Opvallende dingen 16 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
15-03-2023 12:31:38
Pattrein
Pattrein

De Oriënt express vertrek op Donderdag 16 Maart om 10:08 uit Amsterdam Centraal en zal via Utrecht en Den Bosch gaan richting Roosendaal. 1 tijd van Breda is 12:00 - 12:04



Laatst bewerkt door moderator op 16-03-2023 19:33
 

15-03-2023 13:17:14 2
noof
noof

Ut 10:35-10:36

Gdm 10:55-11:00

Tb 11:36-11:42

Bd 12:00-12:04

Rsd 12:25-12:30

doe er uw voordeel mee.

 

15-03-2023 13:37:17
Bachus
Bachus
Quote
noof (15-03-2023 13:17:14):

Ut 10:35-10:36

Gdm 10:55-11:00

Tb 11:36-11:42

Bd 12:00-12:04

Rsd 12:25-12:30

doe er uw voordeel mee.


Dank! Weet je ook de tractie? RXP 9902?

 

15-03-2023 14:07:27
Fairrail
Fairrail

Hoe moeilijk is het? De loc die hem brengt, rijdt hem 9/10 keer ook terug...

 


15-03-2023 14:13:40
BVisser
BVisser
Quote
Bachus (15-03-2023 13:37:17):
Quote
noof (15-03-2023 13:17:14):

Ut 10:35-10:36

Gdm 10:55-11:00

Tb 11:36-11:42

Bd 12:00-12:04

Rsd 12:25-12:30

doe er uw voordeel mee.


Dank! Weet je ook de tractie? RXP 9902?


De stop van slechts 5 minuten in Rsd geeft het antwoord al.

 

15-03-2023 14:31:39
DDZ7504
DDZ7504

Het wordt de 186 292 dus, voor wie het sarcasme niet snapt πŸ˜‰




DDZ in dienst, ik blij!
 

15-03-2023 15:00:12 11
Bachus
Bachus

Dank voor de antwoorden. Het spijt me als ik een domme vraag heb gesteld. Door mijn beperking heb ik naast fysieke soms ook cognitieve problemen en ben ik ook veelal aan huis gebonden. Gelukkig heb ik een appartement direct aan het spoor en geniet ik van de mooie treinen die langskomen. Ik ben dan ook extra enthousiast als er een keer iets bijzonders op de planning staat. Die interesse bracht me ook op dit forum. Als nieuw lid voel ik me niet direct welkom door sommige antwoorden en dat maakt me wel wat verdrietig.

Ik heb niet de kennis van de meesten hier. Excuses als dat ergernissen heeft opgeroepen. Ik zal voortaan wat beter proberen na te denken en dingen uit te zoeken. Laten we allemaal genieten van al het moois dat het spoor te bieden heeft...

 

15-03-2023 18:01:30 5
DDZ7504
DDZ7504

Er wordt hier inderdaad vaak vanuit gegaan dat iedereen alles wat hier en elders voorbij komt ook echt weet. Dat is alleen in lang niet alle gevallen zo. Trek het je vooral niet persoonlijk aan.




DDZ in dienst, ik blij!
 

15-03-2023 18:37:11 3
phantom
phantom

+1 voor bovenstaande reactie van DDZ7504.
Men wil hier nog wel is teveel uitgaan van ,iedereen is insider en weet alles (veel)
Soort autopiloot zeg maar,lopen meer mensen tegenaan van tijd tot tijdπŸ˜‰

 

15-03-2023 19:20:42 4
GerritJan
GerritJan
Quote
Bachus (15-03-2023 15:00:12):

Dank voor de antwoorden. Het spijt me als ik een domme vraag heb gesteld. Door mijn beperking heb ik naast fysieke soms ook cognitieve problemen en ben ik ook veelal aan huis gebonden. Gelukkig heb ik een appartement direct aan het spoor en geniet ik van de mooie treinen die langskomen. Ik ben dan ook extra enthousiast als er een keer iets bijzonders op de planning staat. Die interesse bracht me ook op dit forum. Als nieuw lid voel ik me niet direct welkom door sommige antwoorden en dat maakt me wel wat verdrietig.

Ik heb niet de kennis van de meesten hier. Excuses als dat ergernissen heeft opgeroepen. Ik zal voortaan wat beter proberen na te denken en dingen uit te zoeken. Laten we allemaal genieten van al het moois dat het spoor te bieden heeft...


Jammer dat je je niet welkom voelde in het begin, ik voelde me ook niet welkom, maar heb me er door heen geslagen. Zoals DDZ7504 al zegt gaat men ervan uit dat je alles direct moet weten, ze doen liever moeilijk dan even je vraag direct te beantwoorden 🀨. Je mag altijd alles vragen, bij elk twijfel gewoon altijd lekker vragen!!!! in forums (onder juiste topics)! Er is (bijna) altijd iemand die je vraag zal gaan beantwoorden. Desnoods maak je een nieuwe vraag topic aan indien nodig het nodig is πŸ˜ƒ Trek het je inderdaad vooral niet aan! Ik wens je van harte welkom op Somdaheart



Laatst bewerkt door GerritJan op 15-03-2023 19:23
 

15-03-2023 19:25:44 2
GerritJan
GerritJan

Vandaag staat ICNG 3222 gepland voor de Swk route. Dit kan altijd op het laatste seconde geannuleerd worden of zelfs tijdens de rit. Ondervoorbehoud dus.

11:26 vertrekt uit Utrecht

12:26-12:35 'T Harde

12:46 - 12:56 Zwolle

13:30 -14:42 Lelystad

15:29-15:36 Steenwijk

17:07-17:15 Almere Centrum

Via Diemen Zuid, Maarssen

18:02 Utrecht Centraal

 

15-03-2023 20:44:08 1
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Bachus (15-03-2023 15:00:12):

Dank voor de antwoorden. Het spijt me als ik een domme vraag heb gesteld. Door mijn beperking heb ik naast fysieke soms ook cognitieve problemen en ben ik ook veelal aan huis gebonden. Gelukkig heb ik een appartement direct aan het spoor en geniet ik van de mooie treinen die langskomen. Ik ben dan ook extra enthousiast als er een keer iets bijzonders op de planning staat. Die interesse bracht me ook op dit forum. Als nieuw lid voel ik me niet direct welkom door sommige antwoorden en dat maakt me wel wat verdrietig.

Ik heb niet de kennis van de meesten hier. Excuses als dat ergernissen heeft opgeroepen. Ik zal voortaan wat beter proberen na te denken en dingen uit te zoeken. Laten we allemaal genieten van al het moois dat het spoor te bieden heeft...


Geeft niet hoor, ik heb het ook nog steeds. Vooral met 'spots' zoals leeg materieel en dat soort dingen. Snap ik ook helemaal niks van. Ik heb zelf ook veel te vaak naar mijn idee 'domme vragen' gesteld en daar kreeg ik ook niet de beste antwoorden op. Of ik reageerde niet goed op een bepaald topic..
Ik heb zelf autisme en vind dit ook vervelend, maar daarom gebruik ik dit forum vooral om dingen te lezen. (Ik hoop niet dat ik nu weer iets verkeerds zeg maar goed) πŸ˜‰

 

15-03-2023 21:48:44 2
seinhuis
seinhuis

Domme vragen bestaan niet.

Domme antwoorden wèl.

 

16-03-2023 06:14:28 1
BVisser
BVisser
Quote
BVisser (15-03-2023 14:13:40):
Quote
Bachus (15-03-2023 13:37:17):
Quote
noof (15-03-2023 13:17:14):

Ut 10:35-10:36

Gdm 10:55-11:00

Tb 11:36-11:42

Bd 12:00-12:04

Rsd 12:25-12:30

doe er uw voordeel mee.


Dank! Weet je ook de tractie? RXP 9902?


De stop van slechts 5 minuten in Rsd geeft het antwoord al.


Om even uit te leggen wat ik bedoelde: inzet van de 9902 betekent een locwissel in Roosendaal want die kan België niet in. Dat kan niet in 5 minuten, dat kost minstens 8 minuten. Als een stop daar korter is dan die 8 minuten betekent dat een meerspanningsloc.

 

16-03-2023 09:49:14
treinfan
treinfan

Ook in 8 minuten gaat een locwissel echt niet lukken. Reken minimaal 20 minuten inclusief remproef etc. Enkel als er aan de voorkant een loc af moet en aan de achterkant een loc bij, kan het met genoeg personeel in een kwartier, omdat de rangeeracties dan niet op elkaar hoeven te wachten.



Laatst bewerkt door treinfan op 16-03-2023 09:49
 

16-03-2023 09:54:29
seinhuis
seinhuis

Nu (09.53) Simplon-Oriënt-Express asd spoor 8. Loc richting Ut.

Lic Lineas 186 292-9

Edit: Op tijd vertrokken richting Ut, Bd, Brussel.



Laatst bewerkt door seinhuis op 16-03-2023 10:43
 

16-03-2023 09:56:06 2
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (16-03-2023 09:49:14):

Ook in 8 minuten gaat een locwissel echt niet lukken. Reken minimaal 20 minuten inclusief remproef etc. Enkel als er aan de voorkant een loc af moet en aan de achterkant een loc bij, kan het met genoeg personeel in een kwartier, omdat de rangeeracties dan niet op elkaar hoeven te wachten.


Wonderen bestaan: iedere 2 uur doen ze twee maal zo'n locwissel in Bad Bentheim in 10 minuten. En dan ook nog met het wisselen van de prik op de bovenleiding en een vertrekprocedure vanwege uit/instappende reizigers tussendoor.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 16-03-2023 09:59
 

16-03-2023 09:56:35
RX7567
RX7567
Quote
treinfan (16-03-2023 09:49:14):

Ook in 8 minuten gaat een locwissel echt niet lukken. Reken minimaal 20 minuten inclusief remproef etc. Enkel als er aan de voorkant een loc af moet en aan de achterkant een loc bij, kan het met genoeg personeel in een kwartier, omdat de rangeeracties dan niet op elkaar hoeven te wachten.


Voor de locwissel te Bh wordt 10 of 12 minuten gerekend als ik treintijden erbij pak, en dat is met een spanningswissel. Dan lijkt 20 minuten mij wel erg ruim, of heeft de indeling van Roosendaal daar wat mee te maken?

 

16-03-2023 10:14:11
diesels
diesels

Afgelopen zaterdag duurde het 12 minuten bij mijn trein, en vertrokken we +2 terwijl de trein uit Duitsland op tijd was. Dus die tijd had men echt nodig

 

16-03-2023 10:33:33 2
john2
john2
Quote
Bachus (15-03-2023 15:00:12):

Dank voor de antwoorden. Het spijt me als ik een domme vraag heb gesteld. Door mijn beperking heb ik naast fysieke soms ook cognitieve problemen en ben ik ook veelal aan huis gebonden. Gelukkig heb ik een appartement direct aan het spoor en geniet ik van de mooie treinen die langskomen. Ik ben dan ook extra enthousiast als er een keer iets bijzonders op de planning staat. Die interesse bracht me ook op dit forum. Als nieuw lid voel ik me niet direct welkom door sommige antwoorden en dat maakt me wel wat verdrietig.

Ik heb niet de kennis van de meesten hier. Excuses als dat ergernissen heeft opgeroepen. Ik zal voortaan wat beter proberen na te denken en dingen uit te zoeken. Laten we allemaal genieten van al het moois dat het spoor te bieden heeft...


Bachus, ik heb me in het begin ook op Somda er doorheen moeten knokken.

Men nam me kwalijk dat ik direct deed vragen zonder zelf eerst deed Google.

Zoals ik het nu bekijk, ben ik geaccepteerd op Somda, krijg tenminste fatsoenlijke antwoorden als ik een vraag heb.

Dus gewoon door gaan met iets vragen als je iets niet begrijp.

Je heb je beperkingen gemeld, dit is nu ook bij het beheer en bij de somda gebruikers bekend en kan dus rekening mee gehouden worden.

 

16-03-2023 10:42:50
rolandrail
rolandrail
Quote
seinhuis (16-03-2023 09:54:29):

Nu (09.53) Simplon-Oriënt-Express op Asd spoor 8. Loc richting Ut. Loc is Lineas 186 292-9


10u40 langs Utzl.



Laatst bewerkt door rolandrail op 16-03-2023 10:43
 

16-03-2023 10:53:30
martijnham
martijnham

VSOE om 10.51 uur door Htnc

 

16-03-2023 10:54:25
gvttreinen
gvttreinen

10.43 langszaam over spoor 18 door Ut ri Gdm e.v.

 

16-03-2023 11:09:01
treinfan
treinfan

ICNG 3222 om 11:07 door Ut ri Utoz/Utvr

 

16-03-2023 11:09:32
treinfan
treinfan

-



Laatst bewerkt door treinfan op 16-03-2023 11:09
 

16-03-2023 11:14:18
DylansDepot
DylansDepot

11:14 VSOE door Hedel ri Ht




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

16-03-2023 11:31:21
IshaanOV
IshaanOV

11.28 Uto

NS ICNG-8 3222 ri Amf e.v

 

16-03-2023 11:46:47
erwin_6610
erwin_6610

En de ICNG vertrok om 11.46 vanaf amf ri zl

 

16-03-2023 12:22:51
DDZ7504
DDZ7504
Quote
DylansDepot (16-03-2023 11:14:18):

11:14 VSOE door Hedel ri Ht


12.19 t.h.v. het voormalige Rsdphi ri Rsd.




DDZ in dienst, ik blij!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-03-2023 12:52:28
Scott-SRV
Scott-SRV

word het weer een Rit naar Steenwijk/Heereveen?
of alleen amersfoort - zwolle - lelystad - Utrecht?




SJRC
 

16-03-2023 12:58:30
erwin_6610
erwin_6610

ICNG 3222 vertrok om 12.56 vanaf Zl ri Lls/Amf

 

16-03-2023 13:25:41
brun
brun
Quote
Henk1619 (16-03-2023 09:56:06):
Quote
treinfan (16-03-2023 09:49:14):

Ook in 8 minuten gaat een locwissel echt niet lukken. Reken minimaal 20 minuten inclusief remproef etc. Enkel als er aan de voorkant een loc af moet en aan de achterkant een loc bij, kan het met genoeg personeel in een kwartier, omdat de rangeeracties dan niet op elkaar hoeven te wachten.


Wonderen bestaan: iedere 2 uur doen ze twee maal zo'n locwissel in Bad Bentheim in 10 minuten. En dan ook nog met het wisselen van de prik op de bovenleiding en een vertrekprocedure vanwege uit/instappende reizigers tussendoor.


En in Gotha (Duitsland) zelfs wel eens in 5 minuten, als de IC naar Gera weer eens vertraagd is. Maar dat lukt alleen als ie met de stuurstand voorop rijdt - dan kan de e-loc aan de achterkant eraf terwijl de dieselloc aan de voorkant al tegen de trein rijdt.

En ook alleen als de jonge rangeerder dienst heeft. Die kan namelijk snel genoeg lopen: achter afkoppelen, langs de trein rennen, voor aankoppelen. Er werkt ook een oudere, dikke man en die redt 't niet in 5 minuten. :-)

(heb dit nou al diverse keren gezien, vond het best vermakelijk)

 

16-03-2023 13:42:37
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Scott-SRV (16-03-2023 12:52:28):

word het weer een Rit naar Steenwijk/Heereveen?
of alleen amersfoort - zwolle - lelystad - Utrecht?


De route is met tijden al in dit topic gedeeld.




DDZ in dienst, ik blij!
 

16-03-2023 15:57:52
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (16-03-2023 09:56:06):
Quote
treinfan (16-03-2023 09:49:14):

Ook in 8 minuten gaat een locwissel echt niet lukken. Reken minimaal 20 minuten inclusief remproef etc. Enkel als er aan de voorkant een loc af moet en aan de achterkant een loc bij, kan het met genoeg personeel in een kwartier, omdat de rangeeracties dan niet op elkaar hoeven te wachten.


Wonderen bestaan: iedere 2 uur doen ze twee maal zo'n locwissel in Bad Bentheim in 10 minuten. En dan ook nog met het wisselen van de prik op de bovenleiding en een vertrekprocedure vanwege uit/instappende reizigers tussendoor.


In Bh is de infra redelijk geoptimaliseerd voor snelle locwissels (kortere wisselstraat dan in Rsd en een lokaal aanwezige treindienstleiding) en is het een proces dat door veelvuldig exact hetzelfde uitvoeren goed geolied is. Gezien hoe vaak er vertraging optreedt bij de locwissels in Bh, is ook daar 10 minuten veel te krap. Een korte steekproef op de data van vandaag: bij trein 146 is de locwissel gelukt in 10 minuten, bij de 242, 240 en 148 niet.

Misschien reken ik redelijk conservatief, maar ik zou zeker geen locwissel in een kwartier plannen bij een trein als de VSOE.



Laatst bewerkt door treinfan op 16-03-2023 15:58
 

16-03-2023 17:39:16
snowie
snowie

16:38 ICNG 3222 Dron ri Lls-Alm-Wp-Dmnz-Ac-Ut - excuus voor de late melding.....

 

16-03-2023 17:53:24
rolandrail
rolandrail
Quote
treinfan (16-03-2023 15:57:52):

Misschien reken ik redelijk conservatief, maar ik zou zeker geen locwissel in een kwartier plannen bij een trein als de VSOE.


Waarom zou het met de VSOE of welk gezelschapstrein dan ook zo lang moeten duren? zeker niet zoals vandaag in Roosendaal, ideale infra, geen spanning omschakelen. Gewoon aankomen, afkoppelen, wegrangeren, andere loc er tegenaan, aankoppelen, remproef en weer door. Rangeerder die klaar staat, treindienstleider die op let. Dat kan makkelijk in 10 minuten. Appeltje, eitje :-)



Laatst bewerkt door rolandrail op 16-03-2023 17:54
 

16-03-2023 18:46:24
phantom
phantom

welicht ontbreken er wissels om e.e.a. sneller te laten verlopen op Rsd ?
Zodat aan en afvoer van locs te veel op 1 en t zelfde spoor moeten rijden,te lang ?

 

16-03-2023 19:00:58
michaben
michaben

20 minuten is gewoon de generieke norm die ProRail hanteert voor een locwissel.

 

16-03-2023 19:36:05
sjoerd
sjoerd
Quote
phantom (16-03-2023 18:46:24):

welicht ontbreken er wissels om e.e.a. sneller te laten verlopen op Rsd ?
Zodat aan en afvoer van locs te veel op 1 en t zelfde spoor moeten rijden,te lang ?


Het station van Roosendaal is als één van de weinige emplacementen nog geheel ingericht voor het snel wisselen van locomotieven, aan beide zijden. Nog wel. Zie sporenplan.nl.

 

16-03-2023 19:48:48
cuneo56
cuneo56
Quote
michaben (16-03-2023 19:00:58):

20 minuten is gewoon de generieke norm die ProRail hanteert voor een locwissel.


Jammer dat men daar dan zo standaard over denkt.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen Cargo war enkel de beide machinisten het moeten doen, of zoals b.v een IC in Bad Bentheim waar naast beide machinisten ook een rangeerder en een chef trein samenwerken.

 

17-03-2023 09:14:26
brun
brun
Quote
treinfan (16-03-2023 15:57:52):Gezien hoe vaak er vertraging optreedt bij de locwissels in Bh, is ook daar 10 minuten veel te krap. Een korte steekproef op de data van vandaag: bij trein 146 is de locwissel gelukt in 10 minuten, bij de 242, 240 en 148 niet.

In Bad Bentheim gaat het richting Nederland eigenlijk alleen mis als er door een vertraging twee locwissels nagenoeg tegelijk moeten plaatsvinden, want er is maar één rangeerder.

Als het station rustig is en de rangeerder al op het perron staat te wachten, lukt het ook wel eens in 5 minuten - richting Nederland, want de remproef gaat bij de 1700 echt een stuk sneller dan bij de BR 101.



Laatst bewerkt door brun op 17-03-2023 09:14
 

17-03-2023 16:51:32
thom
thom

Dat zal ermee te maken hebben dat de 1700 alleen louter pneumatisch remt, en de 101 de trein daarnaast ook elektro pneumatisch remt

 

17-03-2023 17:09:36
cuneo56
cuneo56

En aan de Duitse zijde dient ook nog een "doorgangsproef"gedaan te worden

 

18-03-2023 03:00:08
aaron2
aaron2

Aan de Nederlandse zijde ook

 

18-03-2023 08:44:40
brun
brun
Quote
thom (17-03-2023 16:51:32):

Dat zal ermee te maken hebben dat de 1700 alleen louter pneumatisch remt, en de 101 de trein daarnaast ook elektro pneumatisch remt


Vroeger was er geen verschil in de tijd die de locwissels nodig hadden. Richting D was even snel als richting NL. Maar ik heb het al vaker geschreven hier, dat er blijkbaar aan veel BR 101-locs iets versleten is, want de remproef richting D duurt opvallend vaak langer.

 

18-03-2023 10:03:06
Oldskool
Oldskool
Quote
michaben (16-03-2023 19:00:58):

20 minuten is gewoon de generieke norm die ProRail hanteert voor een locwissel.


Kan er mooi rustig gewerkt worden en de beproevingen zonder haast uitgevoerd worden. πŸ‘

 

18-03-2023 10:55:55
john2
john2
Quote
cuneo56 (17-03-2023 17:09:36):

En aan de Duitse zijde dient ook nog een "doorgangsproef"gedaan te worden


Heb op Google gekeken wat doorgangsproeg betekent, maar kon hierover niks vinden.

Als ik zelf mijn gedachten laat gaan, dan zou ik zeggen het is een proef voor een trein door te kunnen laten rijden. Deze gedachten mag verbeterd worden.



Laatst bewerkt door john2 op 18-03-2023 11:12, reden: typfout herstelt
 

18-03-2023 10:59:49
thom
thom

Bij de doorgansproef controleerd men of alle kranen en koppelslangen van de hoofdreservoir verbinding tot het laatste rijtuig aan toe wel geopend zijn.

Quote
brun (18-03-2023 08:44:40):
Quote
thom (17-03-2023 16:51:32):

Dat zal ermee te maken hebben dat de 1700 alleen louter pneumatisch remt, en de 101 de trein daarnaast ook elektro pneumatisch remt


Vroeger was er geen verschil in de tijd die de locwissels nodig hadden. Richting D was even snel als richting NL. Maar ik heb het al vaker geschreven hier, dat er blijkbaar aan veel BR 101-locs iets versleten is, want de remproef richting D duurt opvallend vaak langer.


Wat voor termijn bedoel je in deze nu met 'vroeger', wel met de BR101 als tractie maar een aantal jaar geleden? Of dat men er nog andere loks voor had staan?

Je implicatie dat er wat versleten zou zijn aan de lokken wat het remsysteem en de remproef zou beinvloeden lijkt mij erg sterk, dat soort somponenten worden wel serieus onderhouden.



Laatst bewerkt door thom op 18-03-2023 11:00
 

18-03-2023 11:00:24
cuneo56
cuneo56

Aan achterzijde trein de remkraan van het laatste rijtuig openen,zodat de remleiding geheel leeg loopt en wachten tot bemerk baar is dat de lok lucht in de leiding pompt.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 18-03-2023 11:00
 

18-03-2023 12:01:01
Jeroen1740
Jeroen1740
Quote
michaben (16-03-2023 19:00:58):

20 minuten is gewoon de generieke norm die ProRail hanteert voor een locwissel.


Weet je ook waar is deze normtijd op gebaseerd is? Je zou verwachten dat de capaciteitsverdeler een (perron-)spoor zo snel mogelijk beschikbaar wil hebben voor andere treinen en daarom eerder een korte normtijd of zelfs een bovengrens zou hanteren. Onder het motto: de vervoerder zorgt maar voor een multicourante loks of voor een blik rangeerders om zo snel mogelijk het spoor weer beschikbaar te krijgen voor een volgende trein.

 

18-03-2023 15:09:45
brun
brun
Quote
thom (18-03-2023 10:59:49):

Wat voor termijn bedoel je in deze nu met 'vroeger', wel met de BR101 als tractie maar een aantal jaar geleden? Of dat men er nog andere loks voor had staan?

Je implicatie dat er wat versleten zou zijn aan de lokken wat het remsysteem en de remproef zou beinvloeden lijkt mij erg sterk, dat soort somponenten worden wel serieus onderhouden.


Tot ruwweg begin 2020 heb ik vrijwel nooit meegemaakt dat er problemen waren met de remproef na het aankoppelen van de BR 101. Ik zat soms wekelijks in de ICB naar Duitsland, de remproef ging altijd goed.

Maar de laatste jaren gaat het best vaak mis. De BR 101 koppelt dan aan, vervolgens duurt de remproef eeuwig of mislukt zelfs volledig. De Duitse conducteur staat dan naast het achterste rijtuig te wachten tot het venstertje van de rem groen wordt, maar dat gebeurt niet. Vervolgens wordt de loc afgebouwd en weer opgebouwd. Nieuwe poging. En dan lukt het eindelijk wel. Maar het gevolg is dan een vertraging van 10, 15 minuten bij vertrek uit Bad Bentheim.

Heb het echt al tig keer meegemaakt, maar nergens lees ik waar het aan ligt. Ook niet in Duitse fora.

Omgekeerd ontstaat het probleem nooit. De 101 gaat eraf, de 1700 wordt aangekoppeld, remproef, rijden.



Laatst bewerkt door brun op 18-03-2023 15:11
 

19-03-2023 09:44:44
phantom
phantom

Zou dat kunnen liggen aan "een compressor" in de BR101 ?
Dat die niet of slecht aanslaat op het moment dat deze veel lucht moet gaan verpompen ?

(trouwens bedankt voor de uitleg qua locwissel en de norm die er voor staat,ongeacht hoe dat tijdschema is ontstaan)

 

20-03-2023 12:38:35
thom
thom

Dat zal bij een trein die een paar minuten eerder gebracht is en gewoon reeds op druk aangekomen is het probleem niet zijn.

Daarbij slaat zo;n compressor gewoon bij 8,5 bar aan en die paar rijtuigjes heeft ie niet zo'n moeite mee hoor :)