ergens in de communicatie of afspraken (bij welke betrokken club dan ook), dan is het natuurlijk erg makkelijk om te wijzen naar de "niet-deelnemende" spotters langs de baan.

 

27-04-2023 21:05:27
edegroot
edegroot
Quote
pothuize (27-04-2023 17:54:21):

Voor wie zich afvraagt waarom de geplande fotostops op de BE niet zijn doorgegaan: de organisatie heeft wel degelijk afspraken over de fotostops gemaakt met de gesprekspartners van de BE, maar de veiligheidsmanager van de BE heeft op het laatste moment besloten dat deze niet mochten plaatsvinden (al te veel niet-deelnemers rond het spoor). Natuurlijk vindt de NVBS dat extreem jammer, maar ook de NVBS moet aanvaarden dat veiligheid boven alles gaat. De NVBS respecteert de regels en managers van de vervoerders en infrabeheerders. Aan ritdeelnemers die teleurgesteld zijn biedt de organisatie restitutie van de ritprijs aan. Jammer dat het zo is gelopen. Adriaan Pothuizen, als voorzitter NVBS.


Ik kan als "niet-deelnemer" de uitleg van de veiligheidsmanager niet rijmen:

- Teveel niet-deelnemers langs het spoor.

- Vervolgens blaas je met een G2000 volle bak volgens de toegestane baanvaksnelheid in 1 ruk naar Nordhorn Sud.

Ik hoop dat de volgende rit meer succes heeft voor de nvbs.

 

27-04-2023 21:09:55
DDZ7504
DDZ7504

Misschien waren de plekken waar de fotostops gepland waren al te druk, waardoor het bij het terug opstappen op de trein niet te doen zou zijn om iedereen op deelnemersbewijs te controleren? Voor 't zelfde geld stappen er niet-deelnemers in.




DDZ in dienst, ik blij!
 

27-04-2023 21:12:32 2
snowie
snowie

Daar heeft de veiligheidsmanager van de BE niets mee van doen dus dat lijkt me niet het probleem

 

27-04-2023 22:34:55
mvschoon
mvschoon

Als wel-deelnemer vond ik het overigens heel druk met niet-deelnemers, ook in Nederland, de trein moet zo ongeveer bij elke lantaarnpaal gefotografeerd zijn! Leuk dat iedereen zo enthousiast is als er weer eens een 1200 rijdt! Ondanks die drukte kan ik me ook niet goed voorstellen dat de volgers een probleem vormden. Wellicht heeft de massaliteit bij de 1e stop de veiligheidsmanager verrast.



Laatst bewerkt door mvschoon op 27-04-2023 22:35
 

27-04-2023 23:06:34 2
rolandrail
rolandrail

Als de veiligheidsmanager dat verrast heeft, dan zou dat kunnen betekenen dat de NVBS dat onderschat heeft en niet ter sprake heeft bij de besprekingen. Dan kan je stellen dat je als organisator geen rekening hoeft te houden met niet betalende achtervolgers maar dat gaat niet op als het de veiligheid betreft en al helemaal niet als het gevolgen kan hebben voor het verloop van de rit.
Afhankelijk van wie de rit organiseert en het soort deelnemers die een rit aantrekt is het aardig in te schatten. Doe je het goed dan zitten de meeste potentiële achtervolgers als deelnemer in de trein. Dat is bewezen in de jaren '90 en ook weer niet eens zo heel lang geleden met 1200/1300-rit van Asd naar Hdr en Zvt. Zorg voor een leuk programma met goede fotostops en goede regie (kuch ;-) ) en je hoeft je amper druk te maken over achtervolgers.



Laatst bewerkt door rolandrail op 27-04-2023 23:06
 

28-04-2023 08:32:09
mdeen
mdeen
Quote
MaxBB (27-04-2023 20:31:12):

Wat heeft de NVBS er aan om hierover te liegen? De beslissing lag niet bij hun...


Wie zegt dat de NVBS hierover liegt of dit verzint? Misschien komt dit rechtstreeks van de veiligheidsmanager van de BE af.

 

28-04-2023 08:37:01
mdeen
mdeen
Quote
edegroot (27-04-2023 21:05:27):

Ik kan als "niet-deelnemer" de uitleg van de veiligheidsmanager niet rijmen:

- Teveel niet-deelnemers langs het spoor.

- Vervolgens blaas je met een G2000 volle bak volgens de toegestane baanvaksnelheid in 1 ruk naar Nordhorn Sud.


Als ik het gedrag van medereizigers en volgers zie tijdens fotostops van dit soort ritten dan kan ik me heel goed indenken dat het maken van fotostops en dat gedrag er omheen een stuk minder veilig is dan gewoon een trein over het spoor laten rijden.

"Als een kip zonder kop" is de beste omschrijving voor wat veel mensen dan doen.

En ja, dat gebeurt ook als de trein gewoon langsrijdt, maar hoe mensen zich op de openbare weg gedragen als ze een trein volgen is niet de verantwoordelijkheid van de NVBS of de BE.

 

28-04-2023 11:16:21
brun
brun

Als ik het goed begrijp, wilde de BE niet dat er bij elke fotostop massa's niet-deelnemers hun auto in de berm zetten en op het spoor afrennen? Ergens kan ik dat ook wel begrijpen.