Opvallende dingen 9 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
09-03-2023 07:49:03
DingeZ
DingeZ

Ik weet niet wat er met ICE 121 aan de hand is, maar die is na +8 uit Asd nog eens een kwartier blijven staan in Ut, daar totaal +18. Leek er wel op dat ie de 3021 heeft mogen inhalen bij Db.

 

09-03-2023 08:17:54
erwin_6610
erwin_6610

Onbekende tractie met ketelwagens om 8:11 door Rtn ri Rtd, gezien vanuit de 527

 

09-03-2023 11:15:57
Marco
Marco

Op de Zaanstraat is een 700-locje druk aan het rangeren met delen van de nachttrein naar Zwitserland. Rijdt heen en weer met dan weer een sleep, dan weer een los rijtuig.

 

09-03-2023 12:30:51 1
henri1972
henri1972

Dat zal die ook wel moeten want zowel bij aankomst als bij vertrek zit het deel voor Zürich vooraan. De SBB zitrijtuigen rijden Zürich-Asd-Zürich, de lig/slaap rijtuigen rijden Zürich - Asd - Basel vv en één ligrijtuig Basel -Asd -Basel.

Dat het Zürich deel in NL voorop rijdt heeft te maken met het combineren in Basel. Ri Asd komt het deel uit Zürich eerst binnen en wordt het Basel deel er door de vertrekkende loc tegenaangeduwd, koppelen, remproef en vertrekken. Uit Asd komt de trein binnen, trein splitsen, SBB loc er achter tegenaan, koppelen, remproef en vertrek ri Zürich. Het Basel deel blijft achter.

 


09-03-2023 20:46:39
henri1972
henri1972

ICE221 reed vandaag met 2 stellen. Kwam m tegen net ten noorden van Düsseldorf Rath. Kon in het donker de stelnummers niet lezen maar kon wel zien dat de achterste een blauwe ipv een rode band had.

Een van de twee stellen zal vandaag wel defect geweest zijn voor de 105/104 want die stond in Karlsruhe hbf met één stel.



Laatst bewerkt door henri1972 op 09-03-2023 23:37
 

09-03-2023 22:02:42
MetroRET
MetroRET

Zo te zien wel in opzending.

 

10-03-2023 11:36:57
Jeroen1740
Jeroen1740
Quote
henri1972 (09-03-2023 12:30:51):

Dat zal die ook wel moeten want zowel bij aankomst als bij vertrek zit het deel voor Zürich vooraan. De SBB zitrijtuigen rijden Zürich-Asd-Zürich, de lig/slaap rijtuigen rijden Zürich - Asd - Basel vv en één ligrijtuig Basel -Asd -Basel.

Dat het Zürich deel in NL voorop rijdt heeft te maken met het combineren in Basel. Ri Asd komt het deel uit Zürich eerst binnen en wordt het Basel deel er door de vertrekkende loc tegenaangeduwd, koppelen, remproef en vertrekken. Uit Asd komt de trein binnen, trein splitsen, SBB loc er achter tegenaan, koppelen, remproef en vertrek ri Zürich. Het Basel deel blijft achter.


Waarom zou de hele trein uit elkaar gehaald moeten worden? Volgens mij hoeven alleen de lig/-slaaprijtuigen gewisseld te worden t.b.v. onderhoud in Basel.

Bij vertrek en aankomst op Zürich HB zitten de lig-/slaaprijtuigen aan de stootjukzijde en daarna volgen de SBB-zitrijtuigen. Daarmee zit dat treindeel uit/naar Zürich (na kopmaken in Basel en Frankfurt) bij aankomst in NL aan de achterzijde en bij vertrek uit NL aan de voorzijde. En is het rangeerproces in Basel iets anders dan vorige dienstregeling. Of mis ik iets?

 

10-03-2023 12:32:51
henri1972
henri1972

Het deel uit Zürich loopt bij aankomst in NL aan de loc in de volgorde: Bc, WL, Apm, 3 Bpm. Precies in die volgorde moet ie ook weer terug maar dat gaat dan de andere kant op. Dus moet er in Amsterdam worden gerangeerd.

Of het moet inmiddels aangepast zijn maar vagonweb.cz geeft mij dezelfde samenstelling.

 

10-03-2023 13:43:19
Jeroen1740
Jeroen1740

Vanaf december zit het deel uit Zürich (normaliter) achteraan bij aankomst in NL volgens spots op verschillende dagen en foto's op flickr. In lijn met vagonweb.cz (en fernbahn.de). Tot medio december zat het deel wel vooraan.

 

10-03-2023 13:57:28
henri1972
henri1972

De spots op vagonweb geven anders ook aan dat Zürich voorop moet rijden bij aankomst in NL.

Dit verklaart m.i ook de geziene rangeeractie in Amsterdam.

Maar wat ik ook al zei: het kan inmiddels zijn aangepast ;)