Di 14, do 16 maart Venice Simplon-Oriënt-Express
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
13-03-2023 01:06:56
seinhuis
seinhuis

Op dinsdag 14 maart komt Simplon-Oriënt-Express naar Amsterdam. Op 16 maart rijdt deze trein terug naar Venetië.

Aankomsttijd Amsterdam rond 19:30

Vertrektijd Amsterdam rond 10:30


13-03-2023 08:18:50 3
martijn
martijn

De tijden uit het Opvallende dingen-topic van 14 maart liggen volgens mij dichter bij de werkelijkheid.


13-03-2023 10:40:18
john2
john2

Dat wordt nog stevig aanpoten voor de trein weer op tijd voor de terug reis klaar te krijgen.


13-03-2023 11:43:07 1
martijn
martijn

Hij gaat donderdag pas terug he. Maar wel al om 10:08u. Dus als je op 10:30u rekent, ben je te laat wink



13-03-2023 17:37:51 1
mat64Hidde
mat64Hidde

Op treinposities zijn inmiddels al de treinnummers met enkele bijbehordende tijden tevoorschijn gekomen:

Dinsdag: Trein 19202
Donderdag: Trein 19203


13-03-2023 21:33:49
bacr
bacr

[Droommodus aan] En zou de bespanning bij deze rit historisch zijn aangepast [Droommodus uit] of net als de vorige keer een 186er van de een of andere goederenboer?


13-03-2023 22:21:07
NS1637
NS1637

Er staan Traxxen bij de samenstelling in Treinposities en de VSOE werd vorige week in België door een Lineas Traxx getrokken, dus waarschijnlijk staat er weer een Traxx voor.


13-03-2023 22:24:16
DDZ7504
DDZ7504
Quote
bacr (13-03-2023 21:33:49):

[Droommodus aan] En zou de bespanning bij deze rit historisch zijn aangepast [Droommodus uit] of net als de vorige keer een 186er van de een of andere goederenboer?


De een of andere goederenboer is niet echt een terecht statement, het is heel simpel want Lineas is de enige vervoerder naast NMBS die reizigerstreinen in België mag rijden (en meestal ook nog eens onder NMBS vlag zelf) dus andere opties dan een Lineas loc zijn er niet.




DDZ in dienst, ik blij!

13-03-2023 22:47:33
cuneo56
cuneo56
Quote
bacr (13-03-2023 21:33:49):

[Droommodus aan] En zou de bespanning bij deze rit historisch zijn aangepast [Droommodus uit] of net als de vorige keer een 186er van de een of andere goederenboer?


Het traject van Antwerpen naar de Grens is alleen nog maar onder ETCS level 2 te berijden tegenwoordig, tel uit je mogelijkheden voor tractie.


14-03-2023 05:31:14
BVisser
BVisser

En stoom levert niet voldoende vermogen. Als die rijtuigen überhaupt nog stoomverwarming hebben, dat zal wel niet.



Laatst bewerkt door BVisser op 14-03-2023 05:32

14-03-2023 09:39:30
bacr
bacr

OK, ok, ik zat eerder te denken aan de 1315 vanaf Rsd....


14-03-2023 10:44:50
thom
thom
Quote
DDZ7504 (13-03-2023 22:24:16):
Quote
bacr (13-03-2023 21:33:49):

[Droommodus aan] En zou de bespanning bij deze rit historisch zijn aangepast [Droommodus uit] of net als de vorige keer een 186er van de een of andere goederenboer?


De een of andere goederenboer is niet echt een terecht statement, het is heel simpel want Lineas is de enige vervoerder naast NMBS die reizigerstreinen in België mag rijden (en meestal ook nog eens onder NMBS vlag zelf) dus andere opties dan een Lineas loc zijn er niet.


Die rijdt dan alsnog onder NMBS vlag, omdat Lineas dus ook geen reizigers attest heeft ;)


14-03-2023 11:01:40
john2
john2

Tijden van vandaag naar Amsterdam, volgens treinposities bijzondere ritten.

treinposities.nl

En de tijden van donderdag 16 maart vanaf Amsterdam.

De tijden over Den Bosch staan er niet bij, waarom is mij niet duidelijk.

treinposities.nl



Laatst bewerkt door john2 op 14-03-2023 11:04, reden: Meer tekst er bij gezet

14-03-2023 14:01:49
snowie
snowie

Tijden Amsterdam - Den Bosch, behalve vertrektijd Amsterdam, zijn nog niet beschikbaar - zodra dat bekend is verschijnen ze vanzelf


16-03-2023 13:04:01
seinhuis
seinhuis

Het volgende bezoek van deze trein aan Nederland is aankomst 19 juni (uitverkocht), vertrek 22 juni.

15 en 18 april 2024, 22 en 25 juli 2024 kan ook in de agenda gezet worden (indien je de winnende Staatslot gekocht hebt).


16-03-2023 13:49:56 1
martijn
martijn

Met de kanttekeningen dat de treinen pas op 16 april en 23 juli in Nederland arriveren (voor de mensen die alleen foto's willen maken wink)


16-03-2023 16:34:00
seinhuis
seinhuis

Ik had geen rekening gehouden dat de trein een paar dagen nodig heeft om in Amsterdam te komen...


16-03-2023 18:37:32
phantom
phantom

Wellicht een gekke vraag,maar hoe komt het dat dit soort treinen standaard via Den Bosch reizen en niet via de brabantroute ?


16-03-2023 18:59:14
martijn
martijn

Wat bedoel je precies met de Brabantroute? De treinen naar Amsterdam gaan van Roosendaal via Rotterdam en Gouda en de ritten naar Venetië gaat via Utrecht, Den Bosch, een stukje Brabantroute en Breda naar Roosendaal. De treinen rijden van en naar Brussel. De Brabantroute is richting Duitsland.


16-03-2023 21:10:36
BVisser
BVisser

De Brabantroute is de route langs de Brabantse stedenrij: Dordrecht-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo. Dus niet per definitie van en naar Duitsland. De VSOE rijdt dus wel degelijk een stuk(je) Brabantroute.


16-03-2023 22:22:35
DDZ7504
DDZ7504

En wat wordt er met "dit soort treinen" bedoeld? Zijn er naast de VSOE nog meer treinen die deze opzet gebruiken?




DDZ in dienst, ik blij!

17-03-2023 07:16:43
martijn
martijn
Quote
BVisser (16-03-2023 21:10:36):

De Brabantroute is de route langs de Brabantse stedenrij: Dordrecht-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo. Dus niet per definitie van en naar Duitsland. De VSOE rijdt dus wel degelijk een stuk(je) Brabantroute.


Waarbij Dordrecht en Venlo natuurlijk niet bij de Brabantse stedenrij horen wink

Nog wel benieuwd wat @phantom nou precies bedoelt


17-03-2023 08:33:03
gvttreinen
gvttreinen

Volgens mij noemen we dit 'onderlangs' Ut/Ah - Ht - Bd Rsd/Kfh in tegenstelling tot 'bovenlangs' Amf - Dmnz /Asd - Wd - Rtd.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 17-03-2023 08:33

17-03-2023 08:40:03
martijn
martijn

Maar dan blijft de Brabantroute toch gewoon Kijfhoek - Venlo? (en daarmee een onlogische route voor treinen Amsterdam - Brussel waardoor ik de vraag van @phantom niet begrijp)



Laatst bewerkt door martijn op 17-03-2023 09:10

17-03-2023 09:18:31 2
martijnham
martijnham

In de VSOE-trein die afgelopen dagen in Nederland was, reden niet precies dezelfde rijtuigen mee als bij de rit in april 2022. Voor de liefhebbers de verschillen.

Reed niet mee in maart 2023, wel mee in april 2022:
3553 / F-VSOE 61 87 06-70 553-9 [P]
61 83 50-70 520-7 I-TI Bc

Reed wel mee in maart 2023, niet in april 2022:
3912 / F-VSOE 61 87 06-70 912-7 [P]


17-03-2023 09:31:50
sik214
sik214
Quote
martijn (16-03-2023 18:59:14):

Wat bedoel je precies met de Brabantroute? De treinen naar Amsterdam gaan van Roosendaal via Rotterdam en Gouda en de ritten naar Venetië gaat via Utrecht, Den Bosch, een stukje Brabantroute en Breda naar Roosendaal. De treinen rijden van en naar Brussel. De Brabantroute is richting Duitsland.


Hij is niet naar Brussel gegaan. Langs Antwerpen naar Visé en dan door naar Aken, met locwissel op een BR111 aldaar.

In theorie kon die dus ook rechtstreeks met de 186 via Hrl-Hzr ;-)



Laatst bewerkt door sik214 op 17-03-2023 09:32

17-03-2023 09:55:36
Henk1619
Henk1619

Hij is wel degelijk via Brussel-Zuid gegaan. En van daaruit via Aarschot en Monzen richting Aachen.


17-03-2023 10:01:46
rick
rick
Quote
martijn (17-03-2023 08:40:03):

Maar dan blijft de Brabantroute toch gewoon Kijfhoek - Venlo? (en daarmee een onlogische route voor treinen Amsterdam - Brussel waardoor ik de vraag van @phantom niet begrijp)


Ik vermoed dat phantom zich vergist en de Oude Lijn bedoelde in plaats van de Brabantroute, dat lijkt mij een logischere route dan via Den Bosch.


17-03-2023 11:22:10
john2
john2
Quote
sik214 (17-03-2023 09:31:50):
Quote
martijn (16-03-2023 18:59:14):

Wat bedoel je precies met de Brabantroute? De treinen naar Amsterdam gaan van Roosendaal via Rotterdam en Gouda en de ritten naar Venetië gaat via Utrecht, Den Bosch, een stukje Brabantroute en Breda naar Roosendaal. De treinen rijden van en naar Brussel. De Brabantroute is richting Duitsland.


Hij is niet naar Brussel gegaan. Langs Antwerpen naar Visé en dan door naar Aken, met locwissel op een BR111 aldaar.

In theorie kon die dus ook rechtstreeks met de 186 via Hrl-Hzr ;-)


De theorie over Heerlen, Landgraaf, Herzogenrath is volgens mijn visie ook de korste route, gevolgd door over Maastricht naar Visé en dan naar Aken.



Laatst bewerkt door john2 op 17-03-2023 13:34, reden: typfout herstelt


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-03-2023 11:37:00
martijn
martijn

Het is misschien de kortste route van Amsterdam naar Venetië, maar zolang Brussel naast Amsterdam de officiele opstap-/uitstapplaats is en mensen daar veel voor betalen, lijkt het me handig om daar toch even langs te gaan.

Naast Venetië, kunnen reizigers overigens ook in Innsbruck en Verona in- en uitstappen.



Laatst bewerkt door martijn op 17-03-2023 11:42

17-03-2023 17:45:54
phantom
phantom
Quote
martijn (17-03-2023 07:16:43):
Quote
BVisser (16-03-2023 21:10:36):

De Brabantroute is de route langs de Brabantse stedenrij: Dordrecht-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo. Dus niet per definitie van en naar Duitsland. De VSOE rijdt dus wel degelijk een stuk(je) Brabantroute.


Waarbij Dordrecht en Venlo natuurlijk niet bij de Brabantse stedenrij horen wink

Nog wel benieuwd wat @phantom nou precies bedoelt


Nou precies dat wat Bvisser als route weergeeft.
Die route wordt zoals hij hierboven word getypt,vaak niet gebruikt,of in elk geval merendeels niet.
Veelal gaan skitreinen,een venice trein en andere vakantie treinen via de route Den bosch,Utrecht ri Asd.
(en vice versa)
Dat Rotterdam, Dordrecht en Venlo niet officieel bij het brabantdeel horen van de "brabantroute",dat is me bekend overigens wink

Ik meen me namelijk te herinneren dat ook ACTS die dan tractie leverde voor vakantie treinen e.d. normaliter ook via de andere route reed en enkel bij werkzaamheden o.i.d. "de brabantroute" nam.

Maar heeft het rijden via de andere route een speciale reden,zoals bv teweinig capaciteit op "de bräbantroute" ??
Of heeft dat andere redenen ?
Van een skitrein die bv gebruik maakte van de laad/los weg in den bosch om auto's te verladen voor vakantie gangers,daarvan snap ik het,maar praktisch alle "speciaaltjes" reden en rijden normaliter via die weg.

Het is dus gewoon nieuwsgierigheid of er iets aparts achter zit dat men dat deed en vaak doet.



Laatst bewerkt door phantom op 17-03-2023 17:49

17-03-2023 18:14:24 1
martijn
martijn

Volgens mij is het antwoord in dit geval dus gewoon dat de trein van Amsterdam naar Brussel ging en daarvoor de Brabantroute niet echt nodig heeft.

De huidige skittreinen rijden vanuit (de richting) Amsterdam en Utrecht via Den Bosch naar Venlo. Net als de vroegere autoslaaptreinen die zomers vanuit Den Bosch richting Venlo of Maastricht vertrokken. Via de Brabantroute zouden ze alleen maar flink moeten omrijden toch?


18-03-2023 10:59:23
bacr
bacr
Quote
martijn (17-03-2023 18:14:24):

Volgens mij is het antwoord in dit geval dus gewoon dat de trein van Amsterdam naar Brussel ging en daarvoor de Brabantroute niet echt nodig heeft.

De huidige skittreinen rijden vanuit (de richting) Amsterdam en Utrecht via Den Bosch naar Venlo. Net als de vroegere autoslaaptreinen die zomers vanuit Den Bosch richting Venlo of Maastricht vertrokken. Via de Brabantroute zouden ze alleen maar flink moeten omrijden toch?


En vroeger ook de Alpen Express-en van NS/Biljetten centrale wink