Opvallende dingen 8 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
08-03-2023 08:56:59
BVisser
BVisser

Asdmw 8:55 NMBS 2808 'Feniks' voorop een ICD-stam richting Wgm.

 

08-03-2023 09:02:21
Daan!
Daan!

Dat moet een IC Brussel stam zijn geweest.

 

08-03-2023 09:38:56
Daniel1
Daniel1

Eurailscout Mp Jules vertrok om 09:37 uit Ut ri Wd.

 

08-03-2023 09:53:43
yappa
yappa

Complimenten voor wie het initiatief heeft genomen (bijsturing, machinist of HC).
In plaats van op tijd te vertrekken zoals de laatste tijd vaak gebeurde, bleef de 630 even te Zl staan wachten om de aansluiting vanuit de 730 met +5 over te nemen. Met deze kou zullen de overstappers het zeer gewaardeerd hebben! 👍

 


08-03-2023 09:57:19
MetroRET
MetroRET

Zo te zien is de 730 zelfs voor de 630 uit vertrokken, dus dan kan de 630 ook geen veilig hebben gehad om de aansluiting te doen mislukken.



Laatst bewerkt door MetroRET op 08-03-2023 09:58
 

08-03-2023 10:24:18
MaxBB
MaxBB
Quote
yappa (08-03-2023 09:53:43):

Complimenten voor wie het initiatief heeft genomen (bijsturing, machinist of HC).
In plaats van op tijd te vertrekken zoals de laatste tijd vaak gebeurde, bleef de 630 even te Zl staan wachten om de aansluiting vanuit de 730 met +5 over te nemen. Met deze kou zullen de overstappers het zeer gewaardeerd hebben! 👍


Dit was ook een dag eerder het geval in Zl, maar dan met de 3618 en de 523. De conducteur van de IC Zwolle riep om dat hij contact ging zoeken met het personeel van de IC Gronignen om ervoor te zorgen dat mensen konden overstappen.

Dat was gelukt, hij raadde reizigers wel aan om een beetje door te lopen.

Het was erg aardig!



Laatst bewerkt door MaxBB op 08-03-2023 10:24
 

08-03-2023 10:26:01
Rolffiej19
Rolffiej19

3116 gaat zometeen weer vanuit Breda v11:06 terug via Rtd a11:32/ v11:34, Asd a12:13/ v12:20, naar Wgm 12:28.

 

08-03-2023 11:15:20 1
taigagaai
Moderator
taigagaai

ICNG 3133 passeerde om 11.07 de railcam van Twl richting Dv.

 

08-03-2023 12:09:30
wouterder
wouterder
Quote
taigagaai (08-03-2023 11:15:20):

ICNG 3133 passeerde om 11.07 de railcam van Twl richting Dv.


11:50 Hgl ri Es.



Laatst bewerkt door wouterder op 08-03-2023 12:17
 

08-03-2023 12:27:38
jmv
jmv
Quote
Rolffiej19 (08-03-2023 10:26:01):

3116 gaat zometeen weer vanuit Breda v11:06 terug via Rtd a11:32/ v11:34, Asd a12:13/ v12:20, naar Wgm 12:28.


Aankomst om 12.10 te Asd. En vertrek om 12.18 ri. Wgm.



Laatst bewerkt door jmv op 08-03-2023 20:08
 

08-03-2023 13:21:14
Rolffiej19
Rolffiej19

Klopt we waren iets te vroeg ;)

 

08-03-2023 13:23:13
TimH8
TimH8

ICNG 3133 om 13:16 door Rsn ri. Dv als trein 91302.

 

08-03-2023 14:01:45
MaxBB
MaxBB

14:00 IC Berlijn 147 Zlra > Zl

 

08-03-2023 14:09:04
mambo
mambo

Railexperts 9902 met een sleep slaaprijtuigen (rode en oudere zilveren) om 14:08 door Ht sp 5 richting Vga.

 

08-03-2023 14:23:17
diesels
diesels
Quote
MaxBB (08-03-2023 14:01:45):

14:00 IC Berlijn 147 Zlra > Zl


Dat is nu (zeker) de tweede keer in een week dat er een IC Berlijn omrijdt via Zwolle zonder infraprobleem op de gewone route. Wat kan de reden dan zijn?

 

08-03-2023 14:29:46
wouterder
wouterder

Volgensmij was er een seinstoring tussen Hvs en Wp toestraks?

 

08-03-2023 14:37:52
GerritJan
GerritJan
Quote
MaxBB (08-03-2023 10:24:18):
Quote
yappa (08-03-2023 09:53:43):

Complimenten voor wie het initiatief heeft genomen (bijsturing, machinist of HC).
In plaats van op tijd te vertrekken zoals de laatste tijd vaak gebeurde, bleef de 630 even te Zl staan wachten om de aansluiting vanuit de 730 met +5 over te nemen. Met deze kou zullen de overstappers het zeer gewaardeerd hebben! 👍


Dit was ook een dag eerder het geval in Zl, maar dan met de 3618 en de 523. De conducteur van de IC Zwolle riep om dat hij contact ging zoeken met het personeel van de IC Gronignen om ervoor te zorgen dat mensen konden overstappen.

Dat was gelukt, hij raadde reizigers wel aan om een beetje door te lopen.

Het was erg aardig!


met vragen voor een overstap aan een conducteur kan je meestal veel bereiken. Veel personeel neemt graag contact op met andere treinen voor de overstap. Maar dit hangt van de vertraging af en de situatie.



Laatst bewerkt door GerritJan op 08-03-2023 14:38
 

08-03-2023 14:40:24
GerritJan
GerritJan
Quote
MetroRET (08-03-2023 09:57:19):

Zo te zien is de 730 zelfs voor de 630 uit vertrokken, dus dan kan de 630 ook geen veilig hebben gehad om de aansluiting te doen mislukken.


Dat weet je niet, de sein kan herroepen zijn voor de IC naar Rotterdam omdat het personeel wachtten en dan is alsnog besloten om de IC Den Haag alsnog voor te laten gaan.

 

08-03-2023 15:58:36
ChrisGBNL
ChrisGBNL

Om 15.50 kwam er een ICB stam door Apd ri Amf zonder stop. Kon niet zien of het LM was.

 

08-03-2023 16:03:05
cuneo56
cuneo56

De 146, mooi op tijd zo te lezen.

 

08-03-2023 16:12:39
TSZ
TSZ

Trein 3660 wordt vandaag met een enkele ICMm bereden (stel 4080). Zal lekker vol worden in die trein

 

08-03-2023 16:52:05
geert
geert
Quote
wouterder (08-03-2023 14:29:46):

Volgensmij was er een seinstoring tussen Hvs en Wp toestraks?


Ja korte tijd geen treinen tussen Bsmz en Hvs. De 148 zou ook omgeleid worden, maar toen bleek de storing al weer verholpen dus reed toch de normale route. Fijn dat dit allemaal zo flexibel opgelost kon worden!

Verder rond 10.30 uur ook een defecte trein tussen Htnc en Gdm, de 6900 werd zelfs in Ut al opgeheven en reed dus niet tussen Ut en Gdm

 

08-03-2023 17:30:27
Fairrail
Fairrail
Quote
mambo (08-03-2023 14:09:04):

Railexperts 9902 met een sleep slaaprijtuigen (rode en oudere zilveren) om 14:08 door Ht sp 5 richting Vga.


Betreffen rijtuigen van het type B(o)cmh van GFF en twee WLAB30-bakken van TRI.

 

08-03-2023 18:08:11
Jorn
Jorn

ICNG 3116 18:05 vertrokken van Rtd na in ieder geval 5 minuten stilstaan op spoor 13. Waarschijnlijk richting Shl.

 

08-03-2023 19:32:55
JothamvW
JothamvW
Quote
TSZ (08-03-2023 16:12:39):

Trein 3660 wordt vandaag met een enkele ICMm bereden (stel 4080). Zal lekker vol worden in die trein


Zal waarschijnlijk liggen aan de storing tussen Wc en O (waarschijnlijk tussen Mbrvw en Mbrvo) eerder vandaag.

 

08-03-2023 20:16:25
BAKEMONO
BAKEMONO
Quote
GerritJan (08-03-2023 14:37:52):
Quote
MaxBB (08-03-2023 10:24:18):
Quote
yappa (08-03-2023 09:53:43):

Complimenten voor wie het initiatief heeft genomen (bijsturing, machinist of HC).
In plaats van op tijd te vertrekken zoals de laatste tijd vaak gebeurde, bleef de 630 even te Zl staan wachten om de aansluiting vanuit de 730 met +5 over te nemen. Met deze kou zullen de overstappers het zeer gewaardeerd hebben! 👍


Dit was ook een dag eerder het geval in Zl, maar dan met de 3618 en de 523. De conducteur van de IC Zwolle riep om dat hij contact ging zoeken met het personeel van de IC Gronignen om ervoor te zorgen dat mensen konden overstappen.

Dat was gelukt, hij raadde reizigers wel aan om een beetje door te lopen.

Het was erg aardig!


met vragen voor een overstap aan een conducteur kan je meestal veel bereiken. Veel personeel neemt graag contact op met andere treinen voor de overstap. Maar dit hangt van de vertraging af en de situatie.


Ik weet niet hoevaak ik op wp de hc op een late 5700/5800 of 4300/4600 heb laten wachten met maar +1 of 2 en frontseinen al in zicht. of ik nu mee moest of niet.




Can I VIRM you?
 

08-03-2023 22:02:29
Karel1969
Karel1969
Quote
JothamvW (08-03-2023 19:32:55):
Quote
TSZ (08-03-2023 16:12:39):

Trein 3660 wordt vandaag met een enkele ICMm bereden (stel 4080). Zal lekker vol worden in die trein


Zal waarschijnlijk liggen aan de storing tussen Wc en O (waarschijnlijk tussen Mbrvw en Mbrvo) eerder vandaag.


Misschien moet NS eindelijk eens ophouden met die solo ICM-en in de 3600. Dat voorkomt een hoop.

 

08-03-2023 22:41:39 3
Henk1619
Henk1619
Quote
Karel1969 (08-03-2023 22:02:29):
Quote
JothamvW (08-03-2023 19:32:55):
Quote
TSZ (08-03-2023 16:12:39):

Trein 3660 wordt vandaag met een enkele ICMm bereden (stel 4080). Zal lekker vol worden in die trein


Zal waarschijnlijk liggen aan de storing tussen Wc en O (waarschijnlijk tussen Mbrvw en Mbrvo) eerder vandaag.


Misschien moet NS eindelijk eens ophouden met die solo ICM-en in de 3600. Dat voorkomt een hoop.


Misschien moet het overloos gezeur van mensen die ruim voor vertrektijd van een trein moord en brand schreeuwen op basis van wat ze in de reisplanner als geplande materieelinzet hebben gezien eens ophouden.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 08-03-2023 22:42
 

09-03-2023 11:16:49
DDZ7504
DDZ7504

Dat is niet per sé wat hier gebeurt. Het is gewoon een feit dat losse ICM-stellen in de 3600 oncomfortabel krap zijn (vroeger was alles ICR-7 of DDZ/VIRM-6) en dat het ook nog eens overbodig is want 7 bakken ICM kan gereden worden met 1 HC en RET machinisten hebben 9 van de 10 keer tijd zat om een stelletje extra voor te rangeren.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-03-2023 11:20:07
kleine_man
kleine_man
Quote
Henk1619 (08-03-2023 22:41:39):
Quote
Karel1969 (08-03-2023 22:02:29):
Quote
JothamvW (08-03-2023 19:32:55):
Quote
TSZ (08-03-2023 16:12:39):

Trein 3660 wordt vandaag met een enkele ICMm bereden (stel 4080). Zal lekker vol worden in die trein


Zal waarschijnlijk liggen aan de storing tussen Wc en O (waarschijnlijk tussen Mbrvw en Mbrvo) eerder vandaag.


Misschien moet NS eindelijk eens ophouden met die solo ICM-en in de 3600. Dat voorkomt een hoop.


Misschien moet het overloos gezeur van mensen die ruim voor vertrektijd van een trein moord en brand schreeuwen op basis van wat ze in de reisplanner als geplande materieelinzet hebben gezien eens ophouden.


Tja, als je als bedrijf zo arrogant bent om te stellen dat de reiziger zich maar moet schikken naar de telcijfertjes moet je ook niet raar opkijken van dit soort opmerkingen. De auto is ook comfortabel en vertrekt op het moment dat het uitkomt.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-03-2023 14:06:46
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Maar die auto komt ook niet altijd aan, teminste zeker niet die wagen die ik vannacht zag uitbranden 🙁.

 

09-03-2023 15:59:24
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
DDZ7504 (09-03-2023 11:16:49):

Dat is niet per sé wat hier gebeurt. Het is gewoon een feit dat losse ICM-stellen in de 3600 oncomfortabel krap zijn (vroeger was alles ICR-7 of DDZ/VIRM-6) en dat het ook nog eens overbodig is want 7 bakken ICM kan gereden worden met 1 HC en RET machinisten hebben 9 van de 10 keer tijd zat om een stelletje extra voor te rangeren.


En wat nou als dat extra stelletje net defect is?, of het stel is voor een andere trein bestemd of de RET mcn nou op dat tijdstip een andere klus heeft. Dus of het nou een feit is of niet er komen elke dag wel meerdere te korte of te krappe treinen voor, en dat kan tig oorzaken hebben en ik ben het in deze wel eens met Henk dat als je ruim voor de geplande vertrektijd al gaat lopen roepen dat het druk gaat worden in de trein dat dat hier in het opvallende dingen topic geen enkele toegevoegde waarde heeft en meer als een klaagzang overkomt dan dat het iets toevoegd ;)

 

09-03-2023 17:02:45
DDZ7504
DDZ7504

Ja Rolf, dat snap ik, maar dat is iets wat een enkele keer kan voorkomen. Wat er in de 3600 gebeurt is structurele geplande inzet van maar 1 stel. Dáár gaat het om.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 09-03-2023 17:03
 

09-03-2023 19:24:02
sjoerd
sjoerd

Mee eens. Decennia terug reed de toenmalige doorgaande IC (nou ja) Vklissingen - Zwolle met een 1100 eloc al met vijf rijtuigen plan E en daarvoor minstens met een viertje mat46 en na Plan E met een viertje Hondekop.

Ja, er zijn hier en daar Sprinters tussendoor gaan rijden, dat klopt.

 

12-03-2023 00:46:02
thom
thom
Quote
Rolffiej19 (09-03-2023 15:59:24):
Quote
DDZ7504 (09-03-2023 11:16:49):

Dat is niet per sé wat hier gebeurt. Het is gewoon een feit dat losse ICM-stellen in de 3600 oncomfortabel krap zijn (vroeger was alles ICR-7 of DDZ/VIRM-6) en dat het ook nog eens overbodig is want 7 bakken ICM kan gereden worden met 1 HC en RET machinisten hebben 9 van de 10 keer tijd zat om een stelletje extra voor te rangeren.


En wat nou als dat extra stelletje net defect is?, of het stel is voor een andere trein bestemd of de RET mcn nou op dat tijdstip een andere klus heeft. Dus of het nou een feit is of niet er komen elke dag wel meerdere te korte of te krappe treinen voor, en dat kan tig oorzaken hebben en ik ben het in deze wel eens met Henk dat als je ruim voor de geplande vertrektijd al gaat lopen roepen dat het druk gaat worden in de trein dat dat hier in het opvallende dingen topic geen enkele toegevoegde waarde heeft en meer als een klaagzang overkomt dan dat het iets toevoegd ;)


Wat mij dan nog het meest irriteert is dat er moord en brand geschreeuwd wordt alleen op basis van de digitale info en de daarbij gedane aanname dat de trein problematisch te klein is.

Maar ondertussen hebben we helemaal geen idee hoeveel reizigers er nou daadwerklijk fysiek in die trein zitten, en of het echt wel zo krap is als dat er hier beweerd wordt...

 

12-03-2023 09:05:59
sjoerd
sjoerd

Nou ja, het is niet alleen op basis van de digitale info, het is ook wel ondervinding ter plaatse. En we weten allemaal dat de materieelinzet hier en daar toch wat beperkter geweest is de laatste tijd.

Wat de lijn Roosendaal - Zwolle betreft: er rijden hier en daar Sprinters tussendoor, maar hier te lande wordt met name in de spits, maar ook daarbuiten hutje mutje gereisd tussen Roosendaal en Tilburg. En aangezien de hc dan helemaal niet meer de trein door kan, en de reizigers niet kan controleren op een geldig plaatsbewijs, mag daar best wat kritiek op losbarsten. Een drietje is daar echt te weinig. En trouwens: ook de Sprinters zitten daar vol, zeker als daarvoor ook een drietje gesteld wordt.

En Thom, het is niet op jou gericht he?

 

12-03-2023 09:06:41
Jorn
Jorn

Feit is dat een enkel treinstel vaak te klein is voor deze serie en dat NS er voor kiest om wel te communiceren dat de serie met een enkel stel wordt gereden. Dan moet je ook niet raar opkijken als mensen al gefrustreerd raken op basis van die informatie in de reisplanner, want ook als er alsnog 2 treinstellen opduiken heeft NS gewoon matig gecommuniceerd.

 

12-03-2023 09:50:38
Henk1619
Henk1619
Quote
kleine_man (09-03-2023 11:20:07):
Quote
Henk1619 (08-03-2023 22:41:39):
Quote
Karel1969 (08-03-2023 22:02:29):
Quote
JothamvW (08-03-2023 19:32:55):
Quote
TSZ (08-03-2023 16:12:39):

Trein 3660 wordt vandaag met een enkele ICMm bereden (stel 4080). Zal lekker vol worden in die trein


Zal waarschijnlijk liggen aan de storing tussen Wc en O (waarschijnlijk tussen Mbrvw en Mbrvo) eerder vandaag.


Misschien moet NS eindelijk eens ophouden met die solo ICM-en in de 3600. Dat voorkomt een hoop.


Misschien moet het overloos gezeur van mensen die ruim voor vertrektijd van een trein moord en brand schreeuwen op basis van wat ze in de reisplanner als geplande materieelinzet hebben gezien eens ophouden.


Tja, als je als bedrijf zo arrogant bent om te stellen dat de reiziger zich maar moet schikken naar de telcijfertjes moet je ook niet raar opkijken van dit soort opmerkingen. De auto is ook comfortabel en vertrekt op het moment dat het uitkomt.


Je kunt van alles vinden van de bedrijfvoering van NSR maar 1 ding hebben ze verdomd goed voor elkaar en dat is het inschatten van hoe veel reizigers op een bepaald tijdstip te verwachten zijn.

Ik vind het nogal arrogant om de vervoerder te verwijten dat de reizigers onaangekondigd van de telcijfers afwijkend gedrag gaan vertonen. Als je op de gok naar Shl gaat en verwacht dat de luchtvaartmaatschappij zo maar even een extra vliegtuig ergens vandaan tovert omdat de gewenste vlucht volgeboekt is dan heb je ook een grote kans op een teleurstelling. Dat is toch echt de schuld van de reiziger.

Dat je het de auto kunt vertrekken op het moment dat jouw uitkomt en deze altijd beschikbaar is komt doordat daarbij sprake is van een extreme overcapaciteit. En daar betaal je dan ook voor. In het OV zijn er ook vergelijkbare varianten die redelijk in de buurt komen: taxi of deelauto.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 12-03-2023 09:54
 

12-03-2023 09:58:46
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (09-03-2023 17:02:45):

Ja Rolf, dat snap ik, maar dat is iets wat een enkele keer kan voorkomen. Wat er in de 3600 gebeurt is structurele geplande inzet van maar 1 stel. Dáár gaat het om.


Vrijwel iedere keer als echt geconstateerd wordt dan een trein overvol is en er wordt gereden met een enkel stelletje dan blijkt dat het wel was gepland met meerdere stellen maar die planning om een of andere reden niet is gerealiseerd.

 

12-03-2023 10:15:21
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (09-03-2023 19:24:02):

Mee eens. Decennia terug reed de toenmalige doorgaande IC (nou ja) Vklissingen - Zwolle met een 1100 eloc al met vijf rijtuigen plan E en daarvoor minstens met een viertje mat46 en na Plan E met een viertje Hondekop.

Ja, er zijn hier en daar Sprinters tussendoor gaan rijden, dat klopt.


Er verandert wel eens wat in de wereld. Hoe langer de verbinding, hoe lastiger het is om op ieder tijdstip en iedere plek de vraag en aanbod in balans te brengen. Dat kun je "oplossen" door op de hele route met veel materieel te gaan rijden. Dat betekent natuurlijk niet dat het op deeltrajecten dan niet korter zou kunnen. Als je een ander concept kiest (niet doorijden naar Vs, aparte stoptreintjes Bd-Ht in plaats van met de IC overal stoppen) dan zou je op rustige plaatsen en momenten best met minder materieel kunnen rijden zonder dat er een tekort aan zitplaatsen ontstaat. De grootste bottleneck tussen specifiek Bd en Tb is denk ik ontstaan doordat de IC Gvc-Ehv nu op een ander tijdstip rijdt. Voorheen had je reizigers die de snellere trein namen die en een paar minuten eerder vertrok en twee stations oversloeg. Bij hogere frequenties met bijbehorende kortere treinen wordt de kans alleen maar groter dat de ene trein overcapaciteit heeft is terwijl de volgende overvol is.

 

12-03-2023 11:00:27 1
Henk1619
Henk1619
Quote
Jorn (12-03-2023 09:06:41):

Feit is dat een enkel treinstel vaak te klein is voor deze serie en dat NS er voor kiest om wel te communiceren dat de serie met een enkel stel wordt gereden. Dan moet je ook niet raar opkijken als mensen al gefrustreerd raken op basis van die informatie in de reisplanner, want ook als er alsnog 2 treinstellen opduiken heeft NS gewoon matig gecommuniceerd.


Het is maar de vraag of dat de feiten zijn. Jaren geleden hadden we hier ook zo iemand die hier liep te roeptoeteren dat op zondagochtend een enkel stelletje ICM in de IC's uit Rtd naar het Noorden veel te kort was. Regelmatig gebruik van gemaakt en altijd kunnen zitten. Als je kort voor vertrek instapte dan moest je wel even op zoek naar de laatste beschikbare plaatsen. Uiteraard wil iedereen liefst een hele bak voor zichzelf maar tegelijk wil niemand daar de prijs voor betalen.

Wat is je oplossing, niet de materieelsamenstelling in de reisplanner melden want wat niet weet wat niet deert?

Het is hier een forum voor treinspotters, geen open riool voor gefrustreerde reizigers. Dus hier kun je de spot kwijt dat die trein met een enkel stelletje rijdt zodat wie graag een kort treintje wil fotograferen daar zijn voordeel mee kan doen. Bij clubs als rover kun je de constatering dat je niet meer in die trein past melden en je frustraties kun je botvieren op de klantenservice van de vervoerder.

 

12-03-2023 13:02:33
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
Henk1619 (12-03-2023 09:58:46):
Quote
DDZ7504 (09-03-2023 17:02:45):

Ja Rolf, dat snap ik, maar dat is iets wat een enkele keer kan voorkomen. Wat er in de 3600 gebeurt is structurele geplande inzet van maar 1 stel. Dáár gaat het om.


Vrijwel iedere keer als echt geconstateerd wordt dan een trein overvol is en er wordt gereden met een enkel stelletje dan blijkt dat het wel was gepland met meerdere stellen maar die planning om een of andere reden niet is gerealiseerd.


Onjuist. De series 4400, 6400 en 6600 worden structureel ingepland met enkele treinstellen in de weekenden. Gecombineerd met de uursdiensten is dat zeer vaak te kort. Zeker de 6600 die soms ook nog een ongepland-korte 3600 moet aflossen heeft daar niet genoeg capaciteit voor.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 12-03-2023 13:08
 

12-03-2023 13:10:30
john2
john2
Quote
Henk1619 (12-03-2023 09:58:46):
Quote
DDZ7504 (09-03-2023 17:02:45):

Ja Rolf, dat snap ik, maar dat is iets wat een enkele keer kan voorkomen. Wat er in de 3600 gebeurt is structurele geplande inzet van maar 1 stel. Dáár gaat het om.


Vrijwel iedere keer als echt geconstateerd wordt dan een trein overvol is en er wordt gereden met een enkel stelletje dan blijkt dat het wel was gepland met meerdere stellen maar die planning om een of andere reden niet is gerealiseerd.


Voor een dure rit prijs wilt men ook een fatsoenlijke zitplaats hebben en niet de benen moe laten staan.



Laatst bewerkt door john2 op 12-03-2023 13:10, reden: typfout herstelt
 

12-03-2023 13:12:54
henri1972
henri1972

Je kan wel willen zitten maar bij NS betaal je voor je vervoersbewijs, niet voor een stoel.

 

12-03-2023 14:26:58
mren
mren

En daarom bedenken mensen zich wel twee keer voor ze het volgende uitstapje weer per trein maken. Moet je eens kijken wat dat over 10 jaar aan bakkilometers bespaart als alle ex-treinreizigers in hun auto zitten.

 

12-03-2023 15:00:38
john2
john2

En langdurige stakingen jaagt de reizigers ook nog eens het openbaar vervoer uit.

Gevolg is, weer een duurder openbaar vervoer door minder reizigers en de loonverhoging die er geëist word.



Laatst bewerkt door john2 op 12-03-2023 15:02, reden: typfout herstelt
 

13-03-2023 18:36:24
Henk1619
Henk1619
Quote
Dionysusnu (12-03-2023 13:02:33):
Quote
Henk1619 (12-03-2023 09:58:46):
Quote
DDZ7504 (09-03-2023 17:02:45):

Ja Rolf, dat snap ik, maar dat is iets wat een enkele keer kan voorkomen. Wat er in de 3600 gebeurt is structurele geplande inzet van maar 1 stel. Dáár gaat het om.


Vrijwel iedere keer als echt geconstateerd wordt dan een trein overvol is en er wordt gereden met een enkel stelletje dan blijkt dat het wel was gepland met meerdere stellen maar die planning om een of andere reden niet is gerealiseerd.


Onjuist. De series 4400, 6400 en 6600 worden structureel ingepland met enkele treinstellen in de weekenden. Gecombineerd met de uursdiensten is dat zeer vaak te kort. Zeker de 6600 die soms ook nog een ongepland-korte 3600 moet aflossen heeft daar niet genoeg capaciteit voor.


Wel degelijk juist, lees de berichten hier maar eens terug. We hadden het over de IC Zl-Rsd en niet over allerlei andere stoptreintjes rondom Ht. Of en wat daarmee aan de hand is, geen idee. Je haalt ook gepland en ongepland door elkaar: als een trein ongepland te kort is dan is de oplossing om je aan de planning te houden en niet om maar alle andere treinen in de ruime omgeving veel te lang te maken voor het geval je je niet aan je eigen planning gaat houden.

 

13-03-2023 20:13:26
Dionysusnu
Dionysusnu

Je zei in je eerdere bericht "Vrijwel iedere keer als echt geconstateerd wordt dan een trein overvol is". Daar reageer ik op over mijn eigen regelmatige constateringen van de 6600. Dat is best relevant, want daarbij gaat het om hetzelfde traject als de 3600.

Het verschil tussen gevulde zitplaatsen en achterblijvers is een factor 3. Als een uitvallende trein bij de volgende voor achterblijvers zorgt, dan was die dus al onnodig kort ingepland. En om te zeggen dat NS zich maar aan hun planning moet houden is niet volledig redelijk, storingen gebeuren nou eenmaal. Maar daarom bouw je marges in tussen normale dienst en maximale capaciteit.

 

13-03-2023 21:16:44
DDZ7504
DDZ7504

Henk reageert daarmee op mijn statement, wat specifiek over de 3600 ging. Niet op jouw algemene statement.

 

14-03-2023 18:30:46
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (12-03-2023 11:00:27):

Jaren geleden hadden we hier ook zo iemand die hier liep te roeptoeteren dat op zondagochtend een enkel stelletje ICM in de IC's uit Rtd naar het Noorden veel te kort was.
Als je kort voor vertrek instapte dan moest je wel even op zoek naar de laatste beschikbare plaatsen.
Uiteraard wil iedereen liefst een hele bak voor zichzelf maar tegelijk wil niemand daar de prijs voor betalen.

Wat is je oplossing, niet de materieelsamenstelling in de reisplanner melden want wat niet weet wat niet deert?

Het is hier een forum voor treinspotters, geen open riool voor gefrustreerde reizigers.
Dus hier kun je de spot kwijt dat die trein met een enkel stelletje rijdt zodat wie graag een kort treintje wil fotograferen daar zijn voordeel mee kan doen.
Bij clubs als rover kun je de constatering dat je niet meer in die trein past melden en je frustraties kun je botvieren op de klantenservice van de vervoerder.


Ik ben het enigzins wel met je eens,als het gaat over constatering en eigen ondervinding echter word het dan een lastig verhaal,helemaal als niet bekend is waarom iets eventueel ondermaats zou zijn.
Kan bewust gekozen zijn,maar t kan ook aan problemen liggen met bv het koppelen van materieel of een gebrek eraan.
En aangezien dat waarschijnlijk nooit openbaar zal worden,wat de ECHTE reden is,is het voornamelijk dus een gok en praat je over een persoonlijke mening.

Het wel of niet openbaar maken van de materieel samenstelling zal daar niks aan veranderen ;-)

Als we je visie gaan hanteren over forum voor spotters en niet voor gefrustreerde reizigers en wat je eraan verbind voor consequentie's over meldingen hier,dan kunnen er heel veel berichten die vooral gefrustreerd over komen worden gewist en voortaan niet worden getypt,want zulke gefrustreerde berichten komen hier nogal is voor ;-)
Wat gaan we dan doen ??

Je moet tenslotte ergens je "ei" kwijt,en bij "belangen verenigingen" zoals ik ze dan maar noem, kom je volgens mij niet heel ver met een beklag evenmin bij een (niet)klantenservice,want vaak krijg je reacties die kant nog wal slaan of je word "met een handje ballast terug het spoor in gestuurd" ,om het dan maar een toepasselijke benaming te geven ;-)

als een trein ongepland te kort is dan is de oplossing om je aan de planning te houden en niet om maar alle andere treinen in de ruime omgeving veel te lang te maken voor het geval je je niet aan je eigen planning gaat houden.

Verder kan je stellen,dat als er ergens iets gebeurt,dat het dan voor NS het beste is om zich aan een eigen planing te houden.
Maar als je een beetje feeling hebt met je klanten,dan zou het beter zijn om te stellen,er is iets fout gegaan buiten onze schuld om,en we gaan in elk geval proberen om de komende treinen dusdanig te maken dat de achterblijvende/gestrande reizigers z.s.m. alsnog worden vervoert.
En dat lijkt me een betere oplossing.

Maar ik kan me daarin als mens en niet frequente ov reiziger natuurlijk sterk in vergissen.
Ik weet wel dat als ik niet het laatste zou kiezen en dat vertaal naar mn eigen werk,dat mn werkgever dan toch wel is een extra "praatje" met me zou willen hebben omdat de "service" zo wel erg ondermaats word en dat klanten dat niet waarderen.

 

14-03-2023 18:35:08
Henk1619
Henk1619
Quote
Dionysusnu (13-03-2023 20:13:26):

Je zei in je eerdere bericht "Vrijwel iedere keer als echt geconstateerd wordt dan een trein overvol is". Daar reageer ik op over mijn eigen regelmatige constateringen van de 6600. Dat is best relevant, want daarbij gaat het om hetzelfde traject als de 3600.

Lees het bericht waaruit je citeert nog een keer door, dan wordt hopelijk de context wel duidelijk.

Het verschil tussen gevulde zitplaatsen en achterblijvers is een factor 3. Als een uitvallende trein bij de volgende voor achterblijvers zorgt, dan was die dus al onnodig kort ingepland. En om te zeggen dat NS zich maar aan hun planning moet houden is niet volledig redelijk, storingen gebeuren nou eenmaal. Maar daarom bouw je marges in tussen normale dienst en maximale capaciteit.

Je begint er steeds meer dingen bij te slepen en het wordt ook steeds ongeloofwaardiger. Wat je zegt is dat de stoptreintjes in Brabant dus allemaal uit vier stellen hadden moeten bestaan aangezien de inhoud ter grootte van 3 treinstellen standaard niet mee kan? Sorry hoor, dat valt totaal niet te rijmen met het inkrimpen van de treindienst van 2 keer per uur 1 treinstel naar 1 keer per uur 1 treinstel. En ook met 1 ontbrekend stelletje in een voorgaande IC gaat er niet ineens zo'n overschot aan reizigers ontstaan.

Als een IC te kort is dan moet je die gewoon verlengen, geen enkele reiziger heeft iets aan een 'oplossing' waarbij er mega lange stoptreintjes rijden waar ze geen gebruik van hadden willen maken. Je kunt ook wel bezig blijven met die redenering, voor je het weet rijden alle stoptreinen met 14 bakken IRM om maar te kunnen anticiperen op de situatie dat ook de IC naar Ehv nog een keer tegelijk uitvalt. Dit is net zoiets als de helft van het vloeroppervlak van een supermarkt vol zetten met WC papier want je weet maar nooit of er weer een pandemie komt en weer iedereen WC papier gaat hamsteren.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 14-03-2023 18:42