Opvallende dingen 14 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
12-03-2023 13:36:23 1
Treinspotterdavid
Treinspotterdavid

Op dinsdag 14 maart zal de Oriënt express gaan rijden naar Amsterdam hier zijn tijden die ik voorbij heb zien komen:

(Vanuit België) - 16:46-53 aankomst en vertrek rsd

(zelf berekend) gd rond 17:59 doorkomst

18:58 asd aankomst

 

12-03-2023 14:11:14
DDZ7504
DDZ7504

Gd om 17:59 doorkomen kan niet, op dinsdag rijdt de 2067 gewoon en die gaat om 17:59 van Gd. Het normale BUP pad is 18:03 of 18:04 richting Gdg.




DDZ in dienst, ik blij!
 

13-03-2023 20:11:47
GerritJan
GerritJan

Morgen 14 maart staat ICNG 3222 die afgelopen zondag NL binnen kwam op de planning voor zijn eerste kilometers. Alles kan op de laatste minuten niet doorgaan of zelfs tijdens de rit. Ondervoorbehoud dus.

Zwolle vertrek: 11:00

Akkrum: 11:54-12:07

meppel: 12:42-13:44

heerenveen: 14:16-14:30

Akkrum: 14:39-15:07

Almere Centrum: 17:07-17:15

via Diemen Zuid, Maarssen

Utrecht: 18:00

de tijden zijn afgerond, het kan altijd afwijken en nogmaals is alles altijd ondervoorbehoud

opgeheven



Laatst bewerkt door GerritJan op 14-03-2023 10:32
 

13-03-2023 21:23:13
b2py
b2py

Het is natuurlijk van de zotte eigenlijk dat je er zoveel onder voorbehoud bij moet zetten...

 


13-03-2023 22:20:45
GerritJan
GerritJan

Tjah je kan het nooit genoeg aanduiden bij sommige mensen. Dan heb je het in iedergeval goed gelezen😉. Nog meer klachten?

 

13-03-2023 22:36:34 1
b2py
b2py

Lichte verkoudheid 😜

 

14-03-2023 03:27:47
raoul
raoul

402 en later 403 met een panorama wagen als 1ste klasse mee!

 

14-03-2023 08:25:24
daan1714
daan1714
Quote
raoul (14-03-2023 03:27:47):

402 en later 403 met een panorama wagen als 1ste klasse mee!


Check van de 402 met panoramarijtuig te Klp, doorkomst 08:24.



Laatst bewerkt door daan1714 op 14-03-2023 08:25
 

14-03-2023 08:38:38
broek53
broek53

Weet iemand wat er met de bovenleiding tussen Uitgeest en Alkmaar gebeurd is? Niet iets eenvoudigs, want de stremming duurt bij de nu voorspelde eindtijd bijna 24 uur.

 

14-03-2023 08:40:56
noof
noof

Veel verder dan een uitloop van de herstelwerkzaamheden kom ik niet -> werkzaamheden waren grootser dan gedacht, weersomstandigheden zaten ook flink tegen. Hierdoor moest er een nieuwe ploeg komen.



Laatst bewerkt door noof op 14-03-2023 08:41
 

14-03-2023 08:43:22
DingeZ
DingeZ
Quote
daan1714 (14-03-2023 08:25:24):
Quote
raoul (14-03-2023 03:27:47):

402 en later 403 met een panorama wagen als 1ste klasse mee!


Check van de 402 met panoramarijtuig te Klp, doorkomst 08:24.


Ook check de Db, mocht daar rond 8:35 de 7322 inhalen. Volgorde was 3x slaap/lig, 4x DB zit, 3x SSB zit, panorama, 2x slaap/lig.



Laatst bewerkt door DingeZ op 14-03-2023 08:43
 

14-03-2023 08:50:24
spurt2244
spurt2244

Nijkerk 8.42

HSL 1324 met remwagen+Arriva GTW 306 uit het noorden+remwagen richting Zwolle en Leeuwarden.



Laatst bewerkt door spurt2244 op 14-03-2023 08:51
 

14-03-2023 09:08:44
Marco
Marco

09:07 te Asd: SNG 3050 op Sp 13 met "Akkrum" op de borden (testtrein).

 

14-03-2023 09:11:29
Sanderbin
Sanderbin

Momenteel ligt Noord-Oost Nederland eruit door een Systeemstoring. De verwachting is dat dit tot 10.30 duurt

 

14-03-2023 09:43:23
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
broek53 (14-03-2023 08:38:38):

Weet iemand wat er met de bovenleiding tussen Uitgeest en Alkmaar gebeurd is? Niet iets eenvoudigs, want de stremming duurt bij de nu voorspelde eindtijd bijna 24 uur.


De bovenleiding is geknapt doordat er iets invloog. Deze moet worden gerepareerd. Link

 

14-03-2023 09:48:31
spurt2244
spurt2244
Quote
spurt2244 (14-03-2023 08:50:24):

Nijkerk 8.42

HSL 1324 met remwagen+Arriva GTW 306 uit het noorden+remwagen richting Zwolle en Leeuwarden.


Door een storing in Zwolle staat het transport stil op station Harderwijk.

 

14-03-2023 09:56:49
broek53
broek53
Quote
FlowVIRM (14-03-2023 09:43:23):
Quote
broek53 (14-03-2023 08:38:38):

Weet iemand wat er met de bovenleiding tussen Uitgeest en Alkmaar gebeurd is? Niet iets eenvoudigs, want de stremming duurt bij de nu voorspelde eindtijd bijna 24 uur.


De bovenleiding is geknapt doordat er iets invloog. Deze moet worden gerepareerd. Link


Sure, maar inmiddels staat de prognose op 16.30 uur en daarmee de storing op 27 uur. In die tijd kun je nomaliter een complete sectie draad vernieuwen. Er zal dus meer aan de hand zijn dan een simpele draadbreuk.

 

14-03-2023 09:58:43
noof
noof
Quote
Marco (14-03-2023 09:08:44):

09:07 te Asd: SNG 3050 op Sp 13 met "Akkrum" op de borden (testtrein).


Is vanaf Wp door de postuitval Zl naar Hvs gegaan en vanaf daar retour Asd.



Laatst bewerkt door noof op 14-03-2023 09:58
 

14-03-2023 09:59:45
martijn
martijn
Quote
Sanderbin (14-03-2023 09:11:29):

Momenteel ligt Noord-Oost Nederland eruit door een Systeemstoring. De verwachting is dat dit tot 10.30 duurt


12:30 inmiddels

 

14-03-2023 10:00:10
sik214
sik214
Quote
Sanderbin (14-03-2023 09:11:29):

Momenteel ligt Noord-Oost Nederland eruit door een Systeemstoring. De verwachting is dat dit tot 10.30 duurt


Inmiddels staat die al op 12:30 uur.

Asd richting Utg nog meer hinder door defecte trein...



Laatst bewerkt door sik214 op 14-03-2023 10:00
 

14-03-2023 10:04:01
rogierdegr
rogierdegr

Het blijft jammergenoeg tobben met Prorail m.b.t. uitvallen van de verkeersleiding. Afgelopen zomer lag Rotterdam enkele uren eruit. Hopelijk dat men de boel rond het middaguur opgelost heeft m.b.t. de storing. Echter de rest van de dag verwacht ik dat het treinverkeer compleet verstoord is.

 

14-03-2023 10:06:10 1
Hoivince

Is het ook al bekend wanneer de panorama rijtuigen vanavond terug naar Oostenrijk rijden?



Laatst bewerkt door Hoivince op 14-03-2023 10:08
 

14-03-2023 10:15:07
mat64Hidde
mat64Hidde

Alles wat 's-ochtends aankomt per NightJet, gaat die zelfde avond weer terug. Dus, (zoals eerder ook al gezegd) wat per 402 aankwam, gaat met de 403 (20:28 uit Asd) weer terug naar het buitenland.

Edit n.a.v. je bewerking: De passagiersrijtuigen van de 402/403 worden geregeld door de SBB die beschikking heeft over panorama rijtuigen. Volgensmij heeft de OBB/DB geen panoramarijtuigen.



Laatst bewerkt door mat64Hidde op 14-03-2023 10:18
 

14-03-2023 10:25:22
BasSNG2001
BasSNG2001

Om 10:25 stonden twee GTW's van Qbuzz te niksen op spoor 21 te Ddr.




#DiscoverEU
 

14-03-2023 10:30:32
jacokran
jacokran
Quote
Sanderbin (14-03-2023 09:11:29):

Momenteel ligt Noord-Oost Nederland eruit door een Systeemstoring. De verwachting is dat dit tot 10.30 duurt


Opvallend is dat de IC's ri Gn en Lw gewoon rijden tussen Ut en Amf. Normaal gesproken rijden die ook niet tussen Ut en Amf als ze niet verder kunnen dan Amf.

 

14-03-2023 10:34:14
geert
geert

Versperringsmaatregel zal wel aangepast zijn vanwege het uitvallen van de 2000 tussen Ut en Amf door het personeelstekort

 

14-03-2023 10:34:45
GerritJan
GerritJan

Nu ligt de tegentrein uit Zwolle naar Rotterdam ook stil, dus logisch dat deze dan wel door rijd en keert op Amersfoort



Laatst bewerkt door GerritJan op 14-03-2023 10:35
 

14-03-2023 10:47:44
thom
thom
Quote
broek53 (14-03-2023 09:56:49):
Quote
FlowVIRM (14-03-2023 09:43:23):
Quote
broek53 (14-03-2023 08:38:38):

Weet iemand wat er met de bovenleiding tussen Uitgeest en Alkmaar gebeurd is? Niet iets eenvoudigs, want de stremming duurt bij de nu voorspelde eindtijd bijna 24 uur.


De bovenleiding is geknapt doordat er iets invloog. Deze moet worden gerepareerd. Link


Sure, maar inmiddels staat de prognose op 16.30 uur en daarmee de storing op 27 uur. In die tijd kun je nomaliter een complete sectie draad vernieuwen. Er zal dus meer aan de hand zijn dan een simpele draadbreuk.


Gokje, men kom gisteren nog niet aan een herstel beginnen door de hevige rukwinden die er waren ?

 

14-03-2023 10:50:52
jacokran
jacokran

De 500/600 staan vrij lang in Amf als ze moeten keren (A .02/.32 V .28/.58). In Ut kan die wel kort keren. Ik snap dus wel dat die series ook tussen Ut en Amf worden opgeheven. (als vind ik dat als regelmatige reiziger tussen Ut en Amf ook wel vervelend...)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-03-2023 10:58:06
bacr
bacr
Quote
Hoivince (14-03-2023 10:06:10):

Is het ook al bekend wanneer de panorama rijtuigen vanavond terug naar Oostenrijk rijden?


Die gaan niet 'terug naar Oostenrijk' maar rijden met de NJ 403 mee terug naar Zürich. Vertrek Asd om 20.28.

 

14-03-2023 11:44:23
noof
noof
Quote
jacokran (14-03-2023 10:30:32):
Quote
Sanderbin (14-03-2023 09:11:29):

Momenteel ligt Noord-Oost Nederland eruit door een Systeemstoring. De verwachting is dat dit tot 10.30 duurt


Opvallend is dat de IC's ri Gn en Lw gewoon rijden tussen Ut en Amf. Normaal gesproken rijden die ook niet tussen Ut en Amf als ze niet verder kunnen dan Amf.


Rijden momenteel volgens de versperringsmaatregelen leeg om via Amfs.

 

14-03-2023 11:52:20
seinhuis
seinhuis

Systeem storing in noord oosten is opgelost.

Prioriteit ligt bij afhandelen van gestranden treinen.

Edit: inmiddels zijn de eerste treinen vanaf de grote stations vertrokken.



Laatst bewerkt door seinhuis op 14-03-2023 12:08
 

14-03-2023 12:36:30
mren
mren

"systeemstoring" is ook zo lekker nietszeggend. Welk systeem dan? In de informatie werd expliciet vermeld dat Arriva in het noorden wel rijdt.

 

14-03-2023 12:50:34 1
sjoerd
sjoerd

Nou, ik vind systeemstoring al een stuk meer in de richting van de waarheid dan het uiterst vage "logistieke problemen", waar welbeschouwd een systeemstoring in feite ook onder valt.

 

14-03-2023 12:55:32
mren
mren

In ieder geval een dusdanige storing dat alle treinen her en der in de weilanden stil zijn gezet en dat iedereen verder kon gaan zitten wachten. Dat maakt mij altijd erg nieuwsgierig hoe kapot "het systeem" wel niet is dat je niet eens meer het volgende station kunt bereiken. Ik vrees namelijk dat dit vaak onwil is en geen technische onmogelijkheid. Maar goed, ik ben dan ook maar een eenvoudige ingenieur en geen communicatie-expert 😉



Laatst bewerkt door mren op 14-03-2023 12:56
 

14-03-2023 13:01:16
j.jager
j.jager
Quote
mren (14-03-2023 12:36:30):

"systeemstoring" is ook zo lekker nietszeggend. Welk systeem dan? In de informatie werd expliciet vermeld dat Arriva in het noorden wel rijdt.


Het geval is dan dat ze hier niet staken en dat de noordelijke nevenlijnen niet onder post Zl vallen.

 

14-03-2023 13:02:35
bert
bert
Quote
spurt2244 (14-03-2023 09:48:31):
Quote
spurt2244 (14-03-2023 08:50:24):

Nijkerk 8.42

HSL 1324 met remwagen+Arriva GTW 306 uit het noorden+remwagen richting Zwolle en Leeuwarden.


Door een storing in Zwolle staat het transport stil op station Harderwijk.


13.00 door te Akm

 

14-03-2023 13:41:32
broek53
broek53
Quote
j.jager (14-03-2023 13:01:16):
Quote
mren (14-03-2023 12:36:30):

"systeemstoring" is ook zo lekker nietszeggend. Welk systeem dan? In de informatie werd expliciet vermeld dat Arriva in het noorden wel rijdt.


Het geval is dan dat ze hier niet staken en dat de noordelijke nevenlijnen niet onder post Zl vallen.


Alle noordelijke lijnen, of ze nu hoofd- of neven- zijn, vallen onder de post Zwolle. Verkeersleiding is niet afhankelijk van welke vervoerder er rijdt.
@ edit: ik heb het verkeerd, de noordelijke nevenlijnen worden allemaal vanuit Groningen bediend. Excuses.



Laatst bewerkt door broek53 op 14-03-2023 14:11
 

14-03-2023 13:53:03
michaben
michaben

Post Zwolle doet toch alleen tot Akm/Asn? Daarboven is post Groningen.

 

14-03-2023 13:53:51
pothuize
pothuize

M&M, zullen we gokken op een GSM-R-storing? Werkend met het fameuze 2G? En dan dus inderdaad (weer) het niet (willen) vertrouwen op de seinen langs de baan?




adriaan
 

14-03-2023 13:56:16
Talbot
Talbot

Rond 12:32 kwam een Strukton 1700/1800 met een DDZ-4 stam op sleep door Lelystad richting Zwolle, begreep ik. Iemand die weet waar deze DDZ heen gaat? Misschien Onnen ofzo?

 

14-03-2023 14:00:19
Oldskool
Oldskool
Quote
pothuize (14-03-2023 13:53:51):

M&M, zullen we gokken op een GSM-R-storing? Werkend met het fameuze 2G? En dan dus inderdaad (weer) het niet (willen) vertrouwen op de seinen langs de baan?


Fout gegokt. Probeer het nogmaals 😜

 

14-03-2023 14:09:44
broek53
broek53
Quote
michaben (14-03-2023 13:53:03):

Post Zwolle doet toch alleen tot Akm/Asn? Daarboven is post Groningen.


Je hebt volkomen gelijk. Vlaag van lichte verstandsverbijstering mijnerzijds, denk ik.

 

14-03-2023 14:10:01
michaben
michaben

PRL? ASTRIS? TROTS?

 

14-03-2023 14:21:06
BVisser
BVisser

Asdmw 14:19 ICNG 3122 richting Wgm.

 

14-03-2023 14:46:21
mren
mren
Quote
Oldskool (14-03-2023 14:00:19):
Quote
pothuize (14-03-2023 13:53:51):

M&M, zullen we gokken op een GSM-R-storing? Werkend met het fameuze 2G? En dan dus inderdaad (weer) het niet (willen) vertrouwen op de seinen langs de baan?


Fout gegokt. Probeer het nogmaals 😜


"Ik weet het wel maar ik zeg het lekker niet"?

 

14-03-2023 15:13:29
Oldskool
Oldskool

Correct 😉

 

14-03-2023 15:17:50
RX7567
RX7567

Aldus een foto op Instagram rijdt de Oriënt Express naar Nederland met de Lineas 186 292 (donkere kleurstelling).



Laatst bewerkt door RX7567 op 14-03-2023 15:19
 

14-03-2023 16:32:05
MasterE
MasterE
Quote
broek53 (14-03-2023 09:56:49):
Quote
FlowVIRM (14-03-2023 09:43:23):
Quote
broek53 (14-03-2023 08:38:38):

Weet iemand wat er met de bovenleiding tussen Uitgeest en Alkmaar gebeurd is? Niet iets eenvoudigs, want de stremming duurt bij de nu voorspelde eindtijd bijna 24 uur.


De bovenleiding is geknapt doordat er iets invloog. Deze moet worden gerepareerd. Link


Sure, maar inmiddels staat de prognose op 16.30 uur en daarmee de storing op 27 uur. In die tijd kun je nomaliter een complete sectie draad vernieuwen. Er zal dus meer aan de hand zijn dan een simpele draadbreuk.


Zover ik begrepen heb was het door het weer niet eerder verantwoord de werkzaamheden uit te voeren.




Mcn Asd
 

14-03-2023 16:45:03
broek53
broek53

Zal best, maar dat verklaart niet dat de prognose van 9 uur vanmorgen inmiddels vier keer is verschoven en nu al op 17.15 staat. Daarmee is het sowieso geen gewone draadbreuk.

 

14-03-2023 16:46:03
DylansDepot
DylansDepot

16:31 ICNG 3121 in Weert gezien richting Sittard. Rijdt straks als 82075 van Sittard (V 17:43) naar Eindhoven (A 18:29). In rijrichting noorden zit op de linkerkant graffiti op de trein. Dus als je gaat kijken, kies dan goed je plekje aan de juiste kant




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

14-03-2023 16:49:25
bert
bert
Quote
bert (14-03-2023 13:02:35):
Quote
spurt2244 (14-03-2023 09:48:31):
Quote
spurt2244 (14-03-2023 08:50:24):

Nijkerk 8.42

HSL 1324 met remwagen+Arriva GTW 306 uit het noorden+remwagen richting Zwolle en Leeuwarden.


Door een storing in Zwolle staat het transport stil op station Harderwijk.


13.00 door te Akm


Nog een vraag: waarom was die sleeprit eigenlijk?

 

14-03-2023 16:51:30
DDZ7504
DDZ7504

Stel is hersteld van schade/defecten in Zwitserland.




DDZ in dienst, ik blij!
 

14-03-2023 17:02:41
MasterE
MasterE
Quote
broek53 (14-03-2023 16:45:03):

Zal best, maar dat verklaart niet dat de prognose van 9 uur vanmorgen inmiddels vier keer is verschoven en nu al op 17.15 staat. Daarmee is het sowieso geen gewone draadbreuk.


Dat de prognose opschuift gebeurt toch wel vaker. Er moest ook nog een trein worden weggehaald die daar gisterenmiddag is blijven staan. Inmiddels wordt de treindienst opgestart.




Mcn Asd
 


14-03-2023 17:26:31
Marco
Marco

Trein 30361 heeft letterlijk honderden achterblijvers te Ut. Maar op zich niet verwonderlijk, het zijn 4 bakken midden in de spits en de voorgaande trein heeft +15 en rijdt daardoor achter de 30361 aan.

 

14-03-2023 17:33:14
Anouk
Anouk

Komt de Orient Express nog steeds aan om 18:58, of is deze later? https://www.nicospilt.com/agenda/index.htm meent dat deze rond 19:45 op asd aankomt, daar zit dus nog wel wat verschil tussen. Ben zelf geintereerd om te komen kijken, maar dan wil ik wel op tijd zijn. 🙂



Laatst bewerkt door Anouk op 14-03-2023 17:33
 

14-03-2023 17:43:49
Sanderbin
Sanderbin
Quote
Anouk (14-03-2023 17:33:14):

Komt de Orient Express nog steeds aan om 18:58, of is deze later? https://www.nicospilt.com/agenda/index.htm meent dat deze rond 19:45 op asd aankomt, daar zit dus nog wel wat verschil tussen. Ben zelf geintereerd om te komen kijken, maar dan wil ik wel op tijd zijn. 🙂


Kreeg van een NFL te horen dat die nu (17.43) uit Rtd vertrekt

 

14-03-2023 17:45:38
seinhuis
seinhuis
Quote
Anouk (14-03-2023 17:33:14):

Komt de Orient Express nog steeds aan om 18:58, of is deze later? https://www.nicospilt.com/agenda/index.htm meent dat deze rond 19:45 op asd aankomt, daar zit dus nog wel wat verschil tussen. Ben zelf geintereerd om te komen kijken, maar dan wil ik wel op tijd zijn. 🙂


De gegevens van treinposities komen uit de database van ProRail 😉

 

14-03-2023 17:48:30
Anouk
Anouk
Quote
seinhuis (14-03-2023 17:45:38):
Quote
Anouk (14-03-2023 17:33:14):

Komt de Orient Express nog steeds aan om 18:58, of is deze later? https://www.nicospilt.com/agenda/index.htm meent dat deze rond 19:45 op asd aankomt, daar zit dus nog wel wat verschil tussen. Ben zelf geintereerd om te komen kijken, maar dan wil ik wel op tijd zijn. 🙂


De gegevens van treinposities komen uit de database van ProRail 😉


Top, dankjewel!

 

14-03-2023 17:56:32
bart84
Moderator
bart84
Quote
Marco (14-03-2023 17:26:31):

Trein 30361 heeft letterlijk honderden achterblijvers te Ut. Maar op zich niet verwonderlijk, het zijn 4 bakken midden in de spits en de voorgaande trein heeft +15 en rijdt daardoor achter de 30361 aan.


Ik ga er even vanuit dat je trein 303061 bedoelt. Dat deze maar 4 bakken VIRM heeft zal waarschijnlijk wel met de storing tussen Ass en Amr (zie hiervoor eerder in het topic) waardoor eventueel verlengen in Amr niet mogelijk was.

 

14-03-2023 18:17:20
erwin_6610
erwin_6610
Quote
Sanderbin (14-03-2023 17:43:49):
Quote
Anouk (14-03-2023 17:33:14):

Komt de Orient Express nog steeds aan om 18:58, of is deze later? https://www.nicospilt.com/agenda/index.htm meent dat deze rond 19:45 op asd aankomt, daar zit dus nog wel wat verschil tussen. Ben zelf geintereerd om te komen kijken, maar dan wil ik wel op tijd zijn. 🙂


Kreeg van een NFL te horen dat die nu (17.43) uit Rtd vertrekt


18.15 door Wd

 

14-03-2023 18:43:08
MCN-GVC
MCN-GVC

Ivm herstelwerkzaamheden worden veel treinen tussen Ddr en Bd/Rsd opgeheven tussen 19:00 en 22:00. Voor wie dacht de laatste doorgaande treinen te kunnen nemen tussen Tb en Ddr had Prorail nog een bittere pil, deze werden ivm een ander defect spoor en een Quick scan hiervoor op het laatste moment opgeheven tussen Tb en Bd v.v. Ook de al aangepaste diensten van personeel konden weer op de schop.

 

14-03-2023 18:50:11
erwin_6610
erwin_6610

Verstoring tussen Apn en Gd door voorwerp in de bovenleiding. Eerst leek alleen Apn-Bsk uit te vallen, maar sinds +- 18.30 vervallen de ritten op het gehele traject.

 

14-03-2023 18:59:59
BVisser
BVisser
Quote
erwin_6610 (14-03-2023 18:17:20):
Quote
Sanderbin (14-03-2023 17:43:49):
Quote
Anouk (14-03-2023 17:33:14):

Komt de Orient Express nog steeds aan om 18:58, of is deze later? https://www.nicospilt.com/agenda/index.htm meent dat deze rond 19:45 op asd aankomt, daar zit dus nog wel wat verschil tussen. Ben zelf geintereerd om te komen kijken, maar dan wil ik wel op tijd zijn. 🙂


Kreeg van een NFL te horen dat die nu (17.43) uit Rtd vertrekt


18.15 door Wd


Asdm 18:55 richting Asd.

 

15-03-2023 09:43:42
tjiftjaf
tjiftjaf

Trein 5170 of 5179 had een hachelijk avontuur tussen Dtcp en Sdm. Het werd gecommuniceerd als aanrijding maar was binnen een half uur verholpen. Gevalletje net goed afgelopen?

 

15-03-2023 09:52:38
sik214
sik214

Of aanrijding met ree/hert.

 

15-03-2023 11:59:17
bert
bert
Quote
bert (14-03-2023 13:02:35):
Quote
spurt2244 (14-03-2023 09:48:31):
Quote
spurt2244 (14-03-2023 08:50:24):

Nijkerk 8.42

HSL 1324 met remwagen+Arriva GTW 306 uit het noorden+remwagen richting Zwolle en Leeuwarden.


Door een storing in Zwolle staat het transport stil op station Harderwijk.


13.00 door te Akm


Heb nog een vraag: op de koppelrijtuigen van de CentralBahn staat een UIC raster (zelfs 200 km geschikt). Echter: NL staat er niet bij. Geld het raster alleen dan voor 200? Of zijn door het ontbreken van NL in de rasters, de rijtuigen hier überhaubt wel toegelaten?

 

15-03-2023 12:05:24
brun
brun

Vermoedelijk staat er wel RIC op? Dat mag overal in Europa rijden, er hoeft dan geen landcode meer op de rijtuigen te staan.



Laatst bewerkt door brun op 15-03-2023 12:07
 

15-03-2023 15:25:54
bert
bert
Quote
brun (15-03-2023 12:05:24):

Vermoedelijk staat er wel RIC op? Dat mag overal in Europa rijden, er hoeft dan geen landcode meer op de rijtuigen te staan.


Idd, RIC staat er op. Maar lnks er naast ook 200. Dan zal die 200 wel dus gelden voor de landen die genoemd zijn in het rooster neem ik aan. 'Vroeger' was wat op het rijtuig staat bindend, dus daarom (ook A B en C regiem op goederenmat)

zie hier



Laatst bewerkt door bert op 15-03-2023 15:53
 

15-03-2023 21:18:04
cuneo56
cuneo56

Helaas wordt de kennis over hoe rijtuigopschriften behoren te zijn en hoe dat gebruikt kan/ moet worden steeds minder en slechter.

Als er een landen raster gebruikt wordt, dan alleen verkeer in de genoemde landen mogelijk .

Dit rijtuig b.v. is enkel geschikt voor hoogspanning ( treinverwarming etc) van 1000 Volt. Logisch dus dat NL er niet bij staat. Omdat het rijtuig gezien de aanduiding "RIC" wel aan de internationale voorwaarden voldoet is een inzet in een trein zonder hoogspannings gebruik zoals achter deze HSL diesellok wel mogelijk.

"Vrougah" hoorde daar dan eeen specifieke regeling voor te zijn zodat alle ( eventueel !) betrokkenen op de hoogte waren. Hoe dat na de opsplitsing van de nationale bedrijven precies hoort te zijn , daar ben ik ook niet meer 100% van op de hoogte.

De meest bekende dooddoener is tegenwoordig "De vervoerder is verantwoordelijk"🙁



Laatst bewerkt door cuneo56 op 15-03-2023 21:18
 

16-03-2023 08:56:08
thom
thom

Of het ontbreken van 1500 en 3000 volt in het verwarmingssysteem nou een grote rol spelen in het niet in alle landen toegelaten zijn betwijfel ik een beetje.

Veelal hadden dat soort rijtuigen ook nog een alternatief voor de elektrische verwarming in de vorm van een kolen of oliekachel voor inzet op niet- 1000 volt gebieden namelijk.

 

16-03-2023 09:07:24
cuneo56
cuneo56

Klopt, zoals b.v de Slaapwagens van het type die nu als Trainlodge bij Sloterdijk staan.

Maar de daarbij behorende info zie ik dan weer niet op stelbalk😉

 

16-03-2023 09:19:36
sik214
sik214
Quote
thom (16-03-2023 08:56:08):

Of het ontbreken van 1500 en 3000 volt in het verwarmingssysteem nou een grote rol spelen in het niet in alle landen toegelaten zijn betwijfel ik een beetje.

Veelal hadden dat soort rijtuigen ook nog een alternatief voor de elektrische verwarming in de vorm van een kolen of oliekachel voor inzet op niet- 1000 volt gebieden namelijk.


Hadden die wagens geen asgenerator voor de stroom in de niet 1000v landen?

 

16-03-2023 15:18:11
brun
brun
Quote
bert (15-03-2023 15:25:54):
Quote
brun (15-03-2023 12:05:24):

Vermoedelijk staat er wel RIC op? Dat mag overal in Europa rijden, er hoeft dan geen landcode meer op de rijtuigen te staan.


Idd, RIC staat er op. Maar lnks er naast ook 200. Dan zal die 200 wel dus gelden voor de landen die genoemd zijn in het rooster neem ik aan. 'Vroeger' was wat op het rijtuig staat bindend, dus daarom (ook A B en C regiem op goederenmat)

zie hier


Dank. Opvallend is dat het rijtuig alleen 1000V 16 2/3 Hz aan kan, zoals Cuneo ook al aangeeft. Maar het heeft ook een toelating voor Frankrijk in de balk, terwijl die spanning daar nergens wordt toegepast.

 

16-03-2023 17:05:40
cuneo56
cuneo56

Mij dunkt dat trouwens het opschrift RIC er geheel ten onrechte opstaat. Een rijtuig met aan de ene kant normaal stoot/ trekwerk en aan de andere kant ( in dit geval) een scharffenberg koppeling zal niet aan de richtlijnen van de Ric voldoen , waarbij we weer bij mijn eerste opmerking in dit topic terug zijn.😉

 

16-03-2023 17:55:30 1
brun
brun

Ja, daar heb je ook weer gelijk in... :-)

 

16-03-2023 21:41:26
bert
bert
Quote
cuneo56 (16-03-2023 17:05:40):

Mij dunkt dat trouwens het opschrift RIC er geheel ten onrechte opstaat. Een rijtuig met aan de ene kant normaal stoot/ trekwerk en aan de andere kant ( in dit geval) een scharffenberg koppeling zal niet aan de richtlijnen van de Ric voldoen , waarbij we weer bij mijn eerste opmerking in dit topic terug zijn.😉


Als RIC er ten onrechte op staat, dan had NL zeker bij moeten staan. Zoals het er nu opstaat was het rijtuig niet toegelaten. Tenzij er een regeling was waarvan wij niet weten. Heb natuurlijk ook wat gegoogled, maar een sluitend verhaal over RIC rasters heb ik nog niet kunnen vinden. Maar is RIC raster ook van toepassing in een "goederen" trein? Want dat sleepje viel natuurlijk onder goederenregime of speciaal transport of zo?

 

16-03-2023 22:05:57 1
Henk1619
Henk1619

Op zich is het allemaal niet zo ingewikkeld. Als je wilt gaan rijden met materieel dat 'gewoon' is toegelaten binnen alle grenzen van de infra dan vraag je als vervoerder een dienstregeling aan en dan kun je gaan rijden.

Als je iets wilt wat niet aan het bovenstaande voldoet dan vraag je eerst een BV regeling aan bij de infrabeheerder. Als die mogelijkheden ziet om het transport te faciliteren dan krijg je een lijst met beperkende voorwaarden. Als je bijvoorbeeld een zwaar transport wilt laten rijden (hogere asdruk of ton-per-meter gewicht dan standaard toegelaten) dan krijg je een snelheidsbeperking op bruggen en duikers. Als je iets gaat vervoeren dat buitenprofiel is zoals een grote trafo dan mag je waarschijnlijk de lading zijwaards verschuiven bij perrons onderweg. Dit soort beperkingen hebben vervolgens gevolgen voor het pad wat je krijgt toebedeeld want even overdag een trafo verschuiven levert een verder gestaakte treindienst op.

Dus ja, er is dan een regeling waarvan de meeste mensen hier vervolgens niets weten. Net zoals je meesten hier de drgl niet weten.

 

17-03-2023 10:38:35
bert
bert
Quote
Henk1619 (16-03-2023 22:05:57):

Op zich is het allemaal niet zo ingewikkeld. Als je wilt gaan rijden met materieel dat 'gewoon' is toegelaten binnen alle grenzen van de infra dan vraag je als vervoerder een dienstregeling aan en dan kun je gaan rijden.

Als je iets wilt wat niet aan het bovenstaande voldoet dan vraag je eerst een BV regeling aan bij de infrabeheerder. Als die mogelijkheden ziet om het transport te faciliteren dan krijg je een lijst met beperkende voorwaarden. Als je bijvoorbeeld een zwaar transport wilt laten rijden (hogere asdruk of ton-per-meter gewicht dan standaard toegelaten) dan krijg je een snelheidsbeperking op bruggen en duikers. Als je iets gaat vervoeren dat buitenprofiel is zoals een grote trafo dan mag je waarschijnlijk de lading zijwaards verschuiven bij perrons onderweg. Dit soort beperkingen hebben vervolgens gevolgen voor het pad wat je krijgt toebedeeld want even overdag een trafo verschuiven levert een verder gestaakte treindienst op.

Dus ja, er is dan een regeling waarvan de meeste mensen hier vervolgens niets weten. Net zoals je meesten hier de drgl niet weten.


Dank voor alle bijdragen!

 

19-03-2023 09:39:28
thom
thom
Quote
sik214 (16-03-2023 09:19:36):
Quote
thom (16-03-2023 08:56:08):

Of het ontbreken van 1500 en 3000 volt in het verwarmingssysteem nou een grote rol spelen in het niet in alle landen toegelaten zijn betwijfel ik een beetje.

Veelal hadden dat soort rijtuigen ook nog een alternatief voor de elektrische verwarming in de vorm van een kolen of oliekachel voor inzet op niet- 1000 volt gebieden namelijk.


Hadden die wagens geen asgenerator voor de stroom in de niet 1000v landen?


Dat kan, maar dat heeft ansich niets met de verwarming spanning te maken, maar dan heeft het rijtuig geen (geschikte) statische omzetter die voor de batterij lading zorgt :)