Opvallende dingen 7 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
07-03-2023 08:59:08
Anoniem9
Anoniem9

Volgens treinposities rijden er tot 11:00 bijna geen treinen tussen Zwolle en Kampen door een tekort aan personeel.

Wanneer rijden er wel 'gewoon' treinen volgens de normale dienstregeling? Het is of staking, of geen treinen vanwege een personeelstekort..



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 07-03-2023 09:02
 

07-03-2023 09:06:41 1
MaxBB
MaxBB

Dat is een beetje overdreven, of niet?

 

07-03-2023 09:09:31
snowie
snowie

Volgens Keolis -

Zwolle - Kampen (RS22): Door een tekort aan beschikbaar personeel rijden er minder treinen tot 11:00. De trein rijdt één keer per uur. Er rijden ook bussen.

 

07-03-2023 09:09:49
Anoniem9
Anoniem9
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:06:41):

Dat is een beetje overdreven, of niet?


Misschien wel, maar het valt me wel op dat deze treinserie vaak uitvalt.

 


07-03-2023 09:14:41
MaxBB
MaxBB

Van wat ik gehoord heb zijn er maar enkele machinisten beschikbaar voor die lijn. Dus als er één ziekmelding is dan heeft dat vaak direct gevolgen voor de dienstregeling. Dat is jammer, maar dat hoort er nu eenmaal bij zolang de arbeidsmarkt nog krap is.

 

07-03-2023 09:53:09
john2
john2

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, zou het een optie kunnen zijn om onder statushouders machnisten en buschauffeurs ter werven.

Is de druk van de ketel over de werkdruk.

 

07-03-2023 09:54:07
Oldskool
Oldskool

Leuk bedacht, maar je loopt dan wel tegen een taal barrière aan.

 

07-03-2023 10:11:35
john2
john2

Eerst fatsoenlijk Nederlands leren?

 

07-03-2023 10:24:34
Oldskool
Oldskool

Daar zijn ze wel even mee bezig. Nederlands is 1 van de moeilijkste talen om te leren.

 

07-03-2023 11:01:23
john2
john2

Eer dat de Nederlandse taal onder de knie is en de opleiding tot machinist en buschauffeur klaar is dan zijn er vele maanden achter de rug.

 

07-03-2023 11:21:16 1
sjoerd
sjoerd
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:14:41):

Van wat ik gehoord heb zijn er maar enkele machinisten beschikbaar voor die lijn. Dus als er één ziekmelding is dan heeft dat vaak direct gevolgen voor de dienstregeling. Dat is jammer, maar dat hoort er nu eenmaal bij zolang de arbeidsmarkt nog krap is.


Toch maar een "tramlijn" van maken dan? Dat was toen een optie waar ik niet zo weg van was, maar qua exploitatie zou het kunnen. Wisselplaatsje maken in Mastenbroek en het past. Kun je met een eenvoudiger opleiding en V-max 80 uit de voeten...

 

07-03-2023 11:22:16
erwin_6610
erwin_6610

Onbekende tractie met staaltrein door Dtcp ri Sdm om 11:20

 

07-03-2023 11:41:00
MaxBB
MaxBB
Quote
sjoerd (07-03-2023 11:21:16):
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:14:41):

Van wat ik gehoord heb zijn er maar enkele machinisten beschikbaar voor die lijn. Dus als er één ziekmelding is dan heeft dat vaak direct gevolgen voor de dienstregeling. Dat is jammer, maar dat hoort er nu eenmaal bij zolang de arbeidsmarkt nog krap is.


Toch maar een "tramlijn" van maken dan? Dat was toen een optie waar ik niet zo weg van was, maar qua exploitatie zou het kunnen. Wisselplaatsje maken in Mastenbroek en het past. Kun je met een eenvoudiger opleiding en V-max 80 uit de voeten...


Als ik het voor het zeggen had zou ik het geld liever besteden aan andere projecten. Het personeelstekort is niet speficiek een probleem voor het spoor, dus ik vraag me af of een tram het nou zal oplossen.

Ik investeer dat geld liever in een extra VIAS-flirt, die kan pendelen tussen Ah en Oberh totdat er een fatsoenlijke internationale verbinding is tussen Asd en Dussel :P



Laatst bewerkt door MaxBB op 07-03-2023 11:41
 

07-03-2023 12:14:15
Mcn-ut2
Mcn-ut2

Er wordt flink gerangeerd met het materieel van de Alpen Express in Amersfoort. Inmiddels staat een stammetje op spoor 8 en rijdt een 1800 van Railadventure om de stam van 5 rijtuigen heen, vertrek vermoedelijk richting Ama



Laatst bewerkt door Mcn-ut2 op 07-03-2023 12:23
 

07-03-2023 12:20:59
Jorn
Jorn
Quote
sjoerd (07-03-2023 11:21:16):
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:14:41):

Van wat ik gehoord heb zijn er maar enkele machinisten beschikbaar voor die lijn. Dus als er één ziekmelding is dan heeft dat vaak direct gevolgen voor de dienstregeling. Dat is jammer, maar dat hoort er nu eenmaal bij zolang de arbeidsmarkt nog krap is.


Toch maar een "tramlijn" van maken dan? Dat was toen een optie waar ik niet zo weg van was, maar qua exploitatie zou het kunnen. Wisselplaatsje maken in Mastenbroek en het past. Kun je met een eenvoudiger opleiding en V-max 80 uit de voeten...


Zou ik niet doen. Het veranderen van een hoofdspoorbaan (trein) naar een lokaalspoorbaan (metro, tram) heeft naar mijn mening alleen voordeel als dit betekent dat de lijn beter geïntegreerd wordt in een bestaand lokaalspoor netwerk. Zoals de hofpleinlijn en de hoekse lijn bij de metro van Rotterdam. Voor het kamperlijntje zou je een geisoleerd systeem creëren wat vooral nadelen heeft.

Het zou dus wel een optie zijn als je ook meteen een stadstramnetwerk in Zwolle aanlegt, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

 

07-03-2023 12:28:46
DDZ7504
DDZ7504

Ik krijg meteen weer Gd-Apn Lightrail-flashbacks als ik dit lees...




DDZ in dienst, ik blij!
 

07-03-2023 15:34:33
marvinkok
marvinkok
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:14:41):

Van wat ik gehoord heb zijn er maar enkele machinisten beschikbaar voor die lijn. Dus als er één ziekmelding is dan heeft dat vaak direct gevolgen voor de dienstregeling. Dat is jammer, maar dat hoort er nu eenmaal bij zolang de arbeidsmarkt nog krap is.


Er is geen specifieke groep voor Kampen.
Echter zit er in de diensten vaak meerdere (tot max. 4) slagen achter elkaar. Dus bij 1 zo'n uitvallende dienst mis je meteen 4 slagen= 2 uur en dat valt nou eenmaal meer op dan dat er een ritje naar Enschede uitvalt waar je uiterlijk een half uurtje later alsnog kan reizen.
Zoveel als mogelijk wordt geprobeerd Kampen te ontzien bij de uitval (liever 1 slag Zl-Es laten vervallen dan 4x Kpn bijvoorbeeld) maar dat lukt niet altijd.

 

07-03-2023 16:45:46
GerritJan
GerritJan
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:06:41):

Dat is een beetje overdreven, of niet?


mwah niet echt, ze worden nu flink geschopt door de provincie omdat het zovaak uitvalt. Als je slim bent, laat je de Intercity van Zl naar Es niet rijden en zet je het personeel op de lijn die de Intercity zou rijden op het Zwolle-Kampen treintje. 1 rit van Zwolle naar Ensede is al 2 slagen Zwolle-Kampen👍. Zo komen mensen toch op hun bestemming.



Laatst bewerkt door GerritJan op 07-03-2023 16:46
 

07-03-2023 17:30:05
Daan!
Daan!

DDZ 7501 over (ik gok) spoor 10 vanuit westelijke richting naar het oosten door Asd.
Stel was leeg en donker. Volgens treinposities al sinds 20 feb niet ingezet.

 

07-03-2023 17:48:28
MaxBB
MaxBB

De 3667 rijdt om Dvge heen.



Laatst bewerkt door MaxBB op 07-03-2023 17:48
 

07-03-2023 18:24:51
sjoerd
sjoerd

Verreweg de meeste reizigerstreinen rijden om het goederenemplacement heen, want daar hoeven ze niet te zijn. Of bedoel je dat deze reizigerstrein er juist wel OVERheen reed?

 

07-03-2023 18:27:44
xDeltaMK
xDeltaMK

SLT 2660+2444 reden trein 7469, maar staan stil/defect bij Wm. De 858 kon er, na +10 te hebben opgelopen, over de middelsporen langs

 

07-03-2023 18:32:57
mren
mren
Quote
MaxBB (07-03-2023 17:48:28):

De 3667 rijdt om Dvge heen.


Via Goor en Nijverdal?

 

07-03-2023 19:49:15
MrTraxx
MrTraxx
Geen idee of het al bekend is, maar op Zwolle Opstel staan twee ArrivaLimburg FLIRTjes, een tweedelige en een driedelige. Vandaag om 18.37 gespot door ondergetekende.  

07-03-2023 21:22:04
Henk1619
Henk1619
Quote
GerritJan (07-03-2023 16:45:46):
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:06:41):

Dat is een beetje overdreven, of niet?


mwah niet echt, ze worden nu flink geschopt door de provincie omdat het zovaak uitvalt. Als je slim bent, laat je de Intercity van Zl naar Es niet rijden en zet je het personeel op de lijn die de Intercity zou rijden op het Zwolle-Kampen treintje. 1 rit van Zwolle naar Ensede is al 2 slagen Zwolle-Kampen👍. Zo komen mensen toch op hun bestemming.


Zl - Aml is al decenia een marginaal lijntje. De stopper slachtofferen klinkt dan ook een stuk logischer dan die IC.

 

07-03-2023 21:38:21
Henk1619
Henk1619
Quote
MaxBB (07-03-2023 11:41:00):
Quote
sjoerd (07-03-2023 11:21:16):
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:14:41):

Van wat ik gehoord heb zijn er maar enkele machinisten beschikbaar voor die lijn. Dus als er één ziekmelding is dan heeft dat vaak direct gevolgen voor de dienstregeling. Dat is jammer, maar dat hoort er nu eenmaal bij zolang de arbeidsmarkt nog krap is.


Toch maar een "tramlijn" van maken dan? Dat was toen een optie waar ik niet zo weg van was, maar qua exploitatie zou het kunnen. Wisselplaatsje maken in Mastenbroek en het past. Kun je met een eenvoudiger opleiding en V-max 80 uit de voeten...


Als ik het voor het zeggen had zou ik het geld liever besteden aan andere projecten. Het personeelstekort is niet speficiek een probleem voor het spoor, dus ik vraag me af of een tram het nou zal oplossen.

Ik investeer dat geld liever in een extra VIAS-flirt, die kan pendelen tussen Ah en Oberh totdat er een fatsoenlijke internationale verbinding is tussen Asd en Dussel :P


Als je denkt dat je met een jarenlange geldverslindende ombouw naar een tramlijn waar je vervolgens meer personeel voor nog hebt een oplossing is voor een korte termijn tekort aan machinisten die sneller op te leiden zijn dan die verbouwing dan heb je iets te diep in het glaasje gekeken denk ik.

Maar een uitvallende trein naar Kampen op proberen te lossen met nog meer zinloze grensoverschrijdende stoptreintjes is een overtreffende trap. Verhuizen naar Duitsland kan toch nooit een snellere verbinding met Zl opleveren dan 2 uur wachten op een trein in Kpn?

 

07-03-2023 21:48:43
Henk1619
Henk1619
Quote
john2 (07-03-2023 09:53:09):

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, zou het een optie kunnen zijn om onder statushouders machnisten en buschauffeurs ter werven.

Aan kandidaten is, geheel in tegenstelling tot de beeldvorming, geen gebrek. Aan kundige opleiders des te meer dus zullen er voorlopig maar mondjesmaat nieuwe machinisten bijkomen.

 

07-03-2023 22:15:00
sjoerd
sjoerd

Nou ja, zo serieus was ik niet over die tramlijn naar Kampen die als idee immers al eerder is afgeschoten. En daarnaast: ik ben altijd uiterst nuchter.

 

07-03-2023 23:55:40
279
279
Quote
Daan! (07-03-2023 17:30:05):

DDZ 7501 over (ik gok) spoor 10 vanuit westelijke richting naar het oosten door Asd.
Stel was leeg en donker. Volgens treinposities al sinds 20 feb niet ingezet.


onderweg naar OB Onnen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-03-2023 06:30:58
GerritJan
GerritJan
Quote
Henk1619 (07-03-2023 21:22:04):
Quote
GerritJan (07-03-2023 16:45:46):
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:06:41):

Dat is een beetje overdreven, of niet?


mwah niet echt, ze worden nu flink geschopt door de provincie omdat het zovaak uitvalt. Als je slim bent, laat je de Intercity van Zl naar Es niet rijden en zet je het personeel op de lijn die de Intercity zou rijden op het Zwolle-Kampen treintje. 1 rit van Zwolle naar Ensede is al 2 slagen Zwolle-Kampen👍. Zo komen mensen toch op hun bestemming.


Zl - Aml is al decenia een marginaal lijntje. De stopper slachtofferen klinkt dan ook een stuk logischer dan die IC.


Dan hebben de mensen die op de 'treinstop' stations geen trein. Je kan beter gewoon de stoptrein wel laten rijden dan kan iedereen nog op plaats van bestemming komen.

 

08-03-2023 08:14:44
MaxBB
MaxBB
Quote
sjoerd (07-03-2023 18:24:51):

Verreweg de meeste reizigerstreinen rijden om het goederenemplacement heen, want daar hoeven ze niet te zijn. Of bedoel je dat deze reizigerstrein er juist wel OVERheen reed?


Sorry, ik bedoelde natuurlijk er overheen. Ik zeg wel vaker dingen verkeerd merk ik, als dat irritant wordt geef het dan even aan. Ik ben me voor school helemaal op ERTMS aan het storten, daardoor vergeet ik denk ik een beetje alle andere termen.

 

08-03-2023 08:18:17
MaxBB
MaxBB

Het viel me deze dag nog op dat de 6669 over spoor 22 heen reed tussen Ah en Ahwa. Ik ben blij dat de verstoring bij dat spoor verholpen is!

 

08-03-2023 10:04:26
Karel1969
Karel1969
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:14:41):

Van wat ik gehoord heb zijn er maar enkele machinisten beschikbaar voor die lijn. Dus als er één ziekmelding is dan heeft dat vaak direct gevolgen voor de dienstregeling. Dat is jammer, maar dat hoort er nu eenmaal bij zolang de arbeidsmarkt nog krap is.


En zolang je de treindiensten gaat opknippen zodat je al helemaal niet meer flexibel bent om te kunnen bijsturen.

 

08-03-2023 16:54:14
geert
geert

Wat is hier dan opgeknipt?

 

08-03-2023 22:53:38
Henk1619
Henk1619
Quote
GerritJan (08-03-2023 06:30:58):
Quote
Henk1619 (07-03-2023 21:22:04):
Quote
GerritJan (07-03-2023 16:45:46):
Quote
MaxBB (07-03-2023 09:06:41):

Dat is een beetje overdreven, of niet?


mwah niet echt, ze worden nu flink geschopt door de provincie omdat het zovaak uitvalt. Als je slim bent, laat je de Intercity van Zl naar Es niet rijden en zet je het personeel op de lijn die de Intercity zou rijden op het Zwolle-Kampen treintje. 1 rit van Zwolle naar Ensede is al 2 slagen Zwolle-Kampen👍. Zo komen mensen toch op hun bestemming.


Zl - Aml is al decenia een marginaal lijntje. De stopper slachtofferen klinkt dan ook een stuk logischer dan die IC.


Dan hebben de mensen die op de 'treinstop' stations geen trein. Je kan beter gewoon de stoptrein wel laten rijden dan kan iedereen nog op plaats van bestemming komen.


Die stoptrein rijdt twee keer per uur dus als je daar eentje van opoffert dan komt iedereen nog steeds op plaats van bestemming.