15-03-2023 12:31:38 | ||
---|---|---|
Pattrein
|
De Oriënt express vertrek op Donderdag 16 Maart om 10:08 uit Amsterdam Centraal en zal via Utrecht en Den Bosch gaan richting Roosendaal. 1 tijd van Breda is 12:00 - 12:04 Laatst bewerkt door moderator op 16-03-2023 19:33 |
15-03-2023 13:17:14 2 | ||
---|---|---|
noof
|
Ut 10:35-10:36 Gdm 10:55-11:00 Tb 11:36-11:42 Bd 12:00-12:04 Rsd 12:25-12:30 doe er uw voordeel mee. |
15-03-2023 13:37:17 | ||
---|---|---|
Bachus
|
Quote Dank! Weet je ook de tractie? RXP 9902? |
15-03-2023 14:07:27 | ||
---|---|---|
Fairrail
|
Hoe moeilijk is het? De loc die hem brengt, rijdt hem 9/10 keer ook terug... |
15-03-2023 14:13:40 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Quote De stop van slechts 5 minuten in Rsd geeft het antwoord al. |
15-03-2023 14:31:39 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Het wordt de 186 292 dus, voor wie het sarcasme niet snapt π |
15-03-2023 15:00:12 11 | ||
---|---|---|
Bachus
|
Dank voor de antwoorden. Het spijt me als ik een domme vraag heb gesteld. Door mijn beperking heb ik naast fysieke soms ook cognitieve problemen en ben ik ook veelal aan huis gebonden. Gelukkig heb ik een appartement direct aan het spoor en geniet ik van de mooie treinen die langskomen. Ik ben dan ook extra enthousiast als er een keer iets bijzonders op de planning staat. Die interesse bracht me ook op dit forum. Als nieuw lid voel ik me niet direct welkom door sommige antwoorden en dat maakt me wel wat verdrietig. Ik heb niet de kennis van de meesten hier. Excuses als dat ergernissen heeft opgeroepen. Ik zal voortaan wat beter proberen na te denken en dingen uit te zoeken. Laten we allemaal genieten van al het moois dat het spoor te bieden heeft... |
15-03-2023 18:01:30 5 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Er wordt hier inderdaad vaak vanuit gegaan dat iedereen alles wat hier en elders voorbij komt ook echt weet. Dat is alleen in lang niet alle gevallen zo. Trek het je vooral niet persoonlijk aan. |
15-03-2023 18:37:11 3 | ||
---|---|---|
phantom
|
+1 voor bovenstaande reactie van DDZ7504. |
15-03-2023 19:20:42 4 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Quote Jammer dat je je niet welkom voelde in het begin, ik voelde me ook niet welkom, maar heb me er door heen geslagen. Zoals DDZ7504 al zegt gaat men ervan uit dat je alles direct moet weten, ze doen liever moeilijk dan even je vraag direct te beantwoorden π€¨. Je mag altijd alles vragen, bij elk twijfel gewoon altijd lekker vragen!!!! in forums (onder juiste topics)! Er is (bijna) altijd iemand die je vraag zal gaan beantwoorden. Desnoods maak je een nieuwe vraag topic aan indien nodig het nodig is π Trek het je inderdaad vooral niet aan! Ik wens je van harte welkom op Somda Laatst bewerkt door GerritJan op 15-03-2023 19:23 |
15-03-2023 19:25:44 2 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Vandaag staat ICNG 3222 gepland voor de Swk route. Dit kan altijd op het laatste seconde geannuleerd worden of zelfs tijdens de rit. Ondervoorbehoud dus. 11:26 vertrekt uit Utrecht 12:26-12:35 'T Harde 12:46 - 12:56 Zwolle 13:30 -14:42 Lelystad 15:29-15:36 Steenwijk 17:07-17:15 Almere Centrum Via Diemen Zuid, Maarssen 18:02 Utrecht Centraal |
15-03-2023 20:44:08 1 | ||
---|---|---|
Anoniem9
|
Quote Geeft niet hoor, ik heb het ook nog steeds. Vooral met 'spots' zoals leeg materieel en dat soort dingen. Snap ik ook helemaal niks van. Ik heb zelf ook veel te vaak naar mijn idee 'domme vragen' gesteld en daar kreeg ik ook niet de beste antwoorden op. Of ik reageerde niet goed op een bepaald topic.. |
15-03-2023 21:48:44 2 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wèl. |
16-03-2023 06:14:28 1 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Quote Om even uit te leggen wat ik bedoelde: inzet van de 9902 betekent een locwissel in Roosendaal want die kan België niet in. Dat kan niet in 5 minuten, dat kost minstens 8 minuten. Als een stop daar korter is dan die 8 minuten betekent dat een meerspanningsloc. |
16-03-2023 09:49:14 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ook in 8 minuten gaat een locwissel echt niet lukken. Reken minimaal 20 minuten inclusief remproef etc. Enkel als er aan de voorkant een loc af moet en aan de achterkant een loc bij, kan het met genoeg personeel in een kwartier, omdat de rangeeracties dan niet op elkaar hoeven te wachten. Laatst bewerkt door treinfan op 16-03-2023 09:49 |
16-03-2023 09:54:29 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Nu (09.53) Simplon-Oriënt-Express asd spoor 8. Loc richting Ut.
Lic Lineas 186 292-9
Edit: Op tijd vertrokken richting Ut, Bd, Brussel. Laatst bewerkt door seinhuis op 16-03-2023 10:43 |
16-03-2023 09:56:06 2 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Wonderen bestaan: iedere 2 uur doen ze twee maal zo'n locwissel in Bad Bentheim in 10 minuten. En dan ook nog met het wisselen van de prik op de bovenleiding en een vertrekprocedure vanwege uit/instappende reizigers tussendoor. Laatst bewerkt door Henk1619 op 16-03-2023 09:59 |
16-03-2023 09:56:35 | ||
---|---|---|
RX7567
|
Quote Voor de locwissel te Bh wordt 10 of 12 minuten gerekend als ik treintijden erbij pak, en dat is met een spanningswissel. Dan lijkt 20 minuten mij wel erg ruim, of heeft de indeling van Roosendaal daar wat mee te maken? |
16-03-2023 10:14:11 | ||
---|---|---|
diesels
|
Afgelopen zaterdag duurde het 12 minuten bij mijn trein, en vertrokken we +2 terwijl de trein uit Duitsland op tijd was. Dus die tijd had men echt nodig |
16-03-2023 10:33:33 2 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Bachus, ik heb me in het begin ook op Somda er doorheen moeten knokken. Men nam me kwalijk dat ik direct deed vragen zonder zelf eerst deed Google. Zoals ik het nu bekijk, ben ik geaccepteerd op Somda, krijg tenminste fatsoenlijke antwoorden als ik een vraag heb. Dus gewoon door gaan met iets vragen als je iets niet begrijp. Je heb je beperkingen gemeld, dit is nu ook bij het beheer en bij de somda gebruikers bekend en kan dus rekening mee gehouden worden. |
16-03-2023 10:42:50 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Quote 10u40 langs Utzl. Laatst bewerkt door rolandrail op 16-03-2023 10:43 |
16-03-2023 10:53:30 | ||
---|---|---|
martijnham
|
VSOE om 10.51 uur door Htnc |
16-03-2023 10:54:25 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
10.43 langszaam over spoor 18 door Ut ri Gdm e.v. |
16-03-2023 11:09:01 | ||
---|---|---|
treinfan
|
ICNG 3222 om 11:07 door Ut ri Utoz/Utvr |
16-03-2023 11:09:32 | ||
---|---|---|
treinfan
|
- Laatst bewerkt door treinfan op 16-03-2023 11:09 |
16-03-2023 11:14:18 | ||
---|---|---|
DylansDepot
|
11:14 VSOE door Hedel ri Ht Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot. |
16-03-2023 11:31:21 | ||
---|---|---|
IshaanOV
|
11.28 Uto NS ICNG-8 3222 ri Amf e.v |
16-03-2023 11:46:47 | ||
---|---|---|
erwin_6610
|
En de ICNG vertrok om 11.46 vanaf amf ri zl |
16-03-2023 12:22:51 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote 12.19 t.h.v. het voormalige Rsdphi ri Rsd. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-03-2023 12:52:28 | ||
---|---|---|
Scott-SRV
|
word het weer een Rit naar Steenwijk/Heereveen? SJRC |
16-03-2023 12:58:30 | ||
---|---|---|
erwin_6610
|
ICNG 3222 vertrok om 12.56 vanaf Zl ri Lls/Amf |
16-03-2023 13:25:41 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote En in Gotha (Duitsland) zelfs wel eens in 5 minuten, als de IC naar Gera weer eens vertraagd is. Maar dat lukt alleen als ie met de stuurstand voorop rijdt - dan kan de e-loc aan de achterkant eraf terwijl de dieselloc aan de voorkant al tegen de trein rijdt. En ook alleen als de jonge rangeerder dienst heeft. Die kan namelijk snel genoeg lopen: achter afkoppelen, langs de trein rennen, voor aankoppelen. Er werkt ook een oudere, dikke man en die redt 't niet in 5 minuten. :-) (heb dit nou al diverse keren gezien, vond het best vermakelijk) |
16-03-2023 13:42:37 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote De route is met tijden al in dit topic gedeeld. |
16-03-2023 15:57:52 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote In Bh is de infra redelijk geoptimaliseerd voor snelle locwissels (kortere wisselstraat dan in Rsd en een lokaal aanwezige treindienstleiding) en is het een proces dat door veelvuldig exact hetzelfde uitvoeren goed geolied is. Gezien hoe vaak er vertraging optreedt bij de locwissels in Bh, is ook daar 10 minuten veel te krap. Een korte steekproef op de data van vandaag: bij trein 146 is de locwissel gelukt in 10 minuten, bij de 242, 240 en 148 niet. Misschien reken ik redelijk conservatief, maar ik zou zeker geen locwissel in een kwartier plannen bij een trein als de VSOE. Laatst bewerkt door treinfan op 16-03-2023 15:58 |
16-03-2023 17:39:16 | ||
---|---|---|
snowie
|
16:38 ICNG 3222 Dron ri Lls-Alm-Wp-Dmnz-Ac-Ut - excuus voor de late melding.....
|
16-03-2023 17:53:24 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Quote Waarom zou het met de VSOE of welk gezelschapstrein dan ook zo lang moeten duren? zeker niet zoals vandaag in Roosendaal, ideale infra, geen spanning omschakelen. Gewoon aankomen, afkoppelen, wegrangeren, andere loc er tegenaan, aankoppelen, remproef en weer door. Rangeerder die klaar staat, treindienstleider die op let. Dat kan makkelijk in 10 minuten. Appeltje, eitje :-) Laatst bewerkt door rolandrail op 16-03-2023 17:54 |
16-03-2023 18:46:24 | ||
---|---|---|
phantom
|
welicht ontbreken er wissels om e.e.a. sneller te laten verlopen op Rsd ? |
16-03-2023 19:00:58 | ||
---|---|---|
michaben
|
20 minuten is gewoon de generieke norm die ProRail hanteert voor een locwissel. |
16-03-2023 19:36:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Het station van Roosendaal is als één van de weinige emplacementen nog geheel ingericht voor het snel wisselen van locomotieven, aan beide zijden. Nog wel. Zie sporenplan.nl. |
16-03-2023 19:48:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Jammer dat men daar dan zo standaard over denkt. Er is natuurlijk een groot verschil tussen Cargo war enkel de beide machinisten het moeten doen, of zoals b.v een IC in Bad Bentheim waar naast beide machinisten ook een rangeerder en een chef trein samenwerken. |
17-03-2023 09:14:26 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote In Bad Bentheim gaat het richting Nederland eigenlijk alleen mis als er door een vertraging twee locwissels nagenoeg tegelijk moeten plaatsvinden, want er is maar één rangeerder. Als het station rustig is en de rangeerder al op het perron staat te wachten, lukt het ook wel eens in 5 minuten - richting Nederland, want de remproef gaat bij de 1700 echt een stuk sneller dan bij de BR 101. Laatst bewerkt door brun op 17-03-2023 09:14 |
17-03-2023 16:51:32 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat zal ermee te maken hebben dat de 1700 alleen louter pneumatisch remt, en de 101 de trein daarnaast ook elektro pneumatisch remt |
17-03-2023 17:09:36 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
En aan de Duitse zijde dient ook nog een "doorgangsproef"gedaan te worden |
18-03-2023 03:00:08 | ||
---|---|---|
aaron2
|
Aan de Nederlandse zijde ook |
18-03-2023 08:44:40 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Vroeger was er geen verschil in de tijd die de locwissels nodig hadden. Richting D was even snel als richting NL. Maar ik heb het al vaker geschreven hier, dat er blijkbaar aan veel BR 101-locs iets versleten is, want de remproef richting D duurt opvallend vaak langer. |
18-03-2023 10:03:06 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Kan er mooi rustig gewerkt worden en de beproevingen zonder haast uitgevoerd worden. π |
18-03-2023 10:55:55 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Heb op Google gekeken wat doorgangsproeg betekent, maar kon hierover niks vinden. Als ik zelf mijn gedachten laat gaan, dan zou ik zeggen het is een proef voor een trein door te kunnen laten rijden. Deze gedachten mag verbeterd worden. Laatst bewerkt door john2 op 18-03-2023 11:12, reden: typfout herstelt |
18-03-2023 10:59:49 | ||
---|---|---|
thom
|
Bij de doorgansproef controleerd men of alle kranen en koppelslangen van de hoofdreservoir verbinding tot het laatste rijtuig aan toe wel geopend zijn. Quote Wat voor termijn bedoel je in deze nu met 'vroeger', wel met de BR101 als tractie maar een aantal jaar geleden? Of dat men er nog andere loks voor had staan? Je implicatie dat er wat versleten zou zijn aan de lokken wat het remsysteem en de remproef zou beinvloeden lijkt mij erg sterk, dat soort somponenten worden wel serieus onderhouden. Laatst bewerkt door thom op 18-03-2023 11:00 |
18-03-2023 11:00:24 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Aan achterzijde trein de remkraan van het laatste rijtuig openen,zodat de remleiding geheel leeg loopt en wachten tot bemerk baar is dat de lok lucht in de leiding pompt. Laatst bewerkt door cuneo56 op 18-03-2023 11:00 |
18-03-2023 12:01:01 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
|
Quote Weet je ook waar is deze normtijd op gebaseerd is? Je zou verwachten dat de capaciteitsverdeler een (perron-)spoor zo snel mogelijk beschikbaar wil hebben voor andere treinen en daarom eerder een korte normtijd of zelfs een bovengrens zou hanteren. Onder het motto: de vervoerder zorgt maar voor een multicourante loks of voor een blik rangeerders om zo snel mogelijk het spoor weer beschikbaar te krijgen voor een volgende trein. |
18-03-2023 15:09:45 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Tot ruwweg begin 2020 heb ik vrijwel nooit meegemaakt dat er problemen waren met de remproef na het aankoppelen van de BR 101. Ik zat soms wekelijks in de ICB naar Duitsland, de remproef ging altijd goed. Maar de laatste jaren gaat het best vaak mis. De BR 101 koppelt dan aan, vervolgens duurt de remproef eeuwig of mislukt zelfs volledig. De Duitse conducteur staat dan naast het achterste rijtuig te wachten tot het venstertje van de rem groen wordt, maar dat gebeurt niet. Vervolgens wordt de loc afgebouwd en weer opgebouwd. Nieuwe poging. En dan lukt het eindelijk wel. Maar het gevolg is dan een vertraging van 10, 15 minuten bij vertrek uit Bad Bentheim. Heb het echt al tig keer meegemaakt, maar nergens lees ik waar het aan ligt. Ook niet in Duitse fora. Omgekeerd ontstaat het probleem nooit. De 101 gaat eraf, de 1700 wordt aangekoppeld, remproef, rijden. Laatst bewerkt door brun op 18-03-2023 15:11 |
19-03-2023 09:44:44 | ||
---|---|---|
phantom
|
Zou dat kunnen liggen aan "een compressor" in de BR101 ? |
20-03-2023 12:38:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat zal bij een trein die een paar minuten eerder gebracht is en gewoon reeds op druk aangekomen is het probleem niet zijn.
Daarbij slaat zo;n compressor gewoon bij 8,5 bar aan en die paar rijtuigjes heeft ie niet zo'n moeite mee hoor :) |